MİLLİ EMLAK DENETMENLİĞİ
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Milli Emlak
Denetmen Yardımcılarının mesleğe alınmaları, giriş sınavları, yetiştirilmeleri,
yeterlik sınavları ile Milli Emlak Denetmenleri ve
Milli Emlak Denetmen Yardımcılarının görevleri, yetkileri, sorumlulukları ve
atamaları ile çalışma usul ve esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, (Değişik ibare:RG-26/4/2022-31821)
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığının taşra teşkilatı
kadrolarında bulunan Milli Emlak Denetmenleri ile
Milli Emlak Denetmen Yardımcılarını kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin 125 inci maddesi ile 27/6/1989 tarihli ve 375 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin ek 24 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a)
Bakan: (Değişik ibare:RG-26/4/2022-31821) Çevre, Şehircilik ve İklim
Değişikliği Bakanını,
b)
Bakanlık: (Değişik ibare:RG-26/4/2022-31821) Çevre, Şehircilik ve
İklim Değişikliği Bakanlığını,
c)
Denetmen: Milli Emlak Denetmenini,
ç)
Denetmen Yardımcısı: Milli Emlak Denetmen Yardımcısını,
d)
Genel Müdürlük: Milli Emlak Genel Müdürlüğünü,
e)
Grup Başkanı: Denetim Grup Başkanını,
f)
Grup Başkanlığı: Bölge düzeyinde denetim yapmak üzere büyük il merkezlerinde
kurulan Denetim Grup Başkanlığını,
g)
İl Müdürlüğü: Grup Başkanlığı kurulan illerdeki (Değişik
ibare:RG-26/4/2022-31821) Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl
Müdürlüğünü,
ğ)
İl Müdürü: Grup Başkanlığı kurulan illerdeki Çevre ve Şehircilik İl Müdürünü,
h)
Sınav hazırlık komisyonu: Denetmen Yardımcıları için düzenlenecek yarışma
sınavı ile ilgili hazırlıkları yapan komisyonu,
ı) Sınav kurulu: Denetmen Yardımcılığı istihdamına yönelik
çalışmaları yapan kurulu,
i)
Yarışma sınavı: Denetmen Yardımcılığına giriş için yapılacak yazılı ve sözlü
sınavı,
j)
Yeterlik sınavı: Denetmenlik yeterlik
sınavını,
k)
Yeterlik sınav komisyonu: Yeterlik sınavını yapan komisyonu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Teşkilatlanma ve Yer Değişikliği
Teşkilatlanma
MADDE 5 – (1) Bölge düzeyinde denetim yapmak
üzere Bakan tarafından belirlenen büyük il merkezlerinde Grup Başkanlıkları
kurulabilir. Grup Başkanlıkları, Milli Emlak Dairesi Başkanlığı bulunan illerde
Milli Emlak Dairesi Başkanına diğer illerde İl Müdürüne bağlı olarak
çalışırlar. Denetmenlerin ve Denetmen
Yardımcılarının görev yeri Grup Başkanlığının kurulduğu il merkezidir.
(2)
Genel Müdürlüğün talebi, Personel Genel Müdürlüğünün teklifi üzerine Bakanlık
Makamı Onayı ile Denetmenlerden biri Grup
Başkanı olarak görevlendirilir.
(3)
Denetmenler ve Denetmen Yardımcıları, Milli Emlak Dairesi Başkanlığı bulunan
illerde Milli Emlak Dairesi Başkanına diğer illerde İl Müdürüne bağlı olarak
taşra teşkilatında Grup Başkanlıkları bünyesinde görev yaparlar.
(4)
Grup Başkanlıklarının sekretarya ve büro işlemleri için yeterli sayıda personel
İl Müdürlükleri tarafından görevlendirilir.
(5)
Grup Başkanlığı kurulacak iller, Denetmenlerin ve
Denetmen Yardımcılarının çalışmalarına, Grup Başkanlığı bünyesinde veya başka
Grup Başkanlıklarında görevlendirilmelerine ilişkin usul ve esaslar ile diğer
hususlar Bakanlık Makamı Onayı ile belirlenir.
Grup Başkanının görevleri
MADDE 6 – (1) Grup Başkanı, Denetmenlerin ve Denetmen Yardımcılarının
faaliyetlerini aşağıdaki esaslar çerçevesinde koordine ederek, yönetmek ve
yürütmekle görevlidir:
a)
Genel Müdürlükçe tespit edilecek esaslar çerçevesinde çalışma programlarını
hazırlamak ve bu plana göre çalışmaları düzenlemek.
b)
Genel Müdürlükçe verilen işlerin dağıtımını ve takibini yapmak.
c)
Bölge kapsamında İl Müdürü veya Milli Emlak Dairesi Başkanının inceleme,
denetim ve soruşturma taleplerine ilişkin Denetmen ve Denetmen Yardımcısı
görevlendirmelerini yapmak.
ç)
Çalışma programlarına uygun olarak, denetim, inceleme ve diğer çalışmaların
yürütülmesini sağlamak.
d)
Denetmenler ve Denetmen Yardımcılarından gelen yazıların, raporların ve
soruşturma taleplerinin ilgili mercilere iletilmesini sağlamak ve sonuçlarını
izlemek.
e)
Denetmenler, Denetmen Yardımcıları ve diğer personelin maaş, harcırah ve diğer
ihtiyaçlarına ilişkin görevleri yerine getirmek.
f)
Denetim grubunu temsil etmek.
g)
Denetmenler ve Denetmen Yardımcılarının uyumlu, verimli ve etkin bir şekilde
çalışmalarını sağlamak.
ğ)
Denetmenler ve Denetmen Yardımcılarının görev ve çalışmalarına ilişkin olarak
ortaya çıkabilecek sorunları ve çözüme yönelik önerileri Milli Emlak Dairesi
Başkanlığı/İl Müdürlüğü aracılığı ile Genel Müdürlüğe sunmak.
h)
Denetmenler ve Denetmen Yardımcıları ile ilgili diğer yazışmaları izlemek.
ı)
Büro personelinin çalışmalarını düzenlemek.
Yer değişikliği
MADDE 7 – (1) Denetmenler ve Denetmen
Yardımcıları zorunlu yer değiştirmeye tabi değildir. Ancak; hizmetin gereği,
mazeret halleri ve hizmetin aksaklıklara mahal vermeden yerine getirilmesi
hususlarında teftiş ve denetim performansı ile Milli Emlak Dairesi Başkanı/İl
Müdürü görüşü de dikkate alınarak Genel Müdürlüğün teklifi üzerine Personel
Genel Müdürlüğünce personelin görev yeri değiştirilebilir.
(2)
Denetmen Yardımcılarının ilk atama yerlerinde beş yıl çalışmaları zorunludur.
(3)
Grup Başkanlığında yeterli sayıda Denetmen ve Denetmen Yardımcısının
bulunmadığı durumlarda; Genel Müdürlüğün talebi, Personel Genel Müdürlüğünün
teklifi üzerine Bakanlık Makam Onayı ile diğer Grup Başkanlıklarından
görevlendirme yapılabilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yarışma Sınavı ve Atamaya İlişkin Esaslar
Yarışma sınavı
MADDE 8 – (1) Denetmen Yardımcıları, mesleğe
yarışma sınavı ile alınır. Yarışma sınavı, kadro ve ihtiyaç durumuna göre
Bakanlıkça uygun görülen zamanlarda sınav kurulu tarafından yazılı ve sözlü
şeklinde iki aşamalı olarak yapılır.
(2)
Yarışma sınavı; kadro ve ihtiyaç durumu gözetilerek, 18/3/2002 tarihli
ve 2002/3975 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Kamu
Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel
Yönetmelik hükümleri çerçevesinde, Kamu Personel Seçme Sınavı sonuçlarına göre,
sınav ilânında belirtilen taban puan esas alınarak yapılır.
(3)
Yarışma sınavına çağrılacak aday sayısı, ilan edilen atama yapılacak kadro
sayısının yirmi katını geçemez. Son sıradaki aday ile aynı puana sahip olan
adaylar da sınava kabul edilir.
Yarışma sınavı duyurusu
MADDE 9 – (1) Yarışma sınavının başvuru şartları, sınav konuları, ilk ve son başvuru tarihi, başvuru evrakının temin edileceği yer, başvuru yeri, gerek görülmesi hâlinde öğrenim dalları ve kontenjanları, öğrenim dalları itibarıyla atama yapılacak kadroların sınıfı, dereceleri, sayıları, sınava çağrılacak aday sayısı, sınavın yeri, zamanı, değerlendirme yöntemi, başvuruda istenen belge ve beyanlar sınava son başvuru tarihinden en az otuz gün önce Resmî Gazete’de, Cumhurbaşkanınca belirlenen kurumun internet sitesinde ve Bakanlık internet sitesinde duyurulur.
Başvuru şartları
MADDE 10 – (1) Denetmen Yardımcılığı yarışma
sınavına katılabilmek için;
a) 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun 48 inci maddesinde yer alan şartları taşımak,
b)
Bakanlığın kadro ve ihtiyaç durumuna göre, üniversitelerin en az dört yıllık
lisans eğitimi veren hukuk, siyasal bilgiler, iktisat, işletme, iktisadi ve
idari bilimler fakülteleri (Ek ibare:RG-26/4/2022-31821) ile ilgili
fakültelerin gayrimenkul geliştirme ve yönetimi bölümü veya bunlara
denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen yurt içindeki veya yurt
dışındaki öğretim kurumlarından mezun olmak,
c)
Son başvuru tarihi itibarıyla geçerlik süresi dolmamış Kamu Personel Seçme
Sınavından yarışma sınavı duyurusunda belirtilen puan türlerinden Bakanlıkça
belirlenen asgari puanı almış olmak,
ç)
Yarışma sınavının yapıldığı yılın ocak ayının birinci günü itibarıyla otuz beş
yaşını doldurmamış olmak,
gerekir.
Başvuru
MADDE 11 – (1) Son başvuru tarihi itibarıyla 10
uncu maddede belirtilen şartlara sahip olan adaylar yarışma sınavı başvurusunu,
duyuruda belirtilen başvuru süresi içerisinde Bakanlık internet sayfasından
temin edilecek iş talep formunu doldurmak suretiyle elektronik ortamda
yaparlar. Duyuruda belirtilen süre içinde elektronik ortamda yapılmayan
başvurular dikkate alınmaz.
(2)
Başvuru formunda yer alan belge ve bilgilerin teyidi ilgili kurum ve
kuruluşlardan Bakanlıkça yapılır.
Başvuruların incelenmesi ve adayların sınava kabulü
MADDE 12 – (1) Sınav hazırlık komisyonu, süresinde
yapılan başvuruları inceleyerek adaylarda aranan şartların mevcut olup
olmadığını tespit eder ve yarışma sınavına katılmaya hak kazananları sınav
tarihinden en az otuz gün önce Bakanlık internet sayfasında ilan eder.
(2)
Yarışma sınavının yazılı bölümünün Bakanlıkça yapılması halinde, yarışma
sınavına girme hakkı kazanan adaylara fotoğraflı sınav giriş belgesi verilir.
Sınav giriş belgesinde kimlik bilgileri, sınav yeri ve tarihi yer alır. Sınav
giriş belgesi olmayan adaylar sınava katılamaz.
(3)
Yarışma sınavına katılacakların listesine, isim listesinin ilanından itibaren
beş gün içerisinde itiraz edilebilir. Yapılan itirazlar sınav kurulunca itiraz
tarihinden itibaren en geç beş gün içerisinde sonuçlandırılır. Bu süre,
incelemenin zorunlu kılması halinde en fazla on güne kadar uzatılabilir.
(4)
Başvurusu kabul edilip, isimleri yarışma sınavına katılabilecekler arasında yer
alanlardan gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenlerin sınavları
geçersiz sayılır ve atamaları yapılmaz. Bunların atamaları yapılmış olsa dahi
iptal edilir. Bunlar hiçbir hak talep edemez ve haklarında 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun
ilgili hükümleri uygulanmak üzere Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda
bulunulur. Bu şekilde Bakanlığı yanıltanlar kamu görevlisi ise durumları
çalıştıkları kurumlara bildirilir.
(5)
Başvuru şartlarını haiz olmayanların başvuru belgeleri, talepleri halinde
kendilerine iade edilir.
Yazılı sınav konuları
MADDE 13 – (1) Yazılı sınav aşağıdaki konular
arasından yapılır:
a)
İktisat Grubu;
1)
Mikro iktisat,
2)
Makro iktisat,
3)
Uluslararası iktisat.
b)
Maliye Grubu;
1)
Genel maliye teorisi,
2)
Maliye politikası,
3)
Vergi hukuku,
4)
Bütçe,
5)
Kamu maliyesi.
c)
Hukuk Grubu;
1)
Anayasa hukuku,
2)
Medeni hukuk (Başlangıç-kişiler hukuku-eşya hukuku),
3)
İdare hukukunun genel esasları ve idari yargı,
4)
Borçlar hukuku (Genel hükümler),
5)
Ticaret hukuku (Başlangıç),
6)
Ceza hukuku (Genel hükümler).
ç)
Muhasebe Grubu;
1)
Genel muhasebe.
d)
Finans Matematiği;
1)
Ticari matematik.
e) (Ek:RG-26/4/2022-31821) Gayrimenkul Grubu;
1) Gayrimenkulün Temel İlkeleri,
2) Gayrimenkul Geliştirme ve Değerleme,
3) Gayrimenkul Pazarlama ve Yönetimi,
4) Uluslararası Gayrimenkul Piyasaları.
(2) Yazılı sınavda soruların konu grupları bakımından hangi
ağırlıkta değerlendirmeye esas tutulacağına sınav duyurusunda yer verilir.
(3)
Sınav duyurusunda yer verilmesi kaydıyla, birinci fıkrada belirtilen konularda
değişiklik yapılabilir.
Yazılı sınav
MADDE 14 – (1) Yazılı sınav, Bakanlık tarafından
yapılabileceği gibi Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığına veya bu
konuda uzmanlaşmış diğer kamu kurum ve kuruluşlarına da yaptırılabilir.
(2)
Sınavın Bakanlık dışındaki bir kuruluşa yaptırılmasına karar verildiği
takdirde, sınava ilişkin hususlar, Bakanlık ve ilgili kuruluş arasında protokol
ile belirlenir.
(3)
Yazılı sınavın Bakanlık tarafından yapılması halinde sınav
soruları, sınav kurulunun belirleyeceği üniversitelerin öğretim
üyeleri veya kamu personeli tarafından hazırlanıp söz konusu kurula sunulur.
Yazılı sınav soruları, puanları ve sınav süresini gösterir tutanak, sınav
kurulu başkanı ve üyeleri tarafından imzalanır.
(4)
Çoğaltılan soru kâğıtları, zarflar içerisine konularak mühürlenmek suretiyle
kapatılıp muhafaza edilir ve sınav salonunda adayların huzurunda açılır.
(5)
Yazılı sınav sorularının hazırlanması, muhafazası ve sonuçlarının
değerlendirilmesinde gizliliğe riayet edilir.
(6)
Bakanlık tarafından yapılacak yazılı sınav, sınav kurulu tarafından bu iş için
görevlendirilen personel ile sınav kurulu üyelerinin gözetimi ve denetimi
altında yapılır.
(7)
Sınavın başlama ve bitiş saati, kaç adayın katıldığı, her adayın kullandığı
cevap kâğıdı adedini gösteren tutanak düzenlenir. Toplanan cevap kâğıtları ve
tutanaklar, zarf içine konularak kapatılıp mühürlendikten sonra sınav kurulu
başkanına teslim edilir.
(8)
Tutanaklar, salon başkanı ve gözetim ve denetim ile görevli olanlar tarafından
da imzalanır.
Yazılı sınavın değerlendirilmesi
MADDE 15 – (1) Yazılı sınavın değerlendirmesi yüz
tam puan üzerinden yapılır. Yazılı sınavda başarılı sayılabilmek için her konu
grubundan en az elli puan alınması ve tüm sınav gruplarının ortalamasının en az
yetmiş puan olması gerekir.
(2)
Yazılı sınavın Bakanlık tarafından yapılması hâlinde; sınav kurulu, sınav
kâğıtlarını değerlendirmek üzere üye tam sayısı ile toplanır; cevap
kâğıtlarının bulunduğu kapalı zarf açılır ve cevap kâğıtları numaralandırılır.
Cevap kâğıtlarının değerlendirme notu, kâğıtların numaralarının yer aldığı
cetvele yazılarak sınav kâğıdı ile birlikte sınav kurulu başkanına teslim
edilir. Sınav kurulu başkanınca, cevap kâğıtlarında adayların adının yazılı
bulunduğu kısımları açılarak adayların isimleri cevap kâğıdı numarasına göre
değerlendirme notunun yer aldığı cetvelin ilgili sütununa geçirilir.
(3)
Yapılacak değerlendirmede başarılı bulunan adayların isimleri en yüksek puandan
başlamak üzere puan sırasına göre listelenir.
(4)
Yazılı sınavda başarılı olanlar arasından, en yüksek puandan başlanarak atama
yapılacak kadro sayısının dört katı aday (son sıradaki adayla aynı puanı
alanlar dâhil) sözlü sınava çağrılır.
Yazılı sınav sonuçlarının duyurulması ve itiraz
MADDE 16 – (1) Başarı sıralamasına göre hazırlanan
liste, sınav değerlendirmesinin neticelendiği günü takip eden beş iş günü
içerisinde Bakanlığın merkez hizmet binasındaki ilân panosunda asılmak ve
Bakanlığın internet sayfasında yayımlanmak suretiyle
duyurulur. İlgililer, duyuru tarihinden itibaren beş iş günü
içerisinde sınav sonuçlarına yazılı olarak itiraz edebilir. Yapılan itirazlar
sınav kurulunca on beş gün içerisinde sonuçlandırılarak sonucu ilgiliye
bildirilir.
Sözlü sınav
MADDE 17 – (1) Yazılı sınav sonucunda sözlü sınava
girme hakkını kazananlara, sınavın yapılacağı yer, gün ve saat, sözlü sınav
tarihinden en az on gün önce Bakanlık internet sayfasında ilan edilmek
suretiyle duyurulur. Adaylara ayrıca yazılı tebligatta bulunulmaz.
(2)
Sözlü sınavda adaylar;
a)
Yazılı sınav konularına ilişkin bilgi düzeyi,
b)
Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve muhakeme gücü,
c)
Liyakati, temsil kabiliyeti, davranış ve tepkilerinin mesleğe uygunluğu,
ç)
Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,
d)
Genel yetenek ve genel kültürü,
e)
Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı,
yönlerinden ayrı ayrı puan
verilmek suretiyle değerlendirilir.
(3)
Adaylar, kurul tarafından ikinci fıkranın (a) bendi için elli puan, (b) ila (e)
bentlerinde yazılı özelliklerin her biri için onar puan üzerinden
değerlendirilir ve verilen puanlar ayrı ayrı tutanağa
geçirilir.
(4)
Sözlü sınavda başarılı sayılmak için, kurul başkan ve üyelerinin yüz tam puan
üzerinden verdikleri puanların aritmetik ortalamasının en az yetmiş olması
şarttır.
Sınav sonuçları ve duyurulması
MADDE 18 – (1) Yarışma sınavında başarılı
sayılmak için yazılı ve sözlü sınavların her birinden en az yetmiş puan
alınması zorunludur. Yarışma sınavında başarılı olanların yazılı ve sözlü sınav
puanlarının ortalaması başarı puanını oluşturur.
(2) Sınav kurulu, adayları en yüksek puandan başlamak üzere
başarı sırasına göre sıralayarak, ilan edilen kadro sayısı kadar adayı asıl, bu
sayının en fazla yarısı kadar adayı da yedek olarak belirler ve ilan eder.
Başarı puanlarının eşit olması halinde sırasıyla yazılı puanı ve yarışma
sınavına başvurduğu Kamu Personel Seçme Sınavı puanı yüksek olana öncelik
tanınır.
(3)
Sınav Kurulu, yarışma sınavı başarı listesini ve Denetmen Yardımcısı olarak
atanabilecek adayların listesini Bakanlığın merkez hizmet binasının ilân panosu
ile internet sayfasında duyurur. Yarışma sınavını kazanan adaylara ayrıca
yazılı tebligat yapılır.
(4)
Yarışma sınavında yetmiş ve üzerinde puan almış olmak, sıralamaya giremeyen
adaylar için müktesep hak teşkil etmez.
Ataması yapılacaklardan istenilecek belgeler
MADDE 19 – (1) Sınavda başarılı olan adaylar;
a)
Görevini devamlı yapmaya engel olabilecek akıl hastalığı olmadığına dair yazılı
beyanını,
b)
Adli sicil kaydı yazılı beyanını,
c)
Erkek adaylar için askerlikle ilişiği olmadığına dair yazılı beyanını,
ç)
4 adet vesikalık fotoğrafını,
sınav sonucunun yazılı olarak bildirildiği tarihi takip eden on
beş gün içerisinde Bakanlık Personel Genel Müdürlüğüne teslim ederler.
(2)
Gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenler hakkında 12 nci maddenin dördüncü fıkrasına göre işlem yapılır.
Denetmen Yardımcılığına atama
MADDE 20 – (1) Yarışma sınavının değerlendirilmesi
sonucunda başarılı olanlardan, kendilerine yapılacak bildirimde belirtilen süre
içerisinde istenilen belgeleri Personel Genel Müdürlüğüne teslim edenler, Milli
Emlak Denetmen Yardımcısı kadrolarına atanır.
(2)
Sınav sonucunda, ilan edilen atama yapılacak kadro sayısı kadar adayın ataması
yapılır.
(3)
Sınavda başarılı olanlardan, atama şartlarını taşımadıkları sonradan
anlaşılanların sınav sonuçları geçersiz sayılarak atamaları yapılmaz, yapılmış
olsa dahi iptal edilir.
(4)
Atama işlemi yapılmadan feragat edenlerin veya atama yapılması için kendilerine
bildirilen süre içinde belge ile ispatı mümkün zorlayıcı sebepler olmaksızın
başvurmayan adayların atamaları yapılmaz.
(5)
Atamaları yapılanlardan kendilerine bildirilen süre içerisinde belge ile ispatı
mümkün zorlayıcı sebepler olmaksızın göreve başlamayanların atamaları iptal
edilir.
(6)
Atamaya esas belgelerini süresi içerisinde teslim etmeyenler, üçüncü, dördüncü
ve beşinci fıkralarda sayılanlar ile ataması yapılıp göreve başladıktan sonra
çeşitli nedenlerle görevinden ayrılanların yerine, yeni bir sınav yapılıncaya
kadar en geç iki yıl içerisinde olmak kaydıyla başarı sırasına göre yedek
listede yer alan adaylardan atama yapılabilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Sınav Hazırlık Komisyonu, Sınav Kurulu ve Görevleri
Sınav hazırlık komisyonu ve görevleri
MADDE 21 – (1) Sınav hazırlık komisyonu, Bakan
onayı ile en az biri Personel Genel Müdürlüğünden ve en az biri de Genel
Müdürlükten olmak üzere bir başkan ve dört üyeden teşekkül eder.
(2)
Sınav hazırlık komisyonu; yarışma sınavının hazırlık çalışmalarını yapar,
yarışma sınavı başvurularını inceler ve aranan şartların adaylarda mevcut olup
olmadığını tespit eder. Sınava katılacak sayıda adayı tutanak ile belirleyip
müracaat için belirlenen son günden itibaren on gün içerisinde Personel Genel
Müdürlüğüne bildirir.
Sınav kurulu
MADDE 22 – (1) Sınav kurulu; ilgili Bakan
Yardımcısının veya görevlendireceği Genel Müdür veya Genel Müdür Yardımcısının
başkanlığında, en az biri Genel Müdürlükten olmak üzere Daire Başkanı ve daha
üst kadrolardaki personelden Başkan dâhil olmak üzere, beş üyeden oluşur.
Ayrıca aynı vasıfları haiz beş kişi yedek üye olarak belirlenir. İhtiyaç
halinde, üniversite öğretim üyeleri arasından en fazla iki kişi, sınav
kurulunda asıl üye olarak görevlendirilebilir.
(2)
Sınav kurulunun asıl ve yedek üyeleri Bakan tarafından belirlenir.
(3) Sınav kurulu üye tam sayısı ile toplanır. Sınav kuruluna
asıl üyelerin herhangi bir nedenle katılamamaları hâlinde, yedek üyeler tespit
sırasına göre katılırlar.
(4) Sınav kurulu kararlarını oyçokluğu ile alır, oylamada
çekimser oy kullanılamaz.
(5) Sınav kurulu başkan ve üyeleri, kendilerinin, boşanmış
olsalar dahi eşlerinin, üçüncü dereceye kadar (bu derece dâhil) kan ve ikinci
dereceye kadar (bu derece dâhil) kayın hısımlarının veya evlatlıklarının
katıldıkları yarışma sınavlarında görev alamazlar. Bunların yerine yedek üyeler
katılır.
Sınav kurulunun görevleri
MADDE 23 – (1) Sınav kurulu; yarışma sınavının
yapılması veya yaptırılması, soruların hazırlanması veya
hazırlatılması, sonuçların değerlendirilmesi, sınav sonuçlarına göre adayların
başarı sıralamasının yapılması, sonuçların ilan edilmesi, itirazların
sonuçlandırılması işlemlerinin yürütülmesiyle görevlidir.
Sekretarya hizmetleri
MADDE 24 – (1) Sınav hazırlık komisyonu, sınav
kurulu ile Denetmenlik yeterlik sınav
komisyonunun sekretarya hizmetleri Personel Genel Müdürlüğünce yürütülür.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Denetmen Yardımcılarının Yetiştirilmesi
Denetmen Yardımcılığı süresi ve yetiştirilme
MADDE 25 – (1) Denetmen Yardımcılığı süresi en az
üç yıldır.
(2)
Denetmen Yardımcısı olarak atananlar, bu kadroda bulundukları sürece, Denetmenliğin gerektirdiği bilgi, beceri ve etik
değerleri kazanmaları maksadıyla verilecek görevlerin yanı sıra;
a)
Bakanlığın teşkilât yapısı, görevleri ve çalışma usûl ve
esasları hakkında bilgi ve tecrübe kazanmaya,
b)
Bakanlığın hizmet sahasına giren konulara ilişkin mevzuata ve bu mevzuatın
uygulanmasına ilişkin bilgi ve becerileri kazanmaya,
c)
Teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma teknikleri, yazışma ve rapor yazma
konularında gerekli bilgi ve yeteneğin kazandırılmasına,
ç)
Meslekî konularda ilmî ve teknik çalışma ve araştırma alışkanlığını kazanmaya,
d)
Yabancı dil bilgisini geliştirmeye,
e)
Bakanlığın hizmet sahası ile ilgili olarak, ulusal ve uluslararası konferans,
seminer ve eğitim programlarına iştirake ve temsil kabiliyetini geliştirmeye,
f)
Meslekle ilgili teoriye, mevzuata ve uygulamaya ilişkin bilgi ve becerilerin
edinilmesine,
g)
Analitik düşünme, bilimsel çalışma ve araştırma alışkanlığının edinilmesine,
ğ)
Ekip çalışması ve iletişim becerilerinin geliştirilmesine,
h)
Temsil ve ifade kabiliyetinin arttırılmasına,
ı)
Bilgisayar ve teknoloji kullanımının öğrenilmesi ve geliştirilmesine,
yönelik çalışmalarda bulunurlar.
(3)
Yetiştirilme döneminde Denetmen Yardımcıları;
a)
Genel Müdürlük tarafından düzenlenen mesleki temel eğitime tabi tutulur.
b)
Yabancı dil bilgisinin geliştirilmesi amacıyla kurslardan yararlandırılabilir.
Mesleki temel eğitim
MADDE 26 – (1) Denetmen Yardımcıları, mesleğe
girmelerini müteakip bir yıl içerisinde en az üç ay süreyle Genel Müdürlük tarafından
düzenlenen mesleki temel eğitime tabi tutulur.
(2)
Mesleki temel eğitim, konusunda uzman Bakanlık personeli ile gerektiğinde
üniversite öğretim üyeleri ve diğer kamu idarelerinden temin edilecek
eğiticiler vasıtasıyla yürütülür.
(3)
Eğitim programı uygulamalı ve teorik olmak üzere iki kısımdan oluşur. Bu
program genel bilgiler, Bakanlığın teşkilat yapısı, Milli Emlak ve Devlet
mallarına ilişkin mevzuat, denetim ve soruşturma usulleri ile rapor yazma
tekniği konularını kapsar.
(4)
Mesleki temel eğitimde adayların başarılı olabilmeleri için görmüş oldukları
dersler sonucu yapılacak sınavlarda, her dersten yüz tam puan üzerinden en az
yetmiş puan almaları zorunludur.
(5)
Mesleki temel eğitim konuları, süresi, sınavlar ile eğitime ilişkin diğer
hususlar Genel Müdürlük tarafından hazırlanıp Bakanlık Makamı Onayı ile
yürürlüğe girecek yönerge ile belirlenir.
Yetiştirilme şekli ve esasları
MADDE 27 – (1) Denetmen Yardımcıları görev
yerlerine atanmalarından itibaren ikinci yılın sonuna kadar Denetmenlerin refakatinde çalışırlar ve düzenlenecek
raporları birlikte imza ederler. Bu süreye mesleki temel eğitimde geçen
süreler dahildir.
(2)
Denetmen Yardımcıları iki yıllık refakat süresinde bağımsız inceleme, teftiş ve
soruşturma yapamazlar. Her refakat dönemi sonunda Denetmenler,
refakatlerinde çalışan Denetmen Yardımcılarıyla ilgili, şekli Genel Müdürlükçe
belirlenecek refakat değerlendirme formunu doldurarak İl Müdürlüğü kanalıyla
Genel Müdürlüğe gönderirler. İki yılın sonunda Denetmen Yardımcılarına refakat
çalışmalarında başarılı bulundukları takdirde Genel Müdürlükçe resen inceleme,
teftiş ve soruşturma yetkisi verilir. Bu yetkiyi alanlar yeterliklerini alana
kadar resen yetkili Denetmen Yardımcısı olarak görev yaparlar.
(3)
Denetmen Yardımcılarının üç yıllık yetişme dönemine ait diğer yetiştirilme usul
ve esasları Genel Müdürlükçe belirlenir.
Yetişme genel notu
MADDE 28 – (1) Yetişme genel notu, aşağıda
belirtilen notların ortalaması alınarak tespit edilir;
a)
Seminer notu (Denetmen Yardımcılarının, hizmet içi eğitim seminerleri sonunda
aldıkları notlar ortalaması),
b)
Refakat notu (Refakat değerlendirme formları not ortalaması),
c)
Araştırma ve inceleme notu (Denetmen Yardımcılarının yaptıkları araştırmalar
sonunda düzenledikleri çalışmalara verilen not).
(2)
Birinci fıkra kapsamında tespit edilen yetişme genel notunun yetmişten az
olmaması gerekir.
ALTINCI BÖLÜM
Yeterlik Sınavı ve Denetmenliğe Atama
Yeterlik sınavına girebilme şartları
MADDE 29 – (1) Denetmen Yardımcıları, aylıksız
izin ile toplam üç ayı aşan hastalık ve refakat izinleri hariç en az üç yıl
fiilen çalışmak kaydıyla yeterlik sınavına girmeye hak kazanırlar.
(2)
Yeterlik sınavı, sınava girecek Denetmen Yardımcısının bulunması halinde Mayıs
ve Kasım aylarında yapılır.
Yeterlik sınavı konuları
MADDE 30 – (1) Yeterlik sınavı aşağıdaki
konulardan yazılı ve sözlü olarak yapılır:
a)
Mevzuat:
1)
Genel Müdürlüğün görevleri ile ilgili konular.
2)
1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin
Bakanlığa ilişkin hükümleri.
3) 8/9/1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu.
4)
29/6/2001 tarihli ve 4706 sayılı Hazineye Ait Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi
Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun.
5)
19/4/2012 tarihli ve 6292 sayılı Orman Köylülerinin Kalkınmalarının Desteklenmesi ve Hazine Adına Orman
Sınırları Dışına Çıkarılan Yerlerin Değerlendirilmesi ile Hazineye Ait Tarım
Arazilerinin Satışı Hakkında Kanun.
6) 22/11/2001 tarihli ve 4721 sayılı Türk Medeni Kanununun
başlangıç, kişi ve eşya hukuku hükümleri.
7) 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve
Kontrol Kanunu.
8) 21/6/1987 tarihli ve 3402 sayılı Kadastro Kanunu.
9) 22/12/1934 tarihli ve 2644 sayılı Tapu Kanunu.
10) 4/11/1983 tarihli ve 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu.
11) 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanunu.
12)
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu.
13) 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu.
14) 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanun.
15) 9/6/1932 tarihli ve 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu.
16) 11/1/2011 tarihli ve 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu.
17)
İdare hukukunun temel esasları.
18)
Diğer Kanunların milli emlakı ilgilendiren
hükümleri.
19) 19/6/2007 tarihli ve 26557 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Hazine Taşınmazlarının İdaresi Hakkında Yönetmelik.
b)
Denetim, inceleme, soruşturma ve memurlar hakkında tahkikat usulleri:
1)
Milli emlak işlemlerinin denetim ve kontrol usulleri.
2) 2/12/1999 tarihli ve 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu
Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun.
3) 19/4/1990 tarihli ve 3628 sayılı Mal Bildiriminde
Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanunu.
4) 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu
ile 12/1/2011 tarihli ve 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanununun soruşturma
ile ilgili kısımları.
5)
5237 sayılı Türk Ceza Kanununun memur suçlarına ait hükümleri.
c)
Güncel ekonomik ve hukuki sorunlar.
ç)
Finans matematiği ve gayrimenkul değerleme esasları.
(2)
Sınavda Bakanlığın görev alanına ilişkin konuların tartışılmasına,
değerlendirilmesine, yorumlanmasına ve çözüm önerileri getirilmesine yönelik
sorulara da yer verilebilir.
(3)
Sınavda, ilanda yer verilmek şartıyla birinci fıkrada belirtilen konulara ilişkin
alt mevzuat düzenlemelerine de yer verilebilir.
(4)
Yazılı sınavda başarılı olamayanlar sözlü sınava alınmaz.
Yeterlik sınavının değerlendirilmesi
MADDE 31 – (1) Yazılı ve sözlü sınav ayrı ayrı olmak üzere yüz tam puan üzerinden
değerlendirilir. Yazılı sınavda başarılı sayılabilmek için her konu grubundan
en az altmış puan alınması ve yazılı sınav ortalaması ile tek not olarak
verilen sözlü sınav notunun en az yetmiş olması gerekir. Yazılı ve sözlü sınav
notlarının aritmetik ortalaması yeterlik sınavı başarı puanını oluşturur. Bu
şekilde belirlenen başarı puanlarının eşitliği hâlinde, yazılı sınav notu esas
alınır. Yazılı sınav notunda da eşitlik olması halinde Denetmen Yardımcılığı
kıdemi üstün olan adaya öncelik tanınır.
Yeterlik sınav komisyonu ve görevleri
MADDE 32 – (1) Yeterlik sınav komisyonu, ilgili
Bakan Yardımcısı veya görevlendireceği Genel Müdür veya Genel Müdür
Yardımcısının başkanlığında, en az biri Genel Müdürlükten olmak üzere Daire
Başkanı ve daha üst kadrolardaki personelden olmak üzere, başkan dâhil beş
üyeden oluşur. Belirtilen unvanlara sahip kişiler arasından üç kişi daha
yeterlik sınav komisyonu yedek üyesi olarak belirlenir. Gerekmesi halinde
birden fazla yeterlik sınav komisyonu kurulabilir.
(2)
Yeterlik sınav komisyonu başkan ve üyeleri, kendilerinin, boşanmış olsalar dahi
eşlerinin, üçüncü dereceye kadar (bu derece dâhil) kan ve ikinci dereceye kadar
(bu derece dâhil) kayın hısımlarının veya evlatlıklarının katıldıkları yeterlik
sınavlarında görev alamazlar. Bunların yerine yedek üyeler katılır.
(3)
Yeterlik sınav komisyonu; yazılı sınav sorularının hazırlanması, cevapların
değerlendirilmesi, sözlü sınavın yapılması, sonuçların ilan edilmesi,
itirazların sonuçlandırılması ve sınavla ilgili diğer işlemlerin yürütülmesiyle
görevlidir.
(4)
Yeterlik sınav komisyonu, kararlarını oyçokluğu ile alır, oylamada çekimser oy
kullanılamaz.
Ek sınav hakkı ve başarısızlık hali
MADDE 33 – (1) Yeterlik sınavında başarılı
olamayan veya sınava girmeye hak kazandığı halde geçerli mazereti olmaksızın sınav
hakkını kullanmayanlara, yeterlik sınavından itibaren bir yıl içerisinde ikinci
kez sınav hakkı verilir.
Denetmenliğe atanma
MADDE 34 – (1) Yeterlik sınavında başarılı olanlar
Denetmen kadrolarına atanırlar.
Denetmenlikte kıdem
MADDE 35 – (1) Denetmen Yardımcılığı kıdem sırası
yarışma sınavındaki başarı derecesine göre belirlenir, yarışma sınavı başarı
derecesi aynı olanların ise göreve başladıkları tarih esas alınır.
(2) Denetmenlik kıdem sırası yeterlik sınavındaki başarı
sıralamasına göre belirlenir. Ancak, 33 üncü maddede belirtilen nedenlerle
kendi dönemlerinden sonra yeterlik sınavına giren Denetmen Yardımcıları kıdem
bakımından dönemlerinin sonuna alınırlar.
Denetmen Yardımcısı unvanını kaybetme
MADDE 36 – (1) Denetmen Yardımcılarından, 33 üncü
maddeye göre ek sınav hakkı tanınanlardan başarı gösteremeyen veya sınav
hakkını kullanmayanlar Denetmen Yardımcısı unvanını kaybederler ve durumlarına
uygun memur unvanlı kadrolara atanırlar.
YEDİNCİ BÖLÜM
Denetmenler ve Denetmen Yardımcılarının Görev, Yetki ve
Sorumlulukları
Denetmenler ve Denetmen Yardımcılarının görev ve yetkileri
MADDE 37 – (1) Denetmenler ve Denetmen
Yardımcıları;
a)
Genel Müdürlüğün teşkilat ve görev alanına giren konularda teftiş, denetim,
inceleme ve soruşturma yapmakla,
b)
Mevzuat ile Genel Müdürlüğe verilmiş olan görevleri yürütmek ve Genel Müdürlükçe yürütülen çalışmaların
gerektirdiği denetmenlik hizmetlerini
yapmakla,
c)
Genel Müdürlüğün görev alanı çerçevesinde
araştırma ve incelemelerde bulunmak, proje üretmek ve geliştirmekle,
ç)
Meslekî mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatın geliştirilmesi ile
ilgili çalışmalarda bulunmak ve mevzuatın uygulamada aksayan yönlerine ilişkin görüş
ve tekliflerini bildirmekle,
d)
Hizmetin geliştirilmesiyle ilgili çalışmalarda bulunmak ve bu amaçla mevzuat ve
uygulamaya ilişkin görüş ve önerilerini bildirmekle,
e)
Yurt içinde ve yurt dışında gerçekleştirilen toplantıları ve çalışmaları takip
etmek, gerekli görülen hâllerde mevzuata ilişkin taslakların hazırlanmasına,
görüşülmesine katkıda bulunmak ve Bakanlık içi ve kurumlar arası toplantı ve
çalışmalara katılmakla,
f)
Meslekî konularda gelişmeleri ve yayınları takip etmek, gerekli dokümanı toplamak
ve bu konularda gereken çalışma ve incelemelerde bulunmakla,
g)
Denetmen Yardımcılarının bilgi ve tecrübelerinin geliştirilmesine yardımcı
olmakla,
ğ)
Disipline aykırı fiil ve halleri görülenler hakkında alınan onaya istinaden
disiplin soruşturması yapmakla,
h)
Genel Müdürlüğün vereceği diğer işleri yapmakla,
ı)
Milli Emlak Dairesi Başkanının/İl Müdürünün milli emlak iş ve işlemlerine
ilişkin vereceği işleri yapmakla,
i)
Suç sayılan eylem ve işlemleri görülenler hakkında, 3628 sayılı Kanuna göre
soruşturma yapmakla,
j)
Yetkili merciler tarafından görevlendirilmeleri halinde 4483 sayılı Kanuna göre
ön inceleme yapmakla,
görevli ve yetkilidirler.
(2)
Denetmenler ve Denetmen Yardımcıları, bu görevleri yerine getirirken
görevleriyle ilgili gizli de olsa her türlü defter, belge ve yazıları
incelemek, mal ve eşyanın saklanmasına mahsus kasa, depo, ambar ve
benzerlerinin muhtevasını saymak ve tespit etmek yetkisine sahiptir.
Denetmenler ve Denetmen Yardımcılarının sorumlulukları
MADDE 38 – (1) Denetmenler ve Denetmen
Yardımcıları görevlerini yerine getirirken;
a)
Verilen görevleri mevzuata uygun şekilde süresinde ve eksiksiz olarak
tamamlamakla,
b)
Hizmetin adil, verimli ve etkin sunulmasını esas almakla,
c)
Mesleğin gerektirdiği etik ilkelere uygun davranmakla,
ç)
Mesleğin gerektirdiği saygınlık ve güven duygusunu sarsacak davranışlarda
bulunmamakla,
d)
Çalışmalarında idareye değer katmayı ve objektif olmayı esas almakla,
e)
Denetlenen birimin faaliyetlerini aksatmayacak şekilde görev ifa etmekle,
f)
Bakanlıkça belirlenen denetim standartlarına uymakla,
sorumludurlar.
(2)
Denetmenler ayrıca Denetmen Yardımcılarının en iyi şekilde yetişmelerine katkı
sağlamakla sorumludurlar.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Teftiş, Denetim, İnceleme ve Soruşturma
Yıllık çalışma programı ve turne esası
MADDE 39 – (1) Denetmenler ve Denetmen
Yardımcılarının yıllık çalışma programları Genel Müdürlüğün onayı ile yürürlüğe
girer.
(2) Denetmenlerin ve Denetmen Yardımcılarının, Grup
Başkanlığı merkezi dışındaki çalışmaları turne esasına göre yapılır.
(3)
Turne programları, Denetmenlerin ve
Denetmen Yardımcılarının farklı illerde ve alanlarda görev yapmalarını
sağlayacak biçimde düzenlenir.
(4)
Turne süreleri, Denetmenlerin ve Denetmen Yardımcılarının
kıdemlerine göre en fazla altı ay olacak şekilde belirlenir.
(5)
Denetmenler ve Denetmen Yardımcıları, gerekli görülen hallerde ekipler halinde
çalıştırılabilirler. Bu durumda en kıdemli Denetmen ekip başkanı olarak görev
yapar. Ekip başkanı ekibin çalışma düzenini sağlamakla sorumludur.
Yazışma
MADDE 40 – (1) Denetmenler ve Denetmen
Yardımcıları;
a)
Genel Müdürlük ile yazışmalarını İl Müdürlüğü kanalıyla,
b)
Bakanlığın ve kamu kurum ve kuruluşlarının merkez birimleri ile yazışmalarını
İl Müdürlüğü kanalıyla,
c)
Bakanlığın ve kamu kurum ve kuruluşlarının taşra birimleri ile yazışmalarını
doğrudan,
ç)
Gerçek ve tüzel kişiler ile yazışmalarını doğrudan,
yapabilirler.
Resmi mühür ve kimlik belgesi
MADDE 41 – (1) Denetmenlere ve
Denetmen Yardımcılarına şekli ve içeriği Bakanlıkça belirlenen kimlik belgesi,
ayrıca Denetmenlere ve yetkili Denetmen
Yardımcılarına müteselsil sıra numarası taşıyan resmi mühür verilir.
(2)
Görevlerinden her ne suretle olursa olsun ayrılan Denetmenler ve Denetmen
Yardımcıları, mühürlerini ve kimlik belgelerini ilgili Grup Başkanlığına iade
etmek zorundadır. İade edilen mühürler ile kimlik belgeleri iptal edilmek üzere
Bakanlığa gönderilir.
(3)
Denetim ve inceleme görevlerinden aylıksız izinli sayılmak suretiyle ayrılanların
mühürleri ve kimlik belgeleri Grup Başkanlığında muhafaza edilir ve aylıksız
izin sonunda kendilerine iade edilir.
Teftiş ve denetime tabi olanların mecburiyeti
MADDE 42 – (1) Teftiş ve denetime tabi birimlerde
görevli personel; ambar ve depolarında bulunan ayniyatı ve bunlara ilişkin
defter ve belgeleri, Hazine taşınmazlarıyla ilgili her türlü dosya, defter ve
işlem belgelerini, elektronik ortamda tutulan defter ve belgelerde yer alan
bilgileri, internet de dahil olmak üzere her
türlü elektronik bilgi iletişim araç ve gereçleri, işlemlerle ilgili, gizli de
olsa bütün belgeleri ilk talepte Denetmenlere ve
Denetmen Yardımcılarına ibraz etmek, saymasına ve incelemesine yardımda
bulunmak zorundadır.
(2)
Teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma yapılan birimin yöneticileri hizmetin
gereği gibi yürütülmesine esas olmak üzere Denetmenlere ve
Denetmen Yardımcılarına, görevleri süresince uygun bir çalışma yeri sağlamak ve
diğer tedbirleri almak zorundadır.
(3)
Teftiş ve denetim süresi içerisinde izin kullanması sakıncalı görülenlerin
izinleri, Denetmenlerin ve Denetmen
Yardımcılarının talebi üzerine yetkili amirleri tarafından iptal edilir veya
ertelenir.
Bildirimde bulunma
MADDE 43 – (1) Denetmenler ve Denetmen
Yardımcıları; memurlar hakkında, işledikleri suçların nev'i ve
mahiyetlerine göre 3628 sayılı Kanun hükümleri çerçevesinde doğrudan, 4483
sayılı Kanun ile 29/4/2021 tarihli ve 3935
sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Devlet Memurları Disiplin
Yönetmeliği hükümleri çerçevesinde ise Grup Başkanlıkları aracılığıyla ilgili
mercilere bir raporla, inceleme veya soruşturma yapılmak üzere gerekli
bildirimde bulunur.
Yardım zorunluluğu
MADDE 44 – (1) Denetmenler ve Denetmen
Yardımcılarına görevleri sırasında, mülki amirler ve ilgili kamu kurum ve
kuruluşları ile İl Müdürlüğü yetkilileri tarafından gereken her türlü yardımda
bulunulması ve kolaylık gösterilmesi zorunludur.
İşlerin süresinde bitirilmesi
MADDE 45 – (1) Denetmenler ve Denetmen
Yardımcıları, kendilerine verilen işleri program ve yazılarda belirtilen
süreler içerisinde bitirirler. Süresinde tamamlanamayacağı anlaşılan işler
hakkında Grup Başkanlığına zamanında bilgi verirler.
(2)
Denetmenler ve Denetmen Yardımcıları ellerindeki işleri, bu işleri kendisine
veren Grup Başkanının talimatı olmadan başka bir Denetmene ve Denetmen
Yardımcısına devredemezler.
İşe başlayış ve ayrılışların bildirilmesi
MADDE 46 – (1) Denetmenler ve Denetmen
Yardımcıları teftiş, denetim, inceleme ve soruşturma yapmak üzere görev bölgesi
içerisindeki il veya ilçelere hareketleri halinde varış ve görev tamamlanması
sonrası ayrılışlarını aynı gün Grup Başkanlığına bildirmek mecburiyetindedirler.
Demirbaş eşya
MADDE 47 – (1) Denetmenlerin ve
Denetmen Yardımcılarının görevleri gereği verilen demirbaş eşyaların
(bilgisayar, evrak çantası, kanun, kitap ve benzeri) iyi bir şekilde saklanması
ve meslekten ayrılmaları halinde geri verilmesi zorunludur.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Denetim Standartları ve Düzenlenecek Raporlar
Denetim standartları
MADDE 48 – (1) Denetim standartları ile denetim,
inceleme ve soruşturma işlerine ilişkin diğer hususlar Genel Müdürlükçe
hazırlanıp Bakanlık Makamı Onayı ile yürürlüğe girecek yönerge ile belirlenir.
Düzenlenecek raporlar
MADDE 49 – (1) Denetmenler ve Denetmen Yardımcıları,
çalışmalarının sonucunda işlerin özelliklerine göre;
a)
Cevaplı rapor,
b)
İnceleme raporu,
c)
Ön inceleme raporu,
ç)
Denetim raporu,
d)
Değerleme raporu,
e)
Soruşturma raporu,
f)
Disiplin soruşturması raporu,
g)
Görüş ve öneri raporu,
düzenler.
(2)
Ayrıca, araştırma ve analiz işleri için araştırma ve analiz raporu düzenlenir.
(3)
Raporlara, takvim yılı itibariyle her yıl 1’den başlamak suretiyle bir sıra
numarası verilir.
(4)
Genel Müdürlük ve Grup Başkanlıklarında raporları değerlendirmek üzere Rapor Değerlendirme
Komisyonu kurulabilir.
Cevaplı rapor
MADDE 50 – (1) Cevaplı raporlar, yapılan
denetimlerde noksan ve hatalı bulunan ve ilgili dairelerce düzeltilmesi gereken
işlemler hakkında, dört örnek olarak her servis için ayrı ayrı düzenlenir. Bunların üç örneği; ikisi usulüne
göre cevaplandırıldıktan sonra geri gönderilmek, diğeri ise teftiş dosyasında
saklanmak üzere, rapor numarasını taşıyan bir yazıya bağlı olarak ilgili
yerlere tebliğ edilir.
(2)
Cevaplı raporlarda;
a)
Denetlenen servis veya işlemlere hangi tarihten hangi tarihe kadar ve ne ölçüde
bakıldığı,
b)
Hatalı ve noksan görülen hususların, kanun, karar, yönetmelik ve tebliğlerin
hangi madde ve hükümleri ile alakalı bulunduğu,
c)
Mevzuata göre yapılması gereken işlemler ve görüşler,
belirtilir.
(3)
Cevaplı raporlar; Denetmenler ve Denetmen Yardımcıları tarafından belirtilen
süreler içerisinde, denetlenen memurlarla birinci ve ikinci derecede amirleri
tarafından cevaplandırıldıktan sonra Denetmene ve Denetmen Yardımcısına iade
olunur. Gelen raporlar en geç 15 gün içerisinde Denetmenler ve Denetmen
Yardımcıları tarafından “son görüş” eklenerek Grup Başkanlığına teslim edilir.
Cevaplı raporlara ilgililerce verilen cevapların Denetmence ve Denetmen
Yardımcısınca uygun görülmemesi halinde son görüşün açık ve gerekçeli olarak
yazılmasına önem verilir.
(4)
Hastalık, askerlik ve geçici olarak görevlendirme gibi hallerde cevaplı
raporlara son mütalaa Grup Başkanları tarafından verilebilir.
(5)
Cevaplı raporun ilgililerce zamanında cevaplandırılması hususunu teftişi yapan
Denetmen ve Denetmen Yardımcısı bizzat takip eder. Haklı sebeplere
dayanmaksızın süresinde cevaplandırılmayan raporlar hakkında gereği yapılmak
üzere Grup Başkanlığına bilgi verilir.
(6)
Grup Başkanlığı, son mütalaası yazılmış olarak gelen cevaplı raporları en kısa
zamanda ilgili dairelere gönderir ve neticelerini takip eder.
(7)
Servis denetimlerinde, cevaplı rapor tanzimini gerektirmeyen hallerde, durum
bir yazıyla denetlenen daireye bildirilmekle beraber bu yazının bir örneği de Grup
Başkanlığına gönderilir.
İnceleme raporu
MADDE 51 – (1) Aşağıdaki durum ve konular için
inceleme raporu düzenlenir:
a)
Denetimlerde cevaplı rapora bağlanmasına lüzum görülmeyen hususlar ve haller.
b)
Tetkik ettirilen çeşitli konular.
c) Şikayet ve ihbarlar üzerine veya doğrudan yapılan
inceleme ve soruşturmalar neticesinde cezai kovuşturmayı gerektirmeyen durumlar.
(2)
İnceleme raporları, konularının ilgilendirdiği servisler göz önünde tutularak
yeteri sayıda düzenlenir. Servis denetimlerinde, cevaplı rapor düzenlenmesini
gerektirmeyen hallerde, durum bir yazıyla denetlenen daireye bildirilmekle
beraber bu yazının bir örneği de Grup Başkanlığına gönderilir.
Ön inceleme raporu
MADDE 52 – (1) 4483 sayılı Kanun uyarınca yapılan
inceleme sonucunda ön inceleme raporu düzenlenir.
(2)
Yeterli sayıda düzenlenen ön inceleme raporları Kanunen verilmesi gereken
mercilere teslim edilerek durum bir yazı ile Grup Başkanlığına bildirilir.
Denetim raporu
MADDE 53 – (1) Turne programına dahil yerlerden her biri için denetim sonunda denetim
raporu düzenlenir.
(2)
Denetim raporu, denetlenen ünitelerin iş hacmi, mevcut personelin nicelik ve
nitelik yönünden yeterlik derecesi, çalışma usul ve metotları, iş yerleri ve
çalışma vasıtaları ile döşeme ve demirbaş, kırtasiye ve diğer ihtiyaçları
hakkındaki görüş ve önerileri içerir.
(3)
Bu raporlar; bir örneğinin Genel Müdürlüğe gönderileceği göz önünde tutularak
yeteri sayıda düzenlenir.
Değerleme raporu
MADDE 54 – (1) Hazine taşınmazları ile lüzumu
halinde kamu ya da özel mülkiyete konu diğer taşınmazların, satış, kira,
irtifak hakkı, trampa gibi işlemlere esas olmak üzere rayiç bedelin
uluslararası değerleme standartlarına göre belirlenmesi sonucunda değerleme
raporu düzenlenir.
(2)
Rapor, Grup Başkanlığının talep yazısında istenen sayıda hazırlanır.
Soruşturma raporu
MADDE 55 – (1) 3628 sayılı Kanun hükümleri
uyarınca yapılan soruşturma sonucunda soruşturma raporu düzenlenir. Düzenlenen
rapor ilgili mevzuat gereği derhal yetkili makama gönderilir ve durum bir yazı
ile Grup Başkanlığına bildirilir.
Disiplin soruşturması raporu
MADDE 56 – (1) 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun disipline ilişkin hükümleri ile Devlet Memurları Disiplin Yönetmeliği
hükümleri gereği yapılan soruşturmalar sonucunda disiplin soruşturması raporu düzenlenir.
Görüş ve öneri raporu
MADDE 57 – (1) Yürürlükteki kanun, karar,
yönetmelik ve tebliğlerde ve uygulamalarında görülen noksanlıklar ve bunların
düzeltilmesi yolları ile yeniden konulması gereken hüküm ve usuller hakkında
görüş ve teklifler doğrultusunda görüş ve öneri raporu düzenlenir.
(2)
Rapor, Grup Başkanlığının talep yazısında istenen sayıda hazırlanır.
ONUNCU BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Denetmenliğe yeniden atanma
MADDE 58 – (1) Denetmen unvanını kazandıktan sonra
çeşitli nedenlerle görevinden ayrılanlardan, merkezi yönetim kapsamındaki kamu
idarelerinde görev yapıp da yeniden Denetmenliğe atanmak
isteyenler boş kadro bulunmak, gereken şartları kaybetmemiş olmak kaydıyla ve
ihtiyaç durumuna göre yeniden Denetmenliğe atanabilirler.
(2)
Bu şekilde yeniden atanan Denetmenlerin kıdem
sıraları Denetmenlikte geçen süre dikkate
alınarak yeniden belirlenir.
Sürekli gelişim
MADDE 59 – (1) Genel Müdürlük, Denetmenlerin ve Denetmen Yardımcılarının bireysel
yetkinliklerinin geliştirilmesine destek sağlanması amacıyla, birimlerin
taleplerini de dikkate alarak sürekli eğitim ve gelişim programları hazırlar ve
Denetmenler ve Denetmen Yardımcıları bu programlara katılır.
(2)
Sürekli eğitim ve gelişim programlarında uzaktan eğitim yönteminden yararlanılabilir.
Hüküm bulunmayan hâller
MADDE 60 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan
hâllerde, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve Kamu Görevlerine İlk Defa
Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yönetmelik hükümleri
uygulanır.
Yürürlük
MADDE 61 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 62 – (Değişik:RG-26/4/2022-31821)
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı yürütür.
|
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete’nin |
|
Tarihi |
Sayısı |
|
7/10/2021 |
31621 |
|
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin Yayımlandığı Resmî Gazetelerin |
||
Tarihi |
Sayısı |
|
1. |
26/4/2022 |
31821 |
2. |
|
|