YAPI
MÜTEAHHİTLERİNİN SINIFLANDIRILMASI VE KAYITLARININ
TUTULMASI
HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; plân, fen, sanat, sağlık, çevre şartlarına ve
standartlara uygun yapı inşa edilmesine yönelik yapım faaliyet ve
süreçlerinin takibini sağlamak üzere, yapı müteahhitlerinin ekonomik, mali,
mesleki ve teknik yeterliklerine göre sınıflandırılarak yetki belgesi
numarası verilmesine, kayıtlarının tutulmasına, belge numaralarının veya
gruplarının iptaline ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik; yapı ruhsatına tâbi her türlü yapım işinde, yapı
müteahhitliğini üstlenecek olan gerçek ve tüzel kişileri kapsar.
(2) Bu
Yönetmelikte tarif edilen sınıflandırma koşulları 4/1/2002 tarihli ve 4734
sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamındaki işler ile bu Kanunda istisna tutulan
işleri; 8/9/1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu kapsamındaki
mevzuata göre yürütülen yapım işlerini (Ek ibare:RG-3/10/2020-31263)
ve 6/12/2012 tarihli ve 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa tabi olup
ortaklarından en az birinin kamu kurum ve kuruluşu niteliğinde tüzel kişi
olduğu ve ortaklık sermayesine en az %20 oranında iştirak ettiği
kuruluşların yaptırdıkları yapım işlerini kapsamaz.
(3) 31/5/2012
tarihli ve 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi
Hakkında Kanun uyarınca yapılacak uygulamalara ilişkin hükümler saklıdır.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanununun 28 inci
maddesinin sekizinci fıkrası, 42 nci ve 44 üncü maddeleri ile 10/7/2018
tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1 sayılı
Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 107 nci
maddesinin birinci fıkrasına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve
kısaltmalar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) (Değişik:RG-3/2/2022-31739)
Bakanlık: Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığını,
b) İdare: Yapı
ruhsatı ve yapı kullanma izin belgesi verme yetkisine sahip idareleri,
c) İl Müteahhitlik
Yetki Belge Komisyonu (Belge Komisyonu): Yetki belge numarası işlemlerini
yürütmek üzere Müdürlük bünyesinde oluşturulan yetki belgesi komisyonunu,
ç) İtiraz
komisyonu: Yetki belge numarası işlemlerine yönelik yapılacak itirazları
incelemek ve karara bağlamak üzere Bakanlık bünyesinde oluşturulan
komisyonu,
d) Kanun: 3/5/1985
tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanununu,
e)
(Değişik:RG-3/2/2022-31739) Müdürlük: Çevre, Şehircilik ve İklim
Değişikliği İl Müdürlüğünü,
f) Toplu yapı:
23/6/1965 tarihli ve 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunun 66 ncı ve 68 inci
maddelerinde tanımlanan yapıyı,
g) YAMBİS:
Müteahhitlik yetki belgesi kayıtlarının elektronik ortamda tutulduğu,
Bakanlık bünyesinde işletilen Yapı Müteahhitliği Bilişim Sistemini,
ğ) Yapı yaklaşık
maliyeti: Binalarda, Bakanlıkça her yıl yayımlanan mimarlık ve mühendislik
hizmet bedellerinin hesabına esas yapı yaklaşık birim maliyetleri ile yapı
inşaat alanının çarpımından elde edilen bedeli,
h) Yeterlik:
Başvuru sahibinin bu Yönetmeliğe göre ekonomik, mali, mesleki ve teknik
yönlerden yapım konusu işleri yapabilme kapasitesine sahip olma durumunu,
ı) Yetki belgesi
grubu: Bu Yönetmelik uyarınca yapı müteahhitlerinin yeterlik seviyelerini
belirlemek üzere, yapılan sınıflandırma sonucu tespit edilen grubu,
i) Yetki belgesi
numarası: Bu Yönetmelik uyarınca yapı müteahhitlerinin kayıt altına
alınmasına ve yapı müteahhitliği faaliyetlerinin takibine esas olmak üzere
elektronik ortamda kaydedilen ve YAMBİS üzerinden erişilebilen numarayı,
j) Yetki belgeli
usta: Mesleki Yeterlilik Kurumu Mesleki Yeterlilik Belgeleri, 5/6/1986
tarihli ve 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanununa göre ustalık belgesi almış
olanlar ile Millî Eğitim Bakanlığına bağlı meslekî ve teknik eğitim
okullarından mezun olup, diplomalarında veya ustalık belgelerinde
belirtilen bölüm, alan ve dallarda çalışanları,
k) (Ek:RG-3/10/2020-31263)
Yapı sınır bedeli: Belge grubu tespitine esas olmak üzere, Bakanlıkça her
yıl yayımlanan mimarlık ve mühendislik hizmet bedellerinin hesabına esas
yapı sınıflarından III. ve IV. sınıf yapı gruplarının yaklaşık birim
maliyetlerinin ortalamasının 45.000 katı (diploma için 250 katı) alınmak
suretiyle elde edilen bedeli,
ifade eder.
(2) Bu
Yönetmelikte belirtilmeyen tanımlar için 28 inci maddede yapılan atıflar ve
ilgili diğer mevzuatta belirtilenler geçerlidir.
İKİNCİ
BÖLÜM
Genel
Hükümler
Uygulanacak
ilke ve kurallar
MADDE 5 –
(1) Yapı ruhsatına tâbi bütün yapıların gerçek veya tüzel kişiliği haiz bir
yapı müteahhidinin veyahut bunların oluşturacağı ortak girişimin
sorumluluğu altında inşâ edilmesi; her müteahhidin yetki belgesi numarası
alması esastır. Bu numaranın yapı ruhsatında, yapı kullanma izin belgesinde
ve yapım işleri sözleşmelerinde kullanılması zorunludur.
(2) Tek parselde
bir bodrum katı dışında, en çok iki katlı ve toplam yapı inşaat alanı 500
metrekareyi geçmeyen yapılarda; yapı müteahhitliğine ilişkin bütün
sorumlulukları üstlenmek şartıyla parsel maliki kendi yapısını inşa
edebilir. Bu durumdaki yapılar için ayrıca yapı müteahhidi aranmaz. Sadece
o yapım işinde kullanılmak ve beş yıl içinde bir defaya (Mülga
ibare:RG-29/12/2022-32058) mahsus olmak üzere, yapı sahibine geçici
yetki belgesi numarası verilir. Yapı sahibinin aynı zamanda yapı
müteahhitliğini üstlendiği durumlarda sözleşme şartı aranmaz.
(3) Yapı
müteahhitliğine ilişkin bütün sorumlulukları üstlenmek şartıyla kendilerine
ait yapıları inşa etmek üzere;
a) (Değişik:RG-3/10/2020-31263)
Konut harici yapıları inşa etmek üzere, bir ticari işletme işleten vakıf ve
derneklere; 6306 sayılı Kanun veya 3/7/2005 tarihli ve 5393
sayılı Belediye Kanununun 73 üncü maddesi kapsamındaki yapıları veyahut
kendilerine ait yapıları inşa etmek üzere, kendi kuruluş kanunları
gereğince özel hukuk hükümlerine göre yönetilmek veya ticari şekilde işletilmek
üzere kamu tüzel kişileri tarafından kurulan kurum ve kuruluşlara;
20/8/2016 tarihli ve 6745 sayılı Yatırımların Proje Bazında Desteklenmesi
ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun kapsamında proje bazında destek alan işler için yapı sahibine veya
müteahhidine,
b) İl özel
idaresi, belediye, köy ve diğer kamu tüzel kişilerine ait ticari
işletmelere,
c) Ana
sözleşmelerinde kendi yapılarını inşa edebileceklerine dair aykırı hüküm
bulunmamak ve işletme konusu gösterilmek şartıyla (Ek
ibare:RG-3/10/2020-31263) 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı
Kurumlar Vergisi Kanununun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (k) bendi
kapsamındaki yapı kooperatiflerine,
ç) İskan dışı
alanlarda yapılacak entegre tesis niteliğinde olmayan ve imar planı
gerektirmeyen tarımsal amaçlı seralar için yapı sahibine,
d) (Ek:RG-5/8/2021-31559)
5/11/2008 tarihli ve 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu kapsamındaki
yetkilendirme çerçevesinde elektronik haberleşme hizmeti sunan ve/veya
elektronik haberleşme şebekesi sağlayan ve altyapısını işleten şirketler
tarafından elektronik haberleşme istasyonlarının kurulumuna mahsus kule ve
direkler ile bunlara ait zorunlu altyapı unsurları için yapı sahibine veya
işletmeciye veyahut müteahhidine,
e) (Ek:RG-13/11/2021-31658)
Uluslararası kuruluşların veya yabancı devletlerin ülkemizde yerleşik
diplomatik ve konsüler temsilciliklerinin; hizmet
binalarının, misyon şefinin kullanacağı resmi konut binalarının
ve diplomatik veya konsüler statüyü haiz yabancı personelin
kullanacağı lojmanlar gibi binaların inşasında, Dışişleri Bakanlığının
olumlu görüş bildirmesi halinde, bir defalığına ve sadece o inşaata mahsus
olmak üzere yapı sahibine veya müteahhidine,
geçici grup yetki
belgesi numarası verilir.
(4) Yetki belgesi
numaraları, geçici grup hariç, başvuru sahibinin ekonomik, mali, mesleki ve
teknik yeterlikleri esas alınarak yapılacak sınıflandırmaya göre uygun grup
atanmak suretiyle oluşturulur.
(5) Yapı
müteahhitliğinin ortak girişimce üstlenilmesi halinde, her bir ortağın
Müdürlükten ayrı ayrı yetki belge numarası almış olması ve ortaklarca tüm
ortaklık adına yeni bir yetki belgesi numarası alınması zorunludur.
(6) Şahıs veya
sermaye şirketlerinin 13/1/2011 tarihli ve (Değişik
ibare:RG-21/9/2019-30895) 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununa göre
nev’i veya unvan değiştirmeleri halinde, değişiklikten önce bildirim
yükümlülüğü dâhilinde sahip olunan güncel yeterlik belgeleri nev’i veya
unvan değiştirilmiş şirket tarafından kullanılabilir. Bu durumda olan
şirketlere, önceki grup ve yetki belge numaraları tahsis edilir.
(7) Başvurularda
yanıltıcı bilgi ve/veya belge verilmesi, yetki belge numarasının hataya
sebebiyet verecek şekilde kullanımı ile ilgili olarak Müdürlüğe bilgi
iletilmesi halinde, Müdürlük tarafından derhal araştırma yapılarak gereken
önlemler alınır.
(8) Yetki belgesi
numarası veya grubu iptal edilen yapı müteahhidi, yapı ruhsatı alınmış
mevcut işleri tamamlamanın dışında, iptal süresince bu Yönetmelik
kapsamında yeni yapım işi üstlenemez. (Ek
cümle:RG-5/8/2021-31559) Ancak 20 nci maddenin ikinci fıkrasının
(a) veya (c) bentlerine veyahut başvuru sahibinin kusuru sebebiyle (b)
bendine göre iptal edilen bir yetki belge grubu ile yapı ruhsatı alınmış
mevcut işler hakkında bu fıkra hükmü uygulanmaz.
(9) Yetki belgesi
numarası başkası tarafından veya başkası adına kullanılamaz veyahut
devredilemez.
(10) (Ek:RG-5/8/2021-31559)
Devralma ya da yeni şirket kurma yoluyla birleşme durumunda tasfiyesiz sona
eren şirket/şirketlere ya da işletmeler adına 11 inci maddeye uygun olarak
alınan yetki belgesi grubu devralan ya da yeni kurulan şirket tarafından
kullanılabilir.
(11) (Ek:RG-5/8/2021-31559)
Yıkım işleri müteahhitliği için düzenlenecek yıkım ruhsatı, sözleşme,
geçici müteahhitlik ve belge numarası ve grup tahsis/iptal işlemlerinde bu
Yönetmelikte yapı müteahhitliği için belirtilen usul ve esaslar uygulanır.
Yapım ve yıkım işleri belge grupları müteahhidin yetki belge numarasına
ayrı ayrı tahsis edilir.
(12) (Ek:RG-29/12/2022-32058) 13/10/2021 tarihli
ve 31627 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Binaların Yıkılması Hakkında
Yönetmeliğe göre yıkım ruhsatı düzenlenip yıkım planı aranmayan yıkım
işlerinde müteahhit aranmaz.
Yapı
müteahhitliği
MADDE 6 –
(1) Yapı müteahhidi; yapıyı, tesisatı ve malzemeleriyle birlikte ilgili
mevzuata, uygulama imar planına, ruhsata, ruhsat eki etüt ve projelere,
standartlara ve teknik şartnamelere uygun olarak inşa etmek, neden olduğu
mevzuata aykırılığı gidermek mecburiyetindedir. Yapı müteahhidi, ilgili
fenni mesullerin denetimi olmaksızın inşaat ve tesisatlarına ilişkin yapım
işlerini sürdüremez, inşaat ve tesisat işlerinde yetki belgesi olmayan usta
çalıştıramaz.
(2) Yapı
müteahhidi, yapım işinin ruhsata ve ruhsat eki etüt ve projelere uygun
olarak gerçekleştirilebilmesi için gerekli olan inşaat ve iş
organizasyonunu sağlamak, mevzuatın öngördüğü her türlü tedbiri almak,
uygulamak ve uygulatmaktan sorumludur.
(3) Yapı
müteahhidi, 20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği
Kanununda öngörülen iş sağlığı ve güvenliğinin sağlanması için gerekli her
türlü tedbiri almaktan sorumludur.
(4) Yapı
müteahhidi, inşaat ve tesisat işlerinde şantiye şefi ve yetki belgeli usta
çalıştırmak ve belgelerinin bir örneğini şantiye dosyasında bulundurmak
zorundadır.
(5) Yapı müteahhidi,
yapı sahibi ile yapım sözleşmesi yapmakla yükümlüdür. Yapı sahibinin aynı
zamanda yapı müteahhidi olma koşullarını taşıdığı hallerde, başka bir yapı
müteahhidi ile sözleşme şartı aranmaz.
Yetki belgesi
numarası başvurusu yapamayacak olanlar
MADDE 7 –
(1) Yetki belgesi numarası için başvuranlardan;
a) (Değişik:RG-3/10/2020-31263)
İflas eden, işleri mahkeme tarafından yürütülen, iflası ilân edilen,
alacaklılara karşı borçlarından dolayı mahkeme idaresi altında bulunan,
ilgili mercilerce hileli iflas ettiğine karar verilen,
b) Başvuru
tarihinden geriye doğru son üç yıl içerisinde kesinleşmiş yargı kararı ile
tespit edilmek kaydıyla, yetki belgesi numarası kullandığı işlerde;
1) Hile, vaat,
tehdit, nüfuz kullanma, çıkar sağlama, anlaşma, rüşvet suretiyle veya başka
yollarla sözleşmeye ilişkin işlemlere fesat karıştıran veya buna teşebbüs
eden,
2) Sahte belge
düzenleyen, kullanan veya bunlara teşebbüs eden,
3) Hileli malzeme,
araç veya usuller kullanan, fen ve sanat kurallarına aykırı imalat yapan,
gerçek veya tüzel
kişilere yetki belgesi numarası tahsis edilmez, yetki belge numarası
olanların belgesi iptal edilir.
(2) Başvuru
sahibinin ticari işletme türüne bağlı olarak 23 üncü maddede sayılanların,
birinci fıkradaki kısıtlama hükümleri kapsamına girmeleri halinde o
ortaklık veya şirkete de yetki belgesi numarası tahsis edilmez, yetki belge
numarası olanların yenileme işlemi yapılmaz.
Gizlilik ve sır
saklama yükümlülüğü
MADDE 8 –
(1) Müdürlük başvurulara ait bilgi ve belgelerin gizliliğini sağlayacak
tedbirleri alır.
(2) Bakanlık ve
Müdürlük personeli ile komisyon üyeleri, bu Yönetmelik kapsamındaki
faaliyetleri dolayısıyla öğrendiği ve elde ettiği her türlü bilgi ve
belgeyi yalnızca bu Yönetmelik kapsamındaki faaliyetlerin yürütülmesi
amacıyla kullanabilir. Bu bilgi ve belgeler hiçbir şekilde ticari amaçla
veya kendileri ya da başkalarının menfaatine kullanılamaz. İlgililerin sır
saklama yükümlülükleri görevden ayrılmalarından sonra da devam eder.
(3) Komisyon
üyeleri, kendilerini ve üçüncü dereceye kadar kan ve ikinci dereceye kadar
kayın hısımları ile evlatlıklarını ve eşlerini ilgilendiren kararlarla
ilgili toplantı ve oylamaya katılamaz.
İl Müteahhitlik
Yetki Belge Komisyonu
MADDE 9 –
(1) (Değişik:RG-5/8/2021-31559) Müdürlüklerde; yetki belge numarası
verilmesi, belge grubunun belirlenmesi, yenilenmesi ve iptaline dair
işlemler ile bu işlemlerle ilgili ilave bilgi, belge ve açıklama istenmesi,
şikayet başvurularının incelenmesi yönünde kararlar alarak değerlendirmekle
ve itirazen şikayet başvurularına karşı alınan itiraz komisyonu kararlarını
yerine getirmekle görevli yeterli sayıda İl Müteahhitlik Yetki Belge
Komisyonu kurulur.
(2) Müdürlük,
birisi başkan olmak üzere, en az üç asıl ve tek sayıda kişiden oluşan bir
veya daha fazla sayıdaki yetki belgesi komisyonunu, yedek üyeler de dâhil
olmak üzere görevlendirir.
(3) Belge
komisyonu üyelerinin en az biri mimar veya mühendis unvanlı teknik
personel, birisi de muhasebe veya malî işlerden sorumlu personel arasından
seçilir.
(4) Belge
komisyonu üyeleri iki yıllığına görev yapar. Komisyon üyelerinin görev
süresini tamamlaması esastır. Görevden alma nedeniyle veya süresi dolmadan
herhangi bir sebeple boşalan komisyon üyeliklerine derhal yeniden
görevlendirme yapılır.
(5) Belge
komisyonları eksiksiz toplanır, kararlar çoğunlukla alınır. Çekimser oy
kullanılamaz. Karşı oy kullanan komisyon üyeleri, gerekçesini komisyon
kararına yazmak ve imzalamak zorundadır.
(6) Belge
komisyonunca alınan kararlar ve düzenlenen tutanaklar, komisyon başkan ve
üyelerinin adları, soyadları ve görev unvanları belirtilerek imzalanır.
İtiraz
komisyonu
MADDE 10 –
(1) Bakanlıkta, belge komisyonları tarafından alınan nihai kararlara
ilişkin itirazları değerlendirmekle görevli bir itiraz komisyonu kurulur.
(2) Başvurular üzerine,
itiraz komisyonu tarafından gerekçeli olarak karar alınır. Kararlar başvuru
sahibine bildirilir. Bildirimde başvurunun uygun bulunmama gerekçesiyle
birlikte karara karşı başvuru yolu, süresi ve merci hakkında bilgi verilir.
(3) Bakanlık,
müteahhitlik hizmetlerinden sorumlu daire başkanının başkanlığında, idari,
teknik veya hukuki uzmanlık sahibi en az üç asıl ve tek sayıda kişiden
oluşan itiraz komisyonunu, yedek üyeler de dâhil olmak üzere görevlendirir.
(4) İtiraz
komisyonu eksiksiz olarak toplanır ve kararları çoğunlukla alır. Çekimser
oy kullanılamaz. Karşı oy kullanan komisyon üyeleri, gerekçesini komisyon
kararına yazmak ve imzalamak zorundadır.
(5) İtiraz
komisyonunca alınan kararlar ve düzenlenen tutanaklar, komisyon başkan ve
üyelerinin adları, soyadları ve görev unvanları belirtilerek imzalanır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Yetki
Belgesi Numarası Başvurusu ve Değerlendirme İşlemleri
Yetki belgesi
numarası için başvuru
MADDE 11 –
(1) Yetki belgesi numarası almak isteyen başvuru sahiplerinin, başvuru
yapılan tarih itibarıyla en az bir ay süreyle geçerli olacak şekilde,
aşağıda sayılan belgeleri kapalı zarf içerisinde Yapı Müteahhitliği Yetki
Belgesi Numarası Başvuru Formu (Ek-1) ekinde Müdürlüğe sunmaları gerekir:
a) Gerçek kişi
ise, kayıtlı olduğu ticaret ve/veya sanayi odasından başvuru yılı içinde
alınmış kayıt belgesinin aslı veya Müdürlükçe ya da ilgili sicil
memurluğunca tasdik edilmiş sureti ile (Mülga ibare:RG-5/8/2021-31559)
imza beyannamesi,
b) Tüzel kişi
olması halinde, ilgisine göre tüzel kişiliğin ortakları, üyeleri veya
kurucuları ile tüzel kişiliğin yönetimindeki görevlileri belirten son
durumu gösterir Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi, bu bilgilerin tamamının
bir Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde bulunmaması halinde, bu bilgilerin
tümünü göstermek üzere Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinin ilgili sayıları
veya bu hususları gösteren belgeler ile tüzel kişiliğin (Değişik
ibare:RG-5/8/2021-31559) imza beyannamesini,
c) Ekonomik ve
mali yeterliğin sağlandığına ilişkin (Mülga ibare:RG-21/9/2019-30895) (…)
serbest muhasebeci mali müşavir veya yeminli mali müşavirce düzenlenen
Ekonomik ve Mali Yeterlik Bildirim Formu (Ek-2),
ç) Mali durumunu
göstermek üzere bankalardan temin edilecek standart formatta düzenlenen
Banka Referans Mektubu (Ek-3),
d) Mesleki ve
teknik yeterliğe ilişkin iş deneyimini gösteren belgeler ile ortalama
yıllık usta iş gücü ve teknik personel yeterliğinin sağlandığına ilişkin (Mülga
ibare:RG-21/9/2019-30895) (…) serbest muhasebeci mali müşavir veya
yeminli mali müşavirce düzenlenen Mesleki ve Teknik Yeterlik Bildirim Formu
(Ek-4),
e) 7 nci maddede
belirtilen hallerden herhangi birisi durumunda olunmadığına dair, standart
formatta düzenlenen Sicil Durumu Beyannamesi (Ek-5).
(2) G (Ek
ibare:RG-3/10/2020-31263) ve G1 grubu yetki belgesi numarası
almak isteyenlerden, ekonomik ve mali yeterliklerden yalnızca banka
referans mektubu istenir. (Mülga cümle:RG-3/10/2020-31263) (…)
(3) H grubu yetki
belgesi numarası almak isteyenlerden ekonomik, mali, mesleki ve teknik
yeterlik belgeleri istenmez.
(4) Geçici grup
yetki belgesi numarası almak isteyen yapı sahibi tacir olmayan gerçek
kişiden yeterlik belgeleri ve meslek odasına kayıt belgesi istenmez. Ancak
5 inci maddenin üçüncü fıkrasının (a), (b) ve (c) bentlerinde
sayılanlardan, birinci fıkranın (b) bendindeki belgeler ile mülkiyeti
kanıtlayıcı belgeler ve başvuruyu imzalayanın başvuru yapmaya yetkili
olduğuna dair belge istenir.
(5) Geçici grup
yetki belgesi numarası başvurularında 7 nci madde uygulanmaz.
(6) Başvuruda
sunulan belgelerin 28 inci maddede atıf yapılan mevzuatta yer alan belge
sunum şekline ilişkin düzenlemelere uygun olması gerekir. Başvuruların dili
Türkçe olup yabancı dilde düzenlenen belgelerin Türkçe tercüme asılları ile
birlikte sunulması zorunludur.
(7) Yapı
müteahhitleri tarafından bulundukları yetki belgesi grubundan farklı bir
gruba yapılan başvurular, yeni başvuru olarak değerlendirilir.
(8) Ortak
girişimler tarafından yapılan yetki belgesi numarası başvurularında; noter
onaylı ortaklık sözleşmesi, başvuru formu ve ortaklığı oluşturan gerçek
veya tüzel kişilerin her biri tarafından imzalanmış Ortak Girişim
Beyannamesi (Ek-6) ve ilgisine göre birinci fıkranın (a) ve (b)
bentlerindeki belgelerin ayrı ayrı verilmesi zorunludur. Ortaklık adına
yeni bir yetki belgesi numarası alınmasında, birinci fıkranın diğer
bentlerinde sayılan belgeler istenmez.
(9) Yetki belge
numarası almak için bir Müdürlüğe başvuranlar, başvurusu
sonuçlandırılıncaya kadar bir başka Müdürlükten yeniden başvuru yapamaz.
Başvurusu daha önce reddedilenlerin yeniden başvurması halinde, yapılacak
değerlendirmelerde önceki kayıtları YAMBİS üzerinden kontrol edilerek karar
verilir.
(10)
Müdürlük/Belge komisyonu başvuru evrakında çelişki ve/veya yanlışlık olduğu
kanaatine varırsa, başvuru sahibinden, ilgili kurum ve kuruluşlara
başvurması suretiyle evrakta yer alan bilgilerin doğruluğunun teyit
ettirilmesini isteyebilir.
(11) (Ek:RG-29/12/2022-32058)
Bu Yönetmelik kapsamında yapılacak başvurular; gerekli altyapı
oluşturulduğunda, aşağıda belirtilen esaslar dahilinde elektronik ortamda
alınabilir:
a) YAMBİS üzerinden
gerçekleştirilecek işlemlerde, işlem yapanlar tarafından “kullanıcı adı ve
şifresi” veya “e-imza” ya da Bakanlıkça belirlenecek diğer kimlik
doğrulaması yöntemlerinden biri kullanılır.
b) Başvuru sahiplerine
ait, yetki belge numarası ve yeterliğe ilişkin bilgiler, ilgili kurum ve
kuruluşların sistemlerinin veri paylaşımına imkân vermesi durumunda;
Müdürlükler tarafından YAMBİS üzerinden sorgulanarak teyit edilir. Yapılan
sorgulama sonucunda gerekli bilgiler YAMBİS’e aktarılır. Hangi bilgilerin
sorgulanabileceği Bakanlık tarafından belirlenerek YAMBİS üzerinden
duyurulur. Bu durumda, başvuru sahipleri tarafından bu bilgilere ilişkin
belge sunulmaz.
c) YAMBİS’te kayıtlı
gerçek ve tüzel kişiler ile ilgili olarak YAMBİS üzerinden elde edilen
bilgiler, sadece sağlanma amacı ile sınırlı olarak kullanılır ve hiçbir
şekilde üçüncü kişilere aktarılamaz.
ç) Başvuru
sahiplerinin; mevzuatın uygulanması amacıyla YAMBİS üzerinden Bakanlıkça
belirlenen yönlendirmelere uymaları ve istenen her türlü veri girişini
eksiksiz, doğru ve güncel olarak yapmaları gerekir. İstenen veri
girişlerinin eksik veya hatalı yapıldığının anlaşılması halinde; eksiklik
veya hata giderilinceye kadar, başvuru sahiplerine yönelik olarak Bakanlık
tarafından gerekli görülen kısıtlamalar yapılabilir.
Ekonomik ve
mali yeterlik
MADDE 12 –
(1) Ekonomik ve mali yeterliğin sağlanması kapsamında bilanço, banka
referans mektubu ve iş hacmini gösteren belgeler sunulur.
(2) Başvurunun
yapıldığı yıldan önceki yıla ait bilançoya göre;
a) Cari oranın
(dönen varlıklar/kısa vadeli borçlar) en az 0,50,
b) Öz kaynak
oranının (öz kaynaklar/toplam aktif) en az 0,10,
c) Kısa vadeli
banka borçlarının öz kaynaklara oranının 0,75’ten küçük,
olması gerekir. Bu
kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son üç yıla kadar olan
yılların belgelerini sunabilirler. Bu takdirde belgeleri sunulan yılların
parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp
sağlanmadığına bakılır. Başvuru tarihi yılın ilk dört ayında olanlardan,
bir önceki yıla ait belgelerini sunmayanlar, iki önceki yıla ait
belgelerini sunabilirler. Bu belgelerde, yeterlik kriterini sağlayamayanlar
ise iki önceki yılın belgeleri ile üç önceki ve dört önceki yılın belgelerini
sunabilirler. Bu durumda, belgeleri sunulan yılların parasal tutarlarının
ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına
bakılır.
(3) Banka referans
mektubu ile; başvuranın bankalar nezdindeki kullanılmamış nakdi veya
gayrinakdi kredisi ya da üzerinde kısıtlama bulunmayan mevduatının,
başvurulan yetki belgesi grubunda sunulması gereken asgari iş deneyim
tutarının % 5’inden az olmadığı tevsik edilir.
(4) Sunulacak iş
hacmini gösteren belgelere göre, başvuru yapılan yıldan önceki yıla ait;
başvuru sahibinin iş hacmini gösteren toplam cirosu veya bu Yönetmelik
kapsamındaki işlerle ilgili cirosunun başvurulan yetki belgesi grubunda
sunulması gereken asgari iş deneyim tutarının (Değişik
ibare:RG-5/8/2021-31559) E ve E1 grubu için % 10’undan; daha üst
gruplar için % 15’inden az olmaması gerekir. (Ek
cümle:RG-5/8/2021-31559) Daha alt gruplar için ciro şartı aranmaz. Bu
kriteri başvurunun yapıldığı yıldan önceki yıl için sağlayamayanlar,
başvurunun yapıldığı yıldan önceki yıldan başlamak üzere birbirini takip
eden son altı yıla kadarki belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, belgeleri
sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik
kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır. (Ek
cümle:RG-3/10/2020-31263) Sadece yapım işlerine ait ciro
sunanların, başvuru yapılan yıldan önceki son üç yıl içerisinde herhangi
bir yılda bu fıkrada belirtilen iş hacminin %80’ini sağlamaları yeterlidir.
Mesleki ve
teknik yeterlik
MADDE 13 –
(1) Mesleki ve teknik yeterliğin sağlanması kapsamında iş deneyim belgeleri
ve iş gücünü gösteren belgeler sunulur.
(2) İş deneyim
belgelerinin değerlendirilmesinde aşağıdaki hususlar esas alınır:
a) (Değişik:RG-3/10/2020-31263)
Gerçek ve tüzel kişilerin yapım işlerinde benzer iş grupları listesinin
“(B) Üst yapı (Bina) işleri” başlığı altındaki I. Grup, II. Grup ve III.
Grup kapsamında yaptığı işlerle ilgili olarak deneyimini gösteren; iş
bitirme belgeleri, iş durum belgeleri, iş denetleme belgeleri ve iş yönetme
belgeleri, iş deneyimi olarak kabul edilir. Mimarlık ve mühendislik
hizmet bedellerinin hesabına esas yapı yaklaşık birim maliyetleri
listesinde II-B(4), II-C, III-A(11) ve B(1), IV-A(10) grubu yapılar (Değişik
ibare:RG-5/8/2021-31559) 16 ncı maddenin dokuzuncu fıkrasına göre
değerlendirilir. Mezuniyet belgeleri bakımından inşaat mühendisliği ve
mimarlık bölümleri benzer iş grubuna denk sayılır.
b) İş deneyimini
gösteren belgelerde yer alan ancak gruplamaya esas iş veya benzer iş
kapsamında bulunmayan işlerin tutarları iş deneyiminde değerlendirmeye
alınmaz.
c) Yapımla ilgili
hizmet işlerinden elde edilen belgeler değerlendirmeye alınmaz.
ç) Şahıs şirketi
ortaklarının (komandit şirketin komanditer ortağı hariç) şirketten
ayrılmaları halinde, şirket adına düzenlenmiş olan iş bitirme belgesi
ayrılan ortakların hisseleri oranında şahsi iş deneyimi olarak
değerlendirilir. Bu belgelerin şirket adına kullanılmasında belge tutarı
değerlendirilirken ayrılan ortakların hisselerine isabet eden tutar belge
toplamından düşülür.
d)
(Ek:RG-21/9/2019-30895) İş deneyimini gösteren belgeler, kullanıldığı
yetki belge numarasının belge grubu geçerlik süresi sonuna kadar başka bir
gerçek veya tüzel kişiye kullandırılamaz.
e)
(Ek:RG-21/9/2019-30895) Tüzel kişi tarafından sunulan iş deneyimini
gösteren belgenin, tüzel kişiliğin yarısından fazla hissesine sahip
ortağına ait olması halinde, belge grubu geçerlik süresince bu oranın
muhafaza edilmesi zorunludur.
f) (Ek:RG-29/12/2022-32058) 2/12/2019 tarihinden
sonra 5 inci maddenin üçüncü fıkrasının (a) bendine göre vakıf ve dernekler
tarafından yapılan işler ile aynı fıkranın (c), (ç), (d) ve (e) bentlerine
göre yapılan işlerden elde edilen iş deneyimleri bu fıkra kapsamında
kullanılamaz.
(3) İş gücü
belgelerinin değerlendirilmesinde aşağıdaki hususlar esas alınır:
a) Gerçek ve tüzel
kişiler tarafından başvurudan bir önceki yıl içinde işveren veya alt
işveren tarafından istihdam edilen ortalama yıllık usta iş gücü
yeterliğinin sağlanması gerekir. Bu kriteri bir önceki yılda
sağlayamayanlar, son üç yıla kadar olan yılların belgelerini sunabilirler.
Bu takdirde belgeleri sunulan yılların ortalaması üzerinden yeterlik
kriterinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.
b) Sunulan
belgelere göre;
1) Meslekî
Yeterlilik Kurumu Meslekî Yeterlilik Belgesi sahipleri ve 5/6/1986 tarihli
ve 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanununa göre ustalık belgesi almış olanlar
ile Millî Eğitim Bakanlığına bağlı meslekî ve teknik eğitim okullarından
mezun olup, diplomalarında veya ustalık belgelerinde belirtilen bölüm, alan
ve dallarda çalıştırılanlar usta iş gücü sınıfında değerlendirilir.
2) Mimar ve
mühendisler ile 29/4/1992 tarihli ve 3795 sayılı Bazı Lise, Okul ve Fakülte
Mezunlarına Unvan Verilmesi Hakkında Kanunda sayılan tekniker, yüksek
tekniker, teknik öğretmenler teknik personel iş gücü sınıfında değerlendirilir.
3) 31/5/2016
tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununa
göre yapılan işçilik bildirimleri esas alınır.
Yetki belgesi grupları ve kullanımı
MADDE 14 – (1) (Değişik:RG-3/10/2020-31263) Yetki
belgesi grupları, mesleki ve teknik yeterlikler ile ekonomik ve mali
yeterlikler esas alınarak; A, B, B1, C, C1, D, D1,
E, E1, F, F1, G, G1, H ve geçici olmak üzere gruplandırılır.
Bu gruplandırmaya göre 12 nci ve 13 üncü maddelerde sayılanlarla
birlikte, aşağıdaki yeterliklerin sağlanması gerekir:
a) A Grubu: İş deneyim tutarı yapı sınır bedelinin iki
katını geçen ve yıllık usta iş gücü en az 50, teknik personel iş gücü en az
8 olanlar.
b) B Grubu: İş deneyim tutarı yapı sınır bedelinin
7/5’ini geçen ve yıllık usta iş gücü en az 24, teknik personel iş gücü en
az 6 olanlar.
c) B1 Grubu: İş deneyim tutarı yapı sınır
bedelinin 6/5’ini geçen ve yıllık usta iş gücü en az 18, teknik personel iş
gücü en az 4 olanlar.
ç) C Grubu: İş deneyim tutarı yapı sınır bedelini geçen
ve yıllık usta iş gücü en az 12, teknik personel iş gücü en az 3 olanlar.
d) C1 Grubu: İş deneyim tutarı yapı sınır
bedelinin 5/6’sını geçen ve yıllık usta iş gücü en az 10, teknik personel
iş gücü en az 3 olanlar.
e) D Grubu: İş deneyim tutarı yapı sınır bedelinin
2/3’ünü geçen ve yıllık usta iş gücü en az 9, teknik personel iş gücü en az
2 olanlar.
f) D1 Grubu: İş deneyim tutarı yapı sınır
bedelinin 1/2’sini geçen ve yıllık usta iş gücü en az 8, teknik personel iş
gücü en az 2 olanlar.
g) E Grubu: İş deneyim tutarı yapı sınır bedelinin
1/3’ünü geçen ve yıllık usta iş gücü en az 6, teknik personel iş gücü en az
2 olanlar.
ğ) E1 Grubu: İş deneyim tutarı yapı sınır
bedelinin 1/5’ini geçen ve yıllık usta iş gücü en az 5, teknik personel iş
gücü en az 2 olanlar.
h) F Grubu: İş deneyim tutarı yapı sınır bedelinin
1/10’unu geçen ve yıllık usta iş gücü en az 3, teknik personel iş gücü en
az 1 olanlar.
ı) F1 Grubu: İş deneyim tutarı yapı sınır
bedelinin 17/200’ünü geçen ve yıllık usta iş gücü en az 3, teknik personel
iş gücü en az 1 olanlar.
i) G Grubu: İş deneyim tutarı yapı sınır bedelinin
7/100’ünü geçen ve yıllık usta iş gücü en az 1, teknik personel iş gücü en
az 1 olanlar.
j) G1 Grubu: İş deneyim tutarı yapı sınır
bedelinin 1/20’sini geçen ve yıllık usta iş gücü en az 1, teknik personel
iş gücü en az 1 olanlar.
k) H Grubu: İş deneyimi ve ilk başvuruda iş gücü koşulu
aranmaz. Ancak belge yenileme işlemlerinde yıllık usta iş gücünün en az 1,
teknik personel iş gücünün en az 1 olma koşulu aranır.
l) Geçici Grup: Ekonomik, mali, mesleki ve teknik
yeterlikler ile iş deneyimi ve iş gücü koşulu aranmaz.
(2) (Değişik:RG-3/10/2020-31263) Bu
Yönetmelik kapsamında kurulacak ortaklıkların belge grubunun tespitinde
yüksek hisseye sahip ortak pilot ortak olarak; tüm ortakların hisselerinin
eşit olduğu durumda ise aksi beyan edilmedikçe belge grubu yüksek olan
ortak, pilot ortak olarak kabul edilir. Ortak Girişim Beyannamesinde (Ek-6)
ortaklık oranı belirtilmemişse tüm ortakların hissesinin eşit olduğu kabul
edilir. Ortaklıklarda pilot/koordinatör ortağın ve diğerlerinin asgari iş
deneyim tutarları dikkate alınarak ortaklık belge grubu belirlenir. Bu
amaçla, ortaklık adına atanacak grubun asgari iş deneyim tutarının en az
%60’ının pilot/koordinatör ortak tarafından sağlanmasının yanı sıra, en az (Değişik
ibare:RG-5/8/2021-31559) %10’unun diğer ortakların her biri
tarafından ayrı ayrı sağlanması zorunludur. Bu hesaplamada H
grubunun asgari iş deneyim tutarı olarak üstlenebileceği azami iş tutarının
3/5’i esas alınır. Ortaklıklar ile başka ortaklıkların/kişilerin ortaklığı
durumunda ise, ortakların bu fıkra hükmüne göre elde ettikleri grup dikkate
alınmaz, ortaklığa giren tüm gerçek/tüzel kişilerin yeterliklerine göre
elde ettikleri kendi belge grupları üzerinden hesaplama yapılır.
(3) (Değişik:RG-3/10/2020-31263) Bu
Yönetmelik kapsamında yetki belgesi grubu sahibi
yapı müteahhitlerinden;
a) B, B1, C, C1, D, D1 ve E
grubundakiler, yapı yaklaşık maliyeti, belge grubunun gerektirdiği asgari
iş deneyim tutarını geçmeyen yapım işlerini,
b) G ve G1 grubundakiler, yapı yaklaşık
maliyeti, belge grubunun gerektirdiği asgari iş deneyim tutarının 1,5
katını; F grubundakiler 2 katını; F1 grubundakiler 1,75
katını; E1 grubundakiler ise 4/3 katını geçmeyen yapım işlerini,
c) H grubundakiler, yapı yaklaşık
maliyeti, G1 belge grubunun gerektirdiği asgari iş deneyim
tutarının 5/6’sını geçmeyen yapım işlerini,
üstlenebilirler. (Ek cümle:RG-5/8/2021-31559) Bu
değerlerin altında kalmak amacıyla tek iş niteliğindeki yapım işleri kısımlara
bölünemez. Hesaplamada 13 üncü maddenin ikinci fıkrasının (a) bendinde
sayılan iş grupları haricindeki iş kısımları maliyete dâhil edilmez.
ç) A grubu için bir kısıtlama uygulanmaz.
(4) Üçüncü fıkra kapsamındaki hesaplamada tek bir
sözleşmeye ve/veya yapı ruhsatına dayalı işler dikkate alınır. (Ek
cümle:RG-21/9/2019-30895) Birden fazla sözleşmeye veya yapı
ruhsatına konu edilse dahi, aynı parselde yer alan veya toplu yapı
niteliğinde olan yapılar tek iş olarak dikkate alınır, bunlardan yapı
kullanma izin belgesi alanlar hesaba dâhil edilmez. Toplu yapı
niteliğindeki yapılar için düzenlenen iş deneyim belgelerinin
değerlendirilmesinde, başvuru sahibi adına olanlar toplanarak dikkate
alınır.
(5) (Değişik:RG-3/10/2020-31263) Üçüncü
fıkrada yer alan iş miktarlarının kontrolünde, yapı maliyeti, sözleşme
tarihindeki rayiçlere göre hesaplanır.
(6) Birim maliyet sınıflarında yer almayan yapılar ile
yapı yaklaşık maliyeti birim maliyet kullanılarak belirlenmesi uygun
olmayan onarım, güçlendirme ve benzeri işlerin maliyeti, yapının metraja
dayalı maliyeti üzerinden belirlenir.
Yıkım işleri
müteahhitliği
MADDE 14/A
– (Ek:RG-5/8/2021-31559)(1) (2)
(1) Yıkım işleri
yetki belgesi grupları, mesleki ve teknik yeterlikler esas alınarak; Y1, Y2
ve Y3 olmak üzere sınıflandırılır. Bunlarda ekonomik ve mali yeterlik
aranmaz. Yetki belgesi geçerlilik süresince yeterliğe esas ekipman
bulundurulması ve personel istihdamı zorunludur. Mesleki ve teknik
yeterliklerin değerlendirilmesinde (EK-8A) aşağıda sayılan yeterlikler aranır:
a) Başvuru
sahibinin başvuru tarihinde;
1) Kendi malı olan
veya geçici ithalle getirilmiş veyahut finansal kiralama yoluyla ya da,
2) Noter onaylı
kiralama sözleşmesi yoluyla,
edinilmiş makine,
teçhizat ve ekipman durumu.
b) Personel
durumu.
c) Başvuru tarihinden
geriye doğru son beş yıl içerisinde yapmış olduğu yıkım işlerinin toplamı.
(2) Bu Yönetmeliğe
göre yıkım müteahhitliği yetki belgesi numarası verilmesi sürecinde teminat
alınır. Tedavüldeki Türk Parası, Devlet İç Borçlanma Senedi, bu senetler yerine
düzenlenen belgeler ve bankalar ve katılım bankaları tarafından verilen
teminat mektupları teminat olarak kullanılabilir. Teminat mektupları
dışındaki teminatlar Müdürlükçe teslim alınmaz. Bunların illerde
defterdarlık muhasebe müdürlüklerine, ilçelerde mal müdürlüklerine
yatırılması zorunludur. Teminat miktarı, Y1 grubu yetki belgesi için yapı
sınır bedelinin hesabına esas birim maliyetin, belge grubunun gerektirdiği
asgari iş deneyim miktarı (alan olarak) ile çarpılması sonucu elde edilen
tutarın onbinde (Değişik ibare:RG-29/12/2022-32058) yirmibeşi olarak uygulanır. Y2 grubu yetki
belgesi için bu tutarın (Değişik ibare:RG-29/12/2022-32058) 1/3’ü; Y3 grubu yetki belgesi için 1/5’i
alınır. Belge yenileme aşamasında, daha önce alınan teminat bedeli ile güncellenen
teminat bedeli arasında doğacak teminat farkı alınır.
(3) Yıkım
müteahhitliği yetki belgesi numarası almak isteyen başvuru sahiplerinin, 11
inci maddede sayılan usul ve esaslara uygun olarak, aşağıda sayılan
belgeleri Müdürlüğe sunmaları gerekir:
a) Başvuru Formu
(EK-1A), Sicil Durumu Beyannamesi (EK-5), Bildirim Yükümlülüğü
Taahhütnamesi (EK-7), gerçek veya tüzel kişi olmasına göre ticaret ve/veya
sanayi odası veya esnaf ve sanatkarlar odası kayıt belgesi veyahut Türkiye
Ticaret Sicili Gazetesi.
b) Mesleki ve
teknik yeterliğe ilişkin olarak:
1) İş deneyimini
gösteren belgeler.
2) Makine ve
teçhizat yeterliğinin sağlandığına dair iş makinası tescil belgeleri veya
demirbaş veya amortisman defterinde kayıtlı olduğuna dair noter tespit
tutanağı ya da yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir raporu
veyahut noter onaylı kiralama sözleşmesi ya da finansal kiralama
sözleşmesi.
3) Serbest
muhasebeci mali müşavir veya yeminli mali müşavirce düzenlenen Mesleki ve
Teknik Yeterlik Bildirim Formu (EK-4A, EK-4B).
(4) Bu
sınıflandırmaya göre aşağıdaki koşulların sağlanması gerekir:
a) Y1 Grubu:
1) (Değişik:RG-29/12/2022-32058)
İş deneyim miktarı, en az birisi yüksekliği 26,50
m’yi geçen herhangi bir yapının yıkımı olmak üzere, 120.000 m2 yapı inşaat alanını
geçmesi.
2) Asgari ekipman
olarak; asgari birisi 20 metre çalışma yüksekliğine sahip uzun erişimli
olmak üzere (Değişik ibare:RG-29/12/2022-32058) 1 adet 260 HP paletli ekskavatör, 2 adet 120
HP ekskavatör, 1 adet 40 HP mini ekskavatör, 1 adet (Değişik
ibare:RG-29/12/2022-32058) 90
HP yükleyici, 1 adet 5 ton su sandıklı arazöz, 1 adet pulverize su ile toz
bastırma sistemi (taşınabilir) bulunması.
3) Teknik personel
iş gücü olarak; bir inşaat mühendisi istihdam edilmesi.
b) Y2 Grubu:
1) (Değişik:RG-29/12/2022-32058)
İş deneyim miktarı, en az birisi yüksekliği 13,50
m’yi geçen herhangi bir yapının yıkımı olmak üzere, 35.000 m2 yapı inşaat
alanını geçmesi.
2) Asgari ekipman olarak;
asgari 16 metre çalışma yüksekliğine sahip uzun erişimli olmak üzere 1 adet
260 HP paletli ekskavatör, 1 adet 120 HP ekskavatör, 1 adet 40 HP mini
ekskavatör, (Mülga ibare:RG-29/12/2022-32058) 1 adet 5 ton su
sandıklı arazöz, 1 adet pulverize su ile toz bastırma sistemi (taşınabilir)
bulunması.
3) Teknik personel
iş gücü olarak; bir inşaat mühendisi istihdam edilmesi.
c) Y3 Grubu:
Asgari ekipman olarak; 1 adet 120 HP ekskavatör, 1 adet pulverize su ile
toz bastırma sistemi (taşınabilir) bulunması.
ç) Y1 ve Y2
gruplarında asgari ekipman olarak beyan edilecek toz bastırma sistemi ile
120 HP ve üstü güce sahip ekskavatörlerden en az birisinin birinci fıkranın
(a) bendinin birinci alt bendine uygun olması.
d) Bu fıkrada
belirtilen asgari ekipman özelliklerinden daha üst nitelikte ekipmanlar
bildirilmesi.
(5) Bu Yönetmelik
kapsamında yıkım yetki belgesi grubu sahibi yapı müteahhitlerinden;
a) (Değişik:RG-29/12/2022-32058)
Y3 grubundakiler; bina yüksekliği 16,50 m’yi
geçmeyen binaların,
b) Y2
grubundakiler, bina yüksekliği 51,50 m’yi geçmeyen binaların,
c) Y1
grubundakiler, patlayıcı kullanılarak veya kullanılmadan her türlü binanın,
yıkım işlerini
üstlenebilirler. Y2 ve Y3 grubu müteahhitler patlayıcı kullanılarak
yapılacak yıkımları üstlenemezler.
(6) Yıkım işlerine
dair iş deneyimi;
a) Elektronik Kamu
Alımları Platformu (EKAP) üzerinden veya,
b) Yıkımı
gerçekleştirilen işin toplam yapı inşaat alanı, işi üstlenen gerçek veya
tüzel kişi ile yıkım tarihi açıkça belirtilecek şekilde ilgili
idarelerinden alınacak resmi yazı ile veyahut,
c) İşin müteahhidi
ya da yapı sahibi ile yapılmış sözleşme, Yanan ve Yıkılan Yapılar Formu ve
sözleşmeye ilişkin fatura örnekleri veya bu örneklerin noter, yeminli mali
müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı
suretleri ile,
tevsik edilebilir.
(7) (Ek:RG-29/12/2022-32058) Yıkım işleri için
ortaklık veya geçici grup yetki belge numarası verilmez.
Yeterlik değerlendirmesi
MADDE 15 – (1)
Başvurular, belge komisyonu tarafından bu Yönetmelikte istenen şartlara
uygunluk açısından Yapı Müteahhitlikleri İl Yetki Belgesi Komisyonu Başvuru
Dosyası İnceleme Formu (Ek-8)’na uygun şekilde incelenir. Komisyon
başvuruyu belge numarası işlem süresi içerisinde Yapı Müteahhitleri İl
Yetki Belge Komisyonu Karar Tutanağı (Ek-9)’na göre gerekçeli olarak karara
bağlar. Kararda yetki belgesi numarası verilip verilmeyeceği ile belge
grubu belirtilir. (Değişik cümle:RG-5/8/2021-31559) Kararın İl
Müdürünce onaylanması ve belge grubunun YAMBİS’te yayınlanması ile 27 nci
maddenin ikinci fıkrasına göre tebligat yapılmış sayılır.
(2) Başvurularda, bu Yönetmelikte belirtilen belgelerin
sunuluş şekline ilişkin düzenlemelere uygun sunulmayan, geçerlik süresi
dolan ve ilgili mevzuatına uygun düzenlenmeyen belgeler değerlendirmeye
alınmaz.
(3) Başvurular Müdürlükçe belge numarası işlem
süresinde sonuçlandırılır. Bu süre azami on beş gündür.
Yetki belgesi grubunun tespiti
MADDE 16 – (1)
Yetki belgesi grubunun tespitinde, ibraz edilen belgelerdeki tutarlar
başvuru tarihine göre güncellenerek değerlendirilir.
(2) Sunulan iş deneyimlerinin değerlendirilmesinde tek
sözleşmeye ve/veya yapı ruhsatına dayalı olarak başvuru tarihinden geriye
doğru son on beş yıl içerisinde alınmış iş deneyim belgelerinin en fazla
miktarda olanın iki katı alınarak veya daha büyük sonuç vermek şartıyla,
bitirilen işler içinde geriye doğru son beş yıl içinde bitirdiği işlerin
bedelinin toplamı alınarak iş deneyim tutarı belirlenir. Toplama işleminde
son on beş yıl içerisindeki en büyük işin iş deneyim miktarının üç katından
fazlası dikkate alınmaz. (Ek cümle:RG-21/9/2019-30895) Mezuniyet
belgelerinin iş deneyimini tevsik için sunulması durumunda; mezuniyetten
sonra geçen süreye göre 28 inci madde kapsamında hesaplanacak tutara
herhangi bir artırım uygulanmaz.
(3) (Değişik:RG-3/10/2020-31263) Toplu
yapı niteliğindeki yapıların iş deneyim belgelerindeki miktarlar, yetki
belge grubunun üstlenebileceği azami iş tutarının üç katına kadar toplanmak
suretiyle tek iş deneyimi olarak değerlendirilir. Bu şekilde yapılacak
toplama işleminde, tek ruhsata veya sözleşmeye konu edilmeyen ve yapı
ruhsatı tarihleri arasında en fazla beş yıl süre olan iş deneyim belgeleri
dikkate alınır.
(4) Aynı işin sözleşmesinin iş artışı sınırı içinde
ikmal edilmemesi halinde, sözleşme konusu olan işin devamı olarak
yaptırılan işler iş deneyiminde dikkate alınır.
(5) 6 ncı maddenin beşinci fıkrasına göre veya mevzuatı
gereği sözleşme şartı aranmayan işlerden alınan yapı kullanma izin
belgeleri, 28 inci maddedeki atıflar kapsamında kat ve/veya arsa karşılığı
inşaat işlerine ilişkin iş deneyim tutarının hesabı ile aynı usule göre
değerlendirilir. (Ek cümle:RG-3/10/2020-31263) 4734 sayılı
Kanun kapsamı dışında kalan kamu tüzel kişiliklerine ait işlerden geçici
kabulü yapılmış olanların sözleşme bedeli de (bedel içermeyen sözleşmelerle
yapılan işlerin yapı yaklaşık maliyeti) bu usule göre değerlendirilir. Bu
fıkraya göre yapılacak uygulamalarda işin ilgisine göre ilk sözleşme
bedelinin veya yapı yaklaşık maliyetinin en az %80’inin sözleşmesinde,
ilgili İdarece onaylı yapı ruhsatı ve/veya yapı kullanma izin
belgesinde/geçici kabul belgesinde
belirtilen müteahhit tarafından yapıldığının yapı ruhsatı, ilgili
sigorta müdürlüğünden onaylı iş yeri bildirgesi ve fatura örnekleri gibi
diğer ilgili belgelerle de doğrulanması gerekir.
(6) Mevzuatı gereği bedel içeren sözleşme şartı aranan
işlerde, iş deneyim belgelerinde belirtilen tutar esas alınır.
(7) (Ek:RG-21/9/2019-30895) 28 inci
madde kapsamında uygulanabilir olduğu durumlarda, iş deneyim belgelerinin Elektronik
Kamu Alımları Platformunda kaydının olması zorunludur.
(8) (Ek:RG-3/10/2020-31263) Beşinci
fıkraya göre iş deneyim tutarı olarak yapı maliyetinin %60’ı alınmış yapım
işlerine ait iş deneyimleri %25 fazlasıyla hesaba katılır.
(9) (Ek:RG-5/8/2021-31559) 13 üncü maddenin
ikinci fıkrasının (a) bendinde birim maliyet sınıfları belirtilen yapım
işleri herhangi bir yetki belge grubu kullanılarak yeterlik aranmaksızın
üstlenilebilir ve bunlardan II-C(2), III-A(11), III-B(1) ve IV-A(10) grubu
yapım işlerinden elde edilmiş iş deneyim belgeleri kullanılabilir. Ancak
yeterlik değerlendirmesinde hesaba katılacak iş deneyim miktarı, yapı
ruhsatının düzenlendiği tarihte belge sahibinin yetki belge grubunun
üstlenebileceği azami iş miktarını geçemez. 2/12/2019 tarihinden önce
gerçekleştirilmiş bu tür işlerden elde edilmiş iş deneyim belgeleri ise %20
oranında değerlendirilir. Bu fıkra hükmüne göre yapılacak hesapta sekizinci
fıkra uygulanmaz.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yetki Belgesi Numarasının Verilmesi ve Bildirim
Yükümlülüğü
Yetki belgesi numarasının verilmesi
MADDE 17 – (1)
Müdürlük tarafından yetki belgesi numarası başvurusunda bulunan kişiler
için tek bir işlem dosyası düzenlenir. Bu dosyada numara başvuruları ile
belge komisyonu kararları gibi yeterlik değerlendirmesine yönelik yapılan
işlemlerle ilgili bütün bilgi, belge ve yazışmalar saklanır. Bu belgeler
talep edilmediği müddetçe Bakanlığa gönderilmez.
(2) Müdürlükçe kayda alınan başvuru belgeleri bir
tutanakla belge komisyonuna teslim edilir. Başvuru dosyası komisyon
tarafından bu Yönetmelikte belirtilen şartlara uygunluk yönünden kontrol
edilir. Yapılan kontrol sonucunda eksiklik, çelişki veya hata olduğunun
tespit edilmesi ya da ilave bilgi, belge ve açıklamaya ihtiyaç duyulması
halinde başvurunun kayda alındığı tarihi izleyen beş iş günü içinde bu
hususlar başvuru sahibine bildirilir. Başvuru sahibinin bildirimden sonra
beş iş günü içerisinde başvurusundaki eksiklik, çelişki veya hataları
gidermemesi halinde başvuru reddedilir.
(3) Belge numarası işlem süresi başvurunun Müdürlüğe
teslim edildiği tarihte başlar, eksiklik bulunması halinde ise
eksikliklerin giderildiği tarihte başlar.
(4) Bakanlıkça gerekli idari ve teknik altyapı
oluşturulması halinde elektronik ortamda başvuru yapılabilir.
(5) Yetki belgesi grup işlemleri, yetki belgesi
numarası oluşturulmasına dair kayıtların tutulduğu yerdeki Müdürlükçe,
yetki belge numarası iptali ve iptalin kaldırılması işlemleri ise ilgili
İdarenin bulunduğu Müdürlükçe yerine getirilir.
(6) Yetki belgesi numarası sahibi bir ticari işletmenin
veya ticaret şirketinin Türkiye’deki merkezinin başka bir ticaret sicil
bölgesine taşınması ve burada tescil edilmesi halinde, belge sahibi durumu
yeni merkezin bulunduğu yerdeki Müdürlüğe bildirir. Müdürlüğün, yapılan
değişiklik hakkında, eski merkezin bulunduğu yer Müdürlüğünü
bilgilendirmesi üzerine, müteahhidin sicil dosyasının aslı, dosya
içeriğindeki belgelerin tarih sırasına göre hazırlanmış dizi pusulası ile
birlikte en geç on iş günü içinde güvenli bir şekilde bu Müdürlüğe
gönderilir.
Bildirim yükümlülüğü
MADDE 18 – (1)
Başvuru sahibi tarafından;
a) Başvuru talep formu ekinde sunulan bilgi ve
belgelerin doğru ve güncel olduğunun,
b) Bu Yönetmelik uyarınca yetki belge grubu kapsamında
sunulmuş olan belgelerden herhangi birisinin belgeyi düzenleyen tarafından
geçersiz sayılması veya yetki belgesi geçerlik süresince 7 nci maddede
sayılan durumlardan birinin vuku bulması halinde, durumun derhal Müdürlüğe
bildirileceğinin,
Bildirim Yükümlülüğü Taahhütnamesi (Ek-7)’ne uygun
olarak taahhüt edilmesi gerekir.
(2) Bu maddede belirtilen zorunluluklara uyulmamasından
kaynaklanan her türlü sorumluluk başvuru sahibine aittir.
(3) Bildirim yükümlülüğü iş deneyim belgeleri hariç,
belge grubu kapsamında olup geçerlik süresi dolan yeterlik belgeleri için uygulanmaz.
Yetki belge gruplarının geçerlik süresi ve yenileme
işlemi
MADDE 19 – (1) (Değişik
ibare:RG-21/9/2019-30895) Belge grubunun geçerlik
süresi (Ek ibare:RG-3/10/2020-31263) üç yıldan az
olmamak ve beş yılı geçmemek üzere iş deneyim belgelerinin geçerlik
süresi kadardır.
(2) Belge grubunun yenilenmesi sırasında, yetki belgesi
grubunun oluşturulmasına esas güncelliğini yitiren tüm belgeler istenir.
Ancak, yetki belgesi grubu kapsamındaki bilgilerden iş deneyim belgesi
geçerlik süresi dolanlar, yenileme tarihini beklemeksizin bildirim
yükümlülüğü kapsamında yeni iş deneyim belgesi ile Müdürlüğe başvurarak iş
deneyim yeterliğinin güncellenmesini sağlarlar.
(3) Ortak girişimlerin belge grubunun geçerlik süresi,
ortakların her birinin;
a) Yetki belge numarası iptal edilmedikçe,
b) Belge grubu değişmedikçe,
devam eder.
(4) Yetki belgesi geçerlik süresi dolduğu halde
yenileme işlemi yaptırmayanlar ile belge grubu belirlenmesine ilişkin
yeterlikleri kaybedenlerin mevcut belge grubu iptal edilerek H grubuna düşürülür.
(5) Yetki belgesi numarası iptal edilen yapı
müteahhidinin iptal süresince grup yenilemesi veya yeni grup belirlenmesi
işlemleri yapılmaz.
Yetki belgesi numarasının iptali
MADDE 20 – (1)
Yetki belgesi numarası;
a) Yapım işinin ruhsata ve ruhsat eki etüt ve projelere
(Ek ibare:RG-5/8/2021-31559) veya yıkım işinin yıkım planına
aykırı olarak gerçekleştirilmesi ve Kanunun 32 nci maddesine göre verilen
süre içinde aykırılığın giderilmemesi halinde beş yıl,
b) Yapım işinde ruhsat eki etüt ve projelere (Ek
ibare:RG-5/8/2021-31559) veya yıkım işinin yıkım planına aykırı
olarak gerçekleştirilen imalâtın can ve mal güvenliğini tehdit etmesi
halinde on yıl,
c) Yapı ruhsatının düzenleniş tarihinden yapı kullanma
izni belgesinin veriliş tarihine kadar; ilgili idarece, Kanunun 42 nci
maddesine göre aynı veya farklı işler için üç defa idari para cezası
verilmesi halinde, yapı müteahhidinin kaydı olumsuz kabul edilerek bir yıl,
ç) Yapı müteahhidinin yapım (Ek
ibare:RG-5/8/2021-31559) veya yıkım işlerinden doğan sigorta
primi borçlarını ödememesi, vergi borcunun olması veya kanunlarla verilen
diğer sorumluluklarını yerine getirmemesi halinde en az bir yıl,
ilgili idarenin teklifi ve İl Müteahhitlik Yetki Belge
Komisyonu kararı üzerine iptal edilir.
(2) Aşağıdaki hallerden birinin herhangi bir şekilde
tespiti durumunda da İl Müteahhitlik Yetki Belge Komisyonu kararı üzerine
yetki belge numarası iptal edilir.
a) Belge numarası başvurusunda yanıltıcı bilgi ve/veya
sahte belge verilmesi,
b) Başvuru tarihinde belge grubu belirlenmesine ilişkin
şartların bulunmadığının sonradan anlaşılması,
c) Yetki belgesi grubu için izin verilenden daha fazla
iş üstlenilmesi,
ç) Yetki belgesi numarası sahibinin talep etmesi.
(3) (Değişik:RG-5/8/2021-31559) İkinci fıkranın
(a) ve (c) bentleri ile başvuru sahibinin kusuru sonucu (b) bendine göre
yetki belge numarası iptal edilenler olumsuz sicil almış sayılır ve iptal
kararından sonra bir yıl süreyle yeniden başvuru yapamaz.
İptale dair talep formunun düzenlenmesi
MADDE 21 – (1)
İdareler, 20 nci maddenin birinci fıkrası kapsamında yetki belge
numarasının iptalini gerektiren fiillerin tespiti halinde, tespit
tarihinden itibaren en geç beş iş günü içinde (Değişik
ibare:RG-21/9/2019-30895) Müteahhitlik Yetki Belge Numarası
İptaline Dair Talep Formu (Ek-11)’nu ve eklerini, Müdürlüğe
elektronik ortamda ve/veya yazılı olarak göndermekle yükümlüdür.
(2) İdarelerin birinci fıkraya göre iptale dair talep
formunu düzenleyebilmeleri için;
a) Sosyal Güvenlik Kurumu ve/veya Hazine ve Maliye
Bakanlığına bağlı vergi dairesi müdürlüklerinden, yapıyla ilgili müteahhit
adına kayıtlı iş yeri numarasını kapsar biçimde, sigorta prim borcu veya
müteahhit adına vergi borcu olduğunun resmi yazıyla teyit edilmesi,
b) Müteahhidin hangi kanun kapsamındaki sorumluluğunu
yerine getirmediğini ifade eden açık bir rapor ve bu raporu destekleyen
tespitlerin bulunması,
c) Müteahhide yetki belge numarasının iptal edileceğine
ilişkin kararın gerekçesi, karara karşı başvuru yolu, süresi ve merci
hakkında bilgileri içerecek şekilde mevzuata uygun tebligat yapılmış
olması,
ç) Kanunun 42 nci maddesine göre yapılacak işlemlerde
ise idarece uygulanan idari para cezalarına ilişkin bildirimin yapılmış
olması,
d) İmalâtın can ve mal güvenliğini tehdit ettiğinin
değerlendirilmesi halinde durumun bir teknik rapor ile desteklenmiş olması,
gerekir.
(3) İdarenin yetkili birim amiri tarafından onaylanmış
iptale dair talep formunun ekine belge iptalinin niteliğine göre;
a) Yapı tatil tutanağı ile bu tutanağa ait var ise
fotoğraf, kamera kaydı ve sair belgeler,
b) Yapı tatil tutanağının bir nüshasının muhtara
bırakıldığına dair belge,
c) Kanunun 32 nci maddesi gereğince alınan kararın
idaresince “aslının aynıdır” şeklinde onaylanmış sureti,
ç) Yapı müteahhidine, karara konu olan aykırılıklarla ilgili
Kanunun 42 nci maddesine göre uygulanan idari para cezalarına ilişkin
yapılan bildirime dair belgeler,
d) Müteahhit tarafından idarenin kararlarına karşı var
ise yapılan itirazlar ve başvurular, bunlara ilişkin idarece yapılan işlemlere
ait belgeler,
e) Verilen süre sonunda aykırılıkların giderilmediğine
dair idare elemanlarınca yapı yerinde düzenlenen tespit tutanağı ve bu
tutanağa ait varsa fotoğraf ve sair belgeler,
f) Sosyal Güvenlik Kurumu ve/veya Hazine ve Maliye
Bakanlığına bağlı vergi dairesi müdürlüklerinden temin edilen resmi yazı,
g) Konu ile ilgili olarak, var ise müteahhit ve ilgili
kurum ve kuruluşlarla yapılan her türlü yazışmalar, mahkeme kararları ve
benzeri bilgi ve belgeler,
eklenir.
(4) Kanunun 28 inci maddesinin onuncu fıkrasında
belirtildiği şekliyle yapının tamamlandığının tutanakla belgelenmesi ve
yapının müteahhidi olmayan bağımsız bölüm sahibinin talebi üzerine, sigorta
prim borcu veya adına vergi borcu bulunan müteahhidin hissesi veya maliki
olduğu bağımsız bölümler hariç tutularak kısmi yapı kullanma izin belgesi
düzenlenmesi halinde, iptale dair talep formu da bu madde kapsamında
düzenlenir.
İptal işlemleri
MADDE 22 – (1)
(Değişik:RG-5/8/2021-31559) İdaresince, EK-11’de yer alan Form ile
Müdürlüğe bildirilen yetki belgesi numarası iptal ve iptalin kaldırılması
teklifleri belge komisyonunca incelenerek on beş iş günü içinde Yapı
Müteahhitleri İl Yetki Belge Komisyonu Yetki Belge Numarası İptal Formuna
(EK-10) uygun olarak karara bağlanır. İptale dair belgelerdeki
eksikliklerin İlgili idaresince tamamlanması sağlanır. Nihai kararlar İl
Müdürünce onaylanmasından sonra YAMBİS üzerinden sicil kaydı
gerçekleştirilir ve 27 nci maddeye uygun olarak müteahhide bildirilir.
(2) (Mülga:RG-5/8/2021-31559)
(3) Yapı müteahhitlerinin imar mevzuatına aykırı
fiillerinden dolayı haklarında verilen kesinleşmiş mahkeme kararları,
ayrıca belge komisyonu kararı veya onay alınmaksızın Müdürlükçe re’sen
işleme konulur ve yetki belgesi numarası mahkeme kararında hükmedilen kısıtlama
süresi kadar iptal edilir.
İptal sonrası işlemler
MADDE 23 – (1)
20 nci maddenin birinci fıkrasının (ç) bendi dâhilinde yetki belge numarası
iptal edilen yapı müteahhidinin;
a) Şahıs şirketi olması halinde şirket ortaklarının
tamamına; sermaye şirketi olması halinde sermayesinin yarısından fazlasına
sahip olan gerçek veya tüzel kişi ortaklarına, şirketin tüm yönetim kurulu
üyelerine,
b) (Değişik:RG-3/10/2020-31263) Gerçek
veya tüzel kişi olması durumuna göre; ayrıca bir şahıs şirketinde ortak
olmaları halinde bu şahıs şirketine, başka bir sermaye şirketinde ortak
olmaları halinde ise sermayesinin yarısından fazlasına sahip olmaları
kaydıyla veya haklarında yasaklama kararı bulunan sermaye şirketi
ortaklarının hisseleri toplamının şirketin sermayesinin yarısından
fazlasını teşkil etmesi halinde bu sermaye şirketine,
c) Ortak girişim olması halinde, ortakların tamamı için
(a) ve (b) bentlerinde sayılanlardan durumlarına uygun kişilere,
iptal süresince, her ne şekilde müracaat edilirse
edilsin, yeni yetki belge numarası verilmez.
(2) 20 nci maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (c)
bentlerine göre yapılan yetki belge numarası iptalinde ayrıca şirket
müdürlerine de iptal süresince yeni yetki belge numarası verilmez.
(3) Bu madde kapsamında kalanların varsa mevcut yetki
belge numaraları da aynı süre için iptal edilir.
(4) (Ek:RG-5/8/2021-31559) Yıkım işi sebebiyle
20 nci maddenin birinci fıkrasının (b) bendine veya ikinci fıkrasının (a)
bendine göre belge numarası iptal edilenlerin teminatı, iptale dair idari işlemlerin
ve kararların kesinleşmesi üzerine Müdürlükçe irat kaydolunur, diğer
hallerde iade edilir.
İptalin kaldırılması
MADDE 24 – (Değişik:RG-5/8/2021-31559)
(1) Yetki belgesi numarası iptal edilen yapı
müteahhidine sorumluluklarını yerine getirinceye kadar yetki belgesi
numarası kullandırılmaz.
(2) İptalin kaldırılması işlemleri 22 nci maddenin
birinci fıkrasına göre yürütülür.
İtirazların incelenmesi
MADDE 25 – (1)
(Değişik:RG-5/8/2021-31559) 20 nci madde kapsamında alınan kararlar
hariç, yetki belge grubu belirlenmesi süreçlerindeki işlem ve
eylemlerin hukuka aykırı olduğu iddiasıyla Komisyon Kararının bildirimini
izleyen beş iş günü içerisinde öncelikle Müdürlüğe şikayet başvurusunda
bulunulabilir. Şikayet başvurusu üzerine Müdürlük tarafından alınan kararın
uygun bulunmaması halinde ise, on beş iş günü içerisinde doğrudan Bakanlık
İtiraz Komisyonuna itirazen şikayette bulunulabilir.
(2) Başvurular hakkında itiraz komisyonunca, belgelerde
eksiklik bulunmaması halinde yedi iş günü içinde gerekçeli olarak karar
alınır ve üst kademe yöneticisinin onayına sunulur. Yönetici, karar
tarihini izleyen en geç üç iş günü içinde kararı onaylar veya gerekçesini
açıkça belirtmek suretiyle iade eder. Nihai komisyon kararı üç iş günü
içinde başvuru sahibine bildirilir. Bildirimde kararın gerekçesi, karara
karşı başvuru yolu, süresi ve merci hakkında bilgi verilir.
(3) Kararların bir örneği belge komisyonuna da
bildirilir. Belge komisyonu karar doğrultusunda işlem tesis eder.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
İlgili idarenin görevleri
MADDE 26 – (1)
İdarelerce ruhsat düzenleme aşamasında, yapı müteahhitliğini
üstleneceklerin belge grubunun uygunluğu ve yetki belgesi numarası
elektronik ortamda kontrol edilir. Yetki belgesi numarasının bulunmaması
veya iptal edilmiş olması ya da belge grubunun 14 üncü maddenin üçüncü ve
altıncı fıkralarında sayılan kriterler bakımından uygun olmaması halinde,
yapı ruhsatı düzenlenmez. (Ek cümleler:RG-3/10/2020-31263) 2 nci maddenin
ikinci fıkrasında sayılan işler için yapı ruhsatı düzenlenmesi aşamasında
yapı müteahhidi belirlenemeyen durumlarda, ruhsat düzenlenmesini takiben
işe başlayan müteahhidin bilgileri derhal ilgili İdareye bildirilir. Ruhsat
başvurusunda bulunan kuruluşça, müteahhidin YAMBİS’te aktif
durumda olduğunun önceden teyit edilmesi gerekir.
(2) İdareler, Kanuna göre yapı müteahhitliği yetki
belge numarasının iptalini gerektiren durumları bu Yönetmelikteki usul ve
esaslara uygun şekilde Müdürlüğe bildirmek zorundadır.
(3) İdareler, yapı müteahhitlerinin imar mevzuatına
aykırı fiillerinden dolayı verilen cezaları ve haklarındaki kesinleşmiş
mahkeme kararlarını, kendi kayıtlarına işlenmek ve ilgili mevzuata göre
cezaî işlem yapılmak üzere, altı gün içinde ilgili meslek odasına ve
Müdürlüğe bildirmekle yükümlüdürler.
(4) Kanunun 32 nci maddesi kapsamında imar mevzuatına
aykırı fiillerden dolayı verilen yetki belgesi numarası iptal kararlarına
konu edilen yapılarda görevli şantiye şefinin durumu, İdaresince üyesi
bulunduğu meslek odasına bildirilir.
Bildirim ve tebligat esasları
MADDE 27 – (1)
Bakanlık/Müdürlük tarafından bu Yönetmelik kapsamında muhataplarına yapılan
tebligatlar beyan edilen adrese veya elektronik posta adresine yapılır. Bu
amaçla, müteahhidin tebligata elverişli bir elektronik posta adresi temin
etmesi zorunludur.
(2) Müteahhitlerin yetki belgesi işlemlerine ilişkin
ilan ve duyurular ayrıca YAMBİS üzerinden yapılır. (Ek
cümle:RG-5/8/2021-31559) Tebligatın konusu ve içeriğine dair bilgilerin
YAMBİS üzerinde kayıt altına alınarak ilgililerin erişimine açılması
suretiyle bildirim yapılması halinde, 20 nci maddenin ikinci fıkrasının (a)
ve (b) bentleri ile 23 üncü maddenin dördüncü fıkrası kapsamında alınan
kararlar hariç, birinci fıkra hükümleri uygulanmaksızın kaydı takip eden
beş iş günü sonunda tebligat yapılmış sayılır.
(3) YAMBİS’te tutulacak yetki belgesi numarasına dair
bütün kayıtların, değişikliklerin ve iptal işlemlerinin doğrulayıcı
belgelere dayanması esastır. Kayıtların dayanağı olan belgeler yazılı şekilde
veya elektronik imzalı olarak Müdürlüğe verilir.
(4) Müteahhitlerin yetki belgesi numarası ve grubu ile
ticari unvanları, haklarında uygulanan iptal işlemleri aleni olup, YAMBİS
üzerinden erişime açık olacak şekilde yayımlanır.
Atıflar
MADDE 28 – (1)
Bu Yönetmelikte tanım veya açıklama getirilmemekle birlikte atıfta
bulunulan “iş deneyim belgesi”, “iş deneyim belge tutarlarının
değerlendirilmesi”, “belge tutarlarının güncellenmesi”, (Mülga
ibare:RG-3/10/2020-31263) (…) “bilanço”, (Ek ibare:RG-5/8/2021-31559)
“teminat”, “yapım”, “yıkım” “ciro”, “banka referans mektubu”, “yapım
işlerinde benzer iş grupları” ve “ortak girişim” gibi hususlarda 4734
sayılı Kanun ve ilgili mevzuatında belirtilen ve bu Yönetmeliğe aykırılık
teşkil etmeyen usul ve esaslara uyulur. Bu Yönetmelik kapsamındaki
başvurularda, belirtilen mevzuatta geçen “ilk ilan veya davet tarihi” ile
“ihale tarihi” ibareleri ilgisine göre “başvuru tarihi”; “teklif sahibi”
ibaresi “başvuru sahibi” olarak uygulanır.
Yürürlükten kaldırılan mevzuat
MADDE 29 – (1)
16/12/2010 tarihli ve 27787 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yapı
Müteahhitlerinin Kayıtları ile Şantiye Şefleri ve Yetki Belgeli Ustalar
Hakkında Yönetmelik ve 27/12/2014 tarihli ve 29218 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Yapı Müteahhitlerinin Yetki Belgesi Numaralarının
İptal Edilmesi ile Şantiye Şefleri Hakkında Yapılacak İşlemlere İlişkin
Usul ve Esaslara Dair Tebliğ yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş hükümleri
GEÇİCİ MADDE 1 – (1)
Geçici grup hariç olmak üzere, bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten
önce yetki belgesi numarası almış olanlar, herhangi bir yeterlik belgesi
ibraz edilmediği takdirde H grubu olarak kabul edilir. (Ek
cümle:RG-21/9/2019-30895) Ancak bu durumda olanlar da bildirim
yükümlülüğü kapsamında Ek-5 ve Ek-7 formlarını sunarlar.
(2) (Değişik ibare:RG-29/12/2022-32058) 31/12/2023
(Değişik ibare:RG-5/8/2021-31559) tarihine (bu tarih dâhil) kadar,
bu Yönetmeliğin mesleki ve teknik deneyime ilişkin iş gücü yeterliği ile
ekonomik ve mali yeterliklerden kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara
oranı yeterliği aranmaz. Ancak başvuru tarihinden önceki son üç yıla kadar
olan değerler beyan edilir.
(3) (Ek:RG-21/9/2019-30895) Bu
Yönetmeliğin 14 üncü maddesinin üçüncü fıkrasının yürürlüğe girmesinden
önce;
a) Noter onaylı inşaat yapım sözleşmesi düzenlenmiş
olup, yapı ruhsatı düzenlenmemiş yapılarda (Değişik
ibare:RG-29/12/2022-32058) 31/12/2023 (Değişik
ibare:RG-5/8/2021-31559) tarihine (bu tarih dâhil) kadar,
b) Yapı ruhsatı alınmış olup, ruhsat süresi içerisinde
yapılan tadilat ruhsatı başvurularında,
müteahhit yeterliği aranmaz.
Geçiş hükümleri
GEÇİCİ MADDE 2 – (Ek:RG-3/10/2020-31263)
(1) Bu maddenin yayımı tarihinden önce
sonuçlandırılmamış belge grubu tayini başvuruları, başvurunun yapıldığı
tarihte bu Yönetmeliğin yürürlükte olan hükümlerine göre sonuçlandırılır.
Ancak talep edilmesi halinde, başvuru evrakı başvurulan belge grubuna uygun
olmak kaydıyla, bu maddeyi ihdas eden Yönetmelikle yapılan değişikliklere
göre de işlem yapılabilir.
(2) (Değişik ibare:RG-5/8/2021-31559) 31/12/2021
tarihine (bu tarih dâhil) kadar, 16 ncı maddenin yedinci
fıkrasındaki koşulları sağlamadığı için EKAP kaydı mümkün olamayan işler,
aynı maddenin beşinci fıkrasındaki usule göre yeterlik değerlendirmesinde
dikkate alınabilir.
Bazı iş deneyimlerin değerlendirilmesi
GEÇİCİ MADDE 3 – (Ek:RG-5/8/2021-31559)
(1) Özel sektöre gerçekleştirilen ve yapı kullanma izni
alınmış işlerde 16 ncı maddenin beşinci ve sekizinci fıkralarında tarif
edilen usule göre hesaplanan tutarın yarısı, işin müteahhidi ile yapılmış
noter onaylı sözleşme ve sözleşmeye ilişkin fatura örnekleri ile
doğrulanması kaydıyla yapı yaklaşık maliyetinin en az % 80’i oranındaki
kısmını kusursuz şekilde gerçekleştiren gerçek ve tüzel kişiler adına iş
deneyimi olarak değerlendirmeye alınır. Bu fıkra hükmü 31/12/2021 (bu tarih
dâhil) tarihine kadar uygulanır, ancak fıkranın yürürlük tarihinden sonra
yapı ruhsatı alınmış işler için uygulanmaz.
Bazı yeterliklerin uygulanması
GEÇİCİ MADDE 4-
(Ek:RG-29/12/2022-32058)
(1) 14/A maddesine göre Y3
grubu için yapılan başvurularda, pulverize su ile toz bastırma sistemine
ilişkin bildirimler 31/12/2023 (bu tarih dâhil) tarihine kadar yapılabilir.
Yürürlük
MADDE 30 – (1)
Bu Yönetmeliğin;
a) 14 üncü maddesinin üçüncü fıkrası yayımı
tarihinden (Değişik ibare:RG-21/9/2019-30895) dokuz ay sonra,
b) Diğer hükümleri yayımı tarihinden üç ay sonra,
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 31 – (1)
Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre ve Şehircilik Bakanı yürütür.
____________________
(1) Bu
değişiklik 1/3/2022 tarihinde yürürlüğe girer.
(2) 5/8/2021
tarihli ve 31559 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan değişikliğin 7 nci
maddesi ile ihdas edilen 14/A maddesinin beşinci fıkrası 1/6/2022 tarihinde
yürürlüğe girer.
Ekleri
için tıklayınız.
|
Yönetmeliğin
Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
2/3/2019
|
30702
|
Yönetmelikte
Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin Yayımlandığı Resmî Gazetelerin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1.
|
21/9/2019
|
30895
|
2.
|
3/10/2020
|
31263
|
3.
|
5/8/2021
|
31559
|
4.
|
13/11/2021
|
31658
|
5.
|
3/2/2022
|
31739
|
6.
|
5/8/2021
|
31559
|
7.
|
29/12/2022
|
32058
|
|