KÜÇÜK VE ORTA ÖLÇEKLİ
İŞLETMELERE YÖNELİK TİCARİ ALACAK
SİGORTASI SUNULMASINI
İÇEREN DEVLET DESTEKLİ SİSTEMİN
ÇALIŞMA USUL VE ESASLARINA
DAİR TEBLİĞ
Amaç ve kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğin amacı, Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelere Yönelik Ticari
Alacak Sigortası Sunulmasını İçeren Devlet Destekli Sistemin ve bu Sistemin
işletilmesi için görevlendirilen Olağandışı Riskler Yönetim Merkezinin
çalışma usul ve esaslarını belirlemektir.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ, 4/6/2018 tarihli ve 2018/11892 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı
ile yürürlüğe konulan Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelere Yönelik Ticari
Alacak Sigortası Sunulmasını İçeren Devlet Destekli Sistemin İşleyişine
Dair Karara dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1)
Bu Tebliğde geçen;
a) Alacak
sigortası: Sistem kapsamında sunulan ticari alacak sigortası ürününü,
b) Alıcı: Mesleki
faaliyeti çerçevesinde hareket eden ve sigorta sözleşmesi kapsamında
sigortalı tarafından gönderilen mal ve/veya verilen hizmetlerin bedellerinin
ödenmesinden sorumlu olan kişiyi,
c) Aracı: Sigorta
acentesini ve brokerini,
ç) Bakanlık:
Hazine ve Maliye Bakanlığını,
d) Dain-i
mürtehin: Riskin gerçekleşmesi durumunda ödenecek tazminat tutarından
birinci derecede alacaklı olan kişiyi,
e) Kanun:
14/6/2007 tarihli ve 5684 sayılı Sigortacılık Kanununu,
f) KOBİ:
19/10/2005 tarihli ve 2005/9617 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Tanımı, Nitelikleri ve
Sınıflandırılması Hakkında Yönetmelikte belirlenen tanıma uyan kişileri,
g) Kredi limiti:
Sigortacının herhangi bir alıcı ile ilgili olarak üstlendiği azami
sorumluluk tutarını,
ğ) Kredi
kuruluşu: Türkiye’de faaliyet gösteren ve ticari kredi sağlayan banka,
finansman şirketi ve benzeri diğer kuruluşları,
h) Merkez: 5684
sayılı Kanunun 33/A maddesi çerçevesinde görevlendirilen Olağandışı Riskler
Yönetim Merkezini,
ı) SBM: Sigorta
Bilgi ve Gözetim Merkezini,
i) SEGEM:
Sigortacılık Eğitim Merkezini,
j) Sigorta
şirketi: 5684 sayılı Kanuna göre Türkiye’de kurulmuş sigorta şirketi ile
yurt dışında kurulmuş sigorta şirketinin Türkiye’deki teşkilatını,
k) Sistem: Küçük
ve Orta Ölçekli İşletmelere Yönelik Ticari Alacak Sigortası Sunulmasını
İçeren Devlet Destekli Sistemi,
l) Teknik
personel: Aracılarda pazarlama, bilgilendirme ve satış işlemlerini yapan
personeli,
ifade eder.
Sistemin
kapsamı
MADDE 4 – (1)
Kredi - I sigortası branşında ruhsatı bulunan sigorta şirketlerinden Sistem
kapsamında faaliyet göstermek isteyenler, Merkez ile protokol yapmak suretiyle
Sisteme dâhil edilir. Sisteme katılan sigorta şirketlerinin ve aracıların
uyması gereken esaslar söz konusu protokol ile belirlenir.
(2) Alacak
sigortası sunulacak olan KOBİ’lere ilişkin kriterler tarife ve talimatla
belirlenir. Sigorta kapsamında teminat sağlanacak alıcıların tespitine
yönelik risk değerlendirmesi Merkez tarafından yapılır.
(3) Sistem
kapsamında yalnızca yurt içi satışlardan doğan ticari alacaklara teminat
sağlanır.
Merkezin görev
ve sorumlulukları
MADDE 5 –
(1) Sistemin yönetimine ve işleyişine ilişkin bütün iş ve işlemler Merkez
tarafından yürütülür. Merkez, Sistemin etkin bir biçimde çalışmasını
teminen, gerekli tedbirleri almakla ve Sisteme ilişkin yazışma ve belgeleri
uygun bir şekilde muhafaza etmekle yükümlüdür.
(2) Sistem kapsamında,
ilgili sigorta şirketlerince Merkeze devredilen primler ile bunların
yatırım gelirleri ve Sistemin yönetilmesi kapsamında yapılan giderler
Merkez tarafından özel ve ayrı kayıtlarda takip edilir ve
muhasebeleştirilir. Merkez, Sistem kapsamında, ilgili sigorta şirketlerince
devredilen primler sonucu oluşacak fonu yönetmek üzere, Bakanlığın uygun
görüşü alınarak belirlenen bir kuruluşu görevlendirebilir. Fonun aktarımına
ve yönetimine ilişkin usul ve esaslar Merkez ile görevlendirilen kuruluş
arasında yapılacak protokol ile belirlenir.
(3) Merkez,
Sistem kapsamında yürüttüğü faaliyetleri mali yılı takip eden Nisan ayı
sonuna kadar faaliyet raporu şeklinde Bakanlığa bildirir, ayrıca her üç
ayda bir Bakanlığa, Sisteme ilişkin ayrıntılı harcama ve gelişim raporu
sunar. Bakanlık tarafından talep edilmesi halinde, Sistem kapsamındaki
poliçelere ilişkin hasar dosyaları ve bunlara ilişkin süreçler Merkez
tarafından incelenir ve inceleme sonuçlarını içeren rapor Bakanlığa
iletilir.
Veri tabanı ve
raporlama
MADDE 6 –
(1) SBM nezdinde Merkezin kullanımına tahsis edilmek üzere, Sistem
kapsamında yürütülecek olan; poliçe başvurusu, otomatik ve manuel
değerlendirme, teklif oluşturulması, poliçe düzenlenmesi, hasar ihbarı ve
raporlama gibi işlemlerin yönetileceği sistemsel altyapı oluşturulur.
Sistemsel altyapının oluşturulmasında ve işletilmesinde dışarıdan hizmet
satın alma yoluna veya diğer kurumlarla işbirliklerine gidilebilir.
(2) Veri
tabanındaki bilgilere erişim hakkı bulunanlar ve teknik personel, genel
nitelikli bilgiler ile kamuoyuna açıklanmasında sakınca görülmeyenler
haricindeki bilgileri başkalarına veremez ve açıklayamaz.
Sigorta
sözleşmesine ilişkin hükümler
MADDE 7 –
(1) Alacak sigortası 28/10/2007 tarihli ve 26684 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Sigorta Sözleşmelerinde Bilgilendirmeye İlişkin Yönetmelik
kapsamında değerlendirilmez. Sigorta sözleşmesine ilişkin olarak yapılacak
bilgilendirmenin şekli ve içeriği Merkez tarafından belirlenir.
(2) Sigorta
şirketi, sigorta ettirene, içeriği ve formatı Merkez tarafından belirlenen
sigorta poliçesini vermek zorundadır.
(3) Alacak
sigortası satışı konusunda yetkilendirilecek teknik personelin, alacak
sigortası ile sistemin işleyişine yönelik olarak SEGEM tarafından yapılacak
eğitimlere katılması zorunludur.
Risk
değerlendirme ve sigortaya kabul
MADDE 8 –
(1) Alacak sigortası poliçelerine ilişkin risk değerlendirme kriterleri
Merkez tarafından belirlenir. Risk değerlendirmesine ilişkin hususlar
tarife ve talimatla belirlenir.
(2) Alacak
sigortasına ilişkin talep Sisteme katılan sigorta şirketlerine veya
aracılara iletilir. Risk değerlendirme sürecinde ortaya çıkacak sorgulama
ücreti poliçe talebinde bulunan KOBİ tarafından karşılanır. Aynı KOBİ adına
farklı sigorta şirketleri üzerinden yapılan her bir sorgulama, aynı kredi
limiti ve alıcılara ilişkin olsa bile, ayrı ayrı ücretlendirilir. Sorgulama
ücretinin tutarı tarife ve talimatla, sorgulama ücretinin tahsiline ve
aktarımına ilişkin hususlar ise Merkez ile sigorta şirketi arasında
yapılacak protokol ile belirlenir.
(3) Alacak
sigortası talep girişi sigorta şirketi veya aracıların yetkilendirdiği
kullanıcılar tarafından, içeriği Merkezce belirlenen ve 24/3/2016 tarihli
ve 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu gereklilikleri saklı
kalmak kaydıyla alınmış bilgileri içeren başvuru formu ile yapılır.
(4) Üçüncü fıkra
kapsamında girilen bilgiler çerçevesinde, altıncı maddede belirtilen
sistemsel altyapı üzerinden yapılan otomatik değerlendirme sonucunda poliçe
teklifi oluşturulur. Girilen bilgilerin otomatik olarak poliçe teklifi
oluşturulmasında yeterli olmaması durumunda manuel değerlendirme için
gerekli bilgiler talep edilir ve güncellenen ek bilgilerle nihai
değerlendirme Merkez tarafından yapılır.
(5) Alacak
sigortası poliçeleri sigorta şirketi veya aracıların yetkilendirdiği
kullanıcılar tarafından SBM’nin sunduğu sistem üzerinden düzenlenir.
Primlerin
Merkeze devredilmesi ve yatırıma yönlendirilmesi
MADDE 9 – (1)
Sisteme katılan sigorta şirketleri, bu Tebliğ kapsamında düzenlenen
poliçelerin tanzimini takip eden ayın 5’ine kadar o ay içinde
düzenledikleri poliçe ve zeyillere ait fesih ve iptaller düşüldükten sonra
kalan prim tutarını Merkeze bildirir. Bildirilen primden, vergi ve diğer
yasal yükümlülükler ile komisyon düşüldükten sonra kalan tutar söz konusu
ayın 15’ine kadar ilgili sigorta şirketince Merkeze devredilir. Sigorta
şirketlerinin Merkeze bildirdikleri primler ile Sistem kayıtları arasında
fark olması durumunda Sistem kayıtları esas alınır.
(2) Birinci
fıkrada belirtilen komisyon oranı tarife ve talimatla belirlenir.
(3) Merkeze
devredilen primlerin Merkez veya görevlendireceği kuruluş tarafından
yatırıma yönlendirilmesinde 8/12/2016 tarihli ve 29912 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Kamu Haznedarlığı Genel Tebliği esasları uygulanır.
Hasar yönetimi
MADDE 10 –
(1) Muhtemel zarar ile ilgili müdahale talebi özel şartlarda belirtilen
süre içinde ve yine özel şartlarda belirtilen bilgi ve belgelerle birlikte
Merkeze iletilir. Merkez, hasar yönetimi konusunda dışarıdan hizmet satın
alabilir.
(2) Tazminat
ödemesi, özel şartlarda belirtilen hususlar çerçevesinde Merkez tarafından
gerçekleştirilir.
(3) Hasar
dosyası, tahsilatın mümkün olmadığının tespit edilmesi veya yasal
giderlerin alacak tutarından fazla olması durumlarında Merkez tarafından
kapatılabilir.
(4) Hukuki
masrafların tespitinde Türkiye Barolar Birliği Avukatlık Asgari Ücret
Tarifesi dikkate alınır.
(5) Merkezin ve
sigortalıların yasal giderlere katılımına ilişkin hususlar özel şartlarda
belirtilir.
Reasürans ve
Devlet desteği
MADDE 11 – (1)
Sistem kapsamında üstlenilen risklerin, ulusal ve uluslararası sigortacılık
piyasası, sermaye piyasası ve benzeri piyasalardan koruma temin edilemeyen
kısmı, uygun bir bedel karşılığında Devlet tarafından taahhüt edilir.
İlgili yılda sağlanacak Devlet reasürans desteğine ilişkin usul ve esaslar
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile belirlenir.
Sene sonu
işlemleri
MADDE 12 –
(1) Sistemin işletilmesi amacıyla kurulan sistemsel altyapının yatırım ve
bakım maliyeti, Sisteme ilişkin risk değerlendirmesi ve reasürans
giderleri, Sistemin yönetilmesi çerçevesinde Merkez tarafından yapılan
harcamalar ve diğer giderler Merkeze devredilen primler ile bunların
yatırım gelirlerinden tarife ve talimatla belirlenen usul ve esaslar
çerçevesinde karşılanır. Gerek duyulması halinde, söz konusu giderlerin,
karşılanacağı diğer kaynaklar Bakanlığın uygun görüşü ile belirlenir.
(2) Sene sonu
mahsuplaşmasına ilişkin hesaplamalar sigortalama yılı esasına göre her
muhasebe yılı sonunda yapılır.
(3) Merkezin
operasyonel faaliyetleri neticesinde oluşan bakiye Sisteme katılan sigorta
şirketleri arasında Sistem kapsamında ürettikleri primlerden aldıkları
paylar dikkate alınarak paylaştırılır.
Bilgi
güvenliği
MADDE 13 –
(1) Merkez ve SBM, Sistem dolayısıyla haiz oldukları bilgi ve belgeleri
Sistem kapsamındaki görev ve sorumlulukları dışında kullanamaz, Bakanlığın
izni olmaksızın üçüncü şahıslarla paylaşamaz ve yayımlayamaz. Bu çerçevede,
Merkez ve SBM tarafından Sistem işlerinde çalıştırılacak personelle
gizlilik sözleşmesi imzalanır.
(2) Birinci
fıkradaki hükümler, Merkeze; danışmanlık, bilişim, donanım, ağ hizmetleri
ve çağrı merkezi gibi hizmetleri sağlayan kuruluşları da kapsar. Bu
hizmetleri sağlayan kuruluşlarla da gizlilik sözleşmesi imzalanır.
Alacak
sigortasının teminat olarak kullanılması
MADDE 14 –
(1) Dain-i mürtehin şerhi bulunan poliçelerde; sigorta sözleşmesinin
herhangi bir nedenle feshedilmesi, iptali, teminat içeriklerinin veya kredi
limitlerinin değiştirilmesi gibi durumların dain-i mürtehin sıfatını haiz
kredi kuruluşu tarafından elektronik ortamda izlenmesine yönelik gerekli
altyapı SBM nezdinde kurulur.
Denetim
MADDE 15 – (1)
Sisteme ilişkin tüm iş ve işlemler Bakanlığın denetimine tabidir.
Geçiş
hükümleri
GEÇİCİ MADDE 1
– (1) SEGEM tarafından teknik personele verilecek eğitimler bu Tebliğin
yayımı tarihinden itibaren en geç üç ay içinde başlatılır.
(2) 12 nci
maddede belirtilen sene sonu mahsuplaşması, ilk olarak 31/12/2021 tarihinde
yapılır.
Yürürlük
MADDE 16 –
(1) Bu Tebliğin 14 üncü maddesi 1/3/2019 tarihinde, diğer maddeleri
1/1/2019 tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 17 – (1)
Bu Tebliğ hükümlerini Hazine ve Maliye Bakanı yürütür.
|