ÇEVRESEL GÜRÜLTÜ KONTROL YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; çevresel gürültünün çevre ve
insan sağlığı üzerindeki olumsuz etkilerinin önlenmesi, gürültü haritaları ve
gürültü eylem planlarının hazırlanması, çevresel gürültünün azaltılması için
gürültü kontrol tedbirlerinin uygulanması ve çevresel gürültü yönetimi
çalışmaları hakkında kamuoyunun bilgilendirilmesidir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik; endüstriyel faaliyetler,
ulaşım, inşaat, müzik yayını ve işyerlerinden kaynaklanan çevresel gürültü ve
titreşimin kontrolüne yönelik usul ve esasları kapsar.
(2)
Bu Yönetmelik; evsel faaliyetlerden kaynaklanan gürültüleri, komşular
tarafından oluşturulan gürültüleri, işyerlerinde çalışanların maruz kaldığı
gürültüleri, ulaşım araçları içindeki gürültüyü ve askeri alanlar içindeki
askeri faaliyetlerden kaynaklanan gürültüleri kapsamaz.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik; 9/8/1983 tarihli ve 2872
sayılı Çevre Kanununun 14 üncü maddesi, 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı
Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 97 nci maddesinin birinci fıkrasının
(c) bendi ile 103 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a)
Akustik planlama: Çevresel gürültü düzeyinin arazi kullanımı, trafik
düzenlenmesi, gürültü kaynaklarının kontrolü ve ses yalıtım tedbirleri
kullanılarak planlanmasını,
b)
Akustik rapor: Öngörülen çevresel gürültü düzeylerinin belirlendiği ve sınır
değerlerin aşılıp aşılmadığını gösteren raporu,
c)
Ana kara yolu: Yılda üç milyondan fazla aracın geçtiği kara yolunu,
ç)
Ana demir yolu: Yılda otuz binden fazla trenin geçtiği demir yolunu,
d)
Ana havalimanı: Hafif uçaklarla tamamen eğitim amacıyla yapılanlar hariç olmak
üzere, yılda elli binden fazla kalkış ve inişin gerçekleştiği sivil
havalimanını,
e)
Bakanlık: Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığını,
f)
Çevresel gürültü: Endüstriyel faaliyetler, ulaşım araçları, eğlence ve
rekreasyon, inşaat ve işyerlerinden kaynaklanan istenmeyen sesleri,
g)
Çevresel titreşim: Maden ve taş ocakları, ulaşım araçları, sanayi ve inşaat
makineleri gibi işlemlerden doğan ve yapılarda kullanım alanı dışında başka
maksatlarla kullanılan hacimlerdeki faaliyetler sırasında oluşan genellikle
katı, sıvı ve gaz ortamlarda yayılan ve insan vücudunca hissedilen mekanik
salınım hareketlerini,
ğ)
Değerlendirme: Bir gürültü göstergesi veya ilgili tehlikeli etkilerin değerini
hesaplamak, tayin etmek, ön görmek, tahmin etmek veya ölçmek için kullanılan
her türlü yöntemi,
h)
Gürültü göstergesi: Gürültünün olumsuz etkisinin tanımlanmasında kullanılan
fiziksel bir ölçek olup, ölçüm sonuçlarını belirli ağırlıklar uygulanarak tek
bir sayı ile ifade etmeye yarayan değerlendirme birimlerini,
ı)
İl Müdürlüğü: Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğünü,
i)
İlgili idare: İkinci bölümde belirtilen idareler ile bu Yönetmeliğin
uygulanmasında görev alan kurum ve kuruluşları,
j)
Kamuoyu: Bir veya daha fazla gerçek veya tüzel kişi ile bunların mevzuata uygun
olarak oluşturduğu dernek, kuruluş, birlik veya grupları,
k)
Müzik yayın izni: Bu Yönetmelik kapsamında müzik yayını yapan işyerlerine
akustik rapor değerlendirmesi sonucunda verilen izni,
l)
Müzik yayını: Gerçek enstrüman ve/veya seslerle, banttan ya da elektronik
olarak yükseltilmiş ses kaynağı kullanılarak yapılan müzik faaliyetlerini,
m)
Müzik yayını yapan işyeri: Bir konaklama tesisi bünyesinde veya müstakil olarak
faaliyet gösteren 14/7/2005 tarihli ve 2005/9207 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı
ile yürürlüğe konulan İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik
ve/veya turizm mevzuatı kapsamında yer alan müzik yayını yapan işyerini,
n)
Ölçüm noktası: Bir çevresel gürültünün ölçümünü yapmak üzere belirlenmiş olan
noktayı,
o)
Rahatsızlık: Saha çalışmaları ile tespit edilen, bir toplumun gürültü veya
titreşim için hassasiyet derecesini,
ö)
Rekreasyon alanı: Kentin açık ve yeşil alan ihtiyacı başta olmak üzere;
eğlence, dinlenme, piknik ihtiyaçlarının karşılanabildiği, kent içinde ve
çevresinde günübirlik kullanıma yönelik olarak imar planı ile belirlenmiş
yerleri,
p)
Sessiz alan: Bakanlık ve/veya yetkili idare tarafından belirlenmiş; kırsal
alanda trafik, endüstri veya rekreasyon faaliyetlerinden kaynaklanan her türlü
gürültü rahatsızlığına maruz kalmayacak şekilde ayrılan alanı, şehirleşmiş
alanda ise belirlenmiş bir çevresel gürültü gösterge değerinin üzerinde
etkilenmenin olmadığı alanı,
r)
Stratejik gürültü eylem planları: Çevresel gürültünün ve etkilerinin
yönetilmesi için stratejik gürültü haritalarının sonuçlarına göre gürültü
azaltım tedbirlerini içeren planları,
s)
Stratejik gürültü haritaları: İl genelini kapsayacak şekilde farklı gürültü
kaynakları bazında mevcut veya gelecekte ortaya çıkabilecek gürültü durumunun,
gürültüden etkilenen kişi ve konut sayısı da dâhil olmak üzere, gürültü
göstergesi kullanılarak standartlara uygun olacak şekilde fiziksel haritalar
ile görselleştirilmesine imkân veren haritaları,
ş)
Yerleşim alanı: İmar planı sınırı içindeki yerleşik ve gelişme alanlarını, imar
planı bulunmayan mevcut yerleşmeleri de içine alan ve sınırları belediye meclislerince
karara bağlanan alanları,
ifade
eder.
(2)
Bu Yönetmelikte geçen diğer teknik terimler Ek-1’de yer almaktadır.
İKİNCİ BÖLÜM
Görev, Yetki ve Sorumluluklar
Görev, yetki ve sorumluluklar
MADDE 5- (1) Bakanlık;
a)
Çevresel gürültüyü azaltacak program ve politikaları belirlemekle, bu program
ve politikaların uygulanmasını kolaylaştırıcı belge ve dokümanı hazırlamakla,
b)
Bu Yönetmelik hükümlerinin uygulanmasında kurum ve kuruluşlar arasında
işbirliği ve eşgüdümü sağlamakla,
c)
Stratejik gürültü haritaları hazırlanacak yerleşim alanları ile ana ulaşım
kaynaklarını ilgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği içinde belirlemekle,
ç)
Stratejik gürültü haritaları ve stratejik gürültü eylem planlarını onaylamakla,
stratejik gürültü haritaları ve stratejik gürültü eylem planlarında yer alan
bilgileri ve verileri bir merkezde toplamakla, stratejik gürültü eylem
planlarının uygulanmasını izlemekle,
d)
Akustik raporları, stratejik gürültü haritaları ve stratejik gürültü eylem planları
hazırlama kriterlerini ve hazırlayacak kurum ve kuruluşların sağlaması gereken
esasları belirlemekle,
e)
Akustik raporları, stratejik gürültü haritalarını ve stratejik gürültü eylem
planlarını incelemek ve değerlendirmekle,
f)
Bu Yönetmelik hükümlerinin uygulanmasına yönelik çevresel gürültü kaynaklarını
denetlemekle, ihlalin tespiti halinde idari yaptırım uygulamakla,
g)
Hazırlanan akustik raporların, stratejik gürültü haritalarının ve stratejik
gürültü eylem planlarının yer aldığı veri tabanını oluşturmak ve veri giriş
sürecini takip etmekle,
ğ)
Bu Yönetmelik hükümlerinin uygulanmasından sorumlu kurum ve kuruluş
temsilcilerinin uzmanlaşmasını sağlayıcı eğitim programlarını
uygulamak/uygulatmak ve izlemekle,
h)
Tarihi ve doğal yapılar için izin verilen çevresel gürültü ve titreşim
düzeyinin belirlenmesi çalışmalarını yapmak/yaptırmakla,
yetkili
ve sorumludur.
(2)
İl Müdürlükleri;
a)
Bu Yönetmeliğin uygulanmasına yönelik işbirliği ve koordinasyonu sağlamak,
izleme ve denetim faaliyetlerini gerçekleştirmekle,
b)
İllerde endüstri tesisleri, müzik yayını yapan deniz araçları ile işyerleri
için akustik rapor hazırlatmak, bu raporları incelemek ve değerlendirmekle,
c)
Müzik yayını yapan işyerleri ve deniz araçlarına müzik yayın izni vermekle,
ç)
Bu Yönetmelik hükümlerinin ihlalinin tespiti halinde idari yaptırım uygulamakla,
d)
İllerde, bu Yönetmelik hükümlerinin uygulanmasında, çevresel gürültünün
kontrolü ve yönetimi amacıyla il özelinde karar verilmesi gereken hallerde İl
Mahalli Çevre Kurulu toplantılarını düzenlemekle,
e)
İllerde stratejik gürültü haritalarının hazırlanmasında koordinasyonu
sağlamakla,
f)
Stratejik gürültü eylem planlarının uygulanmasını izlemek, uygulamaya yönelik
sorunları, çözüm önerilerini ve faydalı bilgileri Bakanlığa bildirmekle,
g)
Akustik raporlar, stratejik gürültü haritaları ve stratejik gürültü eylem
planlarının Bakanlıkça oluşturulan veri tabanına giriş sürecini koordine ve
kontrol etmekle,
yetkili
ve sorumludur.
(3)
Büyükşehir, il, ilçe, belde belediyeleri ve il özel idareleri;
a)
İlgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği yaparak stratejik gürültü haritaları ve
stratejik gürültü eylem planlarını hazırlamak/hazırlatmak ve stratejik gürültü
eylem planlarını uygulamakla,
b)
Stratejik gürültü eylem planlarını kamuoyu görüşüne açmakla, stratejik gürültü
haritalarının ve stratejik gürültü eylem planlarının nihai halini kamuoyuna
bildirmekle ve Bakanlığa göndermekle,
c)
Stratejik gürültü haritalarının, stratejik gürültü eylem planlarının Bakanlıkça
oluşturulan veri tabanına girişini yapmakla,
ç)
İmar planı çalışmalarında ve ruhsatlandırma aşamasında gürültü yönetimine
ilişkin hususları dikkate almakla,
d)
Çevre Kanunu uyarınca yetki devri yapılması halinde Bakanlıkça belirlenen
usuller çerçevesinde bu Yönetmeliğin uygulanmasına yönelik izleme ve denetim
faaliyetlerini gerçekleştirmekle,
e)
Çevre Kanunu uyarınca yetki devri yapılması halinde bu Yönetmeliğin ihlalinin
tespiti durumunda idari yaptırım uygulamak ve yapılan denetim ve idari yaptırım
sonuçlarını il müdürlüklerine iletmekle,
ilgili
hususlarda gerekli tedbirleri alır.
(4)
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile ulaşım kaynaklarını işleten özel kurumlar;
a)
Ana kara yollarını, ana demir yollarını ve ana havalimanlarını belirleyip
listesini Bakanlığa bildirmekle,
b)
Sorumluluğu dâhilinde olan ana kara yollarının, demir yolları, havalimanlarının
ve deniz limanlarının gürültü haritalarını hazırlamakla,
c)
Gürültü haritalarının nihai halini Bakanlığa göndermekle,
ç)
Ana havalimanları için çevresel gürültü düzeyini tespit etmek amacıyla gürültü
ölçüm/kontrol/izleme sistemi kurmakla,
d)
İllere ait stratejik gürültü eylem planları çalışmalarında kullanılmak üzere,
gürültü haritalarının sonuçlarını ilgili belediyeye iletmekle,
e)
Planlanan kara yolları, demir yolları ve havalimanları güzergâhı için, gürültü
yönetimine ilişkin hususları dikkate almak, akustik rapor
hazırlamak/hazırlatmakla,
f)
Eylem planlarında yer alan gürültü kontrol tedbirlerine yönelik olarak ilgili
kurum ve kuruluşlar ile işbirliği yapmakla,
ilgili
hususlarda gerekli tedbirleri alır.
(5)
Kültür ve Turizm Bakanlığı; tarihi ve doğal yapılar için izin verilen çevresel
gürültü ve titreşim düzeyinin belirlenmesi çalışmalarında işbirliği yapma
hususunda gerekli tedbirleri alır.
Endüstri tesisleri ve işyerlerinin sorumlulukları
MADDE 6- (1) Endüstri tesisleri ve işyerleri;
a)
Çevresel gürültü ve titreşime asgari düzeyde neden olacak şekilde
faaliyetlerini yürütmekle,
b)
İl Müdürlüğü tarafından istenen akustik raporları hazırlatmakla ve Bakanlıkça
oluşturulan veri tabanına girişini yapmakla,
c)
Akustik raporlar kapsamında belirlenen gürültü azaltım tedbirlerine uymakla,
ç)
İlgili idarenin talebine istinaden gürültü haritaları hazırlanması için gerekli
olan verileri vermekle,
d)
İl Müdürlüğünün talebine istinaden çevresel gürültü seviyesinin tespiti
amacıyla sürekli gürültü ölçüm/kontrol/izleme sistemi ve ses gücü sınırlayıcı
sistemler kurmakla,
e)
Bu Yönetmeliğin uygulanmasına yönelik ilgili kurum ve kuruluşlar ile işbirliği
yapmakla,
sorumludur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Stratejik Gürültü Haritaları, Stratejik Gürültü Eylem Planları ve
Akustik Raporlar
Stratejik gürültü haritaları
MADDE 7- (1) Stratejik gürültü haritaları Ek-3’te yer
alan usul ve esaslar çerçevesinde hazırlanır.
(2)
Farklı gürültü kaynaklarından yayılan gürültü etkilerinin il bazında toplu
olarak değerlendirilmesi için stratejik gürültü haritaları hazırlanır.
(3)
Stratejik gürültü haritaları beş yılda bir güncellenir.
(4)
Stratejik gürültü haritaları uygun iletişim araçlarından yararlanılarak
yayımlanır.
Stratejik gürültü eylem planları
MADDE 8- (1) Gürültü azaltım ve kontrol tedbirlerini
belirlemek üzere, stratejik gürültü eylem planları Ek-4’te belirtilen usul ve
esaslar çerçevesinde hazırlanır.
(2)
Hazırlanan stratejik gürültü eylem planları kapsamında sessiz alanlar korunur
ve azaltım tedbirleri uygulanır.
(3)
Stratejik gürültü eylem planları kapsamında belirlenen gürültü azaltım
tedbirlerine yönelik olarak eylem planları hazırlamakla görevli ilgili idare
tarafından kamuoyunun görüşü alınır.
(4)
Stratejik gürültü haritaları hazırlandıktan sonra en geç bir yıl içerisinde
stratejik gürültü eylem planları hazırlanır ve beş yılda bir güncellenir.
Eylemlerin uygulama durumları, altı aylık dönemler halinde, Bakanlıkça oluşturulan
veri tabanına giriş yapılarak Bakanlığa bildirilir.
(5)
Stratejik gürültü haritaları ve stratejik gürültü eylem planları, her türlü
planlamada dikkate alınır.
Akustik raporlar
MADDE 9- (1) Planlanan ve mevcut çevresel gürültü
kaynakları için akustik rapor hazırlama usul ve esasları Ek-5’te yer almaktadır.
(2)
İlgili idarece ihtiyaç halinde kaynağa özgü akustik raporlar istenebilir.
(3)
Akustik raporlar kapsamında çevresel gürültü düzeyi ve gürültü azaltım
tedbirleri belirlenir.
(4)
İlgili idarenin talep etmesi halinde gürültü modelleme çalışmaları yapılır.
(5)
Gürültü kaynağında veya gürültü azaltım koşullarında değişiklik olması
durumunda akustik raporlar güncellenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çevresel Gürültü ve Titreşimin Yönetimi
Ulaşım kaynakları için çevresel gürültü kriterleri
MADDE 10- (1) Ulaşım kaynaklarından çevreye
yayılan çevresel gürültü düzeyi, Ek-2’de yer alan hükümleri ve sınır değerleri
sağlar.
(2)
Ulaşım araçları, çevresel gürültünün azaltılması için mevcut en iyi teknolojilerden
faydalanır.
(3)
Motorlu taşıtların korna ve egzozlarında yer alan gürültü azaltım ekipmanı
üzerinde değişiklik yapılamaz, çalışmaz hale getirilemez.
(4)
Motorlu taşıtların üzerinde veya içinde; korna veya ses çıkaran cihazlar
zorunlu haller dışında gürültü rahatsızlığına neden olacak şekilde çalınamaz.
Müzik yayını yapan işyerleri ve deniz araçları için çevresel
gürültü kriterleri
MADDE 11- (1) Yerleşim alanlarında çevresel
gürültüye neden olan müzik yayını yapan işyerleri ve deniz araçları Ek-2’de yer
alan hükümleri sağlar.
(2)
İl Müdürlüğü tarafından müzik yayını yapan işyerlerine ve deniz araçlarına
akustik rapor hazırlattırılır, değerlendirilir, müzik yayın izni verilir.
(3)
Müzik yayın izin belgesine ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça belirlenir.
(4)
Müzik yayını yapan deniz araçlarının, müzik yayını yapabileceği sahaların sınır
koordinatları İl Mahalli Çevre Kurulu Kararı ile belirlenir.
(5)
Müzik yayını yapan deniz araçlarının belirlenen koordinatlar dışında faaliyet
göstermesi durumunda idari yaptırım uygulanır.
(6)
Müzik yayını yapan deniz araçlarından yayılan çevresel gürültü düzeyi, İl
Müdürlüğü tarafından kıyıda belirlenen noktalarda, sürekli izleme sistemi ile
ölçülür.
(7)
İl Müdürlüğü tarafından müzik yayını yapan işyerlerinin bulunduğu alanlarda
Ek-2’deki Tablo 1’de yer alan sınır değerlerin sağlandığını tespit etmek üzere,
ilgili idarenin elektronik olarak bilgilendirileceği çevresel gürültü sürekli
izleme sistemi kurdurulur.
(8)
İlgili idare ses basıncı düzeyini kontrol altında tutmak amacıyla akustik
planlama yaptırabilir ve ses gücü sınırlayıcı sistemler kurdurabilir.
(9)
Birden fazla müzik yayını yapan işyerinin veya müzik yayını yapan deniz
aracının bir arada ve aynı anda faaliyet gösterdiği alanlarda, ilave gürültü
kontrol tedbirleri belirlenebilir.
(10)
Kurulması planlanan müzik yayını yapan işyerlerinin ilgili mevzuatta belirtilen
yer seçimi ve planlamasında, stratejik gürültü haritaları ve stratejik gürültü
eylem planları dikkate alınır.
(11)
Aynı takvim yılı içinde üç defa bu Yönetmelik hükümlerinin ihlalinin tespiti
halinde İl Müdürlüğü tarafından müzik yayın izni iptal edilir. Müzik yayın izni
iptal edilen işyeri iki takvim yılından sonra müzik yayın izni için tekrar
başvurabilir.
Endüstri tesisleri ile işyerleri için çevresel gürültü kriterleri
MADDE 12- (1) Yerleşim alanlarında çevresel
gürültüye neden olan endüstri tesisleri ve işyerleri Ek-2’de yer alan hükümleri
sağlar.
(2)
Endüstri tesisleri, 10/9/2014 tarihli ve 29115 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği hükümleri kapsamında
değerlendirilir.
(3)
Endüstri tesislerinden ve işyerlerinden çevreye yayılan gürültü düzeyinin
azaltılması için mevcut en iyi teknikler uygulanır.
(4)
Yerleşim alanlarında kurulması planlanan işyerleri için, ruhsat verme
aşamasında, gürültü yönetimine ilişkin bu Yönetmelikte yer alan hususlara
uyulur.
(5)
Endüstri tesisleri ve işyerlerine ilişkin ilave gürültü kontrol tedbirleri
akustik raporlarda belirlenir.
(6)
Endüstri tesisleri ve işyerlerinde çevresel gürültü kaynağı olan ekipmanların
mümkün olduğunca kapalı ortamda olması sağlanır. Açık ortamda bulunması zorunlu
olan soğutma fanı, klima, havalandırma, jeneratör gibi çevresel gürültü
kaynaklarından hava aracılığıyla iletimi azaltmak üzere gerekli tedbirler
alınır/aldırılır.
Şantiye alanları için çevresel gürültü kriterleri
MADDE 13- (1) Yerleşim alanlarında çevresel
gürültüye neden olan şantiye faaliyetleri Ek-2’de yer alan hükümler
çerçevesinde yürütülür.
(2)
Şantiye faaliyetlerinden çevreye yayılan gürültünün kontrolü için gürültü
azaltım tedbirleri uygulanır.
(3)
Tatil beldelerinde ve turistik alanlarda gerçekleştirilen tüm şantiye
faaliyetlerinden kaynaklanan çevresel gürültünün yönetimine ilişkin ilave
kontrol tedbirleri, ilgili idare tarafından belirlenir.
Diğer faaliyetler için çevresel gürültü kriterleri
MADDE 14- (1) Yerleşim alanlarında, açık
havada gerçekleştirilen ve çevresel gürültüye neden olan etkinlikler Ek-2’de
belirtilen hükümler çerçevesinde yürütülür.
(2)
Açık havada müzik yayını yapılan etkinliklerin düzenlemesine izin verilen
alanlar, bu alanlarda düzenlenebilecek yıllık azami etkinlik sayısı ile
etkinliğin peş peşe düzenlenebileceği gün sayısı İl Mahalli Çevre Kurulu Kararı
ile belirlenir. Bu sayıları aşan etkinlikler için 11 inci maddede yer alan
hükümler uygulanır.
(3)
Havai fişek kullanımı için zaman ve mekan bildirilerek mahallin mülki
amirliğinden izin alınması zorunludur.
(4)
Meteorolojik koşulların değiştirilmesi için olan her türlü dış müdahale (ses
frekansları ve benzeri) zaman ve mekan bildirilerek valilik izni ve Bakanlık
uygun görüşüyle yapılabilir.
(5)
Çok hafif hava araçlarının (Microlight ve benzeri) iniş, kalkış ve seyir
esnasında çevresel gürültü seviyelerinin azaltılmasına yönelik gerekli
tedbirler alınır. Bu araçların uçuş güzergahları Bakanlık uygun görüşü ile
belirlenir.
Çevresel titreşim değerlendirme yöntemleri
MADDE 15- (1) Maden ve taş ocakları ile
benzeri faaliyette bulunulan alanlardaki patlatmalarda; oluşacak hava şoku, taş
savrulması, titreşim gibi çevresel etkilerin asgari düzeyde tutulacağı bir
patlatma paterni uygulanır. Ek-2’deki Tablo 3’te yer alan usul ve esaslara
göre, patlatma yapılan alanın yakınındaki bina ve yapıların korunması için
alınan tedbirler hazırlanan akustik raporlar içerisinde detaylı olarak
açıklanır.
(2)
Maden ve taş ocakları ile benzeri faaliyette bulunulan alanlardaki
patlatmaların, çevredeki yapılarda oluşturduğu zemin titreşim düzeyi Ek-2’deki
Tablo 3’te yer alan sınır değerleri sağlar.
(3)
Demir yolu ve kara yolu ulaşım araçları, işyerleri ve endüstri tesislerinin en
yakın yapıda oluşturacağı titreşim düzeyi ile konut ve ofis olarak kullanılan
binalarda, bina içindeki makine ve teçhizatın oluşturacağı zemin titreşim
düzeyi Ek-2’deki Tablo 4’te yer alan sınır değerleri sağlar.
(4)
Şantiyelerde gerçekleşen faaliyetlerin çevredeki yapılarda oluşturacağı zemin
titreşim düzeyi Ek-2’deki Tablo 5’te yer alan sınır değerleri sağlar.
(5)
Titreşim düzeylerinin sınır değerleri sağlamasını teminen başta titreşim
yalıtımı olmak üzere gerekli teknik tedbirler alınır/aldırılır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Kamuoyunun Bilgilendirilmesi, Eğitimler ve Yeterlik
Kamuoyunun bilgilendirilmesi
MADDE 16- (1) İlgili idare çevresel
gürültünün azaltılmasına yönelik çalışmalara ilişkin olarak kamuoyunu uygun
iletişim araçlarıyla bilgilendirir.
(2)
İlgili idarece yayımlanan bilgilerin tam, anlaşılabilir ve rahat erişilir
nitelikte olması sağlanır.
(3)
İlgili idare çevresel gürültü oluşturabilecek eylemlere ilişkin olarak
kamuoyunu bilinçlendirme ve farkındalık oluşturma amacıyla bilgilendirme çalışmaları
yapabilir.
Eğitimler
MADDE 17- (1) Bakanlık, bu Yönetmeliğin
etkin bir şekilde uygulanmasını sağlamak, teknik altyapıyı güçlendirmek
amacıyla Ek-8’de yer alan eğitim programlarının usul ve esaslarını belirler.
(2)
Bakanlık, bu Yönetmeliğin uygulanması için gerekli olan eğitimleri düzenler
veya düzenlettirir. Bakanlık onayıyla; başka kurum/kuruluşlarca düzenlenen
eğitim programlarına Bakanlık gözlemci olarak katılım sağlar.
(3)
Eğitim programını başarı ile tamamlayanlara Bakanlık tarafından yetkinlik
belgesi verilir.
(4)
Bu Yönetmelik çerçevesinde alınan yetkinlik belgeleri beş yıl geçerlidir.
Yeterlik
MADDE 18- (1) Çevresel gürültü ve titreşim
konularının değerlendirilmesi ve ölçümlerinde görev alan kişiler ile akustik
raporlar, stratejik gürültü haritaları, stratejik gürültü eylem planları
hazırlayacak kişilerin Bakanlık tarafından düzenlenen/düzenlettirilen eğitimler
kapsamında alınan yetkinlik belgelerine sahip olmaları gerekir.
(2)
Akustik raporları ve gürültü haritalarını hazırlayacak kurumların, Ek-7’de yer
alan ölçüm standartlarına göre Bakanlıktan alınan yeterlik belgesine sahip
olmaları gerekir.
ALTINCI BÖLÜM
İzleme, Denetim ve İdari Yaptırım
İzleme ve denetim
MADDE 19- (1) Çevresel gürültü yönetimi
çalışmalarında kullanılmak üzere yerleşim alanlarında çevresel gürültü düzeyi
Ek-2’deki Tablo 6’da yer alan formata göre izlenir.
(2)
İzleme ve denetim faaliyetleri programlı veya programsız olarak Çevre Kanunu
kapsamında yetki devri yapılan kurum ve kuruluşlarca, yetki devri yapılmadığı
takdirde ise İl Müdürlüklerince gerektiğinde diğer mevzuat kapsamında yetkili
kılınan kurum ve kuruluşlar ile işbirliği ve koordinasyon içinde yapılır.
(3)
Bu Yönetmelik kapsamında yer alan hükümlerin uygulanmasına yönelik denetimleri
gerçekleştiren kurum ve kuruluşlar Ek-6’da yer alan şartları sağlar.
İdari yaptırım
MADDE 20- (1) Bu Yönetmelik hükümlerine
aykırı davrananlar hakkında, Çevre Kanununun 20 nci maddesinde öngörülen idari
yaptırımlar uygulanır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE 21- (1) 4/6/2010 tarihli ve 27601
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve
Yönetimi Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Veri tabanı oluşturulması
GEÇİCİ MADDE 1- (1) Bakanlık, bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren üç yıl içerisinde; çevresel gürültü
yönetimi amacıyla hazırlanan akustik raporların, stratejik gürültü haritaları
ve stratejik gürültü eylem planlarının kayıt altına alınacağı bir veri tabanı
oluşturur.
Stratejik gürültü haritası ve stratejik eylem planı olmayan iller
GEÇİCİ MADDE 2- (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren, daha önce stratejik gürültü haritaları olmayan
illerde, stratejik gürültü haritaları ve stratejik gürültü eylem planları üç
yıl içerisinde hazırlanır.
Geçiş hükümleri
GEÇİCİ MADDE 3- (1) Bu Yönetmeliğin yayımı
tarihinden önce alınan eğitim sertifikaları, yetkinlik belgesi olarak
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren beş yıl geçerlidir.
(2)
Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce İl Müdürlüklerinden alınan çevresel
gürültü konulu çevre izin muafiyet yazıları; mevcut çevre izin ve lisans
belgeleri süresi sonuna kadar geçerlidir.
(3)
Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce canlı müzik izin belgesi almış olan
işyerleri iki yıl içerisinde bu Yönetmelik çerçevesinde müzik yayın izni almak
üzere başvuruda bulunur.
Sürekli gürültü ölçüm cihazlarının kurulması
GEÇİCİ MADDE 4- (1) Sürekli gürültü ölçüm
cihazları bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl
içerisinde kurdurulur.
Müzik yayın izni ve eğitim yetkinlik belgesine ilişkin usul ve
esaslar
GEÇİCİ MADDE 5- (1) Bu Yönetmelik çerçevesinde
verilecek müzik yayın izni ve eğitim yetkinlik belgesine ilişkin usul ve
esaslar Bakanlıkça bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren 6 ay içerisinde
belirlenir.
Yürürlük
MADDE 22- (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 23- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı yürütür.