TOPLUM YARARINA PROGRAMLARIN
YÜRÜTÜLMESİNE İLİŞKİN
USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; afet, salgın, acil durum dönemlerinde ve diğer mücbir sebeplerde kamu hizmetlerinin desteklenmesi yoluyla özel politika gerektiren gruplar başta olmak üzere işsizlerin çalışma alışkanlık ve disiplininden uzaklaşmalarını engellemek ve bu kişilere geçici gelir desteği sağlamak üzere Türkiye İş Kurumu tarafından aktif işgücü hizmetleri kapsamında kamu kurum ve kuruluşları ile iş birliği yapılarak düzenlenen Toplum Yararına Programların yürütülmesine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik; Türkiye İş Kurumu
tarafından işgücü piyasasının ihtiyaçları doğrultusunda kamu kurum ve
kuruluşları ile gerçekleştirilecek olan Toplum Yararına Programların
uygulanmasına ilişkin usul ve esasları kapsamaktadır.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik; 25/8/1999 tarihli
ve 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanununun 48 inci maddesinin altıncı
fıkrasının (d) bendi ile yedinci fıkrası ve 4 sayılı Bakanlıklara Bağlı,
İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı
Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 617 nci maddesinin
birinci fıkrasının (c) bendine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte yer alan;
a)
Acil durum: Toplumun tamamının veya belli kesimlerinin normal hayat ve
faaliyetlerini durduran veya kesintiye uğratan ve acil müdahaleyi gerektiren
olayları ve bu olayların oluşturduğu kriz halini,
b)
Adres kayıt sistemi: Türk vatandaşları ve Türkiye’de yaşayan yabancıların
yerleşim yeri ve diğer adres bilgilerinin güncel olarak takip edildiği
elektronik ortamı,
c)
Afet: Toplumun tamamı veya belli kesimleri için fiziksel, ekonomik ve sosyal
kayıplar doğuran, normal hayatı ve insan faaliyetlerini durduran veya kesintiye
uğratan, doğal, teknolojik veya insan kaynaklı olayları,
ç)
Aktif işgücü hizmetleri: İstihdamın korunmasına ve artırılmasına, işsizlerin
mesleki niteliklerinin geliştirilmesine, işsizliğin azaltılmasına ve özel
politika gerektiren grupların işgücü piyasasına kazandırılmasına yardımcı olmak
üzere gerçekleştirilen faaliyetleri,
d)
ALO 170: Çalışma ve Sosyal Güvenlik İletişim Merkezini,
e)
Denetim Kurulu: 4 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 625 inci maddesinin
altıncı fıkrası kapsamında Türkiye İş Kurumu tarafından yürütülen işgücü
yetiştirme faaliyetlerini denetlemek üzere oluşturulan il istihdam ve mesleki
eğitim denetim kurullarını,
f)
Genel Müdürlük: Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğünü,
g)
Hizmet birimi: İl müdürlükleri ile hizmet merkezlerini,
ğ)
Hizmet merkezi: Çalışma ve iş kurumu il müdürlüklerine bağlı olarak kurulan
birimi,
h)
Hizmet sağlayıcı: Bu Yönetmelik kapsamındaki hizmetleri sunabilecek kamu kurum
ve kuruluşlarını,
ı)
İl müdürlüğü: Çalışma ve iş kurumu il müdürlüğünü,
i)
İş birliği: Kurum ve hizmet sağlayıcı arasında sözleşmenin kurulmasıyla ortaya
çıkan ilişkiyi,
j)
Katılımcı: Toplum Yararına Programlara katılanları,
k)
Kurum: Türkiye İş Kurumunu,
l)
Mücbir sebep: İnsan iradesi, gücü ve müdahalesiyle önüne geçilemeyen deprem,
yıldırım, kasırga gibi doğa kaynaklı afetler; genel salgın hastalık, kısmi veya
genel seferberlik ilanı ve benzeri sosyal kriz hallerini,
m)
Özel politika veya uygulama gerektiren gruplar: İş gücü piyasasında
yer alan diğer gruplara göre istihdamında daha fazla güçlük çekilen; kadınlar,
gençler, uzun süreli işsizler, engelliler gibi grupları,
n)
SGK: Sosyal Güvenlik Kurumunu,
o)
Sigortalı: Kısa ve/veya uzun vadeli sigorta kolları bakımından adına prim
ödenmesi gereken veya kendi adına prim ödemesi gereken kişiyi,
ö)
Sistem: Düzenlenen faaliyetlere ilişkin iş ve işlemlerin elektronik ortamda
yapılmasına imkân sağlayan Kurum bilgi işlem ağını,
p)
Toplu yaşam alanları: Kadın sığınma evleri, yurt ve benzeri yerleri,
r)
Toplum Yararına Program (TYP): Afet, salgın, acil durum dönemlerinde ve diğer
mücbir sebeplerde kamu hizmetlerinin desteklenmesi yoluyla özel politika
gerektiren gruplar başta olmak üzere işsizlerin çalışma alışkanlık ve
disiplininden uzaklaşmalarını engelleyen ve bu kişilere geçici gelir desteği
sağlayan programları,
s)
Yüklenici: Bu Yönetmelik kapsamındaki hizmetlerin yürütülmesi amacıyla sözleşme
ve/veya protokol imzalanan hizmet sağlayıcıları,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Esaslar
TYP uygulanabilecek durumlar
MADDE 5- (1) 15/5/1959 tarihli
ve 7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısiyle Alınacak
Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanun ile 9/6/1958 tarihli ve 7126 sayılı
Sivil Savunma Kanunu kapsamında meydana gelen afet, salgın, acil durum ve diğer
mücbir sebep kararlarını müteakip veya bunlar beklenmeksizin meydana gelen
sosyal kriz durumlarını aşmak için ihtiyaç görülmesi halinde kamusal hizmetleri
desteklemek amacıyla program düzenlenebilir.
(2)
Belirli bir mesleğe yönelik TYP düzenlenemez.
Hizmet sağlayıcılar
MADDE 6- (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki programlar iş birliği
yöntemiyle kamu kurum ve kuruluşları ile düzenlenir.
(2)
Hizmet sağlayıcı kurum veya kuruluşların kuruluş amaçlarının hizmetin konusuna
uygun olması ve bunların hizmetin gerektirdiği yeterlilik ve deneyime sahip
olmaları gerekir. Bu hususlarla ilgili olarak il müdürlüğü inceleme yapmaya ve
karar vermeye yetkilidir.
TYP taleplerinin alınması, sözleşme imzalanması ve TYP’nin ilanı
MADDE 7- (1) TYP uygulanmasına ilişkin talepler hizmet
sağlayıcılar tarafından il müdürlüklerine iletilir.
(2)
Talebin Genel Müdürlükçe uygun bulunmasını ve il müdürlüğüne ödenek tahsis
edilmesini müteakip yüklenici ile il müdürlüğü arasında, programın niteliğini
ve karşılıklı hak ve yükümlülükleri gösteren sözleşme imzalanır ve programlar
sistem üzerinden ilan edilir.
(3)
Genel Müdürlükçe uygun bulunması halinde ivedi durumlarda ilana çıkılmaksızın
program düzenlenebilir.
Başvuru ve katılım şartları
MADDE 8- (1) TYP’ye katılmak
için;
a)
Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak,
b)
Kuruma kayıtlı olmak,
c)
18 yaşını tamamlamış olmak,
ç)
Emekli ve malul aylığı almamak,
d)
Öğrenci olmamak (açık öğretim öğrencileri hariç),
e) 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve
Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) ve
(c) bentleri kapsamında SGK’ya bildirilmiyor
olmak ve isteğe bağlı sigortalılık hariç aynı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (b) bendi kapsamında sigortalı olmamak veya belirtilen kapsamda
sigortalı sayılmamak,
şartları aranır.
(2)
5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin dört
numaralı alt bendi kapsamında tarımsal faaliyette bulunanlar ile aynı Kanunun
ek 5 inci maddesi kapsamında tarım veya orman işlerinde hizmet akdiyle süreksiz
olarak çalışan kişiler TYP’den yararlanabilir.
(3)
Genel Müdürlük tarafından belirli bir hane gelir şartı getirilebilir.
Başvuruların alınması ve değerlendirilmesi
MADDE 9- (1) Sistem üzerinden açılan ilanlara başvuru süresi boyunca
e-Devlet, ALO 170 ve e-şube üzerinden başvurular alınır. Zorunlu hallerde
hizmet birimlerince de başvuru alınabilir.
(2)
Sistemden kaynaklı sorunlara bağlı olarak süresi içerisinde başvurusu alınamayan
kişilerin başvuruları, ilgili TYP’nin katılımcılarının
belirlenmesinden önce müracaat edilmesi durumunda, değerlendirmeye alınabilir.
(3)
Katılımcıların TYP’nin konusuna uygun yaş,
cinsiyet ve diğer nitelikleri bulunanlar arasından programın uygulandığı yere
en yakın bölgeden seçilmesi esastır.
(4) TYP’lere devam süresince adres kayıt sistemine göre
aynı adreste ikamet eden kişilerden yalnızca birisi katılabilir. Toplu yaşam
alanlarında ikamet edenler için bu şart aranmaz.
(5)
Seçimden önce, TYP ilanında belirtilen şartları taşımayan veya TYP’nin aksamasına ve başarısız olmasına sebep
olabilecek olan başvurular geçersiz sayılır.
(6)
Terör örgütlerine ya da Devletin milli güvenliğine karşı faaliyette bulunduğuna
karar verilen yapı, oluşum veya gruplara üyeliği, mensubiyeti, iltisakı yahut bunlarla irtibatı olan kişiler TYP’ye katılamaz.
(7)
Katılımcı olarak belirlenen kişiler için güvenlik incelemesi yapılabilir.
Güvenlik incelemesi yapılan katılımcının terör örgütlerine veya Devletin milli
güvenliğine karşı faaliyette bulunduğuna karar verilen yapı, oluşum ya da
gruplara üyeliği, mensubiyeti, iltisakı yahut
bunlarla irtibatı olduğunun tespit edilmesi halinde tespit tarihi itibarıyla
programdan çıkışı verilir. Katılımcıya katılım sağlanan günler için ödeme
yapılır.
(8)
İl müdürlüğü; sözleşme konusu programın niteliğine ve özelliğine uygun
katılımcıları belirleyebilmek amacıyla katılımcı seçiminde noter kurası yöntemi
veya liste yöntemini kullanabilir ya da katılımcıların yüzde seksenini noter
kurası yöntemi, yüzde yirmisini ise liste yöntemi ile belirleyebilir. İl
müdürlüğünün, hangi yöntemi kullanacağını katılımcı seçimine ilişkin ilanda
belirtmesi gerekir.
TYP’nin uygulama esasları
MADDE 10- (1) TYP’lerde haftalık
yararlanma süresi kırk beş saattir.
(2)
TYP katılımcı sayısı, uygulanacak programın niteliğine, uygulanacak alanın
genişliğine ve/veya program için ayrılan kaynağın miktarına göre beş kişiden az
olmamak üzere belirlenir.
(3)
TYP uygulama süresi, her bir program için en fazla altı aydır ve sözleşmede
belirlenen sürenin tamamlanmasıyla sona erer.
(4) TYP’nin süresi uzatılamaz.
(5)
Bir katılımcı TYP’den en fazla dokuz ay
yararlanabilir.
(6)
Mazeretsiz olarak TYP’den ayrılanlar veya
kendi kusuru nedeniyle ilişiği kesilenler ile yararlandığı TYP bittikten sonra
Kurum tarafından teklif edilen niteliklerine uygun en az üç iş teklifini
mazeretsiz olarak kabul etmeyenler, son yararlanma tarihi üzerinden yirmi dört
ay geçmedikçe yeni bir TYP’den yararlanamaz.
(7) TYP’nin başlatılması aşamasında belirlenen sayıda
katılımcı bulunamaması ya da TYP’nin yürütülmesi
sırasında hizmet sağlayıcının kusuru dışında katılımcı sayısında azalma olması
durumlarında hizmetin gereği gibi ifasına engel olmamak kaydıyla programa devam
edilebilir.
(8) TYP’den ayrılan ya da ilişiği kesilen katılımcının
yerine yedeklerden, bunun da mümkün olmaması halinde başvuru ve katılım
şartlarını sağlayan kuruma kayıtlı kişiler arasından yeni katılımcılar TYP’ye dâhil edilebilir.
Devam zorunluluğu ve izin
MADDE 11- (1) Katılımcıların TYP’ye devamı zorunludur. Katılımcılar yükleniciye ve
Kuruma bilgi vermek ve Kurum ya da yükleniciden onay almak şartıyla hafta
tatili ve resmi tatiller hariç olmak üzere beş güne kadar ücretsiz izin
kullanabilir.
(2)
Sağlık sorunları, evlenme, doğum ve birinci derece hısımlarının vefatı ve
benzeri durumlar da beş günlük ücretsiz izin kapsamında değerlendirilir.
(3)
İznin kullanımı için, izin dilekçesinin yükleniciye onaylatılması gerekmekte
olup dilekçede mazeret bildirilmesi zorunlu değildir.
(4)
5510 sayılı Kanuna göre iş kazası ve meslek hastalığı kapsamına giren sağlık
sorunları hariç, herhangi bir nedenle birinci fıkrada belirtilen beş günlük
izin süresinin aşılması halinde, yüklenici tarafından katılımcının ilişiği
kesilerek il müdürlüğüne bildirilir.
Ödemelerin yüklenici kurumlara aktarılması
MADDE 12- (1) Bu Yönetmelik kapsamında yapılan iş
birliğinde sadece katılımcılara ödenmesi gereken zorunlu giderler karşılanır.
(2)
Ödemeler, aylık hakedişler doğrultusunda
yükleniciler tarafından katılımcılar için yapılan ödemelere ilişkin belgelerin
il müdürlüğüne ibrazı sonrasında bu belgelerin inceleme işlemlerinin
tamamlanması sonucunda yüklenicilere toplu olarak yapılır.
(3)
Aylık hakediş, cari ay boyunca programa katılım
sağlanan toplam saat veya gün esas alınarak düzenlenir. Hakediş belgelerine bordro eklenerek il müdürlüğüne
teslim edilir.
(4)
Düzenlenen TYP’lerde yüklenici kuruma
yapılan ödemelerden yüklenici kurum gerekli ödemeleri yaptıktan sonra fazla
tutar kalması halinde veya SGK tarafından uygulanan bir teşvikten
yararlanılması durumunda yararlanılan tutarları Kuruma iade eder.
Katılımcılara yapılacak ödeme, sosyal güvenlik ve vergi işlemleri
MADDE 13- (1) Her bir katılımcıya yapılacak
ödeme, 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş
Kanunu hükümleri çerçevesinde asgari ücret tespit komisyonu tarafından
belirlenen günlük asgari ücret miktarının katılım sağlanan gün sayısı ile
çarpımı sonucu bulunacak miktardan oluşur. Ödemeler, bir ay kesintisiz katılım
sağlayanlar için otuz gün üzerinden yapılır. Katılım sağlanmayan gün bulunması
halinde yapılacak ödeme, katılım sağlanmayan gün sayısının ilgili aydaki takvim
gün sayısından düşülmesi sonucu bulunan gün sayısı üzerinden hesaplanır.
(2)
Yapılacak ödemenin hesaplanmasında, hafta tatili ve resmi tatil günleri de
dikkate alınır ve bu günlere ait ücret tam ödenir.
(3)
Vergi ve sosyal güvenlik prim giderleri katılımcıya yapılacak ödemeler üzerinden
hesaplanarak bu gider kalemine ilave edilir.
(4)
Vergi ve sosyal güvenlik primlerinin bildirimi ve ödenmesi süreçlerinde ortaya
çıkabilecek her türlü gecikme cezası, gecikme zammı veya diğer idari para
cezalarından yüklenici kurum sorumludur.
Katılımcının sorumlulukları
MADDE 14- (1) Katılımcıların 11 inci maddenin
birinci ve ikinci fıkralarında yer alan haller dışında TYP’ye devam
etmesi zorunludur.
(2)
Katılımcıların 8 inci maddede yer alan başvuru/katılım şartlarını programa
başvuru tarihinde, programa başlama anında ve program süresince koruması
zorunludur. Ancak 8 inci maddenin üçüncü fıkrasında yer alan hane gelir
şartının, program başlangıcında sağlanması yeterlidir.
(3)
Katılımcıların dürüstlük kurallarına uymaları zorunludur.
Yüklenicinin sorumlulukları
MADDE 15- (1) Katılımcıların Kurumla ilgili iş ve
işlemleri dışındaki, vergi ve sosyal güvenlik gibi tüm resmi iş ve işlemleri
yükleniciler tarafından yerine getirilir.
(2)
Katılımcılara ait adli sicile ilişkin yazılı beyan, sağlıkla ilgili olarak
çalışmaya engel bir durum olmadığına dair yazılı beyan ve programın niteliğine
uygun diğer belgelerin istenmesinden ve kontrolünden yüklenici
sorumludur. Söz konusu beyanlarda belirtilen veya
beyanlarda belirtilmemesine rağmen sonradan tespit edilen ve kişinin TYP’nin niteliğiyle uyuşmayan bir
suçtan sabıkalı olması ya da TYP’ye devam etmesi durumunda, diğer katılımcılar ve hizmet alan
kişiler açısından sakıncalı olabilecek sağlık sorunları tespit edilenler ile
dürüstlük kurallarına aykırı davranışlarda bulunarak TYP’nin aksamasına veya başarısız
olmasına sebep olanlar ve katılım şartlarını taşımadığı halde muvazaalı işlem
tesis ederek programa katıldığı tespit edilenlerin yüklenici tarafından
programla ilişiği kesilerek il müdürlüğüne bildirilir.
(3)
Katılımcıların uygun nitelikte olmamalarından kaynaklanacak sonuçlardan veya
görevli oldukları alanlara ve üçüncü kişilere verecekleri zararlardan yüklenici
sorumludur.
(4)
Katılımcıların devamsızlık sınırlarını aşmaları, 10 uncu maddenin beşinci
fıkrasında yer alan azami süreden fazla çalışmaları veya yüklenicinin herhangi
bir sorumluluğunu yerine getirmemesi nedenleriyle katılımcıya yapılan fazla
ödemelerden yüklenici sorumludur. Katılımcının ilişiğinin kesilmesi gereken
tarihten sonra yüklenici tarafından çalıştırılmaya devam edilmesi halinde,
fazla çalışılan süre kapsamında katılımcıya ödenen giderler yükleniciden tahsil
edilir.
(5)
Yüklenici TYP katılımcılarını, TYP kapsamında yaptırmış oldukları işler de
dâhil olmak üzere mevcut çalışanlarını ikame etmek amacıyla görevlendiremez.
(6)
TYP talep tarihinden önceki bir yıl içerisinde ve programın fiilen başlayacağı
tarihe kadar yüklenicinin veya bağlı ve yan kuruluşlarının çalışanı olan
kişiler programdan yararlanamazlar. Bu süreler esas olmak üzere; verilen
hizmetin türü ne olursa olsun böyle bir durumun tespit edilmesi halinde, ilgili
her bir katılımcı için yapılan tüm ödemeler, yükleniciye yapılan ödeme
tarihinden itibaren hesaplanacak yasal faiz ile birlikte yükleniciden tahsil
edilir.
(7)
Yüklenicinin, kendi işyerleri ile bağlı ve yan kuruluşlarına ait işyeri SGK
sicil numaralarını il müdürlüğüne TYP başlamadan önce teslim etmesi gerekir.
(8)
TYP başlamadan önce yüklenici, tüm katılımcılara ait sözleşme tarihinden önceki
bir yıllık süreyi içeren SGK il müdürlükleri veya merkezlerinden onaylı hizmet
dökümlerini il müdürlüğüne teslim eder. Asılların yerine başlayan yedekler için
bu belge, başlamalarından itibaren yedi iş günü içinde verilir.
(9)
Yüklenicinin, hakedişlere ilişkin belgeleri
izleyen ayın yedinci gününe kadar il müdürlüğüne teslim etmesi gerekir.
(10)
8 inci maddede yer alan katılım şartları ve ilgili mevzuatta belirlenen diğer
tüm şartlara ilişkin bilgi ve belge kontrolünden yüklenici sorumludur.
Yüklenicinin bu sorumluluğunu yerine getirmemesinden dolayı oluşabilecek her
türlü fazla veya yersiz ödeme yükleniciden ödeme tarihinden itibaren
hesaplanacak yasal faiz ile birlikte tahsil edilir.
(11) TYP’lerin uygulanması sırasında iş sağlığı ve
güvenliği açısından gerekli önlemleri almak, buna ilişkin tüm araç ve gereçleri
bulundurmak ve iş kazası ve meslek hastalıklarında resmi kurumlara yapılması
gerekli bildirimleri süresi içinde yapmak yüklenicilerin sorumluluğundadır.
Yükleniciler iş kazası meydana gelmesi halinde resmî kurumlara yapılması
gereken bildirimleri süresi içinde yapmakla ve durumu il müdürlüğüne
bildirmekle yükümlüdür.
(12)
Engellilerin, programlara katılımını sağlamak üzere program uygulanacak
alanların ulaşılabilirliğinde gerekli önlemleri almak yüklenicinin sorumluluğundadır.
(13)
Kurum tarafından katılımcılar adına gönderilen ödemeler, gönderildiği tarihi
takip eden 3 iş günü içerisinde yüklenici tarafından katılımcılara ödenir.
Kontrol ve denetim
MADDE 16- (1) Kurumun genel denetim yetkisi ile 4
sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 625 inci maddesinin altıncı fıkrası
uyarınca oluşturulan Denetim Kurulunca denetim yetkisi saklı kalmak kaydıyla
TYP denetiminden yüklenici sorumludur.
(2)
Denetim Kurulunca yapılan denetimler ya da iş ve meslek danışmanlığı hizmetleri
çerçevesinde gerçekleştirilecek ziyaretler sırasında yükleniciler gerekli
kolaylığı sağlamakla yükümlüdür.
Yaptırım
MADDE 17- (1) Bu Yönetmelik ve sözleşme veya
protokol kapsamında yer alan yükümlülüklerin yerine getirilmemesi halinde
katılımcılar ile yükleniciler için ilgili il müdürlüğünce bu Yönetmelikte ve
ilgili mevzuatında belirtilen yaptırımlar uygulanır, yaptırımlar sisteme
kaydedilir ve bu işlem, muhatap kişi veya kuruma yazılı olarak da bildirilir.
(2)
Genel Müdürlükçe gerek görülen hallerde yaptırım uygulananların bilgileri
Kurumun internet sayfasında da ilan edilebilir.
(3)
Düzenlenen TYP’lerde, yüklenici kurumun
katılımcılar için vergi ve sosyal güvenliğe ilişkin ödemeleri ilgili kurumlara
yapmaması durumunda yükleniciye süreli ihtarda bulunulur. Verilen süre
içerisinde ilgili ödemelerin yapılmaması durumunda yüklenici kurum ile
düzenlenen tüm TYP’ler sonlandırılır ve
yüklenici ile yirmi dört ay süreyle bu Yönetmelik kapsamında program
düzenlenmez.
(4)
Yüklenici kurum ve kuruluşlardan;
a)
Bu Yönetmelik kapsamındaki faaliyetlerde iş birliği yapılan ve yükümlülüğünü
yerine getirmediği Kurum tarafından tespit edilen,
b)
Yüklenicisi olduğu TYP kapsamında ilgili personelinin hile, çıkar sağlama,
irtikâp, rüşvet, sahte belge/teminat düzenlemek veya bunlara teşebbüs etmek
gibi fiil ve davranışlarda bulunduğu tespit edilen,
c)
Tanınırlık ve görünürlük kuralları da dâhil olmak üzere, TYP kapsamındaki
yükümlülüklerini yerine getirmeyen ve Kurum tarafından verilen on beş gün
süreli ihtara rağmen zamanında gerekli düzeltmeleri yapmayan,
ç)
İhtilafların yargıya intikal etmesi durumunda yargı kararı aleyhine sonuçlanan,
d)
Kurum tarafından katılımcılar adına gönderilen ödemeleri, gönderildiği tarihi
takip eden üç iş günü içerisinde katılımcılara ödemeyen,
e)
Sözleşme imzaladığı halde mazeretsiz bir şekilde süresi içinde hizmetleri
başlatmayan, yüklenici ile devam eden tüm TYP’ler il
müdürlüğü tarafından iptal edilir. Ayrıca yirmi dört ay geçmeden yüklenicinin
yeni teklifleri değerlendirmeye alınmaz.
(5)
Mazeretsiz olarak TYP’den ayrılanlar veya
kendi kusuru nedeniyle ilişiği kesilenler ile yararlandığı TYP bittikten sonra
Kurum tarafından teklif edilen niteliklerine uygun en az üç iş teklifini
mazeretsiz olarak kabul etmeyenler, son yararlanma tarihi üzerinden yirmi dört
ay geçmedikçe bu Yönetmelik kapsamında düzenlenen programlara başvuramazlar.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Diğer hususlar
MADDE 18- (1) Özel politika gerektiren
gruplar Genel Müdürlükçe belirlenir. TYP katılımcıları öncelikle özel politika
gerektiren gruplar arasından ilgili mevzuata göre seçilir.
(2)
TYP katılımcısı olmaya hak kazananlar, sözleşme daha önce imzalanmış olsa dahi,
TYP başlama tarihinden önce programdan yararlandırılamazlar.
(3)
İki TYP arasında bekleme süresi aranmaz.
(4) TYP’lerin uygulanması sırasında Kurumun tanınırlığına
ilişkin iş ve işlemleri yürütmekten yükleniciler sorumludur.
(5) TYP’ler için Kurumca yapılacak olan tanıtım giderleri,
4447 sayılı Kanunun 48 inci maddesinin yedinci fıkrası doğrultusunda, işsizlik
sigortası fonundan aktif işgücü hizmetleri için ayrılan paydan karşılanabilir.
(6)
Tanınırlıkla ilgili materyaller ve uyulması gereken esaslar, hangi
faaliyetlerde tanınırlık kurallarına uyulması gerektiği ve programlar dışında
tanınırlıkla ilgili olarak yürütülecek diğer faaliyetler ile bu faaliyetlere
ilişkin giderlerin ödenip ödenmemesi hususu Genel Müdürlükçe belirlenir.
(7)
Bu Yönetmelik kapsamındaki hedef kitlenin TYP’ler hakkında
doğru bilgilerle aydınlatılmasına yönelik basılı, görsel, dijital materyallere
uygun bilgi verici içerikleri hazırlamak, yayın ve tanıtım çalışmalarını
planlamak ve yürütmekten Genel Müdürlük sorumludur. İl müdürlükleri de Genel
Müdürlüğün hazırladığı içeriğe uygun olarak kamuoyuna, programlardan
yararlanması hedeflenenlere bilgi verici basılı, görsel ve dijital materyaller
hazırlayarak tanıtım ve bilgilendirme çalışmaları yürütebilir.
(8) 25/9/1981 tarihli ve 2527 sayılı Türk Soylu
Yabancıların Türkiye'de Meslek ve Sanatlarını Serbestçe Yapabilmelerine, Kamu,
Özel Kuruluş veya İşyerlerinde Çalıştırılabilmelerine İlişkin Kanun hükümleri
kapsamında olanlar için 8 inci maddenin birinci fıkrasının (a) bendi
kapsamındaki şart aranmaz.
Elektronik ortamda bildirim
MADDE 19- (1) Genel Müdürlük, programlara ilişkin
olarak bu Yönetmelikte belirtilen iş ve işlemlerin bir bölümünü ya da tamamını
elektronik ortamda gerçekleştirebilir. İş ve işlemlerin elektronik ortamda
gerçekleştirilmesi durumunda kurum veya kuruluşlar ve hizmetlerden yararlanacak
kişiler istenilen bilgi ve belgeleri elektronik ortamda vermekle yükümlüdür.
Yetki ve sorumluluk
MADDE 20- (1) TYP’lere ilişkin
politikaların belirlenmesi, ilgili mevzuatın hazırlanması ve uygulanmasının
koordinasyonundan Genel Müdürlük yetkili ve sorumludur.
(2) TYP’ler için iş birliği ile hizmetlerin
yürütülmesinden il müdürlükleri yetkili ve sorumludur. Gerektiğinde hizmet
merkezleri, il müdürlükleri tarafından bu kapsamda yetkilendirilebilir.
(3)
Kurum, bu Yönetmelik kapsamındaki iş ve işlemlerin yürürlükteki mevzuata uygun
şekilde yapılmasını temin etmek için gerekli tedbirleri alır.
Ödeneklerin belirlenmesi
MADDE 21- (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki iş
ve işlemlerin yapılması için il müdürlüklerine tahsis edilecek ödenek miktarı
Genel Müdürlükçe belirlenir.
(2)
Genel Müdürlük, ortaya çıkan ihtiyaçlar doğrultusunda il müdürlüklerine tahsis
edilen ödeneklerde değişiklik yapabilir, ödeneklerin bir kısmını veya tamamını
merkezde tutabilir, yürütülen ve planlanan programları dikkate alarak ödenek
tahsisi yapabilir.
Tereddütlerin giderilmesi
MADDE 22- (1) Bu Yönetmelik hükümlerinden
kaynaklanan tereddütlerin giderilmesi hususunda Genel Müdürlük yetkilidir.
Salgınla mücadele faaliyetlerine ilişkin Sağlık Bakanlığı ile iş
birliği kapsamında düzenlenen mesleğe yönelik uygulanan programlar
GEÇİCİ MADDE 1- (1) Yeni koronavirüs (Covid-19)
salgını süresince, Sağlık Bakanlığı ile bağlı ve ilgili kuruluşları ve bunların
taşra teşkilatlarının salgınla mücadele faaliyetlerine ilişkin yürüttükleri
kamu hizmetlerinin desteklenmesi amacıyla şoförlük mesleğine yönelik TYP
düzenlenebilir. Bu şekilde düzenlenecek programlarda 5 inci maddenin ikinci
fıkrasında yer alan belirli bir mesleğe yönelik TYP’lerin değerlendirilmeye
alınmayacağına yönelik hüküm uygulanmaz.
Yürürlükten kaldırılan yönetmeliğe tabi programlarda katılımcıların
azami faydalanma süreleri
GEÇİCİ MADDE 2- (1) Bu Yönetmeliğin yayımı
tarihi itibarıyla 8/4/2022 tarihli ve 31803
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Aktif İşgücü Hizmetlerinin Yürütülmesine
İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 63 üncü maddesiyle yürürlükten
kaldırılan Aktif İşgücü Hizmetleri Yönetmeliği kapsamında uygulanan TYP’lerden 27/9/2017 tarihinden itibaren dokuz ay ve
daha fazla süreyle yararlanmış olanlar için 10 uncu maddenin beşinci
fıkrasındaki azami süre tamamlanmış sayılır. Bu Yönetmeliğin yayımı tarihi
itibarıyla TYP’ye devam eden katılımcılara,
devam ettikleri programlarla sınırlı olmak üzere, anılan mülga Yönetmelik ve
aynı Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanan ilgili mevzuat uygulanır.
(2)
Birinci fıkrada belirtilen mülga Yönetmelik kapsamında uygulanan TYP’lerden 27/9/2017 tarihinden
itibaren toplamda dokuz aydan az yararlanan kişiler bu Yönetmelik kapsamında
düzenlenen TYP’lerden dokuz aydan kalan
süreleri kadar yararlanabilir.
(3)
Birinci fıkrada belirtilen mülga Yönetmelik ve aynı Yönetmeliğe dayanılarak
hazırlanan ilgili mevzuat kapsamında haklarında yasaklılık işlemi uygulananlar,
yasaklılıkları tamamlanıncaya kadar bu Yönetmelik kapsamındaki programlardan
yararlanamazlar.
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik kapsamındaki iş ve işlemler
GEÇİCİ MADDE 3- (1) Bu Yönetmeliğin yayımı
tarihinden önce sözleşme ilişkisi kurulan TYP’ler ile
başlatılan iş ve işlemler sonuçlanana kadar Aktif İşgücü Hizmetlerinin
Yürütülmesine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 63 üncü maddesiyle
yürürlükten kaldırılan Aktif İşgücü Hizmetleri Yönetmeliği ve buna dayanılarak
hazırlanan ilgili mevzuat uygulanmaya devam olunur.
Olağanüstü hal kapsamında düzenlenen programlar
GEÇİCİ MADDE 4- (Ek:RG-17/2/2023-32107)(1)
(1) 8/2/2023 tarihli ve 6785 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile belirlenen illerde, depremin etkilerinin azaltılması amacıyla olağanüstü hal ilan edilen dönemde başlatılacak TYP’lerde, 9 uncu maddenin dördüncü fıkrası, 10 uncu maddenin beşinci ve altıncı fıkraları uygulanmayabilir.
TYP uygulanabilecek diğer durumlar
GEÇİCİ MADDE 5- (Ek:RG-16/8/2023-32281)
(1) 30/6/2024 tarihine kadar sözleşme ilişkisi kurulacak programlarda 5 inci maddenin birinci fıkrasında yer alan durumlara bakılmaksızın ihtiyaç görülmesi halinde kamu hizmetlerini desteklemek amacıyla TYP düzenlenebilir.
(2) Bu madde kapsamında uygulanacak TYP’lerde;
a) Bütçe tahsis tutarı 4447 sayılı Kanunun 48 inci maddesinin yedinci fıkrası kapsamında ilgili yıl için belirlenecek bütçenin yüzde otuz beşinden fazla olamaz.
b) 10 uncu maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen süre en fazla 9 ay olarak uygulanabilir.
c) Program süresinin 9 ay olarak uygulanmasına karar verilmesi durumunda 11 inci maddenin birinci, ikinci ve dördüncü fıkralarında belirtilen süreler 10 gün olarak uygulanır.
Depremden zarar gören illerde düzenlenecek programlar
GEÇİCİ MADDE 6- (Ek:RG-16/8/2023-32281)
(1) 6/2/2023 tarihinde meydana gelen Kahramanmaraş merkezli deprem felaketi kapsamında Adana, Adıyaman, Diyarbakır, Elazığ, Gaziantep, Hatay, Kahramanmaraş, Kilis, Malatya, Osmaniye, Şanlıurfa illerinde 1/7/2023-31/12/2024 tarihleri arasında sözleşme ilişkisi kurulan/kurulacak TYP’lerde;
a) 9 uncu maddenin dördüncü fıkrası, 10 uncu maddenin beşinci ve altıncı fıkraları uygulanmayabilir.
b) 10 uncu maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen süre en fazla 9 ay olarak uygulanabilir.
c) Program süresinin 9 ay olarak uygulanması halinde 11 inci maddenin birinci, ikinci ve dördüncü fıkralarında belirtilen süreler 10 gün olarak uygulanır.
Yürürlük
MADDE 23- (1)
Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 24- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Türkiye İş Kurumu Genel Müdürü yürütür.
________________________
(1) Bu değişiklik 8/2/2023 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
|
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete’nin |
|
Tarihi |
Sayısı |
|
29/5/2022 |
31850 |
|
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin Yayımlandığı Resmî Gazetelerin |
||
Tarihi |
Sayısı |
|
1. |
17/2/2023 |
32107 |
2. |
16/8/2023 |
32281 |