ASANSÖR İŞLETME VE BAKIM YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve
Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı; insanların, insan ve yüklerin veya sadece yüklerin
taşınmasında kullanılan asansörlerin, insan can ve mal güvenliğini tehdit etmeyecek
şekilde kullanımlarını sağlamak ve çevreyi korumak üzere tescili, işletilmesi,
bakımı, garanti ve satış sonrası hizmetleri ile hizmet denetimi ve mevcut
asansörlerin iyileştirilmesiyle ilgili uyulması gereken kuralları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1)
Bu Yönetmelik; 29/6/2016 tarihli ve 29757 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Asansör Yönetmeliği (2014/33/AB) kapsamında piyasaya arz edilen asansörleri ve
Asansör Yönetmeliği (2014/33/AB)’nin yürürlüğe girmesinden önce monte edilmiş
olan asansörleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (Değişik:RG-11/7/2021-31538)
(1) Bu Yönetmelik; 5/3/2020 tarihli ve 7223 sayılı Ürün Güvenliği ve Teknik Düzenlemeler Kanununa, 10/6/1930 tarihli ve 1705 sayılı Ticarette Tağşişin Men’i ve İhracatın Murakabesi ve Korunması Hakkında Kanuna, 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 388 inci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
MADDE 4 – (1)
Bu Yönetmelikte geçen;
a) AB uygunluk beyanı: Asansör
monte edenin piyasaya arz ettiği asansörün Asansör Yönetmeliği (2014/33/AB)’nin
temel gereklerine uygunluğunu beyan ettiği belgeyi,
b) Asansör: Belirli seviyelere
hizmet veren, esnek olmayan ve yatayla 15 dereceden fazla açı yapan kılavuzlar
boyunca hareket eden bir taşıyıcısı olan kaldırma tertibatını veya sabit bir
seyir yolu üzerinde esnek olmayan kılavuzlar üzerinde olmasa da hareket eden
kaldırma tertibatını,
c) Asansör monte eden: Asansörün
tasarımından, imalatından, montajından ve piyasaya arzından sorumlu olan gerçek
veya tüzel kişiyi,
ç) Asansör yaptırıcısı: Asansörün
monte edileceği binada/yapıda inşaat işini kendi adına yapan veya sözleşme ile
devreden yapı sahibini veya asansörün monte edileceği mevcut binada bina
sorumlusunu,
d) Bakanlık: Sanayi ve Teknoloji
Bakanlığını,
e) Bakım: Asansörün hizmete
alınmasından sonra kullanım ömrü boyunca, kendisinin ve bileşenlerinin,
fonksiyonlarının ve güvenlik gereklerinin, tasarlandığı veya ilgili mevzuata
uygun olarak yenilendiği biçimde devamlılığını sağlamaya yönelik, asansör monte
eden veya onun yetkili servisi tarafından periyodik olarak ayda en az bir defa
yürütülen işlemleri,
f) Bina sorumlusu: Asansörün
güvenli bir şekilde kullanımını sağlamak amacıyla düzenli olarak bakımını,
periyodik kontrolünü ve onarımını yaptırmaktan sorumlu olan, binada/yapıda kat
maliklerinin kendi aralarında seçeceği veya dışarıdan yetki vereceği kişiyi
veya kat malikini veya maliklerini veya kamu binalarında/yapılarında sorumlu
yetkiliyi veya ticari/hizmet amaçlı yapılarda sorumlu yetkiliyi,
g) Coğrafi bölge: Akdeniz, Doğu
Anadolu, Ege, Güneydoğu Anadolu, İç Anadolu, Karadeniz ve Marmara bölgelerini,
ğ) Erişilebilirlik: Yapıların,
binaların ve bilgilendirme hizmetlerinin engelliler tarafından güvenli ve
bağımsız olarak ulaşılabilir ve kullanılabilir olmasını,
h) Hizmet denetimi: Asansör monte
edene veya onun yetkili servisine veya bina sorumlusuna yönelik Bakanlık
tarafından yapılan denetimi,
ı) İlgili idare: Belediyeleri
veya belediye sınırları dışında kalan alanlardaki yapılar için il özel
idarelerini,
i) İktisadi işletmeci: Asansör
monte edeni, asansör güvenlik aksamı imalatçısını, yetkili temsilciyi,
ithalatçıyı veya dağıtıcıyı,
j) Kurtarma çalışması: Asansör
içerisinde insanın veya insanların mahsur kaldığına dair bilginin alınmasıyla
birlikte kurtarma talimatına uygun olarak yapılan ve insanın veya insanların
serbest kalmasıyla sonuçlanan çalışmayı,
k) Mevcut asansör: 15/8/2004
tarihinden önce monte edilen ve halen kullanılmakta olan asansörü,
l) Mesleki yeterlilik belgesi:
Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından onaylanmış olan ve bireyin bilgi, beceri
ve yetkinliğini ifade eden belgeyi,
m) Muayene kuruluşu: Türkiye’de yerleşik
özel veya kamu kuruluşlarından, TS EN ISO/IEC 17020 standardına göre Türk
Akreditasyon Kurumunca 4/5/2018 tarihli ve 30411 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Asansör Periyodik Kontrol Yönetmeliği kapsamında A tipi muayene
kuruluşu olarak akredite edilen kuruluşu,
n) Periyodik kontrol: Asansörün
güvenli kullanımı ve işletme yönünden uygun çalışıp çalışmadığına dair
yaptırılacak olan muayeneyi,
o) Piyasaya arz: Asansörün ticari
veya kamu faaliyetleri kapsamında ücretli veya ücretsiz olarak kullanımının
sağlanmasını,
ö) Ruhsat makamı: Belediyeleri
veya belediye sınırları dışında kalan alanlardaki binalar/yapılar için
valilikleri veya ilgili mevzuat çerçevesinde yapı ruhsatı ve yapı kullanma izin
belgesi verme yetkisine sahip kurum ve kuruluşları,
p) Servis teknik sorumlusu:
Yetkili servis faaliyetlerini idari ve teknik olarak yöneten, gerekli
dokümanları hazırlayan/hazırlatan ve yetkili servis adına yasal olarak temsil
ve ilzama yetkili olan kişiyi,
r) Teknik bakım personeli:
Yetkili servis bünyesinde asansörlerde bakım, onarım ve servis işini yürütmek
üzere görevlendirilen ve ilgili mevzuat kapsamında belgeli olan asansör bakım
ve onarımcısını,
s) Tescil: Asansörün resmî olarak
ilgili idare tarafından kayıt altına alınmasını,
ş) TSE: Türk Standardları Enstitüsünü,
t) TS EN 81-80 standardı:
Asansörler - Yapım ve Montaj için Güvenlik Kuralları: Yolcu ve Yük Asansörleri
için Özel Uygulamalar - Bölüm 80: Mevcut Yolcu ve Yük Asansörlerinin
Güvenliğini Geliştirme Kurallarını,
u) Yetkili servis: Asansörlerde
bakım, onarım ve servis hizmetinin yürütülebilmesi için asansör monte edenin
kendi adına kurduğu servis istasyonu veya gerekli olduğu durumlarda sorumluluğu
kendinde olmak üzere sözleşme ile yetki verdiği gerçek veya tüzel kişiyi,
ü) (Ek:RG-10/2/2023-32100) Bakan yardımcısı: Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının ilgili bakan yardımcısını,
v) (Ek:RG-10/2/2023-32100) İl müdürlüğü: Sanayi ve teknoloji il müdürlüğünü,
y) (Ek:RG-10/2/2023-32100) İl müdürü: Sanayi ve teknoloji il müdürünü,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Asansör Kimlik Numarası,
Asansörün Binaya/Yapıya Fenni
Uygunluğunun Kontrolü ve
Asansörün Tescili
Asansör kimlik numarası
MADDE 5 – (1)
Bu Yönetmelik kapsamında bulunan her asansör, bir asansör kimlik numarası ile
tanımlanır.
(2) Asansör kimlik numarası Asansör
Periyodik Kontrol Yönetmeliğinde belirtilen usul ve esaslara uygun olarak
muayene kuruluşu tarafından periyodik kontrol aşamasından önce oluşturulur.
Asansör kimlik numarası Asansör Periyodik Kontrol Yönetmeliğinin 21 inci
maddesinde tanımlanan formata uygun bir etiket üzerinde belirtilir. Bu etiket,
periyodik kontrol aşamasında muayene kuruluşu tarafından asansör kabinine
iliştirilir.
(3) Asansör kabinine iliştirilen
ve asansör kimlik numarasını içeren etiketin, asansörün kullanım ömrü boyunca
muhafaza edilmesine ve gerektiğinde yenilenmesine dair
sorumluluk, bina sorumlusundadır.
Asansörün binaya/yapıya
fenni uygunluğunun kontrolü
MADDE 6 – (1)
Asansör Yönetmeliği (2014/33/AB) kapsamında monte edilen asansörün monte
edildiği binaya/yapıya fenni uygunluğuna ilişkin kontroller 3/5/1985 tarihli ve
3194 sayılı İmar Kanununa, ilgili mevzuata ve erişilebilirlik mevzuatına uygun
olacak şekilde ilgili ruhsat makamı tarafından yürütülür.
(2) Birinci fıkrada belirtilen
kontrollerin ilgili mevzuatına uygun bir şekilde yürütülmesine dair sorumluluk
ilgili ruhsat makamındadır.
Asansörün tescili
MADDE 7 – (1)
Asansör Yönetmeliği (2014/33/AB) kapsamında piyasaya arz edilen her asansör
ilgili idareye tescil ettirilir. Tescil başvurusu, asansörün piyasaya arz edildiği
tarih itibarıyla altmış gün içerisinde söz konusu asansörü piyasaya arz eden
asansör monte eden tarafından yapılır.
(2) Asansör monte eden, tescil
işlemi için aşağıda belirtilen belgelerin bir sureti ile birlikte ilgili
idareye başvurur:
a) Sanayi sicil belgesi.
b) Onaylanmış kuruluşça
düzenlenen uygunluk belgesi veya raporu.
c) AB uygunluk beyanı.
ç) Garanti belgesi.
d) (Değişik:RG-3/4/2021-31443) AB uygunluk beyanı ve garanti belgesini imzalayan yetkilinin adı, soyadı ve unvanına dair bilgileri içerecek şekilde kendisi tarafından hazırlanan ve onaylanan yazılı beyan belgesi.
e) TSE Hizmet Yeterlilik Belgesi.
f) Montaj işçiliği bedeli de
dâhil olmak üzere her bir birim asansör bedelini içerecek şekilde asansör
yaptırıcısına kesilen fatura.
g) Tescil öncesi ilk periyodik
kontrol raporu.
(3) İkinci fıkrasının (f)
bendinde belirtilen faturada asansörün beyan yükü, beyan hızı, durak sayısı ve
tahrik türü anlaşılır olacak şekilde belirtilir. Birden fazla asansör montaj
işi ile ilgili olarak birbirinden farklı her asansör için birinci cümlede
belirtilen hususların söz konusu faturada ayrıca yer alması gerekir. 4/1/1961
tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununa ve bu fıkrada belirtilen
gerekliliklere uygun olacak şekilde düzenlenen fatura dışında hiçbir belge,
ilgili idare tarafından tescil aşamasında kabul edilmez.
(4) Okullara veya kamu kurum ve
kuruluşlarına bağış amaçlı yapılan asansörlerin bu amaçla yapıldığının resmî
bir belge ile ilgili idareye ispatlanması durumunda ikinci fıkranın (f)
bendinde belirtilen fatura asansör tescili için aranmaz.
(5) Tescil aşamasından önce
asansör yaptırıcısı tarafından Asansör Periyodik Kontrol Yönetmeliğine göre ilk
periyodik kontrolü yaptırılmayan ve yeşil renkli bilgi etiketi iliştirilmeyen
asansör, ilgili idare tarafından tescil edilmez.
(6) Uygun görülen tescil
başvurusu neticesinde, Ek-1’de yer alan içeriğe uygun olacak şekilde onaylı
tescil belgesi ilgili idare tarafından düzenlenir ve asansör monte edene
sunulur.
(7) İlgili idare, tescil
başvurusunda ikinci fıkrada istenen belgelerin dışında asansör monte edenden
herhangi bir belge talebinde bulunamaz.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Bakım, Bakımın Kapsamı ve
Bakımla İlgili Diğer Hususlar
Bakım
MADDE 8 – (1)
Bu Yönetmelik kapsamında yer alan asansörün bakımı, bina sorumlusunun bakım
sözleşmesi imzaladığı asansör monte eden veya onun yetkili servisi tarafından
yapılır. Yapı kullanma izin belgesi alan ve amacına uygun olacak şekilde ilk
kez kullanıma açılan binada/yapıda yasal olarak bina sorumlusu atanana kadar
asansör yaptırıcısı ile asansör monte eden veya onun yetkili servisi arasında
bakım sözleşmesi yapılır.
(2) Bakım sözleşmesinin birden
fazla asansörü kapsaması durumunda, bakım hizmeti sunulacak her bir asansöre
ait asansör kimlik numarası ve asansörün açık adresi bu sözleşmede belirtilir.
(3) Piyasaya arz edilen asansörün
beyan yükü, beyan hızı, tahrik türü, motor seri numarası ve gücü, halat ve/veya
zincirler ile tip kontrol belgesi gerektiren aksam ve parçaların teknik
özellikleri, tesis planları ve elektrik devre şemaları ile asansör periyodik
kontrol sonuçları ve kazaların kayıt edileceği asansör kayıt defteri, söz
konusu asansörü piyasaya arz eden asansör monte eden tarafından sağlanır.
Ayrıca asansörün kimlik numarası, piyasaya arz tarihi ve tescil tarihi asansör
kayıt defterinde belirtilir. Asansör kayıt defterinin bitmesi durumunda, yeni
defter bina sorumlusuyla bakım sözleşmesi imzalayan asansör monte eden veya
onun yetkili servisi tarafından temin edilir. Biten kayıt defteri, bina
sorumlusu tarafından asansörün kullanım ömrü boyunca muhafaza edilir. Kayıt
defteri ile ilgili tüm gereklilikler halen kullanımda olan bütün asansörler
için de geçerlidir.
(4) Asansör bakım, onarım ve
servis hizmeti sonrasında oluşan atığın bertaraf edilmesi 9/8/1983 tarihli ve 2872
sayılı Çevre Kanununa uygun olarak yapılır.
(5) Asansör Yönetmeliği
(2014/33/AB) kapsamında piyasaya arz edilen veya kullanımda olan
asansör/asansörler için yapılacak olan bakım sözleşmesinde/sözleşmelerinde, o
asansöre/asansörlere yönelik herhangi bir cihaz veya şifreleme gibi yöntemlerle
engelleme veya kısıtlama yapılıp yapılmadığına dair bilginin yer alması asansör
monte eden veya onun yetkili servisi tarafından sağlanır.
Bakımın kapsamı
MADDE 9 – (1)
Asansörün, asansörü oluşturan tüm aksam ve parçaların bakımı asansör monte eden
tarafından hazırlanmış olan bakım kılavuzunda yer alan talimatlara
ve güncel
TS EN 13015: Asansör ve Yürüyen Merdivenlerin Bakımı, Bakım Talimatları İçin
Kurallar standardında belirtilen gerekliliklere göre yapılır.
(2) Bu Yönetmeliğe göre bakım;
a) Yağlama ve temizlemeyi,
b) Kontrolleri,
c) Kurtarma çalışmalarını,
ç) Ayarlama işlemlerini,
d) Kullanıma veya yıpranmaya
bağlı olarak meydana gelebilen bileşen onarımını veya değişimini,
kapsar.
(3) Bu Yönetmeliğe göre bakım;
a) Asansörün yerinin
değiştirilmesini,
b) Tahrik ünitesi, askı sistemi,
taşıyıcı/kabin, durak kapısı ve/veya asansör güvenlik aksamlarının değişimini,
c) Asansör kumanda sisteminde
yapılan değişiklikleri,
ç) İtfaiye tarafından yapılan
kurtarma çalışmalarını,
d) Asansör kuyusunun dış
bölümlerinin temizlenmesini,
e) Taşıyıcı/kabin iç kısmının
temizlenmesini,
kapsamaz.
(4) 15/8/2004 tarihinden önce
monte edilen ve ilgili mevzuata göre ilgili idare tarafından kayıt altına
alınan asansörün beyan yükünde ve/veya beyan hızında ve/veya seyir mesafesinde
değişiklik yapılması halinde, bu asansörde, güncel TS EN 81-80 standardı
gereklilikleri esas alınır.
(5) 15/8/2004 ile
1/9/2017 tarihleri arasında piyasaya arz edilen ve ilgili mevzuata göre ilgili
idare tarafından kayıt altına alınan asansörün beyan yükünde ve/veya beyan
hızında ve/veya seyir mesafesinde değişiklik yapılması halinde, bu asansörde,
ilk defa piyasaya arz edildiği tarihte yürürlükte bulunan uyumlaştırılmış
standart gereklilikleri esas alınır.
(6) Üçüncü fıkranın (a), (b) ve
(c) bentlerinde, dördüncü ve beşinci fıkralarında yer alan ve bakım çalışması
olarak değerlendirilmeyen asansöre ait değişiklikler, asansör monte eden
tarafından yerine getirilir. Bu değişikliklerin ilgili mevzuatına ve/veya
standardına uygun yapılıp yapılmadığına dair sorumluluk, söz konusu
değişiklikleri yapan asansör monte edendedir. Bu değişiklikleri yapmak üzere
asansör monte eden adına hareket eden montaj elemanının ve/veya teknik bakım ve
onarım personelinin, bu Yönetmelikte ve/veya ilgili mevzuatta belirtilen
yeterlilik belgesine sahip olması gerekir.
(7) Dördüncü ve beşinci fıkrada
belirtilen durumlarda asansör monte eden tarafından asansör uygulama projesi
hazırlanır/hazırlatılır ve ruhsat makamının onayına sunulur. Ruhsat makamı
tarafından onaylanan asansör uygulama projesine uygun olacak şekilde beyan
yükünde ve/veya beyan hızında ve/veya seyir mesafesinde değişiklik yapılan
asansörün tescili için asansör monte eden tarafından yeşil renkli bilgi
etiketine esas periyodik kontrol raporuyla birlikte altmış gün içerisinde
ilgili idareye başvurulur. Asansörün tescil belgesi, Ek-2’de yer alan içeriğe
uygun olacak şekilde ilgili idare tarafından düzenlenir ve asansör monte edene
sunulur.
Bakımla ilgili diğer
hususlar
MADDE 10 – (1)
Bina sorumlusu ile sözleşme imzalayan asansör monte eden veya onun yetkili
servisi, güvenli kullanım için söz konusu asansörü oluşturan aksam ve parçaları
da içerecek şekilde bir bütün olarak gerekli koşulları sağlayıp sağlamadığına
ilişkin durum tespit raporu hazırlar ve bina sorumlusuna iletir. Durum tespit
raporu asansör monte edenin piyasaya arz ettiği ve bakım sözleşmesi yaptığı
asansör için hazırlanmaz.
(2) Asansör monte eden veya onun
yetkili servisince her bakımda yapılan işlemler güncel TS EN 13015: Asansör ve
Yürüyen Merdivenlerin Bakımı, Bakım Talimatları İçin Kurallar standardındaki
gereklilikleri de içerecek şekilde hazırlanmış olan bakım föyü ile kayıt altına
alınır ve bir nüshası bina sorumlusuna teslim edilir, bir nüshası da kendisi
tarafından muhafaza edilir ve talep edilmesi durumunda Bakanlığa ve diğer
ilgililere sunulur.
(3) Bina sorumlusu bakım
föylerini asansörün makina veya makara dairesinde veya binaya/yapıya ait
yönetim bürosunda kalıcı olarak muhafaza eder.
(4) Asansör monte eden veya onun
yetkili servisi, insan can ve mal güvenliği yönünden asansörün risk taşıması
durumunda bina sorumlusunu yazılı olarak bilgilendirir. Bina sorumlusu asansör
monte eden veya onun yetkili servisi vasıtasıyla asansörün güvenli hale
getirilmesini sağlamakla yükümlüdür.
(5) Asansör monte eden veya onun
yetkili servisi, asansörde yapılan aksam ve parça değişiklikleri ile bildirilen
kazaları asansör kayıt defterine işler.
(6) Bakım sözleşmesi yapıldıktan
sonra asansör monte eden veya onun yetkili servisi, binadaki/yapıdaki asansör
sayısı dikkate alınarak bina sorumlusunun belirleyeceği sayıda kişiye acil
durumlarda kurtarma çalışması konusunda yılda en az bir defa eğitim verir.
Eğitim, yetkili servis teknik bakım ve onarım personeli tarafından verilir.
Verilen bu eğitim yetkili servis teknik sorumlusu ve eğitimi veren kişi
tarafından imzalanan bir tutanakla kayıt altına alınır ve tutanağın bir sureti
bina sorumlusuna iletilir. Bina sorumlusu, eğitim alan kişi/kişilerin değişmesi
halinde yeni kişi/kişilere eğitim verilmesini sağlar. Kurtarma talimatının,
kurtarma çalışmasını yapacak kişi/kişilerin kolaylıkla görebilecekleri yerlerde
muhafaza edilmesi ve amacına uygun hazırlanmış olması gerekir.
(7) Asansör monte eden, piyasaya
arz ettiği her tip ve özellikteki asansör için yedek aksam ve parçayı en az üç
yıl süreyle temin etmekle yükümlüdür.
(8) Asansör monte eden, kendisi
tarafından piyasaya arz edilen asansöre bakım, onarım ve servis hizmeti veren
bir başka asansör monte edenin veya onun yetkili servisinin veya bina
sorumlusunun, yedek aksam veya parça ile asansörde bakım yapmayı mümkün kılacak
her türlü cihaz ve donanım talebini normal piyasa koşullarında sağlamak
zorundadır.
(9) Bakım, onarım, arıza giderme
ve periyodik kontrol faaliyetleri yürütülürken gerekli iş sağlığı ve güvenliği
tedbirleri 20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ve
ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda bina sorumlusu ile bakım sözleşmesi
imzalayan asansör monte eden veya onun yetkili servisince alınır.
(10) Bakım esnasında, bakım ve
onarım işlerinden kaynaklı nedenlerle gerek teknik bakım ve onarım personelinin
gerekse bakımla ilgisi bulunmayan kişi/kişilerin yaralanmasına veya ölümüne
neden olabilecek ihmallere dair sorumluluk, bina sorumlusunun bakım sözleşmesi
imzaladığı asansör monte eden veya onun yetkili servisindedir.
(11) Periyodik kontrol
neticesinde güvensiz olarak tanımlanan ve kırmızı renkli bilgi etiketi
iliştirilen asansöre; kusurlu, hafif kusurlu veya kusursuz hale getirilinceye
kadar bakım hizmeti sunulamaz. Güvensiz olma durumundan, kusurlu duruma geçen
ve periyodik kontrol tarihi başlangıç kabul edilerek yüz yirmi gün içerisinde
hafif kusurlu veya kusursuz hale getirilmeyen asansöre de söz konusu sürenin
sona erdiği zaman itibarıyla bakım hizmeti sunulamaz. Asansör monte eden veya
onun yetkili servisi bu süre zarfında bina sorumlusundan aylık bakım ücreti
talebinde bulunamaz.
(12) Asansör monte eden veya onun
yetkili servisi; bakım, onarım, arıza giderme ve periyodik kontrol faaliyetleri
yürütülürken görevlendireceği teknik bakım ve onarım personeline ilişkin
tanımlayıcı tüm bilgilerin bakım sözleşmesinde yer almasını sağlar. Teknik
bakım ve onarım personeline ilişkin değişiklik olması halinde, bu değişikliğe
dair bilginin de söz konusu bakım sözleşmesinde yer alması ilgili asansör monte
eden veya onun yetkili servisince sağlanır.
(13) Bina sorumlusu tarafından,
bakım sözleşmesi yapılan asansör monte eden veya onun yetkili servisinin
dışındaki üçüncü tarafların asansöre müdahalesine izin verilmez. Birinci
cümlede belirtilen hüküm periyodik kontrol sonucunda gerçekleştirilecek olan
iyileştirme faaliyetleri ile 9 uncu maddenin üçüncü fıkrasının (a), (b) ve (c)
bentlerinde belirtilen işlemler kapsamında bina sorumlusunca tercih edilen ve
sözleşme imzalanan asansör monte edenin veya onun yetkili servisinin
çalışmalarını kapsamaz.
(14) (Ek:RG-11/7/2021-31538) TSE tarafından TSE Hizmet Yeterlilik Belgesi askıya alınan veya iptal edilen asansör monte eden veya onun yetkili servisi, asansörlere yönelik bakım, onarım ve servis hizmeti sunamaz.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Garanti Belgesi, Satış
Sonrası Hizmetler ve
Yetkili Servis ile İlgili
Şartlar
Garanti belgesi
MADDE 11 – (1)
Asansör monte eden piyasaya arz ettiği asansöre ilişkin olarak Ek-3’te yer alan
içeriğe uygun olacak şekilde garanti belgesini düzenlemek zorundadır.
(2) Asansör monte eden tarafından
piyasaya arz edilen her asansör, piyasaya arz edildiği tarih itibarıyla en az
üç yıl süre ile garanti edilir.
(3) Garanti süresi boyunca, o
asansörü piyasaya arz eden asansör monte eden veya onun yetkili servisi
tarafından asansörde değiştirilecek olan aksam veya parça, söz konusu değişimin
yapıldığı tarih itibarıyla en az iki yıl süre ile garanti edilir.
(4) Garanti süresi biten
asansörde değiştirilen aksam veya parça, bu aksamı/parçayı imal eden veya
ticari bir faaliyet yoluyla bedelli/bedelsiz olarak kullanımı için bina
sorumlusuna sağlayan iktisadi işletmeci tarafından en az iki yıl süre ile
garanti edilir. İktisadi
işletmeci, Ek-3’te yer alan
içeriğe uygun olacak şekilde garanti belgesini düzenlemek ve bina sorumlusuna
sunmak zorundadır.
(5) Garanti belgesinde
tanımlanacak olan azami tamir süresi on beş günden fazla olamaz.
(6) Asansör Yönetmeliği
(2014/33/AB) kapsamında piyasaya arz edilen her asansöre yönelik garanti süresi
boyunca sunulacak olan bakım hizmeti, bina sorumlusunun başka bir asansör monte
eden veya onun yetkili servisi ile sözleşme imzalayacağını beyan etmemesi
durumunda, o asansörü piyasaya arz eden asansör monte eden veya onun yetkili
servisi tarafından verilir.
(7) Bina sorumlusunun garanti
süresi içerisinde bir başka asansör monte eden veya onun yetkili servisi ile
bakım sözleşmesi imzalaması, o asansörü piyasaya arz eden asansör monte edenin
garanti ile ilgili yükümlülüklerini ortadan kaldırır.
(8) Asansörün arızalanması
durumunda, tamirde geçen süre garanti süresine eklenir.
Satış sonrası hizmetler
MADDE 12 – (1)
Asansör Yönetmeliği (2014/33/AB) kapsamında piyasaya arz edilen ve garanti
edilen her asansöre yönelik garanti kapsamında yürütülecek olan satış sonrası
bakım, onarım ve servis hizmetleri, o asansörü piyasaya arz eden asansör monte
eden veya onun yetkili servisi tarafından yerine getirilir.
(2) Garanti kapsamında satış
sonrası hizmetlerin tam ve eksiksiz yerine getirilebilmesi amacıyla, bu
Yönetmelikte belirlenmiş olan asgari kriterler çerçevesinde en az bir yetkili
servis istasyonu asansör monte edenin bünyesinde kurulur.
(3) Faaliyet ana merkezinin
bulunduğu coğrafi bölgenin dışında piyasaya arz edilen ve garanti edilen her
asansöre yönelik satış sonrası hizmetler, asansör monte eden tarafından yerine
getirilir. Asansörün piyasaya arz edildiği coğrafi bölgede, en az bir yetkili
servis istasyonu bölge servisi olarak asansör monte eden tarafından kurulur
veya bu Yönetmelik şartlarını sağlayan herhangi bir asansör monte eden veya
onun yetkili servisiyle bölge servisi olarak yetkili servis sözleşmesi yapılır.
Ancak asansörün piyasaya arz edildiği farklı coğrafi bölge şehrinin, asansör
monte edenin faaliyet merkezini bulunduran ilgili coğrafi bölge şehrine sınır
veya komşu şehir olması durumunda, asansör monte eden tarafından bu şehirde
ayrıca bölge servisinin kurulmasına veya bölge servisi sözleşmesi yapılmasına
gerek duyulmaz.
(4) Asansör monte eden piyasaya
arz ettiği her asansör için yeterli sayıda teknik personeli istihdam etmek ve
yedek parça stokunu bulundurmak suretiyle bakım, onarım ve servis hizmetini
sunmak zorundadır.
(5) Bina sorumlusunun garanti
kapsamında bulunan asansördeki ayıplı durumlar için yapacağı ücretsiz onarım
talebi, garanti belgesinde belirtilen azami tamir süresi içinde asansör monte
eden veya onun yetkili servisi tarafından yerine getirilir.
Yetkili servis ile ilgili
şartlar
MADDE 13 – (1) (Değişik:RG-10/2/2023-32100) Yetkili servis, merkez ve bölge servisi olarak yapılandırılır. Asansör monte eden, kendi bünyesinde en az bir merkez servisini kurmak zorundadır. Asansör monte eden, 12 nci maddenin üçüncü fıkrasının birinci ve ikinci cümlelerinde belirtilen gerekliliklere göre kendi bünyesinde bölge servisini kurar veya sözleşme ile bir başka asansör monte edeni veya onun yetkili servisini bölge servisi olarak görevlendirir. Merkez servisinin ve bölge servisinin güncel TS 12255: Yetkili Servisler-Asansör Bakım Servisleri-Kurallar standardı kapsamında TSE hizmet yeterlilik belgesine sahip olması gerekir. Asansör monte eden, merkez ve bölge servisi dışında asansöre ait yedek parça ve malzeme stoku ile satışı ve bina sorumlularıyla irtibat için şube kurabilir. Şube için tahsis edilen mekanların veya alanların, asansör monte edene ait olan ticaret sicil kayıt belgesinde belirtilmesi ve 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu gerekliliklerine uygun olması gerekir. Şube içerisinde 9 uncu maddenin ikinci fıkrasının (d) bendinde belirtilen bileşen onarımı işleminin yürütülmesi halinde, şubenin ayrıca ilgili standart gerekliliklerini sağlaması ve TSE hizmet yeterlilik belgesine sahip olması gerekir.
(2) Yetkili servis merkezinin veya bölgesinin bünyesinde, en az bir servis teknik sorumlusunun, en az iki teknik bakım ve onarım personelinin ve en az bir idari personelin tam zamanlı olarak istihdam edilmesi zorunludur. (Mülga cümle:RG-10/2/2023-32100)
(3) Yetkili servis merkezinde veya bölgesinde ikinci fıkraya göre
asgari şartlarda istihdam edilmesi zorunlu olan personelin kendi isteği ile
işten ayrılması durumunda, işten ayrılan personelin yerine 22/5/2003 tarihli ve
4857 sayılı İş Kanununda belirtilen fesih süresi sonu itibarıyla yeni
personelin tam zamanlı olarak istihdam edilmesi zorunludur. Ayrıca işveren
statüsündeki yetkili servisin, süresinin bitiminden önce söz konusu personel
ile yapmış olduğu iş sözleşmesini tek taraflı olarak fesih etmesi durumunda ise
yeni personelin fesih tarihi itibarıyla en fazla on beş gün içerisinde kendi bünyesinde
istihdam edilmesi gerekir.
(4) Servis teknik sorumlusunun,
makina veya elektrik veya elektronik veya elektrik-elektronik veya elektronik
ve haberleşme veya mekatronik alanlarında mühendislik/teknoloji fakültelerinin
birinden mezun olması gerekir. Tam zamanlı olarak istihdam edilen servis teknik
sorumlusu, bir başka yetkili serviste veya farklı bir iş alanında faaliyet
gösteren işveren bünyesinde hizmet sunamaz veya istihdam edilemez.
(5) Teknik bakım ve onarım
personelinin;
a) Endüstri meslek liselerinin
asansör, elektrik, elektrik tesisatçılığı, elektromekanik taşıyıcılar,
elektronik, endüstriyel elektronik, endüstriyel otomasyon teknolojileri,
endüstriyel otomasyon teknolojisi, elektrik-elektronik teknolojisi, makine veya
mekatronik bölümlerinden mezun olmaları veya,
b) Endüstri meslek liselerinin bu
fıkranın (a) bendinde belirtilen bölümlerinin herhangi birisinden mezun
olmamaları hâlinde 5/6/1986 tarihli ve 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu
kapsamında asansör bakım ve onarımı konusunda ustalık belgesine sahip olmaları
veya,
c) Meslek yüksekokullarının
makine, elektrik, elektronik, elektrik-elektronik, mekatronik veya
elektromekanik taşıyıcılar bölümlerinden mezun olmaları veya,
ç) Bu fıkranın (a), (b) ve (c)
bentlerinde belirtilen şartları sağlayan kişinin/kişilerin dışında teknik bakım
ve onarım personeli olarak istihdam edilen kişinin/kişilerin asansör bakım ve
onarımı konusunda mesleki yeterlilik belgesine sahip olması,
gerekir.
(6) Yetkili servis sözleşmesi
noter huzurunda yapılır ve iki yılda bir yenilenir.
(7) Yetkili servis sözleşmesinin
kapsamı, asansör monte edenin vereceği yetki ve sorumluluklar çerçevesinde
belirlenir.
(8) Yetkili servis sözleşmesi
asansörlerde bakım, onarım ve servis hizmetlerine ilişkin detayları içermek
zorundadır. Asansör montajı ve 9 uncu maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen
konular sözleşme kapsamının dışında tutulur.
(9) Bakım hizmeti sunulurken
asansöre verilebilecek hasarlara ve kazalara ilişkin yetkiyi veren asansör
monte edenin de müteselsilen sorumlu olacağı yetkili servis sözleşmesinde
belirtilir.
(10) Bölge servisi olarak
sözleşme imzalanan yetkili servisin TSE Hizmet Yeterlilik Belgesinde, yetkiyi
veren asansör monte edenin unvanı ve markasına ilişkin bilgiler yer alır.
(11) Asansör monte eden, bölge
servisi olarak sözleşme imzalayacağı yetkili servis personelinin eğitimini
sağlar ve bu konuda hazırlanmış olan her türlü bilgi ve belgenin
dokümantasyonunu oluşturarak muhafaza eder.
(12) Yetkili servis kendisi
tarafından asansöre verilen bakım, onarım ve servis hizmeti ile ilgili olarak
mesleki hata ve/veya ihmaller nedeniyle bina sorumlusunun ve diğer üçüncü
şahıslar tarafından ileri sürülecek zarar ve ziyan taleplerini karşılamak üzere
en az 500.000 TL tutarında mesleki sorumluluk sigortasını yaptırır. Bir sonraki
yıl için geçerli sayılacak olan mesleki sorumluluk sigortasının değeri, 213
sayılı Kanun hükümleri uyarınca o yıl tespit ve ilan edilen yeniden değerleme
oranı kadar arttırılır.
(13) TSE Hizmet Yeterlilik
Belgesi için Türk Standardları Enstitüsüne yapılan başvurularda, ilgili
standart şartları ile birlikte bu maddede belirtilen gereklilikler de aranır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Bina Sorumlusunun
Yükümlülükleri ve Hizmet Denetimi
Bina sorumlusunun
yükümlülükleri
MADDE 14 – (1)
Bina sorumlusu, asansörün güvenli bir şekilde çalışmasını sağlamak üzere (Ek
ibare:RG-11/7/2021-31538) asansör monte eden veya onun yetkili servisi
ile bakım sözleşmesi imzalamaktan, bakımını yaptırmaktan ve bakım ücretinin ödenmesinden sorumludur.
(2) Bina sorumlusu, engellilerin
erişilebilirliği için asansörün güvenli bir şekilde sürekli olarak
çalıştırılmasını sağlar. Kamuya açık alanlarla ilgili olarak birinci cümlede
belirtilen konuya ilişkin şikâyetler ilgisi nedeniyle Valilik bünyesinde
bulunan erişilebilirlik izleme ve denetleme komisyonuna, konutlarla/meskenlerle
ilgili şikâyetler ise konutun/meskenin bağlı bulunduğu ilgili idaresine
iletilir.
(3) Bina sorumlusu, asansörle
ilgili herhangi bir tehlikeli durumu bakım sözleşmesi imzalanan asansör monte
eden veya onun yetkili servisine iletir ve söz konusu asansöre, asansör monte
eden veya onun yetkili servisi tarafından müdahale edilene kadar gerekli
güvenlik tedbirini alır.
Hizmet denetimi
MADDE 15 – (1)
Asansör monte eden tarafından garanti ile ilgili şartların ve satış sonrası
hizmetlerin sağlanıp sağlanmadığı, bu Yönetmelik ile belirlenmiş olan
kriterlere uygun bakım, onarım ve servis hizmetinin asansör monte eden veya
onun yetkili servisince sunulup sunulmadığına dair hizmet denetimi, Bakanlık
tarafından yapılır.
(2) Bina sorumlusunun bu
Yönetmelikte belirtilen yükümlülükleri yerine getirip getirmediğine ilişkin
denetim Bakanlık tarafından yapılır.
ALTINCI BÖLÜM
Mevcut Asansörün Güvenlik
Seviyesinin Arttırılması
Mevcut asansörün güvenlik
seviyesinin arttırılması
MADDE 16 – (1)
Mevcut asansörün güvenlik seviyesi, Asansör Yönetmeliği (2014/33/AB) kapsamında
monte edilmiş olan asansörün güvenlik seviyesine yakın eş değer bir seviyeye
getirilerek arttırılır.
(2) Mevcut asansörün güvenlik
seviyesinin arttırılmasına yönelik yürütülecek işlemlerde, Ek-4’te yer alan ve
TS EN 81-80 standardında belirtilen tehlikeli durumlar ve söz konusu tehlikeli
durumlara ilişkin bahsi geçen standart ile atıf yapılan çözüm önerileri esas
alınır.
(3) Mevcut asansör için
belirtilen tehlikeli durumlar, TS EN 81-80 standardına uygun olacak şekilde
Bakanlık tarafından yayımlanan mevzuat ekindeki asansör periyodik kontrol
listelerinde tanımlanır.
(4) Mevcut asansörün güvenlik
seviyesinin arttırılmasına dair sorumluluk, bina sorumlusuna aittir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
İdari yaptırımlar
MADDE 17 – (Değişik:RG-11/7/2021-31538)
(1) Bu Yönetmeliğe aykırı hareket eden asansör monte eden veya onun yetkili servisine, bina sorumlusuna veya kat maliklerine, servis teknik sorumlusuna ve asansör yaptırıcısına 1705 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin birinci fıkrasında öngörülen idari para cezası uygulanır. Ancak bina sorumlusuna veya kat maliklerine geçici 1 inci maddede belirtilen tescil işlemini yaptırmadığından dolayı birinci cümlede ifade edilen idari para cezası uygulanmaz.
(2) Bu Yönetmelik gerekliliklerini sağlamayan asansör monte eden veya onun yetkili servisinin sınai ve ticari faaliyetleri 1705 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin ikinci fıkrası uyarınca durdurulur.
(3) 11 inci maddenin birinci, ikinci, üçüncü, dördüncü, beşinci, altıncı ve sekizinci fıkralarında belirtilen şartları sağlamayan asansör monte edene veya onun yetkili servisine 7223 sayılı Kanunun 20 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde öngörülen idari para cezası uygulanır.
(4) 7 nci maddenin birinci fıkrasına göre süresi içerisinde ilgili idareye tescil başvurusunu yapmayan veya asansörü ilgili idareye tescil ettirmeyen asansör monte edene 7223 sayılı Kanunun 20 nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendinde öngörülen idari para cezası uygulanır.
(5) Bu Yönetmelikte belirtilen satış sonrası hizmetlere ilişkin şartlar ile yetkili servis ile ilgili şartları sağlamayan asansör monte edene veya onun yetkili servisine 1705 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin birinci fıkrasında öngörülen idari para cezası uygulanır.
(6) İdari para cezası, ceza kararının ilgiliye tebliğinden itibaren bir ay içerisinde ödenir.
(7) (Ek:RG-10/2/2023-32100) Bu Yönetmelik hükümlerine aykırı davrananlar hakkında 7223 sayılı Kanun kapsamında uygulanacak idari para cezası kararları;
a) Denetimin Bakanlık merkez birimi personeli tarafından yapılması halinde sorumluluk alanı çerçevesinde bakan yardımcısı tarafından,
b) Denetimin sadece il müdürlüğü personeli tarafından veya Bakanlık merkez birimi personeli ile il müdürlüğü personelinin birlikte katılımıyla yapılması halinde asansörün monte edildiği yerdeki il müdürü tarafından,
verilir.
Atıflar
MADDE 18 – (1)
24/6/2015 tarihli ve 29396 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Asansör
İşletme, Bakım ve Periyodik Kontrol Yönetmeliğine yapılan bütün atıflar, bu
Yönetmeliğe yapılmış sayılır.
Yürürlükten kaldırılan
yönetmelik
MADDE 19 – (1)
24/6/2015 tarihli ve 29396 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Asansör İşletme,
Bakım ve Periyodik Kontrol Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Kayıt altına alınmamış
asansörün tescili
GEÇİCİ MADDE 1 – (1)
Bu Yönetmeliğe göre TS EN 81-80 standardı esas alınarak güvenlik seviyesi
artırılan mevcut asansör veya 15/8/2004-24/6/2015 tarihleri arasında piyasaya
arz edilmesine rağmen kayıt altına alınmamış olan asansör, bir defaya mahsus
olmak üzere ilgili idare tarafından tescil edilir. Bina sorumlusu:
a) Mevcut asansörün güvenlik
seviyesinin TS EN 81-80 standardına göre artırıldığını ispatlayacak olan yeşil
veya mavi renkli bilgi etiketine esas periyodik kontrol raporuyla, bir sonraki
periyodik kontrol tarihine kadar ilgili idareye başvurur.
b) 15/8/2004-24/6/2015 tarihleri
arasında piyasaya arz edilmesine rağmen kayıt altına alınmamış olan asansöre
ait yeşil veya mavi renkli bilgi etiketine esas periyodik kontrol raporuyla,
bir sonraki periyodik kontrol tarihine kadar ilgili idareye başvurur.
(2) Asansörün tescil belgesi,
Ek-5’te yer alan içeriğe uygun olacak şekilde ilgili idare tarafından
düzenlenir ve bina sorumlusuna sunulur.
Yürürlük
MADDE 20 – (1)
Bu Yönetmeliğin;
a) 13 üncü maddesinin on ikinci
fıkrası yayımı tarihinden on iki ay sonra,
b) Diğer hükümleri yayımı
tarihinde,
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 21 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Sanayi ve Teknoloji Bakanı yürütür.
|
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete’nin |
|
Tarihi |
Sayısı |
|
6/4/2019 |
30737 |
|
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin Yayımlandığı Resmî Gazetelerin |
||
Tarihi |
Sayısı |
|
1. |
3/4/2021 |
31443 |
2. |
11/7/2021 |
31538 |
3. |
10/2/2023 |
32100 |