İKİNCİ
EL MOTORLU KARA TAŞITLARININ TİCARETİ
HAKKINDA
YÖNETMELİK
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretine ilişkin
usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) (Değişik:RG-15/8/2020-31214) Bu Yönetmelik; gerçek veya tüzel kişi tacirler ile
esnaf ve sanatkârların ikinci el motorlu kara taşıtı ticareti
faaliyetlerini, yetki belgesinin verilmesi, yenilenmesi ve iptaline ilişkin
usul ve esasları, ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal eden
işletmelerin yükümlülükleri ile toplu iş yeri ve taşıt pazarlarında aranan
şartları, ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretinde ödeme yöntemlerini ve
Bakanlık, yetkili idare ve diğer ilgili kurum ve kuruluşların ikinci el
motorlu kara taşıtı ticaretine ilişkin görev, yetki ve sorumluluklarını
kapsar.
(2) Aşağıda
belirtilen ikinci el motorlu kara taşıtı satışları bu Yönetmeliğin kapsamı
dışındadır:
a) 5/1/1961
tarihli ve 237 sayılı Taşıt Kanununa tabi idare, kurum ve kuruluşlar ile
kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarınca yapılan satışlar.
b) İkinci el
motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal eden (Değişik
ibare:RG-15/8/2020-31214) işletmelerin
kendi aralarındaki satışlar.
c) Haciz,
müsadere, zapt, buluntu, trafikten men gibi nedenlerle icra müdürlükleri,
alacaklı amme idareleri, milli emlak müdürlükleri, tahsil daireleri ve
diğer yetkili kamu kurum ve kuruluşları tarafından yapılan satışlar.
ç) 27/10/1999
tarihli ve 4458 sayılı Gümrük Kanunu ile 21/3/2007 tarihli ve 5607 sayılı
Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu çerçevesinde yapılan satışlar.
d) (Ek:RG-15/8/2020-31214)
Motorlu kara taşıtı kiralama faaliyetinde bulunan işletmeler tarafından en
az bir yıl süreyle kiralanan taşıtların bu işletmelerce satışı.
Dayanak
MADDE 3 – (Değişik:RG-15/8/2020-31214)
(1) Bu Yönetmelik,
14/1/2015 tarihli ve 6585 sayılı Perakende Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında
Kanunun 16 ncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi ile 10/7/2018
tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı
Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 446 ncı maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (Değişik:RG-15/8/2020-31214)
(1) Bu Yönetmeliğin
uygulanmasında;
a) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını,
b) Bilgi Sistemi: İkinci El Motorlu Kara Taşıtı Ticareti Bilgi
Sistemini,
c) ESBİS: Esnaf ve Sanatkâr Bilgi Sistemini,
ç) İkinci el motorlu kara taşıtı: 13/10/1983 tarihli
ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 3 üncü maddesinde tanımlanan ve
tescilli olan motosiklet, otomobil, arazi taşıtı, otobüs, kamyonet, kamyon
ve lastik tekerlekli traktör niteliğindeki taşıtları,
d) İkinci el motorlu kara taşıtı ticareti: Doğrudan veya
aracılık yapılmak suretiyle gerçekleştirilen ikinci el motorlu kara taşıtının
satışı ve pazarlanmasıyla ilgili faaliyetler bütününü,
e) İl müdürlüğü: Ticaret il müdürlüğünü,
f) Kanun: Perakende Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunu,
g) MERSİS: Merkezi Sicil Kayıt Sistemini,
ğ) Meslek odası: İlgili esnaf ve sanatkârlar odası ile ticaret
ve sanayi odasını, ticaret ve sanayi odalarının ayrı kurulduğu yerlerde
ticaret odasını,
h) Mesleki yeterlilik belgesi: Mesleki Yeterlilik Kurumu
tarafından onaylanarak bireyin bilgi, beceri ve yetkinliğini ifade eden
motorlu kara taşıtları alım satım danışmanı (Seviye 4) ve motorlu kara
taşıtları alım satım sorumlusu (Seviye 5) ulusal yeterliliklerine dayalı
belgeyi,
ı) Motorlu kara taşıtları alım satım danışmanı: İkinci el
motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal eden işletmede iş sözleşmesi ile
çalışan pazarlama ve satış personelini,
i) Motorlu kara taşıtları alım satım sorumlusu: İkinci el
motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal eden gerçek kişi tacirler ile esnaf
ve sanatkârların kendilerini, ticaret şirketleri ve diğer tüzel kişi
tacirler ile şubelerde ise bu faaliyetleri yürüten yetkili temsilcileri,
j) TSE: Türk Standardları Enstitüsünü,
k) Üst meslek kuruluşu: Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile
Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonunu,
l) Yetki belgesi: İkinci el motorlu kara taşıtı ticaretiyle
iştigal edilebilmesi için ticari işletmeler ile esnaf ve sanatkâr
işletmeleri adına düzenlenen belgeyi,
m) Yetkili idare: İşyeri açma ve çalışma ruhsatını vermeye
yetkili belediye veya il özel idareleri ile diğer idareleri,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Yetki,
Yeterlilik ve Bilgi Sistemi
Yetki belgesi
MADDE 5 – (Başlığı ile Birlikte
Değişik:RG-15/8/2020-31214)
(1) İkinci el motorlu kara
taşıtı ticareti, yetki belgesine sahip işletmeler tarafından yapılır. Bir takvim
yılı içinde doğrudan veya aracılık yapılmak suretiyle gerçekleştirilen
üçten fazla ikinci el motorlu kara taşıtı satışı, aksi Bakanlıkça tespit
edilmedikçe ikinci el motorlu kara taşıtı ticareti kabul edilir.
(2) Yetki belgesi, ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretiyle
iştigal eden işletmenin bulunduğu yerdeki il müdürlüğü tarafından Bilgi
Sistemi üzerinden verilir, yenilenir ve iptal edilir.
(3) Ticari işletme adına düzenlenen yetki belgesinde asgari
olarak, MERSİS numarası ve MERSİS’e kayıtlı işletme adı ve adresi
ile ticaret unvanına; esnaf ve sanatkâr işletmesi adına düzenlenen yetki
belgesinde ise ESBİS’e kayıtlı işletme adı ve adresi ile işletme
sahibinin adı, soyadı ve T.C. kimlik numarasına veya yabancı kimlik
numarasına yer verilir.
(4) Yetki belgesi, her bir işletme için
ayrı ayrı düzenlenir ve devredilemez.
(5) Bakanlık, yetki belgesinin içeriği ile yetki belgesinin
düzenlenmesine ilişkin diğer usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.
Yetki belgesi
verilmesinde aranan şartlar
MADDE 6 – (Değişik:RG-15/8/2020-31214)
(1) İşletmeye
yetki belgesi verilebilmesi için;
a) Meslek odasına
kayıtlı olunması,
b) Gelir veya
kurumlar vergisi mükellefi olunması,
c) İş yeri açma ve
çalışma ruhsatının bulunması,
ç) Meslek odası ve
vergi kayıtları ile iş yeri açma ve çalışma ruhsatındaki iştigal konuları
arasında ikinci el motorlu kara taşıtı ticareti faaliyetinin bulunması,
d) Motorlu kara
taşıtları alım satım sorumlularının;
1) On sekiz yaşını
doldurmuş olması,
2) En az lise
mezunu olması,
3) İflas etmemiş
veya iflas etmiş olsa bile 9/6/1932 tarihli ve 2004 sayılı İcra
ve İflas Kanunu hükümlerine göre itibarının yerine gelmiş olması,
4) Konkordato
talebinde bulunmamış olması,
5) Kasten işlenen
bir suçtan dolayı beş yıldan fazla kesinleşmiş hapis cezası almamış veya
devletin güvenliğine, anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine, milli
savunmaya ve devlet sırlarına karşı suçlar ile casusluk, zimmet, irtikâp,
rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma,
hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma,
suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama, terörizmin finansmanı,
kaçakçılık, vergi kaçakçılığı veya haksız mal edinme, işkence, cinsel
saldırı ve çocukların cinsel istismarı suçlarından hüküm giymemiş ya da
ticaret ve sanat icrasından hükmen yasaklanmamış olması,
e) Motorlu kara
taşıtları alım satım sorumlularından en az birinin Seviye 5 mesleki
yeterlilik belgesine sahip olması,
gerekir.
(2) Bakanlık,
yetki belgesi verilmesi için mesleki eğitim şartı getirmeye ve bu eğitime
ilişkin usul ve esaslar ile bu şarttan muafiyet sağlayan eğitim alanlarını
ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının görüşlerini alarak belirlemeye
yetkilidir. Mesleki eğitim, Bakanlık veya Bakanlıkça uygun görülen kurum ve
kuruluşlar tarafından verilir.
Yetki
belgesinin verilmesi
MADDE 7 –
(1) (Değişik:RG-15/8/2020-31214) Yetki belgesi başvurusu, yetki
belgesi verilmesinde aranan şartların taşındığını gösteren belgeler ile
birlikte Bilgi Sistemi üzerinden yapılır.
(2) İl
müdürlüğünce, ilgili kurum ve kuruluşların elektronik bilgi sistemlerinden
sağlanabilen belgeler bu sistemlerden temin edilir ve işletme adına
elektronik ortamda oluşturulan dosyada diğer başvuru evrakı ile birlikte
saklanır.
(3) Yetki belgesi
verilmesinde aranan şartları taşıdığı anlaşılan işletmelere, başvuru
tarihinden itibaren on gün içinde yetki belgesi verilir. (Ek
cümle:RG-15/8/2020-31214) Yetki belgesi başvurusu reddedilen
işletmelere bu durum gerekçesi ile birlikte Bilgi Sistemi üzerinden
bildirilir.
Yetki
belgesinin yenilenmesi
MADDE 8 – (Değişik:RG-15/8/2020-31214)
(1) Yetki belgesi,
5 inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen bilgilerden herhangi birinde
değişiklik olması durumunda yenilenir.
(2) Yenileme
başvurusu;
a) İşletmenin
başka bir adrese nakledilmesi durumunda, iş yeri açma ve çalışma ruhsatının
yeniden düzenlendiği,
b) Mahalle, cadde,
sokak ve benzeri yerlerin isim veya numaralarının değişmesi nedeniyle
işletme adresinin değişmesi durumunda, iş yeri açma ve çalışma ruhsatının
güncellendiği,
c) (a) ve (b) bentlerinde
belirtilen durumlar hariç olmak üzere, 5 inci maddenin üçüncü fıkrasında
belirtilen bilgilerden herhangi birinde değişiklik olması durumunda
değişikliğin gerçekleştiği,
tarihten itibaren
on gün içinde Bilgi Sistemi üzerinden yapılır.
(3) Yetki belgesinin
yenilenmesinde 7 nci maddenin ikinci ve üçüncü fıkralarında
belirtilen usul ve esaslar uygulanır.
Yetki
belgesinin iptali
MADDE 9 – (Değişik:RG-15/8/2020-31214)
(1) Yetki belgesi;
a)
6 ncı maddede belirtilen şartlardan herhangi birini kaybeden işletmenin
bu durumun gerçekleştiği tarihten itibaren on gün içinde Bilgi Sistemi
üzerinden yapacağı başvuru üzerine,
b) 6 ncı maddede
belirtilen şartlardan herhangi birine sahip olunmadığının Bakanlıkça tespit
edilmesi halinde,
c) 8 inci maddenin
ikinci fıkrasında belirtilen süre içinde yenileme başvurusunda
bulunulmaması nedeniyle Bilgi Sistemi üzerinden veya yazılı olarak
Bakanlıkça yapılan uyarıya rağmen on gün içinde yenileme başvurusunda
bulunulmaması halinde,
ç) Bu Yönetmelik
hükümlerine aykırı hareket eden işletmeye Bilgi Sistemi üzerinden veya
yazılı olarak Bakanlıkça yapılan uyarıya rağmen;
1) Verilen süre
içinde aykırılığın ortadan kaldırılmaması halinde,
2) Aynı takvim
yılı içinde aykırılığın tekrarlanması halinde,
iptal edilir.
(2) Yetki belgesi
iptal edilen işletmeye bu durum gerekçesiyle birlikte Bilgi Sistemi
üzerinden bildirilir.
(3) Birinci
fıkranın (ç) bendi gereğince yetki belgesi iptal edilen işletmeye ve
işletme sahibinin diğer işletmeleri ile temsilcisi olduğu işletmelere,
iptal tarihinden itibaren bir yıl süreyle yetki belgesi verilmez.
Mesleki
yeterlilik belgesi
MADDE 10 –
(1) (Değişik:RG-15/8/2020-31214) Motorlu kara taşıtları alım satım
sorumlularının Seviye 5, motorlu kara taşıtları alım satım danışmanlarının
ise Seviye 4 mesleki yeterlilik belgesine sahip olması gerekir.
(2) (Değişik:RG-15/8/2020-31214)
Motorlu kara taşıtları alım satım sorumlularının, yükseköğretim
kurumlarının; motorlu kara taşıtları alım satım danışmanlarının ise
ortaöğretim ve yükseköğretim kurumlarının motorlu kara taşıtı ticareti ile
ilgili alanlarından veya bunlara denkliği kabul edilen yurt dışındaki
öğretim kurumlarından mezun olmaları durumunda mesleki yeterlilik belgesi
şartı aranmaz. Mesleki yeterlilik belgesi şartından muafiyet sağlayan
motorlu kara taşıtı ticareti ile ilgili alanlar Bakanlıkça belirlenir.
(3)
Bakanlık, yetki belgesine sahip işletmelerce çalıştırılması gereken mesleki
yeterlilik belgesine sahip asgari personel sayısı ile ulusal yeterliliğin
yapısını oluşturan ve personelin sahip olduğu mesleki yeterlilik belgesinde
yer alması gereken seçmeli birimleri belirlemeye yetkilidir.
(4) (Mülga:RG-15/8/2020-31214)
Bilgi Sistemi
ve ilan (Değişik başlık:RG-15/8/2020-31214)
MADDE 11 –
(1) (Değişik:RG-15/8/2020-31214) İkinci el motorlu kara taşıtı ticaretinin takip ve
kontrolü amacıyla Bakanlık tarafından Bilgi Sistemi oluşturulur.
(2) (Değişik:RG-15/8/2020-31214) Bakanlıkça gerekli görülen bilgi ve belgeler,
Bakanlığın belirlediği süre içinde ilgili kişi, kurum, kuruluş ve
işletmelerce Bilgi Sistemine aktarılır.
(3) Yetki
belgesine sahip işletmelerin güncel listesi Bakanlığın internet sayfasında
ilan edilir.
(4) (Değişik:RG-15/8/2020-31214)
Bilgi Sistemi ilgili kurum ve kuruluşların erişimine açılır ve ihtiyaç
duyulan diğer bilgi sistemlerine entegre edilir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
(Değişik
bölüm başlığı:RG-15/8/2020-31214)
Faaliyetlere
İlişkin İlke ve Kurallar
İkinci el
motorlu kara taşıtı satışına aracılık ve taşıt teslim belgesi
MADDE 12 – (1)
Satışa sunulmak üzere ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal
eden işletmeye teslim edilen ikinci el motorlu kara taşıtı için taşıt
teslim belgesi düzenlenir.
(2) (Değişik:RG-15/8/2020-31214)
Taşıt teslim belgesi, ikinci el motorlu kara taşıtının adına tescilli
olduğu kişi ile işletme arasında birer nüshası taraflarda kalacak şekilde
en az iki nüsha düzenlenir ve işletme tarafından en az beş yıl süreyle
saklanır.
(3) Taşıt teslim
belgesinde asgari olarak aşağıdaki bilgilere yer verilir:
a) Tarafların adı
ve soyadı veya ticaret unvanı ve işletme adı ile kimlik ve iletişim
bilgileri.
b) İkinci el
motorlu kara taşıtının (Değişik ibare:RG-15/8/2020-31214) tescil
belgesi ve kilometre bilgileri ile boyalı ve değişen parça bilgileri.
c) İkinci el motorlu
kara taşıtının adına tescilli olduğu kişi tarafından beyan edilen taşıta
ilişkin arıza ve hasar bilgileri ile güvenlik, iç donanım, dış donanım ve
multimedya özellikleri gibi diğer bilgiler.
ç) Aracılık
hizmeti karşılığında işletmeye ödenecek ücretin tutarı.
d) İkinci el
motorlu kara taşıtının işletmede kalacağı süre.
e) Tarafların
tebligat adresleri ve imzaları.
(4) İkinci el
motorlu kara taşıtında üçüncü fıkranın (d) bendinde belirtilen süre içinde
oluşan arıza ve hasardan işletme sorumludur.
(5) Bakanlık,
taşıt teslim belgesinin şekli ve içeriği ile aracılık hizmeti karşılığında
işletmeye ödenecek ücretin üst sınırını üst meslek kuruluşlarının görüşünü
alarak belirlemeye yetkilidir.
İkinci el
motorlu kara taşıtının tanıtımı ve ilanı
MADDE 13
– (Başlığı ile Birlikte Değişik:RG-15/8/2020-31214) (3)
(1) Satışa sunulan
ikinci el motorlu kara taşıtının üzerinde kolaylıkla görülebilir ve
okunabilir şekilde taşıta ilişkin tanıtıcı bilgilerin güncel olarak yer
aldığı bir tanıtım kartı bulundurulur.
(2) Tanıtım
kartında yetki belgesi numarasına ve ikinci el motorlu kara taşıtına
ilişkin aşağıdaki asgari bilgilere güncel olarak yer verilir:
a) Markası, cinsi,
tipi ve model yılı.
b) Rakam veya
harflerinin bir kısmı karartılmak suretiyle motor ve şasi numarası.
c) Plaka numarası.
ç) Yakıt türü.
d) Kilometresi.
e) Satış fiyatı.
f) Boyalı ve
değişen parçaları.
g) Niteliği
belirtilmek suretiyle hasar kaydı.
ğ) Üzerinde rehin
veya haciz gibi şerhlerin bulunup bulunmadığı.
(3) İkinci el
motorlu kara taşıtı ticaretine yönelik ilan veren işletmeler bu ilanlarda
aşağıdaki hususlara uymakla yükümlüdür:
a) Yetki belgesi
numarası ve yetki belgesindeki işletme adı veya unvanı ile ikinci fıkrada
belirtilen diğer bilgilere güncel olarak yer vermek.
b) Üçüncü kişileri
yanıltıcı bilgi ve belgelere yer vermemek.
c) İkinci el
motorlu kara taşıtının satılması veya taşıt teslim belgesinin süresinin
sona ermesi halinde üç gün içinde ilan faaliyetine son vermek.
(4) İnternet
ortamında ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretine yönelik ilan verilmesine
aracılık eden gerçek veya tüzel kişiler aşağıdaki hususlara uymakla
yükümlüdür:
a) İşletmelerin,
üçüncü fıkranın (a) bendinde belirtilen yükümlülüğü yerine getirebilmeleri
için imkân sağlamak.
b) İşletmelerin
üyeliğinden önce Bakanlığın internet sayfası veya Bilgi Sistemi üzerinden
yetki belgesi kontrolü yapmak ve yetki belgesine sahip olmayan işletmelerin
üyeliğine izin vermemek. (3)
c) Aynı ikinci el
motorlu kara taşıtına yönelik birden fazla işletme tarafından verilen
ilanlarda, taşıt sahibi olan veya o taşıta ilişkin taşıt teslim belgesi
bulunan işletmenin talebi halinde yetkisiz verilen ilanları yayımdan derhal
kaldırmak.
ç) İlanlara
ilişkin talep ve şikâyetlerin internet tabanlı iletişim yöntemlerinden en
az biri ve telefon aracılığıyla iletebilmesi için müşteri hizmetleriyle
iletişim imkânı sunmak. Bu talep ve şikâyetlerin etkin şekilde
yönetilerek sonuçlandırılmasını sağlamak. (3)
d) İlan, şikâyet
ve üyeliklere ilişkin bilgileri Bakanlığın taleplerine uygun olarak Bakanlığa
iletmek.
e) İkinci el
motorlu kara taşıtı ticaretinin geliştirilmesi ve tüketicinin korunması
amacıyla Bakanlıkça alınan tedbirlere uymak.
Ekspertiz
raporu
MADDE 14 –
(1) (Değişik:RG-15/8/2020-31214) TSE hizmet yeterlilik belgesine
sahip ekspertiz işletmesi bulunmayan illerde faaliyet gösteren
işletmeler hariç olmak üzere, ikinci el otomobil veya arazi taşıtı satışı
yapan işletme tarafından, satışın yapıldığı tarihten önceki üç gün içinde
ekspertiz raporu alınır. Ekspertiz raporu ücreti, satış işleminin alıcıdan
kaynaklanan bir nedenle gerçekleşmemesi durumunda alıcı, diğer hallerde
satıcı işletme tarafından ödenir.
(2) (Değişik:RG-15/8/2020-31214)
Ekspertiz raporu, ilgili standarda göre verilen TSE hizmet yeterlilik
belgesi bulunan ekspertiz işletmeleri tarafından düzenlenir. Üç
nüsha düzenlenen raporun iki nüshası satıcı işletmeye verilir. Rapor,
satıcı işletme ile ekspertiz işletmesi tarafından en az beş yıl
süre ile saklanır.
(3) (Değişik:RG-15/8/2020-31214)
Model yılına göre sekiz yaşın veya yüz altmış bin kilometrenin
üzerindeki taşıtlar için ekspertiz raporu alınması zorunlu
değildir.
(4) (Değişik:RG-15/8/2020-31214)
Ekspertiz raporunda asgari olarak aşağıdaki hususlara yer verilir:
a) Taşıtın
markası, cinsi, tipi ve model yılı.
b) Ekspertiz raporunu
düzenleyen ticari işletmenin hizmet yeterlilik belgesi ve MERSİS numaraları
ile MERSİS’e kayıtlı ticaret unvanı ve işletme adı
veya ekspertiz raporunu düzenleyen esnaf ve sanatkâr işletmesinin
hizmet yeterlilik belgesi numarası ve ESBİS’e kayıtlı işletme adı
ile işletme sahibinin adı, soyadı ve T.C. kimlik numarası veya yabancı
kimlik numarası.
c) Ekspertiz
raporunu alan ticari işletmenin yetki belgesi ve MERSİS numaraları
ile MERSİS’e kayıtlı ticaret unvanı ve işletme adı
veya ekspertiz raporunu alan esnaf ve sanatkâr işletmesinin yetki
belgesi numarası ve ESBİS’e kayıtlı işletme adı ile işletme
sahibinin adı, soyadı ve T.C. kimlik numarası veya yabancı kimlik numarası.
ç) Ekspertiz
raporunu alan işletmenin yetki belgesinin bulunmaması durumunda, yetki
belgesinin bulunmadığı hususu.
d) TSE’nin ilgili
standardı ile belirlenen diğer hususlar.
(5) (Değişik:RG-15/8/2020-31214)
Ekspertiz işletmesi, ekspertiz raporundaki bilgilerin taşıtın
gerçek durumunu yansıtmamasından sorumludur. Taşıtın gerçek durumuna
aykırı ekspertiz raporu düzenleyen ve Bakanlıkça yapılan uyarıya
rağmen aynı takvim yılı içinde bu aykırılığı tekrarlayan ekspertiz
işletmesinin hizmet yeterlilik belgesi Bakanlıkça yapılan bildirim
tarihinden itibaren on gün içinde TSE tarafından iptal edilir. Hizmet
yeterlilik belgesi iptal edilen işletmeye ve işletme sahibinin diğer
işletmeleri ile temsilcisi olduğu işletmelere, iptal tarihinden itibaren
bir yıl süreyle aynı konuda hizmet yeterlilik belgesi verilemez. Aldatıcı
ve yanıltıcı ekspertiz raporları ile ilgili olarak tüketicilerin
7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun
ayıplı hizmete ilişkin hakları saklıdır.
(6) (Değişik:RG-8/9/2018-30529)
Bakanlık, TSE hizmet yeterlilik belgesine sahip işletme sayısını ve taşıt
türleri itibarıyla ekspertiz hizmetinin yaygınlaşmasını dikkate alarak
ekspertiz raporu alma zorunluluğu bulunan diğer ikinci el motorlu kara
taşıtı türlerini, ekspertiz raporunda yer verilecek diğer bilgileri, TSE
hizmet yeterlilik belgesi verilecek işletmelerde ve bu işletmelerde
çalıştırılan kişilerde aranan nitelikleri, ekspertiz raporu düzenleyenlerin
sorumluluklarını, hizmet yeterlilik belgesi ile ekspertiz raporu ücretinin
üst sınırını ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile üst meslek kuruluşlarının
görüşünü alarak belirlemeye yetkilidir.
İkinci el
motorlu kara taşıtı ticaretinde garanti ve ayıplı mal (2)
MADDE 15 –
(1) (Değişik:RG-8/9/2018-30529) İkinci el otomobil ve arazi
taşıtının motor, şanzıman, tork konvertörü, diferansiyel ve elektrik sistemi,
satış tarihinden itibaren üç ay veya beş bin kilometre, ikinci el motorlu
kara taşıtı ticaretiyle iştigal eden işletmenin garantisi altındadır.
İşletme, garanti kapsamına giren hususları sigorta yaptırmak suretiyle
karşılayabilir.
(2) (Değişik:RG-15/8/2020-31214)
Birinci fıkrada sayılan parçalarda garanti süresi veya kilometresi
içinde meydana gelen arızalar azami kırk beş iş günü içinde giderilir.
Arızanın giderilmesine ilişkin masraflar işletmeye aittir. Bu sürelerin
tespitinde taşıt sahibinin işletmeye yazılı başvuru tarihi veya ilgili il
müdürlüğüne yazılı başvurusu üzerine il müdürlüğünce işletmeye yapılan
bildirim tarihi dikkate alınır. İl müdürlüğüne yapılan başvuruya satış
sözleşmesinin bir örneği eklenir.
(3) (Değişik:RG-15/8/2020-31214)
Garanti süresi veya kilometresi içinde arızalanan ikinci el otomobil ve
arazi taşıtının işletmeye veya işletmenin belirleyeceği onarım noktasına
teslim edilmesi halinde işletme veya onarım noktası tarafından, arızalı
taşıtın teslim alındığına dair belge iki nüsha düzenlenerek bir nüshası
taşıt sahibine teslim edilir. Bu belgede asgari olarak aşağıdaki bilgilere
yer verilir:
a) İkinci el
otomobil ve arazi taşıtını teslim edenin adı, soyadı ve imzası.
b) İkinci el
otomobil ve arazi taşıtını teslim alanın adı, soyadı ve imzası.
c) İkinci el
otomobil ve arazi taşıtına ilişkin şikâyet ve talepler.
ç) İkinci el
otomobil ve arazi taşıtının markası, cinsi, tipi ve model yılı.
d) Arızanın on iş
günü içinde giderilememesi halinde, tamirde geçen on iş gününü takip eden
üç gün içinde, teslim edilen ikinci el otomobil ve arazi taşıtına benzer
özelliklere sahip ücretsiz ikame taşıt tahsis edileceğine dair taahhüt.
e) İkinci el
otomobil ve arazi taşıtının arıza bildirim ve işletmeye teslim tarihi.
(4) Birinci
fıkrada sayılan parçalarda garanti süresi veya kilometresi içinde arıza
meydana gelmesi durumunda tamirde geçen süre garanti süresine eklenir.
(5) İşletmeler
birinci fıkrada belirtilenlere ilave garantiler verebilir.
(6) (Değişik:RG-15/8/2020-31214)
6502 sayılı Kanunun 56 ncı maddesi kapsamında üretici ve
ithalatçı garantisi devam eden ikinci el otomobil ve arazi taşıtları
hakkında bu madde uygulanmaz.
(7) (Değişik:RG-8/9/2018-30529)
Bakanlık, garanti kapsamına giren diğer ikinci el motorlu kara
taşıtı türleri ile garantiye ilişkin diğer usul ve esasları belirlemeye
yetkilidir.
(8) (Ek:RG-8/9/2018-30529)
(Değişik:RG-15/8/2020-31214) İkinci el motorlu kara taşıtı
satışlarında tüketicilerin 6502 sayılı Kanunun ayıplı mal ve hizmetlere ilişkin
hakları saklıdır.
Garanti
kapsamına girmeyen hususlar
MADDE 16 –
(1) (Değişik cümle:RG-8/9/2018-30529) İkinci el otomobil ve arazi
taşıtının satışında aşağıdaki parça, durum, işlem ve arızalar garanti
kapsamı dışındadır:
a) (Değişik:RG-15/8/2020-31214)
Model yılına göre sekiz yaşın veya yüz altmış bin kilometrenin üzerindeki
taşıtlar.
b) Satış sırasında
alıcı tarafından bilindiği işletme tarafından belgelendirilen arıza ve
hasarlar.
c) Ekspertiz
raporunda belirtilen arıza ve hasarlar.
ç) Aracın olağan
kullanımı nedeniyle kayışlar, egzoz, amortisör, debriyaj, ön dişli takımı,
fren balataları ve pabuçları, diskler, contalar gibi parçalarda meydana
gelen aşınma ve yıpranmalar.
d) Garanti
kapsamındaki bir parçada meydana gelen arızanın doğrudan sonucu olarak
hasar görmedikçe veya zayi olmadıkça; bujiler, katalitik konvertörler, hava
filtresi, yağ filtresi, yakıt filtresi, cam silecek lastikleri, klima
devresinin doldurulması için kullanılan maddeler, ilave edilen yağlar,
soğutma sıvıları, fren sıvıları ve diğer katkı maddeleri.
e) Garanti
kapsamındaki bir parçada meydana gelen arızanın doğrudan sonucu olarak
hasar görmedikçe veya zayi olmadıkça, koltuk aksesuarlarının temizlenmesi
ve onarılması dâhil olmak üzere kaportanın ve kabinin olağan bakımı için yapılan
masraflar.
f) Kaporta işleri,
süslemeler, paspas, lastikler, jantlar, akü, farlar, park lambaları, camın
ve farların kırılması veya çatlaması.
g) 15 inci
maddenin birinci fıkrasında belirtilenler hariç olmak üzere elektronik
parçalar ve komponentler.
ğ) Parça değişimi
yapılarak veya yapılmaksızın düzenli önleyici işlemler, kontroller ve
ayarlamalar.
h) İkaz lambaları
sistem arızası gösterdiği halde aracı kullanmaya devam etmenin veya bilerek
veya bilmeyerek uygun olmayan ya da kalitesiz yağların veya yakıtın
kullanılmasının sebep olduğu arızalar.
ı) Hatalı
kullanım, kaza, hırsızlık, hırsızlık girişimi, yangın, infilak, vandallık
veya doğal afetler nedeniyle hasar gören veya zayi olan parçalar.
i) Taşıtın ihmal
edilmesinin veya uygun olmayan bir şekilde kullanılmasının veya aracın
gereği gibi çalışması için lüzumlu olan sıvıların donmasının sebep olduğu
arızalar.
j) Bakım
işlemlerinin muayene ve bakım planına uygun olarak yapılmaması nedeniyle
meydana gelen arızalar.
k) Satış
sonrasında taşıta yapılan herhangi bir eklenti nedeniyle oluşan hasar ve
arızalar.
l) (Değişik:RG-15/8/2020-31214)
Tescil belgesinde “Trafikten çekilerek tescil kaydı kapatılmıştır.”
şerhi bulunan taşıtlar.
(2) Kullanım
hatasının tespitinde 13/6/2014 tarihli ve 29029 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Garanti Belgesi Yönetmeliğinin 11 inci maddesi uygulanır.
İkinci el
motorlu kara taşıtı ticaretinde ödeme
MADDE 17 –
(1) (Değişik:RG-15/8/2020-31214) İkinci el motorlu kara taşıtı alım satımında
ödemenin nakit yapılması halinde taşıtın satış bedeli, Bakanlıkça
yetkilendirilen kuruluş tarafından taşıt mülkiyeti ile satış bedelinin eş
anlı el değiştirmesini sağlayacak şekilde oluşturulan elektronik sistem
üzerinden ödenir.
(2) (Değişik:RG-15/8/2020-31214)
Elektronik sistemin kullanılmasına ilişkin masraflar satıcıya aktarılan
taşıt satış bedelinden mahsup edilir.
(3) Bakanlık,
birinci fıkrada belirtilen elektronik (Değişik ibare:RG-15/8/2020-31214)
sistem için gerekli altyapının oluşturulmasına ve işletilmesine
ilişkin usul ve esaslar ile verilen hizmetler karşılığında alınacak
ücretlerin üst sınırını Türkiye Noterler Birliğinin görüşünü alarak
belirlemeye yetkilidir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
(Değişik
bölüm başlığı:RG-15/8/2020-31214)
İşletmelerin
Yükümlülükleri ve İkinci El Motorlu Kara Taşıtı Ticareti Yapılan Yerler
İşletmelerin
yükümlülükleri
MADDE 18 – (Başlığı
ile Birlikte Değişik:RG-15/8/2020-31214) (4)
(1) İkinci el
motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal eden işletmeler aşağıdaki hususlara
uymakla yükümlüdür:
a) Motorlu kara
taşıtı alım satım sorumluları ile danışmanlarının adı, soyadı, T.C. kimlik
numarası veya yabancı kimlik numarası ile iletişim bilgilerini, bu
kişilerin işe başladığı; işi bırakma bilgisini ise bu durumun gerçekleştiği
tarihten itibaren on gün içinde Bilgi Sistemi üzerinden il müdürlüğüne
bildirmek.(4)
b) Mesleki
yeterlilik belgesinin aranmayacağı haller hariç olmak üzere, mesleki
yeterlilik belgesine sahip olmayan kişileri motorlu kara taşıtı alım satım
sorumlusu veya danışmanı olarak istihdam etmemek.
c) Yetki belgesi
numarasını ekspertiz raporunun düzenlenmesi sırasında ekspertiz
işletmesine ve satış sırasında noterliğe beyan etmek.
ç) Ekspertiz
raporunun bir nüshasını satış sırasında noterliğe ibraz etmek.
d) Ticari faaliyetleri
sırasında ahlaka uygun, adil ve dürüst davranmak, haksız ve hukuka aykırı
davranış ve ticari uygulamalarda bulunmamak, hizmet verdiği kişilerin alım
satım tercihlerini etkileyecek nitelikteki bilgileri gizlememek ve bu
kişileri yasa dışı veya etik olmayan uygulamalara teşvik etmemek.
e) Satışına
yetkili olmadığı ikinci el motorlu kara taşıtına ilişkin tanıtım ve ilan
faaliyetinde bulunmamak.
f) Yol ve kaldırım
gibi kamunun ortak kullanımına ayrılmış alanları taşıt teşhir alanı olarak
kullanmamak.
g) Bu Yönetmelikte
yer alan ve ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal eden
işletmeye ait olan diğer yükümlülükleri yerine getirmek.
ğ) İkinci el
motorlu kara taşıtı ticaretinin geliştirilmesi ve tüketicinin korunması
amacıyla Bakanlıkça alınan tedbirlere uymak.
Toplu iş yeri
MADDE 19
– (Başlığı ile Birlikte Değişik:RG-15/8/2020-31214)
(1) Bir yapı veya
alan bütünlüğünde; nüfusu yüz elli binden az olan yerleşim yerlerinde en az
on beş, nüfusu yüz elli bin ve üzerinde olan yerleşim yerlerinde ise en az
otuz işletmenin faaliyet göstereceği toplu iş yerleri oluşturulabilir.
Toplu iş yerleri oluşturulurken, bu iş yerlerinin çevreye ve trafiğe
getireceği yükler ile ikamet amacıyla kullanılan yerlere uzaklığı ve ulaşım
imkânları dikkate alınır.
(2) Toplu iş
yerleri aşağıdaki nitelikleri haiz olmalıdır:
a) Yönetim odası,
kadın ve erkekler için ayrı ayrı ibadet yeri, çalışanlar ve
ziyaretçiler için beslenme ve dinlenme alanı ile yeterli sayıda tuvalet
bulunması.
b) Ortak kullanım
alanlarının engelliler de dikkate alınarak tasarlanmış olması.
c) En az yüz
işletmenin bulunduğu toplu iş yerlerinde sağlık odası ve en az bir sağlık
personeli bulunması.
ç) Brüt inşaat
alanının en az dörtte biri oranında otoparka sahip olması.
(3) Toplu iş
yerlerinde, taşıt alım ve satımı ile devir işlemlerinin hızlı ve etkin
şekilde yapılabilmesi amacıyla noterlik ve banka gibi birimlere yer
verilebilir.
Taşıt pazarı
(Değişik başlık:RG-15/8/2020-31214)
MADDE 20 –
(1) (Değişik:RG-15/8/2020-31214)İkinci el motorlu kara taşıtı
pazarları yetkili idare veya bu faaliyet konusunda iş yeri açma ve çalışma
ruhsatı düzenlenen işletmeler tarafından kurulur ve işletilir.
(2) İkinci el
motorlu kara taşıtı pazarları aşağıdaki nitelikleri haiz olmalıdır:
a) Çevreye ve
trafiğe yük getirmeyen, ikamet amacıyla kullanılan yerlere uzaklığı yeterli
olan ve uygun ulaşım imkânı bulunan alanlarda kurulması.
b) Nüfusu on
binden az olan yerleşim yerlerinde en az beş bin metrekare, on binden fazla
olan yerleşim yerlerinde en az on bin metrekare büyüklüğünde olması.
c) İkinci el
motorlu kara taşıtı satışı için ayrılan alanların zemininin beton, asfalt
veya diğer uygun malzemelerden oluşturulması ve olumsuz hava şartlarından
korunmaya uygun tedbirlerin alınmış olması.
ç) İhtiyacı
karşılayacak şekilde hoparlör sistemi, çöp kutusu, aydınlatma sistemi,
yangın söndürme araç ve gereci, güvenlik kamerası, zabıta bürosu, kadın ve
erkekler için ayrı ayrı ibadet yeri, taşıt yıkama yeri, tuvalet ve dinlenme
alanı bulunması.
d) Ortak kullanım
alanlarının engelliler de dikkate alınarak tasarlanmış olması.
e) On bin
metrekareden küçük olan ikinci el motorlu kara taşıtı pazarlarında en az üç
bağımsız giriş ve çıkış kapısı, on bin metrekareden büyük olan ikinci el
motorlu kara taşıtı pazarlarında ise en az beş bağımsız giriş ve çıkış
kapısının bulunması, giriş ve çıkışların iç ve dış trafiği aksatmayacak
şekilde düzenlenmesi ve yönlendirme levhalarıyla gösterilmesi.
f) Ziyaretçilerin
ihtiyacını karşılayacak şekilde ücretsiz otopark alanına sahip olması.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli
ve Son Hükümler
Türkiye
Noterler Birliğinin ve noterlerin yükümlülükleri
MADDE 21
– (Başlığı ile Birlikte Değişik:RG-15/8/2020-31214)
(1) İkinci el
motorlu kara taşıtı alım satımında noterler;
a) Yetki belgesi
numarasının beyan edilmesi halinde, işletmenin yetki belgesi bilgilerini
Bakanlığın,
b) Ekspertiz
raporu ibraz edilmesi halinde, ekspertiz işletmesinin hizmet
yeterlilik belgesi bilgilerini TSE’nin,
elektronik sistemlerinden
kontrol eder.
(2) İkinci el
motorlu kara taşıtı satış sözleşmesinde asgari olarak aşağıdaki bilgilere
yer verilir ve bu bilgiler Bakanlığın taleplerine uygun olarak Türkiye
Noterler Birliği tarafından Bilgi Sistemine aktarılır:
a) Taşıtın
markası, cinsi, tipi ve model yılı.
b) Alıcı ve
satıcının adı, soyadı ve T.C. kimlik numarası ya da yabancı kimlik numarası
veya ticaret unvanı ve vergi numarası ile iletişim bilgileri.
c) İşletmenin
yetki belgesi numarası veya yetki belgesi numarasının beyan edilmediği ya
da yetki belgesinin bulunmadığı hususu.
ç) Ekspertiz
raporunun düzenlendiği tarihte hizmet yeterlilik belgesinin geçerli olup
olmadığı hususu.
d) Ekspertiz
raporunun tarih ve sayısı ile ekspertiz raporunda yer alan TSE
hizmet yeterlilik belgesi numarası ve kilometre bilgisi.
e) Ekspertiz raporu
ibraz edilmemesi durumunda, bu belgenin ibraz edilmediği hususu ile satış
anında taşıtın kilometresine ilişkin alıcı ve satıcı taraf beyanı.
f) Vekâleten
yapılan alım satımlarda, noterlikte alım satım işlemini gerçekleştiren
kişilerin adı, soyadı, T.C. kimlik numarası veya yabancı kimlik numarası
ile iletişim bilgileri.
g) Bakanlıkça
gerekli görülen diğer bilgiler.
Yetkili
idarenin yükümlülükleri
MADDE 22
– (Başlığı ile Birlikte Değişik:RG-15/8/2020-31214)
(1) İkinci el
motorlu kara taşıtı ticaretine ilişkin iş yeri açma ve çalışma ruhsatı
verilen, güncellenen veya iptal edilen işletmeye ait aşağıdaki bilgi ve
belgeler, işlemin yapıldığı tarihten itibaren on gün içinde yetkili idare
tarafından işletmenin bulunduğu yerdeki il müdürlüğüne gönderilir veya
Bilgi Sistemine aktarılır:
a) Verilen,
güncellenen veya iptal edilen ruhsatın bir nüshası.
b) Ruhsatın
verildiği, güncellendiği veya iptal edildiği tarih.
c) İşletme
sahibinin gerçek kişi olması durumunda T.C. kimlik numarası veya yabancı
kimlik numarası, tüzel kişi olması durumunda ise vergi numarası.
(2) Toplu iş yeri
projelerinin 19 uncu maddede belirtilen fiziksel şartları haiz olup
olmadığı yapı ruhsatı verilmeden önce yetkili idarece kontrol edilir ve bu
şartları taşımayan iş yerlerine ruhsat verilmez.
Denetim ve ceza
hükümleri
MADDE 23 –
(1) (Değişik:RG-15/8/2020-31214) Bakanlık, ikinci el motorlu kara
taşıtı ticaretinin geliştirilmesi ve tüketicinin korunması amacıyla her
türlü tedbiri almaya ve bu Yönetmeliğin uygulanmasına yönelik denetim
yapmaya yetkilidir. Bakanlık denetim yetkisini il müdürlükleri aracılığıyla
da kullanabilir.
(2) (Değişik:RG-15/8/2020-31214)
Yetkili idareler, Bakanlığın talebi üzerine, bu Yönetmelik kapsamında ön
inceleme mahiyetinde denetim yapmakla görevlidir.
(3) Belediyeler,
yetkilerini devrettikleri kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları veya
özel hukuk tüzel kişilerince kurulan ve işletilen ikinci el motorlu kara
taşıtı pazarları nezdinde denetim yapmakla görevli ve yetkilidir.
(4) Yetkili
idareler tarafından ikinci fıkra kapsamında yapılan denetimin sonuçları,
denetimin sonuçlandığı tarihten itibaren on beş gün içinde il müdürlüğüne
bildirilir.
(5) (Değişik:RG-15/8/2020-31214)
Bu Yönetmeliğe aykırı hareket edenler hakkında Kanunun 18 inci maddesinde
öngörülen idari para cezaları Bakanlıkça uygulanır.
(6) (Değişik:RG-15/8/2020-31214)
Bakanlık idari para cezası uygulama yetkisini il müdürlüklerine
devredebilir.
Geçiş hükümleri
GEÇİCİ MADDE 1
– (1) (Değişik:RG-15/8/2020-31214) Bu fıkranın yürürlüğe girdiği
tarih itibarıyla ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal eden
işletmelerin, 31/8/2020 tarihine kadar durumlarını bu
Yönetmelikteki şartlara uygun hale getirerek yetki belgesi almaları
gerekir.
(2) Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla bir
yapı veya alan bütünlüğünde faaliyet gösteren ve içinde ikinci el motorlu
kara taşıtı ticaretiyle iştigal eden en az on işletme bulunan (Değişik
ibare:RG-15/8/2020-31214) toplu iş yerleri (Değişik
ibare:RG-10/8/2019-30858) (Değişik ibare:RG-27/12/2019-30991) 31/8/2020
tarihine kadar durumlarını 19 uncu maddenin ikinci
fıkrasının (a) ve (b) bentlerine uygun hale getirir.
(3) Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla bir
yapı veya alan bütünlüğünde faaliyet gösteren ve içinde ikinci el motorlu
kara taşıtı ticaretiyle iştigal eden en az (Değişik
ibare:RG-15/8/2020-31214) yüz işletme bulunan toplu iş yerleri
(Değişik ibare:RG-10/8/2019-30858) (Değişik
ibare:RG-27/12/2019-30991) 31/8/2020 tarihine
kadar durumlarını 19 uncu maddenin ikinci fıkrasının (c) bendine uygun
hale getirir.
(4) Bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce kurulan ikinci el motorlu kara
taşıtı pazarları, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki yıl
içinde 20 nci maddenin ikinci fıkrasına uygun hale getirilir.
(5) (Ek:RG-15/8/2020-31214)
Bu fıkranın yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla ikinci el motorlu kara
taşıtı ticaretine ilişkin gelir veya kurumlar vergisi ya da meslek odası
kaydı bulunan;
a) Gerçek kişi
işletmeleri adına o tarihteki işletme sahibi,
b) Tüzel kişi
işletmeleri ve şubeler adına o tarihte ikinci el motorlu kara taşıtı
ticareti faaliyetlerini yürüten yetkili temsilcilerden biri,
tarafından yapılan
yetki belgesi başvurularında 6 ncı maddenin birinci fıkrasının
(d) bendinin (2) numaralı alt bendinde belirtilen lise mezunu olma şartı
aranmaz.
(6) (Ek:RG-15/8/2020-31214)
9/6/2020 tarihinden önce ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretine
ilişkin iş yeri açma ve çalışma ruhsatı düzenlenen işletmelerin 14/7/2005
tarihli ve 2005/9207 sayılı Bakanlar Kurulu kararıyla yürürlüğe konulan
İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelikteki ilgili iş yeri
şartlarını haiz olup olmadığı, ilgili işletmenin talebi üzerine on gün
içinde yetkili idarece yerinde kontrol edilir. İş yeri şartlarını haiz
olduğu tespit edilen işletmelere, tespit tarihinde bu durumu gösteren belge
verilir.
(7) (Ek:RG-15/8/2020-31214)
Bu fıkranın yürürlüğe girdiği tarihten önce yetki belgesi verilen
işletmelerin;
a) İkinci el
motorlu kara taşıtı ticaretine ilişkin iş yeri açma ve çalışma
ruhsatlarını,
b) 9/6/2020 tarihinden
sonra ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretine ilişkin iş yeri açma ve
çalışma ruhsatı düzenlenen işletmeler hariç olmak üzere, İşyeri Açma ve
Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelikteki ilgili iş yeri şartlarını haiz
olduklarını gösteren belgeyi,
30/6/2021 tarihine
kadar Bilgi Sistemine aktarmamaları veya il müdürlüğüne teslim etmemeleri
halinde yetki belgeleri iptal edilir.
(8) (Ek:RG-15/8/2020-31214)
Bu fıkranın yürürlüğe girdiği tarihten önce Seviye 5 mesleki yeterlilik
belgesi sınavına giren veya bu belgeyi alan motorlu kara taşıtları alım
satım danışmanlarının belgeleri ilgili mevzuatı kapsamında iptal edilmediği
sürece bu kişilerde Seviye 4 mesleki yeterlilik belgesi şartı aranmaz.
(9) (Ek:RG-15/8/2020-31214)
1/1/2021 tarihi itibarıyla ikinci el motorlu kara taşıtı
ticaretiyle iştigal eden işletmeler, motorlu kara taşıtı alım satım
sorumluları ile danışmanlarının adı, soyadı, T.C. kimlik numarası veya
yabancı kimlik numarası ve iletişim bilgilerini 31/1/2021 tarihine kadar
Bilgi Sistemi üzerinden il müdürlüğüne bildirir.
Pazarlama ve
satış kısıtlaması
GEÇİCİ MADDE 2-
(Ek:RG-16/8/2022-31925)
(1) İkinci el kara
taşıtı ticaretiyle iştigal edenler, otomobil ve arazi taşıtlarının
pazarlanmasını veya satışını ilk tescil tarihinden itibaren altı ay ve altı
bin kilometre geçmedikçe 1/7/2023 tarihinden önce doğrudan veya dolaylı
olarak yapamaz. Bakanlık, bu tarihi altı aya kadar uzatmaya yetkilidir.
(2) İkinci el
motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal edenler adına bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihten önce tescil edilen otomobil ve arazi taşıtlarının
15/9/2022 tarihine kadar pazarlanması veya satılması halinde birinci fıkra
uygulanmaz.
Yürürlük
MADDE 24 –
(1) Bu Yönetmeliğin;
a) 10 uncu
maddesi, yayımı tarihinden itibaren üç ay sonra,
b) (Değişik:RG-8/9/2018-30529)
14 üncü maddesi 1/4/2019 tarihinde,
c) (Değişik:RG-8/9/2018-30529)
Geçici 1 inci maddesi, yayımı tarihinden itibaren altı ay sonra,
ç) (Ek:RG-8/9/2018-30529)
Diğer maddeleri ise yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 25 –
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini (Mülga ibare:RG-8/9/2018-30529) (...)
Ticaret Bakanı yürütür.
_________________
(1)
8/9/2018 tarihli ve 30529
sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan değişiklik ile Yönetmeliğin 10 uncu
maddesine birinci fıkradan sonra gelmek üzere ikinci fıkra eklenmiş ve
diğer fıkralar buna göre teselsül ettirilmiştir.
(2)
8/9/2018 tarihli ve 30529 sayılı
Resmi Gazete’de yayımlanan değişiklik ile Yönetmeliğin 15 inci maddesinin
başlığı “Garanti” iken yönetmeliğe işlendiği şekilde değiştirilmiştir.
(3) 15/8/2020 tarihli ve 31214 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan
değişiklik ile Yönetmeliğin 13 üncü maddesinin dördüncü fıkrasının (b) ve
(ç) bentleri 1/1/2021 tarihinde yürürlüğe girer.
(4) 15/8/2020 tarihli ve 31214 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan
değişiklik ile Yönetmeliğin 18 inci maddesinin birinci fıkrasının (a)
bendi 1/1/2021 yürürlüğe girer.
|