İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ
UZMANLIĞI YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1-
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; iklim değişikliği uzman yardımcılarının mesleğe
alınmaları, yetiştirilmeleri, yeterlik sınavları, iklim değişikliği
uzmanlığına atanmaları ile iklim değişikliği uzman ve uzman yardımcılarının
görev, yetki, hak ve sorumlulukları ile çalışma usul ve esaslarını
belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2-
(1) Bu Yönetmelik, İklim Değişikliği Başkanlığında istihdam edilecek iklim
değişikliği uzman ve uzman yardımcılarını kapsar.
Dayanak
MADDE 3-
(1) Bu Yönetmelik, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun ek 41 inci maddesi ile 4 sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili,
İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı
Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 792/H maddesinin birinci fıkrasına
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4-
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Çevre,
Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanını,
b) Başkan: İklim
Değişikliği Başkanını
c) Başkanlık:
İklim Değişikliği Başkanlığını,
ç) Birim: İklim
değişikliği uzmanı ve uzman yardımcılarının görev yaptıkları Başkanlık
hizmet birimlerini,
d) Birim amiri:
Başkanlık hizmet birimlerinin en üst amirlerini,
e) KPSS: 18/3/2002
tarihli ve 2002/3975 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında
Genel Yönetmelik uyarınca yapılan Kamu Personeli Seçme Sınavını,
f) ÖSYM: Ölçme,
Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığını,
g) Sınav hazırlık
komisyonu: İklim değişikliği uzman yardımcıları için düzenlenecek yarışma
sınavı ile ilgili hazırlıkları yapan komisyonu,
ğ) Sınav kurulu:
İklim değişikliği uzman yardımcılığı sınav kurulunu,
h) Tez: İklim
değişikliği uzmanlık tezini,
ı) Tez jürisi:
Uzman yardımcısının uzmanlık tezini değerlendiren jüriyi,
i) Uzman: İklim
değişikliği uzmanını,
j) Uzman
yardımcısı: İklim değişikliği uzman yardımcısını,
k) Yarışma
sınavı: İklim değişikliği uzman yardımcılığına giriş için yapılacak yazılı
ve sözlü veya yalnızca sözlü sınavı,
l) YDS: Yabancı
Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını,
m) Yeterlik
sınavı: İklim değişikliği uzmanlığı yeterlik sınavını,
n) Yeterlik sınav
komisyonu: Uzman yeterlik sınavını yapan komisyonu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Sınav Kurulu, Yarışma
Sınavı ve Atamaya İlişkin Esaslar
Sınav hazırlık
komisyonu ve görevleri
MADDE 5-
(1) Sınav hazırlık komisyonu, Başkanın onayı ile en az biri Yönetim
Hizmetleri Dairesi Başkanlığından ve en az bir uzmandan olmak üzere bir başkan
ve dört üyeden teşekkül eder. Ayrıca, aynı usulle dört yedek üye
belirlenir.
(2) Sınav
hazırlık komisyonu; yarışma sınavının hazırlık çalışmalarını yapar, yarışma
sınavı başvurularını inceler ve aranan şartların adaylarda mevcut olup
olmadığını tespit eder. Sınava katılacak sayıda adayı tutanak ile
belirleyip müracaat için belirlenen son günden itibaren on gün içinde
Yönetim Hizmetleri Dairesi Başkanlığına bildirir.
Sınav kurulu
MADDE 6-
(1) Sınav kurulu; Başkan veya görevlendireceği başkan yardımcısının
başkanlığında, en az daire başkanı düzeyinde yöneticiler ile en az bir
uzmandan olmak üzere başkan dahil beş üyeden oluşur. Yönetim Hizmetleri
Dairesi Başkanı sınav kurulunun doğal üyesidir. Ayrıca, aynı usulle beş
yedek üye belirlenir. İhtiyaç hâlinde, üniversite öğretim üyeleri arasından
en fazla iki kişi, sınav kurulunda asıl üye olarak görevlendirilebilir.
(2) Sınav
kurulunun asıl ve yedek üyeleri Başkan tarafından belirlenir.
Sınav
kurulunun görevleri
MADDE 7-
(1) Sınav kurulunun görevleri şunlardır:
a) Yarışma sınavı
sorularını hazırlamak veya hazırlatmak.
b) Yarışma
sınavını yapmak veya yaptırmak.
c) Yarışma sınavı
sonuçlarını değerlendirmek.
ç) Yarışma sınavı
sonuçlarına göre adayların başarı sıralamasını yapmak.
Sekretarya
hizmetleri
MADDE 8- (1)
Sınav hazırlık komisyonu, sınav kurulu ile yeterlik sınav komisyonunun
sekretarya hizmetleri Yönetim Hizmetleri Dairesi Başkanlığınca yürütülür.
Yarışma sınavı
MADDE 9-
(1) Uzman yardımcıları, mesleğe yarışma sınavı ile alınır. Sınavın
açılmasına Başkanın teklifi üzerine Bakanın oluru ile karar verilir. Bakan
olurunda ihtiyaca göre hangi öğrenim dalında ne kadar uzman yardımcısı
alınacağı da tespit edilip yapılacak sınav ilanında belirtilir. Yarışma
sınavı, kadro ve ihtiyaç durumuna göre Başkanlıkça uygun görülen zamanlarda
ve öğrenim dallarında sınav kurulu tarafından yapılır. Yarışma sınavının,
yazılı ve sözlü olarak iki aşamalı veya yalnızca sözlü olarak yapılmasına
sınav kurulunca karar verilir.
(2) Yarışma
sınavına; KPSS sonuçlarına göre, sınav ilânında belirtilen taban puan esas
alınarak, atama yapılacak kadro sayısının yirmi katına, yalnızca sözlü
sınav yapılması halinde sözlü sınava çağrılacak aday sayısı yarışma sınavı
duyurusunda belirtilen kadronun dört katına kadar aday çağrılır. Son
sıradaki adayla aynı puanı alan adaylar da yarışma sınavına çağrılır.
Yarışma sınavı
duyurusu
MADDE 10-
(1) Atamada bulunulacak olan kadroların Başkanlıkça belirlenen derece ve
sayıları, öğrenim dallarına göre kontenjanları, KPSS puan türleri, asgarî
taban puan ve puan sıralamasına göre kaç adayın davet edileceği, yarışma
sınavına katılacak olanlarda aranan genel ve özel şartlar, müracaat tarihi,
yeri, şekli ve istenecek belgeler, yarışma sınavının yeri, şekli, tarihi,
sınav konuları ile ağırlık puanları ve diğer hususlar; sınava başvuru için
öngörülen son tarihten en az otuz gün önce Resmî Gazete’de,
Cumhurbaşkanınca belirlenen kurumun internet sayfasında ve Başkanlık
internet sayfasında ilân edilmek suretiyle duyurulur.
(2) Yarışma
sınavına, öğrenim dalları itibarıyla alınacak uzman yardımcısı sayısı kadar
başvurunun olmaması hâlinde kadro ve ihtiyaç durumuna göre birinci fıkra
hükmü doğrultusunda ilan edilmek suretiyle öğrenim dalları arasındaki
sayısal belirleme ve değişiklik yapma yetkisi Başkanlığa aittir.
Başvuru
şartları
MADDE 11- (1)
Uzman yardımcılığı yarışma sınavına katılabilmek için;
a) 657 sayılı
Kanunun 48 inci maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinde belirtilen genel
şartlara sahip olmak,
b) Başkanlığın
ihtiyaçları doğrultusunda ilan edilecek kontenjan çerçevesinde;
1) En az dört
yıllık lisans eğitimi veren hukuk, siyasal bilgiler, iktisadî ve idarî
bilimler, iktisat, işletme fakülteleri ile bunlara denkliği Yükseköğretim
Kurulu tarafından kabul edilen yurt içindeki veya yurt dışındaki
yükseköğretim kurumlarının birinden mezun olmak,
2) En az dört
yıllık lisans eğitimi veren mimarlık ve mühendislik fakültelerinden veya
Başkanlıkça yürütülen hizmetlerin gerektirdiği ve ilanda belirtilen az dört
yıllık lisans eğitimi veren yükseköğretim kurumları ile bunlara denkliği
Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen yurt içindeki veya yurt
dışındaki yükseköğretim kurumlarının birinden mezun olmak,
c) Son başvuru
tarihi itibarıyla, geçerlik süresi dolmamış KPSS’den, yarışma sınavı
duyurusunda belirtilen puan türlerine göre asgarî puanı almış olmak,
ç) İngilizce,
Fransızca, Almanca veya Başkanlıkça tespit edilecek diğer yabancı dillerden
en az biri için YDS’den veya dil yeterliği bakımından buna denkliği ÖSYM
tarafından kabul edilen ve uluslararası geçerliliği bulunan başka bir
sınavdan Başkanlıkça ilan edilen puan veya üstünü almış olmak,
d) Yarışma
sınavının yapıldığı yılın ocak ayının birinci günü itibarıyla otuz beş
yaşını doldurmamış olmak,
gerekir.
Başvuruda
istenecek belgeler ve başvuru şekli
MADDE 12-
(1) Uzman yardımcılığı yarışma sınavına başvuru; Başkanlık internet
sayfasından temin edilerek doldurulacak, içinde adayın fotoğrafı, nüfus
bilgileri, KPSS puanı, YDS puanı, yükseköğrenimini bitirdiğine dair belge
ve özgeçmişinin de bulunduğu başvuru formuyla elektronik ortamda yapılır.
(2) Duyuruda
belirtilmesi şartıyla Başkanlık, uzmanlık alanına ilişkin gerekli gördüğü
diğer belgeleri de isteyebilir.
(3) Bu maddede
istenen belge ve bilgilerin teyidi ilgili kurum ve kuruluşlardan
Başkanlıkça yapılır.
Başvuruların
incelenmesi ve adayların sınava kabulü
MADDE 13-
(1) Sınav hazırlık komisyonu, süresinde yapılan başvuruları inceleyerek
adaylarda aranan şartların mevcut olup olmadığını tespit eder ve yarışma
sınavına katılmaya hak kazananları Başkanlık internet sayfasında ilan eder.
(2) Yarışma
sınavının yazılı bölümünün Başkanlıkça yapılması halinde, yarışma sınavına
girme hakkı kazanan adaylara fotoğraflı sınav giriş belgesi verilir. Sınav
giriş belgesinde kimlik bilgileri, sınav yeri ve tarihi yer alır. Sınav
giriş belgesi olmayan adaylar sınava katılamaz.
(3) Yarışma
sınavına katılacakların listesine, isim listesinin ilanından itibaren beş
gün içinde itiraz edilebilir. Yapılan itirazlar sınav kurulunca itiraz
tarihinden itibaren en geç beş gün içerisinde sonuçlandırılır. Bu süre,
incelemenin zorunlu kılması halinde en fazla on güne kadar uzatılabilir.
(4) Başvurusu
kabul edilip, isimleri yarışma sınavına katılabilecekler arasında yer
alanlardan, gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenlerin sınavları
geçersiz sayılır ve atamaları yapılmaz. Bunların atamaları yapılmış olsa
dahi iptal edilir. Bunlar hiçbir hak talep edemez ve haklarında 26/9/2004
tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun ilgili hükümleri uygulanmak
üzere Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur. Bu şekilde
Başkanlığı yanıltanlar kamu görevlisi ise durumları çalıştıkları kurumlara
bildirilir.
(5) Başvuru
şartlarını haiz olmayanların kendilerine ilişkin başvuru ile ilgili
belgeleri talepleri halinde, kendilerine elden iade edilir.
Yazılı sınav
konuları
MADDE 14-
(1) 11 inci maddenin birinci fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt
bendinde belirtilen fakültelerden mezun olanlar için yazılı sınav konuları
şunlardır:
a) Genel kültür
ve genel yetenek.
b) Hukuk;
1) Anayasa hukuku
(genel esaslar).
2) İdare
hukukunun genel esasları ve idari yargı.
3) Ceza hukuku
(genel esaslar).
4) Ceza
muhakemesi hukuku (genel esaslar).
5) Medeni hukuk
(genel esaslar).
6) Borçlar hukuku
(genel esaslar).
7) Ticaret hukuku
(genel esaslar).
c) İktisat;
1) İktisat
teorisi (mikro iktisat, makro iktisat).
2) İktisadi
düşünceler ve doktrinler tarihi.
3) Para, banka,
kredi ve konjonktür.
4) Uluslararası
iktisadi ilişkiler ve teşekküller.
5) İşletme
iktisadı.
6) Güncel
ekonomik sorunlar.
ç) Maliye;
1) Genel maliye
teorisi ve maliye politikaları.
2) Kamu
giderleri.
3) Bütçe.
d) Muhasebe;
1) Genel
muhasebe.
2) Bilanço
analizi ve teknikleri.
3) Ticari hesap.
e) Başkanlığın
görev alanına ait bilgiler.
(2) 11 inci maddenin
birinci fıkrasının (b) bendinin (2) numaralı alt bendinde belirtilen
fakültelerden mezun olanlar için yazılı sınav konuları şunlardır:
a) Genel kültür
ve genel yetenek.
b) Üniversite
eğitimine ait mesleki bilgiler.
c) Başkanlığın
görev alanına ait bilgiler.
(3) Yazılı
sınavda yöneltilecek soruların ait olduğu konuların alt konuları sınav
ilanında duyurulur.
Yazılı sınav
MADDE 15-
(1) Yazılı sınav, Başkanlık tarafından yapılabileceği gibi ÖSYM’ye veya bu
konuda uzmanlaşmış diğer kamu kurum ve kuruluşlarına da yaptırılabilir.
(2) Sınav
sorularının % 60’ı adayların mezuniyet durumlarına göre belirlenen
konulardan, %20’si genel kültür ve genel yetenek konularından ve % 20’si
ise Başkanlık görev alanı ile ilgili ilanda belirtilen konulardan
hazırlanır.
(3) Sınavın
Başkanlık dışındaki bir kuruluşa yaptırılmasına karar verildiği takdirde,
sınava ilişkin hususlar, Başkanlık ve ilgili kuruluş arasında protokol ile
belirlenir.
(4) Yazılı
sınavın Başkanlık tarafından yapılması halinde sınav soruları, sınav kurulunun
belirleyeceği üniversitelerin öğretim üyeleri veya kamu personeli
tarafından sınav duyurusunda belirtilen alanlara uygun olarak ayrı ayrı
hazırlanıp söz konusu kurula sunulur. Yazılı sınav soruları, puanları ve
sınav süresini gösterir tutanak, sınav kurulu başkanı ve üyeleri tarafından
imzalanır.
(5) Çoğaltılan
soru kâğıtları, zarflar içerisine konularak mühürlenmek suretiyle kapatılıp
muhafaza edilir ve sınav salonunda adayların huzurunda açılır.
(6) Yazılı sınav
sorularının hazırlanması, muhafazası ve sonuçlarının değerlendirilmesinde
gizliliğe riayet edilir.
(7) Başkanlık
tarafından yapılacak yazılı sınav, sınav kurulu başkanlığı tarafından bu iş
için görevlendirilen personel ile sınav kurulu üyelerinin gözetimi ve
denetimi altında yapılır.
(8) Sınavın
başlama ve bitiş saati, kaç adayın katıldığı, her adayın kullandığı cevap
kâğıdı adedini gösteren tutanak düzenlenir. Toplanan cevap kâğıtları ve
tutanaklar, zarf içine konularak kapatılıp mühürlendikten sonra sınav
kurulu başkanına teslim edilir.
(9) Tutanaklar,
salon başkanı ve gözetim ve denetim ile görevli olanlar tarafından da
imzalanır.
Yazılı sınav
sonuçlarının değerlendirilmesi
MADDE 16-
(1) Yazılı sınavın Başkanlık tarafından yapılması hâlinde; sınav kurulu,
sınav kâğıtlarını değerlendirmek üzere üye tam sayısı ile toplanır; cevap
kâğıtlarının bulunduğu kapalı zarf açılır ve cevap kâğıtları
numaralandırılır. Cevap kâğıtlarının değerlendirme notu, kâğıtların
numaralarının yer aldığı cetvele yazılarak sınav kâğıdı ile birlikte sınav
kurulu başkanına teslim edilir. Sınav kurulu başkanınca, cevap kâğıtlarında
adayların adının yazılı bulunduğu kısımları açılarak adayların isimleri
cevap kâğıdı numarasına göre değerlendirme notunun yer aldığı cetvelin
ilgili sütununa geçirilir.
(2) Başarı
sıralamasına göre hazırlanan liste, sınav değerlendirmesinin neticelendiği
günü takip eden beş iş günü içinde Başkanlığın internet sayfasında
yayımlanmak suretiyle duyurulur. Sınavı kazanan adaylara ayrıca tebligat
yapılmaz. İlgililer, duyuru tarihinden itibaren beş iş günü içerisinde
sınav sonuçlarına itiraz edebilir. Yapılan itirazlar sınav kurulunca otuz
gün içinde sonuçlandırılır.
(3) Yazılı
sınavın değerlendirmesi yüz tam puan üzerinden yapılır. Yazılı sınavda
başarılı sayılabilmek için en az yetmiş puan almak gerekir.
(4) Yazılı
sınavda başarılı olanlar arasından, en yüksek puandan başlanarak yarışma
sınavı duyurusunda belirtilen kadronun dört katı kadar aday sözlü sınava
çağrılır. Çağrılacak olan son sıradaki aday ile eşit puana sahip adayların
tamamı da sözlü sınava çağrılır.
Sözlü sınav
MADDE 17-
(1) Yalnızca sözlü sınav yapılmasına karar verilmesi halinde sözlü sınava
çağrılacak aday sayısı yarışma sınavı duyurusunda belirtilen atama
yapılacak kadro sayısının dört katından fazla olamaz.
(2) Yazılı
sınavdan sonra yapılan veya doğrudan yapılan sözlü sınavda adaylar;
a) Sınav
konularına ilişkin bilgi düzeyi,
b) Bir konuyu
kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve muhakeme gücü,
c) Liyakati,
temsil kabiliyeti, davranış ve tepkilerinin mesleğe uygunluğu,
ç) Özgüveni, ikna
kabiliyeti ve inandırıcılığı,
d) Genel yetenek
ve genel kültürü,
e) Bilimsel ve
teknolojik gelişmelere açıklığı,
yönlerinden
değerlendirilerek, ayrı ayrı puan verilmek suretiyle gerçekleştirilir.
(3) Adaylar,
kurul tarafından ikinci fıkranın (a) bendi için elli puan, (b) ila (e)
bentlerinde yazılı özelliklerin her biri için onar puan üzerinden
değerlendirilir ve verilen puanlar ayrı ayrı tutanağa geçirilir. Bunun
dışında sözlü sınav ile ilgili herhangi bir kayıt sistemi kullanılmaz.
(4) Sözlü sınavda
başarılı sayılmak için, kurul başkan ve üyelerinin yüz tam puan üzerinden
verdikleri puanların aritmetik ortalamasının en az yetmiş olması şarttır.
(5) Sözlü sınav
sonuçlarına, açıklandığı tarihten itibaren beş gün içinde yazılı olarak
itiraz edilebilir. İtiraz, sınav kuruluna yapılır ve sınav kurulu
tarafından yedi gün içinde sonuçlandırılır. İtiraz sonucu verilen karar
kesindir.
Yarışma
sınavının değerlendirilmesi
MADDE 18-
(1) Sınav kurulu, yarışma sınavının yazılı ve sözlü olarak yapılması
halinde bu sınavlardan alınan puanların aritmetik ortalamasını, sadece
sözlü sınav yapılması halinde sözlü sınav puanını başarı puanı olarak
tespit eder ve nihai başarı sıralamasını ilan edilen kontenjanlar çerçevesinde
mezuniyet alanlarına göre ayrı ayrı yapar. Başarı puanı en yüksek olan
adaydan başlanmak suretiyle ilanda belirtilen kadro sayısı kadar asıl aday
belirlenir. Alınacak uzman yardımcısı kadro sayısının yarısını geçmemek
kaydıyla yedek liste belirlenir.
(2) Adayların
yazılı ve sözlü sınavda başarı ortalamaları eşit ise yazılı sınav puanı
yüksek olan daha başarılı sayılır. Yazılı sınav sonuçları da eşit ise KPSS
puanı yüksek olan başarılı sayılır.
(3) Sınav kurulu,
öğrenim dalları itibarıyla yarışma sınavı başarı listesini ve uzman
yardımcısı olarak atanabilecek adayların listesini Bakan onayına sunar.
Listelerin Bakan tarafından onaylanmasını müteakip sonuçları, Başkanlığın
internet sayfasında duyurulur. Yarışma sınavını kazanan adaylara ayrıca
yazılı tebligat yapılır.
Ataması
yapılacaklardan istenilecek belgeler
MADDE 19-
(1) Sınavda başarılı olan adaylar;
a) Görevini
devamlı yapmaya engel olabilecek akıl hastalığı olmadığına dair yazılı
beyanını,
b) Adli sicil
kaydı yazılı beyanını,
c) Erkek adaylar
için askerlik durumuna dair yazılı beyanını,
ç) 4 adet
vesikalık fotoğrafını,
sınav neticesinin
yazılı olarak bildirildiği tarihi takip eden on beş gün içerisinde
Başkanlık Yönetim Hizmetleri Dairesi Başkanlığına teslim ederler.
(2) Gerçeğe
aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenler hakkında, 13 üncü maddenin
dördüncü fıkrasına göre işlem yapılır.
Uzman
yardımcılığına atama
MADDE 20-
(1) Yarışma sınavında başarılı olan ve atanmaya hak kazanan adaylardan,
Başkanlık tarafından belirlenen süre içerisinde belgelerini teslim
edenlerin, uzman yardımcısı kadrolarına atamaları yapılır.
(2) Sınavda
başarılı olup göreve başlamayanlardan veya ataması yapılıp da herhangi bir
sebeple görevden ayrılanlardan boşalan kadroya, durumun tespitinden itibaren
en geç iki yıl içinde yeni bir sınav yapılıncaya kadar yarışma sınavı
başarı sırası dikkate alınarak yedek listeden atama yapılabilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Uzman Yardımcılığının
Süresi ve Yetiştirilmesi, Uzmanlık Tezi ve Yeterlik Sınavı
Uzman
yardımcılığının süresi ve uzman yardımcılarının yetiştirilmesi
MADDE 21-
(1) Uzman yardımcılığı süresi en az üç yıldır.
(2) Uzman
yardımcısı olarak atananlar, bu kadroda bulundukları sürece, uzmanlığın
gerektirdiği bilgi, beceri ve etik değerleri kazanmaları maksadıyla
verilecek görevlerin yanı sıra;
a) Başkanlığın
teşkilât yapısı, görevleri ve çalışma usul ve esasları hakkında bilgi ve
tecrübe kazanmaya,
b) Başkanlığın
hizmet sahasına giren konulara ilişkin mevzuata ve bu mevzuatın
uygulanmasına ilişkin bilgi ve becerileri kazanmaya,
c) Yazışma, rapor
yazma, inceleme ve araştırma teknikleri konularında gerekli bilgi ve
yeteneği kazanmaya,
ç) Meslekî
konularda ilmî ve teknik çalışma ve araştırma alışkanlığını kazanmaya,
d) Yabancı dil
bilgisini geliştirmeye,
e) Başkanlığın
hizmet sahası ile ilgili olarak, millî ve milletlerarası konferans, seminer
ve eğitim programlarına iştirake ve temsil kabiliyetini geliştirmeye,
yönelik
çalışmalarda bulunurlar.
Tez konusunun
belirlenmesi ve tezin hazırlanması
MADDE 22-
(1) Uzman yardımcısı; aylıksız izin, toplamda üç ayı aşan hastalık ve
refakat izni hariç olmak üzere, adaylıkta geçen süre dâhil en geç ikinci
yılın sonunda, Başkanlığın görev sahası ile ilgili konularda bir tez konusu
seçer ve bu konuda, Başkanlıkça belirlenen şekle uygun olarak tez projesi
hazırlar.
(2) Tez projesi,
uzman yardımcısının istihdam edildiği birim amirinin onayına sunulur. Onay
işlemleri en geç on gün içerisinde tamamlanır. Uygun bulunmayan projeler,
yeni bir proje hazırlanması maksadıyla onaylama süresi içerisinde gerekçesi
belirtilerek iade edilir. Uzman yardımcısı, iade tarihinden itibaren en geç
bir ay içinde yeni bir proje hazırlayarak onaya sunar. Tez projesinin
ikinci defa reddi hâlinde, uzman yardımcısı, birim amirince hazırlatılan
tez projesine göre tezini hazırlar.
(3) Tez
projesinin onaylama işlemi on gün içerisinde uzman yardımcısına tebliğ
edilir ve tez konusu kesinleşmiş olur. Uzman yardımcısı, aylıksız izin,
toplamda üç ayı aşan hastalık ve refakat izni hariç olmak üzere, adaylıkta
geçen süre dâhil en geç üçüncü yılın sonunda tezini hazırlayarak görevli
bulunduğu birim âmirine teslim eder.
(4) Tez hazırlama
süresi, birim amirince bir defaya mahsus olmak üzere en fazla altı ay
uzatılabilir.
(5) Tez konusunun
başka bir kurum ve kuruluşta uzmanlık, yüksek lisans, doktora tezi veya
başka bir ad altında aynı şekilde incelenip savunulmamış olması zorunludur.
Uzman yardımcısının hazırlayacağı tezin kendi görüş ve değerlendirmeleri
ile önerilerini içermesi ve bilimsel çalışma etiğine uygun olması gerekir.
(6) Uzman
yardımcısı, uzmanlık tezini tez danışmanının rehberliğinde bilimsel
esaslara uygun olarak hazırlar. Tezde savunulan fikir ve görüşlerin
özgünlüğü ile sorumluluğu tezi hazırlayan uzman yardımcısına aittir, bu
görüşler Başkanlık görüşünü yansıtmaz.
(7) Uzman
yardımcısının tezini hazırlayabilmesi maksadıyla Başkanlıkça gereken imkân
ve kolaylıklar sağlanır.
Tez danışmanı
MADDE 23-
(1) Uzmanlık tezinin hazırlanması safhasında uzman yardımcısına rehberlik
etmek ve tezin, tez yazmanın akademik usul ve esaslarına, seçilen konunun
mahiyetine, Başkanlığın görev sahası ile ilgili hususlara ve onaylanan tez
projesine uygunluğunu temin etmek üzere, uzman yardımcısının istihdam
edildiği birim amirince, uzman yardımcısının da önerisi ile bir danışman
belirlenir. Danışman, uzman yardımcısına tez hazırlama safhasında yardımcı
olmak maksadıyla tavsiyelerde bulunur.
(2) Tez
danışmanı, tez konusunun kesinleşmesini izleyen iki ay içinde Başkanlıkta
görevli uzmanlar, daire başkanı ve üstü personel arasından belirlenir.
Gerektiğinde yükseköğretim kurumlarında görevli öğretim üyelerinden de
danışman belirlenebilir.
(3) Uzman
yardımcısı en fazla bir kere olmak üzere tez danışmanını değiştirebilir.
Danışmanın değiştirilmesi halinde uzman yardımcısının istihdam edildiği birim
amiri en geç bir hafta içerisinde yazılı olarak bilgilendirilir ve aynı
usulle yeni tez danışmanı belirlenir.
(4) Tez
hazırlanması ve danışmanlık ile ilgili usul ve esaslar Başkanlıkça bir
yönerge ile belirlenir.
Tez jürileri
MADDE 24- (1)
Tez jürileri; uzman yardımcısının görevlendirildiği birim, uzmanlık tezinin
konusu ve mezun olduğu bölüm gözetilerek ilgili birim amirinin teklifi ve
Başkanın onayı ile ilgili başkan yardımcısının başkanlığında, birim amiri
ve en az bir uzmandan müteşekkil beş üyeden oluşur. Ayrıca, aynı usulle iki
yedek üye belirlenir.
Tezin
değerlendirilmesi ve savunulması
MADDE 25-
(1) Uzman yardımcısının hazırladığı tez, birim amirince gecikmeksizin
uzmanlık tez jürisi üyelerine dağıtılır. Tez jürisi, Başkanlıkça belirlenecek
ölçütlere göre, teslim aldığı tezleri en geç bir ay içerisinde inceler ve
uzman yardımcısını bu sürenin bitiminden itibaren üç iş günü içerisinde,
tezini savunmak üzere davet eder. Bu davet, savunma toplantısı tarihinden
en az yedi gün önce yazılı olarak yapılır.
(2) Tez, uzman
yardımcısı tarafından dinleyicilere açık bir ortamda, tez jürisi önünde
sözlü olarak savunulur.
(3) Tez jürisi
üyelerinin her biri, savunma toplantısının ardından teze ilişkin
puanlamasını yapar. Yüz tam puan üzerinden yapılacak değerlendirmede,
verilen notların aritmetik ortalaması en az yetmiş puan olan tez, başarılı
kabul edilir. Tez jürisi, her bir üyenin vermiş olduğu puanları ve tezin
başarılı veya yetersiz sayılma nedenlerini içeren bir değerlendirme raporu
hazırlar.
(4) Uzman
yardımcısı, tezinin yetersiz bulunması halinde, altı aydan fazla olmamak
üzere verilen süre içinde yeniden bir tez hazırlamak veya aynı tezi
düzelterek sunmak zorundadır. İkinci defa tezi yetersiz bulunan uzman
yardımcısı, durumuna uygun memur unvanlı kadrolara atanır.
(5) Tez
jürisince, tezi ve savunması yeterli bulunduğu halde tezde düzeltmeye
gidilmesi gerektiğinin belirlenmesi durumunda, uzman yardımcısı iki ayı
aşmamak üzere verilecek ilave süre içerisinde istenilen düzeltmeleri
yaparak tezini teslim eder.
(6) Kabul edilen
tezler, elektronik veya basılı ortamda kişilerin özlük dosyasında saklanır
ve Başkanlık kütüphanesinde kullanıma açılır.
Yeterlik sınav
komisyonu, yeterlik sınavı ve değerlendirme
MADDE 26-
(1) Aylıksız izin ile toplamda üç ayı aşan hastalık ve refakat izinleri
hariç en az üç yıl fiilen çalışmış olan ve uzmanlık tezi kabul edilen uzman
yardımcısı yeterlik sınavına girmeye hak kazanır.
(2) Yeterlik
sınav komisyonu, Başkanın uygun göreceği başkan yardımcısının başkanlığında
en az daire başkanı düzeyindeki yöneticiler ile en az bir uzmandan olmak
üzere beş üyeden oluşur. Ayrıca, aynı usulle beş yedek üye belirlenir.
(3) Yeterlik
sınavı, yeterlik sınav komisyonu tarafından hazırlanacak sorular
doğrultusunda, yeterlik sınavına girmeye hak kazananlara Başkanlıkça
belirlenecek tarihlerde altıncı fıkra dikkate alınarak yazılı olarak çoktan
seçmeli usulle yapılır. Yeterlik sınavı; Çevre, Şehircilik ve İklim
Değişikliği Bakanlığı mevzuatı ile Başkanlığın görev alanına giren ve sınavdan
en az iki ay önce ilan edilen konulardan yapılır.
(4) Yeterlik
sınavında yüz tam puan üzerinden en az yetmiş puan alanlar başarılı
sayılır. Yeterlik sınavı sonucunda başarılı olanlardan en yüksek puandan
başlanmak suretiyle başarı puanına göre sıralanarak hazırlanan isim
listesi, Yönetim Hizmetleri Dairesi Başkanlığınca ilan edilir.
(5) Tez jürisince
tezi yeterli bulunduğu hâlde yeterlik sınavında başarılı olamayan veya
yeterlik sınavına girmeye hak kazandığı halde geçerli mazereti olmaksızın
sınav hakkını kullanmayanlara, bir yıl içinde ikinci kez sınav hakkı
verilir. Sınavda ikinci defa başarısız olan veya ikinci sınav hakkını
kullanmayanlar, uzman yardımcısı unvanını kaybeder ve Başkanlıkta durumuna
uygun memur unvanlı kadrolara atanır.
Uzmanlığa atanma
MADDE 27-
(1) Uzman yardımcısının uzman olarak atanabilmesi için;
a) Yeterlik
sınavında başarılı olması,
b) Yeterlik
sınavı tarihinde geçerli olan veya yeterlik sınavından itibaren en geç iki
yıl içinde alınmış bulunan YDS’den asgari (C) düzeyinde puana veya dil
yeterliği bakımından ÖSYM tarafından bunlara denkliği kabul edilen ve
uluslararası geçerliliği bulunan başka bir belgeye sahip olması,
şartları aranır.
(2) Birinci
fıkrada belirtilen şartları taşıyan uzman yardımcısı, sınav sonuçlarının
ilanından itibaren münhal kadro durumuna göre bir ay içerisinde uzman
olarak atanır.
(3) Birinci
fıkradaki şartlardan birini yerine getiremeyenler, uzman yardımcısı
unvanını kaybeder ve Başkanlıkta durumlarına uygun memur unvanlı kadrolara
atanır.
Uzmanlık
kıdemi
MADDE 28-
(1) Uzmanlığa aynı tarihte atananların kıdemleri, tez ve yeterlik
sınavındaki notların aritmetik ortalamasına göre yeterlik sınav
komisyonunca belirlenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Uzman ve Uzman
Yardımcılarının Görev, Sorumluluk ve Eğitimleri
Uzman yardımcılarının
görev ve sorumlulukları
MADDE 29-
(1) Uzman yardımcıları bağlı oldukları birim amirlerince belirlenen
uzmanların refakatinde ve onların gözetiminde;
a)
Görevlendirildikleri birimin günlük, kısa ve uzun vadeli işlerine katkıda
bulunmaktan,
b) Uzmanların
araştırma, inceleme ve diğer çalışmaları için gerekli ön hazırlıklar ile
araştırma, inceleme ve diğer çalışmaları yürütmekten,
c) Meslekî
bilgilerinin geliştirilmesinde faydalı olacak yayınları takip etmekten,
ç) Uzmanlar ile
birlikte kurum içi ve dışı toplantılar ile inceleme ve denetleme
programlarına katılmaktan,
d) Amirleri veya
uzman tarafından verilecek benzer görevleri yerine getirmekten,
görevli ve
sorumludurlar.
Uzmanların
görev ve sorumlulukları
MADDE 30-
(1) Uzmanlar birim amirine bağlı olarak;
a) Mevzuat ile
Başkanlığa verilmiş olan görevleri yürütmek ve Başkanlıkça yürütülen
çalışmaların gerektirdiği uzmanlık hizmetlerini yapmaktan,
b) Başkanlığın
görev alanı çerçevesinde araştırma ve incelemelerde bulunmak, proje üretmek
ve geliştirmekten,
c) Meslekî
mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatın geliştirilmesi ile ilgili
çalışmalarda bulunmak ve mevzuatın uygulamada aksayan yönlerine ilişkin
görüş ve tekliflerini bildirmekten,
ç) Yurt içinde ve
yurt dışında gerçekleştirilen toplantıları ve çalışmaları takip etmek,
gerekli görülen hâllerde, mevzuata ilişkin taslakların hazırlanmasına,
görüşülmesine katkıda bulunmak ve Başkanlık içi ve kurumlar arası toplantı
ve çalışmalara katılmaktan,
d) Meslekî
konularda gelişmeleri ve yayınları takip etmek, gerekli dokümanı toplamak
ve bu konularda gereken çalışma ve incelemelerde bulunmaktan,
e) Uzman
yardımcılarının bilgi ve tecrübelerinin geliştirilmesine yardımcı olmaktan,
f) Verilecek
benzer nitelikteki görevleri yapmaktan,
görevli ve sorumludurlar.
Uzmanların ve
uzman yardımcılarının eğitilmeleri
MADDE 31-
(1) Uzman yardımcılarına göreve başlamalarından itibaren Başkanlığın görev
ve faaliyetleri ile ilgili bilgi, birikim ve yeteneklerinin geliştirilmesi
amacıyla ihtiyaç duyulan zamanlarda hizmet içi eğitim verilir. Gerektiğinde
hizmet içi eğitim, üniversiteler ve ilgili diğer kurum ve kuruluşlar ile
işbirliği içinde yapılır veya yaptırılır.
(2) Uzmanlar ve
uzman yardımcıları Başkanlıkça uygun görülen kurum dışı kurs ve sertifika
programı niteliğindeki eğitimlerden ve Başkanlıkça hazırlanan bir program
dâhilinde yabancı dil eğitiminden faydalandırılabilirler.
(3) Eğitim
programlarında uzaktan eğitim yönteminden de yararlanılabilir.
Yurt dışında
eğitim
MADDE 32-
(1) Uzmanlar ve uzman yardımcıları, 657 sayılı Kanun ve 21/1/1974 tarihli
ve 7/7756 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Yetiştirilmek
Amacıyla Yurt Dışına Gönderilecek Devlet Memurları Hakkında Yönetmelik
çerçevesinde yurt dışına gönderilebilirler.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Uzmanlığa
yeniden atanma
MADDE 33-
(1) Uzman unvanını kazandıktan sonra herhangi bir sebeple Başkanlıktaki
görevinden ayrılmış olup da yeniden uzmanlığa atanmak isteyenler, boş kadro
bulunmak ve gereken şartları kaybetmemiş olmak kaydıyla, durumlarına uygun
uzman kadrolarına atanabilirler.
Hüküm
bulunmayan hâller
MADDE 34-
(1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hâllerde, 657 sayılı Kanun ve Kamu
Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel
Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE 35-
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 36-
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı
yürütür.
|