AHİ
EVRAN ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM VE
ÖĞRETİM
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1)
Bu Yönetmeliğin amacı; Ahi Evran Üniversitesine bağlı
enstitülerde yürütülen lisansüstü eğitim, öğretim ve sınavlara ilişkin usul
ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1)
Bu Yönetmelik, Ahi Evran Üniversitesine bağlı enstitülerde
yürütülen, yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik programları ile
bunların gerektirdiği eğitim, bilimsel araştırma ve uygulama faaliyetlerine
yönelik programlardan oluşan lisansüstü eğitim ve öğretime ilişkin
hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1)
Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim
Kanununun 14 üncü, 44 üncü ve 46 ncı maddelerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1)
Bu Yönetmelikte geçen;
a) AKTS: Avrupa
Kredi Transfer Sistemini,
b) ALES: Akademik
Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavını,
c) Enstitü:
Ahi Evran Üniversitesine bağlı enstitüleri,
ç) Enstitü Yönetim
Kurulu: Enstitü müdürünün başkanlığında, enstitü müdür yardımcıları ve
enstitü müdürü tarafından önerilen adaylar arasından enstitü kurulunun üç
yıl süreyle seçtiği üç öğretim üyesinden oluşan kurulu,
d) e-YDS:
Elektronik Yabancı Dil Sınavını,
e) ÖSYM: Ölçme,
Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığını,
f) Rektör:
Ahi Evran Üniversitesi Rektörünü,
g) Senato:
Ahi Evran Üniversitesi Senatosunu,
ğ) TİK: Tez izleme
komitesini,
h) Üniversite:
Ahi Evran Üniversitesini,
ı) YDS: Yabancı
Dil Bilgi Seviye Tespit Sınavını,
i) YÖK:
Yükseköğretim Kurulunu,
j) YÖKDİL:
Yükseköğretim Kurumları Yabancı Dil Sınavını,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Yüksek
Lisans Programları
Genel esaslar
MADDE 5 – (1)
Yüksek lisans programları, öğrencinin bilimsel araştırma yöntemlerini
kullanarak bilgilere erişme, bilgiyi derleme, yorumlama ve değerlendirme
yeteneğini kazanmasını sağlar.
(2) Yüksek lisans
programları, tezli ve tezsiz olmak üzere iki şekilde yürütülür.
(3) Öğretim
elemanı ve öğrencilerin aynı mekânda bulunma zorunluluğu olmaksızın, bilgi
ve iletişim teknolojilerine dayalı olarak öğretim faaliyetlerinin
planlandığı ve yürütüldüğü lisansüstü uzaktan öğretim programları
açılabilir.
Başvuru ve
kabul
MADDE 6 – (1)
Yüksek lisans programlarına başvurabilmek için adayların;
a) Bir lisans
diplomasına sahip olmaları,
b) ÖSYM tarafından
merkezi olarak yapılan ALES’ten başvurduğu programın puan türünde
en az 55 puan veya ALES’e eşdeğer kabul edilen ve YÖK tarafından
ilan edilen eşdeğer puana sahip olmaları
gerekir.
(2) Güzel sanatlar
fakültelerinin ve konservatuvarın enstitülerdeki anabilim/anasanat dallarına
öğrenci kabulünde ALES puanı aranmaz. Anabilim/anasanat dallarına
öğrenci kabulündeki puanlama esasları enstitü yönetim kurulu tarafından
belirlenir ve ilan edilir.
(3) Yüksek lisans
programına başvuracak olanların programa kabulünde, ALES puanının %50’si,
lisans mezuniyet notunun %10’u, yabancı dil puanının %20’si ve bilimsel
değerlendirme sınavının ise %20’si alınarak değerlendirme yapılır.
(4) Lisans
öğrenimini yurt dışında tamamlayan adaylar için YÖK tarafından verilmiş
denklik belgesi aranır.
(5) Başvuru
yapılırken yabancı dil sınavına girmiş olma koşulu aranmaz. Ancak, ilgili
enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı kararı ve enstitü yönetim
kurulu onayı ile yabancı dil sınavına girmiş olma koşulu ve taban puanı
belirlenebilir.
Tezli yüksek
lisans programı
MADDE 7 – (1)
Tezli yüksek lisans programı en az 21 kredi ve en az yedi ders, bir seminer
dersi ve tez çalışmasından oluşur. Seminer dersi ve tez çalışması kredisiz
olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Tezli yüksek lisans
programı bir eğitim-öğretim döneminde 60 AKTS kredisinden az olmamak
koşuluyla seminer dersi dâhil en az sekiz ders ve tez çalışması olmak üzere
toplam 120 AKTS kredisinden oluşur.
(2) Öğrenci en
geç, danışman atanmasını izleyen dönemden itibaren her yarıyıl tez dönemi
için kayıt yaptırmak zorundadır.
Süre
MADDE 8 – (1)
Tezli yüksek lisans programının süresi yabancı dil hazırlık sınıfı ve
bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt olunan programa ilişkin
derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt
yaptırılıp yaptırılmadığına bakılmaksızın dört yarıyıl olup, en geç altı
yarıyılda tamamlanır. Ancak kredili derslerini, seminerini ve tez
çalışmasını başarıyla tamamlayanlar, tezli yüksek lisans programını üç
yarıyılda da bitirebilirler.
(2) Kayıtlı olunan
programa ilişkin derslerin verildiği yarıyıldan başlamak üzere her yarıyıl
için kayıt yaptırılıp yaptırılmadığına bakılmaksızın dört yarıyıl sonunda
öğretim programında yer alan kredili derslerini ve seminer dersini
başarıyla tamamlayamayan, bu süre içerisinde Üniversitenin öngördüğü başarı
koşullarını yerine getiremeyen, azami süreler içerisinde tez çalışmasında
başarısız olan ve tez savunmasına girmeyen öğrencinin Üniversite ile
ilişiği kesilir.
(3) Programlarında
öngörülen kredili ve kredisiz derslerini, seminer dersini ve tezini
başarıyla tamamlayan öğrenciler mezuniyete hak kazanırlar.
Tez danışmanı
atanması
MADDE 9 – (1)
Tezli yüksek lisans programında, enstitü anabilim dalı başkanlığı her
öğrenci için Üniversitenin kadrosunda bulunan bir tez danışmanını en geç
birinci yarıyılın sonuna kadar ve öğrencinin danışmanıyla beraber
belirlediği tez konusunu ise en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar Enstitüye
önerir. Tez danışmanı ve tez konusu enstitü yönetim kurulu onayı ile
kesinleşir.
(2) Tez danışmanı,
Senatonun belirleyeceği niteliklere sahip öğretim üyeleri arasından
seçilir. Üniversitede belirlenen niteliklere sahip öğretim üyesi
bulunmaması halinde Senatonun belirlediği esaslar çerçevesinde Enstitü
Yönetim Kurulu tarafından başka bir üniversiteden öğretim üyesi danışman
olarak seçilebilir.
(3) Tez
çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda
Üniversite kadrosundan veya başka bir üniversiteden doktora/sanatta
yeterlik derecesine sahip kişiler de ikinci danışman olarak atanabilir.
Yüksek lisans
tezinin sonuçlanması
MADDE 10 – (1)
Tezli yüksek lisans programında eğitim alan bir öğrenci, elde ettiği
sonuçları Senato tarafından kabul edilen tez yazım kılavuzuna uygun biçimde
yazar ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunur. Tez savunma sınavına
girmeye hak kazanmak için tüm derslerin başarıyla tamamlanmış olması
gerekir.
(2) Tez
savunmasına girebilmek için adayın tez konusu ile ilgili olarak
ulusal/uluslararası düzeyde bilimsel bir etkinlikte -sempozyum, konferans,
kongre ve benzeri- sunum yapmış olması veya hakemli bir dergide yayın
yapmış olması şartı aranır.
(3) Yüksek lisans
tezinin savunulmasından önce, düzeltme verilen tezlerde düzeltme ile
birlikte, öğrenci tezini tamamlayarak danışmanına sunar. Danışman, tezin
savunulabilir olduğuna ilişkin görüşü ile birlikte tezi enstitüye teslim
eder. Enstitü söz konusu teze ilişkin intihal yazılım programı raporunu
alarak danışmana ve jüri üyelerine gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir
intihalin tespiti halinde gerekçesi ile birlikte karar verilmek üzere tez,
Enstitü Yönetim Kuruluna gönderilir.
(4) Yüksek lisans
tez jürisi, tez danışmanı ve ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığının
önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile atanır. Jüri, biri öğrencinin
tez danışmanı, en az biri de Üniversite dışından olmak üzere üç öğretim
üyesinden oluşur. İkinci tez danışmanının bulunması durumunda, jüri beş
öğretim üyesinden oluşur.
(5) Tez
çalışmasını tamamlayan öğrenci, tezin jüri üye sayısından bir fazla sayıda
nüshasını tez danışmanına teslim eder. Danışman, tezin yazım kurallarına
uygunluğu yönünden yazılı olarak belirttiği görüşü ile tezin nüshalarını
anabilim/anasanat/bilim/sanat dalı/program başkanlığı aracılığıyla ilgili
enstitüye gönderir.
(6) Jüri üyeleri,
söz konusu tezin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir
ay içinde toplanarak öğrenciyi tez sınavına alır. Tez sınavı, tez
çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Tez
sınavı, öğretim elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından
oluşan dinleyicilerin katılımına açık ortamda gerçekleştirilir.
(7) Tez sınavının
tamamlanmasından sonra jüri tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya
düzeltme kararı verir. Bu karar enstitü anabilim dalı başkanlığınca tez
sınavını izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir.
(8) Tezi başarısız
bulunarak reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(9) Tezi hakkında
düzeltme kararı verilen öğrenci, en geç üç ay içinde, düzeltmeleri yapılan
tezi aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu savunma sonunda da başarısız
bulunarak tezi kabul edilmeyen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(10) Tezi
reddedilen öğrencinin talepte bulunması halinde, tezsiz yüksek lisans
programının ders kredi yükünü tamamlama, proje yazma ve benzeri gereklerini
yerine getirmiş olmak kaydıyla kendisine tezsiz yüksek lisans diploması
verilir. Tezin reddedilmesinden itibaren en geç iki ay içinde talepte
bulunulmaması durumunda, öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
Diploma
MADDE 11 – (1)
Tez sınavında başarılı olmak ve Senato tarafından belirlenen mezuniyet için
gerekli diğer koşulları da sağlamak kaydıyla, yüksek lisans tezinin
ciltlenmiş en az dört adet kopyasını, elektronik ortamda kaydedilmiş bir
adet tez CD’sini ve enstitü tarafından istenen diğer belgeleri tamamlayarak
tez sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde ilgili enstitüye
teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan yüksek lisans öğrencisine
tezli yüksek lisans diploması verilir. Enstitü Yönetim Kurulu talep halinde
teslim süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine
getirmeyen öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz,
öğrencilik haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde
ilişiği kesilir.
(2) Tezli yüksek
lisans diploması üzerinde öğrencinin kayıtlı olduğu enstitü anabilim
dalındaki programın YÖK tarafından onaylanmış adı ile enstitü müdürü ve
Rektörün imzası bulunur. Mezuniyet tarihi tezin sınav jüri komisyonu
tarafından imzalı nüshasının teslim edildiği tarihtir.
(3) Tezin
tesliminden itibaren üç ay içinde yüksek lisans tezinin bir kopyası
elektronik ortamda, bilimsel araştırma ve faaliyetlerin hizmetine sunulmak
üzere Enstitü tarafından YÖK’e gönderilir.
Tezsiz yüksek
lisans programı
MADDE 12 – (1)
Tezsiz yüksek lisans programı toplam 60 AKTS’den az olmamak
kaydıyla en az on ders ve dönem projesi dersinden oluşur. Öğrenci, dönem
projesi dersinin alındığı yarıyılda bu derse kayıt yaptırmak ve yarıyıl
sonunda yazılı proje ve/veya rapor vermek zorundadır. Dönem projesi dersi
kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir.
(2) Öğrenci;
programında öngörülen kredi tutarını, danışmanının önerisi ve Enstitü
Yönetim Kurulunun onayı ile bir diploma için kullanılmamış olmak koşulu ile
başka lisansüstü programlardan daha önce almış olduğu lisansüstü derslerini
geçerli saydırarak tamamlayabilir. Öğrencinin alacağı derslerin en çok üçü,
lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması kaydıyla, danışman onayı
sonrasında lisans derslerinden seçilebilir.
(3) Senato tarafından
belirlenen esaslara göre tezsiz yüksek lisans programının sonunda yeterlik
sınavı uygulanabilir.
(4) Tezsiz yüksek
lisans programı lisansüstü ikinci öğretimde yürütülebilir.
(5) Dönem projesi
dersi alan öğrenci hazırlamakla yükümlü olduğu dönem projesini danışmanına
onaylatmak zorundadır.
Süre
MADDE 13 – (1)
Tezsiz yüksek lisans programını tamamlama süresi, kayıt olunan programa
ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt
yaptırılıp yaptırılmadığına bakılmaksızın en az iki yarıyıl, en çok üç
yarıyıldır. Bu sürenin sonunda başarısız olan veya programı tamamlayamayan
öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
Danışman
atanması
MADDE 14 – (1)
Tezsiz yüksek lisans programında enstitü anabilim dalı başkanlığı, her
öğrenci için ders seçiminde ve dönem projesinin yürütülmesinde danışmanlık
yapacak bir öğretim üyesi veya Senato tarafından belirlenen niteliklere
sahip doktora derecesine sahip bir öğretim görevlisini en geç birinci
yarıyılın sonuna kadar belirler. Dönem projesi dersinin danışmanı Enstitü
Yönetim Kurulu kararı ile atanır. Gerektiğinde ilgili enstitü yönetim
kurulu kararıyla dönem projesi dersinin danışmanı değiştirilebilir.
Diploma
MADDE 15 – (1)
Kredili derslerini ve dönem projesini başarıyla tamamlayan öğrenciye tezsiz
yüksek lisans diploması verilir.
(2) Tezsiz yüksek
lisans diplomasının üzerinde, öğrencinin kayıtlı olduğu enstitünün anabilim
dalındaki programının YÖK tarafından onaylanmış adı ile enstitü müdürü ve
Rektörün imzası bulunur.
(3) Tezsiz yüksek
lisans programına devam edenler, başvurdukları tezli yüksek lisans programı
için belirlenmiş olan asgari şartları yerine getirmek kaydıyla, tezli
yüksek lisans programına geçiş yapabilirler. Bu durumda tezsiz yüksek
lisans programında alınan dersler Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla tezli
yüksek lisans programındaki derslerin yerine sayılabilir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Doktora
Programı
Genel esaslar
MADDE 16 – (1)
Doktora programı, öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel problemleri,
verileri geniş ve derin bir bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma, analiz
etme ve yeni sentezlere ulaşmak için gerekli becerileri kazandırır.
(2) Doktora
programı, tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için
toplam 21 krediden ve bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den az
olmamak koşuluyla en az yedi ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve
tez çalışması olmak üzere toplamda en az 240 AKTS kredisinden oluşur.
Lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için de en az 42 kredilik 14
ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere
toplam en az 300 AKTS kredisinden oluşur.
(3) Öğrenci,
programında öngörülen kredi tutarını, danışmanının önerisi ve Enstitü
Yönetim Kurulunun onayı ile bir diploma için kullanılmamış olmak koşulu ile
başka lisansüstü programlardan daha önce almış olduğu lisansüstü dersleri
geçerli saydırarak tamamlayabilir.
(4) Doktora
programlarında enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü
Yönetim Kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan
derslerden yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için en
fazla iki, lisans derecesiyle kabul edilmiş öğrenciler için en fazla dört
ders seçilebilir.
(5) Lisans
dersleri ders yüküne ve doktora kredisine sayılmaz.
(6) Doktora
programları ikinci öğretim olarak açılamaz.
(7) Doktora
çalışması sonunda hazırlanacak tezin, bilime yenilik getirme, yeni bir
bilimsel yöntem geliştirme, bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulama
niteliklerinden en az birini yerine getirmesi gerekir.
Başvuru ve
kabul
MADDE 17 – (1)
Doktora programına başvurabilmek için adayların;
a) Tezli yüksek
lisans diplomasına sahip olmaları ve ALES’ten başvurduğu
programın puan türünde 55 puandan az olmamak koşuluyla ilgili Senato kararı
ile belirlenecek ALES puanına sahip olmaları,
b) Anadilleri
dışında YÖK tarafından kabul edilen merkezî yabancı dil sınavları ile
eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından en az 55
puan veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil
sınavlarından bu puana eşdeğer bir puan almaları,
c) Tıp, diş
hekimliği, veteriner, eczacılık fakülteleri ile hazırlık sınıfları en az on
yarıyıl süreli lisans diplomasına veya ilgili mevzuatta düzenlenen esaslara
göre bir laboratuvar dalında kazanılan uzmanlık yetkisine sahip
olmaları ve ALES’ten başvurduğu programın puan türünde 55 puandan
az olmamak koşuluyla Senato tarafından belirlenecek ALES puanına sahip
olmaları,
ç) Lisans
derecesiyle doktora programına başvuranların lisans mezuniyet not
ortalamalarının 4 üzerinden en az 3 veya buna eşdeğer bir puan olması
ve ALES’ten başvurduğu programın puan türünde 80 puandan az
olmamak koşuluyla Senato tarafından belirlenecek ALES puanına sahip
olmaları,
gerekir.
(2) Doktora
programına başvuracak olanların programa kabulünde, ALES puanının %50’si,
lisans/yüksek lisans mezuniyet notunun %10’u, yabancı dil puanının %20’si
ve bilimsel değerlendirme sınav puanının %20’si alınarak değerlendirme
yapılır.
(3) Hazırlık
sınıfları hariç, on yarıyıl süreli lisans eğitimi alanlar yüksek lisans
derecesine sahip sayılır.
(4) Doktora
programına öğrenci kabulünde anadilleri dışında YÖK tarafından kabul edilen
merkezî yabancı dil sınavları ile eşdeğerliği kabul edilen uluslararası
yabancı dil sınavlarından en az 55 puan veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği
kabul edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından bu puana eşdeğer bir
puan alınması zorunlu olup, bu asgari puanların girilecek programların özelliklerine
göre gerekirse yükseltilmesine Enstitü Yönetim Kurulu tarafından karar
verilir.
Süre
MADDE 18 – (1)
Doktora programı, derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem
için kayıt yaptırılıp yaptırılmadığına bakılmaksızın sekiz yarıyıl olup
azami tamamlama süresi on iki yarıyıl; lisans derecesi ile kabul edilenler
için on yarıyıl olup azami tamamlama süresi on dört yarıyıldır.
(2) Doktora
programı için gerekli kredili dersleri başarıyla tamamlamanın azami süresi
tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için dört yarıyıl, lisans
derecesi ile kabul edilenler için altı yarıyıldır. Bu süre içinde kredili
derslerini başarıyla tamamlayamayan veya genel not ortalaması dörtlük
sistemde en az 3,00’ı sağlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği
kesilir.
(3) Kredili
derslerini başarıyla bitiren, yeterlik sınavında başarılı bulunan ve tez
önerisi kabul edilen, ancak tez çalışmasını birinci fıkrada belirtilen
sürede tamamlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
Tez danışmanı
atanması
MADDE 19 – (1)
Enstitü anabilim dalı başkanlığı her öğrenci için Üniversite kadrosunda
bulunan bir tez danışmanını ve danışmanla öğrencinin birlikte belirleyeceği
tez konusu ile tez başlığını ilgili enstitüye önerir. Tez danışmanı ve tez
önerisi Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla kesinleşir. Tez danışmanının, en
geç ikinci yarıyılın sonuna kadar atanması zorunludur.
(2) Tez danışmanı,
Senatonun belirleyeceği niteliklere sahip öğretim üyeleri arasından
seçilir. Üniversitede belirlenen niteliklere sahip öğretim üyesi
bulunmaması halinde Senatonun belirlediği ilkeler çerçevesinde Enstitü
Yönetim Kurulu tarafından başka bir üniversitenin öğretim üyesi danışman
olarak seçilebilir.
(3) Diş hekimliği,
eczacılık, tıp ve veteriner fakültesi anabilim dalları hariç doktora
programlarında öğretim üyelerinin tez yönetebilmesi için, başarıyla
tamamlanmış en az bir yüksek lisans tezi yönetmiş olmaları gerekir. Tez
çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda
atanacak ikinci tez danışmanı, Üniversite kadrosu dışından da en az doktora
derecesine sahip kişilerden belirlenebilir.
Yeterlik sınavı
MADDE 20 – (1)
Yeterlik sınavı, derslerini ve seminerini tamamlayan öğrencinin alanındaki
temel konular ve kavramlar ile doktora çalışmasıyla ilgili bilimsel
araştırma derinliğine sahip olup olmadığının ölçülmesidir.
(2) Bir öğrenci,
Ocak-Haziran ve Temmuz-Aralık dönemlerinde olmak üzere, bir yılda en fazla
iki kez yeterlik sınavına girer. Kredili ve kredisiz derslerini tamamlayan
ve genel not ortalaması en az 4,00 üzerinden 3,00 olan her öğrenci,
yeterlik sınavına girmek için akademik takvimde belirtilen tarihlerde
ilgili enstitüye başvurusunu yapar.
(3) Yüksek lisans
derecesi ile kabul edilen öğrenci en geç beşinci yarıyılın, lisans derecesi
ile kabul edilmiş olan öğrenci en geç yedinci yarıyılın sonuna kadar
yeterlik sınavına girmek zorundadır. Belirtilen süreler içinde yeterlik
sınavına girmeyenler sınavdan başarısız olmuş sayılır.
(4) Yeterlik
sınavları, enstitü anabilim dalı başkanlığı tarafından önerilen ve Enstitü
Yönetim Kurulu tarafından onaylanan beş kişilik doktora yeterlik komitesi
tarafından düzenlenir ve yürütülür. Komite, farklı alanlardaki sınavları
hazırlamak, uygulamak ve değerlendirmek amacıyla sınav jürileri kurar.
Sınav jürisi en az ikisi Üniversite dışından olmak üzere danışman dâhil beş
asıl ve en az biri Üniversite dışından olmak üzere iki yedek öğretim
üyesinden oluşur. Danışmanın oy hakkı olup olmadığı hususunda ilgili
enstitü yönetim kurulu karar verir. Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda
jüri, altı öğretim üyesinden oluşur. Yeterlik sınavı toplantıları öğretim
elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan
dinleyicilerin katılımına açık olarak yapılır.
(5) Yeterlik
sınavı yazılı ve sözlü olarak iki bölüm halinde yapılır. Yazılı sınavda
başarılı olan öğrenci sözlü sınava alınır. Sınavların ağırlıkları ile
notlarının hesaplanmasında Enstitü Yönetim Kurulu tarafından belirlenen
esaslara göre işlem yapılır. Sınav jürileri öğrencinin yazılı ve sözlü
sınavlardaki başarı durumunu değerlendirerek öğrencinin başarılı veya
başarısız olduğuna salt çoğunlukla karar verir. Bu karar, enstitü anabilim
dalı başkanlığınca yeterlik sınavını izleyen üç gün içinde enstitüye
tutanakla bildirilir.
(6) Yeterlik
sınavında başarısız olan öğrenci başarısız olduğu bölüm/bölümlerden bir
sonraki yarıyılda tekrar sınava alınır. Bu sınavda da başarısız olan
öğrencinin doktora programı ile ilişiği kesilir.
(7) Lisans
derecesi ile doktora programına kabul edilmiş ve en az yedi dersini başarı
ile tamamlamış bir öğrenci yüksek lisans programına geçebilir.
Tez izleme
komitesi
MADDE 21 – (1)
Yeterlik sınavında başarılı bulunan öğrenci için ilgili enstitü anabilim
dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile bir ay
içinde bir tez izleme komitesi oluşturulur.
(2) Tez izleme
komitesi üç öğretim üyesinden oluşur. Komitede tez danışmanından başka enstitü
anabilim dalı içinden ve dışından birer üye yer alır. İkinci tez
danışmanının atanması durumunda ikinci tez danışmanı dilerse komite
toplantılarına katılabilir.
(3) Tez izleme
komitesinin kurulmasından sonraki dönemlerde, enstitü anabilim dalı başkanlığının
önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile üyelerde değişiklik
yapılabilir.
Tez önerisi
savunması
MADDE 22 – (1)
Doktora yeterlik sınavını başarı ile tamamlayan öğrenci, en geç altı ay
içinde; yapacağı araştırmanın amacını, yöntemini ve çalışma planını
kapsayan tez önerisini tez izleme komitesi önünde sözlü olarak savunur.
Öğrenci, tez önerisi ile ilgili yazılı bir raporu, sözlü savunmadan en az
on beş gün önce komite üyelerine ulaştırır. Enstitü Yönetim Kurulu
tarafından kabul edilmiş bir mazereti bulunmadan komiteye süresi içinde bir
rapor sunmayan veya ilan edilen gün ve saatte sınava girmeyen öğrencinin
tez önerisi reddedilmiş sayılır.
(2) Tez izleme
komitesi, öğrencinin sunduğu tez önerisinin kabulüne, reddine veya
düzeltilmesine salt çoğunlukla karar verir. Eğer tez önerisinde düzeltme
kararı çıkmışsa öğrenciye 1 ay süre verilir. Bu süre sonunda kabul veya ret
yönünde salt çoğunlukla verilen karar, enstitü anabilim dalı başkanlığınca
işlemin bitişini izleyen 3 gün içinde enstitüye tutanakla bildirilir. Tez
önerisinin kabul edilmesi durumunda tez konusu, Enstitü Yönetim Kurulu
kararı ile onaylanır.
(3) Tez önerisi
reddedilen öğrenci, yeni bir danışman ve/veya tez konusu seçme hakkına
sahiptir. Bu durumda yeni bir TİK atanabilir. Programa aynı danışmanla
devam etmek isteyen öğrenci 3 ay içinde, danışman ve/veya tez konusunu
değiştiren öğrenci ise 6 ay içinde tekrar tez önerisi savunmasına alınır.
Tez önerisi bu savunmada da reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği
kesilir.
(4) Tez önerisi
kabul edilen öğrenci için tez izleme komitesi, Ocak-Haziran ve
Temmuz-Aralık ayları arasında birer defa olmak üzere yılda iki kez akademik
takvimde belirtilen tarihlerde toplanır. Öğrenci, toplantı tarihinden en az
1 ay önce komite üyelerine yazılı bir rapor sunar. Bu raporda o ana kadar
yapılan çalışmaların özeti ve bir sonraki dönemde yapılacak çalışma planı
belirtilir. Öğrencinin tez çalışması, TİK tarafından başarılı veya
başarısız olarak belirlenir. TİK tarafından üst üste iki kez veya aralıklı
olarak üç kez tez izleme raporundan başarısız bulunan öğrencinin Üniversite
ile ilişiği kesilir.
(5) Enstitü
Yönetim Kurulu tarafından kabul edilmiş mazereti bulunmadan TİK’e süresi
içinde rapor sunmayan veya ilan edilen gün ve saatte sınava girmeyen
öğrencinin tez izleme sınavı başarısız sayılır.
Doktora tezinin
sonuçlandırılması
MADDE 23 – (1)
Doktora programındaki bir öğrenci, elde ettiği sonuçları Enstitü Yönetim
Kurulu tarafından kabul edilen tez yazım kılavuzuna uygun biçimde yazar ve
tezini jüri önünde sözlü olarak savunur.
(2) Doktora tez
savunmasına girebilmek için adayın tez konusu ile ilgili olarak
uluslararası düzeyde bilimsel bir etkinlikte -sempozyum, konferans, kongre
ve benzeri- sunum yapmış olması veya ISI, SSCI, SCI, SCI-Expanded, ESCI,
SSCI-Expanded, AHCI, Scopus, ilgili alan indeksleri veya ULAKBİM’de taranan
uluslararası ya da Dergi Park’ta yer alan dergilerden birinde yayın yapmış
olması şartı aranır.
(3) Öğrencinin
tezinin sonuçlanabilmesi için en az üç tez izleme komitesi raporunda
başarılı olması gerekir.
(4) Doktora tez
jürisi, danışman ve enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü
Yönetim Kurulu onayı ile atanır. Jüri, üçü öğrencinin tez izleme
komitesinde yer alan öğretim üyeleri ve en az ikisi Üniversite dışından
olmak üzere danışman dâhil beş asıl ve en az biri Üniversite dışından olmak
üzere iki yedek öğretim üyesinden oluşur. İkinci tez danışmanı bulunması
halinde, jüri altı asıl üyeden oluşur.
(5) Doktora
tezinin savunmasından önce ve düzeltme verilen tezlerde ise düzeltme ile
birlikte öğrenci tezini tamamlayarak danışmanına sunar. Danışman tezin
savunulabilir olduğuna ilişkin görüşü ile birlikte tezi enstitüye teslim
eder. Enstitü söz konusu teze ilişkin intihal yazılım programı raporunu
alarak danışmana ve jüri üyelerine gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir
intihalin tespiti halinde gerekçesi ile birlikte karar verilmek üzere tez,
Enstitü Yönetim Kuruluna gönderilir.
(6) Tez sınavının
tarihi ve yeri, tez danışmanının önerisi üzerine, enstitü tarafından
belirlenir ve jüri üyeleri ile öğrenciye yazılı olarak bildirilir. Öğrenci,
jüri üyelerinin belirlenmesinden sonra, enstitüye teslim edilen tezin
aynısını jüri üyelerine bir tutanakla teslim eder ve sonucu enstitüye
bildirir.
(7) Jüri üyeleri,
söz konusu tezin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir
ay içinde toplanarak öğrenciyi tez savunmasına alır. Tez savunma sınavı,
tez çalışmasının sunumu ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Tez
savunma toplantıları öğretim elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın
uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına açık olarak yapılır.
(8) Tez sınavının
tamamlanmasından sonra jüri, dinleyicilere kapalı olarak, tez hakkında salt
çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Tezi kabul edilen
öğrenciler başarılı olarak değerlendirilir. Bu karar, enstitü anabilim dalı
başkanlığınca tez sınavını izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye tutanakla
bildirilir.
(9) Tezi başarısız
bulunarak reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Tezi
hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç altı ay içinde gerekli
düzeltmeleri yaparak tezini aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu savunmada
da başarısız bulunan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Lisans
derecesi ile doktoraya kabul edilmiş olanlardan tezde başarılı olamayanlar
için talepleri hâlinde tezsiz yüksek lisans programının ders kredi yükü ve
benzeri gereklerini yerine getirmek kaydıyla tezsiz yüksek lisans diploması
verilir. Tezin reddedilmesinden itibaren en geç iki ay içinde talepte
bulunulmaması durumunda, öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.
Doktora
diploması
MADDE 24 – (1)
Kredili ve kredisiz derslerini tamamlayan ve genel not ortalaması 4,00
üzerinden en az 3,00 olan öğrenci, yeterlik, tez önerisi, tez izleme
raporları ile ilgili gerekleri yerine getirmek ve tez sınavında başarılı
olmak kaydıyla doktora diploması almaya hak kazanır.
(2) Tez
çalışmasını tamamlayan öğrenci, tezin dört adet nüshasını ve bir adet CD
kaydını danışmanına teslim eder. Danışman, tezin yazım kurallarına
uygunluğu yönünden yazılı olarak belirttiği görüşü ile tezin nüshasını ve
CD kaydını anabilim/bilim dalı başkanlığı aracılığıyla ilgili enstitüye
gönderir.
(3) Belgeleri
tamamlayarak tez sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde ilgili
enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan öğrenci doktora
diploması almaya hak kazanır. Enstitü Yönetim Kurulu başvuru üzerine teslim
süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen
öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik
haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde ilişiği
kesilir.
(4) Doktora
diploması üzerinde enstitü anabilim dalındaki programın YÖK tarafından
onaylanmış adı ile enstitü müdürü ve Rektörün imzası bulunur. Mezuniyet
tarihi, tezin sınav jüri komisyonu tarafından imzalı nüshasının teslim
edildiği tarihtir.
(5) İlgili enstitü
tarafından tezin tesliminden itibaren üç ay içinde doktora tezinin bir
kopyası elektronik ortamda, bilimsel araştırma ve faaliyetlerin hizmetine
sunulmak üzere YÖK’e gönderilir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Sanatta
Yeterlik Programı
Genel esaslar
MADDE 25 – (1)
Sanatta yeterlik çalışması, özgün bir sanat eserinin ortaya konulmasını,
müzik ve sahne sanatlarında ise üstün bir uygulama ve yaratıcılığı
amaçlayan doktora eşdeğeri bir yükseköğretim programıdır.
(2) Sanatta
yeterlik programı tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler
için toplam 21 krediden ve bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den az
olmamak koşuluyla en az 7 ders, uygulamalar ile tez, sergi, proje, resital,
konser ve temsil gibi çalışmalar olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden
oluşur. Lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için en az 42 kredilik
14 ders, uygulamalar ile tez, sergi, proje, resital, konser ve temsil gibi
çalışmalar olmak üzere en az 300 AKTS kredisinden oluşur.
(3) Enstitü
anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu
onayı ile diğer üniversitelerde verilmekte olan derslerden yüksek lisans
derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için en fazla 2, lisans derecesiyle
kabul edilmiş öğrenciler için en fazla 4 ders seçilebilir.
Başvuru ve
kabul
MADDE 26 – (1)
Sanatta yeterlik programına başvuracak adayların;
a) Yüksek lisans diplomasına
sahip olmaları,
b) Güzel sanatlar
fakülteleri ile konservatuvar mezunu olmaları,
c) ALES sözel puan
türünde en az 55 puana sahip olmaları,
gerekir.
(2) Sanatta
yeterlik programına başvuranların programa kabulünde, ALES puanının %50’si,
lisans/yüksek lisans mezuniyet notunun %10’u, yabancı dil puanının %20’si
ve bilimsel değerlendirme sınav puanının %20’si alınarak değerlendirme
yapılır. Lisans derecesiyle sanatta yeterlik programına başvuranların
programa kabulünde ise lisans mezuniyet not ortalamalarının 4 üzerinden en
az 3 veya buna eşdeğer puan olması gerekir.
(3) Sanatta
yeterlik programına öğrenci kabulünde, anadilleri dışında YÖK tarafından
kabul edilen merkezî yabancı dil sınavları ile eşdeğerliği kabul edilen
uluslararası yabancı dil sınavlarından en az 55 puan veya ÖSYM tarafından
eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından bu puana
eşdeğer puan alınması zorunlu olup, bu asgari puanların girilecek
programların özelliklerine göre gerekirse yükseltilmesine Enstitü Yönetim
Kurulu tarafından karar verilir.
Süre
MADDE 27 – (1)
Sanatta yeterlik programını tamamlama süresi, kayıt olduğu programa ilişkin
derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp
yaptırmadığına bakılmaksızın sekiz yarıyıl olup azami tamamlama süresi on
iki yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için on yarıyıl olup azami
tamamlama süresi on dört yarıyıldır.
(2) Sanatta
yeterlik programı için gerekli kredili dersleri başarıyla tamamlamanın
azami süresi tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için dört
yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için altı yarıyıldır. Bu süre
içinde kredili derslerini başarıyla tamamlayamayan veya Üniversitenin
öngördüğü en az genel not ortalamasını sağlayamayan öğrencinin Üniversite
ile ilişiği kesilir.
(3) Kredili
derslerini ve uygulamalarını başarı ile bitiren, ancak tez, sergi, proje,
resital, konser, temsil gibi çalışmalarını birinci fıkrada belirtilen azami
on iki yarıyıl veya on dört yarıyıl sonuna kadar tamamlayamayan öğrencinin
Üniversite ile ilişiği kesilir.
(4) Lisans
derecesi ile sanatta yeterlik programına başvurmuş öğrencilerden gerekli
kredi yükü, proje ve benzeri diğer şartları yerine getirmiş olmaları
kaydıyla sanatta yeterlik tezinde başarılı olamayanlara talepleri halinde
tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Danışman
atanması
MADDE 28 – (1)
Enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı, her öğrenci için
danışmanlık yapacak kendi Üniversite kadrosunda bulunan, ders ve uygulama
seçimi ile tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmaların
yürütülmesi için bir danışman ile danışman ve öğrencinin birlikte belirleyeceği
tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmaların konusunu ve
başlığını enstitüye önerir, bu öneri Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile
kesinleşir. Danışmanın öğrencinin programı içinde ne zaman atanacağı
ilgili Senato tarafından kabul edilen esaslar çerçevesinde belirlenir.
Ancak danışmanın, en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar atanması zorunludur.
Sanatta yeterlik çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı
gerektirdiği durumlarda ikinci tez danışmanı atanabilir. Sanatta yeterlik
programlarında tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalar
yönetilebilmesi için, başarıyla tamamlanmış en az bir yüksek lisans tezi
yönetmiş olmak gerekir. İkinci tez danışmanı Üniversite kadrosu
dışından da doktora/sanatta yeterlik derecesine sahip kişilerden olabilir.
(2) Danışman,
nitelikleri ilgili Senato tarafından belirlenen öğretim üyeleri ile
doktora/sanatta yeterlik derecesine sahip öğretim görevlileri arasından
seçilir.
Sanatta
yeterlik çalışmasının sonuçlanması
MADDE 29 – (1)
Tez hazırlayan öğrenci elde ettiği sonuçları, sergi, proje, resital,
konser, temsil gibi çalışmasını açıklayan ve belgeleyen metni ilgili Senato
tarafından kabul edilen yazım kurallarına uygun biçimde yazarak, tez,
sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalarını jüri önünde sözlü
olarak savunur.
(2) Sanatta
yeterlik çalışmasının savunmasından önce ve düzeltme verilen tez ve
çalışmalarda ise düzeltme ile birlikte öğrenci tezini/çalışmasını
tamamlayarak danışmanına sunar. Danışman tezin savunulabilir olduğuna
ilişkin görüşü ile birlikte tezi enstitüye teslim eder. Enstitü söz konusu
teze ilişkin intihal yazılım programı raporunu alarak danışmana ve jüri
üyelerine gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir intihalin tespiti
halinde gerekçesi ile birlikte karar verilmek üzere tez Enstitü Yönetim
Kuruluna gönderilir.
(3) Sanatta
yeterlik çalışmasını tamamlayan öğrenci, tezin istenen sayıda nüshasını
danışmanına teslim eder. Danışman, tezin yazım kurallarına uygunluğu
yönünden görüşünü yazılı olarak belirtir ve tezleri anabilim/anasanatdalı
başkanlığı aracılığıyla ilgili enstitüye gönderir.
(4) Sanatta
yeterlik jürisi, danışman ve enstitü anabilim/anasanat dalı
başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile atanır. Jüri, en
az ikisi Üniversite dışından öğretim üyesi olmak üzere danışman dahil 5
kişiden oluşur. Danışmanın oy hakkı olup olmadığı hususunda ilgili yönetim
kurulu karar verir. Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda jüri 6 kişiden
oluşur. Ayrıca ikinci tez danışmanı oy hakkı olmaksızın jüride yer alabilir.
(5) Jüri üyeleri,
söz konusu tezin veya metnin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren
en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi sınava alır. Sınav, sanatta
yeterlik çalışmasının sunumu ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur.
Sınav öğretim elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından
oluşan dinleyicilerin katılımına açık olarak yapılır.
(6) Sınavın
tamamlanmasından sonra jüri, dinleyicilere kapalı olarak, öğrencinin tez,
sergi, proje, resital, konser, temsil gibi sanatta yeterlik çalışması
hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Tezi ve
sanatta yeterlik çalışması kabul edilen öğrenciler başarılı olarak
değerlendirilir. Bu karar, enstitü anabilim/anasanatdalı başkanlığınca
sınavı izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir. Tezi ve
sanatta yeterlik çalışması başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin
Üniversite ile ilişiği kesilir. Sanatta yeterlik çalışması hakkında
düzeltme kararı verilen öğrenci en geç altı ay içinde gerekli düzeltmeleri
yaparak tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi sanatta yeterlik
çalışmasını aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu savunma sonunda da
başarısız bulunarak sanatta yeterlik çalışması kabul edilmeyen öğrencinin
Üniversite ile ilişiği kesilir. Lisans derecesi ile sanatta yeterlik
programına kabul edilmiş olanlardan tez, sergi, proje, resital, konser,
temsil gibi sanatta yeterlik çalışması başarılı olamayanlar için talepleri
halinde tezsiz yüksek lisans diploması verilir. En geç iki ay içinde
talepte bulunulmaması durumunda, öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.
Sanatta
yeterlik diploması
MADDE 30 – (1)
Sanatta yeterlik çalışmasında başarılı olan ve genel not ortalaması 4,00
üzerinden en az 3,00 olan öğrenciye, kayıtlı olduğu enstitü anabilim
dalındaki programın YÖK tarafından onaylanmış adı ile enstitü müdürü ve
Rektörün imzası bulunan diploma verilir.
(2) Mezuniyet
tarihi tezin sınav jüri komisyonu tarafından imzalı nüshasının teslim
edildiği tarihtir.
(3) Tez
savunmasında başarılı olmak ve diğer koşulları da sağlamak kaydıyla sanatta
yeterlik tezinin ciltlenmiş 4 adet kopyasını ve 1 adet CD kaydını tez
sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde ilgili enstitüye teslim
eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan öğrenci doktora diploması almaya hak
kazanır. Enstitü Yönetim Kurulu başvuru üzerine teslim süresini en fazla
bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen öğrenci koşulları
yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik haklarından
yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde ilişiği kesilir.
(4) İlgili enstitü
tarafından tezin tesliminden itibaren üç ay içinde sanatta yeterlik tezinin
bir kopyası elektronik ortamda, bilimsel araştırma ve faaliyetlerin
hizmetine sunulmak üzere YÖK’e gönderilir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli
ve Son Hükümler
Öğrenci kabulü
MADDE 31 – (1)
Lisansüstü programlara öğrenci kabulü için oluşturulacak bilimsel
değerlendirme sınavı jürileri, ilgili anabilim/anasanat dalının
önerisi üzerine Enstitü Yönetim Kurulu tarafından belirlenir. Bu
değerlendirmeye ilişkin hususlar ile başvuru koşulları ve öğrenci kabulüne
dair diğer hususlar ile adaylardan istenen belgeler ve sınav
değerlendirmesinin nasıl yapılacağına ilişkin hususlar Enstitü Yönetim
Kurulu tarafından belirlenir ve ilan edilir.
Zorunlu dersler
MADDE 32 – (1)
Programın toplam kredi miktarının yarısını geçmemek kaydıyla zorunlu
dersleri kapsayan müfredat programı belirlenir.
(2) Lisansüstü
programlarda öğrencinin bilimsel araştırma teknikleri ve yayın etiği
konularını içeren en az bir dersi alması zorunludur. Bu dersi, yüksek
lisans programlarında alan öğrencilerin, doktora/sanatta yeterlik
programında almaları zorunlu değildir.
Uzmanlık alan
dersi
MADDE 33 – (1)
Tezli yüksek lisans ve doktora/sanatta yeterlik programlarındaki öğrenciler
için uzmanlık alan dersi açılır.
(2) Uzmanlık alan
dersi, ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı tarafından
öğrencinin gereksinimini karşılamak üzere veya tezine yönelik olarak
seçilen konularda açılan kuramsal derstir. Uzmanlık alan dersi ikinci
yarıyıldan itibaren yaz tatilleri dâhil olmak üzere mezuniyete kadar devam
eder. Her öğrenci, tez danışmanı tarafından açılan uzmanlık alan dersini
almak zorundadır.
(3) Uzmanlık alan
dersleri ile ilgili diğer hususlar ilgili mevzuat ile belirlenir.
Yabancı dil
puanı
MADDE 34 – (1)
Yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik programlarına öğrenci başvuru ve
kabullerinde aranan yabancı dil puanı YDS, e-YDS, YÖKDİL veya ÖSYM
tarafından eşdeğerliği kabul edilen uluslararası bir sınavdan alınan puanı
ifade eder.
Yabancı dil
hazırlık programı
MADDE 35 – (1)
Yüksek lisans ve doktora/sanatta yeterlik eğitiminin tamamen veya kısmen
yabancı dilde yürütüldüğü programlarda, bu programlara ait yabancı dil
başarı notunu sağlayamayan öğrenciler için yabancı dil hazırlık programı
uygulanabilir.
Bilimsel
hazırlık programına öğrenci kabulü
MADDE 36 – (1)
Yüksek lisans ve doktora programlarına kabul edilen öğrencilerden lisans
veya yüksek lisans derecesini kabul edildikleri yüksek lisans veya doktora
programından farklı alanlarda almış olanlar ile lisans veya yüksek lisans
derecesini kabul edildikleri üniversite dışındaki diğer üniversitelerden
almış olan yüksek lisans veya doktora programı adayları için eksikliklerini
gidermek amacıyla bilimsel hazırlık programı uygulanabilir.
(2) Bilimsel
hazırlık programında alınması zorunlu dersler, ilgili lisansüstü programını
tamamlamak için gerekli görülen derslerin yerine geçemez. Ancak bilimsel
hazırlık programındaki bir öğrenci, bilimsel hazırlık derslerinin yanı sıra
ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü
Yönetim Kurulunun onayı ile lisansüstü programa yönelik dersler de
alabilir.
(3) Bilimsel
hazırlık programı ile ilgili devam, ders sınavları, ders notları,
derslerden başarılı sayılma koşulları, ders tekrarı, kayıt silme ve diğer
esaslar Enstitü Yönetim Kurulu tarafından kabul edilen mevzuatla
belirlenir.
(4) Bilimsel
hazırlık programında geçirilecek süre en çok iki yarıyıldır. Yaz öğretimi
bu süreye dahîl edilmez. Bu süre dönem izinleri dışında
uzatılamaz ve süre sonunda başarılı olamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
Bu programda geçirilen süre yüksek lisans veya doktora programı
sürelerine dahîl edilmez.
Özel öğrenci
kabulü
MADDE 37 – (1)
Bir üniversite mezunu veya öğrencisi olup, belirli bir konuda bilgisini
artırmak isteyenler, enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının
onayı ile lisansüstü derslere özel öğrenci olarak kabul edilebilir. Özel
öğrencilik ilgili programda doğrudan derece elde etmeye yönelik bir eğitim
olmayıp süresi iki yarıyılı geçemez. Özel öğrenci statüsünde ders alanlar
öğrencilik haklarından yararlanamaz. Lisansüstü programa kabul edilen
öğrencilerin özel öğrenci olarak aldığı ve başarılı olduğu derslerin
muafiyet işlemlerinde, muafiyet verilen dersler ilgili lisansüstü
eğitiminde verilen derslerin %50’sini geçemez.
Yatay geçiş
yoluyla öğrenci kabulü
MADDE 38 – (1)
Yükseköğretim kurumu içindeki başka bir enstitü anabilim/anasanat dalında
veya başka bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü programında en az bir
yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenci, lisansüstü programlara yatay
geçiş yoluyla kabul edilebilir. Yatay geçiş yoluyla kabul edilme koşulları
ilgili Senato tarafından kabul edilen mevzuatla belirlenir.
Lisansüstü
danışmanlıkla ilgili ortak esaslar
MADDE 39 – (1)
Başka bir yükseköğretim kurumuna geçen öğretim üyelerinin başlamış olduğu
danışmanlıkları mezuniyet aşamasına kadar devam eder.
(2) Üzerinde
12’den fazla danışmanlık bulunan öğretim üyeleri, yeni danışmanlık alamaz.
(3) Lisansüstü
öğrencilerin eş, kardeş ve birinci dereceden yakınları ilgili öğrencinin
danışmanı ve/veya ikinci danışmanı olarak atanamazlar.
(4) Danışman
değişiklik önerileri, öğrencinin ve/veya danışmanın talebi üzerine enstitü
anabilim/anasanat dalı başkanlığının görüşü ile Enstitü Yönetim Kurulu
tarafından karara bağlanır.
(5) Danışmanlık
görevi tez danışmanı atanıncaya kadar, enstitü anabilim/anasanat/bilim dalı
başkanı tarafından yapılır.
Programlar,
sınavlar ve değerlendirme
MADDE 40 – (1)
Enstitü anabilim/anasanat dallarındaki lisansüstü öğretim planları,
lisansüstü programdan mezun olunabilmesi için alınması gereken
zorunlu/seçmeli dersler, tez, seminer ve benzeri çalışmaları ile kredi
toplamlarıdır. Bu öğretim programları Senato tarafından kararlaştırılan
asgari muhtevaya uymak şartı ile ilgili enstitü kurulunda görüşülerek
onaylanır.
(2) Bir yarıyılda
hangi lisansüstü derslerin açılacağı ve bu derslerin hangi öğretim üyeleri
tarafından verileceği, ilgili enstitü anabilim/anasanat dalları
başkanlarının önerileri üzerine Enstitü Yönetim Kurulu tarafından
belirlenir.
(3) Bir dersten
başarılı olabilmek için hesaplanan geçme notunun yüksek lisans için en az
CB, doktora için en az BB olması gerekir. Notların değerlendirilmesinde
aşağıda belirtilen puanlama sistemi uygulanır:
Puan Harf
Notu Sayısal
Karşılığı
88-100 AA
4,00
82-87 BA 3,50
76-81 BB 3,00
66-75 CB 2,50
60-65 CC 2,00
55-59 DC 1,50
45-54 DD 1,00
30-44 FD
0,50
0-29 FF 0.00
(4) Diğer harf
notları ve tanımları şunlardır:
Harf Notu Sayısal
Karşılığı Anlamı
M 0,00 Muaf
|
D
0,00 Devamsız
|
B
0,00 Başarılı
|
S
0,00 Süren
çalışma
|
K 0,00 Başarısız
|
G
0,00 Girmedi
|
(5) Yeterlik,
seviye tespit veya ders başarılarını ölçen tüm sınavlar, kağıt ortamında
ve tüm adaylara eş zamanlı olarak yapılabileceği gibi, alan ve zorluk
düzeyine göre tasnif edilerek güvenli biçimde saklanan bir soru
bankasından, her bir adaya farklı zamanlarda farklı soru sorulmasına izin
verecek şekilde elektronik ortamda da yapılabilir. Sınavlarda sorulacak
soruların hazırlanması, soru bankasının oluşturulması ve şifrelenmesi,
sınav sorularının kağıtortamında veya elektronik ortamda saklanması
ile sınav güvenliğinin sağlanmasına ilişkin ilkeler Enstitü Yönetim Kurulu
tarafından belirlenir.
İtiraz
MADDE 41 – (1)
Öğrencilerin, sınavlardan aldıkları notlara ilişkin itirazları, not
ilanından itibaren bir hafta içinde ilgili anabilim/anasanat dalı
başkanlığına yazılı olarak yapılır. İlgili anabilim dalında oluşturulan
komisyon tarafından maddi hata dilekçeleri incelenir. Not değişiklikleri
Enstitü Yönetim Kurulu tarafından 7 gün içinde karara bağlanır. Belirtilen
sürede yapılmayan itirazlar işleme alınmaz.
(2) Öğrencilerin
lisansüstü eğitim-öğretim programlarına ilişkin diğer itirazlarında da aynı
usul geçerlidir.
Diğer hükümler
MADDE 42 – (1)
Yabancı uyruklu adaylarla lisans eğitiminin tamamını yurt dışında
tamamlayan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı adayların lisansüstü programlara
kabulüne ilişkin usul ve esaslar, Senato tarafından belirlenir.
(2) Tezsiz yüksek
lisans programları hariç, aynı anda birden fazla lisansüstü programa kayıt
yaptırılamaz ve devam edilemez.
(3) Tıpta ve diş
hekimliğinde uzmanlık doktoraya eşdeğer düzeyde olup, bu uzmanlık
eğitimleri 26/4/2014tarihli ve 28983 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliğine göre yürütülür.
Yönetmelikte
hüküm bulunmayan haller
MADDE 43 – (1)
Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde ilgili mevzuat hükümleri, YÖK,
Senato ve Enstitü Yönetim Kurulu kararları uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 44 – (1) 31/7/2012 tarihli
ve 28370 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ahi Evran Üniversitesi
Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
İntibak
GEÇİCİ MADDE 1
– (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce lisansüstü
eğitim-öğretim programlarına kayıt yaptıran öğrencilere 44 üncü madde ile
yürürlükten kaldırılan yönetmelik hükümleri uygulanır.
(2) 2016-2017
eğitim-öğretim yılından önce kayıtlı lisansüstü öğrenciler, azami öğrenim
süreleri, azami ders süreleri, tez süreleri, yeterlik sınav zamanı ve
sayısı bakımından bu Yönetmelik hükümlerine tabidir.
Yürürlük
MADDE 45 – (1)
Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 46 – (1)
Bu Yönetmelik hükümlerini Ahi Evran Üniversitesi Rektörü yürütür.
|