ELEKTRİK
DAĞITIM ŞİRKETLERİ DENETİM YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; dağıtım lisansı sahibi şirketlerin
faaliyetlerinin ilgili mevzuat ve lisansları kapsamında izlenmesi ve denetimine
ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik; dağıtım lisansı sahibi şirketlerin denetiminin Bakanlık
tarafından yapılması veya yaptırılması, denetim konularının belirlenmesi,
denetim heyeti, denetim personeli, denetime tabi şirketlerin hak ve
yükümlülükleri ile yetkili şirketlerin nitelikleri, yetkilendirilmesi, hak
ve yükümlülüklerine ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(Değişik:RG-12/1/2020-31006)
(1) Bu
Yönetmelik; 14/3/2013 tarihli ve 6446 sayılı Elektrik Piyasası
Kanunu ile 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1
sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin
508 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık:
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığını,
b) Kanun:
14/3/2013 tarihli ve 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanununu,
c) EPDK: Enerji
Piyasası Düzenleme Kurumunu,
ç) Dağıtım şirketi
(Şirket): Belirlenen bir bölgede elektrik dağıtımı ile iştigal eden tüzel
kişiyi,
d) Denetim:
Dağıtım şirketlerinin faaliyetleri ile ilgili her türlü; izleme, kontrol,
inceleme, ölçme, değerlendirme, raporlama ve benzeri faaliyetlerini,
e) Denetim heyeti:
Şirketlerin denetlenmesine ilişkin işlemleri gerçekleştirmek üzere
görevlendirilmiş heyeti,
f) Denetim heyeti
başkanı: Denetim faaliyetinin koordinasyonu ile yürütülmesinden sorumlu
denetim heyeti üyesini,
g) Denetim
personeli: Denetim hizmetlerini yerine getirmek üzere oluşturulan heyette
yer alan her bir kişiyi,
ğ) Denetim raporu:
Denetim heyetinin denetim faaliyeti ve sonuçlarına ilişkin belirli formatta
hazırladığı raporu,
h) Yetkili şirket:
Bu Yönetmelik kapsamındaki denetim konularına ilişkin sonuçları itibarıyla
Bakanlık açısından bağlayıcı olmayacak ve yaptırım içermeyecek şekilde
inceleme, tespit ve raporlama yapmak üzere Bakanlık veya Bakanlık
tarafından yetki devri yapılmış ihtisas sahibi kamu kurum ve kuruluşları
tarafından yetkilendirilmiş şirketi,
ı) Yetki belgesi:
Bu Yönetmelik kapsamındaki denetim hizmetlerini yerine getirmek üzere
yetkilendirilmiş ihtisas sahibi kamu kurum ve kuruluşları ile yetkili
şirketlere verilecek belgeyi,
i) (Değişik:RG-12/1/2020-31006)
İlgili mevzuat: 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu ve anılan Kanuna
dayanılarak çıkarılan yönetmelik, tebliğ, genelge, EPDK Kurul kararları ile
1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin 508 inci maddesine dayanılarak çıkarılan yönetmelik, tebliğ,
usul ve esasları,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Denetim,
Denetim Konuları, Denetim Yetkisi ve Denetim Heyeti
Denetim
MADDE 5 – (1)
Şirketlerin periyodik olarak denetimi belirli sürelerde, belirlenmiş
konularda ve yılda en az bir kez yapılır.
(2) Gerek
görülmesi durumlarında veya başvuru üzerine kısmi denetimler yapılabilir.
(3) Şirketlerden
denetime esas olmak ve yapılacak ön incelemelerde kullanılmak üzere ilgili
her türlü bilgi ve belge istenebilir. Gerek görülmesi durumunda, şirket
yetkililerinden yazılı veya sözlü bilgi alınabilir. Bu kapsamdaki
taleplerinin ilgililerce ivedilikle karşılanması esastır.
Denetim
konuları
MADDE 6 –
(1) Şirketlerin denetimine ilişkin konular aşağıdaki iş ve işlemlerden
oluşur:
a) Yatırım
faaliyetleri; yatırımların yerindelik ve önceliği, yatırım planlarına ve
projelerine uygunluğu ve bu yatırımlara ilişkin kamulaştırma işlemleri,
fiziki, mali, elektriksel gerçekleşmeler, yayımlanmış yönetmelik,
şartnamelere uygunluk, yatırım ihalelerine ilişkin işlemler,
b) Kullanıcılar
ile ilgili faaliyetler; tüketici hizmetlerine ilişkin uygulamalar ve
tüketici şikâyetlerine ilişkin iş ve işlemler,
c) İşletme ve
bakım faaliyetleri; işletme ve bakım faaliyetleri ve bu kapsamda işletme ve
bakım çalışmaları ile bunlara ilişkin kayıtların tutulması gibi iş ve
işlemler,
ç) Genel
aydınlatma faaliyetleri; genel aydınlatmaya ilişkin iş ve işlemler ile bu
kapsamda dağıtım bölgelerinde aydınlatma yükümlülüklerinin yerine
getirilmesine ilişkin uygulamalar,
d) Mali konular;
kullanıcılardan tahsil edilen her türlü bedel ve tarife kapsamında yapılan
uygulamalar ile gelir, gider hesapları, yatırım hesapları, yükümlü olunan
fon, pay ve benzeri kesintilerle ilgili hesaplar ve sigorta uygulamalarına
ilişkin iş ve işlemler,
e) Satınalma ve
satış işlemleri ile ilgili faaliyetler; yapılan her türlü mal ve hizmet
alımlarının veya satışlarının ve yatırım ihalelerine ilişkin iş ve
işlemler,
f) Bilişim ve
şebeke işletim sistemleri altyapısı; alt yapı bilgi sistemlerinin
kurulması, işletilmesi, güncellenmesi ve yedeklenmesine ilişkin iş ve
işlemler,
g) Hizmet
kalitesi; EPDK tarafından belirlenen tedarik sürekliliği, teknik ve ticari
hizmet kalitesinin sağlanması ve bu kapsamda dağıtım bölgelerinde
gerçekleşen kesintilerin sayısı ve süresi ile tüketici hizmetlerinin
sunumuna ilişkin iş ve işlemler,
ğ) Hukuki
süreçler; şirketlerin uygulamalarından dolayı lisans sahibi tüzel kişiler,
müşteriler, kamu kurumları ve diğer kuruluşlar ile oluşan hukuki süreçlerin
durumları ve konuların tespiti,
h) Lisanssız
elektrik üretimine ilişkin iş ve işlemler,
ı) Gerekli
görülmesi halinde, ilgili mevzuat kapsamında incelenmesi gereken diğer
hususlar.
(2) Şirketlerin
ilgili yıla ait yatırım planı, EPDK’ya sunulmadan önce yerindelik ve
öncelik bakımından Bakanlık tarafından yetki devri yapılmış ihtisas sahibi
kamu kurum ve kuruluşları tarafından incelenir.
Denetim yetkisi
MADDE 7 – (1)
Şirketlerin denetimi yetkisi Bakanlığa aittir. Bakanlık şirketlerin
denetimini, bu konuda ihtisas sahibi olan kamu kurum ve kuruluşlarıyla
birlikte yapabilir veya bu kuruluşlara yetki devretmek suretiyle
yaptırabilir. Bakanlık veya Bakanlık tarafından yetkilendirilmiş ihtisas
sahibi kamu kurum ve kuruluşları, ayrıca denetim yükümlülüklerini,
sonuçları itibarıyla Bakanlık açısından bağlayıcı olmayacak ve yaptırım
içermeyecek şekilde inceleme, tespit ve raporlama yapmak üzere
yetkilendireceği şirketlerden ilgili mevzuatına uygun şekilde hizmet satın
almak suretiyle gerçekleştirebilir.
(2) (Ek:RG-16/3/2021-31425)(1)
Bakanlık, 6 ncı maddede belirtilen denetim konularında ihtisas sahibi
kamu kurum ve kuruluşlarına ayrı ayrı yetki devri yapabilir.
(3) Bakanlığın
denetimi ihtisas sahibi kamu kurum ve kuruluşlarıyla birlikte yapması
durumunda, denetim heyeti Bakanlık tarafından; Bakanlık temsilcisinin
başkanlığında bakanlık personeli ve ihtisas sahibi kamu kurum ve
kuruluşlarından görevlendirilecek personelden oluşturulur.
Denetim heyeti
MADDE 8 –
(1) Şirketlerin periyodik ve kısmi denetimini gerçekleştirecek denetim
heyeti; en az dört yıllık eğitim veren veya bunlara denkliği Yükseköğretim
Kurulu tarafından kabul edilen yüksekokullardan mezun olan yeterli sayıda
teknik ve idari personelden oluşur. İhtiyaç duyulması halinde; saha
incelemesi, tespit yapılması, ölçüm gerçekleştirilmesi ve benzeri iş ve
işlemlerde yardımcı olmak üzere mezuniyet şartı aranmaksızın diğer teknik
ve idari personel denetim heyetlerinde görevlendirilebilir.
(2) Denetimlerin
Bakanlık ile ihtisas sahibi kamu kurum ve kuruluşlarıyla birlikte yapılması
halinde, Bakanlığın ihtisas sahibi kamu kurum ve kuruluşlarından bu konuya
ilişkin olarak yapacağı talepler süresinde karşılanır.
(3) (Mülga:RG-16/3/2021-31425)
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Denetlenen
Şirketin Yükümlülükleri ve Hakları,
Denetim
Heyetinin ve Denetim Personelinin Yükümlülükleri
Denetlenen
şirketlerin yükümlülükleri
MADDE 9 – (1)
Şirketler ile bunların her türlü alt yüklenicisi de dâhil olmak üzere,
kısmi veya periyodik denetim kapsamında aşağıda belirtilen hususları,
eksiksiz olarak yerine getirmekle yükümlüdür:
a) Denetim
heyetine, denetimin sağlıklı bir şekilde gerçekleştirilmesi için tüm
kolaylığı göstermek, çalışmalarına elverişli bir mekânı sağlamak, talep
edilmesi halinde teknik cihazları sağlamak, denetim konularıyla ilgili
yardımcı personel vermek, tüm yasal defter, belge, kayıtlar ile gerekli
belgeleri ibraz etmek,
b) Denetim
personeli tarafından denetim konularına ilişkin gerekli görülen bilgi,
belge, kayıt, pafta, harita, proje, doküman ve defterin aslı ve/veya
örneklerini bildirilen sürede vermek,
c) Denetim
personeli tarafından talep edilmesi durumunda, verilerin doğrudan
kaynağından alınması amacıyla, sistem yetkilisi refakatinde, kullanılan
yazılım ve/veya veri tabanına erişimi anlık ve\veya çevrim içi sağlamak,
ç) Denetim
Personeli tarafından, anlık ve/veya çevrimiçi izleme talep ettikleri her
türlü uygulama yazılımlarına erişim için gerekli iş ve işlemleri, istenen
sürede ve istenen yöntemle yapmak ve sürekliliğini sağlamak,
d) Belirtilen
sürede istenilen hususlar ile ilgili yazılı ve/veya sözlü bilgi vermek,
düzenlenen tutanaklara varsa görüşlerini de ekleyerek imzalamak, bildirilen
bulgular ile ilgili cevaplarını vermek,
e) Denetim
personelinin bilgisine ihtiyaç duyduğu yetkili personel ile görüşülmesini
ivedilikle sağlamak,
f) Denetim
faaliyetinin gerektirdiği çalışma ortamını, araç, gereç, bilgi ve belgeler
ile ilgili personelin görevlendirilmesi ve denetim personeline refakatini
sağlamak.
(2) Şirketler,
Bakanlık veya Bakanlık tarafından yetkilendirilmiş ihtisas sahibi kamu
kurum ve kuruluşları tarafından talep edilen bilgi ve belgeler ile
elektronik verilerini, bildirilen sürede ve formatta sunarlar. Ayrıca talep
edilmesi halinde, belirlenen yönteme ve formata uygun olarak, sistemlerinin
anlık ve/veya çevrimiçi izlenebilmesi için gerekli veri akışının sürekliliğini
sağlamakla yükümlüdür.
(3) Denetlenen
şirketler ile bunların her türlü alt yüklenicisi veya mal ve hizmet
aldıkları gerçek ve tüzel kişiler de dâhil olmak üzere, gerekli hallerde
kendi adına iş yapan her türlü alt yüklenici veya hizmet aldığı gerçek ve
tüzel kişilere ilişkin denetim konusuyla ilgili şirket uhdesinde bulunan
sözleşme, hak ediş, faturalar ile talep edilen diğer her türlü belge ve
bilgiyi sağlamakla yükümlüdür.
(4) Denetlenen
şirketler, denetlenen hususlara ilişkin olarak, teknik imkânsızlık,
gizlilik, sır saklama, faaliyetlerinin bir kısmını mal ve hizmet satın alma
yoluyla yaptırma gibi gerekçeleri ileri sürerek bilgi ve belge
vermek/tedarik etmekten, her türlü elektronik bilgi kayıt sistemine erişim
hakkı tanımaktan imtina edemez.
Denetlenen
şirketlerin hakları
MADDE 10 –
(1) Yapılacak periyodik denetim tarihi şirkete önceden bildirilir. Diğer
denetimlerin önceden bildirim zorunluluğu bulunmamaktadır.
(2) Denetim
personeli şirkete ait evrak ve belgeleri üzerinde düzeltme yapmadan iade
eder, şirkete ait bilgileri gizli tutar, tarafsız davranır ve şirketin
faaliyetlerine müdahale edemez.
(3) Denetimler
sırasında tespit edilen bulgular, belirtilen sürede görüşleri alınmak üzere
şirkete verilir.
(4) Tamamlanan
denetim raporunun bir nüshası ilgili şirkete gönderilir.
Denetim heyeti
ile personelinin yükümlülükleri
MADDE 11 –
(1) Denetim heyeti; şirketlerin kısmi veya periyodik denetimini lisans
hükümleri, ilgili mevzuat ve şartnameler kapsamında gerçekleştirmek, her
türlü belge ve bulguları değerlendirmek ve sonucuna ilişkin belirli formata
uygun rapor hazırlamakla yükümlüdür.
a) Denetim heyeti;
1) Denetim
faaliyeti sırasında, sonuçların değerlendirilmesinde ve denetim raporunun
hazırlanmasında tarafsız bir bakış açısına sahip olmak,
2) Dürüstlük ve
tarafsızlığını etkileyebilecek hiçbir müdahaleye imkân vermemek,
3) Denetim
faaliyetine ilişkin çalışmaların her aşamasında, gereken özen ve titizliği
göstermek,
4) Denetim sırasında
sistemin işleyişini olumsuz yönde etkileyebilecek derecede önem arz eden ya
da ilgili mevzuata açıkça aykırılık teşkil eden hususların tespit edilmesi
halinde, sonuçlanmasını beklemeksizin Bakanlığı veya Bakanlık tarafından
yetki devri yapılmış ihtisas sahibi kamu kurum ve kuruluşlarını derhal
bilgilendirmek,
hususunda
sorumludur.
b) Denetim
görevini yerine getirirken; fiziki inceleme, dijital inceleme, tespit,
doğrulama, bilgi toplama, kayıt sistemini yeniden izleme, belge
incelenmesi, analitik inceleme, örnekleme, sağlama, teyit alma ve benzeri
tekniklerin hepsini ya da bir kısmını kullanarak hazırlayacağı raporu,
gerektiğinde yeterli sayıda dijital fotoğraf ve/veya dijital video
çekimleriyle birlikte sunar.
c) Daha önce
gerçekleştirilen denetimlerde tespit edilen hususlara ilişkin hâlihazır
durumun tespitini ve değerlendirmesini yapar.
ç) Denetim
raporuna esas olacak inceleme ve tespitlere ilişkin formları ve tabloları
hazırlar.
d) Gerektiğinde
konunun üçüncü taraflarıyla da görüşmeler yapar.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Denetim
Raporunun Hazırlanması, Sunulması ve Sonuçlandırılması
Denetim
raporunun hazırlanması
MADDE 12 – (1)
Denetim heyeti tarafından denetim faaliyeti sonucunda, hazırlanan raporda
asgari olarak;
a) Denetlenen
şirkete ilişkin genel bilgiler,
b) Daha önceki
denetimlerde tespit edilmiş hususların güncel durumları,
c) İnceleme ve
denetime tabi hususlar ve bunlara ilişkin Bulgu Formları, (Ek-1)
ç) Bulguların
ilgili mevzuata olan aykırılıkları,
d) Bulguların
taşıdığı riskler,
e) Bulgulara
ilişkin değerlendirmeler,
f) Bulgulara
ilişkin şirket görüşleri,
g) Bulguların
oluşturduğu mali tablolar,
yer alır.
(2) Denetim heyeti
hazırladığı rapora esas bilgi, belge, kayıt, tutanak ve benzeri dokümanlar
ile inceleme ve tespitlere ilişkin formları ve tabloları rapor ekinde
bulundurur.
(3) Denetim
raporunda ilgili üye görevli olduğu bölümün tanzim ve imzasına iştirak
eder. Raporun tanzimini ve imzalanması sürecini heyet başkanı yürütür.
Denetim
raporunun sunulması
MADDE 13 –
(1) Denetim tamamlanma tarihinden itibaren en geç (Değişik ibare:RG-16/3/2021-31425)
60 iş günü içerisinde denetim raporu hazırlanır ve Bakanlığa
sunulur.
(2) Bakanlık veya
Bakanlık tarafından yetki devri yapılmış ihtisas sahibi kamu kurum ve
kuruluşları, gerekli gördüğü hususlara ilişkin denetim heyetinden ilave
denetim talep edebilir veya denetim raporuna ilişkin ilave çalışma
isteyebilir.
(3) (Değişik:RG-16/3/2021-31425)
Bakanlık, denetim raporunu ve/veya denetim raporu hakkındaki nihai görüşünü
EPDK’ya gönderir.
Denetim
raporunun sonuçlandırılması
MADDE 14 – (1)
Denetim raporu EPDK tarafından ilgili mevzuat kapsamında değerlendirilerek sonuçlandırılır.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Yetkili
Şirketlerin Nitelikleri, Seçimi, Hak ve Yükümlülükleri
Yetkili
şirketlerin nitelikleri ve seçimi
MADDE 15 –
(1) Bu Yönetmelik kapsamında şirketlerin kısmi veya periyodik denetimi için
gerekli görülen, inceleme, tespit ve raporlamaya ilişkin hususlarda,
sonuçları itibarıyla Bakanlık açısından bağlayıcı olmayacak ve yaptırım
içermeyecek şekilde Bakanlık ve/veya Bakanlık tarafından yetkilendirilmiş
ihtisas sahibi kamu kurum ve kuruluşları tarafından hizmet alınarak gerçekleştirilebilir.
(2) Hizmet
alınacak yetkili şirketlerin hak ve yükümlülükleri, hizmet ile ilgili diğer
usul ve esaslar hazırlanacak şartnameler içerisinde belirlenir.
ALTINCI
BÖLÜM
Çeşitli
ve Son Hükümler
Tarafların
sorumlulukları
MADDE 16 – (1)
Faaliyetlerinin mevzuata uygunluğu, hata ve hilelerin önlenmesi ve ortaya
çıkarılması denetlenen şirketin sorumluluğundadır. Ancak denetim personeli,
denetimin planlama ve uygulama aşamasında, mevzuata aykırılık, hata ve hile
durumunda olası bir aykırılığı sorgulayacak bir yaklaşım göstermek
zorundadır.
(2) Denetim
faaliyeti sırasında ilgili mevzuat hükümlerine aykırı işlemlerin, hata ve
hilelerin tespit edilmesi durumunda, bu husus denetim heyeti başkanı
tarafından ivedilikle Bakanlığa veya Bakanlık tarafından yetki devri
yapılmış ihtisas sahibi kamu kurum ve kuruluşlarına bildirilir. Adli
yargıya intikali gerekli olan veya suç teşkil eden hallerin de Bakanlığa
veya Bakanlık tarafından yetki devri yapılmış ihtisas sahibi kamu kurum ve
kuruluşlarına yazılı olarak bildirilmesi zorunludur.
(3) Denetim
işlemini ilgilendiren tüm bilgi ve belgelerin şirket tarafından denetim
heyetine verilmemesi halinde, durum ivedilikle Bakanlığa veya Bakanlık
tarafından yetki devri yapılmış ihtisas sahibi kamu kurum ve kuruluşlarına
bildirilir.
(4) Bakanlığın
denetim yükümlülüğüyle ilgili olarak yetki devrettiği kamu kurum ve
kuruluşları, denetim elemanlarının ilgili mevzuatı sürekli olarak takip
etmelerini ve bilgilerini güncelleştirmelerini sağlarlar.
Yasaklar
MADDE 17 – (1)
Şirketlerin denetimi faaliyetlerinde bulunan denetim heyetinde yer alan
kişiler aşağıdaki hükümlere uymak zorundadırlar:
a) Denetim
yaptıkları dönem ve dönemin bitimini takip eden iki yıl boyunca, denetlenen
şirket ve denetlenen şirketin bağlı bulunduğu sermaye grubu veya
iştirakleri nezdinde bedelli veya bedelsiz olarak;
1) Yapım işi ile
mal ve hizmet alım-satımı,
2) Yönetim,
danışmanlık, belge düzenleme ve rapor hazırlama,
3) Borç-alacak ve
ortaklık,
faaliyetlerinde
bulunamazlar, hiçbir şekilde görev alamazlar.
b) Meslek ve
meslek onuruyla bağdaşmayan işlerle uğraşamazlar.
c) Üçüncü dereceye
kadar (üçüncü derece dâhil) kan ve ikinci dereceye kadar (ikinci derece
dâhil) sıhri hısımları ile eşlerinin; ortağı, yönetim kurulu başkanı,
üyesi, genel müdür, genel müdür yardımcısı veya şirketin benzeri isimler
altında faaliyet gösteren birimlerinin müdürü bulundukları firmalarda
denetleme faaliyetinde bulunamazlar.
ç) Denetim
faaliyetleri dolayısıyla öğrendikleri bilgi ve sırları kanunen yetkili
kılınanlardan başkasına açıklayamaz ve doğrudan veya dolaylı şekilde kendi
ya da başkası yararına kullanamazlar.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 18 –
(1) 13/4/2013 tarihli ve 28617 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik
Dağıtım Şirketlerinin Faaliyetlerinin İncelenmesi ve Denetlenmesine Dair
Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 19 –
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 20 – (1)
Bu Yönetmelik hükümlerini Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı yürütür.
_______________
(1) 16/3/2021 tarihli ve 31425 sayılı Resmî Gazete’
de yayımlanan değişiklik ile, Yönetmeliğin 7 nci maddesine ikinci fıkra
eklenmiş ve mevcut fıkra buna göre teselsül ettirilmiştir.
Ekleri
için tıklayınız
|
Yönetmeliğin
Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
2/12/2017
|
30258
|
Yönetmelikte
Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin Yayımlandığı Resmî Gazetelerin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1.
|
12/1/2020
|
31006
|
2.
|
16/3/2021
|
31425
|
|