TARIM
ARAZİLERİNİN KORUNMASI, KULLANILMASI VE
PLANLANMASINA
DAİR YÖNETMELİK
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; 3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak Koruma ve
Arazi Kullanımı Kanununda öngörülen toprak ve arazi varlığının
belirlenmesi, tarım arazilerinin sınıflandırılması, geliştirilmesi, zorunlu
hallerde amaç dışı kullanımına izin verilmesi, toprağın ve tarımsal üretim
gücü yüksek büyük ovaların belirlenerek korunması, toprak koruma plan ve
projelerinin hazırlanması ve uygulanması, erozyona duyarlı alanların
belirlenmesi, toprak koruma kurulunun teşekkülü, görevleri, çalışmaları ile
çevre öncelikli sürdürülebilir kalkınma ilkesine uygun olarak arazilerin
planlı kullanımını sağlayacak usul ve esasları belirlemektir.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, 3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi
Kullanımı Kanununun 5, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ve 24 üncü maddelerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Arazi: Toprak,
iklim, topoğrafya, ana materyal, hidroloji ve canlıların değişik oranda
etkisi altında bulunan yeryüzü parçasını,
b) Arazi etüdü:
Sürdürülebilir kullanımını temin için arazi özelliklerinin tespiti amacıyla
yapılan inceleme, haritalama ve raporlama çalışmalarını,
c) Arazi kullanım
plânı: Ülkesel ve bölgesel plânlamalara temel oluşturan ve diğer fizikî
plânlamalara veri teşkil eden plânı,
ç) Arazi kullanım
şekilleri: Arazinin hâlihazır kuru tarım, sulu tarım, mera, orman, yerleşim
yeri, terk ve diğer kullanım şekillerini,
d) Arazi yetenek
sınıflaması: Toprak bozulmasına neden olmayacak şekilde arazinin en uygun
kullanım şeklini belirlemek için kullanım ve koruma verilerini bir araya
getirerek temel toprak etütlerine ve iklim koşullarına dayalı yapılan
planlamalara yönelik arazi sınıflamasını,
e) Bakanlık: Gıda,
Tarım ve Hayvancılık Bakanlığını,
f) Dikili tarım
arazisi: Tekniğine uygun tesis edilerek, çok yıllık ağaç, ağaççık ve çalı
formundaki bitkilerin tarımının yapıldığı arazileri,
g) İl müdürlüğü:
Gıda, Tarım ve Hayvancılık İl Müdürlüğünü,
ğ) İl müdürü:
Gıda, Tarım ve Hayvancılık İl Müdürünü,
h) Kamu yararı
kararı: Bakanlıklarca yatırım programına alınmış yatırımlar veya insan,
toplum ve çevre ilişkilerinde dengeyi bozucu nitelikte olmayan, ekonomik,
ekolojik ve toplumsal kayıplar bakımından toplum aleyhine sonuçlar
doğurmayan, kişiler ve toplum yararı birlikte gözetilerek ilgili bakanlık
tarafından alınan kararı,
ı) Kanun: 3/7/2005
tarihli ve 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununu,
i) Kurul: Toprak
Koruma Kurulunu,
j) Kuru tarım
arazisi: Tarımı yapılan bitkilerin büyüme devresinde ihtiyaç duyduğu suyun,
sadece doğal yağışlarla karşılandığı arazileri,
k) Mandıra:
Büyükbaş ve küçükbaş hayvan yetiştiriciliği yapılan yerlerde işletme içi
veya dışında sadece süt sağım ve soğutma yapılan tesisleri,
l) Marjinal tarım
arazisi: Mutlak tarım arazileri, özel ürün arazileri ve dikili tarım
arazileri dışında kalan, toprak ve topoğrafik sınırlamalar nedeniyle
üzerinde sadece geleneksel toprak işlemeli tarımın yapıldığı arazileri,
m) Mutlak tarım
arazisi: Bitkisel üretimde; toprağın fiziksel, kimyasal ve biyolojik
özelliklerinin kombinasyonu, yöre ortalamasında ürün alınabilmesi için sınırlayıcı
olmayan, topoğrafik sınırlamaları olmayan veya çok az olan, ülkesel,
bölgesel veya yerel önemi bulunan, hâlihazır tarımsal üretimde kullanılan
veya bu amaçla kullanıma elverişli olan arazileri,
n) Özel ürün
arazisi: Mutlak tarım arazileri dışında kalan, toprak ve topoğrafik
sınırlamaları nedeniyle yöreye adapte olmuş bitki türlerinin tamamının
tarımının yapılamadığı, ancak özel bitkisel ürünlerin yetiştiriciliği ile
su ürünleri yetiştiriciliğinin ve avcılığının yapılabildiği, ülkesel,
bölgesel veya yerel önemi bulunan arazileri,
o) Sera: İklim ve
diğer dış etkilerin olumsuzluklarının kaldırılması veya azaltılması için
cam, naylon veya benzeri malzeme kullanılarak oluşturulan örtüler altında,
ilgili idarece ruhsatlandırılan ve ileri tarım teknikleri kullanılarak
üretim yapılan tarım arazisini,
ö) Su potansiyeli:
Planlama alanlarındaki yerüstü ve yeraltında bulunan ekonomik olarak
kullanılabilir su kaynaklarını,
p) Sulu tarım
arazisi: Tarımı yapılan bitkilerin büyüme devresinde ihtiyaç duyduğu suyun,
kaynağından alınarak yeterli miktarda ve kontrollü bir şekilde karşılandığı
arazileri,
r) Tarım arazisi:
Toprak, topoğrafya ve iklimsel özellikleri tarımsal üretim için uygun olup,
hâlihazırda tarımsal üretim yapılan veya yapılmaya uygun olan veya imar, ihya,
ıslah edilerek tarımsal üretim yapılmaya uygun hale dönüştürülebilen
arazileri,
s) Tarım Arazileri
Değerlendirme ve Bilgilendirme Sistemi (TAD Portalı): Tarımsal amaçlı ve
tarım dışı amaçlı kullanılmak istenen arazilerin izinlendirme sürecinde;
arazi ve toprak etüdü, değerlendirme, sorgulama, arşivleme işlemlerinin
yönetimini tek bir merkezden sağlayan otomasyon ve veri tabanı sistemini,
ş) Tarım arazileri
sınıfları: Toprak ve diğer arazi özellikleri incelenerek, tarım
arazilerinin ülke tarımındaki önemine göre, nitelikleri Bakanlık tarafından
belirlenen mutlak tarım arazileri, özel ürün arazileri, dikili tarım
arazileri ve marjinal tarım arazilerini,
t) Tarım dışı
alanlar: Üzerinde toprak bulunmayan çıplak kayaları, daimi karla kaplı
alanları, ırmak yataklarını, sahil kumullarını, sazlık ve bataklıkları,
askeri alanları, endüstriyel, turizm, rekreasyon, iskân, altyapı ve benzeri
amaçlarla plânlanmış arazileri,
u) Tarımsal amaçlı
entegre tesis: Bakanlık tarafından tarımsal amaçlı olduğu kabul edilen yapıların
dışındaki, birincil üretim aşamasından sonra, ürünlerin fiziksel ve/veya
kimyasal işleme tabi tutulacağı tesisleri,
ü) Tarımsal amaçlı
yapılar: Toprak koruma ve sulamaya yönelik altyapı tesisleri, entegre
nitelikte olmayan hayvancılık ve su ürünleri üretim ve muhafaza tesisleri
ile zorunlu olarak tesis edilmesi gerekli olan müştemilatı, mandıra,
üreticinin bitkisel üretime bağlı olarak elde ettiği ürünü için ihtiyaç
duyacağı yeterli boyut ve hacimde depolar, un değirmeni, tarım alet ve
makinelerinin muhafazasında kullanılan sundurma ve çiftlik atölyeleri,
seralar, tarımsal işletmede üretilen ürünün özelliği itibarıyla hasattan
sonra iki saat içinde işlenmediği takdirde ürünün kalite ve besin değeri
kaybolması söz konusu ise bu ürünlerin işlenmesi için kurulan tesisler ile
Bakanlık tarafından tarımsal amaçlı olduğu kabul edilen entegre nitelikte
olmayan diğer tesisleri,
v) Tarımsal arazi
kullanım bütünlüğü: Tarım arazisinin tarım dışı amaçlı kullanım
taleplerinde imarlı alana, karayoluna, köy/mahalle ulaşım yollarına veya
tarım dışı alana sınırdaş olmayan, çevresinde bulunan arazilerin tamamı
tarımsal üretimde kullanılan arazileri,
y) Tarımsal arazi
kullanım türleri: Tarım arazilerinin var olan veya potansiyel olarak
varlığı kabul edilen veya edilebilecek tarımsal amaçlı kullanım
şekillerini,
z) Toprak: Mineral
ve organik maddelerin parçalanarak ayrışması sonucu oluşan, yeryüzünü ince
bir tabaka halinde kaplayan, canlı ve doğal kaynağı,
aa) Toprak etüdü:
Toprakların çeşitli kullanımlar karşısındaki davranışlarını, potansiyel
kullanımı ve sınırlandırmalarını belirlemek ve sınıflandırmak amacıyla;
fiziksel, kimyasal ve biyolojik özelliklerinin tespiti, haritalanması ve
raporlama için yapılan çalışmalar bütününü,
bb) Toprak koruma
projeleri: Toprağın doğal veya insan faaliyetleri sonucu yok olmasını,
bozulmasını veya zarar görmesini önlemek ve sürekli üretken kalmasını
sağlamak için yapılan fiziksel, kültürel ve bitkisel tedbirleri kapsayan
projeleri,
cc) Un değirmeni:
Sanayi niteliği taşımayan, geleneksel yöntemlerle tarım ürünlerinin
ezilerek un elde edildiği tesisleri,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Toprak
Koruma Kurulunun Teşekkülü, Görevleri, Çalışma Usul ve Esasları
Toprak koruma
kurulunun teşekkülü
MADDE 4 –
(1) Kurul, her ilde vali başkanlığında aşağıda sayılan üyelerden
oluşturulur:
a) Başkan
yardımcılığı görevini yürütmek üzere il müdürü,
b) Maliye
Bakanlığının ildeki üst düzey temsilcisi,
c) İlde plân yapma
yetkisine sahip kamu kurum ve kuruluşlarından bir, büyükşehir olan illerde
büyükşehir belediye başkanlığı, diğer illerde mücavir alan sınırları
içerisinde il belediye başkanlığı, mücavir alan sınırları dışında ise il
özel idare temsilcilerinden bir ve üniversitelerin ilgili bölümlerinden bir
üye olmak üzere toplam üç üye,
ç) Plânlama
ve/veya toprak koruma konularında ulusal ölçekte faaliyette bulunan sivil
toplum kuruluşlarından birinin ildeki temsilcisi, TOBB veya Türkiye Ziraat
Odaları Birliği temsilcisi, TMMOB İl Koordinasyon Kurulu veya Ziraat
Mühendisleri Odası temsilcisi olmak üzere vali tarafından belirlenecek
sivil toplum kuruluşlarından toplam üç üye,
olmak üzere en az
dokuz üyeden oluşur.
(2) Kurulun
gündeminde bulunan araziler özel kanunlarla koruma altına alınmış alanlar, Devlet
Su İşleri Genel Müdürlüğü, diğer kamu kurum ve kuruluşlarının proje alanı
veya 22/11/1984 tarihli ve 3083 sayılı Sulama Alanlarında Arazi
Düzenlenmesine Dair Tarım Reformu Kanununa göre uygulama alanı ilân edilen
yerlerden ise bu alanlarda uygulama yapan birimin yetkili temsilcisi de
Kurula dâhil edilir.
(3) Kurulun
sekretarya hizmetleri il müdürlüğü tarafından yürütülür.
Toprak koruma
kurulunun görevleri
MADDE 5 –
(1) Kurulun görevleri aşağıda belirtilmiştir:
a) Tarım
arazilerinin korunması, geliştirilmesi ve verimli kullanılmasına yönelik
inceleme, değerlendirme ve izleme yapmak, ortaya çıkan olumsuzlukları
belirlemek, toprak korumayı ve bununla ilgili sorunları giderici önlemleri
almak, geliştirmek, uygulanmasını sağlamak için görüş oluşturmak.
b) Arazi
kullanımını gerektiren tüm girişimleri yönlendirmek, arazi özelliklerinin
iyileştirilmesi, muhafaza ve geri kazanımına yönelik projeleri incelemek,
uygun bulunması halinde onaylamak ve uygulanmasını takip etmek.
c) Toprak koruma
önlemlerinin yerine getirilmesi sürecini yerel ölçekte izlemek,
değerlendirmek ve çözümleyici öneriler geliştirmek, hazırlanacak toprak
koruma ve arazi kullanım plânları doğrultusunda, yerel ölçekli yıllık iş
programları için görüş oluşturmak ve uygulamaya konulmasının takibini
yapmak.
ç) Ülkesel,
bölgesel veya yerel ölçekli plânlar arasındaki uyumu denetlemek.
d) Tarım
arazilerinin kullanılması ile ilgili talepleri almak, değerlendirmek, görüş
oluşturmak ve ilgililerine aktarmak,
e) Gündeminde
bulunan konularla ilgili ihtiyaç duyulması halinde yerinde inceleme yaparak
karar oluşturmak,
f) Kanun
kapsamında verilen diğer görevleri yapmak.
Toprak koruma
kurulunun çalışma usul ve esasları
MADDE 6 –
(1) Toprak koruma kurulu aşağıdaki esaslar çerçevesinde çalışmalarını
yürütür.
a) Kurul, Kanunda
verilen görevleri yerine getirmek ve görüşülecek konu olması halinde kurul
başkanınca belirlenen gündemi görüşmek üzere, ayda en az bir kez toplanır.
Kurulun gündeminde görüşülecek konu olmaması halinde Kurul toplanmaz, bu
durum sekretarya tarafından karar defterine işlenir ve il müdürü tarafından
onaylanır.
b) Kurul üyeleri,
sekretarya tarafından toplantıya çağrılmadan en az üç gün önce gündem
hakkında bilgilendirilir.
c) (Değişik:RG-24/1/2018-30311)
Kurulun üye tam sayısı ile toplanması esastır, ancak zorunluluk halinde en
az altı üye ile toplanabilir. Kurul, kararları en az beşte üç çoğunlukla ve
en az altı üyenin aynı yönde oy kullanması şartı ile alır. Ancak kamuya ait
enerji ve ulaşım yatırım projelerinde Kurul, kararları toplantıya katılan
üyelerin çoğunluğu ile de alabilir.
ç) Toplantıda
alınan kararlar, karar defterine işlenir ve muhafaza edilir.
d) Kurul
kararlarında üyelerin temsil ettikleri kurumlar belirtilir ve toplantıya
katılamayan üye için katılmadı ibaresi konulur, oy çokluğu ile alınan
kararlara varsa karşı görüşlerin gerekçeleri/şerhleri belirtilir.
e) Kurul
kararlarına yapılan itirazlar sonucu Bakanlık tarafından yapılan incelemeye
dayalı hazırlanan rapor veya talebi destekleyici nitelikte yeni bilgi ve
belgenin sunulması halinde, kararlar Kurul tarafından yeniden
değerlendirilir.
f) Tarım dışı
amaçlı kullanım talebi, toplulaştırma projelerinin veya etüt raporunda
çevre tarım arazilerindeki tarımsal kullanım bütünlüğünü bozacak durumda
olması halinde Kurul gündemine alınmaz ve valilik tarafından doğrudan
reddedilir.
g) Etüt raporunda
tespit edilen tarımsal veya tarım dışı amaçlarla kullanıma ilişkin
alternatif alanlar Kurul tarafından değerlendirilir, alternatif olup
olamayacağı gerekçesi açıklanarak karara bağlanır.
ğ) Büyük ova
koruma alanı dışındaki tarımsal amaçlı yapılar ile arazi etüt raporunda
tarımsal kullanım bütünlüğünü ve arazi toplulaştırma projesi bütünlüğünü
bozmadığı tespit edilen kuru marjinal tarım arazileri için gerçek ve tüzel
kişiler tarafından yapılan tarım dışı amaçlı kullanım talepleri Kurul
gündemine alınmaz, valilikler tarafından değerlendirilerek sonuçlandırılır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Toprak
ve Arazi Varlığının Belirlenmesi, Arazi Kullanım
Planları
ile Toprak Koruma Projeleri
Toprak ve arazi
varlığının belirlenmesi
MADDE 7 –
(1) Toprak ve arazi varlığının belirlenmesi amacı ile Bakanlık toprak
koruma ve kullanmaya yönelik olarak arazi ve toprakla ilgili sınıflamaları
ve haritaları yapar veya yaptırır.
(2) Toprak etüt ve
sınıflama çalışmaları, bu konuda sertifika almış ziraat mühendislerince
Bakanlığın belirleyeceği standartlara uygun olarak yapılır veya yaptırılır.
Toprak sınıflaması sonucu hazırlanan harita ve raporlar ülke ve bölge
düzeyinde Bakanlıkça onaylanır.
(3) Arazi etüt
raporu; arazinin kullanım şekli, sınıfı, toprak ve tarımsal özellikleri ve
çevre arazilerle tarımsal arazi kullanım bütünlüğü, arazi toplulaştırma
projesi içerisinde olup olmadığı göz önüne alınarak Bakanlık tarafından
belirlenen standartlara uygun olarak hazırlanır. Arazi etüdü, Bakanlığın
hizmet içi eğitiminden geçmiş en az iki ziraat mühendisi tarafından yapılır
ve raporlar il müdürü tarafından onanır. Bu raporda, tarımsal potansiyeli
düşük alanların veya bu amaçla planlanmış alternatif alanların olup
olmadığı ile toprak koruma ve arazi değerlendirilmesine yönelik proje
ihtiyacı da belirlenir.
(4) Ülke genelinde
yapılacak toprak ve arazi varlığının belirlenmesi çalışmalarında; 25/2/1998
tarihli ve 4342 sayılı Mera Kanunu, 31/8/1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman
Kanunu ve diğer özel kanunlar kapsamında bulunan araziler ile 3/5/1985
tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanununa göre onaylı imar planı bulunan
arazilere ilişkin bilgi ve veriler, ilgili kurum, kuruluş ve yerel
yönetimlerden toplanır. Tarım arazileri, belirlenen kriterlere uygun olarak
toprak ve arazi bilgilerini içerecek şekilde köy/mahalle, belde, ilçe, il,
ülke bazında sıralı olarak tespit edilir ve veri tabanı oluşturulur. İdari
sınırlarda belirsizlik olması halinde tahmini sınır esas alınır. Veri
tabanı ve haritaların hazırlanması ve kullanıcıların hizmetine sunulmasına
ilişkin çalışmalar ile ilgili usul ve esaslar Bakanlıkça hazırlanır veya
hazırlattırılır.
Arazi kullanım
planları
MADDE 8 –
(1) Arazi kullanım planları, Bakanlık tarafından hazırlanır veya hazırlattırılır.
Bakanlık, arazi kullanım plânlarının hazırlanması yetkisini kendi
koordinasyonunda olmak üzere, ihtiyaca göre valiliklere devredebilir.
(2) Arazi kullanım
planları hazırlanırken öncelikle ülkesel, bölgesel ve yerel planlamalara
temel oluşturan ve diğer fiziki planlamalara veri teşkil eden; toprak,
iklim, topoğrafik haritalar, su potansiyeli, ekonomik ve sosyal veriler ile
ihtiyaç duyulan diğer veriler esas alınır. Ulusal kalkınma stratejileri
kapsamında sektörel gelişim potansiyeli ve nüfus gözetilerek çevre
öncelikli sürdürülebilir kalkınma ilkesi doğrultusunda mevcut ve gelecekte
oluşacak potansiyel arazi kullanım şekilleri, ilgili kamu kurum ve
kuruluşları ile yerel düzeyde etkileneceklerin de görüşleri
değerlendirilerek mevcut arazi kullanım şekilleri ve tarımsal arazi
kullanım türleri belirlenir.
(3) Arazinin
özellikleri gözetilerek farklı amaçta kullanımlar için toprak ve arazi
etütlerine dayanılarak yapılan arazi kullanım planları ile yerel, bölgesel
ve ülkesel ölçekte başta tarım arazileri olmak üzere, mera arazileri, orman
arazileri, özel kanunlarla belirlenen alanlar, yerleşim-sanayi-turizm
alanları, sosyal ve ekonomik amaçlı altyapı tesisleri ile diğer arazi
kullanım şekillerini ve ileriye yönelik sürdürülebilir gerek tarımsal
gerekse de tarım dışı arazi kullanım türlerini gösteren rapor ve haritalar
hazırlanır. Bu çalışmalarda ihtiyaca uygun ölçekte sayısal ve/veya standart
topoğrafik haritalar, standart kadastral haritalar, uydu görüntüleri veya
hava fotoğrafları kullanılabilir. Tespit edilen bilgiler veri tabanında
saklanır.
(4) Özel
kanunlarla belirlenen veya belirlenecek alanlarda, ilgili kanun hükümleri
saklı kalmak kaydı ile arazi kullanım planlarında yer verilen kullanım
şekilleri, ilgili kanunlar kapsamında sorumlu bakanlık veya kuruluşlar
tarafından değerlendirilir.
Tarımsal amaçlı
arazi kullanım plan ve projelerinin hazırlanması
MADDE 9 –
(1) Tarım arazileri olarak belirlenen alanlar için hazırlanacak tarımsal
amaçlı arazi kullanım plan ve projelerinde; toprağın derinliği, fiziksel, kimyasal
ve biyolojik özellikleri ile eğimi, konumu gibi arazi faktörleri, iklim
şartları, su kaynakları, sosyal veriler, ekonomik veriler, kadastral
veriler ile yapılan ve/veya yapılacak tarımsal faaliyetlerin özellikleri
göz önüne alınarak, toprak kaybı ve arazi bozulmasına neden olmayacak
şekilde nasıl kullanılması gerektiğine ilişkin bilgilere yer verilir.
(2) Bakanlıkça
belirlenen tarımsal arazi kullanım türlerine ilişkin talepleri
değerlendirmek için, çalışma alanındaki toprak ve arazilerin nitelikleri
tespit edilir. Değerlendirmeye alınması öngörülen tarımsal arazi kullanım
türleri tanımlanarak arazi ve toprak istekleri belirlenir. Tespit edilen
toprak ve arazilerin nitelikleri ile tarımsal arazi kullanım türlerinin
istekleri karşılaştırma işlemi yapılarak değerlendirmeye alınır. Bu işlem
sonucunda, kalkınma stratejileri, kalkınma planları, ekonomik ve sosyal
analizler gibi diğer hususlar da dikkate alınarak arazinin hangi tarımsal
arazi kullanım türleri için uygun olduğu tespit edilir.
(3) Toprak işleme,
sulama, münavebe şekilleri, anızın değerlendirilmesi, girdi kullanımları,
verimlilik ve ürün planlamasının usulüne uygun yapılmasını ortaya koyan bir
planlama veya spesifik olarak yapılacak sulama, sekileme, çevirme duvarı
gibi arazi iyileştirme ve toprak korumaya yönelik projeler en az bir ziraat
mühendisi sorumluluğunda çiftçilerin ve arazi sahiplerinin görüşleri
alınarak, valiliklerce hazırlanır veya hazırlattırılır. Hazırlanan
projelerin ekonomik, ekolojik ve toplumsal yönden toprak koruma kurullarının
uygun görmesi halinde, valilikçe onanır ve uygulanır.
(4) Plan veya
projenin uygulanacağı arazilerin büyüklüğü ve sınırlarının tespitinde;
toprak özellikleri, topoğrafya, kullanım şekli yönünden benzer özelliklere
sahip ve doğal olaylar ve kullanımlar karşısında benzer özellikler gösteren
alanlar belirlenerek kayıt altına alınır ve veri tabanı oluşturulur.
(5) Araziyi
kullananlar tarafından hazırlanan veya hazırlatılan, arazi özelliklerinin
iyileştirilmesi, muhafaza ve geri kazanımına yönelik projeler, tarımsal
amaçlı projeler kapsamında değerlendirilir. Bu projeler, 18/12/1991 tarihli
ve 91/2526 sayılı Ziraat Mühendislerinin Görev ve Yetkilerine İlişkin
Tüzüğün yetki verdiği mühendislerce hazırlanır; hazırlanan projeler toprak
koruma kurulu tarafından değerlendirilerek uygulanıp uygulanmayacağına
karar verilir, takibi ve denetimi valilikler tarafından yapılır. Bu
projelerin uygulanacağı alanda diğer kamu kurum ve kuruluşlarının
mevzuatlarını kapsayan bir hususun olması durumunda, bu kuruluşların uygun
görüşünün alınması gerekir.
(6) Tarım dışı
alanlarda ve marjinal tarım arazilerinde; sahiplerince arazi özelliklerinin
iyileştirilmesi, muhafaza ve geri kazanımına yönelik projeler, toprak
koruma projesi olarak kabul edilmeyip, ıslah amaçlı hazırlanan projeler
olarak değerlendirilir. Islah amaçlı projeler, ziraat mühendisleri odası
tarafından düzenlenen eğitim sonucu (Değişik ibare:RG-19/2/2021-31400)
sertifika almış veya Ziraat Mühendislerinin Görev ve Yetkilerine
İlişkin Tüzüğün yetki verdiği mühendislerce hazırlanır, toprak koruma
kurulu tarafından değerlendirilerek uygulanıp uygulanmayacağına karar
verilir, uygulanıp uygulanmadığının takibi ve denetimi valilikler
tarafından yapılır.
Toprak koruma
projelerinin hazırlanması
MADDE 10 –
(1) Toprak koruma projeleri; toprağın, bulunduğu yerde doğal
fonksiyonlarını sürdürebilmesinin sağlanması amacıyla korunması esası ile
hazırlanır.
(2) Sürdürülebilir
toprak yönetimi kapsamında hazırlanacak olan projeler sekileme, çevirme,
koruma duvarı veya bandı, bitkilendirme, arıtma, drenaj gibi imalat, inşaat
ve diğer arazi bozulması ve toprak kayıplarını engelleyen fiziksel ve/veya
kültürel tedbirleri içerir.
(3) Projeye
ihtiyaç olup olmadığına karar verilmesinden bu konuda etüdü yapanlar,
projenin uygun olup olmadığından projeyi onaylayanlar, projenin
uygulanmasından arazi sahipleri ve kullananlar sorumludur.
(4) Arazi
etüdü sonucu hazırlanacak raporlarda; projenin uygulanacağı alanın yeri,
yapılacak tarım dışı faaliyetin niteliği, bu faaliyetten dolayı çevre
arazilerde meydana gelecek muhtemel toprak kayıpları ve arazi bozulmaları
ile bu olumsuzlukları giderecek tedbirlere yer verilir, projeler bu
tedbirleri içerecek şekilde hazırlattırılır.
(5) Toprak koruma
projeleri valilik veya Bakanlıkça, talebin uygun görülmesinden sonra talep
sahibi tarafından hazırlanır veya hazırlattırılır.
(6) Kentsel
yerleşim amaçlı imar planı bulunan yerler dışında zorunlu olarak kazı veya
dolgu gerektiren herhangi bir arazi kullanım faaliyeti sonucu, çevresinde
bulunan tarım arazilerinin toprak yapısının bozulması, drenajın
engellenmesi ve buna bağlı olarak tuzlanma, alkalileşme, erozyon, heyelan
ve benzeri nedenlerle toprak kaybı ve arazi bozulması söz konusu ise;
araziyi kullananlar tarafından, Ziraat Mühendislerinin Görev ve Yetkilerine
İlişkin Tüzüğün yetki verdiği veya sertifika almış en az bir ziraat
mühendisi sorumluluğunda ilgili mühendislerce toprak koruma projesi
hazırlanır, valilikçe uygun görülmesi halinde onaylanır ve uygulattırılır.
(7) Heyelan, sel
ve rüzgâr gibi doğal olaylar sonucu meydana gelen toprak kayıplarını
önlemek için valilikler toprak koruma projelerini hazırlatır, uygulamasını
yapar veya yaptırır. Birden fazla ili ilgilendiren havza düzeyinde
yapılacak toprak koruma projelerinin hazırlanması Bakanlık koordinasyonunda
ilgili valilikler tarafından yapılır ve yürütülür.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Tarım
Arazilerinin Tarımsal veya Tarım Dışı Amaçlarla Kullanım Esasları
Arazi kullanım
esası
MADDE 11 –
(1) Tarım arazilerini kullananlar, toprağın ekolojik, bitkisel üretim, sosyo-ekonomik
ve endüstriyel işlevlerinin tamamen, kısmen veya geçici olarak bozulmaması
amacıyla Kanun ve Kanuna dayanılarak yürürlüğe konulan mevzuatın öngördüğü
tedbirleri almakla yükümlüdür.
Tarım
arazilerinin amaç dışı kullanımı
MADDE 12 –
(1) Mutlak tarım arazileri, özel ürün arazileri, dikili tarım arazileri,
sulu tarım arazileri alternatif alan bulunmaması ve Kurulun uygun görmesi
şartıyla;
a) Savunmaya
yönelik stratejik ihtiyaçlar,
b) Doğal afet
sonrası ortaya çıkan geçici yerleşim yeri ihtiyacı,
c) Petrol ve doğal
gaz arama ve işletme faaliyetleri,
ç) İlgili bakanlık
tarafından kamu yararı kararı alınmış madencilik faaliyetleri,
d) Bakanlıklarca
kamu yararı kararı alınmış plan ve yatırımlar,
e) Kamu yararı
gözetilerek yol, altyapı ve üstyapı faaliyetlerinde bulunacak yatırımlar,
f) Enerji Piyasası
Düzenleme Kurulunun talebi üzerine 14/3/2013 tarihli ve 6446 sayılı
Elektrik Piyasası Kanunu uyarınca yenilenebilir enerji kaynak alanlarının
kullanımı ile ilgili yatırımlar,
g) Jeotermal
kaynaklı teknolojik sera yatırımları,
için bu arazilerin
amaç dışı kullanım taleplerine, toprak koruma projesine uyulması kaydıyla
Bakanlık tarafından izin verilebilir. Bakanlık bu yetkisini valiliklere
devredebilir.
(2) Jeotermal
enerji kaynaklı arama faaliyetleri geçici bir kullanım kabul edilerek,
yapılacak jeotermal enerji kaynaklı arama faaliyetleri için; alternatif
alan bulunmaması, Kurulun uygun görmesi, toprak koruma projesine uyulması
kaydıyla valilik tarafından bir yıla kadar geçici süre ile izin
verilebilir. Bu süre gerekçeli talep doğrultusunda en fazla bir yıla kadar
daha uzatılabilir. Arama faaliyeti ile ilgili geri dönüşüm projesi
hazırlatılır ve arama yapılacak arazinin eski haline getirileceğine ve
çevresinde yapılan tarımsal üretime olabilecek zararların tazmin
edileceğine dair noter onaylı taahhütname alınır.
(3) İlgili
mevzuatına göre ikinci fıkra hükümlerine göre arama sonucu bulunan
jeotermal kaynak için işletmeye geçilmesi halinde izinlendirme işlemleri bu
madde kapsamında değerlendirilir.
(4) Arazi kullanım
planlarında tarım dışı amaçlı kullanımlar için ayrılan alanları, arazi
kullanım planları yapılmamış alanlarda ise yapılacak faaliyetin içeriği ve
teknik özellikleri dikkate alınarak toprak ve topoğrafik özellikleri
itibarıyla tarımsal verimi düşük olan ve tarımsal kullanım bütünlüğünü
bozmayan araziler ile tarım dışı amaçlı kullanılmak üzere izinlendirilmiş,
ancak hâlihazırda kullanılmayan araziler alternatif alan olarak kabul
edilir.
(5) Mutlak tarım
arazileri, özel ürün arazileri, dikili tarım arazileri ile sulu tarım
arazileri dışında kalan tarım arazileri için toprak koruma projesine
uyulması, çevre arazilerdeki tarımsal kullanım bütünlüğünü bozmaması
kaydıyla valilikler tarafından tarım dışı amaçla kullanım izni verilebilir.
(6) Tarımsal
amaçlı yapılarla ilgili olarak yapılan arazi kullanımına ilişkin başvurular
il müdürlüğüne intikal ettirilir. İl müdürlüğü tarafından bu talepler
incelenir ve bu tesislerin tarımsal amaçlı yapılardan olması ve toprak
koruma projesine uyulması şartı ile arazi niteliklerine ve sınıfına
bakılmaksızın projede öngörülen miktarda alana valilikçe kullanım izni
verilebilir. Tarımsal amaçlı yapılara ilişkin arazi kullanım taleplerinde,
amacı dışında kullanılmayacağına dair noter onaylı taahhütname alınır.
(7) Kamu kurum ve
kuruluşları tarafından yapılan imar ve çevre düzeni planlarının yapılması
ve değiştirilmesinde tarım arazilerinin tarım dışı amaçlı faaliyetlere
ayrılmasına Kurulun uygun görüşü alınarak Bakanlıkça izin verilebilir.
(8) Arazi
kullanımına ilişkin verilen izinler, izin tarihinden itibaren iki yıl
içerisinde, tarım dışı amaçlı kullanımlarda planların onaylanmaması,
tarımsal amaçlı yapılarda ise ruhsata bağlanmaması durumunda geçersiz kabul
edilir. Verilen izinler amacı dışında kullanılamaz. Amacı dışında kullanımın
tespit edilmesi halinde, Kanunun 20 ve 21 inci maddelerine göre işlemler
yapılır.
(9) Birinci
fıkranın (c) ve (ç) bentleri kapsamında izin alan işletmeciler,
faaliyetlerini çevre ve tarım arazilerine zarar vermeyecek şekilde
yürütmekle ve kendilerine tahsis edilen yerleri tahsis süresi bitiminde
eski vasfına getirmekle yükümlüdürler.
Tarım
arazilerinin amaç dışı kullanım talebi
MADDE 13
– (Değişik:RG-8/7/2019-30825 Mükerrer)(1)
(1) Nazım imar,
uygulama imar, ilave imar ve revizyon imar planları, köy yerleşim
planları ile köy yerleşik alan sınırlarının tespitine yönelik çalışmalara
başlanmadan önce; planlamayı yapacak kamu kurum/kuruluşları ve/veya plan
yapma yetkisine sahip kamu kurum/kuruluşlarınca yetkilendirilen plan
müellifleri tarafından, valiliklere başvurulur.
(2) Gerçek veya
tüzel kişiler tarafından, tarım arazilerinin amaç dışı kullanım talepleri
için, söz konusu arazinin mücavir alan sınırları içerisinde
olması durumunda belediyelere, mücavir alan sınırları dışında olması
durumunda ise il özel idarelerine veya diğer plan yapma yetkisine sahip
kuruluşlara başvurulur. Bu başvurular ilgili kuruluşlar tarafından il
müdürlüğüne intikal ettirilir.
(3) İl Özel
İdaresi ile Büyükşehir Belediyesi yetkisindekiler hariç, petrol ve doğal gaz
arama ve işletme faaliyetleri, madencilik faaliyetleri, yenilenebilir
enerji yatırımları, elektrik iletim hatları ile ilgili yatırımları yapacak
gerçek veya tüzel kişiler, valiliklere başvurur.
(4) 2/11/1985 tarihli
ve 18916 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Plansız Alanlar İmar
Yönetmeliğine göre yapılan ve plan gerektirmeyen tarımsal amaçlı yapılarla
ilgili talepler, valiliklere yapılır.
(5) Bu maddede
sayılan başvurular, planlamayı yapacak kamu kurum/kuruluşları ve/veya plan
yapma yetkisine sahip kamu kurum/kuruluşlarınca yetkilendirilen plan
müellifleri tarafından TAD Portal üzerinden yapılır.
Amaç dışı
kullanım taleplerinin değerlendirilmesi
MADDE 14 –
(1) Tarım dışı amaçla kullanılmak üzere talep edilen yerler için il
müdürlüğü; arazi sınıfı, kullanım şekilleri, diğer tarımsal özellikleri ile
çevre arazilerle ilişkisini, TAD Portal ve mahallinde yapılan inceleme
sonucu arazi etüt raporu düzenler.
(2) Arazinin
mutlak tarım arazisi, özel ürün arazisi, dikili tarım arazisi ve sulu tarım
arazisi ile özellikleri itibarıyla marjinal tarım arazisi olmakla birlikte
çevre arazilerdeki tarımsal kullanım bütünlüğünü veya toplulaştırma projesi
bütünlüğünü bozacak durumda olan araziler ve alternatifi olduğu
belgelendirilen taleplere valilikler tarafından tarım dışı amaçla kullanım
izni verilmez.
(3) Mutlak tarım
arazileri, özel ürün arazileri ve dikili tarım arazileri içerisinde
büyüklüğü 2 hektardan az olan lokal marjinal araziler; tarımsal kullanım
bütünlüğünün bozulmaması için, içerisinde bulunduğu sınıfla aynı kabul
edilir. Marjinal tarım arazisi içinde kalmış veya çevresinde tarım arazisi
bulunmayan 2 hektardan az mutlak tarım arazisi veya özel ürün arazisi, 0,5
hektardan az dikili tarım arazisi ve 0,3 hektardan az örtü altı tarım
arazisi marjinal tarım arazisi olarak kabul edilir.
(4) Ekonomik
ömrünü tamamladığı etüt raporunda tespit edilen dikili alanlar, dikili
tarım arazisi olarak kabul edilmez, arazi özelliklerine bakılarak sınıfı
belirlenir.
(5) Tarım arazisi
dikili vasfı kazandıktan sonra; üzerindeki çok yıllık meyveli ağaç, ağaççık
ve çalı formundaki bitkilerde kesme-sökme yapılsa dahi, beş yıl dolmadan
vasıf değişikliği yapılamaz. Bu süre sonunda hazırlanacak teknik raporla
mevcut durumu tespit edildikten sonra vasıf değişikliği yapılabilir.
(6) Etüt raporu
ile arazinin doğal durumunun kazı, dolgu, yapılaşma ve benzeri fiillerle
izinsiz olarak bozulduğunun tespit edilmesi halinde, valilik tarafından
Kanunun 21 inci maddesine göre işlem yapılır.
(7) Tarım dışı
kullanım izni verilen alanlar, belirlenen asgari tarımsal arazi
büyüklüğünden daha küçük parsellerin oluşması gerekli olduğu takdirde,
Bakanlığın uygun görüşü ile daha küçük parseller oluşturulabilir.
İtiraz
MADDE 15 –
(1) Bakanlık veya valilikçe bu Yönetmelik kapsamındaki karara bağlanan
işlemler ile etüt raporlarına bir defaya mahsus olmak üzere itiraz hakkı
bulunmaktadır. İtirazlar, karar tarihini izleyen bir yıl içerisinde
Bakanlığa iletilmek üzere valiliklere yapılır. Bakanlık, itirazları
inceleyerek karara bağlar. Bu karar kesin olup gereği için valiliğe
gönderilir.
Etüt ve
inceleme ücretlendirilmesi
MADDE 16 –
(1) Kamu kurum ve kuruluşları hariç, gerçek ve tüzel kişiler tarafından
talep edilen tarım arazilerinde sınıf tespiti ve/veya tarımsal amaçlı yapılar
ve tarım dışı amaçlı kullanım izinleri için yapılacak etütler için
Bakanlıkça yılda bir kez olmak üzere tespit edilecek ücret, genel bütçeye
gelir kaydedilir.
(2) İtirazların
yerinde incelenmesi için yatırılacak ücret, birinci fıkrada belirlenen ücretin
iki katı olarak genel bütçeye gelir kaydedilir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Büyük
Ovaların Belirlenmesi ve Uygulamalar
Büyük ovaların
belirlenmesi
MADDE 17 –
(1) Tarımsal üretim potansiyeli yüksek, erozyon, kirlenme, amaç dışı veya
yanlış kullanımlar gibi çeşitli nedenlerle toprak kaybı ve arazi
bozulmalarının hızlı geliştiği ovalar; o ildeki kurulun, birden fazla ili
ilgilendiren ovalarda ise ilgili kurulların görüşü alınarak Bakanlığın
teklifi ve Bakanlar Kurulu Kararı ile büyük ova koruma alanı olarak belirlenir.
(2) Büyük ova
belirlemede, ovada bulunan tarım arazisinin alan büyüklüğünün yanı sıra
tarımsal üretim potansiyeli, ülke ve bölge tarımındaki önemi ile erozyon,
çoraklaşma, kirlenme ve amaç dışı kullanım gibi tehditlerin olumsuz
etkileri nedeniyle arazi bozulma risklerinin yüksek olması hususları
dikkate alınır.
Büyük ovalarda
arazi kullanımı ve uygulamalar
MADDE 18 –
(1) Büyük ovalardaki koruma ve geliştirme amaçlı tarımsal alt yapı
projeleri ve arazi kullanım planları, kurul veya kurulların görüşleri dikkate
alınarak, Bakanlık veya valilikler tarafından öncelikle
hazırlanır/hazırlattırılır. Bu ovalarda, ilgili bakanlıkların plan ve
projeleri Bakanlığa bildirilir ve diğer ilgili projelerle bütünlüğü
sağlanarak uygulanır.
(2) Bakanlar
Kurulu Kararı ile büyük ova koruma alanı ilan edilen ve ova sınırları
içinde kalan parsellerin tapu kütüğü sayfalarının beyanlar hanesine büyük
ova alanına girdiğine dair şerh konulması valilikler tarafından ilgili tapu
müdürlüklerinden talep edilir.
(3) Büyük ova
koruma alanında kalan yerlerde 4342 sayılı Mera Kanunu, 6831 sayılı Orman
Kanunu, 26/1/1939 tarihli ve 3573 sayılı Zeytinciliğin Islahı ve
Yabanilerinin Aşılattırılması Hakkında Kanun, 22/3/1971 tarihli ve 1380
sayılı Su Ürünleri Kanunu kapsamında olan yerler ilgili mevzuatınca
değerlendirilir.
(4) Büyük ovaların
korunması geliştirilmesi ve çiftçilerin desteklenmesi için Bakanlık gerekli
tedbirleri alabilir.
Büyük ovalarda
tarım arazilerinin amaç dışı kullanımı
MADDE 19 – (1)
Bakanlar Kurulu kararı ile büyük ova koruma alanı olarak belirlenen
alanlarda bulunan tarım arazileri amacı dışında kullanılamaz. Ancak
alternatif alan bulunmaması, kurul veya kurullarca uygun görüş bildirilmesi
şartıyla;
a) Tarımsal amaçlı
yapılar,
b) Bakanlık ve
talebin ilgili olduğu bakanlıkça ortaklaşa kamu yararı olduğu belirtilen
faaliyetler,
için tarım dışı
kullanımlara Bakanlıkça izin verilebilir.
(2) 3194 sayılı
İmar Kanunu ve ilgili mevzuatına uygun gerekli izinler alındıktan sonra
imar planı yapılarak onaylanan ve halen yürürlükte bulunan planlı alanlar
ile il idare kurulları tarafından onaylanan köy yerleşim alanı sınırları
içinde kalan yerler ve Bakanlar Kurulu kararı ile büyük ova koruma
alanlarının ilanından önce Bakanlıktan 5403 sayılı Kanun ile 3083 sayılı
Sulama Alanlarında Arazi Düzenlemesine Dair Tarım Reformu Kanunu kapsamında
izin alınmış, diğer kurumlar tarafından işlemleri devam eden talepler, bu
madde kapsamında değerlendirilmez.
(3) İlgili
idaresince imar planı kapsamında talep edilmiş, Bakanlıkça tarım dışı
amaçlı kullanım izni verilmiş ancak plan onaylanmadan, büyük ova koruma
alanları içindeki alanlarda kalan araziler ile ilgili yapılacak yeni
talepler, birinci fıkra kapsamında değerlendirilir.
(4) Büyük ova
koruma alanlarının ilanından önce işlemleri başlamış, ancak
Bakanlıktan/valilikten izin işlemleri sonuçlanmamış tüm talepler birinci
fıkra kapsamında değerlendirilir.
(5) Birden çok
ilin idari sınırlarını kapsayan müracaatlarda, illerin kurulları tarafından
talep ayrı ayrı değerlendirilerek Bakanlıkça sonuçlandırılır.
(6) Amaç dışı
kullanım talebinin ilgili olduğu bakanlık, yapılacak olan faaliyetle ilgili
kamu yararı kararını Bakanlığa gönderir ve Bakanlık aynı doğrultuda kamu
yararı kararı alırsa ortaklaşa kamu yararı kararı alınmış sayılır.
(7) Talebin ilgili
olduğu bakanlıkça yapılacak faaliyet ile ilgili 4/11/1983 tarihli ve 2942
sayılı Kamulaştırma Kanununa dayalı Bakanlıklar tarafından varsa alınmış
kamu yararı kararı Bakanlığa gönderilir. Bakanlığın aynı doğrultuda kamu
yararı kararı vermesi veya Bakanlar Kurulu tarafından kamu yararı kararı
veya acele kamulaştırma kararı alınması halinde ortaklaşa kamu yararı
kararı alınmış sayılır.
(8) Tarımsal
amaçlı entegre tesislerde, etüt raporu, Kurul/Kurulların uygun görüşü ve il
müdürlüğü tarafından hazırlanacak kamu yararına esas gerekçeli rapor ile
birlikte talep dosyası Bakanlığa gönderilir ve talep dosyası
değerlendirilerek kamu yararı kararı Bakanlıkça alınabilir. Tarımsal amaçlı
entegre tesislerde Bakanlıktan alınan kamu yararı kararı, ortaklaşa kamu
yararı kararı sayılır.
(9) Tarımsal
amaçlı veya tarım dışı amaçlı kullanım talebinin öncelikle ova sınırları
dışındaki alanlardan karşılanması esastır. Talebin büyük ova koruma alanı
dışından karşılanamaması durumunda, alternatif alanlar öncelikle büyük ova
sınırları içerisinde kalan planlı alanlardan (yerleşim, sanayi, turizm ve
benzeri), tarım dışı alanlardan veya tarımsal üretim potansiyeli düşük
alanlardan karşılanır.
(10) 12 nci madde
hükümleri çerçevesinde büyük ova sınırları içerisinde gerçekleştirilecek
jeotermal enerji kaynaklı arama faaliyetleri için geçici izinlendirme
Bakanlıkça yapılır.
(11) İlgili
mevzuatına göre onuncu fıkra hükümlerine göre arama sonucu bulunan kaynak
için işletmeye geçilmesi halinde izinlendirme işlemleri bu Yönetmelik
kapsamında değerlendirilir.
ALTINCI
BÖLÜM
Erozyona
Duyarlı Alanların Belirlenmesi ve Korunması
Erozyona
duyarlı alanların belirlenmesi ve korunması
MADDE 20 –
(1) Doğal ve yapay olaylar sonucu toprağın fiziksel, kimyasal ve biyolojik
özelliklerinin bozulup bozulmadığının tespiti çalışmaları arazide ve/veya
laboratuvar ortamında yapılarak veya yaptırılarak ilgili kurul veya
kurullarca tespit edilir. Kurul/kurullar hazırladıkları erozyona duyarlı
alanlarla ilgili görüşü Bakanlığa gönderir.
(2) Havzanın
tamamı göz önünde bulundurularak arazi bozulması ve toprak kayıplarını
önleyici her türlü fiziki ve kültürel tedbirler alınır. Yürütülen
tedbirlerle, hazırlanacak olan projelerin uyumunun sağlanmasına ve
belirlenen alanda faaliyet gösteren kurum ve kuruluşlarla planlama ve
uygulama aşamalarında işbirliği yapılır. İlgili kurum veya kuruluşlar
faaliyet alanları ile ilgili planlama ve projelerin teknik yönden uyumlu
olmasını, ödenek ve zaman planlamasını ortaklaşa yapar veya yaptırırlar. Uygulamalar,
Bakanlığın koordinasyonunda ilgili kurum veya kuruluşlar tarafından
yapılır.
(3) 14/2/1998
tarihli ve 4340 sayılı Kanunla onaylanması uygun bulunan ve 16/4/1998
tarihli ve 98/11003 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla onaylanan Özellikle
Afrika’da Ciddi Kuraklık ve/veya Çölleşmeye Maruz Ülkelerde Çölleşme ile
Mücadele İçin Birleşmiş Milletler Sözleşmesi kapsamında, çölleşmeye maruz
yerlerde bu maddede öngörülen uygulamalar için öncelik tanınır ve sözleşme
gereği ilgili ve sorumlu kurum ve/veya kuruluşlarca ortak planlama ve
projelendirme yapılır, Bakanlığın koordinasyonu ile kurullar ve
valiliklerce uygulaması yapılır.
(4) Erozyona
duyarlı alanların belirlenmesi ve korunması ile ilgili çalışma kriterleri,
havzanın ekonomik, ekolojik ve toplumsal özellikleri dikkate alınarak
Bakanlık tarafından belirlenir.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli
ve Son Hükümler
Denetim
MADDE 21 –
(1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında denetim görevini Bakanlık, valilik veya
kurul yapar ya da yaptırır. Bu Yönetmelikte yer alan projelerle veya
verilen izinlerle ilgili denetim örnekleme yöntemiyle yapılır. Projelerin
veya verilen izinlerin yıl içerisinde en az yüzde onu denetlenerek
sonuçlarından yılsonu itibarıyla Bakanlığa ve Kurula bilgi verilir.
(2) Uygulamada etüt,
sınıflama, analiz gibi toprak ve arazi ile ilgili teknik konularda denetim
görevini Bakanlık yapar veya yaptırır.
(3) Kurul üyesi
kurum veya kuruluşlar ile sivil toplum kuruluşları tespit ettikleri arazi
bozulmaları ve toprak kayıpları ile ilgili faaliyetler hakkında valiliklere
ihbarda bulunur. Valilikler konuyu inceler, sonucunu en geç üç ay
içerisinde ihbarı yapana bildirir.
Yaptırımlar
MADDE 22 –
(1) Bu Yönetmelik hükümlerine aykırı davrananlar hakkında 5403 sayılı
Kanunun 20, 21 ve 22 nci maddesi hükümleri uygulanır.
Düzenleme
yetkisi
MADDE 23 –
(1) Bakanlık, bu Yönetmeliğin uygulanmasını sağlamak üzere her türlü alt
düzenlemeyi yapmaya yetkilidir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 24 –
(1) 15/12/2005 tarihli ve 26024 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Toprak
Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu Uygulama Yönetmeliği yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 25 –
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 26 –
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı yürütür.
_________________
(1) Bu değişiklik yayımı tarihinden itibaren altı
ay sonra yürürlüğe girer.
|