YÜKSEKÖĞRETİMDE UYGULAMALI EĞİTİMLER
ÇERÇEVE YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı,
yükseköğretim kurumlarındaki eğitim, fen, mühendislik, sağlık, sanat, spor ve
sosyal bilimler alanı öğrencilerinin mesleki beceri ve tecrübelerini
geliştirmek üzere ilgili programlarda yaptırılan uygulamalı eğitimlere ilişkin
usul ve esasları düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 5/6/1986 tarihli ve 3308 sayılı Mesleki Eğitim
Kanununun 20 nci maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a)
Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS) kredisi: Öğrencinin bir dersi başarıyla
tamamlayabilmesi için yapması gereken çalışmaların tamamını kapsayan ve
öğrencilere kazandırılacak bilgi, beceri ve yetkinlikleri elde etmek için
gerekli olan toplam iş yükünü temel alan sayısal değeri,
b)
Bölüm: Amaç, kapsam ve nitelik yönünden bir bütün teşkil eden, birbirini
tamamlayan veya birbirine yakın anabilim ve anasanat dallarından
oluşan; fakültelerin ve yüksekokulların eğitim ve öğretim, bilimsel araştırma
ve uygulama birimini,
c)
Eğitici personel: Mesleki yetkinliğe sahip, öğrencilerin işletmedeki
eğitimlerinden sorumlu, iş pedagojisi eğitimi almış, mesleki eğitim yöntem ve
tekniklerini bilen ve uygulayan veya mesleki ve teknik eğitim okul ve
kurumlarında atölye, laboratuvar, meslek
dersleri öğretmenliği yapabilme yetkisine sahip işletme personelini,
ç)
İntibak komisyonu: Öğrencilerin yatay ve dikey geçişleri veya önceki
öğrenmeleri kapsamında almış oldukları derslerin veya eğitim ve öğretim
kazanımlarının kayıtlı oldukları yeni programlarındaki hangi ders veya kazanıma
tekabül ettiğini değerlendirmek üzere oluşturulan komisyonu,
d) İntörnlük uygulaması: Tıp fakültesi altıncı sınıf öğrencilerinin,
hekimlik uygulamalarına yönelik bilgi, beceri ve tutumlarını geliştirmek üzere
öğretim üyeleri, tıp hekimleri ve diğer sağlık meslek mensupları ile birlikte
klinik karar verme süreçlerine ve uygulamalarına, nöbet tutma dâhil sağlık
hizmet sunumuna aktif katılımının sağlandığı ve süresi Yükseköğretim Kurulunca
belirlenen uygulamalı eğitimi,
e)
İsteğe bağlı staj: Öğrencinin, kayıtlı olduğu programın öğretim planında yer
almamasına rağmen kendi ihtiyaçları ve isteği doğrultusunda yaptığı stajı,
f)
İşletme: Mal ve hizmet üreten kamu ve özel kurum, kuruluş ve iş yerlerini,
g)
İşletme değerlendirme formu: İşletme tarafından her bir öğrenci için
doldurulan, uygulamalı eğitim süreçleri ile ilgili bilgileri, gözlemleri ve
işletmenin öğrencilerin uygulamalı eğitim faaliyetlerine ilişkin
değerlendirmelerini içeren formu,
ğ)
İşletmede mesleki eğitim: Mesleki eğitim programı öğrencilerinin teorik
eğitimlerini yükseköğretim kurumlarında, işletmede veya işletmelerce tesis
edilen eğitim birimlerinde, beceri eğitimlerini ise işletmelerde yaptıkları
eğitim uygulamalarını,
h)
Komisyon: Uygulamalı eğitimler komisyonunu,
ı)
Mesleki eğitim programı: Yükseköğretim Kurulu tarafından Ülkenin kalkınmaya
dair üst politika belgeleri ve ihtiyaçları dikkate alınarak belirli zaman
aralıkları ile belirlenen ve bir mesleğe ilişkin önlisans veya
lisans düzeyinde eğitim ve öğretim faaliyeti yürütülen yükseköğretim diploma
programlarını,
i)
Program: Yükseköğretim kurumlarının akademik birimleri bünyesinde bilim ve
sanat ile ilişkili öğrenme ve meslek alanına ilişkin kazanım odaklı bir eğitim
ve öğretim planı doğrultusunda faaliyetlerini sürdüren, kayıt olma koşulları ve
süresi belirli olan, mezunlarına bir unvan ve yükseköğretim derecesi kazandıran
diploma programını,
j)
Staj: Yükseköğretim kurumlarında verilen ve programa özgü olarak belirlenmiş
teorik ve uygulamalı dersler dışında, öğrencilerin öğretim programlarıyla
kazandırılması öngörülen mesleki bilgi, beceri, tutum ve davranışlarını
geliştirmeleri, sektörü tanımaları, iş hayatına uyum sağlamaları, tecrübe
edinmeleri ve gerçek üretim ve hizmet ortamında yetişmeleri amacıyla
işletmelerde yaptıkları mesleki çalışmayı,
k)
Uygulamalı ders: Bir eğitim ve öğretim döneminde diploma programına ait dersler
kapsamında öğrencilerin yükseköğretim kurumunun uygulama alanlarında,
işletmelerde veya hizmet alanlarında uygulamaların içinde yer alarak bilgi,
beceri ve yetkinliklerinin gelişimini sağlayan, ilgili dersin öğretim
elemanının veya elemanlarının sorumluluğunda yapılan, işletmede mesleki eğitim
veya staj kapsamında olmayan dersi,
l)
Uygulamalı eğitim dosyası: Öğrencilerin uygulamalı eğitimler kapsamında
hazırlamaları gereken defter, gelişim dosyası, form, rapor ve benzeri dokümanı,
m) Yükseköğretim kurumu: Yükseköğretim kademesinde eğitim,
öğretim ve araştırma faaliyetleri yürüten üniversiteler, yüksek teknoloji
enstitüleri ile bağımsız vakıf meslek yüksekokullarını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Görev ve Yetkiler
Yükseköğretim Kurulunun görev ve yetkisi
MADDE 4 – (1) Yükseköğretim Kurulu yükseköğretim
kademesindeki mesleki eğitim programlarını belirler.
Rektörün görev ve yetkisi
MADDE 5 – (1) Rektör, uygulamalı eğitim
faaliyetlerinin planlanması, bütçelenmesi, uygulanması, koordinasyonu ve
denetiminden sorumludur.
Dekan ve müdürün görev ve yetkisi
MADDE 6 – (1) Dekan ve müdürün görev ve yetkileri
şunlardır:
a)
Birimlerindeki uygulamalı eğitim faaliyetlerinin planlanması ve uygulanmasını
koordine etmek.
b)
Mesleki eğitim ve staj kapsamında 31/5/2006 tarihli
ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 5 inci
maddesi gereğince sigortalanacak öğrencilerin sigortalanmalarına ilişkin iş ve
işlemleri yürütmek.
c)
Rektörün yetkilendirmesi halinde uygulamalı eğitimler kapsamında yükseköğretim
birimi ile ilgili işletme arasında kurulan sözleşmeleri imzalamak ya da
imzalanması için bu sözleşmeleri rektöre sunmak.
(2)
Rektörün görevlendirmesi ile fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokulu dışında,
amaca yönelik, koordinasyondan sorumlu idari bir birim bu maddede belirtilen
görev ve sorumlulukları yerine getirebilir.
Uygulamalı eğitimler komisyonunun görev ve yetkisi
MADDE 7 – (1) Fakülte, yüksekokul veya meslek
yüksekokulunun uygulamalı eğitim yapılan program veya bölümlerinde; uygulamalı
eğitim faaliyetlerinin planlanması, uygulanması ve koordinasyonundan sorumlu
Komisyon oluşturulur.
(2)
Komisyon, işletmede mesleki eğitim veya staj sonunda elde edilen kazanımların
ölçme ve değerlendirme işlemlerini yapar veya bu işlemi yaptırmak üzere sorumlu
öğretim elemanının da yer aldığı alt komisyonlar oluşturabilir.
(3)
Vakıf yükseköğretim kurumlarında rektörün görevlendirmesi ile uygulamalı
eğitimlerden sorumlu idari bir birim, bu maddede belirtilen görev ve
sorumlulukları yerine getirebilir. Ancak uygulamalı eğitimlere ilişkin ölçme ve
değerlendirme işlemleri, dekan veya müdürün görevlendireceği program veya
bölümlerdeki ilgili öğretim elemanlarından oluşturulan bir akademik komisyon
marifetiyle yapılır.
Sorumlu öğretim elemanının görev ve yetkisi
MADDE 8 – (1) Program veya bölümlerde uygulamalı
eğitim faaliyetlerini izlemesi, işletme ile kurum arasında koordinasyonu
sağlaması, öğrencilere uygulamalı eğitim süreçlerinde rehber olması ve ölçme ve
değerlendirme işlemlerinde yer alması amacıyla işletmede mesleki eğitim veya
staj yapacak her bir uygulamalı eğitim grubu için eğitimler süresince bir
sorumlu öğretim elemanı görevlendirilir.
Eğitici personelin görev ve yetkisi
MADDE 9 – (1) İşletmede mesleki eğitim veya staj
yapacak öğrenciler, uygulamalı eğitimler esnasında işletme tarafından
Komisyonun görüşü alınarak görevlendirilen ve alanında mesleki yetkinliği haiz
bir eğitici personelin gözetiminde bulunurlar.
(2) İntörnlük uygulaması yapan öğrenciler yükseköğretim
kurumu bünyesindeki sağlık uygulama ve araştırma merkezlerinde öğretim
elemanları ile tıpta uzmanlık eğitimi yapan hekimlerin gözetiminde bulunurlar.
(3)
Eğitici personelin görev ve yetkileri şunlardır:
a)
Hazırlanan eğitim planı dâhilinde öğrencilerin uygulamalı eğitimlerini
yapmalarını ve sürdürmelerini sağlamak.
b)
Uygulamalı eğitim yapan her bir öğrenci için işletme değerlendirme formunun
doldurulmasını sağlamak.
c)
Öğrenciler tarafından hazırlanan uygulamalı eğitim dosyalarını inceleyerek
görüş vermek ve onaylamak.
ç)
Devamsızlık, disiplin ve uygulamalı eğitimlerle ilgili diğer hususlarda sorumlu
öğretim elemanı ile iş birliği yapmak.
İşletmenin görev ve yetkisi
MADDE 10 – (1) Bünyesinde, işletmede mesleki
eğitim veya staj yaptırılan işletmenin görev ve yetkileri şunlardır:
a)
Bünyesinde uygulamalı eğitim yapacak öğrenci sayısını dikkate alarak alanında
mesleki yetkinliğe sahip yeterli sayıda eğitici personeli görevlendirmek.
b)
Uygulamalı eğitim yapacak öğrencinin uygulamalı eğitim kabul formunu onaylamak.
c)
Bünyesinde uygulamalı eğitim yapan her bir öğrenci için işletme değerlendirme
formunu doldurmak.
ç)
Uygulamalı eğitim faaliyetlerinin 20/6/2012 tarihli
ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu hükümlerine uygun ortamlarda
yapılmasını sağlamak.
d)
İşletmedeki çalışma ortamı ve uygulamaların mahiyeti dikkate alınarak
öğrencilere iş sağlığı ve güvenliği eğitimleri vermek.
e)
İşletmede mesleki eğitim ve kayıtlı olduğu programın ders planında yer aldığı
için staj yapan öğrencilere 3308 sayılı Kanunun ilgili hükümlerine uygun olarak
ücret ödemek.
f)
İşletmede mesleki eğitim ve staj yapan öğrencilerin geçirdikleri iş kazalarını
ilgili mevzuata uygun olarak ilgililere ve aynı gün içinde öğrencinin kayıtlı
olduğu yükseköğretim kurumuna bildirmek.
Öğrencinin sorumlulukları
MADDE 11 – (1) Uygulamalı eğitim yapan öğrenciler,
uygulamalı eğitimler esnasındaki izin veya devamsızlık sürelerine ilişkin
işlemlerde öğrencisi oldukları yükseköğretim kurumunun ilgili mevzuatı ile
işletmenin resmî çalışma kurallarına tabidir. Bu Yönetmelik hükümlerine veya
işletmenin resmî çalışma kurallarına aykırı davranan öğrencilerin uygulamalı
eğitimleri başarısız olarak değerlendirilir.
(2)
Uygulamalı eğitim yapan öğrenciler işletmede bulunduğu sürelerde de 18/8/2012 tarihli ve 28388 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği ile öğrencisi
olduğu yükseköğretim kurumunun ilgili disiplin mevzuatına ve işletmenin çalışma
kurallarına tabidir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İşletmede Mesleki Eğitim, Staj ve Uygulamalı Ders
İşletmede mesleki eğitim
MADDE 12 – (1) İşletmede mesleki eğitimin eğitim
ve öğretim dönemlerinde yapılması esastır. İşletmede mesleki eğitim
yükseköğretim kurumunun akademik takviminde belirlenen eğitim ve öğretim
dönemlerinde başlar ve bu sürenin sonunda biter. Ancak programın özelliğine ve
işletme koşullarının uygunluğuna göre yaz döneminde de işletmede mesleki eğitim
yaptırılabilir.
(2)
İşletmede mesleki eğitim için AKTS kredisi belirlemek zorunludur. AKTS
kredileri program veya bölümün ders çizelgelerine eklenir ve öğrencilerin
mezuniyet kredisi hesabına dâhil edilir.
(3)
İşletmede mesleki eğitim kapsamında hesaplanan derslerin toplam kredisi 15 AKTS
kredisinden az, 30 AKTS kredisinden fazla olamaz. Tıp programlarındaki intörnlük uygulaması 60 AKTS kredisi olarak
değerlendirilir.
(4)
Komisyon veya alt komisyonlar, işletmede mesleki eğitim yapan öğrencileri
işletme değerlendirme formu, uygulamalı eğitim dosyası ve önceden belirlenen
kazanımlar doğrultusunda değerlendirir.
(5)
Öğrencinin işletmede mesleki eğitim kapsamındaki değerlendirme notu sisteme
ders notu olarak işlenir. Aynı zamanda bu değerlendirme notu, akademik başarı
notu değerlendirmelerine dâhil edilir.
(6)
Değerlendirme sonucu başarısız olan öğrenciler işletmede mesleki eğitimlerini
aynı veya farklı işletmelerde yeniden yapabilir.
(7)
İşletmede mesleki eğitim gören öğrencilere 3308 sayılı Kanunun 25 inci maddesi
uyarınca ücret ödenir.
(8) İntörnlük uygulaması kapsamında işletmede mesleki
eğitim yapan tıp fakültesi öğrencilerine 4/11/1981 tarihli
ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun ek 29 uncu maddesi uyarınca ücret ödenir.
(9)
3308 sayılı Kanunun 25 inci maddesi ile 5510 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin
birinci fıkrasının (b) bendi uyarınca işletmede mesleki eğitim gören öğrenciler
hakkında iş kazası ve meslek hastalığı ile hastalık sigortası uygulanır. Bu
öğrencilerden bakmakla yükümlü olunan kişi durumunda olmayanlar hakkında ayrıca
genel sağlık sigortası hükümleri uygulanır. Bu fıkra kapsamında ödenecek
primler 5510 sayılı Kanunun 87 nci maddesinin
birinci fıkrasının (e) bendi uyarınca yükseköğretim kurumları tarafından
karşılanır.
(10)
Tıp programlarındaki intörnlük uygulaması
işletmede mesleki eğitim kapsamında değerlendirilir.
(11) İntörnlük uygulaması dışında özel niteliği haiz
uygulamalı eğitimlerden hangilerinin işletmede mesleki eğitim sayılacağına ve
bunların AKTS kredilerinin sınırlarına Yükseköğretim Kurulu karar verir.
Staj
MADDE 13 – (1) Stajların yarıyıl veya yaz tatiline
rastlayan aylarda yapılması esastır. Ancak aşağıda belirtilen stajların yarıyıl
veya yaz tatiline rastlayan aylarda yapılmadığı durumlarda staj ile birlikte
eğitim ve öğretim faaliyetleri devam eder, öğrencinin dersinin veya sınavının
olduğu günlerde staj yaptırılamaz:
a)
İlgili programın veya işletme koşullarının uygun olmaması durumunda bu süreler
dışında ve eğitim ve öğretimi aksatmamak şartıyla staj yaptırılabilir.
b)
Öğrenci bütün derslerini tamamlamış ancak stajını henüz tamamlayamamış ise
stajını herhangi bir ayda yapabilir.
c)
Staj, aynı süreli ve haftalık üç günden az olmamak şartıyla eğitim ve öğretim
dönemi, yaz okulu ve genel sınav dönemlerinde de yaptırılabilir.
(2)
Staj süresi yükseköğretim kurumları tarafından 20 iş gününden az olmamak üzere
ilgili programın niteliğine göre belirlenir.
(3)
Staj için AKTS kredisi belirlemek zorunludur. AKTS kredileri program veya
bölümün ders çizelgelerine eklenir ve öğrencilerin mezuniyet kredisi hesabına
dâhil edilir.
(4)
Stajlar kapsamında hesaplanan kredi toplamda 5 AKTS kredisinden az 10 AKTS
kredisinden fazla olamaz.
(5)
Komisyonun uygun görüşü ve bu Yönetmelikteki usul ve esaslara uygun olmak
kaydıyla öğrenci isteğe bağlı olarak veya öğrenim gördüğü program kapsamında
belirlenen staj süresinden daha uzun süreli staj yapabilir. Bu fıkra
kapsamındaki staj süreleri kredilendirilebilir ancak mezuniyet kredisi hesabına
dâhil edilmez.
(6)
Komisyon veya alt komisyonlar, staj yapan öğrencileri işletme değerlendirme
formu, uygulamalı eğitim dosyası ve önceden belirlenen kazanımlar doğrultusunda
başarılı veya başarısız olarak değerlendirir. Stajları başarısız olarak
değerlendirilen öğrenciler, yeniden staj yapmak zorundadır.
(7)
Staj yapan öğrencilere ödenecek ücretler hakkında 3308 sayılı Kanununun 25 inci
maddesi uygulanır.
(8)
Staj yapan öğrenciler hakkında 5510 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin birinci
fıkrasının (b) bendi uyarınca iş kazası ve meslek hastalığı sigortası
uygulanır. Bu öğrencilerden bakmakla yükümlü olunan kişi durumunda olmayanlar
hakkında ayrıca genel sağlık sigortası hükümleri uygulanır. Bu fıkra kapsamında
ödenecek primler 5510 sayılı Kanunun 87 nci maddesinin
birinci fıkrasının (e) bendi uyarınca yükseköğretim kurumları tarafından
karşılanır.
Uygulamalı ders
MADDE 14 – (1) Uygulamalı dersin, ilgili olduğu
dersin kapsamında ders programında belirlenen gün ve saatlerde yaptırılması
esastır. Ancak gerekli görülmesi halinde ders programında belirtilen gün ve
saatlerden farklı zamanlarda da uygulamalı ders yapılabilir.
(2)
Uygulamalı ders için AKTS kredisi hesabı, ilişkili olduğu dersin AKTS
kredisinin hesaplanması kapsamında yapılır, ayrıca AKTS kredisi hesaplanmaz.
(3)
Uygulamalı derse ait değerlendirmeler ilişkili olduğu ders kapsamında ilgili
dersi veren öğretim elemanı veya elamanları tarafından yapılır.
(4)
Uygulamalı ders kapsamında uygulamalı eğitim yapan öğrencilere ücret ödenmez.
(5)
Uygulamalı ders yapan öğrenciler 5510 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin
birinci fıkrasının (f) bendi kapsamında sigortalı sayılmazlar.
(6)
Tıp programı öğrencilerinin staj adı altında dördüncü ve beşinci sınıflarda
yaptıkları uygulamalı eğitimler ile diş hekimliği programı öğrencilerinin
uygulamalı eğitimleri, uygulamalı ders kapsamında değerlendirilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Uygulamalı eğitim gruplarının belirlenmesi
MADDE 15 – (1) Program veya bölümlerde işletmede
mesleki eğitim veya staj kapsamında oluşturulacak uygulamalı eğitim
gruplarındaki öğrenci sayısı beşten az olamaz. Ancak program veya bölümlerde
uygulamalı eğitim yaptırılacak toplam öğrenci sayısının beşten az olması durumunda
bir uygulamalı eğitim grubu oluşturulabilir.
(2)
Aynı uygulamalı eğitim grubundaki öğrenciler farklı işletmelerde, işletmede
mesleki eğitim veya staj yapabilir.
Ders yükü
MADDE 16 – (1) İşletmede mesleki eğitim
kapsamında görevlendirilen sorumlu öğretim elemanına sorumlu olduğu uygulamalı
eğitim grubu sayısına bakılmaksızın haftalık azami beş saat teorik ders yükü
yüklenir.
(2)
Staj kapsamında atanan sorumlu öğretim elemanına sorumlu olduğu uygulamalı
eğitim grubu sayısına bakılmaksızın haftalık iki saat uygulamalı ders yükü
yüklenir.
İşletmenin değiştirilmesi
MADDE 17 – (1) Öğrenci, uygulamalı eğitime
başladıktan sonra komisyonun uygun görüşüne binaen işletme değişikliği
yapabilir.
Yurt dışında uygulamalı eğitim
MADDE 18 – (1) Öğrenciler öğretim programlarını
aksatmayacak şekilde, ders çizelgelerinde yer alan işletmede mesleki eğitim
veya staj uygulamalarını komisyonun uygun görüşüne binaen yurt dışında
yapabilirler.
(2)
İşletmede mesleki eğitim veya stajını yurt dışında tamamlayan öğrenciler, uygulamalı
eğitim çalışmalarına ilişkin belgelerini ve uygulamalı eğitim dosyasını
Komisyona teslim eder. Bu kapsamdaki uygulamalı eğitimlere ilişkin ölçme ve
değerlendirme işlemleri bu Yönetmeliğin ilgili hükümleri doğrultusunda
yürütülür.
(3)
Yurt dışında uygulamalı eğitim yapacak öğrencilerin sigortalanması amacıyla
sigortacılık alanında faaliyet gösteren yerli veya yabancı kurum ve kuruluşlara
ödenecek primler yükseköğretim kurumları tarafından karşılanmaz.
Önceki uygulamalı eğitimlerin tanınması
MADDE 19 – (1) Yatay ve dikey geçiş yoluyla gelen
öğrencilerin önceki eğitim kurumlarında yaptıkları işletmede mesleki eğitim ve
stajlarının geçerliliği ilgili intibak komisyonu tarafından değerlendirilerek
karara bağlanır.
(2)
Öğrenim gördüğü program ile ilgili bir işte çalışmış veya çalışmakta olan
öğrenciler, çalışma sürelerini ve unvanlarını belgelendirmek koşuluyla
işletmede mesleki eğitim veya staj uygulaması kapsamında önceki öğrenmelerin
tanınması için başvuruda bulunabilir. İlgili intibak komisyonu söz konusu
başvuruları inceleyerek karar verir. İntibak komisyonunun hakkında olumlu karar
verdiği öğrenciler için bu Yönetmeliğin ilgili hükümleri doğrultusunda sadece
ölçme ve değerlendirme işlemleri yürütülür.
Diğer hükümler
MADDE 20 – (1) Yükseköğretim kurumları, uygulamalı
eğitimlere ilişkin hususlar ile bu kapsamda kullanılacak formları bu Yönetmelik
esaslarına uygun olarak belirler ve kendi resmî internet sitelerinde
yayımlarlar.
(2)
Açık öğretim ve uzaktan eğitim yoluyla eğitim ve öğretim yapan programlardaki
uygulamalı eğitimler bu Yönetmelik kapsamı dışındadır.
(3)
Açık ceza infaz kurumlarında hükümlü olup aynı zamanda bir yükseköğretim
kurumunda öğrenci olanların uygulamalı eğitimlerine ilişkin kurallar, hükümlü
bulunulan kurumun görüşü de alınarak ilgili yükseköğretim kurumu tarafından
belirlenir.
Vakıf meslek yüksekokulu
MADDE 21 – (1) Vakıf meslek yüksekokullarında
rektörün görevleri yüksekokul müdürü tarafından yürütülür.
Mücbir sebep hali
MADDE 22 – (1) Deprem, yangın, su baskını benzeri
doğal afetler, kanuni grev, lokavt, genel salgın hastalık, savaş, kısmi veya
genel seferberlik ilanı ve benzeri mücbir sebep hallerinde uygulamalı
eğitimlere ilişkin usul ve esaslar Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenir.
Hüküm bulunmayan haller
MADDE 23 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan
hallerde ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
Öğrencilere ödenen Devlet katkısı
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) 2547 sayılı Kanunun
geçici 74 üncü maddesi kapsamındaki işletmede mesleki eğitimler öğrencilerin
öğrenim sürelerinin son yılında bir yarıyılı kapsayacak şekilde eğitim ve
öğretim dönemlerinde ve tam zamanlı olarak yapılır.
(2)
Birinci fıkra kapsamındaki işletmede mesleki eğitimler, Yükseköğretim Kurulu
tarafından belirlenmiş yükseköğretim kurumları ve bu kurumların fen ve mühendislik
bilimlerinin belirli lisans programlarıyla sınırlıdır.
(3)
Bu madde kapsamında özel sektör işletmelerinde, teknoparklarda, araştırma
altyapılarında, Ar-Ge merkezlerinde ya da sanayi
kuruluşlarında işletmede mesleki eğitim yapan öğrencilere 1/1/2023 tarihine kadar uygulamalı eğitimleri süresince
asgari ücretin net tutarının %35’i ücret olarak ödenir.
(4)
Üçüncü fıkra kapsamına giren öğrenciler için 1/1/2023 tarihine
kadar bu Yönetmeliğin 12 nci maddesinin
yedinci fıkrası uygulanmaz.
(5)
İkinci fıkra kapsamında uygulamalı eğitim kapsamına alınan program veya
bölümlerde öğrenim gören öğrencilerden üçüncü fıkra kapsamı dışında kalan
işletmelerde, işletmede mesleki eğitim görenler bu Yönetmeliğin 12 nci maddesinin yedinci fıkrasına tabidir.
Yürürlük
MADDE 24 – (1) Bu Yönetmelik 2021-2022 eğitim ve
öğretim yılı güz döneminde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 25 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Yükseköğretim Kurulu Başkanı yürütür.