YOZGAT BOZOK ÜNİVERSİTESİ ÖN LİSANS VE LİSANS
EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Tıp
Fakültesi ve Diş Hekimliği Fakültesi hariç Yozgat Bozok Üniversitesine
bağlı fakülte, konservatuvar, yüksekokul ve
meslek yüksekokullarındaki ön lisans ve lisans derecesi veren programların
eğitim-öğretim ve sınavlarına ilişkin esasları düzenlemektir.
(2)
Bu Yönetmelik; Yozgat Bozok Üniversitesine
bağlı fakülte, konservatuvar, yüksekokul ve
meslek yüksekokullarında yürütülen ön lisans ve lisans derecesi veren
programlarına kayıt, eğitim-öğretim ve sınavlara ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim
Kanununun 14 üncü, 43 üncü, 44 üncü ve 46 ncı maddelerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a)
Akademik birim: Yozgat Bozok Üniversitesine
bağlı diploma programına sahip olan ve eğitim-öğretim yapan fakülte,
yüksekokul, konservatuvar ve meslek
yüksekokulunu,
b)
Akademik bölüm kurulu: İlgili programda fiilen eğitim-öğretim görevi yapan
öğretim üyeleri ve öğretim görevlilerinden oluşan ilgili bölüm/program
başkanının başkanlık ettiği kurulu,
c)
Akademik danışman: Bölüm başkanları tarafından önerilen birim yönetim
kurullarınca görevlendirilen öğretim elemanını,
ç)
AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemini,
d)
Dekan: Yozgat Bozok Üniversitesine bağlı
fakültelerin dekanlarını,
e)
GANO: Genel ağırlıklı not ortalamasını,
f)
Katkı payı: 2547 sayılı Kanunun 46 ncı maddesi
uyarınca öğrencilerin ödemeleri gereken ücreti,
g)
Klinik uygulama: Kliniklerde yapılan teorik ve uygulamalı veya yalnızca
uygulamalı yapılan dersi,
ğ)
Kurul: Yozgat Bozok Üniversitesine bağlı
akademik birimlerin kurullarını,
h)
Meslek yüksekokulu: Yozgat Bozok Üniversitesine
bağlı meslek yüksekokullarını,
ı)
Mesleki uygulama: Öğrencilerin belirli aşamaya kadar edindiği bilgi, beceri ve
yetkinliklerini pekiştirmeye yönelik mesleki ders ve uygulamalı olarak yapılan
etkinlikleri,
i)
Müdür: Yozgat Bozok Üniversitesine bağlı
yüksekokul, meslek yüksekokulu ve konservatuvar müdürünü,
j)
Öğrenci durum belgesi (transkript): Öğrencilerin
öğrenimleri boyunca almış oldukları dersleri gösteren belgeyi,
k)
Rektör: Yozgat Bozok Üniversitesi Rektörünü,
l)
Senato: Yozgat Bozok Üniversitesi
Senatosunu,
m)
Üniversite: Yozgat Bozok Üniversitesini,
n)
VEHİP (Veteriner Hekimliği İntörn Programı):
Öğrencilerin veteriner hekimlik nosyonu ile
ilgili teorik bilgileri tamamlama ve daha fazla uygulama yaparak beceri
kazanmalarını sağlamak amacıyla dokuzuncu ve onuncu yarıyıllarda uygulanan
programı,
o)
YANO: Yarıyıl ağırlıklı not ortalamasını,
ö)
Yönetim Kurulu: Yozgat Bozok Üniversitesi
Yönetim Kurulunu,
p)
YÖK: Yükseköğretim Kurulu Başkanlığını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Öğrenci Kayıt ve Kabul İşlemleri, Eğitim-Öğretime İlişkin Esaslar
İlk kayıt
MADDE 4 – (1) Üniversiteye bağlı akademik
birimlere kayıt için aşağıdaki koşullar aranır:
a)
Lise veya lise dengi meslek okulu mezunu olmak.
b)
Yabancı ülke liselerinden mezun olanların diploma denkliğinin Milli Eğitim
Bakanlığınca onaylanmış olması.
c)
Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan sınavlar veya
yabancı uyruklu öğrenciler için Senato tarafından belirlenen esaslar kapsamında
yerleştirilmeleri sonucunda ilgili eğitim-öğretim yılında Üniversitenin
birimlerine kayıt hakkı kazanmış olmak.
ç)
ÖSYM tarafından yapılan sınav sonucunda yeterli puanı almış ve ilgili birim
tarafından yapılan özel yetenek sınavını başarmış olmak.
d)
Öğrenci katkı payı veya öğrenim ücretine ilişkin yükümlülükleri yerine getirmek.
e)
Uluslararası öğrenciler için öğrenim vizesi yükümlülüklerini yerine getirmek.
(2)
Üniversiteye kayıt hakkı kazanan adaylar, ilan edilen tarihlerde başvurularını
e-Devlet üzerinden veya Üniversiteye şahsen başvurarak yaparlar. Ancak,
mazeretleri nedeniyle bizzat başvuramayan adaylar noter tarafından düzenlenen
vekâletname ile tayin edilen vekil aracılığıyla kesin kayıtlarını
yaptırabilirler.
(3)
Öğrenci adayından kayıt sırasında, öğrenci kayıt kılavuzunda yer alan
belgelerin aslı veya noterden/Üniversite tarafından onaylı örneği kabul edilir.
(4)
Gerçeğe aykırı veya yanıltıcı beyan ve belgelerle Üniversiteye kayıt hakkı
kazanmış olanların belirlenmesi durumunda kayıtları yapılmaz, kayıt yaptırmış
olanların ise bulundukları yarıyıla bakılmaksızın kayıtları iptal edilerek
kendilerine verilmiş olan diploma dâhil tüm belgeler geçersiz sayılır. Bu
durumda olanlar öğrencilik statüsü kazanmamış sayılır ve öğrencilikle ilgili hiçbir
haktan yararlanamazlar.
(5)
Kayıt işlemlerini tamamlayan öğrencilere öğrenci kimlik belgesi düzenlenir.
(6)
Kayıt işlemlerini süresi içinde yaptırmayan adaylar, Üniversite öğrencisi olma
hakkından vazgeçmiş sayılır ve herhangi bir hak iddia edemez.
Akademik danışmanlık
MADDE 5 – (1) Akademik birimlere kaydolan her
öğrenci için eğitim-öğretim yılı başlamadan önce bölüm başkanlıklarının önerisi
ve ilgili akademik birim yönetim kurulunun kararıyla öğretim elemanları
arasından bir akademik danışman atanır.
(2)
Akademik danışmanın temel görevi; öğrencinin ilgi ve yeteneklerini ortaya
çıkartmak, akademik durumunu izlemek, kayıt, ders ekleme-bırakma, ders saydırma
ve dersten çekilme gibi işlemlerinde mezuniyete kadar danışanlarına rehberlik
etmektir.
(3)
Akademik danışmanlıkla ilgili iş ve işlemler, Senato tarafından yönerge ile
belirlenir.
Uyum programı
MADDE 6 – (1) Uyum programı, Üniversiteye
yeni başlayan öğrencilere yönelik, Üniversitenin akademik ve sosyal ortamını
tanımak amacıyla düzenlenen etkinlikleri içerir. Bu etkinliklerle öğrencilerin;
Üniversite yaşamına uyum sağlamaları, Üniversiteli olmanın farkını yaşamaları,
Üniversitenin akademik ve sosyal olanaklarını tanımaları amaçlanır.
(2)
Uyum programı akademik takvimde yer alır. Programın içeriği ilgili akademik
birimler tarafından hazırlanır ve öğrenci kayıtlarının yapıldığı hafta ilan
edilir.
Öğrenci katkı payı ve öğrenim ücreti
MADDE 7 – (1) Öğrenciler, her
eğitim-öğretim yılında, 2547 sayılı Kanunun 46 ncı maddesi
ve diğer ilgili mevzuat hükümleri uyarınca belirlenen katkı payı/öğrenim
ücretini akademik takvimde belirlenen sürede ödemekle yükümlüdür.
(2)
Öğrencilerin ödemeleri gereken katkı payı ve her türlü öğrenim ücreti, YÖK
tarafından belirlenen esaslara göre Cumhurbaşkanınca her yıl belirlenen miktarlar
üzerinden alınır.
(3)
Uluslararası öğrencilerin katkı payı/öğrenim ücreti, eğitim-öğretim yılı
başında Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
(4)
Ödenmesi gereken katkı payı/öğrenim ücretini ilgili yarıyılda ödemeyen
öğrencilerin o yarıyıl için kayıt ve kayıt yenileme işlemleri yapılmaz ve bu
öğrenciler öğrencilik haklarından yararlanamazlar.
(5)
Uzaktan öğretim programlarında elektronik hizmet ve materyal ücretleri,
akademik birim veya programlara ilişkin Cumhurbaşkanınca her yıl belirlenen
öğrenim ücreti tutarını geçmeyecek şekilde Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
(6)
Katkı payı/öğrenim ücretini ödediği halde ders almayan veya kaydı silinen
öğrenciden alınan öğrenci katkı payı veya öğrenim ücreti iade edilmez.
(7)
İkinci öğretim isteğe bağlı ve ücretlidir.
Kayıt yenileme
MADDE 8 – (1) Kayıt yenileme ve ders alma
işlemleri elektronik ortamda, eğitim-öğretim yılı/yarıyılı başında Senatonun belirleyeceği
tarihler arasında yapılır. Kayıt yenilemek ve ders almak için katkı payı veya
öğrenim ücretinin yatırılmış olması gerekir.
(2)
Kayıt yenilenmeyen yarıyıllar öğrenim süresine dâhil edilir.
(3)
Akademik takvimde belirtilen sürede kayıt yenilemeyen öğrencilerden kaydını
yenilemek isteyenler, haklı ve geçerli mazeret ve gerekçelerini belirten
dilekçe ve belgeleri ile akademik takvimde belirtilen başvuru süresi içerisinde
ilgili akademik birime başvurmak zorundadır. Başvurular, ilgili akademik birimin
yönetim kurulunca karara bağlanır.
(4)
Belirlenen süreler içinde kaydını yenilemeyen öğrenciler, o yarıyıl/yıl içinde
derslere devam edemez, tek ders sınavları hariç, sınavlara giremezler. Bu
öğrencilere öğrenci belgesi verilmez ve öğrencilik haklarından yararlanamazlar.
(5)
Katkı payı/öğrenim ücretini yatırmış olsa bile belirlenen süreler içinde ders
kaydını yenilemeyen öğrencilerin, o yarıyıl için ders kaydı yapılmamış sayılır.
Bu öğrenciler, öğrencilik haklarından yararlanamaz ve yatırmış oldukları katkı
payı/öğrenim ücretleri iade edilmez.
(6)
Öğrenciler, ilgili akademik birim yönetim kurulunca kabul edilmiş haklı ve
geçerli bir mazereti olmadıkça, kayıt yenileme işlemini bizzat kendileri
yaptırmak zorundadır.
(7)
2547 sayılı Kanunun 44 üncü maddesinde belirtilen süreler içinde öğrenimini
tamamlayamayan öğrenciler de her yarıyıl başında katkı payı/öğrenim ücretini
ödeyerek 11 inci maddede belirtilen ek sınavlar için kayıtlarını yenilerler. Bu
durumdaki öğrencilerin ders ve sınavlara katılma ile staj hariç, öğrencilere
tanınan diğer haklardan yararlandırılmaksızın öğrencilik statüleri devam eder.
Eğitim-öğretim türleri
MADDE 9 – (1) Akademik birimlerin ilgili
kurullarının kararı ve Senatonun onayı ile YÖK’ün belirlediği esaslar
doğrultusunda birinci öğretim, ikinci öğretim ve uzaktan öğretim programları
açılabilir.
Eğitim-öğretim dönemleri
MADDE 10 – (1) Akademik birimlerin
eğitim-öğretime başlama tarihi, öğretim faaliyetlerinin üç dönemi aşmamak üzere
yıl içinde kaç döneme ayrılarak sürdürüleceği; YÖK’ün bu konularda belirlediği
temel ilkelere uygun olarak Senato tarafından belirlenir.
(2)
Sınıf geçme esasına göre eğitim-öğretim yapacağı Üniversitelerarası Kurulca
kabul edilen birimler dışında, Üniversitede eğitim-öğretim yarıyıl esasına göre
düzenlenir. Akademik birimlerin ilgili kurullarının önerisi ve Senatonun onayı
ile dersler yıllık olarak da okutulabilir. Bir eğitim-öğretim yılı güz ve bahar
yarıyılı olmak üzere iki yarıyıldan oluşur. Yarıyıl, derslerin başlaması ile
başlar ve yarıyıl/yıl sonu sınavlarının bitimiyle
tamamlanır. Bir yarıyıl için ders dönemi en az 14 haftadır. Bu süre, akademik
birim kurullarının teklifi ve Senatonun kararıyla artırılabilir. Resmî tatiller
ile yarıyıl/yıl sonu sınavları bu süreye dâhil
değildir. Dinî ve millî bayramlar haricinde cumartesi ve pazar günleri de ders
yapılabilir.
(3)
Belirlenen yarıyıllar dışında ilgili akademik birim kurulunun teklifi ve
Senatonun onayıyla yaz okulu açılabilir. Yaz okulunun açılmasına ilişkin
hususlar, ilgili mevzuat hükümlerine göre Senato tarafından belirlenir.
Öğrenim ve azami eğitim-öğretim süreleri
MADDE 11 – (1)
Öğrenciler, bir yıl süreli yabancı dil hazırlık sınıfı hariç, kayıt oldukları
programa ait derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt
yaptırıp yaptırmadıklarına bakılmaksızın, öğrenim süresi iki yıl olan ön lisans
programlarını azami dört yıl, öğrenim süresi dört yıl olan lisans programlarını
azami yedi yıl, öğrenim süresi beş yıl olan ve bu Yönetmelik kapsamında bulunan
lisans ve yüksek lisans derecesini birlikte veren fakülteleri azami sekiz yıl
içinde tamamlamak zorundadır. Hazırlık öğrenim süresi azami iki
yıldır.
(2)
Hazırlık programlarında geçirilen süre program süresine ve azami eğitim-öğretim
süresine dâhil değildir.
(3)
Akademik birimlerin yönetim kurullarınca öğrencinin kayıt dondurulan ve izinli
sayılan yarıyılları, program süresine ve azami öğrenim süresine dâhil değildir.
(4)
Üniversiteden süreli uzaklaştırma cezası alan öğrencilerin bu süreleri öğrenim
süresinden sayılır.
(5)
Öğrencilerin kayıt yenilememe nedeni ile kayıtsız olarak geçirdiği tüm
yarıyıllar program süresine ve azami öğrenim süresine dâhildir.
(6)
Değişim programları kapsamında yurt içi veya yurt dışı yükseköğretim
kurumlarında geçirilen yarıyıllar program süresine ve azami öğrenim süresine
dâhildir.
(7)
Azami süreler içinde katkı payı veya öğrenim ücretinin ödenmemesi ve kayıt
yenilenmemesi nedeniyle öğrencilerin ilişikleri kesilmez. Ancak yetkili
kurulların kararı, YÖK’ün onayı ile dört yıl üst üste katkı payı veya öğrenim
ücretinin ödenmemesi ve kayıt yenilenmemesi nedeniyle öğrencilerin ilişikleri
kesilebilir.
(8)
Azami sürelerini dolduran son sınıf öğrencilerine, devamını sağladıkları halde
başarısız oldukları bütün dersler için iki ek sınav hakkı verilir. Bu sınavlar
en erken takip eden yarıyıl sonu ve bütünleme sınavlarında kullandırılır.
Senato tarafından bütünleme sınavlarının yapılmamasına karar verilmesi
durumunda Senato tarafından belirlenen tarihlerde ikinci sınav hakkı
kullandırılır. Bunun dışında ayrıca sınav hakkı verilmez. Bu sınavlardan sonra,
başarısız ders sayısını beş derse indirenlere, bu beş ders için üç yarıyıl, ek
sınavları almadan beş derse kadar başarısız olan öğrencilere dört yarıyıl; bir
dersten devamsızlık hariç diğer nedenlerle başarısız olanlara ise öğrencilik
hakkından yararlanmaksızın başarısız oldukları dersin sınavlarına sınırsız girme
hakkı tanınır.
(9)
Kayıtlı olduğu diploma programından mezun olmak için gerekli bütün derslerden
geçer not aldıkları halde mezuniyet için gerekli GANO şartını sağlayamamaları
nedeniyle ilişikleri kesilme durumuna gelen son dönem öğrencilerine not ortalamalarını
yükseltmek üzere diledikleri derslerden sınırsız sınav hakkı tanınır. Bunlardan
uygulamalı, uygulaması olan ve daha önce alınmamış dersler dışındaki derslere
devam şartı aranmaz.
(10)
Açılmış olan sınavlara, üst üste veya aralıklı olarak toplam üç eğitim-öğretim
yılı hiç girmeyen öğrenciler, sınırsız sınav hakkından vazgeçmiş sayılır ve bu
haktan yararlanamazlar. Sınırsız hak kullanma durumunda olan öğrenciler, 2547
sayılı Kanunun 46 ncı maddesinde belirtilen
şartlara göre ilgili döneme ait öğrenci katkı payı veya öğrenim ücretlerini
ödemeye devam ederler. Ancak bu öğrenciler, sınav hakkı dışındaki diğer
öğrencilik haklarından yararlanamazlar.
(11)
Lisans programlarında mezuniyet için bütün şartları yerine getiren öğrenciler,
normal öğrenim sürelerinden önce mezun olabilirler.
(12)
20 nci maddede belirtilen sınavlar
dışındaki bütün ek sınavlar dersin açıldığı dönemlerde yapılır.
Yabancı dil hazırlık sınıfı, yeterlik ve muafiyet sınavları
MADDE 12 – (1) Akademik birimlerde dersler,
akademik birim kurullarının önerisi, Senatonun kararı ve YÖK’ün onayı alınarak,
ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde bir yabancı dille verilebilir.
(2)
Zorunlu veya isteğe bağlı hazırlık sınıfı eğitimi ile ilgili esaslar, ilgili
mevzuat hükümlerine göre belirlenir.
(3)
Zorunlu yabancı dil hazırlık sınıfı bulunan fakülte, yüksekokul ve meslek
yüksekokullarına kayıt olan öğrenciler için yabancı dil eğitimi; 23/3/2016 tarihli ve 29662 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Yabancı Dil Öğretimi ve Yabancı Dille
Öğretim Yapılmasında Uyulacak Esaslara İlişkin Yönetmelik ve ilgili diğer
mevzuat hükümlerine göre yürütülür.
Eğitim-öğretim programlarının düzenlenmesi
MADDE 13 – (1) Sınıf geçme esasına göre
eğitim-öğretim yapan birimler dışındaki fakülte, yüksekokul ve meslek
yüksekokullarında ders geçme ve AKTS kredisi uygulanır.
(2)
Birimlerde zorunlu ve seçmeli dersler, teorik ve/veya uygulamalı olarak yapılır.
(3)
Derslerin kodu, adı, içeriği, AKTS kredisi, kredisi, türü, ön koşulları ve eş
değer dersleri içeren öğretim programları, bölüm/anabilim/anasanat/bilim
dalının önerisi üzerine ilgili kurullar tarafından belirlenir ve Senato
tarafından karara bağlanır.
(4)
Öğretim programlarında yer alacak teorik ve/veya uygulamalı derslerin
yarıyıllara dağılımı ve içeriklerinde, ders öğrenme kazanımları ve AKTS
kredilerinde gerek duyulması halinde yapılacak değişiklikler, bölüm/anabilim/anasanat/bilim dalının gerekçeli önerisi üzerine ilgili
kurullar tarafından düzenlenir ve Senatonun onayı ile kesinleşir.
(5)
Öğretim programlarında yer alacak dersler ve/veya programda yapılan
değişiklikler her eğitim-öğretim yarıyılı/yılı başlamadan en geç on beş gün
önce akademik birimler tarafından öğrencilere ilan edilir.
(6)
Bir eğitim-öğretim programında teorik ve/veya uygulamalı derslerin toplamı bir
yarıyılda 30, bir yılda 60 AKTS kredisi olacak şekilde akademik birim kurulları
tarafından belirlenir ve Senato tarafından karara bağlanır.
(7)
İki yıl süreli ön lisans programları 120 AKTS kredisi, dört yıl süreli lisans
programları 240 AKTS kredisi, beş yıl süreli lisans programları 300 AKTS
kredisi, altı yıl süreli lisans programları ise 360 AKTS kredisi olarak
planlanır. Bir dersin AKTS kredisinin nasıl hesaplanacağına ilişkin esaslar
Senato tarafından belirlenir.
(8) Teorik ve/veya uygulamalı dersler içinde; seminer, uygulama,
klinik uygulama, klinik çalışması, atölye çalışması, laboratuvar çalışması ve
inceleme, araştırma gezisi, ödev, bireysel çalışma, mesleksel beceri
uygulamaları, probleme dayalı öğretim, kanıta dayalı uygulamalar, iletişim
becerileri, hasta başı vizitleri, sınava hazırlanma, alan çalışması, kütüphane çalışmaları,
mezuniyet tezi, proje gibi diğer etkinlikler yer alabilir.
(9)
Akademik birimlerin öğretim programlarında görev alacak öğretim elemanları ile
haftalık okutulacak ders ve uygulamalara ilişkin çizelgeler her yarıyılın/yılın
başında akademik birimlerin yönetim kurulları tarafından düzenlenerek ilan
edilir.
(10)
Uzaktan öğretim programlarının düzenlenmesine ilişkin hususlar Senato
tarafından belirlenir.
(11)
İlgili bölüm/anabilim/anasanat/bilim dalının önerisi,
ilgili akademik birimin onayı ve Senato kararıyla, öğretim programlarında
mezuniyet için gerekli olan toplam AKTS kredisinin %40’ına kadar olan kısmı
uzaktan öğretimle yürütülebilir.
(12)
İlgili bölüm/anabilim/anasanat/bilim dalının önerisi,
ilgili akademik birimin onayı ve Senato kararıyla, öğretim programlarında örgün
eğitimle yüz yüze yürütülen dersin bir kısmı, ders saatinin/müfredatının
%40’ını aşmamak kaydıyla uzaktan öğretimle yürütülebilir.
(13)
11 inci ve 12 nci fıkralarda belirtilen iş
ve işlemlere ilişkin hususlar, Senato tarafından belirlenir.
(14)
Yüz yüze verilen derslerin uzaktan öğretimle yürütülmesi halinde, uzaktan
öğretimle yürütülen bu dersler için öğrencilerden ek katkı payı/öğrenim ücreti
talep edilmez.
Yatay geçiş, dikey geçiş, çift anadal ve yandal programları ile değişim programlarında
öğrencilik, eşzamanlı öğrenimde öğrencilik ve özel öğrencilik
MADDE 14 – (1) Üniversitenin ön lisans ve
lisans programlarına yatay geçiş, programlar arası yatay geçiş, dikey geçiş,
çift anadal ve yandal programları
ile değişim programlarında öğrencilik, eşzamanlı öğrenimde öğrencilik ve özel
öğrenciliğe ilişkin işlemler 24/4/2010 tarihli
ve 27561 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında
Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası
Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik hükümleri ile Senato
tarafından belirlenen yönergeye göre yürütülür.
Ders muafiyetleri ve intibak
MADDE 15 – (1) Ders muafiyetleri, ders ve
kredi transferi ile intibak işlemleri, 24/4/2010 tarihli
ve 27561 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında
Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası
Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik hükümleri ile Senato
tarafından belirlenen yönergeye göre yürütülür.
(2)
Üniversiteye yatay/dikey geçiş yapan veya daha önce herhangi bir yükseköğretim
kurumunda öğrenim görmüş olup Üniversiteye yeni kaydolan öğrenciler ile
Üniversitede çift anadal programına
kaydolan öğrenciler kredi ve not transferi için talepte bulunabilirler. Bunun
için öğrencilerin ilgili yönergede belirtilen süre içinde, ders transferi
talebini belirten bir dilekçe ve durumlarını gösterir belgelerin onaylı
suretleri ile kayıtlı oldukları akademik birime başvuruda bulunmaları
gerekmektedir.
Yurt içi veya yurt dışı üniversiteler ile işbirliği ve değişim
programları
MADDE 16 – (1) Yurt içi veya yurt dışındaki
yükseköğretim kurumları ve diğer kuruluşlar ile işbirliği tesis ederek ön
lisans ve lisans programları da dâhil olmak üzere ortak eğitim ve öğretim
programları yürütebilir.
(2)
Ortak programın işleyişine ilişkin usul ve esaslar Senato tarafından düzenlenir.
Ulusal ve uluslararası öğrenci değişim programları
MADDE 17 – (1) Üniversite ile yurt içi ve
yurt dışı bir yükseköğretim kurumu arasında yapılan anlaşma uyarınca öğrenci
değişim programları uygulanabilir. Bu programlar çerçevesinde Üniversite
tarafından bir veya iki yarıyıl, yurt içindeki veya yurt dışındaki
üniversitelere öğrenci gönderilebilir, yurt içindeki veya yurt dışındaki bu
üniversitelerden öğrenci kabul edilebilir. Bu süre içinde, öğrencinin kaydı
devam eder ve bu süre öğrenim süresinden sayılır. Değişim programları, ikili
anlaşmalar ve YÖK tarafından belirlenen usul ve esaslar doğrultusunda uygulanır.
Dersler
MADDE 18 – (1) Derslerin haftalık teorik ve
uygulama saatleri, AKTS kredileri ile yarıyıl/yıllara göre dağılımı, ilgili
akademik birim kurulunun kararı ve Senatonun onayı ile belirlenir.
(2)
Derslerin yerel/ulusal kredileri, bir dersin haftalık teorik ders saati
miktarına, o derse ilişkin olarak yapılan uygulama, laboratuvar veya
diğer çalışmaların haftalık saat miktarlarının yarısının eklenmesiyle
belirlenir.
(3)
Programlarda yer alan dersler; aşağıda belirtilen yedi gruba ayrılır:
a)
Zorunlu dersler; öğrencinin almak ve başarılı olmak zorunda olduğu derslerdir.
b)
Seçmeli dersler; öğrencinin belirli ders grupları içinden seçmek ve başarılı
olmak zorunda olduğu derslerdir.
c)
Alan dışı seçmeli dersler; öğrencinin bulunduğu bölüm/program dışından veya
Üniversitenin diğer birimlerinden alabileceği derslerdir.
ç)
Ön şart dersler; ilgili programın müfredatında belirtilen ön şartlı
derse/derslere kaydolabilmek için başarılması gereken ders/derslerdir.
d)
Ön şartlı dersler; ilgili programın müfredatında belirtilen ön şart
dersin/derslerin başarılmış olması koşuluyla alınabilecek ders/derslerdir. Ön
şart ve ön şartlı derslerle ilgili esaslar, Senato tarafından belirlenir ve bu
dersler eğitim-öğretim programlarında gösterilir.
e)
Uygulamalı dersler; tamamı uygulama saatinden oluşan ya da içerisinde hem teori
hem uygulama saati bulunan ve ilgili akademik birim kurulu tarafından
müfredatta uygulamalı ders olarak belirtilen derslerdir.
f) Özel değerlendirmeli dersler; bir yarıyıl boyunca sorumlu
öğretim elemanlarının rehberliğinde uygulama ve tasarım çalışmalarının jüri,
eskiz sınavı, kritik/tashih gibi yöntemlerle değerlendirildiği, ayrıca yarıyıl
sonunda yazılı sınav gerektirmeyen, ancak başarı durumu yarıyıl içerisinde
geliştirilen proje ve tasarım çalışmalarının jüri veya ders sorumlusu
tarafından özel yöntemler yoluyla değerlendirilmesiyle belirlenen
derslerdir. Özel değerlendirmeli dersler, derslerin işleniş ve değerlendirme
biçimi göz önünde bulundurularak ilgili bölüm/anabilim/anasanat/bilim
kurulunun kararı ve ilgili akademik birim kurulunun onayıyla belirlenir.
(4)
VEHİP eğitimi ile ilgili hususlar Senato tarafından belirlenen esaslar
çerçevesinde düzenlenir.
(5)
İlgili akademik birimin önerisi ve Senatonun onayıyla dersler şubelere
bölünebilir.
Ders yükü ve ders alma
MADDE 19 – (1) Öğrenciler, kayıt yenileme
süresi içinde katkı payı veya öğrenim ücretini yatırdıktan sonra elektronik
ortamda alacakları dersleri belirlerler. Kayıt yenileme işlemi danışmanın
onayından sonra kesinleşir.
(2)
Kayıt yenileme süresi içinde öğrenciler, birinci yıl açılan tüm dersleri, diğer
yarıyıl/yıllarda ise öncelikli olarak başarısız oldukları veya daha önce
almaları gerekip de alamadıkları dersleri dönem önceliğine göre almak
zorundadır.
(3)
Eğitim-öğretim programlarından kaldırılan derslerden başarısız olan öğrenciler,
bu derslerin yerine ilgili yönetim kurulu tarafından uygun görülen dersleri
alırlar, yerine konulan ders yoksa bu derslerden sorumlu tutulmazlar, ancak
mezun olabilmeleri için gerekli toplam AKTS kredisini tamamlamak üzere yerine
başka ders alırlar.
(4)
Öğrenciler, kayıtlı olduğu programın özelliklerine göre başarısız oldukları bir
seçmeli dersin yerine yeni bir seçmeli ders alabilirler. Yeni alınacak seçmeli
derse devam şartı aranır.
(5)
Öğrencilerin mezun olabilmesi için akademik birimlerin eğitim-öğretim
programındaki zorunlu tüm dersleri ve gerekli seçmeli dersleri başarması, bu
Yönetmelikte belirlenen asgari AKTS kredisini tamamlaması ve ortalamasının 2,00
ve üzerinde olması gerekmektedir.
(6)
Öğrenciler, ilgili akademik birim yönetim kurulu tarafından uygun görülen
dersleri, Üniversitenin farklı birimlerinden veya yurt içi ve yurt dışındaki
diğer üniversitelerden de alabilirler.
(7)
Öğrenciler, süresi içinde ve usulüne uygun olarak kaydolmadıkları derslere
devam edemez ve bu derslerin sınavına giremezler. Kaydolmadığı dersin sınavına
giren öğrencinin notu iptal edilir.
(8)
Danışmanının onayı ile öğrenciler bir yarıyılda en çok 45 AKTS kredi, yıllık
sistemde ise bir öğretim yılında en çok 90 AKTS kredilik ders alabilirler.
(9)
Danışmanının onayı ile çift anadal ve yandal öğrencileri bir yarıyılda, anadalında aldığı derslerle birlikte en çok 60 AKTS
kredilik ders alabilirler.
(10)
Öğrenciler, her bir yaz okulunda açılan derslerden en çok 20 AKTS, çift anadal ve yandal programlarına
kayıtlı öğrenciler ise anadalında aldığı
derslerle birlikte en çok 30 AKTS kredilik ders alabilirler.
(11)
Birinci sınıf öğrencileri üst yarıyıllardan ders alamazlar. Ancak ders transfer
ve muafiyet talebinde bulunan birinci sınıf öğrencileri, sınıfında muaf
edildiği derslerin toplam AKTS kredisi kadar üst yarıyıllardan ders alabilirler.
(12)
Üst yarıyıllardan ders alan öğrenciler, ilgili programın tüm mezuniyet
koşullarını sağlamaları durumunda öğrenim sürelerinden daha kısa sürede mezun
olabilirler.
(13)
Yarıyıl/yıl sonunda 2,00 GANO’yu sağlayamayan
öğrencilere akademik yetersizlik uyarısı yapılır. Akademik yetersizlik uyarısı
alan öğrenci, yaz okulu veya takip eden yarıyıl/yıl sonunda GANO’sunu 2,00 ve üzerine yükseltirse akademik
yetersizlik uyarısı kalkar. Ancak akademik yetersizlik uyarısı alan ve GANO’sunu takip eden yarıyıl/yıl
sonunda da 2,00 ve üzerine yükseltemeyen öğrenci, akademik
yetersizlik uyarısı aldığı yarıyıl/yıldan itibaren harf notu CD, DC ve DD olan
şartlı başarılı derslerini de tekrar etmek zorundadır. Öğrencinin ders tekrarı,
2,00 ve üzeri GANO’yu sağlayana kadar devam
eder. Öğrencinin 2,00 GANO’yu sağladığı
yarıyıl/yıl sonunda akademik yetersizlik uyarısı
kalkar ve ders tekrarı sona erer. Akademik yetersizlik uyarısı onaylanan
öğrenciler; CD, DC ve DD şartlı başarılı oldukları seçmeli derslerinin yerine
başka bir seçmeli ders alabilirler.
(14)
Veteriner Fakültesi öğrencilerinin VEHİP eğitimine geçişinde, o yarıyıla
kadarki tüm derslerini başarması ve GANO’sunun 2,00
ve üzeri olması gerekmektedir.
(15)
Hazırlık sınıfı hariç, bulundukları programda her bir dönem için belirlenen
dersleri alan ve başarılı olan öğrencilerin, bulunduğu yarıyıl başarı
ortalaması YANO’ya göre dönem sonu
itibarıyla yapılacak sıralamada ilk %10’a giren ikinci öğretim öğrencileri, bir
sonraki dönemde birinci öğretim öğrencilerinin ödeyecekleri öğrenci katkı payı
kadar öğrenim ücreti öder.
(16)
İkinci öğretim öğrencilerinden her yarıyıl/yıl için başarı ortalamasına göre
yarıyıl/yılsonu itibarıyla yapılacak sıralamada ilk %10’a girenlerin listesi,
ilgili akademik birim tarafından Rektörlüğe bildirilir.
ÜÇÜNÇÜ BÖLÜM
Sınavlar ve Değerlendirme
Sınavlara ilişkin genel esaslar
MADDE 20 – (1) Sınavlar; ara sınavlar,
muafiyet sınavları, mazeret sınavları, yarıyıl veya yılsonu sınavları,
bütünleme sınavları ve ek sınavlar şeklindedir. Bu
sınavlar; yazılı, sözlü, uygulamalı veya yazılı-sözlü, yazılı-uygulamalı ya da
yazılı-sözlü-uygulamalı olarak yapılabileceği gibi YÖK’ün belirlediği ilkeler
doğrultusunda alan ve zorluk düzeyine göre tasnif edilerek güvenli biçimde
saklanan bir soru bankasından, her bir adaya farklı zamanlarda farklı soru
sorulmasına izin verecek şekilde elektronik ortamda da yapılabilir. Sınav
çeşitlerinden hangilerinin uygulanacağına ilgili akademik birimin yönetim
kurulunca karar verilir.
(2)
Sınavların yapılacağı yer ve tarihler bölüm/anabilim/anasanat/bilim
dalı başkanlıklarınca belirlenir ve ilgili birim tarafından sınavların
başlamasından en az 15 gün önce birim web sayfalarında ilan edilir.
(3)
Öğrenciler, sınava ilan edilen gün, saat ve yerde girmek, öğrenci kimlik
belgeleri ile istenecek diğer belgeleri yanlarında bulundurmak zorundadır.
(4)
Öğrencilerin bir dersin sınavına girebilmesi için o yarıyıl/yılda kayıtlarını
yenilemiş ve ilgili derse kayıt yaptırmış olmaları gerekir. Öğrencilerin kayıt
yaptırmadığı bir dersin sınavına veya girme hakkını kazanmadığı bir sınava
girmesi durumunda aldığı not ilan edilmiş olsa da iptal edilir.
(5)
Uzaktan öğretim programları kapsamında ve uzaktan öğretim yoluyla verilen
derslerde yapılacak ara sınav, yüz yüze veya elektronik ortamda gözetimli veya
gözetimsiz, yarıyıl/yıl sonu sınavı, bütünleme ve
azami öğrenim süresi sonundaki ek sınavlar ise yüz yüze gözetimli olarak
gerçekleştirilebilir. Uzaktan öğretim programları kapsamında ve uzaktan öğretim
yoluyla verilen derslerde yapılacak sınavlarla ilgili işlemler Senato
tarafından belirlenir.
(6)
Uzaktan öğretim programları kapsamında yapılacak sınavlar hafta sonları ve bir
günde en çok beş dersi kapsayan oturumlar halinde yapılır.
(7)
Sınavlarda kopya çekenler, kopya girişiminde bulunanlar veya kopyaya yardım
edenler ile sınav kâğıtlarının incelenmesi sırasında kopya çektiği ya da kopya
çekilmesine yardım ettiği belirlenen öğrenciler o sınavlardan sıfır almış
sayılır ve haklarında 18/8/2012 tarihli ve
28388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci
Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre işlem yapılır.
(8)
Dinî ve millî bayramlar dışında cumartesi ve pazar günleri de sınav yapılabilir.
(9)
Öğrencilerin akademik takvime uygun olarak yarıyıl/yıl sonu sınavlarına
ve bütünleme sınavlarına girebilmeleri için derse kayıt ve devam şartlarını
sağlamış olmaları gerekir.
(10)
Azami ders yükü sınırları içinde kalmak şartıyla öğrenciler, notlarını
yükseltmek üzere her yarıyıl/yılda başarılı oldukları derslere yeniden
kaydolabilirler. Bu durumda en son alınan not geçerli sayılır.
(11)
Bütünleme sınavları Senatonun alacağı kararlar doğrultusunda uygulanır.
(12)
Öğrencinin bulunduğu yarıyıl/yıla ait derslerden aynı güne en fazla iki dersin
sınavı konur.
Sınav düzeni
MADDE 21 – (1) Sınavlar, akademik birim
yönetimleri tarafından görevlendirilen öğretim elemanlarınca yapılır.
Sınavların yürütülmesinden dersin öğretim elemanı ve görevli gözetmenler
birlikte sorumludur.
(2)
Sınavı yapan öğretim elemanı, akademik takvimde belirlenen tarihlerde sınav
sonuçlarını öğrenci bilgi sistemine girerek ilan eder; sınava ilişkin belgeleri
akademik takvimde belirtilen sınav not girişlerinin son gününden itibaren en
geç on gün içinde ilgili akademik birim yönetimine teslim eder.
(3)
Not çizelgeleri dışındaki sınav evrakı, ilgili akademik birim tarafından sınav
tarihinden itibaren en az iki yıl süreyle saklanır.
Ara sınavlar
MADDE 22 – (1) Her ders için her
yarıyıl/yılda en az bir ara sınav yapılmak koşuluyla ara sınavların sayısı
akademik birimin kurul kararı ile belirlenir. İlgili kurul tarafından birden
fazla ara sınav yapılmasına karar verilmesi durumunda bu ilave sınavlar
seminer, ödev ve proje şeklinde de olabilir. On iki gün ve daha az sürede
tamamlanan klinik stajlarda ara sınav koşulu aranmaz.
Mazeret sınavı
MADDE 23 – (1) Haklı ve geçerli sebeplerle
ara sınavına giremeyen öğrencilere ilgili birim yönetim kurulunca girme hakkı
tanınan sınavlara mazeret sınavı denir. Ara sınavların dışındaki sınavlar için
mazeret sınavı hakkı kullanılamaz. Mazeret sınavı hakkı aynı ders için birden
fazla kullanılamaz. Mazeret sınavına girmek isteyen öğrencilerin, mazeretlerini
kanıtlayan belgelerle birlikte dönem derslerinin bitiminden iki hafta öncesine
kadar ilgili akademik birime başvurmaları gerekir. Mazeretler, ilgili akademik
birim yönetim kurulunda incelenerek karara bağlanır.
(2)
Mazeretli oldukları süre içinde yapılan sınavlara giren öğrencilerin sınavları
geçersiz sayılır.
(3)
Ara sınavları aynı gün ve aynı saatte olan öğrencilere, giremedikleri sınavlar
için mazeret sınavı hakkı tanınır. Bu durumdaki öğrencilerin ilgili birime
dilekçe ile başvurmaları zorunludur.
(4)
Mazeret sınavlarına girmeyen öğrencilere ikinci bir mazeret sınav hakkı
verilmez.
(5)
Uzaktan öğretim programlarında sınavlara girmeyen öğrenciler için mazeret kabul
edilmez.
Yarıyıl sonu/yılsonu sınavları
MADDE 24 – (1) Yarıyıl/yıl sonu sınavları,
yarıyıl/yıl boyunca derste işlenen konuları içerir.
(2)
Bir dersin yarıyıl/yıl sonu sınavı o dersin
tamamlandığı yarıyıl/yıl sonunda ilgili akademik birimler tarafından, sınavların
başlamasından en az 15 gün önce ilan edilen yer ve zamanda yapılır. Yarıyıl/yıl sonu sınavına girebilmek için; teorik derslerin
%70’ine, uygulamalı derslerin en az %80’ine devam etmek zorunludur.
(3)
Bir dersin teorik ve uygulamalı kısımlarının ayrı sınavlar halinde yapılarak
değerlendirilmesine ilgili kurul karar verir. Ancak dersin başarı notunun
hesaplanmasında her iki sınav birlikte göz önünde bulundurulur.
(4)
Bir yarıyıl/yıl boyunca birden fazla öğretim elemanının sorumluluğunda
yürütülen derslerde başarı durumu; yarıyıl/yıl içerisinde geliştirilen proje ve
tasarım çalışmaları, jüri tarafından eskiz sınavı, kritik/tashih gibi özel
yöntemler yoluyla değerlendirilebilir. Bir dersin işleyiş ve yarıyıl/yıl içi ve
yarıyıl/yıl sonu başarı değerlendirme biçimine
bölüm akademik kurulun teklifi ile ilgili akademik birim kurulunca karar
verilir.
Bütünleme sınavları
MADDE 25 – (1) Almış oldukları ders veya derslerin
yarıyıl veya yılsonu sınavına girme hakkı elde eden öğrencilerden, yarıyıl/yıl sonu sınavı sonunda başarısız olan öğrenciler ve
sınava girme şartlarını sağladığı halde yarıyıl/yıl sonu sınavına giremeyen
öğrenciler ile yarıyıl/yıl sonu sınavı sonunda şartlı başarılı olarak CD, DC ve
DD notu almış olan öğrenciler bu derslerden bütünleme sınavına girebilirler.
Bütünleme sınavına giren öğrencilerin, ilgili derse ait başarı notu
belirlenirken, yarıyıl/yıl sonu notu yerine
bütünleme sınav notu kullanılır.
(2) YANO’nun hesaplanmasında yıllık okutulan derslerin
sınav notları dersin alındığı yılın sonundaki yarıyıl sınav notlarına katılır.
(3)
Ön lisans/lisans programlarında hangi dersler için bütünleme sınavı
yapılmayacağı, ilgili akademik birimlerin teklifi ile Senato tarafından
belirlenir.
(4)
Yıllık okutulan dersler için bütünleme sınavı koşulları birinci fıkra
hükümlerine göre yürütülür.
Tek ders sınavı
MADDE 26 – (1)
Tek ders sınavına; mezuniyet için öngörülen derslerin biri dışında tümünden
başarılı olup, devam koşulunu yerine getirdiği tek dersten başarısız olan
öğrenciler ile başarısız notu olmadığı halde GANO’su 2,00’ın altında olan
ve gireceği tek bir dersin sınavıyla GANO’sunu 2,00 ve üstüne çıkarabileceği ilgili akademik birim yönetim
kurulu kararıyla belirlenen son yarıyıl öğrencileri girebilir.
(2)
Tek ders sınavına ilişkin usul ve esaslar, Senato tarafından yönerge ile
belirlenir.
Muafiyet sınavı
MADDE 27 – (1) Akademik birimlerin ilgili
kurullarının önerisi ve Senato kararı ile muaf olunması uygun görülen dersler
için her yarıyıl/yıl başında muafiyet sınavları
açılabilir.
Başarının ölçülmesi ve değerlendirilmesi
MADDE 28 – (1) Sınavlar 100 puan üzerinden
değerlendirilir. Bir dersin ara sınav ve yarıyıl/yıl sonu sınav
sonuçları sayısal puan ile gösterilir. Öğrencinin girmediği sınavların puanı
sıfırdır.
(2)
Ara sınav puan ortalaması, öğrencinin ara sınavlarda almış olduğu puanların
ağırlıklı ortalamasıdır. Bu suretle bulunacak ondalıklı sayı; 0,5 ve üzeri ise
yukarı sayıya, 0,5 altında ise aşağı sayıya yuvarlanır.
(3)
Dersin ham başarı puanı, o dersin ara sınav, uygulama ve varsa diğer
yarıyıl/yıl içi eğitim-öğretim ile ilgili diğer etkinliklerden almış olduğu
notların ağırlıklı ortalaması ile final veya varsa bütünleme notu dikkate
alınarak hesaplanır. Dersin ham başarı puanı katkı yüzdeleri, ilgili dersin
öğretim elemanı tarafından dönem başında belirlenir ve en geç ilgili
yarıyıl/yıl derslerinin ilk iki haftası içinde öğrenci bilgi sistemine
girilerek öğrencilere duyurulur. Ancak yarıyıl/yıl içi değerlendirmelerin
başarı notuna katkısı %30’dan az, %60’tan fazla; yarıyıl/yıl
sonu değerlendirmelerin başarı notuna katkısı %40’tan az, %70’ten
fazla olamaz. Sadece yarıyıl/yıl sonu sınavı
yapılan uygulamalı veya özel değerlendirmeli derslerde, yarıyıl/yıl sonu
sınavının başarı notuna katkısı %100’dür.
(4)
Uzaktan öğretimle yürütülen derslerin değerlendirilmesine ilişkin hususlar,
Senato tarafından belirlenir.
(5)
Öğrencinin ders başarısı, o dersi alan tüm öğrencilerin genel başarı düzeyi,
öğrencinin ham başarı puanının aritmetik ortalamaları ve istatistiksel
dağılımları göz önüne alınarak dersi veren öğretim elemanı tarafından harf
notlarından biriyle belirlenir.
(6)
Başarı düzeylerine ilişkin harf notları ve katsayılar aşağıda belirtilmektedir:
Başarı Notu Katsayı
AA 4,00
AB 3,70
BA 3,30
BB 3,00
BC 2,70
CB 2,30
CC 2,00
CD 1,70
DC 1,30
DD 1,00
FF 0,00
(7)
Bir dersten başarılı olmak için başarı notunun en az DD veya daha yukarı olması
gerekir. AA, AB, BA, BB, BC, CB ve CC notları şartsız başarılı notlardır. CD,
DC ve DD notları ise şartlı başarılı notlardır. Bir öğrencinin CD, DC veya DD
notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel not ortalamasının en az 2,00
olması gerekir.
(8)
Diğer harf notlarının açıklaması aşağıdaki şekildedir:
a)
MU notu, Üniversiteye dikey veya yatay geçişle gelen ve 2/5/2014 tarihinden
önce mezun olan öğrenciler ile muafiyet verilecek dersin not çizelgesinde Yeterli/Başarılı/Geçti/Muaf
olarak belirtildiği durumlarda dersin ortalamaya dâhil edilmeden muaf tutulması
için kullanılır.
b)
PT notu, not ortalamasına katılmayan dersleri sürdürmekte olan öğrencilere
verilir.
c)
DZ notu, derse devam şartını veya ders uygulamasına ilişkin şartları yerine
getiremediği için başarısız olan öğrencilere verilir. Not ortalaması hesabında
FF notu işlemi görür.
ç)
YT notu, ilgili akademik birim kurulunun kararı ve Senatonun onayıyla not
ortalamasına katılması uygun görülmeyen derslerde, başarılı/yeterli olan
öğrencilere verilir.
d)
YZ notu, ilgili akademik birim kurulunun kararı ve Senatonun onayıyla not
ortalamasına katılması uygun görülmeyen derslerde, başarısız/yetersiz olan
öğrencilere verilir.
e)
KL notu, programdan kaldırılan dersler için verilir.
f)
ÇK notu, öğrencinin ekle-sil haftasından sonraki 3 hafta içinde, danışmanının
onayıyla çekildiği ders için kullanılır. Öğrenciler bir yarıyılda 1 dersten;
öğrenim süresi boyunca ise en çok 4 dersten çekilebilir.
Akademik başarı not ortalamaları
MADDE 29 – (1) Her yarıyıl sonunda
öğrencilerin genel not ortalamaları aşağıdaki esaslara göre belirlenir:
a)
Öğrencilerin akademik başarı not ortalaması her yarıyıl sonunda hesaplanır. Bu
hesaplama sırasında, YANO ve GANO olmak üzere iki ortalama elde edilir.
b)
YANO hesaplamak için öncelikle, öğrencinin bir yarıyıl/yılda aldığı
derslerden/etkinliklerden elde ettiği notların katsayısı ile o
derslerin/etkinliklerin AKTS kredilerinin çarpımından oluşan toplam sayı
bulunur. Daha sonra elde edilen bu toplam sayı, derslerin/etkinliklerin AKTS
kredi değerleri toplamına bölünür. Bulunan değer YANO olarak adlandırılır. Elde
edilen YANO, virgülden sonra yuvarlanarak iki haneli olarak gösterilir.
c)
GANO ise, YANO hesaplanmasındaki yol izlenerek, öğrencinin öğrenimi süresince
bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının
toplamının, alınan derslerin AKTS kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde
edilen GANO, virgülden sonra yuvarlanarak iki hane olarak gösterilir.
Derse devam ve yoklamalar
MADDE 30 – (1) Öğrenciler derslere, uygulamalara,
öğretim elemanlarınca uygun görülen çalışmalara ve sınavlara katılmak
zorundadır. Devam zorunluluğunun sınırı; teorik derslerde %70, uygulamalı
derslerde ise %80’dir. Bu şartları yerine getiremeyen öğrenciler yarıyıl/yıl sonu ve bütünleme sınavlarına giremezler.
Öğrencilerin devam durumları, ders sorumlularınca izlenir ve yarıyıl/yıl sonu sınavından en az bir hafta önce öğrenci bilgi
sistemine girilerek ilan edilir.
(2)
Bir dersin devamını alıp da başarısız olan öğrencilerin, dersi tekrarlamaları
durumunda yeniden devam şartı aranmaz, ancak uygulamalı derslerde başarısız
olan öğrencilerden yeniden devam şartı aranır.
(3)
Derse devam koşulunu karşıladığı halde sınavda başarısız olan öğrenciler ile
notunu yükseltmek amacıyla aynı dersi/dersleri tekrar almak isteyen öğrenciler
ilgili dersin devamından muaftırlar. Ancak öğrenciler talep etmeleri durumunda
ilgili derse devam edebilirler.
(4)
Sağlık raporu derslere devam yükümlülüğünü kaldırmaz. Öğrenciler, sağlık raporu
olduğu sürelerde derslerine katılmadığında devamsız sayılırlar.
(5)
Uzaktan öğretim ile yürütülen ders ve programlarda derse devam durumları,
Senato tarafından belirlenir.
Ders tekrarı
MADDE 31 – (1) Öğrenciler öncelikle DZ, FF, YZ
harf notu aldığı dersi/dersleri açıldığı ilk yarıyıl/yılda almak zorundadır. Bu
derslerin notu, alındığı yarıyılın, yarıyıl ve genel akademik başarı not
ortalamalarına katılarak değerlendirilir.
(2)
Eğer DZ, FF, YZ harf notu alınan ders seçmeli bir ders ise, öğrenciler aynı
dersi tekrar alabilecekleri gibi, bu dersin yerine başka bir seçmeli ders de
alabilirler.
(3)
Öğrenciler, daha önce başarılı/şartlı başarılı olduğu dersleri, tekrar alarak
notlarını yükseltebilirler.
(4)
Tekrar edilen dersler için alınan son not geçerlidir.
Sınav notuna itiraz
MADDE 32 – (1) Sınav kâğıtlarının ve sınav not
çizelgelerinin ilgili akademik birimlere verilmesinden ve notların ilanından
sonra maddi hata dışında not değiştirilmez. Öğrenciler, itirazlarını ilan
tarihinden itibaren 5 iş günü içinde yazılı olarak ilgili akademik birime
yapabilirler. İtiraz, dersin sorumlu öğretim elemanı ile birlikte
bölüm/anabilim/anasanat/bilim dalı başkanı tarafından
tetkik edilir. Sonuç, ilgili akademik birim yönetim kurulunda karara bağlanır.
İtirazın incelenmesi ve değerlendirilmesi, itirazın yapıldığı tarihten itibaren
en geç 10 iş günü içinde sonuçlandırılır. Süresi içinde yapılmayan maddi hata
itirazları değerlendirmeye alınmaz.
Bitirme ödevi, bitirme tezi, bitirme projesi veya staj
MADDE 33 – (1) Fakülte, yüksekokul ve meslek
yüksekokulu öğrencileri, kayıtlı oldukları eğitim-öğretim programlarının
gerektirdiği bitirme ödevi, bitirme projesi, bitirme tezi veya stajı yapmak
zorundadır. Bu eğitim-öğretim faaliyetleriyle ilgili esaslar akademik
birimlerin ilgili kurullarınca belirlenir.
Kredi hesabı
MADDE 34 – (1) Eğitim-öğretim faaliyetlerinin AKTS
kredi değerleri aşağıda gösterildiği şekilde hesaplanır:
a)
1 AKTS kredisi 25 saatlik iş yüküne karşılık gelmektedir.
b)
Öğrencinin yapacağı stajlara AKTS kredisi verilir.
Üstün başarılı öğrenciler
MADDE 35 – (1) GANO’su 3,00
ile 3,49 arasında olan öğrenci onur öğrencisi, GANO’su 3,50
ve üzeri olan öğrenci yüksek onur öğrencisi olarak mezun olur ve bu durum
diplomalarında belirtilir. Ancak disiplin cezası alan öğrenci belirtilen GANO’yu sağlasa bile yüksek onur öğrencisi veya onur
öğrencisi olarak mezun olamaz. Ayrıca onur veya yüksek onur öğrencilerine her
yarıyıl/yıl sonunda onur/yüksek onur belgesi
verilerek öğrencilerin listesi ilgili akademik birimler tarafından ilan edilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Kayıt Dondurma, İlişik Kesme, Ayrılma ve Diplomalar
Kayıt dondurma
MADDE 36 – (1) 37 nci maddedeki
mazeretler nedeniyle öğrenimlerine devam edemeyecek olan öğrenciler, ilgili
akademik birim yönetim kurulu kararı ile iki döneme kadar kayıt dondurabilir.
(2)
Sağlık nedenleri ile yapılacak kayıt dondurma istekleri için süre sınırlaması
yoktur.
(3)
Kayıt donduran öğrencinin, kayıt dondurmasına neden olan mazeretinin ortadan
kalkması durumunda, devam şartını sağlayabilmek koşuluyla öğrenci, ilgili
akademik birime başvurarak, ilgili dönemin en geç dördüncü haftası sonuna kadar
kayıt dondurma işlemini iptal isteğinde bulunabilir. Başvuru, ilgili akademik
birimin yönetim kurulunca değerlendirilir.
(4)
Öğrencinin kaydını dondurduğu süreler azami öğrencilik süresine dâhil edilmez.
Mazeretler
MADDE 37 – (1) Haklı ve geçerli mazeretler
şunlardır:
a)
Öğrencinin heyet raporu ile belgelenmiş bulunan sağlıkla ilgili mazeretinin
olması.
b)
2547 sayılı Kanun uyarınca öğretimin aksaması sonucunu doğuracak olaylar
nedeniyle YÖK kararı ile öğrenime ara verilmesi.
c)
Mahallin en büyük mülki amirince verilecek bir belge ile belgelenmiş olması
şartıyla doğal afetler nedeniyle öğrencinin öğrenimine ara vermek zorunda
kalmış olması.
ç)
Birinci derecedeki akrabalarının ağır hastalığı halinde bakacak başka kimsenin
bulunmaması veya vefatı nedeniyle öğrencinin öğrenimine ara vermek zorunda
olduğunu belgelemesi ve bu durumun ilgili yönetim kurulunca kabul edilmesi.
d)
Öğrencinin, öğrenimine devam etmesini engelleyecek düzeyde ekonomik zorluk
içinde bulunmasının ilgili mülki amir tarafından belgelenmesi.
e)
Öğrencinin tutukluluk hali.
f)
Hüküm muhtevası ve sonuçları bakımından, ilgili mevzuat hükümlerince öğrencinin
öğrencilik sıfatını kaldırmayan veya yükseköğretim kurumundan çıkarmayı
gerektirmeyen mahkûmiyet hali.
g)
Öğrencinin tecil hakkını kaybetmesi veya tecilinin kaldırılması suretiyle
askere alınması.
ğ)
Akademik birimlerin yönetim kurullarının mazeret olarak kabul edeceği diğer
hallerin ortaya çıkması.
İzinler
MADDE 38 – (1) Eğitim-öğretimine katkıda
bulunacak burs, staj ve araştırma gibi imkânların doğması durumunda akademik
birimlerin yönetim kurullarının kararı ile öğrenciye izin verilebilir. İzinli
olduğu süre normal öğrenim süresinden sayılmaz.
(2)
Türkiye’yi veya Üniversiteyi temsil amacıyla ulusal ve uluslararası bilimsel,
sanatsal, kültürel ve sportif faaliyetlere katılması Rektörlük tarafından uygun
bulunarak görevlendirilen öğrenciler, görevli oldukları süre içinde
giremedikleri sınavlar için izinli sayılır ve giremedikleri tüm sınavlar için
akademik birimlerin yönetim kurullarınca sınav hakkı tanınır. Bu süreler
devamsızlık olarak değerlendirilmez.
Kayıt silme ve sildirme
MADDE 39 – (1) Aşağıdaki durumlarda,
öğrencilerin Üniversite ile ilişikleri kesilir:
a)
Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre
Üniversiteden çıkarma cezası alması.
b)
Kendi isteği ile kaydını sildirmesi.
c)
Öngörülen kayıt kabul koşullarını yerine getirmediğinin sonradan anlaşılması ve
sundukları belgelerin veya verdikleri bilgilerin yanlış veya eksik olduğunun
anlaşılması.
ç)
Açık öğretimle eğitim-öğretim yapan ve kontenjan sınırlaması olmayan akademik
birimler dışında, bir başka yükseköğretim kurumunda aynı seviyede asıl öğrenci
olarak kaydının bulunduğunun belirlenmesi.
d)
Sağlık nedeniyle öğrenimine devam edemeyeceğinin Üniversite hastanesinden veya
diğer sağlık kuruluşlarından alınacak sağlık raporu ile belgelenmesi ve
raporunun ilgili yönetim kurulu tarafından kabul edilmiş olması.
(2)
Azami öğrenim süresi içinde katkı payı veya öğrenim ücretinin ödenmemesi ile
kayıt yenilenmemesi nedeniyle öğrencilerin ilişikleri kesilmez. Ancak dört yıl
üst üste kayıt yenilenmemesi ve katkı payı/öğrenim ücretinin ödenmemesi
durumunda yönetim kurulunun kararı ve YÖK’ün onayıyla öğrencilerin Üniversite
ile ilişiği kesilir.
(3)
Öğretim dili tamamen veya kısmen yabancı dil olan programların hazırlık
sınıfını iki yıl içinde başarı ile tamamlayamayan öğrencilerin programdan
ilişiği kesilir.
Diplomalar
MADDE 40 – (1) Dört yarıyıllık en az 120
AKTS öğretim programını başarıyla tamamlayan öğrencilere ön lisans diploması;
sekiz yarıyıllık en az 240 AKTS, on yarıyıllık en az 300 AKTS ve on iki
yarıyıllık en az 360 AKTS öğretim programlarını başarıyla tamamlayan
öğrencilere lisans diploması verilir. Diplomalar hazırlanıncaya kadar
öğrencilere, diploma verilirken geri alınmak üzere geçici mezuniyet belgesi
verilir.
(2)
Sekiz yarıyıl ve üzeri eğitim-öğretim yapılan akademik birimlerde en az 120
AKTS kredilik dersi başarılı olan ve GANO’su en
az 2,00 olan, ancak öğrenim gördükleri programları tamamlamayan veya
tamamlayamayan öğrencilere talepleri üzerine, ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde
ayrıldıkları bilim kolunu gösteren ön lisans diploması verilir. Bu öğrenciler
için aşağıdaki hükümler uygulanır:
a)
Lisans öğrenimini tamamlayamayan veya tamamlayamayacağı anlaşılan öğrencilerin
başvurmaları halinde meslek yüksekokullarına intibakları, ilgili mevzuat
hükümlerine göre yapılır.
b)
İlk iki yılın bütün derslerini başarmış olsalar dahi, lisans öğrenimlerine
devam eden öğrenciler ile ilgili mevzuat uyarınca yükseköğretim kurumundan
çıkarma cezası alanlara ön lisans diploması verilmez.
c)
Ön lisans diplomasını alarak lisans programından ilişiği kesilenler,
kendilerine tanınan kanuni bir haktan yararlanarak öğrenimlerine devam etmek
istedikleri takdirde ön lisans diplomalarını iade etmek zorundadır.
(3)
Diploma bir defa verilir. Diplomanın kaybı veya kullanılmaz duruma gelmesi
halinde, mezunlara daha önce verilen diplomadaki bilgilerin aynen yer alması
koşuluyla yeni bir diploma düzenlenir. Diplomanın ön yüzünde ikinci nüsha
ibaresi yer alır. Diplomalar fakültelerde dekan ve Rektör; yüksekokul ve meslek
yüksekokullarında müdür ve Rektör; dekanlığa bağlı yüksekokul ve meslek
yüksekokullarında müdür, dekan ve Rektör tarafından imzalanır.
Mezuniyet derecesi
MADDE 41 – (1) Mezuniyet derecesi; derslerin
AKTS kredi değerlerinin bu derslerin başarı notlarının karşılığı olan
katsayılarla çarpımlarından elde edilen toplamın, toplam AKTS kredisine
bölünmesiyle elde edilen ortalamadır. Elde edilen mezuniyet derecesi, virgülden
sonra yuvarlanarak iki haneli olarak gösterilir.
(2)
Bir öğrencinin mezun olabilmesi için kayıtlı olduğu programın zorunlu bütün
derslerini ve gerekli seçmeli derslerini başarması, bu Yönetmelikte belirtilen
asgari AKTS kredisini tamamlaması ve mezuniyet derecesinin en az 2,00 olması
gerekir.
Diploma eki
MADDE 42 – (1) Diploma eki, akademik ve
mesleki yeterliklerin uluslararası düzeyde tanınmasına yardımcı olan ve
diplomalara ek olarak verilen bir belgedir.
(2)
Kayıtlı oldukları programları başarıyla tamamlayarak diploma almaya hak kazanan
öğrencilere diploma ile birlikte diploma eki verilir.
(3)
Diploma eki, öğrencilerin öğrenimleri süresince almış olduğu bütün derslerin
adları, AKTS kredileri ve standart diploma eki bilgilerini kapsar. Diploma eki,
diploma yerine kullanılmaz.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Adres bildirme
MADDE 43 – (1) Her türlü bildirim,
öğrencinin Üniversiteye kayıt anında bildirdiği geçerli adrese yazılı olarak
veya Üniversite tarafından kendisine verilen öğrenci mail hesabına tebligat
yapılmasını isteyen kişiye elektronik yolla yapılır. Bu yollarla tebligatın
mümkün olmadığı durumlarda Üniversite tarafından ilan edilmek suretiyle
tebligat tamamlanmış sayılır.
(2)
Üniversiteye kayıt olurken bildirdikleri geçerli adresleri/e-posta adreslerini
değiştirdikleri halde, bu durumu ilgili akademik birime bildirmeyen veya yanlış
ya da eksik bildiren öğrencilerin, Üniversitede mevcut adreslerine bildirimin
yapılması halinde, kendilerine bildirim yapılmış sayılır.
Engelli öğrenciler
MADDE 44 – (1)
Engellilik durumu ve derecesi sağlık raporu ile kanıtlanmış olan Üniversiteye
kayıtlı engelli öğrenciler, bu Yönetmeliğin ders almaya ilişkin hükümlerine
uymakla yükümlüdürler; ancak engelleri nedeniyle herhangi bir dersin
gerekliliklerini yerine getirmekte güçlük çekmeleri durumunda, danışmanlarının
ve dersin öğretim elemanlarının onayıyla söz konusu güçlüklerin giderilmesine
ilişkin değişiklikler, uyarlamalar, düzenlemeler yapılarak öğrencilerin dersi
almaları sağlanır. Öğrenciler dersin gerekliliklerini tüm
uyarlamalara rağmen yerine getiremiyorlar ise varsa o derse eşdeğer olan bir
başka ders alırlar.
(2)
Üniversiteye kayıtlı engelli öğrenciler, 20 nci maddede
belirtilen sınavlara girmek zorundadır, ancak öğrencilerin performanslarının en
iyi şekilde değerlendirilebilmesi için, öğrencilerin engelleri temel alınarak
dersi veren öğretim elemanı onayı ile sınav yeri, süresi, biçimi değiştirilip
engelli öğrenciye uygun hale getirilebilir. Sınavda kullanılacak özel alfabe,
bilgisayar, büyüteç gibi ek gereçler, okumaya ya da yazmaya yardımcı kişi veya
araçlar sağlanır.
Disiplin işleri
MADDE 45 – (1) Öğrenci disiplin işlemleri;
2547 sayılı Kanunun 54 üncü maddesi ve Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin
Yönetmeliği hükümlerine göre yürütülür.
Hüküm bulunmayan haller
MADDE 46 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde; ilgili mevzuat hükümleri ile akademik birimlerin kurul ve
Senato kararları uygulanır.
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE 47 – (1) 21/7/2018 tarihli
ve 30485 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yozgat Bozok Üniversitesi
Ön Lisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği ile 16/7/2019 tarihli ve
30833 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yozgat Bozok Üniversitesi
Veteriner Fakültesi Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
İntibak
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) 2021-2022 eğitim-öğretim yılı
öncesinde Üniversiteye kayıt olan öğrencilerin akademik başarı not ortalamaları
hesabında, 47 nci madde ile yürürlükten
kaldırılan Yozgat Bozok Üniversitesi Ön
Lisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin 32 nci maddesi hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE 48 – (1) Bu Yönetmelik 2021-2022
eğitim-öğretim yılı başında yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 49 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Yozgat Bozok Üniversitesi Rektörü yürütür.