ÇEVRE YÖNETİMİ HİZMETLERİ
HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı, çevre yönetimi
hizmeti vereceklerin taşıması gereken şartlara, belgelendirilmelerine ve
yükümlülüklerine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, çevre mevzuatı ve
10/9/2014 tarihli ve 29115 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevre İzin ve
Lisans Yönetmeliği uyarınca çevre yönetimi hizmeti verecek personelin, çevre
yönetim birimlerinin ve çevre danışmanlık firmalarının taşıması gereken
şartları, yükümlülüklerini, çalışma usul ve esaslarını, yeterlik belgesi
başvurularının yapılması ve değerlendirilmesi ile yeterlik belgelerinin
verilmesi, denetlenmesi, askıya alınması ve iptali ile ilgili konuları kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 9/8/1983 tarihli ve 2872
sayılı Çevre Kanununun ek 2 nci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a)
Aylık faaliyet raporu: İşletmelerin çevre mevzuatına uygunluğunun ve
işletmelerde çevre ile ilgili alınan tedbirlerin etkili olarak uygulanıp
uygulanmadığının değerlendirildiği, her ay en az bir adet hazırlanması gereken
raporu,
b)
Bakanlık: Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığını,
c)
Çevre danışmanlık firması: Çevre yönetimi hizmeti vermesi için Bakanlık
tarafından yetkilendirilen tüzel kişiyi,
ç)
Çevre danışmanlık firması yeterlik belgesi: Çevre yönetimi hizmeti vermesi için
çevre danışmanlık firmasına Bakanlık tarafından verilen yeterlik belgesini,
d)
Çevre yönetim birimi: Çevre yönetimi hizmeti vermek üzere tesis veya
işletmelerin bünyesinde kurulan birimi,
e)
Çevre yönetim birimi yeterlik belgesi: Çevre yönetimi hizmeti vermesi için
çevre yönetim birimine Bakanlık tarafından verilen yeterlik belgesini,
f)
Çevre yönetimi hizmeti: Çevre Kanunu ve bu Kanuna göre yürürlüğe konulan
düzenlemeler uyarınca tesis ve işletmelerin mevzuata uygunluğunun, alınan
tedbirlerin etkili olarak uygulanıp uygulanmadığının değerlendirildiği ve çevre
mühendisleri, çevre yönetim birimleri, çevre danışmanlık firmaları veya
Bakanlığın bu Yönetmelikle belirlediği kişiler tarafından verilen hizmeti,
g)
Çevre yönetimi hizmeti yeterlik belgesi: Çevre yönetimi hizmeti vermek üzere,
Bakanlık tarafından çevre mühendislerine veya yetkilendirilmiş kişilere verilen
yeterlik belgesini,
ğ)
Firma: Çevre danışmanlık firmalarını,
h)
İç tetkik raporu: İşletmelerin, çevre mevzuatına uygunluğunun, işletmelerde
çevre ile ilgili alınan tedbirlerin etkili olarak uygulanıp uygulanmadığının
değerlendirildiği çalışmaların sonuçlarını içeren, her yıl en az bir adet
hazırlanması gereken raporu,
ı)
İl Müdürlüğü: Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğünü,
i)
İş günü: Çevre yönetimi hizmetinin verilmesi için aylık çalışma takviminde
belirlenen hafta içi çalışma gününü,
j)
İşletme: Tesis ve faaliyetleri,
k)
Koordinatör: Çevre danışmanlık firmasının ve firmada çalışan personelin bu
Yönetmelikte tanımlanan yükümlülükler uyarınca sağlıklı ve etkin bir şekilde
çalışması için gerekli organizasyonu yapan, Bakanlığa ve işletmelere karşı
sorumlu olan çevre mühendisini,
l)
Personel: Çevre yönetimi hizmeti yeterlik belgesi bulunan çevre mühendislerini
veya yetkilendirilmiş kişileri,
m)
Sistem: Bu Yönetmelik uyarınca yürütülecek tüm iş ve işlemlerin yapıldığı
Bakanlık tarafından hazırlanan elektronik ortamı,
n)
Sözleşme: Çevre yönetimi hizmeti alımı sözleşmesini,
o)
Tam süreli istihdam: İşletmede, çevre yönetimi biriminde veya firmada çalışacak
personelin sigorta primlerinin ayın tamamında bu işletmeden, çevre yönetim
biriminden veya firmadan yatırıldığını ifade eden çalıştırma şeklini,
ö)
Vize dönemi: Çevre mühendislerine, yetkilendirilmiş kişilere, çevre yönetim
birimlerine ve çevre danışmanlık firmalarına yeterlik belgelerinin verildiği
tarihten itibaren geçerli olan dört yıllık süreyi,
p)
Yer uygunluk yazısı: İl Müdürlüğünce gerçekleştirilen yerinde inceleme
neticesinde, çevre yönetimi hizmeti yürütebilmek için çevre danışmanlık firması
yeterlik belgesi almak isteyen firmaların, gerekli personel sayısı ve çalışma
şartlarına uygun olacak şekilde çalışma mekânı, toplantı salonu, arşiv alanı ve
hizmet aracı gibi fiziksel şartlarının Bakanlığın yayınladığı formata göre
sağlandığını gösteren, başvuru tarihinden itibaren en geç 60 gün içinde İl
Müdürlükleri tarafından hazırlanan ve onay tarihinden itibaren 180 gün geçerliği
bulunan yazıyı,
r)
Yeterlik belgesi: Çevre yönetimi hizmeti yeterlik belgesini, çevre yönetim
birimi yeterlik belgesini ve çevre danışmanlık firması yeterlik belgesini,
s)
Yetkilendirilmiş kişi: Çevre yönetimi hizmeti vermek üzere Bakanlık tarafından
çevre yönetimi hizmeti yeterlik belgesi verilerek yetkilendirilen çevre
mühendisi dışındaki kişiyi,
ş)
Yetkili makam: Bakanlık merkez ve taşra teşkilatını,
ifade
eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Çevre Yönetimi Hizmeti Alma Şartları, Yeterlik Belgesi Başvuru
Şartları ve Yükümlülükler
Çevre yönetimi hizmeti alma şartları
MADDE 5- (1) Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği EK-1
listesinde yer alan işletmeler; Bakanlıktan yeterlik belgesi alarak çevre
yönetim birimlerini kurmak veya çevre danışmanlık firmalarından çevre yönetimi
hizmeti almak zorundadır.
(2)
Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği EK-2 listesinde yer alan işletmeler; en az bir
personeli sürekli istihdam etmek veya Bakanlıktan yeterlik belgesi alarak çevre
yönetim birimlerini kurmak veya çevre danışmanlık firmalarından çevre yönetimi
hizmeti almak zorundadır.
(3)
Belediyeler, il özel idareleri, mahâllî idare birlikleri, organize sanayî
bölgeleri, ihtisas organize sanayî bölgeleri, endüstri bölgeleri ve serbest
bölgelerin yönetimleri veya bunların iştirakleri; Çevre İzin ve Lisans
Yönetmeliği EK-1 listesinde yer alan işletmeleri için birinci fıkrada, EK-2
listesinde yer alan işletmeleri için ise ikinci fıkrada belirtilen şartları
yerine getirmek zorundadır.
(4)
Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği EK-1 veya EK-2 listesinde yer almayan
işletmeler çevre yönetimi hizmeti alabilir. Bu işletmeler tarafından çevre
yönetimi hizmeti alınması halinde, bu Yönetmelik hükümlerinin uygulanması
zorunludur.
(5)
Mevsimlik çalışan veya faaliyetine ara veren işletmelerin çalışma sürelerini İl
Müdürlüklerine yazılı olarak bildirmeleri durumunda, sadece çalıştığı dönem
içinde çevre yönetimi hizmeti alması zorunludur.
(6)
İşletmeler ile çevre yönetimi hizmeti verecek firmalar arasında sözleşme
imzalanır. Beşinci fıkra kapsamında mevsimlik çalışan veya faaliyetine ara
veren işletmelerin çevre mevzuatı kapsamında yapması gereken beyan ve
bildirimleri devam ettiği sürece bu sözleşme geçerliğini korur.
(7)
İşletmeler bünyelerinde görev yapan personelin ayrılması, yeterlik belgesinin
askıya alınması veya iptal edilmesi, kurdukları çevre yönetim biriminin
yeterlik belgesinin askıya alınması veya iptal edilmesi, firmayla yapmış
oldukları sözleşmenin iptal edilmesi, sözleşme süresinin sona ermesi, firmanın
yeterlik belgesinin askıya alınması veya iptal edilmesi durumunda; bu
tarihlerden itibaren en geç 30 gün içinde başka bir personel istihdam etmek
veya çevre yönetim birimi kurmak veya firmadan çevre yönetimi hizmeti almak
zorundadır.
Yeterlik belgesi başvuru şartları
MADDE 6- (1) Çevre Yönetimi Hizmeti Yeterlik Belgesi;
a)
Üniversitelerin çevre mühendisliği bölümü mezunlarına mezuniyet belgeleriyle,
b)
Üniversitelerin çevre mühendisliği hariç diğer mühendislik bölümlerinden veya
ilgili fakültelerin fizik, kimya, biyoloji, biyokimya, jeoloji bölümlerinden
mezun olanlardan; çevre mühendisliği, çevre bilimleri, çevre teknolojileri veya
çevre yönetimi konularında tezli lisansüstü eğitim almış olanlara mezuniyet
belgeleriyle,
c)
Üniversitelerin mühendislik bölümlerinden veya ilgili fakültelerinin fizik,
kimya, biyoloji, biyokimya, jeoloji bölümlerinden mezun olanlardan; Bakanlık
veya mülga Çevre Bakanlığı veya mülga Çevre ve Orman Bakanlığı veya mülga Çevre
ve Şehircilik Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatlarının; çevre ile ilgili
teknik birimlerinde çevre mevzuatı kapsamında en az yedi yıl çalışmış olanlara,
durumlarını gösteren resmi yazıyla,
sistem
üzerinden başvuru yapmaları halinde verilir.
(2)
Çevre yönetim birimi yeterlik belgesi, tam süreli istihdam edilen en az iki
personelden oluşan ve bunlardan;
a)
En az birinin bu maddenin birinci fıkrasının (a) bendi uyarınca
belgelendirildiği,
b)
En az birinin çevre ile ilgili üç yıl ve üzeri mesleki tecrübeye sahip olduğu,
çevre
yönetim birimlerine, sistem üzerinden başvuru yapmaları halinde verilir.
(3)
Çevre danışmanlık firması yeterlik belgesi;
a)
Mesleği ile ilgili tam süreli istihdam edilen, 4/5 oranında birinci fıkranın
(a) bendi uyarınca çevre mühendisi olarak belgelendirilen en az beş personelden
oluşan ve bunlardan;
1)
En az birinin çevre ile ilgili yedi yıl ve üzeri mesleki tecrübeye sahip
koordinatör olduğu,
2)
En az birinin çevre ile ilgili beş yıl ve üzeri mesleki tecrübeye sahip olduğu,
3)
En az birinin çevre ile ilgili üç yıl ve üzeri mesleki tecrübeye sahip olduğu,
4)
Diğerlerinin birinci fıkranın (a) veya (b) bendi uyarınca belgelendirilen yeni
mezun personel olabileceği.
b)
Geçerli yer uygunluk yazısı bulunan,
c)
Çevre ile ilgili mühendislik, müşavirlik, araştırma geliştirme, etüt,
fizibilite, proje, rapor, eğitim ve benzeri konularda çalışıldığını gösteren
Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi bulunan,
firmalara,
sistem üzerinden başvuru yapmaları halinde verilir.
(4)
Personelin hastalık veya doğum nedeniyle izne ayrılması ve bu durumu resmi
belge ile sistem üzerinden bildirmesi halinde; hizmet verilen işletmelere diğer
personel tarafından 7 nci maddenin ikinci veya üçüncü fıkrasında yer alan
hizmet süreleri kapsamında hizmet verilebilmesi koşulu ile çevre yönetim
biriminde veya firmada en fazla 120 gün ikinci veya üçüncü fıkrada geçen,
koordinatör hariç personel sayısı ve tecrübesi ile ilgili yeterlik şartları
aranmaz.
(5)
Birinci fıkra kapsamında yeterlik belgesi alacak personel ile üçüncü fıkra
kapsamında yeterlik belgesi alacak firmanın Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nde
adı geçen yetkililerinin kamu görevinden çıkarılmamış olması gerekir.
(6)
Şahıs şirketlerine çevre danışmanlık firması yeterlik belgesi verilmez.
(7)
Bakanlık gerekli gördüğü hallerde kamu hizmetinin yürütülmesine yönelik arz ve
talep dengesini dikkate alarak yeterlik belgesi almak isteyen firmaların veya firmalar
tarafından açılacak şubelerin sayısına ilişkin bölgesel planlamalar yapabilir.
Yükümlülükler
MADDE 7- (1) Personelin yükümlülükleri şunlardır:
a)
Çevre yönetimi hizmetini çevre mevzuatına uygun bir şekilde yürütmek, koordine
etmek, çevre yönetimi hizmeti çalışmalarını düzenli aralıklarla izleyerek
ilgili mevzuatta belirtilen yükümlülüklerin yerine getirilip getirilmediğini
tespit etmek.
b)
İşletmeye hizmet vermeye başladığı tarihten itibaren Çevre İzin ve Lisans
Yönetmeliğinin EK-1 listesinde yer alan işletmeler için ayda en az iki adet,
EK-2 listesinde yer alan veya EK-1 veya EK-2 listesinde yer almayan işletmeler
için ayda en az bir adet olmak üzere aylık faaliyet raporunu hazırlamak ve
işletme sahibi veya sorumlusu ile birlikte imzalayarak en geç bir sonraki ay
yapılacak ilk işletme ziyaretinde işletmeye sunmak, ayrıca aylık çalışma
takviminde belirtilen tarihte işletmeye ait o ziyarete ilişkin ön
değerlendirmeleri sistem üzerinden kaydetmek.
c)
İşletmeye ilk defa hizmet verilecek ise, işletmeye hizmet vermeye başladığını
gösteren sözleşme tarihinden itibaren ilk 30 gün içinde bir adet ve sözleşme
tarihini takip eden ilk 12 ay içinde de bir adet olmak üzere ilk yıl için en az
iki adet, devam eden yıllarda sözleşme tarihini takip eden her 12 ayda en az
bir adet olmak üzere, işletmenin genel durumunu kapsayan iç tetkik raporunu
hazırlamak ve işletme sahibi veya sorumlusu ile birlikte imzalayarak işletmeye
sunmak.
ç)
İşletmeye ilk defa hizmet verilecek ise, işletmeye hizmet vermeye başladığını
gösteren sözleşme tarihinden itibaren ilk 90 gün içinde bir adet ve sözleşme
tarihini takip eden ilk 12 ay içinde de bir adet olmak üzere ilk yıl için en az
iki adet, devam eden yıllarda sözleşme tarihini takip eden her 12 ayda en az
bir adet olmak üzere, işletme çalışanlarının ve sorumlularının en az yüzde
60’ına eğitim vererek eğitime katılım tutanaklarını düzenlemek.
d)
İşletme çalışanlarına ve sorumlularına yönelik düzenlenecek eğitimleri,
işletmenin faaliyet gösterdiği sektöre, üretim yöntemine, çevresel etkilerine
ve tabi olduğu çevre mevzuatına uygun olarak yapmak.
e)
Mevsimlik çalışan veya faaliyetine ara veren işletmelere çevre yönetimi hizmeti
verilmesi durumunda, işletmenin faaliyette bulunduğu süre içinde en az bir adet
iç tetkik raporu hazırlamak ve işletme çalışanlarına ve sorumlularına eğitim
vermek.
f)
İç tetkik raporlarını, aylık faaliyet raporlarını ve eğitim ile ilgili
dokümanları Bakanlığın internet sayfasında ilân edilen formatlara uygun olarak
hazırlamak.
g)
İşletmede uygunsuzluk tespit edildiğinde, tespit edilen uygunsuzluğu aylık
faaliyet raporunda belirtmek, uygunsuzluğun çevresel etkisinin önemine göre en
geç 90 gün içinde giderilmesi için işletme sahibine veya sorumlusuna önerilerde
bulunmak, uygunsuzluğun giderildiği tarihten itibaren 30 gün içinde yapılan
işlem ve uygunsuzluğun giderilmesine ilişkin sonucu aylık faaliyet raporuna
yazmak, uygunsuzluğun süresi içinde giderilmemesi halinde uygunsuzluğu yazılı
olarak İl Müdürlüğüne bildirmek.
ğ)
İşletmenin Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği uyarınca alması gerekli çevre izni
veya çevre izin ve lisans belgelerinin alınması ve bu belgelerin yenilenmesi
çalışmalarını yürütmek.
h)
İşletmenin çevre mevzuatı uyarınca yapılması gereken beyan ve bildirimlerini
belirtilen formatta, zamanında ve eksiksiz olarak yapmak.
ı)
Yetkili makam tarafından istenecek bilgi ve belgeleri belirtilen formatta,
zamanında ve eksiksiz olarak sunmak.
i)
Yürüttüğü bütün çalışmaları imzalı belgeler halinde, işletmeye hizmet verdiği
tarihten itibaren son beş yıl işletmede elektronik veya fiziki olarak muhafaza
etmek ve bu süre içinde yetkili makam tarafından istendiğinde sunmak.
j)
Yetkili makam tarafından yapılacak plânlı veya haberli denetimler sırasında
işletmede hazır bulunmak ve istenen bilgi ve belgeleri sağlamak.
k)
İşletme ile ilgili öğrendikleri ticarî sır mahiyetindeki bilgileri saklı tutmak.
l)
Çevre yönetimi hizmeti verdiği işletmeler için hazırlanan aylık çalışma
takviminde belirtilen günde, sistem üzerinden kaydedilen günün en az birinci
veya ikinci yarısında işletmede bulunmak ve işletme ile ilgili iş ve işlemleri
yürütmek.
m)
Bakanlık tarafından yapılacak veya yaptırılacak, çevre mevzuatı ile ilgili
eğitim, toplantı ve benzeri bilgilendirici faaliyetlere katılmak.
(2)
Çevre yönetim birimlerinin yükümlülükleri şunlardır:
a)
Kendisi ile aynı vergi numarasına sahip işletmelerine çevre yönetimi hizmeti
vermek.
b)
Bu maddenin birinci fıkrasında yer alan iş ve işlemlerin yerine getirilmesini
sağlamak.
c)
Personelin günde bir işletmeden fazla olmayacak şekilde çevre yönetimi hizmeti
vermesini sağlamak.
ç)
Personelin işe başlaması veya işten ayrılması durumunda 30 gün içinde gerekli
değişikliği sistem üzerinden yapmak.
d)
6 ncı maddenin ikinci fıkrasında belirtilen personel ile ilgili asgari
şartların sağlanamaması hâlinde 30 gün içinde bu şartları sağlamak.
e)
Personelin, Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği EK-1 listesinde yer alan
işletmelerin her biri için ayda en az iki iş günü, EK-2 listesinde yer alan
işletmelerin her biri için ayda en az bir iş günü olmak üzere, ayda en fazla 16
iş gününe eşdeğer işletmeye hizmet vermesini sağlamak.
f)
Personelin, Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği EK-1 veya EK-2 listelerinde yer
almayan işletmeler için bu fıkranın (e) bendinde belirtilen hizmet sürelerinin
dışındaki bir iş gününde, günde bir işletmeye hizmet vermesini sağlamak.
g)
Personelin izin veya rapor alması halinde, bu personel üzerindeki Çevre İzin ve
Lisans Yönetmeliği EK-1 veya EK-2 listelerinde yer alan işletmelere 16 iş
gününü aşmayacak şekilde diğer personel tarafından çevre yönetimi hizmeti
verilmesini sağlamak veya bu işletmeler için ilave personel istihdam etmek.
ğ)
Personelin hizmet vereceği işletmelere yapacağı ziyaret günlerini gösteren
aylık çalışma takvimini, bir önceki ayın yirminci günü ile son günü arasında
sistem üzerinden hazırlamak ve gerektiğinde o ay için hazırlanan çalışma
takvimindeki ziyaret günleri ile ilgili ileriye dönük değişikliğe ilişkin
güncelleme yapmak.
h)
Çevre yönetimi hizmeti verdiği işletmeler için hazırlamak zorunda olduğu bilgi,
belge ve raporların aslını işletmede, bir örneğini elektronik veya fizikî
olarak çevre yönetim biriminde en az beş yıl süreyle muhafaza etmek.
ı)
Çevre yönetim biriminin unvan veya adres değişikliği halinde, değişikliğin Türkiye
Ticaret Sicili Gazetesi’nde yayımlandığı tarihten itibaren 30 gün içinde
yeterlik belgesi başvurusu yapmak.
i)
Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği EK-1 listesine giren işletmelere çevre
yönetimi hizmeti verecek personelin çevre ile ilgili en az üç yıl ve üzeri
mesleki tecrübeye sahip olmasını sağlamak.
j)
Personelin Bakanlık tarafından yapılacak veya yaptırılacak, çevre mevzuatı ile
ilgili eğitim, toplantı ve benzeri bilgilendirici faaliyetlere katılımını
sağlamak.
(3)
Çevre danışmanlık firmalarının yükümlülükleri şunlardır:
a)
Birinci fıkrada yer alan iş ve işlemlerin yerine getirilmesini sağlamak.
b)
Personelin günde bir işletmeden fazla olmayacak şekilde çevre yönetimi hizmeti
vermesini sağlamak.
c)
Koordinatörlerin en fazla sekiz iş gününe eşdeğer işletmeye çevre yönetimi
hizmeti vermesini sağlamak.
ç)
Personelin, Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği EK-1 listesinde yer alan
işletmelerin her biri için ayda en az iki iş günü, EK-2 listesinde yer alan işletmelerin
her biri için ayda en az bir iş günü olmak üzere, ayda en fazla 16 iş gününe
eşdeğer işletmeye hizmet vermesini sağlamak.
d)
Personelin izin veya rapor alması halinde, bu personel üzerindeki Çevre İzin ve
Lisans Yönetmeliği EK-1 veya EK-2 listelerinde yer alan işletmelere 16 iş
gününü aşmayacak şekilde diğer personel tarafından çevre yönetimi hizmeti
verilmesini sağlamak veya bu işletmeler için ilave personel istihdam etmek.
e)
Personelin, Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği EK-1 veya EK-2 listelerinde yer
almayan işletmeler için (ç) bendinde belirtilen hizmet sürelerinin dışındaki
bir iş gününde, günde bir işletmeye hizmet vermesini sağlamak.
f)
Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği EK-1 listesine giren işletmelere çevre
yönetimi hizmeti verecek personelin çevre ile ilgili en az üç yıl ve üzeri
mesleki tecrübeye sahip olmasını sağlamak.
g)
İşletmeler ile sözleşmenin yapıldığı veya sona erdiği veya feshedildiği
tarihten itibaren bu durumu en geç 30 gün içinde sistem üzerinden bildirmek.
ğ)
Personelin hizmet vereceği işletmelere yapacağı ziyaret günlerini gösteren
aylık çalışma takvimini, bir önceki ayın yirminci günü ile son günü arasında
sistem üzerinden hazırlamak ve gerektiğinde o ay için hazırlanan çalışma
takvimindeki ziyaret günleri ile ilgili ileriye dönük değişikliğe ilişkin
güncelleme yapmak.
h)
Çevre yönetimi hizmeti verdiği işletmeler için hazırlamak zorunda olduğu bilgi,
belge ve raporların aslını işletmede, bir örneğini elektronik veya fizikî
olarak firmada en az beş yıl süreyle muhafaza etmek.
ı)
Personelin firmada işe başlaması veya işten ayrılması durumunda 30 gün içinde
gerekli değişikliği sistem üzerinden yapmak.
i)
6 ncı maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen personel ile ilgili asgari
şartların sağlanamaması hâlinde 30 gün içinde bu şartları sağlamak.
j)
Firmaların devredilmesi veya ortaklarının değişmesi halinde, bu durumu
değişikliğin Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nde yayımlandığı tarihten itibaren
30 gün içinde sistem üzerinden bildirmek.
k)
Firmanın unvan veya adres değişikliği halinde, değişikliğin Türkiye Ticaret
Sicili Gazetesi’nde yayımlandığı tarihten itibaren 30 gün içinde yeterlik
belgesi başvurusu yapmak.
l)
Kendisi ile aynı vergi numarasına sahip işletmelere çevre yönetimi hizmeti
vermemek.
m)
Çevre yönetimi hizmeti verilen işletmelerin çevre mevzuatı uyarınca yaptırmakla
yükümlü oldukları ölçüm ve analiz hizmetlerini, firmanın Türkiye Ticaret Sicili
Gazetesi’nde adı bulunan kişiler veya firma personeli tarafından kurulan
laboratuvarlara yaptırmamak.
n)
Firmanın ve çevre yönetimi hizmeti verdiği işletmelerin iletişim adreslerinde
yapılan değişiklikleri 30 gün içinde sistem üzerinden güncel hale getirmek.
o)
Firmanın resmi yazışmalarda kullanılmak üzere Kayıtlı Elektronik Posta (KEP)
adresini temin etmek, firmanın faaliyetlerinin yer aldığı ve tanıtımının
yapıldığı internet sitesini hazırlamak.
ö)
Personelin Bakanlık tarafından yapılacak veya yaptırılacak, çevre mevzuatı ile
ilgili eğitim, toplantı ve benzeri bilgilendirici faaliyetlere katılımını
sağlamak.
p)
İşletmeler ile yapılan sözleşmeleri 17 nci madde kapsamında Bakanlığın
belirleyeceği asgari fiyat tarifesi üzerinden yapmak ve sözleşmede belirtilen
fiyatın sağlandığına dair faturanın numarasını ve tarihini bir sonraki ay için
hazırlanan aylık faaliyet raporuna yazmak, yetkili makam tarafından
denetimlerde talep edilmesi halinde faturayı sunmak.
(4)
Koordinatörün yükümlülükleri şunlardır:
a)
Birinci ve üçüncü fıkralarda sıralanan yükümlülüklerin etkin, doğru ve
zamanında yürütülmesi için gerekli organizasyonu yapmak ve koordinasyonu
sağlamak.
b)
Personel ile birlikte çevre izni veya çevre izin ve lisans başvurularını ilgili
sistem üzerinden onaylamak.
c)
Personelin hazırladığı iç tetkik raporlarını incelemek, değerlendirmek ve
imzalamak.
ç)
İşletmelere atanan üç yıldan az mesleki tecrübeye sahip personel ile birlikte
iç tetkik ve eğitim çalışmalarına katılmak.
d)
Firmalara yapılan plânlı veya haberli denetimlerde hazır bulunmak ve istenen
bilgi ve belgeleri sunmak.
(5)
İşletmelerin yükümlülükleri şunlardır:
a)
Personelin etkin bir şekilde çalışması için gerekli araç, gereç ve uygun
çalışma mekânını sağlamak ve bu hususta gerekli düzenlemeleri yapmak, çevre
yönetimi hizmeti kapsamında talep edilen bilgi ve belgeleri zamanında temin
etmek.
b)
Aylık faaliyet raporları, iç tetkik raporları ve eğitim dokümanları başta olmak
üzere çevre yönetimi hizmetine ilişkin bilgi, belge ve raporların onaylı
örneklerini elektronik veya fizikî olarak işletmede en az beş yıl süre ile
muhafaza etmek.
c)
İşletmede uygunsuzluk tespit edilmesi durumunda uygunsuzluğu gidermek.
ç)
Bünyesinde görev yapan personelin ayrılması, yeterlik belgesinin askıya
alınması veya iptal edilmesi, kurdukları çevre yönetim biriminin yeterlik
belgesinin askıya alınması veya iptal edilmesi, firmayla yapmış oldukları
sözleşmenin iptal edilmesi, sözleşme süresinin sona ermesi, firmanın yeterlik
belgesinin askıya alınması veya iptal edilmesi durumunda; bu tarihlerden
itibaren en geç 30 gün içinde başka bir personel istihdam etmek veya çevre
yönetim birimi kurmak veya çevre danışmanlık firmasından çevre yönetimi hizmeti
almak, bu süre içinde çevre kirliliğine neden olmayacak şekilde gerekli
tedbirleri almak.
d)
İşletmede görev yapan personelin Bakanlık tarafından yapılacak veya
yaptırılacak çevre mevzuatı ile ilgili eğitim, toplantı ve benzeri
bilgilendirici faaliyetlere katılmasını sağlamak.
e)
İşletmeye yapılacak çevre mevzuatı ile ilgili plânlı veya haberli denetimleri
denetim tarihinden önce firmaya bildirmek.
f)
Çevre yönetimi hizmetinin alınması ile ilgili hükümleri bu Yönetmelik dışında
var ise mevzuatta yer alan diğer özel hükümlerle birlikte sağlamak.
(6)
İşletmede tam süreli olarak istihdam edilen personel, o işletme bünyesinde
çevre mevzuatı ve diğer mevzuat kapsamında görevlendirilebilir, ancak bu
personelin farklı bir işletmede veya firmada veya kuruluşta çevre mevzuatı veya
çevre mevzuatı dışında başka bir mevzuata ilişkin yetkilendirmeler kapsamında
elektronik sistemler üzerinden ataması yapılamaz.
(7)
İşletmede, çevre yönetim biriminde veya firmada çalışan ve sistem üzerinden
atanan personel çevre ile ilgili ölçüm ve analiz hizmetlerinin verildiği
laboratuvarlarda görev alamaz.
(8)
Firmada tam süreli istihdam edilen personel, firma bünyesinde bulunan çevre
mevzuatına ilişkin diğer yetkilendirmeler kapsamında görevlendirilebilir, ancak
bu personelin farklı bir firmada veya işletmede veya kuruluşta çevre mevzuatı
kapsamında elektronik sistemler üzerinden ataması yapılamaz.
(9)
Firmada tam süreli istihdam edilen personelin, istihdam edildiği firmada veya
farklı bir işletmede veya firmada veya kuruluşta çevre mevzuatı dışında başka
bir mevzuata ilişkin yetkilendirmeler kapsamında elektronik sistemler üzerinden
ataması yapılamaz.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yeterlik Belgesi Başvuruları ve Belgelerin Vize Edilmesi
Başvuruların yapılması ve değerlendirilmesi
MADDE 8- (1) Bu Yönetmelik uyarınca Bakanlığa
yapılacak başvurular 6 ncı maddede belirtilen şartlar sağlanarak, elektronik
veya mobil imza ile sistem üzerinden yapılır. Başvurularda başvuru ücretinin
yatırıldığını gösteren ödeme belgesi ile birlikte aşağıdaki belgelerin sisteme
yüklenmesi istenir:
a)
Çevre yönetimi hizmeti yeterlik belgesi başvurusunda;
1)
Eğitim durumunu gösteren lisans veya lisansüstü diploma veya mezuniyet belgesi,
2)
Son altı ay içinde çekilen vesikalık fotoğraf.
b)
Çevre yönetim birimi başvurusunda;
1)
Birimde çalışan tüm personelin sosyal güvenlik kurumu işe giriş bildirgeleri ve
bağkur veya sigorta hizmet dökümleri,
2)
Birimin unvan ve adres bilgilerini gösteren Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi.
c)
Çevre danışmanlık firması başvurusunda;
1)
Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi,
2)
Firmada çalışan tüm personelin sosyal güvenlik kurumu işe giriş bildirgeleri ve
bağkur veya sigorta hizmet dökümleri ile personel firma sahibi veya ortağı ise
bu durumu gösteren güncel tarihli resmi belgeler,
3)
Son 180 gün içinde alınan yer uygunluk yazısı.
(2)
Tüm başvurularda sisteme güncel iletişim bilgileri (elektronik posta, telefon
numarası ve benzeri) kaydedilir. Sistem üzerinden sunulan bilgilerde meydana
gelecek değişiklikler, değişiklik tarihinden itibaren 30 gün içinde sistem
üzerinden güncel hale getirilir.
(3)
Başvurular 20 gün içinde değerlendirilir.
(4)
Başvuruda eksik bilgi ve belge olması durumunda eksikliklerin 15 gün içinde
tamamlanması istenir, tamamlanmaması halinde başvuru reddedilir.
(5)
Sistem üzerinden sunulan belgelerin doğruluğu hakkında tereddüt oluşması
halinde Bakanlık asıllarını isteyebilir.
(6)
Başvurusu uygun bulunanlara sistem üzerinden elektronik ortamda, onaylandığı
tarihten itibaren dört yıl geçerliği bulunan yeterlik belgesi verilir.
(7)
Firmanın veya çevre yönetim biriminin unvan veya adres değişikliği ile
personelin kimlik bilgisi değişikliği nedeniyle yapacakları yeterlik belgesi
başvuruları sonucu, başvurusu uygun bulunanlara mevcut yeterlik belgesinin
geçerlik süresi sonuna kadar yeni yeterlik belgesi düzenlenir.
Yeterlik belgelerinin vize edilmesi
MADDE 9- (1) Yeterlik belgesi yenileme işleminin
yapıldığı vize başvuruları ücrete tabidir.
(2)
Vize işlemi için, mevcut yeterlik belgesinin geçerlik süresinin bitiminden en
az 30 gün veya en fazla bir yıl önce sistem üzerinden başvuruda bulunulur.
(3)
Yeterlik belgesi geçerlik süresinin sonuna kadar başvuru yapmayanların
belgeleri askıya alınır ve bu süre içinde çevre yönetimi hizmeti veremezler.
(4)
Yeterlik belgesi geçerlik süresinin bitiminden en az 30 gün önce vize başvurusu
yapmayanlar veya askı süresi içinde vize başvurusu yapanlardan, belge ücreti
yüzde 50 fazlasıyla alınır.
(5)
Yeterlik belgesi geçerlik süresinin bitiminden önce veya askı süresi içinde
vize başvurusu yaparak başvurusu uygun bulunanlara yeni yeterlik belgesi
verilir.
(6)
6 ncı maddenin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında yeterlik belgesi
alanların yeterlik belgelerinin vize edilmesinde, vize başvurusu tarihinde
Bakanlıkta çalıştıklarını belgelendirmeleri halinde ücret şartı aranmaz.
Yeniden başvuru
MADDE 10- (1) Yeterlik belgeleri;
a)
12 nci maddenin beşinci veya altıncı fıkraları kapsamında iptal edilenler iptal
tarihinden itibaren iki yıl sonunda,
b)
Kendi talepleri doğrultusunda iptal edilenler iptal tarihinden itibaren 180 gün
sonunda,
c)
12 nci maddenin yedinci fıkrası kapsamında iptal edilenler talep etmeleri
halinde,
6
ncı maddede belirtilen şartları sağlamak koşulu ile başvuru ücretini yüzde 100
fazlasıyla ödeyerek yeniden yeterlik belgesi başvurusu yapabilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Denetleme, Yeterlik Belgelerinin Askıya Alınması ve İptali
Personel, çevre yönetim birimi ve firmaların denetimi
MADDE 11- (1) Personel, çevre yönetim
birimi veya firmaların, yeterliklerinin devam edip etmediği ve yükümlülüklerini
yerine getirip getirmediği yetkili makam tarafından, sistem üzerinden veya
yerinden denetlenir.
(2)
Yetkili makam tarafından, firmalara veya işletmelere yapılan haberli, plânlı
veya ani denetim sonrasında, Ek-1’de yer alan personel değerlendirme formu veya
Ek-2’de yer alan çevre yönetim birimi değerlendirme formu veya Ek-3’te yer alan
çevre danışmanlık firması değerlendirme formundan uygun olanı doldurulur.
(3)
Denetimler sonrasında verilen ceza puanlarının denetim tarihinden itibaren 30
gün içinde sisteme girilmesi gerekir, bu ceza puanları sistem üzerinden
onaylandığı tarihten itibaren dört yıl geçerlidir.
Yeterlik belgelerinin askıya alınması ve iptali
MADDE 12- (1) Denetimler sonunda personelin
veya çevre yönetim birimlerinin veya firmaların;
a)
Yeterlik şartlarını taşımadıklarının tespit edilmesi halinde,
b)
Ek-1 personel değerlendirme formu veya Ek-2 çevre yönetim birimi değerlendirme
formu veya Ek-3 çevre danışmanlık firması değerlendirme formunda yer alan ceza
puanları toplamının son dört yıl içinde 100 ceza puanı olması halinde,
yeterlik
belgeleri 180 gün süre ile askıya alınır.
(2)
Çevre yönetim birimleri veya firmaların 6 ncı maddede belirtilen personel
sayısı ile ilgili asgari şartları sağlamaması halinde, yeterlik belgeleri 180
gün süre ile askıya alınır. Askı süresi içinde personel ile ilgili asgari
şartların sağlandığının yazılı olarak Bakanlığa bildirilmesi halinde, yeterlik
belgesi geçerlik süresi sonuna kadar sistem üzerinden aktif hale getirilir.
(3)
Firmaların bu Yönetmelik kapsamında temsilcilik veya irtibat bürosu açtığının
tespit edilmesi halinde, yeterlik belgeleri 180 gün süre ile askıya alınır.
(4)
Personelin 7 nci maddenin altıncı, yedinci, sekizinci veya dokuzuncu fıkraları
kapsamına aykırı çalıştığının tespit edilmesi halinde, yeterlik belgeleri 180
gün süre ile askıya alınır.
(5)
Denetimler sonunda personelin veya çevre yönetim birimlerinin veya firmaların;
a)
Yanlış veya yanıltıcı bilgi verdiğinin veya belge düzenlediğinin tespit
edilmesi halinde,
b)
Çevre kirliliğine sebep olacak şekilde, işletmenin çevre yatırımı yapmamasına
veya eksik yapmasına yol açacak durumları raporlarda belirtmediğinin tespit
edilmesi halinde,
c)
Ceza puanı toplamının son dört yıl içinde ikinci kez 100 ceza puanı olması
halinde,
yeterlik
belgeleri iki yıl süre ile iptal edilir.
(6)
Personelin 13 üncü maddenin birinci fıkrası kapsamında yeterlik belgesini
başkasına kiraladığının, sattığının tespit edilmesi halinde yeterlik belgesi
iki yıl süre ile iptal edilir.
(7)
Yeterlik belgelerinin vize işlemlerinin yapılmaması veya çevre yönetim birimi
veya firmaların askı süresi sonuna kadar eksikliklerini tamamlamamaları
durumunda askı süresi sonunda yeterlik belgeleri iptal edilir.
(8)
Yeterlik belgelerinin askıya alınması veya iptal edilmesi halinde;
a)
Yeterlik belgeleri askıya alınan veya iptal edilenler, Bakanlığın internet
sitesinde ilan edilir.
b)
Yeterlik belgelerinin askıya alındığı veya iptal edildiği tarihten önce;
yetkili makama sunulan çevre izni veya çevre izin ve lisans işlemlerinin
geçerli yeterlik belgesine sahip personel veya çevre yönetim birimi veya firma
tarafından tamamlanmasına izin verilir.
(9)
Beşinci fıkra kapsamında yeterlik belgesi iptal edilen firmaların sahibi veya
ortağı olarak veya Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nde adı bulunan diğer
kişilerin, başka bir ticarî firma adı ve unvanı ile iki yıl süreyle çevre
yönetimi hizmeti için yapacakları başvurular kabul edilmez.
(10)
Altıncı fıkra kapsamında yeterlik belgesi iptal edilen personelin, adının
bulunduğu Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi ile yapacağı firma yeterlik belgesi
başvurusu iki yıl süre ile kabul edilmez.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Devir, Şube ve Temsilcilik, Müteselsil Sorumluluk ve Bildirimler
Devir, şube ve temsilcilik
MADDE 13- (1) Yeterlik belgelerinin hiçbir
suretle başkasına kiralanmasına, kullandırılmasına, satılmasına, temsilcilik ve
irtibat bürosu açılması için kullanılmasına izin verilmez.
(2)
Çevre yönetimi hizmeti alımı sözleşmesi yapan firmalar, bu hizmeti başka
firmalara devredemez.
(3)
Firmaların şube açabilmeleri için, şube kuruluşunun Türkiye Ticaret Sicili
Gazetesi’nde ilân edilmesi ve firmanın taşıyacağı bütün şartları ve
yükümlülükleri şubenin de sağlaması zorunludur.
(4)
Çevre yönetim birimlerinin şube açabilmesi için, personel ile ilgili yeterlik
şartlarını ve yükümlülüklerini şubenin de sağlaması zorunludur.
(5)
Şube açmak isteyen firmaların veya çevre yönetim birimlerinin 8 inci madde
uyarınca Bakanlığa başvuru yapması gerekir.
Müteselsil sorumluluk
MADDE 14- (1) Bu Yönetmelikte belirtilen
yükümlülüklerin personel, çevre yönetim birimleri veya firmalar tarafından
yerine getirilmemesi, çevre yönetimi hizmeti alanların sorumluluklarını ortadan
kaldırmaz.
(2)
Bir işletmede, çevre yönetim biriminin veya personelin yanında, çevre
danışmanlık firmasından da çevre yönetimi hizmeti alınmış olması halinde,
hizmet verenlerin tamamı bu Yönetmelikte belirtilen yükümlülüklerden aynı
derecede sorumludur.
Bildirimler
MADDE 15- (1) Bakanlıkça gönderilecek yazı
veya bildirimlerin tebliğinde, başvuru sırasında sistemde kaydedilen iletişim
adresleri dikkate alınır. Bu adreslerde değişiklik olması halinde bu
değişikliği 30 gün içinde sistemde güncellemeyenlerin, daha önce kaydettiği
iletişim adreslerine yapılan yazı veya bildirimler geçerlidir.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Başvuru ücreti
MADDE 16- (1) Yeterlik belgesi başvuruları
ücrete tabidir. Bakanlığa yapılan yeterlik belgesi başvurusundan vazgeçilmesi
halinde başvuru ücreti iade edilmez. Ancak ilk defa çevre yönetimi hizmeti
yeterlik belgesi başvurusu yapacak personel için başvuru ücreti şartı aranmaz.
Asgari fiyat tarifesi
MADDE 17- (1) Bu Yönetmelik kapsamında
işletmeler ile firmalar arasında yapılacak sözleşmeler, sözleşme süresine
bakılmaksızın Bakanlığın belirleyeceği asgari fiyat tarifesi dikkate alınarak
yapılır. Firmalar tarafından birden fazla işletmeye çevre yönetimi hizmeti
verilmesi halinde, fiyat her bir işletme için ayrı ayrı belirlenir. Bir yıldan
daha uzun süreli yapılan sözleşmelerde, her hizmet yılı için bu maddede yer
alan hükümler dikkate alınarak asgari fiyat belirlenir.
(2)
Firmalar; çevre yönetimi hizmeti için Bakanlığın belirlediği asgari fiyat
tarifesinin altında bir fiyat uygulayamaz, ancak bu fiyat tarifesi üzerinde bir
fiyat tarifesi uygulayabilir.
(3)
İşletmeler ile firmalar arasında yapılacak sözleşmelerde belirtilen asgari
fiyat üzerinden iade faturası düzenlenemez.
(4)
Aylık asgari fiyat; sözleşmelerin imzalandığı tarihte geçerli olan, 22/5/2003
tarihli ve 4857 sayılı İş Kanunu uyarınca belirlenen katma değer vergisi hariç
aylık net asgari ücretin Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği EK-1 listesinde yer
alan işletmeler için 1/2’sine, EK-2 listesinde yer alan işletmeler için ise
1/3’üne, var ise işletmenin her çevre izni veya çevre izin ve lisans konusu
için ayrı ayrı olacak şekilde Bakanlıkça belirlenen çevre izin ve lisans birim
fiyat bedellerinin yüzde beşi eklenerek hesaplanır. Bu fiyat hizmet verilecek
her ay için ayrı ayrı belirlenir.
(5)
Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği EK-1 veya EK-2 listesinde yer almayan
işletmeler için aylık asgari fiyat sözleşmelerin imzalandığı tarihte
belirlenmiş olan aylık net asgari ücretin 1/3’ünden az olmayacak şekilde
belirlenir.
(6)
Aylık net asgari ücretin yıl içinde güncellenmesi halinde, aylık asgari fiyat
bir sonraki aydan itibaren geçerli olmak üzere güncel aylık net asgari ücret
dikkate alınarak hesaplanır.
(7)
İşletmelerin mevcut çevre izni veya çevre izin ve lisans konularına yeni çevre
izni veya çevre izin ve lisans konuları ilave edilecek ise ilave edilecek
konuyla ilgili başvurunun Bakanlığın ilgili sisteminden yapıldığı tarihi takip
eden sonraki aydan itibaren geçerli olmak üzere mevcut aylık asgari fiyata,
ilave edilecek çevre izni veya çevre izin ve lisans konularının birim fiyat
bedellerinin yüzde beşi de eklenerek yeni aylık asgari fiyat hesaplanır.
Düzenleme yapma
MADDE 18- (1) Bakanlık gerekli gördüğü
hallerde bu Yönetmeliğin uygulanmasına ilişkin düzenlemeler yapabilir.
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE 19- (1) 30/7/2019 tarihli ve 30847
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevre Yönetimi Hizmetleri Hakkında Yönetmelik
yürürlükten kaldırılmıştır.
Önceden alınan belgelerin geçerliği
GEÇİCİ MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe
girdiği tarihten önce çevre yönetimi hizmeti yeterlik belgesi alan personelin
belgeleri, belgede yer alan süre sonuna kadar geçerlidir. 9 uncu madde
kapsamında süresi içinde vize başvurusu yapılması halinde yeterlik şartları devam
eder, süresi içinde vize başvurusu yapmayanların yeterlik belgeleri iptal
edilir.
(2)
Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce, firmada koordinatör olarak
görev yapan personelin 6 ncı madde kapsamında çevre ile ilgili mesleki tecrübe
şartını sağlaması, sistem üzerinde kaydının olması ve firmanın 4/5 oranında
çevre mühendisi bulundurması koşulu ile talep edilmesi halinde sistem üzerinden
o personelin koordinatör olarak atanmasına izin verilir.
Yükümlülüklerin sağlanması
GEÇİCİ MADDE 2- (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe
girdiği tarihten önce çevre danışmanlık firması yeterlik belgesi almış firmalar
6 ncı maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen personel ile ilgili şartları bu
Yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren en geç 90 gün içinde sağlamakla yükümlüdür.
(2)
7 nci maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen aylık faaliyet
raporlarının ıslak imzalı olarak hazırlanmasına devam edilir. Ancak 1/1/2024
tarihinden itibaren, aylık faaliyet raporlarının ve aylık ziyarete ilişkin ön
değerlendirmelerin sistem üzerinden kaydedilmesi, aylık faaliyet raporlarının
işletme sahibi veya sorumlusu ile birlikte elektronik veya mobil imza ile
sistem üzerinden imzalanması zorunludur.
(3)
Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce işletmeler ile çevre danışmanlık
firmaları arasında yapılan sözleşmeler, 1/1/2023 tarihinden itibaren 17 nci
maddede belirtilen asgari fiyat tarifesi esas alınarak yenilenir. Ancak asgari
fiyata eşit veya bu fiyatın üzerinde ücret ile sözleşme imzalanması durumunda
sözleşmenin yenilenmesine gerek yoktur.
Mevcut ceza puanları
GEÇİCİ MADDE 3- (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe
girdiği tarihten önce personel, çevre yönetim birimleri veya firmaların
aldıkları ceza puanları bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren bir defaya
mahsus silinir.
Yürürlük
MADDE 20- (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 21- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı yürütür.