BANKALARIN NET İSTİKRARLI FONLAMA ORANI
HESAPLAMASINA İLİŞKİN YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
ve kapsam
MADDE
1- (1)
Bu Yönetmeliğin amacı; bankaların uzun vadede konsolide ve
konsolide olmayan bazda maruz kalabilecekleri fonlama riskinin
likidite düzeylerinin bozulmasına yol açmasını önleyebilmek amacıyla
istikrarlı fonlama yapmalarını sağlamaya
yönelik usul ve esasları belirlemektir.
Dayanak
MADDE
2- (1)
Bu Yönetmelik, 19/10/2005 tarihli ve 5411
sayılı Bankacılık Kanununun 43 üncü ve 46 ncı maddeleri,
47 nci maddesinin birinci fıkrası, 77 nci maddesinin birinci ve ikinci fıkraları ile 93 üncü
maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanım
ve kısaltmalar
MADDE
3- (1)
Bu Yönetmelikte geçen;
a)
Banka: Kanunun 3 üncü maddesinde tanımlanan bankaları,
b)
Canlı alacak: 22/6/2016 tarihli ve 29750
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kredilerin Sınıflandırılması ve Bunlar İçin
Ayrılacak Karşılıklara İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 3 üncü
maddesinde tanımlanan alacakları,
c)
Finansal kuruluş: Kanunun 3 üncü maddesinde tanımlanan finansal kuruluşları,
ç)
Kamu kuruluşu: 23/10/2015 tarihli ve 29511
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bankaların Sermaye Yeterliliğinin Ölçülmesine
ve Değerlendirilmesine İlişkin Yönetmeliğin 3 üncü maddesinde tanımlanan kamu
kuruluşlarını,
d)
Kanun: 19/10/2005 tarihli ve 5411 sayılı
Bankacılık Kanununu,
e)
Kredi kuruluşu: Kanunun 3 üncü maddesinde tanımlanan kredi kuruluşlarını,
f)
Kurul: Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulunu,
g)
Kurum: Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumunu,
ğ)
Menkul kıymet finansman işlemleri: Repo işlemleri, ters repo işlemleri, menkul
kıymet ödünç işlemleri ve kredili menkul kıymet işlemlerini,
h) Operasyonel mevduat/katılım fonu: 21/3/2014 tarihli ve 28948 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Bankaların Likidite Karşılama Oranı Hesaplamasına İlişkin Yönetmeliğin 15 inci
maddesinde belirtilen özellikleri taşıyan mevduat/katılım fonunu,
ı)
Perakende müşteri: Bankaların Likidite Karşılama Oranı Hesaplamasına İlişkin
Yönetmeliğin 14 üncü maddesinin birinci fıkrasında tanımlanan müşterileri,
i)
TCMB: Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasını,
j)
Türev işlem: Bankaların Sermaye Yeterliliğinin Ölçülmesine ve
Değerlendirilmesine İlişkin Yönetmeliğin 3 üncü maddesinde tanımlanan kredi
türevleri ile 5 inci maddesinin altıncı fıkrasında belirtilen türev finansal
araçları,
k)
Türkiye Finansal Raporlama Standardı (TFRS): Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim
Standartları Kurumu tarafından Türkiye Muhasebe Standardı, Türkiye Finansal
Raporlama Standardı, Türkiye Muhasebe Standardı Yorum ve Türkiye Finansal
Raporlama Standardı Yorum adlarıyla yayımlanan standartları,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Net İstikrarlı Fonlama Oranı
Net
istikrarlı fonlama oranı hesaplaması
MADDE
4- (1)
Net istikrarlı fonlama oranı, mevcut
istikrarlı fon tutarının gerekli istikrarlı fon tutarına bölünmesi
suretiyle konsolide ve konsolide olmayan
bazda hesaplanır.
(2)
Mevcut istikrarlı fon, bankaların yükümlülük ve özkaynaklarının kalıcı
olması beklenen kısmını; gerekli istikrarlı fon, bankaların bilanço içi
varlıklarının ve bilanço dışı borçlarının yeniden fonlanması beklenen
kısmını ifade eder.
(3) Özkaynak hesaplama dönemleri itibarıyla aylık olarak
hesaplanan konsolide ve konsolide olmayan
net istikrarlı fonlama oranının Mart,
Haziran, Eylül ve Aralık dönemleri itibarıyla üç aylık basit aritmetik
ortalaması yüzde yüzden az olamaz. Kurul, TCMB’nin uygun
görüşü alınmak suretiyle, yabancı para cinsinden konsolide ve
konsolide olmayan bazda hesaplanan net istikrarlı fonlama oranı
için asgari bir oran tesis etmeye, bu oranın hesaplanmasına ve tutturulmasına
ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.
(4)
Kurul, TCMB’nin uygun görüşü alınmak
suretiyle fonlama riski düzeylerini dikkate
alarak banka ya da banka grubu bazında daha ihtiyatlı usul ve esaslar
belirleyebilir.
(5)
Kalkınma ve yatırım bankaları, Kurulca aksi belirleninceye kadar, üçüncü
fıkrada belirlenen asgari oranları tutturmaktan muaftır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Mevcut İstikrarlı Fon
Mevcut
istikrarlı fon
MADDE
5- (1)
Mevcut istikrarlı fon hesaplamasında;
a)
Uzun vadeli yükümlülüklerin kısa vadelilere,
b)
Gerçek kişi müşteriler ile perakende müşterilerden sağlanan bir yıldan kısa
vadeli fonların, diğer kişilerden sağlanan aynı vadedeki fonlara,
göre daha kalıcı oldukları değerlendirilir.
(2)
Mevcut istikrarlı fon tutarı, bankaların yükümlülük ve özkaynak unsurlarının
TFRS uyarınca değerlenmiş tutarlarına ilgili dikkate alma oranları
uygulandıktan sonra bulunacak tutarlar toplanarak hesaplanır.
(3)
Bir yükümlülüğün ya da özkaynak unsurunun
vadesi tespit edilirken, yapılan sözleşme gereği ödeme yapılma ihtimali olan en
erken gün dikkate alınır.
(4)
Ödenmesi bankanın ihtiyarında olan yükümlülük ve özkaynak unsurlarının
vade sınıflaması yapılırken, bankanın itibar riskini gözeterek ödememe opsiyonunu kullanmaktan kaçınabileceği göz önünde
bulundurulur.
(5)
Piyasa tarafından bir yükümlülük veya özkaynak unsurunun
vadesinden önce itfa edilmesinin beklenildiği durumlarda, söz konusu yükümlülük
veya özkaynak unsuru beklenen ödeme
tarihine göre hesaplamada dikkate alınır.
(6)
Uzun vadeli yükümlülük ve özkaynak unsurlarının,
vadesinden önce ödenmesi beklenen kısımları ödemelerin yapılacağı ilgili vade
diliminde hesaplamaya katılır.
(7)
Kıymetli maden cinsinden yükümlülüklere, nakit ödeme ya da teslimatlı ödeme
ayrımı yapılmaksızın işlemin karşı tarafına ve kalan vadesine göre ilgili
dikkate alma oranı uygulanır.
Türev
yükümlülükler
MADDE
6- (1)
Türev yükümlülükler, Bankaların Sermaye Yeterliliğinin Ölçülmesine ve
Değerlendirilmesine İlişkin Yönetmeliğin EK-2’sinin ikinci kısmının birinci
bölümünde belirtilen cari piyasa değerlerinden negatif değere sahip olanların
mutlak değeri üzerinden, varsa değişim teminatı olarak verilen teminatlar
indirilmek suretiyle hesaplamaya katılır. Değişim teminatı olarak verilen
teminatlar bilanço içinde izlenseler dahi gerekli istikrarlı fon hesaplamasında
varlık olarak dikkate alınmaz.
(2)
Bankaların Sermaye Yeterliliğinin Ölçülmesine ve Değerlendirilmesine İlişkin
Yönetmeliğin EK-2’sinin ikinci kısmının birinci bölümünün yedinci fıkrasında
belirtilen şartları taşıyan netleştirme sözleşmelerinin kapsadığı türev
işlemler netleştirilmek suretiyle dikkate alınır.
Yüzde
yüz dikkate alma oranına tabi tutulan yükümlülükler ve özkaynak unsurları
MADDE
7- (1)
Mevcut istikrarlı fon hesaplamasında, aşağıdaki yükümlülükler ve özkaynak unsurları yüzde yüz dikkate alma oranına tabi
tutulur:
a) 5/9/2013 tarihli ve 28756 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Bankaların Özkaynaklarına İlişkin
Yönetmeliğin 8 inci maddesinin dokuzuncu fıkrası ile 9 uncu maddesinde
belirtilen indirimler uygulanmaksızın hesaplanan ana sermaye ve katkı sermaye
toplamı.
b)
Açık ya da gömülü olarak bir yıldan daha kısa bir sürede geri çağrılma opsiyonu içerenler hariç olmak üzere kalan vadesi bir
yıl veya daha uzun olan (a) bendinde yer almayan özkaynak unsurları.
c)
Kalan vadesi bir yıl veya daha uzun olan tüm yükümlülükler.
(2)
Birinci fıkranın (a) bendinin uygulanmasında katkı sermaye hesaplamasına dahil edilen borçlanma araçlarından kalan vadesi bir
yıldan kısa olanlar dikkate alınmaz.
(3)
Kalan vadesi bir yıl veya daha uzun olan gerçek kişi ve perakende müşteri
mevduatları/katılım fonlarının vadeden önce ödenmesi halinde mudinin alacağı faiz gelirinden/kâr payından daha
yüksek bir kayba uğramayacağı mevduat/katılım fonları birinci fıkranın (c)
bendi hesaplamasında dikkate alınmaz.
Yüzde
doksan beş dikkate alma oranına tabi tutulan yükümlülükler
MADDE 8- (1) Mevcut
istikrarlı fon hesaplamasında, Bankaların Likidite Karşılama Oranı
Hesaplamasına İlişkin Yönetmeliğin 13 üncü maddesinin birinci fıkrası ile 14
üncü maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen istikrarlı mevduat/katılım
fonundan vadesiz veya kalan vadesi bir yıldan kısa olanlar ile kalan vadesi bir
yıl veya daha uzun olanların vadeden önce ödenmesi halinde, mudinin alacağı
faiz gelirinden/kâr payından daha yüksek bir kayba uğramayacağı vadeli
mevduat/katılım fonu yüzde doksan beş dikkate alma oranına tabi tutulur.
Yüzde
doksan dikkate alma oranına tabi tutulan yükümlülükler
MADDE 9- (1) Mevcut
istikrarlı fon hesaplamasında, Bankaların Likidite Karşılama Oranı
Hesaplamasına İlişkin Yönetmeliğin 13 üncü maddesinin birinci ve üçüncü
fıkraları ile 14 üncü maddesinin dördüncü fıkrasında belirtilen düşük
istikrarlı mevduat/katılım fonundan vadesiz veya kalan vadesi bir yıldan kısa
olanlar ile kalan vadesi bir yıl veya daha uzun olanların vadeden önce ödenmesi
halinde, mudinin alacağı faiz
gelirinden/kâr payından daha yüksek bir kayba uğramayacağı vadeli
mevduat/katılım fonu yüzde doksan dikkate alma oranına tabi tutulur.
Yüzde
elli dikkate alma oranına tabi tutulan yükümlülükler ve özkaynak unsurları
MADDE
10- (1)
Mevcut istikrarlı fon hesaplamasında, aşağıdaki yükümlülükler yüzde elli
dikkate alma oranına tabi tutulur:
a)
Kredi kuruluşları veya finansal kuruluşlar dışındaki kurumsal müşterilere olan
kalan vadesi bir yıldan kısa olan yükümlülükler.
b)
Kalan vadesi bir yıldan kısa olan Bankaların Likidite Karşılama Oranı
Hesaplamasına İlişkin Yönetmeliğin 15 inci maddesinde belirtilen operasyonel mevduat/katılım fonu.
c)
Merkezi yönetimler, kamu kuruluşları, çok taraflı kalkınma bankaları ve ulusal
kalkınma bankalarına olan kalan vadesi bir yıldan kısa olan yükümlülükler.
ç)
Kredi kuruluşları, finansal kuruluşlar ile merkez bankalarına olan
yükümlülükler dahil kalan vadesi altı ay
veya altı aydan uzun bir yıldan kısa olan yukarıdaki hükümlerde yer
almayan özkaynak unsurları ile diğer
yükümlülükler.
Yüzde
sıfır dikkate alma oranına tabi tutulan yükümlülükler ve özkaynak unsurları
MADDE
11-
(1) Mevcut istikrarlı fon hesaplamasında, aşağıdaki yükümlülükler yüzde sıfır
dikkate alma oranına tabi tutulur:
a)
10 uncu maddenin birinci fıkrasının (b) bendi hariç kalan vadesi altı aydan
kısa olan kredi kuruluşları, finansal kuruluşlar ile merkez bankalarına
yükümlülükler.
b)
Kısa pozisyonlar ve vadesi belli olmayan pozisyonlar dahil belirli
bir vadesi olmayan diğer yükümlülükler.
c)
Vadesine bakılmaksızın, 6 ncı madde
uyarınca hesaplanan türev yükümlülüklerin 15 inci madde uyarınca hesaplanan
türev varlıklardan fazla olan kısmı.
ç)
Türev sözleşmeler için alınan başlangıç teminatları ile 15 inci maddenin
birinci fıkrasındaki nitelikleri haiz olmayan alınan değişim teminatları.
d)
Finansal araçların, dövizin ve emtianın alımından kaynaklanan ve ödeme ya da
tesliminin ilgili piyasa veya işlem türüne ilişkin standart süreç içinde ya da
uzlaşma/teslim tarihinde gerçekleşmesi beklenen veya uzlaşma/teslim tarihinde
gerçekleşmemesine rağmen ileride yerine getirileceği beklenen yükümlülükler.
e)
Yukarıdaki hükümlerde belirtilenler dışında kalan yükümlülükler ile özkaynak unsurları.
(2)
Ertelenmiş vergi yükümlülükleri ile azınlık payları, birinci fıkranın (b) bendi
kapsamında değerlendirilmez. Ertelenmiş vergi yükümlülükleri en yakın ödeme
tarihi, azınlık payları ise etkin vadeleri dikkate alınarak ilgili dikkate alma
oranına tabi tutulur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Gerekli İstikrarlı Fon
Gerekli
istikrarlı fon
MADDE
12- (1)
Gerekli istikrarlı fon hesaplamasında;
a)
Reel sektörü fonlama faaliyetinin
devamlılığının sağlanması için reel sektöre kullandırılan kredilerin belli bir
kısmının yenileneceği,
b)
Müşteri ilişkilerinin devamlılığının sağlanması için vadesi dolan alacakların
büyük bir kısmının yenileneceği,
c)
Bir yıldan kısa vadeli varlıkların bazılarının, vadelerinde tahsil edilecek
olmalarından dolayı sürekli olarak fonlanmayacakları,
ç)
Teminata konu edilmemiş yüksek kaliteli likit varlıkların,
teminat olarak kullanılmak veya satılmak suretiyle fonlama yaratabilmeleri
nedeniyle söz konusu varlıkların tamamı için istikrarlı fon gerekmeyeceği,
d)
Bilanço dışı borçların bir kısmının bir yıl içerisinde nakde dönüşebileceği,
değerlendirilir.
(2)
Gerekli istikrarlı fon tutarı, bankaların bilanço içi varlıklarının TFRS
uyarınca değerlenmiş tutarlarından ve bilanço dışı borçlarından, Kredilerin
Sınıflandırılması ve Bunlar İçin Ayrılacak Karşılıklara İlişkin Usul ve Esaslar
Hakkında Yönetmelik uyarınca ayrılmış özel karşılıkların düşülmesi suretiyle
hesaplanan değere, ilgili dikkate alma oranları uygulandıktan sonra bulunacak
tutarlar toplanarak hesaplanır.
(3)
Dikkate alma oranları, varlıkların önemli bir maliyet üstlenmeksizin bir yıl
boyunca teminatlı borçlanmada teminat olarak kullanılamayacakları, satılarak
nakde dönüştürülemeyecekleri ya da vadelerinde yenilenecekleri gibi sebeplerle
yeniden fonlanmalarının gerekeceği
varsayımına dayanarak belirlenir.
(4)
Bir varlığın vadesi tespit edilirken, tarafların vade uzatmaya ilişkin opsiyonunun bulunup bulunmadığı dikkate alınır.
Varlığın vadesinin uzatılmasına ilişkin opsiyonun kullanılmasının
bankanın ihtiyarında olması halinde dahi bu opsiyonun kullanılarak varlığın
kalan vadesinin uzatılabileceği dikkate alınır.
(5)
Gerekli istikrarlı fon tutarı hesaplamasında, vadesiz veya vadesi belli olmayan
alacaklar bir yıl veya daha uzun vadeli olarak kabul edilir.
(6)
Uzun vadeli varlıkların, bir yıllık zaman içerisinde tahsil edilmesi beklenen
kısmı ilgili vade diliminde hesaplamaya katılır.
(7)
Piyasa tarafından bir varlığın yasal vadesinin uzatılmasının beklenildiği
durumlarda, söz konusu varlık beklenen itfa tarihine göre gerekli istikrarlı
fon hesaplamasında dikkate alınır.
(8)
Gerekli istikrarlı fon tutarı hesaplamasına, teslim tarihine göre
muhasebeleştirmenin kullanıldığı durumlarda, henüz bilançoya yansıtılmamış
ancak teslim tarihinde yansıtılacak olan alım talimatı verilen finansal
araçlar, döviz ve emtia dahil edilir, satış talimatı
verilen finansal araçlar, döviz ve emtia dahil edilmez. Bilançoya türev işlem
veya menkul kıymet finansman işlemleri olarak yansıtılmış işlemler için teslim
tarihine göre muhasebeleştirme kullanılmaz.
(9)
Gerekli istikrarlı fon tutarı hesaplamasında, alacağın teminatın değerini aşan
kısmı teminatsız kabul edilir. Teminatlı ve teminatsız kısmın ayrıştırılamaması
durumunda alacağın tamamı için ilgili dikkate alma oranlarından yüksek olanı
uygulanır.
(10)
Gerekli istikrarlı fon tutarı hesaplamasına dahil edilecek birinci, 2A, 2B
kalite likit varlıklarda Bankaların Likidite
Karşılama Oranı Hesaplamasına İlişkin Yönetmeliğin 5 inci maddesinin ikinci
fıkrasında belirtilen şartlar aranmaz ve bu varlıklar için aynı Yönetmeliğin 9
uncu maddesinin dördüncü fıkrası uygulanmaz.
(11)
Nakit ödemeye dayalı olan kıymetli maden cinsinden banka plasmanları ile krediler için işlemin karşı tarafına ve
kalan vadesine göre ilgili dikkate alma oranı uygulanır. Teslimatlı ödemeye
dayalı olan kıymetli maden cinsinden banka plasmanları ile
krediler 22 nci maddenin birinci fıkrasının
(ç) bendinde belirtilen fiziki teslimatlı emtia gibi dikkate alınır.
Teminata
konu edilmiş bilanço içi varlıklar
MADDE
13- (1)
Teminata konu edilme süresi bir yıl veya daha uzun bir sürede dolacak olan
bilanço içi varlıklar yüzde yüz dikkate alma oranına tabi tutulur.
(2)
Teminata konu edilmemiş olsalardı yüzde elli ya da daha düşük dikkate alma
oranı uygulanacak olan, ancak teminata konu edilme süresi altı ay veya altı
aydan uzun bir yıldan kısa bir sürede dolacak olan bilanço içi varlıklar yüzde
elli dikkate alma oranına tabi tutulur.
(3)
Teminata konu edilmemiş olsalardı yüzde elliden yüksek dikkate alma oranı
uygulanacak olan, ancak teminata konu edilme süresi altı ay veya altı aydan
uzun bir yıldan kısa bir sürede dolacak olan bilanço içi varlıklar yüzde
elliden yüksek olan ilgili dikkate alma oranına tabi tutulur.
(4)
Teminata konu edilme süresi altı aydan kısa sürede dolacak olan bilanço içi
varlıklar, teminata konu edilmemiş varlıklar olarak dikkate alınır.
Menkul
kıymet finansman işlemleri ve teminat swapları
MADDE
14- (1)
Menkul kıymet finansman işlemlerine ve teminat swaplarına ilişkin
olarak verilen ve bilanço içinde izlenen menkul kıymetler gerekli istikrarlı
fon hesaplamasında dikkate alınır. Söz konusu menkul kıymetlerin vadesi olarak
işlemin kalan vadesi dikkate alınır.
(2)
Menkul kıymet finansman işlemlerine ve teminat swaplarına ilişkin
olarak alınan ve bilanço içinde izlenen menkul kıymetler gerekli istikrarlı fon
hesaplamasında dikkate alınır. Söz konusu menkul kıymetlerin vadesi olarak
işlemin vadesi dikkate alınır.
(3)
Ters repo işlemleri sebebiyle alınan ve bilanço içinde izlenmeyen teminatların
yeniden teminata konu edilmesi ya da satılması durumunda, ters repo
işlemlerinden kaynaklanan alacaklar 13 üncü madde kapsamında teminata konu
edilmiş bilanço içi varlık olarak değerlendirilir. Bu teminatların yeniden
teminata konu edilmesi durumunda, ters repo işleminin vadesi olarak, teminata
konu edilme işleminin kalan vadesi dikkate alınır. Teminatların satılması
durumunda ise ters repo işleminin vadesi olarak, ters repo işleminin kalan
vadesi dikkate alınır.
(4)
Ters repo işlemleri sebebiyle alınan ve bilanço içinde izlenen teminatların
yeniden teminata konu edilmesi durumunda, söz konusu teminatlar ve ters repo
işleminden kaynaklanan alacaklar 13 üncü madde kapsamında teminata konu edilmiş
varlık olarak değerlendirilir. Bu durumda teminatın ve ters repo işleminden
kaynaklanan alacakların vadesi olarak, teminata konu edilme işleminin kalan
vadesi dikkate alınır. Ters repo işlemleri sebebiyle alınan ve bilanço içinde
izlenen teminatların satılması durumunda, ters repo işlemlerinden alacaklar 13
üncü madde kapsamında teminata konu edilmiş varlık olarak değerlendirilir ve
vade olarak ters repo işleminin kalan vadesi dikkate alınır. Satılan teminat
net istikrarlı fonlama oranı hesaplamasında
dikkate alınmaz.
(5)
Aynı karşı tarafla yapılan menkul kıymet finansman işlemleri aşağıdaki
şartların sağlanması koşuluyla netleştirilmek suretiyle mevcut istikrarlı fon
veya gerekli istikrarlı fon hesaplamasına katılır:
a)
İşlemlerin teslim tarihlerinin aynı olması gerekir.
b)
Karşı tarafa olan borçlar ile karşı taraftan alacakların netleştirilmesi
hakkının temerrüt, ödeme aczine düşülmesi, iflas dahil tüm
koşullarda geçerli olması gerekir.
c)
Netleştirmeye konu işlemler üzerinden doğan alacak ve borçların bir tarafın
diğer tarafa netleştirmenin yapıldığı gün tek bir net tutarda borçlu olmasını
sağlayacak şekilde netleştirilmesi gerekir. Netleştirme işleminin aynı
netleştirme sistemi üzerinden yürütülmesi, netleştirmenin gün sonunda
gerçekleşmesi ve bir tarafın teslim yükümlülüğünü yerine getirememesinin
netleştirme işleminin engellenmesini önleyecek nakit ve/veya gün içi kredi
limitleri ile desteklenmesi gerekir.
Türev
varlıklar
MADDE
15- (1)
Bankaların Sermaye Yeterliliğinin Ölçülmesine ve Değerlendirilmesine İlişkin
Yönetmeliğin EK-2’sinin ikinci kısmının birinci bölümünde belirtilen cari
piyasa değerleri pozitif olan türev işlemler, aşağıdaki koşulların
gerçekleşmesi halinde cari piyasa değerlerinden alınan teminatların düşürülmesi
suretiyle hesaplamaya katılır:
a)
Değişim teminatının nakit olması gerekir.
b)
Bankaların Sermaye Yeterliliğinin Ölçülmesine ve Değerlendirilmesine İlişkin
Yönetmeliğin EK-4’ü kapsamında nitelikli işlem olarak değerlendirilmeyenler
için alınan nakit değişim teminatının alan tarafça serbestçe kullanımının
mevzuat veya sözleşmelerle kısıtlanmamış olması gerekir.
c)
Nakit değişim teminatının, asgari günlük olarak türev işlemlerin gerçeğe uygun
değerine dayanılarak belirlenmesi ve değişime tabi tutulması gerekir. Bu şartın
sağlanması için türev işlemlerin günlük olarak değerlenmesi gerekir. Bir önceki
gün sonu piyasa değerine göre belirlenen ve bir sonraki işlem gününün sabahında
değişime tabi tutulan nakit değişim teminatının bu bentteki koşulu sağladığı
kabul edilir.
ç)
Nakit değişim teminatı ile türev işlemin aynı para birimi cinsinden olması
gerekir.
d)
Nakit değişim teminatının, eşik risk tutarı ile asgari transfer teminat
tutarına tabi olan türev işlemin gerçeğe uygun değerini karşılayacak tutarda
olması gerekir.
e)
Türev işlemin ve nakit değişim teminatının işlemlerin tarafları arasında
yapılan aynı netleştirme sözleşmesinde düzenlenmesi gerekir. Netleştirme
sözleşmesinin, alınan ya da verilen nakit değişim teminatları da dikkate
alınmak suretiyle tek bir net tutarda borçlu olunmasını sağlaması ve temerrüt,
ödeme aczine düşülmesi, iflas dahil tüm
koşullarda geçerli olması ve Bankaların Sermaye Yeterliliğinin Ölçülmesine ve
Değerlendirilmesine İlişkin Yönetmeliğin EK-2’sinin ikinci kısmının birinci
bölümünün yedinci fıkrasında yer alan şartları taşıması gerekir. Bu bendin
uygulamasında, birden fazla netleştirme sözleşmesinin netleştirilmesine imkan tanıyan netleştirme sözleşmeleri de aynı
netleştirme sözleşmesi olarak değerlendirilir.
f)
Bu fıkranın uygulamasında netleştirme sözleşmeleri, özel netleştirme
sözleşmeleri ile Bankaların Sermaye Yeterliliğinin Ölçülmesine ve
Değerlendirilmesine İlişkin Yönetmeliğin EK-4’ü kapsamında bir merkezi karşı
taraf ile yapılan diğer netleştirme sözleşmelerini ifade eder.
(2)
Bankaların Sermaye Yeterliliğinin Ölçülmesine ve Değerlendirilmesine İlişkin
Yönetmeliğin EK-2’sinin ikinci kısmının birinci bölümünün yedinci fıkrasında
belirtilen şartları taşıyan netleştirme sözleşmelerinin kapsadığı türev
işlemler netleştirilmek suretiyle dikkate alınır.
Yüzde
sıfır dikkate alma oranına tabi tutulan varlıklar
MADDE
16- (1)
Gerekli istikrarlı fon hesaplamasında, aşağıdaki varlıklar yüzde sıfır dikkate
alma oranına tabi tutulur:
a)
Kasa ve efektif deposu.
b)
Merkez bankaları nezdindeki vadesiz ve
vadeli, serbest ve serbest olmayan hesaplar ile zorunlu karşılıklar.
c)
Merkez bankalarından olan kalan vadesi altı aydan kısa olan alacaklar.
ç)
Finansal araçların, dövizin ve emtianın satımından kaynaklanan; ilgili piyasa
veya işlem türüne ilişkin standart süreç içinde ya da uzlaşma/teslim tarihinde
gerçekleşmesi beklenen veya uzlaşma/teslim tarihinde teslimi gerçekleşmemiş
olsa da ileride teslim edileceği beklenen alacaklar.
Yüzde
beş dikkate alma oranına tabi tutulan varlıklar
MADDE
17- (1)
Gerekli istikrarlı fon hesaplamasında 16 ncı maddede
belirtilen varlıklar hariç aşağıdaki varlıklar yüzde beş dikkate alma oranına
tabi tutulur:
a)
Bankaların Likidite Karşılama Oranı Hesaplamasına İlişkin Yönetmeliğin 6 ncı maddesinde belirtilen birinci kalite likit varlıklardan teminata konu edilmemiş olan
varlıklar.
b) Bankaların Sermaye Yeterliliğinin Ölçülmesine ve
Değerlendirilmesine İlişkin Yönetmeliğin EK-1’inde belirtilen kredi kalitesi
kademesi yüzde sıfır risk ağırlığına tekabül etmeyen ülkelerin merkezi
yönetimleri ya da merkez bankalarınca ulusal para birimleri dışındaki bir para
birimi cinsinden ihraç edilen borçlanma araçlarının Bankaların Likidite
Karşılama Oranı Hesaplamasına İlişkin Yönetmelik kapsamında hesaplanan net
nakit çıkışlarını aşan kısmı.
Yüzde
on dikkate alma oranına tabi tutulan varlıklar
MADDE
18- (1)
Gerekli istikrarlı fon hesaplamasında, kredi kuruluşları veya finansal
kuruluşlardan kalan vadesi altı aydan kısa olan, Bankaların Likidite Karşılama
Oranı Hesaplamasına İlişkin Yönetmeliğin 6 ncı maddesinde
belirtilen birinci kalite likit varlıklarla
teminatlandırılmış, alınan teminatın alacağın vadesi boyunca serbestçe yeniden
teminata konu edilebilen, kendisi teminata konu edilmemiş alacaklar yüzde on
dikkate alma oranına tabi tutulur.
Yüzde
on beş dikkate alma oranına tabi tutulan varlıklar
MADDE
19- (1)
Gerekli istikrarlı fon hesaplamasında, aşağıdaki varlıklar yüzde on beş dikkate
alma oranına tabi tutulur:
a)
Bankaların Likidite Karşılama Oranı Hesaplamasına İlişkin Yönetmeliğin 7 nci maddesinde belirtilen 2A kalite likit varlıklardan 16 ncı maddede
dikkate alınan varlıklar hariç teminata konu edilmemiş olanlar.
b)
Vadesi altı aydan kısa, kredi kuruluşları veya finansal kuruluşlardan olan
kendisi teminata konu edilmemiş 18 inci madde kapsamında değerlendirilmeyen
alacaklar.
Yüzde
elli dikkate alma oranına tabi tutulan varlıklar
MADDE
20- (1)
Gerekli istikrarlı fon hesaplamasında, aşağıdaki varlıklar yüzde elli dikkate
alma oranına tabi tutulur:
a)
Bankaların Likidite Karşılama Oranı Hesaplamasına İlişkin Yönetmeliğin 8 inci
maddesinde belirtilen 2B kalite likit varlıklardan
16 ncı maddede dikkate alınan varlıklar
hariç teminata konu edilmemiş olanlar.
b)
Kalan vadesi altı ay veya altı aydan uzun bir yıldan kısa olan merkez
bankaları, kredi kuruluşları ve finansal kuruluşlardan alacaklar.
c)
Kredi kuruluşları veya finansal kuruluşlara depo edilen, kalan vadesi bir
yıldan kısa olan, Bankaların Likidite Karşılama Oranı Hesaplamasına İlişkin
Yönetmeliğin 15 inci maddesinde belirtilen operasyonel mevduat/katılım
fonu.
ç)
Kredi kuruluşları veya finansal kuruluşlar dışındaki kurumsal müşteriler, çok
taraflı kalkınma bankaları ve ulusal kalkınma bankaları, gerçek kişiler,
perakende müşteriler, merkezi yönetimler ve kamu kuruluşlarından alacaklar
dahil kalan vadesi bir yıldan kısa olan, Bankaların Likidite Karşılama Oranı
Hesaplamasına İlişkin Yönetmelik uyarınca yüksek kaliteli likit varlık niteliğini haiz olmayan ve yukarıdaki
hükümlerde belirtilmeyen diğer varlıklar.
d)
17 nci, 18 inci, 19 uncu maddeler ile bu
maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen varlıklardan teminata konu
edilme süresi altı ay veya altı aydan uzun bir yıldan kısa olanlar.
Yüzde
altmış beş dikkate alma oranına tabi tutulan varlıklar
MADDE
21- (1)
Gerekli istikrarlı fon hesaplamasında, aşağıdaki varlıklar yüzde altmış beş
dikkate alma oranına tabi tutulur:
a)
Kalan vadesi bir yıl veya daha uzun olan, Bankaların Sermaye Yeterliliğinin
Ölçülmesine ve Değerlendirilmesine İlişkin Yönetmeliğin EK-1’i uyarınca yüzde
otuz beş ya da daha düşük risk ağırlığına tabi tutulan, ikamet amaçlı
gayrimenkul ipoteği ile teminatlandırılan, kendisi teminata konu edilmemiş
alacaklar.
b)
Kredi kuruluşları veya finansal kuruluşlardan olanlar hariç, kalan vadesi bir
yıl veya daha uzun olan, Bankaların Sermaye Yeterliliğinin Ölçülmesine ve
Değerlendirilmesine İlişkin Yönetmeliğin EK-1’i uyarınca yüzde otuz beş ya da
daha düşük risk ağırlığına tabi tutulan ve yukarıdaki hükümlerde yer almayan,
kendisi teminata konu edilmemiş alacaklar.
c)
(a) ve (b) bentlerinde belirtilen alacaklardan teminata konu edilme süresi altı
ay veya altı aydan uzun bir yıldan kısa olanlar.
Yüzde
seksen beş dikkate alma oranına tabi tutulan varlıklar
MADDE
22- (1)
Gerekli istikrarlı fon hesaplamasında, aşağıdaki varlıklar yüzde seksen beş
dikkate alma oranına tabi tutulur:
a)
Bilanço içinde veya dışında izlendiğine bakılmaksızın, türev sözleşmelerin
başlangıç teminatı olarak verilen nakit, menkul kıymet ve diğer varlıklar ile
merkezi karşı tarafa garanti fonu olarak verilen nakit, menkul kıymet ve diğer
varlıklar.
b)
Kredi kuruluşları veya finansal kuruluşlardan olanlar hariç, kalan vadesi bir
yıl veya daha uzun süre olan, Bankaların Sermaye Yeterliliğinin Ölçülmesine ve
Değerlendirilmesine İlişkin Yönetmeliğin EK-1’i uyarınca yüzde otuz beşten daha
yüksek risk ağırlığına tabi tutulan, canlı alacak olarak nitelendirilen
teminata konu edilmemiş alacaklar.
c)
Bankaların Likidite Karşılama Oranı Hesaplamasına İlişkin Yönetmelik uyarınca
yüksek kaliteli likit varlık niteliğini haiz
olmayan ve teminata konu edilmemiş borsada işlem gören hisse senetlerinden ve
kalan vadesi bir yıl veya daha uzun olan borçlanma araçlarından canlı alacak
niteliğini haiz olanlar.
ç)
Altın dahil fiziki teslimatlı emtia.
d)
(b) ilâ (ç) bentlerinde belirtilen alacaklardan teminata konu edilme süresi
altı ay veya altı aydan uzun bir yıldan kısa olanlar.
(2)
Bankanın başlangıç ve değişim teminatını ayrıştıramadığı durumlarda;
a)
Başlangıç teminatının herhangi bir değişkene bağlı olmaksızın sabit olarak
belirlendiği tezgah üstü türev işlemlerde,
yatırılan teminatın bir kısmı değişim teminatı olarak bankaya geri dönmüş olsa
da, başlangıç teminatı olarak işlemin başlangıcında sözleşme gereği yatırılan
tutar,
b)
Başlangıç teminatının portföy bazında
hesaplandığı tezgah üstü türev işlemlerde başlangıç teminatı olarak, bankanın
aldığı değişim teminatları sebebiyle fiziki olarak yatırdığı teminat tutarının
sözleşmede belirtilenden az olması durumunda dahi, net istikrarlı fonlama oranı hesaplama tarihi itibarıyla portföyün
değerine göre hesaplanan başlangıç teminatı tutarı,
c)
Merkezi karşı taraflarla yapılan türev işlemlerde, başlangıç teminatı olarak,
banka tarafından yatırılan başlangıç ve değişim teminat tutarlarının
toplamından portföyün değer düşüklüğünün
indirilmesi sonucu bulunan tutar,
dikkate alınır.
(3)
Türev işlemler için müşteriler adına verilen başlangıç teminatları bankanın
işlemin karşı tarafına garantör olmadığı durumda gerekli istikrarlı fon
hesaplamasında dikkate alınmaz.
(4)
Türev işlemler için başlangıç teminatı olarak verilen menkul kıymetler ya da
diğer varlıklardan, daha yüksek bir dikkate alma oranına tabi tutulabilecek
olanlara, ilgili dikkate alma oranı uygulanır.
(5)
Türev işlemler için verilen ve bilanço içinde izlenen başlangıç teminatları 13
üncü madde kapsamında teminata konu edilmiş varlık olarak değerlendirilmez.
Yüzde
yüz dikkate alma oranına tabi tutulan varlıklar
MADDE
23- (1)
Gerekli istikrarlı fon hesaplamasında, aşağıdaki varlıklar yüzde yüz dikkate
alma oranına tabi tutulur:
a)
Bir yıl veya daha uzun vadeli olarak teminata konu edilmiş varlıklar.
b)
Vadesine bakılmaksızın, 15 inci madde uyarınca hesaplanan türev varlıkların
6 ncı madde uyarınca hesaplanan türev
yükümlülüklerden fazla olan kısmı.
c)
Vadesine bakılmaksızın, 6 ncı madde
uyarınca hesaplanan türev yükümlülüklerin değişim teminatı düşülmeden önceki
tutarının yüzde onu.
ç)
Kredilerin Sınıflandırılması ve Bunlar İçin Ayrılacak Karşılıklara İlişkin Usul
ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 5 inci maddesinde belirtilen donuk alacaklar,
kalan vadesinin bir yıldan kısa olduğu belirlenemeyen ters repo
alacakları dahil belirli bir vadesi olmayan
varlıklar ile kalan vadesi bir yıl veya daha uzun olan kredi kuruluşları veya
finansal kuruluşlardan olan alacaklar, borsada işlem görmeyen hisse senetleri,
maddi duran varlıklar, Bankaların Özkaynaklarına İlişkin
Yönetmeliğin 9 uncu maddesinde belirtilen indirim kalemleri, iştirak ve bağlı
ortaklıktaki paylar dahil yukarıdaki hükümlerde yer almayan diğer varlıklar.
Bilanço
dışı borçlar
MADDE
24- (1)
Gerekli istikrarlı fon hesaplamasında, Bankaların Likidite Karşılama Oranı
Hesaplamasına İlişkin Yönetmeliğin 27 nci ve
28 inci maddelerinde belirtilen bilanço dışı borçlar yüzde beş dikkate alma
oranına tabi tutulur.
TCMB
ile yapılan olağandışı likidite işlemleri
MADDE 25- (1) TCMB’nin finansal
piyasaların genelinde yaşanan bir stres ya da makroekonomik gelişmeler
karşısında gerçekleştirdiği istisnai ve geçici olağandışı likidite işlemleri
kapsamında TCMB’den likidite temin
etmek amacıyla TCMB’ye teminata
verilen varlıklar için bu Yönetmelikte belirtilenlerden daha düşük bir dikkate
alma oranı belirlemeye TCMB ile yapılacak değerlendirme sonucunda Kurul
yetkilidir. Her
hâlükârda bu oran, varlık teminata konu edilmemiş olsaydı uygulanacak olan
dikkate alma oranından daha düşük olamaz.
(2)
Birinci fıkrada belirtilen olağandışı likidite işlemleri kapsamında TCMB’nin piyasada oluşan likidite fazlasını piyasadan
çekmesinden kaynaklanan altı ay veya daha uzun vadeli TCMB’den olan
alacaklar için yüzde beşten az olmayacak bir dikkate alma oranı belirlemeye
TCMB ile yapılacak değerlendirme sonucunda Kurul yetkilidir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Net İstikrarlı Fonlama Oranına
İlişkin Raporlama ve
Oransal Sınırlara Uyumsuzluk
Net
istikrarlı fonlama oranına ilişkin raporlama
MADDE
26- (1) Özkaynak hesaplama dönemleri itibarıyla aylık olarak
hesaplanan konsolide ve konsolide olmayan
net istikrarlı fonlama oranı Kurulca belirlenecek
sürelerde Kuruma gönderilir.
Oransal
sınırlara uyumsuzluk
MADDE
27- (1)
Konsolide ve konsolide olmayan net
istikrarlı fonlama oranından herhangi
birinin asgari oranın altına düşmesi halinde, ilgili uyumsuzluk bir sonraki
hesaplama dönemine kadar giderilir ve bir takvim yılı içerisinde her iki oran
için bir defadan fazla uyumsuzluk gerçekleştirilemez.
(2)
Asgari oranların sağlanamaması halinde, bu durumun nedenleri, söz konusu
durumun giderilmesine ilişkin alınması planlanan önlemler ile birlikte 26 ncı maddenin birinci fıkrası uyarınca belirlenen süre
içinde Kuruma bildirilir.
ALTINCI BÖLÜM
Son Hükümler
Yürürlük
MADDE
28- (1)
Bu Yönetmeliğin;
a)
4 üncü maddesinin üçüncü fıkrası ile 27 nci maddesi 1/1/2024 tarihinde,
b)
Diğer hükümleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
29- (1)
Bu Yönetmelik hükümlerini Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu Başkanı
yürütür.