BAYBURT ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM VE
ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
amacı, Bayburt Üniversitesine bağlı enstitüler tarafından yürütülen lisansüstü
eğitim öğretim ve sınavlara ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik;
Bayburt Üniversitesine bağlı enstitüler tarafından yürütülen tezli ve
tezsiz yüksek lisans, doktora, sanatta yeterlik, bilimsel hazırlık programı,
özel öğrenci ve benzeri programlara ilişkin öğrenci kabulü, ders plan ve
programları, sınavlar, tez, diploma ve bunların gerektirdiği faaliyetlerin
düzenlenmesi ile ilgili hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik,
4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve
kısaltmalar
MADDE 4 –
(Başlığı ile Birlikte Değişik:RG-20/9/2018-30541 Mükerrer)
(1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) AKTS: Avrupa
Kredi Transfer Sistemini,
b) ALES: Akademik
Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavını,
c)
Anabilim/Anasanat dalı: 3/3/1983 tarihli ve 17976 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Lisansüstü Eğitim Öğretim Enstitülerinin Teşkilât ve İşleyiş
Yönetmeliğinin 5 inci maddesinde enstitü için tanımlanan ve enstitüde
eğitim programı bulunan anabilim/anasanat dalını,
ç) Danışman:
Öğrenciye ders, seminer, tez ve benzeri çalışmalarında rehberlik eden
öğretim üyesini,
d) Enstitü:
Bayburt Üniversitesine bağlı lisansüstü eğitim ve öğretim yapan
enstitüleri,
e) Enstitü Kurulu:
Enstitü müdürünün başkanlığında, enstitü müdür yardımcıları ve enstitüde
öğretim programları bulunan ve/veya ortak öğretim programı yürüten enstitü
anabilim dalı başkanlarından oluşan kurulu,
f) Enstitü Yönetim
Kurulu: Bayburt Üniversitesinde lisansüstü eğitim ve öğretim yapan
enstitülerin yönetim kurullarını,
g) Eşdeğer
sınavlar: Yükseköğretim Kurulu yetkili kurullarınca YDS’ye eşdeğer kabul
edilen sınavları,
ğ) GANO:
Genel Ağırlıklı Not Ortalamasını,
h) ÖSYM: Ölçme,
Seçme ve Yerleştirme Merkezini,
ı) Rektör: Bayburt
Üniversitesi Rektörünü,
i) Senato: Bayburt
Üniversitesi Senatosunu,
j) Uygulama
esasları: İlgili enstitü için Senato tarafından onaylanmış uygulama
esaslarını,
k) Üniversite:
Bayburt Üniversitesini,
l) Yarıyıl süresi:
Bir yarıyıla ait ders kayıt başlangıç tarihi ile takip eden yarıyıl ders
kayıt başlangıç tarihi arasındaki süreyi,
m) YDS: Yabancı
Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını,
n) YÖK:
Yükseköğretim Kurulu Başkanlığını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Lisansüstü Programların Açılması, Kontenjanların Belirlenmesi,
Programlara Başvuru, Kayıt ve Kabul Şartları
Lisansüstü program açma teklifleri
MADDE 5 – (1) Açılan lisansüstü
programlar enstitü anabilim/anasanat dalları ile aynı adları taşır. Ancak,
ilgili enstitünün teklifi, Senatonun kararı ve YÖK onayı ile o enstitü
anabilim/anasanat dallarından değişik bir ad taşıyan disiplinler arası
lisansüstü programlar ve aynı usule tabi olmak kaydıyla, yurt içi ve/veya
yurt dışındaki üniversiteler ile ortak lisansüstü programlar da açılabilir.
(2)
YÖK kararı üzerine Üniversitede; öğretim elemanı ve öğrencilerin aynı
mekânda bulunma zorunluluğu olmaksızın, bilgi ve iletişim teknolojilerine
dayalı olarak öğretim faaliyetlerinin planlandığı ve yürütüldüğü lisansüstü
uzaktan öğretim programları açılabilir.
Kontenjanların belirlenmesi ve ilanı
MADDE 6 – (1)
Üniversitelerarası Kurul kararı ile belirlenen programlar dışında öğrenci
kabulüne ilgili enstitü kurulu karar verir.
(2)
Öğrenci kontenjanları ve kontenjanlarla ilgili özel şartlar, ilgili
enstitünün uygulama esaslarına göre, ilgili anabilim/anasanat dalı kurul
kararı ile belirlenir, enstitü kurulunda görüşülüp karara bağlanarak,
Rektörün onayı ile ilan edilir. Söz konusu ilan her yarıyıl başında öğrenci
almak üzere verilebilir.
(3)
Öğrenci alınacak lisansüstü programlar, başvuru şartları, son başvuru
tarihi, istenilen belgeler ve diğer hususlar Üniversitenin internet
sitesinden duyurulur.
(4)
Kurum/kuruluşların uzman kadrolarını oluşturmaya yönelik olarak, ilgili
kurum/kuruluş ve Üniversite arasında eğitim/işbirliği protokolü imzalanması
halinde, kurum/kuruluşta çalışan lisans diplomasına sahip adayların yüksek
lisans programlarına, yüksek lisans diplomasına sahip adayların doktora
programlarına kabulünde eğitim/işbirliği protokolünde belirlenen koşullar
geçerlidir.
(5)
Özel protokollerle öğrenci kabul edilen programlar için ihtiyaç duyulması
halinde ek düzenlemeler yapılabilir ve Senato tarafından onanır.
Yüksek lisans programına başvuru şartları ve değerlendirme
MADDE 7 – (1) (Değişik:RG-2/8/2021-31556)
Tezli veya tezsiz yüksek lisans programlarına başvurular ve
başvuruların değerlendirilme işlemleri, ilgili anabilim/anasanat dalı
başkanlığı veya enstitü müdürlüğü tarafından düzenlenir ve yürütülür.
(2)
Başvurular, başvuru ilanında belirtilen belgelerle başvuru süresi içinde
ilgili enstitü müdürlüğüne yapılır. Başvuru için istenen belgelerin aslı
veya onaylı örneği enstitü tarafından kabul edilir. (Mülga cümle:RG-2/8/2021-31556)
(3)
Öğrencinin herhangi bir anabilim/anasanat dalında tezli yüksek lisans
programına başvurabilmesi için; lisans diplomasına ve başvurduğu puan
türünde Senato tarafından belirlenecek 55 puandan az olmamak üzere
ALES puanına sahip olması gerekir. Güzel Sanatlar Fakültesi ve
Konservatuvar ile ilişkili programlara müracaat edecek adaylarda ALES’e
girmiş olma şartı aranmaz. Tezsiz yüksek lisans programlarına müracaat
edecek adaylardan ALES puanı istenmez. Tezsiz yüksek lisans programlarına
müracaat eden adaylar, lisans mezuniyet not ortalamasına göre program
sıralamasına dâhil edilirler.
(4)
ALES puanına ek olarak lisans not ortalaması, yazılı olarak yapılacak
bilimsel değerlendirme ve/veya mülakat sonucu da değerlendirmeye
alınabilir. Bu değerlendirmeye ilişkin hususlar ile başvuru için adayların
sağlaması gereken diğer belge ve bilgiler, uluslararası standart
sınavlar, ALES puanının % 50’den az olmamak koşuluyla değerlendirmeye
alınacağı ağırlık oranı, yüksek lisans giriş başarı notunun alt sınırı,
yapılacak bilimsel değerlendirme ve/veya mülakat sonucunun ağırlık oranı; ilgili
anabilim/anasanat dalı kurulu önerisi ve enstitü kurulunun onayı ile
belirlenir.
(5)
(Değişik:RG-20/9/2018-30541 Mükerrer) Güzel sanatlar
eğitimi anabilim dallarında; ALES puanının %50’si, lisans GANO’sunun %30’u,
yeterlik sınav notunun %20’si alınarak toplanır. Bu toplamın 55 puandan az
olmaması gerekir. Adaylar, en yüksek puandan başlamak üzere ilgili
anabilim/anasanat dalı için ilan edilen kontenjanlara yerleştirilir.
(6) (Değişik:RG-20/9/2018-30541
Mükerrer) Güzel Sanatlar Fakültesi anasanat dalları yüksek lisans
programlarına öğrenci kabulünde adaylar, dosya incelemesi şeklinde yapılan
yeterlik sınav notlarının %60’ı ile lisans GANO’sunun %40’ının toplamının
en az 55 puan olması şartı ile ilgili programın sıralamasına dâhil
edilirler.
Doktora programına başvuru şartları ve değerlendirme
MADDE 8 – (1) (Değişik:RG-2/8/2021-31556)
Doktora programlarına başvurular ve başvuruların değerlendirilme
işlemleri, ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığı veya enstitü
müdürlüğü tarafından düzenlenir ve yürütülür.
(2)
Başvurular, ilanda belirtilen belgelerle başvuru süresi içinde ilgili
enstitü müdürlüğüne yapılır. Başvuru için istenen belgelerin aslı veya
onaylı örneği enstitü tarafından kabul edilir. (Mülga cümle:RG-
2/8/2021-31556)
(3)
Doktora programına başvurabilmek için adayların bir lisans veya tezli
yüksek lisans diplomasına, hazırlık sınıfları hariç en az on yarıyıl süreli
Tıp, Diş Hekimliği, Veteriner ve benzeri fakülte diplomasına, Eczacılık ve
Fen Fakültesi lisans veya yüksek lisans derecesine sahip olup, ilgili
mevzuat hükümleri ve yetkili kurum tarafından belirlenen esaslara göre bir
laboratuvar dalında kazanılan uzmanlık yetkisine sahip olmaları gerekir.
(4)
Yüksek lisans diplomasıyla başvuranların, programın puan türünde en az 55
ALES puanına sahip olmaları şartı aranır. ALES puanı olarak YÖK tarafından
ilan edilen eşdeğer puanlar kabul edilir. Güzel Sanatlar Fakülteleri ve
Konservatuvarlarla ilgili lisansüstü programlara öğrenci kabulünde ALES
puanı aranmaz.
(5)
Doktora programına öğrenci kabulünde adayların YDS’den en az 55 puan veya
ÖSYM (Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi) tarafından eşdeğerliliği kabul
edilen bir sınavdan bu puan muadili bir puan almak gerekir.
(6)
Dört yıllık lisans diploması ile doktora programına başvurabilmek için,
ilgili ALES puanının en az 85 puan olması şartı aranır. Bu
adayların, lisans mezuniyet not ortalamalarının 4 üzerinden en az 3 veya
muadili bir puana sahip olmaları gerekir. Ayrıca, adaylar ALES puanının %60’ı
ile lisans mezuniyet notunun %30’u ve mülakat notunun %10’unun
toplamının 100 üzerinden en az 90 puan olması şartı ile programın
yerleştirme sıralamasına dâhil edilirler.
(7)
Doktora programına tezli yüksek lisans derecesiyle başvuracak olan T.C. uyrukluların
doktora programına kabulünde ALES puanının %60’ı, yüksek lisans mezuniyet
notunun %30’u ve mülakat notunun %10’unun toplamının en az 65 puan olması
şartı ile ilgili programın yerleştirme sıralamasına dâhil edilirler.
(8)
Doktoraya müracaatta oluşturulan mülakat jürisi ilanda belirtilen tarih,
saat ve yerde toplanır. Zorunlu hâller dışında değerlendirme ve seçme
işlemleri aynı gün içinde tamamlanır. Jüri üyeleri tarafından imzalanan
liste ve 1-100 arasında verilen puanlar bir tutanakla anabilim/anasanat
dalı başkanlığı tarafından ilgili enstitü müdürlüğüne sunulur.
(9)
(Mülga:RG-1/6/2017-30083)
Sanatta yeterlik programlarına başvuru ve kabul şartları
MADDE 9 – (1) Sanatta yeterlik programlarına
başvurular ve başvuruların değerlendirilme işlemleri, ilgili enstitü
müdürlüğü tarafından düzenlenir ve yürütülür.
(2)
Başvurular, ilanda belirtilen belgelerle başvuru süresi içinde ilgili
enstitü müdürlüğüne yapılır. Başvuru için istenen belgelerin aslı veya
onaylı örneği enstitü tarafından kabul edilir. Askerlik durumu ve adli
sicil kaydına ilişkin olarak ise adayın beyanına dayanılarak işlem yapılır.
(3)
Sanatta yeterlik çalışmasına başvurabilmek için adayların bir lisans veya
yüksek lisans diplomasına sahip olmaları ve YDS’den en az 55 puan veya ÖSYM
tarafından eşdeğerliliği kabul edilen bir sınavdan buna eşdeğer puan almış
olmaları gerekir.
(4)
İlgili enstitü bünyesinde yürütülen sanatta yeterlik çalışmasına
başvurabilmek için ALES’e girmiş olma şartı aranmaz.
(5)
Dört yıllık lisans diploması ile sanatta yeterlilik çalışmalarına
başvurabilmek için adayların, lisans mezuniyet not ortalamasının 4
üzerinden en az 3 veya muadili bir puana sahip olmaları gerekir. Ayrıca,
dosya incelenmesi şeklinde yapılan yeterlik sınav notunun %60’ı ile lisans
mezuniyet notunun %30’u ve mülakat notunun %10’unun toplamının 100
üzerinden en az 90 puan olması gerekir.
(6)
Sanatta yeterlik programına, yüksek lisans diploması ile başvuracak olan
T.C. uyrukluların programa kabulünde dosya incelenmesi şeklinde yapılan
yeterlik sınav notunun %60’ı, yüksek lisans mezuniyet notunun %30’u ve
mülakat notunun %10’unun toplamının en az 65 puan olması şartı ile ilgili
programın yerleştirme sıralamasına dâhil edilirler.
Yabancı uyruklu adaylarla lisans eğitiminin tamamını yurt
dışında tamamlayan Türk vatandaşlarının lisansüstü programlara kabul
şartları
MADDE 10 – (1) Yabancı uyruklu
adaylar; YÖK kararlarında belirtilen esaslar çerçevesinde, lisansüstü
programlara kabul edilir. Adayların başvuru işlemleri ilgili enstitü
müdürlüğü tarafından yürütülür.
(2)
Yabancı uyruklu adaylarla lisans eğitiminin tamamını yurt dışında
tamamlayan Türk vatandaşlarının lisansüstü programlara
başvurularında sağlaması gereken şartlar şunlardır:
a)
Yüksek lisans programlarına başvuracak adayların, ilgili anabilim/anasanat
dalında YÖK tarafından denkliği tanınan bir lisans diplomasına sahip
olmaları gerekir.
b)
(Değişik:RG- 2/8/2021-31556) Yabancı uyruklu adaylarla lisans
eğitiminin tamamını yurt dışında tamamlayan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı
adayların lisansüstü programlara kabulüne ilişkin usul ve esaslar Senato
tarafından belirlenir.
c)
Yurt dışında ikamet eden Türk uyruklu adaylarda ilgili ALES puanının en az
55 puan olması şartı aranır. Uyruğundan birisi Türk olan çift uyruklu
öğrencilerden eğitimini yurt dışında tamamlayan öğrenciler için ALES şartı
aranmaz.
(3)
Yabancı dille veya yabancı dilde eğitim yapan lisansüstü programlar hariç,
yabancı uyruklu öğrencilerin programa kesin kayıt hakkı kazanabilmeleri
için, ilgili enstitü yönetim kurulunun belirlediği üç kişilik jüri veya
uygun göreceği birim tarafından yapılacak Türkçe dil sınavından 100
üzerinden en az 70 puan alınması gerekir. Sınavda başarısız olan
öğrenciler, Türkçe öğrenmek için bir yıl izinli sayılır. Bir yıl içinde
aynı şekilde yapılacak Türkçe dil sınavında da başarılı olamayan
öğrencilerin yüksek lisans ve doktora programlarına kaydı yapılmaz. İlgili
enstitü yönetim kurulu tarafından kabul edilen Türkçe başarı belgesine sahip
adaylar Türkçe dil sınavından muaf sayılır.
(4)
Yabancı uyruklu adayların lisans veya yüksek lisans diplomalarının
denkliğinde YÖK tarafından alınan kararlar uygulanır. Bu kararlara aykırı
bir durumun belirlenmesi halinde programa devam eden öğrencilerin
ilişikleri kesilir ve mezun olanların da diplomaları iptal edilir.
(5)
Yabancı uyruklu öğrenciler, ilgili anabilim/anasanat dalının görüşü
doğrultusunda bilimsel hazırlık programına tabi tutulabilir.
(6)
Kayıt hakkı kazanan yabancı uyruklu öğrencilerin geçici kayıtları ilgili
enstitüye yapılır ve öğrencilik işlemleri başlatılır. Bu öğrencilerin mezun
oldukları yükseköğretim kurumunun YÖK tarafından denkliği kabul edildikten
sonra kesin kayıtları yapılır, aksi takdirde adayların ilgili enstitü ile
ilişikleri kesilir.
(7)
Yabancı uyruklu öğrencilerin lisansüstü programlara kabulünde ALES puanı
şartı aranmaz.
(8)
Yabancı uyruklu adayların eğitim dili Türkçe olan lisansüstü programlara
başvurularının değerlendirilmesinde, adaylar yüksek lisans programları için
lisans mezuniyet notunun, doktora programları için ise yüksek lisans
mezuniyet notunun %70’i, Türkçe dil sınav notunun %30’u dikkate alınarak
ilgili programın sıralamasına dâhil edilirler. Türkçe dil sınavından 70 ve
üzeri puan alanlar programa devam ederler, daha düşük puan alanlar
Türkçe dil eğitimi hazırlık programına tabi tutulurlar.
(9)
Yabancı uyruklu adayların eğitim dili İngilizce olan lisansüstü programlara
başvurularının değerlendirilmesinde adaylar, yüksek lisans programları için
lisans mezuniyet notunun, doktora programları için ise yüksek lisans
mezuniyet notunun %70’i ile yabancı dil sınav notunun %30’u dikkate
alınarak ilgili programın sıralamasına dâhil edilirler. Bu programa
başvuran adayların YDS veya eş değer sınavlardan en az 65 puana sahip
olması şartı aranır.
Öğretmen yetiştirme alanlarındaki lisansüstü programlar
MADDE 11 – (1) Öğretmen
yetiştirme alanlarındaki lisansüstü programlara öğrenci kabulü,
değerlendirme ve verilecek diplomalara ilişkin usul ve esaslar ile bu programların
asgari müşterek dersleri ve uygulamaları ilgili mevzuat hükümlerine göre
yapılır.
Öğretim elemanı yetiştirilmesi
MADDE 12 – (1) Yeni kurulan
veya gelişmekte olan üniversitelere veya yüksek teknoloji enstitülerine
alınan araştırma görevlileri, 2547 sayılı Kanuna göre YÖK’ün belirleyeceği
şartlara uygun olarak, bulundukları üniversitenin teklifi ile yeniden
değerlendirme veya sınav yapılmasına gerek kalmadan lisansüstü eğitime ek
kontenjanlı olarak kabul edilebilirler. Bu adayların kabulünde bu Yönetmelikte
yer alan asgari başvuru şartları aranır. İlgili anabilim/anasanat dalının
görüşü alınarak enstitü yönetim kurulu kararı ile aday programa
yerleştirilir.
(2)
Söz konusu araştırma görevlilerinin tez projeleri, kendi üniversite veya
yüksek teknoloji enstitüsünün bilimsel araştırma birimleri bütçesinden
ve/veya Üniversitede bu amaca özel olarak tahsis edilmiş projelerin
bütçesinden desteklenir.
Yabancı dil hazırlık sınıfına öğrenci kabulü
MADDE 13 – (1) Enstitülerde
yabancı dil hazırlık sınıfı dersleri, ilgili enstitü yönetim kurulu
tarafından belirlenen öğretim elemanları tarafından verilir. Yabancı dil
hazırlık sınıfına kayıtlı enstitü öğrencilerinin; kayıt, eğitim-öğretim,
başarı ve muafiyet gibi işlemleri ilgili mevzuat hükümlerine göre yürütülür.
(2)
Tezli yüksek lisans programlarını kazanan öğrenciler, kabul edildikleri
programda yabancı dil hazırlık sınıfının zorunlu olması durumunda, muaf
olanlar hariç, yabancı dil hazırlık sınıfına kayıt yaptırmak ve devam etmek
zorundadırlar.
(3)
Tezli ve tezsiz yüksek lisans öğrencileri, isteğe bağlı yabancı dil
hazırlık sınıfına kayıt yaptırabilir. Bu durumdaki öğrenciler, bir yıllık
yabancı dil hazırlık sınıfı süresi tamamlanmadan yerleştirildikleri
programa devam edemezler.
(4)
Yabancı dil hazırlık sınıfına kayıtlı öğrenciler, eşzamanlı olarak yüksek
lisans, ders, seminer, tez gibi çalışmaları yürütemezler.
Lisans ve yüksek lisans not ortalamalarının dönüştürülmesi
MADDE 14 – (1) Lisansüstü
öğrenci alımlarında dörtlük sistemdeki notların yüzlük sistemdeki karşılıkları,
transkriptlerinde yüzlük not karşılıkları belirtilmiş olsa dahi YÖK’ün not
dönüşüm tablosuna göre yapılır.
Bilimsel hazırlık programı
MADDE 15 – (1) Yüksek lisans ve
doktora programlarında, nitelikleri aşağıda belirtilen adayların
eksikliklerini gidermek amacıyla ilgili anabilim dalının teklifi, enstitü
yönetim kurulu kararı ile bilimsel hazırlık programı uygulanabilir.
(2)
Bilimsel hazırlık programına;
a)
Lisans derecesini başvurdukları yüksek lisans veya doktora programından
farklı alanda almış olan adaylar,
b)
Lisans derecesini başvurdukları yükseköğretim kurumu dışındaki
yükseköğretim kurumlarından almış olan yüksek lisans programı adayları,
c)
Lisans veya yüksek lisans derecelerini başvurdukları yükseköğretim kurumu
dışındaki yükseköğretim kurumlarından almış olan doktora adayları,
ç)
Lisans veya yüksek lisans derecesini başvurdukları doktora programından
farklı alanda almış olan adaylar kabul edilir.
(3)
Bilimsel hazırlık programına 7, 8 ve 9 uncu maddelere göre öğrenci kabul
edilir.
(4)
(Değişik:RG-20/9/2018-30541 Mükerrer) Bilimsel hazırlık
programında alınması zorunlu dersler, ilgili lisansüstü programı tamamlamak
için gerekli görülen derslerin yerine geçmez. Ancak, bilimsel hazırlık
programındaki bir öğrenci, bilimsel hazırlık derslerinin yanı sıra ilgili
anabilim/anasanat dalı kurulunun önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı
ile lisansüstü programa yönelik, varsa mezun olduğu lisans programına
yakın/uygun, en fazla iki ders de alabilir. Lisansüstü programa yönelik
ders alan öğrencilere danışman ataması yapılır ve bir akademik takvim
yılından sonraki süreler yüksek lisans veya doktora program sürelerine
dâhil edilir. Bilimsel hazırlık programı en az 24 AKTS, en fazla 60 AKTS
ders yükünden oluşur.
(5) (Değişik:RG-20/9/2018-30541
Mükerrer) Bilimsel hazırlık programı ile ilgili devam, ders sınavları,
ders notları, derslerden başarılı sayılma şartları, ders tekrarı, kayıt
silme ve diğer esaslar bu Yönetmelik hükümlerine göre yürütülür.
(6)
Bilimsel hazırlık programında geçirilecek süre en çok iki yarıyıldır. Yaz
öğretimi bu süreye dâhil edilmez. Bu süre dönem izinleri dışında uzatılamaz
ve süre sonunda başarılı olamayan öğrencinin ilişiği kesilir. Bu programda
geçirilen süre yüksek lisans veya doktora programı sürelerine dâhil
edilmez.
(7)
Bilimsel hazırlık sınıfı öğrencileri almak zorunda oldukları dersleri
Üniversitede açılan yaz döneminde alabilirler.
Özel öğrenci
kabulü
MADDE 16
– (Başlığı ile Birlikte Değişik:RG-2/8/2021-31556)
(1) Özel
öğrencilere ilişkin uygulamalar ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde
Senato tarafından belirlenir.
Yatay geçiş yoluyla öğrenci kabulü
MADDE 17 – (1) Üniversitede
veya diğer bir yükseköğretim kurumunda, eşdeğer bir lisansüstü programda en
az bir yarıyıl okumuş ve almış olduğu tüm dersleri başarı ile tamamlamış
öğrenciler, lisansüstü programlara yatay geçiş yoluyla kabul edilebilir.
Tezsiz yüksek lisansa devam eden öğrenciler tezli yüksek lisans yatay geçiş
kontenjanlarına başvuru yapamazlar.
(2)
Yatay geçiş için başvurular enstitüler tarafından belirlenen tarihlerde
yapılır.
(3)
Yatay geçiş yoluyla alınacak öğrenci sayıları, ilgili anabilim/anasanat
dalı kurulunun görüşü alınarak ilgili enstitü kurulunda belirlenir ve ilan
edilir.
(4)
Yatay geçiş için başvuran öğrencinin not dökümü ve ders içerikleri, ilgili
anabilim/ anasanat dalı başkanlığı tarafından değerlendirilir.
Anabilim/anasanat dalı başkanlığı gerekli görmesi halinde ilgili öğrencinin
müracaat ettiği programa intibakı için ek dersler almasını önerebilir.
Yatay geçiş işlemi, ilgili enstitü yönetim kurulu kararı ile kesinleşir.
Lisansüstü programlara kesin kayıt
MADDE 18 – (1) Programlara
kayıt yaptırmaya hak kazanan asıl ve yedek adayların listesi, ilgili
enstitü tarafından kayıt tarihleri ile birlikte ilan edilir.
(2)
Kesin kayıt yaptırmaya hak kazanan adayların kayıtları, ilan edilen
tarihlerde, adaylar tarafından bizzat yaptırılır. Ancak, haklı ve geçerli
mazeretleri sebebiyle bizzat başvuramayan adaylar, belirledikleri vekilleri
aracılığı ile kayıt süresi içerisinde kayıt yaptırabilir. Belirlenen kayıt
tarihlerinde kayıt yaptırmayan adaylar kayıt hakkından vazgeçmiş
sayılırlar. Bu adayların yerine yedek listedeki sıralamaya göre yerleştirme
yapılır.
(3)
Eksik belge ile kesin kayıt yapılmaz.
(4)
Kesin kaydını yaptıran öğrencinin sunduğu belge ve bilgilerin doğru
olmadığının belirlenmesi durumunda, hangi yarıyılda olduğuna bakılmadan
enstitüdeki kaydı, ilgili enstitü yönetim kurulu kararı ile iptal edilir.
Söz konusu öğrencinin mezun olması halinde kendisine verilmiş olan tüm
belgeler, diploma dâhil iptal edilir ve hakkında kanuni işlem yapılır.
(5)
(Ek:RG-1/6/2017-30083) Tezsiz yüksek lisans programları hariç, aynı
anda birden fazla lisansüstü programa kayıt yaptırılamaz ve devam edilemez.
Lisansüstü programlara dönem kaydı
MADDE 19 – (1) (Değişik:RG-20/9/2018-30541
Mükerrer) Öğrenciler, her yarıyılda ilgili mevzuat hükümlerine
göre alınacak öğrenci katkı payını yatırarak alacakları dersler veya
yapacakları seminer ve tez gibi çalışmalar için dönem kaydı yaptırmak
zorundadır. İlgili mevzuat hükümlerine bağlı olarak katkı payı yatıracak
öğrencilerden, süresi içinde katkı payını ödemeyenler ve mazeretleri ilgili
enstitü yönetim kurulunca kabul edilmeyenler, o dönem için ders kaydı
yaptıramaz ve öğrencilik haklarından yararlanamazlar. Ders kayıt işlemlerinin
öğrenci bilgi yönetim sistemi üzerinden yapılması ve danışman tarafından
onaylanması gerekmektedir.
(2) (Değişik:RG-20/9/2018-30541
Mükerrer) Süresi içinde mazeretleri nedeniyle ders kayıtlarını
yenilemeyen öğrenciler ve danışmanlar, akademik takvimde belirlenen süreler
içinde dilekçe ile ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığına müracaat
edebilir. Başvurular, ilgili Enstitü yönetim kurulunca görüşülür, alınan
karar öğrenciye tebliğ edilir ve ders kayıtları ilgili Enstitü tarafından
yapılır.
(3)
Dönem ve/veya ders kayıtları, her yıl Senato tarafından onaylanan akademik
takvime göre yapılır.
(4)
(Değişik:RG-2/8/2021-31556) Öğrenciler, ders kayıtlarını
takip eden üç iş günü içerisinde kayıt yaptırdıkları dersi/dersleri
danışman onayı ile bırakabilir veya yeni dersler alabilirler.
(5)
Kayıt süresi içerisinde dönem kaydını yaptırmayan öğrenciler, o yarıyıl
devam etme hakkını kaybetmiş olur. Kaybedilen yarıyıl öğrenim süresinden
sayılır. Dönem kaydı yapılmadan derslere devam edilemez.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Dersler, Sınavlar, Değerlendirme ve Başarı
Dersler
MADDE 20 – (1) Lisansüstü
programlarda dersler; ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı kurulu
tarafından programın toplam AKTS miktarının yarısını geçmemek kaydıyla, müfredat
programı zorunlu ve seçmeli dersler şeklinde belirlenir.
(2)
Bir lisansüstü dersin yarıyıl AKTS değeri, bir yarıyıl devam eden bir
dersin haftalık teorik ders saatinin tamamı ile haftalık uygulama veya
laboratuvar saatinin yarısının toplamı olup, uzmanlık alan dersi hariç,
diğer dersler için altı AKTS’den fazla olamaz.
(3)
Tezli lisansüstü programlarda bir öğrencinin bir yarıyıl için alabileceği
azami AKTS, uzmanlık alan dersi dâhil otuz AKTS’dir.
(4)
Uzmanlık alan dersi; haftalık altı ders saati olup, öğretim üyesinin
danışman olarak atandığı yarıyılda başlar, yarıyıl ve yaz tatilleri de
dâhil olmak üzere kesintisiz olarak öğrencinin öğrenim süresinin bitimine
kadar devam eder. (Mülga cümle:RG-1/6/2017-30083) (…)
(5)
Uzmanlık alan dersi asgari ders sayısında dikkate alınmayıp, AKTS
hesaplamasına katılır.
(6)
Haftalık ders programları; anabilim/anasanat dalı kurulu tarafından
hazırlanır, Yönetim Kurulu kararı ile kesinleşir ve uygulanır.
(7)
Lisansüstü derslerle ilgili diğer düzenlemeler ilgili enstitünün uygulama
esasları ile belirlenir.
Derslere devam
MADDE 21 – (1) Lisansüstü
programlarda alınan derslerden sınava girebilmek için %70 devam şartı
aranır.
(2)
Devam yükümlülüğü, dersi veren öğretim üyesi tarafından takip edilir ve
ilgili anabilim dalı ile enstitü müdürlüğü tarafından denetlenir.
Sınavlar
MADDE 22 – (1) (Değişik:RG-20/9/2018-30541
Mükerrer) Sınavlar; ara sınav, yarıyıl sonu sınavı, mazeret
sınavı, muafiyet sınavı ve bütünleme sınavından oluşur.
(2)
Sınavlar; yazılı, sözlü veya hem yazılı hem sözlü ve/veya uygulamalı olarak
yapılabilir. Özellik gösteren dersler/uygulamalar için sınavlar en az üç
öğretim üyesi tarafından sözlü ve uygulamalı da yapılabilir. Sınavların
türleri, ilgili yarıyılın ilk iki haftası içerisinde duyurulur.
(3)
Her ders için en az bir ara sınav yapılır.
(4)
Ara sınavların süresi bir ders saati, yarıyıl sonu sınavı ile bütünleme
sınavlarının süresi iki ders saatidir.
(5)
(Değişik:RG-20/9/2018-30541 Mükerrer) İlgili enstitü yönetim
kurulunun uygun göreceği mazeretler sebebiyle, ara sınavlara giremeyen
lisansüstü öğrencilerine, enstitü yönetim kurulunca mazeret sınav hakkı
verilir.
(6)
Yeterlik, seviye tespit veya ders başarılarını ölçen tüm sınavlar, yazılı
ortamda ve eş zamanlı olarak yapılabileceği gibi, alan ve zorluk düzeyine
göre tasnif edilerek güvenli biçimde saklanan bir soru bankasından, her bir
adaya farklı zamanlarda farklı soru sorulmasına izin verecek şekilde
elektronik ortamda da yapılabilir. Sınavlarda sorulacak soruların
hazırlanması, soru bankasının oluşturulması ve şifrelenmesi, sınav
sorularının yazılı ortamda veya elektronik ortamda saklanması ile sınav
güvenliğinin sağlanmasına ilişkin ilkeler YÖK tarafından belirlenen
ilkelere göre uygulanır.
Sınavlarda değerlendirme ve başarı
MADDE 23 – (1) Ders başarısının
tespitine ilişkin esaslar şunlardır:
a)
Sınavlar 100 üzerinden verilen puanlar ile değerlendirilir.
b)
Örgün lisansüstü programlarda, başarı notu, ara sınav not ortalamasının
%30’u ile yarıyıl sonu sınavı veya bütünleme sınavının %70’inin toplamı
alınarak hesaplanır. Uzaktan eğitimle yürütülen lisansüstü programlarda ise
başarı notu, ara sınav not ortalamasının %20’si ile yarıyıl sonu sınavı
veya bütünleme sınavının %80’inin toplamı alınarak hesaplanır.
c)
Tezli ve tezsiz yüksek lisans programlarında başarı notu, 100 puan
üzerinden en az 65 puan; doktora ve sanatta yeterlik programlarında ise 100
puan üzerinden en az 75 puandır.
ç)
100 puan üzerinden alınan başarı notunun harf notu ve dörtlük sistem
karşılıkları aşağıdaki tabloda belirtildiği gibidir:
1) (Değişik:RG-2/8/2021-31556) Başarı
Notunun Harf Notu ve Dörtlük Sisteme Çevrim Tablosu
Tezli/Tezsiz Yükseklisans Programları
için
|
Doktora ve Sanatta
Yeterlik Programları için
|
Harf Notu
|
Kat sayısı
|
Başarı Notu
|
Harf Notu
|
Kat sayısı
|
Başarı Notu
|
AA
|
4,00
|
90-100
|
AA
|
4,00
|
90-100
|
BA
|
3,50
|
85-89
|
BA
|
3,50
|
85-89
|
BB
|
3,00
|
80-84
|
BB
|
3,00
|
80-84
|
CB
|
2,50
|
75-79
|
CB
|
2,50
|
75-79
|
CC
|
2,00
|
65-74
|
FF
|
0,00
|
0-74
|
FF
|
0,00
|
0-64
|
|
2)
G (Geçer), uzmanlık alan dersi, seminer ve tez çalışmasının başarı ile
tamamlanması halinde kullanılır.
3)
D (Devamsız), dersin devam yükümlüğüne ilişkin şartların yerine
getirilmemesi durumunda kullanılır. FF notu olarak değerlendirilir.
4)
K (Kalır), kredisiz dersler, uzmanlık alan dersi, seminer ve tez
çalışmasının başarısızlığı durumu için kullanılır.
5)
S (Süren Çalışma), devam eden çalışma için verilen nottur. Çalışma sona
erdiğinde K veya G notuna dönüşür.
d)
Başarı notu (G), (K) ile takdir edilen dersler not ortalaması
hesaplamasında değerlendirmeye alınmaz.
Sınavlarda kopya
MADDE 24 – (1) Sınav esnasında
veya sınav evrakının incelenmesi sırasında kopya yaptığı, kopya yaptırdığı
veya kopya yapılmasına yardım ettiği enstitü disiplin kurulu tarafından
soruşturma sonucuna göre tespit edilen öğrenci o sınavdan sıfır almış
sayılır. Bu öğrenciler hakkında ayrıca ilgili mevzuat hükümlerine göre işlem
yapılır.
Notların ilanı
MADDE 25 – (1) (Değişik:RG-20/9/2018-30541
Mükerrer) Ara sınav, yarıyıl sonu/yılsonu ders notları, tez,
seminer, yeterlik gibi her türlü sınav ve çalışmaların notları ilgili
öğretim elemanı tarafından öğrenci bilgi yönetim sistemi üzerinden ilan
edilir ve kesin kayıt işlemi yapıldığı anda harf notları oluşur.
(2)
Sınav evrakları ilgili öğretim üyesi tarafından iki yıl süreyle muhafaza
edilir.
Sınav sonuçlarına itiraz
MADDE 26 – (1) Öğrenciler, her
türlü sınav sonuçlarının ilan edilmesinden itibaren en geç beş iş günü
içinde ilgili enstitü müdürlüğüne dilekçe ile başvurarak sınav evrakının
ve/veya başarı notunun incelenmesini isteyebilir.
(2)
Enstitü yönetimi bu sınav evrakını ve/veya başarı notunu, maddi hata yönünden
ilgili öğretim üyesine yeniden inceletebilir. Sınav evrakı ve/veya başarı
notunda, ilgili öğretim üyesi tarafından maddi bir hata tespit edilirse, bu
hata ilgili enstitü yönetim kurulu kararı ile düzeltilir ve verilen karar
başvuru tarihinden itibaren en geç on beş gün içinde öğrenciye bildirilir.
Ders tekrarı
MADDE 27 – (Değişik:RG-1/6/2017-30083)
(1) Ders (Mülga
ibare:RG-2/8/2021-31556) kaydı yaptırılan tüm derslerin başarılması
mecburidir.
(2) Seçmeli
derslerden başarısız olan öğrenciler, başarısız oldukları dersleri
açıldıkları dönemde tekrar etmek zorundadırlar. İlgili dönemde başarısız
oldukları ders/dersler açılmamış ise açılan derslerden danışman tarafından
önerilen eşdeğer ders/dersleri alabilirler.
Ders başarı ortalaması
MADDE 28 – (Değişik:RG-20/9/2018-30541
Mükerrer)
(1) Öğrencinin
aldığı tüm notlar, başarı durum belgesine işlenir.
(2) Öğrencinin
başarı durumu; yüzlük ve/veya dörtlük sistemlere göre GANO olarak
hesaplanır. GANO, öğrencinin lisansüstü programda öğrenimine başladığı andan
itibaren, tamamlamış olduğu yarıyıl da dâhil olmak üzere, o güne kadar
kayıt yaptırdığı her dersin AKTS’sinin yüzlük sistemde o dersin başarı
notu, dörtlük sistemde ise başarı notunun 23 üncü maddede belirtilen
ağırlık katsayısı ile çarpılarak tamamının toplanmasından elde edilen
sayının, toplam AKTS’ye bölünmesi ile hesaplanır. Sonuç, virgülden sonra
iki hane olacak şekilde yuvarlatılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Tezli Yüksek Lisans Programı
Programın amacı ve kapsamı
MADDE 29 – (1) (Değişik:RG-2/8/2021-31556)
Tezli yüksek lisans programının amacı; öğrencinin bilimsel
araştırma yaparak yeni bilgilere erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama
yeteneği kazanmasını sağlamaktır. Bu program toplam 120 AKTS’den az
olmamak şartıyla en az sekiz adet ders, bir seminer dersi ve tez
çalışmasından oluşur. Öğrenci seminer dersi ile birlikte tez çalışmasına
aynı dönemde kayıtlanabilir. Seminer çalışması tamamlandıktan ve danışmanın
onayından sonra ilgili enstitü kurulunun belirleyeceği usul ve esaslara
göre öğrenci tarafından sunumu yapılır ve G (Geçer) veya K (Kaldı) olarak
değerlendirilir. Öğrenci, seminer hariç alması gereken dersleri başarıyla
tamamladığı dönemi müteakip tez çalışmasına kayıt yaptırabilir.
(2)
Öğrenci, ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı kurulunun önerisi ve enstitü
yönetim kurulu onayı ile diğer enstitülerde veya yükseköğretim kurumlarında
verilmekte olan en fazla iki ders alabilir. Öğrencinin alacağı derslerin en
çok iki tanesi danışman tarafından lisans öğrenimi sırasında alınmamış
olması şartıyla, lisans derslerinden seçilebilir. Bu şekilde alınan dersler
toplam AKTS’den sayılır.
(3)
Öğrencinin alacağı derslerin belirlenmesi ve kayıt işlemleri tez danışmanı
tarafından yürütülür. Ancak tez danışmanı atanmadığı veya bulunmadığı
durumlarda bu işlemler, ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı başkanı
tarafından gerçekleştirilir.
(4)
Tezli yüksek lisans programı ikinci lisansüstü öğretim programı olarak
yürütülebilir.
Süre
MADDE 30 – (1) Tezli yüksek lisans
programının süresi bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt olduğu
programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem
için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın dört yarıyıl olup, program
en çok altı yarıyılda tamamlanır.
(2)
Dört yarıyıl sonunda öğretim planında yer alan kredili derslerini ve
seminer dersini başarıyla tamamlayamayan veya bu süre içerisinde yükseköğretim
kurumunun öngördüğü başarı koşullarını/ölçütlerini yerine getiremeyen;
azami süreler içerisinde ise tez çalışmasında başarısız olan veya tez
savunmasına girmeyen öğrencinin yükseköğretim kurumu ile ilişiği kesilir.
(3)
(Değişik:RG-20/9/2018-30541 Mükerrer) Danışman, tez
çalışmasını her yarıyıl için başarılı veya başarısız olarak değerlendirir.
Tez danışmanı atanması
MADDE 31 – (1) Tezli yüksek
lisans programında, enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı her öğrenci
için Üniversitenin kadrosunda bulunan bir tez danışmanını en geç birinci
yarıyılın sonuna kadar; öğrencinin danışmanıyla beraber belirlediği tez
konusunu da en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar enstitüye önerir. Tez
danışmanı ve tez konusu enstitü yönetim kurulu onayı ile kesinleşir.
(2)
(Değişik:RG-20/9/2018-30541 Mükerrer) Tez danışmanı,
anabilim/anasanat dalında görevli profesör, doçent ve doktor öğretim
üyeleri ile doktoralı öğretim görevlilerinden; bunların bulunmadığı veya
sayıca yeterli olmadığı takdirde en yakın anabilim dalındaki öğretim
üyelerinden seçilir. Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez
danışmanı gerektirdiği durumlarda danışmanın önerisi, ilgili
anabilim/anasanat dalı kurulunun teklifi ve enstitü yönetim kurulu onayı
ile ikinci tez danışmanı yurt içi veya yurt dışında bulunan başka bir
yükseköğretim kurumundan da atanabilir.
(3)
Yükseköğretim kurumları ya da üst kurullarında yer değiştiren veya emekliye
ayrılan öğretim üyelerinin başlamış olan danışmanlıkları Yönetim Kurulu
kararı ile süreç tamamlanıncaya kadar devam edebilir.
(4)
Tez danışmanları, öğrencinin ders, seminer ve tez çalışmalarında her türlü
danışmanlık görevini yürütür. Bu faaliyetlerdeki aksaklıkların somut bilgi
ve belgelerle ilgili enstitü müdürlüğünce tespiti halinde anabilim/anasanat
dalı başkanlığının görüşü alınarak öğrencinin tez danışmanı ilgili enstitü
yönetim kurulu tarafından değiştirilebilir.
(5)
Öğrenci ve/veya tez danışmanının talebi, anabilim/anasanat dalı
başkanlığının görüşü ve ilgili enstitü yönetim kurulunun uygun görmesi
halinde öğrencinin tez danışmanı değiştirilebilir.
Yüksek lisans tezinin sonuçlanması
MADDE 32 – (1) Tezli yüksek
lisans programında eğitim alan bir öğrenci, elde ettiği sonuçları senato
tarafından belirlenen yazım kurallarına uygun biçimde yazar ve tezini jüri
önünde sözlü olarak savunur.
(2)
Yüksek lisans tezinin savunmasından önce, düzeltme verilen tezlerde ise
düzeltme ile birlikte öğrenci tezini tamamlayarak danışmanına sunar.
Danışman tezin savunulabilir olduğuna ilişkin görüşü ile birlikte tezi
enstitüye teslim eder. Enstitü söz konusu teze ilişkin intihal yazılım
programı raporunu alarak danışmana ve jüri üyelerine gönderir. Rapordaki
verilerde gerçek bir intihalin tespiti halinde gerekçesi ile birlikte karar
verilmek üzere tez enstitü yönetim kuruluna gönderilir.
(3)
Yüksek lisans tez jürisi, tez danışmanı ve ilgili enstitü anabilim/anasanat
dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile atanır.
Jüri, biri öğrencinin tez danışmanı, en az biri de kendi yükseköğretim
kurumu dışından olmak üzere üç veya beş öğretim üyesinden oluşur. Jürinin
üç kişiden oluşması durumunda ikinci tez danışmanı jüri üyesi olamaz.
(4)
Tez çalışmasını tamamlayan öğrenci, tezin jüri üyelerine gönderilmek üzere
beş adet, ikinci tez danışmanı olması durumunda yedi adet ciltlenmemiş
nüshasını tez danışmanına teslim eder. Danışman, tezin yazım kurallarına
uygunluğu yönünden yazılı olarak belirttiği görüşü ile tezin nüshalarını
anabilim/anasanat/bilim/sanat dalı/program başkanlığı aracılığıyla ilgili
enstitüye gönderir.
(5)
Jüri üyeleri, söz konusu tezin kendilerine teslim edildiği tarihten
itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi tez sınavına alır. Tez
sınavı, tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden
oluşur. Tez sınavı, öğretim elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın
uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına açık ortamlarda
gerçekleştirilir.
(6)
Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri tez hakkında salt çoğunlukla
kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Bu karar enstitü anabilim/anasanat
dalı başkanlığınca tez sınavını izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye
tutanakla bildirilir.
(7)
Tezi başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin yükseköğretim kurumu ile
ilişiği kesilir.
(8)
Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç üç ay içinde
düzeltmeleri yapılan tezi enstitü yönetim kurulunun belirleyeceği tarihte
aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu savunma sonunda da başarısız bulunarak
tezi kabul edilmeyen öğrencinin yükseköğretim kurumu ile ilişiği kesilir.
(9)
Tezi reddedilen öğrencinin talepte bulunması halinde, tezsiz yüksek lisans
programının ders kredi yükü, proje yazımı ve benzeri gereklerini yerine
getirmiş olmak kaydıyla kendisine tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Tezli yüksek lisans diploması
MADDE 33 – (1) Tez sınavında
başarılı olmak ve enstitü tarafından belirlenen mezuniyet için gerekli
diğer koşulları da sağlamak kaydıyla, yüksek lisans tezinin ciltlenmiş en
az üç kopyasını tez sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde ilgili
enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan yüksek lisans
öğrencisine tezli yüksek lisans diploması verilir. Enstitü yönetim kurulu
talep halinde teslim süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları
yerine getirmeyen öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını
alamaz, öğrencilik haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması
halinde ilişiği kesilir.
(2)
(Değişik:RG-1/6/2017-30083) Tezli yüksek lisans diploması
üzerinde öğrencinin kayıtlı olduğu enstitü anabilim/anasanat dalındaki
programın Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanmış adı bulunur. Mezuniyet
tarihi, tezin sınav jüri komisyonu tarafından imzalı nüshasının teslim
edildiği tarihtir. (Ek cümle:RG-2/8/2021-31556) Diplomalara ait
işlemler Senato tarafından belirlenir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Tezsiz Yüksek Lisans Programı
Programın amacı ve kapsamı
MADDE 34 – (1) Tezsiz yüksek lisans
programı, öğrenciye mesleki konularda bilgi kazandırarak mevcut bilginin
uygulamada nasıl kullanılacağını gösterir.
(2)
(Değişik:RG-1/6/2017-30083) Tezsiz yüksek lisans programı toplam
otuz krediden ve 60 AKTS’den az olmamak kaydıyla en az on ders ile dönem
projesi dersinden oluşur. Öğrenci, dönem projesi dersinin alındığı
yarıyılda dönem projesi dersine kayıt yaptırmak ve yarıyıl sonunda yazılı
proje ve/veya rapor vermek zorundadır. Dönem projesi dersi kredisiz olup
başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir.
(3)
Öğrencinin alacağı derslerin en çok üçü, lisans öğrenimi sırasında
alınmamış olması kaydıyla, lisans derslerinden seçilebilir.
(4)
Senato tarafından belirlenen esaslara göre tezsiz yüksek lisans programının
sonunda yeterlik sınavı uygulanabilir.
(5)
Tezsiz yüksek lisans programı ikinci lisansüstü öğretimde de yürütülebilir.
Süre
MADDE 35 – (1) Tezsiz yüksek
lisans programını tamamlama süresi, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç,
kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere,
her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın en az iki
yarıyıl, en çok üç yarıyıldır. Bu sürenin sonunda başarısız olan veya
programı tamamlayamayan öğrencinin yükseköğretim kurumu ile ilişiği
kesilir.
Danışman atanması
MADDE 36 – (1) Tezsiz yüksek
lisans programında enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı her öğrenci
için ders seçiminde ve dönem projesinin yürütülmesinde danışmanlık yapacak
bir öğretim üyesini veya Senato tarafından belirlenen niteliklere sahip
doktora derecesine sahip bir öğretim görevlisini en geç birinci yarıyılın
sonuna kadar belirler.
(2)
Yükseköğretim kurumları ya da üst kurullarında yer değiştiren veya emekliye
ayrılan öğretim üyelerinin başlamış olan danışmanlıkları Yönetim Kurulu
kararı ile süreç tamamlanıncaya kadar devam edebilir.
Tezsiz yüksek lisans diploması
MADDE 37 – (1) Kredili
derslerini ve dönem projesini başarıyla tamamlayan yüksek lisans
öğrencisine tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
(2)
Tezsiz yüksek lisans diploması üzerinde öğrencinin izlemiş olduğu enstitü
anabilim dalındaki programın YÖK tarafından onaylanmış adı bulunur.
(3)
Tezsiz yüksek lisans veya uzaktan eğitim tezsiz yüksek lisans programına
devam edenler, başvurdukları yükseköğretim kurumunca tezli yüksek lisans
programı için 7 nci maddede belirlenen asgari şartları yerine getirmek
kaydıyla, ilgili tezli yüksek lisans programına ilgili anabilim dalı
başkanlığının kontenjan önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararıyla en az
bir yarıyılı başarı ile tamamlamış öğrenciler geçiş yapabilirler. Bu
durumda tezsiz yüksek lisans programında alınan derslerden anabilim dalı
kurulunca uygun görülenler ilgili enstitü yönetim kurulu kararıyla tezli
yüksek lisans programındaki derslerin yerine sayılır. Tezli yüksek lisans
programındaki zorunlu ders kredisinin eksik kalması durumunda öğrenci,
anabilim dalı başkanlığının önereceği dersleri alarak kredilerini ve 30
uncu maddede belirtilen diğer çalışmaları tamamlar.
ALTINCI BÖLÜM
Doktora Programı
Programın amacı ve kapsamı
MADDE 38 – (1) Doktora
programı, öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel problemleri,
verileri geniş ve derin bir bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma, analiz
etme ve yeni sentezlere ulaşmak için gerekli becerileri kazandırır.
(2)
Doktora programı, tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler
için toplam yirmi dört krediden ve bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den az
olmamak koşuluyla en az sekiz ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi
ve tez çalışması olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden oluşur. Lisans
derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için de en az kırk iki kredilik 14
ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere
toplam en az 300 AKTS kredisinden oluşur.
(3)
Doktora programlarında enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi
ve enstitü yönetim kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında
verilmekte olan derslerden yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş
öğrenciler için en fazla iki, lisans derecesiyle kabul edilmiş öğrenciler
için en fazla dört ders seçilebilir.
(4)
Lisans dersleri ders yüküne ve doktora kredisine sayılmaz.
(5)
Doktora programları ikinci öğretim olarak açılamaz.
(6)
Doktora çalışması sonunda hazırlanacak tezin, bilime yenilik getirme, yeni
bir bilimsel yöntem geliştirme, bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulama
niteliklerinden en az birini yerine getirmesi gerekir.
Süre
MADDE 39 – (1) Doktora programı,
bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç tezli yüksek lisans derecesi ile kabul
edilenler için kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden
başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın
sekiz yarıyıl olup azami tamamlama süresi on iki yarıyıl; lisans derecesi
ile kabul edilenler için on yarıyıl olup azami tamamlama süresi on dört
yarıyıldır.
(2)
Doktora programı için gerekli kredili dersleri başarıyla tamamlamanın azami
süresi tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için dört yarıyıl,
lisans derecesi ile kabul edilenler için altı yarıyıldır. Bu süre içinde
kredili derslerini başarıyla tamamlayamayan veya yükseköğretim kurumunun
öngördüğü en az genel not ortalamasını sağlayamayan öğrencinin
yükseköğretim kurumu ile ilişiği kesilir.
(3)
Kredili derslerini başarıyla bitiren, yeterlik sınavında başarılı bulunan
ve tez önerisi kabul edilen, ancak tez çalışmasını birinci fıkrada
belirtilen on iki veya on dört yarıyıl sonuna kadar tamamlayamayan
öğrencinin ilişiği kesilir.
(4)
Lisans derecesi ile doktora programına başvurmuş öğrencilerden, kredili
derslerini ve/veya azami süresi içinde tez çalışmasını tamamlayamayanlara,
doktora tezinde başarılı olamayanlara tezsiz yüksek lisans için gerekli
kredi yükü, proje ve benzeri diğer şartları yerine getirmiş olmaları
kaydıyla talepleri halinde tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Tez danışmanı atanması
MADDE 40 – (1) Enstitü
anabilim/anasanat dalı başkanlığı her öğrenci için Üniversite
kadrosunda bulunan bir tez danışmanını ve danışmanla öğrencinin birlikte
belirleyeceği tez konusu ile tez başlığını ilgili enstitüye önerir. Tez
danışmanı ve tez önerisi enstitü yönetim kurulu kararıyla kesinleşir. Tez
danışmanının, en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar atanması zorunludur.
(2)
(Değişik:RG-20/9/2018-30541 Mükerrer) Tez danışmanı,
anabilim/anasanat dalında görevli profesör, doçent ve doktor öğretim
üyeleri; bunlar bulunmadığı veya sayıca yeterli olmadığı takdirde enstitü
yönetim kurulu tarafından Üniversite içerisinden veya başka bir
üniversiteden de uygun görülen, en az bir yüksek lisans tezi yönetmiş
öğretim üyelerinden seçilir. Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez
danışmanı gerektirdiği durumlarda atanacak ikinci tez danışmanı, Üniversite
kadrosu dışından da en az doktora derecesine sahip kişilerden olabilir.
(3)
Yükseköğretim kurumları ya da üst kurullarında yer değiştiren veya emekliye
ayrılan öğretim üyelerinin başlamış olan danışmanlıkları Yönetim Kurulu
kararı ile süreç tamamlanıncaya kadar devam edebilir.
(4)
Öğrenci ve/veya tez danışmanının talebi, anabilim/anasanat dalı
başkanlığının görüşü ve ilgili enstitü yönetim kurulunun uygun görmesi
halinde öğrencinin tez danışmanı değiştirilebilir.
Doktora yeterlik sınavı
MADDE 41 – (1) Yeterlik sınavı,
derslerini ve seminerini tamamlayan öğrencinin alanındaki temel konular ve
kavramlar ile doktora çalışmasıyla ilgili bilimsel araştırma derinliğine
sahip olup olmadığının ölçülmesidir. Bir öğrenci bir yılda en fazla iki kez
yeterlik sınavına girer.
(2)
Yeterlik sınavları Ocak-Şubat ve Haziran-Temmuz aylarında yılda iki kez
yapılır. Derslerini başarı ile tamamlayan, yüksek lisans derecesi ile kabul
edilen öğrenci en geç beşinci yarıyılın, lisans derecesi ile kabul edilmiş
olan öğrenci en geç yedinci yarıyılın sonuna kadar yeterlik sınavına girmek
zorundadır.
(3)
Yeterlik sınavları, enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı tarafından
önerilen ve enstitü yönetim kurulu tarafından onaylanan beş kişilik doktora
yeterlik komitesi tarafından düzenlenir ve yürütülür. Komite, farklı
alanlardaki sınavları hazırlamak, uygulamak ve değerlendirmek amacıyla
sınav jürileri kurar. Sınav jürisi en az ikisi kendi yükseköğretim kurumu
dışından olmak üzere, danışman dâhil beş öğretim üyesinden oluşur. Yeterlik
sınavı toplantıları, öğretim elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın
uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına açık olarak yapılır.
(4)
Yeterlik sınavı yazılı ve sözlü olarak iki bölüm halinde yapılır. Yazılı
sınavda başarılı olan öğrenci sözlü sınava alınır. Sınavların ağırlıkları
ile notlarının hesaplanmasında yükseköğretim kurumunun yönetmeliklerine
göre işlem yapılır. Sınav jürileri öğrencinin yazılı ve sözlü sınavlardaki
başarı durumunu değerlendirerek öğrencinin başarılı veya başarısız olduğuna
salt çoğunlukla karar verir. Bu karar, enstitü anabilim/anasanat dalı
başkanlığınca yeterlik sınavını izleyen üç gün içinde enstitüye tutanakla
bildirilir.
(5)
Yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci başarısız olduğu
bölüm/bölümlerden bir sonraki yarıyılda tekrar sınava alınır. Bu sınavda da
başarısız olan öğrencinin doktora programı ile ilişiği kesilir.
(6)
Yeterlik sınavı jürisi, yeterlik sınavını başaran bir öğrencinin, ders
yükünü tamamlamış olsa bile, toplam kredi miktarının üçte birini geçmemek
şartıyla fazladan ders/dersler almasını isteyebilir. Öğrenci, ilgili
enstitü kararıyla belirlenecek dersleri başarmak zorundadır.
(7)
Lisans derecesi ile doktora programına kabul edilmiş ve en az sekiz ders ve
seminer dersini başarı ile tamamlamış bir öğrenci bu Yönetmelikte
belirtilen şartları sağlaması şartıyla yüksek lisans programına geçebilir.
Öğrencinin intibak işlemleri anabilim/anasanat dalı başkanlığının görüşü,
enstitü yönetim kurulu kararı ile yapılır.
Tez izleme komitesi
MADDE 42 – (1) Yeterlik
sınavında başarılı bulunan öğrenci için ilgili enstitü anabilim dalı
başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile bir ay içinde bir
tez izleme komitesi oluşturulur.
(2)
Tez izleme komitesi üç öğretim üyesinden oluşur. Komitede tez danışmanından
başka ilgili anabilim dalı içinden ve dışından birer üye yer alır. İkinci
tez danışmanı olması durumunda ikinci tez danışmanı dilerse komite
toplantılarına katılabilir.
(3)
Tez izleme komitesinin kurulmasından sonraki dönemlerde, ilgili enstitü
anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile
üyelerde değişiklik yapılabilir.
Tez önerisi savunması
MADDE 43 – (1) Doktora yeterlik
sınavını başarı ile tamamlayan öğrenci, en geç altı ay içinde, yapacağı araştırmanın
amacını, yöntemini ve çalışma planını kapsayan tez önerisini tez izleme
komitesi önünde sözlü olarak savunur. Öğrenci, belirlenen formata uygun
olarak hazırladığı tez önerisi ile ilgili yazılı bir raporu sözlü
savunmadan en az on beş gün önce komite üyelerine dağıtır.
(2)
Tez izleme komitesi, öğrencinin sunduğu tez önerisinin kabul veya reddine
ilişkin kararını en az salt çoğunlukla alır. Bu karar, ilgili enstitü
anabilim dalı başkanlığı tarafından üç gün içinde enstitüye tutanakla
bildirilir.
(3)
Tez önerisi reddedilen öğrenci, dilediği takdirde yeni bir danışman ve tez
konusu seçilmesi için anabilim dalı aracılığı ile ilgili enstitüye
başvurabilir. Bu talep, enstitü yönetim kurulunda görüşülerek karara
bağlanır. Böyle bir durumda yeni bir tez izleme komitesi atanabilir.
(4)
Tez önerisi kabul edilen öğrenci için tez izleme komitesi, Ocak-Haziran ve
Temmuz-Aralık ayları arasında birer defa olmak üzere yılda en az iki kez
toplanır. Öğrenci, toplantı tarihinden en az bir ay önce komite üyelerine
yazılı bir rapor sunar. Bu raporda o ana kadar yapılan çalışmaların özeti
ve bir sonraki dönemde yapılacak çalışma planı belirtilir. Öğrencinin tez
çalışması, komite tarafından başarılı veya başarısız olarak belirlenir.
Komite tarafından üst üste iki kez veya aralıklı olarak üç kez başarısız
bulunan öğrencinin yükseköğretim kurumu ile ilişiği kesilir.
(5)
Tez önerisi savunmasına geçerli bir mazereti olmaksızın birinci fıkrada
belirtilen sürede girmeyen öğrenci başarısız sayılarak tez önerisi
reddedilir.
Doktora tezinin sonuçlandırılması
MADDE 44 – (1) (Değişik:RG-1/6/2017-30083)
Doktora tez çalışmasını tamamlayan öğrenci, elde ettiği sonuçları
Senato tarafından belirlenen yazım kurallarına uygun biçimde yazmak ve
tezini jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır.
(2)
Doktora tezinin savunmasından önce, düzeltme verilen tezlerde ise düzeltme
ile birlikte öğrenci tezini tamamlayarak danışmanına sunar. Danışman tezin
savunulabilir olduğuna ilişkin görüşü ile birlikte tezi enstitüye teslim
eder. Enstitü söz konusu teze ilişkin intihal yazılım programı raporunu
alarak danışmana ve jüri üyelerine gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir
intihalin tespiti halinde gerekçesi ile birlikte karar verilmek üzere tez
enstitü yönetim kuruluna gönderilir.
(3)
Öğrencinin tezinin sonuçlanabilmesi için en az üç tez izleme komitesi
raporu sunulması gerekir.
(4)
Doktora tez jürisi, danışman ve enstitü anabilim/anasanat dalı
başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile atanır. Jüri, üçü
öğrencinin tez izleme komitesinde yer alan öğretim üyeleri ve en az ikisi
kendi yükseköğretim kurumu dışından olmak üzere danışman dâhil beş öğretim
üyesinden oluşur. Ayrıca ikinci tez danışmanı oy hakkı olmaksızın jüride
yer alabilir.
(5)
Jüri üyeleri, söz konusu tezin kendilerine teslim edildiği tarihten
itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi tez savunmasına alır.
Tez savunma sınavı, tez çalışmasının sunumu ve bunu izleyen soru-cevap
bölümünden oluşur. Tez savunma toplantıları öğretim elemanları, lisansüstü
öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına açık
olarak yapılır.
(6)
Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri dinleyicilere kapalı olarak, tez
hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Tezi kabul
edilen öğrenciler başarılı olarak değerlendirilir. Bu karar, enstitü
anabilim/anasanat dalı başkanlığınca tez sınavını izleyen üç gün içinde
ilgili enstitüye tutanakla bildirilir. Tezi başarısız bulunarak reddedilen
öğrencinin yükseköğretim kurumu ile ilişiği kesilir. Tezi hakkında düzeltme
kararı verilen öğrenci en geç altı ay içinde gerekli düzeltmeleri yaparak
tezini aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu savunmada da başarısız bulunan
öğrencinin yükseköğretim kurumu ile ilişiği kesilir. Lisans derecesi ile
doktoraya kabul edilmiş olanlardan tezde başarılı olamayanlar için
talepleri halinde 39 uncu maddenin dördüncü fıkrasına göre tezsiz yüksek
lisans diploması verilir.
Doktora diploması
MADDE 45 – (1) Tez çalışmasını
tamamlayan öğrenci, tezin istenen sayıda nüshasını danışmanına teslim eder.
Danışman, tezin yazım kurallarına uygunluğu yönünden yazılı olarak
belirttiği görüşü ile tezin nüshalarını anabilim/anasanat dalı başkanlığı
aracılığıyla ilgili enstitüye gönderir.
(2)
Tez savunmasında başarılı olmak ve diğer koşulları da sağlamak kaydıyla
doktora tezinin ciltlenmiş en az üç kopyasını tez sınavına giriş tarihinden
itibaren bir ay içinde ilgili enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden
uygun bulunan öğrenci doktora diploması almaya hak kazanır. Enstitü yönetim
kurulu başvuru üzerine teslim süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu
koşulları yerine getirmeyen öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar
diplomasını alamaz, öğrencilik haklarından yararlanamaz ve azami süresinin
dolması halinde ilişiği kesilir.
(3)
(Değişik:RG-1/6/2017-30083) Doktora diploması üzerinde
enstitü anabilim/anasanat dalındaki programın Yükseköğretim Kurulu
tarafından onaylanmış adı bulunur. Mezuniyet tarihi, tezin sınav jüri
komisyonu tarafından imzalı nüshasının teslim edildiği tarihtir. (Ek cümle:RG-2/8/2021-31556) Diplomalara ait
işlemler Senato tarafından belirlenir.
(4)
İlgili enstitü tarafından tezin tesliminden itibaren üç ay içinde doktora
tezinin bir kopyası elektronik ortamda, bilimsel araştırma ve faaliyetlerin
hizmetine sunulmak üzere Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına gönderilir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Sanatta Yeterlik Çalışması
Programın amaç ve kapsamı
MADDE 46 – (1) Sanatta yeterlik
çalışması, özgün bir sanat eserinin ortaya konulmasını, müzik ve sahne
sanatlarında ise üstün bir uygulama ve yaratıcılığı amaçlayan doktora
eşdeğeri bir yükseköğretim programıdır.
(2)
Sanatta yeterlik programı, tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş
öğrenciler için toplam yirmi bir krediden ve bir eğitim-öğretim dönemi 60
AKTS’den az olmamak koşuluyla en az yedi ders, uygulamalar ile tez, sergi,
proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalar olmak üzere en az 240 AKTS
kredisinden oluşur. Lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için de en
az kırk iki kredilik on dört ders, uygulamalar ile tez, sergi, proje,
resital, konser, temsil gibi çalışmalar olmak üzere en az 300 AKTS
kredisinden oluşur.
(3)
Lisansüstü dersler, ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının
önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile diğer yükseköğretim
kurumlarında verilmekte olan derslerden yüksek lisans derecesi ile kabul
edilmiş öğrenciler için en fazla iki, lisans derecesiyle kabul edilmiş
öğrenciler için en fazla dört ders seçilebilir.
Süre
MADDE 47– (1) Sanatta yeterlik
programını tamamlama süresi, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç yüksek
lisans derecesi ile kabul edilenler için kayıt olduğu programa ilişkin derslerin
verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp
yaptırmadığına bakılmaksızın sekiz yarıyıl olup azami tamamlama süresi on
iki yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için on yarıyıl olup azami
tamamlama süresi on dört yarıyıldır.
(2)
Sanatta yeterlik programı için gerekli kredili dersleri başarıyla
tamamlamanın azami süresi tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler
için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için altı
yarıyıldır. Bu süre içinde kredili derslerini başarıyla tamamlayamayan veya
yükseköğretim kurumunun öngördüğü en az genel not ortalamasını sağlayamayan
öğrencinin yükseköğretim kurumu ile ilişiği kesilir.
(3)
Kredili derslerini ve uygulamalarını başarı ile bitiren, ancak tez, sergi, proje,
resital, konser, temsil gibi çalışmalarını birinci fıkrada belirtilen azami
on iki yarıyıl veya on dört yarıyıl sonuna kadar tamamlayamayan öğrencinin
ilişiği kesilir.
(4)
Lisans derecesi ile sanatta yeterlik programına başvurmuş öğrencilerden
gerekli kredi yükü, proje ve benzeri diğer şartları yerine getirmiş
olmaları kaydıyla sanatta yeterlik tezinde başarılı olamayanlara talepleri
halinde tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Danışman atanması
MADDE 48 – (1)
Anabilim/anasanat dalı başkanlığı her öğrenci için ders ve uygulama seçimi
ile tez, sergi veya proje yürütülmesinde danışmanlık yapacak bir öğretim
üyesini enstitüye önerir. Danışman önerisi ilgili enstitü yönetim kurulu
onayı ile kesinleşir. Danışmanın, öğrencinin kaydının yapıldığı ilk yarıyılın
başında olmak üzere, en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar atanması
zorunludur.
(2)
Danışman, sanatta yeterlik çalışmasının yapıldığı anabilim/anasanat dalında
görevli öğretim üyeleri arasından ilgili enstitü yönetim kurulu onayı ile
uygun görülen öğretim üyeleri ile o anabilim/anasanat dalındaki
doktoralı öğretim görevlilerinden seçilir. Tez çalışmasının niteliğinin
birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda ikinci tez danışmanı
atanabilir. İkinci tez danışmanının en az doktora veya sanatta yeterlik
derecesine sahip olması gerekir. İlgili anabilim/anasanat dalı
başkanlığının teklifi ile ikinci tez danışmanı yurt içi veya yurt dışında
bulunan başka bir yükseköğretim kurumundan da atanabilir.
(3)
Danışman, öğrencinin kabul edilmiş olduğu lisansüstü program için ilgili
enstitü kurulu kararıyla belirlenmiş dersler arasından öğrencinin alacağı
dersleri ve yapacağı uygulamaları belirler, ders kayıt çizelgelerini, ders
programlarını, ders belgelerini, sınav sonuçlarını, tespit edilen tez,
sergi veya projesini veya bitirilen tez, sergi veya projesini, ihtiyaç
halinde izin, ek süre isteği gibi durumlarını zamanında ilgili enstitüye
bildirir. Bu faaliyetlerdeki aksaklıkların somut bilgi ve belgelerle ilgili
enstitü müdürlüğünce tespiti halinde anabilim/anasanat dalı başkanlığının
görüşü alınarak öğrencinin tez danışmanı, ilgili enstitü yönetim kurulu
tarafından değiştirilebilir.
(4)
Yükseköğretim kurumları ya da üst kurullarında yer değiştiren veya emekliye
ayrılan öğretim üyelerinin başlamış olan danışmanlıkları Yönetim Kurulu
kararı ile süreç tamamlanıncaya kadar devam edebilir.
(5)
Öğrenci ve/veya tez danışmanının talebi, anabilim/anasanat dalı
başkanlığının görüşü ve ilgili enstitü yönetim kurulunun uygun görmesi
halinde öğrencinin tez danışmanı değiştirilebilir.
Sanatta yeterlik çalışmasının sonuçlanması
MADDE 49 – (1) Tez
hazırlayan öğrenci elde ettiği sonuçları, sergi, proje, resital, konser,
temsil gibi çalışmasını açıklayan ve belgeleyen metni ilgili Senato
tarafından kabul edilen yazım kurallarına uygun biçimde yazarak, tez,
sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalarını jüri önünde sözlü
olarak savunur.
(2)
Sanatta yeterlik çalışmasının savunmasından önce, düzeltme verilen tez ve
çalışmalarda ise düzeltme ile birlikte öğrenci tezini/çalışmasını
tamamlayarak danışmanına sunar. Danışman tezin savunulabilir olduğuna
ilişkin görüşü ile birlikte tezi enstitüye teslim eder. Enstitü söz konusu
teze ilişkin intihal yazılım programı raporunu alarak danışmana ve jüri
üyelerine gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir intihalin tespiti
halinde gerekçesi ile birlikte karar verilmek üzere tez enstitü yönetim
kuruluna gönderilir.
(3)
Sanatta yeterlik çalışmasını tamamlayan öğrenci, tezin istenen sayıda
nüshasını danışmanına teslim eder. Danışman, tezin yazım kurallarına
uygunluğu yönünden görüşünü yazılı olarak belirtir ve tezleri
anabilim/anasanat dalı başkanlığı aracılığıyla ilgili enstitüye gönderir.
(4)
Sanatta yeterlik jürisi, danışman ve enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının
önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile atanır. Jüri, en az ikisi kendi
yükseköğretim kurumu dışından öğretim üyesi olmak üzere danışman dâhil beş
kişiden oluşur. Danışmanın oy hakkı olup olmadığı hususunda ilgili yönetim
kurulu karar verir. Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda jüri altı
kişiden oluşur. Ayrıca ikinci tez danışmanı oy hakkı olmaksızın jüride yer
alabilir.
(5)
Jüri üyeleri, söz konusu tezin veya metnin kendilerine teslim edildiği
tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi sınava alır.
Sınav, sanatta yeterlik çalışmasının sunumu ve bunu izleyen soru-cevap
bölümünden oluşur. Sınav öğretim elemanları, lisansüstü öğrenciler ve
alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına açık olarak yapılır.
(6)
Sınavın tamamlanmasından sonra jüri, dinleyicilere kapalı olarak,
öğrencinin tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi sanatta yeterlik
çalışması hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir.
Tezi ve sanatta yeterlik çalışması kabul edilen öğrenciler başarılı olarak
değerlendirilir. Bu karar, enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığınca
sınavı izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir. Tezi ve
sanatta yeterlik çalışması başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin
yükseköğretim kurumu ile ilişiği kesilir. Sanatta yeterlik çalışması
hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç altı ay içinde gerekli
düzeltmeleri yaparak tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi
sanatta yeterlik çalışmasını aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu savunma
sonunda da başarısız bulunarak sanatta yeterlik çalışması kabul edilmeyen
öğrencinin yükseköğretim kurumu ile ilişiği kesilir. Lisans derecesi ile
sanatta yeterlik programına kabul edilmiş olanlardan tez, sergi, proje,
resital, konser, temsil gibi sanatta yeterlik çalışması başarılı
olamayanlar için talepleri halinde 26 ncı maddenin dördüncü fıkrasına göre
tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Sanatta yeterlik diploması
MADDE 50 – (1) (Değişik:RG-1/6/2017-30083)
Sanatta yeterlik çalışmasında başarılı olan öğrenciye, diğer
koşulları da sağlamak kaydıyla Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanan
sanat dalının özelliğine göre alanı belirleyen bir diploma verilir.
Mezuniyet tarihi, tezin sınav jüri komisyonu tarafından imzalı nüshasının
teslim edildiği tarihtir. (Ek cümle:RG-2/8/2021-31556)
Diplomalara ait işlemler Senato tarafından belirlenir.
(2)
Tez savunmasında başarılı olmak ve diğer koşulları da sağlamak kaydıyla
sanatta yeterlik tezinin ciltlenmiş en az üç kopyasını tez sınavına giriş
tarihinden itibaren bir ay içinde ilgili enstitüye teslim eden ve tezi
şekil yönünden uygun bulunan öğrenci doktora diploması almaya hak kazanır.
Enstitü yönetim kurulu başvuru üzerine teslim süresini en fazla bir ay daha
uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen öğrenci koşulları yerine
getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik haklarından yararlanamaz
ve azami süresinin dolması halinde ilişiği kesilir.
(3)
İlgili enstitü tarafından tezin tesliminden itibaren üç ay içinde sanatta
yeterlik tezinin bir kopyası elektronik ortamda, bilimsel araştırma ve
faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına
gönderilir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Danışman değişikliği
MADDE 51 – (1) Lisansüstü
öğrencilerin danışmanları; ölüm, emeklilik, başka üniversiteye naklen
atanma, uzun süreli yurt dışında görevlendirilme, uzun süreli hastalık ve
benzeri durumlarda veya ilgili enstitü yönetim kurulunun uygun göreceği
mazeretler sebebiyle, ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığının ve
gerekli ise danışmanın görüşü de alınarak, istenildiği takdirde, başlanılan
çalışmalar devam ettirilecek şekilde ilgili enstitü yönetim kurulunca
değiştirilebilir.
Muafiyet
MADDE 52 – (1) Öğrencilerin,
daha önce Üniversite içi veya Üniversite dışı lisansüstü programda başarılı
oldukları derslerden muaf olarak değerlendirilebilmeleri için, ilgili
enstitü müdürlüğüne muafiyet istedikleri dersleri belirten bir dilekçe ve
ekinde not döküm belgesi ile ders içeriklerini kapsayan onaylı belgelerle
başvurmaları gerekir.
(2)
(Değişik birinci cümle:RG-2/8/2021-31556) Başvurular,
öğrencinin ders kaydını yaptırdığı yarıyılda ilk on iş günü içerisinde yapılır. Muafiyet isteği, ilgili anabilim/anasanat dalı görüşüne
istinaden ilgili enstitü yönetim kurulunca değerlendirilir ve karara
bağlanarak intibakı yapılır. Muafiyet talebi ilgili enstitü yönetim kurulu
tarafından karara bağlanıncaya kadar öğrenciler, muafiyet talebinde
bulunduğu derse/derslere devam eder.
(3)
Diğer lisansüstü programlardan alınan derslerin muaf olarak sayılabilmesi
için; muafiyet talebinde bulunulan dersin/derslerin başarı notunun, 23 üncü
maddede belirlenen harf notlarından yüksek lisans için en az CC harf notu
veya karşılığı, doktora için en az CB harf notu veya karşılığı olması
gerekir. Lisansüstü programlarda başarılı/başarısız olarak değerlendirilen
ders/dersler için en az CC/CB harf notu veya karşılığı aranmadan başarılı
olanlar bu derslerden muaf sayılabilir.
(4)
Uluslararası ve ulusal öğrenci değişim programları kapsamında öğrencinin
aldığı derslerin notları Üniversitede uygulanan not sistemine
dönüştürülerek not döküm belgesine işlenir.
(5)
Öğrencinin muafiyet talebinde bulunduğu ders/derslerden muaf olabilmesi
için, dersi alıp başarılı olduğu tarihten itibaren üç yıldan fazla bir süre
geçmemesi gerekir.
Kayıt dondurma
ve kayıt sildirme
MADDE 53 – (Değişik:RG-2/8/2021-31556)
(1) Kayıt dondurma
işlemleri ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak hazırlanan ve ilgili
enstitü yönetim kurulu önerisi ile Senato onayına sunulan usul ve esaslar
ile belirlenir.
(2) Kayıt silme
işlemi; öğrencinin ilgili birime başvurarak kendi isteği ile kaydının
silinmesini istemesi ve Üniversite tarafından belirlenen ilişik kesme
işlemlerini yapmış olması ile gerçekleşir.
Disiplin
MADDE 54 – (1) Lisansüstü
program öğrencilerinin disiplin iş ve işlemlerinde, 18/8/2012 tarihli ve
28388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci
Disiplin Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
(2)
(Mülga:RG-2/8/2021-31556)
Hüküm bulunmayan haller
MADDE 55 – (1) Bu Yönetmelikte
hüküm bulunmayan hallerde, ilgili diğer mevzuat hükümleri ile YÖK kararları
uygulanır.
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE 56 – (1) 29/2/2016
tarihli ve 29639 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bayburt Üniversitesi
Lisansüstü Eğitim Öğretim Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş hükümleri
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmelikle getirilmiş hükümlerin uygulaması ve belirlenmiş azami süreler
2016-2017 güz yarıyılından itibaren başlar.
(2)
Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce aynı anda birden fazla lisansüstü
programa kayıtlı olan öğrenciler hakkında 18 inci maddenin beşinci fıkrası
uygulanmaz.
(3)
6/2/2013 tarihinden önce tezsiz yüksek lisans programlarına kayıtlı olan veya
mezun olan öğrenciler doktora programlarına başvurabilir.
Yürürlük
MADDE 57 – (1) Bu Yönetmelik
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 58 – (1) Bu Yönetmelik
hükümlerini Bayburt Üniversitesi Rektörü yürütür.
___________________
(1) 20/9/2018 tarihli ve 30541 Mükerrer sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanan değişiklik ile Yönetmeliğin 16 ncı maddesinin başlığı
‘’Özel öğrenci kabulü’’ iken Yönetmeliğe işlendiği şekilde
değiştirilmiştir.
|