7420 SAYILI GELİR VERGİSİ KANUNU
İLE BAZI KANUN VE KANUN
HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
KANUNUN GEÇİCİ 3 ÜNCÜ MADDESİNİN UYGULANMASINA
İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA TEBLİĞ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç ve kapsam
MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı, 3/11/2022 tarihli ve 7420 sayılı
Gelir Vergisi Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanunun geçici 3 üncü maddesinin uygulanmasına ilişkin usul ve
esasları belirlemektir.
(2)
Bu Tebliğ, 7420 sayılı Kanunun geçici 3 üncü maddesi uyarınca yapılacak
işlemlere ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 2- (1) Bu Tebliğ, 7420 sayılı Kanunun geçici 3 üncü maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3- (1) Bu Tebliğde geçen;
a)
Alacaklı: 19/10/2005 tarihli ve 5411 sayılı Bankacılık Kanununun 143 üncü
maddesinde düzenlenen varlık yönetim şirketini,
b)
Anapara takip bakiyesi: Risk Merkezi kayıtlarında yer alan anapara takip
bakiyesi tutarını,
c)
Bakanlık: Hazine ve Maliye Bakanlığını,
ç)
Banka: 5411 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinde tanımlanan bankaları,
d)
Borçlu: Bireysel nitelikli her türlü kredi sözleşmesinden kaynaklı borcu
bankalarca varlık yönetim şirketine devredilmiş olan gerçek kişiyi,
e)
Kanun: 3/11/2022 tarihli ve 7420 sayılı Gelir Vergisi Kanunu ile Bazı Kanun ve
Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunu,
f)
Risk Merkezi: 5411 sayılı Kanunun ek 1 inci maddesinde düzenlenen Risk
Merkezini,
g)
Şirket: Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonunun iştiraki olan Birleşim Varlık Yönetim
Anonim Şirketini,
ğ)
TMSF: Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonunu,
h)
UYAP: Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemini,
ifade
eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Feragat Öncesi Yapılacak İşlemler ile Ödeme
Şirket, alacaklılar ve Risk Merkezince yapılacak işlemler
MADDE 4- (1) Alacaklılarca, bankalardan 15/8/2022
tarihi (bu tarih dâhil) itibarıyla devir ve temlik alınan ve Kanunun yürürlüğe
girdiği 9/11/2022 tarihi (bu tarih dâhil) itibarıyla anapara takip bakiyesi
2.500 Türk lirası ve altında bulunan bireysel nitelikli her türlü kredi
sözleşmesinden kaynaklı alacaklar bu Tebliğ kapsamında tasfiye edilebilir. Bu
kapsamda tasfiye edilecek tutar bir borçlunun tüm alacaklılara olan anapara
takip bakiyesi toplamı dikkate alınarak tespit edilir.
(2)
Alacaklıların, Risk Merkezi kayıtlarına göre 15/8/2022 tarihi (bu tarih dâhil)
itibarıyla devir ve temlik aldığı bireysel nitelikli her türlü kredi
sözleşmesinden kaynaklı ve 9/11/2022 tarihi (bu tarih dâhil) itibarıyla anapara
takip bakiyesi 2.500 Türk lirası ve altı olan alacakları, Kanun kapsamında
değerlendirilecek olanların belirlenmesi amacıyla Risk Merkezi tarafından
alacaklılara bildirilir.
(3)
Alacaklılar, ikinci fıkra kapsamında kendilerine bildirilen alacaklardan,
9/11/2022 tarihi (bu tarih dâhil) itibarıyla icra müdürlükleri tarafından
takibi yapılan, 15/8/2022 tarihi (bu tarih dâhil) itibarıyla bankalardan devir
ve temlik alınan anapara takip bakiyesi 2.500 Türk lirası ve altında bulunan
alacaklarına yönelik her bir icra dosyasına ilişkin icra takip numarası ile borçluya
ilişkin bilgileri (adı, soyadı, Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası) ve devir
ve temlik aldığı banka numarasını Risk Merkezine bildirir.
(4)
Risk Merkezi, bir borçlunun tüm alacaklılara olan anapara takip bakiyesi
toplamının 2.500 Türk lirası ve altında kalan borçlarına yönelik, borçlu ve
alacaklı bazında oluşturacağı üçüncü fıkrada yer alan bilgileri de içeren nihai
listeyi Bakanlığa iletir. Bakanlık tarafından ilgili liste, Adalet Bakanlığı ve
TMSF ile paylaşılır. TMSF tarafından ilgili liste, Şirket ile paylaşılır.
İlgili alacaklıların kendi alacaklarına yönelik oluşturulacak nihai liste,
alacaklılara Şirket tarafından ayrıca iletilir.
(5)
Alacaklılar, kendilerine Şirket tarafından iletilen liste üzerinden 6 ncı maddede düzenlenen gerekli işlemleri yürüterek
anılan madde kapsamında icra dairesince oluşturulacak belge ile birlikte her
ayın ilk iki iş günü içerisinde Şirketten ödeme talebinde bulunur. Bu kapsamda
aşağıdaki işlemler yapılır:
a)
Alacaklılar ödeme talebini; talepte yer alan her bir icra takip dosyası
bakımından kalan anapara, faiz, masraf, vekâlet ücretleri ve benzeri
alacaklarının takibinden feragat edildiğine ilişkin beyanlarını içeren
dilekçeyle yapar.
b)
Ödeme talebinde; toplam tutarın yanı sıra, her bir icra dosyasına ilişkin
6 ncı madde kapsamında icra dairesince
düzenlenen belge (evrak doğrulama kodu ile birlikte), feragat edilen tutar,
anapara takip bakiyesi, talep edilen ödeme tutarı ve borçluya ilişkin bilgiler
(Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası ve benzeri) dijital kopyaları ile birlikte
Şirkete bildirilir.
c)
Bakanlık veya sekizinci fıkra kapsamında düzenlenen protokol ve/veya
sözleşmelerde öngörülmesi durumunda Şirket, alacaklılardan bu fıkra kapsamında
yürütülecek işlemlere ilişkin ek bilgi, belge ve doküman talebinde bulunabilir.
(6)
Şirket, beşinci fıkra kapsamında gerçekleştirilecek taleplere ilişkin
belgelerin kendisine iletilmesinden sonra gerekli kontrolleri sağlayarak üç iş
günü içerisinde TMSF’den ödeme talebinde
bulunur. Şirket, TMSF’den ödeme talebinde
bulunurken;
a)
Ödemeye konu alacakların dördüncü fıkra kapsamında oluşturulan nihai listede
olup olmadığının,
b)
Ödeme talebindeki tutarın, 6 ncı madde
kapsamında oluşturulan belgede yazan tutarlar ile dördüncü fıkra kapsamında
oluşturulan nihai listedeki anapara takip bakiyesinden düşük olanın yarısı
kadar olup olmadığının,
kontrolünü
gerçekleştirir. Şirket, varsa eksik belgelerin alacaklı tarafından
tamamlanmasından sonra TMSF’den ödeme
talebinde bulunur.
(7)
Şirket, dördüncü fıkra kapsamında düzenlenen listedeki borçlara yönelik TMSF
tarafından kendisine aktarılan tutarı en geç üç iş günü sonra alacaklılara
aktarır ve TMSF aracılığıyla Bakanlığı bilgilendirir. Aktarılacak tutar her bir
borçlu bazında 1.250 Türk lirasını geçemez. Dördüncü fıkrada düzenlenen nihai
listede yer almayan alacaklara ilişkin, 6 ncı madde
kapsamında feragat belgesi düzenlenmiş olsa bile, ödeme gerçekleştirilmez.
(8)
Şirket ve alacaklılar, kendi aralarında bu Tebliğ kapsamındaki işlemlerin
yürütülmesi adına protokol ve/veya sözleşme imzalar.
(9)
Bu Tebliğ kapsamında ödemesi yapılan alacaklara karşılık, 9/11/2022 tarihinden
sonra alacaklılar tarafından yapılmış tahsilatlar yine bu alacaklılar
tarafından borçlusuna iade edilir.
(10)
Alacaklı, ödemenin kendisine yapıldığı gün kendi bilgi işlem sisteminden
dosyaların kapatılmasını sağlar ve aynı gün Risk Merkezine bildirimde bulunur.
Bakanlık ve TMSF tarafından yürütülecek işlemler
MADDE 5- (1) TMSF, 4 üncü madde kapsamında iletilen ödeme taleplerini
üç iş günü içerisinde Bakanlığa iletir. Bakanlık iletilen ödeme taleplerine
ilişkin gerekli değerlendirmeleri yaptıktan sonra ödemeyi TMSF’ye yapar. TMSF kendisine yapılan ödemeyi üç iş
günü içerisinde Şirkete aktarır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İcra Dosyalarına İlişkin İşlemler
İcra dairelerinde takip edilen icra dosyalarında yapılacak işlemler
MADDE 6- (1) Alacaklı veya vekili, Kanunun geçici 3 üncü maddesi
uyarınca aşağıdaki işlemleri yapar:
a)
Alacaklı veya vekili, ilgili icra dairesine her bir icra dosyası için
ayrı ayrı olmak üzere feragat talebinde
bulunur.
b)
Feragat talebi, UYAP Avukat Portal Talep
Karşılama Ekranı esas olmak üzere, Avukat Portal,
Kurum Portal üzerinden veya ilgili dosyaya
fiziki olarak dilekçe sunulmak suretiyle yapılır.
c)
Feragat talebinde, kalan anapara, faiz, masraf, vekâlet ücretleri ve benzeri
alacak hakkından açıkça feragat edildiği hususu ile feragat nedeniyle
hacizlerin kaldırılarak icra takip dosyasının kapatılması ve varsa sair
talepler yer alır.
(2)
Feragat dilekçesini alan icra dairesi aşağıdaki işlemleri yapar:
a)
İcra müdürü, feragat talebini kabul veya reddeder.
b)
Alacaklıların, bankalardan 15/8/2022 tarihi (bu tarih dâhil) itibarıyla devir
ve temlik alınan ve 9/11/2022 tarihi (bu tarih dâhil) itibarıyla icra
müdürlükleri tarafından takibi yapılanlardan bireysel nitelikli her türlü kredi
sözleşmesinden kaynaklı alacağına yönelik icra müdürünce talebin kabul edilmesi
durumunda icra müdürü; hacizleri kaldırır, dosyayı kapatır ve Kanunun geçici 3
üncü maddesi uyarınca dosyanın icra tahsil harcı ve vazgeçmeye ilişkin harç ile
cezaevi harcı ile vekalet ücreti ve yargılama masrafı alınmaksızın feragat
nedeniyle kapatıldığına dair belge düzenler.
c)
İcra dairesince düzenlenecek belgede; birim adı, dosya numarası ve türü,
alacaklının unvanı, vergi veya mükellefiyet numarası, ticaret sicil numarası,
varsa vekilinin adı ve soyadı, borçlunun adı ve soyadı, Türkiye Cumhuriyeti
kimlik numarası, dosya açılış tarihi, asıl alacak tutarı, toplam feragat edilen
tutar ve dosyanın Kanunun geçici 3 üncü maddesi kapsamında kapatıldığına dair
hususlar belirtilir.
ç)
İcra dairesince düzenlenecek belge, dosyanın kapatılması ile oluşturulur ve
elektronik imzalı olarak dosyasına kaydedilir.
d)
Talebin değerlendirilmesi ve dosyanın kapatılması işlemleri icra müdürü veya
icra müdür yardımcısı tarafından yerine getirilir, diğer işlemler ise icra
personeli tarafından yapılabilir.
e)
Talebin kabul edilmesi halinde icra müdürü, haczin kaldırılmasına karar verir,
UYAP entegrasyonu kapsamında gerekli işlemleri yapar ve masraflar yatırılırsa
ilgili kurum veya kuruluşlara bu kararı gönderir.
f)
Kanunun geçici 3 üncü maddesinin yürürlüğe girdiği tarihten sonra icra
dosyasına yapılan ödemeler dosya borçlusuna iade edilir.
g)
İcra dairesince düzenlenecek belgede yer alan bilgiler Adalet Bakanlığı Bilgi
İşlem Genel Müdürlüğünce, talep eden kamu kurum veya kuruluşları ve Şirket ile
entegrasyon kapsamında elektronik ortamda paylaşılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
İzleme ve denetim
MADDE 7- (1) Bakanlık, bu Tebliğ kapsamındaki denetimi, Hazine
Kontrolörleri Kurulu Başkanlığı eliyle yürütür.
(2)
Bakanlık Kanunun geçici 3 üncü maddesine ilişkin işlemlerin yürütülmesini teminen her türlü bilgi, belge ve dokümanı Adalet
Bakanlığı, TMSF, icra daireleri, Risk Merkezi, Şirket ve alacaklılardan talep
edebilir.
(3)
Alacaklılara yapılan ödemelerin herhangi bir sebeple fazla olduğunun tespit
edilmesi durumunda, fazla olduğu tespit edilen tutar, 4 üncü maddenin sekizinci
fıkrası kapsamında Şirket ve alacaklılar arasında imzalanacak protokol ve
sözleşmeler dahilinde belirlenecek usul ve esaslar çerçevesinde Şirkete ödenir.
Şirket kendisine ödenen tutarları en geç üç iş günü içerisinde TMSF
aracılığıyla Bakanlığa aktarır.
Geçiş hükmü
GEÇİCİ MADDE 1- (1) Bu Tebliğin yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren bir hafta içinde UYAP Bilişim Sistemi üzerinden
gerekli olan ekranlar oluşturulur ve kullanıma açılır.
(2)
Feragat taleplerinin UYAP üzerinden gönderilmesine ilişkin bilişim altyapısı bu
Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir hafta içinde oluşturulur.
Belgeler elektronik ortamda gönderilir ve kaydedilir.
(3)
Bu Tebliğ dahilinde ve kamu kurum ve kuruluşlarının talebi üzerine UYAP ile
gerekli entegrasyon sağlanır.
(4)
7420 sayılı Kanunun geçici 3 üncü maddesi kapsamında icra dairelerince
kapatılan dosyalara ilişkin dosya sayıları ve alacak miktarlarına yönelik
olarak istatistiki verilerin elde edilebilmesi için gerekli altyapı çalışması
bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir hafta içinde oluşturulur.
Bu çalışma UYAP ortamında yapılır ve bu veriler talep halinde ilgili kamu kurum
ve kuruluşlarına gönderilir.
Yürürlük
MADDE 8- (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 9- (1) Bu Tebliğ hükümlerini Hazine ve Maliye Bakanı yürütür.