YETKİLİ
TEKNİK SORUMLULARIN GÖREV, YÜKÜMLÜLÜK
VE
SERTİFİKALANDIRILMASINA DAİR TEBLİĞ
(SGM-2016/22)
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğin amacı; Bakanlık tarafından yürütülen otomotiv mevzuatı kapsamında
faaliyette bulunan veya görev yapan teknik elemanların sınav sonucu
sertifikalandırılarak yetkili teknik sorumlu olmalarını, bunların görev ve
yükümlülüklerini, çalışma usul ve esaslarını, kurum/kuruluşlar ve firmalar
ile ilgili diğer hususları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ; sadece yurt içinden yapılan başvurularda 28/6/2009 tarihli
ve 27272 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Motorlu Araçlar ve Römorkları
Tip Onayı Yönetmeliği (2007/46/AT), 8/6/2008 tarihli ve 26900 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Tarım veya Orman Traktörleri, Bunların Römorkları ve
Birbiriyle Değiştirilebilir Çekilen Makinaları ile Sistemleri, Aksamları,
Ayrı Teknik Üniteleri ile İlgili Tip Onayı Yönetmeliği (2003/37/AT),
14/8/2014 tarihli ve 29088 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarım ve Orman
Araçlarının Tip Onayı ve Piyasa Gözetimi ve Denetimi Hakkında Yönetmelik
(AB/167/2013), 23/12/2004 tarihli ve 25679 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İki veya Üç Tekerlekli Motorlu Araçların Tip Onayı Yönetmeliği
(2002/24/AT) ile 22/8/2015 tarihli ve 29453 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İki veya Üç Tekerlekli Motorlu Araçların ve Dört Tekerlekli
Motosikletlerin Tip Onayı ve Piyasa Gözetimi ve Denetimi Hakkında
Yönetmelik (AB/168/2013) kapsamında ulusal araç tip onayı için veya
26/10/2016 tarihli ve 29869 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Araçların
İmal, Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmelik kapsamında münferit araç onayı,
seri ve münferit tadilat için; firmada fiilen çalışan yetkili teknik
sorumlular ile sözleşmeli çalışan serbest yetkili teknik sorumlu
adaylarının Bakanlık veya Bakanlık tarafından görevlendirilen
kurum/kuruluşlarca eğitimini, sınava alınmasını, bu kurum/kuruluşların
görevlendirme esaslarını ve teknik sorumluların sertifikalandırılarak
yetkilendirilmesini ve bunların görev ve yükümlülüklerinin belirlenmesi ile
ilgili hususları kapsar.
(2) Bu Tebliğ;
a) Otomotiv
mevzuatı kapsamında sistem, aksam veya ayrı teknik ünite imalatçılarında
fiilen çalışan veya sözleşmeli çalışan teknik sorumluları,
b) Yurt dışından
yapılan araç, sistem, aksam veya ayrı teknik ünite tip onayı başvurularını,
kapsamaz.
(3) İkinci fıkrada
belirtilen durumlar için, ilgili diğer otomotiv mevzuatında yer alan
hükümler uygulanır.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğ, 3/6/2011 tarihli ve 635 sayılı Bilim, Sanayi ve Teknoloji
Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 7
nci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) 28/6/2009 tarihli ve 27272 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Motorlu
Araçlar ve Römorkları Tip Onayı Yönetmeliği (2007/46/AT), 8/6/2008 tarihli
ve 26900 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarım veya Orman Traktörleri,
Bunların Römorkları ve Birbiriyle Değiştirilebilir Çekilen Makinaları ile
Sistemleri, Aksamları, Ayrı Teknik Üniteleri ile İlgili Tip Onayı
Yönetmeliği (2003/37/AT), 14/8/2014 tarihli ve 29088 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Tarım ve Orman Araçlarının Tip Onayı ve Piyasa Gözetimi ve
Denetimi Hakkında Yönetmelik (AB/167/2013), 23/12/2004 tarihli ve 25679
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İki veya Üç Tekerlekli Motorlu Araçların
Tip Onayı Yönetmeliği (2002/24/AT), 22/8/2015 tarihli ve 29453 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İki veya Üç Tekerlekli Motorlu Araçların ve Dört
Tekerlekli Motosikletlerin Tip Onayı ve Piyasa Gözetimi ve Denetimi
Hakkında Yönetmelik (AB/168/2013), 26/10/2016 tarihli ve 29869 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmelik
ile 10/4/2010 tarihli ve 27548 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Araçlar ve
Bunların Aksam, Sistem ve Ayrı Teknik Üniteleri ile İlgili Tip Onayı
Yönetmelikleri ve Teknik Düzenlemelerin Uygulama Usul ve Esasları Hakkında
Tebliğ (Tebliğ No: SGM-2010/1)’inde yer alan tanımlar bu Tebliğin
uygulanmasında da geçerli olup, söz konusu tanımlara ilave olarak bu
Tebliğde geçen;
a) AİTM
Yönetmeliği: 26/10/2016 tarihli ve 29869 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmeliği,
b) Araç: MARTOY,
TORTOY, MOTOY ve AİTM Yönetmeliğinde tanımlanan motorlu araç veya römorku,
c) Bakanlık:
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığını,
ç) Eğitim: Teknik
elemanların isteğe bağlı olarak katılabilecekleri ve mevzuat/tip
onayı/tadilat konularında verilen eğitimi,
d) Firma: Otomotiv
mevzuatında belirtilen ürünlerle ilgili imalat, ithalat veya tadilat
işlemlerini yapan imalatçı, imalatçı temsilcisi, ithalatçı veya
tadilatçıyı,
e) Kurum/kuruluş:
Bu Tebliğin amaçları bakımından ilgili otomotiv mevzuatı ve tip onayı
belgelendirme faaliyetlerine ilişkin yetkili teknik sorumlu adaylarının
eğitilmesi ve/veya sınava tabi tutulması faaliyetlerinde bulunmak ve
sertifikalandırmak amacıyla Bakanlıkça görevlendirilen kamu kurum/kuruluşu,
kamu kurumu niteliğindeki kuruluşları, üniversite veya sivil toplum
kuruluşunu,
f) MARTOY:
28/6/2009 tarihli ve 27272 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Motorlu
Araçlar ve Römorkları Tip Onayı Yönetmeliği (2007/46/AT)’ni,
g) MOTOY:
23/12/2004 tarihli ve 25679 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İki veya Üç
Tekerlekli Motorlu Araçların Tip Onayı Yönetmeliği (2002/24/AT) ile 22/8/2015
tarihli ve 29453 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İki veya Üç Tekerlekli
Motorlu Araçların ve Dört Tekerlekli Motosikletlerin Tip Onayı ve Piyasa
Gözetimi ve Denetimi Hakkında Yönetmelik (AB/168/2013)’i,
ğ) Otomotiv
mevzuatı: Bu Tebliğin amaçları bakımından MARTOY, TORTOY, MOTOY ve AİTM
Yönetmeliği ile bu Yönetmelikler kapsamındaki araçlar ile ilgili
yönetmelikleri ve tebliğleri,
h) SGM-2010/1
Tebliği: 10/4/2010 tarihli ve 27548 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Araçlar ve Bunların Aksam, Sistem ve Ayrı Teknik Üniteleri ile İlgili Tip
Onayı Yönetmelikleri ve Teknik Düzenlemelerin Uygulama Usul ve Esasları
Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: SGM-2010/1)’i,
ı) Sınav: Teknik
elemanların bu Tebliğ kapsamında sertifikalandırılabilmesi için zorunlu
olarak katılacakları sınavı,
i) Teknik eleman:
17 nci maddenin ikinci fıkrası hükümleri saklı kalmak kaydıyla, Bakanlık
tarafından yürütülen otomotiv mevzuatı kapsamında faaliyette bulunan veya
görev yapan, üniversitelerin makina, otomotiv, imalat, mekatronik, uçak, elektrik,
elektronik, elektrik-elektronik veya tarım makinaları dalında mühendislik
eğitimi veren bölümlerinden/programlarından birinde yükseköğrenimini
tamamlamış kişiyi,
j) TORTOY:
8/6/2008 tarihli ve 26900 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarım veya Orman
Traktörleri, Bunların Römorkları ve Birbiriyle Değiştirilebilir Çekilen
Makinaları ile Sistemleri, Aksamları, Ayrı Teknik Üniteleri ile İlgili Tip
Onayı Yönetmeliği (2003/37/AT) ile 14/8/2014 tarihli ve 29088 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Tarım ve Orman Araçlarının Tip Onayı ve Piyasa
Gözetimi ve Denetimi Hakkında Yönetmelik (AB/167/2013)’i,
k) Yetkili teknik
sorumlu: Bakanlıkça yürütülen otomotiv mevzuatı çerçevesinde faaliyette
bulunabilmesi için Bakanlık veya Bakanlık tarafından görevlendirilen kurum/kuruluş
tarafından yapılan sınav sonucu sertifikalandırılarak yetkilendirilen
teknik elemanı,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Genel
Esaslar
Yetkili teknik
sorumlu görevlendirme yükümlülüğü
MADDE 5 –
(1) Bu maddenin dördüncü ila altıncı fıkralarındaki hükümler saklı kalmak
kaydıyla; imalatçıların veya yurt dışı firmaların yetkili temsilcilerinin
(ithalatçı) ulusal araç tip onayı alabilmeleri veya AİTM Yönetmeliği
kapsamında münferit araç onayı, seri ve münferit tadilat onayı alabilmeleri
için bünyelerinde yetkili teknik sorumlu istihdam etmeleri veya dışarıdan
yetkili teknik sorumlu ile sözleşme yaparak görevlendirmeleri zorunludur.
(2) Bir imalatçı
veya yurt dışındaki imalatçının yetkili temsilcisi (ithalatçı) veya tadilat
yapan firma, 11 inci maddenin birinci fıkrasında bahsedilen yetki kapsamı
uygun olan birden fazla yetkili teknik sorumluyu çalıştırabilir veya görev
verebilir.
(3) Yetkili teknik
sorumlunun görev alacağı firmalarla ilgili hususlar aşağıda belirtilmiştir:
a) Bir takvim yılı
içinde değişik marka ve tiplerde dâhil olmak üzere toplamda 500 adet ve
daha fazla motorlu araç imal, ithal, tadil eden ve çok aşamalı imalatın
ikinci veya daha sonraki safhalarını yapan firmalar ile 1000 adet ve daha
fazla motorsuz araç imal, ithal, tadil eden ve çok aşamalı imalatın ikinci
veya daha sonraki safhalarını yapan firmalar, A sınıfı olarak kabul edilir.
b) Bir
takvim yılı içinde değişik marka ve tiplerde dâhil olmak üzere toplamda 76
ila 499 adet arası motorlu araç imal, ithal, tadil eden ve çok aşamalı imalatın
ikinci veya daha sonraki safhalarını yapan firmalar ile 76 ila 999 adet
arası motorsuz araç imal, ithal, tadil eden ve çok aşamalı imalatın ikinci
veya daha sonraki safhalarını yapan firmalar, B sınıfı olarak kabul edilir.
c) Bir takvim yılı
içinde değişik marka ve tiplerde dâhil olmak üzere toplamda 75 ve daha az
sayıda motorlu ve motorsuz araç imal, ithal, tadil eden ve çok aşamalı
imalatın ikinci veya daha sonraki safhalarını yapan firmalar, C sınıfı
olarak kabul edilir.
ç) Firmaların
kademe değiştirmelerinde, üst üste üç yıl içinde imal, ithal ve tadil
ettiği araç sayısının ortalaması esas alınır.
d) Yeni faaliyete
başlayan firmaların, başlangıçta kapasitesine göre sınıfı belirlenir.
e) Mücbir
sebeplerden imalat/ithalat/tadilat yaptığı araç sayıları düşen firmaların
iki yıl süre ile sınıfı değiştirilmez.
(4) Birinci ve
üçüncü fıkra hükümleri çerçevesinde; MARTOY, TORTOY, MOTOY ve AİTM
Yönetmeliği kapsamında A sınıfı firmalarda ya da firmanın teknik sorumlu
sözleşmesi yaptığı 28/2/2008 tarihli ve 5746 sayılı Araştırma, Geliştirme
ve Tasarım Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun kapsamında faaliyet
gösteren Ar-Ge merkezlerinde yetkili teknik sorumlunun fiilen (tam zamanlı)
çalışması zorunludur. Bu durum ulusal tip onayı ile yapılan seri ithalat
için de geçerlidir. A sınıfı firmalar yetkili teknik sorumluyu kendileri
görevlendirir. AT tip onayı ile yapılan imalat veya ithalatta bu fıkra
uygulanmaz.
(5) Birinci ve
üçüncü fıkra hükümleri çerçevesinde, bir yetkili teknik sorumlu B sınıfı
firmalardan en fazla 6 firma ile sözleşme yapabilir.
(6) Birinci ve
üçüncü fıkra hükümleri çerçevesinde, C sınıfı firmalar için münferit
imalat, ithalat ve tadilat işlemlerinde yetkili teknik sorumlu sözleşme
sınırlaması yoktur. 6 adetten az B sınıfı firma ile sözleşmesi olan bir
yetkili teknik sorumlu; münferit imalat, ithalat ve tadilat için de yetkili
teknik sorumlu olabilir. 6 adetten az B sınıfı firma ile sözleşmesi olan
bir yetkili teknik sorumlu; en fazla beş proje/gün esasına bağlı en fazla
100 adet/ay münferit imalat, ithalat ve tadilat projesi hazırlayabilir.
Yetkili teknik
sorumluların görev ve yükümlülükleri
MADDE 6 –
(1) MARTOY, TORTOY, MOTOY ve AİTM Yönetmeliğinde yer alan
imalatçının/imalatçı temsilcisinin sorumlulukları ile ilgili hükümler saklı
kalmak kaydıyla, yetkili teknik sorumlunun görev ve yükümlülükleri aşağıda
belirtilmiştir:
a)
İmalatçı/ithalatçı/tadilatçı ya da varsa yetkili temsilcisi adına MARTOY,
TORTOY veya MOTOY kapsamında ulusal tip onayı ve AİTM Yönetmeliği
kapsamında münferit araç onayı, seri ve münferit tadilat onayı için başvuru
yapar ve 17 nci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen şekilde işlem yapar.
b) Tip onayı
işlemleri kapsamında imalatçı ya da varsa yetkili temsilcisi ile Onay Kuruluşu
veya teknik servis koordinasyonunu temin eder.
c) Tip onay
testlerinin yapılması için imalatçı, yetkili temsilcisi veya tadilatçı
adına hareket edebilir.
ç) Tip onayı
alınması kapsamında sunulan belgeleri, adı ve soyadı yer alacak şekilde
ıslak veya elektronik imzalar ve firma kaşesi (elektronik de olabilir) ile
onaylar.
d) Tip onayı
testleri ve imalatın uygunluğunun incelenmesi aşamasında Onay Kuruluşu
ve/veya teknik servis personeline nezaret eder.
e) Onayların
alınması sonrasında alınan onayları iç kalite sistemine iletir.
f) İmalatın tip
onayına uygunluğunu denetler, belirlenen uygunsuzluklar ile iyileştirmeleri
ve gerekli tedbirlerin alınması için firma yönetimine ve Onay Kuruluşuna
bilgi verir.
g) SGM-2010/1
Tebliği hükümleri saklı kalmak kaydıyla, imalatçı tarafından düzenlenen
uygunluk belgelerini imzalar (elektronik imza da olabilir).
ğ) Tip onayına
uygun olmayan uygunsuzluk ve iyileştirme raporlarının takibini yapar,
uygunsuzlukların ve düzeltme tedbirlerinin Onay Kuruluşu tarafından izlenebilmesi
için üretimin uygunluğu raporlarına aktarılmasını sağlar veya koordine
eder.
h) Tip onayına
uygun olmayan üretimler için uygunluk belgelerini hiçbir şekilde imzalamaz,
firmanın üretimin uygunluğu için gerekli tedbirleri alması uyarısında
bulunur.
ı) İlgili tip
onayının başvuru gerekliliklerinin yerine getirilmesi açısından, kendisini
görevlendiren imalatçı/ithalatçı/tadilatçı ya da varsa yetkili temsilcisi
ile birlikte Onay Kuruluşuna ve teknik servise karşı sorumludur.
i) Görev alanı
kapsamında bulunan mevzuata ve standartlara ilişkin gelişmeleri, uygulama
tarihlerini, detaylarını ve benzeri hususları takip etmek zorundadır.
j) B ve C sınıfı
firmalar ile sözleşmeli çalışması durumunda, aynı gün içinde farklı illerde
bu Tebliğ kapsamında işlem yapamaz.
k) B ve C sınıfı
firmalar ile sözleşmeli çalışması durumunda, sözleşme yaptığı firmaları
Onay Kuruluşuna ve kurum/kuruluşa bildirmekle yükümlüdür. Bildirimde
bulunmadığı firmalar adına bu Tebliğ kapsamında işlem yapamaz. Aynı
şekilde, sözleşmesini feshettiği firmaları da bildirir.
(2) Birinci
fıkranın (f), (g) ve (ğ) bentleri; A sınıfı firmalarda ya da firmanın
teknik sorumlu sözleşmesi yaptığı 5746 sayılı Kanun kapsamında faaliyet
gösteren Ar-Ge merkezlerinde fiilen çalışan yetkili teknik sorumlular için,
otomotiv mevzuatı gereği bu konulardaki firma sorumluluğu saklı kalmak
kaydıyla firmada farklı kişilerin görevlendirilmesi durumunda, zorunlu
değildir. Birinci fıkranın (e), (f), (g), (ğ) ve (h) bentleri ithalatçı
firmalar için geçerli değildir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Başvuru,
Eğitim, Sınav ve Sertifikalandırma
Yetkili teknik
sorumlu adaylarının başvurusu
MADDE 7 –
(1) Eğitim ve/veya sınav için başvuran yetkili teknik sorumlu adayları;
MARTOY, TORTOY, MOTOY ve AİTM Yönetmeliğinden hangisiyle veya hangileriyle ilgili
olarak eğitim alacağını veya sınava gireceğini başvuru dilekçesinde
belirtir.
(2) Adayların
başvuru dosyasında aşağıdaki belgeler bulunur:
a) Başvuru
dilekçesi.
b) T.C.
vatandaşları için T.C. kimlik numarası olan nüfus cüzdanı beyanı,
yabancılar için pasaport örneği.
c) Diploma
fotokopisi.
ç) 6 adet
vesikalık fotoğraf.
(3) İkinci
fıkranın (b) ve (c) bentlerinde belirtilen belgelerin asılları veya noter
onaylı nüshası başvuru esnasında ibraz edilir.
Eğitim
MADDE 8 –
(1) Kurum/kuruluş, eğitim ile ilgili ihtiyaç duyulması halinde 13 üncü
maddenin ikinci fıkrasında yer alan özellikleri haiz personeli dışarıdan da
görevlendirebilir. Otomotiv mevzuatı hazırlama veya tip onayı belgelendirme
faaliyetlerinde en az beş yıllık tecrübeyi haiz Bakanlık personeli eğitim
faaliyetlerine katılabilir.
(2) Eğitim
konuları, müfredatı, tekniği, teorik ve pratik ders uygulamaları her
yılbaşında ilgili kurum/kuruluş tarafından Bakanlığa bildirilir. 9 uncu
madde çerçevesinde, yeknesaklığı sağlamaktan Bakanlık sorumludur.
Eğitim
müfredatı
MADDE 9 –
(1) Eğitim müfredatı, Bakanlık ve/veya görevlendirilen kurum/kuruluş ile
ihtiyaç duyulması halinde konuyla ilgili tarafların görüşleri alınarak
Bakanlık ve/veya görevlendirilen kurum/kuruluş tarafından hazırlanır.
(2) Eğitim müfredatı
asgari olarak aşağıdaki konuları kapsar:
a) Temel otomotiv
teknik mevzuat bilgisi ve teknik gelişmeler.
b) Tip onayı
belgelendirme faaliyetlerine ilişkin genel kurallar, prosedürler, dosya
hazırlama tekniği ve benzeri hususlar.
c) Temel araç
bilgisi ve
teknolojisi.
ç) 17 nci maddenin
ikinci fıkrası çerçevesinde, AİTM Yönetmeliği kapsamında seri ve münferit
tadilat projeleri için araç projelendirme temel şartnamesi.
(3) Bakanlıkça
uygun görülmesi halinde, teorik eğitimler uzaktan eğitim ile de
yapılabilir.
Sınav
MADDE 10 –
(1) Başvuru ve sınav yeri, sınav tarihi ve diğer hususlar Bakanlık veya
Bakanlığın görüşü alınarak ilgili kurum/kuruluş tarafından yapılacak sınav
duyurusunda belirtilir.
(2) Bakanlık veya
kurum/kuruluş, yılda en az bir defa sınav yapar.
(3) Bakanlık ve
görevlendirilen kurum/kuruluştan oluşturulan ve ilgili birim amiri, daire
başkanları ve personelinin de yer aldığı bir sınav komisyonunca sınav konu
başlıklarına bağlı olarak sorulacak soru adedinin 4 katı kadar soru hazırlanarak
soru bankası oluşturulur. Sınav yapan kurum/kuruluşlar, soru bankasından
rastgele soru seçerek sınav sorularını oluşturur. Soru bankası, yılda bir
defa komisyonca gözden geçirilir. Birden fazla kurum/kuruluşun
görevlendirilmesi durumunda, sınav içeriği ve sorularında yeknesaklığı
sağlamaktan Bakanlık sorumludur.
(4) Sınav,
gizlilik ve bilgi saklama ilkelerine uygun şekilde gerçekleştirilir.
(5) Sınav çoktan
seçmeli test yöntemiyle yazılı veya elektronik olarak yapılır. Sınavda vaka
çözümleri yer alabilir. İlave olarak, uygulamalı sınav da yapılabilir.
(6) Sınavlarda,
puanlamada normal dağılım kuralı uygulanarak 100 üzerinden 70 puan
alanların başarılı olduğu kabul edilir.
(7) Sınav
sonuçları sınavı takip eden 20 iş günü içinde
açıklanır.
Sertifikalandırma
ve sorumluluk
MADDE 11 –
(1) Bakanlık veya kurum/kuruluş, sınavda başarı gösteren yetkili teknik
sorumlu adaylarının sertifikalandırma işlemlerini yapar ve Ek-1’de yer alan
Yetkili Teknik Sorumlu Sertifikasıyla yetkilendirir. 17 nci maddenin ikinci
fıkrası hükümleri saklı kalmak kaydıyla; her bir çerçeve mevzuat kapsamı
için eğitim ve/veya sınav gerçekleştirilir ve yetki sertifikalarının
kapsamı MARTOY, TORTOY, MOTOY veya AİTM Yönetmeliği olarak ayrı ayrı
belirtilir. AİTM Yönetmeliği kapsamında yapılacak tadilatların belirtilmesi
için sertifikada alt sınıflandırma da yapılır. Ayrıca, her yetki
sertifikasına bir sicil numarası verilir. Aynı mevzuat kapsamında veya
farklı kapsamlarda olmak üzere, birden fazla kurum/kuruluşun
görevlendirilmesi durumunda, sicil numarası verilmesi işlemleri Bakanlık ve
ilgili kurum/kuruluşlar arasında 16 ncı maddenin beşinci fıkrasında
belirtilen elektronik altyapı ile takip edilir. Yetki sertifikalarının
geçerlilik süresi üç yıldır.
(2) Bu Tebliğ
kapsamında yeni görev alacak teknik elemanlar, geçici 1 inci maddede
belirtilen teknik sorumlular ve yetki sertifikasının süresi dolan teknik
sorumlular sınava girmek zorundadır. İlk defa teknik sorumlu olacaklar ve
geçici 1 inci maddede belirtilen mevcut teknik sorumlular, sınavda başarılı
olurlarsa Ek-1’de yer alan yetki sertifikasıyla yetkilendirilir. Bu Tebliğ
kapsamında yetki sertifikası almış teknik sorumlular, yetki sertifikasının
süresi dolduğunda veya dolmadan önce, yapılacak sınavda başarılı olurlarsa
sertifikaları üç yıllığına vize edilir. Başarısız olanların sertifikaları
otomatik olarak geçersiz olur.
(3) Teknik
elemanlar yapılacak sınavlara eğitim almadan girebilirler. Ancak, bunlardan
isteyenler sınava girmeden önce eğitim de alabilirler.
(4) Yetkili teknik
sorumlu, herhangi bir sebeple otomotiv mevzuatı kapsamında faaliyetlerini
tamamen bırakması halinde on beş iş günü içinde sertifikasının iptali için
Bakanlığı ve kurum/kuruluşu bilgilendirir.
Sertifikanın ve
imza yetkisinin askıya alınması veya iptali
MADDE 12 –
(1) Bu Tebliğ ve ilgili otomotiv mevzuatı hükümlerine ve gerektirdiği
hususlara aykırı hareket ettiği veya usulsüz işlem yaptığı şikâyet üzerine
veya piyasa gözetim ve denetim esnasında da dâhil olmak üzere, Bakanlık
veya kurum/kuruluş tarafından tespit edilen yetkili teknik sorumlunun yetki
sertifikası ve uygunluk belgesini imzalamaya yetkili kişilerin imza yetkisi
otuz günlüğüne askıya alınır. Askı süresinde uygunsuzluğunu
düzeltmeyenlerin sertifikaları iptal edilir. Yetki sertifikası iki kez
iptal edilenler yetkili teknik sorumlu olmak için başvuru yapamazlar.
(2) Yetkili teknik
sorumlunun bu Tebliğ kapsamındaki görev ve yükümlülükleri ile ilgili
26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 204 ila 208 inci
maddeleri kapsamında hüküm giymesi durumunda, yetki sertifikası doğrudan
iptal edilir ve yetkili teknik sorumlu olmak için tekrar başvuru yapamaz.
Yetki sertifikası iptal edilenlerin görevlendirildikleri/çalıştıkları
imalatçı/ithalatçı/tadilatçı firmalar yapılan usulsüzlüğün veya aykırılığın
giderilmesini sağlamak zorundadır.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Kurum/Kuruluşların
Başvuruları, Değerlendirilmesi, Görevlendirme ve Denetleme
Başvurular
MADDE 13 –
(1) Görevlendirilmek isteyen ve güncel TS EN ISO IEC 17024 standardına göre
akredite olan kurum/kuruluş, aşağıda belirtilen bilgi ve belgelerin yer
aldığı bir dosya ile Bakanlığa başvurur. Bakanlık gerekli gördüğü takdirde,
kurum/kuruluşları görevlendirmek üzere davet edebilir. Başvuru dosyasında;
a) Başvuru
dilekçesi,
b) Kurum/kuruluşun
amacı ve sorumlulukları,
c) Kurum/kuruluşun
organizasyon şeması,
ç) Eğitimi verecek
personelin isimleri, iletişim bilgileri, eğitim durumu ve varsa sahip
olduğu geçerliliğini yitirmemiş sertifikaların kopyaları,
d) Eğitim ve sınav
olanakları hakkında yeterli donanım ve altyapı ile fiziki yerleşim durumunu
gösteren bilgiler ve kroki veya plan,
e) Sahip olduğu
kalite belgeleri, akreditasyon sertifikaları ve benzeri belgeler
(Akreditasyon sertifikalarının Türkiye dışından alınması durumunda, yeminli
tercüme bürolarından onaylı Türkçe suretleri ve TÜRKAK tarafından
düzenlenmiş akreditasyon denklik belgesi),
f) Gizlilik,
bağımsızlık ve tarafsızlık taahhütnamesi,
g) Mali durumuna
ilişkin bilgiler,
ğ) Faaliyet
gösterilecek yerde eğitim kurumu açılmasında sakınca olmadığına dair
yetkili merciler tarafından verilen belge,
h) Başvuruların
değerlendirilmesinde faydalı olacağı düşünülen bilgileri ihtiva eden diğer
dokümanlar,
ı) Bakanlık
tarafından talep edilecek diğer bilgi ve belgeler,
yer alır.
(2) Kurum/kuruluşun
bu Tebliğ kapsamında faaliyet gösterecek personelinin aşağıdaki şartları
sağlaması gerekir:
a) Bu Tebliğ
kapsamında verilecek eğitimle ilgili yeterli bilgiye ve bu kapsamda en az
beş yıllık tecrübeye sahip olmak ve bunu belgelemek.
b) İlgili sınav metotları
ve sınav dokümanları hakkında yeterli bilgiye sahip olmak.
c) Tarafsızlık,
bağımsızlık ve gizlilik ilkesine uymak ve bununla ilgili beyannameye
sahip olmak.
ç) 4 üncü maddenin
birinci fıkrasının (i) bendinde bahsedilen şartı sağlaması.
(3) Üniversitelerin
kurum/kuruluş olarak görevlendirilmesi için başvuru rektörlükçe yapılır.
Başvuruların
değerlendirilmesi ve görevlendirme
MADDE 14 –
(1) Bakanlığa başvuran kurum/kuruluş, yapılan değerlendirme sonucu uygun
bulunması halinde MARTOY, TORTOY, MOTOY veya AİTM Yönetmeliği, SGM-2010/1
Tebliği ve bu Tebliğde belirtilen esaslar çerçevesinde teknik elemanların
eğitilmesi ve/veya sınava tabi tutulması faaliyetlerinde bulunmak ve
sertifikalandırmak üzere görevlendirilir ve Bakanlık tarafından
kurum/kuruluşa görevlendirme yazısı verilir. Sınav yapma ve sertifika
düzenleme konusunda Bakanlık tarafından sadece kamu kurum/kuruluşları, kamu
kurumu niteliğindeki kuruluşlar veya üniversiteler görevlendirilebilir.
Bakanlık gerekli gördüğünde, teknik elemanların eğitimi ve/veya sınav
işlemlerini bu Tebliğ hükümlerine ve ilgili mevzuata uygun olarak
yürütebilir.
(2) Bakanlık
internet sitesinde kurum/kuruluşun görevlendirildiği ilan edilir.
(3) Görevlendirme
yazısında, görevlendirmeye ilişkin hususlara ilave olarak eğitim/sınav
süresi, sınav soru adedi, sertifikaların düzenlenmesi ve izlenmesi ile
ilgili yöntemler, sınavdaki soru ve cevapların gizliliği ve benzeri
hususlar ile sınav komisyonunun oluşturulması gibi konular da yer alabilir.
Bu fıkrada belirtilen hususlarda uygulama birliğinin sağlanmasından
Bakanlık sorumludur.
(4)
Kurum/kuruluşun değerlendirilmesi ve görevlendirilmesi Bakanlığın
takdirindedir. Yeni görevlendirmeler yapılırken, mevcut kurum/kuruluş
sayısı dikkate alınarak Bakanlık tarafından sınırlama yapılabilir.
Denetleme ve
görevlendirmenin askıya alınması veya iptali
MADDE 15 –
(1) Görevlendirilen kurum/kuruluşun denetimi, Bakanlık tarafından yılda en
az bir defa resen yapılır. Gerekli görülmesi halinde bu süre beklenmeksizin
de denetim yapılabilir. Denetimde görevlendirme kapsamına bağlı olarak;
a) Eğitim
müfredatı ve teorik/pratik ders uygulamaları,
b) Eğitici
kadrosuyla ilgili 13 üncü maddenin ikinci fıkrasında belirtilen şartların
kontrolü,
c) Personel,
donanım, eğitim müfredatı gibi şartların devamının teyidi, varsa
değişikliklerin eğitim kalitesine etkisi,
hususları
değerlendirilir.
(2) Denetimler
sonucunda, bu Tebliğ hükümlerine aykırı hareket ettiği, görevlendirme ile
ilgili yerine getirmesi gereken şartlara uymadığı, hatalı işlem yaptığı,
kusurlu ve/veya usulsüz davrandığının tespit edilmesi halinde, Bakanlık
görevlendirmeyi askıya alır. Bakanlığın görevlendirmeyi askıya alması
durumunda, kurum/kuruluşun altmış gün içinde gerekli şart ve sorumlulukları
yerine getirmemesi halinde bu Tebliğ kapsamındaki faaliyeti iptal edilir.
Aykırılığın giderildiğinin kanıtlanması halinde yeniden görev verilebilir.
(3) Aykırılık
giderilene kadar eğitim ve/veya sınav faaliyetleri durdurulur. Görevi
askıya alınan/iptal edilen kurum/kuruluş tarafından, eğitim ve/veya sınav
ücretleri eğitim alan veya sınava girecek teknik elemanlara iade edilir.
Görevi askıya alınan/iptal edilen kurum/kuruluş tarafından planlanmış
eğitimler, eğitim alacak kişilerin mağdur olmaması için diğer bir kurum/kuruluş
tarafından yapılabilir.
(4) Kurum/kuruluş,
görevlendirmenin askıya alınması veya iptal edilmesinden dolayı,
Bakanlıktan herhangi bir tazminat talebinde bulunamaz.
(5) Görevlendirme
ve sertifikalandırma aşamalarında gerçeğe aykırı belge ibraz edildiği veya
beyanda bulunulduğunun bu aşamalarda veya daha sonradan tespiti halinde
düzenlenen işlemler Bakanlıkça doğrudan iptal edilir ve haklarında
Cumhuriyet Savcılıkları nezdinde suç duyurusunda bulunulur.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Bakanlık,
Kurum/Kuruluşlar ve Firmalar ile İlgili Diğer Hususlar ve Sorumluluklar
Sorumluluklar
MADDE 16 –
(1) Bakanlık ve görevlendirilen kurum/kuruluşların sorumlulukları aşağıda
belirtilmiştir:
a) Bakanlık veya
kurum/kuruluş, bu Tebliğ kapsamında verdikleri yetki sertifikalarını
geçerliliği bitiş tarihinden itibaren on yıl arşivler.
b) Kurum/kuruluş,
görevlendirme kapsamında gerçekleştireceği faaliyetleri doğru, eksiksiz ve
süreklilik arz edecek bir şekilde yerine getirmek zorundadır.
c) Kurum/kuruluş,
yaptığı tüm işlemlere ve verdiği sertifikalara ilişkin gerekli tüm
kayıtları tutmak ve bunları Bakanlığın incelemesine sunmak zorundadır.
Ayrıca, bu kayıtları geçerliliği bitiş tarihinden itibaren on yıl süre ile
saklar.
ç) Kurum/kuruluş,
belirlenen prosedürler ve görevlendirilmelerinin kapsamı içinde
faaliyetlerini sürdürmelerini etkileyecek her türlü değişikliği on beş gün
içinde Bakanlığa bildirmek zorundadır.
d) Kurum/kuruluş,
bu Tebliğ kapsamında çalıştırdığı personelde değişiklik olması durumunda on
beş gün içerisinde Bakanlığa bildirmek zorundadır.
e) Kurum/kuruluş,
görev alanı kapsamında bulunan mevzuata ve standartlara ilişkin gelişmeleri
takip etmek zorundadır.
f) Kurum/kuruluş;
her takvim yılının sonunda, o yıl içinde yaptıkları eğitim, sınav ve
sertifikalandırma işlemleri ile ilgili istatistiki bilgileri, çalışmalarını
ve bu konudaki ayrıntılı mali bilançolarını, bir sonraki yıla ait yatırım
planlarını, kurumsal kapasitenin geliştirilmesine yönelik stratejik planlar
ve benzeri bilgileri içeren faaliyet raporunu Bakanlığa sunmak zorundadır.
g) Görevlendirilen
kurum/kuruluşlar eğitim/sınav konularında ve eğitim müfredatında yapılacak
temel değişiklikleri Bakanlığa bildirir.
ğ) Bakanlık,
düzenlenen sınavlara teknik elemanlar tarafından sonuçların açıklanmasına
müteakip on iş günü içinde itiraz edilmesi durumunda, inceleme yapılması ve
kişiye bilgi verilmesi için ilgili birim amiri, daire başkanları ve
personeli olacak şekilde itiraz komisyonu oluşturulur. Komisyon kararı oy
birliğiyle alınır. Komisyon kararları ilgili kişilere bildirilir.(1)
h) Bakanlık,
görevlendirilen kurum/kuruluşun faaliyetlerini yürütmesi esnasında meydana
gelebilecek kusurlardan ve buna bağlı oluşabilecek zararlardan sorumlu
değildir.
ı) Kurum/kuruluşun
görevlendirilmesinin iptali, bu kurum/kuruluşun görevli olduğu süre boyunca
yürüttüğü faaliyetlerden doğan sorumluluklarını ortadan kaldırmaz.
i)
Kurum/kuruluşlar; piyasa koşullarını zorlamayacak, teknik elemanları ve
firmaları zor duruma düşürmeyecek şekilde makul ücretler belirler ve
eğitim/sınav ücretleri ile ilgili Bakanlığın uygun görüşünü alırlar.
Bakanlık, ücretler ile ilgili tavan ve taban fiyat uygulamasını yürütür.
j)
Kurum/kuruluşlar, güncel TS EN ISO IEC 17024 standardına göre akredite
olur.
(2) Tip onayı işlemleri
ile ilgili olarak yetkili teknik sorumlu ile Onay Kuruluşu ve/veya teknik
servis elemanlarının birlikte görevlerini yerine getirmeleri sırasında,
firmalar otomotiv mevzuatının öngördüğü gerekli bütün tedbirleri almak
zorundadır.
(3) Bakanlığa sunulan/bildirilen
belge ve bilgilerin doğruluğundan, sunan/bildiren teknik eleman ve
kurum/kuruluş sorumludur.
(4) Kurum/kuruluş,
eğitim/sınav hizmetlerinin bir kısmını veya tamamını başka bir kişi veya
kuruma devredemez.
(5) Kurum/kuruluş,
verdiği sertifikaların Bakanlığın ve gerektiğinde ilgili tarafların
kullanımına açık bir şekilde elektronik ortamda izleme ve doğrulamayı
sağlayacak altyapıyı kurar.
ALTINCI
BÖLÜM
Çeşitli
ve Son Hükümler
Eşdeğer unvan
ve AİTM Yönetmeliği kapsamında işlemler
MADDE 17 – (1)
Bu Tebliğ kapsamındaki yetkili teknik sorumlu; sadece yurt içinden yapılan
başvurularda MARTOY, TORTOY, MOTOY kapsamında ulusal araç tip onayı veya
AİTM Yönetmeliği kapsamında münferit araç onayı, seri ve münferit tadilat
için MARTOY, TORTOY, MOTOY, AİTM Yönetmeliği, SGM-2010/1 Tebliği ve diğer
otomotiv mevzuatında geçen mühendis/yetkili mühendis/teknik sorumlu/yetkili
teknik sorumlu ile görev ve yükümlülükler bakımından aynı anlamda olup, söz
konusu mevzuat uygulamasında bu Tebliğde yer alan yetkili teknik sorumlu
hükümleri geçerlidir ve uygulanır.
(2) Motorlu
araçlar ve römorkları ile motosiklet ve mopedler için münferit imalat ve
seri/münferit tadilat projeleri; makina, otomotiv, imalat, uçak veya
mekatronik dalında eğitim görmüş yetkili teknik sorumlular tarafından
yapılır. Tarım veya orman traktörleri ile römorkları için münferit imalat
ve seri/münferit tadilat projeleri; makina, otomotiv veya tarım makinaları
dalında eğitim görmüş yetkili teknik sorumlular tarafından yapılır. Hibrit
ve elektrikli araçların projelerinde ilave olarak, projenin ilgili
kısımları için elektrik, elektronik veya elektrik-elektronik mühendisi olan
yetkili teknik sorumlu imzası da aranır.
Düzenleme
yetkisi
MADDE 18 –
(1) Bakanlık bu Tebliğin uygulanması ile ilgili görevlendirme ve her türlü
alt düzenleyici işlem yapmaya yetkilidir.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 19 –
(1) Bu Tebliğde belirtilmeyen hususlarda ilgili diğer mevzuat hükümleri
uygulanır.
Geçiş süresi
GEÇİCİ MADDE 1
– (1) Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren yapılacak ilk
sınavdan 6 ay sonra, yenilenmiş yetki belgesi sahibi olmayan teknik
sorumluların belgeleri ve eşdeğer unvana sahip kişilerin yetkileri geçersiz
hale gelir.
Mevcut
kurum/kuruluşlar
GEÇİCİ MADDE 2
– (1) 13 üncü ve 14 üncü madde hükümleri saklı kalmak kaydıyla; bu
Tebliğ yayımlanmadan önce diğer otomotiv mevzuatı çerçevesinde
görevlendirilmiş olan kurum/kuruluşların yetkileri, bu Tebliğin yürürlüğe
girdiği tarihte iptal olur.
Yürürlük
MADDE 20 –
(1) Bu Tebliğ yayımı tarihinden altı ay sonra yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 21 –
(1) Bu Tebliğ hükümlerini Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı yürütür.
_____________
(1) Danıştay
Onuncu Dairesinin 26/12/2017 tarihli ve Esas No:2016/16056 sayılı kararı
ile Tebliğin 16 ncı maddesinin birinci fıkrasının (ğ) bendinin yürütmesinin
durdurulmasına karar verilmiştir.
Eki için tıklayınız
|