ÇALIŞANLARIN SAĞLIK GÖZETİMİNE
YÖNELİK TIBBİ TETKİKLERİN
USUL VE ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, 20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve
Güvenliği Kanunu kapsamında yer alan işyerlerinde çalışanların sağlık
gözetimine yönelik; ortak sağlık ve güvenlik birimleri, işyeri sağlık ve
güvenlik birimleri ve çalışan sağlığı merkezleri tarafından yapılacak tıbbi tetkiklere
dair usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, ortak sağlık
ve güvenlik birimleri, işyeri sağlık ve güvenlik birimleri ve çalışan sağlığı
merkezleri ile bu yerlerde gerçekleştirilen tıbbi tetkikleri kapsar.
(2)
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğü,
İş Sağlığı ve Güvenliği Araştırma ve Geliştirme Enstitüsü Başkanlığı ve Sağlık
Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü tarafından kullanılan gezici iş sağlığı
araçları bu Yönetmeliğin kapsamı dışındadır.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik; 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin 508 inci maddesine dayanılarak düzenlenmiştir.
Tanımlar ve kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a)
Çalışan sağlığı merkezi (ÇASMER): Sağlık Bakanlığına bağlı, işyerlerine iş
sağlığı ve güvenliği hizmetleri sunmak üzere 6331 sayılı Kanun kapsamında
yetkilendirilen, gerekli donanım ve personele sahip birimi,
b)
e-Nabız: Sağlık hizmet sunucularından alınan sağlık verilerine vatandaşların ve
sağlık profesyonellerinin internet ve mobil cihazlar üzerinden erişebildikleri
Sağlık Bakanlığı tarafından geliştirilen uygulamayı,
c)
Gezici iş sağlığı aracı: İş sağlığı kapsamında tıbbi tetkik hizmeti verilmesi,
numune alınması ve taşınması amacıyla ruhsatlandırılan ve nitelikleri bu
Yönetmelikte belirlenmiş olan özel olarak tasarlanmış karayolu taşıtını,
ç)
HSGM: Halk Sağlığı Genel Müdürlüğünü,
d)
İSGGM: İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğünü,
e)
Müdürlük: İl sağlık müdürlüğünü,
f)
Rehber: Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO) Pnömokonyoz Radyografilerinin
Uluslararası Sınıflandırması Rehberinin güncel versiyonunu,
g)
Sabit tıbbi tetkik mekânı: Tıbbi tetkik hizmetleri için kullanılan sağlık cihaz
ve ekipmanının bulunduğu, bu Yönetmelikte
yer alan şartlara ve niteliklere göre belirlenmiş alanı,
ğ) Teletıp: Radyolojik tetkiklere ait görüntülere internet ve
mobil cihazlar üzerinden erişilmesine, bu görüntülerin raporlanabilmesine,
radyologlar arası telekonsültasyon yapılabilmesine,
tıbbi görüntü ve raporların kalite açısından değerlendirilebilmesine ve e-Nabız
uygulaması üzerinden vatandaşlar ile paylaşılabilmesine imkân sağlayan Sağlık
Bakanlığı tarafından geliştirilen sistemi,
h)
Tıbbi tetkik personeli: 22/5/2014 tarihli ve
29007 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sağlık Meslek Mensupları ile Sağlık
Hizmetlerinde Çalışan Diğer Meslek Mensuplarının İş ve Görev Tanımlarına Dair
Yönetmelikte belirtilen ve bu Yönetmelik kapsamında çalışma izin belgesi
bulunan sağlık meslek mensupları ve sağlık hizmetlerinde çalışan diğer meslek
mensuplarını,
ifade eder.
(2)
Bu Yönetmelikte yer alan işyeri sağlık ve güvenlik birimi (İSGB), ortak sağlık
ve güvenlik birimi (OSGB), iş güvenliği uzmanı, işyeri hekimi, diğer sağlık
personeli ve benzeri kavramlar 6331 sayılı Kanun ve alt düzenlemelerinde
tanımlandığı gibidir.
İKİNCİ BÖLÜM
Gezici İş Sağlığı Aracı ve Sabit Tıbbi Tetkik Mekânına İlişkin
Esaslar
Genel esaslar
MADDE 5 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında
gerçekleştirilen tıbbi tetkikler gezici iş sağlığı araçları ve/veya sabit tıbbi
tetkik mekânları kullanılarak yapılır.
(2)
Müdürlük tarafından verilen gezici iş sağlığı aracı ve/veya sabit tıbbi tetkik
mekânı izin belgesinde asgari olarak OSGB veya ÇASMER’in unvanı,
yetki belgesi numarası, adres bilgileri ve verilecek tıbbi tetkik hizmetine
ilişkin bilgiler bulunur. İSGB’lerde ise
asgari olarak işyerinin unvanı, Sosyal Güvenlik Kurumu sicil numarası, adres
bilgileri ve verilecek tıbbi tetkik hizmetine ilişkin bilgiler bulunur.
(3)
Gezici iş sağlığı aracı ve sabit tıbbi tetkik mekânında kullanılan bütün tıbbi
cihazlar, 2/6/2021 tarihli ve 31499 mükerrer
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tıbbi Cihaz Yönetmeliğine ve 9/1/2007 tarihli
ve 26398 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Vücut Dışında Kullanılan (İn Vitro) Tıbbi Tanı Cihazları Yönetmeliğine uygun olarak
piyasaya arz edilmiş olur. Tıbbi cihazların envanter kayıtları
Sağlık Bakanlığı Ürün Takip Sistemine kaydedilir ve ilgili veriler gerektiğinde
güncellenir.
(4)
Bu Yönetmelikte yer alan tıbbi tetkik teriminden aşağıdaki faaliyetler
anlaşılır:
a) Posteroanterior (PA) akciğer radyografi çekimi.
b)
İşitme testi.
c)
Solunum fonksiyon testi (SFT).
ç)
Çalışan sağlığı açısından alınması gerekli olan biyokimya, mikrobiyoloji,
hematoloji ve toksikoloji testleri için numune (kan, idrar, gaita, burun ve
boğaz sürüntüsü ve benzeri) alma hizmetleri.
d) 9/10/2013 tarihli ve 28790 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Tıbbi Laboratuvarlar Yönetmeliğinde
belirtilen basit hizmet laboratuvarı testleri.
e)
Göz fonksiyonları ölçümü.
f)
Elektrokardiyografi (EKG) çekimi.
(5)
Dördüncü fıkrada yer alan tıbbi tetkikler dışında kalan tıbbi tetkikler ve
herhangi bir tedavi hizmeti gezici iş sağlığı araçları ve/veya sabit tıbbi
tetkik mekânlarında verilemez.
(6)
Dördüncü fıkrada belirtilen tıbbi tetkiklerin her biri izin belgesinde
ayrı ayrı belirtilir. Bu Yönetmelik
kapsamında izin alınmayan konularda tıbbi tetkik yapılamaz.
(7)
Çalışanlara yönelik tıbbi tetkikler, çalışanın sigorta bildiriminin yapıldığı
işyerinde görevli işyeri hekiminin talebi doğrultusunda gerçekleştirilir. Her
çalışan için işyeri hekiminin talep ettiği tıbbi tetkikler, düzenlenen talep
belgesinde ayrı ayrı belirtilir.
(8)
Gerçekleştirilen tıbbi tetkiklerin sonuçları veya raporları en geç 20 gün
içinde işyerinin işyeri hekimi ile paylaşılır. İşyeri hekiminin talep belgesi,
hekim tarafından konulan ön tanı veya kesin tanılar ve yapılan tıbbi
tetkiklerin sonuçları veya raporları hizmet veren kurum veya kuruluş tarafından
e-Nabızda, radyolojik tetkiklere ait görüntü ve sonuçlar Teletıpta kayıt altına alınır. e-Nabız
ve Teletıpa veri aktarımı için gerekli olan
sistem, Sağlık Bakanlığı Sağlık Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü tarafından
oluşturulur.
(9)
Tıbbi tetkik işlemini gerçekleştiren personele ait çalışma izin belgelerinin
bir örneği, işyerinin işyeri hekimine teslim edilir.
(10) 20/7/2013 tarihli ve 28713 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İşyeri Hekimi ve Diğer Sağlık Personelinin Görev, Yetki, Sorumluluk
ve Eğitimleri Hakkında Yönetmeliğin 9 uncu maddesi uyarınca tıbbi tetkik
sonuçları işyerinin işyeri hekimi tarafından değerlendirilir. Şüpheli
durumlarda, kararsız kalındığında veya uzman hekim görüşüne ihtiyaç
duyulduğunda uzman hekim desteği alınır.
(11)
Meslek hastalığı şüphesi taşıyan çalışanlar, ileri tetkik ve değerlendirme için
işyerinin işyeri hekimi tarafından meslek hastalığı tanısı koymaya yetkili
sağlık hizmet sunucusuna sevk edilir.
(12)
Bu Yönetmelik kapsamında yürütülen çalışmaların tamamı kayıt altına alınıp
mevzuatına uygun olarak arşivlenir ve talepleri halinde denetime yetkili
memurlara ibraz edilir.
(13)
Bu Yönetmelik kapsamında tıbbi atıklarla ilgili iş ve işlemler 25/1/2017 tarihli ve 29959 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Tıbbi Atıkların Kontrolü Yönetmeliğine uygun olarak yapılır.
(14)
Yapılan tıbbi tetkikler nedeniyle elde edilen tüm kişisel veriler
hakkında 24/3/2016 tarihli ve 6698 sayılı
Kişisel Verilerin Korunması Kanunu ve 21/6/2019 tarihli ve 30808 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Kişisel Sağlık Verileri Hakkında Yönetmelik hükümleri
uygulanır.
(15)
Bu Yönetmelik kapsamındaki tüm tıbbi cihazların kalibrasyon işlemleri,
25/6/2015 tarihli ve 29397 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tıbbi Cihazların
Test, Kontrol ve Kalibrasyonu Hakkında Yönetmelik hükümleri doğrultusunda
yürütülür. Gerçekleştirilen kalibrasyona ait
kayıtlar tıbbi cihazın bulunduğu yerde ve cihazın kullanım ömrü boyunca
muhafaza edilir. Denetime yetkili memurlar tarafından her istendiğinde
bekletilmeden cihazların kalibrasyon belgelerinin
ibrazı zorunludur. Cihazların ilgili standardında belirtilen sürelere ve
şartlara uygun olarak kalibrasyonu yapılmayan
cihazlar kullanılamaz.
Gezici iş sağlığı aracı ve sabit tıbbi tetkik mekânına dair
kurallar
MADDE 6 – (1) Gezici iş sağlığı araçları ve sabit
tıbbi tetkik mekânlarında, bu Yönetmelikte belirtilen usul ve esaslar dâhilinde
yalnızca çalışanların sağlık gözetimine yönelik tıbbi tetkikler
gerçekleştirilir.
(2) İSGB’ler bu Yönetmelikte belirtilen usul ve esaslar
dâhilinde yalnızca sabit tıbbi tetkik mekânı kurabilir. İSGB’ler gezici iş sağlığı aracı bulunduramaz. Ancak
kamu kurum ve kuruluşları, kamu iktisadi teşebbüsleri ve belediyeler bünyesinde
kurulan İSGB’ler kendi çalışanlarına hizmet
vermek üzere gezici iş sağlığı aracı bulundurabilir. Belediyelere ait
şirketler, iktisadi teşebbüsler ve iştirakler bünyesinde kurulan İSGB’ler ise gezici iş sağlığı aracı bulunduramaz.
(3) İSGB’ler sadece kendi işyeri bünyesindeki çalışanlara
yönelik tıbbi tetkikleri gerçekleştirir.
(4)
OSGB ve ÇASMER’ler sadece 29/12/2012 tarihli ve 28512 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetleri Yönetmeliği kapsamında İSG-KÂTİP
üzerinden tıbbi tetkik hizmeti sözleşmesi imzaladıkları işyerlerinin
çalışanlarına yönelik tıbbi tetkik hizmeti verir.
(5)
Tıbbi tetkik hizmeti verilen işyerine aynı OSGB veya ÇASMER tarafından işyeri
hekimliği hizmeti de verilmesi zorunlu değildir. Ancak hizmet verilen işyerinde
işyeri hekimi görevlendirilmiş olması ve tıbbi tetkik istemini çalışanın işyeri
hekiminin yapması zorunludur.
(6)
Gezici iş sağlığı araçlarının ruhsatı ile tüm hak ve sorumlulukları sadece izin
alan İSGB, OSGB veya ÇASMER’e; sabit tıbbi
tetkik mekânlarının ruhsatı ile tüm hak ve sorumlulukları sadece izin alan
İSGB, OSGB veya ÇASMER’e aittir. Gezici iş
sağlığı aracı veya sabit tıbbi tetkik mekanı ile bu araç veya mekanlarda
bulunan her türlü ekipman hiçbir şart
altında başka bir İSGB, OSGB veya ÇASMER’e tahsis
edilemez, kiralanamaz veya buralarda çalışan personel, izin belgesinde
belirtilen kuruluşun dışında istihdam edilemez.
(7)
OSGB ve ÇASMER’ler ile kamu kurum ve
kuruluşları, kamu iktisadi teşebbüsleri ve belediyeler bünyesinde kurulan İSGB’ler dışında, hangi ad altında işletilirse
işletilsin hiçbir sağlık hizmet sunucusu gezici iş sağlığı aracı bulunduramaz
veya kullanamaz.
(8)
İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetleri Yönetmeliğinde belirtilen oda, bölüm ve
alanlar ile sağlık ekipman ve cihazları, bu
Yönetmeliğe göre ruhsatlandırılan gezici iş sağlığı aracı veya sabit tıbbi
tetkik mekanı ile 5 inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen sağlık
ekipmanlarından ayrı olup birbirine karıştırılamaz.
Gezici iş sağlığı araçlarına ilişkin genel şartlar
MADDE 7 – (1) Bu Yönetmelikte belirtilen tıbbi
tetkiklerin yapılabilmesi için gezici iş sağlığı araçlarının aşağıdaki şartları
sağlaması gerekir:
a)
Gezici iş sağlığı araçları en fazla 15 yaşında olur. Aracın trafik muayene
işlemleri, 6/1/2021 tarihli ve 31356 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Araç Muayene İstasyonlarının Açılması, İşletilmesi
ve Araç Muayenesi Hakkında Yönetmelik hükümlerine uygun şekilde yapılır.
Araçların yaşı, bulunulan tarihten aracın ilk trafik tescil tarihi çıkarılarak
hesaplanır.
b)
Gezici iş sağlığı araçları, 26/10/2016 tarihli
ve 29869 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Araçların İmal, Tadil ve Montajı
Hakkında Yönetmelik (AİTM) kapsamında tadil edilmiş ise tadilatçı firma, AİTM
münferit veya AİTM seri tadilat tip onayı alır.
c)
Röntgen görüntüleme hizmeti verecek olan gezici iş sağlığı araçları, Nükleer
Düzenleme Kurumunun mevzuatı, rehberleri ve diğer düzenlemelerinde belirlenen
şartlara uygun olarak hazırlanır ve araçta yer alan röntgen cihazı için Nükleer
Düzenleme Kurumundan lisans alınır.
ç)
Gezici iş sağlığı araçları; panelvan, minibüs,
otobüs, kamyon veya kamyonet gibi motorlu araçlardır. 19/4/2020 tarihli
ve 31104 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Motorlu Araçlar ve Römorkları ile
Bunların Aksam, Sistem ve Ayrı Teknik Ünitelerinin Tip Onayı ve Piyasa Gözetimi
ve Denetimi Hakkında Yönetmelik (AB/2018/858)’in O3 ve
O4 kategorisinde yer alan yarı römorklara da izin verilebilir. Gezici iş
sağlığı araçlarına, bu Yönetmelikte belirtilenler dışında farklı ilaveler
yapılamaz.
d)
Araç beyaz renkte olur ve aracın dört tarafına da mavi fosforlu yazı ile firma
adı ve “Gezici İş Sağlığı Aracı” ibaresi açık ve okunacak şekilde yazılarak
aracın kullanım amacı belirtilir. Logo, adres, uyarıcı işaretler ve piktogramlar, telefon bilgileri, elektronik posta adresleri
de araca yazılabilir. Aracın üzerinde bunlardan başka bir ibare yer almaz.
e)
Her araçta asgari olarak en az ikişer kilogramlık iki tane yangın söndürme tüpü
bulunur.
f)
Her araçta asgari bir emniyet kemeri keseceği, demir manivela ve imdat çekici
bulunur.
g)
Araçların hem şoför kabinlerinde hem de üst yapılarında iklimlendirme ve
aydınlatma sistemleri bulunur. İşitme testi yapılan araçta bulunan sessiz
kabinde ayrıca iklimlendirme ve aydınlatma sistemleri olur.
ğ)
Araçlar bulunduğu zemine hidrolik ayaklarla sabitlenebilir özellikte olur.
Tıbbi tetkik işlemi esnasında araçlar zemine sabitlenir.
h)
Gezici iş sağlığı araçlarına sayısal takograf ve
İSGGM ve/veya HSGM bilişim sistemlerine entegre edilebilir
özellikte uydu takip sistemi takılır. Bu cihaz ve sistemler, güncel halde
tutularak kesintisiz bir şekilde ve düzenli olarak çalışır. Takograf ve uydu takip sistemi, denetime yetkili
memurlar tarafından istenildiği anda kontrol edilebilir vaziyette olur.
(2)
OSGB ve ÇASMER’ler ile kamu kurum ve kuruluşları,
kamu iktisadi teşebbüsleri ve belediyeler bünyesinde kurulan İSGB’ler, bu maddede belirtilen hizmeti sunabilmek için her
gezici iş sağlığı aracı başına asgari bir işyeri hekimini sorumlu olarak tayin
eder. Gezici iş sağlığı aracında yapılan tüm tıbbi tetkikler ile yapılan
işlemin sonucundan doğan her türlü zarar veya kusurdan gezici iş sağlığı
aracından sorumlu olan işyeri hekimi, işlemi yapan tıbbi tetkik personeli ile
aracın sahibi kurum veya kuruluş sorumludur. Cezai sorumluluk gerektiren durumlarda
genel hükümler uygulanır.
(3)
Gezici iş sağlığı aracı hizmeti veren OSGB ve ÇASMER’ler,
hizmet vereceği işyeri ile hizmetin fiili olarak gerçekleşeceği tarihten en az
yedi gün öncesinde İSG-KÂTİP üzerinden karşılıklı olarak gezici iş sağlığı
aracı sözleşmesi düzenler. Taraflarca onaylanmamış sözleşme ile tıbbi tetkik
hizmeti gerçekleştirilemez. Sözleşmede aracın hangi günlerde ilgili işyerinde
olacağı belirtilir. Müdürlükçe yapılacak denetimlerin planlanabilmesi amacıyla
aracın sözleşme süresi boyunca ilgili işyerinde bulunması esastır. Tetkik
işleminin planlanandan daha uzun veya daha kısa sürmesi halinde sözleşme derhal
güncellenir. Tetkik işleminin bittiği gün aracın gün sonuna kadar işyerinde
bulunması gerekmez, araç tetkik işleminin bitmesine müteakip işyerini terk
edebilir. Aynı araç ile bir gün içerisinde birden fazla işyerine hizmet
verilebilir.
(4)
Mücbir bir sebeple hizmetin sunulamaması halinde durumu izah eden kanıtlarla
birlikte ilgili müdürlüğe derhal bildirim yapılır.
(5)
Gezici iş sağlığı araçlarında yapılan tıbbi tetkiklerde, tetkiki yapılacak
çalışanın kimlik doğrulama işleminin; Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından kabul
edilen biyometrik yöntemlerle ve nüfus
cüzdanı, sürücü belgesi, evlenme cüzdanı veya pasaport belgelerinden biri ile
yapılması zorunludur. Tetkiki yapılacak çalışanın kimliği doğrulanmadan tetkik
işlemi gerçekleştirilemez.
(6)
Röntgen görüntüleme hizmeti verecek araçların her türlü trafik kazasına veya
aracın bütünlüğünü bozacak herhangi bir olaya karışması halinde aracın zırhlaması derhal kontrol edilir. Zırhlamanın uygun olmadığının tespit edilmesi halinde
durum Nükleer Düzenleme Kurumuna bildirilerek kurumun talimatları izlenir.
Bütünlüğü bozulmuş ve henüz zırhlaması kontrol
edilmemiş veya zırhlaması uygun olmayan
araçlarla hiçbir şart altında hizmet verilemez. Yapılan ölçüm ve işlemlere
ilişkin bütün evraklar denetime yetkili memurlara gösterilmek üzere saklanır.
(7)
İşitme testi hizmeti verecek araçların her türlü trafik kazasına veya aracın
bütünlüğünü bozacak herhangi bir olaya karışması halinde sessiz kabinin izolasyonu derhal kontrol edilir. İzolasyonun uygun
olmadığının tespit edilmesi halinde gerekli tamirat işlemi yapılır. Bütünlüğü
bozulmuş ve izolasyonu kontrol edilmemiş
veya izolasyonu uygun olmayan araçlarla hizmet verilemez. Yapılan ölçüm ve
işlemlere ilişkin bütün evraklar denetime yetkili memurlara gösterilmek üzere
saklanır.
(8)
Gezici iş sağlığı araçlarının trafikte geçiş üstünlüğü bulunmamaktadır.
Araçlar, türüne göre belirlenmiş olan şehir içi ve şehirlerarası hız
sınırlarına riayet eder. Hız sınırını aşan gezici iş sağlığı aracı içerisindeki
tüm tıbbi cihazların yetkili servisleri tarafından kalibrasyonlarının yenilenmesi
zorunludur.
Sabit tıbbi tetkik mekânlarına ilişkin genel şartlar
MADDE 8 – (1) İSGB, OSGB ve ÇASMER’lerin bu Yönetmelikte belirtilen tıbbi tetkik
hizmetlerini yapabilmesi için İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetleri Yönetmeliğinde
belirtilen şartlar ile Sağlık Bakanlığı tarafından belirlenen şartları
sağlamaları gerekir. Söz konusu fiziki ve tıbbi şartları sağlayamayan İSGB,
OSGB ve ÇASMER’ler, bu Yönetmelikte belirtilen
tıbbi tetkik hizmetlerini veremez.
(2)
Tıbbi laboratuvar hizmeti verilecek
alanlarda, Tıbbi Laboratuvarlar Yönetmeliğinin
basit hizmet laboratuvarlarına ilişkin
fiziki şartları aranır.
(3)
Sabit tıbbi tetkik mekânı olarak kullanılacak odalara İSGB, OSGB veya ÇASMER’in onaylı yerleşim planında yer verilir.
Röntgen görüntüleme ve/veya laboratuvar hizmetleri
birbirlerinden ve diğer tıbbi tetkiklerden ayrı ve bağımsız olacak şekilde en
az bir odada bulunmak zorundadır. Tüm odaların girişlerine odalarda yapılan
tıbbi tetkikleri belirtir levha ile uyarıcı levhalar asılır. Tüm odalarda
havalandırma, aydınlatma ve iklimlendirme sistemleri bulunur.
(4)
Röntgen görüntüleme hizmeti verilecek oda veya odalar, Nükleer Düzenleme
Kurumunun mevzuatı, rehberleri ve diğer düzenlemelerinde belirlenen şartlara
uygun olarak hazırlanır ve içlerinde yer alan röntgen cihazları için Nükleer
Düzenleme Kurumundan lisans alınır.
(5)
İSGB, OSGB ve ÇASMER’ler bu maddede
belirtilen hizmeti sunabilmek için sabit tıbbi tetkik mekânına asgari bir
işyeri hekimini sorumlu olarak tayin eder. Sabit tıbbi tetkik mekânında yapılan
tüm tıbbi tetkikler ile yapılan işlemin sonucundan doğan her türlü zarar veya
kusurdan sabit tıbbi tetkik mekânından sorumlu olan işyeri hekimi, işlemi yapan
tıbbi tetkik personeli ile mekânın sahibi kurum veya kuruluş sorumludur. Cezai
sorumluluk gerektiren durumlarda genel hükümler uygulanır.
(6)
Sabit tıbbi tetkik mekânı hizmeti verecek olan OSGB veya ÇASMER, hizmet
vereceği işyeri ile hizmetin fiili olarak gerçekleşeceği tarihten en az bir gün
öncesinde İSG-KÂTİP üzerinden karşılıklı olarak sabit tıbbi tetkik mekânı
sözleşmesi düzenler. Taraflarca onaylanmamış sözleşme ile tıbbi tetkik hizmeti
gerçekleştirilemez.
(7)
Sabit tıbbi tetkik mekânlarında tetkiki yapılacak çalışanın kimlik doğrulama
işleminin; Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından kabul edilen biyometrik yöntemlerle ve nüfus cüzdanı, sürücü
belgesi, evlenme cüzdanı veya pasaport belgelerinden biri ile yapılması
zorunludur. Tetkiki yapılacak çalışanın kimliği doğrulanmadan tetkik işlemi
gerçekleştirilemez.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Tıbbi Tetkiklere Ait Usul ve Esaslar
Röntgen görüntüleme hizmetleri
MADDE 9 – (1) Röntgen görüntüleme hizmeti verecek
olan İSGB, OSGB veya ÇASMER aşağıda yer alan şartlara uyar:
a)
Röntgen görüntüleme hizmetleri, 19/4/1937 tarihli
ve 3153 sayılı Radiyoloji, Radiyom ve Elektrikle Tedavi ve Diğer Fizyoterapi
Müesseseleri Hakkında Kanun ve bu Kanuna dayanan ilgili alt düzenlemelerin
hükümlerine göre yürütülür.
b)
Röntgen cihazının donanımı ve teknik özellikleri aşağıdaki gibi olur:
1)
Röntgen cihazı, Sağlık Bakanlığının sağlık bilgi sistemlerine entegre edilebilir olur. Mikrofilm cihazları ve filmi
kullanılamaz.
2)
Röntgen görüntüleme hizmeti verecek olan gezici iş sağlığı aracı ve/veya sabit
tıbbi tetkik mekânına uygun teknik özellikte ve donanımda röntgen cihazı
ve/veya sistemi kurulup, cihazın/sistemin detektör ve/veya kaset-ışın mesafesi
ve röntgen çekimi asgari olarak mevcut standartlara uygun şekilde
gerçekleştirilir.
3)
Bilgisayarlı radyografi (CR) veya dijital radyografi (DR) tekniği kullanılmış
tetkikler, dijital ortamda DICOM formatında (CD, hard disk veya taşınır
bellekle) işyerine teslim edilir. Ek olarak işyeri tarafından talep edilmesi
halinde, en az 35x35 cm ebatlarındaki filme
basılarak da işyerine teslim edilebilir.
c)
Röntgen cihazının kalibrasyonu düzenli
aralıklarla ilgili standartlar doğrultusunda yetkili servislerce yapılır.
(2)
Bütün PA akciğer radyografileri, tıbbi görüntüleme teknisyeni/teknikeri
tarafından çekilir.
(3)
Bütün PA akciğer radyografileri, Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO) kalite ve
standartlarına uygun olarak çekilir. PA akciğer radyografisinin radyolojik
yönden raporlandırma işlemi yapılmayan durumlarda değerlendirilmesi işyeri
hekimi tarafından gerçekleştirilir. İşyerinin işyeri hekiminin talebi halinde
PA akciğer radyografilerinin radyoloji yönünden raporlandırılması işlemi,
radyoloji uzman hekimi tarafından yapılır. Pnömokonyoz yapan
tozlara maruz kalan çalışanların PA akciğer radyografilerinin pnömokonyoz yönünden değerlendirme ve raporlandırma
işlemleri, ILO tarafından yayımlanan güncel rehbere göre Çalışma ve Sosyal
Güvenlik Bakanlığınca yetkilendirilmiş okuyucular tarafından gerçekleştirilir.
İşitme testi
MADDE 10 – (1) İşitme testi hizmeti verecek olan
İSGB, OSGB ve ÇASMER’ler aşağıda yer alan
şartlara uyar:
a)
İşitme testi için sabit veya taşınabilir tarama odyometri cihazı
kullanılır.
b)
Testler sessiz kabinde yapılır.
c)
İşitme testi için otomatik veya manuel odyometre
kullanılabilir.
ç)
İşitme testi uygun yöntem ve çalışanın en düşük seviyedeki duyma kaybını bile
tespit edebilecek ses düzeyleri kullanılarak yapılır.
d)
Sessiz kabin ve odyometrelerin kalibrasyonu,
yetkili servislerce ilgili standartlar doğrultusunda düzenli aralıklarla yapılır,
ölçüm sonuçlarının güvenilir olduğu kontrol edilir ve raporlanır. Ekipmana,
kullanım sıklığına göre teknik ve hijyenik bakım
yapılır ve kayıt altına alınır.
e)
İşitme testinin yapılacağı kabin, tarama testini yapacak olan tıbbi tetkik
personelinin bulunacağı alan ve gerekli ekipmana ayrılmış
olan alan toplamda en az dört metrekare olur.
f)
İşitme testinin yapılacağı oda veya kabinin içi ve çevresinde yeterli ısıtma,
havalandırma ve aydınlatma ile uygun hijyen koşulları
sağlanır.
(2)
Gezici iş sağlığı araçlarında kullanılan sessiz kabin, aracın dengesini
bozmayacak ve trafik güvenliğini tehlikeye sokmayacak şekilde araç içinde
sabitlenir. İşitme testinin yapılacağı esnada aracın sabitlemesi yapılır ve
motor kapalı tutulur. Gezici iş sağlığı araçlarında işitme testi yapılırken
başka bir işlem yapılamaz.
(3)
İşitme testi; odyolog veya odyometrist tarafından yapılır.
(4)
İşitme testi sonuçları işyerinin işyeri hekimi tarafından değerlendirilir.
İşyerinin işyeri hekiminin talebi halinde testin raporlandırılması işlemi,
kulak burun boğaz uzman hekimi tarafından yapılır.
Solunum fonksiyon testi (SFT)
MADDE 11 – (1) Solunum fonksiyon testleri ilgili
standarda uygun olarak yapılır. Solunum fonksiyon cihazının kalibrasyonu düzenli aralıklarla ilgili standartlar
doğrultusunda yetkili servislerce yapılır. Ekipmana, kullanım sıklığına göre
günlük veya haftalık olarak teknik ve hijyenik bakım
yapılır ve kayıt altına alınır.
(2)
Solunum fonksiyon testleri, ilgili branştan tıbbi
tetkik personeli tarafından yapılır.
(3)
Solunum fonksiyon testi sonuçları işyerinin işyeri hekimi tarafından
değerlendirilir. İşyerinin işyeri hekiminin talebi halinde testin
raporlandırılması göğüs hastalıkları uzman hekimi tarafından yapılır.
Göz fonksiyonları ölçümleri
MADDE 12 – (1) Gezici iş sağlığı araçları
ve/veya sabit tıbbi tetkik mekânlarında; göz içi basıncı, göz kırılma kusurları
ölçümü, kornea çapı ölçümü, kornea kalınlığı ölçümü yapan cihazlar ile ilgili
standartlara uygun olarak ölçüm yapılabilir. Cihazların kalibrasyonu düzenli
aralıklarla ilgili standartlar doğrultusunda yetkili servislerce yapılır.
(2)
Göz fonksiyon ölçümlerini ilgili branştan tıbbi
tetkik personeli yapar.
(3)
Göz fonksiyon ölçüm sonuçları işyerinin işyeri hekimi tarafından
değerlendirilir. İşyerinin işyeri hekiminin talebi halinde ölçüm sonuçlarının
raporlandırılması göz hastalıkları uzman hekimi tarafından yapılır.
Elektrokardiyografi (EKG) çekimi
MADDE 13 – (1) EKG çekimi, ilgili standarda uygun
olarak yapılır. EKG cihazının kalibrasyonu düzenli
aralıklarla ilgili standartlar doğrultusunda yetkili servislerce yapılır.
(2)
EKG çekimini, ilgili branştan tıbbi tetkik
personeli yapar.
(3)
EKG testi sonuçları işyerinin işyeri hekimi tarafından değerlendirilir.
İşyerinin işyeri hekiminin talebi halinde ölçüm sonuçlarının raporlandırılması
kardiyoloji uzman hekimi tarafından yapılır.
Numune alma ve laboratuvar tetkikleri
MADDE 14 – (1) Numune alma hizmeti veren
İSGB, OSGB ve ÇASMER’ler, sabit tıbbi tetkik
mekânı ve/veya gezici iş sağlığı araçlarında, çalışanların sağlık gözetimi
amacıyla yapılması gereken biyokimya, hematoloji, mikrobiyoloji ve toksikoloji
testleri için gerekli olan numuneleri alır.
(2)
İSGB, OSGB ve ÇASMER’ler, Tıbbi Laboratuvarlar Yönetmeliği hükümlerine göre
bünyelerinde basit hizmet laboratuvarı kurabilir.
Basit hizmet laboratuvarı olan İSGB, OSGB
ve ÇASMER’ler, Tıbbi Laboratuvarlar Yönetmeliğinin
Ek-9’unda yer verilen testleri yapar.
(3)
Basit hizmet laboratuvarı olmayan İSGB,
OSGB ve ÇASMER’lerin tetkikleri ile basit
hizmet laboratuvarlarında çalışılmasına
izin verilmeyen tetkikler Sağlık Bakanlığınca ruhsatlandırılmış tıbbi laboratuvarlarda yaptırılır.
(4)
Numune alma ve laboratuvar tetkikleri
hizmeti verecek olan İSGB, OSGB ve ÇASMER’ler aşağıda
yer alan şartlara uyar:
a) Laboratuvar tetkikleri için numune alımı Tıbbi Laboratuvarlar Yönetmeliği hükümlerine uygun olarak
yapılır.
b)
Numunelerden santrifüj edilmesi gerekenlerin
santrifüj işlemi taşınma öncesinde tamamlanır. Numunelerin uygun sıcaklıkta
taşınması sağlanır. Numunelerin taşınma sırasında zarar görmesini engelleyecek
nitelikte taşıma kapları bulundurulur. Taşınması esnasında soğuk zincir
gerektiren numuneler, uygun numune taşıma kaplarında ve buzdolabına konularak
taşınır. Taşıma sırasındaki sıcaklık takip edilerek kayıt altına alınır. Bu
işlemler gezici iş sağlığı aracı veya sabit tıbbi tetkik mekânından sorumlu
işyeri hekiminin kontrolünde yapılır.
c)
Numune alma işlemini, ilgili branştan tıbbi
tetkik personeli yapar.
ç)
Numuneler; numunenin kime ait olduğu, kim tarafından alındığı, numune
alınma, laboratuvar teslim ve işlem saati
ile bunların tarihi, numune türü gibi bilgilerle etiketlendirilerek kimliklendirilir ve kayıt altına alınır.
d)
Alınan numuneler, 25/9/2010 tarihli ve 27710
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Enfeksiyöz Madde
ile Enfeksiyöz Tanı ve Klinik Örneği Taşıma
Yönetmeliği hükümlerine uygun olarak taşınır.
e)
Numuneler muhafaza şartlarına uygun şekilde nakledilir ve bu maddede belirtilen
bütün hükümleri sağlayarak numune alım saatinden itibaren en geç 48 saat içinde
analiz edilir.
f)
Test sonuçları hizmet alan işyerinin işyeri hekimi tarafından değerlendirilir.
Tıbbi Laboratuvarlar Yönetmeliğine göre
uzman/uzman hekim tarafından raporlanması gereken testlerin sonuçları Sağlık
Bakanlığınca ruhsatlandırılmış tıbbi laboratuvarda görev
yapan ilgili uzman/uzman hekim tarafından raporlanır.
Tıbbi tetkiklerin kalitesi
MADDE 15 – (1) Gezici iş sağlığı aracı ve sabit tıbbi
tetkik mekânında yapılan tetkiklerin kalitesi bu Yönetmelikte belirtilen kriterleri karşılar. Bu Yönetmelikte yer almayan
hususlarda ise iş sağlığı ve güvenliği mevzuatı ile Sağlık Bakanlığının ilgili
mevzuatı uygulanır. İlgili müdürlük, yapılan tıbbi tetkikleri, mevzuatta yer
alan kalite ve standartlara uygunluk yönünden de denetler.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Başvuru ve Çalışma İzni İşlemleri
Başvuru işlemleri
MADDE 16 – (1) İSGB, OSGB veya ÇASMER; bu
Yönetmelikte belirtilen sağlık hizmetlerini sunabilmek için aşağıda yer alan
belgelerle birlikte bulunduğu ilin müdürlüğüne başvurur:
a)
Yapılacak hizmetin içeriğini belirtir dilekçe.
b)
Sabit tıbbi tetkik mekânı ve/veya gezici iş sağlığı aracı hizmeti yürütmek
isteyen OSGB veya ÇASMER için İSGGM tarafından verilmiş yetki belgesinin onaylı
sureti veya kare kodlu İSG-KÂTİP çıktısı.
c) İSGB’ler için işveren imzalı olur yazısı ile işyerinde
görevli iş güvenliği uzmanı, işyeri hekimi ve zorunlu olması veya bulunması
halinde diğer sağlık personeli görevlendirme belgeleri.
ç)
Sabit tıbbi tetkik mekânı ve/veya gezici iş sağlığı aracı hizmetini vermek
üzere görevlendirilecek personelin nüfus cüzdanı sureti, diploma ve/veya
uzmanlık belgesinin sureti, görevlendirildiklerine dair sözleşmelerin suretleri
ve bir vesikalık fotoğraf.
d)
Gezici iş sağlığı aracı araç ruhsatı ve trafik muayene belgesi.
e)
Röntgen görüntüleme hizmetinde kullanılacak araç veya mekânda bulunan her
röntgen cihazı için Nükleer Düzenleme Kurumu tarafından verilmiş lisans belgesi.
f)
Sabit tıbbi tetkik mekânı ve/veya gezici iş sağlığı aracı içinde bulunan tüm
tıbbi cihazların cinsi, markası, modeli, barkodu (ürün numarası) ve seri
numarası bilgileri.
g)
Faaliyette bulunacağı alana göre izin belgeleri için öngörülen belge düzenleme
ücretinin ilgili müdürlüğün döner sermaye hesabına yatırılmış olduğuna dair
belge.
ğ)
Sabit tıbbi tetkik mekânı için İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetleri
Yönetmeliğinde belirtilen oda ve kısımları da gösteren yerleşim planı ile bu
Yönetmelik kapsamında kullanılacak oda ve kısımları gösterir yerleşim planı.
(2) Gezici iş sağlığı aracı hizmeti verecek olan OSGB, ÇASMER ve
6 ncı maddenin ikinci fıkrası kapsamında gezici iş sağlığı aracı
bulundurmasına izin verilen İSGB’ler, ilgili müdürlüğe başvuru yaparak “Gezici İş Sağlığı Aracı İzin
Belgesi” ve sorumlu işyeri hekimi veya hekimleri de dâhil olmak üzere
çalıştıracakları tüm personel için “Çalışma İzin Belgesi”ni temin eder. İzin
belgesi olmadan gezici iş sağlığı aracı hizmeti sunulamaz veya personel
çalıştırılamaz. Personelin kullanabileceği tıbbi cihaz veya cihazlar çalışma
izin belgesinde belirtilir. Çalışma izin belgesinde yer almayan tıbbi cihaz
veya cihazlar personel tarafından kullanılamaz. İzin belgelerinin birer örneği
gezici iş sağlığı aracı içerisinde muhafaza edilir.
(3)
Sabit tıbbi tetkik mekânı hizmeti sunmak isteyen İSGB, OSGB ve ÇASMER’ler ilgili müdürlüğe başvuru yaparak “Sabit
Tıbbi Tetkik Mekânı İzin Belgesi” ve sorumlu işyeri hekimi veya hekimleri de
dâhil olmak üzere çalıştıracakları tüm personel için “Çalışma İzin Belgesi”ni
temin eder. İzin belgesi olmadan sabit tıbbi tetkik mekânı hizmeti sunulamaz
veya personel çalıştırılamaz. Personelin kullanabileceği tıbbi cihaz veya
cihazlar çalışma izin belgesinde belirtilir. Çalışma izin belgesinde yer
almayan tıbbi cihaz veya cihazlar personel tarafından kullanılamaz. İzin
belgelerinin birer örneği sabit tıbbi tetkik mekânı içerisinde muhafaza edilir.
(4)
Mevcut izin belgesinin kapsamının genişletilmesi veya izin belgesinin herhangi
bir sebeple yenilenmesi durumunda izin belgesi ücreti tekrar tahsil edilir.
Çalışma izni işlemleri
MADDE 17 – (1) İSGB, OSGB ve ÇASMER’ler için çalışma izni başvuru dosyası aşağıda
belirtildiği biçimde incelenir:
a)
Müdürlükçe başvuru dosyası işleme alınır ve teslim tarihinden itibaren en çok 5
gün içerisinde başvuru sahibine eksiklikleri var ise bildirilir. Eksikliğin
giderilmesinin ardından inceleme en geç 15 gün içerisinde neticelendirilir.
Zorunlu hallerde bu süreler iki katına kadar uzatılabilir.
b)
Müdürlükte görevli tercihen işyeri hekimi olan en az bir hekimin bulunduğu
asgari üç kişiden oluşan ekip, sabit tıbbi tetkik mekânı ve/veya gezici iş
sağlığı aracını yerinde inceler. Yerinde incelemenin uygun bulunmasının
ardından hazırlanan tutanak başvuru dosyasına eklenir.
c)
İnceleme ekibi tarafından eksiklikler tespit edilir ise bu eksiklikler başvuru
sahibine yazılı olarak bildirilir. Başvuru sahibinin eksiklikleri giderdiğini
beyan etmesinin ardından yerinde inceleme yenilenir. Eksikliklerin 60 gün
içerisinde giderilmemesi halinde başvuru geçersiz sayılır. Geçersiz sayılan
başvurular için ücret iadesi yapılmaz.
ç)
İncelemeler sonucunda, tıbbi tetkik hizmeti verecek birimin şartlarının uygun
olduğuna karar verilmesi hâlinde izin belgeleri düzenlenerek başvuru sahibine
teslim edilir.
d)
Müdürlük, düzenlediği izin belgelerini Sağlık Bakanlığının bilgi yönetim
sisteminde güncel olarak tutar ve elektronik ortamda İSGGM’ye bildirir.
OSGB ve ÇASMER’ler almış oldukları izin
belgelerini elektronik ortamda İSGGM’ye onaylatır.
(2)
Sağlık Bakanlığının bilgi yönetim sistemine kayıtları alınan sabit tıbbi tetkik
mekânı ve/veya gezici iş sağlığı aracı için Ürün Takip Sisteminde kayıt açılır.
Kayıt açılmasına müteakip 30 gün içinde başvuru dosyasında yer alan tıbbi
cihazlar için başvuru sahibi tarafından ürün hareket bildirimleri
gerçekleştirilerek envanter kayıtları
oluşturulur. Başvuru dosyasında yer almayan tıbbi cihazların temin edilmesi
veya izin belgesinin yenilenmesi/değiştirilmesi gibi durumlarda ürün hareket
bildirimleri en geç yedi gün içinde yenilenerek güncel tutulur. Tıbbi cihaz
niteliğindeki sarf malzemeler için de Ürün Takip Sistemindeki ürün hareket
bildirimleri gerçekleştirilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Denetim ve Müeyyideler
Denetim
MADDE 18 – (1) Müdürlük; İSGB, OSGB ve ÇASMER’lerin bu Yönetmelikte belirtilen yükümlülükleri
yerine getirip getirmediğini, tercihen işyeri hekimi olan en az bir hekimin
bulunduğu asgari üç kişiden oluşan denetim ekibi vasıtasıyla yılda en az bir
defa denetler. Denetim yetkisi, izin belgesinin düzenlendiği ilin
müdürlüğündedir. Ancak başka illerde tespit edilen gezici iş sağlığı araçları
için aracın bulunduğu ilin müdürlüğü de denetim yapmaya yetkilidir. Gerekli
görülmesi hâlinde denetimler İSGGM veya Sağlık Bakanlığı tarafından da re’sen yapılabilir.
(2)
Denetime yetkili memur tarafından gerekli görülmesi halinde kimlik doğrulaması
yapılabilir.
(3)
Müdürlük tarafından yapılan denetimler sonrasında İSGB, OSGB veya ÇASMER’e ait gezici iş sağlığı aracı ve/veya sabit
tıbbi tetkik mekânında tespit edilen uygunsuzluklar ve uygulanan müeyyideler
İSGGM ve Sağlık Bakanlığına bildirilir.
(4)
İSGGM, İSG-KÂTİP yetki belgeleri askıya alınan veya iptal edilen OSGB
veya ÇASMER’i Sağlık Bakanlığına bildirir.
Sağlık Bakanlığı söz konusu kararı ilgili müdürlüğe gönderir. İSGGM tarafından
İSG-KÂTİP yetki belgeleri askıya alınan veya iptal edilen OSGB veya ÇASMER’in gezici iş sağlığı aracı ve/veya sabit tıbbi
tetkik mekânı izin belgesini de bildirilen durum uyarınca ilgili müdürlük
askıya alır veya iptal eder.
(5)
Röntgen görüntüleme hizmetlerinin sunulması için verilen lisanstaki şartların
devam ettiğinin ve Nükleer Düzenleme Kurumunun mevzuat, rehber ve/veya diğer
düzenlemelerine uygunluğun kontrolü amacıyla Nükleer Düzenleme Kurumunun bu
kapsamdaki re’sen denetim yetkisi saklıdır.
Bu kapsamda yapılan denetim tutanak ve raporlarının birer nüshası ilgili
müdürlüğe bildirilir.
(6)
Birinci fıkra kapsamında yapılan denetimlerde röntgen görüntüleme hizmetlerine
ilişkin lisans şartlarının kaybedilmesi veya lisanslama sırasındaki taahhütlerine
aykırılık tespit edilmesi durumunda Nükleer Düzenleme Kurumuna gerekli bilgi ve
dokümanlar iletilir. Röntgen görüntüleme hizmeti yetkisi askıya alınan veya
iptal edilen İSGB, OSGB veya ÇASMER’e ilişkin
karar, tutanak ve raporların bir nüshası Nükleer Düzenleme Kurumu ile
paylaşılır.
Müeyyideler
MADDE 19 – (1) Bu Yönetmelikte belirtilen
yükümlülükleri yerine getirmeyen İSGB, OSGB ve ÇASMER’ler hakkında,
tespit edilen her bir uygunsuzluk ayrı ayrı aykırılık
olarak değerlendirilir. Her bir aykırılık için 7/5/1987 tarihli
ve 3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanununun ek 11 inci maddesinde ve bu
Yönetmelikte yer alan müeyyideler uygulanır.
(2)
6698 sayılı Kanun hükümlerine aykırılık tespit edilmesi halinde ilgili
mevzuatın cezai hükümleri uygulanır.
(3)
Bu Yönetmelik hükümlerine aykırı hareket edilmesi durumunda, ihlalinin türüne
göre ayrıca aşağıda yer alan müeyyideler uygulanır:
a)
İzin belgesi almadan gezici iş sağlığı aracı ve/veya sabit tıbbi tetkik mekânı
kurarak sağlık faaliyetleri yürütüldüğünün tespiti halinde müdürlük tarafından
faaliyeti süresiz durdurulur ve ilgili kişiler hakkında 3359 sayılı Kanun
gereğince adli makamlara suç duyurusunda bulunulur.
b) Kanunen mesleğini icra yetkisi bulunmayan hekimlerin
çalıştırılması ve/veya bu Yönetmelikte yer alan tıbbi tetkiklerin yetkisi
olmayan sağlık meslek mensuplarına yaptırılması halinde ilgili İSGB, OSGB
veya ÇASMER’in gezici iş sağlığı aracı veya sabit tıbbi tetkik mekânı
yetkisi ile bu personelin varsa çalışma izin belgeleri müdürlükçe iptal edilir
ve ilgili kişiler hakkında 3359 sayılı Kanun gereğince adli makamlara suç
duyurusunda bulunulur.
c)
5 inci maddeye aykırı hareket ettiği tespit edilen İSGB, OSGB veya ÇASMER’in izin belgesi müdürlükçe iptal edilir ve
ilgili kişiler hakkında 3359 sayılı Kanun gereğince adli makamlara suç
duyurusunda bulunulur.
ç)
16 ncı madde kapsamında başvuruda istenilen
belgelerden herhangi birinin gerçeğe aykırı olduğunun tespit edilmesi halinde
düzenlenen izin belgesi müdürlükçe iptal edilerek yetki sonlandırılır, ayrıca
adli makamlara sorumlular hakkında suç duyurusunda bulunulur.
d)
Çalışma izin belgesi olmadan personel çalıştırıldığının tespiti halinde İSGB,
OSGB veya ÇASMER’in bu Yönetmelik
kapsamındaki faaliyetleri müdürlük tarafından altı ay süreyle durdurulur. Bu
süre sonunda çalışma izin belgesi olmayan personel çalıştırılmaya devam
edilmesi halinde izin belgesi müdürlükçe iptal edilir.
e)
İzin belgesinde yer almamasına rağmen röntgen görüntüleme, numune alma, laboratuvar hizmetleri, EKG, solunum fonksiyon testi,
işitme testi, göz fonksiyon ölçümü gibi tıbbi tetkik hizmeti sunduğu veya bu
işlere dair yükümlülükleri yerine getirmediği tespit edilen İSGB, OSGB
veya ÇASMER’in bu Yönetmelik kapsamındaki
faaliyeti müdürlük tarafından altı ay süreyle durdurulur. Fiilin tekrarlanması
durumunda izin belgesi müdürlükçe iptal edilir.
f)
Röntgen görüntüleme hizmeti sunan İSGB, OSGB veya ÇASMER’lerin faaliyetleri
esnasında Nükleer Düzenleme Kurumunun mevzuat, rehber ve diğer düzenlemelerinde
yer alan hükümlere aykırı davranmaları, lisans şartlarının bozulması veya
lisanslama sırasındaki taahhütlerine aykırılık oluşması halinde bu Yönetmelik
kapsamındaki faaliyeti müdürlük tarafından altı ay süreyle durdurulur. Altı
ayın sonunda ilgili şartları sağlaması halinde askı sonlandırılır. Fiilin
tekrarlanması durumunda izin belgesi müdürlükçe iptal edilir.
g)
17 nci maddenin ikinci fıkrasında yer alan
süre içerisinde tıbbi cihazların ve tıbbi cihaz niteliğindeki sarf
malzemenin envanter kayıtlarının
oluşturulmadığı veya var olan envanter kayıtlarının zamanında
güncellenmediğinin tespit edilmesi halinde uygunsuzluk giderilene kadar sabit
tıbbi tetkik mekanı ve/veya gezici iş sağlığı aracı izin belgesi müdürlükçe
askıya alınır.
ğ)
Bu Yönetmeliğin;
1)
6 ncı maddesinin birinci fıkrasına aykırı
hareket ettiği tespit edilen İSGB, OSGB veya ÇASMER’in gezici
iş sağlığı aracı ve/veya sabit tıbbi tetkik mekânı yetkisi müdürlükçe iptal
edilir.
2)
6 ncı maddesinin ikinci veya üçüncü
fıkralarına aykırı hareket ettiği tespit edilen İSGB’nin gezici
iş sağlığı aracı ve/veya sabit tıbbi tetkik mekânı yetkisi müdürlükçe iptal
edilir.
3)
6 ncı maddesinin dördüncü veya beşinci
fıkralarına aykırı hareket ettiği tespit edilen OSGB veya ÇASMER’in gezici iş sağlığı aracı ve/veya sabit tıbbi
tetkik mekânı yetkisi müdürlükçe iptal edilir.
4)
6 ncı maddesinin altıncı veya sekizinci
fıkralarına aykırı hareket ettiği tespit edilen İSGB, OSGB veya ÇASMER’in gezici iş sağlığı aracı ve/veya sabit tıbbi
tetkik mekânı yetkisi müdürlük tarafından altı ay süreyle askıya alınır, aynı
fiili beş yıl içinde tekrar etmeleri halinde ise müdürlükçe iptal edilir.
5) 7 nci maddesinin birinci, ikinci, beşinci, altıncı, yedinci veya
sekizinci fıkralarına aykırı hareket ettiği tespit edilen İSGB, OSGB veya ÇASMER’in gezici iş sağlığı
aracı; 8 inci maddesinin birinci, ikinci, üçüncü, dördüncü, beşinci veya
yedinci fıkralarına aykırı hareket ettiği tespit edilen İSGB, OSGB veya ÇASMER’in sabit tıbbi tetkik
mekânı yetkisi müdürlük tarafından altı ay süreyle askıya alınır, aynı fiili
beş yıl içinde tekrar etmeleri halinde ise müdürlükçe iptal edilir.
6)
7 nci maddesinin ikinci veya 8 inci
maddesinin beşinci fıkrasına aykırı hareket ettiği tespit edilen işyeri hekimi
ve/veya tıbbi tetkik personelinin çalışma izin belgesi müdürlükçe iptal edilir.
7) 7 nci maddesinin üçüncü veya dördüncü fıkrasına aykırı hareket
ettiği tespit edilen OSGB veya ÇASMER’in gezici iş sağlığı aracı; 8 inci maddesinin altıncı fıkrasına
aykırı hareket ettiği tespit edilen OSGB veya ÇASMER’in sabit tıbbi tetkik
mekânı yetkisi müdürlük tarafından altı ay süreyle askıya alınır, aynı fiili
beş yıl içinde tekrar etmeleri halinde ise müdürlükçe iptal edilir.
(4) Bu Yönetmeliğin 9 uncu, 10 uncu, 11 inci, 12 nci, 13 üncü veya 14 üncü
maddelerinden herhangi birine aykırı hareket ettiği tespit edilen İSGB, OSGB
veya ÇASMER’in gezici iş sağlığı aracı ve/veya sabit tıbbi tetkik mekânı
yetkisi müdürlük tarafından altı ay süreyle askıya alınır, bu maddeler
kapsamındaki hükümlerden herhangi birine beş yıl içinde bir kez daha aykırı
hareket edilmesi halinde ise yetki belgesi müdürlükçe iptal edilir.
(5)
Bu Yönetmeliğin 15 inci maddesi kapsamında kontrol edilen tıbbi tetkiklerden
örnekler alınarak denetime yetkili memurlar tarafından doğrulama testine
gönderilebilir. Bu testlerde Sağlık Bakanlığının mevzuatına uygun olmadığı,
yeterli kalitede yapılmadığı veya cihazların kalibrasyonunun uygun
olmadığının tespit edilmesi halinde sabit tıbbi tetkik mekânı ve/veya gezici iş
sağlığı aracı yetkisi müdürlük tarafından altı ay süreyle askıya alınır. Bu
kapsamda bulunan hükümlerden herhangi birine beş yıl içinde bir kez daha aykırı
hareket edilmesi halinde ise müdürlükçe iptal edilir.
(6)
İzin belgesi iptal edilerek yetkisi sonlandırılan OSGB veya ÇASMER’in İSG-KÂTİP’ten tıbbi
tetkik sözleşme yapma yetkisi de sonlandırılır. Yetkisi belirli süre askıya
alınan OSGB veya ÇASMER’in İSG-KÂTİP’ten tıbbi tetkik sözleşme yapma yetkisi askı
süresince sonlandırılır.
(7)
Bu Yönetmelikte yer alan hükümlere aykırı hareket ettiği tespit edilen işyeri
hekimlerine, İşyeri Hekimi ve Diğer Sağlık Personelinin Görev, Yetki, Sorumluluk
ve Eğitimleri Hakkında Yönetmeliğin Ek-11’indeki işyeri hekimleri, diğer sağlık
personeli, eğiticiler ve sorumlu müdürler için ihtar tablosunda yer alan ilgili
ihtar puanı uygulanır.
(8)
İzin belgesi askıya alınan gezici iş sağlığı aracı veya sabit tıbbi tetkik
mekânı, askı süresince başka hiçbir İSGB, OSGB veya ÇASMER’e devredilemez
veya kullandırılamaz.
(9)
İzin belgesi askıya alınanlar veya iptal edilenler ile çalışma izin belgesi
iptal edilenlere ilgili müdürlükçe yazılı bildirim yapılır ve İSGGM ile HSGM
internet sayfalarında ilan edilir.
(10)
İzin belgesinin iptali veya geçerliliğinin askıya alınması ile çalışma izin
belgesinin iptal edilmesi durumunda önceden yapılan hizmet ve iş
sözleşmelerinden doğan hukuki sonuçlardan izin belgesinin veya çalışma izin
belgesinin sahibi sorumludur.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Alt düzenleme yetkisi
MADDE 20 – (1) Bu Yönetmelikte öngörülen belgeler
ile bunlara ilişkin usul ve esasların alt düzenlemelerini yapmaya Sağlık
Bakanlığı yetkilidir. Yapılan alt düzenlemeler, HSGM resmi internet sayfasından
ilan edilir.
Standardizasyon, eğitim, değerlendirme ve akreditasyon
MADDE 21 – (1) Bu Yönetmelikte yer alan
tıbbi tetkiklerin yapılması, değerlendirilmesi ve standartların belirlenmesi
ile tıbbi tetkikleri gerçekleştiren personelin eğitimlerinin içeriği, süresi,
yapılış şekli, eğitim sonunda yapılacak sınavın şartları, sertifikalandırılması
gibi hususlarda zorunluluk getirilmesi ve düzenleme yapılmasına Çalışma ve
Sosyal Güvenlik Bakanlığı ve Sağlık Bakanlığı birlikte yetkilidir.
(2)
Birinci fıkra kapsamında eğitim ve sertifikalandırma zorunluluğu getirilen
hususlarda sertifikalı personel dışındaki kişiler tıbbi tetkikleri
gerçekleştiremez.
(3)
Birinci fıkrada anılan eğitimlerden uygulamalı eğitim zorunluluğu olmayan
eğitimler, salgın hastalık veya doğal afet gibi mücbir sebeplerin ortaya
çıkması halinde Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ile Sağlık Bakanlığının
kararıyla uzaktan eğitim şeklinde de verilebilir.
(4)
Bu Yönetmelik kapsamındaki tıbbi tetkikleri yapacak olan kişi ve kuruluşlara
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ve Sağlık Bakanlığı tarafından müştereken
akreditasyon zorunluluğu getirilebilir. Bu kapsamda yapılan her türlü
düzenleme, İSGGM ve HSGM resmi internet sayfalarında ilan edilir.
Karşılıklı bilgi paylaşımı
MADDE 22 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında yapılan iş
ve işlemlere ilişkin veri, kişisel veri ve bilgiler, 6698 sayılı Kanun ve
ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı
ile Sağlık Bakanlığının ilgili birimlerinin talebi doğrultusunda karşılıklı
olarak paylaşılır.
Tereddütlerin giderilmesi
MADDE 23 – (1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında
ortaya çıkacak tereddütleri gidermeye Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının
uygun görüşü alınmak suretiyle Sağlık Bakanlığı yetkilidir.
Uyum süreci
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe
girdiği tarihten önce faaliyette olan il sağlık müdürlüklerine bağlı toplum
sağlığı merkezi birimleri (TSMB), çalışan sağlığı merkezi (ÇASMER) olur ve
yetki belgeleri geçerliliğini korur.
(2)
Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce faaliyette olan ve tıbbi tetkik
hizmeti sunan İSGB, OSGB ve ÇASMER’ler bir
yıl içinde bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak izin belgesi, ilgili personel
ise çalışma izin belgesi alır. OSGB veya ÇASMER’ler,
verilen bu süre içinde İSG-KÂTİP üzerinden bildirimde bulunarak İSGGM’den onay alır.
Bildirimlerin ve sözleşmelerin yazılım yoluyla yapılması için
geçiş süreci
GEÇİCİ MADDE 2 – (1) 5
inci maddenin sekizinci fıkrasında yer verilen çalışanın sağlık bilgileri ile
belirtilen dokümanların e-Nabız ve Teletıp sistemine aktarılması ve işlenmesine ilişkin İSGGM ve HSGM
resmi internet sayfalarında duyuru yapılıncaya kadar işyeri hekiminin talep
belgesi ve yapılan tıbbi tetkiklerin sonuçları veya raporlarının bir nüshası
işyerinde çalışanın kişisel sağlık dosyasında, bir nüshası da tıbbi tetkikin
gerçekleştiği yerde muhafaza edilir.
(2)
Bu Yönetmelik kapsamında Sağlık Bakanlığının bilişim sistemi üzerinden
yapılması gereken bildirimler, yazılımın ilgili modüllerinin kullanılmaya
başlandığının ilan edilmesine kadar ilgili müdürlüğe evrak yoluyla
gerçekleştirilir. Bildirimlerin anılan yazılım vasıtasıyla yapılmaya
başlanmasının ardından ilgili müdürlük gerekli evrakları bu yolla teslim alır,
inceler ve neticelendirir. Bildirimlerin yazılım vasıtasıyla alınmasına ilişkin
duyuru, HSGM resmi internet sayfasında yapılır.
Yürürlük
MADDE 24 – (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 25 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı ile Sağlık Bakanı müştereken yürütür.