ÇOCUKLAR
İÇİN ÖZEL GEREKSİNİM DEĞERLENDİRMESİ
HAKKINDA
YÖNETMELİK
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE
1 – (1)
Bu Yönetmeliğin amacı; Çocuklar İçin Özel Gereksinim Raporu ile Çocuklar İçin
Terör, Kaza ve Yaralanmaya Bağlı Durum Bildirir Sağlık Kurulu Raporunun
alınışı, geçerliliği, değerlendirilmesi ve bu raporları verebilecek yetkili
sağlık kurum ve kuruluşlarının tespiti ile ilgili usul ve esasları
belirlemek ve çocuklar ile ilgili özel gereksinim alanlarının
belirlenmesine ilişkin ortak bir uygulama alanı geliştirmektir.
Kapsam
MADDE
2 – (1)
Bu Yönetmelik; Çocuklar İçin Özel Gereksinim Raporu, Çocuklar İçin Terör,
Kaza ve Yaralanmaya Bağlı Durum Bildirir Sağlık Kurulu Raporu ve bu raporları
verebilecek yetkili sağlık kurum ve kuruluşlarını ve özel gereksinimlerle
ilgili hususları kapsar.
(2)
31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık
Sigortası Kanunu kapsamında bağlanacak gelirler ve aylıklar için (1/7/1976
tarihli ve 2022 sayılı 65 Yaşını Doldurmuş Muhtaç, Güçsüz ve Kimsesiz Türk
Vatandaşlarına Aylık Bağlanması Hakkında Kanuna göre verilecek fark aylığı
miktarının belirlenmesine esas sağlık kurulu raporları hariç) istenecek
durum bildirir sağlık kurulu raporları bu Yönetmelik kapsamında
değerlendirilmez.
Dayanak
MADDE
3 – (1)
Bu Yönetmelik, 31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun 31
inci maddesi, 1/7/1976 tarihli ve 2022 sayılı 65 Yaşını Doldurmuş Muhtaç,
Güçsüz ve Kimsesiz Türk Vatandaşlarına Aylık Bağlanması Hakkında Kanunun 8
inci maddesi ve 1/7/2005 tarihli ve 5378 sayılı Engelliler Hakkında Kanunun
5 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE
4 – (1)
Bu Yönetmelikte geçen;
a)
Bakım veren kişi: Çocuğun velisi veya vasisi ya da bakım ve gözetiminden
sorumlu olarak yetkilendirilmiş gerçek ya da tüzel kişileri,
b)
Bireysel etmenler: Bireyin cinsiyeti, yaşı, mizacı, yaşam tarzı,
yetiştiriliş şekli, alışkanlıkları, baş etme yetileri gibi özellikleri
yanında amaçları, merakları, istekleri gibi öğeleri,
c)
Çevresel etmenler: Bireyin yaşamını sürdürdüğü ortam, yapılı çevre gibi
fiziksel öğeler ile yaklaşım, tutum, farkındalık, önyargılar, ailesel ve
toplumsal öğeler gibi tüm insani öğeleri içeren etmenleri,
ç)
Çocuk: 18 yaşını doldurmamış bireyi,
d)
Çocuklar İçin Özel Gereksinim Raporu (ÇÖZGER): Sağlık kurulunca hazırlanan
çocuğun özel gereksinimlerini belirten belgeyi,
e)
Çocuklar İçin Terör, Kaza ve Yaralanmaya Bağlı Durum Bildirir Sağlık Kurulu
Raporu: ÇÖZGER sağlık kurulu tarafından terör, kaza ve yaralanmalar için
düzenlenen raporu,
f)
Çocuk Özel Gereksinim Alan Kılavuzu: Gelişim geriliğinin ve hastalıklara
bağlı doku, organ ve/veya fonksiyon kaybının tanımlandığı Ek-2’de yer alan
kılavuzu,
g)
ÇÖZGER yetkili hekimi: Çocukların özel gereksinimlerinin değerlendirilmesi
için hizmet içi eğitim aldığını belgelemiş, süreç koordinasyonu için
başhekim tarafından yetkilendirilen çocuk sağlığı ve hastalıkları ana dal
ya da çocuk sağlığı ve hastalıkları yan dal uzmanını,
ğ)
ÇÖZGER sağlık kurulu: İkinci ve üçüncü basamak sağlık kurum ve
kuruluşlarında, çocukların özel gereksinimlerinin tespiti ile terör, kaza
ve yaralanma durum bildirimine yönelik başvuruları değerlendirerek karar
vermeye yetkilendirilmiş, 6 ncı maddede belirtilen kurulu,
h)
Gelişimsel sorunlar: İletişim, sosyal-duygusal, bilişsel, duyu işlevleri,
ince-kaba hareketler ve öz bakım gibi gelişim alanlarının bir ya da birden
fazlasında gecikme, bozukluk, hastalık sonucu ile işlev kaybı, yeti yitimi,
yaşama katılım kısıtlılığı oluşturan durumları,
ı)
Hastalıkların Uluslararası Sınıflandırılması (ICD) Kodu: Hastalıkların
sınıflandırması ve hastalık isimlerinin kesin kriterlere göre bir araya
getirilmesinden oluşan uluslararası kategorik kodlama sistemini,
i)
İşlev kaybı: Bedensel, bilişsel, psikolojik işlevlerin herhangi bir düzeyde
kaybını,
j)
Kontrol muayenesi: Kurumlarca ilgili mevzuat gereğince verilen hizmetin
sürdürülmesini teminen bireyin fonksiyon kaybının yeniden değerlendirilmesi
amacıyla istenen muayeneyi,
k)
Kurul: ÇÖZGER sağlık kurulunu,
l)
Kurum: ÇÖZGER ve Çocuklar İçin Terör, Kaza ve Yaralanmaya Bağlı Durum
Bildirir Sağlık Kurulu Raporu talep eden kamu ve/veya özel kurum ve
kuruluşlarını,
m)
Müdürlük: İl sağlık müdürlüğünü,
n)
Özel gereksinim: Çocuğun toplumsal yaşama eşit katılabilmesi için bedensel
ya da gelişimsel işlev kısıtlılığı olmayan bireylerden farklı sağlık,
eğitim, rehabilitasyon, cihaz, ortez, protez, çevresel düzenlemeler ve
diğer sosyal ve ekonomik haklara ve hizmetlere gereksiniminin olmasını,
o)
Rapor: Ek-1’de yer alan Çocuklar İçin Özel Gereksinim Raporunu ve Ek-4’te
yer alan Çocuklar İçin Terör, Kaza ve Yaralanmaya Bağlı Durum Bildirir
Sağlık Kurulu Raporunu,
ö)
Sistem: Özel gereksinime dair verilerin girildiği, işlendiği ve depolandığı
Sağlık Bakanlığı sağlık bilgi sistemini,
p)
Toplumsal yaşama katılım kısıtlılığı: Bireyin toplumsal yaşamda nitelikli
ve tam olarak yer alamaması, yaşama kabul ve dahil edilmesinde güçlükler
yaşaması, mevcut olan işlev kaybının çevresel etmenlerden etkilenmesi
sonucunda, çocuğun etkinlik ve yaşama katılımının yaşıtlarından daha az
nitelik ya da nicelikte olmasını,
ifade
eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Gereksinim
Değerlendirmesi ve ÇÖZGER Sağlık Kurulunun Teşkili, Çalışma Usulü ve
Yetkilendirilmesi
Gereksinim
değerlendirmesi
MADDE
5 – (1)
Özel gereksinimi olan çocuklara ilişkin değerlendirme çalışmalarında,
sınıflandırma sistemi olarak Çocuklar İçin İşlevsellik Yetiyitimi ve
Sağlığın Uluslararası Sınıflandırması (ICF-CY) temel alınır.
Kurulun
teşkili ve çalışma usulü
MADDE
6 – (1)
Birden fazla uzmanlık dalını ilgilendiren gereksinim tespitinde Kurul,
aşağıdaki branşlardan en az dört uzman hekim, Kurul başkanı ve ÇÖZGER
yetkili hekimi olmak üzere en az 6 daimi üyeden oluşur.
a)
Çocuk sağlığı ve hastalıkları uzmanları ya da yan dal uzmanları,
b)
Göz hastalıkları uzmanı,
c)
Kulak burun boğaz hastalıkları uzmanı,
ç)
Çocuk cerrahisi uzmanı,
d)
Çocuk nörolojisi uzmanı,
e)
Çocuk ve ergen ruh sağlığı ve hastalıkları uzmanı,
f)
Fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzmanı,
g)
Ortopedi ve travmatoloji uzmanı.
(2)
Kurul başkanının teklifi ve başhekimin onayı ile diğer branşlardan çocuğun
hastalık durumuna göre kurula ilgili branş uzmanı davet edilebilir. Bu
hâlde ilgili branş uzmanı geçici Kurul üyesi olarak raporu imzalar.
(3)
Sağlık kurum ve kuruluşunda çocuk cerrahisi uzmanı bulunmadığı durumlarda
yerine genel cerrahi uzmanı, çocuk ruh sağlığı hastalıkları uzmanı
bulunmadığı durumlarda yerine ruh sağlığı ve hastalıkları uzmanı, çocuk nöroloji
uzmanı bulunmadığı durumlarda nöroloji uzmanı Kurula dâhil edilir.
(4)
Değerlendirilecek özel gereksinim alanı bu uzmanlık dalları dışında olması
hâlinde ilgili dal uzmanı kurula geçici üye olarak dâhil edilir.
(5)
Çocuğu izleyen hekim varsa Kurula dâhil edilir.
(6)
Tek bir uzmanlık dalını ilgilendiren özel gereksinim alanı için Kurul, o
gereksinim alanını ilgilendiren branştan en az üç uzman ve ÇÖZGER yetkili
hekiminden oluşur. Tek bir uzmanlık dalını ilgilendiren özel gereksinim
alanı çocuk sağlığı ve hastalıkları uzmanlık alanını ilgilendiriyorsa Kurul
en az iki uzman ve ÇÖZGER yetkili hekiminden oluşur.
(7)
Sağlık kurum ve kuruluşunda çocuğu izlemekte olan çocuk hekimi/ilgili uzman
hekim varsa, bu hekim rapor için değerlendirmeyi yaparak ÇÖZGER yetkili
hekimine yönlendirir. İzleyen hekim yoksa ÇÖZGER yetkili hekimi
değerlendirmeyi yapar.
(8)
Kurul, başkan ve tüm üyelerinin katılımıyla toplanır. İhtiyaç hâlinde çocuk
Kurulda görülebilir. Kararlar oy çokluğu ile alınır. Oyların eşit olması
hâlinde Kurul başkanının kullandığı oy yönünde karar alınmış sayılır.
ÇÖZGER ve Çocuklar İçin Terör, Kaza ve Yaralanmaya Bağlı Durum Bildirir
Sağlık Kurulu Raporu için iki ayrı kurul karar defterleri oluşturulur.
Karara itirazı olan üye, karar defterine muhalefet şerhini gerekçeli olarak
yazar ve imza atar. Karar defterine, kararın oy birliği veya oy çokluğu ile
verildiği yazılır ve heyete katılan üyeler tarafından imzalanır.
(9)
Kurulda görüşülen rapor, Kurul üyelerince mutlaka ıslak ve/veya elektronik
imza ile imzalanır. İlgiliye verilecek veya kurumuna gönderilecek rapor
nüshaları Kurula katılan bütün üyeler tarafından muhalefet gerekçesi
yazılmaksızın imzalanır.
(10)
Kurul başkanı; ikinci basamak sağlık kurum ve kuruluşlarında başhekim veya
başhekimin görevlendireceği uzman hekim; üçüncü basamak sağlık kurum ve
kuruluşlarında başhekim veya başhekimin görevlendirdiği eğitim
sorumlusudur.
(11)
Aynı dalda birden fazla uzman bulunması durumunda her bir uzman belirli
zaman aralıklarında Kurulda görevlendirilir.
Yetkili
sağlık kurum ve kuruluşları
MADDE
7 – (1)
Bu Yönetmelikte belirtilen raporları düzenlemeye yetkili sağlık kurum ve
kuruluşları ile hakem hastaneler Sağlık Bakanlığınca belirlenir ve
Bakanlığın internet sitesinde yayımlanır.
(2)
Yetkili olmayan sağlık kurum ve kuruluşları ile 6 ncı maddede belirtildiği
şekilde sağlık kurulunu teşkil edemeyen sağlık kurum ve kuruluşlarının
verdiği raporlar kurumlarca değerlendirmeye alınmaz.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
ÇÖZGER
ve Çocuklar İçin Terör, Kaza ve Yaralanmaya Bağlı Durum Bildirir Sağlık
Kurulu Raporunun Düzenlenme Usul ve Esasları
ÇÖZGER
düzenlenme usulü
MADDE
8 – (1)
ÇÖZGER için;
a)
Bakım veren kişi, başvuru dilekçesi ile ÇÖZGER vermeye yetkili olan sağlık
kuruluşuna başvurur. Sağlık kuruluşunda çocuğu takip etmekte olan hekim,
yoksa ÇÖZGER yetkili hekimi süreci başlatır.
b)
ÇÖZGER yetkili hekimi veya takip eden hekim, aileden çocuğun temel
gereksinimleri hakkında bilgi alır. Kendi alanına ilişkin gerekli
tetkikleri isteyerek çocuğun özel gereksinimini Ek-2’de yer alan Çocuk Özel
Gereksinim Alan Kılavuzu doğrultusunda değerlendirir. Çocuğun tanısı ve
özel gereksinimlerinin farklı uzmanlık dalını/dallarını ilgilendirmesi
durumunda, konsültasyon formu düzenleyerek çocuğu ilgili uzmanlara
yönlendirir.
c)
ÇÖZGER vermeye yetkili sağlık kuruluşunda, çocuk başvuru öncesinde
izlenmekte ise tanısı ve özel gereksinimleri için çocuğu izleyen
uzmanlardan görüşleri istenir.
ç)
İlgili diğer uzman hekimler tarafından konsültasyon formu, Ek-2’ye uygun
olarak eksiksiz doldurulur. Konsültasyon formuna poliklinik muayene tarihi,
poliklinik kayıt numarası, özel gereksinim durumuna ilişkin tanılar, ICD
kodları, klinik bulgular, radyolojik tetkikler ve laboratuvar bilgileri,
işlev ve etkinlik kısıtlılıkları ile kendi alanına ilişkin çocuğun özel
gereksinimleri ve gerekli olan hizmetler yazılarak imzalanır ve kaşelenir.
d)
Ek-1’de yer alan rapor formunun, Ek-2’ye uygun olarak klinik bulgular,
radyolojik tetkikler ve laboratuvar bilgileri, işlev ve etkinlik
kısıtlılıkları ve özel gereksinimler ve konsültasyon formunda yer alan
bilgiler, özel gereksinim durumuna ilişkin tanılar, var ise ICD kodlarının
eksiksiz doldurulduğu ÇÖZGER yetkili hekimi tarafından kontrol edilir ve
eksiklikler tamamlanır.
e)
Raporun başvuru yapılan sağlık kuruluşunca düzenlenmesi esastır. Sağlık
kuruluşunda rapor düzenleyecek ilgili branş hekiminin bulunmaması veya
gerekli tetkiklerin yapılamaması hâllerinde ÇÖZGER yetkili hekimi
tarafından konsültasyon formu ile birlikte en yakın sağlık kuruluşundan
konsültasyon ve tetkik hizmetleri alınarak rapor formu tamamlanır.
Tamamlanan rapor formları kurula sevk edilir.
f)
Kurula gelen bilgi, belge değerlendirilir ve gereği hâlinde çocuk da kurula
davet edilerek Ek-3’te yer alan tabloya göre özel gereksinim durumu rapora
yazılır. Raporda engel oranı yazılmaz. Özel gereksinim düzeylerinin engel
oranları ile ilgili mevzuatla uyumunda Ek-3’te yer alan tablo kullanılır.
g)
Birden fazla özel gereksinim alanı bulunanların, her bir özel gereksinimin
niteliği ve niceliği Ek-2’de yer alan açıklamalar doğrultusunda raporda
belirtilir. Gerektiğinde birden fazla özel gereksinim alanı işaretlenir.
İşaretlenen alanlardan en üst düzeyi özel gereksinim olarak kabul edilir.
Özel gereksinimler birden fazla olduğunda en üst düzeyde olan veya aynı düzeyde
birden fazla olduğunda hepsi birden özel gereksinim formuna işlenir, bunlar
arasında matematiksel işlem sayısal değerler ve formüller ile hesaplanmaz.
ğ)
Rapor, sisteme kaydedilir. Sistemden rapor numarası alınmadan düzenlenen
raporlar geçersiz rapor olarak değerlendirilir.
h)
Rapor kurum müracaatlarında üç, kişisel müracaatlarda iki nüsha olarak
düzenlenir. Raporun bir nüshası bakım veren kişiye verilir. Kurum
müracaatlarında raporun bir nüshası raporu isteyen kuruma bildirilir.
İhtiyaç hâlinde rapor nüshaları başhekimlik onayı ile çoğaltılır.
ı)
Talep edilmesi hâlinde çocuğun özel gereksinimi dikkate alınarak
çalıştırılamayacağı işlerin niteliği rapora mutlaka yazılır.
i)
Bireylerden engellilik durumu sürekli olarak tekerlekli sandalye veya sedye
kullanımını gerektirecek nitelikte olanlar ile sadece engelliliğine uygun
hareket ettirici özel tertibatlı otomobil dışında kalan araç ve taşıt
kullanabilecek olanların durumu raporun açıklama kısmına yazılar.
j)
15 yaşını doldurmuş çocuklar için düzenlenecek olan raporda çocuğun
fotoğrafının bulunması zorunludur.
k)
Rapor başvuru tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde tamamlanır.
Çocuklar
İçin Terör, Kaza ve Yaralanmaya Bağlı Durum Bildirir Sağlık Kurulu
Raporunun düzenlenme usulü
MADDE
9 – (1)
İş kazası ve/veya meslek hastalığı dışındaki terör/kaza/yaralanma nedeni
ile meydana gelen özel gereksinimlerde Ek-4’te yer alan Çocuklar İçin
Terör, Kaza ve Yaralanmaya Bağlı Durum Bildirir Sağlık Kurulu Raporu
düzenlenir.
(2)
Çocuklar İçin Terör, Kaza ve Yaralanmaya Bağlı Durum Bildirir Sağlık Kurulu
Raporu, kurumlar tarafından resmi yazı ile terör/kaza/yaralanmaya ilişkin
belgelerle birlikte yetkili sağlık kuruluşundan talep edilir. Rapor
düzenlenmesine ilişkin süreç 8 inci maddeye göre yürütülür.
(3)
Bu raporlar Ek-2’ye göre düzenlenir. Raporda, var olan kronik hastalıklara
ilişkin fonksiyon kayıpları belirtilmez. Çocuklar İçin Terör, Kaza ve
Yaralanmaya Bağlı Durum Bildirir Sağlık Kurulu Raporlarında tıbbi tedavi ve
rehabilitasyon süreci esnasında süreli, tamamlandıktan sonra sürekli/süreli
rapor verilmek üzere fonksiyon kayıplarının değerlendirilmesi yapılır.
ÇÖZGER
ve Çocuklar İçin Terör, Kaza ve Yaralanmaya Bağlı Durum Bildirir Sağlık
Kurulu Raporunun düzenleme esasları
MADDE
10 – (1)
Çocukların elde edeceği sosyal haklar, hizmetler veya kazanımlar raporlar
dikkate alınarak ilgili kurumlarca ayrıca belirlenir. Raporlar, tek başına
hakların verilmesi için dayanak teşkil etmez. İlgili mevzuata göre diğer
şartların da ayrıca sağlanması zorunludur.
(2)
Çocukların özel gereksinimlerini belirleme, sınıflandırma, derecelendirme,
belgeleme, uygulama ve diğer süreçlerde sözlü, yazılı, davranış ya da tutum
olarak herhangi bir ayrımcılık yapılmaz ve 24/3/2016 tarihli ve 6698 sayılı
Kişisel Verilerin Korunması Kanunu ile 20/10/2016 tarihli ve 29863 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Kişisel Sağlık Verilerinin İşlenmesi ve
Mahremiyetinin Sağlanması Hakkında Yönetmeliğe uygun hareket edilir.
(3)
Çocuğun tüm bedensel yapı ve işlevi, çevresel ve bireysel etmenleri ile
ilgili çocuk, ailesi veya bakım veren kişilerin görüşleri temel alınarak
gereğinde ilgili alanlardaki uzman hekim, fizyoterapist, ergoterapist,
odyolog, psikolog, sosyal çalışmacı ve ilgili meslek personelinin görüş ve
katkısı ile aile merkezli bütüncül değerlendirme yapılabilir.
(4)
Çocukların özel gereksinimleri, Ek-2’de hastalığın adı yer almasa bile
vücut sistemleri üzerinden fonksiyon kayıpları değerlendirilerek
belirlenir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Raporların
Geçerlilik Süresi ve İtiraz
Raporların
geçerlilik süresi
MADDE
11 – (1)
Rapor sürekli veya süreli olarak düzenlenir, raporda geçerlilik süresi
mutlaka belirtilir.
(2)
Çocuğun gereksinim durumunun ilaç tedavisi, cerrahi tedavi ve/veya
rehabilitasyon uygulamaları ile zaman içinde azalma ihtimali olduğu ve
hastalık bulgularının tam olarak görülemediği hâllerde süreli rapor
düzenlenir.
(3)
Çocuğun gereksinim durumunun sabit kalması veya artması söz konusu olan
hastalıklar için sürekli rapor düzenlenir.
(4)
Çocuğun özel gereksiniminin değişmesi hâlinde bakım veren kişinin talebi ve
ilgili branş hekiminin kurula sevki uygun görmesi üzerine süre aranmaksızın
çocuğun özel gereksinimi yeniden değerlendirilir ve yeni rapor düzenlenir.
(5)
Kurumların ilgili mevzuatı gereğince, gerekçesi belirtilerek yazılı kontrol
muayenesi talebinde bulunulması durumunda sağlık kuruluşunca yeniden rapor
düzenlenir.
(6)
Bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde sürekli raporu bulunanlar ile süreli
raporu bulunup rapor süresi devam edenlerin raporları Terör, Kaza ve
Yaralanmaya Bağlı Durum Bildirir Sağlık Kurulu Raporları hariç ilgililerin
18 yaşını doldurdukları tarih itibarıyla geçersiz hâle gelir. Bu Yönetmelik
hükümleri çerçevesinde alınan raporlarda 18 yaşını doldurmasına üç aydan
kısa bir süre kalması durumunda, talep üzerine Erişkinler İçin Engellilik
Değerlendirmesi Hakkında Yönetmelik hükümleri çerçevesinde tekrar rapor
verilebilir. Başvuruda bulunanlar için mezkûr Yönetmelik hükümleri
çerçevesinde düzenlenecek engelli sağlık kurulu raporları, ilgililerin 18
yaşını doldurdukları tarihten itibaren geçerli sayılır.
(7)
Süreli olarak düzenlenen raporlarda, sürenin bitmesine altı aydan kısa bir
süre kalması durumunda, çocuğa bakım veren kişinin talebi üzerine tekrar
rapor verilebilir.
Raporlara
itiraz
MADDE
12 – (1)
Raporlara, bakım veren kişi veya raporu talep eden kurum tarafından
müdürlüğe itiraz edilir. Kişisel rapor itirazları, ilgilisine teslim
tarihinden itibaren otuz gün içerisinde yapılır. Süresinde yapılmayan
itirazlar değerlendirilmez. Kurum itirazları gerekçe belirtilerek yazı ile
yapılır. Kurum itirazlarında süre aranmaz.
(2)
Rapora itiraz edilmesi hâlinde çocuk müdürlük tarafından yetkili en yakın
farklı bir sağlık kuruluşuna ya da önceki raporu farklı sağlık kuruluşundan
alınmış ise sürekli izleminin yapıldığı sağlık kuruluşuna gönderilir.
İtiraz edilen rapor ile itiraz üzerine verilen rapordaki kararlar aynı
yönde ise rapor kesinleşir. Rapor sonuçlarının farklı olması ve itirazın
devam etmesi hâlinde, müdürlük tarafından en yakın hakem hastaneye
yönlendirilir. Hakem hastane tarafından verilen karar kesindir.
(3)
İlk veya itiraza istinaden alınan ikinci rapor hakem hastaneden alınmış
olsa dahi hakem hastane raporu olarak kabul edilmez.
(4)
Süreli/sürekli verilen raporlar ile ilgili olarak kontrol muayeneleri dışında
herhangi bir sebeple kurum tarafından yeni bir rapor istenmesi durumunda,
ilgili kurumun gerekçeli yazısına istinaden müdürlük tarafından, bu
maddenin birinci ve ikinci fıkralara göre işlem yürütülür.
(5)
Hakem hastane kararı ile süresinde itiraz edilmeyerek kesinleşen rapor
hakkında aynı gereksinim alanı ile ilgili yeni rapor başvurusu en erken
altı ay sonra kabul edilir.
(6)
Terör, kaza ve yaralanma nedeniyle verilen, ilaç tedavisi, cerrahi tedavi
ve/veya rehabilitasyon ile engel oranının değişmeyeceği hakem hastane
kararı ile kesinleşen sürekli ibareli raporlar için yeni rapor başvurusu
kabul edilmez.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli
ve Son Hükümler
Vergi
indirimine esas raporlar
MADDE
13 – (1)
193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu hükümlerine göre, gelir vergisi indirimine
esas olmak üzere düzenlenen raporlarda, raporu düzenleyen sağlık kurum ve
kuruluşları tarafından işverenin bulunduğu yerdeki İl Vergi Dairesi
Başkanlığına, Vergi Dairesi Başkanlığı olmayan illerde ise İl
Defterdarlığına gönderilen ÇÖZGER esas alınır.
Atıflar
MADDE
14 – (1)
30/3/2013 tarihli ve 28603 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Özürlülük
Ölçütü, Sınıflandırması ve Özürlülere Verilecek Sağlık Kurulu Raporları
Hakkında Yönetmelik ve ilgili mülga mevzuat hükümlerine çocuk bakımından
yapılan atıflar bu Yönetmelik hükümlerine yapılmış sayılır.
Kazanılmış
haklar
MADDE
15 – (1)
Bu Yönetmelikte geçen “Çok ileri düzeyde ÖGV”, “Belirgin ÖGV” ve “Özel
koşul gereksinimi var (ÖKGV)” ifadeleri, ilgili mevzuatın uygulanması
açısından ağır engellilik durumunu ifade eder.
(2)
Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce engelliler için düzenlenmiş
sağlık kurulu raporlarıyla belirlenmiş olan tüm vücut fonksiyon kaybı
oranları geçerli olup, bu oranlar ile sağlanmış eğitim, sosyal destek ve
yardım hizmetlerinin sürdürülebilmesi için süreli raporlarda rapor
süresinin bitimine kadar kurumlarca rapor istenemez. Sağlık kurum ve
kuruluşları tarafından 6/6/2002 tarihli ve 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi
Kanununun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (2) numaralı bendinin
uygulamasında, 1/8/2002 tarihinden önce alınmış sağlık kurulu raporları ile
süresinin bitmesine altı aydan az kalmış sağlık kurulu raporları hariç
yeniden rapor düzenlenemez. İlgilinin 18 yaşını doldurduğu tarihe kadar
kurumlarca rapor istenmez ve sağlık kurum ve kuruluşları tarafından yeniden
rapor düzenlenmez.
(3)
Ancak bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce düzenlenen;
a)
Süreli engelli sağlık kurulu raporlarına ilişkin yeniden sağlık kurum ve
kuruluşuna sevk işlemleri uyarınca düzenlenecek raporlar,
b)
Engelli sağlık kurulu raporlarına ilişkin ilgililer veya kurumlarca yapılan
itirazlar,
c)
Hakkında engelli sağlık kurulu raporu düzenlenen kişi, vasisi veya
kurumlarca yapılan yeni rapor başvuruları, kontrol muayeneleri,
bu
Yönetmelik hükümlerine göre sonuçlandırılır.
Elektronik
imzalı veri paylaşımı
MADDE
16 – (1)
Bu Yönetmeliğe ilişkin sistem Sağlık Bakanlığı tarafından oluşturulur ve
yürütülür.
(2)
Yetkili sağlık kurum ve kuruluşları tarafından düzenlenen raporlara ait kayıtlar
sistemde tutulur. Bakım veren kişinin yazılı rızası alınarak raporlar
sistem üzerinden ilgili kamu kurumlarınca paylaşılır.
Çocuklar
İçin Terör, Kaza ve Yaralanmaya Bağlı Durum Bildirir Sağlık Kurulu
Raporunun ücreti
MADDE
17 – (1)
Çocuklar İçin Terör, Kaza ve Yaralanmaya Bağlı Durum Bildirir Sağlık Kurulu
Raporunun ücreti ile bu durumların tespitine yönelik işlem bedelleri
kurumlarca karşılanır. Rapora itiraz edilmesi hâlinde rapor ücreti ile bu
durumların tespitine yönelik işlem bedelleri itiraz eden kişi ise kişi
tarafından, kurum ise kurum tarafından karşılanır.
Raporların
elektronik ortamda düzenlenmesi
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1)
Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren rapor vermeye yetkili
sağlık kurum ve kuruluşları raporların elektronik ortamda düzenlenmesine
dair sistemlerini bir yıl içerisinde tamamlar. Elektronik imzalı veri
paylaşım sisteminin gerçekleşmesini müteakiben kurumlara yazılı belge
düzenleme işlemleri sonlandırılır.
ÇÖZGER
yetkilendirmeleri
GEÇİCİ
MADDE 2 – (Ek:RG-10/3/2019-30710)
(1)
Bakanlıkça ÇÖZGER yetkili hekim eğitimleri tamamlanarak ÇÖZGER yetkili
sağlık kurum ve kuruluşları belirlenene kadar geçecek sürede raporlar,
ÇÖZGER düzenlenme usulündeki ÇÖZGER yetkili hekimi ile ilgili hükümler
uygulanmaksızın, Bakanlığın internet sitesinde hâlihazırda yayımlanmış olan
engelli sağlık kurulu raporu vermeye yetkili hastaneler tarafından ve
kurullarda ÇÖZGER yetkili hekimi bulunmaksızın düzenlenmeye devam edilir.
Yürürlük
MADDE
18 – (1)
Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı, Hazine ve Maliye Bakanlığı ve
Sağlık Bakanlığı tarafından müştereken hazırlanan bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
19 – (1)
Bu Yönetmelik hükümlerini Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanı ve
Sağlık Bakanı müştereken yürütür.
Ekleri için
tıklayınız
|