BENZİN VE NAFTANIN
DEPOLANMASI VE DAĞITILMASINDAN
KAYNAKLANAN UÇUCU ORGANİK
BİLEŞİK EMİSYONLARININ
KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve
Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1)
Bu Yönetmeliğin amacı, benzin ve naftanın depolanması, dolumu, bir
terminalden diğerine veya bir terminalden akaryakıt istasyonuna nakliyesi
ile akaryakıt istasyonlarında motorlu taşıtlara yakıt doldurulması
sırasında yapılan/kullanılan işlem, tesis ve tankerlerden salınan uçucu
organik bileşikleri azaltmak sureti ile hava kirliliği ile mücadele
etmektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1)
Bu Yönetmelik; benzin ve naftanın terminallerde veya akaryakıt
istasyonlarında depolanması ve dolumu için kullanılan her türlü düzeneği ve
ayrıca benzin ve naftanın terminaller arası veya bir terminalden akaryakıt
istasyonuna taşınması için kullanılan tankerler ile akaryakıt
istasyonlarının kurulumu ve işletimine ilişkin gereklilikleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1)
Bu Yönetmelik;
a) 9/8/1983
tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununa,
b) 10/7/2018
tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1 sayılı
Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinde Çevre
ve Şehircilik Bakanlığının Teşkilat ve Görevlerini düzenleyen 3 üncü bölüm
hükümlerine,
c) Avrupa
Birliğinin 94/63/EC ve 2009/126/EC sayılı direktiflerine,
dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1)
Bu Yönetmelikte geçen;
a) Akaryakıt
istasyonu: Dağıtıcı veya bunlarla tek elden satış sözleşmesi yapmış
bayilerce ilgili mevzuata uygun (teknik, kalite ve güvenlik) olarak
kurulup, bir veya farklı alt başlıktan birer akaryakıt dağıtıcısının
tescilli markası altında faaliyette bulunan ve esas itibarıyla araçların
akaryakıt, madeni yağ, otogaz LPG, temizlik ve ihtiyari olarak bakım ile
kullanıcıların tüplü LPG hariç diğer asgari ihtiyaçlarını karşılayacak
imkanları sunan yerleri,
b) Bakanlık:
Çevre ve Şehircilik Bakanlığını,
c) (Değişik:RG-23/12/2020-31343)
Benzin: TS EN 228 standardına uygun, RID Bölüm 3.2 veya ADR Ek-A Bölüm
3.2.1 Tablo A’nın 1203 numaralı UN maddesine tekabül eden ve motorlu
taşıtlara yönelik yakıt olarak kullanılması planlanan ve Enerji Piyasası
Düzenleme Kurumu tarafından ilgili mevzuatı uyarınca belirlenen akaryakıtı,
ç) Buhar
dengeleme sistemi: Bir depolama tankı veya tankerin dolumu esnasında yer
değiştiren buharları yakalamak için kullanılan gerekli bağlantı sistemini,
d) Buhar geri
kazanım (BGK) ünitesi: Benzin ve nafta buharlarının geri kazanımının
yapıldığı ekipmanı,
e) Buhar: Benzin
ve naftadan buharlaşan her türlü gaz halindeki uçucu organik bileşiği,
f) Buhar/benzin
oranı: Akaryakıt istasyonlarındaki Faz II buhar geri kazanım sisteminden
geçen benzinin atmosfer basıncındaki hacmi ile motorlu araç depolarına
dolumu yapılan benzinin hacmi arasındaki oranı,
g) Buharların
geçici depolanması: Buharların geri kazanılmak üzere bir terminaldeki sabit
tavanlı tank içerisinde depolanmasını,
ğ) Buhar tutma
verimi: Akaryakıt istasyonlarında BGK ünitesinin olmaması durumunda
atmosfere salınacak yakıt buharı miktarı ile buhar geri kazanım ünitesiyle
tutulacak buhar miktarının bir yüzde olarak oranı,
h) Depolama
tesisi: Bir terminalde benzin ve naftanın depolanması amacı ile kullanılan
her türlü sabit tankı,
ı) Dolum adası: Bir
terminalde benzin ve naftanın herhangi bir zamanda karayolu tankerine
doldurulabildiği herhangi bir yapıyı,
i) Faz I: Benzin
ve naftanın terminallerde depolanması, dolumu, bir terminalden diğerine
veya terminallerden akaryakıt istasyonlarına dağıtımı esnasında oluşacak
uçucu organik bileşik (UOB) emisyonlarının kontrolü için zorunlulukları,
j) Faz II:
Akaryakıt istasyonlarında benzin ve naftanın motorlu taşıt yakıt depolarına
ikmali sırasında oluşacak uçucu organik bileşik (UOB) emisyonlarının
kontrolü için zorunlulukları,
k) İşletmeci: Bu
Yönetmelik kapsamındaki tesisleri, terminalleri, akaryakıt istasyonlarını
işleten ve 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu hükümlerine göre Enerji
Piyasası Düzenleme Kurumu tarafından lisanslandırılmış gerçek veya tüzel kişiyi,
l) (Değişik:RG-23/12/2020-31343)
Mevcut: 1/1/2021 tarihinden önce; 17/6/2004 tarihli ve 25495 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Petrol Piyasası Lisans Yönetmeliği kapsamında
lisans almış olan petrol depolama tesisleri, akaryakıt istasyonları ile imal
edilmiş karayolu tankerlerini ve/veya demiryolu tankerlerini (sarnıç
vagonları),
m) (Değişik:RG-23/12/2020-31343)
Nafta: RID Bölüm 3.2 veya ADR Ek-A Bölüm 3.2.1 Tablo A’nın 1268 numaralı UN
maddesine tekabül eden ve motorlu taşıtlara yönelik yakıt olarak
kullanılması planlanan Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu tarafından ilgili
mevzuatı uyarınca belirlenen akaryakıtı,
n) Organik
maddelerin kütlesel debisi: Uçucu organik bileşiklerin bir saat süresince
salınan kütlece Toplam Organik Karbon (TOK) olarak miktarını,
o) Otomatik
izleme kontrol sistemi: Faz II BGK sisteminin işleyişine ilişkin arızaları
tespit edip ileten sistemi,
ö) Sanayi
Kaynaklı Hava Kirliliğinin Kontrolü (SKHKK) Yönetmeliği: 3/7/2009 tarihli
ve 27277 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan yönetmeliği,
p) Tanker: Benzin
ve naftanın karayolu ve demiryolu ile bir terminalden bir başka terminale
veya bir terminalden bir akaryakıt istasyonuna taşınması amacı ile
kullanılan her türlü hareketli tankı,
r) Terminal:
Benzin ve naftanın, depolandığı ve karayolu ile demiryolu tankerlerine
dolumunun yapıldığı işletme alanını,
s) Uçucu organik
bileşik (UOB) emisyonları: Bir tesis tarafından salınan metan hariç uçucu
organik bileşikleri,
ş) Ürün çıktı
miktarı: Son üç yıl içerisinde bir terminaldeki depolama tanklarından
tankerlere veya tankerlerden akaryakıt istasyonlarındaki depolama
tanklarına doldurulan toplam yıllık en fazla benzin ve nafta miktarını,
t) Yeni: Mevcut
tanımı dışında kalan terminal, akaryakıt istasyonu veya tankerleri,
u) Yerleşim yeri:
Kendisine ulaşan karayolları üzerinde sınırının başlangıcı ve bitimi bir
işaret levhası ile belirlenmiş olan yerleşme, çalışma ve barınma amacı ile
insanların yararlandıkları yapı ve tesislerin bir arada bulunduğu ve
karayolu trafiğine etkileri tespit edilmiş ve idari taksimatla belirlenmiş
olan il, ilçe, köy veya mezra gibi yerleri,
ü)
Yetkilendirilmiş Kurum/Kuruluş: Bu Yönetmeliğe göre kurulması gereken
sistemlerin uygun olarak çalışır vaziyette olduğunu kontrol eden Çevre ve
Şehircilik Bakanlığı tarafından yetkilendirilmiş kuruluşu,
v) Yükleme
tesisi: Bir terminalde benzin veya naftanın tankere yüklenebileceği bir
veya birden fazla dolum adası içeren herhangi bir tesisi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Tesis Tasarım ve İşletme
Gereklilikleri
Terminallerdeki
depolama tesisleri
MADDE 5 – (1)
Yer üstü depolama tanklarının dış duvarlarının ve tavanının, toplam
radyasyon ısı yansıtma seviyesi RAL kodu referans alınarak %70 veya
üzerinde olan renkle boyanması gereklidir. Bakanlık; devlet tarafından ilan
edilen özel alanların korunması için bu maddeye muafiyet getirebilir.
(2) Sabit tavanlı
depolama tanklarının;
a) Tankın zarar
görmesinin engellenmesi amacıyla yüksek basınç nefeslikleri ve düşük basınç
nefeslikleri ile donatılmaları,
b) Bu
Yönetmeliğin 6 ncı maddesinde tanımlanan gerekliliklere uygun buhar geri
kazanım ünitelerine bağlanmaları ve bu tesislerin Tablo 1’de yer alan buhar
geri kazanım ünitesi çıkışındaki UOB emisyonu sınır değerlerini
sağlamaları,
gerekir.
(3) İçten/dıştan
yüzer tavanlı depolama tanklarının;
a) Buhar tutma
kontrolleri bulunmayan sabit tavanlı tanka kıyasla genel buhar tutma
kapasitesi %95 veya üzeri olacak şekilde tasarlanması ve belgelendirilmesi,
b) Bu amaçla
uygun contalar ile donatılması,
gerekir.
(4) Bu
Yönetmeliğin Ek-1 maddesinde belirtilen alttan dolum şartlarını sağladığına
dair yetkilendirilmiş kurum/kuruluşlarca sertifikalandırılan tankerlerin
alttan dolumu zorunludur. Söz konusu tankerler üstten açık doluma alınmaz.
Terminallerdeki
tankerlerin dolumu ve boşaltımı
MADDE 6 – (1)
(Değişik:RG-23/12/2020-31343) İşletmeci, benzin ve naftanın
tankerlere dolum ve boşaltım işlemlerinde açığa çıkan uçucu organik
buharları, sızdırmaz bir bağlantı hattı vasıtasıyla bir buhar geri kazanım
ünitesine yönlendirmek ve sistemin çalışır vaziyette olmasını sağlamakla
yükümlüdür. Boşaltım, yüzer tavanlı tanka yapılıyorsa buhar geri kazanım
sistemine bağlantı zorunlu değildir.
(2) İşletmeci,
buhar geri kazanım sistemi ile bu sisteme bağlı cihazların, buhar geri
kazanımı esnasında güvenlik nedeniyle ortaya çıkan emisyonlar haricinde
atmosfere buhar salmaması amacıyla, bir iç kilitleme cihazı kullanarak
benzin ve naftanın akışının engellenmesini ve sadece buhar geri kazanım
sisteminin bağlı olması durumunda akışa izin verilmesini sağlar.
(3) Buhar geri
kazanım ünitesi çıkışındaki UOB emisyonu TOK cinsinden Tablo 1’deki sınır
değerleri aşamaz.
Tablo 1. Buhar
geri kazanım ünitesi çıkışındaki UOB emisyonu sınır değerleri
Terminal Benzin ve Nafta
Depolama Kapasitesi
|
UOB Emisyonu
|
>5.000 ton
|
10 g/Nm3
|
< 5.000 ton
|
15 g/Nm3
|
(4) Terminallerde
tankerlerin alttan dolumuna imkan veren dolum adaları bulunması ve
çalıştırılması gerekir.
(5) İşletmeci,
alttan dolum esnasında bir buhar sızıntısı durumunda dolum adasındaki tüm
dolum işlemlerinin durdurulmasını temin edecek ekipmanları dolum adasında
kurdurmalı ve bir buhar sızıntısı durumunda durdurma işlemlerini sağlar.
(6) Tankerlere
üstten dolum yapılmasına izin verildiği geçiş süreleri boyunca, işletmeci,
dolum esnasında sıçramanın engellenmesi için dolum kolu çıkışının tankerin
alt bölümüne yakın bir yerde tutulmasını sağlar.
Tankerler
MADDE 7 – (1)
Tankerler benzin/naftanın boşaltılmasının ardından kalıntı buharların
tanker içerisinde tutulmasını sağlayacak, terminallerde ve/veya akaryakıt
istasyonlarında bulunan depolama tanklarından kaynaklanan buharları alacak
ve muhafaza edecek şekilde tasarlanır ve çalıştırılır.
(2) Alttan
dolumlu karayolu tankerleri, tehlikeli madde taşımacılığına ilişkin
uluslararası mevzuat kapsamında karayolu tankerlerinin muayene faaliyetlerini
yürüten ve Bakanlık tarafından yetkilendirilmiş kurum/kuruluş tarafından bu
Yönetmeliğin Ek-1’inde belirtilen alttan dolum özelliğine sahip olduğunun
kontrolü amacı ile muayene yapılarak sertifikalandırılır.
(3) (Değişik:RG-23/12/2020-31343)
Benzin ve nafta taşımacılığında kullanılan ve tehlikeli madde
taşımacılığına ilişkin uluslararası mevzuatta öngörülen tank koduna göre
daha üst teknik seviyede özellikler taşıyan ve birinci fıkrada belirtilen
özellikleri sağladığı yetkilendirilmiş kurum/kuruluş tarafından raporlanan
kapalı doluma göre tasarlanmış tankerlerde bu Yönetmeliğin Ek-1’inde yer
alan hükümler aranmaz.
(4) Demiryolu
tankerleri, tehlikeli maddelerin demiryolu ile taşınmasına ilişkin mevzuata
uygun olması gerekir.
(5)
(Ek:RG-23/12/2020-31343) Tankerlerde bu Yönetmelik kapsamında
yapılmasına ihtiyaç duyulan tadilatlar, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığınca
tehlikeli madde taşımacılığı kapsamında yürürlüğe konulan mevzuatta
belirtilen hususlara uygun yapılır.
(6) (Ek:RG-23/12/2020-31343)
Tankerlerin bu Yönetmelik kapsamındaki muayeneleri, Ulaştırma ve
Altyapı Bakanlığınca tehlikeli madde taşımacılığı kapsamında yürürlüğe
konulan mevzuatta akaryakıt tankerleri için belirtilen periyotlarda,
Bakanlık tarafından yetkilendirilmiş kuruluş tarafından yapılır. Bakanlık
tarafından yetkilendirilmiş kurum/kuruluşun, yetkilendirmeden sonra iki yıl
içinde bu Yönetmelikte belirtilen hususları TS EN ISO 17020 standardı
kapsamına ekletmesi gerekir.
Akaryakıt
istasyonlarındaki depolama tanklarına yapılan dolum işlemleri
MADDE 8 – (1)
Benzin ve naftanın tankerlerden akaryakıt istasyonlarındaki depolama
tanklarına aktarımı esnasında, akaryakıt istasyonundaki depolama tankı ile
tanker arasında açığa çıkan buharların, buhar sızdırmaz bir bağlantı hattı
ile tankere geri verilmesi gerekir.
Akaryakıt
istasyonları
MADDE 9 – (1)
Akaryakıt istasyonları; benzin ve nafta ikmali esnasında araç deposundan
yer değiştiren buharın, BGK sistemi ile tutulmasını veya söz konusu
buharların akaryakıt istasyonunun depolama tankına geri gönderilmesini
sağlayacak şekilde faaliyet gösterir.
(2) (Değişik:RG-23/12/2020-31343)
Akaryakıt istasyonlarındaki buhar tutma sistemlerinin yetkilendirilmiş
kurum/kuruluşça TS EN 16321-1 ve TS EN 16321-2 Standartlarına göre uygunluk
değerlendirmesi yapılır. Değerlendirme sonuçlarını gösteren
belgenin/raporun işletme sahasında saklanması ve talep üzerine Bakanlığa
ibraz edilmesi gerekir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İzleme, Kontrol ve Denetim
Ölçüm şartları
MADDE 10 –
(Değişik:RG-23/12/2020-31343)
(1) Tesislerde emisyon
ölçüm yerleri Türk Standartlarına, EN, ISO, IEC ve EPA normlarına uygun
teknik yönden hatasız ve tehlike yaratmayacak biçimde ölçüm yapmaya uygun,
kolayca ulaşılabilir ve ölçüm için gerekli bağlantıları yapmaya imkan
verecek şekilde işletme/tesis yetkililerince hazırlatılır. Emisyon ölçüm
yerleri ile ilgili teknik detaylar Bakanlıkça belirlenir.
İzleme ve
kontrol
MADDE 11 – (1)
(Değişik:RG-23/12/2020-31343) İşletmeci, bu Yönetmeliğin 5, 6, 8 ve
9 uncu maddelerindeki hükümler ile buhar geri kazanım (BGK) ünitesinin
buhar dengeleme sistemi ile bir bütün olarak Ek-2’de yer alan hükümlere
göre uygunluğunu, faaliyete geçmeden önce ilk kez ve sonrasında periyodik
olarak her 3 yılda bir Bakanlık tarafından yetkilendirilmiş kurum/kuruluşa
doğrulatır. Bakanlık tarafından yetkilendirilmiş kurum/kuruluşun,
yetkilendirmeden sonra 2 yıl içinde bu Yönetmelikte belirtilen hususları TS
EN ISO 17020 standardı kapsamına ekletmesi gerekir.
(2) İşletmeci,
bağlantı hatları ve boru tesisatlarının sızıntılara karşı düzenli olarak
kontrol edilmesini sağlar.
(3) İşletmeci,
akaryakıt istasyonunun bu Yönetmeliğin 9 uncu maddesi uyarınca uygunluğunun
denetimi ve izlenmesine ilişkin gerekli düzenlemeleri yapmak, bilgi ve
belgeleri vermek ve her türlü kolaylığı sağlamakla yükümlüdür.
(4) (Ek:RG-23/12/2020-31343)
Bu Yönetmelik kapsamında yeni tadilat yapılacak terminaller ve
akaryakıt istasyonlarının başvuruları hariç olmak üzere, doğrulama
başvuruları, işletmeci tarafından; ilgili yılın Ocak ayının başından 31
Mart’a kadar yetkilendirilmiş kurum/kuruluşa yapılır.
Buhar geri
kazanım ünitelerinde emisyon ölçümleri
MADDE 12 – (1)
İşletmeci, buhar geri kazanım ünitesinin faaliyete geçmesinden itibaren
altı ay içerisinde ve sonrasında periyodik olarak iki yılda bir buhar geri
kazanım ünitesi çıkış konsantrasyonlarını Bakanlıktan yeterlilik almış bir
ölçüm firmasına ölçtürür.
(2) Organik
maddelere ilişkin emisyonların ölçümünde aşağıdaki hükümlere uyulur:
a) Ölçümlerin
ulusal ve/veya uluslararası standartlarda belirtilen metodlar ve uygun izleme
araçları ile gerçekleştirilmesi gerekir.
b) Kullanılan
ekipman, kalibrasyon gazı ve kullanılan yöntem nedeniyle ortaya çıkan
toplam ölçüm hatası ölçülen değerin %10'unu aşamaz. Ölçümlerde kullanılan
ekipmanlar en az 3 g/Nm3 değerini
ölçebilir nitelikte olmalıdır. Ölçülen değerin doğruluğu en az %95 güven
aralığında olması gerekir.
Buhar geri
kazanım ünitelerinde raporlama ve denetimlere ilişkin belgeler
MADDE 13 – (1)
İşletmecinin, buhar geri kazanım ünitesinin faaliyete geçmesinden itibaren
altı ay içerisinde ve sonrasında periyodik olarak her iki yılda bir ölçüm
gerçekleştirmesi ve SKHKK Yönetmeliği Ek-11’inde yer alan emisyon ölçüm
rapor formatına uygun olarak raporlaması gerekir. İşletmecinin bu
raporları; çevre izni başvurusu sırasında, denetimlerde ve Bakanlık
tarafından talep edilmesi halinde sunması gerekir.
(2) İşletmeci
tarafından; bu Yönetmelik kapsamında istenen tüm sertifikalar ile ölçüm ve
kontrol raporlarının işletme sahasında beş yıl süre ile muhafaza edilmesi
gerekir.
(3) Periyodik
ölçümler haricinde tesislere ilişkin raporlara yönelik bir nüshanın,
gerçekleştirilen denetim veya ölçümlerden itibaren 4 hafta içerisinde
işletmeci tarafından Bakanlığa ibraz edilmesi gerekir. Tankerler söz konusu
olduğunda, ilgili raporun aslı veya bir nüshası talep üzerine Bakanlığa
ibraz edilir.
Akaryakıt
istasyonlarında denetim
MADDE 14 – (1)
İşletmecinin akaryakıt istasyonu faaliyete geçmeden önce yeni akaryakıt
istasyonuna ilişkin bilgileri Bakanlığa bildirmesi gerekir.
(2) İşletmecinin
Faz II buhar geri kazanım sistemi faaliyete geçtikten sonraki ilk 6 hafta
içinde ve her (Değişik ibare:RG-23/12/2020-31343) 3 yılda
bir uygunluğunu yetkilendirilmiş kurum/kuruluşa onaylatması gerekir.
(3) (Mülga:RG-23/12/2020-31343)
(4)
Gerçekleştirilen denetimde uygunsuzluk ortaya çıkması durumunda, işletmeci (Değişik
ibare:RG-23/12/2020-31343) en geç bir ay içerisinde
uygunsuzluğun giderilmesini temin eder. Denetimi takip eden 6 hafta
içerisinde ise yetkilendirilmiş kurum/kuruluş tarafından uygunsuzluğun
giderildiğine ilişkin denetimin tekrar edilmesi gerekir.
Akaryakıt
istasyonlarında raporlama
MADDE 15 – (1)
Akaryakıt istasyonlarında, yetkilendirilmiş kurum/kuruluş tarafından
gerçekleştirilen denetim sonuç raporlarının, denetimi takip eden 4 hafta
içinde Bakanlığa sunulması gerekir.
(2) İşletmecinin;
bu Yönetmelik kapsamında istenen tüm sertifikalar ile ölçüm ve kontrol
raporlarını işletme sahasında beş yıl süre ile muhafaza etmesi gerekir.
(3) (Değişik:RG-23/12/2020-31343)
İşletmecinin; sistemde arıza olması durumunda söz konusu arızaların en geç
2 ay içerisinde giderilmesini sağlaması ve otomatik izleme ile sistemde
gerçekleştirilen onarım sonuçlarını yetkilendirilmiş kurum/kuruluşa tekrar
doğrulama başvurusu ile birlikte iletmesi gerekir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Diğer
gereklilikler
MADDE 16 – (1)
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından 24/10/2013 tarihli ve 28801
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tehlikeli Maddelerin Karayoluyla
Taşınması Hakkında Yönetmelik ve diğer ilgili mevzuat gereğince aksi bir
durum oluşturmaması halinde, Bakanlığın Çevre Kanununa dayalı olarak ve
Sanayi Kaynaklı Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliğinin 15 inci maddesi
ve Ek-9’u gereği tesislerden ek düzenleme veya sürekli tedbir talep etme
hakkı saklıdır. Bakanlık işletmeye ek düzenlemeler için geçiş süresi verir.
(2) Benzin buharı
geri kazanım sistemi kurulu akaryakıt istasyonları, benzin dispenser
pompaları üzerinde veya bunların bulunduğu alanda bir buhar geri kazanım
sisteminin kullanıldığına dair tüketicileri bilgilendiren bir işaret,
bildirim aracı (etiket) bulundurur.
(3) (Değişik:RG-23/12/2020-31343)
İşletmeciler, bu Yönetmelik kapsamında, ilgili hükümlerinin yürürlüğe
girdiği tarihten iki yıl sonra başlamak üzere bir sonraki yılın 31 Mart
tarihine kadar her yıl periyodik olarak raporlama yapmak zorundadır.
İstisnalar
MADDE 17 – (1)
10.000 ton/yıldan az ürün çıktı miktarına sahip mevcut terminaller ile
5.000 ton/yıldan az ürün çıktı miktarına sahip yeni terminallerde bu
Yönetmeliğin 5 inci maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendi ile 6 ncı
maddesi uygulanmaz.
(2) Bu
Yönetmeliğin yayım tarihinden önce maksimum 35 g/Nm3 emisyon konsantrasyonunu sağlayacak
şekilde buhar geri kazanım ünitesi kuran terminaller için Tablo 1’deki
sınır değerler uygulanmaz.
(3) Bu
Yönetmeliğin yayımlandığı tarihten önce imal edilmiş ve üstten dolumlu
tankerlerde bu Yönetmeliğin 7 nci maddesinin birinci fıkrası dışında yer
alan hüküm ve sınır değerleri uygulanmaz.
(4) Yeni motorlu
araçların yapımı ve teslimi için kullanılan ve otomotiv tesisleri içinde
kurulu bulunan akaryakıt istasyonları için bu Yönetmeliğin 8 inci ve 9 uncu
maddesi uygulanmaz.
(5) Ürün çıktı
miktarı 100 m3'ü aşmayan
akaryakıt istasyonları için bu Yönetmeliğin 8 inci ve 9 uncu maddesinde
belirtilen hüküm ve sınır değerler uygulanmaz.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik hükmü
MADDE 18 – (1)
Sanayi Kaynaklı Hava Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliğinin Ek-5 Y.1’de yer
alan (1.2), (1.4) ve (1.5) alt bentleri yürürlükten kaldırılmıştır.
İdari
yaptırımlar
MADDE 19 – (1)
Bu Yönetmeliğe aykırı hareket edenler hakkında Çevre Kanununun ilgili
maddeleri uyarınca idari yaptırım uygulanır.
Hava
emisyonu konulu çevre iznine tabi işletmeler
EK MADDE 1 –
(Ek:RG-23/12/2020-31343)
(1) Bu Yönetmelik
hükümlerine tabi olan 10/9/2014 tarihli ve 29115 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği kapsamındaki işletmelerin hava
emisyonu konulu çevre izni alabilmeleri için bu Yönetmeliğin ilgili hüküm
ve esaslarını da sağlamaları gerekir.
Yürürlük
MADDE 20 –
(Değişik:RG-23/12/2020-31343)
(1)
Bu Yönetmeliğin;
a)
5 inci ve 6 ncı maddesinde belirtilen hüküm ve sınır değerler;
1)
Mevcut terminallerdeki yeni depolama tesisleri ve yeni terminaller için
1/1/2021 tarihinde,
2)
Ürün çıktı miktarı 50.000 ton/yıldan büyük terminallerin mevcut depolama tesisleri
için 1/1/2023 tarihinde,
3)
Ürün çıktı miktarı 25.000 - 50.000 ton/yıl arasında olan terminallerin
mevcut depolama tesisleri için 1/1/2024 tarihinde,
4)
Ürün çıktı miktarı 25.000 ton/yıldan küçük terminallerdeki mevcut depolama
tesisleri için 1/1/2025 tarihinde,
b)
7 nci maddesinde belirtilen hüküm ve sınır değerler;
1)
Yeni karayolu tankerlerinde 1/1/2021 tarihinde,
2)
Mevcut karayolu tankerlerinde 1/1/2022 tarihinde,
3)
Mevcut ve yeni demiryolu tankerlerinde 1/1/2025 tarihinde,
c)
8 inci maddesinde belirtilen hükümler;
1)
İnşaat ruhsatı alınmış, iskanı henüz alınmamış akaryakıt istasyonları için
1/1/2021 tarihinde,
2)
Yıllık ürün çıktı miktarının, 1.000 m3’ten fazla olduğu veya
yıllık ürün çıktı miktarının 100 m3’ün üzerinde olduğu ve
yerleşim yerlerinde bulunan mevcut akaryakıt istasyonları için 1/1/2023
tarihinde,
3)
Yıllık ürün çıktı miktarı, 500 m3 ile 1.000 m3
arasında olan mevcut akaryakıt istasyonları için 1/1/2024 tarihinde,
4)
Yıllık ürün çıktı miktarı, 100 m3 ile 500 m3 arasında
olan mevcut akaryakıt istasyonları için 1/1/2025 tarihinde,
ç)
9 uncu maddesinde belirtilen hüküm ve sınır değerler;
1)
Planlanan ürün çıktı miktarı 500 m³/yıldan büyük olan yeni akaryakıt
istasyonları ile ürün çıktı miktarı 100 m³/yıldan büyük olan ve yerleşim
yerlerinde bulunan yeni akaryakıt istasyonları 1/1/2021 tarihinde,
2)
Ürün çıktı miktarı 3000 m³/yıldan büyük mevcut akaryakıt istasyonları ile
ürün çıktı miktarı 100 m³/yıldan büyük olan ve yerleşim yerlerinde bulunan
mevcut akaryakıt istasyonlarında 1/1/2024 tarihinde,
3)
Ürün çıktı miktarı 3000 m³/yıldan büyük mevcut akaryakıt istasyonlarında,
büyük bir tadilat yapılması planlanıyorsa 1/1/2021 tarihinden sonra
yapılacak tadilatla birlikte,
4)
(a), (b) ve (c) bentleri dışındaki diğer mevcut akaryakıt istasyonlarında,
1/1/2025 tarihinde,
d)
18 inci maddesi 5/12/2018 tarihinde,
e)
Ek 1 inci maddesi 1/1/2021 tarihinde,
f)
Diğer hükümleri 5/12/2020 tarihinde,
yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 21 – (1)
Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre ve Şehircilik Bakanı yürütür.
|
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
5/12/2018
|
30616
|
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin
Yayımlandığı Resmî Gazetelerin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1.
|
23/12/2020
|
31343
|
2.
|
|
|
Eki için tıklayınız.
|