GAZİ
ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM-ÖĞRETİM
VE SINAV
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1)
Bu Yönetmeliğin amacı; Gazi Üniversitesine bağlı enstitüler tarafından yürütülen
lisansüstü eğitim-öğretim ve sınavlara ilişkin usûl ve esasları
düzenlemektir.
(2) Bu Yönetmelik;
Gazi Üniversitesine bağlı enstitülerde örgün eğitim veya uzaktan öğretim
yoluyla yürütülen, tezli ve tezsiz yüksek lisans ile doktora programlarından
oluşan lisansüstü eğitim-öğretim ve sınavlara ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 2 – (1)
Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim
Kanununun 14 üncü ve 44 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1)
Bu Yönetmelikte geçen;
a) AGNO: Ağırlıklı
genel not ortalamasını,
b) Akademik kurul:
Ana bilim/bilim dalının lisansüstü eğitim programlarında görev alan öğretim
üyesi ve/veya doktora unvanı almış öğretim görevlilerinden oluşan, ana
bilim/bilim dalı başkanının başkanlık ettiği kurulu,
c) Akademik
takvim: Lisansüstü eğitim programları için belirlenen yarıyıl, yaz dönemi
ve benzeri tarihleri içerecek şekilde Senato tarafından belirlenen yıllık
eğitim dönemini,
ç) ALES: Akademik
Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavını,
d) Ana bilim
dalı: 3/3/1983 tarihli ve 17976 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Lisans Üstü Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilât ve İşleyiş
Yönetmeliğinin 5 inci maddesinde tanımlanan ve enstitüde lisansüstü
programı bulunan akademik birimleri,
e) Ana bilim/Bilim
dalı başkanlığı: Enstitüde eğitim-öğretim, araştırma ve uygulama
faaliyetlerini yürüten lisansüstü program başkanlığını,
f) Azami süre: Bir
lisansüstü programın tamamlanması için yarıyıl olarak belirlenen en son
süreyi,
g) Bilim dalı: Ana
bilim dalı içinde eğitim-öğretim, araştırma ve uygulama yapan birimi,
ğ) Bilimsel
hazırlık: Mezun olduğu lisans/yüksek lisans programı ile başvurduğu
lisansüstü programı farklı alanlarda olan öğrencilerin, başvurdukları
programa uyumlarını sağlamak amacıyla uygulanan ve en çok iki yarıyıl süren
tamamlama eğitimini,
h) Danışman:
Enstitülerde kayıtlı öğrenciye ders ve tez çalışması dönemlerinde rehberlik
etmek üzere enstitü yönetim kurulu tarafından atanan öğretim üyesi/öğretim
görevlisi/doktora derecesine sahip kişiyi,
ı) Ders tanımlama
formu: Üniversitede verilmesi planlanan dersin; kodu, adı, katalog tanımı
(içeriği), kaynakları, kredisi, ön koşulu, türü, verildiği dil, amacı ve
hedefi, öğrenim çıktıları, veriliş biçimi, değerlendirme ölçütü, iş yükü,
ders çıktılarının program çıktılarına katkı düzeyleri, dersi veren tüm
öğretim elemanlarının adları ve iletişim bilgilerinin yer aldığı ve Senato
kararı ile belirlenen mevzuat hükümlerinde ifade edilen formata uygun
şekilde hazırlanan formu,
i) Doktora yeterlik
komitesi: Yeterlik sınavlarını düzenlemek ve yürütmek üzere enstitü ana
bilim dalının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararıyla iki yıl için
görevlendirilen beş öğretim üyesinden oluşan komiteyi,
j) Dönem projesi
dersi: Tezsiz yüksek lisans eğitimi sırasında araştırılan ve/veya incelenen
bilimsel bir konunun, bilimsel araştırma raporu biçiminde sunulmasını,
k) Enstitü:
Üniversitede lisansüstü eğitim programlarının yürütüldüğü akademik birimi,
l) Enstitü kurulu:
Enstitü müdürünün başkanlığında, müdür yardımcıları ve enstitüdeki ana
bilim dalı başkanlarından oluşan kurulu,
m) Enstitü yönetim
kurulu: Müdürün başkanlığında, müdür yardımcıları ve müdür tarafından
gösterilecek altı aday arasından enstitü kurulunca üç yıllığına seçilen üç
öğretim üyesinden oluşan kurulu,
n) İntihal:
Başkalarının fikirlerini, metotlarını, verilerini veya eserlerini bilimsel
kurallara uygun biçimde atıf yapmadan kısmen veya tamamen kendi eseri gibi
göstermeyi,
o) Kredi: Avrupa
Kredi Transfer Sistemine göre programın yer aldığı diploma düzeyi ve alan
için Yükseköğretim Kurulu tarafından oluşturulan yükseköğretim
yeterlilikler çerçevesinde ilgili diploma programını bitiren öğrencinin
kazanacağı bilgi, beceri ve yetkinliklere o dersin katkısını ifade eden,
öğrenim kazanımları ile açıkça belirlenmiş ders saatleri ile öğrenciler
için öngörülen diğer faaliyetler için gerekli çalışma saatleri göz önünde
bulundurularak hesaplanan değeri,
ö) Lisans sonrası
doktora programı: Lisans derecesine dayalı olarak yürütülen doktora
programını,
p) (Değişik:RG-29/9/2020-31259)
Özel öğrenci: Bir yükseköğretim kurumunda bir lisansüstü programa kayıtlı
olan ve kaydı kendi yükseköğretim kurumunda kalmak şartı ile farklı bir
yükseköğretim kurumundaki lisansüstü ders/derslere kayıt yapan öğrenciyi,
r) Program:
Enstitüde eğitim-öğretim, araştırma ve uygulama yapan akademik alt birimi,
s) Rektörlük: Gazi
Üniversitesi Rektörlüğünü,
ş) Seminer:
Lisansüstü öğrenim gören öğrencilerin, tez çalışması konusu kapsamında
inceleme ve irdelemeye dayanan, sözlü sunularak değerlendirilen yazılı
metinden oluşan ders döneminde hazırladıkları çalışmayı,
t) Senato: Gazi
Üniversitesi Senatosunu,
u) Tez çalışması:
Tezli yüksek lisans ve doktora eğitiminin amacına yönelik olarak bilimsel
bir eserin hazırlandığı süreci,
ü) Tez hazırlık
dersi: Danışmanlığı yapılan öğrencinin tez konusu belirleme ve tez
konusunda uzmanlaşma sürecinde yol göstermek amacıyla birinci danışmanı
tarafından açılan dersi,
v) Tez izleme
komitesi: Doktora tez önerisini incelemek, değerlendirmek, tez
çalışmalarında yol göstermek ve yönlendirmek görevini üstlenen, biri
danışman olmak üzere üç öğretim üyesinden oluşan komiteyi,
y) Uzaktan
öğretim: Öğretim etkinliklerinin bilişim teknolojilerine dayalı olarak
planlandığı ve yürütüldüğü, öğrenci ile öğretim elemanının ve öğrencilerin
kendi aralarında karşılıklı etkileşimlerine dayalı eş zamanlı/eş zamansız
biçimde verilen öğretimi,
z) Üniversite:
Gazi Üniversitesini,
aa) Yabancı dil
sınavı: Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen merkezî yabancı dil
sınavları ile eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil
sınavlarını,
bb) Yarıyıl: Güz
ve bahar yarıyıllarından oluşan, dönem sonu sınav günleri hariç en az on
dört haftalık çalışma dönemini kapsayan, başlangıç ve bitiş tarihleri her
akademik yıl için Senato tarafından belirlenen ve onaylanan eğitim
süresini,
cc) Yeterlik
sınavı: Öğrencinin bulunduğu programdaki temel konularda ve çalışma
alanıyla ilgili hususlarda yeterli bilgiye sahip olup olmadığını
değerlendirmeye yönelik sınavı
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Genel
Esaslar
Akademik takvim
MADDE 4 – (1)
Lisansüstü programlarda takip edilecek akademik takvim, ilgili akademik
birimlerin önerisi ve Senatonun kararı ile belirlenir.
Kontenjan ve
başvuru
MADDE 5 – (1)
Lisansüstü programlara başvuru koşulları, başvuru için gerekli belgeler,
kontenjan bilgisi ve öğrenci kabulüne ilişkin usûl ve esaslar,
ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak ilgili enstitü yönetim kurulu
kararıyla; öğrenci alımı için gerekli diğer hususlar Senato kararıyla belirlenir
ve ilgili enstitünün ağ sayfasında ilan edilir.
Değerlendirme
ve sonuçların ilanı
MADDE 6 – (1) Lisansüstü
programlara yapılan başvuruları değerlendirmek için ilgili ana bilim/bilim dalı
başkanlığının kurul kararıyla önerilen öğretim üyeleri arasından enstitü
yönetim kurulu, en az üç, en çok beş asıl ve iki yedek üyeden oluşacak
şekilde jüri kurar. Bir ana bilim/bilim dalında yürütülen farklı lisansüstü
programlar için ayrı jüriler kurulabilir.
(2) Başvuru
koşullarını sağlayan adaylar; ALES, yabancı dil puanı, lisans/yüksek
lisans AGNO’su, yazılı ve/veya mülakat bilimsel değerlendirme sınavı
yapılması hâlinde değerlendirme sonucu da dikkate alınarak, Senato
tarafından kabul edilen usûl ve esaslar çerçevesinde hesaplanan
puana göre sıralanır. Sıralama puanı 60 ve daha yüksek olan adaylar
kontenjan dâhilinde değerlendirmeye alınır. Tezsiz programlarda ALES puanı
aranmayabilir.
(3) (Ek:RG-29/9/2020-31259)
Doktora/tıpta uzmanlık/diş hekimliğinde uzmanlık/veteriner hekimliğinde
uzmanlık/eczacılıkta uzmanlık mezunlarından lisansüstü programlara
başvuracak adaylar için ALES şartı aranmaz. Bu adayların değerlendirme
işlemleri için, anabilim/bilim dalları tarafından belirlenen mezun olduğu
lisansüstü programa girişteki puan türü veya uzmanlık alanı dikkate
alınmaksızın, 55’ten düşük 75’ten fazla olmamak üzere bir puan belirlenir
ve ilgili programın şartlarında ilan edilir.
Kayıt işlemleri
MADDE 7 – (1)
Kesin kayıt işlemleri, ilgili enstitü tarafından ağ sayfasında ilan edilen
süre içerisinde ve ilan edilen esaslara uygun olarak yapılır.
(2) Süresi
içerisinde kesin kaydını yaptırmayan adaylar kayıt hakkını kaybederler. Bu
adayların yerine yedek listedeki adaylar, sırasıyla ilan edilerek kabul
edilir. Yapılan ilanları ve bu ilanlara ilişkin güncellemeleri takip etme
sorumluluğu adaylara aittir.
(3) Tezsiz
yüksek lisans programları hariç, aynı anda birden fazla lisansüstü programa
kayıt yaptırılamaz ve devam edilemez.
Yarıyıl kaydı,
ders alma işlemleri, ekle-bırak ve not yükseltme
MADDE 8 – (1)
Her öğrenci, akademik takvimde belirtilen süreler içinde ders alma
işlemlerini tamamlayarak ilgili yarıyıl için kaydını yeniler. Belirtilen
sürede kaydını yenilemeyen öğrenci, o yarıyılda derslere ve sınavlara
giremez.
(2) Öğrencinin,
Senato tarafından kabul edilen haklı ve geçerli nedenlere dayalı bir
mazereti yoksa her yarıyılda kaydını yenilemek zorundadır. Mazereti
sebebiyle kaydını belirlenen süre içinde yenilemeyen öğrenci, mazereti
enstitü yönetim kurulu tarafından kabul edildiği takdirde akademik takvimde
belirlenen ek süre içinde kaydını yenileyebilir.
(3) Öğrencinin
kayıt yenilemediği yarıyıl öğrenim süresinden sayılır.
(4) Yarıyıl ders
kaydı, öğrenci ve danışman tarafından onaylandıktan sonra geçerlidir.
Program süresini aşan öğrenciler 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun
46 ncı maddesi hükümlerine göre katkı payı veya öğrenim ücreti
öder.
(5) Yarıyıl
kaydını tamamlamış olan öğrenci, akademik takvimde belirtilen ders
ekle-bırak tarihlerinde ders ekleme, bırakma işlemlerini danışmanı,
danışmanı atanmayan öğrenciler ise danışmanı atanıncaya kadar ana
bilim/bilim dalı başkanı ile birlikte yapar ve ders kayıt onayını alır.
(6) AGNO’sunu yükseltmek
isteyen öğrenciler, ders tekrarı yapabilir. Dersin tekrarlandığı yarıyılda
alınan en son başarı harf notu geçerlidir.
Dersler ve ders
kredileri
MADDE 9 – (1)
Dersler/ders kredileri, Yükseköğretim Kurulu tarafından ilgili ana
bilim/bilim dalının yer aldığı diploma düzeyi ve alanı için yükseköğretim
yeterlilikler çerçevesine göre belirlenen derslerin kredi aralığı ve
öğrencilerin iş yükü göz önünde tutularak Senato tarafından kabul edilen
mevzuat hükümleri çerçevesinde belirlenir.
(2) Ana
bilim/bilim dalındaki derslerin öğretim elemanları tarafından hazırlanan
ders tanımlama formları, ana bilim/bilim dalı akademik kurulunun önerisi,
enstitü kurulunun kararı ve Senato onayıyla belirlenerek ilgili enstitü
tarafından duyurulur.
(3) Ana
bilim/bilim dalındaki dersler, zorunlu ve seçmeli olarak iki grupta
toplanır. Ana bilim/bilim dalı akademik kurul kararı ile tezli yüksek
lisans ve doktora programları için seminer, tez hazırlık, tez çalışması ve
doktora yeterlik sınavı hariç en çok dört, lisans sonrası doktora için en
çok sekiz ders zorunlu ders olarak belirlenerek ilgili enstitü kurulu
kararı ve Senato onayıyla kesinleşir.
(4) Bilimsel
araştırma teknikleri ile araştırma ve yayın etiği konularını içeren en az
bir dersin lisansüstü eğitim sırasında alınması zorunludur.
(5) Lisansüstü
programların toplam kredisi; tezsiz yüksek lisans programı için en az 90,
tezli yüksek lisans programı için en az 120, doktora programı için en az
240 ve lisans sonrası doktora programı için en az 300 kredidir.
(6) Tezsiz yüksek
lisans programında öğrenci ders dönemi kredisinin, en çok 1/3’ünü; tezli
yüksek lisans programında en çok 1/4’ünü lisans öğrenimi sırasında almadığı
lisans derslerinden sağlayabilir.
(7) Öğrenci,
tezli yüksek lisans ve doktora programlarında enstitü ana bilim dalı
başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile diğer
yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan lisansüstü derslerden de
alabilir. Yüksek lisans programında kayıtlı olan veya yüksek lisans
derecesi ile doktora programına kabul edilmiş veya lisans derecesiyle
doktora programına kabul edilmiş öğrenciler derslerden alacağı kredilerin
en fazla 1/4’ünü diğer yükseköğretim kurumlarından seçebilir.
Kredi transferi
ve intibak
MADDE 10
– (1) Kredi transferi ve intibak işlemleri Senato tarafından kabul
edilen mevzuat hükümleri çerçevesinde yürütülür.
Sınavlar ve
başarı notları
MADDE 11
– (1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek
olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması
değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı
başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir.
(2) Öğrencinin
başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda
belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile
değerlendirilir.
(3) Öğrenci
zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir
dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir.
(4) Ara sınavlar
ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje
çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması,
dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden
başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı
sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve
lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır.
(5) Ham başarı
puanı 25,00’ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten
başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı
notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate
alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri
ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham
başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.
(6) Katsayılar ve
başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:
a) Katsayılar Başarı
Harf Notu
4,00 AA
3,50 BA
3,00 BB
2,50 CB
2,00 CC
1,50 DC
1,00 DD
0,50 FD
0,00 FF
b) (a) bendindeki
notlar dışındaki notlar şunlardır:
1) D: Devamsız,
2) G: Girmedi,
3) E: Eksik,
(Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden
üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)’ye dönüştürülür.)
(7) AGNO,
öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak
hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi
toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane
olmak üzere gösterilir.
(8) Gerek ağırlıklı
yarıyıl, gerek AGNO’nun hesaplanmasında, (AA)’dan (FF)’ye kadar
verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür.
(9) Bütün notlar,
öğrencinin not izleme belgesine geçirilir.
(10) Mezuniyet
için AGNO’nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en
az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında
en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde
mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu
şartı sağlarlar.
(11) Derse devam
yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine
getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler
devamsız (D) sayılır.
Sınav sonucuna
itiraz
MADDE 12
– (1) Öğrenci kabulü, ara sınav, dönem sonu sınavı ve diğer
değerlendirme sonuçlarına, yargı yolu açık olmak üzere maddi hatalar
dışında itiraz edilemez. Maddi hata itirazları, sınav sonuçlarının öğrenci
bilgi sisteminde veya ilgili enstitü ağ sayfasında ilan edilmesini izleyen
en geç beş iş günü içinde ilgili enstitü müdürlüklerine yazılı olarak
yapılır. Süresi içinde yapılmayan itirazlar dikkate alınmaz. Enstitü
yönetim kurulunca, gerektiğinde dersin sorumlu öğretim üyelerinin görüşü de
alınarak, sınav kâğıtlarında ve sınav not çizelgelerinde maddi hata
belirlenirse enstitü yönetim kurulu tarafından karara bağlanır.
Lisansüstü
programlar arası geçiş ve yatay geçiş
MADDE 13
– (1) Tezsiz yüksek lisans programına devam eden öğrenciler, tezli
yüksek lisans programı için ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlıklarının
teklifi, enstitü yönetim kurulunun kararı ile Senato tarafından onaylanmış
olan usûl ve esaslarda ilgili program için belirlenmiş asgari
şartları yerine getirmek kaydıyla, tezli yüksek lisans programına geçiş
yapabilirler.
(2) Tezli yüksek
lisans öğrencisiyken tezi reddedilen öğrencilerin talepte bulunması
hâlinde, bir dönem ek süre verilerek ders kredi yükü, proje yazımı ve benzeri
gerekleri yerine getirmeleri kaydıyla tezsiz yüksek lisans programına geçme
hakkı verilir.
(3) Lisans sonrası
doktora programına kayıtlı öğrenciler, 60 kredilik derslerini başarı ile
tamamlamış ise tezli veya tezsiz yüksek lisans programına geçebilirler.
(4) Programlar
arasında geçiş bir kez yapılabilir. Geçiş yapan öğrencilerin dosyası yeni
programa aktarılır ve eski programla ilişiği kesilir. Programlar arası
geçiş yapan öğrencilerin, önceden kazanılmış yeterliliklerin tanınması ve
intibak işlemleri enstitü yönetim kurulu kararıyla Senato tarafından
belirlenen usûl ve esaslara göre düzenlenir.
(5) Enstitünün ya
da başka bir yükseköğretim kurumunun bir lisansüstü programında en az bir
yarıyılını tamamlamış ve dönem başına en az iki ders almak koşuluyla aldığı
derslerin tamamından başarılı olmuş bir araştırma görevlisi, talep etmesi
hâlinde ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığının önerisi ve ilgili enstitü
yönetim kurulu kararıyla enstitüde yürütülen aynı ana bilim/bilim dalı
programına yatay geçiş yapabilir. Geçiş için başvuran bir adayın bu
Yönetmeliğin 5 inci maddesindeki asgari başvuru koşullarını sağlaması
gerekir.
Yabancı uyruklu
öğrencilerin kabulü
MADDE 14
– (1) Yabancı uyruklu öğrencilerin Üniversiteye kabul işlemleri,
Senato tarafından kabul edilen usûl ve esaslara göre yapılır.
Özel öğrenci
kabulü
MADDE 15
– (1) Özel öğrenciliğe kabule ilişkin uygulamalar Senato
tarafından kabul edilen mevzuat hükümleri çerçevesinde yürütülür.
(2) (Değişik:RG-29/9/2020-31259)
Bir lisansüstü programa kayıtlı olan öğrenciler, diğer yükseköğretim
kurumlarındaki lisansüstü derslere kayıtlı olduğu enstitü anabilim dalı
başkanlığının onayı ile özel öğrenci olarak kabul edilebilir. Lisansüstü
derslere kabul edilen öğrencilerin özel öğrenci olarak aldığı ve başarılı
olduğu derslerin kredi transferi işlemleri kayıtlı olduğu enstitü anabilim
dalı başkanlığı tarafından yürütülür. Özel öğrenci kabul koşulları ve bu
konudaki diğer hükümler ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak hazırlanan
ve ilgili enstitü yönetim kurulu önerisi ile Senato onayına sunulan usul ve
esaslar ile belirlenir.
Çift diploma,
protokol ve değişim programları
MADDE 16
– (1) Çift diploma, protokol ve değişim programlarına ilişkin
uygulamalar, Senato tarafından kabul edilen mevzuat hükümleri çerçevesinde
yürütülür.
(2)
Kurum/kuruluşların uzman kadrolarını oluşturmaya yönelik olarak, ilgili
kurum/kuruluş ve Üniversite arasında eğitim/işbirliği protokolü imzalanması
hâlinde, kurum/kuruluşta çalışan lisans diplomasına sahip adayların
lisansüstü programlara kabulünde eğitim ve akademik işbirliği
protokollerinde belirlenen koşullar geçerlidir.
(3) Türkiye
Cumhuriyeti Hükümeti ile imzalanmış protokol, ikili anlaşma, Avrupa Birliği
Uyum Programı, Avrupa Birliği Projeleri, öğrenci değişim programları ve
benzeri anlaşmalar ile gelen yabancı uyruklu hükümet burslusu ve anlaşmalı
öğrenciler, bu Yönetmeliğin 5 inci ve 6 ncı maddelerinde
belirtilen hükümlere bakılmaksızın programa kabul edilirler.
İzinli sayılma
MADDE 17 – (1)
Öğrencilerin mazeretleri, izinli sayılmaları ve devam durumu ile ilgili
işlemler Senato tarafından kabul edilen mevzuat hükümleri çerçevesinde
yürütülür.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Tezli
Yüksek Lisans Programı
Kapsam
MADDE 18
– (1) Tezli yüksek lisans programı; öğrencinin bilimsel araştırma
yaparak bilgiye erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama ile yeni
fikirler/çözümler geliştirme yeteneği kazanmasını sağlar.
(2) Tezli yüksek
lisans programı; 60 kredi değerinden az olmamak koşuluyla, bilimsel
araştırma teknikleri ile araştırma ve yayın etiği konularını içeren bir
ders ve seminer dersi (Değişik ibare:RG-29/9/2020-31259) , tez
hazırlık dersi dâhil en az dokuz ders ve tez çalışması dersleri ile
birlikte en az 120 krediden oluşur.
Süre
MADDE 19
– (1) Tezli yüksek lisans programının süresi bilimsel hazırlıkta
geçen süre hariç, kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği
dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına
bakılmaksızın dört yarıyıl olup, program en çok altı yarıyılda tamamlanır.
Yüksek lisans programından asgari süresinden önce mezun olabilecek
öğrenciler ile ilgili düzenlemeler Senato tarafından kabul edilen mevzuat
hükümlerine göre belirlenir.
Danışman
atanması ve tez konusunun belirlenmesi
MADDE 20
– (1) Öğrencinin talebi ve ana bilim/bilim dalı akademik kurulunun
uygun görüşü ile enstitü yönetim kurulu tarafından her öğrenciye en geç
birinci yarıyılın sonuna kadar Üniversite kadrosundan tam zamanlı bir
öğretim üyesi tez danışmanı olarak atanır. Yükseköğretim kurumunda
belirlenen niteliklere sahip öğretim üyesi bulunmaması hâlinde Senatonun
belirlediği ilkeler çerçevesinde enstitü yönetim kurulu tarafından başka
bir yükseköğretim kurumundan öğretim üyesi danışman olarak seçilebilir. Tez
çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda
Üniversite içinden, yurt içi ve yurt dışındaki bir yükseköğretim
kurumundan veya yükseköğretim kurumu dışından doktora derecesine sahip
ikinci bir tez danışmanı görevlendirilebilir. Öğrenci, danışmanıyla beraber
belirlediği tez konusunu, ana bilim/bilim dalı başkanlığının uygun görüşü
ile en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar enstitüye önerir. Tez danışmanı ve
tez konusu enstitü yönetim kurulu onayı ile kesinleşir.
(2) Danışman veya
ikinci danışmanın atanması ve değiştirilmesi ile
ilgili kriterler ve süreçler, Senato tarafından
belirlenen usûl ve esaslara göre yürütülür.
Yüksek lisans
tezinin hazırlanması ve sonuçlandırılması
MADDE 21
– (1) Yüksek lisans tezinin hazırlanması ve sonuçlandırılması ile
ilgili hususlar Senato tarafından onaylanan usûl ve esaslara göre
belirlenir.
(2) Tezli yüksek
lisans programındaki bir öğrenci, elde ettiği sonuçları Senato tarafından
onaylanmış tez yazım kurallarına uygun biçimde yazar. Tez savunma jürisinin
kurulabilmesi için öğrenci, tez konusuyla ilgili danışmanıyla birlikte
hazırladığı bir ulusal ya da uluslararası konferans, kongre
veya sempozyumda poster ya da sözlü olarak sunulmuş en az bir
bildiri veya ulusal ya da uluslararası hakemli bir dergide yayıma kabul
edilmiş/yayımlanmış bir bilimsel makale, patent ya da faydalı model
hazırlama şartlarından birini yerine getirdiğini belgeleyerek danışmanının
onayını da alıp ana bilim/bilim dalı başkanlığı aracılığıyla enstitüye
müracaat eder.
(3) İlgili enstitü
teze ilişkin intihal yazılım programı raporunu alarak danışmana ve jüri
üyelerine gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir intihalin tespiti
hâlinde gerekçesi ile birlikte karar verilmek üzere tez, enstitü yönetim
kuruluna gönderilir.
(4) Yüksek lisans
tez jürisi, uzmanlık alanları göz önünde bulundurularak danışman ve ilgili
ana bilim/bilim dalı başkanlığı önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararı
ile atanır. Jüri, biri öğrencinin danışmanı, en az biri de Üniversite
dışından olmak üzere üç veya beş öğretim üyesinden oluşur. Jürinin üç
kişiden oluşması durumunda ikinci danışman jüri üyesi olamaz.
(5) Tezin
savunmasına yönelik süreçler Senato tarafından belirlenen usûl ve
esaslara göre yürütülür. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci, en
geç üç ay içinde gerekli düzeltmeleri yaparak aynı jüri önünde tezini
yeniden savunur.
(6) Tez savunma
sınavında başarılı olmak ve diğer koşulları da sağlamak kaydıyla, yüksek
lisans tezini ve enstitü tarafından istenen diğer belgeleri enstitüye
teslim eden öğrenci, enstitü yönetim kurulu kararıyla tezli yüksek lisans
diploması almaya hak kazanır.
(7) Öğrencinin
mezuniyet tarihi, tezin başarılı bulunduğu tez savunma sınavından sonra,
tezin sınav jüri komisyonu tarafından imzalı nüshasının enstitüye teslim
edildiği tarihtir.
(8) İlgili enstitü
tarafından tezin tesliminden itibaren üç ay içinde yüksek lisans tezinin
bir kopyası elektronik ortamda, bilimsel araştırma ve faaliyetlerin
hizmetine sunulmak üzere Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına gönderilir.
İlişik kesme
MADDE 22 – (1)
Aşağıdaki hâllerde yönetim kurulu kararıyla öğrencinin enstitü ile ilişiği
kesilir:
a)
Öğrencinin, 18/8/2012 tarihli ve 28388 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümleri
çerçevesinde çıkartılma cezası almış olması.
b) Öğrencinin dört
yarıyıl sonunda öğretim planında yer alan zorunlu ve seçmeli derslerini
başarıyla tamamlayamaması veya bu süre içerisinde enstitü yönetim kurulu
önerisi ve Senato onayıyla belirlenen başarı koşullarını/ölçütlerini yerine
getirememesi.
c) Öğrencinin
azami süreler içerisinde tez çalışmasında başarısız olması veya tez
savunmasına girmemesi.
ç) Tez
savunmasında ret kararı verilmesi veya düzeltme kararı verilmiş tezin
reddedilmesi.
d) Tez
savunmasında başarılı olan öğrencinin, tezinin bir kopyasını programın
azami süresi içerisinde enstitüye teslim etmemesi.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Tezsiz
Yüksek Lisans Programı
Kapsam
MADDE 23
– (1) Tezsiz yüksek lisans programı, öğrenciye mesleki konularda
bilgi kazandırarak mevcut bilginin uygulamada nasıl kullanılacağını
gösterir.
(2) Tezsiz yüksek
lisans programı 60 krediden az olmamak üzere en az on ders ile dönem
projesi dâhil 90 krediden oluşur.
Süre
MADDE 24
– (1) Tezsiz yüksek lisans programını tamamlama süresi, kayıt
olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her
dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın en çok üç
yarıyıldır.
Danışman
atanması
MADDE 25
– (1) Tezsiz yüksek lisans programında, enstitü ana bilim/bilim
dalının da görüşünü alarak her öğrenci için Senato tarafından belirlenen
niteliklere haiz, öğrencinin kayıt olduğu ilk yarıyılda ders seçimi ve
onayı; dönem projesine kayıt olduğu yarıyılda ise dönem projesinin
yürütülmesi için bir öğretim üyesi veya ilgili Senato tarafından belirlenen
niteliklere sahip doktora derecesi bulunan bir öğretim görevlisini danışman
olarak belirler.
Dönem projesi
ve yeterlik sınavı
MADDE 26
– (1) Öğrenci, dönem projesi dersinin alındığı yarıyıl sonunda yürütmüş
olduğu çalışması ile ilgili yazılı bir rapor hazırlamak ve danışmanın da
bulunduğu bir oturumda sunmak zorundadır.
(2) Senato
tarafından kabul edilen mevzuat hükümlerine göre tezsiz yüksek lisans
programının sonunda yeterlik sınavı uygulanabilir.
İlişik kesme
MADDE 27
– (1) Aşağıdaki hâllerde enstitü yönetim kurulu kararıyla
öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir:
a)
Öğrencinin, 18/8/2012 tarihli ve 28388 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümleri
çerçevesinde çıkartılma cezası almış olması.
b) Öğrencinin,
programı azami süre içerisinde tamamlayamaması.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Doktora
Programı
Kapsam
MADDE 28
– (1) Doktora programı; öğrenciye bağımsız araştırma yapması,
bilimsel problemleri, verileri geniş ve derin bir bakış açısı ile
irdeleyerek yorumlaması, analiz etmesi ve yeni sentezlere ulaşması için
gerekli becerileri kazandırır.
(2) Doktora
programı, yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için bir
eğitim öğretim dönemi 60 krediden az olmamak koşuluyla; bilimsel araştırma
teknikleri ile araştırma ve yayın etiği konularını içeren bir ders (Değişik
ibare:RG-29/9/2020-31259) , seminer dersi, tez hazırlık dersi dâhil
en az dokuz ders, yeterlik sınavı ve tez çalışması olmak üzere en az
240 krediden, lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için en az on
beş ders, yeterlik sınavı, tez hazırlık dersi ve tez çalışması olmak üzere
en az 300 krediden oluşur.
Süre
MADDE 29
– (1) Doktora programı, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç
yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için kayıt olduğu programa
ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt
yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın sekiz yarıyıl olup azami tamamlama
süresi on iki yarıyıl; lisans derecesi ile kabul edilenler için on yarıyıl
olup azami tamamlama süresi on dört yarıyıldır. Doktora programı için
gerekli ders dönemindeki zorunlu ve seçmeli dersleri başarıyla tamamlamanın
azami süresi yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için dört yarıyıl,
lisans derecesi ile kabul edilenler için altı yarıyıldır.
Danışman
atanması ve tez konusunun belirlenmesi
MADDE 30
– (1) Öğrencinin talebi ve ana bilim/bilim dalı
akademik kurulunun uygun görüşü ile enstitü yönetim kurulu tarafından her
öğrenciye en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar Üniversite kadrosundan diş
hekimliği, eczacılık, tıp ve veteriner fakülteleri anabilim dalları hariç
en az bir yüksek lisans tezini başarıyla yönetmiş ve tamamlamış tam zamanlı
bir danışman atanır. Yükseköğretim kurumunda belirlenen niteliklere
sahip öğretim üyesi bulunmaması hâlinde Senatonun belirlediği ilkeler
çerçevesinde enstitü yönetim kurulu tarafından başka bir yükseköğretim
kurumundan diş hekimliği, eczacılık, tıp ve veteriner fakülteleri anabilim
dalları hariç en az bir yüksek lisans tezini başarıyla yönetmiş ve tamamlamış
bir öğretim üyesi danışman olarak seçilebilir. Tez çalışmasının niteliğinin
birden fazla danışman gerektirdiği durumlarda Üniversite içinden, yurt içi
ve yurt dışındaki bir yükseköğretim kurumundan veya yükseköğretim kurumu
dışından doktora derecesine sahip ikinci bir danışman
görevlendirilebilir. Öğrenci, danışmanıyla beraber belirlediği
tez konusunu, ana bilim/bilim dalı başkanlığının uygun görüşü ile en geç
ikinci yarıyılın sonuna kadar enstitüye önerir. Danışman ve tez konusu
enstitü yönetim kurulu onayı ile kesinleşir.
(2) Danışman veya
ikinci danışmanın atanması ve değiştirilmesi ile ilgili süreçler, Senato
tarafından belirlenen usûl ve esaslara göre yürütülür.
Doktora
yeterlik sınavı
MADDE 31
– (1) Doktora yeterlik sınavına girebilmek için öğrencinin tüm
derslerini başarıyla tamamlaması ve AGNO’sunun ez az 3.00/4.00
olması gerekir. AGNO’su 3.00/4.00’ün altında olan
öğrenciler, bu şartı sağlayana kadar danışmanının uygun göreceği
ders/dersleri alır. Bu derslerin alımı sırasında geçen süre, azami süreden
kullanılmış sayılır.
(2) Doktora
yeterlik sınavı, akademik takvimde belirlenen tarihlerde yılda iki kez
yapılır.
(3) Doktora
programına kayıtlı öğrenciler en geç beşinci yarıyılın, lisans sonrası
doktora programına kayıtlı öğrenciler ise en geç yedinci yarıyılın sonuna
kadar yeterlik sınavına girmek zorundadır.
(4) Doktora
yeterlik sınavları, her eğitim öğretim yılı için ilgili ana bilim/bilim
dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayıyla
oluşturulan beş kişilik doktora yeterlik komitesi tarafından düzenlenir ve
yürütülür. Komite, farklı alanlardaki sınavları hazırlamak, uygulamak ve
değerlendirmek amacıyla sınav jürileri kurar. Sınav jürisi en az ikisi
kendi yükseköğretim kurumu dışından olmak üzere, danışman dâhil beş öğretim
üyesinden oluşur. Danışmanın oy hakkı olup olmadığı hususunda ilgili
enstitü yönetim kurulu karar verir. Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda
jüri altı öğretim üyesinden oluşur.
(5) Doktora
yeterlik sınavı, yazılı ve sözlü sınavlardan oluşur. Yazılı sınavda
başarılı olan öğrenci sözlü sınava alınır. Sınavların formatı, ağırlıkları,
başarı kriterleri ve notların hesaplanması doktora yeterlik
komitesi tarafından belirlenir. Sınav jürileri öğrencinin yazılı ve sözlü
sınavlardaki başarı durumunu değerlendirerek öğrencinin başarılı veya
başarısız olduğuna salt çoğunlukla karar verir. Bu karar, ana bilim/bilim
dalı başkanlığı tarafından yeterlik sınavını izleyen üç iş günü içinde
enstitüye tutanakla bildirilir.
(6) Doktora
yeterlik sınavı jürisi, sınavı başaran bir öğrencinin, ders yükünü
tamamlamış olsa bile, toplam ders kredisinin 1/3’ünü geçmemek şartıyla
fazladan ders/dersler almasını isteyebilir. Doktora yeterlik komitesi
tarafından onaylanan bu dersler, ana bilim/bilim dalı başkanlığı
aracılığıyla ilgili enstitüye iletilir. Öğrenci aldığı dersleri
başarmak zorundadır. Jüri önerisi ile alınan derslerin başarı
notu AGNO’ya dâhil edilmez.
(7) Yeterlik
sınavında başarısız olan öğrenci başarısız olduğu aşama için bir sonraki
yarıyılda tekrar sınava alınır.
(8) Doktora
yeterlik sınavının herhangi bir aşamasında sınava girmeyen öğrenciler bu
hakkını kullanmış ve o aşamada başarısız olmuş sayılır.
Tez izleme
komitesi
MADDE 32
– (1) Yeterlik sınavında başarılı bulunan öğrenci için danışmanın
da görüşü alınarak ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığının önerisi ve
enstitü yönetim kurulunun kararı ile en geç bir ay içinde tez izleme
komitesi oluşturulur.
(2) Tez izleme
komitesi, biri danışman olmak üzere üç öğretim üyesinden oluşur. Tez izleme
komitesi; danışmanın kendisi ile birlikte önereceği başka bir ana
bilim/bilim dalı veya yükseköğretim kurumundan toplam üç öğretim üyesi ile
ilgili başkanlığın, ana bilim/bilim dalı içinden ya da başka bir ana
bilim/bilim dalı veya yükseköğretim kurumundan önereceği üç öğretim üyesi
arasından enstitü yönetim kurulu kararıyla belirlenir. Kalan iki
üyenin biri ilgili ana bilim/bilim dalı içinden, diğeri ise öncelikli
olarak bir başka yükseköğretim kurumundan veya Üniversite içindeki başka
bir ana bilim/bilim dalından seçilir.
(3) Tez izleme
komitesi üyelerinin uzmanlık alanlarının belirlenmiş olan tez konusu ile
uyumlu olmasına, özellikle disiplinler arası tez çalışmalarında tez izleme
komitesi üyelerinin farklı disiplinlerden seçilmesine dikkat edilir. İkinci
danışman atanması durumunda ikinci danışman komite toplantılarına izleyici
olarak katılabilir.
(4) Tez izleme
komitesinin kurulmasından sonraki dönemlerde, danışmanın gerekçeli görüşü
alınarak ana bilim/bilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim
kurulunun kararı ile üyelerde değişiklik yapılabilir.
Tez önerisi
savunması ve tez izleme süreci
MADDE 33
– (1) Yeterlik sınavını başarı ile tamamlayan öğrenci, en geç altı
ay içinde yapacağı araştırmanın amacını, yöntemini ve çalışma planını
kapsayan tez önerisini tez izleme komitesi önünde sözlü olarak savunur.
Öğrenci, söz konusu öneri ile ilgili yazılı raporunu sözlü savunmadan en az
on beş gün önce komite üyelerine ulaştırır.
(2) Tez izleme
komitesi, öğrencinin sunduğu tez önerisinin kabul, düzeltme veya reddine
salt çoğunlukla karar verir. Düzeltme verilmesi durumunda öğrenciye bir ay
süre verilir. Ana bilim/bilim dalı başkanlığı tez izleme komitesinin
kararını gerekçeleri ile birlikte tez önerisi savunmasını izleyen üç gün
içinde enstitüye tutanakla bildirir.
(3) Tez önerisini
altı ay içinde savunmayan öğrencinin önerisi reddedilmiş sayılır.
(4) Tez önerisi
reddedilen öğrenci, yeni bir danışman atanmasını isteme ve/veya yeni bir
tez konusu seçme hakkına sahiptir. Böyle bir durumda yeni bir tez izleme
komitesi atanabilir. Programa, aynı danışmanla devam etmek isteyen öğrenci
üç ay içinde, danışmanı ve/veya tez konusunu değiştiren öğrenci ise altı ay
içinde tekrar tez önerisi savunmasına alınır.
(5) Tez önerisi
kabul edilen öğrenci için tez izleme komitesi, Ocak-Haziran ve
Temmuz-Aralık ayları arasında birer defa olmak üzere yılda en az iki kez
toplanır. Öğrencinin komite üyelerine sunduğu tez çalışması, komite
tarafından değerlendirilir ve komite kararı izleyen üç iş günü içinde ana
bilim dalı aracılığıyla enstitüye iletilir.
Doktora tezinin
hazırlanması ve sonuçlandırılması
MADDE 34
– (1) Doktora tezinin hazırlanması ve sonuçlandırılması ile ilgili
hususlar Senato tarafından onaylanan usûl ve esaslara göre
belirlenir.
(2) Doktora
programındaki bir öğrenci, elde ettiği sonuçları Senato tarafından
onaylanmış tez yazım kurallarına uygun biçimde yazar. Tez savunma
jürisinin kurulabilmesi için öğrenci, tez konusuyla ilgili danışmanıyla
birlikte hazırladığı en az bir ulusal ya da uluslararası hakemli bir dergide
yayıma kabul edilmiş/yayımlanmış bir bilimsel makale, patent ya da faydalı
model hazırlama şartlarından birini yerine getirdiğini belgeleyerek
danışmanının onayını da alıp ana bilim/bilim dalı başkanlığı aracılığıyla
enstitüye müracaat eder.
(3) İlgili enstitü
söz konusu teze ilişkin intihal yazılım programı raporunu alarak danışmana
ve jüri üyelerine gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir intihalin
tespiti hâlinde gerekçesi ile birlikte karar verilmek üzere tez ilgili
enstitü yönetim kuruluna gönderilir.
(4) Doktora
jürisi, tez izleme komitesi ile birlikte en az ikisi başka bir
yükseköğretim kurumunun öğretim üyesi olmak üzere beş kişiden oluşur.
(5) İkinci
danışmanı olan doktora tezleri için ikinci danışmanın da üye olduğu jüri
yedi öğretim üyesinden oluşur. Tez savunma jürisi oluşturulması ile ilgili
diğer kriterler Senato tarafından onaylanan usûl ve
esaslara göre düzenlenir.
(6) Jüri üyeleri,
söz konusu tezin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir
ay içinde toplanarak öğrenciyi tez savunma sınavına alır. Tez savunma
sınavı, tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden
oluşur. Tez savunma sınavı, öğretim elemanları, lisansüstü öğrenciler ve
alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına açık ortamlarda
gerçekleştirilir.
(7) Tez
savunma sınavının tamamlanmasından sonra jüri, dinleyicilere kapalı olarak
tez hakkında, salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Karar,
ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından sınavı izleyen üç iş günü
içinde kişisel raporlar ile birlikte enstitüye tutanakla bildirilir. Ret
kararı veren jüri üye/üyelerinin gerekçesi tutanağa eklenir.
(8) Tezi hakkında
düzeltme kararı verilen öğrenci, en geç altı ay içinde gerekli düzeltmeleri
yaparak aynı jüri önünde tezini yeniden savunur.
(9) Tezin
sonuçlanabilmesi için enstitüye en az üç başarılı tez izleme komitesi
raporunun sunulmuş olması gerekir.
(10) Tezin
savunmasına yönelik süreçler Senato tarafından belirlenen usûl ve
esaslara göre yürütülür.
(11) Tez savunma
sınavında başarılı olan ve tez yazım kurallarına göre hazırlanan tezini
enstitü tarafından istenen belgelerle ilgili enstitüye teslim eden öğrenci,
enstitü yönetim kurulu kararıyla doktora diploması almaya hak kazanır.
(12) Öğrencinin
mezuniyet tarihi, tezin başarılı bulunduğu tez savunma sınavından sonra,
tezin sınav jüri komisyonu tarafından imzalı nüshasının ilgili enstitüye
teslim edildiği tarihtir.
(13) Enstitü,
tezin tesliminden itibaren üç ay içinde doktora tezinin elektronik ortamda
bir kopyasını Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına gönderir.
İlişik kesme
MADDE 35
– (1) Aşağıdaki hâllerde ilgili yönetim kurulu kararıyla
öğrencinin enstitüyle ilişiği kesilir:
a)
Öğrencinin, 18/8/2012 tarihli ve 28388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümleri çerçevesinde
çıkartılma cezası almış olması.
b) Öğrencinin,
gerekli zorunlu ve seçmeli dersleri başarıyla tamamlayamaması veya bu
Yönetmeliğin 11 inci maddesinin onuncu fıkrasında belirtilen
asgari AGNO’yu sağlayamaması.
c) Öğrencinin tez
izleme komitesi tarafından üst üste iki kez veya aralıklı olarak üç kez
başarısız bulunması.
ç) Tez önerisinde
veya doktora yeterlik sınavında ikinci kez başarısız bulunması.
d) Zorunlu ve seçmeli
derslerini başarıyla bitiren, yeterlik sınavında başarılı bulunan ve tez
önerisi kabul edilen öğrencinin, tez çalışmasını azami sürede
tamamlayamaması.
e) Tez
savunmasında ret kararı verilmesi veya düzeltme kararı verilmiş tezin
reddedilmesi.
f) Tez
savunmasında başarılı olan öğrencinin, tezinin bir örneğini programın azami
süresi içerisinde enstitüye teslim etmemesi.
ALTINCI
BÖLÜM
Mezuniyet,
Diploma, Diploma Eki, Katkı Payları ve Öğrenim Ücretleri,
Disiplin
İşlemleri ve Tebligata İlişkin Esaslar
Mezuniyet,
diploma ve diploma eki
MADDE 36
– (1) Mezuniyet, diploma ve diploma eki işlemleri, Senato
tarafından kabul edilen ilgili mevzuat hükümlerine göre düzenlenir.
Katkı payları
ve öğrenim ücretleri
MADDE 37
– (1) 2547 sayılı Kanunun 46 ncı maddesi ve ilgili
mevzuat hükümleri çerçevesinde belirlenen katkı payları, öğrenim ücretleri
ile diğer ücretler Üniversite yönetim kurulu tarafından belirlenir.
(2) Eğitim-öğretim
başladıktan sonra; Üniversiteden ayrılan, çıkarılan, kaydı silinen veya
mezun olan öğrencilerin o yarıyıl için yatırmış oldukları öğrenci katkı
payı veya öğrenim ücreti iade edilmez.
Disiplin
işlemleri
MADDE 38
– (1) Öğrencilerin disiplin işlemleri, 18/8/2012 tarihli
ve 28388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin
Yönetmeliği hükümlerine göre yürütülür.
Tebligat ve
adres bildirme
MADDE 39
– (1) Öğrencinin kayıt esnasında beyan ettiği ve Adrese Dayalı
Nüfus Kayıt Sisteminde yer alan adresi, tebligat adresidir.
(2) Adres
değişikliğinden kaynaklanacak mağduriyetlerin yaşanmaması için öğrenciler
yasal süreler içinde adres değişikliğini ilgili kamu kurumlarına
bildirmekle yükümlüdür. Adresini veya değişiklikleri bildirmeyen öğrenciler
kendilerine tebligat yapılmadığını iddia edemezler.
(3) Öğrenciler,
öğrenci işleri bilgi sistemine kayıtlı veya kayıt esnasında beyan edilen
e-posta adresine gönderilen iletileri takip etmekle yükümlüdür.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli
ve Son Hükümler
Bilimsel
hazırlık programı
MADDE 40
– (1) Yüksek lisans ve doktora programlarına kabul edilen
öğrencilerden lisans veya yüksek lisans derecesini, kabul edildikleri
yüksek lisans veya doktora programından farklı alanlarda almış olanların
eksikliklerini gidermek amacıyla bilimsel hazırlık programı uygulanabilir.
(2) Bilimsel
hazırlık programı ile ilgili hususlar, Senato tarafından kabul
edilen usûl ve esaslara göre yürütülür.
Elektronik
ortam kullanılarak sınavların yapılması
MADDE 41– (1)
Lisansüstü programlarda yeterlik, tez izleme/savunma sınavı, salt
çoğunluğun fiilen sınava katılması şartı ile diğer jüri üye/üyelerinin
şehir dışı ya da yurt dışında bulunması durumunda sesli ve görüntülü
iletişim teknolojileri kullanılarak da yapılabilir.
Ek
süre
MADDE 41/A – (Ek:RG-29/9/2020-31259)
(1) Tez
aşamasındaki lisansüstü eğitim öğrencilerine afet ve salgınlarda talepleri
halinde bir dönem, afet veya salgının aşamasına göre tekrar başvurmaları
durumunda bir dönem daha olmak üzere en fazla iki dönem ek süre
verilebilir, verilen bu ek süreler azami süreden sayılmaz.
Yönetmelikte
hüküm bulunmayan haller
MADDE 42
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hâllerde ilgili mevzuat hükümleri
ile Senato kararları uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 43
– (1) 27/1/2017 tarihli ve 29961 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Gazi Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği
yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş hükümleri
ve intibak
GEÇİCİ MADDE 1
– (1) 20/4/2016 tarihli ve 29690 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinin yayımı
tarihinden önce aynı anda birden fazla lisansüstü programa kayıtlı olan
öğrenciler hakkında 7 nci maddenin üçüncü fıkrası uygulanmaz.
(2) 6/2/2013 tarihinden
önce tezsiz yüksek lisans programlarına kayıtlı olan veya mezun olan
öğrenciler doktora programlarına başvurabilir.
(3) Bu
Yönetmeliğin 11 inci maddesinin onuncu fıkrası, 21 inci maddesinin ikinci
fıkrası, 31 inci maddesinin birinci fıkrası ve 34 üncü maddesinin ikinci
fıkrası 2013-2014 eğitim-öğretim yılı öncesinde kayıt yaptıran öğrenciler
hakkında; 18 inci maddesinin ikinci fıkrası ve 28 inci maddesinin ikinci
fıkrası 2015-2016 eğitim-öğretim yılından önce kayıt yaptıran öğrenciler
hakkında; 9 uncu maddesinin beşinci fıkrası 2016-2017 eğitim-öğretim
yılından önce kayıt yaptıran öğrenciler hakkında uygulanmaz.
Yürürlük
MADDE 44
– (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 45
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Gazi Üniversitesi Rektörü yürütür.
|
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
11/6/2019
|
30798
|
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin
Yayımlandığı Resmî Gazetelerin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1.
|
29/9/2020
|
31259
|
2.
|
|
|
|