ISI
SAYAÇLARI MUAYENE YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1)
Bu Yönetmeliğin amacı, ısı sayaçlarının muayeneleri ile bu muayenelerin
kimler tarafından ve nasıl yapılacağına ilişkin usul ve esasları
belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1)
Bu Yönetmelik, ısı sayaçlarının tamiri, bakımı, ayarı, muayenesi,
damgalanması ile bu hizmetleri verecek iş yerleri ve bu iş yerlerinde
çalışacak personelin belgelendirilmesine ilişkin işlemleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1)
Bu Yönetmelik, 11/1/1989 tarihli ve 3516 sayılı Ölçüler ve Ayar Kanununun 2
nci maddesi ile 29/6/2001 tarihli ve 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik
Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanunun 2 nci maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve
kısaltmalar
MADDE 4 – (Değişik:RG-14/12/2019-30978)(2)
(1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Askıya alma:
Bakanlıkça verilen bir belgenin geçerliliğinin belirli bir süre için
hükümsüz kılınmasını,
b) Bağımsız bölüm
kullanıcısı: Tamamlanmış bir binanın kat, daire, büro, dükkân, mağaza,
mahzen, depo ve benzeri bölümlerinden ayrı ayrı ve başlı başına
kullanılmaya elverişli olan birimlerini kullanan kişiyi,
c) Bakanlık:
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığını,
ç) Bina sahibi:
Binanın maliki, varsa intifa hakkı sahibi, ikisi de yoksa binaya malik gibi
tasarruf edeni,
d) Bina
yöneticisi: 23/6/1965 tarihli ve 634 sayılı Kat Mülkiyeti
Kanununa göre atanmış olan ve bina yönetimini sağlayan kişiyi,
e) Bina yönetim
kurulu: 634 sayılı Kanuna göre atanmış olan ve bina yönetimini sağlayan
kurulu,
f) Bölgesel ısı
dağıtım ve satış şirketleri: Bir merkezde elde ettikleri ısı enerjisinin
ısıtma veya sıhhî sıcak su elde etmek amacıyla bölge içindeki binalara
dağıtımını, ölçüm ve satış işlemlerini yapan şirketleri,
g) Damga:
Servisler tarafından muayene sonucu uygun olduğu anlaşılan
sayaçların dışardan istenmeyen müdahalelere açık yerlerinin
kapatılması ve emniyet altına alınması için kullanılan, üzerinde bu
Yönetmelikte belirtilen bilgilerin yer aldığı; yakma, asitle aşındırma,
yapıştırma, basma, vurma veya tele takılan kurşunun sıkılması suretiyle
yapılan veya kendinden yapışma özelliğine sahip, çıkartıldığında tahrip
olan özel olarak hazırlanmış hologramlı etiketi/sitikırı veya
elektronik olarak emniyet tedbirlerinin alınmasını sağlayan sistemi,
ğ) Genel Müdürlük:
Metroloji ve Standardizasyon Genel Müdürlüğünü,
h) İl Müdürlüğü:
Sanayi ve Teknoloji İl Müdürlüklerini,
ı)
Kanun: 11/1/1989 tarihli ve 3516 sayılı Ölçüler ve Ayar Kanununu,
i) Kullanıcı:
Sırasıyla bina yönetim kurulu veya bina yöneticisi veya bina sahibini veya
bağımsız bölüm kullanıcısını,
j) MİH: Maksimum
izin verilebilir hata payını,
k) Mühür: Sayaç
üzerinde bulunan harici sıcaklık sensör/sensörlerinin tesisata
monte edildikten sonra çıkartılmasını engellemek amacıyla yapılan mührü,
l) Personel yetki
belgesi: Bu Yönetmelik hükümlerine göre uygun görülen serviste çalışacak
teknik personele il müdürlüğü tarafından verilen Isı Sayacı Servis Personel
Yetki Belgesini,
m) Piyasaya arz:
Sayacın tedarik veya kullanım amacıyla bedelli veya bedelsiz olarak
piyasada ilk kez bulundurulmasını,
n) Sayaç: Isı
sayacını,
o) Servis:
Sayaçların tamiri, bakımı, ayarlanması, muayenesi ve damgalanması ile
ilgili işlemlerin yapıldığı ve Bakanlık tarafından yetkilendirilmiş gerçek
veya tüzel kişilere ait iş yerini,
ö) Servis
hizmetleri yetki belgesi: Bu Yönetmelik hükümlerine göre uygun görülen
servislere Bakanlık tarafından verilen Isı Sayacı Servis Hizmetleri Yetki
Belgesini,
p) Servis
yetkilisi: Servisin bu Yönetmelik kapsamındaki tüm faaliyetlerinden Bakanlığa
karşı sorumlu imza yetkisine sahip kişiyi,
r) Teknik
personel: Sayaçların tamiri, bakımı, ayarı, muayenesi ve damgalanması ile
ilgili işlemleri yapan ve serviste çalışan personel yetki belgesine sahip
kişiyi,
s) Tip onay
belgesi: Sayaçların, piyasaya arzına ilişkin olarak ilgili teknik
düzenlemesine uygunluğunu gösteren AB tip inceleme belgesini veya AB
tasarım inceleme belgesini,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Muayene
ve Damgalama İşlemleri
Muayene
MADDE 5 – (1)
Sayaçlar, Kanunda belirtilen aşağıdaki muayenelere tabi tutulur:
a) İlk muayene.
b) Periyodik
muayene.
c) Ani muayene.
ç) Şikâyet
muayenesi.
d) Stok muayenesi.
Muayene için
temel gerekler ve sorumluluklar
MADDE 6 – (1)
Sayaçların; ilgili teknik düzenlemesine uygun olarak tip onayı alınmış,
muayene işlemleri, muayene işaretleri ve/veya damgalama işlemleri yapılmış
ve onaylanmış kuruluş ile işlemleri tamamlanmış olarak piyasaya arz
edilmesi gerekir.
(2) Piyasaya arz
edilecek sayaçların, yazılımları da dâhil olmak üzere ölçüm sonuçlarını
etkileyebilecek tüm bölümlerinin mekanik ve/veya elektronik olarak güvenlik
altına alınmış olması gerekir.
(3) Sayaçların
kullanma/montaj kılavuzunda belirtildiği şekilde tesisata montajının
yapılması ve harici sıcaklık sensör/sensörlerinin tesisata monte edilerek
mühür altına alınması gerekir. Bu konudaki sorumlular hakkında 14/4/2008
tarihli ve 26847 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Merkezi Isıtma
ve Sıhhi Sıcak Su Sistemlerinde Isınma ve Sıhhi Sıcak Su Giderlerinin
Paylaştırılmasına İlişkin Yönetmelik hükümleri uygulanır.
(4) İlk defa
tesisata monte edilecek sayaçta kullanılacak mühür, sayaç imalatçısını veya
ithalatçısını simgeleyecek bir işarete ve/veya bilgiye sahip olur.
(5) Muayene veya
tamir amacıyla yerinden sökülüp tekrar takılması gereken sayaçlarda kullanılacak
mühür, Servis Hizmetleri Yetki Belgesine haiz servisi simgeleyici bir
işarete ve/veya bilgiye sahip olur. Mühür, servis tarafından muayenesi veya
tamiri veya ayarı yapılan her sayaç ile birlikte montajı sırasında yerine
takılmak üzere verilir.
(6) (Değişik:RG-30/12/2020-31350)(3)
Sayaçların piyasaya arzından sonraki muayene işlemleri kullanıcı
tarafından servislerde yaptırılır. Isı enerjisinin dağıtımı, ölçümü ve
satışını yapan bölgesel ısı dağıtım ve satış şirketlerinin olması durumunda
ise muayeneler bu şirketler tarafından yaptırılır. Sayaçların periyodik
muayeneleri için zamanında servislere müracaat
etmeyen veya muayenesini yaptırmayan
kullanıcılar/bölgesel ısı dağıtım ve satış şirketleri hakkında, damga
süresi dolmuş ölçü aleti kullanma fiilinden dolayı 3516 sayılı Kanun
hükümlerine göre idari ve cezai işlemler yapılır. İdari ve cezai işlemler
bu kullanıcılardan sırasıyla bina yönetim kuruluna, bina yöneticisine, bina
sahibine, bağımsız bölüm kullanıcısına; ısı dağıtım ve satış şirketlerinin
olduğu yerlerde ise söz konusu şirketlere uygulanır. Ancak bina
yönetim kurulunun veya bina yöneticisinin veya bina sahibinin veya ısı
dağıtım ve satış şirketinin periyodik muayene müracaatı yapmış olmasına
rağmen bağımsız bölüm kullanıcısının sayacı muayene yaptırmak istememesi
veya engel olması halinde bu durumun müracaatı yapan kişi tarafından
bağımsız iki kişinin de imza ettiği bir tutanakla belgelenmesi durumunda
cezai işlem, direkt olarak bağımsız bölüm kullanıcısına
uygulanır. Stok muayenesinde ise idari ve cezai işlem sayacı stokta
bulunduran kişiye uygulanır. Ani ve şikayet muayenelerinde ise muayene
yapılmasından imtina eden veya engel olan
kişilere 10/6/1930 tarihli ve 1705 sayılı Ticarette Tağşişin
Men'i ve İhracatın Murakabesi ve Korunması Hakkında Kanun hükümlerince
idari ve cezai işlem uygulanır.
(7) Sayaçların
tamiri, bakımı, ayarı, muayenesi ve damgalanması ile ilgili işlemleri yapan
servisler ile bu servislerde çalışan teknik personelin Bakanlıkça
belgelendirilmiş olması gerekir. Bu işlemlerin yetki belgesine sahip
olmayan servislerce ve kişilerce yapılması yasaktır.
(8) Sayaçların
muayene işlemlerine başlamadan önce yapılan duyusal incelemede, damganın
olmadığı veya damgaya müdahale edildiği veya damgası uygun olduğu halde
sayaca müdahale edildiği tespit edilen veya bu kanaate varılan durumlarda
sayacın muayenesi yapılmaz.
(9) Yapılan
muayene sonucu uygun bulunan sayaçlar, bu Yönetmelik hükümlerine göre
damgalanır.
(10) Genel
Müdürlük ve/veya il müdürlüğü; üretici, ithalatçı, servis ve diğer
kuruluşların laboratuvarlarından/tesislerinden gerek gördüğü takdirde
ücretsiz olarak yararlanabilir.
(11) Bu Yönetmelik
gereklerinin ihlal edilmesi halinde, ilgili mevzuat hükümlerine göre
yaptırım uygulanır.
İlk muayene
MADDE 7 – (1)
İlk muayene; yeni yapılan veya parçaların birleştirilmesi suretiyle meydana
getirilen sayaçların satışa veya kullanılmaya başlanmalarından önce veya
ithal edilen sayaçların yurda sokulmaları sırasında veya periyodik, ani,
şikâyet ve stok muayeneleri sonunda damgaları iptal olunan sayaçların tamir
ve ayarından sonra yapılan muayenedir.
(2) Bu Yönetmelik
kapsamındaki sayaçların piyasaya arzından önceki ilk muayenesi; onaylanmış
kuruluş veya onaylanmış kuruluştan yetki alan üreticisi tarafından yapılır.
(3) Kullanımda
olan sayaçlardan muayeneleri sonucunda ayarının bozuk olduğu tespit
edilerek tamiri yapılması gerekenler için tip onay değişikliğine ihtiyaç
duyuluyorsa, sayaçların ilk muayenesi bu maddenin ikinci fıkrasına göre
yapılır.
(4) Kullanımda olan
sayaçlardan muayeneleri sonucunda ayarının bozuk olduğu tespit edilerek
tamiri yapılması gerekenler için tip onay değişikliğine ihtiyaç
duyulmuyorsa, servisler tarafından bu Yönetmeliğin ekinde belirtilen
hükümlere göre sayaçlar muayeneye tabi tutulur ve MİH içinde çalışanlar
damgalanır. MİH içinde çalışmayanlar ise tekrar tamir ve ayarı yapılmak
üzere ayrılır.
Periyodik
muayene
MADDE 8 – (1)
Periyodik muayene; belli sürelerde olmak üzere sayaçlar için yapılan genel
muayenedir. Sayaçların periyodik muayene süresi beş yıldır. Bu süre tarih
olarak değil yıl olarak izlenir. Periyodik muayene süresinin
hesaplanmasında, damgalandığı yıl esas alınır ve yıl içerisinde hangi
tarihte damgalanmış olursa olsun damgalandığı yıl birinci yıl olarak
sayılır.
(2) (Değişik:RG-14/12/2019-30978)(2)
Sayaçların periyodik muayenesi kullanıcı tarafından servislerde
yaptırılır. Isı enerjisinin dağıtımı, ölçümü ve satışını yapan bölgesel ısı
dağıtım ve satış şirketlerinin olması durumunda ise periyodik muayeneler bu
şirketler tarafından yaptırılır. Periyodik muayene için, periyodik muayene
süresinin dolduğu yılı takip eden yılın Ocak ayının başından Şubat ayının
son günü mesai saati bitimine kadar servislere müracaat edilir. Şubat
ayının son gününün tatile rastlaması halinde müracaat, sonraki ilk iş
gününün mesai saati bitimine kadar yapılır. Müracaatı uygun bulunanlara
servis tarafından; sayaçların markası, modeli/tipi, seri numarası, üretim
yılı, kullanıldığı yerin adresi ve müracaat tarihini belirten bir belge
verilir. Bu belge, sayacın muayenesi tamamlanıncaya kadar istenildiğinde
ilgililere ibraz edilmek üzere saklanır. Servisler, periyodik muayene
müracaat süresinin bitimini takip eden ilk iş günü mesai saati bitimine
kadar tüm müracaatları elektronik ortamda ilgili il müdürlüğüne bildirir.
Ayrıca bu müracaatlar yazılı olarak da o yılın en geç 15 Mart tarihine
kadar ilgili il müdürlüğüne iletilir.
(3) Periyodik
muayenesi yapılacak sayacın öncelikle ilgili teknik düzenlemesine uygun
olarak piyasaya arz edilip edilmediği kontrol edilir. Bunun için sayacın;
a) Tip onay
belgesinin olup olmadığı,
b) Etiket
bilgilerinin ve işaretlerinin uygun olup olmadığı,
c) Üzerinde
bulunan damgaların uygun olup olmadığı,
ç) Damgasına
ve/veya sayaca müdahale edilip edilmediği,
kontrol edilir.
(4) Üçüncü fıkrada
belirtilen şartlar sağlanıyorsa, sayaç servis tarafından bu Yönetmeliğin
ekinde belirtilen hükümlere göre muayeneye tabi tutulur ve MİH içinde
çalışanlar damgalanır. MİH içinde çalışmayanlar ise tamir ve ayarı yapılmak
üzere ayrılır.
(5) Servis
tarafından yapılan kontrollerde üçüncü fıkrada belirtilen şartların
uygunluğuyla ilgili tereddüt oluştuğunda, sayaçların periyodik muayenesi
yapılmaz. Bu durumda servis tarafından, üç nüsha Uygunsuzluk Tutanağı
düzenlenir. Söz konusu tutanağın; bir nüshası ilgili il müdürlüğüne, bir
nüshası posta yoluyla iadeli taahhütlü olarak müracaat sahibine, tutanağın
düzenlendiği tarihi takip eden beş iş günü içinde gönderilir veya elden
teslim edilir. Bir nüshası da serviste muhafaza edilir. Uygunsuzluk
tutanağında belirtilen hususlarla ilgili olarak, il müdürlüğünce yerinde
yapılacak inceleme ve değerlendirme sonucunda, mevzuata aykırı bir durum
varsa gerekli kanuni işlem yapılır. Mevzuata aykırı bir durum yoksa il
müdürlüğünce söz konusu sayacın servis tarafından muayene işlemlerinin
yapılması sağlanır.
(6) Sayaçların
damga süresinin geçmiş olduğunun tespit edilmesi durumunda ise ilgili
mevzuat hükümlerine göre cezai işlem yapılmak üzere, servis tarafından üç
nüsha Uygunsuzluk Tutanağı düzenlenir. Söz konusu tutanağın; bir nüshası
yazı ekinde ilgili il müdürlüğüne, bir nüshası posta yoluyla iadeli
taahhütlü olarak müracaat sahibine, tutanağın düzenlendiği tarihi takip
eden beş iş günü içinde gönderilir veya elden teslim edilir. Bir nüshası da
serviste muhafaza edilir. Uygunsuzluk tutanağında belirtilen hususla ilgili
il müdürlüğünce yerinde yapılacak inceleme ve değerlendirme sonucunda
gerekli kanuni işlem yapılır. Sayaç, servis tarafından bu Yönetmeliğin
ekinde belirtilen hükümlere göre muayeneye tabi tutulur ve MİH içinde
çalışanlar damgalanır. MİH içinde çalışmayanlar ise tamir ve ayarı yapılmak
üzere ayrılır.
(7) Periyodik
muayene sonucunda doğru çalışmadığı tespit edilen sayaçlara herhangi bir
cezai işlem uygulanmaz.
(8) Periyodik
muayene için alınacak muayene ve damgalama ücreti kullanıcıya aittir.
Ani muayene
MADDE 9 – (1)
Ani muayene, Genel Müdürlük ve/veya il müdürlüğünün görecekleri lüzum
üzerine piyasaya arz edilmiş olan sayaçların bulundukları yerde habersizce
yapılan muayenedir.
(2) Ani muayeneye
tabi tutulacak sayacın öncelikle ilgili teknik düzenlemesine uygun olarak
piyasaya arz edilip edilmediği kontrol edilir. Bunun için sayacın;
a) Tip onay
belgesinin olup olmadığı,
b) Etiket
bilgilerinin ve işaretlerinin uygun olup olmadığı,
c) Üzerinde bulunan
damgaların uygun olup olmadığı,
ç) Damgasına
ve/veya sayaca müdahale edilip edilmediği,
kontrol edilir.
(3) İkinci fıkrada
belirtilen şartlar sağlanıyorsa Genel Müdürlük ve/veya il müdürlüğü
tarafından gerekli görülmesi durumunda sayaç, kullanıcısı tarafından
servise gönderilerek bu Yönetmeliğin ekinde belirtilen hükümlere göre Genel
Müdürlük ve/veya il müdürlüğü tarafından muayeneye tabi tutulur. Muayene
sonuçları MİH içinde ise sayacın doğru çalıştığı kabul edilir, MİH içinde
değilse, gerekli kanuni işlem yapılır. Kullanıcı tarafından sayacın tamir,
bakım, ayar, muayene ve damgalama işlemleri yapılmak üzere servise müracaat
edilir. Servis, bahse konu sayaç ile ilgili yaptığı işlemler hakkında
ilgili il müdürlüğünü bilgilendirir.
(4) İkinci fıkrada
belirtilen şartlar sağlanmıyorsa kanuni işlem yapılır.
(5) Genel Müdürlük
ve/veya il müdürlüğünün ani muayenede, servislerin
laboratuvarlarından/tesislerinden faydalanması durumunda servis herhangi
bir ücret talep etmez.
(6) Ani muayene
sonucunda tamir, bakım, ayar, muayene ve damgalama işlemleri yapılmak üzere
servise gönderilen sayaçlar ile ilgili masraflar kullanıcı tarafından
karşılanır.
Şikâyet
muayenesi
MADDE 10 – (1)
(Değişik:RG-27/1/2022-31732) Sayacın doğru çalışıp çalışmadığını
tespit etmek üzere, kullanıcı veya ısı gider paylaşımından maddi olarak
etkilenen diğer bir kimsenin yazılı müracaatı üzerine yapılan muayenedir.
(2) Sayacın
şikâyet muayene müracaatı, yazılı olarak servislere yapılır. Müracaat
dilekçesinde; müracaatı yapanın adı, soyadı, T.C. kimlik numarası, iletişim
bilgileri ile birlikte şikâyete konu sayacın kullanıldığı yerin adres
bilgileri bulunur.
(3) Şikâyet
muayenesine tabi tutulacak sayacın öncelikle ilgili teknik düzenlemesine
uygun olarak piyasaya arz edilip edilmediği kontrol edilir. Bunun için
sayacın;
a) Tip onay
belgesinin olup olmadığı,
b) Etiket
bilgilerinin ve işaretlerinin uygun olup olmadığı,
c) Üzerinde
bulunan damgaların uygun olup olmadığı,
ç) Damgasına
ve/veya sayaca müdahale edilip edilmediği,
kontrol edilir.
(4) (Değişik:RG-27/1/2022-31732)
Üçüncü fıkrada belirtilen şartlar sağlanıyorsa, sayaç servis tarafından
bu Yönetmeliğin ekinde belirtilen hükümlere göre muayeneye tabi tutulur.
Muayene sonuçları MİH içinde ise sayacın doğru çalıştığı kabul edilir, MİH
içinde değilse Kanunda belirtilen hükümler doğrultusunda işlem yapılır;
tamir, bakım ve ayarı yapılmak üzere ayrılır.
(5) Muayene
sonucunda; sayacın sınıfını, markasını, tipini, seri numarasını, üretim
yılını, kullanıldığı yerin adresini, müracaat sahibinin adı soyadı ve
iletişim bilgilerini içeren ve sayacın muayene sonucunu gösteren üç nüsha
rapor düzenlenerek, muayeneyi yapan teknik personel ve/veya servis
yetkilisi tarafından imzalanır. Raporun bir nüshası müracaat sahibine, bir
nüshası il müdürlüğüne gönderilir, bir nüshası da serviste muhafaza edilir.
(6) Servis
tarafından yapılan kontrollerde bu maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen
şartların uygunluğu ile ilgili tereddüt oluştuğunda servis tarafından üç
nüsha Uygunsuzluk Tutanağı düzenlenir. Söz konusu tutanağın; bir nüshası
yazı ekinde ilgili il müdürlüğüne, bir nüshası posta yoluyla iadeli
taahhütlü olarak müracaat sahibine, tutanağın düzenlendiği tarihi takip
eden beş iş günü içinde gönderilir veya elden verilir ve bir nüshası da
serviste muhafaza edilir. Uygunsuzluk tutanağında belirtilen hususlar ile
ilgili il müdürlüğünce yerinde yapılacak inceleme ve değerlendirme
sonucunda mevzuata aykırı bir durum varsa gerekli kanuni işlem yapılır.
Mevzuata aykırı bir durum yoksa il müdürlüğünce söz konusu sayacın servis
tarafından muayene işlemlerinin yapılması sağlanır.
(7) Müracaatın
kullanıcı tarafından yapılması durumunda; sayacın doğru veya hatalı
çıkmasına bakılmaksızın muayene giderleri kendisine aittir.
(8) (Değişik
birinci cümle:RG-27/1/2022-31732) Müracaatın kullanıcı dışında ısı
gider paylaşımından maddi olarak etkilenen diğer bir kimse tarafından
yapılması durumunda;
a) Yapılan muayene
sonucunda, sayacın doğru çalıştığının tespit edilmesi halinde muayene
giderleri müracaat sahibine aittir.
b) Sayacın hatalı
çalıştığının tespit edilmesi halinde ise bu ücretler kullanıcıya aittir.
Muayene sonucunda sayacın tamir, bakım, ayar gibi işlemlere tabi tutulması
veya değişmesi gerekirse bu masraflar yine kullanıcı tarafından karşılanır.
(9) Servis
tarafından yapılan şikâyet muayenesinde; herhangi bir tamir, bakım, ayar
gerektirmeyen durumlarda alınacak muayene ve damgalama ücreti 8/2/1989
tarihli ve 20074 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ölçü ve Ölçü
Aletlerinden Alınacak Muayene ve Damgalama Ücret Yönetmeliğinde belirtilen
muayene ve damgalama ücretinden fazla olamaz.
Stok muayenesi
MADDE 11 – (1)
Stok muayenesi, ilk muayene damgasını taşıdıkları halde satılmayıp depo,
atölye, imal ve satış yerlerinde veya kullanılmasına ihtiyaç duyulmayarak
stok halinde bulundurulan sayaçların periyodik muayene süreleri içinde
tekrar tabi tutuldukları bir muayene şeklidir.
(2) Stok muayenesi
servisler tarafından yapılır.
(3) Stok muayenesi
8 inci madde hükümlerine göre yapılır.
(4) Stok muayenesinin
yaptırılmasından, sayacı stokta bulunduran sorumludur.
(5) Muayene ve
damgalama ücreti, sayacı stokta bulunduran tarafından ödenir.
Servisler
tarafından kullanılacak damgalar
MADDE 12
– (1) Servislerce yapılacak muayenelerde kullanılacak tüm damgalar
güvenilir ve izlenebilir olmalıdır. Sitikır veya hologram etiket olarak
kullanılacak damgalar, kendiliğinden yapışma özelliğine sahip, tahrip
edilmeden kaldırılamayacak ve periyodik muayene süresince özelliğini
kaybetmeyecek nitelikte olmalıdır. Kurşun damgalar, Başbakanlık Hazine
Müsteşarlığı Darphane Matbaası Genel Müdürlüğünde yaptırılır. Kullanılacak
damgaların yaptırılması, güvenliği ve izlenebilirliğinden servisler
sorumludur. Damgalar yaptırılmadan önce Bakanlığa müracaat edilerek izin
alınması ve kaydettirilmesi gerekir.
(2) Servisler
tarafından kullanılacak damgada; servis tarafından belirlenen servisi
tanıtıcı işaret/logo, servisin kodu, damganın yapıldığı yılın son iki
rakamı ve muayeneyi yapan personele ait kodlamaların bulunması gerekir.
(3) Damga, tip
onayına esas damga planında belirtilen ve sayacın ayarlarına müdahale
edilebilecek noktalarına uygulanır.
Muayene ve
damgalama ücreti
MADDE 13 – (1)
Sayaçlar için muayene ve damgalama ücreti 50 TL’dir.
(2) Sayaçların
muayene ve damgalama işlemlerinden alınacak ücretler Ölçü ve Ölçü
Aletlerinden Alınacak Muayene ve Damgalama Ücret Yönetmeliği ile Bakanlıkça
her yıl yeniden belirlenir ve bu Yönetmelikte belirlenen miktar ve esaslara
göre muayene ve damgalama ücreti alınır.
Mücbir sebepler
ve beklenmeyen haller
MADDE 14
– (Başlığı ile Birlikte Değişik:RG-30/12/2020-31350)(3)
(1) Isı
sayaçlarının periyodik ve stok muayene müracaatlarını ve/veya söz konusu
muayenelerin yapılmasını engelleyecek mücbir sebeplerin veya beklenmeyen
hallerin ortaya çıkması durumunda bu işlemler Bakan onayı ile
ertelenebilir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Servis
Kriterleri, Müracaat ile ilgili İşlemler, Sorumluluklar ve Denetim
Servis
kriterleri
MADDE 15
– (1) Servisler aşağıdaki kriterleri sağlar:
a) Servis, en az
30 m2 kapalı alana, tabii veya cebri havalandırma sistemine
sahip olmalıdır ve yeterince aydınlatılır.
b) İş yeri zemini,
kolay temizlenebilen ve yanmaya karşı dayanıklı malzemeden yapılmış ve
statik elektriklenmeye karşı önlem alınır.
c) Serviste
personel yetki belgesi almış en az bir elemanın çalışması zorunludur.
Servis yetkilisi ve yetki belgeli kişi aynı kişi olabilir.
ç) Serviste
muayenesi yapılacak sayaçlara uygun, izlenebilirliği sağlanmış yeterli
etalon ve ekipman bulundurulur. Etalon ve ekipmanların kalibrasyon süreleri
en fazla 3 yıldır. Söz konusu etalon ve ekipmanların kalibrasyonlarının
akredite edilmiş laboratuvarlarda yapılmış olması gerekir.
d) Servislerin
Türk Akreditasyon Kurumu tarafından “TS EN ISO/IEC 17020 Uygunluk
Değerlendirmesi-Çeşitli tiplerdeki muayene kuruluşlarının işletimi için
şartlar” standardına göre akredite edilmiş olması gerekir.
(2) Bölgesel ısı
dağıtım ve satış şirketleri servis olamaz.
(3) Birinci
fıkradaki şartları sağlayan servislerin yeterlilik incelemesi ve periyodik
denetimleri bu Yönetmelikte belirtilen hükümler çerçevesinde Genel Müdürlük
tarafından yapılır.
Müracaat
MADDE 16 – (Değişik:RG-11/10/2019-30915)(1)
(1) Servis
hizmetleri yetki belgesi almak için aşağıda belirtilen bilgi ve belgeler beyan
edilerek Genel Müdürlüğe müracaat edilir:
a) Servisin güncel
adresini gösteren Türkiye Esnaf ve Sanatkârlar Sicil Gazetesi veya Türkiye
Ticaret Sicili Gazetesinin tarih ve sayısı ile birlikte ticaret sicil
numarası, MERSİS numarası ve vergi numarasına ilişkin beyanı.
b) Servisin
iletişim bilgilerinin beyanı.
c) Serviste,
Bakanlıktan alınacak personel yetki belgesine sahip en az bir kişinin
çalıştırılacağına dair beyan.
ç) Servis hizmeti
verilecek sayaçların muayene işlemlerinde kullanılacak etalon ve ekipmanlara
ait kalibrasyon sertifikalarının olduğuna dair beyan.
d)
12 nci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen servis tarafından
kullanılacak damgaya ait ölçeklendirilmiş çizim ve kodlamaların olduğuna
dair beyan.
e) Servisin, 15
inci maddenin birinci fıkrasının (d) bendine göre Türk Akreditasyon Kurumu
tarafından akredite edildiğini gösteren belgenin numarası ile tarihine
ilişkin beyanı.
f) Servisin hizmet
vereceği ısı sayacı kapasitesi ile ilgili beyanı.
g) Servis
yetkilisinin T.C. kimlik numarası beyanı.
(2) Birinci
fıkrada belirtilen ve beyan usulü ile alınan bilgiler, ilgili kurumların
veri tabanından sorgulama yapılarak Genel Müdürlükçe doğrulanır. Bu
bilgilerin doğrulanamadığı durumlarda ise Genel Müdürlük, başvuru
sahibinden söz konusu bilgilere ait belgelerin aslını talep eder.
Müracaatın
değerlendirilmesi, onay ve belgelendirme
MADDE 17 – (1)
(Değişik:RG-11/10/2019-30915)(1) Genel Müdürlüğe
yapılan müracaatlar, yerinde inceleme yapılarak değerlendirilir. Yerinde
yapılacak incelemede, 16 ncı maddede beyan edilen bilgilere esas
belgeler talep edilir. Yapılan değerlendirme neticesinde müracaatın bu
Yönetmeliğe uygunluğunun tespiti halinde, servis hizmetleri yetki belgesi
düzenlenir.
(2) Müracaat, bu
Yönetmelik hükümlerine uygun bulunmazsa eksiklikler müracaat sahibine
bildirilir. Eksikliklerin tamamlanmasını müteakip yeniden müracaat edilmesi
gerekir.
Belgenin
geçerliliği ve vizesi
MADDE 18
– (1) Genel Müdürlükçe verilen servis hizmetleri yetki belgesinin
geçerlilik süresi veriliş tarihinden itibaren üç yıldır. Belgenin üç yıllık
sürelerle vize ettirilmesi gerekir. Vize işlemleri Genel Müdürlük
tarafından yapılır. İlk vize işleminde belge veriliş tarihi, sonraki
vizelerde ise en son vize tarihi esas alınır. Vize işlemleri, belgelerin
ilk verilişindeki şartların sağlanıp sağlanmadığı kontrol edilerek yapılır.
(2) Vizesi
yaptırılmayan belgeler geçersizdir. Geçersiz duruma düşen belgeler, vizesi
yapılmasını müteakip tekrar geçerli hale gelir. Bu sürenin bitiminden
itibaren bir yıl içerisinde vize müracaatı yapılmayan belgeler iptal
edilir. Belgenin geçersiz olduğu sürede, servis tarafından herhangi bir
sayacın tamir, ayar, bakım, muayene ve damgası yapılamaz.
Servislerin
sorumlulukları
MADDE 19 – (1)
Servisler, muayene ettikleri sayaçlarla ilgili bilgilerin kaydedileceği, iş
yerine ait ve bağlı bulunduğu il müdürlüğüne tasdik ettirilen bir defter
tutmak ve bu defteri denetimlerde ibraz etmek zorundadır. Deftere
kullanıcının adı, adresi, sayacın seri numarası, türü/sınıfı, markası,
modeli/tipi, üretim yılı ile muayene ve/veya tamirin yapıldığı tarih ve
yapan kişinin adı kaydedilir.
(2) Servisler,
muayene ettikleri sayaçlara ilişkin bu maddenin birinci fıkrasındaki
bilgileri takip eden yılın ocak ayının en geç on beşine kadar il
müdürlüğüne yazılı ve elektronik ortamda göndermek zorundadır.
(3) Servisler,
sahip oldukları servis hizmetleri yetki belgesi ile çalıştırdığı teknik
personele ait personel yetki belgesinin vizesini süresi içerisinde
yaptırmak zorundadır.
(4) Servis
hizmetleri yetki belgesi veya personel yetki belgesi ile ilgili bilgi ve
belgelerde değişiklik olması veya iş yerinin kapanması/taşınması veya yetki
belgeli kişinin çalıştığı servisten ayrılması halinde durum, en geç bir ay
içerisinde ilgili servis tarafından belgeyi düzenleyen Genel Müdürlük/il
müdürlüğüne bildirilir. Bu değişiklikler bildirilmediği takdirde servis
hizmetleri yetki belgesi 3 ay süre ile askıya alınır. Bu süre dolduğunda
tekrar belge talebinde bulunanların müracaatları ilk müracaat olarak
değerlendirilir. Süresi içerisinde bildirimde bulunanlar için,
değişiklikler yeniden belge düzenlenmesini gerektiriyorsa bu Yönetmelik
hükümleri göz önünde bulundurularak yeniden belge düzenlenir.
(5) Serviste,
Bakanlıkça belirlenen muayene ve damgalama ücret tarifesi ile servis
hizmetleri yetki belgesi ve serviste çalışan teknik personele ait personel
yetki belgesi, müşterinin görebileceği bir yerde asılı bulundurulur.
(6) Servisler,
Genel Müdürlüğe ve il müdürlüğüne gerekli bilgi ve belgeleri gerçeğe uygun
ve eksiksiz olarak vermek, incelemelerde/denetimlerde yardımcı olmak ve
doğru beyanda bulunmakla yükümlüdür. Servisin doğru beyanda bulunmadığının
sonradan ortaya çıkması durumunda, verilen belgeler iptal edilir ve
servisler hakkında Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulur.
(7) Servisler
periyodik muayene müracaatını aldıkları sayaçların muayenelerini o yıl
içerisinde yapmak zorundadır.
(8) Servisler
şikâyet muayenesi müracaatını aldıkları sayaçların muayenelerini sayaç
servise getirildikten sonra 15 iş günü içerisinde yapmak zorundadır.
Belgenin iptali
MADDE 20
– (1) Servis hizmetleri yetki belgesinin verilmesine esas teşkil
eden şartların ihlal edilmesi veya mevzuata aykırı bir durum tespit
edilmesi halinde, ilgili yazılı olarak uyarılır. Düzeltilebilecek
aykırılıklar için üç aya kadar süre verilir. Bu süre içerisinde servis
hizmetleri yetki belgesi askıya alınır.
(2) Servis
hizmetleri yetki belgesine sahip kişinin belge kapsamındaki işlemlerinde
suç şüphesi bulunması halinde bu durum derhal adli makamlara bildirilir.
Soruşturma ve kovuşturma süresince belge askıya alınır.
(3) Belgesi askıya
alınan kişiye, bu maddenin birinci fıkrasında tespit edilen durumlar için
eksikliklerini tamamlayana kadar; bu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen durumlar
için ise soruşturma ve kovuşturma sonuçlanıncaya kadar yeni bir servis
hizmetleri yetki belgesi verilmez. Bu süreler içerisinde servis tarafından
hiçbir tamir, bakım, ayar, muayene ve damgalama işlemi yapılamaz.
(4) Birinci
fıkrada tespit edilen durumlar için verilen süre içerisinde eksikliklerini
tamamlayarak Genel Müdürlüğe müracaat etmeyenlerin veya herhangi bir
aykırılığı bir yıl içerisinde üç kez tekrarlayanların servis hizmetleri
yetki belgesi iptal edilir. Belgesi iptal edilenler, iptal tarihinden
itibaren bir yıl süre ile belge talebinde bulunamaz. Bir yıl dolduktan
sonra tekrar belge talebinde bulunanların müracaatları ilk müracaat olarak
değerlendirilir. Belge iptalinin tekrarı halinde üç yıl süreyle belge
talebinde bulunulamaz. Üç yıl dolduktan sonra tekrar belge talebinde
bulunanların müracaatları ilk müracaat olarak değerlendirilir.
(5) Soruşturma ve
kovuşturma sonucunda verilen kararın belge sahibi aleyhine kesinleşmesi
halinde belge iptal edilir. Bu sebeple belgesi iptal edilenler beş yıl
süreyle belge talebinde bulunamaz. Beş yıl dolduktan sonra tekrar belge
talebinde bulunanların müracaatı ilk müracaat olarak değerlendirilir.
Kararın belge sahibi lehine sonuçlanması halinde, kararın Genel Müdürlüğe
ulaşmasını müteakip askıya alma işlemi ortadan kaldırılır.
Denetim
MADDE 21
– (1) Genel Müdürlük ve/veya il müdürlüğü, bu Yönetmelik
hükümlerinin yerine getirilip getirilmediğinin kontrolü amacıyla; yılda en
az bir kez servisleri denetler.
(2) Servis;
denetimde bulunan kişilere uygun çalışma ortamını sağlamak, gerekli bilgi
ve belgeleri gerçeğe uygun ve eksiksiz olarak vermek, incelemelere yardımcı
olmak ve doğru beyanda bulunmakla yükümlüdür.
(3) Yapılan
denetimlerde, bu Yönetmelik hükümlerine veya ilgili mevzuata aykırı bir
durumun tespit edilmesi halinde, ilgili mevzuat hükümlerine göre işlem
yapılır.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Personel
Yetki Belgesiyle İlgili İşlemler
Personel yetki
belgesi alacak kişilerde aranan kriterler
MADDE 22
– (1) Personel yetki belgesi alacak kişilerin, liselerin veya
yüksekokulların veya üniversitelerin teknik eğitim veren bölümlerinden
mezun olması gerekir.
(2) Personel yetki
belgesi talebinde bulunan kişilerin; ısı sayacı ile ilgili yurt içi veya
yurt dışında faaliyet gösteren imalatçılarda, konu ile ilgili uygunluk
değerlendirme kuruluşlarında, muayene ve deney laboratuvarlarında veya bu
konuda hizmet veren servislerde en az iki ay süre ile teorik ve pratik
eğitim aldıklarına dair eğitim sertifikasına sahip olmaları gerekir.
Müracaat
MADDE 23 – (1)
(Değişik cümle:RG-11/10/2019-30915)(1) Personel yetki
belgesi almak için aşağıda belirtilen bilgi ve belgeler beyan edilerek
servisin bulunduğu il müdürlüğüne müracaat edilir:
a) (Değişik:RG-11/10/2019-30915)(1)
Yetki belgesi alacak kişiye ait T.C. kimlik numarası beyanı.
b) (Değişik:RG-11/10/2019-30915)(1)
Yetki belgesi alacak kişinin, liselerin veya yüksekokulların veya
üniversitelerin teknik eğitim veren bölümlerinin birinden mezun olduğuna
dair öğrenim belgesi veya diplomanın tarihi ve sayısını içeren beyanı.
c) Son altı ay içerisinde
çektirilmiş iki adet vesikalık renkli fotoğraf.
ç) (Değişik:RG-11/10/2019-30915)(1)
22 nci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen teorik ve
pratik eğitim aldığını gösterir imzalı ve kaşeli eğitim sertifikası
olduğuna dair beyanı.
d) Müracaat
sahibinin, taksirli suçlar hariç olmak üzere beş yıldan fazla hapis
cezasına hüküm giymediğine yahut basit ve nitelikli zimmet, irtikâp,
rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, görevi kötüye kullanma,
güveni kötüye kullanma, kaçakçılık, hileli iflas, ihale ve alım satımlara
fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama veya
vergi kaçakçılığı suçlarından mahkûm olmadığına ilişkin yazılı beyanı.
e) Servis kendi
adına kayıtlı ise servis hizmetleri yetki belgesinin tarih ve numarasını
içeren beyanı, servis kendi adına kayıtlı değilse çalışacağı servise ait
servis hizmetleri yetki belgesinin tarih ve numarasını içeren beyanı.
(2) İstenilen
belgelerin yabancı dilde olması durumunda bu belgelerin yeminli tercüme
bürolarından yaptırılmış Türkçe tercümeleri ibraz edilir.
(3) (Mülga:RG-11/10/2019-30915)(1)
(4) (Değişik:RG-11/10/2019-30915)(1)
Birinci fıkrada belirtilen ve beyan usulü ile alınan bilgiler,
ilgili kurumların veri tabanından sorgulama yapılarak il müdürlüğünce
doğrulanır. Bu bilgilerin doğrulanamadığı durumlarda ise il müdürlüğü,
başvuru sahibinden söz konusu bilgilere ait belgelerin aslını talep eder.
Belgenin
düzenlenmesi ve geçerlilik süresi
MADDE 24
– (1) (Değişik:RG-11/10/2019-30915)(1) İl
müdürlüğüne yapılan müracaatlar, yerinde inceleme yapılarak
değerlendirilir. Yerinde yapılacak incelemede, 23 üncü maddede beyan edilen
bilgilere esas belgeler talep edilir. Yapılan değerlendirme neticesinde
müracaatın bu Yönetmeliğe uygunluğunun tespiti halinde, personel yetki
belgesi düzenlenir. Müracaatın, bu Yönetmelik hükümlerine uygun bulunmaması
halinde tespit edilen eksiklikler, müracaat sahibine bildirilerek başvuru
reddedilir. Reddedilen müracaatlar tekrarlanması halinde ilk başvuru
esaslarına tabidir.”
(2) İl müdürlüğü
düzenlediği personel yetki belgelerine ilişkin Bakanlığa 15 gün içerisinde
bilgi verir.
(3) Belgenin
geçerlilik süresi veriliş tarihinden itibaren üç yıldır. Belgenin üç yıllık
sürelerle vize ettirilmesi gerekir. İlk vize işleminde belge veriliş
tarihi, sonraki vizelerde ise en son vize tarihi esas alınır. Vizesi
yapılmayan belgeler geçersizdir. Vize süresi dolan personel işlem yapamaz.
Bu sürenin bitiminden itibaren bir yıl içerisinde vize müracaatı yapılmayan
belgeler iptal edilir. Yeniden belge talebinde bulunanların müracaatları
ilk müracaat olarak değerlendirilir.
(4) Personel yetki
belgesine sahip bir kişinin çalıştığı servisi değiştirmesi durumunda,
belgesi geçersiz sayılır. Yeniden belge düzenlenmesi halinde söz konusu
belge, ilk verilişteki mevzuat hükümleri göz önünde bulundurularak yeniden
düzenlenir.
(5) Personel yetki
belgesine sahip kişi; sayaçların tamiri, bakımı, ayarı, muayene ve
damgasını bu mevzuat hükümleri çerçevesinde yapmakla yükümlüdür.
Belgenin iptali
MADDE 25
– (1) Personel yetki belgesinin verilmesine esas teşkil eden
şartların ihlal edilmesi veya mevzuata aykırı bir durum tespit edilmesi
halinde ilgili yazılı olarak uyarılır, düzeltilebilecek aykırılığın
giderilmesi için üç aya kadar süre verilir. Bu süre içerisinde, yetki
belgesi askıya alınır.
(2) Personel yetki
belgesine sahip kişinin belge kapsamındaki işlemlerinde suç şüphesi
bulunması halinde bu durum derhal adli makamlara bildirilir. Soruşturma ve
kovuşturma süresince belgesi askıya alınır.
(3) Belgesi askıya
alınan kişiye, bu maddenin birinci fıkrasında tespit edilen durumlar için
eksikliklerini tamamlayana kadar; ikinci fıkrada belirtilen durumlar için
ise soruşturma ve kovuşturma sonuçlanıncaya kadar yeni bir yetki belgesi
verilmez. Bu süre içerisinde belge sahibi tarafından hiçbir sayacın tamiri,
bakımı, ayarı, muayene ve damgalama işlemi yapılamaz.
(4) Birinci
fıkrada tespit edilen durumlar için verilen süre içerisinde eksikliklerini
tamamlayarak İl Müdürlüğüne müracaat etmeyenlerin belgesi iptal edilir.
Belgesi iptal edilenler, iptal tarihinden itibaren bir yıl süre ile belge
talebinde bulunamaz. Bir yıl dolduktan sonra tekrar belge talebinde
bulunanların müracaatları ilk müracaat olarak değerlendirilir. Belge
iptalinin tekrarı halinde üç yıl süreyle belge talebinde bulunulamaz. Üç
yıl dolduktan sonra tekrar belge talebinde bulunanların müracaatları ilk
müracaat olarak değerlendirilir.
(5) Soruşturma ve
kovuşturma sonucunda verilen kararın belge sahibi aleyhine kesinleşmesi
halinde belge iptal edilir. Bu sebeple belgesi iptal edilenler beş yıl
süreyle belge talebinde bulunamaz. Beş yıl dolduktan sonra tekrar belge
talebinde bulunanların müracaatı ilk müracaat olarak değerlendirilir.
Kararın belge sahibi lehine sonuçlanması halinde kararın İl Müdürlüğüne
ulaşmasını müteakip askıya alma işlemi ortadan kaldırılır.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli
ve Son Hükümler
Geçiş hükümleri
MADDE 26 – (1)
Bu Yönetmelik kapsamındaki sayaçlardan;
a) 1/1/2009
tarihinden önce piyasaya arz edilmiş olanlar için Tip Onay Belgesi şartı
aranmaz.
b) 1/1/2009
tarihinden itibaren piyasaya arz edilmiş olanların 29/06/2016 tarihli ve
29757 sayılı Ölçü Aletleri Yönetmeliği (2014/32/AB)’ne uygun olarak
piyasaya arz edilmiş olması gerekmektedir.
Tip onay
belgesi şartı olmayan sayaçların periyodik muayeneleri
GEÇİCİ MADDE 1
– (1) (Değişik:RG-30/12/2020-31350)(3)
26 ncı maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen
sayaçların periyodik muayenelerini yaptırmakla yükümlü
kullanıcıların, 1/1/2021 tarihinden 1/3/2021 tarihi mesai saati
bitimine kadar servislere başvurmaları ve 31/12/2021 tarihi sonuna kadar bu
muayeneleri yaptırmaları zorunludur.
(2) (Değişik:RG-30/12/2020-31350)(3)
Belirtilen tarihe kadar servislere müracaat etmeyen
veya 31/12/2021 tarihine kadar periyodik muayenesini yaptırmayan
kullanıcılar hakkında, damga süresi dolmuş ölçü aleti kullanma fiilinden
dolayı 3516 sayılı Kanun hükümlerine göre idari ve cezai işlemler yapılır.
(3) Servis,
periyodik muayene müracaatı yapılan sayaç için, üç nüsha damga planı
hazırlar ve muayene sonucunda uygun bulunan sayacı bu damga planına göre
damgalar. Söz konusu damga planı üzerinde servisin kaşe ve imzası bulunmak
zorundadır. Servis, düzenlemiş olduğu damga planının bir nüshasını bağlı
bulunduğu İl Müdürlüğüne, bir nüshasını müracaat sahibine verir. Bir
nüshası da serviste muhafaza edilir.
(Değişik
başlık:RG-12/3/2019-30712) Ölçü Aletleri Yönetmeliğine uygun olarak
piyasaya arz edilen sayaçların periyodik ve stok muayeneleri
GEÇİCİ MADDE 2
– (Değişik:RG-27/1/2022-31732)
(1)
26 ncı maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen
sayaçlardan 2017 yılı ve daha önceki yıllarda piyasaya arz edilmiş olup
periyodik/stok muayenesi yaptırılmamış olanlar için bu sayaçların
periyodik/stok muayenelerini yaptırmakla yükümlü
olanların, 1/1/2022 tarihinden 28/2/2022 tarihi mesai saati bitimine
kadar servislere müracaat etmesi ve 31/12/2022 tarihi sonuna kadar
muayeneleri yaptırması veya 1/1/2023 tarihinden 28/2/2023 tarihi mesai
saati bitimine kadar servislere müracaat etmesi ve 31/12/2023 tarihi sonuna
kadar muayeneleri yaptırması zorunludur.
(2) Belirtilen
tarihler içinde servislere müracaat etmeyen veya muayeneleri yaptırmayan
yükümlüler hakkında, damga süresi geçmiş ölçü aleti kullanma fiilinden
dolayı 3516 sayılı Kanun hükümlerine göre idari ve cezai işlemler yapılır.
Türk
Standardları Enstitüsü uygunluk raporu
GEÇİCİ MADDE 3
– (Değişik:RG-10/8/2022-31919)
(1) Bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 4 yıl içerisinde, servis
olabilmek için müracaat edenlerden 15 inci maddenin birinci fıkrasının (d)
bendinde belirtilen Akreditasyon Sertifikası şartı aranmaz. Ancak bu kişi
ve kuruluşların müracaat esnasında aynı standardın; “6.1 personel, 6.2
tesisler ve donanım, 7.1 muayene yöntemleri ve prosedürler, 7.2 muayene
öğeleri ve numunelerinin yönetimi, 7.3 muayene kayıtları, 7.4 muayene
raporları ve muayene sertifikaları” maddelerine uygunluğuna dair Türk Standardları Enstitüsü
tarafından düzenlenmiş raporu Bakanlığa ibraz etmeleri gerekir. Bu rapora
istinaden yetkilendirilen servislerin 31/12/2022 tarihine kadar
Akreditasyon Sertifikasını alarak Bakanlığa ibraz etmesi zorunlu olup ibraz
etmeyenlerin yetki belgeleri bu tarih itibari ile iptal edilir.
Yeni alınacak
belgelerin süresi
GEÇİCİ MADDE 4
– (Ek:RG-5/2/2021-31386)
(1) Bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren, Bakanlıktan servis hizmetleri yetki belgesi
alacak gerçek veya tüzel kişiler ile bu iş yerlerinde çalışmak üzere
personel yetki belgesi alacak kişilerin bu yetkileri Bakanlık tarafından en
geç 31/12/2025 tarihinde sona erdirilebilir.
Yürürlük
MADDE 27 – (1)
Bu Yönetmeliğin;
a) 5 inci, 8 inci,
9 uncu, 10 uncu, 11 inci, 14 üncü maddeleri ve 7 nci maddenin dördüncü
fıkrası ile geçici 1 inci maddesi ve geçici 2 nci maddesi 1/1/2019
tarihinde,
b) Diğer hükümleri
yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 28
–(Değişik:RG-14/12/2019-30978)(2)
(1) Bu Yönetmelik
hükümlerini Sanayi ve Teknoloji Bakanı yürütür.
_________________
(1) Bu değişiklik yayımı tarihinden bir ay sonra
yürürlüğe girer.
(2) Bu değişiklik 1/1/2020 tarihinde
yürürlüğe girer.
(3) Bu değişiklik 1/1/2021 tarihinde
yürürlüğe girer.
Ekleri
için tıklayınız
|