GALATASARAY
ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
LİSANSÜSTÜ
EĞİTİM VE ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1)
Bu Yönetmeliğin amacı, Galatasaray Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsünde yürütülen lisansüstü eğitim ve öğretime ilişkin usul ve
esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, Galatasaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsünde
yürütülen yüksek lisans ve doktora programlarına ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1)
Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14
üncü ve 44 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1)
Bu Yönetmelikte geçen:
a) AGNO: Ağırlıklı
genel not ortalamasını,
b) AKTS:
Öğrencilerin yurt içinde ve yurt dışında aldıkları ve başarılı oldukları
öğrenci iş yüküne dayalı ders kredilerinin ve notlarının bir yükseköğretim
kurumundan diğerine transferini sağlayan Avrupa Kredi Transfer Sistemini,
c) ALES: İlgili
mevzuatta geçerlilik süresi tanımlanmış Akademik Personel ve Lisansüstü
Eğitimi Giriş Sınavını,
ç) Anabilim dalı:
3/3/1983 tarihli ve 17976 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisans Üstü
Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilat ve İşleyiş Yönetmeliğinin 5 inci
maddesinde enstitüler için tanımlanan ve Enstitüde eğitim programı bulunan
anabilim dalını,
d) Anabilim dalı
başkanlığı: Lisans Üstü Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilat ve İşleyiş
Yönetmeliğinin beşinci maddesinde tanımlanan ve Enstitüde eğitim programı
bulunan anabilim dalı başkanlığını,
e) Azami süre:
Bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, tezsiz yüksek lisans öğreniminde üç
yarıyıllık, yüksek lisans öğreniminde altı yarıyıllık, doktora öğreniminde
ise yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için on iki yarıyıllık,
lisans derecesi ile kabul edilenler için on dört yarıyıllık süreyi,
f) Bütünleşik
doktora programı: Lisans derecesi ile öğrenci kabul edilen doktora
programını,
g) Danışman:
Enstitüye kayıtlı öğrenciye ders ve tez çalışması dönemlerinde rehberlik
etmek üzere anabilim dalı tarafından önerilen ve Enstitü Yönetim Kurulu
tarafından atanan öğretim üyesini,
ğ) Diploma eki:
Kayıtlı oldukları programları başarıyla tamamlayarak diploma almaya hak
kazanan öğrencilere, diplomalarına ek olarak uluslararası şeffaflığı ve
alınan eğitim sonucunda edindikleri niteliklerin akademik ve mesleki
tanınırlığını sağlamak amacıyla Üniversite tarafından verilen, ancak
diplomanın yerine geçmeyen bir belgeyi,
h) Doktora
Yeterlik Komitesi: Enstitüye bağlı ilgili anabilim dalının önerisi ve
Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ile iki eğitim-öğretim yılı boyunca görev
yapmak üzere, ilgili anabilim dalı başkanlığındaki öğretim üyeleri
arasından seçilen beş kişilik komiteyi,
ı) Enstitü:
Galatasaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsünü,
i) Enstitü Kurulu:
Müdürün başkanlığında, müdür yardımcıları ve Enstitüde eğitim programları
bulunan anabilim dalı başkanlarından oluşan kurulu,
j) Enstitü Yönetim
Kurulu: Müdürün başkanlığında, müdür yardımcıları ve Müdürce gösterilecek
altı aday arasından Enstitü Kurulu tarafından üç yıl için seçilen üç
öğretim üyesinden oluşan kurulu,
k) Milletlerarası
Antlaşma ve Ek Protokol: Bakanlar Kurulunun 4/5/1992 tarihli ve 92/2991
sayılı Kararıyla onaylanan, Galatasaray Eğitim ve Öğretim Kurumu’na ilişkin
olarak Fransız Cumhuriyeti Hükümeti ile Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti
Arasında Anlaşma ve Bakanlar Kurulunun 24/10/1995 tarihli ve 95/7434 sayılı
Kararıyla onaylanan, Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Fransız Cumhuriyeti
Hükümeti Arasındaki Galatasaray Eğitim ve Öğretim Kurumu’na İlişkin 14
Nisan 1992 Anlaşması’na Ek Protokol ile bu Ek Protokol’a ekli mektuplar ve
19 Ekim 1995 tarihli mektupları,
l) Müdür/Müdürlük:
Enstitü Müdürünü/Müdürlüğünü,
m) Öğrenci
Otomasyon Sistemi: Galatasaray Üniversitesi Öğrenci Otomasyon Sistemini,
n) Program
Koordinatörü: Anabilim dalının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile
atanan ve anabilim dalı bünyesindeki lisansüstü eğitim programının
koordinasyonunu sağlayan öğretim elemanını,
o) Program dili:
Programın yürütüldüğü esas dili,
ö) Programın
yardımcı dili: Program dilinin yanı sıra ilgili program için zorunlu
kılınan ikinci dili,
p) Senato:
Galatasaray Üniversitesi Senatosunu,
r) Tez: Yüksek
lisans veya doktora tezini,
s) Tezsiz yüksek
lisans programı: Yükseköğretim kurumlarında ikinci öğretim kapsamında mesai
saatleri dışına yürütülen ve ücreti Üniversite tarafından belirlenen yüksek
lisans programını,
ş) TÖMER: Ankara
Üniversitesi Türkçe ve Yabancı Dil Uygulama ve Araştırma Merkezini,
t) TÜBİTAK:
Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumunu,
u) Üniversite:
Galatasaray Üniversitesini,
ü) Üniversitede
görevli öğretim üyesi: Üniversite bünyesindeki lisans ve/veya lisansüstü
eğitim programlarında ders veren kadrolu öğretim üyeleri ile 2547 sayılı
Yükseköğretim Kanununun 31 veya 40 ıncı maddeleri uyarınca görevlendirilmiş
öğretim üyelerini,
v) YDS: Yabancı
Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını,
y) YDS eşdeğeri
sınavlar: Yükseköğretim Kurulunun YDS’ye eşdeğer kabul ettiği sınavları,
z) YÖK:
Yükseköğretim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Genel
Esaslar
Eğitim
programları
MADDE 5 –
(1) Enstitü tarafından yürütülen yüksek lisans ve doktora programlarının
içerikleri, ilgili anabilim dalının önerisi, Enstitü Kurulunun kararı ve
Senatonun onayı ile belirlenir.
(2) Enstitüde
yürütülen programların dili ve o programlar için gereken yardımcı dil veya
diller, ilgili anabilim dalının önerisi, Enstitü Kurulunun kararı ve
Senatonun onayı ile belirlenir.
(3) Yurt içi ve
yurt dışındaki yükseköğretim kurumları ile birlikte gerçekleştirilecek
ortak programlar; ilgili kurumlar arasındaki anlaşmaya dayalı olarak
anabilim dalının önerisi, Enstitü Yönetim Kurulunun uygun görüşü, Senato
kararı ve YÖK onayı ile açılır. Uluslararası Ortak Programlar, 6/10/2016
tarihli ve 29849 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim
Kurumlarının Yurt Dışı Yükseköğretim Kurumlarıyla Ortak Eğitim Öğretim
Programlarına Dair Yönetmelik hükümlerine, Milletlerarası Antlaşma ve Ek
Protokole ve ilgili diğer mevzuat hükümlerine göre yürütülür.
(4) Yeni bir
program açılması, mevcut programda değişiklik yapılması veya mevcut bir
programın kapatılması, mevzuat hükümleri gözetilerek, ilgili anabilim
dalının önerisi, Enstitü Kurulunun kararı ve Senatonun onayı ile karara
bağlanır.
(5) Lisansüstü
programlarda hazırlanacak yüksek lisans ve doktora tezleri program dilinde
hazırlanır. Ancak, bazı tezlerin farklı bir dilde yazılmasına, danışmanın
önerisi, ilgili anabilim dalının kararı ve Enstitü Yönetim Kurulunun onayı
ile izin verilebilir.
(6) Her
eğitim-öğretim yılının başında her program için, programın bağlı olduğu
anabilim dalının bir öğretim üyesi anabilim dalının önerisi ve Enstitü
Yönetim Kurulunun kararı ile program koordinatörü olarak atanır.
Etik ilkeler
MADDE 6 – (1)
Lisansüstü programlarda yapılan tüm çalışmalarda Galatasaray Üniversitesi
Etik Kurulunun belirlediği esaslara uygun hareket edilir.
(2) Lisansüstü
eğitim sırasında en az bir ders içeriğinde, bilimsel araştırma teknikleri
ile araştırma ve yayın etiği konularına yer verilir.
Kontenjanların
tespiti ve ilanı
MADDE 7 –
(1) Öğrenci kabul edilecek programlar, programlara alınacak azami ve asgari
öğrenci sayıları ilgili anabilim dalının önerisi, Enstitü Kurulunun kararı
ve Senatonun onayıyla belirlenir. Bu programlar, öğrenci sayıları, başvuru
ve sınav tarihleri Rektörlük tarafından ilan edilir.
Sınav jürisi
MADDE 8 –
(1) Lisansüstü programları için giriş sınavı jürileri, ilan edilen her
program için üç asil, bir yedek öğretim üyesi olmak üzere, ilgili anabilim
dalının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ile belirlenir.
Yüksek lisans
programlarına başvuru ve kabul
MADDE 9 –
(1) Enstitüde yürütülen yüksek lisans programlarına başvuru için sahip
olunması gereken lisans dereceleri, ilgili anabilim dalının önerisi,
Enstitü Kurulunun kararı ve Senatonun onayı ile belirlenir.
(2) Yüksek lisans
programlarına başvurabilmek için, adayların programın öngördüğü bir lisans
derecesine sahip olmaları, yurt dışından alınmış olan diplomaların
denkliğinin YÖK tarafından onaylanmış olması gerekir. Lisans öğrenimlerinin
son yarıyılında olan öğrencilerin, yüksek lisans programlarına başvuruları,
ilgili program için ilan edilen kesin kayıt tarihine kadar mezun olmaları
koşuluyla kabul edilir.
(3) Tezli yüksek
lisans programına başvuran adayların başvurdukları programın puan türünde
70 standart puandan az olmamak koşuluyla ALES puanı gerekir. YÖK veya
Senatonun ALES’e eşdeğer kabul ettiği bir sınavdan, bu fıkrada belirtilene
eşdeğer puan alanlar da bu koşulu yerine getirmiş sayılırlar. İlgili
anabilim dalı başkanlığının önerisi, Enstitü Kurulunun kararı ve Senatonun
onayı ile bu puan yükseltilebilir.
(4) Tezli yüksek
lisans programlarına başvuran adayların, ilgili program Türkçe’den farklı
bir dilde yürütülüyorsa, program dili ya da programın yardımcı dili olarak
öngörülen yabancı dil veya dillerde, YDS’den veya YDS eşdeğeri sınavlardan
100 tam puan üzerinden en az 70 puan almaları gerekir. Tezsiz yüksek lisans
programlarına başvuranların ise YDS’den, YDS eşdeğeri sınavlardan veya
Galatasaray Üniversitesi Tezsiz Yüksek Lisans Programları Yabancı Dil
Seviye Tespit Sınavından 100 tam puan üzerinden en az 50 puan almaları
gerekir. Uluslararası kabul gören ve geçerliliğini Senatonun onayladığı bir
sınavdan, bu fıkrada belirtilenlere eşdeğer puan alanlar da ilgili yabancı
dil koşulunu yerine getirmiş kabul edilirler. İlgili anabilim dalının
önerisi, Enstitü Kurulunun kararı ve Senatonun onayı ile bu puanlar
yükseltilebilir.
(5) Bir tezli
yüksek lisans programına başvuran adayların programa kesin kayıt
yaptırabilmeleri için, ALES puanının %50’si ile, ilgili anabilim dalınca
yapılan yazılı ve/veya sözlü bilim sınavından alacakları puanların eşit
ağırlıklı ortalamasının %50’sinden oluşacak nihai başarı notlarının 100 tam
puan üzerinden en az 65 olması ve en yüksek nottan başlayarak yapılacak
başarı notu sıralamasında kontenjan dahilinde kalmaları gerekir. Bilim
sınavının yazılı ve sözlü aşamalardan oluştuğu hallerde, yazılı sınav
aşamasına katılmayan adaylar, sözlü bilim sınavına giremez ve başarısız
sayılırlar. Nihai başarı notları eşit olan adaylar arasındaki öncelik,
bilim sınavı puanı daha yüksek olanlar ve yine eşitlik varsa ALES puanı
daha yüksek olanlar dikkate alınarak belirlenir.
(6) Bir tezsiz
yüksek lisans programına başvuran adayların programa kesin kayıt
yaptırabilmeleri için, ilgili anabilim dalı başkanlığınca yapılan yazılı
ve/veya sözlü bilim sınavından alacakları notların eşit ağırlıklı
ortalaması şeklinde hesaplanacak nihai başarı notlarının 100 tam not
üzerinden en az 65 olması ve en yüksek nottan başlayarak yapılacak başarı
notu sıralamasında kontenjan dahilinde kalmaları gerekir. Bilim sınavının
yazılı ve sözlü aşamalardan oluştuğu hallerde, yazılı sınav aşamasına
katılmayan adaylar, sözlü bilim sınavına giremez ve başarısız sayılırlar.
Nihai başarı notları eşit olan adaylar arasındaki öncelik, yazılı bilim
sınavı notu daha yüksek olanlar ve yine eşitlik varsa yabancı dil puanı
daha yüksek olanlar dikkate alınarak belirlenir.
(7) Başvuru ve
kabul koşulu olarak, ilgili anabilim dalının önerisi, Enstitü Kurulunun
kararı ve Senatonun onayı ile lisans not ortalaması da dahil, bu maddede
belirtilenlere ek koşullar konulabilir.
Doktora
programlarına başvuru ve kabul
MADDE 10 –
(1) Adayların doktora programlarına başvurabilmeleri için, ilgili programın
öngördüğü tezli yüksek lisans diplomasına, açıldığı takdirde bütünleşik
doktora programlarına başvurabilmeleri için ise öngörülen bir lisans
diplomasına sahip olmaları gerekir. Enstitüde yürütülen doktora
programlarına başvuru için sahip olunması gereken lisans ve/veya yüksek
lisans dereceleri, ilgili anabilim dalının önerisi, Enstitü Kurulunun
kararı ve Senatonun onayı ile belirlenir. Yurt dışından alınmış
diplomaların denkliğinin YÖK tarafından onaylanmış olması koşulu aranır.
(2) Adayların
ALES’ten ilgili programın öngördüğü puan türünde en az 70 standart puan
almış olmaları gerekir. YÖK veya Senatonun ALES’e eşdeğer kabul ettiği bir
sınavdan, bu fıkrada belirtilene eşdeğer puan alanlar da bu koşulu yerine
getirmiş sayılırlar. İlgili anabilim dalı başkanlığının önerisi, Enstitü
Kurulunun kararı ve Senatonun onayı ile bu puan yükseltilebilir.
(3) Açıldığı
takdirde, bütünleşik doktora programlarına başvurabilmek için adayların
lisans not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 3,50 olması ve ALES’ten
ilgili programın öngördüğü puan türünde en az 80 standart puan almış
olmaları gerekir. YÖK veya Senatonun ALES’e eşdeğer kabul ettiği bir
sınavdan, bu fıkrada belirtilene eşdeğer puan alanlar da bu koşulu yerine
getirmiş sayılırlar. İlgili anabilim dalı başkanlığının önerisi, Enstitü
Kurulunun kararı ve Senatonun onayı ile bu puanlar yükseltilebilir ve
başvuru koşulları arasında yüksek lisans not ortalamasına ilişkin hususlar
da belirlenebilir.
(4) İlgili doktora
programının Türkçe’den farklı bir dilde yürütüldüğü hallerde, adayların
program dili ya da programın yardımcı dili olarak öngörülen yabancı dil
veya dillerde, YDS veya YDS eşdeğeri sınavlardan 100 tam puan üzerinden en
az 70 puan almaları gerekir. Uluslararası kabul gören ve geçerliliğini
Senatonun onayladığı bir sınavdan, bu fıkrada belirtilenlere eşdeğer puan
alanlar da ilgili yabancı dil koşulunu yerine getirmiş kabul edilirler.
İlgili anabilim dalının önerisi, Enstitü Kurulunun kararı ve Senatonun
onayı ile bu puan yükseltilebilir.
(5) Bir doktora
programına başvuran adayların programa kesin kayıt yaptırabilmeleri için,
ALES puanının %50’si ile, ilgili anabilim dalınca yapılan yazılı ve/veya
sözlü bilim sınavından alacakları puanların eşit ağırlıklı ortalamasının
%50’sinden oluşacak nihai başarı notlarının 100 tam puan üzerinden en az 70
olması ve en yüksek nottan başlayarak yapılacak nihai başarı notu
sıralamasında kontenjan dahilinde kalmaları gerekir. Bilim sınavının yazılı
ve sözlü aşamalardan oluştuğu hallerde, yazılı sınav aşamasına katılmayan
adaylar, sözlü bilim sınavına giremez ve başarısız sayılır. Nihai başarı
notları eşit olan adaylar arasındaki öncelik, yazılı bilim sınavı notu daha
yüksek olanlar ve yine eşitlik varsa yabancı dil puanı daha yüksek olanlar
dikkate alınarak belirlenir.
(6) Başvuru ve
kabul koşulu olarak, anabilim dalının önerisi, Enstitü Kurulunun kararı ve
Senatonun onayı ile lisans/yüksek lisans not ortalaması da dahil, bu
maddede belirtilenlere ek koşullar konulabilir.
Bilimsel
hazırlık programına öğrenci kabulü
MADDE 11 – (1)
Yüksek lisans ve doktora programlarında, nitelikleri aşağıda belirtilen
adayların eksikliklerini gidermek amacıyla bilimsel hazırlık programı
uygulanabilir:
a) Lisans
derecesini başvurdukları yüksek lisans veya doktora programından farklı
alanlarda almış olan adaylar,
b) Lisans
derecesini Üniversite dışında başka bir yükseköğretim kurumundan almış olan
yüksek lisans programı adayları,
c) Yüksek lisans
derecesini başvurdukları doktora programından farklı alanda almış olan
adaylar,
ç) Lisans veya
yüksek lisans derecelerini Üniversite dışında başka bir yükseköğretim
kurumundan almış olan doktora programı adayları.
(2) Bilimsel
hazırlık programlarına, lisansüstü programlara öğrenci kabulündeki esaslara
göre öğrenci kabul edilir.
(3) Bilimsel
hazırlık programında alınması zorunlu dersler, ilgili lisansüstü programını
tamamlamak için gerekli görülen derslerin yerine geçemez. Ancak, bilimsel
hazırlık programındaki bir öğrenci, bilimsel hazırlık derslerinin yanı
sıra, ilgili anabilim dalının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun onayı
ile lisansüstü programlarından da ders alabilir.
(4) Bilimsel hazırlık
programı ile ilgili devam, sınavlar, notlar, derslerden başarılı sayılma
koşulları, ders tekrarı, kayıt silme ve diğer hususlar için öğrencinin ders
aldığı programa ilişkin mevzuat hükümleri uygulanır.
(5) Bilimsel
hazırlık programında geçirilecek süre en çok iki yarıyıldır. Bu süre dönem
izinleri dışında uzatılamaz ve süre sonunda başarılı olamayan öğrencinin
ilişiği kesilir. Bu programda geçirilen süre, bu Yönetmelikte belirtilen
yüksek lisans veya doktora programı sürelerine dahil edilmez.
Yabancı uyruklu
adaylar için başvuru ve kabul
MADDE 12 –
(1) İlgili mevzuat hükümleri saklı kalmak koşuluyla, lisansüstü programlara
başvurmak isteyen yabancı uyruklu adayların;
a) Programların
öngördüğü diploma veya diplomalara sahip olmaları, bunlar yurt dışından
alınmış ise denkliklerinin YÖK tarafından onaylanmış olması,
b) ALES’ten veya
YÖK ya da Senatonun ALES’e eşdeğer kabul ettiği bir sınavdan, ilgili
programın öngördüğü puanı veya eşdeğer puanı almış olmaları,
c) Başvurdukları
yüksek lisans programının dilinde YDS eşdeğeri sınavlardan ilgili programın
öngördüğü puanı almış olmaları veya programın dilinin, vatandaşı oldukları
ülkenin resmi dili olması,
ç) Başvurdukları
doktora programının dilinde YDS veya YDS eşdeğeri sınavlardan ilgili
programın öngördüğü puanı almış olmaları; programın öngördüğü dil veya
dillerden birinin vatandaşı oldukları ülkenin resmi dili olması durumunda
ise, Fransızca, İngilizce ve Almanca dillerinin birisi için YDS veya YDS
eşdeğeri sınavlardan en az ilgili programın öngördüğü kadar puan almış
olmaları,
gerekir.
(2) Program dili
Türkçe olan bir programa başvuracak yabancı uyruklu adayların C1 düzeyinde
Türkçe bildiklerini TÖMER dil belgesi veya YÖK tarafından Türkçe dil
yeterliliği için kabul edilen eşdeğer bir belge ile kanıtlamaları gerekir.
ALES’e girerek ilgili programın öngördüğü puanı sağlayan adaylar bu şarttan
muaftır.
(3) Adayların
başvurdukları programlarda lisans veya yüksek lisans not ortalamasının
belirli bir düzeyin üzerinde olmasının arandığı durumlarda TÜBİTAK tarafından
ilan edilen yurt dışında kullanılan not sistemlerinin 4'lük sistemdeki
karşılıkları veya varsa Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının önerdiği benzeri
not dönüştürme tabloları kullanılır.
Özel öğrenci
kabulü
MADDE 13 –
(1) Bir yükseköğretim kurumu mezunu veya öğrencisi olup belirli bir konuda
bilgisini artırmak isteyenler, ilgili anabilim dalının önerisi ve Enstitü
Yönetim Kurulunun kararı ile lisansüstü derslerine özel öğrenci olarak
kabul edilebilir. Özel öğrenci statüsünde ders alanların, kabul edildikleri
dersin bütün koşullarını sağlamaları ve Enstitü Kurulunca belirlenen ders
ve/veya kredi ücretini yatırmaları gerekir. Özel öğrenciler öğrencilik
haklarından yararlanamazlar.
(2) Özel
öğrencilik statüsü en fazla iki yarıyıl sürer. Bu süre sonunda özel öğrencilik
statüsü sona erer.
(3) Özel
öğrencilerin bir yarıyılda alabilecekleri derslerin sayısı ikiyi geçemez.
Bu öğrencilerin daha sonraki dönemlerde ilgili programa başvurup kabul
edilmeleri durumunda, özel öğrenci iken başarılı oldukları ve kendi
anabilim dalları ile ilgili olan lisansüstü derslerin notları ile AKTS
değerleri, program koordinatörü ve ilgili anabilim dalının önerisi ve
Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ile öğrencinin devam etmekte olduğu program
için geçerli sayılabilir. Lisansüstü programa kabul edilen öğrencilerin
özel öğrenci olarak aldıkları ve başarılı oldukları derslerden muaf
tutulmaları işlemlerinde, muafiyet verilen derslerin AKTS değerleri ilgili
lisansüstü eğitim programındaki derslerin AKTS değerleri toplamının
%50’sini geçemez.
Yatay geçiş
yoluyla öğrenci kabulü
MADDE 14 – (1)
Üniversite içindeki başka bir Enstitü anabilim dalında veya başka bir
yükseköğretim kurumunun lisansüstü programında birinci yarıyılı tamamlamış,
programında belirtilen tüm dersleri alarak başarılı olmuş ve ilgili
yükseköğretim kurumunda halen kayıtlı olan öğrenci, akademik takvimde
belirtilen süre içinde, Enstitünün aynı düzeydeki yüksek lisans veya
doktora programına, tamamladığı dönemi takip edecek şekilde ve sadece
ikinci yarıyıl başında yatay geçiş yoluyla kabul edilebilir. Yurt içindeki
yükseköğretim kurumlarına kayıtlı yabancı uyruklu öğrenciler kurumlar arası
yatay geçiş için başvuruda bulunamaz.
(2) Yatay geçiş
yoluyla öğrenci kabulü Enstitü Kurulunun kararı üzerine Senato tarafından
onaylanan kontenjanlarla sınırlıdır.
(3) Yatay geçiş
için başvuran adayların;
a) Enstitünün
ilgili programına yatay geçiş için başvuru yaptıkları dönemde, ilgili
program türüne göre bu Yönetmeliğin 9 veya 10 uncu maddeleri ile yabancı
uyruklu olmaları halinde bu Yönetmeliğin 12 nci maddesi uyarınca öngörülen
tüm koşulları sağladıklarını gösterir belgeleri,
b) Kayıtlı
oldukları lisansüstü programın bitirdikleri döneminde aldıkları tüm
dersleri başarıyla tamamladıklarını ve AGNO’larının 4,00 üzerinden en az
3,50 olduğunu gösterir transkripti,
c) Yatay geçiş
başvurusu aşamasına kadar aldıkları derslerin konuları ile içeriklerini,
ç) Üniversite
tarafından istenebilecek diğer belgeleri,
ilan edilen
başvuru takvimi içinde, şahsen elden teslim etmeleri gerekir.
(4) Eksik belgeli
başvurular değerlendirmeye alınmaz. Aranan koşulları sağlamadığı için veya
eksik belge nedeni ile başvurusu değerlendirmeye alınmayanlar ile başvurusu
değerlendirilen ancak kabul edilmeyen adaylara yazılı bildirim yapılmaz ve
başvuru evrakı iade edilmez. Sonuçlar Üniversitenin internet sitesinde
duyurulur.
(5) Başvurular
Enstitü Yönetim Kurulu tarafından oluşturulacak yatay geçiş komisyonu
tarafından ön incelemeden geçirilir. Aranan koşulları sağlamayan adayların
başvuruları değerlendirmeye alınmaz.
(6) Yurt içi kurum
dışından yapılan başvurularda, adayın kayıtlı olduğu lisansüstü programın
isminin, yatay geçiş için başvurduğu programın ismi ile aynı olması veya
her iki programın ders içeriklerinin ve sayılarının en az %80 oranında
örtüşmesi gerekir. Bu oran kullanılarak hesaplanan ders sayısı tam sayı
olmadığı takdirde, ilgili derslerin sayısı, bulunan sayıya en yakın tam
sayıya yuvarlanarak elde edilir.
(7) Yurt dışı
üniversitelerden yapılan başvurularda, adayın yurt dışında öğrenim gördüğü
yükseköğretim kurumunun ve eğitimin yapıldığı programın lisansüstü diploma
vermeye yetkili bir kurum olarak Yükseköğretim Kurulu tarafından tanınması
ve kayıtlı olduğu diploma programının yatay geçiş için başvurduğu diploma
programına eşdeğerliğinin Enstitü Yönetim Kurulu tarafından kabul edilmesi
zorunludur. Enstitünün doktora programlarına yatay geçiş için başvuran
adayların yurt dışında kayıtlı oldukları yükseköğretim kurumlarının doktora
programlarına devam ederken, yüksek lisans programlarından aldıkları
dersler bu değerlendirmeye katılmaz ve adayın Enstitünün ilgili programına
kabul edilmesi halinde bu derslerin intibakı yapılmaz.
(8) Yurt içi kurum
dışı ve yurt dışı yatay geçiş başvuruları için sırasıyla;
a) Ön inceleme
sonucunda aranan şartları sağladığı tespit edilen ve ilan edilen tarihlerde
yapılacak yazılı ve sözlü bilim sınavına girme hakkı kazanan adayların
listesi Enstitü tarafından ilan edilir,
b) Yazılı bilim
sınavından 100 tam not üzerinden 50 ve üzeri not alarak sözlü bilim
sınavına girme hakkı kazanan adayların listesi Enstitü tarafından ilan
edilir,
c) Sözlü bilim
sınavı sonucunda 100 tam not üzerinden 50 ve üzeri not alan adaylar
değerlendirmeye alınır,
ç) Lisansüstü
programlara yurt içi kurum dışı ve yurt dışı yatay geçiş başvurularının
değerlendirilmesinde, adayın Enstitünün diploma programına yatay geçiş
başvurusu yaptığı sırada kayıtlı olduğu lisansüstü programda tamamladığı
döneme ait AGNO’sunun 100’lük sistemdeki karşılığının %25’i, yazılı bilim sınavında
100 tam not üzerinden verilen notunun %50’si ve sözlü bilim sınavında 100
tam not üzerinden verilen notunun %25’i dikkate alınarak hesaplanan nihai
başarı notları kullanılır. Nihai başarı notları eşit olan adaylar
arasındaki öncelik, sırasıyla yazılı bilim sınavı notu, sözlü bilim sınavı
notu ve ilgili yatay geçiş başvurusunu yapabilmek için aranan AGNO’su daha
yüksek olanlar dikkate alınarak belirlenir,
d) Adaylar ilgili
yatay geçiş komisyonu tarafından en yüksek başarı puanından en düşüğe doğru
sıralanır. Bu sıralama sonucu oluşturulan asil ve yedek aday listeleri,
Enstitü Yönetim Kurulu tarafından onaylanarak ilan edilir.
(9) Lisansüstü
programlara kurum içi yatay geçiş başvurularının değerlendirilmesinde, ön
inceleme sonucunda gerekli şartları sağladığı tespit edilen adaylar,
Enstitünün diploma programına yatay geçiş başvurusu yaptıkları sırada
kayıtlı oldukları programda bitirmiş oldukları döneme ait AGNO’ları dikkate
alınarak sıralanır. Bu sıralama sonucu oluşturulan asil ve yedek aday
listeleri Enstitü Yönetim Kurulu tarafından onaylanarak ilan edilir.
(10) Akademik
takvimde belirlenen süre içinde kayıt için başvurmayan asil adaylar yerine,
ilan edilen tarihlerde sırayla yedek adayların kayıtları yapılır.
(11) Enstitünün
programlarına yatay geçişle gelen öğrencilerin Enstitünün diploma
programına yatay geçiş başvurusu yaptıkları sırada kayıtlı oldukları
diploma programında aldıkları ve başarılı oldukları derslerin intibakı,
Enstitü Yönetim Kurulunca ilgili programın öğretim üyeleri arasından görevlendirilecek
intibak komisyonu tarafından, Senatonun söz konusu alanda kabul ettiği
esaslar gözetilerek yapılır ve bu derslere ilişkin daha önce alınan notlar
Enstitü Yönetim Kurulunun onayıyla ilgili öğrencilerin transkriptlerine
işlenir.
(12) Yurt dışındaki
bir yükseköğretim kurumundan, Enstitünün doktora programlarına yatay geçiş
yapan öğrenciler, Enstitünün ilgili doktora programının ders aşamasını
tamamlamak ve yeterlik sınavına girmek zorundadırlar.
Tezsiz yüksek
lisans programlarından tezli yüksek lisans programlarına geçiş
MADDE 15 –
(1) Enstitü tarafından yürütülen bir tezsiz yüksek lisans programından
tezli yüksek lisans programına geçişte kabul edilecek öğrenci sayısı, geçiş
yapılmak istenen tezli yüksek lisans programının aynı dönemde ilan edilen
kontenjanının %20’sini aşmayacak şekilde, ilgili anabilim dalı
başkanlığının önerisi, Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ve Senatonun
onayıyla belirlenir.
(2) Enstitü
tarafından yürütülen bir tezsiz yüksek lisans programına devam eden ve
geçmek istedikleri tezli yüksek lisans programı için belirlenmiş olan
asgari şartları yerine getiren öğrenciler geçiş için başvurabilirler. Bu
şekildeki geçişler tezli yüksek lisans programlarına öğrenci kabulü ile
aynı dönemde ve aynı usuller uygulanarak yapılır.
(3) Geçiş yapan
öğrencilerin tezsiz yüksek lisans programında aldığı derslerin, tezli
yüksek lisans programındaki dersler yerine sayılabilmesi için bu
Yönetmeliğin 14 üncü maddesinin onbirinci fıkrası hükmü uygulanır.
Bütünleşik doktora
programından yüksek lisans programına geçiş
MADDE 16 – (1)
Enstitü tarafından yürütülen bir bütünleşik doktora programına kabul
edilmiş bir öğrenci, aynı anabilim dalındaki tezli yüksek lisans programına
geçiş yapabilir.
(2) Bu şekilde
geçiş yapabilmek için, geçmek istenen tezli yüksek lisans programında
alınması gereken toplam ders kredisine eşit sayıda kredisi olan dersleri
başarıyla tamamlamış olmak koşulu aranır.
(3) Bu şekilde
geçiş başvuruları her yarıyıl başında, kayıt yenileme dönemi içinde yapılır.
Başvurular, ilgili anabilim dalının önerisi üzerine Enstitü Yönetim Kurulu
tarafından karara bağlanır.
Lisansüstü
programlara kayıt
MADDE 17 – (1)
Lisansüstü öğrenim yapmaya hak kazanan adayların listesi Enstitü Yönetim
Kurulunca onaylanır. Adaylar Enstitü tarafından belirlenen sürede, gerekli
olduğu ilan edilmiş belgeleri Enstitüye teslim ederek kayıtlarını
yaptırırlar.
(2) İlan edilen
süre içerisinde kayıt yaptıramayan, ancak mazereti Enstitü Yönetim
Kurulunca geçerli görülen adaylara, Enstitü tarafından ilan edilen mazeret
kaydı tarihlerinde kayıt yaptırma izni verilebilir.
(3) Tezsiz yüksek
lisans programları hariç, aynı anda birden fazla lisansüstü programa kayıt
yaptırılamaz ve devam edilemez.
Kayıt yenileme
ve ders değiştirme
MADDE 18 – (1)
Öğrencilerin her yarıyılın başında Enstitü tarafından ilan edilen
tarihlerde kayıt yenilemeleri gerekir. Kayıt yenileme işlemi, Öğrenci
Otomasyon Sistemi kullanılarak ilgili dönemde öğrencinin sorumlu olacağı
derslerin ve/veya tezin öğrenci tarafından seçilmesinden, program
koordinatörü veya atanmış ise öğrencinin akademik danışmanı tarafından
onaylanmasından ve gerekiyorsa öğrenim harcının/katkı payının
yatırılmasından oluşur.
(2) İlan edilen
süre içerisinde kayıt yenileyemeyen, ancak mazereti Enstitü Yönetim
Kurulunca geçerli görülen adaylara, Enstitü tarafından ilan edilen mazeret
kaydı tarihlerinde kayıt yenileme izni verilebilir.
(3) Kayıt
yenilemek için gereken işlemlerden herhangi birini belirlenen tarihlerde
tamamlamayan öğrenciler kayıt yapmamış olurlar ve ilgili yarıyılda
öğrencilik haklarından faydalanamazlar. Söz konusu yarıyıl, öğrencinin
toplam eğitim-öğretim süresine dahil edilir.
(4) Kayıt yenileme
işlemlerini tamamlayan öğrenciler seçmiş oldukları dersleri, akademik
takvimde belirlenen ders alma/bırakma döneminde, program koordinatörü veya
atanmış ise akademik danışmanlarının onayıyla, Öğrenci Otomasyon Sistemini
kullanarak değiştirebilirler.
(5) Kayıt yenileme
ve ders seçme işlemlerinde Öğrenci Otomasyon Sistemindeki bilgiler esas
alınır.
Kayıt dondurma
MADDE 19 –
(1) Öğrencinin başvurusu ve Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ile öğrenim
süresi boyunca, her seferinde bir yarıyıldan az olmamak üzere tezli yüksek
lisans öğrencileri en fazla iki yarıyıl, tezsiz yüksek lisans öğrencileri
en fazla bir yarıyıl, doktora öğrencileri ise en fazla dört yarıyıl kayıt
dondurabilirler. Askerlik, mahkumiyet ve tutukluluk durumlarında, kayıt
dondurma süresi bu hallerin süresi kadardır.
(2) Kayıt dondurma
başvuruları yarıyıl başında, kayıt yenileme dönemi içerisinde yapılır.
Hangi mazeretlerin kayıt dondurmak için geçerli kabul edileceği, 23/5/2013
tarihli ve 28655 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Galatasaray Üniversitesi
Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğine göre belirlenir.
(3) Kayıt dondurma
halinde, öğrencilerden Enstitüye kaydolurken alınan belgeler iade edilmez.
Kayıt dondurulan süre, öğrencinin öğrenim süresine dahil edilmez. Kaydın
dondurulduğu süre boyunca öğrenci eğitim ve öğretim faaliyetleri ile
sınavlara katılamaz.
(4) Kayıt dondurma
süresi sona eren öğrenci, mazereti sebebiyle ayrıldığı yarıyılın başından
itibaren öğrenciliğine devam eder.
Sınavlar ve
değerlendirme
MADDE 20 –
(1) Bir dersin başarı notu yarıyıl içi çalışmalarındaki notlar ve yarıyıl
sonu veya bütünleme sınavında alınan notların ağırlıklı ortalamasına göre
belirlenir. Öğrenci bütünleme sınavına girerse bütünleme sınavı notu,
başarı notunun hesaplanmasında yarıyıl sonu sınavı notu gibi
değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavı notu başarı notunun en az % 40’ını en
çok % 60’ını oluşturabilir. Yarıyıl içi çalışmalardaki not ile yarıyıl sonu
sınavı notunun başarı notundaki ağırlıklarını, dersi veren öğretim elemanı
her yarıyıl başında yazılı olarak öğrenciye bildirmek ve Öğrenci Otomasyon
Sisteminde ilan etmek zorundadır.
(2) Başarı notları
öğretim üyeleri tarafından, notların istatistiksel dağılımı ve öğrencilerin
genel başarı durumu göz önünde bulundurularak harflerle ifade edilir.
Başarı notları ve bunların katsayı karşılıkları aşağıdaki gibidir:
Başarı Notu Katsayısı
AA 4,00
BA 3,50
BB 3,00
CB 2,50
CC 2,00
F 0,00
(3) Derse devam
yükümlülüğünü yerine getirmeyen öğrenciler IA notu alır. Bu not, AGNO
hesabına, F notu gibi dahil edilir. IA notu alan öğrenciler dersi tekrar
ettiklerinde devam yükümlülüklerini yerine getirmek zorundadır.
(4) Derse devam
yükümlülüğünü yerine getiren fakat yarıyıl sonu ve/veya bütünleme sınavına
girmeyen öğrencilere, dönem içi çalışmaları dikkate alınmaksızın NP notu
verilir. Bu not, AGNO hesabına, F notu gibi dahil edilir.
(5) Seminer ve
dönem projesi gibi uygulamalı dersler ile yüksek lisans ve doktora tez
çalışmalarındaki başarı durumu P (başarılı) ve F (başarısız) olarak
değerlendirilir.
(6) Lisansüstü
öğreniminde, öğrencinin bir dersten başarılı olabilmesi için, başarı
notunun en az CC veya P olması gerekir. Bir dersten alınan F notu,
öğrencinin ilgili dersten başarısız olduğunu gösterir. Bir zorunlu dersten
başarısız olan öğrenci, o dersi ilk açıldığı yarıyılda otomasyon sisteminde
kaydolarak tekrar eder. Bir seçmeli dersten başarısız olan öğrenci ise, bu
ders yerine danışmanının onayladığı herhangi bir seçmeli dersi alabilir.
Başarısız olduğu seçmeli dersin yerine başka bir seçmeli ders almak isteyen
öğrenci, bu talebini, danışmanının onayını içeren bir dilekçe ile ders
alma/bırakma dönemi sonuna kadar Enstitüye bildirmek zorundadır. Ders
alma/bırakma dönemi sonuna kadar yapılmayan başvurular dikkate alınmaz.
Enstitü Yönetim Kurulu tarafından kabul edilen ders değişiklik talebi,
Enstitü tarafından otomasyon sistemine işletilerek öğrencinin kayıt
işlemleri tamamlanır.
(7) AGNO, bir
öğrenci tarafından alınan tüm derslerin başarı notunun katsayı
karşılıklarının, bu derslerin AKTS kredileriyle çarpılmasıyla elde edilen
toplamın, öğrencinin aldığı AKTS kredisi toplamına bölünmesiyle hesaplanır.
Başarı durumu P ile değerlendirilen çalışmalara ait AKTS kredileri AGNO
hesabına dahil edilmez.
(8) Bir yüksek
lisans programına kayıtlı öğrencinin öğrenimini tamamlayabilmesi için
AGNO’sunun en az 2,75, bir doktora programına kayıtlı öğrencinin doktora
yeterlik sınavına girebilmesi için AGNO’sunun en az 3,00 olması gerekir.
(9) AGNO’su
3,00’ın altında olan öğrenciler, başarı notu CB veya CC olan dersleri not
yükseltmek amacıyla tekrar edebilirler. Not yükseltme amacıyla ders tekrar
edildiğinde devam zorunluluğu aranmaz ve o dersten alınan son not geçerli
olur. Not yükseltmek amacıyla bir seçmeli dersi tekrarlayacak öğrenci, bu
seçmeli ders yerine danışmanının onayladığı herhangi bir seçmeli dersi
alabilir. Seçmeli dersin yerine başka bir seçmeli ders almak isteyen
öğrenci bu talebini, danışmanının onayını içeren bir dilekçe ile ders
alma/bırakma dönemi sonuna kadar Enstitüye bildirmek zorundadır. Ders
alma/bırakma dönemi sonuna kadar yapılmayan başvurular dikkate alınmaz.
Enstitü Yönetim Kurulu tarafından kabul edilen ders değişiklik talebi,
Enstitü tarafından otomasyon sistemine işletilerek öğrencinin kayıt
işlemleri tamamlanır.
(10) Öğrenci,
notunun dersi veren öğretim üyesi tarafından Öğrenci Otomasyon Sisteminde
ilan edildiği günü takip eden üç iş günü içerisinde notuna itiraz edebilir.
Öğrencinin itirazı maddi hata yönünden değerlendirilir.
(11) Öğrencilerin
yarıyıl sonu ve bütünleme sınavlarına girebilmeleri için devam
yükümlülüğünü yerine getirmeleri gerekir. Devam yükümlülüğü derslere en az
%70 oranında katılmakla yerine getirilir.
Programların
belirlenmesi, içeriği ve koordinasyonu
MADDE 21 – (1)
Enstitüye bağlı hangi anabilim dallarında ve hangi yarıyılda program
açılacağı, açılan programların nasıl yürütüleceği, bir programda hangi
derslerin yer alacağı, derslerin kapsamları ve ders seçimine ilişkin
kurallar ilgili anabilim dalının önerisi, Enstitü Kurulunun kararı ve
Senatonun onayı ile belirlenir.
(2) Ders
kredileri, Yükseköğretim Kurulunca ilgili programın yer aldığı diploma
düzeyi ve alan için yükseköğretim yeterlilikler çerçevesine göre belirlenen
kredi aralığı ve öğrencilerin çalışma saati göz önünde tutularak Enstitü
Kurulunun önerisi ve Senatonun onayı ile belirlenir. Ders programları,
öğrencilerin her yarıyıl en az 30 AKTS kredilik ders alabileceği şekilde
düzenlenir. Bir programda yer alan her dersin içeriği ve başarı
değerlendirme yöntemi ilgili kayıt dönemi öncesinde Öğrenci Otomasyon
Sistemi kullanılarak ilan edilir.
(3) Bir
programdaki dersler zorunlu veya seçmeli olabilir. Her ders bir
yarıyıllıktır. Her seçmeli ders için asgari ve azami kontenjan belirlenir.
Asgari kontenjanı sağlamayan seçmeli dersler ilgili yarıyılda açılmaz.
Kayıt yenileme döneminde öğrencinin seçmiş olduğu ders asgari kontenjanın
sağlanmaması nedeniyle açılmazsa, öğrenci bu şartı sağlayan seçmeli dersler
arasından danışmanının onay verdiği bir dersi ders alma/bırakma döneminde
seçer.
(4) Öğrenciler,
lisansüstü eğitimleri boyunca, danışmanlarının önerileri ve anabilim dalı
başkanlıklarının uygun bulması halinde Enstitünün farklı programlarından en
çok iki ders alabilirler. Öğrencilerin, Üniversitenin diğer enstitülerinden
veya diğer üniversitelerin lisansüstü programlarından ders alabilmeleri
için, danışmanlarının önerisi, anabilim dalının onayı ve Enstitü Yönetim
Kurulunun izni gerekir. Bir öğrencinin doktora öğreniminde alacağı
derslerin, lisansüstü düzeyde ve daha önce alınmamış olması gerekir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Tezli
Yüksek Lisans Programları
Genel esaslar
MADDE 22 –
(1) Tezli yüksek lisans programlarının amacı, öğrencinin bilimsel araştırma
yöntemlerini kullanarak bilgilere erişme, bilgiyi derleme, yorumlama ve
değerlendirme yeteneği kazanmasını sağlamaktır.
(2) Tezli yüksek
lisans programları, toplam yirmi bir krediden ve 60 AKTS kredisinden az
olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer dersi, en az 60 AKTS kredi
ile ölçülen yüksek lisans tez çalışması olmak üzere en az toplam 120 AKTS
kredisinden oluşur. Seminer dersi ve tez çalışması kredisiz olup “başarılı”
veya “başarısız” olarak değerlendirilir.
(3) Öğrencinin
alacağı derslerden en çok ikisi, lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması
koşuluyla, anabilim dalının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile
Üniversite bünyesinde verilen lisans veya lisansüstü derslerinden ya da
başka bir yükseköğretim kurumunda verilen lisansüstü derslerden
seçilebilir.
Süre
MADDE 23 –
(1) Tezli yüksek lisans programını tamamlama süresi hazırlık sınıflarında
geçen süre hariç, öğrencinin her yarıyıl için kayıt yaptırıp yaptırmadığına
bakılmaksızın, derslerin tamamlanması için en çok dört yarıyıl olup,
program en çok altı yarıyılda tamamlanır.
(2) Dört yarıyıl
sonunda programda yer alan derslerini tamamlamakla birlikte AGNO’su 4,00
tam not üzerinden 2,75’in altında olan veya seminer dersinden başarılı
olamayan öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir.
(3) Ders aşamasını
süresinde başarıyla tamamladığı halde, altı yarıyıl sonunda tez çalışmasını
tamamlayamayan veya tez savunmasına girmeyen ya da tez savunmasında
başarısız olan öğrencinin de Enstitü ile ilişiği kesilir.
Danışman
atanması ve tez çalışması
MADDE 24 –
(1) Yüksek lisans programına kaydını yaptıran her öğrenci için, ilgili
anabilim dalının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ile en geç
birinci yarıyılın sonuna kadar bir danışman atanır. Danışmanlık görevi,
ikinci yarıyılın sonuna kadar ilgili program koordinatörü tarafından da
yürütülebilir; bu durumda, anabilim dalının önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulunun kararı ile en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar bir danışman
atanır. Danışmanı olmayan öğrencilerin kayıt yenileme işlemlerini program
koordinatörü yürütür.
(2) Danışman,
Üniversitede görevli öğretim üyeleri arasından atanır. Tez çalışmasının
konusuna göre Üniversitede belirlenen niteliklere sahip öğretim üyesi
bulunmaması halinde, anabilim dalı başkanlığının önerisi, Enstitü Yönetim
Kurulunun kararıyla başka bir yükseköğretim kurumundan bir öğretim üyesi de
danışman olarak atanabilir.
(3) Tez
çalışmasının ve programın niteliğine göre ilgili anabilim dalının önerisi
ve Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ile başka bir yükseköğretim kurumunun
en az doktora derecesine sahip öğretim elemanları arasından ikinci tez
danışmanı atanabilir.
(4) Öğrencinin
danışmanıyla beraber belirlediği tez konusu en geç üçüncü yarıyılın ders
alma/bırakma dönemi sonuna kadar Enstitüye önerilir ve Enstitü Yönetim
Kurulunun onayı ile kesinleşir. Öğrencinin kayıt yenileme işlemlerinin
gerektiği gibi yürütülmesi ve tez çalışmasının yönetilmesi danışmanın
görevidir.
(5) Teze kayıtlı
olan her öğrenci, teze ilk kayıt yaptırdığı tarihten itibaren her yarıyıl
sonunda danışmanına yazılı bir faaliyet raporu sunmakla yükümlüdür.
Öğrencinin faaliyetleri danışmanı tarafından başarılı veya başarısız olarak
değerlendirilerek bir tutanakla Enstitüye bildirilir. İki yarıyıl üst üste
faaliyet raporu teslim edilmemesi ya da öğrencinin başarısız bulunması
durumunda danışman öğretim üyesi öğrencinin danışmanlığından çekilebilir,
tez konusu değiştirilebilir.
(6) Gerekli
hallerde, her yarıyılın ders alma/bırakma dönemi sonuna kadar mevcut
danışmanın görüşü alınarak, ilgili anabilim dalının önerisi ve Enstitü
Yönetim Kurulu kararı ile danışman değişikliği yapılabilir.
Yüksek lisans
tezinin sonuçlanması
MADDE 25 –
(1) Tezli yüksek lisans programındaki bir öğrenci tezini Enstitünün tez
yazım kılavuzundaki esaslara uygun olarak hazırlayıp jüri önünde sözlü
olarak savunmak üzere danışmana sunar. Danışman, tezin savunulabilir
olduğuna ilişkin yazılı olarak belirttiği görüşü ile birlikte ilgili
anabilim dalı başkanlığı aracılığıyla tezi Enstitüye teslim eder. Enstitü
söz konusu teze ilişkin intihal yazılım programı raporunu alarak danışmana
ve jüri üyelerine gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir intihalin
tespiti halinde, gerekçesi ile birlikte karar verilmek üzere tez Enstitü
Yönetim Kuruluna gönderilir.
(2) Yüksek lisans
tez jürisi, ilgili anabilim dalının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun
kararı ile atanır. Jüri, biri öğrencinin tez danışmanı, en az biri de
Üniversite dışından olmak üzere üç veya beş öğretim üyesinden oluşur.
Jürinin üç kişiden oluşması durumunda ikinci tez danışmanı jüri üyesi
olamaz.
(3) Öğrencinin
tezini, Enstitü tarafından jüri üyelerine teslim edildiği tarihten itibaren
en geç bir ay içerisinde savunması gerekir. Tez savunması tarihi danışman
tarafından diğer jüri üyelerinin görüşü alınarak belirlenir ve Enstitüye
bildirilir. Tez savunması, tez çalışmasının sunulması ile bunu izleyen
soru-cevap aşamasından oluşur. Tez savunması, sadece dinleyici olarak
katılacak öğretim elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarının
katılımına açıktır.
(4) Tez
savunmasının tamamlanmasından sonra jüri tez hakkında salt çoğunlukla
kabul, ret veya düzeltme kararı verir ve bu karar tez savunmasını izleyen
üç gün içinde Enstitüye tutanakla bildirilir. Ayrıca danışmanı kararı
öğrenci otomasyon sisteminde başarılı (P) veya başarısız (F) olarak
belirtir. Başarılı bulunan tez savunması 30 AKTS kredisi olarak
değerlendirilir.
(5) Tezi başarısız
bulunarak reddedilen öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir.
(6) Tezi hakkında
düzeltme kararı verilen öğrenci en geç üç ay içinde düzeltmeleri yapılan
tezi aynı jüri önünde yeniden savunur. Düzeltme kararının verilmesinden
sonra en geç üç ay içinde düzeltmeleri yaparak savunmaya girmeyen veya
düzeltmeleri yaparak girdiği savunma sonunda da başarısız bulunarak tezi
kabul edilmeyen öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir.
(7) Tezi
reddedilen öğrencinin talepte bulunması halinde, yürütülmekte olan ve
içerik açısından uygun görülen bir tezsiz yüksek lisans programının ders
kredi yükü, proje yazımı ve benzeri gereklerinin yerine getirilmesi
kaydıyla kendisine tezsiz yüksek lisans diploması verilebilir.
(8) Tez
savunmasında başarılı olan öğrenci savunmada kabul edilmiş yüksek lisans
tezinin ciltlenmiş ve onaylanmış üç nüshasını savunma tarihinden itibaren
bir ay içinde Enstitüye teslim etmek zorundadır. Enstitü yönetim kurulu
talep halinde teslim süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları
yerine getirmeyen öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını
alamaz, öğrencilik haklarından yararlanamaz ve azami süreyi doldurduğu
takdirde Enstitü ile ilişiği kesilir.
Yüksek lisans
diploması
MADDE 26 –
(1) Tez savunmasında başarılı olarak tezin onaylı üç nüshasını tez savunma
sınavı tarihinden itibaren bir ay içinde Enstitüye teslim eden öğrenciye,
Üniversitenin diğer birimlerine yönelik yükümlülüklerini yerine getirmiş
olması koşuluyla ve Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla yüksek lisans
diploması verilir.
(2) Diploma
hazırlanıncaya kadar sadece bir defa geçici mezuniyet belgesi verilebilir.
(3) Yüksek lisans
diploması hakkı kazanan öğrenci adına diploma Enstitü tarafından
düzenlenir. Diplomada öğrencinin kayıtlı olduğu anabilim dalının ve
programın Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanmış adı yer alır.
Mezuniyet tarihi, tezin kabul edildiği savunma tarihidir.
(4) Diploma ile
birlikte verilecek diploma ekinde öğrencinin aldığı dersler, bu derslerin
başarı notları ve AGNO’su yer alır.
(5) Diplomasını
kaybeden öğrencilere ilgili mevzuat hükümlerine göre duplikata verilir.
(6) Tezin
tesliminden itibaren üç ay içinde yüksek lisans tezinin bir kopyası
elektronik ortamda bilimsel araştırma ve faaliyetlerin hizmetine sunulmak
üzere Enstitü tarafından Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına gönderilir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Tezsiz
Yüksek Lisans Programları
Genel esaslar
MADDE 27 – (1)
Tezsiz yüksek lisans programlarının amacı, öğrenciye mesleki konuda derin
bilgi kazandırmak ve bilginin nasıl uygulanacağını göstermektir.
(2) Tezsiz yüksek
lisans programları toplam 30 krediden ve 90 AKTS’den az olmamak koşuluyla
en az 10 ders ile dönem projesinden oluşur. Öğrenci, dönem projesini aldığı
yarıyılda dönem projesi dersine kayıt yaptırmak ve yarıyıl sonunda yazılı
proje ve/veya rapor vermek zorundadır. Dönem projesi dersi kredisiz olup
başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir.
Süre
MADDE 28 – (1)
Tezsiz yüksek lisans programını tamamlama süresi, her dönem için öğrencinin
kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın en az iki yarıyıl olup, program
en çok üç yarıyılda tamamlanır.
(2) Üç yarıyıl
sonunda başarısız olan veya programı tamamlayamayan öğrencinin Enstitü ile
ilişiği kesilir.
Danışman
atanması
MADDE 29 –
(1) Tezsiz yüksek lisans programına kaydını yaptıran her öğrenci için,
anabilim dalının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ile en geç ilk
yarıyıl sonuna kadar bir danışman atanır. Öğrencinin kayıt yenileme
işlemlerinin gerektiği gibi yürütülmesi ve proje çalışmasının yönetilmesi
danışmanın görevidir. Danışmanı olmayan öğrencilerin kayıt yenileme
işlemlerini program koordinatörü yürütür.
(2) Danışman,
Üniversitede görevli öğretim üyeleri ve doktoralı öğretim görevlileri
arasından atanır. Gerekli hallerde mevcut danışmanın görüşü alınarak,
ilgili anabilim dalının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile her
yarıyılın ders alma/bırakma dönemi sonuna kadar danışman değişikliği
yapılabilir.
Proje ve tezsiz
yüksek lisans diploması
MADDE 30 – (1)
Öğrencinin, ikinci veya üçüncü yarıyılın ders alma/bırakma dönemi sonuna
kadar proje dersine kayıt yaptırması ve yarıyıl sonunda projesini
Enstitünün öngördüğü koşullara uygun biçimde ve sayıda hazırlayarak
danışmanına teslim etmesi gerekir.
(2) Dönem projesi
kredisiz olup danışman tarafından başarılı (P) veya başarısız (F) olarak
değerlendirilir ve Enstitüye teslim edilir. Başarısız olan öğrenci sonraki
yarıyılda projeye ikinci kez kayıt yaptırır. Ancak bu Yönetmeliğin 28 inci
maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen süre içinde derslerini ve projesini
başarı ile tamamlamayan öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir.
(3) Derslerini ve
projesini başarıyla tamamlayan ve projesini Enstitüye teslim eden öğrenci,
Üniversitenin diğer birimlerine yönelik yükümlülüklerini yerine getirmiş
olması koşuluyla ve Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla tezsiz yüksek lisans
diploması hakkı kazanır. Diplomaya hak kazanılan tarih, Enstitü Yönetim
Kurulunun ilgili kararı aldığı tarihtir.
(4) Diplomaları
hazırlanıncaya kadar öğrencilere bir defaya mahsus olmak üzere geçici
mezuniyet belgesi verilebilir.
(5) Tezsiz yüksek
lisans diploması hakkı kazanan öğrenci adına diploma Enstitü tarafından
düzenlenir. Diplomada öğrencinin kayıtlı olduğu anabilim dalının ve
programın adı yer alır.
(6) Diploma ile
birlikte verilecek diploma ekinde öğrencinin aldığı dersler, bu derslerin
başarı notları ve AGNO’su yer alır.
(7) Diplomasını
kaybeden öğrencilere ilgili mevzuat hükümlerine göre duplikata verilir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Doktora
Programları
Genel esaslar
MADDE 31 – (1)
Doktora programlarının amacı; öğrencinin bilimsel düşünceyi kavramasını
sağlamak, bağımsız araştırma yapmak, konuları bilimsel açıdan irdeleyerek
yorum yapmak ve yeni sentezlere ulaşmak için gerekli bilimsel birikimi
kazandırmaktır. Doktora programı sonunda hazırlanacak tezin, bilime yenilik
getirme, yeni bir bilimsel yöntem geliştirme, bilinen bir yöntemi yeni bir
alana uygulama niteliklerinden birini yerine getirmesi gerekir.
(2) Doktora
programları, tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için
toplam yirmi bir krediden ve 60 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az
yedi ders, bir seminer dersi, 60 AKTS kredi ile ölçülen yeterlik sınavı ve
en az 120 AKTS kredi ile ölçülen tez çalışması olmak üzere en az toplam 240
AKTS kredisinden oluşur. Seminer dersi ve tez çalışması kredisiz olup
“başarılı” veya “başarısız” olarak değerlendirilir.
(3) Bütünleşik
doktora programları, toplam kırkiki krediden ve 120 AKTS kredisinden az
olmamak koşuluyla en az ondört ders, bir seminer dersi, 60 AKTS kredi ile
ölçülen yeterlik sınavı ve en az 120 AKTS ile ölçülen tez çalışması olmak
üzere en az toplam 300 AKTS kredisinden oluşur. Seminer dersi ve tez
çalışması kredisiz olup “başarılı” veya “başarısız” olarak değerlendirilir.
(4) Doktora
programlarında öğrencinin alacağı derslerden en çok ikisi, lisans veya
yüksek lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla, anabilim dalı
başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile uygun görülecek
başka bir yükseköğretim kurumunda verilen yüksek lisans veya doktora
derslerinden seçilebilir.
(5) Bütünleşik
doktora programlarında öğrencinin alacağı derslerden en çok dördü, lisans
öğrenimi sırasında alınmamış olması koşuluyla, anabilim dalı başkanlığının
önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile uygun görülecek başka bir
yükseköğretim kurumunda verilen yüksek lisans veya doktora derslerinden
seçilebilir.
(6) Lisans
dersleri ders yüküne ve doktora kredisine sayılmaz.
Süre
MADDE 32 – (1)
Doktora programını tamamlama süresi bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç,
öğrencinin her yarıyıl için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın
sekiz yarıyıl olup, azami tamamlama süresi on iki yarıyıldır. Açıldığı
takdirde, bütünleşik doktora programlarını tamamlama süresi, bilimsel
hazırlıkta geçen süre hariç, öğrencinin her dönem için kayıt yaptırıp
yaptırmadığına bakılmaksızın on yarıyıl olup, program en çok on dört yarıyılda
tamamlanır.
(2) Doktora
programı içindeki dersleri tamamlamanın azami süresi tezli yüksek lisans
derecesi ile kabul edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul
edilenler için altı yarıyıldır. Bu süreler içinde programda yer alan
derslerini tamamlamakla birlikte AGNO’su 4,00 tam not üzerinden 3,00’ün
altında olan veya seminer dersinden başarılı olamayan öğrencinin Enstitü
ile ilişiği kesilir.
(3) Derslerini
başarıyla bitiren, yeterlik sınavında başarılı bulunan ve tez önerisi kabul
edilen, ancak tez çalışmasını birinci fıkrada belirtilen on iki veya on
dört yarıyıl sonuna kadar tamamlayamayan öğrencinin Enstitü ile ilişiği
kesilir.
Danışman
atanması ve tez konusu bildirimi
MADDE 33 – (1)
Doktora programına kaydını yaptıran her öğrenci için, ilgili anabilim dalı
başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ile en geç ikinci
yarıyılın sonuna kadar Üniversitede görevli öğretim üyeleri arasından bir
danışman atanır. Tez çalışmasının konusuna göre Üniversitede belirlenen
niteliklere sahip öğretim üyesi bulunmaması halinde, anabilim dalı
başkanlığının önerisi, Enstitü Yönetim Kurulunun kararıyla başka bir
yükseköğretim kurumundan bir öğretim üyesi de danışman olarak atanabilir.
(2) Tez
çalışmasının ve programın niteliğine göre ilgili anabilim dalı
başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ile başka bir
yükseköğretim kurumunun doktora derecesine sahip öğretim elemanları
arasından ikinci tez danışmanı atanabilir.
(3) Doktora
programlarında tez yönetebilmesi için bir öğretim üyesinin, başarıyla
tamamlanmış en az bir yüksek lisans tezi yönetmiş olması gerekir.
(4) Öğrencinin
kayıt yenileme işlemlerinin gerektiği gibi yürütülmesi, yeterlik sınavına
hazırlanması ve tez çalışmasının yönetilmesi danışmanın görevidir.
Danışmanlık görevi, ikinci yarıyılın sonuna kadar ilgili program
koordinatörü tarafından yürütülebilir. Danışmanı olmayan öğrencilerin kayıt
yenileme işlemlerini program koordinatörü yürütür.
(5) Öğrencinin
danışmanıyla beraber belirlediği tez konusu, en geç üçüncü yarıyılın ders
alma/bırakma dönemi sonuna kadar Enstitüye önerilir ve Enstitü Yönetim
Kurulunun onayı ile kesinleşir.
(6) Gerekli
hallerde, her yarıyılın ders alma/bırakma dönemi sonuna kadar mevcut
danışmanın görüşü alınarak, ilgili anabilim dalı başkanlığının önerisi ve
Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile danışman değişikliği yapılabilir.
Doktora
yeterlik sınavı
MADDE 34 – (1)
Derslerini AGNO’su en az 3,00 olacak şekilde tamamlayan öğrenci, kayıtlı
olduğu programla ilgili temel konularda derinliğine bilgiye sahip olup
olmadığının belirlenmesi amacıyla yeterlik sınavına girer. Yüksek lisans
derecesi ile kabul edilen öğrenci en geç beşinci yarıyılın, lisans derecesi
ile kabul edilmiş olan öğrenci en geç yedinci yarıyılın sonuna kadar
yeterlik sınavına girmek zorundadır. Bu süreler zarfında yeterlik sınavına
girmeyen öğrenci, sınava girmesi gerektiği halde girmediği her yarıyılda
yeterlik sınavından başarısız sayılır.
(2) Yeterlik
sınavları güz döneminde kasım-aralık, bahar döneminde nisan-mayıs aylarında
olmak üzere, yılda iki dönem halinde yapılır. Bir öğrenci bir yılda en
fazla iki kez yeterlik sınavına girer. Ders aşamasını tamamlayan
öğrenciler, kayıt yenileme döneminde Öğrenci Otomasyon Sistemini kullanarak
doktora yeterlik aşamasını başlatır. Doktora yeterlik aşamasında olup
yeterlik sınavına girmek isteyen öğrenci, sınava gireceği yarıyılın kayıt
yenileme döneminin sonuna kadar, sınava gireceğini gösteren ve tez
danışmanı tarafından imzalanmış formu Enstitüye teslim eder.
(3) Doktora
yeterlik sınavına girmek için başvuruda bulunarak süreci başlatan fakat
sınava girmeyen öğrenci yeterlik sınavında başarısız sayılır.
(4) Doktora
yeterlik sınavları, ilgili anabilim dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü
Yönetim Kurulunun kararı ile iki eğitim-öğretim yılı boyunca görev yapmak
üzere, ilgili anabilim dalı başkanlığındaki öğretim üyeleri arasından
seçilen beş kişilik Doktora Yeterlik Komitesi tarafından düzenlenir ve
yürütülür. Komite, farklı alanlardaki sınavları hazırlamak, uygulamak ve
değerlendirmek amacıyla sınav jürileri kurar. Sınav jürisi en az ikisi
Üniversite dışından olmak üzere, danışman dahil beş öğretim üyesinden
oluşur. Danışmanın oy hakkı olmadığı hususunda Enstitü Yönetim Kurulunun kararının
bulunduğu durumlarda, jüri altı öğretim üyesinden oluşur. Yeterlik sınavı
toplantıları öğretim elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın
uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına açık olarak yapılır.
(5) Doktora
yeterlik sınavı yazılı ve sözlü olmak üzere iki aşama halinde yapılır.
Öğrencinin başarılı olabilmesi için yazılı ve sözlü aşamaların her birinden
100 tam not üzerinden en az 75 alması gerekir. Yazılı sınavda başarısız
olan veya yazılı sınava katılmayan öğrenciler, sözlü sınava giremez ve
başarısız sayılır. Doktora yeterlik sınavı jürisi öğrencinin yazılı ve
sözlü sınavlardaki başarı durumunu değerlendirerek başarılı (P) ya da
başarısız (F) olduğuna salt çoğunlukla karar verir. Bu karar ilgili
anabilim dalı başkanlığı tarafından sınavı izleyen üç gün içerisinde
Enstitüye tutanakla bildirilir.
(6) Yeterlik
sınavında yazılı aşamada başarısız olan öğrenci bir sonraki yarıyılda
tekrar yazılı ve bu aşamada başarılı olduğu takdirde sözlü sınava alınır.
Yeterlik sınavında yazılı aşamada başarılı olup sözlü aşamada başarısız
olan öğrenci, bir sonraki yarıyılda sadece sözlü sınava girer. Bu
sınavlarda başarısız olan öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir.
(7) Yeterlik
sınavı jürisi, yeterlik sınavını başaran bir öğrencinin, ders yükünü
tamamlamış olsa bile, toplam kredi miktarının üçte birini geçmemek şartıyla
fazladan ders/dersler almasını isteyebilir. Bu durumda öğrenci, Enstitü
Yönetim Kurulu kararıyla belirlenecek bu dersleri başarmak zorundadır.
Tez izleme
komitesi
MADDE 35 –
(1) Yeterlik sınavında başarılı olan öğrenci için anabilim dalı
başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ile bir ay
içerisinde bir tez izleme komitesi oluşturulur.
(2) Tez izleme
komitesi, üç öğretim üyesinden oluşur. Komitede tez danışmanından başka biri
ilgili anabilim dalından, diğeri dışından olmak üzere iki öğretim üyesi yer
alır. İkinci tez danışmanı atanmışsa komite toplantılarına o da
katılabilir.
(3) Tez izleme
komitesinin atandığı dönemi takip eden dönemlerde anabilim dalı
başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ile komitede
değişiklik yapılabilir.
Tez önerisi
savunması ve tez izleme komitesi toplantıları
MADDE 36 –
(1) Doktora yeterlik sınavında başarılı olan öğrenci, yeterlik sınavını
takip eden en geç altı ay içerisinde, yapacağı araştırmanın amacını,
yöntemini ve çalışma planını kapsayan tez önerisini, tez izleme komitesi
önünde sözlü olarak savunmak zorundadır. Tez önerisi savunmasına geçerli
bir mazereti olmaksızın bu fıkrada belirtilen sürede girmeyen öğrenci
başarısız sayılarak tez önerisi reddedilir.
(2) Öğrenci, tez
önerisi ile ilgili yazılı bir raporu sözlü savunmadan en az on beş gün önce
tez izleme komitesi üyelerine sunar. Tez izleme komitesi, öğrencinin
sunduğu tez önerisinin kabulüne, reddine veya düzeltilmesine salt
çoğunlukla karar verir. Düzeltme için bir ay süre verilir. Bu süre sonunda
kabul veya red yönünde salt çoğunlukla verilen karar, ilgili anabilim dalı
başkanlığınca işlemin bitişini izleyen üç gün içinde Enstitüye tutanakla
bildirilir.
(3) Tez önerisi reddedilen
öğrenci için takip eden yarıyılın ders alma/bırakma dönemi sonuna kadar
yeni danışman atanabilir ve/veya yeni tez konusu belirlenebilir. Bu durumda
yeni tez izleme komitesi atanır. Programa aynı danışmanla ve aynı konuyla
devam eden öğrenci savunmada başarısız olmasından en geç üç ay sonra,
danışman ve tez konusu değiştiren öğrenci ise en geç altı ay sonra tekrar
tez önerisi savunması yapar. Bu savunmada da tez önerisi reddedilen
öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir.
(4) Tez önerisi
kabul edilen öğrenci, takip eden ilk yarıyıldan başlamak üzere tez süresi
boyunca her yarıyıl kayıt döneminde öğrenci otomasyon sisteminde doktora
tezine kayıt yaptırır. Tez önerisi kabul edilen öğrencinin danışmanı tez
izleme komitesini, Ocak-Haziran ve Temmuz-Aralık ayları arasında birer kere
olmak üzere yılda iki kez toplantıya davet eder. Öğrenci, toplantı
tarihinden en az bir ay önce komite üyelerine yazılı bir rapor sunar. Bu
raporda o ana kadar yapılan çalışmaların özeti ve bir sonraki dönemde
yapılacak çalışma planı belirtilir. Öğrencinin tez çalışması komite
tarafından başarılı veya başarısız olarak belirlenir. Tez izleme komitesine
rapor sunmayan öğrenci başarısız sayılır. Komite toplantısının sonucu
ilgili anabilim dalı başkanlığınca işlemin bitişini izleyen üç gün içinde
Enstitüye tutanakla bildirilir. Enstitü, sonucu öğrenci otomasyon
sisteminde başarılı (TP) veya başarısız (TF) olarak belirtir. Her başarılı
tez izleme dönemi 30 AKTS kredisi olarak değerlendirilir. Tez izleme
komitesi raporları Ocak-Haziran ve Temmuz-Aralık ayları sonunda Enstitüye
iletilmeyen öğrenciler, ilgili tez izleme döneminden başarısız (TF)
sayılır.
(5) Komite
tarafından üst üste iki kez veya aralıklı olarak üç kez başarısız bulunan
öğrencinin yükseköğretim kurumu ile ilişiği kesilir.
Doktora tezinin
sonuçlandırılması
MADDE 37 –
(1) Doktora programındaki bir öğrencinin tezinin sonuçlanabilmesi için en
az üç tez izleme komitesi raporu sunulması gerekir.
(2) En az üç tez
izleme komitesi raporunu sunmuş ve başarılı bulunmuş (üç yarıyıl doktora
tezinden TP almış) öğrenci, tezini Enstitünün tez yazım kılavuzundaki
esaslara uygun olarak hazırlayıp jüri önünde sözlü olarak savunmak üzere
danışmana sunar. Danışman, tezin savunulabilir olduğuna ilişkin yazılı
olarak belirttiği görüşü ile birlikte ilgili anabilim dalı başkanlığı
aracılığıyla tezi Enstitüye teslim eder. Enstitü söz konusu teze ilişkin
intihal yazılım programı raporunu alarak danışmana ve jüri üyelerine
gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir intihalin tespiti halinde,
gerekçesi ile birlikte karar verilmek üzere tez Enstitü Yönetim Kuruluna
gönderilir.
(3) Düzeltme
verilen tezlerde, verilen süre içinde gerekli düzeltme yapıldıktan sonra
ikinci fıkradaki usul uygulanır.
(4) Doktora tez
jürisi, ilgili anabilim dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulunun kararı ile atanır. Jüri, üçü öğrencinin tez izleme komitesinde
yer alan öğretim üyeleri ve en az ikisi de Üniversite dışından olmak üzere
danışman dahil beş öğretim üyesinden oluşur. Danışmanın oy hakkı olmadığı
hususunda Enstitü Yönetim Kurulunun karar verdiği durumlarda, jüri altı
öğretim üyesinden oluşur. Ayrıca varsa ikinci tez danışmanı oy hakkı
olmaksızın jüride yer alabilir.
(5) Öğrencinin
tezini, jüri üyelerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay
içerisinde savunması gerekir. Tez savunması tarihi danışman tarafından
diğer jüri üyelerinin görüşü alınarak belirlenir ve Enstitüye bildirilir.
Tez savunması, tez çalışmasının sunulması ile bunu izleyen soru-cevap
aşamasından oluşur. Tez savunma toplantıları öğretim elemanları, lisansüstü
öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına açık
olarak yapılır.
(6) Tez
savunmasının tamamlanmasından sonra jüri dinleyicilere kapalı olarak, tez
hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Tezi kabul
edilen öğrenciler başarılı olarak değerlendirilir. Bu karar, ilgili
anabilim dalı başkanlığınca tez sınavını izleyen üç gün içinde Enstitüye
tutanakla bildirilir. Enstitü sonucu öğrenci otomasyon sisteminde başarılı
(P) veya başarısız (F) olarak belirtir. Tez savunmasındaki başarı, 30 AKTS
kredisi olarak değerlendirilir. Tezi başarısız bulunarak reddedilen
öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir. Tezi hakkında düzeltme kararı
verilen öğrenci en geç altı ay içinde gerekli düzeltmeleri yaparak tezini
aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu savunmada da başarısız bulunan
öğrencinin Enstitü ile ilişiği kesilir.
(7) Lisans
derecesi ile doktora programına kabul edilmiş olanlardan, gerekli kredi
yükü, proje ve benzeri diğer şartları yerine getirmiş olmaları kaydıyla
doktora tezinde başarılı olamayan öğrencilere talep etmeleri halinde tezsiz
yüksek lisans diploması verilir.
Doktora
diploması
MADDE 38 –
(1) Tez savunmasında başarılı olan öğrenci, tez savunmasına giriş
tarihinden itibaren bir ay içinde tezi üç nüsha olarak danışmanına teslim
eder. Danışman, tezin yazım kurallarına uygunluğu yönünden yazılı olarak
belirttiği görüşü ile tezin nüshalarını ilgili anabilim dalı başkanlığı
aracılığıyla Enstitüye gönderir.
(2) Birinci
fıkradaki yükümlülüğünü yerine getiren öğrenci, Üniversitenin diğer
birimlerine yönelik yükümlülüklerini yerine getirmiş olması koşuluyla ve
Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla doktora diploması hakkı kazanır. Enstitü
Yönetim Kurulu başvuru üzerine tezin Enstitüye teslim süresini en fazla bir
ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen öğrenci koşulları yerine
getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik haklarından yararlanamaz
ve azami süresinin dolması halinde Enstitü ile ilişiği kesilir.
(3) Diploma
hazırlanıncaya kadar öğrenciye bir defaya mahsus olmak üzere geçici
mezuniyet belgesi verilebilir.
(4) Doktora
diploması hakkı kazanan öğrenci adına diploma Enstitü tarafından
düzenlenir. Diplomada öğrencinin kayıtlı olduğu anabilim dalının ve
programın Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanmış adı yer alır.
Mezuniyet tarihi, tezin kabul edildiği tez savunma tarihidir.
(5) Diploma ile
birlikte verilecek diploma ekinde öğrencinin aldığı dersler, bu derslerin
başarı notları ve AGNO’su yer alır.
(6) Diplomasını
kaybeden öğrencilere ilgili mevzuat hükümlerine göre duplikata verilir.
(7) Tezin
tesliminden itibaren üç ay içinde doktora tezinin bir kopyası elektronik
ortamda, bilimsel araştırma ve faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere
Enstitü tarafından Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına gönderilir.
ALTINCI
BÖLÜM
Çeşitli
ve Son Hükümler
Öğrenci değişim
programları
MADDE 39 –
(1) Enstitü Yönetim Kurulu, öğrenci değişim programları çerçevesinde
Üniversitenin yurt dışındaki üniversiteler ile yaptığı anlaşmalarda
öngörülen koşullara uygun nitelikteki ve tez aşamasındaki yüksek lisans ve
doktora programı öğrencilerinin öğrenimlerinin bir bölümünü ilgili
anlaşmalar uyarınca, söz konusu üniversitelerden birinde yapmasına karar
verebilir. Bu çerçevede, kayıtlı oldukları yüksek lisans programının toplam
ders yükünü başarıyla tamamlayan tez aşamasındaki öğrencilerin
öğrenimlerinin en fazla bir yarıyılını, kayıtlı oldukları doktora
programında doktora yeterlik sınavını başarıyla geçen öğrencilerin
öğrenimlerinin en fazla iki yarıyılını bir yabancı üniversitede geçirmesine
karar verilebilir.
(2) Bu öğrenim
imkânları öğrencilere, Enstitü tarafından kontenjanlar, başvuru koşulları,
tarihleri ve süreleri belirtilerek duyurulur. Başvurular, Enstitüye
yapılır. Başvuru için öğrencinin, o aşamaya kadar AGNO’sunun 4,00 tam not
üzerinden en az 3,00 olması ve yabancı üniversitede takip etmek istediği
lisansüstü programın eğitim-öğretim dilini en az CEFR B2 düzeyinde
bildiğini gösteren geçerli bir yabancı dil sınav sonuç belgesine sahip
olması gerekir.
(3) Anabilim dalı
başkanlıkları, süresinde yapılan başvuruları dosya üzerinden, esas olarak,
öğrencinin başarı durumunu ve diğer başvuru koşullarına uygunluğunu dikkate
alarak inceler ve adayların yeterli olup olmadığı ile yeterli adaylardan
hangilerinin öğrenci değişim programları çerçevesinde anlaşmalı
üniversitelerden hangisine gönderilebileceğini, ilgili kontenjanlar
dahilinde tespit eder. Anabilim dalı başkanlıkları bu tespiti yaparken
gerektiğinde adaylar veya adayların bir kısmı ile mülakat yapabilir.
(4) Tespit edilen
adaylar, ilgili yabancı üniversite, takip edilecek program, bu programda
adayın gerçekleştirmekle yükümlü olduğu çalışmalar ile bunların AKTS
kredisi karşılıkları gösterilecek şekilde, ilgili anabilim dalı
başkanlıkları tarafından Enstitüye önerilir ve Enstitü Yönetim Kurulu
tarafından değerlendirilir ve başarı durumları karara bağlanır.
(5) Öğrenci
değişimi uygulamasında, iki program arasında denklik aranmaz. Ancak söz
konusu üniversitelerdeki öğrenim yükümlülüklerini başarıyla yerine
getirmeyen öğrencilerin durumları, ilgili anabilim dalı başkanlığının
görüşü alınarak Enstitü Yönetim Kurulu tarafından değerlendirilir ve başarı
durumları hakkında karar verilir.
(6) Öğrenci
değişim programları çerçevesinde bir yabancı üniversitede geçirilen süreler
öğrenim süresine dahildir.
(7) Başvuru ve
kabul koşulu olarak, ilgili anabilim dalı başkanlığının önerisi, Enstitü
Kurulunun kararı ve Senatonun onayı ile AGNO’nun belirli bir düzeyin
üzerinde olması da dahil, bu maddede belirtilenlere ek koşullar konulabilir.
Fransızca dil
hazırlık sınıfı
MADDE 40 – (1)
Enstitünün program dili Fransızca olan tezli yüksek lisans veya doktora
programlarına kesin kayıt hakkı kazanan ancak Fransızca bilgileri ilgili
programca aranan düzeyde olmayan öğrenciler, ilan edilen kontenjanlar
dahilinde kalmak şartıyla Üniversitenin Fransızca dil hazırlık sınıfına
kabul edilebilirler.
(2) Üniversitenin
Fransızca dil hazırlık sınıfına devam eden Enstitüye kayıtlı öğrenciler,
devam zorunluluğu ve başarı değerlendirmesi hususlarında 24/7/2010 tarihli
ve 27651 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Galatasaray Üniversitesi
Yükseköğretime Hazırlık Sınıfları Öğretim ve Sınav Yönetmeliği hükümlerine
tabidirler.
(3) Enstitüye
kayıtlı öğrencilerin Üniversitenin Fransızca dil hazırlık sınıfındaki azami
öğrenim süresi iki eğitim-öğretim yılıdır.
(4) Üniversitenin
Fransızca dil hazırlık sınıfına devam eden Enstitüye kayıtlı öğrencilerden,
bu sınıftaki bütünleme sınavı sonunda da başarısız olanlar, Fransızca dil
hazırlık sınıfını tekrar ederler. Bu öğrencilerden, ikinci yıl sonunda da,
bu sınıftaki bütünleme sınavı da dahil başarısız olanların Enstitü ile
ilişiği kesilir.
(5) Üniversitenin
Fransızca dil hazırlık sınıfına devam eden Enstitüye kayıtlı öğrenciler, bu
sınıftaki iki yıllık azami öğrenim süresini takip eden eğitim-öğretim
yılının ilk haftasının sonuna kadar, Fransızca YDS ya da YDS eşdeğeri
sınavlardan, kayıtlı oldukları program için aranan yabancı dil puanını
aldıklarını belgeledikleri takdirde, Fransızca dil hazırlık sınıfını
başarmış sayılırlar.
Katkı payı ve
öğrenim ücreti
MADDE 41 – (1)
2547 sayılı Kanunun 46 ncı maddesi hükümleri ile diğer ilgili mevzuat
uyarınca belirlenen katkı payı veya öğrenim ücretleri, ilgili öğrenciler
tarafından kayıt yenileme dönemi içinde ödenir. Süresi içinde katkı payı
veya öğrenim ücretini ödemeyenler, o yarıyıl için kayıt yaptıramaz ve
öğrencilik haklarından yararlanamaz.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 42 –
(1) Bu Yönetmelikte, öğretime ve sınavlara ilişkin hüküm bulunmayan hallerde;
2547 sayılı Kanun, 20/4/2016 tarihli ve 29690 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği, 3/3/1983 tarihli ve
17976 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisans Üstü Eğitim-Öğretim
Enstitülerinin Teşkilat ve İşleyiş Yönetmeliği, Galatasaray Üniversitesi
Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği hükümleri ile YÖK, Galatasaray
Üniversitesi Yönetim Kurulu, Senato, Enstitü Yönetim Kurulu ve Enstitü
Kurulu kararları uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 43 –
(1) 12/11/2013 tarihli ve 28819 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Galatasaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Lisansüstü Eğitim ve
Öğretim Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
2013/2014
eğitim-öğretim yılından önce kayıt yaptıran öğrencilerin AGNO hesabı
GEÇİCİ MADDE 1
– (1) 2013/2014 eğitim-öğretim yılı öncesinde Enstitünün lisansüstü
programlarına kayıt yaptırmış bir öğrencinin AGNO’su, öğrenci tarafından
alınan tüm derslerin başarı notlarının sayısal karşılıklarının, bu
derslerin haftalık kredi saatleriyle çarpılmasıyla elde edilen toplamın,
öğrencinin aldığı haftalık kredi toplamına bölünmesi suretiyle hesaplanır.
Başarısız
olunduğu takdirde ilişik kesme öngörülen sürelerin başlangıcı
GEÇİCİ MADDE 2
– (1) Bu Yönetmelikte yer alan ve başarısız olunduğu takdirde
öğrencinin Enstitü ile ilişiğinin kesilmesi öngörülen süreler, Enstitü
bünyesinde yürütülen lisansüstü programlara kayıtlı tüm öğrenciler için
2016-2017 Eğitim-Öğretim Yılı Güz Yarıyılı, birinci yarıyıl olacak şekilde
kabul edilerek hesaplanır.
Lisansüstü
programlara kayıtta özellikli durumlar
GEÇİCİ MADDE 3
– (1) Enstitü bünyesinde yürütülen programlara 2016-2017 Eğitim-Öğretim
Yılı Güz Yarıyılından önce başlayan öğrencilere, bu Yönetmeliğin 17 nci
maddesinin üçüncü fıkrası uygulanmaz.
(2) 6/2/2013 tarihinden
önce tezsiz yüksek lisans programlarına kayıtlı olan veya bu programlardan
mezun olan öğrenciler doktora programlarına başvurabilir.
Yürürlük
MADDE 44 – (1)
Bu Yönetmelik 2016-2017 eğitim-öğretim yılının başından itibaren geçerli
olmak üzere, yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 45 –
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Galatasaray Üniversitesi Rektörü yürütür.
|