AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ ÖN
LİSANS VE LİSANS
EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve
Tanımlar
Amaç
MADDE 1
– (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Akdeniz Üniversitesine bağlı
birimlerde yürütülen ön lisans ve lisans düzeyindeki kayıt, eğitim-öğretim,
sınav, değerlendirme, mezuniyet ve ayrılma işlemlerinde uygulanacak usul ve
esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2
– (1) Bu Yönetmelik; Akdeniz Üniversitesine bağlı birimlerde
yürütülen ön lisans ve lisans düzeyindeki kayıt, eğitim-öğretim, sınav,
değerlendirme, mezuniyet ve ayrılma işlemlerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3
– (1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı
Yükseköğretim Kanununun 14 üncü ve 44 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4
– (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Avrupa Kredi
Transfer Sistemi (AKTS) kredisi: Öğrencinin bir dersi başarı ile
tamamlayabilmesi için yapması gereken çalışmaların tümünü ifade eden
krediyi,
b) Bağıl
değerlendirme sistemi (BDS): Öğrencinin dönem içi ve sonu sınav ve ölçme
faaliyetlerinden elde edilen notlarının ağırlıklarına göre belirlenen
başarı not ortalamasının, o dersi alan tüm öğrencilerin başarı düzeylerine
göre belirlenmesini,
c) Başarı notu
alt limiti (BNL): Bir dersten veya uygulamadan başarılı olmak için gerekli
başarı notu alt sınır değerini,
ç) Birim:
Üniversiteye bağlı fakülte, yüksekokul, konservatuvar ve meslek
yüksekokulunu,
d) Birim
yöneticisi: Fakültelerde dekanı,
yüksekokullarda, konservatuvarlarda ve meslek yüksekokullarında
müdürü,
e) Bölüm
başkanlığı: Rektörlüğe bağlı bölüm başkanlıklarını,
f) Danışman:
Öğrencilerin eğitim-öğretim ve diğer sorunlarıyla ilgilenmek üzere
görevlendirilen öğretim elemanını,
g)
Değerlendirmeye katma limiti (DKL): İstatistiksel değerlendirmeye dâhil
edilecek başarı notlarının 100 tam puan üzerinden alt sınırını,
ğ) Değişim
programları: Avrupa Komisyonu, Yükseköğretim Kurulu gibi
kurumlarca fonlanan ve öğrencilerin bireysel olarak yararlandığı
diğer ulusal ve uluslararası öğrenci hareketliliğini sağlayan programları,
h)
Ders Kataloğu: Akdeniz Üniversitesi birimlerinde yürütülen diploma
programlarındaki derslerin ve bu derslere ilişkin özelliklerin yer aldığı
eğitim planını,
ı) Ders tekrarı:
Ders ve/veya uygulamalardan başarısız olma durumunda dersin tekrar alınması
halini,
i) Diploma
programı: Belirli bir alana yönelik olarak eğitim veren öğretim programını,
j) DNO:
Öğrencilerin bir yarıyılda almış oldukları tüm derslerden hesaplanan
ağırlıklı not ortalamasını,
k) Eşdeğer
diploma programı: İsimleri aynı olan ya da ilgili kurullarca eşdeğer olarak
kabul edilmiş olan diploma programını,
l) Fakülte:
Akdeniz Üniversitesine bağlı fakülteleri,
m) Genel
ağırlıklı not ortalaması (GANO): Öğrencilerin almış oldukları tüm
derslerden hesaplanan ağırlıklı not ortalamasını,
n) İkinci örgün
öğretim: Yükseköğretim kurumlarında normal örgün öğretimin bitimini takiben
yapılan örgün öğretimi,
o) İlgili alt
kurul: Senato için fakülte/yüksekokul/konservatuvar/meslek yüksekokulu
kurulunu, fakülte/yüksekokul/konservatuvar/meslek yüksekokulu kurulu için
bölüm kurulunu, bölüm kurulu için anabilim/anasanat program kurulunu,
ö) İlgili kurul:
Fakültelerde fakülte kurulunu, yüksekokullarda yüksekokul
kurulunu, konservatuvarda konservatuvar kurulunu, meslek
yüksekokullarında meslek yüksekokulu kurulunu, bölümlerde bölüm kurulunu,
anabilim/anasanat dallarında anabilim/anasanat kurulunu,
programlarda program kurulunu,
p) İlgili yönetim
kurulu: Fakültelerde fakülte yönetim kurulunu, yüksekokullarda yüksekokul
yönetim kurulunu, konservatuvarda konservatuvar yönetim
kurulunu, meslek yüksekokullarında meslek yüksekokul yönetim kurulunu,
Rektörlüğe bağlı bölümlerde bölüm kurulunu,
r) Kanun: 2547
sayılı Yükseköğretim Kanununu,
s) Katkı tutarı:
Yükseköğretim kurumlarında öğrenim gören örgün öğretim öğrencileri için
katkı payı ya da ikinci örgün öğretim öğrencileri için öğrenim ücreti ile
2547 sayılı Kanunun 46 ncı maddesine göre belirlenen ücreti,
ş) Kişisel
gelişim dersi: Öğrencilerin kişisel gelişimleri amacıyla aldıkları,
Üniversitemiz müfredatında olan, sadece Kampüs içerisinde işlenen
ve Hobi dersleri olarak seçme imkânı tanınan Beden Eğitimi/Güzel Sanatlar
dersleri ile öğrencilerin müfredatında olmayan kişisel gelişim derslerini,
t) Mutlak
değerlendirme sistemi (MDS): Öğrencinin dönem içi ve sonu sınav ve ölçme
faaliyetlerinden elde edilen notlarının ağırlıklarına göre belirlenen
başarı notuna göre belirlenmesini,
u) Müfredat:
Öğrencinin bir programı takip edebilmesi ve mezun olabilmesi için başarması
gereken dersleri ve diğer koşulları içeren öğretim programını,
ü) ÖİDB: Öğrenci
İşleri Daire Başkanlığını,
v) Öğrenci:
Fakülte, yüksekokul, konservatuvar ve meslek yüksekokuluna
kayıtlı öğrenciyi,
y) Öğrenci Bilgi
Sistemi: Öğrencinin akademik, öğrencilik, kişisel bilgilerini içeren ve
öğrenim süresi boyunca bu bilgilerde meydana gelen değişikliklerin
kaydedilmesini sağlayan elektronik ortamı,
z) Örgün öğretim:
Öğrencilerin, eğitim-öğretim süresince ders ve uygulamalara devam etme
zorunluluğunda oldukları eğitim-öğretim türünü,
aa) Rektör:
Akdeniz Üniversitesi Rektörünü,
bb) Senato:
Akdeniz Üniversitesi Senatosunu,
cc) UİO:
Uluslararası İlişkiler Ofisini,
çç) Ulusal kredi:
Teorik ve uygulamalı ders saatlerinin bu Yönetmeliğin 11 inci maddesinin
birinci fıkrasında belirtilen şekilde hesaplanan krediyi,
dd) Uzaktan
eğitim: Bilgi teknolojileri kullanılarak, öğrencinin derslere sınıf
ortamında devamını gerektirmeyen öğretim şeklini,
ee) Üniversite:
Akdeniz Üniversitesini,
ff) Yıl/yarıyıl
sonu sınavı alt limiti (YSSL): Bir dersten başarılı olmak için gerekli
yıl/yarıyıl sonu sınavı notu alt sınır değerini,
gg) Yüksekokul:
Akdeniz Üniversitesine bağlı yüksekokulları, konservatuvarı ve
meslek yüksekokullarını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Eğitim-Öğretimle İlgili
Esaslar
Öğretim dili
MADDE 5
– (1) Üniversitede öğretim dili Türkçedir.
(2) Ancak ilgili
alt kurulların önerisi, Senatonun kararı ve Yükseköğretim Kurulunun onayı
ile programlarda tamamen veya % 30’dan az olmamak koşuluyla kısmen yabancı
dilde eğitim-öğretim yapılabilir.
Eğitim-öğretimin
kapsamı ve türleri
MADDE 6
– (1) Üniversitede eğitim-öğretim; normal örgün öğretim ve ikinci
örgün öğretim, uzaktan eğitim, yaygın eğitim ile yaz okulundan oluşur.
(2)
Eğitim-öğretimin kapsamı; ilgili akademik birimin özelliğine göre teorik
dersler, uygulamalı dersler, laboratuvar çalışması, bitirme
ödevi/projesi, ödev çalışması, staj, seminer, pratik çalışma, atölye,
klinik uygulamalar ve benzeri gibi öğretme-öğrenme etkinliklerinden oluşur.
(3) Lisans ve ön
lisans programlarında yer alacak dersler, bunların zorunlu veya seçmeli
oldukları, saatleri, kredileri ve derslerin AKTS kredileri ilgili alt
kurullarının önerileri dikkate alınarak ilgili kurulca belirlenir ve
Senatonun onayı ile kesinleşir.
(4) Senatonun
onayı ile belirlenen esaslar çerçevesinde; staj, bitirme projesi, tez gibi
eğitim-öğretim etkinliklerine ve bu tür etkinliklerin değerlendirilmesine
ilişkin esaslar ilgili kurul tarafından belirlenir ve birimin internet
adresinde yayımlanır.
Öğrenci işleri
MADDE 7
– (1) Üniversitede eğitim-öğretim görmeye hak kazanan öğrencilerin
kesin kayıtlarından itibaren mezun oluncaya kadarki eğitim-öğretim
süreçleri içerisinde yer alan tüm işlemler ÖİDB ve/veya birim öğrenci
işleri tarafından ilgili mevzuat ve düzenlemelere göre yürütülür.
Eğitim-öğretim
dönemleri ve akademik takvim
MADDE 8
– (1) Eğitim-öğretim yarıyıl veya yıl esasına göre düzenlenir.
a) Eğitim-öğretim
dönemleri, yarıyıl uygulayan birimlerde güz ve bahar yarıyıllarından
oluşur.
b) Bir yarıyıl
yetmiş iş gününden, bir yıl yüz kırk iş gününden az olamaz.
c) Resmi tatil
günleri ile yıl/yarıyıl sonu sınavları bu sürenin dışındadır.
(2) Üniversitenin
bir sonraki eğitim-öğretim yılına ait akademik takvimi, ilgili kurulların
teklifleri doğrultusunda, en geç Mayıs ayı içinde Senato tarafından
belirlenir.
(3) Gerekli
görülen hallerde, ilgili yönetim kurulu önerisi ve Rektör onayıyla
Cumartesi ve/veya Pazar günleri ders ve/veya sınav yapılabilir.
(4) Akademik
takvimde yaz okulu programlarına yer verilir. Yaz okulu programı Nisan ayı
içinde Senato tarafından seçilen Yaz Okulu Eşgüdüm Kurulunca ilgili mevzuat
hükümleri çerçevesinde yönetilir. Yaz okuluna ilişkin diğer esaslar
Senatoca yapılacak düzenlemelerle belirlenir.
Öğrenci
kontenjanı ve koşulları
MADDE 9
– (1) Birimler; her yıl Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi
Başkanlığı tarafından belirlenen tarihlerde bir sonraki eğitim-öğretim
yılında diploma programına alınacak öğrenci kontenjanı ve koşullarını,
ilgili alt kurulların önerilerini dikkate alarak ilgili kurulda belirler ve
Senatoya sunulmak üzere Rektörlüğe gönderir, Senatonun onayından sonra
kılavuzda yayımlanmak üzere Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi
Başkanlığına iletilir.
Öğrenim süresi
MADDE 10
– (1) Kanunun 44 üncü maddesi ile belirlenen diploma
programlarının normal öğrenim süresi bir yıl süreli yabancı dil hazırlık
sınıfı hariç, diploma programına ilişkin derslerin ilk alındığı dönemden
başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırılıp yaptırılmadığına
bakılmaksızın; öğrenim süresi iki yıl olan ön lisans programlarında azami
dört yıl, öğrenim süresi dört yıl olan lisans programlarında azami yedi
yıl, öğrenim süresi beş yıl olan lisans programlarında azami sekiz yıl,
öğrenim süresi altı yıl olan lisans programlarında azami dokuz
yıldır. Hazırlık eğitim süresi azami iki yıldır. Kanunun 44 üncü maddesinin
uygulanmasına ilişkin iş ve işlemler ile ilgili diğer esaslar Senato
tarafından yapılacak düzenlemelerle belirlenir.
Derslerin
kredi değeri ve saati
MADDE 11
– (1) Her dersin kredisi müfredatında belirtilir.
a) Ulusal
kredinin hesaplanmasında; teorik derslere o dersin haftalık ders saati
sayısı kadar kredi verilir. Uygulamalı derslere o dersin haftalık ders
saatinin yarısı kadar kredi verilir. Uygulamalı ve teorik dersin kredisi; o
dersin haftalık uygulama saatinin yarısıyla, teorik saatinin toplanmasından
elde edilir. Bu hesaplamalar sonucu ortaya çıkan değerler, virgülden sonra
ki basamağa göre yuvarlanır. Virgülden sonraki basamak, beşten küçükse
birler basamağı değişmez; beş veya beşten büyükse birler basamağı bir
artıracak şekilde yuvarlanır.
b) AKTS Kredisi,
bir akademik yılda öğrencinin bir dersi başarı ile tamamlayabilmesi için
tam zamanlı olarak yapması gereken çalışmaları tamamlamak için gereken
toplam çalışma zamanını belirten sayıdır.
(2) Teorik ve
uygulamalı derslerin her bir ders saati süresi 50 dakikadır.
Dersler kataloğu ve
müfredatlar
MADDE 12
– (1) İlgili diploma programına yeni kayıt olan öğrencinin öğretim
hayatı boyunca alması gereken derslerin listesidir. Müfredatların
düzenlenmesi ve güncellenmesi usulleri Senato tarafından düzenlenir.
a)
Dersler Kataloğu, ilgili alt kurulların önerileri dikkate alınarak
ilgili kurul tarafından her yıl Mayıs ayına kadar belirlenir.
Dersler Kataloğu Senatonun onayından sonra kesinleşir. Bununla
birlikte; önceki yıllarda belirlenmiş olan müfredatlarda; bilim alanında
oluşan gelişmeler nedeniyle öğretime başlanacak yıl için müfredatların ilk
belirlenmesindeki usul uyarınca zorunlu değişiklikler yapılabilir.
b) Eşdeğer
diploma programlarının aynı müfredatı kullanmaları durumunda, müfredatlar;
1) Meslek
Yüksekokullarındaki eşdeğer diploma programları için Meslek Yüksek Okulları
Müdürler Kurulunda (MEYOK) ve
2) Diğer eşdeğer
diploma programları için Rektör tarafından görevlendirilen Rektör
Yardımcısı başkanlığında ilgili birim ve diploma programı yöneticileri
tarafından, her diploma programı için tek tip hâle getirilir ve Senatoya
sunulur, Senato tarafından karara bağlanır.
(2)
Müfredatlarda; her yılda/yarıyılda okutulacak dersler ile bu derslerin;
zorunlu veya seçmeli oldukları, teorik ders saati, uygulamalı ders saati,
ulusal kredisi, AKTS kredisi ve eğer var ise ön koşul/ön koşullu oldukları
derslerin bilgileri yer alır. Ayrıca;
a) Bu derslerin
AKTS kredilerinin toplamı her dönem için 30 kredi olmak zorundadır.
b) Ön koşul
derslerinin AKTS kredi toplamı bir programdan alınacak toplam AKTS
kredisinin %25’ini geçemez.
(3) Müfredatlarda
yer alması gereken derslerin öğrenci bilgi sistemine işlenmesi ve ilgili
kurullar tarafından değişiklikler yapılması durumunda bu değişikliklerin
öğrenci bilgi sistemine girişi birim yöneticisinin görevlendirdiği
görevliler tarafından yapılır.
(4) Aynı sınıfta
ve aynı şartlarda eğitime başlamış öğrencilerin, okutulan derslerde meydana
gelen değişikliklerden aynı şekilde etkilenmesini sağlamak ve ilgili
öğrencileri gruplamak için müfredat numarası kullanılır. Bununla birlikte;
a) Hazırlık
sınıfını okuyacak öğrencilere hazırlık sınıfı süresince herhangi bir
müfredat numarası atanmaz. Hazırlık sınıfını atlayarak eğitime başlayan
öğrencilere birinci sınıfı okumaya başladıkları eğitim-öğretim yılının güz
dönemine ilişkin yıl bilgisi müfredat numarası olarak atanır.
b) Merkezi
yerleştirme dışında eğitime başlama/devam etme hakkı kazanan öğrencilerin
takip edecekleri müfredatı temsil eden müfredat numarası ilgili yönetim
kurulu tarafından belirlenir.
Dersler
MADDE 13
– (1) Dersler; zorunlu, seçmeli ve ortak derslerden oluşur.
a) Zorunlu
dersler: Öğrencinin kaydolduğu programda almakla yükümlü olduğu derslerdir.
b) Seçmeli
dersler: Öğrencinin kaydolduğu programda yer alan, öğrencinin seçimine
bağlı derslerdir. Müfredatta seçmeli derslerin toplam AKTS kredi miktarı,
ilgili programın toplam AKTS kredisinin %25’inden az olamaz. Bu dersler;
1) Meslekle
ilgili formasyonu tamamlayan derslerden olabileceği gibi, genel
kültür, genel yetenek veya farklı ilgi alanlarından dersler de olabilir.
2) Bir bölümdeki
öğrencilerin tümünün seçebileceği seçmeli dersler olabileceği gibi, bir
birimdeki öğrencilerin tümünün seçebileceği seçmeli dersler ya da
Üniversitedeki öğrencilerin tümünün seçebileceği seçmeli dersler olabilir.
c) Ortak dersler:
Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde yer alan Atatürk
İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Türk Dili ve Yabancı Dil dersleri ile
Senato tarafından kabul edilen enformatik bölümü dersleridir.
(2) Bazı dersler
nitelikleri açısından; ön koşul dersleri ve ön koşullu dersler olarak
sınıflandırılır.
a) Ön koşul
dersi: Öğrencinin ön koşullu derse kaydını yaptırması için, başarmış olmak
zorunda olduğu derstir.
b) Ön koşullu
ders: Öğrencinin kayıt yaptırabilmesi için; bir veya daha fazla ön koşul
dersini başarmasının gerekli olduğu derstir.
(3) Bir ön
koşullu ders bir ya da birden çok ön koşul dersine bağlanabilir. Bu
durumda;
a) Ön koşullu
dersin bağlandığı her bir ön koşul dersi için, ilgili birim her bir
bağlantı şeklini ayrı ayrı belirleyerek öğretim programında
belirtir.
b) Yıl/yarıyıl
boyunca yürütülen proje ve tasarım içerikli derslerden ilgili yönetim
kurulunca belirlenenler hariç, güz yarıyılında bulunan bir ders, aynı
eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılındaki bir dersin ön koşul dersi olamaz.
c) Ön koşullu
dersler, her bir ön koşul önerisi için ilgili alt kurulların gerekçeli
önerileri ile ilgili kurul tarafından belirlenir.
(4) Kişisel
gelişim amacıyla alınan dersler hariç olmak üzere, diğer tüm dersler bu Yönetmeliğin
38 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen öğrencinin
tamamlamakla yükümlü olduğu toplam AKTS kredisine sayılır ve not ortalaması
hesaplarına katılır. Kişisel gelişim ve hobi amacıyla alınan derslerin
başarı değerlendirmesi “başarılı/başarısız” şeklinde yapılır, GANO
hesaplamasına dâhil edilmez
ve transkriptlere “başarılı/başarısız” olarak yansıtılır.
Ders açma
esasları
MADDE 14
– (1) Her yıl/yarıyıl açılacak dersler dönem kaybetmemiş
öğrenciler dikkate alınarak Senato tarafından belirlenir. Bu derslere
ilişkin esaslar şunlardır:
a) Hangi öğretim
elemanlarınca okutulacağı, anabilim/ana sanat dalı/program kurulları ve
bölüm kurulunun önerileri doğrultusunda ilgili yönetim kurulunda
kararlaştırılır. Derslerin öğretim elemanlarına dengeli bir şekilde
dağıtımı esastır. Ancak, akademik bir gerekçenin olmadığı durumlarda
derslerin öğretim elemanlarına dağıtımı; anabilim dalı içi, bölüm içi,
birim içi, Üniversite içi, yükseköğretim kurumları ve diğer
kurum/kuruluşlar şeklindeki öncelik sıralamasına göre yapılır. İhtiyacın
buna rağmen karşılanamaması durumunda ilgili dersi verebilecek, alanında
uzman en az lisans mezunu olan biri görevlendirilebilir. Ders
görevlendirmelerinin günü ve saati, ilgili birim tarafından öğrenci bilgi
sistemine işlenir.
b) Birimlerin
ders kataloglarında yer alan derslerin teori ve uygulama saatlerinin hafta
içindeki yerleşimi, dersliklerin belirlenmesi ve öğrenci bilgi sistemine
girilmesi işlemleri birim yöneticisince görevlendirilen görevliler
tarafından yapılır.
(2) Zorunlu
derslerin açılması için öğrenci sayısı dikkate alınmaz. Seçmeli derslerin
açılabilmesi için gerekli öğrenci sayısı Senatoca yapılacak düzenlemelerle
belirlenir.
(3) Değişim
programları kapsamında gelen öğrenciler için yabancı dilde ders açılmasında
öğrenci sayısı dikkate alınmaz. Değişim Programları kapsamında ders/şube
açmak isteyen öğretim elemanlarının sağlaması gereken
koşullar 23/3/2016 tarihli ve 29662 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Yabancı Dil Öğretimi ve Yabancı Dille
Öğretim Yapılmasında Uyulacak Esaslara İlişkin Yönetmelik hükümleri
doğrultusunda belirlenir.
(4) Senato
tarafından belirlenen esaslara göre öğrenciler, yaz okulunun amaçları
doğrultusunda yaz okullarından yararlandırılırlar. Yaz okulunda açılabilecek
dersler ile bunları yürütecek öğretim elemanları Senato tarafından
belirlenen Yaz Okulu eğitim-öğretim programında uygulanacak usul ve
esaslara göre belirlenir ve Rektörlüğe sunulur.
Dersin
şubelere ayrılması
MADDE 15
– (1) Senatoca belirlenen usul ve esaslara göre ilgili kurul
kararı ile dersler birden fazla şubeye ayrılabilir.
Ders tanıtım
formu
MADDE 16
– (1) Her ders için, Senato tarafından kabul edilen esaslarda
belirtildiği biçimde ders tanıtım formu hazırlanır. Hazırlanan ders tanıtım
formu, kayıt yenileme döneminin başlamasından önce öğrencilere ilan edilir.
Öğrenci
danışmanlığı
MADDE 17
– (1) Her öğrenciye; bu Yönetmeliğe uygun bir akademik program
izlemesini sağlamak üzere, ilgili alt kurulun önerisiyle ilgili yönetim
kurulu tarafından görevlendirilen bir öğretim elemanı danışman olarak
atanır. Danışman, sorumluluğuna verilen öğrencilerin eğitim-öğretim ve
yönetsel sorunlarının çözümüne rehberlik eder ve görevini Senato tarafından
kabul edilen düzenlemelere göre yürütür.
Özel öğrenci
MADDE 18
– (1) Özel öğrenci, Üniversitedeki diploma programlarından birine
kayıtlı olmadığı halde sadece bazı derslere katılma izni verilen
öğrencidir. Özel öğrencilik ile ilgili iş ve işlemler Senato tarafından
kabul edilen düzenlemelere göre yürütülür.
Derslerden
muafiyet
MADDE 19
– (1) Muafiyet talepleri; öğrencinin Üniversiteye ilk kaydında ya
da geldiği ilk yarıyıldaki derslerin başlamasını takip eden beşinci iş günü
dâhil yapılır. Süresi içerisinde muafiyet talebinde bulunmayan öğrenci
ilgili dönemin tüm derslerinden sorumludur. Muafiyet ile ilgili iş ve
işlemler Senato tarafından düzenlenir.
Yabancı
dil/Türkçe hazırlık sınıfı
MADDE 20
– (1) Yabancı dil öğretimi; Kanunun 49 uncu maddesine ve
Yükseköğretim Kurumlarında Yabancı Dil Öğretimi ve Yabancı Dille Öğretim
Yapılmasında Uyulacak Esaslara İlişkin Yönetmelik hükümlerine göre Senato
tarafından kabul edilen düzenlemelere göre yürütülür.
(2) Üniversiteye
bağlı birimlere kabul edilen uluslararası öğrencilerin Türkçe dil öğrenimi
süreçleri ile ilgili iş ve işlemler Senato tarafından kabul edilen
düzenlemelere göre yürütülür.
Kimlik kartı
MADDE 21
– (1) Üniversiteye kesin kayıt yaptıran öğrenciye, fotoğraflı bir
elektronik kimlik kartı verilir. Kimlik kartlarının kaybolması veya
yıpranması ile ilgili iş ve işlemler Senato tarafından kabul edilen
düzenlemelere göre yürütülür.
(2) Özel öğrenci,
denklik öğrencisi ve değişim programları kapsamında kabul edilen
öğrencilere misafir öğrenci kimlik kartı verilir. Öğrenciler verilen bu
kimlik kartını ilişik kesme işlemleri sırasında iade etmek zorundadırlar.
Öğrenime ara
izni ve mazeretler
MADDE 22
– (1) Senato tarafından kabul edilen esaslara göre, haklı ve
geçerli nedenlerin varlığı halinde ilgili öğrencinin veya kanuni
temsilcisinin yazılı talebi üzerine ilgili yönetim kurulunun kararı ile
öğrenci mazeretli kabul edilebilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Kayıt, Katkı Tutarı, Kayıt
Yenileme
Üniversiteye
giriş ve kayıt şartları
MADDE 23
– (1) Üniversiteye kesin kayıt işlemleri Ölçme, Seçme ve Yerleştirme
Merkezinin (ÖSYM) belirlediği tarihler arasında ve kayıt için belirtilen
belgelerle yapılır. Bu tarihler arasında kesin kayıt işlemlerini
yaptırmayan adaylar, kayıt haklarını kaybeder.
(2) Üniversiteye
kayıt yaptırırken;
a) Üniversitenin
bazı diploma programlarına kayıt hakkı kazanan adaylar e-devlet üzerinden
kayıt işlemlerini gerçekleştirebileceklerdir. E-devlet kaydına açık olmayan
ve e-devlet üzerinden kayıt işlemini gerçekleştiremeyen adaylar kayıt için
başvurularını şahsen ya da yasal temsilcileri veya noter onaylı özel
vekâletname ile yetkilendirilmiş temsilcileri aracılığıyla yaparlar.
b) Eksik veya
yeterli olmayan belgelerle kayıt yapılmaz. Kayıt sırasında öğrencinin
yazılı olarak beyan ettiği adres, tebligat adresidir.
c) Kesin kayıt yaptıran
öğrencilerin, sunduğu belge ve bilgilerin doğru olmadığının anlaşılması
halinde ilgili yönetim kurulu tarafından kayıtları iptal edilir. Söz konusu
şahıslara verilen diploma dâhil tüm belgeler iptal edilerek haklarında
gerekli kanuni işlem yapılır.
(3) Özel yetenek
sınavı sonucu öğrenci alan birimlere, kayıt hakkı kazanan ancak Akademik
Takvim’de belirlenen tarihler arasında kayıt işlemlerini yaptırmayan aday
sayısı kadar yedek aday kayıt hakkı kazanır. Ancak aşağıda belirlenen
süreler içerisinde kaydını yaptırmayan yedek adaylar da kayıt haklarını
kaybeder.
a) Asıl adayların
kayıt tarihlerinin sona ermesinden sonraki ilk iki iş günü; kayıt
yaptırmayan asıl aday sayısı kadar birinci liste yedek adaylar için kayıt
günüdür.
b) Birinci liste
yedek adayların kayıt tarihlerinin sona ermesinden sonraki ilk iki iş günü;
kayıt yaptırmayan birinci liste yedek aday sayısı kadar ikinci liste yedek
adaylar için kayıt günüdür.
c) İkinci liste
yedek adayların kayıt tarihlerinin sona ermesinden sonraki ilk iş günü; kayıt
yaptırmayan ikinci liste yedek aday sayısı kadar üçüncü liste yedek adaylar
için kayıt günüdür. Bu süre sonunda boş kalan kontenjanlar için aynı
şekilde beş iş günü daha devam eder. Bu sürelerin sonunda da boş kalan
kontenjan olması halinde herhangi bir işlem yapılmaz.
(4) Yabancı
uyruklu öğrenciler, Senato tarafından kabul edilen esaslara göre kayıt
yaptırırlar.
Geçiş yolu ile
kabul
MADDE 24
– (1) Geçişler 24/4/2010 tarihli ve 27561 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Ön lisans ve Lisans
Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile
Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
hükümlerine göre hazırlanan ve Senato tarafından kabul edilen düzenlemeye
göre yürütülür.
Kayıt yenileme
MADDE 25
– (1) Öğrenciler her yıl/yarıyıl başında akademik takvimde
belirtilen süre içinde kayıtlarını yenilemek zorundadır. Öğrencinin kayıt
yenileyebilmesi için aşağıdaki her iki koşulun da gerçekleşmiş olması
gereklidir:
a) Bu Yönetmelik
ve Senato tarafından kabul edilen esaslara uygun olarak ders kaydını
öğrenci bilgi sisteminde yaptırması ve
b) Kayıt
yaptırdığı derslere göre, Kanunun 46 ncı maddesi ve ilgili
mevzuat gereği belirlenen katkı tutarını ödemiş olması gerekir.
(2) Zamanında
kaydını yenilemeyen öğrencinin, kayıt yenileme işlemini en geç akademik
takvimde belirtilen ders ekleme-çıkarma süresi içerisinde tamamlaması
gerekir. Öğrencinin geçerli bir mazeretini belgelendirmesi ve ilgili
yönetim kurulunca kabul edilmesi halinde öğrenciye katkı tutarını ödeme
ve/veya ders kaydını yaptırma hakkı tanınır.
(3) Kaydını
yenilemeyen öğrenciler derslere devam edemezler, sınavlara giremezler ve
öğrencilik haklarından yararlanamazlar. Kayıt yenilenmemesi nedeniyle
kaybedilen süreler, Kanunun 44 üncü maddesi ve bu Yönetmeliğin 10 uncu
maddesinin birinci fıkrasında belirtilen öğrenim süresinden sayılır.
Ders
kaydı/ders alma
MADDE 26
– (1) Bir öğrencinin her yarıyılda alabileceği normal ders yükü,
kayıtlı olduğu yarıyılın müfredatında yer alan derslerden toplam 30 AKTS
kredidir. İlgili yarıyıl dersleri ile birlikte, yükseltme amaçlı olarak
alınan, önceki yarıyılda devam koşulu yerine getirilmiş veya devamsızlıktan
başarısız olunan ve daha önce almadığı dersler dâhil, alınan tüm derslerin
AKTS kredilerinin toplamı her bir yarıyıl için 50 AKTS krediyi, yıl esasına
dayalı diploma programlarında ise 2 katı değerini geçemez. Ancak kişisel
gelişim için alınan dersler bu sınırlamanın dışındadır. Ders kaydı ve ders
almayla ilgili diğer esaslar Senato tarafından belirlenir.
Katkı tutarı
MADDE 27
– (1) Öğrencilerin ödeyecekleri katkı tutarı, Kanunun
46 ncı maddesine göre Bakanlar Kurulu tarafından belirlenen
esaslara göre uygulanır.
Dersten
çekilme
MADDE 28
– (1) Öğrenciler kayıtlı bulundukları yarıyıl derslerinden en
fazla iki tanesinden yazılı başvuru yapmak şartıyla danışmanın uygun görüşü
ve bölüm başkanının onayı ile akademik takvimde belirtilen dersten çekilme
son gününe kadar çekilebilirler. Ancak;
a) Öğretim
programının ilk iki yarıyılındaki derslerden çekilemez.
b) Çekildikleri
ders için ödediği katkı tutarı iadesi yapılmaz.
c) Bir dersten
çekilen öğrenci anadal, çift anadal/yan dal programlarındaki
ortak dersinden de çekilmiş sayılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Öğretim, Sınavlar ve
Değerlendirme
Derslere devam
MADDE 29
– (1) Bir dersten veya uygulamadan yıl/yarıyıl sonu sınavlarına
girebilmek için öğrencinin;
a) Teorik
derslerin en az %70’ine,
b) Uygulamalı
derslerin en az %80’ine ve
c) Yabancı dil ve
Türkçe hazırlık programları derslerinin en az %85’ine
devam şartı
aranır.
(2) Dersin hem
teorik hem uygulamadan oluşması halinde devam durumları
ayrı ayrı hesaplanır. Herhangi birinden devam koşulunu
sağlayamayan öğrenci, derse devam koşulunu sağlamamış sayılır. Derse devam
koşulunu sağlamayan öğrencinin devamsızlık bilgisi ilgili öğretim elemanı
tarafından öğrenci bilgi sistemine işlenir.
(3) Üniversiteyi
temsil etmekle görevlendirilen öğrencilerin ve 3289 sayılı Gençlik ve Spor
Hizmetleri Kanununun 29 uncu maddesi uyarınca Spor Genel Müdürlüğü
tarafından görevlendirilenlerin, görevli oldukları süreler devamsızlık
süresinin hesabında dikkate alınmaz. Ancak;
a) İzinli olarak
geçirilen süre ile öğrencinin devamsızlık hakları toplamı, yarıyıllık/
yıllık öğrenim süresinin % 50’sini geçemez. Geçmesi halinde öğrenciye
öğrenime ara izni verilir.
b) Bu durumda
verilen öğrenime ara izni, öğrencinin kendisinin kullanacağı öğrenime ara
izninden sayılmaz.
Sınavlar ve
sonuçlarının ilanı
MADDE 30
– (1) Sınavlar; kısa süreli sınav, ara sınav, yıl/yarıyıl sonu
sınavı, tek ders sınavı, mazeret sınavı, muafiyet sınavı ve yıl/yarıyıl
sonu ikinci sınavından oluşur. Bu sınavlar yazılı, sözlü, hem yazılı hem
sözlü, uygulamalı ve/veya basılı evrak kullanılmaksızın, sınav uygulama ve
değerlendirilmesine yönelik her türlü işlemin elektronik ortamda saklandığı
ve bilgisayar aracılığı ile sınav sorumlusu veya sınav görevlilerinin
gözetiminde çevrimiçi olarak gerçekleştirilen E-Sınav gibi çeşitli türlerde
yapılabilir. Sınavların hazırlanış ve uygulanış biçimleri ile ilgili
hususlar Senato tarafından düzenlenir.
(2) Sınavlara
ilişkin esaslar şunlardır:
a) Kısa süreli
sınav: Yıl/yarıyıl içinde haberli olarak ders saatinde yapılan kısa süreli
sınavlardır.
b) Ara sınav:
İlgili diploma programının öngördüğü derslerden yıl/yarıyıl içinde yapılan
sınavdır. Yıl/yarıyıl içi etkinliklerin puanlarının ortalaması yıl/yarıyıl
sonu sınavı döneminden önce ilan edilir.
c) Yıl/yarıyıl
sonu sınavı: Dersin okutulduğu yıl/yarıyıl sonunda akademik takvimde
belirlenen tarihler arasında yapılan sınavdır. Bu sınavlara devam
şartlarını yerine getiren ve uygulamalarda başarılı olan öğrenciler
girebilir.
ç) Mazeret
sınavı: İlgili yönetim kurulunca kabul edilen haklı ve geçerli bir nedenden
dolayı eğitim-öğretim dönemi içinde açılan ara sınavlara giremeyen veya
yıl/yarıyıl sonu sınavları ile yıl/yarıyıl sonu ikinci sınavlarından her
ikisine birden giremeyen öğrenciler için açılan sınavdır. Ancak bu
Yönetmeliğin 30 uncu maddesinin üçüncü fıkrasına göre ilgili yönetim
kurulunca belirlenen yıl/yarıyıl sonu ikinci sınavı açılmayacak dersler için
yıl/yarıyıl sonu sınavına katılamayan öğrencilere mazeret sınav hakkı
verilir.
d) Tek ders
sınavı: Bu Yönetmeliğin 37 nci maddesinde yer alan ve tek bir
dersten aldığı notla mezun olma durumunda olan öğrencilerin girdiği
sınavdır.
e) Muafiyet
sınavı: Senatonun belirlediği dersler için yapılan ve sınav sonucunda
öğrencinin ilgili dersten muaf olduğu sınav türüdür.
f) Yıl/yarıyıl
sonu ikinci sınavı: İlgili yarıyıl veya yılda almış oldukları
ders/derslerin yıl/yarıyıl sonu sınavına girme hakkını elde eden öğrencilerden
yıl/yarıyıl sonu sınavında başarısız olanlarla, sınava girme şartlarını
sağladığı halde yıl/yarıyıl sonu sınavına girmeyen veya notunu yükseltmek
isteyen öğrencilere her ders için yıl/yarıyıl sonu sınavı yerine tanınan
bütünleme sınavı hakkıdır. Yıl/yarıyıl sonu ikinci sınavı başarı notu,
ilgili ders için aktif dönemde kayıt olduğu ders şubesinin değerlendirme
biçimi ile değerlendirilir. Yıl/yarıyıl sonu ikinci sınavına başvuru yapan
ve sınava girme şartını sağlayan öğrencinin yıl/yarıyıl sonu ikinci
sınavından almış olduğu not, son not olarak geçerlidir. Sınava girmemesi
durumunda son notu sınava girmedi (başarısız) olarak değerlendirilir.
(3) Derslerin her
biri için her yarıyılda/yılda en az bir ara sınav yapılmak koşuluyla ara
sınavların sayısı ilgili yönetim kurulu kararı ile arttırılabilir. Her
yarıyılda/yılda en az bir ara sınav ile bir yarıyıl/yıl sonu sınavının
yapılması zorunludur. Ayrıca öğrenci iş yükü dikkate alınarak yıl/yarıyıl
içi ölçme araçlarından (kısa sınav, uygulama, dönem ödevi/proje,
ödev/seminer, derse devam ve benzeri) en az bir tanesi de kullanılabilir.
Teorik dersler hariç birim yönetim kurulunun uygun gördüğü dersler için ara
sınav, yıl/yarıyıl sonu sınavı ya da yıl/yarıyıl sonu ikinci sınavı olarak
proje, ödev ve benzeri ölçme araçları kullanılabilir. Bu tür ölçme
araçlarının kullanıldığı durumların mazeret sınavının nasıl yapılacağına
ilgili yönetim kurulu karar verir. Kullanılan tüm ölçme araçları 100 tam
puan üzerinden puanlanır. Yıl/yarıyıl boyunca yürütülen proje ve tasarım
içerikli derslerden ilgili yönetim kurulunca belirlenenler için yıl/yarıyıl
sonu ikinci sınavı yapılmaz.
(4) Kısa süreli
sınavlar hariç, akademik takvime uygun olarak ilgili yönetim kurulu
kararıyla sınav gün ve saatleri, sınavlardan en az on iş günü önce birim
tarafından ilan edilir. Sınav tarihleri ilan edildikten sonra, ancak ilgili
yönetim kurulu kararı ile değiştirilebilir.
(5) Sınavlar, bu
Yönetmeliğin 8 inci maddesinin üçüncü fıkrasında belirtilen şekilde
Cumartesi ve Pazar günleri de yapılabilir.
(6) Herhangi bir
sınava girmeyen öğrenci, o sınav hakkını kullanmış ve o sınavdan sıfır (0)
puan almış sayılır. Ayrıca; öğrencilerin, puanlamaya tabi tutulan ödev,
seminer, panel gibi yıl/yarıyıl içi etkinliklerinden yapmadıkları veya
katılmadıkları da aynı şekilde değerlendirilir.
(7) Sınav ve
puanlamaya yönelik her türlü etkinliğin ölçme sonuçları akademik takvime
uygun olarak, ilgili öğretim elemanı tarafından öğrenci bilgi sisteminde
duyurulur.
(8) Öğretim
elemanınca, yürüttüğü derse ait sınav evrakının, başarı notlarının ilan
edilmesinden itibaren on gün içinde ilgili birim yönetimine teslim edilmesi
gerekir. Sınav evrakının, ilgili birimce arşivde iki yıl saklanması
zorunludur.
(9) Sınav
esnasında veya sınav evrakının incelenmesi sırasında; kopya çektiği, kopya
çektirdiği veya kopya çekilmesine yardım ettiği tespit edilen öğrenci,
teknolojik cihazları sınav salonunda, dersin öğretim elemanı tarafından
özellikle izin verilen haller ve ilgili kurullarınca belirlenen esaslar
dışında bulunduran öğrenci hakkında tutanak düzenlenir ve öğrenci sınavdan
çıkarılır. Tutanak çerçevesinde, ilgili birim
yönetimince 18/8/2012 tarihli ve 28388 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine
göre soruşturma açılır ve soruşturma neticesinde suç sabit olursa sınav
kağıdı geçersiz ve sonucu 0 (sıfır) sayılır. Ancak, soruşturma neticesinde
suçsuz bulunan öğrenciye mazeret sınavı hakkı tanınır.
(10) Öğrenciler
sınavlara sınav programında gösterilen zaman ve yerde girmek, öğrenci
kimliği ile yönetim tarafından istenen diğer belgeleri de yanlarında
bulundurmak zorundadır.
Sınav
sonuçlarına itiraz
MADDE 31
– (1) Öğrenciler sınav sonuçlarına, ilanından itibaren üç iş günü
içinde ilgili birime dilekçe vererek maddi hata yönünden itiraz edebilir.
Dekan veya müdür, sınav kağıdının incelenmesi için biri sınavı
yapan öğretim elemanı olmak üzere sınavın ilgili olduğu anabilim/bilim
dalından öğretim elemanları arasından üç kişilik bir komisyon kurar.
Sınavın ilgili olduğu anabilim/bilim dalında tek öğretim elemanı varsa, bu
komisyonun diğer üyeleri, sınava girilen dersin yakın olduğu derslerin
öğretim elemanları arasından dekan veya müdür tarafından seçilir. Komisyon,
en çok iki iş günü içinde itirazları kesin olarak sonuçlandırır. Sonuç
yazılı olarak ilgili birime bildirilir. Bununla birlikte;
a) Not
değişikliğinin gerekmesi halinde değişiklik ancak ilgili yönetim kurulunun
onayı ile yapılabilir.
b) Bu şekilde
yapılacak düzeltmelerde sınıfın hesaplanmış olan istatistiksel değerleri
sabit kalır ve aynı sabit değerler üzerinden işlem yapılır.
(2) İnceleme
üzerine komisyon tarafından verilen kararlar kesindir.
Başarı durumu
MADDE 32
– (1) (Değişik cümle:RG-15/12/2019-30979) Başarı notu;
yıl/yarıyıl içi ölçme araçları ve yıl/yarıyıl sonu sınavı, yıl/yarıyıl sonu
ikinci sınavı veya yaz okulunda açılmış olan derslerin sınavından alınan
başarı notundan hesaplanır. Yıl/yarıyıl sonu ikinci sınavları, yıl/yarıyıl
sonu sınavları yerine değerlendirilir. Başarı notuna ilişkin diğer esaslar
şunlardır:
a) Yıl/yarıyıl
sonu sınavının başarı notuna katkısı öğretim elemanı tarafından en az % 40
en çok % 60 olacak şekilde belirlenir.
b) Bu
Yönetmeliğin 29 uncu maddesinin birinci fıkrasında belirtilen oranların dışında
kalan kısmın başarı notuna katkısı öğretim elemanı tarafından en az % 5, en
fazla % 10 olacak şekilde belirlenebilir.
c) Yıl/yarıyıl
içi ölçme araçlarının herhangi birinin değerlendirmeye katkı oranı
yıl/yarıyıl sonu sınavının başarı notuna katkısından fazla olamaz.
ç) Sınav notunun
belirlenmesinde, ders içi ve dışı çalışmaların sınav notuna katkısı öğretim
elemanı tarafından belirlenir.
(2) Yıl/yarıyıl
sonu sınavına girmeyen öğrenci ilgili dersten başarısız sayılır.
Yıl/yarıyıl sonu sınavına girme hakkı kazanıp sınava girmeyen öğrenci
yıl/yarıyıl sonu ikinci sınavına katılabilir.
(3)
Değerlendirmeye esas olacak üç sınır değerden daha küçük bir değere sahip
olan öğrenciler doğrudan başarısız sayılarak FF notu alırlar. Bu değerler;
a)
Değerlendirmeye katma limiti (DKL), yıl/yarıyıl sonu sınavı alt limiti
(YSSL) ve başarı notu alt limiti (BNL) Senato tarafından belirlenir.
b) 100 tam puan
üzerinden DKL değeri 20’den çok olamaz.
c) YSSL ve BNL
değeri DKL’den az, 40’tan çok olamaz.
(4) Bir dersin
başarı notu, Senato tarafından kabul edilen sınav ve başarı değerlendirme
esaslarına göre; BDS ve MDS sistemlerinden birisi ile aşağıdaki şekilde
harfli başarı notu ve başarı katsayısına dönüştürülür:
100 Puan Üzerinden Değeri
Başarı katsayısı Harfli
başarı notu Başarı
değerlemesi
88-100
4,00 AA Başarılı
81-87
3,50 BA Başarılı
74-80
3,00 BB Başarılı
67-73
2,50 CB Başarılı
60-66
2,00 CC Başarılı
53-59
1,50 DC Koşullu
Başarılı
46-52
1,00 DD Koşullu
Başarılı
35-45
0,50 FD Başarısız
0-34
0,00 FF Başarısız
--
0,00 SG,
D, UK Başarısız
(5) Öğrencinin
başarı durumuna ilişkin yukarıda belirtilen harfli başarı notlarına ilişkin
esaslar;
a) AA, BA, BB,
CB, CC başarılı harf notları ve DC, DD koşullu başarılı harf notlarıdır.
b) FD, FF, SG, UK
ve D başarısız harf notlarıdır.
c) DE henüz
başarı durumu netleşmemiş harf notlarıdır.
ç) SG: Sınava
girmeyen öğrencilerin ilgili dersleri için kullanılır. İlgili sınavın
yıl/yarıyıl sonu sınavı olması halinde öğrenci o dersten başarısız sayılır.
Bu başarı derecesi, öğrencinin öğrenim süresince tamamlamakla yükümlü
olduğu toplam AKTS kredi ve not ortalaması hesabında; ilgili dersin başarı
katsayısı 0.00 alınarak, not ortalaması hesabına dersin AKTS kredisi
katılmak suretiyle FF notu gibi işleme alınır.
d) D: Derse devam
ile ilgili koşulları yerine getirememiş, devamsızlık nedeniyle devamsızlık
süresinin dolduğu tarihten itibaren o dersin yıl/yarıyıl içinde ve sonunda
düzenlenen sınavlarına girme hakkı olmayan öğrencilerin ilgili dersleri
için kullanılır ve öğrenci ilgili dersten başarısız sayılır. Bu not, D notu
olarak işleme alınır. Öğrenciler, devamsızlıktan başarısız oldukları dersin
devam koşulunu yerine getirmek zorundadır.
e) UK:
Uygulamadan kalma, dersin uygulama ile ilgili koşulları yerine getirememesi
nedeniyle o dersin yıl/yarıyıl sonu sınavına girme hakkı olmayan
öğrencilerin ilgili dersleri için veya ilgili yönetim kurulunca belirlenen
yıl/yarıyıl boyunca yürütülen proje ve tasarım içerikli derslerden
yıl/yarıyıl sonu sınavında başarısız olan öğrenciler için kullanılır. Bu not,
(d) bendindeki gibi D notu olarak işleme alınır. Öğrenciler, uygulamadan
kalma nedeniyle başarısız oldukları dersin devam koşulunu yerine getirmek
zorundadır.
f) MZ:
Yıl/yarıyıl sonu sınavlarına girmeye hak kazandığı halde, yıl/yarıyıl sonu
sınavlarına giremeyen ve ilgili yönetim kurulu tarafından mazereti kabul
edilen öğrencilerin sınavlarına giremedikleri dersler için kullanılır. Bu
durumdaki öğrencinin başarı durumu belli olmadığından bu not, bu aşamada
toplam AKTS kredi ve not ortalaması hesabına katılmaz. Bu not, daha sonra
yapılacak mazeret sınavı sonucu alınacak harf notuyla değiştirilir.
g) DE: Kayıt
yenileme sürecinde, öğrencilerin kaydolduğu derslere ilk değer olarak
kullanılır. Başarı notu belirleninceye kadar yıl/yarıyıl içerisinde bu not
geçerli olur. Bu nota sahip olan ders toplam kredi ve not ortalaması
hesabına katılmaz.
İşaretler
MADDE 33
– (1) Öğrencilerin bir dersteki durumunu belirten işaretler
aşağıdaki şekilde tanımlanır:
a) I (İlk defa):
Dersin ilk defa alındığını gösterir.
b) TK (Tekrar):
Dersin önceden başarılmış veya başarılmamış olmasına bakılmadan ilgili
dersin tekrar edildiğini gösterir.
c) KG (Kişisel
Gelişim): Akademik yetersizlik uyarısı bulunmayan öğrencilerin ilgili dersi
kişisel gelişimleri amacıyla alındığını gösterir.
ç) TY
(Transfer-Yatay geçiş): Başka bir bölümden, birimden veya yükseköğretim
kurumundan yatay geçiş yapmış öğrencilerin ilgili kurulca kabul edilen
dersleri için kullanılır.
d) TD
(Transfer-Dikey geçiş): Herhangi bir ön lisans programından bir lisans
programına dikey geçiş yapmış öğrencilerin, ilgili kurulca kabul edilen
dersleri için kullanılır.
e) YO
(Transfer-Yaz okulu): Üniversite tarafından uygun görülüp ilgili yönetim
kurulunca kabul edilen, Üniversite öğrencilerinin başka yükseköğretim
kurumlarının yaz okullarında alıp başarmış olduğu dersleri için kullanılır.
f) DP (Değişim
programı): Bu işaret; öğrenci değişim programları çerçevesinde öğrencilerin
almış olduğu, ilgili yönetim kurulunca kabul edilmiş dersler için
kullanılır.
g) T (Transfer):
Bu işaret yukarıdaki transfer türlerine dâhil edilemediği durumlarda ya da
daha önceden başka kurumlarda kısmen veya tamamen eğitim almış ve geçiş
yapmadan üniversiteye giriş sınavlarıyla birimde okumaya hak kazanmış
öğrencilerin, ilgili kurulca kabul edilmiş dersleri için kullanılır.
ğ) M (Muafiyet):
Öğrencinin öğretim programında öngörülen bir dersten muaf tutulduğu
anlamına gelir.
Not ortalaması
MADDE 34
– (1) Öğrencilerin başarı durumları, kişisel gelişim amacıyla
alınan dersler hariç diğer tüm dersler için hesaplanan GANO ile izlenir.
Başarı durumuna ilişkin diğer esaslar şunlardır:
a) GANO; ilgili
derslerden, bu Yönetmeliğin 32 nci maddesinin dördüncü fıkrasına
göre alınmış harfli başarı notlarının, her birinin karşılığı olan başarı
katsayılarının, o dersin AKTS kredisi ile çarpılarak bulunan sayıların
toplamının, aynı derslerin AKTS kredi toplamına bölünmesiyle bulunur.
b) Bu
hesaplamalar sonucu ortaya çıkan değerler, virgülden sonra iki haneye
yuvarlanır. Virgülden sonraki üçüncü hane, beşten küçükse sıfıra; beş veya
beşten büyükse, ikinci haneyi bir artıracak şekilde yuvarlanarak
hesaplanır.
c) Tekrarlanan
derslerde alınan en son başarı katsayısı kullanılır.
ç) Kayıtlı
bulunulan yıl/yarıyıl sonu itibariyle GANO belirlenirken; öğretim
programında belirtilen fakat ders kaydı yapılmamış dersler ortalama
hesaplarına katılmaz.
(2) Mezuniyet
aşamasında;
a) GANO’su 2,25
ve üzerinde olan öğrencilerin DC harf notları,
b) GANO’su 2,50
ve üzerinde olan öğrencilerin DD harf notları
başarılı sayılarak
mezun olurlar.
(3)
Öğrencilerin GANO’ları not durum belgelerine
ve diplomalarına 4’lük Sisteme göre yazılır. Ayrıca
not durum belgelerine GANO’ların “Akdeniz Üniversitesi Ders
İşlemleri, Sınav ve Başarı Değerlendirme Yönergesi”nde yer alan “Akdeniz
Üniversitesi 4’lük Sistemdeki Notların 100’lük Sistemdeki Karşılıkları”
tablosuna göre 100’lük karşılığı da bilgi amaçlı eklenir.
Başarısızlık
durumu
MADDE 35
– (1) Öğrencinin başarı/başarısızlık durumu her yıl/yarıyıl
sonunda GANO hesaplanarak belirlenir. GANO’su 2.00 ve üzerinde
olan öğrenci başarılıdır. GANO’su 2.00’ın altına düşen öğrenci
başarısızdır, bu durumdaki öğrencilere akademik yetersizlik uyarısı
yapılır. Genel ağırlıklı not ortalamasını 2.00 veya üzerine çıkaran
öğrencinin akademik yetersizlik uyarısı kaldırılır.
(2) GANO’su 1.80’in
altına düşen öğrenciye, ilgili mevzuat hükümleri ve düzenlemelere göre
uygulama yapılır. Öğrencinin bu durumda geçen süresi, 10 uncu maddenin
birinci fıkrasında belirtilen öğretim süresinden sayılır.
Ders tekrarı
MADDE 36
– (1) Bir dersten devamsızlıktan kalan veya bir dersi alması
gereken yıl/yarıyılda alamayan/almayan öğrenciler, bu dersi tekrar
verildiği ilk yıl/yarıyılda almak zorundadır.
(2) Öğrenciler,
GANO yükseltmek için daha önce aldıkları ve “AA” harfli başarı notu
haricindeki başardıkları derslere kayıt yapabilirler. Öğrencinin bu dersler
için belirlenen yıl/yarıyıl içi ölçme araçları etkinliklerini yerine
getirmesi gerekir.
(3) Ders ve/veya
uygulamada devam şartlarını yerine getirmiş olan ancak başarısızlık
nedeniyle ders tekrarı yapan öğrencinin bu dersler için belirlenen
yıl/yarıyıl içi ölçme araçları etkinliklerini yerine getirmesi gerekir.
(4) Tekrar edilen
derslerde, alınan en son not geçerlidir ve GANO hesabında bu son not
kullanılır.
(5)Yıl/yarıyıl
boyunca yürütülen proje ve tasarım içerikli derslerden ilgili yönetim
kurulunca belirlenen derslerde başarısızlık nedeniyle ders tekrarı yapan
öğrencinin daha önce devam şartını yerine getirmiş olsa da devam koşulu ile
dersi tekrar alması gerekir.
Tek ders
sınavı
MADDE 37 –
(Değişik:RG-15/12/2019-30979)
(1) Tek ders sınavına ilişkin iş ve işlemler Senato tarafından kabul edilen
düzenlemelere göre yürütülür.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Mezuniyet, Kayıt Silme ve
Kendi İsteğiyle Üniversiteden Ayrılma
Mezuniyet,
diploma, diploma eki ve sertifika
MADDE 38
– (1) Kayıtlı olduğu öğretim programının ders, uygulama, staj gibi
tüm gereklerini bu Yönetmelik hükümlerine göre başarıyla tamamlayan öğrenciler
diploma almaya hak kazanırlar. Kişisel gelişim derslerinden başarısızlık
mezuniyete engel değildir. Başarılı durumda not döküm belgesinde yer alır.
Bununla birlikte öğrenci mezun olabilmek için;
a) Hazırlık
sınıfı hariç; en az, öğretim programındaki yarıyıl sayısının 30 ile çarpımı
ya da yıl sayısının 60 ile çarpımı kadar AKTS kredisini almak,
b) Öğretim
programındaki tüm dersleri ve ortak dersleri almak,
c) Alınan bütün
dersleri başarmak
zorundadır.
(2) Öğrenim
süresi içerisinde ön lisans/lisans öğrenimini tamamlayarak diploma almaya
hak kazanan öğrencilerden, yıl/yarıyıl sonu sınavı sonuçlarına
göre GANO’su en yüksek ilk üç
öğrenci sırasıyla bölüm/yüksekokul/fakülte birincisi,
ikincisi ve üçüncüsü dereceleri ile mezun olur.
(3) Ön
lisans/lisans öğrenimini tamamlayan ve GANO’su;
a) 3.00’dan
yüksek ve 3.50’den düşük olan öğrenciler, onur öğrencisi ve
b) 3.50 ve üstü
olan öğrenciler ise yüksek onur öğrencisi olarak mezun olurlar.
c) Onur veya
yüksek onur belgesi almayı hak eden mezun öğrenciye bu bilgiyi içeren belge
düzenlenir ve ayrıca öğrencinin not döküm belgesi ile diploma ekinde
belirtilir.
(4)
Çift anadal programlarında
öğrenciye, anadal programından mezuniyet hakkını elde etmeden
çift anadal programının diploması verilmez. Ancak;
a) Anadal programından
mezuniyet hakkını elde eden öğrenci, çift anadal programını
bitiremese dahi anadal programına ait diplomasını alabilir.
b)
Çift anadal programına ait diploma, anadal programından
alınan mezuniyet belgesinin ibrazı sonucunda programın ait olduğu birim
tarafından verilir.
c)
Çift anadal programından ayrılan bir öğrenci yan dal programının
tüm gereklerini yerine getirmişse yan dal sertifikası almaya hak kazanır.
(5) Uluslararası
ortak programlardan mezuniyet hakkını kazanmış öğrenciler, iki üniversiteden
ayrı ayrı diploma alır:
a) Bu
diplomalarda; diplomanın hangi akademik birimlere ait olduğu, diğer
üniversite ve hangi ortak programa ait olduğu belirtilir.
b) Öğrenciler,
uluslararası programın her iki kurumdaki akademik gereklerini yerine
getirmeden diplomalardan herhangi birini almaya hak kazanamaz.
(6) Anadal lisans
programından mezuniyet hakkını kazanmayan öğrenciye, yan dal sertifikası
verilmez:
a) Sertifikalar,
programların bağlı olduğu birimler tarafından verilir.
b) Sertifikalarda
öğrencinin anadalına ait diploma bilgileri ayrıca belirtilir.
c) Anadal lisans
programından mezuniyet hakkını elde eden öğrenci yan dal programını
tamamlayamasa bile anadal lisans programına ait diplomasını
alabilir.
ç) Yan dal
programını tamamlayan öğrenci, yan dal alanında lisans diplomasıyla verilen
hak ve yetkilerden yararlanamaz.
d) Yan dal
sertifikasının ne şekilde değerlendirileceği, öğrenciyi istihdam eden kurum
tarafından belirlenir.
(7) Mezun olan
tüm öğrencilere verilecek belgelerle ilgili esaslar, Senato tarafından
düzenlenir:
a) Mezun olan tüm
öğrencilere, diplomayla birlikte mezuniyet not durum belgesi ve diploma eki
verilir.
b) Diploma ekinde
öğrencinin gördüğü öğrenimin nitelikleri, öğrencinin başarı durumu ve
diploma programı belirtilir.
(8) Öğrencinin
yazılı başvurusuyla GANO yükseltmek amacıyla yaz okulundan yararlanma
isteğinin bulunması halinde, mezuniyet işlemleri en geç yaz okulu sonrasına
ertelenir.
(9) Değişim
programları kapsamında Üniversitemize gelen öğrenciler not durum belgesini
öğrenci bilgi sisteminden, kaldığı süreyi onaylayan
belgeyi UİO’dan alır.
Kayıt silme,
kendi isteğiyle üniversiteden ayrılma
MADDE 39
– (1) Üniversiteden kendi isteği ile ayrılmak isteyen öğrencinin
bir dilekçeyle kayıtlı olduğu birime başvurması halinde kayıt silme işlemi
gerçekleşir.
(2) Öğrencilerin
yazılı olarak kayıtlarının silinmesini istemeleri dışında, aşağıda
belirtilen hallerde ilgili yönetim kurullarının kararı ile de kayıtları
silinir:
a) İlgili mevzuat
hükümlerine göre Üniversiteden çıkarma cezası almış olmak.
b) Kanunda ve
yönetmeliklerde belirtilen diğer hallerin ortaya çıkması.
(3) Üniversiteden
ayrılanların yazılı istekleri halinde, Üniversiteye girişte alınan
belgelerden sadece diploması, ilgili birim yöneticisinin onayladığı bir
sureti alınarak iade edilir.
(4) İlişiği
kesilen öğrenciler başvurmaları halinde, bu Yönetmeliğin 41 inci maddesinde
belirtildiği şekilde ön lisans diploması alabilir ya da meslek
yüksekokullarının benzer ve uygun programlarına intibak ettirilirler.
(5) Öğretim dili
yabancı dil olan programların hazırlık sınıflarından kaydı silinen
öğrenciler, aynı adı taşıyan ve öğretim dili Türkçe olan programlara
Yükseköğretim Kurulunun belirlediği esaslara göre ÖSYM Başkanlığınca
yerleştirilebilir.
İlişik kesme
MADDE 40
– (1) 39 uncu maddeye göre kaydı silinen veya 38 inci maddeye göre
mezun olmak suretiyle Üniversiteden ayrılanların diplomalarını ve
kendilerine ait belgeleri alabilmeleri için Üniversite tarafından
belirlenen ilişik kesme işlemlerini yapmaları zorunludur. Ayrıca, özel
öğrenci, denklik öğrencisi ve değişim programları kapsamında kabul edilen
öğrencilerin de Üniversiteden ayrılırken ilişik kesme işlemlerini yapmaları
zorunludur.
Alt düzeyde
diploma alma, meslek yüksekokuluna geçiş
MADDE 41
– (1) Bir lisans programını tamamlamayan/tamamlayamayan
öğrenciler; ön lisans diploması almayla ilgili
olarak; 18/3/1989 tarihli ve 20112 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Lisans Öğrenimlerini Tamamlamayan veya Tamamlayamayanların Ön
Lisans Diploması Almaları veya Meslek Yüksekokullarına İntibakları Hakkında
Yönetmelik hükümlerine göre ön lisans diploması verilir. Bunun için
öğrencilerin başvurmaları halinde;
a) Öğrenim süresi
dört yıl ve üzerinde olan diploma programlarında ilk iki yılı başarı ile
tamamlayanlara ve en az 120 AKTS kredisi biriktirerek diploma
programlarından ayrılmaları durumunda ön lisans diploması, ilk dört yılını
başarı ile tamamlayanlara ise en az 240 AKTS kredisi biriktirerek diploma
programından ayrılmaları durumunda lisans diploması verilir.
b) Başvurular
herhangi bir süre ile sınırlı değildir.
(2) Bir lisans
programının en az ilk dört yarıyılının bütün derslerinden veya o lisans
programının en az yüzde altmışından başarılı olup da lisans programını
tamamlamayan/tamamlayamayanlar, ilgili birim ile ilişiklerinin kesildiği
tarihten itibaren altı ay içinde müracaat etmek şartıyla meslek
yüksekokullarının benzer ve uygun programlarına intibak ettirilebilirler.
ALTINCI BÖLÜM
Çift Anadal, Yan Dal
ve Değişim Programları
Çift anadal programları
MADDE 42
– (1) Çift anadal programları bilim alanları yakın olan
ön lisans diploma programları ile diğer ön lisans programları arasında,
lisans programları ile diğer lisans programları veya ön lisans programları
arasında ilgili kurullarının önerisi üzerine Senatonun onayı ile açılabilir
ve Senato tarafından kabul edilen esaslara göre yürütülür.
Yan dal
programları
MADDE 43
– (1) Yan dal programları lisans öğrenimini başarıyla yürütmekte
olan bir öğrencinin, aynı zamanda ikinci bir lisans programında bilgilenmek
üzere sınırlı öğrenim görmesini sağlayan sertifika amaçlı eğitim-öğretim
programıdır. Bu programlar Senato tarafından kabul edilen esaslara göre
yürütülür.
Yükseköğretim
kurumları arasında öğrenci değişimi
MADDE 44
– (1) Öğrenciler; Üniversite ile yurt dışındaki veya yurt içindeki
diğer yükseköğretim kurumları arasında yapılmış anlaşma ve protokollere
uygun olarak, ilgili diğer yükseköğretim kurumlarında bir veya iki yarıyıl
öğrenim görebilir.
(2) Öğrencilerin söz
konusu yükseköğretim kurumlarında devam edecekleri ders, uygulama, staj ve
benzeri faaliyetlerin; öğrencinin kendi öğretim programındaki ders,
uygulama, staj ve benzeri faaliyetlere eşdeğerliği, danışmanın ve ilgili
bölüm başkanlığının/program danışmanının önerisiyle ilgili yönetim kurulu
kararıyla önceden belirlenir.
(3) Öğrenciler,
diğer yükseköğretim kurumunda geçirdiği yarıyıllarda; akademik takvime
uygun olarak, kendi kurumuna ait öğrenci katkı tutarını ödemek ve kayıt
yenilemek zorundadır.
(4) Bu Yönetmeliğin
32 nci ve 33 üncü maddelerinde yer alan başarı katsayıları ve
işaretler dikkate alınarak, öğrencinin başarılı ve/veya başarısız olduğu
faaliyetlere ait notların dönüşümü gerçekleştirilir; bu not ve işaretler
kendi öğretim programındaki eşdeğer faaliyetlere ait olarak not döküm
belgesinde gösterilir.
(5) Öğrenci,
anlaşmalı diğer yükseköğretim kurumunda alıp başarısız olduğu faaliyetlere
karşılık olan, kendi öğretim programındaki eşdeğer faaliyetlerden de
başarısız olmuş sayılır.
(6) Öğrencinin anlaşmalı
diğer yükseköğretim kurumunda geçirdiği yıl/yarıyıllar öğrenim süresinden
sayılır.
(7) Değişim
programı öğrencilik ile ilgili iş ve işlemler UİO tarafından ilgili program
mevzuatına bağlı olarak yürütülür.
YEDİNCİ BÖLÜM
Özel Durumu Olan Diploma
Programları
Eğitim-öğretim
ilkeleri
MADDE 45
– (1) Özel durumu olan diploma programlarının hangilerinin olduğu
Senato tarafından belirlenir.
(2)
Eğitim-öğretim, bu Yönetmelik hükümlerine ek olarak ilgili kurul tarafından
hazırlanan ve Senato tarafından onaylanan ve aşağıdaki hususları içeren
düzenlemeye göre yürütülür:
a) Eğitim-öğretim
dönemleri, programları ve planları,
b) Devam
zorunluluğu, derslerin yinelenmesi,
c)
Sınavlar/stajlar ve sınav/staj dönemleri,
ç) Sınav/staj
puanlarının değerlendirilmesi ve değerlendirme oranları,
d) Sınavlara
girebilmenin ön koşulları
belirlenir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 46
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde; ilgili diğer
mevzuat hükümleri ile Yükseköğretim Kurulu, Senato, ilgili kurul veya
ilgili yönetim kurulu kararları uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 47
– (1) 4/9/2013 tarihli ve 28755 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Akdeniz Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav
Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
İntibak
GEÇİCİ MADDE 1
– (1) Bu Yönetmeliğin yayım tarihinde Üniversiteye kayıtlı olan
öğrencilerin intibakı hakkında Senatoca kararlaştırılan esaslar uygulanır.
2011-2012
eğitim-öğretim yılı ve daha öncesinde alınan ortak dersler
GEÇİCİ MADDE 2
– (1) 2011-2012 eğitim-öğretim yılı ve daha öncesinde alınan ortak
dersler bu Yönetmeliğin 38 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde
belirtilen öğrencinin tamamlamakla yükümlü olduğu toplam AKTS kredisine
sayılır ve bu Yönetmeliğin 34 üncü maddesinin birinci fıkrasında belirtilen
not ortalaması hesaplarına katılır.
Yürürlük
MADDE 48
– (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 49
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Akdeniz Üniversitesi Rektörü
yürütür.
|