ÇEVRESEL ETKİ
DEĞERLENDİRMESİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1)
Bu Yönetmeliğin amacı, Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) sürecinde
uyulacak idari ve teknik usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1)
Bu Yönetmelik;
a) Çevresel Etki
Değerlendirmesi Başvuru Dosyası, Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu ile
Proje Tanıtım Dosyasının hangi tür projeler için isteneceği ve içereceği
konuları,
b) Çevresel Etki
Değerlendirmesi sürecinde uyulacak idari ve teknik usul ve esasları,
c) Çevresel Etki
Değerlendirmesi kapsamına giren projelerin başvuru, inşaat öncesi, inşaat,
işletme ve işletme sonrası izlenmesi, kontrolü ve denetlenmesini,
ç) Çevresel Etki
Değerlendirmesi sisteminin, çevre yönetiminde etkin ve yaygın biçimde
uygulanabilmesi ve kurumsal yapısının güçlendirilmesi için gerekli eğitim
çalışmalarını,
kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1)
Bu Yönetmelik, 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun 10 uncu
maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1)
Bu Yönetmelikte geçen;
a) Anons:
Gerçekleştirilmesi planlanan projenin ÇED süreci hakkında, projeden
etkilenecek veya etkilenmesi muhtemel halkın yaşadığı yer/yerlerde, ilgili
belediyeler ve muhtarlıklarca yapılan sesli duyuruyu,
b) Askıda ilan:
Gerçekleştirilmesi planlanan projenin ÇED süreci hakkında, projeden
etkilenecek veya etkilenmesi muhtemel halkın yaşadığı yer/yerlerde, il
müdürlüğü, kaymakamlık veya muhtarlık binasında bulunan askı ilan
yerlerinde yapılan yazılı duyuruyu,
c) Bakanlık:
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığını,
ç) Bakanlıkça
yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlar: Çevresel etki değerlendirmesi başvuru
dosyası, çevresel etki değerlendirmesi raporu, proje tanıtım dosyası, proje
ilerleme raporu hazırlamak ve sunmak için gerekli şartları taşıyan
kurum/kuruluşları,
d) Başvuru
bedeli: Ek-2’deki listede yer alan projelerin proje bedeline göre,
Bakanlıkça belirlenmiş olan ve başvuru sırasında proje sahibi veya
yetkilisi tarafından ödendiğine dair ibrazı gereken tutarı,
e) Çevresel etki
değerlendirmesi (ÇED): Gerçekleştirilmesi planlanan projelerin çevreye
olabilecek olumlu ve olumsuz etkilerinin belirlenmesinde, olumsuz yöndeki
etkilerin önlenmesi ya da çevreye zarar vermeyecek ölçüde en aza
indirilmesi için alınacak önlemlerin, seçilen yer ile teknoloji
alternatiflerinin belirlenerek değerlendirilmesinde ve projelerin
uygulanmasının izlenmesi ve kontrolünde sürdürülecek çalışmaları,
f) Çevresel etki
değerlendirmesi başvuru dosyası: Ek-3’te yer alan genel format esas
alınarak hazırlanan dosyayı,
g) Çevresel etki
değerlendirmesi genel formatı: Gerçekleştirilmesi planlanan ve Ek-1’deki
listede yer alan projelerin özelliklerini, yerini, olası etkilerini ve
öngörülen önlemleri içeren ve projeyi genel boyutları ile tanıtan ÇED
başvuru dosyasının hazırlanması sırasında esas alınacak Ek-3’teki genel
formatı,
ğ) Çevresel etki
değerlendirmesi gerekli değildir kararı: Ek-2’deki listede yer alan
çevresel etkileri ön inceleme ve değerlendirmeye tabi projelerin, çevre
üzerindeki muhtemel olumsuz etkilerinin, alınacak önlemler sonucunda ilgili
mer’i mevzuat ve bilimsel esaslara göre kabul edilebilir düzeyde olduğunun
belirlenmesi üzerine, projenin gerçekleşmesinde çevre açısından sakınca
görülmediğini belirten Bakanlık kararını,
h) Çevresel etki değerlendirmesi
gereklidir kararı: Ek-2’deki listede yer alan çevresel etkileri ön inceleme
ve değerlendirmeye tabi projelerin, incelenmesi ve değerlendirilmesi
sonucunda çevresel etki değerlendirmesi raporu hazırlanmasının gerektiğini
belirten Bakanlık kararını,
ı) Çevresel etki
değerlendirmesi inceleme alanı: Yapılması planlanan projenin ana ve
yardımcı ünitelerinin de içerisinde bulunduğu koordinatlarla
sınırlandırılan alanı,
i) Çevresel etki
değerlendirmesi olumlu kararı: Çevresel etki değerlendirmesi raporu
hakkında Komisyon tarafından yapılan değerlendirmeler dikkate alınarak,
projenin çevre üzerindeki muhtemel olumsuz etkilerinin, alınacak önlemler
sonucu ilgili mevzuat ve bilimsel esaslara göre kabul edilebilir düzeylerde
olduğunun belirlenmesi üzerine projenin gerçekleşmesinde çevre açısından
sakınca görülmediğini belirten Bakanlık kararını,
j) Çevresel etki
değerlendirmesi olumsuz kararı: Çevresel etki değerlendirmesi raporu
hakkında Komisyonca yapılan değerlendirmeler dikkate alınarak, projenin çevre
üzerindeki muhtemel olumsuz etkileri nedeniyle gerçekleştirilmesinde çevre
açısından sakınca görüldüğünü belirten Bakanlık kararını,
k) Çevresel etki
değerlendirmesi raporu: Ek-1’deki listede yer alan veya Bakanlıkça
"Çevresel Etki Değerlendirmesi Gereklidir" kararı verilen bir
proje için belirlenen özel formata göre hazırlanacak raporu,
l) Çevresel etki
değerlendirmesi raporu özel formatı: Çevresel etki değerlendirmesi
raporunun hazırlanmasında esas alınmak üzere; Komisyon tarafından projenin
önemli çevresel boyutları ile halkın bilgilendirilmesi ve sürece katılımı
toplantısındaki görüş ve öneriler göz önüne alınmak suretiyle Ek-3’teki
çevresel etki değerlendirmesi genel formatında belirtilen ana başlıklar
altında ele alınması gereken konuları tanımlayan formatı,
m) Çevresel etki
değerlendirmesi süreci: Gerçekleştirilmesi planlanan projenin çevresel etki
değerlendirmesinin yapılması için; başvuru, inşaat öncesi, inşaat, işletme
ve işletme sonrası çalışmaları kapsayan süreci,
n) Çevrimiçi ÇED
süreci yönetim sistemi: ÇED sürecindeki iş ve işlemlerin elektronik ortamda
gerçekleştirileceği sistemi,
o) Duyarlı
yöreler: Çevresel etkilere karşı biyolojik, fiziksel, ekonomik, sosyal ve
kültürel nitelikli özellikleri ile duyarlı olan veya mevcut kirlilik yükü
çevre ve halk sağlığını bozucu düzeylere ulaştığı belirlenen yörelerle,
ülkemiz mevzuatı ve taraf olunan uluslararası sözleşmeler uyarınca
korunması gerekli görülen ve Ek-5’te yer alan alanları,
ö) Denetim:
Gerçekleştirilmesi planlanan projeye dair "Çevresel Etki
Değerlendirmesi Gerekli Değildir" veya "Çevresel Etki
Değerlendirmesi Olumlu" kararı alındıktan sonra, inşaat öncesi,
inşaat, işletme ve işletme sonrası dönemine ilişkin, kararın verilmesine
esas teşkil eden şartlar doğrultusunda yürütülüp yürütülmediğinin tespit
edilmesine yönelik çalışmaların bütününü,
p) Entegre Proje:
Bu Yönetmeliğe tabi olan, faaliyet konuları veya işlevleri açısından
birbirine bağlı ve tamamlayıcı nitelikteki birden fazla faaliyeti kapsayan
projeleri,
r) Etki:
Gerçekleştirilmesi planlanan bir projenin; hazırlık, inşaat ve işletme
sırasında ya da işletme sonrasında, çevre unsurlarında doğrudan ya da
dolaylı olarak, kısa veya uzun dönemde, geçici ya da kalıcı, olumlu ya da
olumsuz yönde ortaya çıkması olası değişiklikleri,
s) Etki alanı:
Gerçekleştirilmesi planlanan bir projenin işletme öncesi, işletme döneminde
ve işletme sonrasında etkilediği alanı,
ş) Halk: Türkiye
Cumhuriyeti vatandaşları ile Türkiye’de ikamet eden yabancıları,
t) Halkın
bilgilendirilmesi ve sürece katılımı: ÇED sürecinin başlangıcından sonuna
kadar, halkı proje hakkında bilgilendirmek, projeye ilişkin görüş ve
önerilerini almak üzere paydaş katılım planında detayları belirlenen her
türlü etkinliği, (broşür, tanıtıcı film, resmi duyuru, toplantı,
bilgilendirme ofisi ve benzeri),
u) İlgili halk:
Gerçekleştirilmesi planlanan projeden etkilenen veya etkilenmesi muhtemel
olan halkı,
ü) İl müdürlüğü:
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğünü,
v) Kapsam dışı:
Niteliği, prosesi, türü, üretim yöntemi vb. itibariyle, bu Yönetmelikte yer
almayan veya bu Yönetmelikte yer almasına rağmen Ek-1 ve Ek-2’deki
listelerde belirlenen eşik değerlerin altında planlanan projeleri,
y) Kapsam ve özel
format belirleme: ÇED sürecine tabi projeler için halkın bilgilendirilmesi
ve sürece katılımı toplantısından sonra format verme aşamasına kadar
yapılacak iş ve işlemleri,
z) Komisyon:
Proje için verilecek özel formatın kapsamını belirlemek ve hazırlanan ÇED
raporunu inceleyip değerlendirmek üzere Bakanlık tarafından kurulan
Komisyonu,
aa) Kümülatif
etki değerlendirme: Yapılması planlanan projenin, planlandığı alan ile
projeden doğrudan etkilenecek alanlar veya kaynaklar üzerinde
oluşturabileceği çevresel risk ve etkilerinin; mevcut, planlanan veya proje
ile doğrudan ilgisi olabilecek diğer faaliyetlerle birlikte belirlenmesi ve
analiz edilmesini,
bb) Mücbir sebep:
ÇED Olumlu/ÇED Gerekli Değildir kararı verilmiş olan projeler için bu
Yönetmelikte tanımlanmış olan karar geçerlik süresi içerisinde yatırıma
başlanılmasına doğrudan engel teşkil edecek; doğal afet, olağanüstü hal,
idari yargı kararları (projenin tamamının yapılmasını etkileyecek şekilde
yürütmenin durdurulması/iptal kararı varsa) gibi dıştan gelen fiili bir
durumu,
cc) Özel format
bedeli: Ek-1’deki listede yer alan projelerin proje bedeline göre,
Bakanlıkça belirlenmiş olan ve ÇED raporu özel formatı verilebilmesi için
proje sahibi veya yetkilisi tarafından ödendiğine dair ibrazı gereken
tutarı,
çç) Paydaş
katılım planı: Planlanan projenin tüm aşamalarında, projeden etkilenebilecek
veya projeyi etkileyebilecek ya da proje ile ilgisi olabilecek tüzel/gerçek
kişilerle (paydaşlarla) ne şekilde, hangi yöntemler ve araçlar kullanılarak
iletişim kurulacağının ve bilgilendirme yapılacağının açıklandığı planı,
dd) Proje:
Gerçekleştirilmesi planlanan yatırımı,
ee) Proje bedeli:
Proje kapsamında, fiili olarak sahada yapılacak ünitelerin/tesislerin
asgari yatırım tutarını (Arazi edinimi, saha düzenlemesi, bina-inşaat
giderleri, makine-ekipman ile teçhizat giderleri, kurulum maliyetleri ve benzeri),
ff) Proje
ilerleme raporu: ÇED Olumlu kararı alındıktan sonra, komisyonca belirlenen
periyotlarda yatırımın inşaat öncesine ve inşaat dönemine ilişkin
kaydedilen gelişmeleri içeren raporu,
gg) Proje sahibi:
Projeyi gerçekleştirecek gerçek veya tüzel kişiyi,
ğğ) Proje tanıtım
dosyası: Çevresel etkileri ön inceleme ve değerlendirmeye tabi projeler
için Ek-4’te yer alan genel format esas alınarak hazırlanan dosyayı,
hh) Yatırıma başlama:
Yapılması planlanan proje için alınmış olan ÇED Olumlu/ÇED Gerekli Değildir
kararı sonrasında, karara konu projede yer alan ana veya yardımcı
ünitelerinin, mer’i mevzuat kapsamında gerekli izinleri alındıktan sonra
inşa faaliyetlerine başlanılmasını veya üretime geçilmesini,
ıı) Yatırım
süreci izleme: Gerçekleştirilmesi planlanan projeye dair "Çevresel
Etki Değerlendirmesi Olumlu" kararı alındıktan sonra, proje ilerleme
raporuna göre yapılan değerlendirmeleri,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Yetki
MADDE 5- (1)
Bu Yönetmeliğe tabi projeler hakkında "ÇED Olumlu", "ÇED
Olumsuz", "ÇED Gereklidir" veya "ÇED Gerekli
Değildir" kararlarını verme yetkisi Bakanlığa aittir. Ancak Bakanlık
gerekli gördüğü durumlarda "ÇED Gereklidir" veya "ÇED
Gerekli Değildir" kararının verilmesi konusundaki yetkisini,
sınırlarını belirleyerek il müdürlüğüne devredebilir.
(2) Bu Yönetmelik
hükümlerine göre karar (ÇED Olumlu/ÇED Gerekli Değildir) tesis edilmeden
önce;
a) Projenin
gerçekleştirilmesinin ilgili mevzuat bakımından uygun olmadığının tespiti
halinde, ÇED süreci aşamasına bakılmaksızın sonlandırılır. ÇED sürecinin
sonlandırıldığı Bakanlık ve il müdürlüğü internet sayfasından ilan edilir.
b) Proje sahibi
veya yetkili temsilcisinin talep etmesi halinde ÇED süreci, aşamasına
bakılmaksızın sonlandırılır. ÇED sürecinin sonlandırıldığı Bakanlık ve il
müdürlüğü tarafından internet sayfasından ilan edilir.
Çevresel etki
değerlendirmesi başvuru dosyası, çevresel etki değerlendirmesi raporu veya
proje tanıtım dosyası hazırlama yükümlülüğü
MADDE 6- (1)
Bu Yönetmelik kapsamındaki bir projeyi gerçekleştirmeyi planlayan gerçek
veya tüzel kişiler; Çevresel Etki Değerlendirmesine tabi projeleri için;
ÇED Başvuru Dosyasını ve ÇED Raporunu, Çevresel Etkileri Ön İnceleme ve
Değerlendirmeye Tabi Projeleri için de Proje Tanıtım Dosyasını, Bakanlıkça
yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlara hazırlatmak, ilgili makama sunulmasını
sağlamak ve proje kapsamında verdikleri taahhütlere uymakla yükümlüdürler.
(2) Kamu
kurum/kuruluşları, bu Yönetmelik hükümlerinin yerine getirilmesi sürecinde
proje sahiplerinin veya Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşların
isteyeceği konuya ilişkin her türlü bilgi, doküman ve görüşü vermekle
yükümlüdürler.
(3) Bu
Yönetmeliğe tabi projeler için "Çevresel Etki Değerlendirmesi
Olumlu" kararı veya "Çevresel Etki Değerlendirmesi Gerekli
Değildir" kararı alınmadıkça bu projelerle ilgili teşvik, onay, izin,
yapı ve kullanım ruhsatı verilemez, proje için yatırıma başlanamaz ve ihale
edilemez. Ancak bu durum söz konusu teşvik, onay, izin ve ruhsat
süreçlerine başvurulmasına engel teşkil etmez.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çevresel Etki
Değerlendirmesi Yöntemi
Çevresel etki
değerlendirmesi uygulanacak projeler
MADDE 7- (1)
Bu Yönetmeliğin;
a) Ek-1’deki
listede yer alan projelere,
b) "ÇED Gereklidir"
kararı verilen projelere,
c) Kapsam dışı
değerlendirilen veya kanunen muafiyeti bulunan projelere ilişkin kapasite
artırımı ve/veya alan genişletilmesinin planlanması halinde, mevcut proje
kapasitesi ve kapasite artışları toplamı ile birlikte projenin yeni
kapasitesinin Ek-1’deki listede yer aldığı projelere,
ÇED raporu
hazırlanması zorunludur.
Çevresel etki
değerlendirmesi sürecinin başlatılması ve komisyonun kuruluşu
MADDE 8- (1)
7 nci maddede tanımlanmış projeler ile ilgili olarak; proje sahibi
tarafından vekâleten yetkilendirilen ve Bakanlıkça verilmiş yeterlik
belgesi bulunan kurum/kuruluşlar, Ek-3’te yer alan ÇED genel formatı esas
alınarak hazırlanmış ÇED başvuru dosyasını Bakanlığa sunar.
(2) Bakanlık,
başvuru dosyasındaki bilgi ve belgeleri genel formata uygunluk bakımından
inceler. Bu işlemler 5 iş günü içinde tamamlanır. Ek-3’te yer alan ÇED
genel formatına uygun hazırlanmadığı anlaşılan ÇED başvuru dosyası,
eksiklikleri tamamlanmak üzere iade edilir. İade edilen ÇED başvuru dosyası
1 ay içinde yeniden sunulmazsa ÇED süreci sonlandırılır.
(3) İnceleme
sonucunda, başvuru dosyasının Ek-3’te yer alan genel formata uygun
hazırlandığına karar verilmesi halinde, Bakanlık tarafından başvuru
dosyasındaki bilgiler dikkate alınarak, ilgili kamu kurum ve kuruluşları
ile Bakanlık yetkililerinden oluşan bir Komisyon kurulur. ÇED süreci
içerisinde gerek görülmesi halinde komisyona üye eklenebilir veya
çıkarılabilir.
(4) Proje ile
ilgili olarak başvurunun yapıldığı, ÇED sürecinin başladığı, ÇED başvuru
dosyasının halkın görüşüne açıldığı ve ÇED süreci tamamlanana kadar projeye
ilişkin görüş ve önerilerin il müdürlüğüne veya Bakanlığa verilebileceğine
dair duyuru, Bakanlık ve il müdürlüğü internet sayfasında ilan edilir.
Ayrıca askıda ilan, anons ve benzeri şekilde de halka duyurulabilir.
(5) Bakanlık,
halkın bilgilendirilmesi ve sürece katılımı amacıyla yapılacak toplantının
tarihini ve ÇED raporu özel formatının belirlenmesi için görüş verilmesi
gereken nihai tarihi belirten bir yazıyı komisyon üyelerine gönderir.
Ek-3’te yer alan genel format doğrultusunda hazırlanmış ÇED başvuru dosyası
Komisyon üyelerine gönderilir.
(6) Bakanlık,
gerekli gördüğü hallerde, projenin konusu, türü ve proje için belirlenen
yerin özelliklerini de dikkate alarak; üniversiteler, enstitüler, araştırma
ve uzman kuruluşları, meslek odaları, sendikalar, birlikler, sivil toplum
örgütlerini de komisyona dâhil edebilir ve toplantılarına üye olarak
çağırabilir.
(7) Komisyonda
kurum ve kuruluş temsilcisi olarak görev yapan üyelerin, yeterli mesleki
bilgi ve deneyime sahip olmaları ve temsil ettikleri kurum/kuruluşların
görev alanlarıyla sınırlı olmak üzere görüş vermeye yetkili kılınmış
olmaları esastır.
Halkın
bilgilendirilmesi ve sürece katılımı toplantısı
MADDE 9- (1)
Halkı yatırım hakkında bilgilendirmek, projeye ilişkin görüş ve önerilerini
almak üzere; Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlar ve proje
sahibinin katılımı ile Bakanlıkça belirlenen tarihte, projeden en çok
etkilenmesi beklenen ilgili halkın kolaylıkla ulaşabileceği il müdürlüğü
tarafından belirlenen merkezi bir yer ve saatte halkın bilgilendirilmesi ve
sürece katılımı toplantısı düzenlenir.
(2) Bakanlıkça
yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlar toplantı tarihini, saatini, yerini ve
konusunu belirten bir ilanı; projenin gerçekleştirileceği yörede yayımlanan
yerel süreli yayın ile birlikte yaygın süreli yayın olarak tanımlanan bir
gazetede toplantı tarihinden en az 10 takvim günü önce yayımlatır.
(3) Halkın
bilgilendirilmesi ve sürece katılımı toplantısı, il müdürünün veya
görevlendireceği bir yetkilinin başkanlığında yapılır. Toplantıda halkın;
proje hakkında bilgilendirilmesi, görüş, öneri ve sorularının alınması
sağlanır. Halk tarafından dile getirilen görüş, öneri ve itirazlar toplantı
hakkında düzenlenecek tutanakta belirtilir. Toplantı başkanı,
katılımcılardan görüşlerini yazılı olarak vermelerini isteyebilir. Toplantı
tutanağı, bir sureti il müdürlüğünde kalmak üzere Bakanlığa gönderilir.
(4) Komisyon
üyeleri, özel format belirleme öncesinde, projenin planlandığı alanı
inceleyebilir, bildirilen tarihte düzenlenecek halkın bilgilendirilmesi ve
sürece katılımı toplantısına katılabilirler.
(5) Halkı, proje
ve etkileri hakkında bilgilendirmek, halkın projeye ilişkin görüş ve
önerilerini almak üzere, Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlar
tarafından paydaş katılım planı (PKP) hazırlanır. Hazırlanan paydaş katılım
planı ÇED başvuru dosyası ekinde sunulur. Bakanlık gerekli gördüğü
durumlarda, yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlardan halkın
bilgilendirilmesine yönelik olarak ÇED süreci boyunca; bilgilendirici
broşür dağıtılması, anket, seminer gibi çalışmalar yapılması veya proje ile
ilgili internet sitesi hazırlanarak bilgi paylaşılması gibi ilave
çalışmalar yapmasını da isteyebilir. Ayrıca Bakanlık tarafından talep
edilmesi halinde ÇED süreci içerisinde bu plan güncellenir.
Çevresel etki
değerlendirmesi raporu özel formatının belirlenmesi
MADDE 10- (1)
Komisyon üyesi kurum/kuruluşların görüş ve önerileri ile halktan gelen
görüş ve öneriler doğrultusunda Bakanlıkça ÇED raporu özel formatı
hazırlanır.
(2) ÇED raporu
özel formatı, özel format bedelinin ödenmesi mukabilinde verilir. Özel
format bedeli, format için Bakanlık tarafından komisyon üyelerine yazılı
olarak bildirilen son görüş verme tarihinden itibaren 1 ay içerisinde
yatırılmaz ise ÇED süreci sonlandırılır.
(3) Format
bedelinin yatırılmasından sonra, Bakanlıkça 7 iş günü içerisinde özel
format verilir.
(4) Bakanlıkça
yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlar özel formatın veriliş tarihinden
itibaren 12 ay içinde ÇED raporunu Bakanlığa sunmakla yükümlüdür. Talep
edilmesi durumunda 6 ay ek süre verilir. Bu süre içinde ÇED raporu sunulmaz
ise ÇED süreci sonlandırılır.
Çevresel etki
değerlendirmesi raporunun Bakanlığa sunulması
MADDE 11- (1)
Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlar tarafından hazırlanan ÇED
raporu Bakanlığa sunulur. ÇED raporunun özel formatına uygunluğu ve
belirlenen çalışma grubunda yer alması gereken meslek uzmanlarınca
hazırlanıp hazırlanmadığı hakkındaki inceleme Bakanlık tarafından 7 iş günü
içinde sonuçlandırılır. ÇED raporunun özel formatına uygun olmadığı ve/veya
belirlenen çalışma grubunca hazırlanmadığının anlaşılması halinde ÇED
raporu iade edilir. İade edilen ÇED raporunun eksiklikleri tamamlanarak 30
takvim günü içerisinde Bakanlığa sunulması gerekmektedir. Süresi içerisinde
sunulmaması halinde ÇED süreci sonlandırılır. ÇED raporunun tamamlanması
için verilen 30 takvim günlük süre yetkili müşavir firmaların kullanacağı
toplam süreyi ifade eder.
(2) Bakanlıkça
verilen özel formata uygun hazırlandığı tespit edilen ÇED raporu hakkında
görüşlerinin alınması amacıyla, toplantı tarihini ve yerini belirten bir
yazı ile komisyon üyeleri inceleme ve değerlendirme komisyonu toplantısına
davet edilir. Bakanlığa sunulan ÇED raporu, komisyon üyelerine gönderilir.
(3) Proje ile
ilgili inceleme değerlendirme sürecinin başladığı ve ÇED raporunun halkın
görüşüne açıldığı, Bakanlık ve il müdürlüğü tarafından internet sayfasından
ilan edilir. Ayrıca askıda ilan veya anons yoluyla da halka duyurulur.
(4) İlgililer,
ÇED raporunu ilan edilmesinden itibaren rapor hakkında görüş ve önerilerini
Bakanlığa veya il müdürlüğüne bildirebilirler. İl müdürlüğüne bildirilen
görüşler Bakanlığa iletilir. Bu görüşler komisyon tarafından dikkate alınır
ve Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlar tarafından son şekli
verilen ÇED raporuna yansıtılır.
Komisyonun
çalışma usulü ve çevresel etki değerlendirmesi raporunun incelenmesi
MADDE 12- (1)
İnceleme ve Değerlendirme Komisyonu, toplantı günü ve saatine kadar
görüşünü yazılı olarak bildiren üyeler dâhil salt çoğunluk ile toplanır.
Komisyon üyeleri, temsil ettikleri kurum/kuruluşu ilgilendiren konulardaki
yetki, görev ve sorumlulukları çerçevesinde görevlendirilirler ve
kurum/kuruluşları adına görüş bildirirler. Komisyon başkanı toplantıda
üyelerden görüşlerini yazılı olarak vermelerini isteyebilir. Yazılı görüş
veren kurum/kuruluş temsilcilerinin sonraki toplantılara katılmamaya
ilişkin istemleri Komisyon başkanınca değerlendirilir.
(2) İnceleme değerlendirme
toplantı tarihinden itibaren 30 takvim günü içerisinde görüş bildirmeyen
kurum/kuruluşun görüşü olumlu kabul edilir. Görüş bildirmek için ilave
süreye ihtiyaç duyulması halinde talep ilgili komisyon üyesi tarafından
yazılı olarak Bakanlığa iletilir. Kurum/kuruluşların ilave süre talepleri
Bakanlık tarafından dikkate alınır.
(3) Proje sahibi
ile Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlar, komisyon üyelerini
bilgilendirmek için toplantıda hazır bulunurlar. Gerekli hallerde komisyon
toplantıları elektronik ortamda video konferans ve benzeri yöntemle de
yapılabilir. Toplantının düzenlenme şekli komisyon üyelerine gönderilen
davet yazısında belirtilir.
(4) Komisyon,
Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlardan proje ile ilgili geniş
kapsamlı bilgi vermesini, araç gereç sağlamasını, konusu itibarıyla
Bakanlıkça ya da Bakanlıkça yeterlik verilmiş özel veya kamuya ait
kurum/kuruluşların laboratuvarlarınca analiz, deney ve ölçümler yapmasını
veya yaptırmasını isteyebilir.
(5) Su, toprak ve
benzeri analizlerde, tartışmalı durum olması halinde şahit numuneye
başvurulabilir. Bu işlemlerin sonuçlarını Bakanlıkça yeterlik verilmiş
kurum/kuruluşlar Bakanlığa sunmakla yükümlüdürler.
(6) Komisyon
gerekli görürse, görevlendireceği üyeleri aracılığı ile projenin
gerçekleştirilmesi planlanan yerde ve benzer tesislerde inceleme yapabilir.
(7) ÇED raporunda
önemli eksiklik ve yanlışların görülmesi durumunda Komisyon, bunların
giderilmesini Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlardan veya ilgili
kurumlardan ister. Bu durumda, inceleme ve değerlendirme süreci durdurulur.
Eksiklikler tamamlanmadan veya gerekli düzeltmeler yapılmadan Komisyon
çalışmalarına devam edilmez.
(8) Bakanlıkça
yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlar süreci durdurulan projelerde 12 ay
içerisinde eksiklikleri tamamlamak veya gerekli düzeltmeleri yapmakla
yükümlüdür. Gerekçeleri belirtilerek talep edilmesi durumunda en fazla 6 ay
ek süre verilir. Bu süreler içinde ÇED raporu sunulmaz ise ÇED süreci
sonlandırılır.
(9) Bakanlıkça
yeterlik verilmiş kurum/kuruluşların ÇED raporunda gerekli görülen
düzeltmeleri yapıp yeniden Bakanlığa sunmasından sonra; Komisyon toplantıya
çağırılır. Toplantının yapılması ile birlikte inceleme ve değerlendirme
süreci kaldığı yerden işlemeye başlar.
(10) Birinci
toplantıda ÇED süreci durdurulmuş olan ve dokuzuncu fıkradaki şartları
sağlayarak süreci kaldığı yerden tekrar başlatılan projelerde;
a) ÇED raporu
içerisinde yapılan düzeltmenin Komisyonun ikinci toplantısında yeterli
bulunmaması halinde süreç durdurma işlemi 1 kez daha yapılabilir. İkinci
süreç durdurma işleminden sonra eksiklikleri tamamlanmış ÇED raporunun 3 ay
içerisinde Bakanlığa sunulması gerekmektedir. Sunulmaması halinde ÇED
süreci sonlandırılır.
b) İkinci süreç
durdurma işleminden sonra (a) bendinde verilen sürede ÇED raporunun
Bakanlığa sunulması halinde, istenilen çalışmaların yapılıp yapılmadığının
tespiti için son kez (üçüncü kez) komisyon üyeleri toplantıya çağrılır. Bu
durumda yapılacak komisyon toplantısında raporda yapılan düzeltmelerin
yeterli bulunması halinde ÇED raporuna son şekli verilir. Yeterli
bulunmaması halinde yeni bir komisyon toplantısı yapılmayacağı tutanak
altına alınır ve ÇED süreci sonlandırılır.
(11) Komisyon
tarafından, inceleme ve değerlendirme toplantıları sırasında;
a) ÇED Raporu ve
eklerinin yeterli ve uygun olup olmadığına,
b) Yapılan
incelemelerin, hesaplamaların ve değerlendirmelerin yeterli düzeyde veri,
bilgi ve belgeye dayandırılıp dayandırılmadığına,
c) Projenin
çevreye olabilecek etkilerinin kapsamlı bir şekilde incelenip
incelenmediğine,
ç) Çevreye
olabilecek olumsuz etkilerin giderilmesi için gerekli önlemlerin yer alınıp
alınmadığına,
d) Halktan gelen
görüş ve önerilere çözüm getirilip getirilmediğine,
ilişkin inceleme
ve değerlendirmeler yapılır.
(12) Fiziki
ortamda katılım ile gerçekleştirilen toplantılarda, toplantı sonucunu
belirten tutanak Bakanlık tarafından düzenlenir ve komisyon üyeleri
tarafından imza altına alınır. Toplantının video konferans ve benzeri
yöntemler ile elektronik ortamda yapılması halinde ise; yazılı görüş
bildiren veya uzaktan erişim ile katılım sağlayan kurum/kuruluşları ve
toplantı sonucunu belirten tutanak Bakanlık tarafından düzenlenir.
Komisyon
tarafından incelenerek son şekli verilen çevresel etki değerlendirmesi
raporu ve ilgili dokümanların Bakanlığa sunulması
MADDE 13- (1)
Komisyon tarafından incelenerek son şekli verilen ÇED raporu, Bakanlıkça
yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlar tarafından inceleme ve değerlendirme
toplantılarının sona erdirilmesinden sonraki 10 takvim günü içinde Bakanlığa
sunulur. Sunulan raporda eksiklik tespit edilmesi durumunda rapor iade
edilir. İade edilen rapordaki eksikliklerin iade tarihinden itibaren 90
takvim günü içerisinde tamamlanmaması halinde ÇED süreci sonlandırılır. Son
şekli verilen ÇED raporunun tamamlanması için verilen 90 takvim günlük süre
yetkili müşavir firmaların kullanacağı toplam süreyi ifade eder.
Çevresel etki
değerlendirmesi olumlu veya çevresel etki değerlendirmesi olumsuz kararı
MADDE 14- (1)
Komisyon tarafından incelenerek son şekli verilen ÇED raporu, halkın görüş
ve önerilerini almak üzere, Bakanlık ve/veya il müdürlüğü tarafından askıda
ilan ve internet aracılığı ile 10 takvim günü görüşe açılır. Bakanlıkça
proje ile ilgili karar alma sürecinde bu görüşler de değerlendirilir. Bakanlık
halktan gelen görüşler doğrultusunda, rapor içeriğinde gerekli
eksikliklerin tamamlanmasını, ek çalışmalar yapılmasını ya da Komisyonun
yeniden toplanmasını isteyebilir. Nihai ÇED raporu ve eklerinin proje
sahibinin taahhüdü altında olduğunu belirten taahhüt yazısı ve taahhüdü
imzalayan yetkilinin noter onaylı imza sirküleri ile ticari sicil gazetesi
5 iş günü içerisinde Bakanlığa sunulur. Kamu kurum/kuruluşlarından noter
onaylı imza sirküleri ile ticari sicil gazetesi istenmez.
(2) Birinci
fıkrada belirtilen belgeler, süresi içerisinde gerekçesi belirtilmeden
sunulmaz ise projenin ÇED süreci sonlandırılır.
(3) Bakanlık,
Komisyon çalışmalarını ve halkın görüşlerini dikkate alarak proje için
"ÇED Olumlu" ya da "ÇED Olumsuz" kararı verir. Verilen
karar görüşü alınan komisyon üyesi kurum/kuruluşlara, proje sahibine ve
Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlara bildirilir.
(4) Proje için
verilen "ÇED Olumlu" ya da "ÇED Olumsuz" kararı, karar
tarihinden itibaren Bakanlık ve il müdürlüğü internet sitesinde süresiz,
askıda 30 takvim günü ilan edilerek halka duyurulur.
(5) "ÇED
Olumlu" kararı verilen proje için 5 yıl içinde mücbir sebep
bulunmaksızın yatırıma başlanmaması durumunda "ÇED Olumlu" kararı
geçersiz sayılır.
(6) Yatırıma
başlanılmamış olan projeler için verilen ÇED Olumlu kararları, proje
sahibinin talebi ve talebin Bakanlık tarafından uygun görülmesi halinde
geçersiz sayılır. Bu şekilde geçersiz sayılan kararlar Bakanlık ve il
müdürlüğü tarafından internet sayfasında ilan edilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Ön İnceleme ve
Değerlendirme Yöntemi
Çevresel
etkileri ön inceleme ve değerlendirmeye tabi projeler
MADDE 15- (1)
Bu Yönetmeliğin;
a) Ek-2’deki
listede yer alan projeler,
b) Kapsam dışı
değerlendirilen veya kanunen muafiyeti bulunan projelere ilişkin kapasite artırımı
ve/veya genişletilmesinin planlanması halinde, mevcut proje kapasitesi ve
kapasite artışları toplamı ile birlikte projenin yeni kapasitesi Ek-2’deki
listede belirtilen projeler,
için proje
tanıtım dosyası hazırlanması zorunludur.
Başvuru ve
inceleme
MADDE 16- (1)
15 inci maddede tanımlanmış projelerin çevresel etkilerinin incelenmesi
amacıyla, proje sahibi tarafından vekâleten yetkilendirilen ve Bakanlıkça
yeterlik verilmiş olan kurum/kuruluşlar tarafından; Ek-4’te yer alan
formata göre proje tanıtım dosyası hazırlanır. Hazırlanan proje tanıtım
dosyası, proje tanıtım dosyasında ve eklerinde yer alan bilgi ve belgelerin
doğru olduğunu belirtir proje sahibince onaylı taahhüt yazısı ile başvuru
bedelinin ödendiğine dair dekontla birlikte Bakanlığa sunulur.
(2) Bakanlık,
proje için hazırlanan proje tanıtım dosyasını Ek-4’te yer alan format
çerçevesinde 5 iş günü içinde inceler. Formata uygun hazırlanmadığı tespit
edilen proje tanıtım dosyası, tamamlanmak üzere iade edilir. Eksiklikleri
tamamlanan dosya 15 takvim günü içinde yeniden Bakanlığa sunulur.
Sunulmaması durumunda ÇED süreci sonlandırılır. Formata uygun hazırlandığı
tespit edilen proje tanıtım dosyasına konu proje ile ilgili ÇED inceleme
değerlendirme süreci başlatılır.
(3) Formata uygun
hazırlandığı tespit edilen ve ÇED inceleme ve değerlendirme süreci
başlatılan projelerde;
a) Kurum/kuruluş
görüşü alınmasına ve toplantı düzenlenmesine gerek duyulmaması, hazırlanan
dosyanın yeterli bulunması ve benzeri durumlarda, Bakanlık tarafından 15 iş
günü içinde ÇED inceleme ve değerlendirme süreci tamamlanarak karar
aşamasına geçilir.
b) Bakanlık
tarafından gerekli görülmesi halinde, dosyadaki bilgiler dikkate alınarak
ilgili kurum/kuruluşlardan yazılı görüş istenebilir veya ilgili
kurum/kuruluşlarla toplantı düzenlenebilir. Yazılı görüş istenilmesi
halinde görüş talep yazı tarihinden itibaren, toplantı düzenlenmesi halinde
ise toplantı tarihinden itibaren 30 takvim günü içerisinde görüş
bildirmeyen kurum/kuruluşun görüşü olumlu kabul edilir. Görüş bildirmek için
ilave süreye ihtiyaç duyulması halinde talep ilgili komisyon üyesi
tarafından yazılı olarak Bakanlığa iletilir. Kurum/kuruluşların ilave süre
talepleri Bakanlık tarafından dikkate alınır.
c) Bakanlıkça
gerekli görülmesi halinde yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlardan proje ile
ilgili geniş kapsamlı bilgi vermesi, araç gereç sağlaması, analiz, deney ve
ölçümler yapması veya yaptırması istenebilir.
(4) Bakanlıkça;
dosyada tespit edilen eksiklikler veya yer alması gereken bilgi/belgeler
ile alınmış olan kurum/kuruluş görüşleri, yeterlik verilmiş kurum/kuruluşa
yazılı olarak iletilir. Bakanlıkça iletilen görüşler doğrultusunda yeterlik
sahibi kurum/kuruluş tarafından hazırlanan proje tanıtım dosyası 6 ay
içinde Bakanlığa sunulur. Bu süre içerisinde proje tanıtım dosyası
sunulmazsa ÇED süreci sonlandırılır.
(5) Eksiklik
bildirimi Bakanlık tarafından en çok 3 kez yapılabilir. İade edilen proje
tanıtım dosyası süresi içerisinde sunulmaz veya yapılan düzeltme yeterli
görülmezse ÇED süreci sonlandırılır. Eksiklik bildirilen proje tanıtım
dosyasının tamamlanması için verilen 6 aylık süre yetkili müşavir
firmaların kullanacağı toplam süreyi ifade eder.
(6) Proje tanıtım
dosyasının, belirtilen süre içinde sunulması ve bilgi/belgelerin yeterli
bulunması halinde karar aşamasına geçilir.
Çevresel etki
değerlendirmesi gereklidir veya çevresel etki değerlendirmesi gerekli
değildir kararı
MADDE 17- (1)
Bakanlık inceleme değerlendirme süreci tamamlanarak karar aşamasına geçilen
proje hakkında 5 iş günü içinde "ÇED Gereklidir" veya "ÇED
Gerekli Değildir" kararını verir. Verilen karar il müdürlüğüne, görüş
alınan kurum/kuruluşlara, proje sahibine ve Bakanlıkça yeterlik verilmiş
kurum/kuruluşlara bildirilir. Bu karar il müdürlüğü tarafından internet
sitesinde süresiz ve askıda 30 takvim günü ilan edilerek halka duyurulur.
(2) “ÇED Gerekli
Değildir” kararı verilen proje için 5 yıl içinde mücbir sebep bulunmaksızın
yatırıma başlanmaması durumunda “ÇED Gerekli Değildir” kararı geçersiz
sayılır.
(3) Yatırıma
başlanılmamış olan projeler için verilen “ÇED Gerekli Değildir” kararları,
proje sahibinin talebi ve talebin Bakanlık tarafından uygun görülmesi
halinde geçersiz sayılır. Bu şekilde geçersiz sayılan kararlar Bakanlık ve
il müdürlüğü tarafından internet sayfasında ilan edilir.
(4) “ÇED
Gereklidir” kararı verilen projeler için ÇED başvuru dosyası hazırlanarak
Bakanlığa başvuru yapılması gerekmektedir. Ancak, “ÇED Gereklidir” kararına
esas şartların değişmesi halinde, 15 inci madde hükümlerine göre yeniden
başvuru yapılabilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
İzleme ve Denetim
Yatırımın
izlenmesi ve denetimi
MADDE 18- (1)
Bakanlık, "ÇED Olumlu" kararı veya "ÇED Gerekli
Değildir" kararı verilen projelerle ilgili olarak, “ÇED Olumlu”
kararına esas nihai ÇED raporunda veya “ÇED Gerekli Değildir” kararına esas
proje tanıtım dosyasında taahhüt edilen hususların yerine getirilip
getirilmediğini izler, kontrol eder ve denetler. Bakanlık, proje ilerleme
raporlarında belirtilen iş ve işlemlerin doğruluğunu kontrol eder.
(2) Bakanlık
birinci fıkradaki görevleri yerine getirirken gerekli görmesi durumunda
ilgili kurum/kuruluşlarla işbirliği yapar.
(3) Proje sahibi
"ÇED Olumlu" veya "ÇED Gerekli Değildir" kararını
aldıktan sonra, projede planlanan bu Yönetmeliğe tabi değişiklikleri
Bakanlığa veya ilgili il müdürlüğüne bildirmekle yükümlüdür.
(4) “ÇED Olumlu”
kararı verilen projelerin proje sahibi; komisyonca belirlenen periyotlarda
yatırımda kaydedilen gelişmeleri içeren proje ilerleme raporunu, Bakanlıkça
yeterlik verilen ve söz konusu projenin ÇED raporunun hazırlanmasında görev
almayan kurum/kuruluşlara hazırlatarak elektronik sisteme yüklemek ve
Bakanlık denetimlerinde sunmakla yükümlüdür. Yükümlülüğün yerine
getirilmesine yönelik yöntem Bakanlıkça belirlenir.
Bu Yönetmeliğe
aykırı uygulamaların durdurulması
MADDE 19- (1)
Bu Yönetmelik kapsamındaki projelerde;
a) “ÇED Olumlu”
kararı alınmadan başlanan faaliyetler Bakanlıkça veya Bakanlığın yazılı
talimatı ile doğrudan il müdürlüğü tarafından, “ÇED Gerekli Değildir”
kararı alınmadan başlanan faaliyetler ise mahallin en büyük mülki amiri
tarafından süre verilmeksizin durdurulur. "ÇED Olumlu" ya da
"ÇED Gerekli Değildir" kararı alınmadıkça yatırıma ilişkin
durdurma kararı kaldırılmaz. “ÇED Olumlu" ya da "ÇED Gerekli
Değildir" kararı alınmaz ise, yatırımcı faaliyet alanını eski haline
getirmekle yükümlüdür. 2872 sayılı Çevre Kanununun ilgili hükümlerine göre
işlem tesis edilir.
b) “ÇED Olumlu”
kararı ya da “ÇED Gerekli Değildir” kararı verildikten sonra, proje sahibi
tarafından nihai ÇED raporu veya proje tanıtım dosyasında taahhüt edilen
hususlara uyulmadığının tespit edilmesi durumunda söz konusu taahhütlere
uyulması için projeyle ilgili Bakanlıkça/il müdürlüğünce bir defaya mahsus
olmak üzere ve bir yılı aşmamak üzere süre verilebilir. Bu süre sonunda
taahhüt edilen hususlara uyulmaz ise yatırım durdurulur. Yükümlülükler
yerine getirilmedikçe durdurma kararı kaldırılmaz. Bu konuda 2872 sayılı
Kanunun ilgili hükümlerine göre işlem tesis edilir.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Kapasite
artışları
MADDE 20- (1)
"ÇED Olumlu" veya "ÇED Gerekli Değildir" kararı bulunan
ve eşik değeri olan projelerde yapılacak kapasite artışı ve/veya alan
genişletilmesinin planlanması durumunda, her bir kapasite artışı miktarının
mevcut proje kapasitesi ile toplanması ve bu toplamın;
a) Ek-1’deki
listede yer alan eşik değer ve üzerinde kalması durumunda, 8 inci madde
kapsamında başvuru yapılması gerekmektedir.
b) Ek-2’deki
listede yer alan eşik değer ve üzerinde kalması durumunda, 16 ncı madde
kapsamında başvuru yapılması gerekmektedir.
(2) “ÇED Olumlu”
veya “ÇED Gerekli Değildir” kararı bulunan projelerde kapasite artışı
ve/veya genişletilmesinin planlanması halinde, planlanan projenin etkileri,
mevcut karara esas çevresel etkiler ile birlikte kümülatif olarak
değerlendirilir.
Proje
sahibinin değişmesi ve projenin devri
MADDE 21- (1)
Proje sahibinin herhangi bir nedenle değişmesi durumunda; projenin yeni
sahibi, projenin devrine konu bilgi ve belgeleri (noter onaylı devir
sözleşmesi, tapu senedi, ilgili idaresince onaylı icra/ihale sonuç belgeleri
ve benzeri), nihai ÇED raporu/proje tanıtım dosyası ve eklerinin proje
sahibinin taahhüdü altında olduğunu belirten taahhütnamesini ve taahhüdü
imzalayan yetkilinin noter onaylı imza sirküleri ile ticari sicil
gazetesini 6 ay içerisinde ilgili il müdürlüğüne sunmakla yükümlüdür.
(2) Devir
tarihinden itibaren projenin önceki sahibinin taahhüt ve yükümlülükleri
başka bir işleme gerek kalmaksızın projenin yeni sahibi tarafından
üstlenilmiş sayılır.
(3) Proje sahibi
değişikliklerinde, ilgili il müdürlüğü tarafından proje yerinde inceleme
yapılması gerekmektedir.
Çevresel etki
değerlendirmesi uygulamalarının güçlendirilmesi
MADDE 22- (1)
Bakanlık, ÇED uygulamalarına ilişkin olarak, gerektiğinde yerli ve yabancı
kurum/kuruluşlar ile işbirliği halinde her türlü eğitim, plan, program ve
proje çalışmaları yapabilir; kitap, kitapçık, rehber ve her çeşit doküman
hazırlayabilir, seminer ve toplantılar düzenleyebilir.
Askeri
projeler
MADDE 23- (1)
Askeri projelerle ilgili ÇED uygulamaları, Milli Savunma Bakanlığının veya
İçişleri Bakanlığının görüşü alınarak Bakanlık tarafından belirlenir.
Olağanüstü
durumlar ve özel hükümler
MADDE 24- (1)
Aşağıdaki projeler için uygulanacak ÇED sürecine ilişkin yöntem Bakanlıkça
belirlenir:
a) Afet riski
altındaki alanların dönüştürülmesi işlemleri, doğal afetler sonucu yıkılan,
bozulan, tahrip olan veya hasar gören herhangi bir yatırımın bulunduğu
yerde kısmen veya tamamen yeniden gerçekleştirilmesi planlanan projeler ile
doğal afet, kaza ve benzeri acil durumlarda ortaya çıkan çevre kirliliğinin
önlenmesi için ivedilikle yapılması gereken projeler.
b) Bu Yönetmeliğe
tabi olmayan veya Ek-2’deki listeye tabi olduğu halde proje sahibinin ÇED
raporu hazırlama talebinin Bakanlıkça uygun görüldüğü projeler.
c) Organize
sanayi bölgeleri, ihtisas organize sanayi bölgeleri, endüstri bölgeleri,
serbest bölgeler ile teknoloji geliştirme bölgelerinde kurulması planlanan
projeler.
ç) Stratejik
çevresel değerlendirme yapılan alanlarda kurulması planlanan projeler.
d) Teknoloji
değişikliği uygulamak suretiyle, verim artırımına, doğal kaynak kullanımını
azaltmaya ve/veya çevre kirliliğini azaltmaya yönelik yapılmak istenilen
değişiklikler, Ar-Ge çalışmaları veya prototip üretim yapan projeler.
e) Ek-1 veya Ek-2’deki
listelerde olup, eşik değeri olmayan projelerde yapılacak her türlü
değişikliği içeren projeler.
Entegre
projeler
MADDE 25- (1)
Bu Yönetmeliğe tabi birden fazla projeyi kapsayan entegre bir projenin
planlanması halinde, Bakanlıkça entegre proje için tek bir ÇED başvuru
dosyası/proje tanıtım dosyası hazırlanması istenir.
Yeterlik
belgesi
MADDE 26- (1)
Proje tanıtım dosyası, ÇED başvuru dosyası, ÇED raporu ve proje ilerleme
raporu hazırlayacak kurum ve kuruluşlar Bakanlıktan yeterlik belgesi
almakla yükümlüdürler. Yeterlik belgesinin verilmesi, yeterlik belgesi
verilen kurum/kuruluşların denetimi ve belgenin iptal edilmesi ile ilgili
usul ve esaslar Bakanlıkça düzenlenir.
Çevrimiçi ÇED
süreci yönetim sistemi
MADDE 27- (1)
ÇED sürecine ilişkin iş ve işlemler, Çevrimiçi ÇED Süreci Yönetim
Sisteminden (e-ÇED) yürütülür. Çevrimiçi ÇED Süreci Yönetim Sisteminin
yürütülmesine ilişkin iş ve işlemler Bakanlık tarafından belirlenir ve
Bakanlığın internet sayfasında ilan edilir.
Düzenleme
yetkisi
MADDE 28- (1)
Bakanlık, gerekli gördüğü hallerde bu Yönetmeliğin uygulanmasına ilişkin
olarak düzenleme yapılabilir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 29- (1)
25/11/2014 tarihli ve 29186 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevresel Etki
Değerlendirmesi Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş süreci
GEÇİCİ MADDE
1- (1) Bu Yönetmeliğin yürürlük tarihinden önce, ÇED başvuru
dosyası/proje tanıtım dosyası il müdürlüğüne ya da Bakanlığa sunulmuş
projelere, bu Yönetmeliğin lehte olan hükümleri ve/veya başvuru tarihinde
yürürlükte olan Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Kanunen
muafiyet hakkı olan projeler
GEÇİCİ MADDE
2- (1) 7/2/1993 tarihli ve 21489 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
mülga Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliğinin yayımı tarihinden önce
üretime ve/veya işletmeye başladığı belgelenen projeler bu Yönetmelik
hükümlerinden muaftır.
(2) 23/6/1997
tarihinden önce kamu yatırım programına alınmış olup, 29/5/2013 tarihi
itibarıyla üretim veya işletmeye başlamış olan projeler ile bunların
gerçekleştirilmesi için zorunlu olan yapı ve tesisler bu Yönetmelik
hükümlerinden muaftır.
Yürürlük
MADDE 30- (1)
Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 31- (1)
Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı
yürütür.
Ekleri
için tıklayınız
|