GEZİ
TEKNELERİ VE KİŞİSEL DENİZ TAŞITLARI YÖNETMELİĞİ
KAPSAMINDA
FAALİYET GÖSTERECEK ONAYLANMIŞ KURULUŞLARIN
GÖREVLENDİRİLMELERİNDE
VE DENETİMİNDE ESAS ALINACAK
TEMEL
KRİTERLERE DAİR TEBLİĞ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğin amacı, 5/5/2017 tarihli ve 30057 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Gezi Tekneleri ve Kişisel Deniz Taşıtları Yönetmeliği kapsamında
faaliyet gösterecek onaylanmış kuruluşların Genel Müdürlükçe
görevlendirilmesinde ve denetimlerinde esas alınacak temel kriterlerin
belirlenmesidir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ, Gezi Tekneleri ve Kişisel Deniz Taşıtları Yönetmeliği
kapsamında faaliyette bulunacak onaylanmış kuruluşların taşıması gereken
nitelikler, görevlendirilmesinde esas alınacak temel kriterler ile
görevlendirme usulleri, yükümlülükleri ile faaliyetlerinin izlenmesi,
denetlenmesi ve idari yaptırımlara ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğ, 29/6/2001 tarihli ve 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik
Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanunun 7 nci maddesine,
16/12/2011 tarihli ve 2011/2621 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve Onaylanmış Kuruluşlar
Yönetmeliğine ve Gezi Tekneleri ve Kişisel Deniz Taşıtları Yönetmeliğinin
28 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) AB: Avrupa
Birliğini,
b) Bakanlık:
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığını,
c) Genel Müdürlük:
Tersaneler ve Kıyı Yapıları Genel Müdürlüğünü,
ç) NANDO: Avrupa
Birliği’nin Yeni Yaklaşım Onaylanmış Kuruluşlar Bilgi Sistemini,
d) Onaylanmış
kuruluş: Bir teknik düzenleme kapsamında uygunluk değerlendirme
faaliyetinde bulunmak üzere yetkili kuruluş tarafından Uygunluk
Değerlendirme Kuruluşları ve Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliği ve ilgili
teknik mevzuatta belirlenen esaslar doğrultusunda görevlendirilen ve
isimleri Avrupa Komisyonuna bildirilen Türkiye’de yerleşik uygunluk
değerlendirme kuruluşunu,
e) Teknik düzenleme:
Bir ürünün vasıflarını, işleme veya üretim yöntemlerini veya bunlarla
ilgili terminoloji, sembol, ambalajlama, işaretleme, etiketleme veya
uygunluk değerlendirme işlemlerini tek tek veya birkaçını ele alarak
düzenleyen, uyulması zorunlu her türlü mevzuatı,
f) Teknik
düzenleme sorumlusu: İlgili teknik düzenlemesi gereği onaylanmış kuruluş
tarafından yürütülecek uygunluk değerlendirme faaliyetleri kapsamında
gerçekleştirilecek olan muayene ve denetim sonuçlarını belgelendirme kararı
öncesi kontrol eden ve raporlayan personeli,
g) TÜRKAK: Türk
Akreditasyon Kurumunu,
ğ) Uygunluk
değerlendirme kuruluşu: Kalibrasyon, test, belgelendirme ve muayene dâhil
olmak üzere uygunluk değerlendirme faaliyeti gerçekleştiren Türkiye’de
yerleşik kuruluşu,
h) Uzman: İlgili
teknik düzenlemesi gereği onaylanmış kuruluş tarafından yürütülecek
uygunluk değerlendirme faaliyetleri kapsamında muayene ve/veya denetimleri
planlayan, gerçekleştiren ve muayene ve/veya denetim sonuçlarını teknik
düzenleme sorumlusuna sunan personeli,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Genel
Esaslar, Onaylanmış Kuruluşlarda Aranacak Nitelikler, Personel,
Yüklenici
Kullanımı ile İlgili Şartlar
Genel esaslar
MADDE 5 –
(1) Gezi Tekneleri ve Kişisel Deniz Taşıtları Yönetmeliği kapsamına giren
ürünlerin uygunluk değerlendirmesini gerçekleştirmek üzere, Genel Müdürlüğe
başvuruda bulunan uygunluk değerlendirme kuruluşları, 4703 sayılı Kanun,
Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ile Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliği,
ilgili teknik düzenlemesi ve bu Tebliğde belirtilen esaslar çerçevesinde
başvurularının uygun bulunması halinde Genel Müdürlük tarafından onaylanmış
kuruluş olarak görevlendirilir.
Onaylanmış
kuruluşlarda aranacak nitelikler
MADDE 6 –
(1) Onaylanmış kuruluş olmak için Genel Müdürlüğe başvuran uygunluk değerlendirme
kuruluşları, Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve Onaylanmış Kuruluşlar
Yönetmeliğinin 7 nci maddesinde hükme bağlanan nitelikleri taşır ve ilgili
teknik düzenlemelerde belirtilen onaylanmış kuruluşların atanmasında
dikkate alınacak asgari kriterleri ve bu Tebliğ hükümlerini yerine getirir.
Personel ile
ilgili şartlar
MADDE 7 –
(1) Başvuru sahibi kuruluş, yürüteceği uygunluk değerlendirme faaliyetleri
çerçevesinde gerçekleştireceği muayene ve/veya denetimleri tam ve eksiksiz
sürdürebilmesi amacıyla, Gezi Tekneleri ve Kişisel Deniz Taşıtları
Yönetmeliği kapsamındaki ürünlere yönelik teknik bilgi, sektörel ve muayene
ve/veya denetim tecrübesine sahip olan yeterli sayıda uzmanı bünyesinde
bulundurur. Bu uzmanlardan en az ikisi denizcilikle ilgili fakültelerden
mezun olup; denizcilik alanında en az dört yıl sörveyör yeterliliğinde
görev yaptığına dair iş tecrübesi olan veya onaylanmış kuruluşlarda gezi
tekneleri ve kişisel deniz taşıtları konusunda teknik personel olarak en az
dört yıl görev yapmış olan kişilerden tam zamanlı olarak istihdam edilir.
Görevlendirilen uzman, görevlendirildiği onaylanmış kuruluş haricinde
Bakanlık tarafından görevlendirilmiş başka bir onaylanmış kuruluşta görev
alamaz.
(2) Başvuru sahibi
kuruluş, tam zamanlı olarak görev yapan birinci fıkrada belirtilen
tecrübeye sahip personelden birisini Gezi Tekneleri ve Kişisel Deniz
Taşıtları Yönetmeliği kapsamında teknik düzenleme sorumlusu olarak
görevlendirir. Teknik düzenleme sorumlusu, uzman olarak görev yapamaz.
Teknik düzenleme sorumlusu görevlendirildiği onaylanmış kuruluş haricinde
Bakanlık tarafından görevlendirilmiş başka bir onaylanmış kuruluşta görev
alamaz.
(3) Başvuru sahibi
kuruluş, teknik düzenleme sorumlusunun izin, rapor ve benzeri haller
nedeniyle uzun süreli yokluğunda yerine vekâlet edebilecek ve birinci
fıkrada belirtilen tecrübeye sahip personelden birini vekil olarak
görevlendirir. Ancak bu personel vekâlet ettiği dönemde uzman olarak görev
yapamaz ve daha önce uzman olarak yer aldığı muayene ve/veya denetimlerin kontrol
ve raporlamasını yapamaz.
(4) Onaylanmış
kuruluş, mevcut olan iş gücünün iş yükünü karşılamadığı durumlarda sözleşme
yaptığı dış kaynaklı uzmanları denetimlerde kullanabilir. Onaylanmış
kuruluş söz konusu teknik düzenleme gerekliliklerine aykırılık oluşturmayacak
şekilde sözleşmeli olarak kullanabileceği dış kaynaklı uzmanı, bu Tebliğde
belirtilen şartlara uygun olacak şekilde belirler ve sahip olduğu kalite
yönetim sistemine uygun olarak çalıştırır. Dış kaynaklı uzman kullanılması
durumunda nihai sorumluluk onaylanmış kuruluşa aittir.
(5) Onaylanmış
kuruluş, teknik düzenleme sorumlusu ve/veya tam zamanlı olarak görev yapan
birinci fıkrada belirtilen tecrübeye sahip uzmanın işinden ayrılması
durumunda, en geç 15 iş günü içerisinde birinci ve ikinci fıkralarda
belirtilen şartları sağlayan personelin atamasını yapar ve söz konusu
personelin yetkinliğine ilişkin doküman ve belgeleri Genel Müdürlüğe
iletir.
Yüklenici
kullanımı ile ilgili şartlar
MADDE 8 – (1)
Onaylanmış kuruluş tarafından kullanılacak olan yüklenici laboratuvarın, TS
EN ISO/IEC 17025 standardına göre ilgili deney metodunda akredite olması
veya yüklenici laboratuvarın yapacağı deneylere 7 nci maddenin birinci
fıkrasında belirtilen ve TS EN ISO/IEC 17025 standardının uygulanabilir
maddeleri ve ilgili deney metodunda yetkinliği olan bir uzmanın refakat
ederek deney sonucunun onaylanmış kuruluş tarafından Gezi Tekneleri ve
Kişisel Deniz Taşıtları Yönetmeliği ve TS EN ISO/IEC 17065 standardının
ilgili maddeleri çerçevesinde onaylanması ve onaylanmış kuruluşun,
yüklenicinin söz konusu faaliyetleri gerçekleştirme konusunda yeterli
olduğunu ve TS EN ISO/IEC 17025 standardında belirtilen şartlara uyduğunu
doğrulaması/denetlemesi şartı aranır.
(2) Onaylanmış
kuruluş tarafından kullanılacak olan yüklenici muayene kuruluşunun, TS EN
ISO/IEC 17020 standardına göre ilgili muayene faaliyeti kapsamında akredite
olması veya yüklenici muayene kuruluşunun yapacağı uygunluk
değerlendirmesine 7 nci maddenin birinci fıkrasında belirtilen ve TS EN ISO/IEC
17020 standardının uygulanabilir maddeleri ve ilgili muayene faaliyeti
kapsamında yetkinliği olan bir uzmanın refakat ederek muayene sonucunun
onaylanmış kuruluş tarafından Gezi Tekneleri ve Kişisel Deniz Taşıtları
Yönetmeliği ve TS EN ISO/IEC 17065 standardının ilgili maddeleri
çerçevesinde onaylanması ve onaylanmış kuruluşun, yüklenicinin söz konusu
faaliyetleri gerçekleştirme konusunda yeterli olduğunu ve TS EN ISO/IEC
17020 standardında belirtilen şartlara uyduğunu doğrulaması/denetlemesi
şartı aranır.
(3) Yüklenici
laboratuvarın ve/veya muayene kuruluşunun kullanılması durumunda nihai
sorumluluk onaylanmış kuruluşa aittir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Onaylanmış
Kuruluşların Başvurularının Değerlendirilmesi,
Görevlendirilmesi
ve Bildirim Süreci
Onaylanmış
kuruluş başvurusu
MADDE 9 –
(1) Başvuru sahibi, ilk görevlendirme veya kapsam genişletme amacıyla,
kuruluşun unvanı, kayıtlı olduğu ticaret sicil müdürlüğü ve ticaret sicil
numarasının da beyan edildiği başvuru ön yazısı ve aşağıdaki bilgi ve
belgeleri de içeren dosya ile Genel Müdürlüğe başvurur:
a) Başvuru sahibi
uygunluk değerlendirme kuruluşunun kuruluş amacı ve sorumlulukları,
b) Kuruluşun,
kendi bünyesinde yer alan yetki ve sorumlulukları belirlenmiş olan birim ve
birim yetkililerini gösteren detaylı organizasyon şeması,
c) Başvurunun
kapsamı (İlgili teknik düzenlemesi, modül veya modüller, uygunluk
değerlendirme işlemleri),
ç) Gizlilik,
tarafsızlık, bağımsızlık ve sorumluluk taahhütnamesi,
d) 7 nci maddede
belirtilen şartlara uygun olacak şekilde istihdam edilen teknik
personelden;
1) Tam zamanlı
olarak istihdam edilen personelin adı, soyadı, görev alanı ve yetkisini
açıklayan detaylı personel listesi,
2) Tam zamanlı
olarak istihdam edilen personelin eğitim durumunu, sektörel veya muayene
ve/veya denetim veya kamu kurum ve kuruluş tecrübesini ispatlayan belgeler,
e) Laboratuvar
hizmetleri hakkında detaylı bilgi (Laboratuvar ve teçhizat durumu, başvuru
kapsamında yapılacak deneylerin listesi ve bu deneylerden hangilerinin
yüklenici laboratuvar tarafından yapılacağının belirlenmesi),
f) Muayene talimat
ve prosedürleri, muayene ve sertifika örnek formları,
g) 18 inci maddede
belirtilen kriterlere uygun yaptırılmış olan mesleki sorumluluk sigortası
(Bu kapsamda hazırlanan poliçenin noter tasdikli bir örneği),
ğ) Kuruluşun sahip
olduğu kalite belgeleri, ilgili teknik düzenlemenin gerektirdiği
akreditasyon sertifikaları, akreditasyon sertifikalarının yeminli tercüme
bürolarından onaylı İngilizce suretleri veya TÜRKAK tarafından İngilizce
olarak düzenlenmiş nüshaları, TÜRKAK tarafından hazırlanan ve onaylanan
denetim raporlarının suretleri.
(2) Başvuru
dosyası, bu Tebliğde belirtilen içerik sıralamasına uygun olacak bir
şekilde sınıflandırılmış olarak hazırlanır ve Genel Müdürlüğe sunulur.
(3) Başvuru
dosyasında yer alacak belgelerin tümüne, başvuru sahibi kuruluşu temsil ve
imza yetkisini haiz şahıs tarafından ıslak imza atılır.
(4) Genel
Müdürlükçe görevlendirilen onaylanmış kuruluşun kapsam genişletme
dosyalarında, yalnızca ilk görevlendirme dosyasına göre farklılık gösteren
belgeler sunulur.
(5) Genel
Müdürlükçe gerekli altyapı tamamlandıktan sonra, onaylanmış kuruluş ilk
yetkilendirme, kapsam genişletme veya süre uzatımı başvurusu, web tabanlı
portal üzerinden yapılır.
Başvuruların
değerlendirilmesi
MADDE 10 –
(1) Uygunluk değerlendirme kuruluşları tarafından Genel Müdürlüğe yapılan
onaylanmış kuruluş başvurularının değerlendirilmesinde, TS EN ISO/IEC 17065
standardına göre akredite edilmiş olma şartı aranır.
(2) Uygunluk
değerlendirme kuruluşlarının akreditasyonunu TÜRKAK yapar. Uygunluk
değerlendirme kuruluşları, TÜRKAK’ın akreditasyon hizmeti vermediği
alanlarda veya TÜRKAK’ın tabi olduğu eşdeğerlik incelemesinin, akreditasyon
talep edilen uygunluk değerlendirme işlemi için olumlu sonuçlanmadığı
durumlarda, Avrupa Birliği üyesi ülkelerin eşdeğerlik incelemesini olumlu
bir şekilde tamamlamış ulusal akreditasyon kuruluşlarına başvurabilir.
(3) Başvuru
sahibi, hangi teknik düzenlemenin hangi ürün grupları ve/veya modülleri
kapsamında hizmet verecekse, TS EN ISO/IEC 17065 standardında sadece o ürün
grupları ve/veya modüllerle ilgili olanı değerlendirmeye esas alınır.
Uygunluk değerlendirmesinde kullanılan modüllerden herhangi birinin sadece
bir kısmını gerçekleştirmek üzere başvuruda bulunulamaz.
(4) Başvuru konusu
teknik düzenleme kapsamında yürütülecek olan uygunluk değerlendirmesinde
kullanılan modüllerden herhangi birinin sadece bir kısmını gerçekleştirmek
üzere başvuruda bulunulması durumunda, söz konusu başvuru Genel Müdürlük
tarafından değerlendirilmez ve iade edilir.
(5) Genel Müdürlük
başvuru sahibi kuruluşun yeterliliğine ilişkin tespit ve değerlendirmelerde
bulunabilmek amacıyla, ilk kez başvuru yapan uygunluk değerlendirme
kuruluşunun merkez ofisinde ve sahada gerekli denetimleri gerçekleştirir.
Ayrıca Genel Müdürlük gerek görürse kapsam genişletme talebinde bulunan
onaylanmış kuruluşun merkez ofisinde ve sahada gerekli denetimleri
gerçekleştirir. Denetim sonucunda hazırlanan değerlendirme raporunda
uygunsuzluk olması halinde görevlendirme şartlarının oluşmaması sebebiyle
başvuru reddedilir.
(6) Başvuru sahibi
kuruluş, başvurunun değerlendirme aşamasında 9 uncu madde kapsamında
sunulan belgelere ek olarak Genel Müdürlükçe gerekli görülen diğer bilgi ve
belgeleri sunar.
(7) Başvuruya esas
tüm belgelerin eksiksiz olarak Genel Müdürlüğe sunulması ve denetimin
tamamlanması halinde dahi, teknik düzenleme kapsamında yürütülecek uygunluk
değerlendirme faaliyetleri için ülke sanayisinin ve üreticinin onaylanmış
kuruluş ihtiyacı, teknik ve hukuki uygunluk, sürdürülebilirlik ve rekabet
koşulları ile onaylanmış kuruluş adayının potansiyeli, tecrübesi ve
birikimi gibi şartlar göz önünde bulundurularak, başvuru sahibi uygunluk
değerlendirme kuruluşunun onaylanmış kuruluş olarak görevlendirilmesine
veya onaylanmış kuruluşun kapsam genişletme talebiyle ilgili nihai kararlar
Genel Müdürlüğün takdirindedir.
(8) Hakkında
herhangi bir şüphe nedeniyle inceleme veya araştırma başlatılan kuruluşun
başvurusu bu süreç tamamlanıncaya kadar değerlendirilmez.
Onaylanmış
kuruluşların görevlendirilmesi ve bildirim süreci
MADDE 11 – (1)
Genel Müdürlükçe onaylanmış kuruluş olarak görevlendirilmesi veya kapsam
genişletmesi uygun görülen kuruluşlar; Genel Müdürlükle onaylanmış kuruluş
adayının arasında yapılan görevlendirme protokolünün imzalanmasından sonra
onaylanmış kuruluş adayının NANDO’da yayımlanmaları için Ekonomi
Bakanlığına bildirilir.
(2) Başvuru
sahibine Avrupa Komisyonu tarafından verilen onaylanmış kuruluş kimlik
kayıt numarası ile NANDO’da yayımlanması ile kuruluş onaylanmış kuruluş
statüsünü elde eder. Kapsam genişletme, buna dair bildirimin NANDO’da
yayımlanması ile gerçekleşir.
(3) Onaylanmış
kuruluş tarafından görev süresinin sona ereceği tarihten en az 30 gün önce,
görev süresinin belirlenmesinde esas alınan onaylanma amaçlı akreditasyon
sertifikasının yenilenerek Türkçe ya da yeminli tercüme bürolarına onaylı
bir şekilde tercüme ettirilmiş veya TÜRKAK tarafından düzenlenmiş olan
İngilizce nüshasının Genel Müdürlüğe iletilmiş olması gerekir. Onaylanmış
kuruluşun ilgili teknik düzenleme kapsamındaki yeni görev süresinin
bildirimine ilişkin gerekli aşamaların, bu Tebliğde belirtilen kurallar
çerçevesinde Genel Müdürlükçe başlatılamamasına dair sorumluluk onaylanmış
kuruluşa aittir. Onaylanmış kuruluşun yeni görev süresinin bildirimine
ilişkin nihai kararı 10 uncu maddenin yedinci fıkrasında yer alan şartlar
kapsamında Genel Müdürlük verir.
(4) Onaylanmış
kuruluş bildirime konu faaliyet ve özelliklerinde meydana gelen
değişiklikleri en geç 15 gün içerisinde Genel Müdürlüğe bildirir. Bu
değişiklikler Genel Müdürlük tarafından Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla
Avrupa Komisyonuna bildirilir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Onaylanmış
Kuruluşların Yükümlülükleri, Gözetimi ve Denetimi, Uygulanacak
Yaptırımlar
ve Onaylanmış Kuruluşların Eşgüdümü ve İş Birliği
Onaylanmış
kuruluşların yükümlülükleri
MADDE 12 –
(1) Onaylanmış kuruluşlar, Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve Onaylanmış
Kuruluşlar Yönetmeliğinin 4 üncü, 7 nci ve 10 uncu maddelerinde ve Gezi
Tekneleri ve Kişisel Deniz Taşıtları Yönetmeliğinin 31 inci, 39 uncu ve 41
inci maddelerinde hükme bağlanan yükümlülükleri yerine getirmek zorundadır.
(2) Onaylanmış
kuruluş tarafından ayrıca;
a) Kendisine ait
kimlik kayıt numarası ve belgeler ile işaretlerin yanlış ve/veya usulsüz
kullanıldığını tespit ettiği durumlarda gerekli tedbirleri alması,
b) Gezi Tekneleri
ve Kişisel Deniz Taşıtları Yönetmeliği kapsamında yürüteceği uygunluk
değerlendirme faaliyetlerinin doğru, eksiksiz ve süreklilik arz edecek bir
şekilde yerine getirilmesi,
c) Gezi Tekneleri
ve Kişisel Deniz Taşıtları Yönetmeliği kapsamında yürüteceği uygunluk
değerlendirme faaliyetlerini en uygun şekilde icra edebilmek amacıyla, bu
Tebliğde belirtilen şartlara uygun yeterli sayıda tam zamanlı personeli
bünyesinde istihdam etmesi,
ç) Yaptığı tüm
işlemlere ve verdiği belgelere ilişkin gerekli tüm kayıtları tutması ve
ilgili teknik düzenleme kapsamında yurt içinde ve yurt dışında
belgelendirdiği firma ve ürünlere ilişkin bilgileri ocak ve temmuz ayı
içerisinde 6 aylık dönemler itibariyle EK-1’de yer alan form ile, askıya
alma ve iptallere ilişkin kararların ise söz konusu kararların alındığı
tarihten itibaren en geç 15 gün içerisinde EK-2’de yer alan form ile Genel
Müdürlüğe sunması,
d) Belirlenen
prosedürler ve yetkilerinin kapsamı içinde faaliyetlerini sürdürmelerini
etkileyecek her türlü yapısal değişikliği en geç 15 gün içinde Genel
Müdürlüğe bildirmesi,
e) İletişim
bilgilerine ilişkin her türlü değişikliğin en geç 7 gün içerisinde Genel
Müdürlüğe bildirilmesi,
f) Piyasa
koşullarını zorlayacak yükümlülükler getirmekten, üretim maliyetlerini
arttırmaktan ve imalatçıyı zor duruma düşürmekten kaçınması,
g) Gerek Türkiye,
gerekse AB nezdinde her türlü koordinasyon ve iş birliğini artıracak
faaliyetlere katılım sağlaması,
ğ) Teknik Mevzuat
ve standardlara ilişkin gelişmeleri takip edecek mekanizmanın
oluşturulması,
h) Yaptığı
belgelendirme faaliyetlerine ilişkin elde ettiği bilgilerin gizliliğini
sağlaması,
zorunludur.
(3) Onaylanmış
kuruluş gerçekleştireceği uygunluk değerlendirme faaliyetleri sonucunda
ortaya çıkabilecek itiraz ve şikâyetleri inceleyecek bağımsız mekanizmanın
çalışmasını sağlar, itiraza konu faaliyet ve itiraz sonucu hakkında üretici
veya yetkili temsilcisine yeterli bilgilendirmeyi yapar.
(4) Genel Müdürlükçe
onaylanmış kuruluş olarak görevlendirilen kuruluşun yerine getirmesi
gereken kriterlere ve şartlara uymadığının tespit edilmesi halinde, Genel
Müdürlük yapmış olduğu görevlendirmeyi askıya alır veya iptal eder. Bu
iptal kuruluşun görevli olduğu süre boyunca yürüttüğü faaliyetlerden doğan
sorumluluklarını ortadan kaldırmaz.
(5) Görev süresi
sona eren onaylanmış kuruluşun kendi isteği ile veya Genel Müdürlükçe
süresinin uzatılmaması halinde görevli olduğu süre boyunca yürüttüğü
faaliyetlerden doğan sorumlulukları devam eder.
Onaylanmış
kuruluşların gözetimi ve denetimi
MADDE 13 –
(1) Gezi Tekneleri ve Kişisel Deniz Taşıtları Yönetmeliği kapsamında atanan
onaylanmış kuruluşlar, söz konusu teknik düzenleme kapsamındaki
faaliyetlerinden dolayı Genel Müdürlüğe karşı sorumludur. Bu kapsamda yer
alan onaylanmış kuruluşların gözetimi ve denetimi görevi Genel Müdürlüğe
aittir.
(2) Genel Müdürlük
gerekli görmesi halinde re’sen veya şikâyet üzerine onaylanmış kuruluşları
haberli veya habersiz olarak denetler. Onaylanmış kuruluş bu Tebliğ
kapsamında yapacağı bildirimleri bu Tebliğde belirtilen süre dışında
yapması halinde ilave denetim yapılır.
(3) Onaylanmış
kuruluşlar, başvuru sırasındaki onaylanmış kuruluş niteliklerini taşımaya
devam edip etmediklerinin tespiti amacıyla Genel Müdürlük tarafından 2
yılda bir yeniden değerlendirmeye tabi tutulur.
(4) Genel
Müdürlük, görevlendirdiği onaylanmış kuruluşların gözetimi ve denetimi için
yetkin ve yeterli sayıda personeli görevlendirerek gerekli alt yapıyı
oluşturur.
(5) Genel
Müdürlük, yürüttüğü incelemeler ve denetimler neticesinde hakkında
uygunsuzluk veya eksiklik tespit ettiği onaylanmış kuruluşlara ilişkin
olarak diğer yetkili kuruluşlarla bilgi paylaşımına gider.
Onaylanmış
kuruluşlara uygulanacak yaptırımlar ve idari para cezaları
MADDE 14 –
(1) 13 üncü madde kapsamında gerçekleştirilen denetimlerde uygunsuzluk
tespit edilmesi durumunda onaylanmış kuruluşun faaliyet kapsamı; bu
uygunsuzluktan etkilenen ürünün taşıdığı risk durumu, tehlikenin aciliyeti
ve kullanıcı öncelikleri Genel Müdürlükçe değerlendirilmek suretiyle
belirlenecek bir süre için kısıtlanır veya askıya alınır. Bu
uygunsuzlukların önem derecesine göre onaylanmış kuruluşa düzeltici
faaliyet için 20 iş gününden az 60 iş gününden fazla olmamak üzere süre
verilir. Onaylanmış kuruluşun düzeltici faaliyet talep edilen
uygunsuzlukları Genel Müdürlükçe talep edilen sürede gidermemesi durumunda
onaylanmış kuruluşlara Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve Onaylanmış
Kuruluşlar Yönetmeliğinin 11 inci maddesinde yer alan yaptırımlar
uygulanır.
(2) Onaylanmış
kuruluş bildiriminde Genel Müdürlük tarafından esas alınan akreditasyon
sertifikasının askıya alınması durumunda, onaylanmış kuruluş tarafından 3
iş günü içerisinde durum Genel Müdürlüğe bildirilir. Akreditasyon
sertifikasının askı süresi boyunca onaylanmış kuruluş statüsü de askıya
alınır. Askı süresi sonunda, onaylanma amaçlı akreditasyonun onaylanmış
kuruluş tarafından sürdürülememesi veya akreditasyon sertifikasının askıya
alınma süresinin onaylanmış kuruluş tarafından 3 iş günü içerisinde Genel
Müdürlüğe bildirilmemesi durumunda 4703 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin
üçüncü fıkrası gereği onaylanmış kuruluş statüsü iptal edilir. Onaylanmış
kuruluş statüsü bu fıkrada belirtilen nedenlerle iptal edilen kuruluş, bu
Tebliğ kapsamındaki şartları tekrar sağlaması halinde yeniden başvuru
yapabilir.
(3) 13 üncü
maddenin birinci fıkrasında belirtilen gözetim ve denetim neticesinde; 4703
sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin birinci ve beşinci fıkralarında yer alan
uygunsuzluklar tespit edilirse söz konusu Kanunun 12 nci maddesinde yer
alan idari para cezaları uygulanır.
TÜRKAK ile iş
birliği
MADDE 15 –
(1) Bakanlık, TÜRKAK'ın yaptığı denetimlere gözlemci sıfatı ile katılmak
için TÜRKAK ile iş birliği yapar.
Onaylanmış kuruluşların
eşgüdümü ve iş birliği
MADDE 16 –
(1) Genel Müdürlük tarafından gerekli görülmesi durumunda Genel Müdürlük
öncülüğünde, Gezi Tekneleri ve Kişisel Deniz Taşıtları Yönetmeliği
kapsamında faaliyette bulunan onaylanmış kuruluşlar ile eşgüdüm toplantısı
düzenlenir.
Şube,
temsilcilik ve yükleniciler ile işletme içi akredite birimler
MADDE 17 –
(1) Yurt içinde veya yurt dışında yerleşik herhangi bir onaylanmış
kuruluşun şubesi, temsilciliği veya yüklenicisi ve işletme içi akredite
birimler ile ilgili işlemler hakkında Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve
Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliğinin 13 üncü, 14 üncü ve 15 inci
maddelerinde hükme bağlanan kurallar uygulanır.
(2) Gezi Tekneleri
ve Kişisel Deniz Taşıtları Yönetmeliği kapsamında Türkiye’de faaliyet gösteren
yabancı menşeili onaylanmış kuruluşların şubeleri veya temsilcileri,
faaliyet kapsamını ve hangi onaylanmış kuruluş adına faaliyet yapılacağına
dair bilgiyi Genel Müdürlüğe iletir. Genel Müdürlük, Gezi Tekneleri ve
Kişisel Deniz Taşıtları Yönetmeliği kapsamında faaliyet gösteren yabancı
onaylanmış kuruluşların Türkiye’deki şubelerinin envanterini hazırlar ve
günceller.
(3) Yurt dışında
yerleşik onaylanmış kuruluşların adına veya sorumluluğunda Türkiye’de
uygunluk değerlendirme faaliyeti yürüten şube, temsilcilik veya yüklenici
gibi birimlerin nitelikleri ve denetimleri hakkında Uygunluk Değerlendirme
Kuruluşları ile Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli
ve Son Hükümler
Mesleki
sorumluluk sigortası
MADDE 18 –
(1) Başvuru sahibi kuruluş faaliyetleri kapsamında verdikleri hizmetlerden
doğabilecek zararları karşılamak amacıyla en az bir milyon TL tutarında
mesleki sorumluluk sigortasını Türkiye’de faaliyet gösteren sigorta
şirketlerine ve Türkiye’de yaptırmak ve yetkili oldukları sürece mesleki
sorumluluk sigortasını devam ettirmek zorundadır. Sigorta poliçesinde,
gerekli teminat limiti belirlenirken hangi faktörlerin hesaba katıldığı
açıkça belirtilir. Mesleki sorumluluk sigortasının kapsamı asgari şartlarda
bütün Türkiye coğrafyasını ve AB üye ülkelerini içermesi gerekir.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 19 –
(1) Bu Tebliğde belirtilmeyen hususlarda; 4703 sayılı Kanun, Uygunluk
Değerlendirme Kuruluşları ile Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliği ve ilgili
teknik düzenlemelerin hükümleri uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğler
MADDE 20 –
(1) 1/4/2003 tarihli ve 25066 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gezi
Tekneleri Yönetmeliği İçin Onaylanmış Kuruluş Görevlendirilmesinde Esas
Alınan Temel Kriterlere Dair Tebliğ (Tebliğ No:2003/1) yürürlükten
kaldırılmıştır.
(2) 8/5/2012
tarihli ve 28286 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gezi Tekneleri
Yönetmeliği kapsamında Türk Loydu Vakfı İktisadi İşletmesinin Onaylanmış
Kuruluş Olarak Görevlendirilmesine Dair Tebliğ yürürlükten kaldırılmıştır.
(3) 22/11/2014
tarihli ve 29183 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gezi Tekneleri
Yönetmeliği kapsamında Alberk QA Uluslararası Teknik Kontrol ve
Belgelendirme Anonim Şirketinin Onaylanmış Kuruluş Olarak
Görevlendirilmesine Dair Tebliğ yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 21 –
(1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 22 –
(1) Bu Tebliğ hükümlerini Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı
yürütür.
Ekleri
için tıklayınız.
|