ÖZEL RİSKLER YÖNETİM
MERKEZİ ÇALIŞMA USUL
VE ESASLARI YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç ve Kapsam, Dayanak ve
Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1)
Bu Yönetmeliğin amacı; yurt içinden veya uluslararası piyasalardan sigorta
veya reasürans teminatı bulunamayan ya da teminat sağlanmasında güçlük
bulunan riskler, nükleer riskler gibi özellik arz eden riskler ile sigorta
edilmesinde kamu yararı bulunan riskler için teminat sağlama, sigorta veya
reasürans havuzları kurma veya kurulmasını koordine etme, sigorta ve
reasürans şirketleri arasında iş birliği yapılmasını sağlama, oluşturulacak
havuz, organizasyon veya iş birliği mekanizmalarının yürütülmesi amacıyla
kurulan Özel Riskler Yönetim Merkezinin çalışma usul ve esaslarını
düzenlemektir.
(2) Bu
Yönetmelik, Özel Riskler Yönetim Merkezinin Yönetim Kurulunun ve Teknik
İşleticinin çalışma usul ve esasları ile görev ve yetkilerini kapsar.
Dayanak
MADDE 2 – (1)
Bu Yönetmelik, 3/6/2007 tarihli ve 5684 sayılı Sigortacılık Kanununun 33/A
maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1)
Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Hazine
ve Maliye Bakanını,
b) Bakanlık:
Hazine ve Maliye Bakanlığını,
c) Kanun: 5684
sayılı Kanunu,
ç) Kurul:
Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurulunu,
d) Kurum:
Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumunu,
e) Merkez: Özel
Riskler Yönetim Merkezini,
f) Reasürans
şirketi: 5684 sayılı Kanuna göre Türkiye’de kurulmuş reasürans şirketi ile
yurt dışında kurulmuş reasürans şirketinin Türkiye’deki teşkilatını,
g) Sigorta
şirketi: 5684 sayılı Kanuna göre Türkiye’de kurulmuş sigorta şirketi ile
yurt dışında kurulmuş sigorta şirketinin Türkiye’deki teşkilatını,
ğ) Teknik
İşletici: 5684 sayılı Kanuna göre Merkezin işletilmesine ilişkin iş ve
işlemleri yürüten kamu sigorta veya reasürans şirketini,
h) Yönetim
Kurulu: Özel Riskler Yönetim Merkezi Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Yönetim Kurulu
Yönetim
Kurulunun oluşumu
MADDE 4 – (1)
Merkez, Yönetim Kurulu tarafından yönetilir. Yönetim Kurulu, Bakanlıktan en
az daire başkanı düzeyinde bir üye, Kurumdan en az daire başkanı düzeyinde
bir üye, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği tarafından önerilecek bir üye,
Kurumca belirlenen şartlara uygun olarak Türkiye Sigorta, Reasürans ve
Emeklilik Şirketleri Birliği tarafından önerilecek üç aday arasından
belirlenecek bir üye ile Teknik İşleticinin temsilcisi bir üye olmak üzere
toplam beş kişiden oluşur.
(2) Yönetim
Kurulu üyelerinin, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun 48 inci maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinin (1), (4), (5),
(6) ve (7) numaralı alt bentlerinde belirtilen şartları taşımaları, ilgili
bulundukları alanda Bakanlık ve Kurumdan olan üyeler için en az beş yıllık
diğer üyeler için ise en az on yıllık mesleki deneyime sahip olmaları
gerekir.
(3) Yönetim
Kurulu üyeleri, ilgili kurumların önerisi ile Bakan tarafından atanır.
(4) Yönetim
Kurulu üyeliğine atanan kimseler üç yıl için görev yapar ve atananlar tekrar
atanabilir.
(5) Yönetim
Kuruluna atanan üyeler temsil ettikleri kuruluşlardan ayrıldıkları takdirde
Yönetim Kurulu üyelikleri sona erer. Yönetim Kurulu üyelerinin bu nedenle
veya görev sürelerinin sona ermesi hâli hariç olmak üzere diğer herhangi
bir nedenle üyeliklerinin sona ermesi durumunda yerlerine ilgili kuruluş
tarafından birinci fıkrada belirtilen usule göre aday gösterilir ve bu
üyelerin atamaları üçüncü fıkrada belirtilen usule göre yapılır. Bu üyeler,
yerine atandıkları üyelerin sürelerini tamamlar.
(6) İlgili
kurumlar, Yönetim Kurulu üyeliği için kendileri tarafından önerilen
adayların öz geçmişini ve ikinci fıkrada belirtilen şartları taşıdıklarını
gösteren belgeleri aday bildirimi ile birlikte Bakanlığa teslim eder.
Görev dağılımı
MADDE 5 – (1)
Bakanlık temsilcisi Yönetim Kurulunun Başkanıdır. Yönetim Kurulu Başkanı,
Merkezin çalışmalarının düzenli ve verimli bir şekilde yürütülmesinden
sorumludur. Yönetim Kurulu, Yönetim Kurulu Başkanı tarafından temsil
edilir.
(2) Yönetim
Kurulu Başkan Vekili, Kurum temsilcisidir ve Yönetim Kurulu Başkanının
bulunmadığı durumlarda Başkana ait görevlerin yürütülmesini sağlar.
(3) Yönetim
Kurulu, işlerin gidişini izlemek ve Merkezin faaliyetlerine yardımcı olmak
amacıyla gerektiğinde içlerinde Yönetim Kurulu üyelerinin de bulunduğu
ihtisas komiteleri oluşturabilir.
Yönetim
Kurulunun görevleri
MADDE 6 – (1)
Yönetim Kurulu aşağıdaki görevleri yapar:
a) Merkezin iş ve
işlemlerine ilişkin çalışma planını düzenlemek.
b) Teknik
İşleticinin çalışma usul ve esaslarını, Teknik İşletici tarafından
yüklenilmiş olan görevlerin zamanında ve tam olarak yerine getirilmesini
sağlamak.
c) İlgili mevzuat
hükümleri kapsamında risk paylaşımı ve reasürans planlarını onaylamak,
koruma amaçlı sermaye piyasası araçları çıkarılması hakkında değerlendirme
yapmak ve Teknik İşletici tarafından bu kapsamdaki başvuru işlemlerinin
yürütülmesine karar vermek.
ç) Merkez nam ve
hesabına sigorta sözleşmesi yapmaya yetkili sigorta şirketleri ile bunların
uymaları gereken usul ve esasları Kurumun görüşünü alarak belirlemek.
d) Merkez
varlıklarının yatırıma yönlendirilmesine ilişkin usul ve esasları
belirlemek.
e) Pazarlama,
halkla ilişkiler, tanıtım ve eğitim kampanyaları yapılmasına karar vermek,
bu konuda uygulanacak usul ve esasları belirlemek.
f) Hasar yönetimi
ve tazminat ödemelerine ilişkin usul ve esasları ilgili havuz, organizasyon
veya iş birliği mekanizmaları için belirlemek.
g) Halefiyet
hakkının kullanılmasına ilişkin usul ve esasları belirlemek.
ğ) Merkez
ihtiyaçları için yapılacak mal ve hizmet satın alımına karar vermek, bu
konuda uygulanacak usul ve esasları belirlemek.
h) Uluslararası
kuruluşlarla ve diğer ülkelerin benzeri kuruluşlarıyla iş birliği
konularına ve yapılacak çalışmalara karar vermek.
ı) Merkezin
faaliyetleri hakkında en az yılda bir kez olmak üzere Bakanlığa ve Kuruma
bilgi vermek.
i) Tazminatların
ödenmesi için gerekli görülen hallerde yıllık prim gelirlerinin toplam
tutarını geçmemek üzere borçlanılmasına karar vermek.
j) Bakanlık veya
Kurum tarafından verilen diğer görevleri yürütmek.
Yönetim Kurulu
toplantıları
MADDE 7 – (1)
Yönetim Kurulu, işlerin gerektirdiğince ve her halde bir takvim yılı içinde
altı defadan az olmamak üzere, Yönetim Kurulu Başkanının, Teknik
İşleticinin veya en az üç üyenin daveti ile toplanır. Toplantılar, Teknik
İşleticinin merkezinde veya çevrimiçi ortamda yapılır. Ancak Yönetim
Kurulunun onayı ile Türkiye dahilinde belirlenecek başka bir yerde toplantı
yapılması da mümkündür.
(2) Toplantı
yeri, saati ve gündemi ile toplantıda ele alınacak konulara ilişkin bilgi
ve belgeler, Teknik İşletici tarafından toplantı tarihinden en az yedi gün
önce incelenmek üzere Yönetim Kurulu Başkanına gönderilir. Yönetim Kurulu
Başkanı tarafından uygun görülen gündem, toplantı tarihinden en az iki gün
önce tüm üyelere duyurulur.
(3) Yönetim
Kurulu, en az dört üyenin katılımıyla Yönetim Kurulu Başkanının veya
bulunmadığı durumlarda Yönetim Kurulu Başkan Vekilinin başkanlığında
toplanır. Sekretarya işlerini yürütmek, toplantı görüşmelerini tespit
etmek, karar ve tutanağı hazırlamak üzere Yönetim Kurulunca Teknik İşletici
bünyesinden bir Yönetim Kurulu Raportörü seçilir.
(4) Yönetim
Kurulu Başkanı, gerekli gördükçe Kurumun ve Teknik İşleticinin
çalışanlarını veya bilgi ve görüşlerini almak üzere dışarıdan uzman
kişileri toplantılara davet edebilir.
(5) Üyelerin,
bütün Yönetim Kurulu toplantılarında hazır bulunmaları esastır. Toplantıya
katılamayacak derecede önemli bir mazeretin olması halinde, bu durum
toplantı tarihinden önce Yönetim Kurulu Başkanına ve Teknik İşleticiye
bildirilir.
Yönetim Kurulu
kararları, tutanak ve kararların açıklanması
MADDE 8 – (1)
Yönetim Kurulunda görüşülecek konular, gündem çerçevesinde görüşülür.
Oylamalar açık yapılır ve kararlar üye tam sayısının salt çoğunluğuyla
alınır. Alınan kararlara aykırı görüşü olanlar, görüşlerinin sebeplerini
toplantıda açıklar.
(2) Üyeler;
kendisi, eşi ve üçüncü dereceye kadar (bu derece dâhil) kan ve kayın
hısımlarının ilgili bulundukları hususların görüşme ve oylamasına iştirak
edemez.
(3) Yönetim
Kurulu tutanakları, noterden onaylanmış, birbirini izleyen sayfa numaralı
bir deftere tarih ve numara sırasıyla, satır araları açık bırakılmamak ve
çıkıntı olmamak kaydıyla yazılır. Tutanakların her sayfası, toplantıya
katılan üyelerce imzalanır.
(4) Yönetim
Kurulu kararları, gerektiğinde ve ancak Yönetim Kurulunun bu yönde aldığı
karar doğrultusunda Yönetim Kurulu Başkanı, Teknik İşletici veya
yetkilendirilen üye tarafından açıklanabilir.
Yönetim Kurulu
üyelerinin sorumluluğu
MADDE 9 – (1)
Yönetim Kurulu üyeleri, görevlerini özenle yerine getirmek ve Merkezin
menfaatlerini dürüstlük kurallarına uyarak gözetmekle yükümlüdür.
(2) Yönetim
Kurulu üyeleri bu sıfatları dolayısıyla öğrenmiş oldukları bilgileri üyelik
sıfatını kaybetmiş olsalar dahi Yönetim Kurulunun izni veya onayı
olmaksızın açıklayamaz. Bu sorumluluk Yönetim Kurulu Raportörü için de
geçerlidir.
(3) Yönetim
Kurulu üyeleri etik davranış ilkelerine ilişkin hükümlere uyar.
Üyeliğin sona
ermesi
MADDE 10 – (1)
Atanmaları için gerekli şartları kaybeden, istifa eden, görevini yerine
getirmesine mani sürekli bir hastalığı olan, 657 sayılı Kanunun 108 inci
maddesinin (B), (D) ve (E) fıkralarında sayılan hâller nedeniyle izinde
olan veya bu Yönetmeliğin 9 uncu maddesine aykırı hareket eden üyelerin
görevleri Bakan onayı ile sona erer.
Ücret ve
giderler
MADDE 11 – (1)
Üyelere, bir ay içerisinde dörtten fazla olmamak üzere, her toplantı günü
için (3000) gösterge rakamının Devlet memurlarına uygulanan aylık katsayı
ile çarpımı sonucu bulunacak miktarda toplantı ücreti ödenir.
(2) Toplantıya
dışarıdan davet edilen uzmanların ve ilgili kurum yetkililerinin yol,
yevmiye ve ikamet giderleri Merkez tarafından karşılanır.
(3) Birinci ve
ikinci fıkra kapsamında yapılacak ödemeler Merkez gelirlerinden karşılanır.
(4) Seyahat
harcamalarına ilişkin usul ve esaslar Yönetim Kurulunca belirlenir.
Yetkili
imzalar
MADDE 12 –
(1) Merkezi ilzam edecek ve taahhüt altına koyacak her türlü evrak, vesika
ve sözleşmenin geçerliliği için Merkezin açık adı ile birlikte yetkili
kılınmış iki kişinin imzasını taşıması gereklidir. Merkezin adına imza
atmaya yetkili kişiler ve bunların yetkileri ve dereceleri Yönetim
Kurulunca tespit edilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Teknik İşletici
Merkez
işlerinin yürütülmesi
MADDE 13 – (1)
Yönetim Kurulunca alınan kararlar ile Merkezin işletilmesine ilişkin iş ve
işlemler Bakanlık tarafından belirlenen bir kamu sigorta veya reasürans
şirketi tarafından beş yıllık süre için yürütülür. Teknik işleticinin
belirlenmesinde; Teknik İşleticiliğe ilişkin hedefleri, talep edilen ücreti
ve Bakanlıkça istenen diğer hususları içerecek şekilde şirketlerce
Bakanlığa sunulan teklif, şirketin mali bünyesinin sağlamlığı, sigortacılık
alanında ve uluslararası reasürans işlemleri ile teknik ve insan kaynakları
altyapısı ve benzeri hususlar dikkate alınır.
(2) Merkez ile
Teknik İşletici arasında yapılan sözleşmede Teknik İşleticiye ödenecek
işletme ücretine, hangi harcamaların Teknik İşletici ve Merkez tarafından
yapılacağı hususuna, Teknik İşleticinin temel görev ve sorumluluklarına,
sözleşmeye aykırı hareket edilmesi halinde uygulanacak müeyyidelere, bu
sözleşmenin sona erme hallerine ve benzeri hususlara yer verilir. Merkez
tarafından imzalı sözleşmenin bir örneği Bakanlık ve Kuruma iletilir.
(3) Sözleşme en
fazla beş yıllık süre için yapılır ve aynı usule göre yenilenebilir. Teknik
işleticiye ödenecek işletme ücreti sözleşmede tespit edilir.
(4) Teknik
İşletici, Merkezle ilgili iş ve işlemlerin yürütülebilmesini teminen, kendi
faaliyet gösterdiği mekânlardan farklı bir mekânda bir hizmet birimi
oluşturur, yeterli sayıda uzman personeli tam zamanlı olarak hizmet
biriminde görevlendirir ve Merkez iş ve işlemlerinin eksiksiz şekilde
yürütülmesi için gereken idari ve teknik altyapıyı sağlar. Bu çerçevede,
işlerin gerektirdiği diğer personel (tam veya yarı zamanlı olarak), mekân,
ofis yazılım programları ve teknik donanımlar, kırtasiye malzemeleri ve
benzeri diğer ihtiyaçlar Teknik İşletici tarafından sağlanır. Kurum,
gerekli gördüğü takdirde, Teknik İşleticiden hizmet birimine yönelik
iyileştirici önlemler almasını isteyebilir.
(5) Teknik
İşleticinin Merkez adına tesis edeceği iş ve işlemler ile kurulacak
temaslara ilişkin usul ve esaslar Yönetim Kurulunca belirlenir. Merkez
adına yapılan her türlü temas hakkında Yönetim Kurulu üyelerine Teknik
İşletici tarafından bilgi verilir. Merkezi malî yükümlülük altına sokacak
her türlü işlem için öncelikle Yönetim Kurulu kararı alınması ve işlem
sürecinden Yönetim Kuruluna Teknik İşletici tarafından bilgi verilmesi
esastır. İvedi harcamalar, Yönetim Kurulu Başkanının onayı alınarak,
elektronik ortamda bilgilendirme yapılmak ve en az üç üye tarafından uygun
görülmek kaydıyla Teknik İşletici tarafından yapılabilir.
(6) Teknik
İşletici, işlerini gerekli dikkat ve özenle ve sigortacılık ilkelerini gözeterek
yürütmek zorundadır. Teknik İşleticinin personeli, görevleri sırasında
öğrendikleri Merkezle ilgili gizlilik taşıyan bilgileri ve sırları
görevlerinden ayrılmış olsalar bile açıklayamaz, kendilerinin veya
başkalarının menfaatine kullanamaz.
Teknik
İşleticinin görevleri
MADDE 14 – (1)
Teknik İşleticinin görevleri şunlardır:
a) Yetkili
sigorta şirketleri ve doğrudan satış kanalları ile operasyonel işlerin
yürütülmesi, primlerin tahsili, hasarların tespiti, tazminat ödemelerinin
yapılması ve benzeri işleri yürütmek.
b) Risk
transferi, reasürans planları ve hasar ödemesinde kullanılmak üzere sermaye
piyasalarından temin edilecek koruma planlarını hazırlamak ve Yönetim
Kurulu onayını alarak uygulamak.
c) Merkez
fonlarını, ilgili mevzuat ve Yönetim Kurulunca belirlenen ilke ve kısıtlar
çerçevesinde yatırıma yönlendirmek, varsa Merkezle çalışan portföy yönetim
şirketleriyle ilişkileri yürütmek, portföy yönetim şirketlerinin
çalışmaları hakkında Yönetim Kurulunu bilgilendirmek.
ç) Halkla
ilişkiler, reklam, tanıtım ve eğitim kampanyalarını yürütmek, bu konularda
dışarıdan sağlanan hizmetlerin eşgüdümünü sağlamak.
d) Merkez işleri
ile ilgili olarak dışarıdan temin edilmesi gereken mal ve hizmet alımları
hakkında Yönetim Kurulunu bilgilendirmek, bu konuda Yönetim Kurulu
tarafından alınan kararlar doğrultusunda mal ve hizmet alım işlemlerini
gerçekleştirmek.
e) Merkez
işlerinin yürütülmesi bakımından gerekli gördüğü hususlarda Yönetim
Kuruluna öneride bulunmak.
f) Merkeze ait
gelir ve giderler ile tüm hesap ve işlemleri bünyesindeki havuz,
organizasyon veya iş birliği mekanizmaları bazında özel ve ayrı kayıtlarda
takip etmek ve muhasebeleştirmek.
g) İzleyen yılda
yapılması planlanan önemli faaliyet ve projelere, içinde bulunulan yılda
gerçekleştirilen faaliyet ve projelerin durumuna ilişkin her yıl Kasım
ayının ilk haftası içinde Kuruma sunum yapmak.
ğ) Merkezce bir
sonraki yıl gerçekleştirilecek reasürans plasmanlarına ilişkin her yıl
ilgili reasürans planının yürürlük tarihinden en geç bir ay önce Kuruma sunum
yapmak.
h) Merkez adına
diğer kişi, kurum ve kuruluşlarla gerekli yazışmaları yapmak, başvuru ve
şikâyetleri değerlendirmek ve sonuçlandırmak.
ı) Merkezin
yıllık faaliyet raporunu, her hesap dönemini müteakip dördüncü ayın sonuna
kadar hazırlamak, birer örneğini Bakanlığa ve Kuruma göndermek.
i) Yönetim
Kurulunun sekretarya hizmetlerini yürütmek.
j) Merkeze ait
evrakları ve diğer belgeleri uygun şekilde muhafaza etmek.
k) Kurum
tarafından istenen raporları hazırlamak.
l) Yönetim
Kurulunca verilen sair görevleri yapmak.
Bilgi
güvenliği
MADDE 15 – (1)
Teknik İşletici, bu sıfatı dolayısıyla haiz olduğu bilgi ve belgeler ile
yazılım kaynak kodları ve teknik donanım ayrıntılarını gerek sözleşme
süresinde, gerekse sözleşme sonrasında hiç bir şekilde kullanamaz; Kurumun
izni olmaksızın üçüncü şahıslarla paylaşamaz ve yayımlayamaz. Bu çerçevede,
Merkez işlerinde çalıştırılacak personelle gizlilik sözleşmesi yapılır.
(2) Birinci fıkra
kapsamındaki hükümler, Merkez adına bilişim, donanım, ağ hizmetleri, çağrı
merkezi ve doğrudan satış gibi hizmetleri sağlayan kuruluşları da kapsar.
Bu hizmetleri sağlayan kuruluşlarla gizlilik sözleşmesi imzalanır.
Merkezin
konumu
MADDE 16 –
(1) Merkezin konumu ve çalışma adresi İstanbul’da Teknik İşletici
tarafından bu amaç için tahsis edilmiş olan yerdir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Diğer Çalışma Esasları
Sağlanan
teminatlar
MADDE 17 – (1)
Kurumun önerisi üzerine Bakanlık tarafından Merkez kapsamında yönetilmesine
karar verilen riskler için Merkez tarafından teminat sağlanır veya bu
riskler havuz, organizasyon veya iş birliği mekanizmaları aracılığıyla
yönetilir.
(2) Kanunun
geçici 13 üncü maddesi kapsamındaki riskler ilgili havuz, organizasyon veya
iş birliği mekanizmalarına ilişkin düzenlemelerde yer alan esaslar
çerçevesinde Merkez tarafından yönetilir.
(3) Kanunun 33/A
maddesinin sekizinci fıkrasına göre Merkez, Doğal Afet Sigortaları Kurumuna
ve Tarım Sigortaları Havuzuna reasürans teminatı verebilir.
(4) Merkez
bünyesinde teminat sunulan risklere ilişkin çalışma usul ve esasları gerek
görülmesi halinde Kurum tarafından belirlenir.
Prim desteği,
reasürans ve diğer korumalar
MADDE 18 – (1)
Merkez, üstlenilen risklerin transferi amacıyla ulusal ve uluslararası
sigorta, reasürans ve sermaye piyasalarından sigortacılık tekniğinin
gerektirdiği şekilde ve yeterli düzeyde koruma temin eder.
(2) Hangi
risklerin Merkez kapsamında yönetileceği Kanunun 33/A maddesinin ikinci
fıkrasına göre belirlenir.
(3) Merkez, Doğal
Afet Sigortaları Kurumu ve Tarım Sigortaları Havuzundan, Kanunun 33/A
maddesinin sekizinci fıkrasına göre reasürans desteği alabilir.
Hasar yönetimi
MADDE 19 – (1)
Merkez tarafından yönetilmesine karar verilen risklere ilişkin oluşan
hasarlarda hasar tespiti, ilgili havuz, organizasyon veya iş birliği
mekanizmalarına ilişkin düzenlemelerde yer alan esaslar çerçevesinde
ilgisine göre sigorta şirketi veya Merkez tarafından görevlendirilen ilgili
branşlarda ruhsat sahibi sigorta eksperleri tarafından yapılır. Merkez,
hasar yönetimi kapsamında, ilgili havuz, organizasyon veya iş birliği
mekanizmalarına ilişkin düzenlemelerde yer alan esaslar çerçevesinde ilgili
diğer taraflardan hizmet alabilir.
(2) Merkez,
meydana gelen hasarın büyüklüğüne bağlı olarak, sigorta eksperlerinin
sayıca veya nitelik olarak yeterli olmadığı durumlarda, ilgili mevzuat
hükümleri kapsamında diğer kamu kurum ve kuruluşların teknik personelinden
ve üniversitelerin ilgili bölümlerinin gerekli teknik eğitimi almış
kaynaklarından hasar tespitinde yararlanabilir.
(3) Bu madde
kapsamında Merkez, hasar yönetiminin süratle yapılabilmesini teminen
teknolojik olanaklardan da yararlanarak basitleştirilmiş hasar tespit
uygulamaları geliştirebilir.
Dağıtım ve
satış kanalları
MADDE 20 – (1)
Merkez tarafından verilen sigorta teminatları, Merkez tarafından doğrudan
satış uygulamaları yoluyla veya Merkez nam ve hesabına sigorta sözleşmesi
yapmaya yetkili sigorta şirketleri, sigorta ve reasürans brokerleri ile
sigorta şirketlerinin acenteleri tarafından sunulur.
(2) Merkez nam ve
hesabına sigorta sözleşmesi yapmaya yetkili sigorta şirketlerinin ve bu
şirketlerin acentelerinin uyması gereken esaslar Merkez ile sigorta
şirketleri arasında yapılacak sözleşmede belirlenir.
(3) Merkez
tarafından yapılacak doğrudan satış uygulamalarında, Kurumun uygun görüşü
alınarak Yönetim Kurulunca belirlenecek kuruluşlardan hizmet alınabilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Satın alma ve
yatırımlar
MADDE 21 – (1)
Merkez kaynakları Yönetim Kurulu tarafından belirlenen usul ve esaslar
çerçevesinde değerlendirilir.
(2) Merkez
kaynakları ile edinilen gayrimenkullerin mülkiyeti Merkeze aittir.
(3) Teknik
İşletici, Merkeze ait gayrimenkul, menkul, yazılım, donanım ve nakit
varlıklarının korunup gözetilmesi için gerekli tedbirleri alır.
(4) Teknik
İşleticinin, harcamalarında ve istihdam politikalarında, tasarrufa riayet
edilmesi esastır. Teknik İşletici, Merkez adına yapacağı satın alma ve
yatırımlarda, Merkezin hak ve menfaatlerini korumakla, Yönetim Kurulu
tarafından alınan kararlar doğrultusunda hareket etmekle yükümlüdür.
Faaliyet
raporu ve mali tablolar
MADDE 22 – (1)
Merkez, Kanun kapsamında yürüttüğü faaliyetleri mali yılı takip eden Nisan
ayı sonuna kadar faaliyet raporu şeklinde Bakanlığa ve Kuruma bildirir.
(2) Merkez,
bilânço ile kâr ve zarar cetvellerinin örneğini Bakanlığa ve Kuruma iletmek
zorundadır.
Bağımsız
denetim
MADDE 23 – (1)
Merkezin hesap ve işlemleri, bir bağımsız dış denetim kuruluşu tarafından,
giderleri Merkezce karşılanmak üzere, yıllık olarak denetlenir. Teknik
İşletici, bu denetimin sağlıklı yürütülmesi için gerekli imkanları sağlar.
Bağımsız denetimden geçmiş ve bir önceki yılla karşılaştırmalı olarak
düzenlenmiş yıllık rapor, takip eden yılın Nisan ayının sonuna kadar Teknik
İşletici tarafından Bakanlığa, Kuruma ve Yönetim Kuruluna gönderilir. Denetleme
raporlarının şekil ve muhtevasına dair usul ve esaslar Kurum tarafından
belirlendiği takdirde bu usul ve esaslara uyulur.
Denetim
MADDE 24 – (1)
Merkezin gelir ve giderleri ile diğer işlemleri her yıl Kurum tarafından
denetlenir.
Mevcut Teknik
İşletici
GEÇİCİ MADDE 1
– (1) Bu Yönetmeliğin yürürlük tarihinden önce Bakanlık tarafından
görevlendirilen Teknik İşleticinin görevi Bakanlık tarafından yapılan
görevlendirme tarihinden başlamak üzere 13 üncü maddenin üçüncü fıkrasında
belirtilen süre boyunca devam eder.
Mevcut
komisyon, ücret ve ödemeler
GEÇİCİ MADDE 2
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında Merkez ile Teknik İşletici arasında
yapılan sözleşmenin imza tarihinden önce ilgili mevzuat uyarınca
belirlenmiş ve Merkeze ücret, komisyon ve benzeri adlar altında ödeme
yapılmasına ilişkin hükümler 13 üncü madde kapsamında yapılan sözleşmenin
imza tarihi itibarıyla sona erer.
(2) 25/5/2021
tarihinden önce Kanunun 33/A maddesi uyarınca oluşturulmuş ve faaliyet
göstermekte olan havuz, organizasyon veya iş birliği mekanizmaları
kapsamında birinci fıkrada belirtilen ödemelerden sözleşme imza tarihine
kadar henüz tahsil edilememiş olanlara ilişkin işlemler ilgili mevzuat
uyarınca belirlendiği şekilde devam eder.
Yürürlük
MADDE 25 – (1)
Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 26 – (1)
Bu Yönetmelik hükümlerini Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve
Denetleme Kurumu Başkanı yürütür.
|