ANKARA YILDIRIM BEYAZIT
ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM VE ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve
Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı, Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesine bağlı
enstitülerde yürütülen lisansüstü eğitim-öğretim ve sınavlara ilişkin usul
ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesine bağlı
enstitülerde yürütülen tezli ve tezsiz yüksek lisans ile doktora
programlarından oluşan lisansüstü eğitim-öğretim ve sınavlar ile bilimsel
araştırma ve uygulama faaliyetlerine ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun
14 üncü ve 44 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AKTS: Avrupa
Kredi Transfer Sistemini,
b) ALES: Akademik
Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavını,
c) Akademik
Anabilim Kurulu: İlgili anabilim dalında fiilen eğitim-öğretim görevi
yapmakta olan bütün öğretim üyelerinden ve öğretim görevlilerinden oluşan
kurulu,
ç) Bütünleşik
doktora: Lisans derecesine dayalı olarak yürütülen doktora programını,
d) Danışman:
Enstitüde tezsiz yüksek lisans programına kayıtlı öğrencilere rehberlik
etmek üzere enstitü yönetim kurulunca atanan öğretim üyesini veya Senato
tarafından belirlenen niteliklere sahip bir öğretim görevlisini,
e) Dönem projesi:
Tezsiz yüksek lisans eğitimi sırasında araştırılan ve/veya incelenen
bilimsel bir konunun, bir bilimsel araştırma raporu biçiminde sunulmuş
şeklini,
f) DUS: Diş
Hekimliği Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavını,
g) Enstitü: Ankara
Yıldırım Beyazıt Üniversitesinde eğitim ve öğretim yapan enstitüleri,
ğ) Enstitü
Anabilim Dalı: Enstitüde lisansüstü programı bulunan ve programın
yürütülmesinden enstitüye karşı sorumlu olan akademik birimleri,
h) Enstitü Kurulu:
Enstitü müdürü başkanlığında, müdür yardımcıları ve enstitü anabilim
dalları başkanlarından oluşan kurulu,
ı) Enstitü Yönetim
Kurulu: Enstitü müdürü başkanlığında, müdür yardımcıları ile enstitü kurulu
tarafından üç yıl için seçilen üç öğretim üyesinden oluşan kurulu,
i) İkinci tez
danışmanı: Tezli yüksek lisans ve doktora yapan öğrencinin tez veya
uygulama konusunun özelliği gereği enstitü yönetim kurulunca atanan, en az
doktora veya sanatta yeterlik derecesine sahip kişiyi,
j) İntihal:
Başkalarının fikirlerini, metotlarını, verilerini veya eserlerini bilimsel
kurallara uygun biçimde atıf yapmadan kısmen veya tamamen kendi eseri gibi
göstermeyi,
k) ÖİBS:
Öğrenci/Akademik Bilgi Sistemini,
l) Seminer:
Lisansüstü öğrencilerin ders döneminde hazırladıkları, bilimsel bir konunun
incelenip irdelenmesine dayanan, sözlü olarak sunularak değerlendirilen
yazılı bir metinden oluşan çalışmayı,
m) Senato: Ankara
Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Senatosunu,
n) Tez çalışması:
Tezli yüksek lisans ve doktora eğitiminin amacına yönelik olarak hazırlanan
bilimsel bir çalışmayı,
o) Tez danışmanı:
Enstitüde kayıtlı tezli yüksek lisans ve doktora öğrencilerine rehberlik
etmek üzere enstitü yönetim kurulunca atanan öğretim üyesini,
ö) Tez izleme
komitesi: Doktora öğrencisinin tez önerisini değerlendirmek, tez
çalışmalarına rehberlik etmek, öğrenciyi yönlendirmek görevini üstlenen,
biri tez danışmanı olmak üzere en az üç öğretim üyesinden oluşan komiteyi,
p) TUS: Tıpta
Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavını,
r) Uzmanlık alan
dersi: Tez danışmanlığı yapılmakta olan öğrenciyle yürütülen ve tüm yıl
süren dersi,
s) ÜAK:
Üniversitelerarası Kurulu,
ş) Üniversite:
Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesini,
t) Yarıyıl: Güz ve
bahar dönemlerinden oluşan, yarıyıl sonu sınav günleri hariç, en az yetmiş
günü kapsayan, başlangıç ve bitiş tarihleri her akademik yıl için enstitü
yönetim kurulları tarafından önerilen ve Senato tarafından onaylanan eğitim
süresini,
u) YDMS: Ankara
Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu tarafından yapılan
Yabancı Dil Muafiyet Sınavını,
ü) YDS: Yabancı
Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını,
v) Yoğunlaştırılmış
yaz okulu dönemi: Güz ve bahar dönemleri dışında yarıyıl sonu sınavları
hariç başlangıç ve bitiş tarihleri her akademik yıl için enstitü yönetim
kurulu tarafından önerilen ve Senato tarafından onaylanan eğitim süresini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Lisansüstü
Eğitimi ile İlgili Genel Esaslar
Eğitim
düzeyleri ve dönemleri
MADDE 5 –
(1) Lisansüstü eğitim, yüksek lisans ve doktora düzeylerinden oluşur.
(2) Yüksek lisans
düzeyi; lisans diploması veya buna eşdeğer bir derece almış olanların
yapacakları öğretim, bilimsel araştırma, sanatsal çalışma ve uygulama
faaliyetlerini kapsar.
(3) Yüksek lisans
düzeyindeki programlar tezli ve tezsiz olmak üzere iki şekilde
yürütülebilir. Bu programlar ikinci lisansüstü öğretim programı biçiminde
de uygulanabilir.
(4) Doktora
düzeyi; lisans veya yüksek lisans derecesine dayalı olarak yürütülen
öğretim, bilimsel araştırma, uygulama ve sanatsal faaliyetleri kapsar.
Doktora programları ikinci öğretim olarak açılamaz.
(5) Yükseköğretim
Kurulu kararı üzerine öğretim elemanı ve öğrencilerin aynı mekanda bulunma
zorunluluğu olmaksızın bilgi ve iletişim teknolojilerine dayalı olarak
öğretim faaliyetlerinin planlandığı ve yürütüldüğü lisansüstü uzaktan
öğretim programları açılabilir.
(6) Eğitim ve
öğretim yarıyıl esasına göre, güz ve bahar dönemi olarak düzenlenir.
Yoğunlaştırılmış yaz okulu döneminde de dersler açılabilir. Bunların süresi
ve şekli, enstitü yönetim kurulunun önerisi üzerine Senato tarafından
karara bağlanır.
Lisansüstü
programların açılması
MADDE 6 –
(1) Yeni bir lisansüstü program; akademik anabilim kurulunun önerisi,
enstitü kurulunun görüşü, Senatonun kararı ve Yükseköğretim Kurulunun onayı
ile açılır.
(2) Lisansüstü
programların açılıp yürütülmesinde enstitü anabilim dalları esas alınır.
(3) İlgili akademik
anabilim kurulu önerisi, enstitü kurulunun görüşü, Senatonun onayı ve
Yükseköğretim Kurulu kararıyla bir enstitü, anabilim dalından farklı bir ad
taşıyan bir başka lisansüstü program da açabilir.
(4) Enstitülerde
enstitü kurulunun önerisi, Senatonun onayı ve Yükseköğretim Kurulu kararı
ile lisansüstü eğitim yapmak üzere bir fakülte, bölüm veya anabilim
dalından farklı bir ad taşıyan, disiplinler arası bir enstitü anabilim dalı
kurulabilir. Bu tür bir enstitü anabilim dalının başkanı, ilgili
dekanlıkların görüşü alınarak enstitü müdürü tarafından üç yıl süre ile
atanır ve Rektörlüğe bilgi verilir.
(5) Anabilim dalı
kurulunun mevcut programlara ilişkin değişiklik önerileri enstitü kurulunca
onaylandıktan sonra Senato tarafından karara bağlanır.
(6) Akademik
anabilim kurulunun önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile yurt içi
ve yurt dışı yükseköğretim/araştırma kurum ve kuruluşları ile işbirliği
protokolü yaparak ortak programlar açılabilir. Ortak programlar Senato
kararı ve Yükseköğretim Kurulu onayı ile yürürlüğe girer ve ilgili mevzuat
hükümlerine göre yürütülür.
(7) İlgili
akademik anabilim kurulunun önerisi, enstitü kurulunun teklifi, Senatonun
kararı ve Yükseköğretim Kurulunun onayı ile yabancı dilde lisansüstü
programlar açılabilir.
Eğitim programları
ve derslerin açılması
MADDE 7 –
(1) Lisansüstü eğitim programları, eğitim hedefleri, programlara giriş ve
mezuniyet koşulları, programların içerdiği zorunlu ve seçmeli dersler,
bunların AKTS değerleri ve benzeri konulara ilişkin esaslar, akademik anabilim
kurulunun teklifi, enstitü kurulunun kararı ve Senatonun onayı ile
belirlenir.
(2) İlk defa
açılacak dersler, kapatılacak dersler, dersin isminde veya AKTS kredisinde
yapılacak değişiklikler ilgili akademik anabilim kurulunun teklifi ve
enstitü kurulunun onayı ile Senato tarafından karara bağlanır.
(3) Bir yarıyılda
hangi lisansüstü derslerin açılacağı ve bu derslerin hangi öğretim üyeleri
tarafından verileceği, ilgili anabilim dalları başkanlarının önerileri
üzerine enstitü yönetim kurulu tarafından belirlenir.
(4) Çok disiplinli
programlarda açılacak dersi verecek öğretim elemanlarını görevlendirme
hususunda enstitü anabilim dalı başkanlığı tarafından ilgili fakülte veya
yüksekokulun uygun görüşü alınır.
(5) Uzmanlık alan dersi
tez danışmanları tarafından açılır ve tüm yıl sürer. Tez çalışmasının
birden fazla danışman tarafından yönetildiği durumlarda uzmanlık alan
dersleri birinci tez danışmanı tarafından açılır.
(6) Bilimsel
araştırma teknikleri ile araştırma ve yayın etiği konularını içeren en az
bir dersin lisansüstü eğitim sırasında verilmesi zorunludur.
(7) Lisansüstü
düzeydeki dersler, genel olarak öğretim üyeleri tarafından verilir. Zorunlu
hallerde enstitü anabilim dalı başkanlığının gerekçeli önerisi ve enstitü
yönetim kurulunun onayı ile doktora, tıpta uzmanlık, diş hekimliğinde
uzmanlık, sanatta yeterlik derecesi almış öğretim görevlileri ile sanatçı
öğretim elemanları görevlendirilebilir. Gerekli görüldüğünde Üniversite
Yönetim Kurulu kararı ile Üniversite dışından da görevlendirme yapılabilir.
Danışman ve tez
danışmanı
MADDE 8 –
(1) Tezsiz yüksek lisans programında, akademik anabilim kurulu her öğrenci
için ders seçiminde ve dönem projesinin yürütülmesinde danışmanlık yapacak
bir öğretim üyesini veya Senato tarafından belirlenen programlarda ve
belirlenen niteliklere sahip bir öğretim görevlisini en geç, öğrencinin
derslere başladığı dönemin ders kayıtları süresi başlamadan enstitüye
önerir. Danışman ataması enstitü yönetim kurulu onayı ile kesinleşir.
(2) Bir öğretim
elemanına en çok kaç tane tezsiz yüksek lisans öğrencisi danışmanlığı
verileceği ilgili enstitü anabilim dalının özelliği de gözetilerek enstitü
yönetim kurulunca belirlenir.
(3) Tezli yüksek
lisans ve doktora programlarında, enstitü anabilim dalı kurulu, her
öğrencinin önceki bilimsel çalışmalarını, çalışmak istediği alanı ve tez
danışmanı tercihini dikkate alarak tez danışmanı önerisini, en geç
öğrencinin derslere başladığı dönemin ders kayıtları süresi başlamadan
ilgili enstitüye yapar.
(4) (Değişik:RG-11/6/2017-30093)
Diş hekimliği, eczacılık, tıp ve veteriner fakülteleri anabilim dalları
hariç doktora programlarında öğretim üyelerinin tez yönetebilmesi için,
başarıyla tamamlanmış en az bir yüksek lisans tezi yönetmiş olması gerekir.
(5) Tez danışmanı,
öncelikle enstitü anabilim dalındaki öğretim üyeleri, yoksa başka anabilim
dalı öğretim üyeleri arasından önerilir. Üniversitede belirlenen
niteliklere sahip öğretim üyesi bulunmaması halinde Senatonun belirlediği
ilkeler çerçevesinde enstitü yönetim kurulu tarafından başka bir
yükseköğretim kurumundan öğretim üyesi tez danışmanı olarak seçilebilir.
Tez danışmanı önerisi enstitü yönetim kurulu onayı ile kesinleşir.
(6) (Değişik:RG-11/6/2017-30093)
Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanını gerektirdiği
durumlarda, yüksek lisans ve doktora programları için Üniversite kadrosu
dışında görev yapan en az doktora veya sanatta yeterlik derecesine sahip
kişiler de ikinci tez danışmanı olarak atanabilir.
(7) Öğretim üyesi
başına düşen tez danışmanlığı sayısının üst sınırı Yükseköğretim Kurulu
yetkili kurullarınca belirlenir. Doktora tez danışmanlığı sayısı
kararlaştırılan üst sınırın en fazla yarısı kadar olabilir. İki adet ortak
danışmanlığı olan öğretim üyesi, bir adet danışmanlığa sahip sayılır.
Tezsiz yüksek lisans danışmanlığı bu sayıların dışında tutulur. Üniversite
ya da üst kurullarında yer değiştiren ve emekliye ayrılan öğretim
üyelerinin başlamış olan danışmanlıkları süreç tamamlanıncaya kadar devam
eder.
(8) Tez danışmanı,
enstitü yönetim kurulunca atandığı tarihten itibaren her yarıyıl ve yaz
döneminde danışmanı olduğu öğrenciler için tüm diğer akademik ve idari yük
ve görevlerine ek olarak uzmanlık alanı dersi açar. Her öğrenci, açılan
uzmanlık alanı dersini almakla yükümlüdür. Uzmanlık alanı dersine ilişkin
ilkeler, enstitü kurulunca kararlaştırılır ve enstitü yönetim kurulu
tarafından uygulanır. Bir öğretim elemanı birden fazla enstitüde uzmanlık
alanı dersi açmış olsa bile ödeme sadece bir uzmanlık alan dersi için bağlı
bulunduğu anabilim dalından yapılır.
(9) Öğrenciler
enstitü müdürlüğüne ya da akademik anabilim dalı başkanlığına yazılı olarak
başvurmak suretiyle danışman/tez danışmanı değişikliği talebinde
bulunabilirler.
(10) Danışman/tez
danışmanı, öğrencisi ara vermeden mazeretsiz olarak iki yarıyıl kayıt
yenilemediği takdirde anabilim dalı başkanlığına yazılı müracaat yaparak bu
öğrenciye ait üzerindeki danışmanlığın alınmasını talep edebilir. Enstitü
anabilim dalının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile
danışmanlık/tez danışmanlığı iptal edilir ve öğrenci ÖİBS üzerinde pasif
öğrenci konumuna alınır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Öğrenci
Kontenjanları, Giriş Koşulları ve İlanı, Lisansüstü Programlara
Başvuru,
Değerlendirme ve Kayıtlar
Öğrenci
kontenjanları
MADDE 9 –
(1) Lisansüstü programlara alınacak öğrenci kontenjanları enstitü anabilim
dalı kurulunun görüşü ve enstitü yönetim kurulunun önerisi üzerine Senato
tarafından belirlenir. Ayrıca Senato belirlenen kontenjanların
değiştirilmesi için anabilim dalı kurulunun uygun görüşü alınmak şartıyla
enstitü yönetim kuruluna yetki verebilir.
(2) Tezsiz yüksek
lisans programlarına ikili anlaşmalar ile belirlenen protokol çerçevesinde
öğrenci alımlarında ilan edilen kontenjan haricinde öğrenci alımı
yapılabilir.
Giriş
koşullarının belirlenmesi ve ilanı
MADDE 10 –
(1) Yüksek lisans ve doktora programlarına hangi lisans ve yüksek lisans
programlarından mezun olanların başvurabilecekleri; akademik anabilim
kurulunun önerisi, enstitü yönetim kurulu kararı ve Senato onayı ile
kesinleşir.
(2) Lisansüstü
programlara başvuruda istenilecek asgari ALES puanı ve puan türü, asgari
mezuniyet not ortalaması, mezun durumda olan/olabilecek adaylar için aranan
şartlar, asgari yabancı dil puanı ve türü ve diğer özel şartlar, programı
açan akademik anabilim kurulunun önerisi üzerine enstitü yönetim kurulunda
karara bağlanır ve Senato onayı ile kesinleşir.
(3) ALES puanı
yerine, ALES’e eşdeğer kabul edilen ve Yükseköğretim Kurulunca ilan edilen
eşdeğer puanlar başvurularda geçerli sayılır. İlgili program alım
şartlarında ayrıca belirtilmediği takdirde TUS ve DUS sınavları ALES yerine
geçmez.
(4) Başvuru
yapılacak yüksek lisans programında ilan edilen yabancı dil belgesi için
lisans eğitiminin tamamını bu yabancı dilde yapmış ve mezun olmuş
olanlardan yabancı dil belgesi istenmez. Değerlendirmede belgesi olmayan bu
adayların puanları ilgili enstitü anabilim dalının istediği en az puan
üzerinden değerlendirmeye alınır.
(5) Tezsiz yüksek
lisans programlarına öğrenci alımları ile ilgili başvuru şartları, başvuruların
değerlendirmesi ve öğrenci kabulü akademik anabilim kurulunun görüşü ve
enstitü yönetim kurulunun önerisi üzerine Senato tarafından belirlenir.
(6) Lisansüstü
programlara öğrenci alımı yılda en fazla iki defa yapılır.
(7) Rektörlük,
enstitülerin açtıkları lisansüstü programların adlarını, başvuru için
gerekli belgeleri, başvuru tarihlerini, mülakat/yazılı sınav tarihlerini ve
diğer hususları Üniversite internet sayfası üzerinden ilan eder.
Yüksek lisans
programlarına başvuru koşulları
MADDE 11 –
(1) Tezli yüksek lisans programlarına başvuracak adaylarda aşağıdaki
koşullar aranır:
a) Bir lisans
diplomasına sahip olmaları veya koşullu ön kabul için lisans öğrenimlerinin
son yarıyılında olmaları, ayrıca yabancı ülkelerdeki lisans programını
bitirmiş Türk uyruklu öğrencilerin Yükseköğretim Kurulundan alacakları
mezun oldukları üniversitenin tanındığına dair belgeye sahip olmaları
gerekir.
b) Giriş koşulu
olarak ilan edilen lisans not ortalamasını sağlamış olmaları gerekir.
c) ALES’ten
başvurdukları programın puan türünde 55 tam puandan az olmamak üzere
akademik anabilim kurulunun önerisi üzerine enstitü yönetim kurulunda
karara bağlanan ve Senato tarafından onaylanan puanı almış olmaları
gerekir.
ç) (Değişik:RG-11/6/2017-30093)
Eğitim dili Türkçe olan programlarda yabancı dil sınav puanı zorunlu
değildir; ancak programa öğrenci kabulünde ilgili anabilim dalı akademik
kurulunun önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ya da enstitü yönetim
kurulunun kararı ile yabancı dil koşulu aranabilir. Yabancı dil ile eğitim
yapılan programlar da ise Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen
merkezî yabancı dil sınavları ile eşdeğerliği kabul edilen uluslararası
yabancı dil sınavlarından 50 puan veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul
edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından bu puan muadili bir puan
alınması zorunlu olup bu asgari puanlar girilecek programların
özelliklerine göre ilgili akademik anabilim kurulunun önerisi ve enstitü
yönetim kurulunun kararı ile yükseltilebilir. YDS ve eşdeğeri sınavlarla
değerlendirilemeyen diller için yabancı dil sınavları enstitü yönetim
kurulunca belirlenecek jüriler tarafından merkezî olarak yapılır. Ayrıca
ilgili akademik anabilim kurulunun önerisi ve enstitü yönetim kurulunun
kararı ile YDMS’den alınan puanlar da başvurularda kabul edilebilir.
(2) Tezsiz yüksek
lisans programlarına ikili anlaşmalar ile öğrenci alımlarında protokol
şartlarına göre değerlendirme yapılır.
Doktora
programlarına başvuru koşulları
MADDE 12 – (1)
Doktora programlarına başvuruda bulunacak adaylarda aşağıdaki koşullar
aranır:
a) Doktora
programına başvurabilmek için adayların lisans/tezli yüksek lisans
diplomasına sahip olmaları veya koşullu ön kabul için lisans/tezli yüksek
lisans öğrenimlerinin son yarıyılında olmaları, ayrıca yabancı ülkelerdeki
lisans/tezli yüksek lisans programını bitirmiş Türk uyruklu öğrencilerin
Yükseköğretim Kurulundan alacakları mezun oldukları üniversitenin
tanındığına dair belgeye sahip olmaları gerekir. 6/2/2013 tarihinden önce
tezsiz yüksek lisans programlarına kayıtlı olan veya mezun olan öğrenciler
doktora programlarına başvurabilir.
b) Tıp, diş
hekimliği, veteriner, eczacılık fakülteleri mezunları ile hazırlık
sınıfları hariç en az on yarıyıl süreli lisans diplomasına sahip olanlar
veya Sağlık Bakanlığınca düzenlenen esaslara göre bir laboratuvar dalında
kazanılan uzmanlık yetkisine sahip olanlar yüksek lisans yapmadan doktora
programlarına başvurabilirler.
c) Yüksek lisans
diplomasına sahip olan adayların yüksek lisans not ortalamasının 4
üzerinden 2.50 veya muadili bir puandan; dört yıllık lisans diploması ile
doktora programına başvuran adayların lisans not ortalamasının 4 üzerinden
3.0 veya muadili bir puandan az olmamak üzere akademik anabilim kurulunun
önerisi üzerine enstitü yönetim kurulunda karara bağlanan ve Senato
tarafından onaylanan puanı almış olmaları gerekir.
ç) Bu fıkranın (b)
bendine göre başvuran adaylardan tıp ve diş hekimliği fakültesi
mezunlarının lisans not ortalamalarının 4 üzerinden en az 2.00 veya muadili
bir puandan, diğerlerinin lisans not ortalamalarının 4 üzerinden en az 2.50
veya muadili bir puandan az olmamak üzere akademik anabilim kurulunun
önerisi üzerine enstitü yönetim kurulunda karara bağlanan ve Senato
tarafından onaylanan puanı almış olmaları gerekir.
d) Bu fıkranın (b)
bendine göre başvuran adayların ALES’ten başvurduğu programın puan türünde
55 puandan az olmamak, lisans derecesiyle doktora programına başvuranların
ise ALES’ten başvurduğu programın puan türünde 80 puandan az olmamak
koşuluyla Senato tarafından belirlenecek ALES puanına sahip olmaları
gerekir.
e) Temel tıp
bilimlerinde doktora programlarına başvurabilmek için tıp fakültesi
mezunlarının lisans diplomasına ve 50 puandan az olmamak koşuluyla ilgili
Senato kararı ile belirlenecek TUS’tan alınmış temel tıp puanına veya
ALES’in sayısal puan türünde 55 puandan az olmamak koşuluyla Senato kararı
ile belirlenecek ALES puanına sahip olmaları; tıp fakültesi mezunu
olmayanların ise yüksek lisans diplomasına (diş hekimliği, eczacılık ve
veteriner fakülteleri mezunlarının lisans derecesine) ve ALES’in sayısal
puan türünde 55 puandan az olmamak koşuluyla Senato kararı ile belirlenecek
ALES puanına veya diş hekimliği fakültesi mezunlarının DUS’tan alınmış
temel bilimler puanına sahip olmaları gerekir. Temel tıp puanı, TUS’da
temel tıp bilimleri Testi-1 bölümünden elde edilen standart puanın 0,7;
klinik tıp bilimleri testinden elde edilen standart puanın 0,3 ile
çarpılarak toplanması ile elde edilir. Temel bilimler puanı, DUS’da temel
tıp bilimleri Testi-1 bölümünden elde edilen standart puanın 0,7; klinik
tıp bilimleri testinden elde edilen standart puanın 0,3 ile çarpılarak
toplanması ile elde edilir.
f) Doktora ve
temel tıp programlarına öğrenci kabulünde adayların anadilleri dışında
Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen merkezî yabancı dil sınavları
ile eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından 55
puandan veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı
dil sınavlarından bu puan muadili bir puandan az olmamak üzere akademik
anabilim kurulunun önerisi üzerine enstitü yönetim kurulunda karara
bağlanan ve Senato tarafından onaylanan puanı almış olmaları gerekir.
g) İlgili
programların alım şartlarında ilan edildiği takdirde ALES, TUS ve DUS
sınavlarından alınan belgeler birbirinin yerine kabul edilebilir.
Başvuru,
başvuruların kabulü ve değerlendirme
MADDE 13 –
(1) Lisansüstü programlara başvurular ÖİBS üzerinden yapılır. Başvuruda
istenilen evraklar, kesin kayıt esnasında elden teslim edilir.
(2) Lisansüstü
programlara başvuruları değerlendirmek ve mülakat/yazılı sınav yapmak üzere
enstitü anabilim dalı kurulunca önerilen öğretim üyeleri arasından enstitü
yönetim kurulu en az üç asıl ve iki yedek üye olacak şekilde jüriler
oluşturur. Bir anabilim dalında yürütülen farklı lisansüstü programlar için
ayrı jüriler kurulabilir.
(3) Tezsiz yüksek
lisans programlarına yapılan başvuruların değerlendirilmesinde oluşturulan
jüri tarafından mülakat/yazılı sınav yapılmadan, başvuru belgeleri
üzerinden öğrenci kabulü yapılabilir.
(4) (Değişik:RG-11/6/2017-30093)
Yabancı dil şartının olduğu tezli yüksek lisans ve doktora programlarına
yapılan başvurular arasından mülakat/yazılı sınava çağırılacakların
belirlenmesinde ALES puanının %50’si, lisans not ortalamasının %35’i ve
yabancı dil puanının %15’i alınarak; yabancı dil şartının olmadığı yüksek
lisans programlarına yapılan başvurular arasından mülakat/yazılı sınava
çağırılacakların belirlenmesinde ise ALES puanının %50’si, lisans not
ortalamasının %50’si alınarak bunların toplanmasıyla elde edilen puanlara
göre en yüksekten en düşüğe doğru sıralama yapılır. Belirlenen kontenjanın
on katı oranında aday mülakat/yazılı sınava çağrılır.
(5) Yüksek lisans
veya bütünleşik doktora programlarına başvuran lisans programlarından mezun
durumda olan/olabilecek adayların, lisans not ortalaması olarak bir önceki
dönemin sonundaki genel akademik not ortalamaları lisans not ortalaması
olarak kullanılır.
(6) Tezli yüksek
lisans ve doktora programında adaylar mülakat/yazılı sınavda 100 tam puan
üzerinden değerlendirilir. Mülakatta, talep edilmişse adayın sunduğu referans
mektubu ve neden bu eğitimi yapmak istediği ile hedeflerini belirten
kompozisyonu dikkate alınarak sözlü değerlendirme yapılır. Mülakat veya
yazılı sınava girmeyen adaylar ile bu sınav veya sınavların aritmetik
ortalamasından 60 puandan aşağı alanlar başarısız sayılır.
(7) Tezli yüksek
lisans programlarına öğrenci kabulünde; ALES puanı, lisans not ortalaması
ve mülakat/yazılı sınav sonucu değerlendirilir. Değerlendirmede ALES
puanının %50’si, lisans not ortalamasının %20’si ve mülakat/yazılı sınav sonucunun
%30’u dikkate alınarak hesaplanacak puanlar en yüksekten en düşüğe doğru
sıralanır. Jüri, sıralamada başarılı sayılacak minimum puan seviyesini
belirleyerek hangi adayların yüksek lisans programına asil ve yedek olarak
kabul edilebileceğini enstitüye bildirir. Yedek aday listesi en fazla asil
aday sayısı kadar olabilir. Jüri tarafından bildirilen asil ve yedek
listeler enstitü yönetim kurulu kararı ile kesinleştirilerek ilan edilir.
(8) Doktora
programına öğrenci kabulünde; ALES puanı, lisans ve/veya yüksek lisans not
ortalaması ve mülakat/yazılı sınav sonucu değerlendirilir. Temel tıp
bilimleri veya klinik tıp bilimleri programlarına başvuran Tıp/Diş
Hekimliği Fakültesi mezunları için ALES veya ilgili Temel Tıp puanı/Temel
Bilimler puanı dikkate alınır. Değerlendirmede ALES veya ilgili Temel Tıp
puanı/Temel Bilimler puanının %50’si, lisans veya yüksek lisans not
ortalamasının %20’si ve mülakat/yazılı sınav sonucunun %30’u dikkate
alınarak hesaplanacak puanlar en yüksekten en aşağıya doğru sıralanır ve
toplam en az 70 puan alanlar arasında sıralama yapılır. Jüri, sıralamada
başarılı sayılacak minimum puan seviyesini belirleyerek hangi adayların
doktora programına asil ve yedek olarak kabul edilebileceğini enstitüye
bildirir. Yedek aday listesi en fazla asil aday sayısı kadar olabilir. Jüri
tarafından bildirilen asil ve yedek listeler enstitü yönetim kurulu kararı
ile kesinleştirilerek ilan edilir.
(9) Sınav jürisi
ilan edilen kontenjandan fazla öğrenci alınmasını uygun gördüğünde, bunun
gerekçesini belirten bir tutanakla teklifini enstitüye bildirir. Enstitü
yönetim kurulu enstitü anabilim dalının uygun görüşünü alarak kontenjan
artırılmasına karar verebilir.
Kesin kayıt
MADDE 14 – (1)
Lisansüstü programlara kayıt hakkını kazanan asıl ve yedek adayların
listesi enstitü yönetim kurulu kararı ile kesinleşir. Sonuçlar Rektörlük
tarafından ilan edilir.
(2) Kayıtlar,
Senato tarafından kabul edilip ilan edilen lisansüstü akademik takviminde
belirtilen günlerde yapılır.
(3) Lisansüstü
öğrencilik hakkı kazanan Türk ve yabancı uyruklu adaylar, şahsen veya noter
tasdikli vekili ile istenilen belgeleri teslim ederek kesin kayıtlarını
yaptırırlar.
(4) Kesin kayıt
hakkını kazanan adaylardan, başvuru sırasında aslını veya Üniversite,
enstitü veya yetkili merci tarafından onaylı suretlerini teslim etmiş
bulunduğu belgeler tekrar istenmez.
(5) Askerlik
durumu ve adli sicil kaydına ilişkin olarak ise adayın beyanına dayanılarak
işlem yapılır.
(6) Süresi içinde
kesin kaydını yaptırmayan adaylar kayıt haklarını kaybederler. Bu adayların
yerine, yedek adaylar başarı sırası esas alınarak kabul edilir. Asıl
kontenjan dolana kadar yedek adayların kabul edilmesine devam edilir.
(7) Gerçeğe aykırı
beyana ve/veya sahte veya tahrif edilmiş belgeye dayalı olarak kesin kayıt
yaptıranların kayıtları, programa kayıt tarihi itibarıyla iptal edilir.
(8) Üniversitenin
yaptığı ikili anlaşmalar çerçevesinde veya Yükseköğretim Kurulu
kararlarıyla yerleştirilen yabancı uyrukluların, Türkçe dil yeterliği ile
ilgili düzenlemeler hariç, doğrudan kayıtları yapılabilir.
(9) Öğrenim ücreti
yatırması gereken adayların kesin kayıtları o döneme ait öğrenim ücretini
ödedikten sonra yapılır.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Kayıt
Yenileme, Sınavlar ve Değerlendirme
Ders alma ve
alınan derslerin kabulü
MADDE 15 –
(1) Lisansüstü programlara kayıt yaptıran öğrenciler, kayıt yaptırdıkları
programın gerektirdiği toplam ders kredisinin en az yarısını kendi
programlarından almak zorundadırlar.
(2) Yabancı dilde
eğitim yapan programlara kabul edilen öğrenciler için 26/8/2013 tarihli ve
28747 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yıldırım Beyazıt Üniversitesi
Yabancı Diller Yüksekokulu Hazırlık Sınıfı ve Lisans Düzeyi Yabancı Dil
Dersleri Öğretim ve Öğrenim Yönetmeliği ve ilgili mevzuat hükümleri
uygulanır.
(3) Öğrencinin
ders kaydı, ÖİBS üzerinden enstitü kurulunca açılması kararlaştırılan
dersler arasından ders seçimini yaparak kesinleştirmesi ve danışman/tez
danışmanının onayından sonra tamamlanmış olur. Öğrenci tarafından
kesinleştirilmemiş veya danışman/tez danışmanı tarafından onaylanmamış ders
kayıtları ÖİBS tarafından kabul edilmez ve öğrenci ders kaydı yapmamış
sayılır. Ders kaydı aşamalarının sonuçlandırılmasından öğrenci sorumludur.
(4) Bir öğrencinin
bir yarıyılda en fazla alabileceği ders sayısı beşi geçemez. Seminer,
uzmanlık alan dersi ve dönem projesi bu sayıya dahil değildir.
(5) Akademik
anabilim kurulunun önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile
öğrenciler yurt içi ve yurt dışındaki başka yükseköğretim kurumlarından en
fazla toplamda iki lisansüstü ders alabilirler.
(6) Bir öğrencinin
enstitüye kaydolmadan en fazla iki yarıyıl önceki yurt içi/yurt dışı
yükseköğretim kurumlarından mezuniyet şartını sağlamadan almış olduğu
lisansüstü dersler, danışmanın görüşü, anabilim dalı kurulunun önerisi ve
enstitü yönetim kurulunun kararıyla öğrencinin kayıtlı olduğu programa
saydırılabilir. Bu şekilde saydırma ilgili lisansüstü programın seminer,
alan uzmanlık dersi, dönem projesi ve tez çalışması haricindeki diğer
derslerinin sayısının %50’sini geçemez. Tezsiz yüksek lisans programlarından
tezli yüksek lisans programlarına yatay geçiş yoluyla kabul edilen
öğrenciler için bu hüküm uygulanmaz.
(7) Yabancı dil
ile eğitim yapılan lisansüstü programlarda ders saydırma işleminin
yapılabilmesi için daha önce alınmış derslerin eğitim dilinin kabul
edilecek programın eğitim diliyle aynı olması gerekir. Tezsiz yüksek lisans
programlarından tezli yüksek lisans programlarına yatay geçiş yoluyla kabul
edilen öğrenciler için bu hüküm uygulanmaz.
(8) Mezun olunmuş
bir programda alınmış hiçbir ders başka bir programda yeniden saydırılamaz.
Kayıt yenileme
MADDE 16 – (1)
Lisansüstü programlara kayıtlı öğrenciler, güz ve bahar yarıyılları
başında, akademik takvimde belirtilen tarihlerde, ilgili mevzuatla belirlenen
öğrenci katkı payı veya öğrenim ücretini ödemek ve istenen kayıt yenileme
işlemlerini yerine getirmekle yükümlüdürler. Öğrenci katkı payı veya
öğrenim ücretini ödemeyenlerin kaydı yenilenmez; bu kişiler öğrencilik
haklarından yararlanamazlar, kendilerine öğrenci durum belgesi, öğrenci
belgesi, staj yazısı ve askerlik belgesi gibi belgeler verilmez.
(2) Senato
tarafından belirlenen haklı ve geçerli bir nedeni olmadan kaydını
yenilemeyen öğrenciler o yarıyıl ders seçemezler. Bu durumlarda geçen süreler
azami süreye dâhil edilir.
Ders ekleme ve
bırakma
MADDE 17 – (1)
Ders ekleme ve ders bırakma işlemleri, isteyen öğrenciler tarafından
lisansüstü akademik takvimde belirlenen süre içerisinde ÖİBS üzerinden yapılır.
Ders ekleme ve bırakma işlemi, öğrencinin kesinleştirmesi ve danışman/tez
danışmanının onayından sonra tamamlanmış olur. Öğrenci tarafından
kesinleştirilmemiş veya danışman/tez danışmanı tarafından onaylanmamış ders
ekleme ve bırakma kayıtları ÖİBS tarafından kabul edilmez.
Sınavlar
MADDE 18 –
(1) Sınavlar; ara sınav, yarıyıl sonu sınavı, bütünleme sınavı ve mazeret
sınavı olmak üzere dört türdür.
(2) Derslerde ara
sınav yapılabilir. Yarıyıl süresince yaptırılan proje, ödev, laboratuvar,
atölye ve benzeri çalışmalar da ara sınav yerine geçebilir.
(3) Bir dersin
yarıyıl sonu sınavı, lisansüstü akademik takvimde ilan edilen süreler
içerisinde yapılır. Sınavın yapılış biçimi sorumlu öğretim elemanı
tarafından belirlenir. Yarıyıl sonu sınavına girmeye hakkı olduğu halde
girmeyen öğrenci o dersten başarısız sayılır.
(4) Enstitü
yönetim kurulu kararı ve Senatonun onayı ile bütünleme sınavı yapılabilir.
Bir dersten yarıyıl sonu sınavına girme hakkı olmayanlar o dersin bütünleme
sınavına giremezler. Bütünleme sınav sonucu yarıyıl sınav sonucu yerine
sayılır.
(5) Öğrencilerin
yarıyıl sonu/bütünleme sınavlarına girebilmeleri için teorik derslerin
%70’ine, uygulamaların ve/veya diğer öğrenim etkinliklerinin %80’ine devam
etmiş olmaları gerekir. Ayrıca akademik anabilim kurulu kararı ile ara
sınav başarı koşulu da aranabilir.
(6) Mazereti
sebebiyle ara sınavlara giremeyen ve mazereti enstitü yönetim kurulunun
kararı ile kabul edilen öğrenci, ara sınav haklarını aynı yarıyıl içinde
kullanır.
(7) Yarıyıl sonu
sınavının mazeret sınavı bütünleme sınavıdır, ayrıca bir sınav hakkı
verilmez. Bütünleme sınavının mazeret sınavı yoktur. Bir dersin yarıyıl
sonu sınavı ve bütünleme sınavı tarihini kapsayacak şekilde aralıksız
oluşan ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile kabul edilen mazeretlerde o
ders için takip eden yarıyılda mazeret sınavı hakkı verilir. Mazeret
sınavında alınan harf başarı notu o dersin alındığı yarıyılın akademik
başarı not ortalamasına ve genel akademik başarı not ortalamasına katılarak
değerlendirilir.
Derslerde
başarının değerlendirilmesi
MADDE 19 –
(1) Lisansüstü derslerde yarıyıl içinde yapılan çalışmalar ve ara sınavlar
ile bunların yarıyıl sonu sınavına nasıl katılacağı dersi veren öğretim
elemanı tarafından belirlenir ve her yarıyılın ilk haftasında ilan edilerek
öğrencilere duyurulur.
(2) Lisansüstü
derslerin yarıyıl sonu değerlendirilmesi dersi veren öğretim elemanı veya
elemanları tarafından yapılır. Bir dersten başarılı sayılmak için
tezli/tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin en az (CB) harf başarı notu,
doktora öğrencilerinin ise en az (BB) harf başarı notu almaları gerekir.
(3) Başarısız
olunan bir dersi öğrenci azami ders alma süresi içinde tekrar alabilir veya
zorunlu ders olmamak koşuluyla o dersin yerine aynı kredi değerinde başka
bir dersi de alabilir. Öğrenciler genel akademik başarı not ortalamalarını
yükseltmek amacıyla başarılı oldukları dersleri de tekrarlayabilirler. Bu
şekilde ders tekrarlarında en son alınan harf başarı notu yarıyılın
akademik başarı not ortalamasına ve genel akademik başarı not ortalamasına
katılarak değerlendirilir.
(4) Ders ile
ilgili puanlar, dersi veren öğretim elemanı tarafından ÖİBS’ye girilip
sonuçlandırıldıktan sonra aşağıdaki (a) bendinde yer alan tabloda
belirtilen değerler dikkate alınarak harf başarı notuna çevrilir:
a)
Açıklama
|
Harf Başarı Notu
|
Katsayı
|
Puan
|
-
|
AA
|
4.00
|
90-100
|
-
|
BA
|
3.50
|
80-89,99
|
-
|
BB
|
3.00
|
70-79.99
|
-
|
CB
|
2.50
|
65-69.99
|
-
|
CC
|
2.00
|
60-64.99
|
-
|
DC
|
1.50
|
55-59.99
|
-
|
DD
|
1.00
|
50-54.99
|
-
|
FF
|
0.00
|
49 ve aşağı
|
Devamsız
|
DZ
|
0.00
|
--
|
Başarılı
|
BŞ
|
--
|
--
|
Başarısız
|
BŞZ
|
--
|
--
|
Devam Ediyor
|
DE
|
--
|
--
|
Sınava
Girmeme
|
GR
|
0.00
|
--
|
Mazereti nedeniyle
sınava girmedi
|
MZ
|
--
|
--
|
Eksik
|
E
|
-
|
--
|
b) Tez
çalışmalarını sürdürmekte olan öğrencilere, tez çalışması ve uzmanlık alan
dersi için devam ediyor (DE) notu verilir. Bu değerlendirme yüksek lisansta
tez danışmanının değerlendirmesine, doktora eğitiminde tez izleme komitesi
raporlarına dayanılarak yapılır. Süresinde gelmeyen tez izleme komitesi
raporları için başarısız (BŞZ) notu verilir.
c) Seminer dersi
başarılı (BŞ) veya başarısız (BŞZ) harf başarı notu ile değerlendirilir.
ç) Tez çalışması
sonucu uzmanlık alan dersi ile birlikte başarılı (BŞ) veya başarısız (BŞZ)
harf başarı notu ile değerlendirilir.
d) (GR) notu; bu
Yönetmelikte öngörülen koşulları yerine getirerek ders, yeterlik, tez ve
benzeri sınavlara girme hakkı olduğu halde sınava girmeyen öğrencilere
verilir. Bu not, yarıyıl ve genel akademik başarı not ortalaması
hesaplanırken (FF) harf başarı notu olarak işleme alınır.
e) (DZ) notu,
derse devam yükümlülüklerini veya ders uygulamalarına ilişkin koşulları
yerine getiremediği için sınava girme hakkını elde edemeyen öğrencilere verilir.
Bu not, not ortalaması hesabında (FF) harf başarı notu işlemi görür.
f) (MZ) notu;
enstitü yönetim kurulu tarafından kabul edilen haklı ve geçerli mazereti
nedeniyle sınavlara giremeyen öğrencilere verilir.
g) (E) notu; yarıyıl
içerisinde başarılı olduğu hâlde, hastalık gibi geçerli bir nedenden dolayı
ders için gereken koşullardan bazılarını yerine getirmemiş öğrencilere
dersin öğretim elemanı tarafından verilir. (E) notu almış bir öğrenci,
notların tesliminden sonra onbeş gün içerisinde eksiklerini tamamlamak ve
bir not almak zorundadır. Bu süre içinde eksiğini tamamlayamayan öğrencinin
notu (FF) harf başarı notuna dönüşür.
(5) Dersi veren
öğretim elemanı, harf başarı notunun karşılığı olan puan aralıklarını daha
alt limitlere çekebilir.
(6) Başarılı (BŞ)
ve başarısız (BŞZ) harf başarı notları akademik başarı not ortalamalarına
katılmaz.
Akademik başarı
not ortalamaları
MADDE 20 – (1)
Bir lisansüstü dersin kredi değeri, ilgili enstitü anabilim dalının
belirlediği AKTS kredisi kadardır.
(2) Öğrencinin
yarıyıl akademik başarı not ortalaması ve genel akademik başarı not
ortalaması olmak üzere iki çeşit akademik başarı not ortalaması bulunur.
(3) Bir öğrencinin
bir dersten aldığı ağırlıklı puanı, dersin kredisi ile başarı notu
katsayısının çarpımı sonucunda bulunur. Öğrencinin bir yarıyılda aldığı tüm
derslerin ağırlıklı puanlarının toplamı 4’lük katsayı üzerinden
değerlendirilen tüm derslerin kredi toplamına bölünerek yarıyıl akademik
başarı not ortalaması hesaplanır. Elde edilen ortalama, virgülden sonra iki
basamak yürütülür ve yuvarlanır.
(4) Genel akademik
başarı not ortalaması, yarıyıl akademik başarı not ortalamasının
hesaplanmasındaki yol izlenerek öğrencinin lisansüstü programa kabul
edilişinden itibaren almış olduğu 4’lük katsayı üzerinden değerlendirilen
derslerin tümü dikkate alınarak hesaplanır. Genel akademik başarı not
ortalamasına tekrar edilen derslerden alınan en son not katılır. Bütün
notlar öğrenci durum belgesine geçirilir.
Sınav
sonuçlarına itiraz
MADDE 21 –
(1) Maddi hatalar nedeniyle sınav sonuçlarına itirazı olan öğrenci bu
itirazını ilgili derslerin sınav sonuçları açıklandıktan itibaren en geç
beş iş günü içinde enstitü anabilim dalı başkanlığına yazılı olarak yapar.
Bu itiraz dersi veren öğretim elemanına iletilir. Öğretim elemanı
tarafından yapılan yeniden değerlendirmede maddi hata görülürse gerekli not
düzeltmesi yapılarak en geç bir hafta içinde enstitü müdürlüğüne yazı ile
bildirilir. Yapılan incelemeden sonra öğretim elemanı tarafından verilen not
kesindir. Sonuç ilgili öğrenciye onbeş gün içinde duyurulur.
Azami süre ve
azami süre aşımı
MADDE 22 – (1)
Tezli yüksek lisans programının süresi bilimsel hazırlıkta geçen süre
hariç, kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak
üzere her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın dört
yarıyıl olup program en çok altı yarıyılda tamamlanır. Dört yarıyıl sonunda
öğretim planında yer alan kredili derslerini ve seminer dersini başarıyla
tamamlayamayan veya bu süre içerisinde ilgili enstitünün öngördüğü başarı
koşullarını/ölçütlerini yerine getiremeyen; azami süreler içerisinde ise
tez çalışmasında başarısız olan veya tez savunmasına girmeyen öğrencinin
Üniversite ile ilişiği kesilir.
(2) Tezsiz yüksek
lisans programını tamamlama süresi, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç,
kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere
her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın en az iki
yarıyıl, en çok üç yarıyıldır. Bu sürenin sonunda başarısız olan veya
programı tamamlayamayan öğrencinin yükseköğretim kurumu ile ilişiği
kesilir.
(3) Doktora
programı, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç tezli yüksek lisans derecesi
ile kabul edilenler için kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği
dönemden başlamak üzere her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına
bakılmaksızın sekiz yarıyıl olup azami tamamlama süresi on iki yarıyıl;
lisans derecesi ile kabul edilenler için on yarıyıl olup azami tamamlama
süresi on dört yarıyıldır.
(4) Doktora
programı için gerekli kredili dersleri başarıyla tamamlamanın azami süresi
tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için dört yarıyıl, lisans
derecesi ile kabul edilenler için altı yarıyıldır. Bu süre içinde kredili
derslerini başarıyla tamamlayamayan veya en az 3.00 (BB) genel not
ortalamasını sağlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(5) Kredili
derslerini başarıyla bitiren, yeterlik sınavında başarılı bulunan ve tez
önerisi kabul edilen, ancak tez çalışmasını üçüncü fıkrada belirtilen on
iki veya on dört yarıyıl sonuna kadar tamamlayamayan öğrencinin ilişiği
kesilir.
(6) Lisans
derecesi ile doktora programına başvurmuş öğrencilerden, kredili derslerini
ve/veya azami süresi içinde tez çalışmasını tamamlayamayanlara, doktora
tezinde başarılı olamayanlara tezsiz yüksek lisans için gerekli kredi yükü,
proje ve benzeri diğer şartları yerine getirmiş olmaları kaydıyla talepleri
halinde tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Tezli
Yüksek Lisans Programı
Tezli yüksek
lisans programının amaç ve kapsamı
MADDE 23 – (1)
Tezli yüksek lisans programının amacı; öğrencinin bilimsel araştırma
yaparak bilgilere erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğini
kazanmasını sağlamaktır. Bu program, en az 120 AKTS kredisi olmak koşuluyla
en az yedi ders, bir seminer, daha önce almayan öğrenciler için bilimsel
araştırma teknikleri ile araştırma ve yayın etiği konularını içeren bir
ders, ilgili enstitü anabilim dalının teklifi ve enstitü yönetim kurulu
kararı ile belirlenen diğer öğrenim etkinlikleri ve tez çalışmasından
oluşur.
(2) Tezli yüksek
lisans programında, öğrencinin alacağı derslerin en çok ikisi, lisans
öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla lisans derslerinden
seçilebilir. Bu şekilde alınan derslerin AKTS değerleri ilgili programın
derslerindeki asgari AKTS değerinde sayılır. Bu derslerden 100 üzerinden
alınan puanlar, 19 uncu maddenin dördüncü fıkrasının (a) bendine göre
değerlendirilir.
(3) Enstitü
yönetim kurulu önerisi ile enstitü kurulu, disiplinler arası nitelikte
zorunlu veya seçmeli birbirini tamamlayan dersler açılmasına karar
verebilir.
(4) Tezli ve
tezsiz yüksek lisans programlarını aynı anda yürütmekte olan öğrenciler,
toplamda en çok iki ortak ders alabilirler. Ancak ders saydırma işlemi
enstitü yönetim kurulu kararıyla gerçekleştirilir.
Tez çalışması
aşaması ve sonuçlanması
MADDE 24 –
(1) Öğrencinin tez aşamasına geçebilmesi için en az iki yarıyıl ders alması
ve ilgili program için alması gereken tüm dersleri, bir seminer ve diğer öğrenim
etkinliklerini başarı ile tamamlamış olması gerekir. Ancak öğrencilerin
yatay geçiş ve özel öğrencilikte aldıkları derslerini saydırmaları
durumunda en az iki yarıyıl ders alma şartı aranmaz.
(2) Tezli yüksek
lisans programında, enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı öğrencinin
danışmanıyla beraber belirlediği tez konusunu en geç ikinci yarıyılın
sonuna kadar enstitüye önerir. Tez konusu enstitü yönetim kurulu onayı ile
kesinleşir.
(3) Tezli yüksek
lisans programında eğitim alan bir öğrenci, elde ettiği sonuçları Senato
tarafından belirlenen yazım kurallarına uygun biçimde yazar ve tezini jüri
önünde sözlü olarak savunur.
(4) Yüksek lisans
tezinin savunmasından önce ve düzeltme verilen tezlerde ise düzeltme ile
birlikte öğrenci tezini tamamlayarak danışmanına sunar. Danışman tezin
savunulabilir olduğuna ilişkin görüşü ile birlikte tezi elektronik kopyası
ile birlikte enstitüye teslim eder. Enstitü söz konusu teze ilişkin intihal
yazılım programı raporunu alarak danışmana ve jüri üyelerine gönderir.
Rapordaki verilerde gerçek bir intihalin tespiti halinde gerekçesi ile
birlikte karar verilmek üzere tez enstitü yönetim kuruluna gönderilir.
(5) İlgili
akademik anabilim kurulu kararıyla öğrencinin, tez çalışması ile ilgili en
az bir adet bildirisinin bir ulusal ya da uluslararası konferans, kongre
veya sempozyumda poster ya da sözlü olarak sunulmuş olması, bir adet
bilimsel makalesinin ulusal ya da uluslararası hakemli bir dergide yayıma
kabul edilmiş/yayımlanmış veya benzeri bir çalışmasının olması, en az bir
karma sanatsal etkinliğe katılmış olması şartlarından en az birini yerine
getirmesi, yüksek lisans tez savunma jürisinin kurulması için ön şart
olarak aranır.
(6) Yüksek lisans
tez jürisi, tez danışmanı ve ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının
önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile atanır. Jüri, biri öğrencinin
tez danışmanı, en az biri de kurum dışından olmak üzere üç veya beş öğretim
üyesinden oluşur. Jürinin üç kişiden oluşması durumunda ikinci tez
danışmanı jüri üyesi olamaz. Yüksek lisans tez jürisi için biri kurum dışı
olmak üzere iki adet yedek jüri üyesi belirlenir.
(7) Tez
çalışmasını tamamlayan öğrenci, tezin istenen sayıda nüshasını tez
danışmanına teslim eder. Danışman, tezin yazım kurallarına uygunluğu
yönünden yazılı olarak belirttiği görüşü ile tezin nüshalarını
anabilim/anasanat/bilim/sanat dalı/program başkanlığı aracılığıyla ilgili
enstitüye gönderir.
(8) Jüri üyeleri,
söz konusu tezin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir
ay içinde toplanarak öğrenciyi tez sınavına alır. Tez sınavı, tez
çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Tez
sınavı, öğretim elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından
oluşan dinleyicilerin katılımına açık ortamlarda gerçekleştirilir.
(9) Tez sınavının
tamamlanmasından sonra jüri tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya
düzeltme kararı verir. Bu karar enstitü anabilim/anasanat dalı
başkanlığınca tez sınavını izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye tutanakla
bildirilir.
(10) Tezi başarısız
bulunarak reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(11) Tezi hakkında
düzeltme kararı verilen öğrenci en geç üç ay içinde düzeltmeleri yapılan
tezi aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu savunma sonunda da başarısız
bulunarak tezi kabul edilmeyen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(12) Tezi
reddedilen öğrencinin talepte bulunması halinde, tezsiz yüksek lisans
programının ders kredi yükü, proje yazımı ve benzeri gereklerini yerine
getirmiş olmak kaydıyla kendisine tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
(13) Kabul edilen
tezlerde, tezin kabul onay sayfasında jüri üyelerinin imzaları bulunur. Oy
çokluğu ile kabul edilen tezlerde, muhalif üye/üyeler kabul onay sayfasını
imzalar, isterse onay sayfasına olumsuz ibaresini koyabilir.
(14) Tez savunması
sonucunda başarılı bulunan tezin fikri mülkiyet hakkı, aksi belirtilmedikçe
Üniversiteye aittir.
(15) Tez
çalışmasının dili program dilidir. Ancak öğrencinin talebi, danışmanın
kabulü ve anabilim dalının uygun görüşü ve enstitü yönetim kurulunun
onayıyla program dilinin dışında başka bir dilde tez yazılabilir.
Tezli yüksek
lisans diploması
MADDE 25 – (1)
Tez sınavında başarılı olmak ve Senato tarafından belirlenen mezuniyet için
gerekli diğer koşulları da sağlamak kaydıyla yüksek lisans tezinin
ciltlenmiş en az üç kopyasını ve elektronik ortamda yazılmış bir kopyasını
ve enstitü tarafından istenen diğer belgeleri tez sınavına giriş tarihinden
itibaren bir ay içinde ilgili enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden
uygun bulunan yüksek lisans öğrencisine tezli yüksek lisans diploması
verilir. Enstitü yönetim kurulu talep halinde teslim süresini en fazla bir
ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen öğrenci koşulları yerine
getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik haklarından yararlanamaz
ve azami süresinin dolması halinde ilişiği kesilir.
(2) (Değişik:RG-11/6/2017-30093)
Tezli yüksek lisans diploması üzerinde öğrencinin kayıtlı olduğu enstitü
anabilim/anasanat dalındaki programın Yükseköğretim Kurulu tarafından
onaylanmış adı bulunur. Mezuniyet tarihi anasanat programlarına kayıtlı
öğrenciler için tez sınavı sonrası yapılan ve başarılı bulunan uygulamalı
sınav tarihi; diğer programlara kayıtlı öğrenciler için ise tezin sınav
jüri komisyonu tarafından imzalı nüshasının ilgili enstitüye teslim
edildiği tarihtir.
(3) Tezin
tesliminden itibaren üç ay içinde yüksek lisans tezinin bir kopyası
elektronik ortamda, bilimsel araştırma ve faaliyetlerin hizmetine sunulmak
üzere enstitü tarafından Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına gönderilir.
ALTINCI
BÖLÜM
Tezsiz
Yüksek Lisans Programı
Tezsiz yüksek
lisans programının amaç ve kapsamı
MADDE 26 –
(1) (Değişik:RG-11/6/2017-30093) Tezsiz yüksek lisans programının
amacı, öğrenciye mesleki konuda derin bilgi kazandırmak ve mevcut bilginin
uygulamada nasıl kullanılacağını göstermektir. Bu program, asgari 60 AKTS
kredisi olmak koşuluyla en az on ders ile dönem projesinden oluşur.
(2) Dönem
projesinin kapsamı ve koşulları enstitü yönetim kurulu tarafından
belirlenir. Dönem projesi başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir.
Öğrenci, dönem projesinin alındığı yarıyılda enstitüye kayıt yaptırmak ve
yarıyıl sonunda yazılı proje veya rapor vermek zorundadır. Enstitü anabilim
dalının önerisi üzerine, enstitü yönetim kurulunun kararı ile bir yeterlik
sınavı da yapılabilir.
(3) Öğrencinin
alacağı derslerin en çok üçü, lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması
koşuluyla lisans derslerinden seçilebilir. Bu şekilde alınan derslerin AKTS
değerleri, ilgili programın derslerindeki asgari AKTS değerinde sayılır. Bu
derslerden 100 üzerinden alınan puanlar, 19 uncu maddenin dördüncü
fıkrasının (a) bendine göre değerlendirilir.
Tezsiz yüksek
lisans diploması
MADDE 27 –
(1) İlgili programın tüm derslerini ve dönem projesini başarıyla tamamlayan
ve enstitü tarafından istenen diğer belgeleri enstitüye teslim eden tezsiz
yüksek lisans öğrencisine yüksek lisans diploması verilir.
(2) Yüksek lisans
diploması üzerinde öğrencinin izlemiş olduğu enstitü anabilim dalındaki
programın Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanmış adı bulunur.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Doktora
Programı
Doktora
programının amaç ve kapsamı
MADDE 28 –
(1) Doktora programı, öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel
problemleri, verileri geniş ve derin bir bakış açısı ile irdeleyerek yorum
yapma, analiz etme ve yeni sentezlere ulaşmak için gerekli becerileri
kazandırır.
(2) Doktora
çalışması sonunda hazırlanacak tezin, bilime yenilik getirme, yeni bir
bilimsel yöntem geliştirme, bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulama
niteliklerinden en az birini yerine getirmesi gerekir.
(3) Doktora
programı, tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için en
az yedi ders, seminer, ilgili enstitü anabilim dalının teklifi ve enstitü
yönetim kurulu kararı ile belirlenen diğer öğrenim etkinlikleri (makale,
konferans, bildiri ve benzerleri), yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez
çalışması olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden oluşur. Lisans derecesi
ile kabul edilmiş öğrenciler için de en az 14 ders, seminer, ilgili enstitü
anabilim dalının teklifi ve enstitü yönetim kurulu kararı ile belirlenen
diğer öğrenim etkinlikleri (makale, konferans, bildiri ve benzerleri),
yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere toplam en az 300
AKTS kredisinden oluşur. Ayrıca bilimsel araştırma teknikleri ile araştırma
ve yayın etiği konularını içeren en az bir dersin lisansüstü eğitim
sırasında verilmesi zorunludur.
(4) Akademik
anabilim kurulunun önerisi ile enstitü kurulu disiplinler arası nitelikte
zorunlu veya seçmeli birbirini tamamlayan dersler açılmasına karar
verebilir.
(5) Doktora
programlarında enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve
enstitü yönetim kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında
verilmekte olan derslerden yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş
öğrenciler için en fazla iki, lisans derecesiyle kabul edilmiş öğrenciler
için en fazla dört ders seçilebilir.
(6) Yüksek lisans
diploması ile doktora programına kabul edilen öğrencilerin alacağı lisans
dersleri, doktora programındaki ders yüküne ve ders kredisine sayılmaz.
Öğrencinin alacağı derslerin en çok ikisi, yüksek lisans öğrenimi sırasında
alınmamış olması koşuluyla yüksek lisans derslerinden seçilebilir.
(7) Lisans
diploması ile doktora programına kabul edilen öğrenciler, lisans eğitimi
sırasında alınmamış olması koşuluyla en fazla iki dersi kredili olarak
lisans dersleri arasından seçebilirler. Bu şekilde alınan derslerin AKTS
değerleri ilgili programın derslerindeki asgari AKTS değerinde sayılır. Bu
derslerden 100 üzerinden alınan puanlar, 19 uncu maddenin dördüncü
fıkrasının (a) bendine göre değerlendirilir.
Doktora
yeterlik sınavı
MADDE 29 – (1)
Yeterlik sınavı, derslerini, diğer öğrenim etkinliklerini ve seminerini
tamamlayan öğrencinin alanındaki temel konular ve kavramlar ile doktora
çalışmasıyla ilgili bilimsel araştırma derinliğine sahip olup olmadığının
ölçülmesidir.
(2) Bir öğrenci
bir yılda en fazla iki kez yeterlik sınavına girer.
(3) Doktora
programında kayıtlı bir öğrencinin yeterlilik aşamasına geçebilmesi için en
az iki yarıyıl ders alması gerekir. Ancak öğrencilerin yatay geçiş, özel
öğrencilik ve doktora programında aldıkları derslerini saydırmaları
durumunda en az iki yarıyıl ders alma şartı aranmaz.
(4) Yüksek lisans
derecesi ile doktora programına kabul edilen her öğrenci en geç beşinci
yarıyılın sonuna kadar, dört yıllık lisans derecesi ile doktora programına
kabul edilen her öğrenci en geç yedinci yarıyılın sonuna kadar yeterlik
sınavına girmek zorundadır.
(5) Doktora
yeterlilik sınavları her yarıyıl bir kez olmak üzere akademik takvimde
belirtilen süreler içinde yapılır. Yeterlilik aşamasına gelmiş ve
yeterlilik sınavına girecek olan öğrencinin, sınava gireceği dönemde ders kayıt
sisteminden yeterlilik aşamasını seçmesi gerekir. Yeterlilik sınavında
başarılı olamayan öğrenci bir sonraki dönemde tekrar sınava girer.
(6) Yeterlik
sınavları, enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı tarafından önerilen ve
enstitü yönetim kurulu tarafından onaylanan beş kişilik doktora yeterlik
komitesi tarafından düzenlenir ve yürütülür. Komitenin görev süresi üç
yıldır. Komite, farklı alanlardaki sınavları hazırlamak, uygulamak ve
değerlendirmek amacıyla sınav jürileri kurar. Sınav jürisi, biri danışman
ve en az ikisi kurum dışından olmak üzere beş asil öğretim üyesi ile biri
aynı anabilim/bilim dalından diğeri kurum dışından seçilen iki yedek
öğretim üyesinden oluşur.
(7) Doktora
yeterlik sınavı, yazılı ve sözlü olarak iki bölüm hâlinde yapılır. Yazılı
ve sözlü sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yazılı sınavda en az
70 puan alan öğrenci sözlü sınava alınır.
(8) Sınav jürileri
öğrencinin yazılı ve sözlü sınavlardaki başarı durumunu değerlendirerek
öğrencinin başarılı veya başarısız olduğuna salt çoğunlukla karar verir. Bu
karar, enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığınca yeterlik sınavını
izleyen üç gün içinde enstitüye tutanakla bildirilir.
(9) Yeterlik
sınavında başarısız olan öğrenci başarısız olduğu bölüm/bölümlerden bir
sonraki yarıyılda tekrar sınava alınır. Bu sınavda da başarısız olan
öğrencinin doktora programı ile ilişiği kesilir.
(10) Doktora
yeterlik sınavının herhangi bir aşamasında koşullarını yerine getirdiği
halde yeterlik sınavına girmeyen öğrenciler bu haklarını kullanmış ve o
aşamada başarısız olmuş sayılırlar.
(11) Yeterlik
sınavı jürisi, yeterlik sınavını başaran bir öğrencinin, ders yükünü
tamamlamış olsa bile toplam kredi miktarının üçte birini geçmemek şartıyla
fazladan ders/dersler almasını isteyebilir. Öğrenci, ilgili enstitü
kararıyla belirlenecek dersleri başarmak zorundadır. Bu dersler
başarılı/başarısız olarak değerlendirilir ve genel not ortalamasına
katılmaz.
(12) Lisans
derecesi ile doktora programına kabul edilmiş ve en az yedi dersini başarı ile
tamamlamış bir öğrenci yatay geçiş ile öğrenci kabulü şartlarına göre
yüksek lisans programına geçebilir.
Tez izleme
komitesi
MADDE 30 – (1)
Yeterlik sınavında başarılı bulunan öğrenci için ilgili enstitü
anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu
onayı ile bir ay içinde bir tez izleme komitesi oluşturulur.
(2) Tez izleme
komitesi üç öğretim üyesinden oluşur. Komitede tez danışmanından başka
enstitü anabilim/anasanat dalı içinden ve dışından birer üye yer alır.
İkinci tez danışmanının atanması durumunda ikinci tez danışmanı dilerse
komite toplantılarına katılabilir.
(3) Tez izleme
komitesinin kurulmasından sonraki dönemlerde, enstitü anabilim/anasanat
dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile üyelerde değişiklik
yapılabilir.
Tez önerisi
savunması
MADDE 31 – (1)
Doktora yeterlik sınavını başarı ile tamamlayan öğrenci, en geç altı ay
içinde, yapacağı araştırmanın amacını, yöntemini ve çalışma planını
kapsayan tez önerisini tez izleme komitesi önünde sözlü olarak savunur.
Öğrenci, tez önerisi ile ilgili yazılı bir raporu sözlü savunmadan en az on
beş gün önce komite üyelerine dağıtır.
(2) Tez önerisi
savunması dinleyicilere açık olarak yapılır ve dinleyiciler de tez
önerisine katkıda bulunabilir.
(3) Tez izleme
komitesi, öğrencinin sunduğu tez önerisinin kabul, düzeltme veya
reddedileceğine salt çoğunlukla karar verir. Düzeltme için bir ay süre
verilir. Bu süre sonunda kabul veya ret yönünde salt çoğunlukla verilen
karar, enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığınca işlemin bitişini
izleyen üç gün içinde enstitüye tutanakla bildirilir.
(4) Tez önerisi
reddedilen öğrenci, yeni bir danışman ve/veya tez konusu seçme hakkına
sahiptir. Bu durumda yeni bir tez izleme komitesi atanabilir. Programa aynı
danışmanla devam etmek isteyen öğrenci üç ay içinde, danışman ve tez
konusunu değiştiren öğrenci ise altı ay içinde tekrar tez önerisi
savunmasına alınır. Tez önerisi bu savunmada da reddedilen öğrencinin
Üniversite ile ilişiği kesilir.
(5) (Değişik:RG-11/6/2017-30093)
Tez önerisi kabul edilen öğrenci için tez izleme komitesi, ocak-haziran ve
temmuz-aralık ayları arasında birer defa olmak üzere yılda iki kez
toplanır. Öğrenci, toplantı tarihinden en az bir ay önce komite üyelerine
yazılı bir rapor sunar. Bu raporda o ana kadar yapılan çalışmaların özeti
ve bir sonraki dönemde yapılacak çalışma planı belirtilir. Öğrencinin tez
çalışması, komite tarafından başarılı veya başarısız olarak belirlenir.
Komite tarafından üst üste iki kez veya aralıklı olarak üç kez başarısız
bulunan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(6) Tez önerisi
savunmasına geçerli bir mazereti olmaksızın birinci fıkrada belirtilen
sürede girmeyen öğrenci başarısız sayılarak tez önerisi reddedilir.
Doktora tezinin
sonuçlandırılması
MADDE 32 – (1)
Doktora programındaki bir öğrenci, elde ettiği sonuçları Senato tarafından
kabul edilen yazım kurallarına uygun biçimde yazar ve tezini jüri önünde
sözlü olarak savunur.
(2) Doktora
tezinin savunmasından önce ve düzeltme verilen tezlerde ise düzeltme ile
birlikte öğrenci tezini tamamlayarak danışmanına sunar. Danışman tezin
savunulabilir olduğuna ilişkin görüşü ile birlikte tezi enstitüye teslim
eder. Enstitü söz konusu teze ilişkin intihal yazılım programı raporunu
alarak danışmana ve jüri üyelerine gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir
intihalin tespiti halinde gerekçesi ile birlikte karar verilmek üzere tez
enstitü yönetim kuruluna gönderilir.
(3) Öğrencinin
tezinin sonuçlanabilmesi için en az üç tez izleme komitesi raporu sunması
gerekir.
(4) İlgili
akademik anabilim kurulu kararıyla öğrencinin, tez çalışması ile ilgili en
az bir adet bilimsel makalesinin ulusal ya da uluslararası hakemli bir
dergide yayıma kabul edilmiş/yayımlanmış veya benzeri bir çalışmasının
olması, en az bir karma sanatsal etkinliğe katılmış olması şartlarından en
az birini yerine getirmesi, doktora tez savunma jürisinin kurulması için ön
şart olarak aranır.
(5) Doktora tez
jürisi, danışman ve enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve
enstitü yönetim kurulu onayı ile atanır. Jüri, üçü öğrencinin tez izleme
komitesinde yer alan öğretim üyeleri ve en az ikisi Üniversite dışından
olmak üzere danışman dahil beş öğretim üyesinden oluşur. Danışmanın oy
hakkı olup olmadığı hususunda ilgili yönetim kurulu karar verir. Danışmanın
oy hakkı olmaması durumunda jüri altı öğretim üyesinden oluşur. Ayrıca
ikinci tez danışmanı oy hakkı olmaksızın jüride yer alabilir. Doktora tez
jürisi için, biri aynı anabilim/bilim dalından diğeri kurum dışından
seçilen iki yedek öğretim üyesi belirlenir.
(6) Jüri üyeleri,
söz konusu tezin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir
ay içinde toplanarak öğrenciyi tez savunmasına alır. Tez savunma sınavı,
tez çalışmasının sunumu ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Tez
savunma toplantıları öğretim elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın
uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına açık olarak yapılır.
(7) Tez sınavının
tamamlanmasından sonra jüri dinleyicilere kapalı olarak, tez hakkında salt
çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Tezi kabul edilen
öğrenciler başarılı olarak değerlendirilir. Bu karar, enstitü
anabilim/anasanat dalı başkanlığınca tez sınavını izleyen üç gün içinde
ilgili enstitüye tutanakla bildirilir. Tezi başarısız bulunarak reddedilen
öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Tezi hakkında düzeltme kararı
verilen öğrenci en geç altı ay içinde gerekli düzeltmeleri yaparak tezini
aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu savunmada da başarısız bulunan
öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Lisans derecesi ile doktoraya
kabul edilmiş olanlardan tezde başarılı olamayanlar için talepleri halinde
22 nci maddenin altıncı fıkrasına göre tezsiz yüksek lisans diploması
verilir.
(8) Kabul edilen
tezlerde, tezin kabul onay sayfasında jüri üyelerinin imzaları bulunur. Oy
çokluğu ile kabul edilen tezlerde, muhalif üye/üyeler kabul onay sayfasını
imzalar, isterlerse onay sayfasına olumsuz ibaresini koyabilirler.
Doktora
diploması
MADDE 33 –
(1) Tez çalışmasını tamamlayan öğrenci, tezin istenen sayıda nüshasını
danışmanına teslim eder. Danışman, tezin yazım kurallarına uygunluğu
yönünden yazılı olarak belirttiği görüşü ile tezin nüshalarını
anabilim/bilim dalı başkanlığı aracılığıyla ilgili enstitüye gönderir.
(2) Tez
savunmasında başarılı olmak ve diğer koşulları da sağlamak kaydıyla doktora
tezinin ciltlenmiş en az üç kopyasını tez sınavına giriş tarihinden
itibaren bir ay içinde ilgili enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden
uygun bulunan öğrenci doktora diploması almaya hak kazanır. Enstitü yönetim
kurulu başvuru üzerine teslim süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu
koşulları yerine getirmeyen öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar
diplomasını alamaz, öğrencilik haklarından yararlanamaz ve azami süresinin
dolması halinde ilişiği kesilir.
(3) (Değişik:RG-11/6/2017-30093)
Doktora diploması üzerinde enstitü anabilim/anasanat dalındaki programın
Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanmış adı bulunur. Mezuniyet tarihi
tezin sınav jüri komisyonu tarafından imzalı nüshasının ilgili enstitüye
teslim edildiği tarihtir.
(4) İlgili enstitü
tarafından tezin tesliminden itibaren üç ay içinde doktora tezinin bir kopyası
elektronik ortamda, bilimsel araştırma ve faaliyetlerin hizmetine sunulmak
üzere Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına gönderilir.
SEKİZİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli
ve Son Hükümler
Bilimsel
hazırlık programına öğrenci kabulü
MADDE 34 – (1)
Yüksek lisans ve doktora programlarına kabul edilen ve nitelikleri aşağıda
belirtilen adaylara eksikliklerini gidermek amacıyla sınav jürisinin
önerisi ve ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığının görüşü üzerine
enstitü yönetim kurulu kararıyla bilimsel hazırlık programı uygulanabilir:
a) Lisans veya
yüksek lisans derecesini kabul edildikleri yüksek lisans veya doktora
programından farklı alanlarda almış olanlar.
b) Lisans veya
yüksek lisans derecesini Üniversite dışındaki başka bir yükseköğretim kurumundan
almış olanlar.
(2) Bilimsel
hazırlık programında alınacak dersler, ilgili anabilim dalının önerisi ve
enstitü yönetim kurulunun onayı ile zorunlu dersler olarak belirlenir. Bu
dersler, ilgili lisansüstü programı tamamlamak için gerekli görülen derslerin
yerine geçemez ve lisansüstü not ortalamasına dahil edilmez. Ancak ders
başarı notları not çizelgesine başarılı (BŞ) veya başarısız (BŞZ) şeklinde
işlenir.
(3) Bilimsel
hazırlık programındaki bir öğrenci, bilimsel hazırlık derslerinin yanı sıra
ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim
kurulunun onayı ile lisansüstü programa yönelik derslerden her yarıyıl için
en fazla iki ders alabilir.
(4) Bilimsel
hazırlık programında alınan ders ile ilgili devam, ders sınavları, ders
notları, derslerden başarılı sayılma koşulları, ders tekrarı ve diğer
hususlar için alınan dersin bulunduğu eğitim düzeyi programının ilgili
mevzuat hükümleri uygulanır.
(5) Bilimsel
hazırlık programında geçirilecek süre en çok iki yarıyıldır. Yaz öğretimi
bu süreye dahil edilmez. Bu süre dönem izinleri dışında uzatılamaz ve süre
sonunda başarılı olamayan öğrencinin ilişiği kesilir. Bu programda
geçirilen süre yüksek lisans veya doktora programı sürelerine dahil
edilmez.
Özel öğrenci
kabulü
MADDE 35 –
(1) Bir yükseköğretim kurumu mezunu veya öğrencisi olup belirli bir konuda
bilgisini artırmak isteyenler, ilgili öğretim üyesinin görüşü, akademik
enstitü anabilim kurulunun önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile
lisansüstü derslere her yarıyıl için özel öğrenci olarak kabul edilebilir.
Özel öğrenci statüsünde ders alanlar, öğrencilik haklarından yararlanamaz.
Özel öğrencilerin kabulünde not düzeyi aranmaz ve giriş sınavı yapılmaz.
Özel öğrenciler de asıl öğrenciler gibi, Üniversiteye karşı yükümlülüklerini
yerine getirmek ve izledikleri derslerin bütün koşullarına uymak
zorundadırlar. Özel öğrencilik başvuruları derslerin başladığı ilk hafta
yapılır.
(2) Özel
öğrencilik ilgili programda doğrudan derece elde etmeye yönelik bir eğitim
olmayıp süresi iki yarıyılı geçemez.
(3) Özel
öğrencilerin, iki yarıyılı geçirmemek kaydıyla asıl öğrenci olmaları
durumunda, özel öğrenci iken başardıkları lisansüstü derslerden kendi
anabilim veya bilim alanları ile ilgili olanlardan aldıkları dersler,
izledikleri programdaki ders sayıları toplamının yarısını geçmemek
koşuluyla, akademik anabilim kurulunun önerisi ve enstitü yönetim kurulunun
uygun bulması ile devam etmekte oldukları program için geçerli sayılabilir.
Başka bir yükseköğretim kurumundan özel öğrenci olarak alınan derslerin en
fazla iki tanesi sayılabilir.
(4) Yüksek lisans
programına devam eden öğrenciler, özel öğrenci olarak doktora
programlarından ders alamazlar.
Yatay geçiş
yoluyla öğrenci kabulü
MADDE 36 –
(1) Üniversitede veya yurt içi/yurt dışı diğer yükseköğretim kurumlarının
lisansüstü programlarında en az bir yarıyılını tamamlamış ve AGNO’su yüksek
lisans programları için en az 2.50, doktora programları için en az 3.00
olan öğrenciler, Üniversitede yürütülen bir lisansüstü programa yatay geçiş
yapmak için başvurabilirler.
(2) Yatay geçiş
başvurularının kabul edilebilmesi için öğrencinin geçiş yapmak istediği
lisansüstü programın en son öğrenci alım ilanındaki kabul koşullarını
sağlamış olması gerekir.
(3) Yatay geçiş
başvurusu, ilgili enstitü anabilim dalının olumlu ve gerekçeli görüşü
alınarak enstitü yönetim kurulunca karara bağlanır.
(4) Yatay geçiş
ile kabul edilen öğrencinin intibak işlemleri ve hangi aşamada programa
devam edeceği ilgili akademik anabilim kurulu kararı ile belirlenir. Ancak
ders aşamasında bulunanların intibak işlemi sonucunda muafiyet verilen
derslerin sayısı, ilgili lisansüstü programında verilen derslerin sayısının
%50’sini geçemez.
(5) Doktora
programına kabul edilmiş olan öğrenciler, Üniversitede yürütülen bir yüksek
lisans programına geçiş yapabilirler. Geçiş yapmak isteyen öğrencilerin
geçiş yapmak istedikleri programın en son öğrenci alım ilanındaki giriş
koşullarını sağlamış olmaları gerekir. Geçiş kabulü ilgili akademik
anabilim kurulu tarafından önerilir ve enstitü yönetim kurulu kararı ile
kesinleşir.
(6) Herhangi bir
yüksek lisans programında öğrenim gören öğrencilerin bütünleşik doktora
programına yatay geçiş yapabilmeleri için ilgili anabilim dalı bütünleşik
doktora programının en son öğrenci alım ilanındaki giriş koşullarını
sağlamış olmaları gerekir. Yatay geçiş kabulü, ilgili akademik anabilim
kurulu tarafından önerilir ve enstitü yönetim kurulu kararı ile kesinleşir.
Bu öğrencilere, lisans derecesi ile kabul edilen öğrencilere tanınan
süreler tanınır ve yüksek lisans programında geçirdikleri süreler azami
öğretim süresinden sayılır.
(7) Üniversite
içindeki aynı enstitü anabilim dalında açılmış tezsiz yüksek lisans
programından tezli yüksek lisans programlarına yatay geçiş yapılabilir. Bu
yatay geçiş başvurusunda bulunacakların tezsiz yüksek lisans programının
tüm öğrenim ücretini ödemiş olmaları, dönem projesi hariç tüm derslerini
başarı ile tamamlamaları, ilgili anabilim dalının bu derslerden istediği
asgari ağırlıklı genel not ortalamasını ve tezli yüksek lisans programının
en son öğrenci alım ilanındaki asgari ALES puanı ve asgari yabancı dil
puanını sağlamış olmaları gerekir. Bu şekilde yatay geçiş başvurusunda
bulunan adayların kabulünde; ALES puanı, tezsiz yüksek lisans programında
aldıkları derslerin ağırlıklı genel not ortalaması ve yabancı dil puanı
değerlendirilir. Değerlendirmede ALES puanının %50’si, ağırlıklı genel not
ortalamasının %35’i ve yabancı dil puanının %15’inin aritmetik toplamı
yapılarak hesaplanacak puanlar en yüksekten en düşüğe doğru sıralanır. İlgili
anabilim dalı başkanlığı ilan ettiği kontenjan kadar adayın tezli yüksek
lisans programına asil ve yedek olarak kabul edilebileceğini enstitüye
bildirir. Yedek aday listesi en fazla asil aday sayısı kadar olabilir.
Anabilim dalı başkanlığı tarafından bildirilen asil ve yedek listeler
enstitü yönetim kurulu kararı ile kesinleştirilerek ilan edilir.
(8) Tezsiz yüksek
lisans programından tezli yüksek lisans programlarına yatay geçiş ile kabul
edilen öğrenciler, bir dönem seminer çalışması aldıktan sonra tez
çalışmasına geçer. Bu öğrencilerin tezsiz yüksek lisans programında
geçirdikleri süreler azami öğretim süresinden sayılır.
(9) Tezli yüksek
lisans programlarından tezsiz yüksek lisans programlarına geçiş izni
enstitü anabilim dallarının önerisi üzerine enstitü yönetim kurullarınca
verilir.
(10) Tezli yüksek
lisans programından tezsiz yüksek lisans programına geçen öğrenci tezsiz
yüksek lisans programları için gerekli kredileri tamamlamak zorundadır.
(11) Programlar arası
geçişte, her bir programda geçirilen süreler azami süre hesabında dikkate
alınır.
(12) Lisansüstü
programlarında yatay geçiş bir kez yapılır.
Yabancı uyruklu
öğrenci kabulü
MADDE 37 –
(1) Yabancı uyruklu adayların ve lisans eğitiminin tamamını yurt dışında
tamamlayan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı adayların lisansüstü eğitim
programlarına kabul koşulları Senato tarafından belirlenir.
Katkı payı,
öğrenim ücreti ve diğer ücretler
MADDE 38 –
(1) Bakanlar Kurulu kararı çerçevesinde katkı payları, öğrenim ücretleri
ile diğer ders ücretleri Üniversite Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
İzin
MADDE 39 –
(1) Öğrenciler, sağlık, askerlik, yurt içi veya yurt dışı yükseköğretim
kurumlarında eğitim, maddi ve ailevi nedenlerle, ilgili yönetim kurulu
kararıyla en fazla iki yarıyıllık bir süre için Üniversiteden izinli
sayılabilirler. Zorunlu hallerde bu süre, izni veren ilgili yönetim kurulu
tarafından uzatılabilir.
(2) İzinli
sayılmak isteyen öğrenci, mazeretini belirten dilekçesi ve belgeleri ile
birlikte ilgili enstitüye en geç ilgili yarıyılın ders ekleme-bırakma
süresi bitimine kadar başvurur. Enstitü yönetim kurulu izin talebini,
öğrencinin danışman/tez danışmanının ve enstitü anabilim dalı başkanlığının
da uygun görüşleriyle birlikte karara bağlar. Beklenmedik durumlar dışında
ders ekleme-bırakma süresi bittikten sonra yapılacak başvurular işleme
konulmaz.
(3) İlgili enstitü
yönetim kurulu kararı ÖİDB’ye iletilir ve ÖİDB tarafından işleme alınarak
öğrenciye ve ilgili akademik ve idari birimlere bilgi verilir.
(4) İzin süresi
biten öğrenciler akademik takvimde ilan edilen tarihlerde yarıyıl kaydını
yaptırabilir.
(5) İzin süresinin
bitiminden önce öğrenimine dönmek isteyen öğrencilerin bir dilekçe ile ders
kayıtları başlamadan önce ilgili enstitüye başvurmaları gerekir. Enstitü
yönetim kurulu, öğrencinin danışman/tez danışmanının ve enstitü anabilim
dalı başkanlığının da uygun görüşleriyle birlikte karara bağlar ve sonuç
ÖİDB’ye iletilir. Öğrenci akademik takvimde ilan edilen tarihlerde ders
kaydını yaptırabilir.
Kayıt sildirme
MADDE 40 –
(1) Öğrenciler istedikleri takdirde ilgili enstitü yönetim kurulu kararı
ile kayıtlarını sildirebilirler. Kayıt silme tarihi dilekçe ile başvuru
yaptığı tarihtir.
(2) Üniversiteden
kaydını sildiren veya disiplin cezası nedeniyle Üniversite ile ilişiği
kesilen öğrencilerin diplomalarını veya dosyalarındaki kendilerine ait
belgeleri alabilmeleri için Üniversite tarafından belirlenen kayıt sildirme
işlemlerini yapmaları ve mali yükümlülükleri yerine getirmeleri zorunludur.
Tebligat ve duyurular
MADDE 41 – (1)
İlgili tebligat mevzuatı hükümleri saklı kalmak kaydıyla öğrenciye her
türlü tebligat ve duyurular, öğrencinin resmî kayıtlarda yer alan posta
adresine ve/veya öğrenciye Üniversite tarafından sağlanan e-posta adresine
gönderilerek yapılır. Öğrenci, Üniversite tarafından sağlanan e-posta
adresine gönderilen iletileri izlemekle yükümlüdür.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 42 –
(1) 15/8/2015 tarihli ve 29446 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yıldırım
Beyazıt Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği yürürlükten
kaldırılmıştır.
Getirilen yeni
hükümlerin uygulanması
GEÇİCİ MADDE 1
– (1) Bu Yönetmelikle getirilmiş yeni hükümlerin uygulanması ve
belirlenmiş yeni süreler 2016-2017 Eğitim Öğretim Yılı Güz Yarıyılından
itibaren geçerlidir.
Kapatılarak
Üniversiteye aktarılan öğrencilerin intibak işlemleri
GEÇİCİ MADDE 2
– (1) 18/10/2016 tarihli ve 6749 sayılı Olağanüstü Hal
Kapsamında Alınan Tedbirlere İlişkin Kanun Hükmünde Kararnamenin
Değiştirilerek Kabul Edilmesine Dair Kanun ile kapatılan Turgut Özal
Üniversitesinin Üniversiteye aktarılan öğrencilerinin intibak işlemleri YÖK
tarafından belirlenen usul ve esaslara göre yapılır.
Yabancı dil
şartı
GEÇİCİ MADDE 3
– (Ek:RG-11/6/2017-30093)
(1) Eğitim dili
Türkçe olan programlara yabancı dil şartını sağlayamadığı için şartlı kabul
edilen öğrencilerin yabancı dil şartının kaldırılması ilgili anabilim dalı akademik
kurulunun önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ya da enstitü yönetim
kurulunun kararı ile yapılabilir.
Yürürlük
MADDE 43 –
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 44 – (1)
Bu Yönetmelik hükümlerini Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Rektörü
yürütür.
|