TEHLİKELİ MADDE GÜVENLİK DANIŞMANLIĞI
HİZMETLERİ HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamuya açık karayolu, denizyolu
ve demiryoluyla yapılacak tehlikeli madde taşımacılığı faaliyetlerinin; insan
sağlığına, diğer canlı varlıklara ve çevreye zarar vermeden güvenli, emniyetli
ve düzenli bir şekilde yürütülmesi amacıyla bu faaliyetlerde yer alacak,
tehlikeli madde güvenlik danışmanlarının ve tehlikeli madde güvenlik
danışmanlığı kuruluşlarının çalışma usul ve esaslarını belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, tehlikeli madde güvenlik
danışmanlığı kuruluşlarını, bu kuruluşlarda ve işletmelerde istihdam edilecek
tehlikeli madde güvenlik danışmanlarını ve tehlikeli madde güvenlik
danışmanlığı hizmeti almak zorunda olan işletmeleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 30/11/2005 tarihli ve 5434
sayılı Tehlikeli Malların Karayolu ile Uluslararası Taşımacılığına İlişkin
Avrupa Anlaşmasına Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanunla taraf olduğumuz
Tehlikeli Malların Karayolu İle Uluslararası Taşımacılığına İlişkin Anlaşmaya
(ADR), 21/3/1985 tarihli ve 3172 sayılı Uluslararası Demiryolu Taşımalarına
İlişkin Sözleşmenin (COTIF) Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun ile
onaylanan Uluslararası Demiryolu Taşımalarına İlişkin Sözleşmenin (COTIF) C ana
eki olan Tehlikeli Eşyanın Demiryolu İle Uluslararası Taşımasına İlişkin
Yönetmeliğe (RID), 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 477 nci ve 497 nci maddelerine ve 26/9/2011
tarihli ve 655 sayılı Ulaştırma ve Altyapı Alanına İlişkin Bazı Düzenlemeler
Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 28 inci maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a)
ADR: Tehlikeli Malların Karayolu ile Uluslararası Taşımacılığına İlişkin
Anlaşmayı,
b)
Atama işlemi: TMGD’nin, e-Devlet sistemi üzerinden faaliyet belgesi ile
ilişkilendirilmesi işlemini,
c)
Bakanlık: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığını,
ç)
Bölge müdürlüğü: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı bölge müdürlüklerini,
d)
Demiryolu Tehlikeli Madde Faaliyet Belgesi (TMFB-Dmr): 16/7/2015 tarihli ve
29418 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tehlikeli Maddelerin Demiryolu İle
Taşınması Hakkında Yönetmelik kapsamında yer alan tehlikeli madde ile iştigal
eden bazı işletmelerin, kayıt altına alınması ve bu işletmelerin sorumluluk ve
yükümlülüklerini yerine getirip getirmediklerinin tespitinin yapılabilmesi
amacıyla Bakanlıkça düzenlenen belgeyi,
e)
Elektronik belge: Bu Yönetmelik kapsamında, e-Devlet sistemi üzerinden
düzenlenen yetki belgesi ve şube yetki belgesini,
f)
Elektronik denetim: U-Net Otomasyon Sistemi üzerinden elde edilen veriler
çerçevesinde uzaktan yapılan denetimi,
g)
Faaliyet belgesi: İşletmenin, ilgili mevzuat kapsamında iştigal ettiği faaliyet
konularına göre almış olduğu (TMFB/TMFB-Dmr/TYUB) belgeyi,
ğ)
IMDG kod: Deniz yoluyla taşınan tehlikeli yüklere ilişkin uluslararası kodu,
h)
İdare: Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğünü,
ı)
İşletme: Kamu kurum ve kuruluşları da dâhil olmak üzere, ilgili mevzuat
kapsamında faaliyet belgesine sahip gerçek kişileri, tüzel kişilikleri veya adi
ortaklıkları,
i)
Koordinatör TMGD: Geçerli bir TMGD sertifikasına ve en az bir yıl tecrübeye
sahip olup, TMGDK tarafından merkezde tam süreli olarak istihdam edilen ve
İdareye yazılı veya e-Devlet sistemi üzerinden bildirilen kişiyi,
j)
RID: 1/6/1985 tarihli ve 18771 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Uluslararası
Demiryolu Taşımalarına İlişkin Sözleşmenin (COTIF) C ana eki olan Tehlikeli
Eşyanın Demiryolu İle Uluslararası Taşımasına İlişkin Yönetmeliği,
k)
SGK: Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığını,
l)
Şube: TMGDK’nin ticaret siciline tescil edilmiş merkezi işyeri adresi dışındaki
faaliyetiyle ilgili ticaret siciline tescil edilmiş birimini,
m)
Şube sorumlusu TMGD: Geçerli bir TMGD sertifikasına ve en az bir yıl tecrübeye
sahip olup, TMGDK tarafından ilgili şubede tam süreli olarak istihdam edilen ve
İdareye yazılı veya e-Devlet sistemi üzerinden bildirilen kişiyi,
n)
Şube yetki belgesi: TMGDK’nin, bu Yönetmelik kapsamında faaliyette bulunmak
istediği şube için şube adresi esas alınarak düzenlenen belgeyi,
o)
Tehlikeli madde (tehlikeli yük): ADR/RID/IMDG Kod kapsamındaki
maddeleri/yükleri,
ö)
Tehlikeli Madde Faaliyet Belgesi (TMFB): 18/6/2022 tarihli ve 31870 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Tehlikeli Maddelerin Karayoluyla Taşınması Hakkında
Yönetmelik kapsamında yer alan tehlikeli madde ile iştigal eden bazı
işletmelerin, kayıt altına alınması ve bu işletmelerin sorumluluk ve
yükümlülüklerini yerine getirip getirmediklerinin tespitinin yapılabilmesi
amacıyla Bakanlıkça düzenlenen belgeyi,
p)
Tehlikeli Madde Güvenlik Danışmanı (TMGD): Bakanlık tarafından Tehlikeli Madde
Güvenlik Danışmanı sertifikası düzenlenerek yetkilendirilen gerçek kişiyi,
r)
Tehlikeli Madde Güvenlik Danışmanlığı Kuruluşu (TMGDK): TMGD hizmeti vermek
üzere Bakanlık tarafından yetki belgesi düzenlenen kuruluşu,
s)
Tehlikeli Yük Uygunluk Belgesi (TYUB): Paketli veya dökme halindeki tehlikeli
yüklerin elleçlemesini yapan kıyı tesislerinin 14/11/2021 tarihli ve 31659
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tehlikeli Yüklerin Denizyoluyla Taşınması ve
Yükleme Emniyeti Hakkında Yönetmelik kapsamında almak zorunda oldukları belgeyi,
ş)
TMGD hizmeti (hizmet): TMGD’nin işletmelere vermiş olduğu danışmanlık hizmetini,
t)
TMGD hizmet sözleşmesi (hizmet sözleşmesi): İşletmenin, her bir faaliyet
belgesi çerçevesinde almak istediği TMGD hizmeti için ilgili taraf ile yapılan
sözleşmeyi,
u)
TMGD hizmet süresi (hizmet süresi): İşletmenin, her bir faaliyet belgesi
çerçevesinde aylık olarak almak istediği TMGD hizmeti için hizmet sözleşmesinde
saat olarak belirlenen süreyi,
ü)
TMGD hizmet süresi toplamı: TMGD’nin bir ay içerisinde işletmelere vermiş
olduğu TMGD hizmet sürelerinin toplamını,
v)
TMGDK yetkilisi: TMGDK’nin temsile yetkili/yetkililerini veya bu yetkililer
tarafından TMGDK adına bu Yönetmelik kapsamında kalan iş ve işlemleri yapmak
üzere yetkili kılındığı İdareye yazılı olarak bildirilen koordinatör TMGD/şube
sorumlusu TMGD’yi,
y)
U-Net Otomasyon Sistemi: Bakanlığın yazılım sistemini,
z)
Yetki belgesi: Bu Yönetmelik kapsamında faaliyette bulunacak tüzel kişilerin
TMGDK olarak yetkilendirilmesi için merkez adresi esas alınarak düzenlenen
belgeyi,
ifade
eder.
(2)
Bu Yönetmelikte yer alan ancak birinci fıkrada tanımlanmayan ifadeler için ADR/RID/IMGD
ve ulusal mevzuatta belirtilen tanımlar esas alınır.
İKİNCİ BÖLÜM
Tehlikeli Madde Güvenlik Danışmanı İstihdamı, Hizmetin
Verilmesinde Uyulacak
Usul ve Esaslar ile Faaliyet Belgesine Atama ve Atamaların
Sonlanması ve Diğer Hükümler
Tehlikeli madde güvenlik danışmanlarının istihdamı
MADDE 5- (1) TMGD hizmeti, TMGDK veya işletme
bünyesinde 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununa göre tam veya kısmi
süreli olarak istihdam edilen ve 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (a) bendi kapsamında, tehlikeli madde güvenlik danışmanı meslek kodu
(2263.06) ile bildirimde bulunulan ve geçerli bir TMGD sertifikasına sahip
kişiler tarafından verilir.
(2)
İşletme veya TMGDK bünyesinde istihdam edilecek TMGD’nin, e-Devlet sistemi
üzerinden Bakanlığa bildirilmesi zorunludur. Bu işlem taraflar arasında yapılan
iş sözleşmesinde belirtilen hususlara bağlı olarak e-Devlet sistemi üzerinden
TMGD’nin talebi ve ilgili tarafın onayı ile gerçekleşir. Bu fıkra kapsamında
yapılacak istihdama ilişkin bildirimlerde;
a)
TMGD’nin istihdam şeklinin (Kısmi/tam süreli),
b)
Kısmi süreli olarak istihdam edilenler için iş sözleşmesinde belirlenmiş olan
bir aydaki toplam çalışma süresinin,
belirtilmesi
zorunludur.
(3)
TMGDK olarak yetkilendirilen tüzel kişiliklerde; anonim şirketlerin yönetim
kurulu üyesi olan ortakları, sermayesi paylara bölünmüş komandit şirketlerin
komandite ortakları ile diğer şirket ortaklarından TMGD sertifikası olan ve
TMGD hizmeti verecek olanlarda, birinci fıkrada belirtilen şart aranmaz. Bu
fıkra kapsamında TMGD hizmeti vereceklerin önceden İdareye bildirilmesi
zorunludur.
(4)
Kamu kurum ve kuruluşları kendi çalışanları arasından, uygun TMGD sertifikasına
sahip olanları TMGD olarak görevlendirebilir. Bu TMGD’ler için birinci fıkrada
belirtilen şart aranmaz.
(5)
Üçüncü ve dördüncü fıkralar kapsamında TMGD hizmeti verecek olan TMGD’lerin,
istihdam şekli tam süreli istihdam kapsamında bildirilir.
(6)
İkinci fıkra kapsamında daha önceden istihdam şekli bildirilen TMGD’nin
istihdam şekli ile ilgili yapılacak değişikliklerde, TMGD üzerinde mevcut olan
atamalar sonlanır.
(7)
İkinci fıkra kapsamında yapılacak istihdam bildirim işlemini, e-Devlet
sistemine giriş yapılan tarihten itibaren üç gün içerisinde ilgili tarafın
onaylaması zorunludur. Onaylanmayan istihdam bildirim işlemi, üçüncü günün
sonunda sistem üzerinden sonlandırılır.
(8)
Taraflar arasında yapılan iş sözleşmelerinin bir nüshasının sözleşme geçerlilik
süresince taraflarca saklanması ve istenilmesi halinde İdareye ibrazı
zorunludur.
(9)
e-Devlet sistemi üzerinden yapılacak iş ve işlemlerde TMGD’ye ait bilgilerin
eksiksiz olarak bildirilmesi zorunludur.
TMGD hizmetinin verilmesinde uyulacak usul ve esaslar
MADDE 6- (1) Bir TMGD’nin, her bir faaliyet belgesi
ile ilgili vereceği TMGD hizmetinin süresi bir ayda on sekiz saatten az olamaz.
(2)
Bir TMGD’nin, bir ayda vereceği TMGD hizmetinin toplam süresi, 4857 sayılı
Kanunda belirtilen çalışma sürelerini geçemez.
(3)
İşletme, her bir faaliyet belgesi için bünyesinde istihdam ettiği TMGD ile veya
TMGDK ile TMGD hizmet sözleşmesi yapmak zorundadır.
(4)
Kısmi süreli olarak istihdam edilen bir TMGD’nin bir aydaki toplam hizmet
süresi, iş sözleşmesinde belirtilen süreden fazla olamaz.
(5)
Bir TMGD’nin atanabileceği faaliyet belgesi sayısının belirlenmesinde,
Bakanlığa bildirilen istihdam şekli ve TMGD hizmet sürelerinin toplamı esas
alınır. Bu fıkra kapsamında;
a)
İşletme bünyesinde tam süreli olarak istihdam edilen bir TMGD, istihdam
edildiği işletmenin aynı vergi numarası altında düzenlenmiş en fazla on
faaliyet belgesine atanabilir. Bu bent kapsamında hizmet veren TMGD, bir başka
TMGDK veya işletme bünyesinde TMGD hizmeti veremez.
b)
İşletme/işletmeler bünyesinde kısmi süreli olarak istihdam edilen bir TMGD,
toplamda dört faaliyet belgesini geçmemek üzere aynı işletmenin veya farklı
işletmelerin faaliyet belgelerine atanabilir. Bu bent kapsamında en fazla iki
faaliyet belgesine ataması yapılmış TMGD, aynı zamanda kısmi süreli olarak
istihdam edildiği TMGDK bünyesinde (d) bendi kapsamında en fazla altı faaliyet
belgesine atanabilir.
c)
Kamu kurum ve kuruluşlarında, TMGD hizmeti vermek üzere görevlendirilen TMGD,
görevlendirildiği kamu kurum ve kuruluşunun en fazla on faaliyet belgesine
atanabilir. Bu bent kapsamında hizmet veren TMGD, bir başka TMGDK bünyesinde
TMGD hizmeti veremez.
ç)
TMGDK bünyesinde tam süreli olarak istihdam edilen bir TMGD, en fazla on
faaliyet belgesine atanabilir. Bu bent kapsamında hizmet veren TMGD, bir başka
TMGDK veya işletme bünyesinde TMGD hizmeti veremez.
d)
TMGDK bünyesinde kısmi süreli olarak istihdam edilen bir TMGD, en fazla altı
faaliyet belgesine atanabilir. Bu bent kapsamında hizmet veren TMGD, bir başka
TMGDK bünyesinde TMGD hizmeti veremez.
e)
(d) bendi kapsamında hizmet veren bir TMGD, aynı zamanda bünyesinde kısmi
süreli olarak istihdam edildiği bir işletmenin iki, farklı iki işletmenin ise
birer faaliyet belgesine atanabilir.
(6)
TMGDK tarafından bildirilen koordinatör TMGD, sadece TMGDK’nin merkezinin
bulunduğu bölge müdürlüğü yetki sınırları dâhilinde, şube sorumlusu TMGD ise
sadece TMGDK’nin şubesinin bulunduğu bölge müdürlüğü yetki sınırları dâhilinde
yer alan işletmelerin faaliyet belge/belgelerine atanabilir.
(7)
Aynı adreste TMFB-Dmr ve TMFB’si bulunan bir işletmenin her iki faaliyet
belgesine de ADR/RID sertifikalı bir TMGD’nin atanması durumunda, TMGD’nin bir
atama hakkı kullanılmış sayılır.
TMGD’nin faaliyet belgesine atanması ve atamaların sonlanması
MADDE 7- (1) İşletmenin her bir faaliyet belgesine
yapılacak TMGD atamasının, e-Devlet sistemi üzerinden yapılması zorunludur. Bu
işlem; işletme bünyesinde istihdam edilen TMGD için işletme yetkilisinin, TMGDK
bünyesinde istihdam edilen TMGD için ise TMGDK’nin talebi ve işletme
yetkilisinin onayı ile yapılır.
(2)
Birinci fıkra kapsamında yapılacak işlemlerde, e-Devlet sistemi üzerinden
ilgili faaliyet belgesinin seçilmesi, hizmet sözleşmesinde belirtilen TMGD
hizmet süresinin ve uygun sertifikaya sahip (ADR/RID/IMDG kod) TMGD’ye ait
bilgilerin girilmesi zorunludur.
(3)
TMGD atama talebinin, e-Devlet sistemine giriş yapılan tarihten itibaren on beş
gün içerisinde işletme yetkilisi tarafından onaylanması zorunludur.
(4)
İşletme yetkilisi tarafından onaylanmayan TMGD atama talebine ilişkin işlem, on
beşinci günün sonunda sistem üzerinden sonlandırılır. TMGD atama talebinin
işletme yetkilisince onaylanmaması halinde işletme, TMGD hizmeti almış sayılmaz.
(5)
Faaliyet belgesine yapılmış TMGD atamasının iptal işlemi, TMGDK veya işletme
tarafından e-Devlet sistemi üzerinden yapılır.
(6)
5 inci maddenin ikinci fıkrası kapsamında bildirilen istihdamın taraflardan
birisince e-Devlet sistemi üzerinden feshedilmesi durumunda, yapılmış olan TMGD
atamaları sonlanır.
(7)
TMGD’nin, Bakanlıktan almış olduğu TMGD sertifikasının geçerlilik tarihinin son
bulması, askıya alınması veya iptal edilmesi durumunda TMGD’nin yapılmış olan
atamaları, Bakanlık tarafından resen iptal edilir.
(8)
Ataması iptal edilen TMGD, atama iptalinden dolayı boşalan yeniden atanma
hakkını, iptalin yapıldığı tarihi takip eden ayın ilk gününden itibaren
kullanabilir. TMGD atamasının yapılmasından itibaren 24 saat içinde yapılan
atama iptalleri için bu hüküm uygulanmaz.
TMGD ile ilgili diğer hükümler
MADDE 8- (1) TMGD, TMGD hizmetini verdiği
işletmelerde, ADR/RID 1.8.3’te ve tehlikeli maddelerin karayolu, demiryolu ve
denizyoluyla taşınması ile ilgili mevzuat kapsamında belirtilen görevleri
yerine getirir.
(2)
TMGD, görevlerini yerine getirirken bağımsızdır ve işletme veya TMGDK
tarafından bu görevleriyle ilgili olarak etki altında bırakılamaz.
(3)
TMGD tarafından, hizmet verilen işletmeye e-Devlet sistemi üzerinden raporlanan
tespit ve tavsiyeler işletmeye tebliğ edilmiş sayılır.
(4)
TMGD’nin, ADR/RID 1.8.3’te ve tehlikeli maddelerin karayolu, demiryolu ve
denizyoluyla taşınması ile ilgili mevzuat kapsamında kalan görev ve
yükümlülüklerine/sorumluluklarına ilişkin, hatalı veya eksik olarak yaptığı ya
da yerine getirmediği tüm işlemler hakkında ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
(5)
4857 sayılı Kanun ve 5510 sayılı Kanun kapsamına giren konularda taraflar
arasında yaşanacak anlaşmazlıklarda ilgili kurum veya kuruluşlara başvuruda
bulunulur.
(6)
TMGD’ye kullandırılacak yıllık ücretli izinlerde 4857 sayılı Kanun ve ilgili
mevzuatında belirtilen hususlar ve süreler geçerlidir.
(7)
IMGD Kod kapsamında TMGD sertifikasına sahip TMGD’lere ilişkin ilave görev ve
yükümlülükler, denetimler, yaptırımlar, istihdam şekli, hizmet süreleri ve
benzeri hususlarda, Bakanlığın yetkisi saklıdır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Tehlikeli Madde Güvenlik Danışmanlığı Kuruluşlarına İlişkin Genel
Hükümler,
Yetki Belgesi Alma ve Yenilemenin Genel Şartları, Gerekli
Belgeler, Düzenleme,
Şube Yetki Belgesi Alma, Yenileme İşlemleri ve Ücret
Tehlikeli madde güvenlik danışmanlığı kuruluşlarına ilişkin genel
hükümler
MADDE 9- (1) Bu Yönetmelik kapsamında, TMGDK olarak
TMGD hizmeti vermek isteyen tüzel kişiliklerin, Bakanlıktan yetki belgesi
alması zorunludur.
(2)
Bakanlık, bu Yönetmelik kapsamında gerekli şartları sağlayan tüzel kişiliği,
merkez adresinin bulunduğu bölge müdürlüğü yetki sınırına giren illerde, TMGD
hizmeti vermek üzere TMGDK olarak yetkilendirir.
(3)
TMGDK, yetkilendirildiği merkez adresinin bulunduğu bölge müdürlüğü yetki
sınırları dışında kalan işletmelere şube yetki belgesi alarak TMGD hizmeti
verebilir.
(4)
Bakanlık, kamu hizmeti ve güvenliğini dikkate alarak yetkilendirilecek TMGDK ve
açılacak şube sayısına sınırlama getirebilir.
(5)
TMGDK, merkez veya şube adresinin bulunduğu binanın uygun bir yerinde olacak
şekilde EK-2’de yer alan bilgileri içeren tabela kullanabilir.
(6)
İş sağlığı ve güvenliği hizmeti veren kuruluşlar, toplum sağlığı hizmeti veren
kuruluşlar, çevre danışmanlık firmaları, özel güvenlik kuruluşları, eğitim
kuruluşları, meslek odaları, sanayi odaları, ticaret odaları ile sanayi ve
ticaret odaları veya bu kuruluşların ortak olduğu kuruluşlar ile gerçek
kişiler, TMGDK olarak yetkilendirilmez.
Yetki belgesi alma veya yenilemenin genel şartları
MADDE 10- (1) Yetki belgesi almak veya
yenilemek isteyen tüzel kişiliğin;
a)
Faal vergi mükellefi olması,
b)
Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına göre kurulmuş ve ticaret siciline tescil
edilmiş olması,
c)
En az 100.000 Türk Lirası sermayeye sahip olması,
ç)
Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nde belirtilen amaç ve konuları arasında
tehlikeli madde güvenlik danışmanlığı kapsamında yer alan hizmetleri
verebileceğine dair ibarenin bulunması,
d)
11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanununun 7/a maddesi ve 6/12/2018
tarihli ve 30617 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektronik Tebligat
Yönetmeliği uyarınca yapılan elektronik tebligat işlemlerinin yürütüldüğü
Ulusal Elektronik Tebligat Sistemi (UETS) adresinin bulunması,
e)
25/8/2011 tarihli ve 28036 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kayıtlı Elektronik
Posta Sistemine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğe göre verilmiş, kayıtlı
elektronik posta (KEP) adresinin bulunması,
f)
5 inci maddenin birinci veya üçüncü fıkrası kapsamında, merkezinde birisi tam
süreli koordinatör TMGD olmak üzere en az üç TMGD’yi istihdam etmesi,
g)
Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nde yer alan merkez adresinin, yetkilendirilmek
istenilen bölge müdürlüğü sınırları dâhilinde geçerli bir adres olması,
ğ)
Anonim şirket olması durumunda; yönetim kurulu başkanı ve üyeleri, genel müdür
ile temsile yetkili yöneticilerin, diğer türlerinde ise temsile yetkili yöneticilerin;
kaçakçılık, dolandırıcılık, hileli iflas, sahtecilik, güveni kötüye kullanma,
hırsızlık, rüşvet suçları ve 12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele
Kanunu ile 21/3/2007 tarihli ve 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu
kapsamına giren suçlardan dolayı hüküm giymemiş olması,
h)
15 inci maddede belirtilen yetki belgesi veya yenileme ücretinin ödenmiş olması,
ı)
EK-1’de yer alan başvuru formunu eksiksiz olarak doldurmuş olması,
şarttır.
Yetki belgesi başvurusu için gerekli belgeler
MADDE 11- (1) 10 uncu maddede belirtilen
şartları sağlayan ve yetki belgesi almak isteyen tüzel kişiliğin temsile
yetkili kişi/kişileri tarafından İdareye yapılacak başvurularda;
yetkilendirilmek istenilen bölge müdürlüğü isminin belirtildiği başvuru
dilekçesi ile birlikte;
a)
EK-1’de yer alan başvuru formunun,
b)
Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nin,
c)
Son altı ay içerisinde alınmış ticaret/sanayi odası faaliyet belgesinin,
ç)
Bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinin birinci fıkrası kapsamında istihdam edilen
TMGD’lere ait SGK bildirim belgelerinin,
d)
Şirketi temsile yetkili olduklarını gösteren sicil tasdiknamesinin,
ibraz
edilmesi zorunludur.
(2)
Elektronik ortamda erişim imkânı bulunan belgeler, İdare tarafından fiziki
olarak istenmeyebilir.
(3)
Elektronik ortamda sorgulanan belgelerin doğruluğu hakkında tereddüt oluşması
hâlinde İdare, bu belgelerin asıllarını isteyebilir.
(4)
Bu Yönetmelik kapsamında yapılacak başvurular, e-Devlet sistemi alt yapısı
tamamlanıncaya kadar İdareye yapılır.
Yetki belgesi düzenlenmesi ve süresi
MADDE 12- (1) Bu Yönetmelikte belirtilen
şartları sağladığı belirlenen ve başvurusu uygun bulunan tüzel kişilik için
düzenlenecek yetki belgesi, 15 inci maddede belirtilen ücretin ödendiği
tarihten itibaren beş yıl süre ile sınırlı elektronik belge olarak düzenlenir
ve e-Devlet sistemi üzerinden TMGDK yetkilisinin erişimine sunulur.
(2)
Yetki belgesi, Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nde yer alan merkez adresi esas
alınarak düzenlenir.
TMGDK şube yetki belgesi işlemleri
MADDE 13- (1) Şube yetki belgesi alma
başvurusu yapacakların, geçerli bir TMGDK yetki belgesine sahip olması
zorunludur.
(2)
TMGDK, yetkilendirildiği merkez adresinin bulunduğu bölge müdürlüğü yetki
sınırları dışında kalan işletmelere, TMGD hizmeti verebilmek için şube
adresinin bulunduğu ilgili bölge müdürlüğü yetki sınırı dâhilinde şube yetki
belgesi almak zorundadır.
(3)
5 inci maddenin birinci veya üçüncü fıkrası kapsamında, her şubede en az bir
şube sorumlusu TMGD’nin tam süreli olarak istihdam edilmesi zorunludur.
(4)
Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nde yer alan şube adresinin, yetkilendirilmek
istenilen bölge müdürlüğü yetki sınırları dâhilinde geçerli bir adres olması
zorunludur.
(5)
İdareden, şube yetki belgesi alma talebinde bulunan TMGDK’nin, temsile yetkili
kişi/kişilerin başvuru dilekçesi ile birlikte;
a)
EK-1’de yer alan başvuru formunu,
b)
Şube adresinin yayımlandığı Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’ni,
c)
Şubeye ait son altı ay içerisinde alınmış ticaret/sanayi odası faaliyet
belgesini,
ç)
5 inci maddenin birinci fıkrası kapsamında istihdam edilen TMGD’lere ait SGK
bildirim belgelerini,
ibraz
etmesi zorunludur.
(6)
Bu maddede belirtilen şartları sağlayan ve talebi uygun görülen TMGDK’nin şube
yetki belgesi, 15 inci maddede belirtilen şube yetki belgesi ücretinin ödendiği
tarihten itibaren beş yıl süre ile sınırlı elektronik belge olarak düzenlenir
ve e-Devlet sistemi üzerinden TMGDK yetkilisinin erişimine sunulur.
(7)
Şubenin yapacağı tüm iş ve işlemlerden, TMGDK doğrudan sorumludur.
(8)
Şube yetki belgesi, şube adresinin yayımlandığı Türkiye Ticaret Sicili
Gazetesi’nde yer alan adres esas alınarak düzenlenir.
Yetki belgesi ve şube yetki belgesi yenileme işlemleri
MADDE 14- (1) Yetki belgesi veya şube yetki
belgesi yenileme başvurularında;
a)
Yetki belgesi yenilemelerinde, 11 inci maddede istenen belgeler ile İdareye
başvurulması zorunludur.
b)
Şube yetki belgesi yenilemelerinde, her bir şube için 13 üncü maddede istenen
belgeler ile İdareye başvurulması zorunludur.
c)
Yetki belgesi veya şube yetki belgesinin geçerlilik süresinin bitim tarihinin
doksan gün öncesinden itibaren İdareye yazılı olarak müracaat edilebilir.
Yenileme işlemi, başvuruda bulunulan belge/belgelere ait yenileme ücretinin
ödendiği tarih esas alınarak yapılır. Başvuruda bulunulan belge/belgelere ait
yenileme ücretinin, ilgili yetki belgesi bitiş tarihinden önce ve ödeme
tarihinde geçerli olan yenileme bedeli üzerinden ödenmesi şarttır. Bu bentte
belirlenen doksan günlük süre içerisinde yenilenen ilgili yetki belgesinin
geçerlilik süresine, bir önceki belgenin geçerlilik tarihine kadar kalan süresi
ilave edilir.
ç)
Yetki belgesi veya şube yetki belgesinin geçerlilik süresinin sona erdiği
tarihten itibaren otuz gün içerisinde İdareye yazılı olarak müracaat edilmesi
halinde; ilgili yetki belgesi, başvuruda bulunulan belge/belgelere ait yenileme
ücretinin ödendiği tarih esas alınarak yenilenir. Yenileme ücretinin, otuz
günlük süre içerisinde ve belirtilen ödeme tarihinde geçerli olan yenileme
bedeli üzerinden ödenmesi zorunludur.
d)
Yetki belgesinin üzerinde bulunan tüm uyarmalar kaldırılmadan ve bu
Yönetmelikte belirtilen şartlar sağlanmadan yenileme işlemleri yapılamaz.
e)
TMGDK, (ç) bendinde yer alan süre içerisinde işletmelere yeni TMGD ataması
yapamaz.
f)
(ç) bendinde belirtilen süre içerisinde müracaat etmeyen veya müracaat ettiği
halde yenileme şartlarını yerine getirmeyen TMGDK, ilgili yetki belgesi
yenileme hakkını kaybeder.
Yetki belgesi, şube yetki belgesi ve yenileme ücreti
MADDE 15- (1) Yetki belgesi ücreti 129.000
Türk Lirası’dır.
(2)
Şube yetki belgesi ücreti, güncel yetki belgesi ücretinin %20’sidir.
(3)
Yetki belgesi yenileme ücreti, güncel yetki belgesi ücretinin %15’idir.
(4)
Şube yetki belgesi yenileme ücreti, güncel şube yetki belgesi ücretinin
%15’idir.
(5)
Bu Yönetmelik kapsamında oluşacak ücretler, TMGDK’nin başvuru formunda
belirttiği yetkili kişinin cep telefonuna gönderilen kısa mesajda yer alan
ödeme numarası ile ilgili bankaya ödenir. Ücretlerin, ilgili bankaya ödeme
numarası ile ödenmemesi halinde işlemler gerçekleştirilmez.
(6)
Bu Yönetmelik kapsamında ödenmiş olan ücretler, Bakanlığın kendi eylem ve
işlemlerinden doğan zararlar hariç olmak üzere iade edilmez ve geri ödenmez.
(7)
Bu maddede belirtilen ücretler her yıl, bir önceki yıla ilişkin olarak 4/1/1961
tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesi hükümleri
uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında, takvim yılı başından
geçerli olmak üzere artırılmak suretiyle uygulanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yükümlülükler ve Bölünme, Birleşme ve Tür Değişikliği ile Genel
Yasaklar
Yükümlülükler
MADDE 16- (1) Faaliyeti boyunca 10 uncu
maddenin birinci fıkrasının (a), (c), (ç), (f) ve (g) bentlerinde belirtilen
şartlardan herhangi birini veya 13 üncü maddenin üçüncü veya dördüncü
fıkrasında belirtilen şartlardan herhangi birini kaybeden TMGDK, kaybedilen
şartı/şartları, kaybettiği tarihten itibaren otuz gün içerisinde yeniden
sağlamak zorundadır. Bu süre sonunda ihlale konu olan şartı/şartları sağlamayan
TMGDK’ye, kaybedilen şart/şartların her biri için 40 uyarma verilir ve verilen
uyarmanın bildirim tarihinden itibaren, ihlalin giderilmesi için on beş gün
süre verilir. Bu süre sonunda ihlalin devam ettiğinin tespiti halinde aynı
yaptırım yeniden uygulanır ve ikinci on beş günlük süre verilir. Bu işlemler
sonucunda ihlale konu olan şartı/şartları verilen süreler dâhilinde sağlamayan
TMGDK’ye, 18 inci maddenin on birinci fıkrasına göre işlem tesis edilir.
(2)
TMGDK, yetki belgesi ve şube yetki belgesi alma veya yenileme başvuruları
sırasında sunduğu bilgi ve belgelerde daha sonra meydana gelecek değişiklikleri
(adres, nevi, unvan, yetkili, birleşme, bölünme, şube terkin, KEP, UETS ve
benzeri), değişiklik tarihinden itibaren otuz gün içerisinde İdareye
bildirmekle yükümlüdür. Ancak, adres bilgilerinde yapılan numarataj çalışmaları
ile unvan ve adres bilgilerinde yapılan düzeltme işlemleri bildirim süresi
aranmaksızın gerçekleştirilir. Bu fıkraya uymayan TMGDK’ye 40 uyarma verilir.
(3)
TMGDK yetkili/yetkililerine ilişkin değişiklikler İdareye bildirilinceye kadar,
değişiklik öncesi İdareye bildirilmiş olan TMGDK’nin yetkili/yetkililerinin
taleplerine göre iş ve işlemler gerçekleştirilir.
(4)
TMGDK, faaliyetleriyle ilgili Bakanlıkça yayımlanan her türlü düzenleyici
işlemlere uymakla yükümlüdür. Bu fıkraya uymayan TMGDK’ye 40 uyarma verilir.
(5)
TMGDK, işletmenin ilgili faaliyet belgesine ataması yapılmış olan TMGD’nin
yerine, işletmenin ilgili faaliyet belgesine ataması yapılmamış başka bir
TMGD’ye hizmet verdiremez. Bu fıkraya uymayan TMGDK’ye 40 uyarma verilir.
(6)
TMGDK bünyesinde istihdam edilen TMGD’nin, ücretsiz izinde veya aynı ay
içerisinde yirmi günün üzerinde raporlu olduğu durumlarda, bu TMGD’nin hizmet
vermekte olduğu işletmelere ait ilgili faaliyet belgelerine, atama hakkı
dolmamış ikinci bir TMGD atamasının yapılması zorunludur. Bu fıkraya uymadığı
tespit edilen TMGDK’ye 40 uyarma verilir ve verilen uyarmanın bildirim
tarihinden itibaren, ihlalin giderilmesi için on beş gün süre verilir. Bu süre
sonunda ihlalin devam ettiğinin tespiti halinde, uyarmaya konu olan TMGD’nin
hizmet vermiş olduğu ilgili faaliyet belgelerine yapılmış olan atamaları
Bakanlık tarafından resen iptal edilir.
(7)
5 inci maddenin üçüncü fıkrası çerçevesinde TMGD hizmeti veren ancak pay değişikliği
sonucunda ortaklığı kalmayan veya anonim şirketlerde yönetim kurulu üyeliği
sona eren TMGD’nin, TMGD hizmetini sürdürebilmesi için söz konusu değişikliğin
Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nde yayımlandığı tarihten itibaren on beş gün
içerisinde durumunu 5 inci maddenin birinci fıkrası kapsamında belirtilen şarta
uygun hale getirmesi ve İdareye bildirmesi zorunludur. Bu fıkraya uyulmaması
halinde ilgili TMGD’nin faaliyet belgelerine yapılmış olan atama/atamaları,
Bakanlık tarafından resen iptal edilir ve TMGDK’ye 40 uyarma verilir.
(8)
TMGDK, ilgili mevzuatında ve bu Yönetmelikte tanımlanan sorumlukları dâhilinde;
başta eğitim ve ziyaret kayıtları, rapor, sözleşme, tutanak ve benzeri olmak
üzere tüm bilgi ve belgeleri fiziki ve/veya dijital ortamda beş yıl süre ile
muhafaza etmek ve bu kayıtları, istenmesi halinde İdareye ve/veya yetkili
denetim personeline ibraz etmek zorundadır. Bu fıkraya uymayan TMGDK’ye 40
uyarma verilir.
Bölünme, birleşme, tür değişikliği ve TMGDK ile ilgili genel
yasaklar
MADDE 17- (1) Yetki belgesi ve şube yetki
belgesi, belgenin düzenlendiği tüzel kişilik dışındakiler tarafından
kullanılamaz, satılamaz ve devredilemez. Tüzel kişiliklerin, bölünmeleri,
birleşmeleri ve tür değiştirmeleri devir olarak kabul edilmez ve bu durumlarda aşağıdaki
kurallar uygulanır:
a)
Yetki belgesi olan bir tüzel kişiliğin 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk
Ticaret Kanununa uygun olarak bölünmesi halinde; tüzel kişilik adına düzenlenen
yetki belgesi, yeni ortaya çıkan tüzel kişiliklerden sadece biri adına
düzenlenebilir. Bunun için bölünme sonucunda ortaya çıkan tüzel kişiliklerin,
yetki belgesinin düzenleneceği tüzel kişilik lehine noter onaylı muvafakatname
vermeleri şarttır. Bu durumdaki tüzel kişiliklerin, şube yetki belgesinin
olması halinde, her bir şube yetki belgesi için yukarıda belirtilen hüküm ayrı
ayrı uygulanır. Yetki belgesinin veya şube yetki belgesinin, yeni oluşan tüzel
kişilik adına düzenlenebilmesi için bu Yönetmeliğin ilgili maddelerinde
belirtilen belgeler ile başvurulması zorunludur. Bakanlık bu bent hükümlerine
ilişkin düzenleme yapabilir.
b)
Yetki belgesi olan veya yetki belgesi olmayan bir tüzel kişiliğin, 6102 sayılı
Kanuna uygun olarak aktif ve pasifiyle bir başka tüzel kişiyle birleşmesi
halinde; bu birleşmeye göre birleşilen tüzel kişilik adına yetki belgesi ve
ayrıca varsa şube yetki belgesi/belgeleri yeniden düzenlenir. Yetki belgesinin
veya şube yetki belgesinin/belgelerinin, yeni oluşan tüzel kişilik adına
düzenlenebilmesi için bu Yönetmeliğin ilgili maddelerinde belirtilen belgeler
ile başvurulması zorunludur. Bakanlık bu bent hükümlerine ilişkin düzenleme
yapabilir.
c)
Yetki belgesi olan bir tüzel kişiliğin 6102 sayılı Kanuna uygun olarak tür
değiştirmesi halinde; yetki belgesi ve varsa şube yetki belgesi/belgeleri, yeni
ortaya çıkan tüzel kişilik adına düzenlenir.
ç)
Bu fıkranın (a) ve (b) bentlerinin uygulanması neticesinde, bir tüzel kişilik
adına aynı türden birden fazla yetki belgesinin düzenlenmesinin gerekmesi
halinde, söz konusu tüzel kişiliğe seçmiş olduğu yetki belgesi düzenlenir.
d)
Bu fıkraya göre yapılan/yapılacak işlemlere ilişkin olarak ilgili yetki
belgesi/şube yetki belgesi/belgeleri düzenlenebilmesi için tüm uyarmaların
kaldırılmış olması, bu Yönetmelikle belirlenmiş tüm şartların sağlanmış olması
ve TMGDK faaliyetinin, bu Yönetmeliğe göre durdurulmamış veya iptal edilmemiş
olması şarttır.
e)
Bu fıkra kapsamında düzenlenecek yetki belgeleri veya şube yetki belgeleri için
ücret alınmaz.
(2)
TMGDK’nin merkez veya şube olarak yetkilendirildiği adreste, farklı bir gerçek
veya tüzel kişilik ticari faaliyet yürütemez. Bu fıkraya uymayan TMGDK’ye 40
uyarma verilir.
(3)
TMGDK, merkez ve şube olarak yetkilendirildiği ilgili bölge müdürlüğü yetki sınırı
dışında kalan işletmelere TMGD hizmeti veremez. Bu fıkraya uymayan TMGDK’ye 40
uyarma verilir.
(4)
TMGDK, merkez veya şube olarak yetkilendirildiği ilgili bölge müdürlüğü yetki
sınırı dışında kalan illere adres değişikliği yapmak suretiyle merkez veya
şubelerini taşıyamaz.
(5)
TMGDK, yetkilendirilmesi sonrasında İdareye sunmuş olduğu Türkiye Ticaret
Sicili Gazetesi’nde yer alan amaç ve konuları kapsamına iş sağlığı ve
güvenliği, toplum sağlığı hizmeti ve çevre danışmanlığı hizmeti ile özel
güvenlik ve eğitim kuruluşu konularını ekletemez. Bu fıkraya aykırı hareket
ettiği tespit edilen TMGDK’ye 100 uyarma verilir.
(6)
TMGDK Bakanlık logosunu; hiçbir yazılı, basılı, görsel belge, ortam, kıyafet
veya araçta kullanamaz. Bu fıkraya uymayan TMGDK’ye 40 uyarma verilir.
(7)
TMGDK; tabela ve basılı evrak, broşür, afiş ve diğer elektronik ortamlarda ve
herhangi bir amaçla kullanılan her türlü yazılı ve görsel dokümanda sadece
yetki belgesinde belirtilen isim ve unvanı veya bu unvanların kısaltılmış hali
ya da varsa tescilli marka isimleri haricinde başka bir unvan ve isim
kullanamaz. Bu fıkraya uymayan TMGDK’ye 40 uyarma verilir.
(8)
TMGDK, diğer TMGDK’ler ile ortaklık veya konsorsiyum kuramaz.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Yetki Belgesi İptali, Şube Yetki Belgesi İptali,
Geçici Faaliyet Durdurma, Diğer İşlemler
Yetki belgesi ve şube
yetki belgesinin iptali ile geçici faaliyet durdurma işlemi
MADDE 18- (1)
Herhangi bir nedenle yetki belgesinin iptalini isteyen ve işletmelere TMGD
hizmeti vermeyen TMGDK’nin yetki belgesi, İdarece iptal edilir.
(2)
Herhangi bir nedenle şube yetki belgesinin iptalini isteyen ve işletmelere şube
kapsamında TMGD hizmeti vermeyen TMGDK’nin şube yetki belgesi, İdarece iptal
edilir.
(3)
Merkez veya şubesi için yetki belgesi almak üzere İdareye ibraz ettiği
belgelerin herhangi birinde gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilen
TMGDK’nin yetki belgesi veya şube yetki belgesi, İdarece iptal edilir ve adli
makamlara suç duyurusunda bulunulur.
(4)
17 nci maddenin beşinci fıkrası çerçevesinde verilen uyarmayla ilgili ihlale
ilişkin uyumsuzluğu, uyarmanın bildirildiği tarihten itibaren altmış gün
içerisinde düzeltmeyen TMGDK’nin yetki belgesi iptal edilir.
(5)
17 nci maddenin sekizinci fıkrasına aykırı hareket eden TMGDK’lerin yetki
belgeleri, İdarece iptal edilir.
(6)
Bu madde hükümleri çerçevesinde yetki belgesi iptal edilen TMGDK’nin, şube
yetki belgeleri de iptal edilir.
(7)
Birinci, ikinci ve üçüncü fıkralarda belirtilen iptal işlemi, iptal işleminin
yapıldığı tarihte; diğer iptal işlemleri ise TMGDK’ye bildirim yapıldığı tarihi
takip eden otuzuncu günde yürürlüğe girer.
(8)
Üçüncü, dördüncü ve beşinci fıkralar kapsamında yetki belgesi iptal edilen
tüzel kişiler, aynı unvan altında veya isim ve ticari unvan değişikliği yaparak
iptal tarihinden itibaren bir yıl süre ile yetki belgesi alamazlar.
(9)
Belirli veya belirsiz süreyle faaliyetlerini durduran ve işletmelere TMGD
hizmeti vermeyen TMGDK’nin talebi halinde, yetki belgesinin veya şube yetki
belgesinin bu Yönetmelik kapsamındaki faaliyetleri talepte bulunduğu belgenin
geçerlilik süresi sonuna kadar geçici olarak durdurulur.
(10)
Yetki belgesi geçerlilik süresi içerisinde, bu Yönetmeliğin 10 uncu maddesinin
birinci fıkrasının (ğ) bendinde yer alan gerçek kişilerin aynı bentte yer alan
suçlardan hüküm giymesi durumunda; bu kişiler hakkında, yapılacak bildirim
tarihinden itibaren doksan gün içerisinde, gerekli işlemleri yapmayan
TMGDK’nin, yetki belgesinin Yönetmelik kapsamındaki faaliyeti yetki belgesi
geçerlilik süresi sonuna kadar geçici olarak durdurulur.
(11)
16 ncı maddenin birinci fıkrası çerçevesinde uyarma verilen ve uyarmaya konu
olan ihlallere ilişkin uyumsuzluğu düzeltmeyen TMGDK’nin, bu Yönetmelik
kapsamındaki faaliyeti yetki belgesi geçerlilik süresi sonuna kadar geçici
olarak durdurulur. Ancak bahse konu uyarmaların, 13 üncü maddenin üçüncü veya
dördüncü fıkrası çerçevesinde verilmesi ve uyarmaya konu olan bu ihlallere
ilişkin uyumsuzluğun düzeltilmediği durumda, TMGDK’nin sadece ilgili şube yetki
belgesinin bu Yönetmelik kapsamındaki faaliyeti şube yetki belgesi geçerlilik
süresi sonuna kadar geçici olarak durdurulur.
(12)
17 nci maddenin ikinci fıkrası çerçevesinde uyarma verilen TMGDK, uyarmanın
bildirildiği tarihten itibaren otuz gün içerisinde uyarmaya konu olan ihlale
ilişkin uyumsuzluğu gidermediği durumda, ilgili yetki belgesinin bu Yönetmelik
kapsamındaki faaliyeti, ilgili yetki belgesi geçerlilik süresi sonuna kadar
geçici olarak durdurulur.
(13)
Kaldırılmamış olan uyarmalarının toplam sayısı 400 adede ulaşan ve son verilen
uyarmanın bildirim tarihinden itibaren otuz gün içerisinde uyarmaların tamamını
kaldırmayan TMGDK’nin, bu Yönetmelik kapsamındaki faaliyeti yetki belgesi
geçerlilik süresi sonuna kadar geçici olarak durdurulur.
(14)
TMGDK’nin, yetki belgesine geçici faaliyet durdurma işlemi uygulanması
durumunda şube yetki belgelerinin de faaliyetleri geçici olarak durdurulur.
(15)
Dokuzuncu ve onuncu fıkralarda belirtilen geçici faaliyet durdurma işlemi
işlemin yapıldığı tarihte; on birinci, on ikinci ve on üçüncü fıkralarda
belirtilen geçici faaliyet durdurma işlemi ise TMGDK’ye bildirim yapıldığı
tarihi takip eden otuzuncu günde yürürlüğe girer.
(16)
Bu madde hükümlerine göre geçici faaliyet durdurma işlemi uygulanan TMGDK’nin,
yapılan ihlal/ihlallere ilişkin uyumsuzlukları düzeltmesi ve yetki belgesinde
bulunan uyarmaların tamamını kaldırmasına müteakip İdareye başvurması halinde
geçici faaliyet durdurma işlemi kaldırılır.
(17)
Yetki belgesi veya şube yetki belgesi iptal edilen ya da bu Yönetmelik
kapsamında faaliyeti geçici olarak durdurulan TMGDK’nin, hizmet vermekte olduğu
işletmelerin ilgili faaliyet belgelerine yapılmış olan TMGD atamaları Bakanlık
tarafından resen iptal edilir.
(18)
Yetki belgesi iptal edilen veya geçersiz duruma gelen TMGDK’nın yeni yetki
belgesi verilmesi talebi, iptal edilen veya geçersiz duruma gelen yetki belgesi
üzerindeki tüm uyarmalar kaldırıldıktan sonra İdarece değerlendirilir.
Yetki belgesi ve şube yetki belgesi ile ilgili diğer işlemler
MADDE 19- (1) Bu Yönetmelik kapsamında,
Bakanlıkça U-Net Otomasyon Sisteminde tanımlanmış tüm iş ve işlemler (belge
düzenleme, belgelerin iptali, vb.) elektronik ortamda yapılır.
(2)
TMGD hizmeti alanlar ve verenler ile ilgili sosyal hayatı etkileyebilen
büyüklükte salgın, olağanüstü hâl, kriz dönemleri ile afet ve acil durumlarda;
Bakanlık, bu Yönetmelik kapsamında öngörülen geçici durdurma ve iptal ile yetki
belgesi ya da şube yetki belgesi almanın özel/genel şartlarına veya bu
Yönetmelikte belirlenmiş sürelerin, azaltılmasına, artırılmasına veya
durdurulmasına ve TMGD çalışma usul ve esaslarına ilişkin geçici düzenlemeler
yapabilir.
ALTINCI BÖLÜM
Denetim Yetkisinin Kullanımı, Uyarma,
Tutanakların Düzenlenmesi, Bildirim, Bilgi Paylaşımı
Denetim yetkisi ve kullanımı
MADDE 20- (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki
faaliyetler, Bakanlığın denetimine tabi olup; denetimler, 655 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin 28 inci maddesine göre yetkilendirilmiş Bakanlık
personeli tarafından yapılır.
(2)
Bakanlık, bu Yönetmelik kapsamındaki faaliyetlere ilişkin denetimleri yerinde
veya elektronik denetim yoluyla yapabilir.
(3)
Denetimle görevli ve yetkili kılınanlar, bu Yönetmelik esaslarına göre denetim
görevlerini yerine getirmek ve yerinde yapılan denetimler sırasında tespit
ettikleri ihlaller için denetim tutanağı düzenlemekle yükümlüdürler.
(4)
TMGDK, İdare veya bölge müdürlüğünce işletmelere yapılacak planlı veya haberli
denetimler sırasında talep edilmesi halinde ilgili işletmeye hizmet veren TMGD’nin
işletmede hazır bulunmasını ve denetim sırasında veya daha sonra istenen bilgi
ve belgeleri sağlamak zorundadır. Bu fıkraya uymayan TMGDK’ye 40 uyarma verilir.
(5)
Bakanlık, denetimle ilgili diğer mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla
denetimlerde uygulanacak usul ve esaslara ilişkin ayrıca düzenleme yapabilir.
Uyarma ve ihlal tespit tutanağının düzenlenmesi
MADDE 21- (1) 655 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamenin 28 inci maddesi gereğince bu Yönetmelikte yapılan düzenlemelere
uymayanlar hakkında uyarma gerektiren ihlaller için ihlal tespit tutanağı
düzenlenir.
(2)
Birden fazla mevzuat ihlalinin bir arada işlenmesi halinde her ihlal için ayrı
ihlal tespit tutanağı düzenlenir.
(3)
Bu maddeye göre düzenlenecek ihlal tespit tutanakları, elektronik olarak da
düzenlenebilir.
(4)
Bu Yönetmelik hükümlerine aykırı hareket ettiği Bakanlıkça elektronik denetim
yoluyla tespit edilen TMGDK’ye uyarma gerektiren ihlaller için ihlal tespit
tutanağı gıyaben düzenlenir.
(5)
TMGDK yetki belgesi sahibine bu Yönetmeliğe göre verilen uyarmaların
kaldırılabilmesi için uyarma başına 117 Türk Lirası’nın, Bakanlık döner sermaye
hesaplarına ödenmesi şarttır. Söz konusu ödemenin yapılmasından sonra uyarmalar
kaldırılır. Bu fıkrada belirtilen ücret her yıl, bir önceki yıla ilişkin olarak
4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesi
hükümleri uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında, takvim
yılı başından geçerli olmak üzere artırılmak suretiyle uygulanır.
(6)
Yenileme işlemi tamamlanmış yetki belgesi için yenileme işleminden önce
gerçekleşmiş olan, ancak uyarma verilmemiş ihlallere ilişkin uyarma verilmez.
Tutanakları düzenleyenlerin yükümlülüğü ve tutanakların muhafazası
MADDE 22- (1) İhlal tespit tutanağı
düzenleyenler tutanaklarla ilgili aşağıdaki yükümlülüklere uymak zorundadır:
a)
Tutanaklara, bağlı olduğu kurumun veya birimin adı bulunan kaşe veya damgayı
basmak veya bu kurumun veya birimin adını yazmak.
b)
Tutanaklara, kendi adını, soyadını, görev unvanını ve sicil numarasını yazarak
veya bu bilgilerin bulunduğu kaşe veya damgayı her nüshasına basarak imza etmek.
c)
Tutanakları, tebliğ yerine geçmek üzere hakkında işlem yapılana veya
temsilcisine imza ettirmek ve bir nüshasını vermek.
ç)
Tutanaklarda, tutanak tutulan yer, tarih, saat ve dakikayı belirtmek.
d)
Tutanakları imza etmekten kaçınanlar için "İmza Etmedi" kaydı koymak.
e)
Tutanaklara zorunlu hallerde sorumlular için “gıyabında” yazarak kayıt koymak.
Bildirim
MADDE 23- (1) Bu Yönetmelik kapsamında
düzenlenen ihlal tespit tutanakları ile geçici faaliyet durdurma ve iptallere
ilişkin bildirimler, 7201 sayılı Kanuna ve ilgili diğer tebligat mevzuatına
göre yapılır.
(2)
İdarece, TMGDK ile yapılan yazışmalarda, İdareye en son beyan edilen iletişim
bilgilerine yapılan bildirimler geçerlidir.
(3)
Bakanlık, bildirimlerin tebliğine ilişkin düzenleme yapabilir, ilgili
kurumlarla protokol imzalayabilir ve imzalanan protokole göre işlem tesis
edebilir.
Alt düzenleyici işlemler
MADDE 24- (1) Bu Yönetmelik hükümlerinin
uygulanması amacıyla Bakanlıkça alt düzenleyici işlemler yapılabilir.
Bilgi paylaşımı
MADDE 25- (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki
faaliyetlere ilişkin veriler ile, bu faaliyetlerde yer alan gerçek ve tüzel
kişilere ait Bakanlıkça elektronik ortamda tutulan verilerin ilgili kamu
idareleriyle; ilgili kamu idarelerince elektronik ortamda tutulan ve Bakanlıkça
ihtiyaç duyulan verilerin de Bakanlıkla paylaşımı esastır.
(2)
Bakanlıkça gerek görülmesi halinde; birinci fıkraya göre elektronik ortamda
tutulan veriler, tabi olduğu usul ve esaslar ilgili mevzuatında belirlenen
ilgili kamu idarelerinin denetimine tabi kuruluşlarla; bu kuruluşlarca
elektronik ortamda tutulan veriler de Bakanlıkla paylaşılır.
(3)
Elektronik ortamda paylaşılan verilerin gizliliğinin korunmasından veriyi alan
taraf sorumludur. Bilgi paylaşımına ilişkin usul ve esaslar yapılacak protokollerle
belirlenir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Hüküm bulunmayan haller
MADDE 26- (1) Bu Yönetmelik kapsamında
yapılacak denetimlere ilişkin usul ve esaslar ile ihlal tespit tutanaklarıyla
ilgili yürütülecek iş ve işlemler hakkında bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan
hallerde, 3/6/2021 tarihli ve 31500 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ulaştırma
Hizmetleri Denetim Yönetmeliğinin ilgili hükümleri uygulanır.
Geçiş hükümleri
GEÇİCİ MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe
girdiği tarihten önce, Bakanlık ilgili mevzuatı hükümlerine göre
yetkilendirilen TMGDK’ler, bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren
10 uncu maddenin birinci fıkrasının (a), (c), (ç), (d), (e), (f), (g) ve (h)
bentlerinde belirtilen yetki belgesi alma ve şubesinin olması durumunda ise her
şube için 13 üncü maddenin üçüncü ve dördüncü fıkralarında belirtilen şube
yetki belgesi almaya ilişkin şartları otuz gün içerisinde sağlamak zorundadır.
Şartları bu maddede belirtilen süre içerisinde yerine getirmeyen TMGDK’lere,
şartları sağlamadıkları süre boyunca e-Devlet sistemi üzerinden yapacakları
yeni TMGD atamalarına izin verilmez ve bu TMGDK’ler hakkında 16 ncı maddenin
birinci fıkrası uygulanır.
(2)
31/12/2017 tarihi ve öncesinde Bakanlık tarafından yetki belgesi düzenlenen
TMGDK’ların yetki belgeleri 31/12/2022 tarihine kadar geçerlidir.
(3)
Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce Bakanlık ilgili mevzuatı
hükümlerine göre yetkilendirilmiş şube/şubeleri bulunan TMGDK’nin,
şube/şubelerine düzenlenecek şube yetki belgesi/belgelerinin geçerlilik tarihi
olarak mevcut yetki belgesinin bitiş tarihi esas alınır.
(4)
Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce Bakanlık ilgili mevzuatı
hükümlerine göre yetkilendirilmiş olan şube/şubelerini, yetki belgesi
geçerlilik tarihi sonunda yeniden yetkilendirilmek isteyen TMGDK, her bir şube
için yenileme tarihindeki güncel şube yetki belgesi ücretini tam olarak ödemek
zorundadır.
(5)
Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten sonra merkez veya şube için ilk defa
yapılacak yetki belgesi başvuruları 1/9/2022 tarihinden sonra kabul edilir.
Bazı zorunluluklara ilişkin süre verilmesi
GEÇİCİ MADDE 2- (1) 5 inci maddenin birinci
fıkrasında belirtilen tehlikeli madde güvenlik danışmanı meslek kodu (2263.06)
ile bildirim zorunluluğu, işletme bünyesinde istihdam edilmekte olan ve
Bakanlık U-Net Otomasyon Sisteminde ilgili faaliyet belge/belgelerine ataması
yapılmış TMGD’ler için bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir
yıl uygulanmaz.
(2)
Bu Yönetmeliğin; 5 inci maddesinin ikinci fıkrasının alt bentleri, 6 ncı
maddesinin beşinci fıkrasının alt bentlerinde yer alan kısmi istihdama ilişkin
hükümleri ve 7 nci maddesinin sekizinci fıkrası 1/9/2022 tarihine kadar
uygulanmaz.
(3)
Bu Yönetmelik yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 1/9/2022 tarihine kadar
TMGD’lerin istihdam şekli tam süreli ve her bir faaliyet belgesi için verilen
TMGD hizmet süresi 18 saat olarak kabul edilir. Bu madde hükmü kapsamında
düzenlenen istihdam şekli ve hizmet sürelerinin, 1/9/2022 tarihinden sonra
değiştirilmesine ilişkin bildirimde bulunulması ilgili tarafların sorumluluğundadır.
Yürürlük
MADDE 27- (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 28- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Ulaştırma
ve Altyapı Bakanı yürütür.