İCRA DAİRELERİ BAŞKANLIKLARININ
KURULUŞ VE GÖREVLERİ İLE
ÇALIŞMA USUL VE ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç ve kapsam
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı, 9/6/1932 tarihli
ve 2004 sayılı İcra ve İflâs Kanununun 3/a maddesine göre kurulan icra
daireleri başkanlıklarının kuruluş, görev ve yetkileri ile çalışma usul ve
esaslarını düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, 9/6/1932 tarihli ve 2004
sayılı İcra ve İflâs Kanununun 3/a maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Adalet Bakanını,
b) Bakanlık: Adalet Bakanlığını,
c) Başkanlık: İcra İşleri Dairesi Başkanlığını,
ç) Büro: İcra daireleri başkanlıklarının görev ve yetkilerine
ilişkin her türlü iş ve işlemlerin yürütüldüğü ve buna dair kayıt ve arşivlerin
tutulduğu birimi,
d) Diğer personel: İcra daireleri başkanlığı ile icra ve iflâs
dairelerinde görevlendirilen icra personeli dışındaki çalışanları,
e) İcra daireleri başkanlığı: İcra ve İflâs Kanununun 3/a
maddesine göre Bakanlık tarafından, yetki çevresi de belirlenmek suretiyle bir
veya birden fazla kurulan icra daireleri başkanlığını,
f) İcra personeli: İcra başmüdürü, icra müdürü, icra müdür
yardımcısı ve icra kâtibini,
g) Komisyon: Adli yargı ilk derece mahkemesi adalet komisyonlarını,
ğ) UYAP: Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
İcra Daireleri Başkanlığının Kuruluşu
İcra daireleri başkanlığının kuruluşu ve yetki çevresi
MADDE 4- (1) Yıllık gelen dosya sayısı yüz bin ve
üzeri olan illerde Başkanlığın teklifi ve Bakanın onayıyla yetki çevresi de
belirlenmek suretiyle Başkanlığa bağlı olarak bir veya birden fazla icra
daireleri başkanlığı kurulabilir.
(2) İcra daireleri başkanlığının yetki çevresi, Başkanlığın
teklifi ve Bakanın onayıyla değiştirilebilir.
İcra daireleri başkan ve başkan yardımcısının atanmaları ile tabi
olacakları hükümler
MADDE 5- (1) İcra daireleri başkanlığına birinci sınıf
olmuş, icra daireleri başkan yardımcılığına ise birinci sınıfa ayrılmış adli
yargı hâkim ve Cumhuriyet savcıları arasından muvafakatleri alınarak Bakanlıkça
atama yapılır.
(2) İcra daireleri başkanı ve başkan yardımcıları hakkında, İcra
ve İflâs Kanununda hüküm bulunmayan hâllerde 24/2/1983 tarihli ve 2802 sayılı
Hâkimler ve Savcılar Kanununun Bakanlık merkez kuruluşunda çalışan hâkimlere
ilişkin hükümleri uygulanır.
(3) İcra daireleri başkanlığına atanan başkan ve başkan
yardımcılarının herhangi bir nedenle aynı anda görevde bulunmamaları halinde
icra daireleri başkanlığının görevleri komisyon tarafından yerine getirilir.
Büronun oluşumu ve personelin görevlendirilmesi
MADDE 6- (1) İcra daireleri başkanlığında her türlü iş
ve işlemlerin yürütüldüğü, buna dair kayıt ve arşivlerin tutulduğu büro
oluşturulur.
(2) Büroda, Bakanlık tarafından yeteri kadar icra personeli ve
diğer personel görevlendirilir. İcra daireleri başkanlığının teklifi üzerine de
Bakanlık tarafından görevlendirme yapılabilir.
(3) Büroda yeteri kadar icra personelinin bulunmaması hâlinde veya
ivedi durumlarda Bakanlık tarafından görevlendirme yapılıncaya kadar icra
daireleri başkanlığı tarafından icra müdür yardımcısı ve icra kâtipleri
arasından geçici olarak görevlendirme yapılabilir. Bu görevlendirme yedi gün
içinde Başkanlığa bildirilir.
(4) Büroda yeteri kadar hizmetli personelin bulunmaması hâlinde
icra daireleri başkanlığınca talep edilmesi üzerine komisyon tarafından
görevlendirme yapılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İcra Daireleri Başkanlığının Görevleri ile Çalışma Usul ve Esasları
İcra daireleri başkanlığının görevleri
MADDE 7- (1) İcra daireleri başkanlığının görevleri
şunlardır:
a) İcra ve iflâs dairelerini daimî gözetim ve denetim altında
tutmak.
b) İcra ve iflâs dairelerinin idari işlerine bakmak.
c) İcra ve iflâs dairelerinin verimli, uyumlu ve düzenli bir
şekilde çalışmasını sağlamak.
ç) Büronun denetimini yapmak.
d) Adalet müfettişlerince ve Cumhuriyet savcılarınca icra ve iflâs
dairelerinde yapılan denetimler sonucunda düzenlenen denetim raporlarında
belirtilen eksik, hatalı ve yanlış uygulamaların giderilmesi ve tekrar etmemesi
için gerekli tedbirleri almak.
e) İcra ve iflâs dairelerinin iş bölümünü onaylamak.
f) İcra ve iflâs dairesi açılmasını, kapatılmasını veya icra ve
iflâs işlerinin bir dairede birleştirilmesini Başkanlığa teklif etmek.
g) İflâs dairesi bulunmayan mahallerde ihtiyaç hâlinde iflâs
işlerine bakacak icra dairesini belirleyerek Başkanlığın onayına sunmak.
ğ) İcra ve iflâs dairelerine gelen takip ve diğer işlerin;
daireler arasında eşit ve adil dağıtılması, kalitenin artırılması, etkin, hızlı
ve verimli bir iş ortamının sağlanması amacıyla Bakanlıkça belirlenen tevzi
kriterlerini uygulamak ve bu kriterlere ilişkin önerilerini Başkanlığa
bildirmek.
h) Aynı mahalde birden fazla icra ve iflâs dairesi bulunan
yerlerde icra personeli ile diğer personelin hangi dairede görev yapacağına
karar vermek, bir ayı geçen daireler arası görevlendirmeleri karar tarihinden
itibaren yedi gün içinde Başkanlığa bildirmek.
ı) İcra başmüdürü ve icra müdürünün herhangi bir nedenle görevde
bulunamaması hâlinde icra müdürlüğüne aynı mahalden kimin vekâlet edeceğine
karar vermek ve karar tarihinden itibaren yedi gün içinde Başkanlığa bildirmek.
i) İcra ve iflâs dairelerinde icra müdürü, icra müdür yardımcısı
ve icra kâtibinin bulunmaması hâlinde yetki çevresindeki icra kâtipleri
arasından geçici görevlendirme yapmak ve karar tarihinden itibaren yedi gün
içinde Başkanlığa bildirmek.
j) İcra ve iflâs dairelerinde çalışmak üzere görevlendirilen diğer
personelin hangi dairede görev yapacağını belirlemek.
k) İcra ve iflâs dairesi başmüdürünün veya başmüdürün bulunmadığı
yerlerde icra müdürünün yıllık izin talepleri ile tüm icra personelinin
14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 104 üncü maddesinin
(C) fıkrası gereğince mazeret izni taleplerini değerlendirerek gerekli
işlemleri yapmak.
l) İcra personelinin hastalık raporlarının 22/8/2011 tarihli ve
2011/2226 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Devlet
Memurlarına Verilecek Hastalık Raporları ile Hastalık ve Refakat İznine İlişkin
Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik hükümlerine uygunluğunu incelemek ve
gerektiğinde bu hususa ilişkin iş ve işlemleri yapmak.
m) Başkanlığın teklifi üzerine Bakanlıkça ataması yapılan aday
memurların adaylık eğitimlerine ve asli memurluğa atanmalarına ilişkin gerekli
iş ve işlemleri yapmak.
n) Devlet Memurları Kanununun 4 üncü maddesinin (B) fıkrası
kapsamında istihdam edilen personel ile ilgili 6/6/1978 tarihli ve 7/15754
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Sözleşmeli Personel
Çalıştırılmasına İlişkin Esaslar doğrultusunda sözleşme imzalamak,
sözleşmelerin feshine veya yenilenmemesine ilişkin teklifleri sunmak.
o) İcra ve iflâs dairelerinin etkinliğinin ve verimliliğinin
artırılmasına yönelik olarak her yılın Ocak ve Temmuz aylarında faaliyet raporu
düzenleyerek Başkanlığa sunmak.
ö) 23/8/2016 tarihli ve 29810 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Lisanslı Yediemin Depoları Yönetmeliği hükümleri doğrultusunda lisanslı
yediemin depolarını denetlemek.
p) Bakanlık tarafından verilen diğer görevleri yerine getirmek.
r) Mevzuattan kaynaklanan diğer görevleri yerine getirmek.
İcra daireleri başkanının görevleri
MADDE 8- (1) İcra daireleri başkanının görevleri
şunlardır:
a) İcra daireleri başkanlığını yönetmek ve temsil etmek.
b) İcra ve iflâs dairelerinin daimî gözetim ve denetimini yapmak.
c) İcra ve iflâs dairelerinin idari işlerine bakmak.
ç) İcra ve iflâs dairelerinin uyumlu, verimli ve düzenli
çalışmasını sağlamak, bu konuda gerekli tedbirleri almak.
d) İcra ve iflâs daireleri arasında koordinasyonu sağlamak ve
planlamalar yapmak.
e) İcra daireleri başkanlığınca 7 nci maddede düzenlenen hususlara
ilişkin iş ve işlemleri yerine getirmek veya yapılmasını sağlamak.
f) İcra daireleri başkanlığının iş bölümünü yapmak.
g) Büronun uyumlu, verimli ve düzenli bir şekilde çalışmasını
sağlamak.
ğ) Doğru ve güvenilir adli istatistikler elde edilebilmesi
amacıyla verilerin sisteme doğru, eksiksiz ve zamanında girilmesini sağlamak ve
denetlemek.
h) Bakanlık tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
ı) Mevzuattan kaynaklanan diğer görevleri yapmak.
İcra daireleri başkan yardımcısının görevleri
MADDE 9- (1) İcra daireleri başkan yardımcısının
görevleri şunlardır:
a) İcra daireleri başkanının yokluğunda ona vekâlet etmek.
b) İcra daireleri başkanlığı iş bölümüne göre verilen görevleri
yerine getirmek.
c) İcra daireleri başkanı tarafından verilen diğer görevleri
yapmak.
ç) Bakanlık tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
d) Mevzuattan kaynaklanan diğer görevleri yapmak.
Büronun görevleri
MADDE 10- (1) Büronun görevleri şunlardır:
a) İcra daireleri başkan ve yardımcıları tarafından verilen
görevleri yapmak.
b) İcra daireleri başkanlığının gelen ve giden evrak kayıtlarını
tutmak ve gerekli yazışmaları yapmak.
c) İcra ve iflâs dairelerini ilgilendiren tüm kararların icra ve
iflâs dairelerine bildirilmesini sağlamak.
ç) İcra personeline ilişkin disiplin soruşturmalarının dosya ve
kayıtlarını tutmak.
d) İcra ve iflâs dairelerinde çalışan personelin daireler arası
görevlendirme kararını icra ve iflâs dairelerine bildirmek ve bu karar
gereğinin takibini yapmak.
e) İcra personelinin izin ve rapor durumlarına ilişkin verileri
UYAP’a işlemek.
f) UYAP’a işlenmesi gereken tüm verileri doğru, eksiksiz ve
zamanında girmek.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Denetim
İcra daireleri başkanlığının denetimi
MADDE 11- (1) İcra daireleri başkanlığı
adalet müfettişleri tarafından denetlenir.
(2) Adalet müfettişlerince yapılacak denetim sonucunda tanzim
edilen öneriler listesinin bir nüshası icra daireleri başkanlığınca Başkanlığa
gönderilir.
İcra ve iflâs dairelerinin denetimi
MADDE 12- (1) İcra ve iflâs daireleri, icra
daireleri başkanlığının daimî gözetimi ve denetimi altındadır. İcra daireleri
başkanlığı, bu görevini fiili olarak ve UYAP üzerinden yerine getirir.
(2) İcra ve iflâs daireleri, İcra ve İflâs Kanunu ile 11/4/2005
tarihli ve 25783 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İcra ve İflâs Kanunu Yönetmeliğine
istinaden adalet müfettişleri ve Cumhuriyet savcıları vasıtası ile denetime
tabi tutulur.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Faaliyet Raporu ile Tutulması Gereken Kayıt ve Kartonlar
Faaliyet raporu
MADDE 13- (1) İcra daireleri başkanlığınca
icra ve iflâs dairelerinin etkinliğinin ve verimliliğinin artırılmasına yönelik
olarak her yılın Ocak ve Temmuz aylarında faaliyet raporu düzenlenir.
(2) Faaliyet raporu aşağıdaki hususları ihtiva eder:
a) İcra ve iflâs dairelerinin personel ve iş durumunu gösterir
istatistiki bilgiler.
b) İcra ve iflâs dairelerince yapılan haciz, kıymet takdiri, rızai
satış ile cebri satışa ilişkin istatistiki bilgiler.
c) İcra ve iflâs dairelerince yapılan hacizler sonucunda muhafaza
altına alınan menkullerin niceliği ve niteliği ile teslim edildiği yediemine
ilişkin istatistiki bilgiler.
ç) İcra ve iflâs dairelerinin işleyişine ve personeline ilişkin
yakınmaların genel mahiyeti ile alınan tedbirlere ilişkin bilgiler.
d) İcra personeli ile ilgili disiplin soruşturmalarının genel
olarak niceliği ve niteliği ile ilgili bilgiler.
e) İcra daireleri başkanlığı tarafından icra ve iflâs dairelerinin
etkinliğinin ve verimliliğinin artırılmasına ilişkin öneriler ile bu amaca
yönelik dönem içerisinde yapılan çalışmalar.
f) İcra personelinin kapasitesinin artırılması için ihtiyaç
duyulan eğitim konularına ilişkin öneriler.
g) İcra daireleri başkanlığı ile icra ve iflâs dairelerinin fiziki
durumu, teknik donanım yapısı ve ihtiyaç duyulan araç ve gereçlere ilişkin
bilgiler.
ğ) Görüş ve öneriler.
(3) Düzenlenen faaliyet raporu on beş gün içinde Başkanlığa
gönderilir.
Tutulması gereken kayıtlar
MADDE 14- (1) İcra daireleri başkanlığı
tarafından aşağıda yazılı kayıtların ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak
UYAP’ta tutulması zorunludur:
a) Bilgi edinme kaydı: 9/10/2003 tarihli ve 4982 sayılı Bilgi
Edinme Hakkı Kanunu gereğince yapılan bilgi edinme başvurularının tutulduğu
kayıttır. Bu kayıt; başvuranın kimlik ve iletişim bilgileri, talebin tarihi,
konusu ile verilen cevap ve tarih sütunlarından oluşur.
b) Disiplin soruşturma kaydı: Birimlerde çalışan personel hakkında
idari yönden yapılan soruşturma ve sonuçlarının tutulduğu kayıttır. Bu kayıt;
sıra numarası, mağdur veya şikâyetçinin varsa adı ve soyadı ile Türkiye
Cumhuriyeti kimlik numarası ve iletişim bilgileri, hakkında soruşturma açılan
personelin adı, soyadı, sicil numarası, görev yeri, eylemin türü, belgenin
geliş tarihi, disiplin soruşturmasına başlama tarihi, savunmanın istenildiği
tarih, varsa görevden uzaklaştırma kararı ile nihai karar sonucu ve tarihi,
verilen kararlara karşı başvurulan kanun yolu ve sonucu sütunlarından oluşur.
c) Faaliyet rapor kaydı: İcra ve iflâs dairelerinin etkinliğinin
ve verimliliğinin artırılması amacıyla 13 üncü maddeye göre düzenlenen
raporların tutulduğu kayıttır.
ç) Görüş kaydı: Bakanlıkça ve icra daireleri başkanlığınca verilen
görüşlerin tutulduğu kayıttır. Bu kayıt; görüşlerin sıra numarası, tarihi ve
konusu gibi hususları içerir.
d) Karar kaydı: İcra daireleri başkanlığınca verilen kararların
tarih sırasına göre tutulduğu kayıttır. Bu kayıt; sıra numarası, evrak
numarası, gönderildiği yer, alındığı tarih, ilgilinin adı ve soyadı
sütunlarından oluşur.
e) Muhabere kaydı: Diğer kayıtlarda tutulması gerekmeyen her türlü
yazışmaların tutulduğu kayıttır. Bu kayıt; sıra numarası, evrakın tarihi,
numarası, gönderilen veya gönderen kurumun adı, geliş veya gönderilme tarihi,
evrakın özeti ile düşünceler sütunlarından oluşur.
f) Teftiş kaydı: Adalet müfettişleri tarafından yapılan teftişte
tespit edilmiş olan aksaklıklara ve bunların düzeltilmesine ilişkin öneriler
listesinin tutulduğu kayıttır. Bu kayıt; denetimin yapıldığı tarihi, denetim
yapan adalet müfettişinin adı ve soyadı ile öneriler sütunlarından oluşur.
g) Zimmet kaydı: İcra daireleri başkanlığınca UYAP üzerinden
gönderilemeyen evrakın işlendiği kayıttır. Bu kayıt; sıra numarası, evrak
numarası, gönderildiği merci, alındığı tarih, evrakı alanın adı, soyadı, görevi
ve imzası ile düşünceler sütunlarından oluşur.
(2) İcra daireleri başkanlığınca tutulmasında fayda görülen
başkaca kayıtlar da UYAP üzerinden tutulabilir.
Tutulması gereken kartonlar
MADDE 15- (1) 14 üncü maddede düzenlenen
kayıtlara ilişkin UYAP ortamında karton tutulması zorunludur.
(2) 14 üncü maddede düzenlenen kayıtlar içerisinde gerekli görülen
evrak için ayrıca fiziki karton tutulur.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Mali yükümlülüklerin yerine getirilmesi
MADDE 16- (1) İcra daireleri başkanlığı ile
icra ve iflâs dairelerinin tefrişat, kırtasiye ve donanım gibi her türlü
ihtiyaçları, mahallî Cumhuriyet başsavcılığı tarafından yerine getirilir.
Hüküm bulunmayan hâller
MADDE 17- (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde İcra ve İflâs Kanunu Yönetmeliği uygulanır.
(2) İcra personeli ve diğer personelin disiplin işlemlerinde
5/4/2017 tarihli ve 30029 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Adalet Bakanlığı
Disiplin Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
Devam eden işler
GEÇİCİ MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe
girdiği tarihten önce başlanmış ve sonuçlandırılmamış işlemler, yürürlük
tarihinden önce tabi oldukları mevzuat hükümlerine göre sonuçlandırılır.
Yürürlük
MADDE 18- (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 19- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Adalet Bakanı yürütür.