MALATYA TURGUT ÖZAL
ÜNİVERSİTESİ ÖN LİSANS VE LİSANS EĞİTİM
VE ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve
Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı; Malatya Turgut Özal Üniversitesinde ön lisans ve lisans
düzeyinde yürütülen eğitim-öğretim ve sınavlara ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1)
Bu Yönetmelik, Malatya Turgut Özal Üniversitesinde yürütülen ön lisans ve
lisans programlarına öğrenci kabulü ile bu programlardaki kayıt işlemleri,
eğitim ve öğretim, sınavlar, geçişler, intibak ve diploma hazırlanmasına
ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3
– (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı
Yükseköğretim Kanununun 14 üncü, 44 üncü ve 46 ncı maddelerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4
– (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AGNO:
Ağırlıklı genel not ortalamasını,
b) Akademik
danışman: Öğrencilere eğitim-öğretim, ders alma, mezuniyet işlemleri ve
benzeri konularda yardımcı olması için görevlendirilmiş öğretim elemanını,
c) AKTS:
Öğrencinin, beklenen öğrenme çıktılarını kazanabilmesi için ihtiyaç duyduğu
iş yükü temeline dayanan Avrupa Kredi Transfer Sistemini,
ç) Bağıl
değerlendirme sistemi: Öğrencilerin ara ve yarıyıl/yıl
sonu sınavlarının ağırlıklarına göre belirlenen başarı not
ortalamasını, o dersi alan öğrencilerin başarı düzeyine göre belirleyen
sistemi,
d) Birim: Malatya
Turgut Özal Üniversitesine bağlı fakülte,
yüksekokul, konservatuvar ve meslek yüksekokulunu,
e) Birim
yöneticisi: Fakültelerde dekanı; konservatuvar, yüksekokul ve meslek
yüksekokullarında müdürü,
f) Çift ana dal
programı: Bir lisans programı öğrencisinin kendi programı ile eş zamanlı
ikinci bir programdan diploma alabilmesini sağlayan programı,
g) İlgili kurul:
Fakültelerde fakülte kurulunu, konservatuvarda konservatuvar kurulunu,
yüksekokullarda yüksekokul kurulunu, meslek yüksekokullarında meslek
yüksekokulu kurulunu,
ğ) İlgili yönetim
kurulu: Fakültelerde fakülte yönetim kurulunu, meslek yüksekokullarında
meslek yüksekokulu yönetim kurulunu, konservatuvarda konservatuvar yönetim
kurulunu, yüksekokullarda yüksekokul yönetim kurulunu,
h) Lisans:
Ortaöğretime dayalı en az sekiz yarıyıllık programı kapsayan bir
yükseköğretimi,
ı) Ön lisans:
Ortaöğretime dayalı en az dört yarıyıllık programı kapsayan bir yükseköğretimi,
i) ÖSYM: Ölçme,
Seçme ve Yerleştirme Merkezini,
j) Program:
Eğitim-öğretim süreleri iki ila altı yıl olarak düzenlenmiş ve bölümler
altında yapılandırılmış eğitim-öğretim alanlarını,
k) Rektör:
Malatya Turgut Özal Üniversitesi Rektörünü,
l) Senato:
Malatya Turgut Özal Üniversitesi Senatosunu,
m) Uzaktan
öğretim: Bilgi teknolojileri kullanılarak öğrencinin derslere sınıf
ortamında devamını gerektirmeyen öğretim şeklini,
n) Üniversite:
Malatya Turgut Özal Üniversitesini,
o) YNO: Yarıyıl
not ortalamasını,
ö) Yönetim
Kurulu: Malatya Turgut Özal Üniversitesi Yönetim Kurulunu,
p) YSNO: Yıl
sonu not ortalamasını,
r) Yan dal
programı: Bir lisans programı öğrencisinin, kendi programının yanı sıra
başka bir alanın temel bilgilerini öğrenmek için takip ettiği programı,
s) Yaz öğretimi:
Güz ve bahar yarıyılları dışında yaz tatilini kapsayan aylar içinde
uygulanan eğitim-öğretim programını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Üniversiteye Giriş ve
Kayıt İşlemleri
Üniversiteye
giriş ve kesin kayıt işlemleri
MADDE 5 – (1)
Akademik birimlere kayıt için aşağıdaki şartlar aranır:
a) Lise veya lise
dengi meslek okulu mezunu olmak, yurt dışından alınan lise diplomalarının
denkliğinin Millî Eğitim Bakanlığınca onaylanmış olması.
b) ÖSYM
tarafından yapılan yerleştirme sonucunda, o eğitim-öğretim yılında
Üniversitenin akademik birimlerine kayıt hakkı kazanmış olmak veya özel
yetenek sınavı ile öğrenci alınacak akademik birimlerde, akademik
kurullarca belirlenecek o eğitim-öğretim yılı içinde geçerli olan puana ve
şartlara sahip olmanın yanı sıra, yapılacak özel yetenek sınavında başarılı
olmak.
c) Başka bir
yükseköğretim kurumunun örgün, uzaktan eğitim ve açık öğretim
programlarının kontenjan sınırlaması olan birimlerinde kayıtlı olmamak.
(2) Yabancı
uyruklu öğrencilerin Üniversiteye kayıtları, ilgili mevzuat ile Senato
tarafından belirlenen ilke ve şartlar çerçevesinde yapılır.
(3) Öğrencilerin
akademik birimlere kayıtları, YÖK ve Senato tarafından belirlenen esaslara
göre ilan edilen kayıt süreleri içerisinde e-devlet üzerinden veya
Üniversite tarafından belirlenip ilan edilen kayıt merkezlerinde şahsen
yapılır. Ancak, mazeretleri nedeniyle bizzat başvuramayan adaylar, noter
tarafından düzenlenen vekâletname ile tayin ettikleri vekilleri
aracılığıyla kesin kayıtlarını yaptırabilir. Öğrencinin, Adrese Dayalı
Nüfus Kayıt Sisteminde yer alan adresi tebligat adresidir.
(4) Kayıt için
sahte veya tahrif edilmiş belge kullanan veya Üniversiteye girerken ÖSYM
tarafından yapılan sınavda sahtecilik yaptığı belirlenen kişilerin kaydı
yapılmaz, kayıt yaptırmış olanların kayıtları, kayıt tarihi itibarıyla
iptal edilir, kendilerine verilmiş olan diploma dâhil tüm belgeler geçersiz
sayılır ve haklarında kanuni işlemler başlatılır. Bu kişilerin yatırmış
olduğu öğrenci katkı payı veya öğrenim ücretleri geri ödenmez.
(5) Eksik belge
ile kayıt yapılmaz. Kayıt işlemlerini süresi içinde yaptırmayan adaylar
Üniversite öğrencisi olma hakkından vazgeçmiş sayılır ve herhangi bir hak
iddia edemez.
Kayıt yenileme
MADDE 6
– (1) Öğrenci, her yarıyıl/yıl başında akademik takvimde
gösterilen süre içerisinde Cumhurbaşkanınca belirlenen katkı payını veya
öğrenim ücretini ödeyerek kaydını yenilemek, ders kaydını yaptırmak ve
akademik danışmanına onaylatmak zorundadır.
(2) Akademik
takvimde belirtilen sürelerde katkı payını veya öğrenim ücretini yatırmayan
ve ders kaydını yenilemeyen öğrenci, o yarıyıl/yılda öğrencilik haklarından
yararlanamaz, derslere devam edemez ve sınavlara giremez.
(3) Katkı
payı/öğrenim ücretini yatırmış olsa bile, ders kaydını yapmayan öğrenci, o
yarıyıl/yıl için kaydını yenilememiş sayılır. Bu öğrenci öğrencilik
haklarından yararlanamaz.
(4) Kayıt
yenilenmeyen yarıyıllar/yıllar, öğrenim süresinden sayılır.
(5) Akademik
takvimde belirtilen süre içinde kaydını yenilemeyen ve geçerli mazereti
olan öğrencinin kaydı, öğrencinin mazeretini belirten bir dilekçe ile
başvurması hâlinde, eğitim-öğretimin başladığı tarihi izleyen dördüncü
haftanın sonuna kadar alınacak ilgili yönetim kurulu kararı ile yenilenir.
(6) Öğrenci,
akademik takvimde belirtilen ders ekleme-silme tarihlerinde, daha önce
seçtiği dersleri akademik danışmanının onayı ile değiştirebilir.
(7)
12 nci maddede belirtilen azami süreler içerisinde mezun olamayan
öğrenci, her yarıyıl/yıl başında, Cumhurbaşkanınca belirlenen katkı
payı/öğrenim ücretini ödeyerek 12 nci maddede belirtilen ek
süreler ve sınavlar için kaydını yeniler. Öğrencinin almış olduğu dersin
programdan kalkmış olması durumunda, öğrencinin birim kurulunca onaylanmış
yürürlükte olan programdaki eşdeğer bir derse kaydını yaptırması ve bu
dersten başarılı olması gerekir. Bu durumdaki öğrenci, ders ve sınavlara
katılma ile staj hariç, öğrenciye tanınan diğer haklardan yaralanamaz.
Katkı payı,
öğrenim ücreti ve materyal ücreti
MADDE 7
– (1) Öğrencilerin, her öğretim yılında, akademik takvimde
belirtilen süreler içinde ilgili mevzuatta belirlenen katkı payını veya
öğrenim ücretini ödemeleri gerekir. Katkı payını veya öğrenim ücretini
ödemeyen öğrenciler ders kaydı yaptıramaz ve öğrencilik haklarından
yararlanamaz. Bu öğrenciler hakkında ilgili mevzuatta belirlenen hükümler
uygulanır. Öğrencinin katkı payını veya öğrenim ücretini ödemediği
yarıyıllar/yıllar, öğrenim süresine sayılır.
(2) Öğrencilerin
öğrenimleri sırasında bir derse ikiden fazla kayıt yaptırmaları, öğrenim
süresi içinde mezun olamamaları, yan dal/çift ana dal öğrenimlerini
tamamlayamamaları halinde ödeyecekleri katkı payının veya öğrenim ücretinin
hesaplanması 2547 sayılı Kanunun 46 ncı maddesine göre yapılır.
(3) Hazırlık
sınıfı hariç bulundukları bölümde her dönem için belirlenen asgari
derslerden başarılı olan ve bu dersleri alan öğrencilerin başarı
ortalamasına göre dönem sonu itibarıyla yapılacak sıralamada ilk yüzde ona
giren ikinci öğretim öğrencileri, bir sonraki dönemde birinci öğretim
öğrencilerinin ödeyecekleri öğrenci katkı payı kadar öğrenim ücreti öder.
(4) Hazırlık
sınıfı hariç bulundukları bölümde her dönem için belirlenen asgari
derslerden başarılı olan ve bu dersleri alan öğrencilerin başarı
ortalamasına göre dönem sonu itibarıyla yapılacak sıralamada ilk yüzde ona
giren birinci öğretim öğrencileri, bir sonraki dönemde ödeyecekleri öğrenci
katkı payının yarısını öder.
(5) Üçüncü ve
dördüncü fıkralar uyarınca başarı ortalamasına göre yapılacak sıralamada
yaz öğretiminde alınan dersler dikkate alınmaz.
(6) Uzaktan
öğretim yoluyla yürütülecek programlar ve dersler için 2547 sayılı Kanunun
46 ncı maddesi uyarınca Cumhurbaşkanınca her yıl belirlenen
öğrenim ücretleri alınır. Uzaktan öğretim yoluyla yürütülecek olan
programlar için alınacak olan materyal ücretleri, programa ilişkin
Cumhurbaşkanınca her yıl için belirlenen öğrenim ücreti tutarını geçmeyecek
şekilde ilgili fakülte ve meslek yüksekokulu birimi yönetim kurulu
tarafından belirlenir.
(7) Katkı payı
veya öğrenim ücreti/materyal ücretini ödediği halde ders almayan
öğrencilere ödedikleri ücretler iade edilmez.
Kimlik kartı
MADDE 8 – (1)
Üniversiteye kesin kayıt yaptıran öğrencilere, fotoğraflı kimlik kartı
verilir.
(2) Kimlik
kartını kaybeden öğrenciler, kayıp ilânı ile birlikte kayıtlı oldukları
birimlere yazılı olarak başvurdukları takdirde, kendilerine aynı dönemde
geçerli olacak yeni kimlik kartı düzenlenir.
(3) Kimlik
kartlarının kullanılamayacak kadar yıpranması hâlinde, eski kimlik kartlarının
iadesi koşuluyla öğrencilere yeni kimlik kartı düzenlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim-Öğretimle İlgili
Esaslar
Akademik
takvim
MADDE 9 – (1)
Birimlerde uygulanacak akademik takvim, ilgili birim kurullarının önerisi
ve Senatonun onayı ile belirlenir.
(2) Bir eğitim ve
öğretim yılı, güz ve bahar olmak üzere en az iki yarıyıldan oluşur. Gerekli
görüldüğü takdirde ilgili kurulların önerisi ve Senatonun onayı ile dersler
yıllık olarak da okutulabilir.
(3) Bir yarıyıl
en az on dört hafta ve yetmiş iş günüdür. Resmi tatil günleri ile
yarıyıl/yıl içi ve yıl sonusınavlarının yapıldığı günler bu sürenin
hesaplanmasında dikkate alınmaz. Senato gerekli gördüğünde
yarıyıl sürelerini uzatabilir.
(4) Gerekli
görülen hâllerde, ilgili birimin yönetim kurulu kararı ile cumartesi
ve/veya pazar günleri de ders ve/veya sınav yapılabilir.
Eğitim ve
öğretimin kapsamı
MADDE 10
– (1) Bir diplomaya yönelik eğitim-öğretim programı, yükseköğretim
yeterlikleri çerçevesinde, Senato tarafından belirlenen esaslar
doğrultusunda hazırlanır.
(2) Eğitim ve
öğretim; ilgili akademik birimlerde, özelliklerine göre teorik, uygulamalı
dersler, pratik çalışma, atölye, laboratuvar çalışması, bitirme
ödevi, bitirme projesi, diploma projesi, staj, ödev çalışması ve seminer
gibi uygulamalardan oluşur.
(3) Ön lisans ve
lisans programlarında yer alacak dersler, bunların saatleri,
kredileri, AKTS’leri, türü, ön koşulları ve eş değer dersleri ilgili
akademik ana bilim/ana sanat dalı kurullarının ve bölüm/program
kurullarının önerileri dikkate alınarak ilgili kurullarca belirlenir ve
Senatonun onayı ile kesinleşir.
(4) Staj,
bitirme/diploma projesi ve tez gibi eğitim ve öğretim faaliyetlerinin
hazırlanması, sunulması, değerlendirilmesi gibi hususlara ilişkin esaslar,
ilgili birimlerce hazırlanır ve Senato tarafından onaylanır.
(5) Senato
tarafından uygun görülmesi hâlinde, birinci ve ikinci öğretim
programlarındaki bazı dersler, sadece uzaktan öğretim yoluyla
verilebileceği gibi bazı dersler hem örgün öğretim yoluyla hem de uzaktan
öğretim yoluyla verilebilir. Uzaktan öğretim yolu ile verilen dersler için
ilave bir ücret alınmaz.
Eğitim-öğretim
türleri
MADDE 11 – (1)
Birimlerin ilgili kurullarının kararı ve Senatonun onayı ile Yükseköğretim
Kurulunun belirlediği esaslar doğrultusunda birinci ve ikinci öğretim,
uzaktan öğretim ve yaz öğretimi programları açılabilir.
Eğitim-öğretim
süreleri
MADDE 12 – (1)
Bir yıl süreli yabancı dil hazırlık sınıfı hariç, kayıt olunan programa
ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere öğrencinin her dönem
için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın, eğitim-öğretim süreleri
ön lisans programlarında iki yıl, lisans programlarında dört yıl, lisans ve
yüksek lisans derecesini birlikte veren programlarda beş veya altı
yıldır. Bu süreler azami olarak, ön lisans programlarında dört yıl,
lisans programlarında yedi yıl, lisans ve yüksek lisans derecesini birlikte
veren programlarda sekiz veya dokuz yıldır. Öğrencilerin hazırlık sınıfı
hariç, ön lisans ve lisans programına ilk kayıt yaptırdığı tarihten
itibaren kayıtlı olduğu veya kayıt yenilememe nedeniyle kayıtsız olarak
geçirdiği tüm yarıyıllar, normal ve azami eğitim-öğretim süresine dâhildir.
(2) Azami öğrenim
süreleri sonunda mezun olamayan öğrenciler hakkında yapılacak işlemler
şunlardır:
a) Bu süreler
sonunda, programında hiç almadığı ve/veya alıp da devam koşulunu yerine
getirmediği için sınava girme hakkı elde edemediği ders sayısı altı ve daha
fazla olan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
b) Azami öğrenim
süresi sonunda, (a) bendi dışında kalan son yarıyıl öğrencilerine, devam
koşulunu yerine getirdiği halde, başarısız oldukları tüm dersler için ders
sayısına bakılmaksızın iki ek sınav hakkı verilir. Bu sınavlar sonunda,
mezun olması için başarması gereken ders sayısını, programında hiç almadığı
ve devam koşulunu yerine getirmediği dersler de dâhil olmak üzere, beş veya
daha aza indiremeyen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
c) İki ek sınav
hakkı, azami öğrenim sürelerinin dolduğu bütünleme sınavlarının sona
ermesini takip eden ve yeni eğitim-öğretim yılı/yarıyılı başlamadan önce
kullandırılır. Sınav tarihi, yer ve saati birimlerin ilgili birim yönetim
kurulunca belirlenir. Bu sınavlarda ilgili birimin ders geçme notunu alan
öğrenciler ara sınav notuna bakılmadan başarılı sayılır.
ç) İki ek sınav
sonunda hiç almadığı veya devam koşulunu yerine getirmediği dersler de
dâhil olmak üzere başarısız ders sayısını beş derse indiren öğrencilere üç
yarıyıl ek süre verilir. Söz konusu öğrenciler, verilen bu ek süre
içerisinde açılacak ara sınav ve dönem sonu ile bütünleme sınavlarına
girerler. Başarısız ders sayısını beş derse indiremeyen öğrencinin ise
Üniversite ile ilişiği kesilir.
d) Azami öğrenim
süresi sonunda ek sınavları almadan mezun olması için başarması gereken
ders sayısını programında hiç almadığı ve devam koşulunu yerine getirmediği
dersler de dâhil olmak üzere beş veya daha aza indiren öğrencilere dört
yarıyıl, sınıf geçme esasına göre öğretim yapılan birimlerde iki öğretim
yılı ek süre verilir. Söz konusu öğrenciler, verilen bu ek süre içerisinde
açılacak ara sınav ve dönem sonu ile bütünleme sınavlarına girer.
e) Azami öğrenim
süresi sonunda veya ek sınavlar sonunda bir dersten başarısız olanlara ise
öğrencilik haklarından yararlanmaksızın sınırsız sınav hakkı tanınır.
Sınırsız hak kullanma durumunda olan öğrenciler, öğrenci katkı
payını/öğrenim ücretini ödemeye devam eder. Söz konusu öğrenciler, dönem
sonu, bütünleme ve tek ders sınavlarına girebilir. Bu sınavlarda ilgili
birimin ders geçme notunu alan öğrenciler ara sınav notuna bakılmadan
başarılı sayılır.
f) İzledikleri
programdan mezun olmak için gerekli bütün derslerden geçer not aldıkları
hâlde AGNO’su2,00’ın altında kalması sebebiyle mezun olamayan son
dönem öğrencilerine veya sınıf geçme esasına göre öğretim yapılan
kurumlarda son sınıf öğrencilerine, not ortalamalarını yükseltmek üzere
diledikleri derslerden açılan sınavlara sınırsız girme hakkı tanınır.
Öğrencilerin daha önce aldığı derslerde devam şartı aranmaz.
g) Açılacak
sınavlara üst üste veya aralıklı olarak toplam üç eğitim-öğretim yılı hiç
girmeyen öğrenci, sınırsız sınav hakkından vazgeçmiş sayılır ve Üniversite
ile ilişiği kesilir.
(3) Üniversiteden
süreli uzaklaştırma cezası alan öğrencilerin ceza süreleri öğrenim
süresinden sayılır.
(4) Kayıt dondurma
süresi, öğrenim süresinden sayılmaz. Yabancı dil öğrenmek amacıyla yurt
dışına çıkan ve bu nedenle kaydı dondurulan öğrencilerin, yurt
dışında bulundukları sürenin öğrenim süresinden sayılmaması için yurt
dışına çıkış ve giriş tarihlerini gösteren pasaport kayıtlarını ilgili
birimlere ibraz etmeleri zorunludur.
(5) Yabancı dil
hazırlık sınıfı eğitiminin süresi azami iki yıldır. Öğrencinin hazırlık
sınıfında geçirdiği öğrenim süresi, azami sürelerin hesaplanmasında
sayılmaz.
Derslerin
kredi değeri ve saati
MADDE 13
– (1) Her dersin kredisi öğretim programında belirtilir. Ders
kredileri, Yükseköğretim Kurulunca ilgili programın yer aldığı diploma
düzeyi ve alanı için yükseköğretim yeterlikler çerçevesine göre belirlenen
kredi aralığı ve öğrencilerin iş yükü göz önünde tutularak birim kurulunun
önerisiyle Senato tarafından belirlenir. İlgili diploma programını bitiren
öğrencinin kazanacağı bilgi, beceri ve yetkinliklere o dersin katkısını
ifade eden öğrenim kazanımları ile açıkça belirlenmiş teorik ve uygulamalı
ders saatleri ve öğrenciler için öngörülen diğer faaliyetler için gerekli
iş yükü göz önünde bulundurulur.
(2) Bir dersin
AKTS kredisi, toplam iş yükünün 30 saate bölünmesi ile hesaplanır. Ulusal
kredisi ise bir yarıyıl içinde haftada 1 saatlik teorik ders; 1-3 saatlik
seminer; 2-4 saatlik laboratuvar, atölye veya klinik çalışması ve
benzeri uygulamaların karşılığını ifade eder.
(3) Bir
eğitim-öğretim yılında ön lisans ve lisans programları için derslerin
yıllık kredi toplamı 60 AKTS’dir.
(4) Not ortalamalarına
katılmayacağı kabul edilen dersler için kredi değeri tespit edilmez. Bu
derslerin haftalık teorik ve uygulamalı saatlerinin miktar olarak
belirtilmesi yeterlidir.
(5) Teorik ve
uygulamalı derslerin her bir ders saati süresi 45 dakikadır. Haftalık ders
çizelgeleri, dersler arasında en az 10 dakika bırakılacak şekilde
düzenlenir.
Dersler
MADDE 14
– (1) Ders, uygulama ve diğer faaliyetlerin öğrenim kazanımları,
program kazanımlarına uygun olarak hazırlanır.
(2) Dersler;
zorunlu, ortak zorunlu, seçmeli, ön koşullu ve ön koşul dersler olarak
gruplandırılır. Bu derslere ilişkin esaslar şunlardır:
a) Zorunlu
dersler, öğrencinin kaydolduğu programda almakla yükümlü olduğu derslerdir.
b) Ortak zorunlu
dersler, 2547 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (ı)
bendinde yer alan Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, Türk dili ile yabancı
dil dersleridir.
c) Seçmeli
dersler, öğrencinin mezun olabilmesi için önerilen derslerin içerisinden
seçebileceği derslerdir. Seçmeli dersler, alan içi ve alan dışı seçmeli
dersler olmak üzere iki türdür:
1) Alan içi
seçmeli dersler; öğrencinin kayıtlı olduğu öğretim programlarında yer alan
ve mesleği ile ilgili formasyonu tamamlayan derslerdir.
2) Alan dışı
seçmeli dersler; öğrencinin kayıtlı olduğu öğretim programının alanı
dışında, genel kültür veya farklı ilgi alanlarından açılan derslerdir.
ç) Ön koşullu
ders; öğrencinin kayıt yaptırabilmesi için bir veya daha çok ön koşul
dersinin başarılmış olmasını gerektiren derstir.
d) Ön koşul
dersi; öğrencinin ön koşullu bir derse kayıt yaptırabilmesi için başarmış
olması gereken derstir. Ön koşullu ve ön koşul dersler, ilgili birimin
bölüm/program kurullarınca gerekçeleri belirtilerek birim kuruluna önerilir
ve birim kurulunun verdiği karar Senatonun onayı ile kesinleşir.
(3) Öğreniminin
ilk yılındaki öğrenci, kayıtlı olduğu bölüm/programın birinci sınıfına ait
derslerin tamamını almakla yükümlüdür.
(4) Kapatılmış
bölüm veya programlarda öğrenim görmekte olan ve alttan dersi kalan
öğrenciler bu dersleri, ilgili birimlerin yönetim kurullarının kararı ile
bir başka fakülte, yüksekokul veya meslek yüksekokulundan alabilir.
(5) Daha önce
alınmış ancak başarısız olunmuş bir dersin tekrarında ilgili birimin
yönetim kurulunca aksi kararlaştırılmadığı sürece devam etme zorunluluğu
aranmaz.
Öğretim
programı
MADDE 15
– (1) Diploma programını bitiren bir öğrencinin kazanacağı bilgi,
beceri ve yetkinlikler program kazanımlarını oluşturur. Paydaş görüşleri ve
ihtiyaçları, kalite kontrol, akreditasyon süreçleri dikkate alınarak
program kazanımları bölüm kurulu tarafından belirlenir ve ilgili birim
kurulu tarafından kararlaştırılarak Senatonun onayı ile kesinleşir.
(2) Öğretim
programı, 17 nci maddede belirtilen ders izleme programının
öğrenme kazanımları dikkate alınarak, ilgili akademik ana bilim/ana sanat
dalı kurulunun önerisi ile bölüm kurulunca belirlenir ve ilgili birim
kurulu tarafından kararlaştırılır. Bu karar, Senatonun onayı ile
kesinleşir.
(3) Öğretim
programında; her yarıyılda/yılda okutulacak ders ve diğer faaliyetler ile
bunların teorik ve uygulamalı ders saatleri, kredileri ve her bir program
kazanımına katkısı belirtilir.
(4) Öğretim
programlarındaki zorunlu ders ve zorunlu diğer faaliyetlerin toplam
kredisi, öğretim programının toplam kredisinin %60’ından az olamaz.
(5) Öğretim
programlarındaki seçimlik ders ve seçimlik diğer faaliyetlerin toplam
kredisi, öğretim programının toplam kredisinin %15’inden az, %40’ından
fazla olamaz.
Ders açma
esasları
MADDE 16
– (1) Her yarıyıl/yıl hangi derslerin açılacağı ve hangi öğretim
elemanlarınca okutulacağı, akademik ana bilim/ana sanat dalı kurulları ve
bölüm kurullarından gelen öneriler göz önüne alınarak ilgili birim yönetim
kurulu önerisi ile Senatoda kararlaştırılır. Derslerin öğretim elemanlarına
dengeli bir şekilde dağıtımı esastır.
(2) Zorunlu
derslerin açılması için öğrenci sayısı dikkate alınmaz.
(3) Seçimlik
derslere kaydolan öğrenci sayısının on beş kişiden az olması halinde ilgili
birim yönetim kurulu bu dersin açılmamasına karar verebilir. Dersin,
kaydolan öğrenci sayısının yetersizliği veya başka nedenlerle açılmaması
durumunda; ders ekleme çıkarma dönemini izleyen hafta içinde kaydı iptal
edilen öğrencilerin açık bulunan seçimlik derslere kaydı, öğrenci
danışmanının önerisi ile birim yönetim kurulu tarafından yapılır.
(4) Derslerin ve
uygulamaların hafta içindeki yerleşimi/çizelgesi ve sorumlu öğretim
elemanları her yarıyılın/yılın başlangıcından en az on iş günü önce ilan
edilir. Zorunlu hallerde haftalık programlarda değişiklikler yapılabilir.
(5) Yaz okulunda
hangi derslerin açılacağı ve hangi öğretim elemanlarınca okutulacağı,
ilgili mevzuat hükümlerine göre akademik ana bilim/ana sanat dalı kurulları
ve bölüm kurullarından gelen öneriler göz önüne alınarak birim yönetim
kurulu tarafından kararlaştırılır.
Ders izleme
programı
MADDE 17
– (1) Birimler ders izleme programlarının hazırlanmasında
kullanılmak üzere bir ana ders izleme programı oluşturur. Bu ana ders
izleme programı ilgili bölüm kurulu, kararı ile onaylanır. Bu ana ders
izleme programları internet ortamında ders kataloğu olarak
yayımlanır. Her ders için dersin öğretim elemanı tarafından bu ana ders
izleme programına uygun şekilde bir ders izleme programı hazırlanır. Ders
izleme programları, kayıt yenileme döneminin başlamasından önce öğrencilere
ilan edilir.
(2) Ders izleme
programında; dersin amacı, öğrenim kazanımları, öğrenim kazanımları ile
program kazanımları ilişkisini gösteren tablo, dersin teorik ve uygulama
kısımlarına ilişkin içeriği, haftalık günü ve saati/çizelgesi, kredisi,
ders konu başlıklarının haftalara göre dağılımı, derse ait kaynak ve
araçlar, öğretim teknik ve yöntemleri, öğretim elemanlarına ait iletişim
bilgileri ve dersin ölçme ve değerlendirme araçları ile bunların öğrenci iş
yüküne katkıları yer alır.
(3) Her derste
öğrencilerin sorumlu oldukları ara sınav, ödev, uygulama ve diğer
çalışmaların sayısı, başarı notuna katkı oranları ve yarıyıl/yıl
sonu sınavının başarı notuna katkısı öğretim elemanı tarafından
belirlenir ve ders izleme programında belirtilir.
(4) Birden çok
gruba ayrılan derslerde; birinci ve ikinci öğretim programlarının sınavları
ortak yapılmaz, bu derslerde birinci ve ikinci öğretim programları
birbirinden bağımsızdır ve bu derslere ilişkin esaslar şunlardır:
a) Derslerin ders
izleme programları dersi verecek öğretim elemanları tarafından ortak olarak
hazırlanır.
b) Derslerin
sınavları ve değerlendirmeleri ortak olarak yapılır.
c) Derslerin
birden fazla öğretim elemanı tarafından verildiği durumlarda ilgili birim
yöneticisi, ders izleme programlarının hazırlanması, sınavların ve
değerlendirmelerin ortak yapılması ve sınav sonuçlarının akademik takvime
uygun olarak ilan edilmesi hususunda dersi veren öğretim elemanlarından
birini koordinatör olarak görevlendirir.
Akademik danışmanlık
MADDE 18 – (1)
Her öğrenciye, kayıtlı bulunduğu birimdeki akademik programı izlemesini
sağlamak üzere, bir öğretim elemanı akademik danışman olarak atanır.
(2) Akademik
danışman; bölüm başkanı veya program başkanının önerisi ile birim
yöneticisi tarafından görevlendirilir. Kayıt süresi içerisinde geçerli bir
mazereti nedeniyle görevinde bulunamayacak olan akademik danışman, bu
durumu yazılı olarak birimine bildirir. Mazereti kabul edilen öğretim
elemanının yerine, bu fıkrada öngörüldüğü şekilde ve geçici olarak bir
öğretim elemanı akademik danışman olarak görevlendirilir ve bu
görevlendirme, ilgili öğrencilere duyurulur.
(3) Akademik
danışman, öğrenciyi öğrenimi boyunca izler, devam etmekte olduğu program
çerçevesinde öğrencinin her yarıyıl/yıl izleyeceği dersler ve bunlarla
ilgili yapılacak değişiklikler hakkında öğrenciye önerilerde bulunur.
(4) Yarıyıl/yıl
kayıtlarının yapılması veya yenilenmesinden öğrenci sorumludur.
Öğrencilerin ders alma-bırakma işlemleri akademik danışmanları tarafından
onaylanmadan kesinleşmez.
Ders alma
MADDE 19 – (1)
Ön lisans/lisans programlarındaki dersler zorunlu ve seçmeli derslerden
oluşur. Öğrenciler kayıtlı oldukları programın bulunduğu yarıyıl/yıldaki
tüm dersleri bu Yönetmeliğin diğer hükümleri saklı kalmak üzere almakla
yükümlüdür.
(2) Hazırlık
sınıfı öğrencileri hariç yeni kayıt yaptıran öğrenciler, ilk iki
yarıyıl/ilk yılda genel akademik başarı not ortalamalarına bakılmadan
kayıtlı oldukları programlardaki bütün dersleri almakla yükümlüdür.
(3) Öğrencilerin
başarı durumuna göre alabileceği toplam AKTS limitleri aşağıda
belirtilmiştir:
Bir Yarı
Yılda Bir yılda
AGNO Alttan
ders* Yeni ders Üstten
ders
AKTS AKTS
<2,00
Almalı
Alabilir Alamaz 30 60
2,00-2,99
Almalı
Alabilir Alamaz 40 80
3,00-3,49
Olmamalı
Alabilir Alabilir 40 80
3,5-4,0 Olmamalı
Alabilir Alabilir
45 90
* F1, F2, F3 ve
hiç almadığı veya başarısız olduğu dersleri zorunlu
olarak, D1, D2, ve D3 şartlı geçtiği derslerini
isteğe bağlı olarak tekrar alabilir.
a) İkinci
yarıyılın sonundan itibaren AGNO’su 2,00’ın altında olan
öğrenciler, alt sınıflarda hiç almadıkları, devamsız veya başarısız
oldukları dersleri öncelikle almak kaydıyla, bulundukları yarıyıl/yıl
derslerini alırlar. Öğrenciler şartlı geçtikleri dersleri isteğe bağlı
olarak alabilir. Bu durumdaki öğrenciler, bir yarıyılda en fazla 30, yılda
en fazla 60 AKTS ders alabilir.
b) İkinci
yarıyılın sonundan itibaren AGNO’su 2,00-2,99 olan öğrenciler,
alt sınıflarda hiç almadıkları, devamsız veya başarısız oldukları dersleri
öncelikle almak kaydıyla, bulundukları yarıyıl/yıl derslerini alır. Üst
sınıflardan asla ders alamaz. Öğrenciler şartlı geçtikleri dersleri isteğe
bağlı olarak alabilir. Bu durumdaki öğrenciler, bir yarıyılda en fazla 40,
yılda en fazla 80 AKTS ders alabilir.
c) İkinci
yarıyılın sonundan itibaren AGNO’su 3,00-3,49 olan ve alt
yarıyıllarda/yıllarda başarısız dersi bulunmayan onur öğrencileri, üst
yarıyıldan/yıldan ders alabilir. Bu durumdaki öğrenciler bir yarıyılda en
fazla 40, yılda en fazla 80 AKTS ders alabilir.
ç) İkinci
yarıyılın sonundan itibaren AGNO’su 3,50-4,00 olan ve alt yarıyıllarda/yıllarda
başarısız dersi bulunmayan yüksek onur öğrencileri, üst yarıyıldan/yıldan
ders alabilir. Bu durumdaki öğrenci bir yarıyılda en fazla 45, yılda en
fazla 90 AKTS ders alabilir.
(4) 33 üncü madde
hükümleri uyarınca kayıt donduran, kendi isteğiyle öğrenimine ara veren
veya süreli uzaklaştırma cezası nedeniyle dönem kaybeden öğrenciler;
öğrenimlerine kaldıkları yarıyıl/yıldan devam eder.
Diğer
üniversitelerden ders alma
MADDE 20 – (1)
Diğer üniversitelerde özel öğrenci statüsünde veya yaz okullarında ders
almak isteyen öğrenci, yarıyıl/yıl başlamadan önce eşdeğerlik alınması
talebiyle bölümüne başvurur. Herhangi bir dersin eşdeğerliği konusunda
ilgili kurul karar verir. İlgili yönetim kurulu kararı ile alınan derslerin
notları bir sonraki yarıyıl/yıl ders kayıt yenileme günleri sonuna
kadar transkriptine işlenir.
(2) Diğer
üniversitelerden alınan derslerin intibak işlemleri Senato tarafından
belirlenen esaslar uyarınca yapılır.
Derslere devam
MADDE 21
– (1) Bir dersten veya uygulamadan yarıyıl/yıl sonu ve
bütünleme sınavlarına girebilmek için; öğrencinin teorik derslerin en az
%70’ine, uygulamalı derslerin ise en az %80’ine devam etmiş olması gerekir.
Yabancı dil ve Türkçe hazırlık programlarında en az %85 devam şartı aranır.
Öğrencilerin devam durumları, ilgili öğretim elemanı tarafından izlenip
devamsızlıktan kalan öğrenciler derslerin son haftasının başında ilan
edilir.
(2) Ders ve
uygulamaların başarısızlık nedeniyle tekrarı halinde, devam şartının aranıp
aranmayacağı ilgili birim kurulunca belirlenir.
(3) Uluslararası
seviyede, yurt içi ve yurt dışı spor müsabakaları ve bunların hazırlık
çalışmalarına katılan öğrencilerin organizasyonunun devamı esnasında
geçirdikleri süreler ilgili mevzuat hükümlerine göre devamsızlık süresinin
hesabında dikkate alınmaz.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Sınavlar, Değerlendirme ve
Mezuniyet
Sınavlar
MADDE 22
– (1) Sınavlar; muafiyet sınavı, ara sınav, mazeret ara sınavı,
yarıyıl/yıl sonu sınavı, bütünleme sınavı, tek ders sınavı ve ek
sınavdan oluşur. İlgili bölüm kurulunca, dersin niteliğine göre bu
sınavların yazılı, yazılı-sözlü ya da uygulamalı olarak yapılmasına karar
verilebilir.
(2) Muafiyet
sınavı, Senato tarafından belirlenen dersler için açılır. Öğrenciler bu
sınavlara, dersleri ilk kez alacakları yarıyıl/yılbaşında girebilir. Bu
sınavlar akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılır.
(3) Ara sınav,
yarıyıl/yıl içinde yapılan sınavdır. Ara sınava ilişkin esaslar şunlardır:
a) Bir dersin her
yarıyılda en az bir ara sınavı yapılır.
b) Bir dersten
kaç ara sınav yapılacağı eğitim ve öğretimin başladığı günü izleyen on beş
gün içinde, dersten sorumlu öğretim elemanının görüşü alınarak ilgili birim
kurulunca karara bağlanır ve ilan edilir.
c) Ara sınav
tarihleri en az bir hafta önce öğrencilere duyurulur.
ç) İki yarıyıl devam
eden dersler için en az bir ara sınav yapılır.
d) Ayrı ders
niteliğindeki proje, ödev, laboratuvar, bitirme çalışması, atölye ve
benzerlerinin yarıyıl içi değerlendirmeleri ara sınav yerine geçer.
e) Ara sınav
sonuçları, yarıyıl/yıl sonu sınavından en geç iki hafta önce ilan
edilir.
f) Ara sınav not
ortalaması öğrencinin sınavlarda aldığı notlar toplamının sınav sayısına
bölünmesi ile elde edilir. Bu şekilde bulunan sayının kesir kısmı 0,5 ya da
daha büyükse bu sayı tam sayıya yükseltilir.
g) Teorik derslerde
ve uygulaması da olan teorik derslerde %70, uygulamalı derslerde %80 devam
koşulunu yerine getiremeyen öğrenciler ara sınavına giremez.
(4) Mazeret ara
sınavı, haklı ve geçerli nedenlerle ara sınavlara katılamayan öğrenciler
için açılan sınavdır. Haklı ve geçerli nedenlerin kabulünde,
32 nci madde hükmü uygulanır.
(5) Yarıyıl/yıl
sonu sınavı, yarıyıl/yıl sonunda derslerin bitimini takiben yapılan
sınavdır. Yarıyıl/yıl sonusınavına ilişkin esaslar şunlardır:
a) Öğrencinin bir
dersin yarıyıl/yıl sonu sınavına katılabilmesi için, derse kayıtlı olması
ve kayıtlı olunan ders, teorik veya uygulaması da olan
teorik bir ders ise, en az %70’ine sadece
uygulamalı ders ise, en az %80’ine devam etmiş olması gerekir.
b) Yarıyıl/yıl
sonu sınavları her yıl akademik takvimde belirtilen tarihler arasında
önceden ilan edilen yer, gün ve saatte yapılır. Bu sınavlar bir
yarıyıl/yılda açılan her ders için birer kez açılır ve ayrıca mazeret
sınavı yapılmaz.
(6) Bütünleme
sınavları, her yarıyılın/yılın sonunda Senato tarafından onaylanan akademik
takvimde belirtilen tarihler arasında yapılır. Bütünleme sınavına ilişkin
esaslar şunlardır:
a) Öğrencilerin
bütünleme sınavına girebilmeleri için, sınavların yapılacağı yarıyılda,
ilgili derslere kayıt yaptırmış olmaları ve bu derslerin yarıyıl/yıl
sonu sınavına girebilme şartlarını yerine getirmiş olmaları gerekir.
b) Bütünleme
sınavlarına giremeyen öğrencilere mazeret sınav hakkı verilmez.
c) Öğrenciler
yarıyıl sonu sınavlarında, D1, D2, D3 notu aldıkları
derslerin bütünleme sınavlarına isteğe bağlı
olarak, F1 ve F2 notu aldıkları derslerin bütünleme
sınavına isteğe bağlı olmadan zorunlu olarak girebilirler. Teorik derslerde
%70, uygulamalı derslerde %80 devam koşulunu yerine getiremeyen öğrenciler
bütünleme sınavına giremez.
ç) Bütünleme
sınavında alınan not, o dersin yarıyıl/yıl sonu sınav notu yerine
geçer.
(7) Tek ders
sınavı; AGNO’su en az 2,00 olmak koşuluyla, mezun durumunda olan
ve takip ettiği eğitim-öğretim programında yer alan derslerden biri hariç,
diğer derslerini başarılı olarak tamamlayan öğrencilere başarısız oldukları
tek ders için açılan sınavdır. Bu sınava ilişkin esaslar şunlardır:
a) Tek ders
sınavı, yarıyıl/yıl sonu bütünleme sınavlarından sonra yapılır.
b) Öğrencilerin
tek ders sınavına girebilmeleri için o dersten yarıyıl sonu sınavlarına
girme şartını sağlamaları gerekir.
c) Tek ders
sınavına girme hakkı elde eden öğrenciler, bu dersten başarılı olana kadar
dersin okutulduğu döneme bakılmaksızın güz ve bahar yarıyılı/yıl sonu bütünleme
sınavlarından sonra açılan tek ders sınavlarına sınırsız girme hakkı elde
ederler. Tek ders sınavına gireceği yarıyıl/yılda, kayıt yenileme işlemi
yaptırmayan öğrenciler, o yarıyıl/yıla ait öğrenci katkı payını veya
öğrenim ücretini, sınav öncesinde yatırmak zorundadırlar.
ç) Yaz okulundan
ders alıp tek derse kalanlar ile zorunlu yaz stajını tamamlayıp tek derse
kalanlar için de yaz okulunun bitiminden sonra tek ders sınavı açılır.
d) Tek ders
sınavında alınan not o dersin başarı notudur. Öğrencilerin başarılı
sayılabilmesi için, 24 üncü maddenin birinci fıkrasında belirtilen başarı
notlarından birini almaları zorunludur.
(8) Ek sınav;
azami öğrenim süresini tamamlamış son sınıf öğrencilerine, mezun olabilmek
için programda bulunan derslerden alamadığı veya alıp da sınava girme
koşullarını yerine getiremediği ders sayısı beş ders veya altında olan
öğrencilere sınava girme koşullarını yerine getirdikleri halde başarısız
oldukları bütün dersler için verilen sınavları ifade eder. Ek sınav tarihleri
akademik takvim ile belirlenir.
Başarı notu
MADDE 23 – (1)
Ders başarı notunun hesaplanması aşağıdaki esaslara göre yapılır:
a) Bağıl
değerlendirme sistemi uygulaması ile ilgili esaslar Senato tarafından
tespit edilir.
b) Ham başarı
notu, ara sınav not ortalamasının %40’ı ile yarıyıl/yıl sonu sınav
notunun %60’ı toplanarak bulunur.
c) (Değişik:RG-8/3/2020-31062) Bağıl
değerlendirme sisteminde aşağıdaki limitler esas alınır:
1) Ham başarı notu alt limiti, öğrencinin
100 tam puan üzerinden alması gereken baraj değeridir. Bu not, ön lisans
düzeyinde eğitim veren tüm birimler için en az 35 puan, lisans düzeyinde
eğitim veren tüm birimler için en az 40 puandır. Bu limit Senato tarafından
arttırılabilir.
2) Yarıyıl/yıl
içi notlarına bakılmaksızın öğrencilerin bir dersten şartlı veya doğrudan
geçebilmeleri için yarıyıl/yıl sonu sınavından 100 tam not üzerinden alması
gereken asgari not, ön lisans düzeyinde eğitim veren tüm birimler için en
az 40 puan, lisans düzeyinde eğitim veren tüm birimler için en az 50 puandır.
Bu limit Senato tarafından arttırılabilir. Yarıyıl/yıl sonu sınavlarına
girmeyen ya da bu limitin altında puan alan öğrenciler F2 harf notu alarak
başarısız sayılır.
Notlar ve
dereceleri
MADDE 24 – (1)
(Değişik:RG-8/3/2020-31062) Fakülte ve yüksekokullarda
kullanılan ders başarı not aralıkları ve karşılıkları aşağıda
gösterilmiştir:
Not Aralıkları Harf Notu
Dört Üzerinden Başarı Katsayısı Anlamı
95-100
A1
4,00
Başarılı
90-94
A2
3,75
Başarılı
85-89
A3
3,50
Başarılı
80-84
B1
3,25
Başarılı
75-79
B2
3,00
Başarılı
70-74
B3
2,75
Başarılı
65-69
C1
2,50
Başarılı
60-64
C2
2,25
Başarılı
55-59
C3
2,00
Başarılı
45-54
D1
1,75
Şartlı Başarılı
40-44
D2
1,50
Şartlı Başarılı
35-39
D3
1,00
Şartlı Başarılı
30-34
F1
0,50
Başarısız
0-29
F2
0,00
Başarısız
0
F3
0,00
Devamsız
(2) F1, F2, F3,
YZ ve GR notları, başarısız olarak değerlendirilir.
(3) F1 notunun
üst limiti ilgili birim için Senato tarafından belirlenen ham başarı notu
altında kalan limitidir.
(4) GR, YT ve YZ
harf notları aşağıdaki şekilde tanımlanır:
a) Sınava Girmedi
notu (GR); yarıyıl/yıl sonu sınavına girmeyen öğrenciye ara sınav
notlarına ve yarıyıl/yıl içi çalışmalarına bakılmadan verilen nottur. GR
notu alan öğrenci o dersten başarısız sayılır. GR notu genel not
ortalamasına katılır.
b) Yeterli notu
(YT); kredisiz derslerin başarı notu olarak verilir.
c) Yetersiz notu
(YZ); kredisiz derslerde başarısızlık notu olarak verilir.
(5) Yüzlük not
sistemi uygulanan diğer üniversitelerden, Üniversiteye yatay geçiş ile
gelen öğrencinin notları, Senato tarafından belirlenen esaslara göre
dönüştürülür.
(6) Kopya çektiği
sabit olan öğrenci kopya çektiği dersten sıfır alır.
Ders puanları
ve akademik ortalama
MADDE 25 – (1)
Fakülte, yüksekokul, konservatuvar ve meslek yüksekokullarında
her yarıyıl/yıl sonundaöğrencilerin başarı durumu YNO/YSNO ve AGNO ile
belirlenir. Bu amaçla kayıt olunan ve not ortalamalarına katılan her dersin
AKTS kredi değeri ile o dersten alınan notun katsayısı çarpılarak bulunan
değerlerin toplamının bu derslerin toplam AKTS kredi değerine bölünmesi ile
bir not ortalaması bulunur. Bu işlem bir yarıyıl/yıl içinde alınan dersler
için yapılırsa YNO/YSNO, o zamana kadar alınmış bütün dersler için
yapılırsa AGNO elde edilir. Not ortalamalarının hesabında işlem virgülden
sonra iki hane yürütülerek yapılır. Başarı notu YT olan dersler not
ortalamalarının hesabında dikkate alınmaz.
(2) Başarı
notlarına ilişkin esaslar şunlardır:
a) Öğrenciye ön
lisans veya lisans diploması verilebilmesi için, öğrencinin ilgili bölümün
öğretim planında öngörülen ve belirlenen en az AKTS kredi alt sınırı kadar
dersi başarması, herhangi bir ders başarı
notunun F1, F2, F3, YZ ve GR olmaması
koşuluyla, AGNO’sunun en az 2,00 olması şarttır.
b) AGNO’su 2,00’ın
altında kalan öğrenci başarısız sayılır. Başarısız durumda olan öğrenciler,
fakültede/yüksekokulda faaliyette bulunan öğrenci derneklerine,
kulüplerine, öğrenci topluluklarına, spor kollarına yönetici ve
üye olamaz, yurt dışı değişim programlarına ve burslara aday gösterilmez.
c) AGNO’su en
az 2,00 olan öğrenci, öncelikle F1, F2 ve F3 notu
aldığı dersleri tekrarlar. Ayrıca içinde bulunduğu dönemde açılan
derslerden de alabilir. Bu öğrenci, not yükseltmek
için D1, D2 ve D3 notu aldığı dersleri de alabilir.
Not yükseltmek için alınan derslerde öğrencinin aldığı en son not
geçerlidir.
Ortak zorunlu
derslerin başarı değerlendirmesi
MADDE 26
– (1) Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Türk dili ve yabancı
dil dersleri kredili ve zorunludur. Bu derslerde bağıl değerlendirme
sistemi uygulanır.
Uygulamalı
derslerin başarı değerlendirmesi
MADDE 27 – (1)
İlgili yönetim kurullarınca karar verildiği takdirde bir yarıyıl devam eden
uygulamalı derslerden en az dört, iki yarıyıl devam eden uygulamalı
derslerden ise en az sekiz ara sınav yapılır. Bu derslere mahsus olmak
üzere, ara sınav not ortalaması tam notun %70’ini aşan öğrenciler
istedikleri takdirde, yarıyıl/yıl sonusınavına katılmazlar. Bu öğrencilere
bağıl değerlendirme sistemi uygulanmaz. Ara sınavlarının ortalaması başarı
notu olarak sayılır.
(2) Ara sınav not
ortalaması tam notun %70’ini aşamayan öğrenciler yarıyıl/yıl
sonu sınavına katılırlar ve bu öğrencilerin başarı notu, 23 üncü
maddede belirlenen şekilde hesaplanır.
Stajlar
MADDE 28 – (1)
Üniversiteye bağlı fakülteler, konservatuvar, yüksekokullar ve meslek
yüksekokullarında yapılacak stajlar ve uygulamalı eğitim, ilgili mevzuat
hükümleri ile Yükseköğretim Kurulu kararları ve Senato tarafından belirlenen
esaslara göre yapılır.
(2) Öğrenciler,
pratik dersleri, uygulamalı dersleri ve stajları, ilgili kamu kurum ve
kuruluşları ile bunlara eşdeğer özel kuruluşlarda yapabilirler.
(3) Staj süresi
içerisinde öğrenci, disiplin iş ve işlemlerinde, 18/8/2012 tarihli
ve 28388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci
Disiplin Yönetmeliği hükümlerine tabidir.
Sınav
sonuçlarına itiraz
MADDE 29 – (1)
Öğrenciler sınav sonuçlarına itirazlarını, sonuçların ilan tarihinden itibaren
beş iş günü içinde yazılı olarak ilgili dekanlık veya müdürlüğe yaparlar.
İtirazlar, sadece maddi hata bakımından yapılır. İtiraz, ilgili bölüm
başkanlığı tarafından maddi hata bakımından incelenmek üzere sorumlu
öğretim elemanına sevk edilir. Eğer sınav sonucunda değişme olursa bu
sonuç, ilgili birim yönetim kurulunca görüşülür. İlgili yönetim kurulu,
kararı on beş iş günü içinde Rektörlüğe bildirir. Sınav sonucuna yapılan
itiraz sonrası öğrencinin notunda değişiklik olması hâlinde, değişiklik ilgili
öğrenciyi kapsar ve diğer öğrencilerin notlarının hesaplanmasında dikkate
alınmaz.
Mezuniyet
MADDE 30
– (1) Bir öğrenci mezuniyet için, ortak zorunlu
dersler dahil; ön lisans programlarında 120, dört yıllık lisans
programlarında 240, beş yıllık lisans programlarında 300, altı yıllık
lisans programlarında 360 AKTS’yitamamlamalıdır.
(2) Öğrencinin
mezun olabilmesi için, izlemekte olduğu programda belirtilen bütün
dersleri, uygulamaları, proje, laboratuvar, seminer, bitirme projesi
ve zorunlu staj gibi çalışmaları başarmış ve AGNO’sunun en az
2,00 olması gerekir. AGNO’su 2,00 ve üzerinde olan
öğrenciler, D1, D2 ve D3 notu aldıkları derslerden
de başarılı kabul edilirler.
(3) AGNO’su 2,00’ın
altında olan öğrenciler,
istedikleri D1, D2 ve D3 notu aldıkları dersleri, AGNO’su 2,00
veya daha yukarı oluncaya kadar tekrar alır. Tekrarlanan derslerde
öğrencinin aldığı son not geçerlidir.
Diplomalar
MADDE 31 – (1)
Üniversitenin fakülte, yüksekokul, konservatuvar ve meslek
yüksekokullarından mezun olan öğrencilere aşağıda belirtilen diplomalar
verilir:
a) Meslek
yüksekokulu diploması; Üniversiteye bağlı bir meslek yüksekokulu ile ilgili
eğitim-öğretim programında öngörülen tüm teorik ve uygulamalı dersleri,
varsa staj ve bitirme çalışmalarını başarı ile tamamlayan öğrencilere
ilgili dalda verilen diplomadır.
b) Ön lisans
diploması; meslek yüksekokulu dışında, herhangi bir fakülte veya
yüksekokulun eğitim ve öğretim programının ilk dört yarıyılındaki
derslerden başarılı olan ve sonraki yıllarda Üniversiteden ayrılan öğrencilere,
Yükseköğretim Kurulunca belirlenen esaslara göre verilen diplomadır.
c) Lisans
diploması; Üniversiteye bağlı öğrenim süresi dört yıl olan fakülte ve
yüksekokullardaki tüm teorik ve uygulamalı dersleri, varsa staj ve bitirme
çalışmalarını başarı ile tamamlayan öğrencilere ilgili dalda verilen
diplomadır.
ç) Yüksek lisans
diploması; Üniversiteye bağlı öğrenim süresi beş yıl ve daha fazla olan
fakültelerdeki tüm teorik ve uygulamalı dersleri, varsa staj ve bitirme
çalışmalarını başarı ile tamamlayan öğrencilere ilgili dalda verilen
diplomadır.
(2) Öğrencinin
kayıtlı bulunduğu birimden mezuniyetine, ilgili birimin yönetim kurulu
karar verir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Mazeretler Hali, Kayıt
Dondurma, Kayıt Silme ve Disiplin İşleri
Ara sınavlarda
mazeret hâli
MADDE 32 – (1)
Bir dersin ara sınavına ilgili birimin yönetim kurulunun kabul edeceği
haklı ve geçerli bir nedenle katılamayan öğrenciler için mazeret ara sınavı
açılır.
(2) Bu öğrenciler
mazeretlerini ara sınav tarihinden sonraki beş iş günü içinde bu mazeretlerini
gösteren belgeleri eklemek suretiyle, ders aldıkları birimin dekanlığına
veya müdürlüğüne yazılı olarak bildirmek zorundadır. Bu süre geçtikten
sonra yapılan başvurular kabul edilmez.
(3) Üniversitenin
bilimsel, kültürel, sosyal ve sportif etkinlikleri ile Türkiye’yi ulusal ve
uluslararası seviyede yurt içi ve yurt dışında temsil eden öğrenciler için,
22 nci maddenin beşinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen devam
koşulları aranmaz. Bu durumdaki öğrencilerin ara sınav ve/veya
yarıyıl/yılsonu sınav hakları saklıdır.
(4) Raporlu veya
mazeretli öğrenciler, raporlu veya izinli sayıldıkları sürelerde hiçbir
sınava katılamazlar, katılsalar bile sınav sonucu geçerli sayılmaz.
Haklı ve
geçerli nedenlerle kayıt dondurma
MADDE 33 – (1)
Öğrencilerin kayıtları haklı ve geçerli nedenlerin varlığı hâlinde ilgili
birim yönetim kurulu kararıyla dondurulabilir. Bu süre bir yıldan fazla
olamaz. Ancak kanser, verem, akıl hastalıkları ve benzeri uzun süreli
tedaviye ihtiyaç duyulan durumlarda alınan sağlık raporları değerlendirilerek
yukarıda belirtilen bir yıllık süre, iki yıla çıkarılabilir. Bu süre içinde
öğrenciler izinli sayılır.
(2) Kayıt
dondurmada haklı ve geçerli nedenler şunlardır:
a) Öğrencinin,
sağlık kurulu raporu ile belgelenmiş sağlıkla ilgili mazeretinin olması.
b) 2547 sayılı
Kanunun 7 nci maddesinin (d) bendinin (2) numaralı alt bendi
uyarınca öğrenimin aksaması sonucunu doğuracak olaylar nedeniyle öğrenime
Yükseköğretim Kurulu kararı ile ara verilmesi.
c) Mahallin en
büyük mülki amirince verilecek bir belge ile belgelenmiş olması koşuluyla
doğal afetler nedeniyle öğrencinin öğrenime ara vermek zorunda kalmış
olması.
ç) Birinci derece
akrabalarının ağır hastalığı hâlinde bakacak başka kimsesinin bulunmaması
nedeniyle öğrencinin öğrenimine ara vermek zorunda olduğunu belgelemesi ve
bunun ilgili birim yönetim kurulunca uygun görülmesi.
d) Mahallin en
büyük mülki amirince verilecek bir belge ile belgelenmiş olması koşuluyla,
ekonomik nedenlerle ilgili birim yönetim kurulu kararıyla izinli olarak öğrencinin
öğrenimine ara vermiş olması.
e) Yükseköğretim
Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre, öğrencinin
yükseköğretim kurumundan çıkarma cezası almasını gerektirmeyen mahkûmiyet
halinin bulunması.
f) Öğrencinin
tecil hakkını kaybetmesi veya tecilinin kaldırılması suretiyle askere
alınması.
g) Öğrencinin
tutuklu olması.
ğ) Öğrencilere,
öğrenim ve eğitimlerine katkıda bulunacak Üniversite dışı burs, staj,
araştırma gibi imkânların doğması.
h) İlgili birim
yönetim kurulunun mazeret olarak kabul edeceği ve Yönetim Kurulunca kabul
edilecek diğer hâllerin ortaya çıkması.
Kayıt silme
MADDE 34 – (1)
Aşağıdaki hâllerde öğrencinin kaydı silinerek, Üniversite ile ilişiği
kesilir:
a) Hakkında
açılan disiplin soruşturması sonunda yükseköğretim kurumundan çıkarma
cezası alması.
b) Açık öğretim
programları hariç bir başka yükseköğretim kurumunda kayıtlı öğrenci
olduğunun belirlenmesi.
c) Kesin kayıt
işleminin usulüne uygun yapılmadığının veya kesin kayıt hakkı
kazanılmadığının anlaşılması nedeniyle kayıt işleminin iptal edilmesi.
(2) İlişiği
kesilme durumunda olan öğrencilerin kayıt silme işlemi, birimin ilgili
yönetim kurulunun kararıyla yapılır.
(3) Kaydının
silinmesini isteyen öğrencilerin, bir dilekçe ile ilgili birimin öğrenci
işleri bürosuna başvurması ve ilişik kesme belgesi işlemlerini tamamlaması
gerekir.
(4) İlişiği
kesilen öğrenciye lise diplomasının aslı, ilgili birim tarafından
fotokopisi alındıktan sonra verilir. Bu yolla ayrılan öğrencinin yeniden
kaydı yapılmaz.
(5) Üniversiteden
yatay geçiş yolu ile ayrılanların dosya muhteviyatı, geçiş yaptığı
kurumun/birimin yazısı üzerine, ilgili kuruma gönderilir. Gönderilen
belgelerin fotokopisi öğrencinin dosyasında saklanır.
(6) Azami öğrenim
süresini tamamlamış son sınıf öğrencilerinin mezun olabilmek için,
programda bulunan derslerden alamadığı veya alıp da sınava girme
koşullarını yerine getiremediği ders sayısını beş dersin altına düşüremeyen
öğrencilerin kaydı ilgili yönetim kurulu kararı ile silinir.
(7) Azami öğrenim
süresini tamamladıktan sonra verilen ek süre ve ek sınav haklarını kullanan
öğrencilerin, birden çok dersten başarısız olmaları halinde ilgili yönetim
kurulu kararı ile kayıtları silinir.
Disiplin
MADDE 35 – (1)
Disiplin iş ve işlemleri Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği
hükümlerine göre yürütülür.
ALTINCI BÖLÜM
Ders Muafiyet, Yatay
Geçiş, Dikey Geçiş, Meslek Yüksekokullarına
Geçiş ve İntibaka İlişkin
Esaslar
Yeniden
kayıtta muafiyet
MADDE 36
– (1) Daha önce bir yükseköğretim kurumuna kayıt yaptırmış, bu
yükseköğretim kurumundan mezun olmuş veya ayrılmış olan, fakülte,
yüksekokul, konservatuvar ve meslek yüksekokullarına ilk kez
kayıt yaptıran öğrenciler, kesin kayıt yaptırdıkları bölüm veya programın
müfredatında yer alan ve daha önceden diğer yükseköğretim kurumlarından
almış ve başarmış oldukları eşdeğer dersler için, ilk iki hafta içinde
muafiyet talebinde bulunabilirler.
(2) İlgili
birimin yönetim kurulu, akademik takvimde belirlenen ders ekle-sil tarihine
kadar öğrencilerin muafiyetine karar verir.
(3) Muafiyeti
istenen dersin değerlendirmesi; öğrenme çıktıları öncelikli olmakla
birlikte, kredi/saat değeri, içeriği ve gerektiğinde dersin ön lisans veya
lisans programında alınmış olması dikkate alınarak, birim yönetim
kurullarınca yapılır.
(4) İlgili kurumda
alınan notun harf notu değeri, Üniversite harf not sistemine dönüştürülür.
Bu harf notu Üniversite otomasyon sistemine girilir. Harf notunun puan
aralığının aritmetik ortalaması var ise bu not da otomasyon sistemine
kaydedilir.
(5) Yatay veya
dikey geçiş yoluyla kayıt yaptıran öğrencilerin önceki yükseköğretim
kurumundan almış oldukları derslerin eşdeğerliliğine ilişkin; ilgili
bölüm/programın muafiyet ve intibak komisyonunun raporu olumlu ise, ilgili
yönetim kurulunca karar verilebilir. Eşdeğer saydırılan derslerin AKTS
kredileri ilgili birimdeki mevcut AKTS kredisi gibi değerlendirilir.
(6) Ders muafiyet
talebinde bulunan ve bu talebi ilgili yönetim kurulunca uygun görülen
öğrenciler, öğrenime başladıkları ilk yarıyıl/yılda, kayıtlı bulunduğu
programdaki dersleri, muaf sayıldığı dersler hariç, alt sınıflarda hiç
almadığı dersleri öncelikle almak kaydı ile üst yarıyıl/yıldaki dersleri
alabilirler.
(7) Ders
muafiyeti nedeniyle, kayıt yılı itibarıyla üst yarıyılda/yılda, 19 uncu
madde hükümleri kapsamında ders alan öğrenciler, sorumlu oldukları
eğitim-öğretim programını başarı ile tamamladıkları takdirde, öğrenim
süresinin dolmasını beklemeden mezun olabilirler.
Dikey geçiş ve
lisans tamamlama
MADDE 37 – (1)
Meslek yüksekokulu mezunlarının lisans programına giriş ve devam
koşulları, 19/2/2002tarihli ve 24676 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları
Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik; öğretmen
yetiştiren yüksekokul mezunlarının lisans programına giriş ve devam
koşulları 16/11/1983 tarihli ve 18223 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Öğretmen Yetiştiren Yüksekokul Mezunlarının Lisans Öğrenimi Yapmaları
Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre düzenlenir.
Programlar
arasında geçiş, çift ana dal, yan dal ile kurumlar arası kredi transferi
MADDE 38 – (1)
Ön lisans ve lisans düzeyindeki programlar arasında geçiş, çift ana dal,
yan dal ile kurumlar arası kredi transferi
işlemleri, 24/4/2010 tarihli ve 27561 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans
Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile
Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
hükümlerine ve Senato kararlarına göre yapılır.
(2) İkinci
öğretime devam eden öğrencilerden, hazırlık sınıfı hariç, bulundukları
sınıfın bütün derslerini başarmak ve ilk % 10’a girmek suretiyle bir üst
sınıfa geçmiş olanlar normal öğretim programlarına yatay geçiş
yapabilirler. Normal öğretimden ikinci öğretime de yatay geçiş yapılabilir;
bu yatay geçişler normal öğretimde uygulanan ilgili mevzuat hükümlerine
tabidir.
Meslek
yüksekokullarına geçiş
MADDE 39 – (1)
Bir lisans programını tamamlamayan veya tamamlayamayan öğrenciler; ilgili
lisans programının en az ilk dört yarıyılının bütün derslerinden başarılı
olmaları şartıyla, almış oldukları ön lisans diploması ile meslek
yüksekokullarına başvurmaları halinde, bu
öğrencilere 18/3/1989 tarihli ve 20112 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Lisans Öğrenimlerini Tamamlamayan veya Tamamlayamayanların Ön
Lisans Diploması Almaları veya Meslek Yüksekokullarına İntibakları Hakkında
Yönetmelik hükümleri uygulanır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Yabancı Dille
Eğitim-Öğretim ve Yabancı Dil Hazırlık Eğitimi
Yabancı dille
eğitim-öğretim
MADDE 40
– (1) Yabancı dille eğitim-öğretim; 2547 sayılı Kanunun 49 uncu
maddesine ve 23/3/2016 tarihli ve 29662 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Yabancı Dil Öğretimi ve Yabancı Dille
Öğretim Yapılmasında Uyulacak Esaslara İlişkin Yönetmelik hükümleri ve Senato
kararlarına göre yapılır.
Yabancı dil
hazırlık eğitim-öğretimi
MADDE 41
– (1) Üniversitenin yabancı dil hazırlık eğitimi; kısmen veya
tamamen yabancı dille eğitim-öğretim yapılan programların hazırlık
sınıflarını, Türkçe eğitim-öğretim yapılan programların isteğe bağlı
kontenjan dahilinde bir yıl süreli hazırlık sınıflarını ve Türkçe
eğitim-öğretim yapılan programlarda uluslararası öğrencilerin bir yıl
süreli Türkçe hazırlık sınıflarını kapsar.
(2) Yabancı
diller hazırlık sınıfında, yabancı dil eğitim-öğretiminin esaslarına
ilişkin hususlar Senato tarafından belirlenir.
(3) İsteğe bağlı
hazırlık sınıfı eğitim ve öğretiminin süresi bir yıldır. Üniversitede
ikinci yılda isteğe bağlı hazırlık eğitim ve öğretimi verilmez. Ancak,
yabancı dilde veya Türkçe eğitim ve öğretim yapılan programlarda başarısız
olan öğrenciler sonraki yıl tekrar yeterlilik sınavlarına girerler.
(4) Kısmen veya
tamamen yabancı dille eğitim ve öğretim yapan programlara kayıtlı olan
öğrencilerden ikinci yılın sonunda başarısız olanların kaydı silinir.
İlişiği kesilen öğrenciler, öğretim dili Türkçe olan eşdeğer programlara
ilgili mevzuat hükümlerine göre yerleştirilebilirler.
(5) İsteğe bağlı
kontenjan dahilinde hazırlık sınıfları bir yıl sürelidir. Bu süre
sonunda öğrenciler, doğrudan birinci sınıfa geçiş yapar.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 42 – (1)
Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hâllerde ilgili diğer mevzuat hükümleri
ile Senato, Yönetim Kurulu, ilgili birimlerin kurul ve yönetim kurulu
kararları uygulanır.
Azami
sürelerin hesaplanması
GEÇİCİ MADDE 1
– (1) 2014-2015 eğitim-öğretim yılı veya öncesinde İnönü
Üniversitesine kayıtlı olup, Malatya Turgut Özal Üniversitesine aktarılan
öğrenciler için 12 nci maddede belirtilen azami öğrenim sürelerinin
belirlenmesinde, 2014-2015 eğitim-öğretim yılı başlangıç kabul edilir.
İntibak
GEÇİCİ MADDE 2
– (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce İnönü
Üniversitesinden Malatya Turgut Özal Üniversitesine aktarılan kayıtlı
öğrenciler, ikinci yarıyılın sonundan itibaren AGNO’su 1,80’in
altında olanlar, alt sınıflarda hiç almadıkları, devamsız veya başarısız
oldukları dersleri öncelikle almak kaydıyla, bulundukları yarıyıl/yıl
derslerini alırlar. Bu durumdaki öğrenciler, bir yarıyılda en fazla 30 AKTS
ders alabilirler.
(2) Bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce İnönü Üniversitesinden Malatya
Turgut Özal Üniversitesine aktarılan kayıtlı öğrenciler, ikinci yarıyılın
sonundan itibaren AGNO’ları, 1,80-2,99 arasında olanlar, alt
sınıflarda hiç almadıkları, devamsız veya başarısız oldukları dersleri
öncelikle almak kaydıyla, bulundukları yarıyıl/yıl derslerini alırlar. Bu
durumdaki öğrenciler bir yarıyılda en fazla 45 AKTS ders alabilirler.
Yürürlük
MADDE 43 – (1)
Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 44 – (1)
Bu Yönetmelik hükümlerini Malatya Turgut Özal Üniversitesi Rektörü yürütür.
|
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî
Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
10/6/2019
|
30797
|
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin
Yayımlandığı Resmî Gazetelerin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1.
|
8/3/2020
|
31062
|
2.
|
|
|
|