DOĞUŞ
ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ
EĞİTİM-ÖĞRETİM
VE SINAV YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; Doğuş Üniversitesine bağlı enstitüler tarafından
yürütülen lisansüstü eğitim-öğretim ve sınavlara ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik; Doğuş Üniversitesine bağlı enstitülerde yürütülen yüksek
lisans, doktora veya sanatta yeterlik programları eğitim-öğretimi ile bunların
gerektirdiği bilimsel araştırma ve uygulama faaliyetlerinden oluşan
lisansüstü eğitim ve öğretimine ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun
14 üncü ve 44 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AKTS: Avrupa
Kredi Transfer Sistemini,
b) ALES: Akademik
Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavını,
c)
Anabilim/anasanat dalı: 3/3/1983 tarihli ve 17976 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Lisans Üstü Eğitim Öğretim Enstitülerinin Teşkilât ve İşleyiş
Yönetmeliğinin 5 inci maddesinde enstitüler için tanımlanan ve enstitüde
eğitim programı bulunan anabilim/anasanat dalını,
ç)
Anabilim/anasanat dalı başkanı: Lisans Üstü Eğitim Öğretim Enstitülerinin
Teşkilât ve İşleyiş Yönetmeliğinin 5 inci maddesinde tanımlanan
anabilim/anasanat dalı başkanını,
d) Danışman:
Enstitüde kayıtlı öğrenciye rehberlik etmek üzere anabilim/anasanat dalı
başkanlığı tarafından görevlendirilen öğretim üyesini,
e) Ders yarıyıl
kredi değeri: Bir yarıyıl devam eden dersin haftalık teorik ders saatinin
tamamı ile haftalık uygulama veya laboratuar saatinin yarısının toplamını,
f) Enstitü: Doğuş
Üniversitesine bağlı enstitüleri,
g) Enstitü kurulu:
Enstitü müdürünün başkanlığında, enstitü müdür yardımcıları ve enstitüde
eğitim programları bulunan anabilim/anasanat dalı başkanlarından oluşan
kurulu,
ğ) Enstitü yönetim
kurulu: Enstitü müdürünün başkanlığında, enstitü müdür yardımcıları ve
müdürün göstereceği altı aday arasından enstitü kurulunca seçilecek üç
öğretim üyesinden oluşan kurulu,
h) İntihal:
Başkalarının fikirlerini, metotlarını, verilerini veya eserlerini bilimsel
kurallara uygun biçimde atıf yapmadan kısmen veya tamamen kendi eseri gibi
göstermeyi,
ı) Koordinatör:
Enstitüye bağlı programların etkin bir şekilde sürdürülebilmesi için
gerektiğinde anabilim dalı başkanlığı tarafından atanan öğretim üyesini,
i) Müdür: İlgili
enstitü müdürünü,
j) ÖSYM: Ölçme,
Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığını,
k) Proje: Tezsiz
yüksek lisans programlarında dönem projesini,
l) Rektör: Doğuş
Üniversitesi Rektörünü,
m) Senato: Doğuş
Üniversitesi Senatosunu,
n) Tez: Yüksek
lisans tezi, doktora tezi ve sanatta yeterlik tezini,
o) Tez/proje
danışmanı: Enstitüde kayıtlı tezli/tezsiz yüksek lisans ve doktora
öğrencilerine tez/proje çalışmalarında rehberlik etmek üzere enstitü
yönetim kurulunca atanan öğretim üyesini,
ö) Üniversite:
Doğuş Üniversitesini,
p) Üniversite
Yönetim Kurulu: Doğuş Üniversitesi Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Programlara
Başvuru, Giriş, Kabul ve Kayıtlar ile İlgili Esaslar
Programlar ve
kontenjanlar
MADDE 5 –
(1) Üniversiteye bağlı enstitülerdeki programlara alınacak öğrenci sayıları
ile yabancı dil dâhil programa başvuru ve kabul koşulları ilgili
anabilim/anasanat dalının önerisi, ilgili enstitü yönetim kurulunun kararı
ve Senatonun onayından sonra Üniversitece ilan edilir.
Programlara
başvuru ve kayıtla ilgili esaslar
MADDE 6 –
(1) Programlara başvuru aşağıda belirtilen koşulları yerine getirerek ve
istenilen belgelerle birlikte ilan edilen süre içinde ilgili enstitü
müdürlüğüne yapılır. Başvuruya ilişkin esaslar aşağıda belirtilmiştir:
a) Yüksek lisans
programına başvurabilmek için adayların, lisans diplomasına ve başvurduğu
puan türünde Senato tarafından belirlenecek 55 puandan az olmamak üzere
ALES puanına sahip olmaları gerekir. Ancak güzel sanatlar fakültelerinin ve
konservatuvarın enstitülerdeki anabilim ve anasanat dallarına öğrenci
kabulünde ALES puanı aranmaz. Tezsiz yüksek lisans programlarına öğrenci
kabulünde, ALES puanı aranmayabilir, ALES puanı istenildiği takdirde taban
puan Senato tarafından belirlenir. Mezun durumda olan/olabilecek adayların
başvurusuna ilişkin esaslar, ALES puanının %50’den az olmamak koşuluyla ne
kadar ağırlıkla değerlendirmeye alınacağı ve lisansüstü eğitim-öğretime
öğrenci kabulüne dair diğer hususlar Senato tarafından belirlenir. Yüksek
lisans programlarına yalnız ALES puanı ile de öğrenci kabul edilebileceği
gibi ALES puanına ek olarak lisans not ortalaması, yazılı olarak yapılacak
bilimsel değerlendirme ve/veya mülakat sonucunu da değerlendirmeye
alınabilir.
b) Doktora
programına başvurabilmek için adayların; tezli yüksek lisans diplomasına
sahip olmaları ve ALES’ten başvurduğu programın puan türünde 55 puandan az
olmamak koşuluyla Senato kararı ile belirlenecek ALES puanına sahip
olmaları gerekir. Lisans derecesiyle doktora programına başvuranların
lisans mezuniyet not ortalamalarının 4,00 üzerinden en az 3,00 veya muadili
bir puan olması ve ALES’ten başvurduğu programın puan türünde 80 puandan az
olmamak koşuluyla Senato tarafından belirlenecek ALES puanına sahip
olmaları gerekir. Doktora programına başvuracak olanların programa
kabulünde, ALES puanı yanı sıra yazılı olarak yapılacak bilimsel değerlendirme
sınavı ve/veya mülakat sonucu ile yüksek lisans derecesiyle başvuranlar
için yüksek lisans not ortalaması da değerlendirilebilir. Hazırlık
sınıfları hariç, on yarıyıl süreli lisans eğitimi alanlar yüksek lisans
derecesine sahip sayılır. ALES puanının % 50’den az olmamak koşuluyla ne
kadar ağırlıkla değerlendirmeye alınacağı Senato tarafından belirlenir.
Yalnız ALES puanı ile de öğrenci kabul edilebilir. ALES’e eşdeğer kabul
edilen ve Yükseköğretim Kurulunca ilan edilen eşdeğer puanlar Senato kararı
ile yükseltilebilir. Sanat tasarım fakültesinin enstitülerdeki anabilim ve
anasanat dallarına öğrenci kabulünde ALES puanı aranmaz. Ancak Senatonun
kararı ile ALES puanı aranabilir. ALES puanı istenildiği takdirde taban
puan Senato tarafından belirlenir. Doktora programına öğrenci kabulünde
anadilleri dışında Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen merkezî
yabancı dil sınavları ile eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil
sınavlarından en az 55 puan veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen uluslararası
yabancı dil sınavlarından bu puan muadili bir puan alınması zorunlu olup,
bu asgari puanların girilecek programların özelliklerine göre gerekirse
yükseltilmesine Senato tarafından karar verilir.
c) Sanatta
yeterlik çalışmasına başvurabilmek için adayların lisans veya yüksek lisans
diplomasına sahip olmaları ve güzel sanatlar fakülteleri ile konservatuvar
mezunları ile diğer fakültelerin eşdeğer programlarından mezun olanların
haricinde yüksek lisans derecesiyle başvuran adayların ALES sözel puan
türünde en az 55 puandan, lisans derecesiyle başvuran adayların ise ALES
sözel puan türünde en az 80 puandan az olmamak koşuluyla Senato kararı ile
belirlenecek ALES puanına sahip olmaları gerekir. Lisans derecesiyle
sanatta yeterlik programına başvuranların lisans mezuniyet not
ortalamalarının 4,00 üzerinden en az 3,00 veya muadili bir puan olması
gerekir. Sanatta yeterlik programına başvuracak olanların sanatta yeterlik
programlarına kabulünde, ALES puanı, yüksek lisans not ortalaması ile
mülakat/yetenek sınavı/portfolyö incelemesi sonucu da değerlendirilebilir.
Bu değerlendirmeye ilişkin hususlar ile başvuru için adayların sağlaması
gereken referans mektubu, neden sanatta yeterlik yapmak istediğini belirten
kompozisyon, uluslararası standart sınavlar ve benzeri diğer belgeler
Senato tarafından belirlenir. Sanatta yeterlik programına öğrenci
kabulünde, anadilleri dışında Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen
merkezî yabancı dil sınavları ile eşdeğerliği kabul edilen uluslararası
yabancı dil sınavlarından en az 55 puan veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği
kabul edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından bu puan muadili bir
puan alınması zorunlu olup, bu asgari puanların girilecek programların
özelliklerine göre gerekirse yükseltilmesine Senato tarafından karar
verilir. ALES puanının %50’den az olmamak koşuluyla ne kadar ağırlıkla
değerlendirmeye alınacağı senato tarafından belirlenir. Üniversite yalnız
ALES puanı ile de öğrenci kabul edebilir. ALES’e eşdeğer kabul edilen ve
Yükseköğretim Kurulunca ilan edilen eşdeğer puanlar, Senato kararı ile
yükseltilebilir. Sanat tasarım fakültesinin enstitülerdeki
anabilim/anasanat dallarına öğrenci kabulünde ALES puanı aranmaz.
(2) Üniversiteye
kayıt için bu maddede yer alan şartlar ile Senato tarafından belirlenen
diğer şartların yerine getirilmesi ve öğretim ücretinin ödenmiş olması
gerekir.
(3) Yüksek lisans
ve doktora programları ile sanatta yeterlik çalışmasına, hangi lisans ve
yüksek lisans programlarından mezun olanların başvurabileceği Yükseköğretim
Kurulu kararı doğrultusunda Senato tarafından belirlenir.
(4) Yabancı
uyruklu adaylarla lisans eğitiminin tamamını yurt dışında tamamlayan
Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı adayların lisansüstü programlara kabulüne
ilişkin usul ve esaslar Senato tarafından belirlenir.
(5) Üniversite
öğrenci kabul edilecek lisansüstü programların adlarını, başvurma
koşullarını, son başvuru tarihini, istenilen belgeleri ve diğer hususları
ilan eder. Bu ilan her yarıyıl başında öğrenci almak üzere verilebilir.
(6) Belgeleri
eksik olanların ve belgelerindeki eksikliği süresi içinde gidermeyenlerin
veya sahte belgelerle başvuranların kayıtları yapılmaz, yapılmış ise
kayıtları iptal edilir.
Dil yeterliği
MADDE 7 –
(1) Öğretim dili İngilizce olan yüksek lisans programlarına başvuran
adaylar; İngilizce düzeylerinin yeterli olup olmadığının belirlenmesi için
ilanda belirtilen yer ve zamanda, yabancı diller bölümü veya Rektörlükçe
görevlendirilecek birim tarafından yapılacak İngilizce yeterlik sınavına
alınırlar. Lisans öğrenimlerini İngilizce yapmış olan adaylar ile
Yükseköğretim Kurulu ve Senatoca eşdeğerliği kabul edilen uluslararası ve
ulusal sınavların birinden belirlenen düzeyde başarılı olduklarını
belgeleyenlerden İngilizce yeterliği aranmaz.
(2) Yeterlik
sınavı sonucuna göre, 100 tam not üzerinden en az 60 olmak üzere anabilim
dalı başkanlıklarınca belirlenen puanı alanlar İngilizce programlara
başvurabilirler.
(3) Bu sınava
katılmayan veya bu sınavda başarılı olamayan adaylar İngilizce hazırlık
programına katılabilirler.
(4) Yabancı
uyruklu adayların kendi anadili dışındaki diğer yabancı dillerden ya da
Türkçe’den yeterlik durumu, Üniversitelerarası Kurul tarafından belirlenen
esaslara göre yapılacak sınavla değerlendirilir.
Başarı
değerlendirme
MADDE 8 –
(1) İngilizce yeterlik sınavı, mülâkat ve değerlendirmeler ile ilgili
işlemler anabilim/anasanat dalı başkanlıklarının önerisi ve ilgili enstitü
yönetim kurulunun onayı ile belirlenen en az üç öğretim üyesinden oluşan
bir komisyon tarafından yürütülür.
(2) Komisyon,
adayların daha önceki eğitim ve başarı durumlarını, ALES puanı ile yapılan
sınavlarda gösterdikleri performanslarını değerlendirir. Tezli programlarda
başarı notunun oluşmasında, adayların başvurdukları programın puan
türündeki ALES puanının ağırlığı %50’den az olmamak koşuluyla Senato
tarafından belirlenir. Tezsiz programlarda ALES dışındaki değerlendirme
ölçütleri esas alınarak başarı notu belirlenir.
Öğrenci kabulü
MADDE 9 –
(1) Komisyon yapmış olduğu değerlendirme sonucunda kabul ya da ret
önerilerini, ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığına bildirir.
Başkanlığın kararı ve ilgili enstitü yönetim kurulunun onayı ile sonuçlar
kesinleşir ve ilan edilir.
(2) Yeni açılan
bir programa yeterli başvurunun bulunmaması veya başvuran adaylar arasında
başarılı bulunanların sayısının yeterli olmaması, ya da açık olan bir
programda kayıtlı öğrenci kalmaması durumunda, ilgili enstitünün görüşü,
Rektörün önerisi ve Mütevelli Heyetinin kararı ile o yıl veya yarıyıl için
söz konusu programa öğrenci alınmayabilir. Bu durumda varsa, kayıt
yaptırmış olan adayların kayıtları iptal edilir ve kendilerinden alınan
öğrenim ücretleri iade edilir.
Bilimsel
hazırlık programları
MADDE 10 –
(1) Yüksek lisans ve doktora programlarına kabul edilen öğrencilerden
lisans veya yüksek lisans derecesini kabul edildikleri yüksek lisans veya
doktora programından farklı alanlarda almış olanlar ile lisans veya yüksek
lisans derecesini Üniversite dışındaki yükseköğretim kurumlarından almış
olan yüksek lisans veya doktora programı adayları için eksikliklerini
gidermek amacıyla bilimsel hazırlık programı uygulanabilir.
(2) Bilimsel
hazırlık programında alınması zorunlu dersler, ilgili lisansüstü programını
tamamlamak için gerekli görülen derslerin yerine geçemez. Ancak, bilimsel
hazırlık programındaki bir öğrenci, bilimsel hazırlık derslerinin yanı sıra
ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve ilgili enstitü
yönetim kurulu onayı ile lisansüstü programa yönelik dersler de alabilir.
(3) Bilimsel
hazırlık programı ile ilgili devam, ders sınavları, ders notları,
derslerden başarılı sayılma koşulları, ders tekrarı, kayıt silme ve diğer
esaslara ilişkin hususlar bu Yönetmelik hükümlerine göre yapılır.
(4) Bilimsel
hazırlık programında geçirilecek süre en çok iki yarıyıldır. Yaz öğretimi
bu süreye dahil edilmez. Bu süre dönem izinleri dışında uzatılamaz ve süre
sonunda başarılı olamayan öğrencinin ilişiği kesilir. Bu programda
geçirilen süre yüksek lisans veya doktora programı sürelerine dahil
edilmez.
Yatay geçiş
yoluyla kabul
MADDE 11 –
(1) (Değişik:RG-19/3/2018-30365)(1) Üniversite içindeki
aynı veya başka bir enstitü anabilim/anasanat dalından veya başka bir
yükseköğretim kurumunun lisansüstü programında en az bir yarıyılı
tamamlamış olan başarılı öğrenci, ilgili enstitü lisansüstü programına
başvuru koşullarını sağlamak kaydıyla yatay geçiş yoluyla kabul edilebilir.
Yatay geçiş başvurusunun, ilgili anabilim ya da anasanat dalının
olumlu görüşü alınarak Senato tarafından belirlenen kabul koşullarına
uygunluğu enstitü yönetim kurulunca incelenir ve karara bağlanır.
(2) Bu
öğrencilerin almış oldukları derslerden hangilerinin lisansüstü
programlarına sayılacağı anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve
ilgili enstitü yönetim kurulu kararı ile belirlenir. Doktora programına
yatay geçiş yapan öğrencinin yeterlik sınavına Üniversitede girmesi ve
başarılı olması şarttır.
Yüksek lisans
programı ile doktora programı arasında geçiş
MADDE 12 – (1)
Yüksek lisans programına kabul edilmiş öğrenciler isterlerse doktora
programına geçebilir. Doktora programına geçilebilmesi için tezli yüksek
lisans programında alınması gereken derslerin tümünün, tezsiz yüksek lisans
programında ise en az % 70’inin alınmış olması, 4,00 üzerinden en az 3,50
genel not ortalaması ile doktora programına lisans derecesiyle kabul için belirlenmiş
olan asgari şartların yerine getirilmesi gerekir. Yüksek lisans programında
geçirilmiş olan süreler doktora programına sayılır. Yüksek lisans
programında alınan derslerden hangilerinin doktora programında sayılacağı
anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi üzerine ilgili enstitü yönetim
kurulu kararı ile belirlenir.
(2) (Değişik:RG-17/6/2017-
30099) Lisans derecesi ile kabul edilmiş ve en az yedi dersi başarı ile
tamamlamış doktora programı öğrencileri yüksek lisans programına
geçebilirler. Doktora programında alınmış olan dersler ve geçirilmiş olan
süreler yüksek lisans programına sayılır.
(3) Yapılan
başvuru ilgili enstitü yönetim kurulu kararı ile kesinleşir.
Özel öğrenci
kabulü
MADDE 13 – (1)
Bir yükseköğretim kurumu mezunu veya öğrencisi olup, belirli bir konuda
bilgisini artırmak isteyenler, ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığının
onayı ile lisansüstü derslere özel öğrenci olarak kabul edilebilirler. Özel
öğrencilik ilgili programda doğrudan derece elde etmeye yönelik bir eğitim
olmayıp, süresi iki yarıyılı geçemez. Özel öğrenci statüsünde ders alanlar
öğrencilik haklarından yararlanamaz. Bu öğrencilere diploma veya sertifika
verilmez. Ancak kayıtlı oldukları dersleri ve aldıkları notları gösteren
bir belge verilir. Başka üniversitede lisansüstü programa kayıtlı
öğrencilerin Üniversiteden ders alma talepleri, öğrencilerin lisans ve
lisansüstü not belgeleri (transkriptleri) ile daha önce ders almış
oldukları öğretim üyelerinden aldıkları referans mektupları
değerlendirilerek ilgili enstitü yönetim kurulunca karara bağlanır.
(2) Lisansüstü
programa kabul edilen öğrencilerin özel öğrenci olarak aldığı ve başarılı
olduğu derslerin muafiyet işlemlerinde, muafiyet verilen dersler ilgili
lisansüstü eğitimde verilen derslerin %50’sini geçemez. Programa öğrenci
olarak kabul edildikten sonra aldıkları derslerin hangilerinden muaf
olacakları ilgili anabilim dalı başkanlığının önerisi ve ilgili enstitü
yönetim kurulunun kararı ile belirlenir.
Kredi transferi
MADDE 14 – (1)
Bir öğrencinin enstitüye kaydolmadan önce herhangi bir yükseköğretim
kurumundan aldığı ve başarmış olduğu lisansüstü derslerden kendi
bilim/sanat alanı ile ilgili olanlar, ilgili anabilim/anasanat dalı
başkanlığının önerisi ve ilgili enstitü yönetim kurulunun onayı ile kayıt
yaptırdığı programa transfer edilebilir. Transfer edilecek derslere ilişkin
not dönüştürme işlemi ilgili anabilim ya da anasanat dalı başkanlığının
önerisi ve ilgili enstitü yönetim kurulu kararı ile yapılır.
Kayıt yenileme
MADDE 15 –
(1) Öğrenciler, her yarıyıl başında akademik takvimde belirtilen tarihlerde
derslere yazılmak ve o yarıyılın öğretim ücretini ödemek suretiyle kayıt
yenilemek zorundadır.
(2) Mazeretleri
ilgili enstitü tarafından kabul edilen öğrencilerin kayıtları en geç
öğretim tarihinin başlangıcından itibaren birinci hafta sonuna kadar
yenilenebilir.
Danışman
MADDE 16 – (Değişik:RG-30/9/2018-30551)(2)
(1) Yüksek
lisans/doktora programına kabul edilen öğrencinin danışmanı, ilgili
anabilim/anasanat dalı başkanı veya başkanın görevlendireceği bir öğretim
üyesidir. Danışman, öğrenciyi öğrenimi süresince izlemek ve ilgili mevzuata
uygun olarak yönlendirmekle yükümlüdür.
Öğretim ücreti
MADDE 17 – (1)
Üniversitede öğretim ücretlidir. Öğretim ücretleri Mütevelli Heyetince her
yıl yeniden belirlenir ve ödeme koşullarıyla birlikte duyurulur. Öğretim
ücretinin yarıyıl başlarında ve ilân edilen tarihlerde ödenmesi gerekir.
(2) Burslar ile
ilgili esaslar Senatoca belirlenir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Eğitim-Öğretim
ile İlgili Esaslar
Öğretim yılı
MADDE 18 –
(1) Öğretim yarıyıl esasına göre yapılır. Her akademik yıl, her biri on
dört hafta olan iki yarıyıldan oluşur. Bu sürelere sınav günleri dâhil
değildir.
(2) Akademik yılın
kapsadığı kayıt, ders, sınav ve benzeri faaliyetlerin süre ve tarihlerine
ilişkin hususlar Senato tarafından belirlenen akademik takvimde ilan
edilir.
Programlar,
sınavlar ve değerlendirme
MADDE 19 –
(1) Enstitü anabilim/anasanat dallarındaki lisansüstü öğretim planları, lisansüstü
programdan mezun olabilmek için alınması gereken zorunlu/seçmeli dersler,
tez, seminer ve benzeri çalışmaları ile kredi toplamlarıdır. Bu öğretim
planları Senato tarafından kararlaştırılan asgari muhtevaya uymak şartı ile
ilgili enstitü kurulunca belirlenir.
(2) Bir yarıyılda
hangi lisansüstü derslerin açılacağı ve bu derslerin hangi öğretim üyeleri
tarafından verileceği, ilgili enstitü anabilim/anasanat dalları
başkanlarının önerileri üzerine enstitü yönetim kurulu tarafından
belirlenir.
(3) Lisansüstü
programların kredisi veya Yükseköğretim Kurulu tarafından ilgili programın
yer aldığı diploma düzeyi ve alan için Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler
Çerçevesine göre belirlenen kredi aralığı ve öğrencilerin çalışma saati göz
önünde tutularak Senato tarafından belirlenen AKTS kredisine göre
oluşturulmasında aşağıdaki hususlar dikkate alınır:
a) Bir lisansüstü
dersin yarıyıl kredi değeri, bir yarıyıl devam eden dersin haftalık teorik
ders saatinin tamamı ile haftalık uygulama veya laboratuar saatinin
yarısının toplamıdır.
b) İlgili diploma
programını bitiren öğrencinin kazanacağı bilgi, beceri ve yetkinliklere o
dersin katkısını ifade eden öğrenim kazanımları ile açıkça belirlenmiş
teorik veya uygulamalı ders saatleri ve öğrenciler için öngörülen diğer
faaliyetler için gerekli çalışma saatleri de göz önünde bulundurularak
Senato tarafından belirlenen ilkeler çerçevesinde AKTS ders kredileri
hesaplanır.
(4) Bilimsel
araştırma teknikleri ile araştırma ve yayın etiği konularını içeren en az
bir dersin lisansüstü eğitim sırasında verilmesi zorunludur.
(5) (Mülga:RG-30/9/2018-30551)(2)
(6) Yeterlik,
seviye tespit veya ders başarılarını ölçen tüm sınavlar, kağıt ortamında ve
tüm adaylara eş zamanlı olarak yapılabileceği gibi, alan ve zorluk düzeyine
göre tasnif edilerek güvenli biçimde saklanan bir soru bankasından, her bir
adaya farklı zamanlarda farklı soru sorulmasına izin verecek şekilde
elektronik ortamda da yapılabilir. Sınavlarda sorulacak soruların
hazırlanması, soru bankasının oluşturulması ve şifrelenmesi, sınav
sorularının kağıt ortamında veya elektronik ortamda saklanması ile sınav
güvenliğinin sağlanması hususları Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlen
ilkelere göre yapılır.
(7) Programlarda
yer alan derslerin verilecekleri yarıyıla ilişkin değişikliklerle, açılacak
veya kaldırılacak seçmeli dersler hakkında ilgili enstitü kurulu kararı
uygulanır.
Zorunlu,
seçmeli ve önşart dersleri
MADDE 20 –
(1) (Değişik:RG-30/9/2018-30551)(2) Dersler; zorunlu ve
seçmeli olmak üzere iki gruba ayrılır.
(2) Bir dersin
alınabilmesi için, ondan önce alınarak başarılması gereken derse önşart
dersi denir.
Ders ve
uygulamalara devam
MADDE 21 – (Değişik:RG-19/3/2018-30365)(1)
(1) Öğrenciler
kayıtlı oldukları ders, uygulama, laboratuvar, proje ve bunların
gerektirdiği sınav ve diğer akademik çalışmalara katılmakla yükümlüdür.
Öğrencilerin devam durumlarının ders başarı durumuna etkisi, ilgili dersin
öğretim elemanı tarafından dönem başında açıklanır ve öğrencilerin devam
durumları, ilgili dersin öğretim elemanları tarafından izlenir. Daha önce
alınmış ve devamsızlık (IA) nedeniyle başarısız olunan dersler hariç,
tekrar edilen derslerde devam zorunluluğu aranmaz.
(2) Rektörlüğün
onayı ile Üniversiteyi veya Türkiye’yi temsilen toplantı, spor, sanat ve
benzeri faaliyetlere katılan öğrencilerin bu faaliyet günlerindeki
devamsızlıkları dikkate alınmaz.
(3) Hangi gerekçeyle
olursa olsun, birinci fıkrada belirtilen şekilde bir dersin devam
zorunluluğunu yerine getirmeyen öğrenci o dersten başarısız sayılır.
Kredi yükü
MADDE 22 – (Mülga:RG-30/9/2018-30551)(2)
Ders alma,
ekleme-bırakma ve dersten çekilme
MADDE 23 –
(1) (Değişik:RG-30/9/2018-30551)(2) Öğrenciler ders alma,
ekleme-bırakma ve dersten çekilme işlemlerini, her yarıyıl akademik
takvimde ilan edilen tarihlerde yaparlar.
(2) (Değişik:RG-30/9/2018-30551)(2)
Mezun olabilmek için bütün derslerden geçer not aldıkları halde GNO ’ları
doktora programları için3,00’ın, yüksek lisans programları için 2,50’nin
altında kalan öğrenciler, ortalamalarını yükseltebilmek için, daha önce C
ve C+ başarı notu ile geçtikleri dersleri tekrarlarlar.
(3) Derslerin
ekleme-bırakma işlemleri ekleme-bırakma süresi içinde yapılır. Öğrenciler
bu süre içinde daha önce yazıldıkları derslerin bir kısmını bırakabilir,
yenilerini ekleyebilir. Bırakılan veya eklenen dersler için öğretim ücreti
yeniden belirlenir.
(4) Öğrenciler
yedinci hafta sonuna kadar almakta oldukları bazı derslerden çekilebilir.
Bu durumda yarıyıl öğretim ücreti iade edilmez. Öğrenciler, öğrenimleri
süresince en fazla iki kez derslerden çekilebilir.
Sınavlar
MADDE 24 – (1) (Değişik:RG-30/9/2018-30551)(2)
Bir yarıyıl her dersten en az bir ara sınav ve akademik takvimde
belirtilen tarihlerde yarıyıl sonu sınavı yapılır. Öğretim elemanı; ödev,
proje, laboratuvar ve benzeri çalışmaları ara sınav olarak değerlendirebilir.
Yarıyıl sonu sınavı yazılı olarak yapılır. Seviye tespit veya ders
başarılarını ölçen tüm sınavlar, kâğıt ortamında ve eş zamanlı olarak
yapılabileceği gibi, alan ve zorluk düzeyine göre tasnif edilerek güvenli
biçimde saklanan bir soru bankasından, her bir adaya farklı zamanlarda
farklı soru sorulmasına izin verecek şekilde elektronik ortamda da
yapılabilir. Sınavlarda sorulacak soruların hazırlanması, soru bankasının
oluşturulması ve şifrelenmesi, sınav sorularının kâğıt ortamında veya
elektronik ortamda saklanması ile sınav güvenliğinin sağlanması
Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen esaslar doğrultusunda yapılır.
İlgili enstitü kurullarının kararı ile sınav sözlü veya sözlü-yazılı olarak
da yapılabilir. Yarıyıl başarı notunun verilmesinde tüm sınav sonuçları ve yarıyıl
içi çalışmaları göz önünde bulundurulur. Bir dersin devam zorunluluğunu
yerine getiren öğrencilere, final sınav hakkı tanınır. Final sınavları
ilgili yarıyılın sonunda açılır. Final sınavına mazereti nedeni ile katılamayan
öğrencilere mazeretlerinin ilgili enstitü yönetim kurulu tarafından uygun
görülmesi durumunda mazeret sınavı hakkı verilir.
(2) (Değişik:RG-30/9/2018-30551)(2)
Öğrencinin yarıyıl sonu başarı notunun hesaplanmasında, yarıyıl
sonu sınavının ağırlığı % 40’tan az, % 70’tenfazla olamaz. Öğretim
elemanları, yarıyıl içi çalışmalarla yarıyıl sonu sınavının başarı notu
üzerindeki ağırlıklarını öğrencilere yarıyıl başında duyurur.
(3) İlgili öğretim
elemanı tarafından yarıyıl sonu başarı notları ve sınav evrakı bir hafta
içinde ilgili enstitü müdürlüğüne teslim edilerek notlar müdürlükçe ilan
edilir. Sınav evrakı iki yıl süre ile saklanır.
(4) (Ek:RG-19/3/2018-30365)(1)
(Değişik:RG-30/9/2018-30551)(2) (Ek: 19/3/2018 – 30365/3
md.) Öğretim planında yer alan staj ve tez dersi dışında tüm derslerini
alarak devam koşullarını sağlamış ve kredili derslerin biri dışındaki
derslerinden başarılı olmuş veya tüm derslerini başarmasına rağmen bu
Yönetmelikte öngörülen not ortalamasını sağlayamamış öğrenciler, ilgili
enstitü yönetim kurulu kararı ile yarıyıl sonu sınavlarının bitimini
müteakip akademik takvimde ilan edilen tarihte yapılacak tek ders sınavına
girebilir. Tek ders sınavında başarılı olamayan veya bu Yönetmelikte
öngörülen azami süreleri aşmış öğrencilerin Üniversite ile ilişiği kesilir.
Maddi hata
MADDE 25 –
(1) Sınav sonuçları ve ders başarı notlarına ancak maddi hata nedeniyle itirazda
bulunulabilir. İtirazlar, ilgili öğretim elemanı veya öğrenci tarafından
ilgili enstitü müdürlüğüne yazılı olarak yapılır. Başvuruların, sınav
sonuçlarının ilanını takip eden beş iş günü içinde yapılması gerekir.
Öğretim elemanının düzeltilmesi istenen maddi hata ile ilgili gerekçeli
açıklamasını ve dokümanları enstitü müdürlüğüne teslim etmesi gerekir.
Başvurular, ilgili enstitü yönetim kurullarınca başvuruyu takip eden beş iş
günü içinde sonuçlandırılır ve ilgililere yazılı olarak bildirilir.
(2) İkinci kez
itirazda bulunulması durumunda ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığı
tarafından biri ilgili dersin öğretim elemanı olmak üzere üç kişilik bir
komisyon oluşturularak inceleme yapılır ve beş iş günü içinde
sonuçlandırılarak ilgililere yazılı olarak bildirilir. İkinci itiraz,
birinci itiraz sonucunun bildirildiği tarihi izleyen beş iş günü içinde
yapılır.
Sınavlarda
kopya
MADDE 26 –
(1) Sınavlarda kopya çeken, kopyaya teşebbüs eden veya kopya veren
öğrenciye o sınavda sıfır (0) verilir ve ayrıca hakkında 18/8/2012 tarihli
ve 28388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci
Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre işlem yapılır.
Başarı notları
ve not belgesindeki kısaltmalar
MADDE 27 –
(1) Öğrencilerin dersteki başarı derecesini belirtmede harfli sistem
kullanılır. Bu amaçla kullanılan harfler ve ağırlık katsayıları aşağıda
gösterilmiştir:
a) Başarı notu
Ağırlık katsayısı
A+
4,00
A
3,75
B+
3,50
B
3,00
C+
2,50
C
2,00
F
0,00
IA
0,00
b) Ayrıca not
belgesinde görünmeyen, geçici süre ile kullanılan I, NP ve not belgesinde
görünen S, U, IA, R ve W harfleri kullanılır. Söz konusu harflerin
anlamları aşağıda belirtilmiştir:
1) (Değişik:RG-30/9/2018-30551)(2)
I: Tez savunmalarında jüri tarafından düzeltme istenmiş öğrencilere
verilir. Bu Yönetmeliğin ilgili maddelerinde öngörülen sürelerin sonuna
kadar öğrenci tarafından telafi edilmeyen I notu, F notuna dönüşür.
2) S: Kredisiz bir
ders, proje, tezden başarılı olunduğunu gösterir.
3) U: Kredisiz bir
ders, proje, tezden başarısız olunduğunu gösterir.
4) IA: Öğrencinin
devamsız olduğunu gösterir.
5) R: Tekrar
edilen dersleri gösterir.
6) W: Öğrencinin
dersten çekilmiş olduğunu gösterir. Ağırlıklı ortalamaya katılmaz.
7) NC: Öğrencinin
ders programında bulunmayan herhangi bir kredili dersin kredisiz olarak
alınması durumunda bu dersin kredi bilgisi yerine NC yazılır. Dersten
başarılı olanlara S, başarısız olanlara F verilir.
8) CO: Henüz
tamamlanmamış, devam eden tezlere verildiğini gösterir.
9) EL: Öğrencinin
öngörülemeyen nedenlerden dolayı yarıyıl içinde izinli sayıldığını
gösterir.
Not
ortalamalarının hesabı
MADDE 28 – (1)
Öğrencilerin başarı durumu her yarıyıl sonunda not ortalamaları
hesaplanarak bulunur.
(2) YNO; o
yarıyılda kayıt olunan derslerin, her birinin AKTS kredi değeri ile o
dersten alınan başarı notunun katsayısının çarpımı ile elde edilen
toplamın, o yarıyılda aldığı tüm derslerin AKTS kredi değerleri toplamına
bölünmesiyle çıkan sayıdır.
(3) GNO; tüm
yarıyıllarda kayıt olunan derslerin, her birinin AKTS kredi değeri ile
alınan başarı notunun ağırlık katsayısının çarpımı ile elde edilen
toplamın, alınan tüm derslerin AKTS kredi değerleri toplamına bölünmesiyle
çıkan sayıdır.
(4) Bölme
sonucunda virgülden sonraki iki hane hesaplanır ve virgülden sonraki üçüncü
rakam beş veya daha fazla olduğunda önceki hane bir üst rakama tamamlanır.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Tezli
Yüksek Lisans Programı
Amaç ve kapsam
MADDE 29 –
(1) Tezli yüksek lisans programının amacı; öğrencinin bilimsel araştırma
yöntemlerini kullanarak bilgilere erişme, bilgiyi derleme, yorumlama ve
değerlendirme yeteneğini kazanmasını sağlamaktır. Tezli yüksek lisans
programı, toplam 21 kredi ve 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az yedi
adet ders, bir seminer dersi ve tez çalışması olmak üzere toplam en az 120
AKTS kredisinden oluşur. Seminer dersi ve tez çalışması kredisiz olup,
başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Öğrenci danışman atanmasını
izleyen dönemden itibaren her yarıyıl tez dönemi için kayıt yaptırmak zorundadır.
(2) Öğrencinin
alacağı seçmeli derslerin en çok iki tanesi, lisans öğrenimi sırasında
alınmamış olması koşuluyla, lisans derslerinden seçilebilir. Ayrıca enstitü
anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu
onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden en
fazla iki ders seçebilir.
Süre
MADDE 30 –
(1) (Değişik:RG-19/3/2018-30365)(1) Tezli yüksek
lisans programının süresi bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıtlı
olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her
dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın dört yarıyıl olup,
program en çok altı yarıyılda tamamlanır. Kayıtlı olduğu program
çerçevesinde mezuniyet için gereken tüm şartları dört yarıyıldan önce sağlayan
öğrenci mezuniyete hak kazanır.
(2) Dört yarıyıl
sonunda öğretim planında yer alan kredili derslerini ve seminer dersini
başarı ile tamamlayamayan veya bu süre içerisinde Üniversitenin öngördüğü
başarı koşullarını/ölçütlerini yerine getiremeyen; azami süreler içerisinde
ise tez çalışmasında başarısız olan veya tez savunmasına girmeyen
öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
Tez danışmanı
atanması
MADDE 31 –
(1) Tezli yüksek lisans programında, enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı
her öğrenci için bir tez danışmanını en geç birinci yarıyılın sonuna kadar;
öğrencinin danışmanı ile beraber belirlediği tez konusunu da en geç ikinci
yarıyılın sonuna kadar enstitüye önerir. Tez danışmanı ve tez konusu
enstitü yönetim kurulu onayı ile uygulamaya konulur.
(2) (Değişik:RG-17/6/2017-
30099) Tez danışmanı Senatoca belirlenen niteliklere sahip öğretim
üyeleri arasından seçilir. Üniversitede belirlenen niteliklere sahip
öğretim üyesi bulunmaması halinde Senatoca belirlenen ilkeler çerçevesinde
enstitü yönetim kurulu tarafından başka bir yükseköğretim kurumundan
öğretim üyesi danışman olarak seçilebilir. Tez çalışmasının niteliğinin
birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda atanacak ikinci tez
danışmanı, Üniversite kadrosu dışından da en az doktora derecesine sahip
kişilerden olabilir.
Yüksek lisans
tezinin sonuçlanması
MADDE 32 –
(1) Tezli yüksek lisans programındaki bir öğrenci, elde ettiği sonuçları
Senato tarafından belirlenen yazım esaslarına uygun biçimde yazmak ve tezini
jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır.
(2) Yüksek lisans
tezinin savunmasından önce ve düzeltme verilen tezlerde ise düzeltme ile
birlikte öğrenci tezini tamamlayarak danışmanına sunar. Danışman tezin
savunulabilir olduğuna ilişkin görüşü ile birlikte tezi enstitüye teslim
eder. Enstitü söz konusu teze ilişkin intihal yazılım programı raporunu
alarak danışmana ve jüri üyelerine gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir
intihalin tespiti halinde gerekçesi ile birlikte karar verilmek üzere tez enstitü
yönetim kuruluna gönderilir.
(3) Yüksek lisans
tez jürisi, tez danışmanı ve ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı
başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile atanır. Jüri biri
öğrencinin tez danışmanı, en az biri de Üniversite dışından olmak üzere üç
veya beş öğretim üyesinden oluşur. Jürinin üç kişiden oluşması durumunda
ikinci tez danışmanı jüri üyesi olamaz.
(4) Tez
çalışmasını tamamlayan öğrenci, tezin istenen sayıda nüshasını tez
danışmanına teslim eder. Danışman, tezin yazım kurallarına uygunluğu
yönünden yazılı olarak belirttiği görüşü ile tezin nüshalarını anabilim
dalı/anasanat dalı/bilim dalı/sanat dalı/program başkanlığı aracılığıyla
ilgili enstitüye gönderir.
(5) Jüri üyeleri
söz konusu tezin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir
ay içinde toplanarak öğrenciyi tez sınavına alır. Tez sınavı, tez
çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru cevap bölümünden oluşur. Tez
sınavı, öğretim elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından
oluşan dinleyicilerin katılımına açık ortamlarda gerçekleştirilir.
(6) Tez sınavının
tamamlanmasından sonra jüri tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya
düzeltme kararı verir. Bu karar enstitü anabilim/anasanat dalı
başkanlığınca tez sınavını izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye tutanakla
bildirilir.
(7) Tezi başarısız
bulunarak reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(8) Tezi hakkında
düzeltme kararı verilen öğrenci en geç üç ay içinde düzeltmeleri yapılan
tezi aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu savunma sonunda da başarısız
bulunarak tezi kabul edilmeyen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(9) Tezi
reddedilen öğrencinin talepte bulunması halinde, tezsiz yüksek lisans
programının ders kredi yükü, proje yazımı ve benzeri gereklerini yerine
getirmiş olmak kaydıyla kendisine tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Tezli yüksek
lisans diploması
MADDE 33 –
(1) (Değişik:RG-30/9/2018-30551)(2) Kayıtlı
olduğu program çerçevesinde mezuniyet için gereken tüm dersleri bu
Yönetmelik hükümlerine göre başarı ile tamamlayan, genel not ortalaması
4,00 üzerinden en az 2.5 olan, programın gerektirdiği asgari krediyi
sağlayan ve tez sınavında başarılı olan öğrenci, yüksek lisans tezinin
ciltlenmiş en az üç kopyası ile bir adet CD kopyasını tez sınavına giriş
tarihinden itibaren bir ay içinde ilgili enstitüye teslim eder. Tezi şekil
yönünden uygun bulunan yüksek lisans öğrencisine tezli yüksek lisans diploması
verilir. Enstitü yönetim kurulu talep halinde teslim süresini en fazla bir
ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen öğrenci koşulları yerine
getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik haklarından yararlanamaz
ve azami süresinin dolması halinde ilişiği kesilir.
(2) (Değişik:RG-17/6/2017-
30099) Tezli yüksek lisans diploması üzerinde öğrencinin kayıtlı olduğu
enstitü anabilim/ anasanat dalındaki programın onaylanmış adı
bulunur. Mezuniyet tarihi tezin sınav jüri komisyonu tarafından imzalı
nüshasının teslim edildiği tarihtir.
(3) Tezin
tesliminden itibaren üç ay içinde yüksek lisans tezinin bir kopyası
elektronik ortamda, bilimsel araştırma ve faaliyetlerin hizmetine sunulmak
üzere Enstitü tarafından Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına gönderir.
(4) (Ek:RG-19/3/2018-30365)(1)
Tezli yüksek lisans programına devam edenler aynı alandaki tezsiz yüksek
lisans programına geçiş yapabilirler. Bu durumda tezli yüksek lisans
programında alınan dersler enstitü yönetim kurulu kararı ile tezsiz yüksek
lisans programındaki derslerin yerine sayılabilir. Tezli programda
geçirilen süre tezsiz programda geçirilmiş sayılır.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Tezsiz
Yüksek Lisans Programı
Amaç ve kapsam
MADDE 34 –
(1) Tezsiz yüksek lisans programının amacı; öğrenciye mesleki konuda bilgi
kazandırarak mevcut bilginin uygulamada nasıl kullanılacağını göstermektir.
(2) (Değişik:RG-17/6/2017-
30099) Tezsiz yüksek lisans programı toplam otuz krediden ve
60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az on adet ders ile dönem
projesi dersinden oluşur. Öğrenci, proje dersinin alındığı yarıyılda dönem
projesi dersine kayıt yaptırmak ve yarıyıl sonunda yazılı proje ve/veya
rapor vermek zorundadır. Dönem projesi dersi kredisiz olup başarılı veya
başarısız olarak değerlendirilir.
(3) Öğrencinin
alacağı derslerin en çok üç tanesi, lisans öğrenimi sırasında alınmamış
olması koşuluyla, lisans derslerinden seçilebilir.
(4) Senato
tarafından belirlenen esaslara göre tezsiz yüksek lisans programının
sonunda yeterlik sınavı uygulanabilir.
Danışman
atanması
MADDE 35 – (1)
Tezsiz yüksek lisans programında, Enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı
her öğrenci için ders seçiminde ve dönem projesinin yürütülmesinde
danışmanlık yapacak bir öğretim üyesi veya Senato tarafından belirlenen
niteliklere sahip, doktora derecesine sahip bir öğretim görevlisini en geç
birinci yarıyılın sonuna kadar belirler.
Süre
MADDE 36 –
(1) Tezsiz yüksek lisans programını tamamlama süresi bilimsel hazırlıkta
geçen süre hariç kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden
başlamak üzere her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın
en az iki yarıyıl, en çok üç yarıyıldır. Bu süre sonunda başarısız olan
veya programı tamamlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
Tezsiz yüksek
lisans diploması
MADDE 37 –
(1) (Değişik:RG-17/6/2017- 30099) Kredili derslerini ve dönem
projesini başarı ile tamamlayan ve genel not ortalaması 4,00 üzerinden en
az 2,50 olan öğrenciye tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
(2) Tezsiz yüksek
lisans diploması üzerinde öğrencinin kayıtlı olduğu enstitü
anabilim/anasanat dalındaki programın Yükseköğretim Kurulu tarafından
onaylanmış adı bulunur.
(3) (Değişik:RG-19/3/2018-30365)(1)
Tezsiz yüksek lisans programına devam edenler, başvurdukları tezli
yüksek lisans programı için belirlenmiş olan asgari şartları yerine
getirmek ve 4,00 üzerinden en az 3,00 genel not ortalamasına sahip olmak
koşulu ile aynı alandaki tezli yüksek lisans programına geçiş yapabilirler.
Bu durumda tezsiz yüksek lisans programında alınan dersler enstitü yönetim
kurulu kararı ile tezli yüksek lisans programındaki derslerin yerine
sayılabilir. Tezsiz programda geçirilen süre tezli programda geçirilmiş
sayılır.
ALTINCI
BÖLÜM
Doktora
Programı
Amaç ve kapsam
MADDE 38 –
(1) Doktora programının amacı; öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel
problemleri, verileri geniş ve derin bir bakış açısı ile irdeleyerek yorum
yapma, analiz etme ve yeni sentezlere ulaşmak için gerekli becerileri
kazandırmaktır.
(2) Doktora
programı tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için
toplam 21 krediden ve 60 AKTS’den az olmamak koşulu ile en az yedi ders,
seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere en az
240 AKTS kredisinden oluşur. Lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler
için de en az 42 kredilik on dört adet ders, seminer, yeterlik sınavı, tez
önerisi ve tez çalışması olmak üzere toplam en az 300 AKTS kredisinden
oluşur.
(3) Doktora
programlarında enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve
enstitü yönetim kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında
verilmekte olan derslerden yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş
öğrenciler için en fazla iki, lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler
için en fazla dört ders seçilebilir.
(4) Lisans
dersleri ders yüküne ve doktora kredisine sayılmaz.
(5) Doktora
çalışması sonunda hazırlanacak tezin, bilime yenilik getirme, yeni bir
bilimsel yöntem geliştirme, bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulama
niteliklerinden en az birini yerine getirmesi gerekir.
Süre
MADDE 39 –
(1) Doktora programını bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç tezli yüksek
lisans derecesi ile kabul edilenler için kayıt olduğu programa ilişkin
derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp
yaptırmadığına bakılmaksızın sekiz yarıyıl olup, azami tamamlama süresi on
iki yarıyıl; lisans derecesi ile kabul edilenler için on yarıyıl olup,
azami tamamlama süresi on dört yarıyıldır.
(2) Doktora
programı için gerekli kredili dersleri başarıyla tamamlamanın azami süresi
tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için dört yarıyıl, lisans
derecesi ile kabul edilenler için altı yarıyıldır. Bu süre içinde kredili
derslerini başarıyla tamamlayamayan veya öngörülen en az genel not
ortalamasını sağlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(3) Kredili
derslerini başarıyla bitiren, yeterlik sınavında başarılı bulunan ve tez
önerisi kabul edilen, ancak tez çalışmasını birinci fıkrada belirtilen on
iki veya on dört yarıyıl sonuna kadar tamamlayamayan öğrencinin ilişiği
kesilir.
(4) Lisans
derecesi ile doktora programına başvurmuş öğrencilerden kredili derslerini
ve/veya azami süresi içerisinde tez çalışmasını tamamlamayanlara, doktora
tezinde başarılı olamayanlara tezsiz yüksek lisans için gerekli kredi yükü,
proje ve benzeri diğer şartları yerine getirmiş olmaları kaydıyla talepleri
halinde tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Tez danışmanı
atanması
MADDE 40 –
(1) İlgili anabilim/anasanat dalı başkanlığı her öğrenci için bir tez
danışmanını ve danışmanla öğrencinin birlikte belirleyeceği tez konusu ve
tez başlığını ilgili enstitüye önerir. Tez danışmanı ve tez önerisi enstitü
yönetim kurulu kararı ile kesinleşir. Tez danışmanının en geç ikinci
yarıyılın sonuna kadar atanması zorunludur.
(2) Tez danışmanı
Senato tarafından belirlenen niteliklere sahip Üniversitenin öğretim
üyeleri arasından seçilir. Üniversitede belirlenen niteliklere sahip
öğretim üyesi bulunmaması halinde Senatoca belirlenen ilkeler çerçevesinde
enstitü yönetim kurulu tarafından başka bir yükseköğretim kurumundan
öğretim üyesi danışman olarak seçilebilir. Doktora programlarında öğretim
üyelerinin tez yönetebilmesi için, başarıyla tamamlanmış en az bir yüksek
lisans tezi yönetmiş olması gerekir. Tez çalışmasının niteliğinin birden
fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda atanacak ikinci tez danışmanı
Üniversite kadrosu dışından en az doktora derecesine sahip kişilerden
olabilir.
Yeterlik sınavı
MADDE 41 –
(1) Yeterlik sınavının amacı; öğrencinin temel konular ve kavramlar ile
doktora çalışmasıyla ilgili konularda bilimsel araştırma derinliğine sahip
olup olmadığının ölçülmesidir. Bir öğrenci bir yılda en fazla iki kere
yeterlik sınavına girer.
(2) Yeterlik
sınavları güz ve bahar yarıyıllarında olmak üzere yılda iki kez yapılır.
(3) (Değişik:RG-19/3/2018-30365)(1)
Yüksek lisans derecesi ile kabul edilen öğrenci en geç beşinci yarıyılın,
lisans derecesi ile kabul edilmiş olan öğrenci ise en geç yedinci yarıyılın
sonuna kadar yeterlik sınavına girmek zorundadır. Dönem sonu itibari ile
öğretim planında yer alan tüm derslerini ve seminer dersini tamamlama
durumuna gelecek öğrenciler, Yeterlilik Sınavı İçin Bireysel Çalışma
dersine kayıt yaparak akademik takvimde ilan edilen tarihte yeterlilik
sınavına girebilirler. Dönem içerisinde aldığı derslerden ya da seminer
dersinden başarısız olan öğrenciler ile bu Yönetmelikte belirtilen not
ortalamasını sağlayamayan öğrenciler, Yeterlilik Sınavı İçin Bireysel
Çalışma dersinden de başarısız olmuş sayılırlar.
(4) (Değişik:RG-19/3/2018-30365)(1)
Yeterlik sınavları, ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığı
tarafından önerilen ve ilgili enstitü yönetim kurulu tarafından onaylanan
beş kişilik doktora yeterlik komitesi tarafından düzenlenir ve yürütülür.
Komite, farklı alanlardaki sınavları hazırlamak, uygulamak ve
değerlendirmek amacıyla sınav jürileri kurabilir. Sınav jürisi en az ikisi
Üniversite dışından olmak üzere danışman dâhil beş öğretim üyesinden
oluşur. Danışmanın oy hakkı olup olmadığı konusunda ilgili yönetim kurulu
karar verir. Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda jüri altı öğretim
üyesinden oluşur. Yeterlik sınavı toplantıları öğretim elemanları,
lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin
katılımına açık olarak yapılır.
(5) (Değişik:RG-30/9/2018-30551)(2)
Doktora yeterlik sınavı, yazılı ve sözlü olarak iki bölüm halinde yapılır.
Yazılı sınavda başarılı olan öğrenci sözlü sınava alınır. Sınavların
ağırlıkları ile notlarının hesaplanmasında uygulanacak ölçütler bu
Yönetmelik hükümlerinin altında kalmamak koşulu ile Anabilim Dalları
tarafından belirlenir. Sınav jürileri öğrencinin yazılı ve sözlü
sınavlardaki başarı durumunu değerlendirerek öğrencinin başarılı veya
başarısız olduğuna salt çoğunlukla karar verir. Bu karar, ilgili
anabilim/anasanat dalı başkanlığınca yeterlik sınavını izleyen üç gün
içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir.
(6) Yeterlik
sınavında başarısız olan öğrenci, başarısız olduğu bölümden/bölümlerden bir
sonraki yarıyılda tekrar sınava alınır. Bu sınavda da başarısız olan
öğrencinin doktora programı ile ilişiği kesilir.
(7) Lisans
derecesi ile doktora programına kabul edilmiş ve en az yedi dersini başarı
ile tamamlamış bir öğrenci yüksek lisans programına geçebilir.
Tez izleme
komitesi
MADDE 42 –
(1) Yeterlik sınavında başarılı bulunan öğrenci için ilgili
anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve ilgili enstitü yönetim
kurulu onayı ile bir ay içinde bir tez izleme komitesi oluşturulur.
(2) Tez izleme
komitesi üç öğretim üyesinden oluşur. Komitede tez danışmanından başka
ilgili anabilim/anasanat dalı içinden ve dışından birer üye yer alır.
İkinci tez danışmanının atanması durumunda ikinci tez danışmanı dilerse
komite toplantılarına katılabilir.
(3) Tez izleme
komitesinin kurulmasından sonraki dönemlerde, ilgili anabilim/anasanat dalı
başkanlığının önerisi ve ilgili enstitü yönetim kurulu onayı ile üyelerde
değişiklik yapılabilir.
Tez önerisi
savunması
MADDE 43 –
(1) Doktora yeterlik sınavını başarı ile tamamlayan öğrenci, en geç altı ay
içinde, yapacağı araştırmanın amacını, yöntemini ve çalışma planını
kapsayan tez önerisini tez izleme komitesi önünde sözlü olarak savunur.
Öğrenci, tez önerisi ile ilgili yazılı bir raporu sözlü savunmadan en az on
beş gün önce komite üyelerine dağıtır.
(2) Tez izleme
komitesi, öğrencinin sunduğu tez önerisinin kabul, düzeltme veya
reddedileceğine salt çoğunlukla karar verir. Düzeltme için bir ay süre
verilir. Bu süre sonunda kabul veya ret yönünde salt çoğunlukla verilen
karar, anabilim/anasanat dalı başkanlığınca işlemin bitişini izleyen üç iş
günü içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir.
(3) Tez önerisi
reddedilen öğrenci yeni bir danışman ve/veya tez konusu seçme hakkına
sahiptir. Bu durumda yeni bir tez izleme komitesi atanabilir. Programa aynı
danışmanla devam etmek isteyen öğrenci üç ay içinde, danışman ve tez konusu
değiştiren öğrenci ise altı ay içinde tekrar tez önerisi savunmasına
alınır. Tez önerisi bu savunmada da reddedilen öğrencinin Üniversite ile
ilişiği kesilir.
(4) Tez önerisi
kabul edilen öğrenci için tez izleme komitesi, Ocak-Haziran ve
Temmuz-Aralık ayları arasında birer defa olmak üzere yılda en az iki kez
toplanır. Öğrenci, toplantı tarihinden en az bir ay önce komite üyelerine
yazılı bir rapor sunar. Bu raporda o ana kadar yapılan çalışmaların özeti
ve bir sonraki dönemde yapılacak çalışma planı belirtilir. Öğrencinin tez
çalışması, komite tarafından başarılı veya başarısız olarak belirlenir.
Komite tarafından üst üste iki kez veya aralıklı olarak üç kez başarısız
bulunan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(5) Tez önerisi
savunmasına geçerli bir mazereti olmaksızın birinci fıkrada belirtilen
sürede girmeyen öğrenci başarısız sayılarak tez önerisi reddedilir.
(6) (Ek:RG-30/9/2018-30551)(2)
Tez önerisi kabul edilen öğrenci Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının
Tez Otomasyon Sistemine tez veri girişini yapmakla yükümlüdür.
Doktora tezinin
sonuçlandırılması
MADDE 44 –
(1) Doktora programındaki bir öğrenci, elde ettiği sonuçları Senato
tarafından kabul edilen yazım esaslarına uygun biçimde yazmak ve tezini
jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır.
(2) Doktora
tezinin savunmasından önce ve düzeltme verilen tezlerde ise düzeltme ile
birlikte öğrenci tezini tamamlayarak danışmanına sunar. Danışman tezin
savunulabilir olduğuna ilişkin görüşü ile birlikte tezi enstitüye teslim
eder. Enstitü söz konusu teze ilişkin intihal yazılım programı raporunu
alarak danışmana ve jüri üyelerine gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir
intihalin tespiti halinde gerekçesi ile birlikte karar verilmek üzere tez
enstitü yönetim kuruluna gönderilir.
(3) Öğrencinin
tezinin sonuçlanabilmesi için en az üç tez izleme komitesi raporu sunulması
gerekir.
(4) Doktora tez
jürisi, danışman ve enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve
enstitü yönetim kurulu onayı ile atanır. Jüri, üçü öğrencinin tez izleme
komitesinde yer alan öğretim üyeleri ve en az ikisi Üniversite dışından
olmak üzere danışman dahil beş öğretim üyesinden oluşur. Danışmanın oy
hakkı olup olmadığı hususunda ilgili yönetim kurulu karar verir. Danışmanın
oy hakkı olmaması durumunda jüri altı öğretim üyesinden oluşur. Ayrıca
ikinci tez danışmanı oy hakkı olmaksızın jüride yer alabilir.
(5) Jüri üyeleri
söz konusu tezin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir
ay içinde toplanarak öğrenciyi tez savunmasına alır. Tez savunma sınavı,
tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur.
Tez savunma toplantıları öğretim elemanları, lisansüstü öğrenciler ve
alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına açık olarak yapılır.
(6) Tez sınavının
tamamlanmasından sonra jüri dinleyicilere kapalı olarak tez hakkında salt
çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Tezi kabul edilen
öğrenciler başarılı olarak değerlendirilir. Bu karar, enstitü
anabilim/anasanat dalı başkanlığınca tez sınavını izleyen üç gün içinde
ilgili enstitü müdürlüğüne tutanakla bildirilir. Tezi başarısız bulunarak
reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Tezi hakkında
düzeltme kararı verilen öğrenci en geç altı ay içinde gerekli düzeltmeleri
yaparak tezini aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu savunmada da başarısız
bulunan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Lisans derecesi ile
doktoraya kabul edilmiş olanlardan tezde başarılı olamayanlar için
talepleri halinde 39 uncu maddenin dördüncü fıkrasına göre tezsiz yüksek
lisans diploması verilir.
Doktora
diploması
MADDE 45 –
(1) Tez çalışmasını tamamlayan öğrenci tezin istenen sayıda nüshasını
danışmanına teslim eder. Danışman tezin yazım kurallarına uygunluğu
yönünden yazılı olarak belirttiği görüşü ile tezin nüshalarını
anabilim/bilimdalı başkanlığı aracılığı ile ilgili enstitüye gönderir.
(2) Tez
savunmasında başarılı olmak, kayıtlı olduğu program çerçevesinde mezuniyet
için gereken tüm dersleri başarı ile tamamlamak ve genel not ortalaması
4,00 üzerinden en az 3,00 olmak kaydıyla doktora tezinin ciltlenmiş en az
üç kopyası ile bir adet CD kopyasını tez sınavına giriş tarihinden itibaren
bir ay içinde ilgili enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun
bulunan öğrenci doktora diploması almaya hak kazanır. Enstitü yönetim
kurulu başvuru üzerine teslim süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu
koşulları yerine getirmeyen öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar
diplomasını alamaz, öğrencilik haklarından yararlanamaz ve azami süresinin
dolması halinde ilişiği kesilir.
(3) (Değişik:RG-17/6/2017-
30099) Doktora diploması üzerinde enstitü
anabilim/anasanat dalındaki programın Yükseköğretim Kurulu tarafından
onaylanmış adı bulunur. Mezuniyet tarihi tezin sınav jüri komisyonu
tarafından imzalı nüshasının teslim edildiği tarihtir.
(4) İlgili enstitü
tarafından tezin tesliminden itibaren üç ay içinde doktora tezinin bir
kopyası elektronik ortamda bilimsel araştırma ve faaliyetlerin hizmetine
sunulmak üzere Yükseköğretim Kurulu başkanlığına gönderilir.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Sanatta
Yeterlik Çalışması
Amaç ve kapsam
MADDE 46 – (1)
Sanatta yeterlik çalışması; özgün bir sanat eserinin ortaya konulmasını,
müzik ve sahne sanatlarında ise üstün bir uygulama ve yaratıcılığı
amaçlayan doktora eşdeğeri bir yükseköğretim programıdır.
(2) Sanatta
yeterlik programı tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler
için toplam yirmi bir krediden ve 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az
yedi adet ders, uygulamalar ile tez, sergi, proje, resital, konser, temsil
gibi çalışmalar olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden oluşur. Lisans derecesi
ile kabul edilmiş öğrenciler için de en az 42 kredilik on dört ders,
uygulamalar ile tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalar
olmak üzere en az 300 AKTS kredisinden oluşur.
(3) Lisansüstü
dersler ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve ilgili
enstitü yönetim kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında
verilmekte olan derslerden yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş
öğrenciler için en fazla iki, lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler
için en fazla dört ders seçilebilir.
Süre
MADDE 47 –
(1) Sanatta yeterlik programını tamamlama süresi bilimsel hazırlıkta geçen
süre hariç yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için kayıt olduğu
programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için
kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın sekiz yarıyıl olup, azami
tamamlama süresi oniki yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için on
yarıyıl olup azami tamamlama süresi on dört yarıyıldır.
(2) Sanatta
yeterlik programı için gerekli kredili dersleri başarıyla tamamlamanın
azami süresi tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için dört
yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için yarıyıl sisteminde altı
yarıyıldır. Bu süre içinde kredili derslerini başarı ile tamamlayamayan veya
4,00 üzerinden en az 3,00 genel not ortalamasını sağlayamayan öğrencinin
Üniversite ile ilişiği kesilir.
(3) Kredili
derslerini ve uygulamalarını başarı ile bitiren, ancak tez, sergi, proje,
resital, konser, temsil gibi çalışmalarını birinci fıkrada belirtilen azami
on iki yarıyıl veya on dört yarıyıl sonuna kadar tamamlayamayan öğrencinin
ilişiği kesilir.
(4) Lisans
derecesi ile sanatta yeterlik programına başvurmuş öğrencilerden gerekli
kredi yükü, proje ve benzeri diğer şartları yerine getirmiş olmaları
kaydıyla sanatta yeterlik tezinde başarılı olamayanlara talepleri halinde
tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Danışman
atanması
MADDE 48 –
(1) (Değişik:RG-17/6/2017- 30099) İlgili anabilim dalı başkanlığı
her öğrenci için ders veya uygulama seçimi ile tez, sergi, proje, resital,
konser, temsil gibi çalışmaların yürütülmesi için bir danışman ile danışman
ve öğrencinin birlikte belirleyeceği tez, sergi, proje, resital, konser,
temsil gibi çalışmaların konusunu ve başlığını enstitüye önerir, bu öneri enstitü
yönetim kurulu kararı ile kesinleşir. Danışmanın en geç ikinci
yarıyılın sonuna kadar atanması zorunludur. Sanatta yeterlik çalışmasının
niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumda ikinci tez
danışmanı atanabilir. Sanatta yeterlik programlarında tez, sergi, proje,
resital, konser, temsil gibi çalışmaları yönetilebilmesi için başarı ile
tamamlanmış en az bir yüksek lisans tezi yönetmiş olmak gerekir. İkinci tez
danışmanı Üniversite kadrosu dışından da doktora/sanatta yeterlik derecesine
sahip kişilerden olabilir.
(2) Danışman
nitelikleri Senatoca belirlenen öğretim üyeleri ile doktora/sanatta
yeterlik derecesine sahip öğretim görevlileri arasından seçilir.
Sanatta
yeterlik çalışmasının sonuçlanması
MADDE 49 –
(1) Tez hazırlayan bir öğrenci elde ettiği sonuçları, sergi, proje,
resital, konser, temsil gibi çalışmalarını açıklayan ve belgeleyen bir
metni Senato tarafından kabul edilen yazım esaslarına uygun biçimde yazmak
ve tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalarını jüri
önünde sözlü olarak savunmak zorundadır.
(2) Sanatta
yeterlik çalışmasının savunmasından önce ve düzeltme verilen tez ve
çalışmalarda ise düzeltme ile birlikte öğrenci tezini/çalışmasını
tamamlayarak danışmanına sunar. Danışman tezin savunulabilir olduğuna
ilişkin görüşü ile birlikte tezi enstitüye teslim eder. Enstitü söz konusu
teze ilişkin intihal yazılım programı raporunu alarak danışmana ve jüri
üyelerine gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir intihalin tespiti
halinde gerekçesi ile birlikte karar verilmek üzere tez enstitü yönetim
kuruluna gönderilir.
(3) Sanatta
yeterlik çalışmasını tamamlayan öğrenci tezin istenen sayıda nüshasını
danışmanına teslim eder. Danışman, tezin yazım kurallarına uygunluğu
yönünden görüşünü yazılı olarak belirtir ve tezleri anabilim/anasanat dalı
başkanlığı aracılığıyla ilgili enstitüye gönderir.
(4) Sanatta
yeterlik jürisi danışman ve enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının
önerisi ve ilgili enstitü yönetim kurulu onayı ile atanır. Jüri, en az
ikisi başka yükseköğretim kurumlarının öğretim üyeleri olmak üzere danışman
dahil beş kişiden oluşur. Danışmanın oy hakkı olup olmadığı hususunda
ilgili yönetim kurulu karar verir. Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda
jüri altı kişiden oluşur. Ayrıca ikinci tez danışmanı oy hakkı olmaksızın
jüride yer alabilir.
(5) Jüri üyeleri,
söz konusu tezin veya metnin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren
en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi sınava alır. Sınav, sanatta
yeterlik çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden
oluşur. Sınav öğretim elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın
uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına açık olarak yapılır.
(6) Sınavın
tamamlanmasından sonra jüri, dinleyicilere kapalı olarak, tez, sergi,
proje, resital, konser veya temsil çalışması hakkında salt çoğunlukla
kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Tezi ve sanatta yeterlik çalışması
kabul edilen öğrenciler başarılı olarak değerlendirilir. Bu karar, ilgili
anabilim/anasanat dalı başkanlığınca sınavı izleyen üç gün içinde ilgili
enstitü müdürlüğüne tutanakla bildirilir. Tezi ve sanatta yeterlik
çalışması başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği
kesilir. Sanatta yeterlik çalışması hakkında düzeltme kararı verilen
öğrenci en geç altı ay içinde gereğini yaparak tez, sergi, proje, resital,
konser, temsil gibi sanatta yeterlik çalışmasını aynı jüri önünde yeniden
savunur. Bu savunma sonunda da başarısız bulunarak sanatta yeterlik
çalışması kabul edilmeyen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Lisans
derecesi ile sanatta yeterlik programına kabul edilmiş olanlardan tez,
sergi, resital, konser, temsil gibi sanatta yeterlik çalışması başarılı
olamayanlar için talepleri halinde 47 nci maddenin dördüncü fıkrasına göre
tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Sanatta
yeterlik diploması
MADDE 50 –
(1) (Değişik:RG-17/6/2017- 30099) Sanatta yeterlik çalışmasında
başarılı olan öğrenciye kayıtlı olduğu program çerçevesinde mezuniyet için
gereken tüm dersleri bu Yönetmelik hükümlerine göre başarı ile tamamlamak
ve genel not ortalaması 4,00 üzerinden en az 3,00 olmak kaydı ile
Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanan sanat dalının özelliğine göre
alanı belirleyen bir diploma verilir. Mezuniyet tarihi, tezin sınav
jüri komisyonu tarafından imzalı nüshasının teslim edildiği tarihtir.
(2) Tez
savunmasında başarılı olmak ve diğer koşulları da sağlamak kaydıyla sanatta
yeterlik tezinin ciltlenmiş en az üç kopyası ile bir adet CD kopyasını tez
sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde ilgili enstitüye teslim
eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan öğrenci doktora diploması almaya
hak kazanır. Enstitü yönetim kurulu başvuru üzerine teslim süresini en
fazla bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen öğrenci
koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik
haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde ilişiği
kesilir.
(3) İlgili enstitü
tarafından tezin tesliminden itibaren üç ay içinde sanatta yeterlik tezinin
bir kopyası elektronik ortamda bilimsel araştırma ve faaliyetlerin
hizmetine sunulmak üzere Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına gönderilir.
SEKİZİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli
ve Son Hükümler
Kayıt dondurma
MADDE 51 – (1)
(Değişik:RG-30/9/2018-30551)(2) Öğrenciler,
sağlık, ekonomik, ailevi, askerlik, kişisel, yurt dışında eğitim, mücbir ve
öngörülmeyen sebepler nedeniyle kayıt dondurmak için başvurabilirler.
(2) Öğrencilerin
kaydı, enstitü yönetim kurulu tarafından, öğretim ücretinin ödenmesi
koşuluyla dondurulabilir. Kayıt dondurulan süreye ilişkin öğretim ücreti,
bir sonraki eğitim-öğretim ücretine mahsup edilir. İlgili enstitü yönetim
kurulu kararında dondurulma gerekçesi belirtilir. Dondurulan süre öğrenim
süresinden sayılmaz.
(3) Bir defada en
çok iki yarıyıl için kayıt dondurulabilir. Toplam kayıt dondurma iki
yarıyılı aşamaz. Askerlik hizmetleri için askerlik süresince izin verilir.
(4) Kaydı
dondurulan öğrenciler, eğitim-öğretim faaliyetlerine katılamaz ve o
dönemdeki ara sınav ve yarıyıl sonu sınavlarına giremez. Mücbir ve
öngörülemeyen sebeplere dayalı olmayan kayıt dondurma isteklerinin yarıyıl
başında ve en geç derslerin başlamasını takip eden iki hafta içinde
yapılması gerekir.
(5) Kayıt donduran
öğrenciler, sürenin bitiminde kayıtlarını yaptırarak kaldıkları yerden
öğrenimlerine devam eder. Sağlık raporu ile kayıt donduran öğrencilerin,
süresinden önce öğrenimlerine devam etmek istemeleri halinde sağlık
durumlarının düzeldiğini yine sağlık raporuyla belgelendirmeleri gerekir.
(6) Psikolojik
rahatsızlıklar nedeni ile tüm öğrenim süresi içinde devamsızlığı bir yılı
aşan ve durumlarını bir sağlık kuruluşundan alınacak sağlık raporu ile
belgelendiren öğrencilerden, öğrenimlerine devam etmek istedikleri
takdirde, durumlarını sağlık raporu ile belgelendirmeleri istenir.
(7) İki yarıyıl
kayıt dondurmuş öğrencilerin, ilk yarıyıl sonunda öğrenimlerine devam etmek
istemeleri halinde, enstitü müdürlüklerine dilekçe vermesi gerekir.
Kayıt silme
MADDE 52 – (Değişik:RG-19/3/2018-30365)(1)
(1) İlgili enstitü
yönetim kurulu kararı ile;
a) Kendi isteği
ile kaydını sildirmek isteyen,
b) Yükseköğretim
Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliğine göre Üniversiteden çıkarma cezası
alan,
c) Sağlık raporu
ile belgelenen ruhsal hastalıklar nedeniyle öğrenimine devam edemeyeceği
anlaşılan,
ç) Özel öğrenci
statüsünde kayıt yaptırmış olup azami iki yarıyıl eğitim süresini
tamamlamış ve/veya ilgili lisansüstü programda verilen derslerin %50’sini
tamamlamış,
d) Ders, proje,
tez, yeterlik sınavı, tez önerisi aşamalarının herhangi birinden ilgili
mevzuatta tanımlanmış bulunan azami süreleri doldurmuş ancak başarılı
olamamış,
öğrencilerin kayıtları
silinerek Üniversite ile ilişikleri kesilir.
Birden fazla
lisansüstü programa kayıt
MADDE 53 - (1)
Tezsiz yüksek lisans programları hariç, aynı anda birden fazla lisansüstü
programa kayıt yaptırılamaz ve devam edilemez.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 54 –
(1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde, Lisans Üstü Eğitim Öğretim
Enstitülerinin Teşkilât ve İşleyiş Yönetmeliği, 20/4/2016 tarihli ve 29690
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği
hükümleri ile Yükseköğretim Kurulu, Senato ve ilgili enstitü kurulu
kararları uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 55 –
(1) 12/5/2014 tarihli ve 28998 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Doğuş
Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği yürürlükten
kaldırılmıştır.
Geçiş hükümleri
GEÇİCİ MADDE – (1)
6/2/2013 tarihinden önce tezsiz yüksek lisans programlarına kayıtlı olan
veya mezun olan öğrenciler doktora programlarına başvurabilir.
Yürürlük
MADDE 56 – (1)
Bu Yönetmelik 2016-2017 akademik yılı güz yarıyılı başından geçerli olmak
üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 57 –
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Doğuş Üniversitesi Rektörü yürütür.
____________
(1) Bu değişiklik 2017-2018 eğitim-öğretim yılı
başından geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
(2)
Bu değişiklik 2018-2019
eğitim-öğretim yılı başından geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
|