İÇME-KULLANMA
SUYU HAVZALARININ KORUNMASINA
DAİR
YÖNETMELİK
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; içme-kullanma suyu temin edilen veya edilmesi
planlanan bütün yerüstü ve yeraltı suyu kaynaklarının kalitesinin ve
miktarının korunmasına ve iyileştirilmesine ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, içme-kullanma suyu temin edilen veya edilmesi planlanan
bütün yerüstü ve yeraltı suyu kaynaklarını kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1)
(Değişik:RG-10/3/2020-31064) Bu
Yönetmelik, 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin 410 uncu ve 421 inci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1)
Bu Yönetmelikte geçen;
a) Atık: Her türlü
üretim ve tüketim faaliyetleri sonunda, fiziksel, kimyasal ve
bakteriyolojik özellikleriyle karıştıkları alıcı ortamların doğal bileşim
ve özelliklerinin değişmesine yol açarak doğrudan veya dolaylı zararlara
yol açabilen ve ortamın kullanım potansiyelini etkileyen katı, sıvı veya
gaz halindeki maddelerle birlikte atık enerjiyi,
b) Atıksu: Evsel,
endüstriyel, tarımsal ve diğer kullanımlar sonucunda kirlenmiş veya
özellikleri kısmen veya tamamen değişmiş sular ile maden ocakları ve cevher
hazırlama tesislerinden kaynaklanan sular ve yapılaşmış kaplamalı ve
kaplamasız şehir bölgelerinden cadde, otopark ve benzeri alanlardan
yağışların yüzey veya yüzeyaltı akışa dönüşmesi sonucunda gelen suları,
c) Atıksu altyapı
tesisleri: Evsel ve endüstriyel atıksuları münferit veya müşterek toplayan
kanalizasyon sistemi ile atıksuların arıtıldığı ve arıtılmış atıksuların
nihai bertarafının sağlandığı sistem ve tesislerin tamamını,
ç) (Değişik:RG-10/3/2020-31064)
Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
d) Bakım-onarım:
Yapılarda derz, iç ve dış sıva, boya, badana, oluk dere, doğrama, döşeme ve
tavan kaplamaları, elektrik ve sıhhi tesisat tamirleri ile çatı onarımı ve
kiremit aktarılması işlemlerini,
e) Çevresel kalite
standardı: Belli bir kirleticinin ya da kirletici gruplarının suda, dip
çökeltisinde veya biyotada insan sağlığı ve çevreyi korumak için aşmaması
gereken konsantrasyonları,
f) Deşarj:
Sulamadan dönen drenaj sularının kıyıdan veya uygun mühendislik yapıları
kullanılarak toprağa sızdırılması hariç olmak üzere, atıksuların
arıtılmaksızın veya arıtıldıktan sonra doğrudan veya dolaylı olarak
sistemli bir şekilde alıcı ortama boşaltılmasını,
g) Endüstriyel
atıksu: Herhangi bir ticari ya da endüstriyel faaliyetin yürütüldüğü
alanlardan, evsel atıksu ve yağmur suyu dışında kaynaklanan atıksuları,
ğ) Evsel atıksu:
Yaygın olarak yerleşim bölgelerinden ve çoğunlukla evsel faaliyetler ile
insanların günlük yaşam faaliyetlerinin yer aldığı okul, hastane, otel gibi
hizmet sektörlerinden kaynaklanan atıksuları,
h) Günübirlik
tesis: Kamp ve konaklama birimi ihtiva etmeyen, duş, tuvalet, gölgelik,
soyunma kabini, yeme-içme, eğlence ve sportif faaliyetler gibi imkânları
günübirlik olarak sağlayan ve sökülüp takılabilir nitelikteki yapıları,
ı) İçme-kullanma
suyu: Özellikleri 17/2/2005 tarihli ve 25730 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İnsani Tüketim Amaçlı Sular Hakkında Yönetmelik ile belirlenmiş
olan ve insanların günlük ihtiyaçlarını karşılamak için kullandıkları
suları,
i) İçme-kullanma
suyu havzası: İçme-kullanma suyu temin edilen veya edilmesi planlanan
yerüstü ve yeraltı suyu kaynaklarının tabii su toplama alanını,
j) İçme-kullanma
suyu havzası koruma planı: İçme-kullanma suyu temin edilen veya edilmesi
planlanan yerüstü ve yeraltı suyu havzalarının korunması, kirlenmesinin
önlenmesi, kirlenmiş ise iyileştirilmesi ve sürdürülebilir kullanımının
sağlanması amacıyla yapılan ve o havzaya özel hükümleri tanımlayan planı,
k) İçme suyu
güvenliği: İçme-kullanma sularının kimyasal, mikrobiyolojik ve radyoaktif
madde içeriğinin hayat boyu tüketim neticesinde oluşabilecek etkiler de göz
önünde bulundurulduğunda insan sağlığını olumsuz etkilememesini ve ayrıca
fiziksel ve estetik parametreler açısından da kullanıma uygun nitelikte ve
miktar olarak yeterli olmasını,
l) İçme suyu
güvenliği planı: İçme suyu güvenliğinin temini amacıyla; içme-kullanma
suyunun temin edildiği yerüstü ve yeraltı su kütlesini ve beslenim alanını,
su alma yapısını, isale hatlarını, arıtma tesisini, depoları ve dağıtım
şebekelerini içerecek şekilde içme suyu temin ve dağıtım sisteminin
bütününde su kalitesi ve miktarını olumsuz etkileyebilecek veya sistemin
verimli bir şekilde çalışmasını engelleyebilecek tehlikelerin belirlenmesi,
uygun bir risk analizi yöntemiyle tehlikelerin önceliklendirilerek gerekli
tedbirlerin belirlenmesi, uygulanması ve etkili olup olmadığının
izlenmesini kapsayan planı,
m) İskân dışı
alan: Her ölçekteki imar planı sınırı, yerleşik alan sınırı, belediye ve
mücavir alan sınırları dışında kalan köy ve mezraların yerleşik alanı ve
civarlarının dışında kalan alanları,
n) İyi tarım
uygulamaları: 7/12/2010 tarihli ve 27778 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
İyi Tarım Uygulamaları Hakkında Yönetmelik kapsamındaki zirai faaliyetleri,
o) Katı atık:
Üreticisi tarafından atılmak istenen ve toplumun huzuru ile özellikle
çevrenin korunması bakımından, düzenli bir şekilde bertaraf edilmesi
gereken katı atık maddeleri ve arıtma çamurunu,
ö) Kentsel atıksu:
Evsel atıksuyu ya da evsel atıksuyun endüstriyel atıksu ve/veya yağmur suyu
ile karışımını,
p) Kirletici:
Suyun fiziksel, kimyasal, biyolojik veya radyolojik karakterini değişikliğe
uğratabilen, insan yapımı veya insan faaliyetlerinden kaynaklanan her türlü
maddeyi,
r) Köy yerleşik
alanı ve civarı: Özellikleri 2/11/1985 tarihli ve 18916 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Plansız Alanlar İmar Yönetmeliğinde tanımlanan
alanları,
s) Maksimum su
seviyesi: Bir taşkın veya rezervuar işletmesi sırasında erişilen en yüksek
su seviyesini,
ş) Mesire yeri:
Toplumun dinlenme, eğlenme ve spor gibi çeşitli ihtiyaçlarını karşılamak,
yurdun güzelliğine katkı sağlamak ve turistik hareketlere imkân vermek
amacıyla, gerekli yapı, tesis ve donatılarla kullanıma ayrılan, halkın
günübirlik ihtiyaçlarını karşılayan, rekreasyonel ve estetik kaynak
değerlerine sahip orman rejimine tabi alanları,
t) Mevcut yapı: Bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarih itibariyle mevzuata uygun olarak
gerekli izinleri almış yapıları,
u) Mücavir alan:
İmar mevzuatı bakımından belediyelerin kontrol ve mesuliyeti altına
verilmiş olan alanları,
ü) Nehir havzası:
17/10/2012 tarihli ve 28444 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Su
Havzalarının Korunması ve Yönetim Planlarının Hazırlanması Hakkında
Yönetmelikte tanımlanan doğal alanı,
v) Organik tarım
faaliyetleri: 18/8/2010 tarihli ve 27676 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Organik Tarımın Esasları ve Uygulanmasına İlişkin Yönetmelik kapsamında
tanımlanan işlemleri,
y) Rekreasyon
alanları: Yerleşim yerlerinin açık ve yeşil alan ihtiyacı başta olmak
üzere, yerleşim alanı içinde veya çevresinde günübirlik kullanıma yönelik
ve imar planı kararı ile belirlenmiş; eğlence, dinlenme, piknik
ihtiyaçlarını karşılayan günübirlik tesislerin yer aldığı alanları,
z) Riskli yapı:
16/5/2012 tarihli ve 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların
Dönüştürülmesi Hakkında Kanunda tanımlanan yapıları,
aa) Su yapısı:
Taşkın koruma ile erozyon ve rüsubat kontrol yapıları gibi dere ıslah
yapıları hariç olmak üzere akarsu yatağı üzerinde suyu biriktirmek ve
yönlendirmek için yapılan yapıları,
bb) Tehlikeli
atık: 2/4/2015 tarihli ve 29314 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Atık
Yönetimi Yönetmeliğinde tanımlanan atıkları,
cc) Tehlikeli
maddeler: Su ve çevresi için önemli risk teşkil eden ve zehirlilik,
kalıcılık ve biyolojik birikme özelliğinde olan madde veya madde
gruplarını,
çç) TSE: Türk
Standardları Enstitüsünü,
dd) Yeraltı suyu:
Bir kuyuya ya da kaynağa önemli miktarda su sağlama kapasitesine sahip bir
jeolojik formasyon veya formasyon grubunda bulunan durgun veya hareket
halindeki suları,
ee) Yerüstü suyu:
Yeraltı suları haricindeki bütün iç sular, geçiş suları ve kıyı sularını,
ff) Zati ihtiyaç:
Bir ailenin asgari geçimini sürdürebilmesi için ihtiyaç duyulan ve ilgili
valilik tarafından ailenin diğer gelir kaynakları da göz önünde bulundurularak
belirlenen azami hayvan sayısını,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
İlkeler
ve Planlamaya İlişkin Hususlar
İlkeler
MADDE 5 – (1)
İçme-kullanma suyu temin edilen veya edilmesi planlanan yerüstü ve yeraltı
suyu kaynaklarının kalitesinin ve miktarının korunmasında ve
iyileştirilmesinde;
a) İçme-kullanma
suyunun kaynağındaki su kalitesinin, insan sağlığını tehlikeye atmayacak ve
içme-kullanma suyu olarak kullanılması için gerekli olan arıtma
ihtiyaçlarını ve maliyetlerini en aza indirecek şekilde korunması veya iyileştirilmesi,
b) İçme-kullanma
suyu kaynaklarının kalitesini ve miktarını olumsuz yönde etkileyecek
unsurların kaynağında asgari düzeye indirilmesi, kontrol edilmesi ve
bertarafının sağlanması,
c) İçme-kullanma
suyu havzası koruma planının hazırlanmasında katılımcı bir yaklaşımın
benimsenmesi ve bu planların nehir havza yönetim planı ile
bütünleştirilmesi,
ç) İçme-kullanma
suyu havzası koruma planı yapılıncaya kadar Havza Koruma Eylem Planları ve
daha sonra içme-kullanma suyu havzası koruma planı esas alınarak noktasal
ve yayılı kaynaklı atıksular ile ilgili tedbirlerin ilgili kurumlar
tarafından alınması,
d) İçme-kullanma
suyu havzalarında teknik açıdan uygun olan ağaçlandırma ve erozyon kontrolü
tedbirlerinin alınması,
e) İçme-kullanma
suyu havzalarında organik tarım faaliyetlerine veya iyi tarım
uygulamalarına geçilmesinin teşvik edilmesi,
f) İçme-kullanma
suyu temin edilen su kaynaklarının korunmasına yönelik denetimlerin
öncelikli olarak yapılması,
g) İçme-kullanma
suyu temin edilen su kaynaklarında 11/2/2014 tarihli ve 28910 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Yüzeysel Sular ve Yeraltı Sularının İzlenmesine Dair
Yönetmelik kapsamında izlemelerin yapılması,
ğ) İçme-kullanma
suyunu kullanan idare veya idarelerce eğitim ve bilinçlendirme
faaliyetlerinin etkin ve sürekli olarak yapılması, suyun verimli
kullanımının ve kullanılmış suların yeniden kullanımının teşvik edilmesi,
h) (Değişik
ibare:RG-10/3/2020-31064) 6/7/2019 tarihli ve 30823 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İçme Suyu Temin Edilen Suların Kalitesi ve Arıtılması
Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre yerüstü içme-kullanma suyu kaynağı
kalitesinin A1 kategorisine getirilmesi,
ı) (Değişik
ibare:RG-10/3/2020-31064) İçme Suyu Temin Edilen Suların Kalitesi ve
Arıtılması Hakkında Yönetmelikte yer almayan parametreler için
30/11/2012 tarihli ve 28483 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yerüstü Su
Kalitesi Yönetmeliğinde belirtilen çevresel kalite standartlarının
sağlanması,
esastır.
Planlamaya
ilişkin hususlar
MADDE 6 –
(Değişik:RG-10/3/2020-31064)
(1) İçme-kullanma
suyu temin edilen veya edilmesi planlanan yerüstü ve yeraltı suyu
kaynaklarının korunması amacıyla; her bir içme-kullanma suyu havzasının
özellikleri dikkate alınarak bilimsel bir çalışma ile içme-kullanma suyu
havzası koruma planı hazırlanır. İçme-kullanma suyu havzası koruma planı
hazırlanıncaya kadar bu Yönetmelik hükümleri doğrultusunda tedbirler
alınır. Ancak, bu Yönetmelikte düzenlenen faaliyetler dışında farklı bir
talebin iletilmesi durumunda Bakanlıkça görüş oluşturulur, ihtiyaç
duyulması halinde talep sahibi gerçek ve tüzel kişilerce bilimsel ve teknik
rapor hazırlanır veya hazırlattırılır ve Bakanlığa iletilir.
(2) İçme-kullanma
suyu temin edilen veya edilmesi planlanan yerüstü ve yeraltı suyu
kaynaklarına başka bir su kaynağından aktarma yapılması durumunda, su
alınan ve su aktarılan havzalar için münferit veya müşterek içme-kullanma
suyu havzası koruma planı hazırlanır. İçme-kullanma suyu havzası koruma
planı hazırlanıncaya kadar başka bir su kaynağından aktarma yapılması
durumunda su alınan havza için uygulanacak hükümler Bakanlıkça belirlenir.
(3) İçme-kullanma
suyunun, içme-kullanma suyu amaçlı bir baraj gölünün mansabında yer alan
bent, regülatör ve benzeri su alma yapısı marifetiyle temin
edilmesi durumunda, mezkûr baraj gölü havzasında 8 inci, 9 uncu, 10 uncu,
11 inci, 12 nci maddelerde, su alma yapısı için 13 üncü maddede
belirtilen hükümler geçerlidir.
(4) İçme-kullanma
suyunun, içme-kullanma suyu amacı bulunmayan bir baraj gölünün mansabında
yer alan bent, regülatör ve benzeri su alma yapısı marifetiyle
temin edilmesi durumunda sadece su alma yapısı için 13 üncü maddede
belirtilen hükümler geçerlidir. Ancak içme-kullanma suyu havza koruma planı
kapsamında bilimsel ve teknik çalışmalarla desteklenmesi halinde baraj gölü
için de koruma alanları ve koruma esasları belirlenebilir.
(5) İçme-kullanma
suyu temin edilen ve edilmesi planlanan yerüstü ve yeraltı suyu kaynakları
için içme-kullanma suyu havzası koruma planı Bakanlıkça veya Bakanlığın
uygun görüşü ve koordinasyonunda aşağıda belirtilen ilgili idareler
tarafından hazırlanır veya hazırlatılır:
a) Büyükşehir
belediyelerine içme-kullanma suyu temin edilen veya edilmesi planlanan
yerüstü suyu kaynakları için koruma planları, büyükşehir belediyeleri su ve
kanalizasyon idareleri genel müdürlüklerince hazırlanır veya hazırlatılır
ve Bakanlığa sunulur.
b) Büyükşehir
belediyeleri haricindeki yerleşimlere içme-kullanma suyu temin edilen veya
edilmesi planlanan yerüstü suyu kaynakları için koruma planları Bakanlıkça
hazırlanır veya hazırlatılır.
c) Aynı yerüstü su
kaynağından içme-kullanma suyu temin eden veya etmeyi planlayan birden
fazla idare olması halinde koruma planı, Bakanlıkça hazırlanır veya
hazırlatılır.
ç) İçme-kullanma
suyu temin edilen veya edilmesi planlanan yeraltı suyu kaynakları için
koruma planları, 7/4/2012 tarihli ve 28257 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Yeraltı Sularının Kirlenmeye ve Bozulmaya Karşı Korunması
Hakkında Yönetmelikte belirtilen esaslara uygun olarak Devlet Su İşleri
Genel Müdürlüğü tarafından hazırlanır veya hazırlatılır.
(6) Bakanlıkça
hazırlanan veya hazırlatılan veya ilgili idarece hazırlanan ve Bakanlığa
sunulan taslak koruma planı, Bakanlıkça ilgili valiliğe/valiliklere
iletilir. Havzadaki paydaşların bilgilendirilmesi için ilgili valilik
tarafından 30 gün süreyle taslak koruma planı askıya çıkartılır ve Bakanlık
internet sayfasında duyuru yapılır. 30 günlük askı süresi içerisinde taslak
koruma planına ilişkin itirazlar ve görüşler; gerekçesi ve öneriler ile
birlikte ilgili valiliğe iletilir. Askı süresi içerisinde iletilen görüş ve
öneriler valilik tarafından, toplu bir şekilde Bakanlığa iletilir. Söz
konusu taslak koruma planı, valilik/valiliklerdeki 30 günlük askı süresi
ile eş zamanlı olarak Bakanlıkça ilgili Bakanlıkların görüşüne de sunulur,
taslak koruma planına ilişkin itiraz, görüş ve önerileri alınır. Askı
süresi içerisinde yapılmayan itirazlar dikkate alınmaz.
(7) Koruma planı,
ilgili Bakanlıklardan gelen ve askı sürecinde iletilen görüş ve öneriler
ile birlikte değerlendirilerek Bakanlıkça nihai hale getirilir. Nihai hale
getirilen koruma planı, Tarım ve Orman Bakanı tarafından onaylanır ve yerel
bir gazetede koruma planını hazırlayan kurum veya kuruluş tarafından
yayımlanarak yürürlüğe girer.
(8) İçme-kullanma
suyu havzası koruma planı hazırlanmasına ilişkin usul ve esaslar Bakanlık
tarafından belirlenir.
(9) Tüketiciye
ulaşan suyun kalitesi ve miktarını güvence altına almak için ihtiyaç
duyulması halinde, idare tarafından içme-kullanma suyu havzası koruma
planını da kapsayan içme suyu güvenliği planı hazırlanır. İçme suyu
güvenliği planlarının hazırlanmasına ilişkin usul ve esaslar, Bakanlık
tarafından belirlenir.
(10) 31/12/2004 tarihli
ve 25687 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Su Kirliliği Kontrolü
Yönetmeliğine göre tabii göl, gölet ve rezervuarlar için oluşturulan özel
hükümler ile içme-kullanma suyu temin edilen yeraltı su kaynakları için
oluşturulan ve ilanı yapılan koruma alanları, içme-kullanma suyu havzası
koruma planı hazırlanıncaya kadar geçerliliğini korur.
(11) Her tür ve
ölçekte planın hazırlanması, güncellenmesi ve uygulanmasında varsa
içme-kullanma suyu havza koruma planları dikkate alınır.
(12) İçme-kullanma
suyu havzalarında bulunan devlet, belediye ve kamuya ait arazilerde de
içme-kullanma suyu havzası koruma planı hükümleri uygulanır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Yerüstü
Suları İçin Koruma Esasları ve Koruma Alanları
Yerüstü suların
kalitesinin korunmasına ilişkin esaslar
MADDE 7 – (1)
İçme-kullanma suyu kaynağı olarak ilan edilmemiş su kaynaklarında Yerüstü
Su Kalitesi Yönetmeliğinde belirtilen ilke ve esaslar uygulanır.
(2) (Değişik:RG-10/3/2020-31064)
Bu Yönetmelik hükümleri;
a) İçme-kullanma
suyu temin edilmesi planlanan doğal göllerde içme-kullanma suyu teminine
ilişkin planlama raporunun onaylanması veya içme-kullanma suyunu kullanacak
ilgili idare ile yatırımı yapacak kurum arasında protokol yapılması,
b) İçme-kullanma
suyu temin edilmesi planlanan her türlü depolama tesislerinde
ve regülatörlerde içme-kullanma suyu temini projesinin inşaat
işinin yatırım programına alınması veya içme-kullanma suyunu kullanacak
ilgili idare ile yatırımı yapacak kurum arasında protokol yapılması,
c) Hâlihazırda
içme-kullanma suyu maksadı dışında işletilen depolamalı tesislerin
ve regülatörlerin içme-kullanma suyu temini amacıyla
kullanılmasına ilişkin olarak içmesuyu tahsis işlemlerinin
tamamlanmasından sonra suyu kullanacak ilgili idare ile yatırımı yapacak
kurum arasında protokol yapılması veya bu tesislerden ve regülatörlerden
içme suyu teminine yönelik projenin inşaat işinin yatırım programına alınması,
ile uygulanmaya
başlanır.
(3) (Ek:RG-10/3/2020-31064)
Büyükşehir belediyelerine içme-kullanma suyu temin edilen yerüstü suyu
kaynakları için koruma planları yürürlüğe girinceye kadar 2560 sayılı Kanun
çerçevesinde büyükşehir belediyeleri su ve kanalizasyon idareleri genel
müdürlüklerince hazırlanan ve yürürlüğe giren havza koruma yönetmelikleri
geçerlidir. (Değişik cümle:RG-27/8/2020-31226) Havza koruma
yönetmeliği bulunmayan ve havza koruma yönetmeliği bulunsa dahi bu
Yönetmelikte belirlenen sürede yönetmeliklerini revize ederek Bakanlığın
uygun görüşüne sunmayan su ve kanalizasyon idareleri genel müdürlükleri
tarafından bu Yönetmelik hükümleri uygulanır.
(4) (Ek:RG-10/3/2020-31064)
Büyükşehir belediyeleri haricindeki yerleşimlere içme-kullanma suyu
temin edilen yerüstü suyu kaynakları için koruma planları yürürlüğe
girinceye kadar bu Yönetmelik hükümleri uygulanır.
(5) (Ek:RG-10/3/2020-31064)
Aynı yerüstü su kaynağından birden fazla idarece içme-kullanma suyu
temininin sağlanması durumunda koruma planı yürürlüğe girinceye kadar bu
Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Tabii göl,
baraj gölü ve göletler için genel koruma esasları
MADDE 8 – (1)
İçme-kullanma suyu temin edilen veya edilmesi planlanan tabii göl, baraj
gölü ve göletlere arıtılsa dahi atıksuların doğrudan deşarjına izin
verilmez.
(2) İçme-kullanma
suyu temin edilen veya edilmesi planlanan tabii göl, baraj gölü ve
göletlere doğrudan veya dolaylı olarak her türlü atık ve artıkların
atılması yasaktır.
(3) İçme-kullanma
suyu alma yapısına 300 metreden daha uzak olan yerlerde, sportif amaçlı
olta balıkçılığına izin verilebilir.
(4) İçme-kullanma
suyu temin edilen veya edilmesi planlanan tabii göl, baraj gölü ve
göletlerde yelkenli, kürekli veya akümülatör ile çalışan vasıtalara ve
sallara izin verilebilir. Akaryakıt ile çalışan kayık, motor ve benzeri
araçların ise kullanılmasına izin verilmez. Ancak, yöre halkının, güvenlik,
toplu taşıma, su ürünleri istihsali gibi gerekli ihtiyaçlarını karşılamak
amacıyla, akaryakıt ile çalışacak su araçlarının kullanılmasına, içme-kullanma
suyu alma yapısına 300 metreden daha yakın olmamak şartıyla izin
verilebilir. Su ürünleri istihsaline ilişkin izinler (Değişik
ibare:RG-10/3/2020-31064) Bakanlık tarafından, güvenlik ve toplu
taşıma gibi amaçlarla verilecek izinler ise Devlet Su İşleri Genel
Müdürlüğü ile içme-kullanma suyu temin etmeleri halinde ilgili büyükşehir
belediyeleri tarafından verilebilir. Verilecek izinler kapsamında
kullanılacak araçlarda oluşabilecek her türlü atıksu ve sintine suyunun
arıtıldıktan sonra bile içme-kullanma suyu temin edilen veya edilmesi
planlanan tabii göl, baraj gölü ve göletlere boşaltılması yasaktır.
(5) (Değişik:RG-10/3/2020-31064)
İçme-kullanma suyu temin edilen veya edilmesi planlanan tabii göl, baraj
gölü ve göletlerde su ürünleri yetiştiriciliği tesislerine izin verilmez.
Ancak, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünce ekonomik bölge oluşturulan tabii
göl, baraj gölü ve göletlerde, su ürünleri avcılığına ve maksimum su
seviyesindeki göl alanı 75.000 hektardan büyük baraj göllerinde asgari
su kotundaki göl alanının binde birine kadar alanda su ürünleri
yetiştiriciliğine uygulama esasları çerçevesinde Bakanlıkça izin
verilebilir. İçme-kullanma suyu alma yapısına 1000 metreden daha yakın olan
alanlarda ve bu yapıların bulunduğu koylarda su ürünleri yetiştiriciliği
yapılamaz.
(6) İçme-kullanma
suyu temin edilen baraj göllerinin havzalarında oluşturulacak koruma
alanları, memba yönündeki ilk baraj gölünün su toplama havzasında son
bulur.
(7) (Ek:RG-10/3/2020-31064)
İçme-kullanma suyu temin edilen veya edilmesi planlanan tabii göl, baraj
gölü ve göletlerin üzerinde yeni yol, köprü, viyadük ve benzeri
yapılara izin verilmez.
Mutlak koruma
alanı
MADDE 9 – (1)
Mutlak koruma alanı, içme-kullanma suyu temin edilen veya edilmesi
planlanan tabii göl, baraj gölü ve göletlerin, maksimum su seviyesinden
itibaren yatayda 300 metre genişliğindeki kara alanıdır. Söz konusu alanın
sınırının içme-kullanma suyu havzası sınırını aşması hâlinde, mutlak koruma
alanı, havza sınırında son bulur.
(2) İçme-kullanma
suyu temin edilmesi amacıyla yapılması planlanan baraj gölü ve göletler ile
su alınması planlanan tabii göllerin çevresinde, maksimum su seviyesinden
itibaren içme-kullanma suyu alma yapısını merkez alan, yarıçapı 300 metre
genişliğindeki alanın kara kısmındaki bölümü, içme-kullanma suyunu kullanan
idare tarafından kamulaştırılır. İçme-kullanma suyunu kullanan idarece
gerekli görülmesi durumunda yarıçapı 300 metre genişliğindeki alana ilave
olarak mutlak koruma alanının bir kısmı veya tamamı kamulaştırılabilir.
(3) İçme-kullanma
suyu projesine ve mevcut yapıların kanalizasyon sistemlerine ait mecburi
teknik tesisler haricinde hiçbir yeni yapı yapılamaz.
(4) Hazine
arazileri satılamaz. Hazine arazilerinde hiçbir yapı yapılamaz ve faaliyete
izin verilemez. Bu araziler suyu kullanan idarelere tahsis edilir ve bu
idareler tarafından ağaçlandırılır.
(5) Mevcut yapılar
aynen korunur. Ancak, insan sağlığı ve çevrede telafisi mümkün olmayan
neticelere yol açabilecek faaliyetlerin gerçekleştirildiği tesisler,
tehlikeli atık bertaraf tesisi, tehlikeli madde deposu ve benzeri mevcut
yapılar kaldırılır. Yapı inşaat alanında değişiklik yapmamak ve kullanım
amacını değiştirmemek şartıyla gerekli bakım ve onarım yapılabilir. Mevcut
yapılardan, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından lisanslandırılan kurum
ve kuruluşlarca riskli yapı olduğu tespit edilenler, inşaat alanında
değişiklik yapmamak, kullanım amacını değiştirmemek ve üzerinde bulunduğu
taşınmazları ifraz işlemine tabi tutmamak şartıyla yıkılarak yeniden inşa
edilebilir. Parsel tevhidi ile yapı yoğunluğu, inşaat alanı ve emsal değeri
arttırılamaz.
(6) Bu alanda
belediye sınırı ve belediye mücavir alan sınırları içinde, bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarih itibariyle yürürlükteki imar planları geçerlidir,
imar planlarının gelişme alanlarındaki yapılaşmamış kısımların iptaline
yönelik revizyon yapılır. İçme-kullanma suyu havzası koruma planı
hazırlanıncaya kadar bu planlar kapsamında yoğunluk arttırıcı veya kirlilik
arttırıcı kullanım değişikliğine yönelik imar değişikliği yapılamaz.
12/11/2012 tarihli ve 6360 sayılı On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi ve
Yirmi Yedi İlçe Kurulması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun çerçevesinde köy statüsünde iken belediye
sınırları içine alınarak mahalle statüsüne geçen kırsal yerleşim
alanlarında yeni yapı yapılamaz, meskûn doku korunur.
(7) Bu alanda köy
gelişme alanı belirlenemez.
(8) Bu alanda,
mevcut yapılardan kaynaklanan atıksular, kanalizasyon sistemi aracılığıyla
öncelikli olarak havza dışına, teknik ve ekonomik açıdan uygulanabilir
olmaması durumunda orta ve uzun mesafeli koruma alanlarındaki uygun arıtma
ile sonlanan atıksu altyapı tesisine verilir. Ancak, söz konusu yapılar;
atıksuların kanalizasyon şebekesiyle toplanmasına imkân verecek yoğunlukta
değil ise, 19/3/1971 tarihli ve 13783 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Lağım Mecrası İnşası Mümkün Olmayan Yerlerde Yapılacak Çukurlara Ait
Yönetmelik hükümlerine göre yapılacak sızdırmaz foseptiklerde toplanarak
orta mesafeli koruma alanındaki, uzun mesafeli koruma alanındaki veya havza
dışındaki arıtma ile sonlanan atıksu altyapı tesisine verilir. Eğer
bunlar mümkün değilse, içme-kullanma suyu havzası koruma planı
hazırlanıncaya kadar, atıksuların içme-kullanma suyu kaynağının su
kalitesini olumsuz yönde etkilemeyecek seviyede ileri arıtmadan geçirilerek
deşarjına, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından izin verilebilir.(2)
(9) Bu alanda atık
ve artıkların boşaltılmasına, depolanmasına ve atık bertaraf tesislerine
izin verilmez.
(10) İçme suyu
projesine ve mevcut yapıların kanalizasyon sistemlerine ait mecburi teknik
tesisler ile 21/7/1983 tarihli ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını
Koruma Kanunu kapsamına giren uygulamalar haricinde hafriyat ve döküm
yapılamaz. Bu alanlarda bulunan terk edilmiş maden ocaklarının doğal
yapısının ikame edilmesi ve dolum sonrası ağaçlandırılması amacıyla inşaat
ve yıkıntı atıkları ile karıştırılmamış hafriyat toprağı dökümüne izin
verilebilir.
(11) Bu alan
içinde, sportif amaçlı olta balıkçılığı ve piknik yapma ihtiyaçları için
cepler teşkil edilebilir. Bu cepler içme-kullanma suyu alma yapısına 500
metreden daha yakın olamaz. 5/3/2013 tarihli ve 28578 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Mesire Yerleri Yönetmeliği çerçevesinde belirlenmiş
mesire yerlerine hiçbir yapı yapılmamak ve içme-kullanma suyu alma yapısına
500 metreden, kıyıya maksimum su seviyesinden itibaren 50 metreden daha
fazla yaklaşmamak şartıyla izin verilebilir. Bu alanda oluşan insani
ihtiyaçlar kısa mesafeli koruma alanındaki günübirlik tesislerden temin
edilir.
(12) Mevcut ve
yeni açılacak tarım alanlarında, (Değişik ibare:RG-10/3/2020-31064) Bakanlığın
denetiminde (Ek ibare:RG-10/3/2020-31064) mevcutta mutlak koruma
alanında yaşayan yerleşik halkın zati ihtiyacını karşılamak amacı ile
sadece organik tarım faaliyetlerine izin verilir. (Mülga
cümle:RG-10/3/2020-31064) (…)
(13) (Değişik
ibare:RG-10/3/2020-31064) Bakanlığın kontrolünde mevcutta mutlak
koruma alanında yaşayan yerleşik halkın zati ihtiyacını karşılamak amacı
ile hayvancılık faaliyetlerine ve kontrollü otlatmaya izin verilebilir. (Ek
cümle:RG-10/3/2020-31064) Bu fıkra kapsamında izin verilen hayvancılık amaçlı
yapılardan kaynaklanan hayvansal atıkların sızdırmazlığı sağlanmış
depolarda biriktirilerek ilgili mevzuat çerçevesinde bertaraf edilmesi
zorunludur.
(14) Arazi ve
toprak yapısının uygun olduğu alanlarda ağaçlandırma faaliyetleri
yapılabilir.
(15) Yeni
akaryakıt istasyonlarına, gaz dolum istasyonlarına ve kimyasal madde
depolarına, sıvı ve katı yakıt depolarına izin verilmez. Mevcut akaryakıt
istasyonları ve gaz dolum istasyonları TSE’nin ilgili standartlarına uygun
hale getirilinceye kadar kapatılır. Standartlara uygun hale getirilen
istasyonlarda akaryakıt ve gaz satışı dışında dinlenme tesisi, oto yıkama,
bakım, yağ değişimi ve benzeri faaliyetlere izin verilmez.
(16) Mevcut yol
güzergâhlarında bakım ve onarım çalışmaları, su kalitesini ve miktarını
olumsuz etkilemeyecek şekilde yapılabilir. Mevcut karayolu altyapılarının
korunması amacıyla ihtiyaç duyulan istinat duvarı, menfez gibi sanat
yapıları yapılabilir. Kamu yararı gözetilerek ve ekonomik olarak başka
alternatifin olmaması durumunda, yeni karayollarının yapımına
karayollarından kaynaklanan kirliliğin içme-kullanma suyu kaynağına
ulaşmasını engelleyecek gerekli tedbirlerin alınması şartıyla Bakanlık
uygun görüşü ile izin verilebilir. Dinlenme tesisi, servis istasyonu,
akaryakıt istasyonu ve benzeri tesisler yapılamaz.
(17) Madencilik
faaliyetlerine izin verilmez.
(18) (Ek:RG-10/3/2020-31064)
Güneş enerji santrali, rüzgâr enerji santrali, hidroelektrik santrali,
termik santral, gazlaştırma tesisi, biyogaz tesisi
ve biyokütle tesisi kurulmasına izin verilmez.
Kısa mesafeli
koruma alanı
MADDE 10 – (1)
Kısa mesafeli koruma alanı, içme-kullanma suyu temin edilen veya edilmesi planlanan
tabii göl, baraj gölü ve göletlerin, mutlak koruma alanı sınırından
itibaren yatayda 700 metre genişliğindeki kara alanıdır. Söz konusu alan
sınırının, içme-kullanma suyu havzası sınırını aşması hâlinde, kısa
mesafeli koruma alanı havza sınırında son bulur.
(2) Mevcut yapılar
aynen korunur. Ancak, insan sağlığı ve çevrede telafisi mümkün olmayan
neticelere yol açabilecek faaliyetlerin gerçekleştirildiği tesisler,
tehlikeli atık bertaraf tesisi, tehlikeli madde deposu ve benzeri mevcut
yapılar kaldırılır. Yapı inşaat alanında değişiklik yapmamak ve kullanım
amacını değiştirmemek şartıyla gerekli bakım ve onarım yapılabilir. Mevcut
yapılardan, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından lisanslandırılan kurum
ve kuruluşlarca riskli yapı olduğu tespit edilenler, inşaat alanında
değişiklik yapmamak, kullanım amacını değiştirmemek ve üzerinde bulunduğu
taşınmazları ifraz işlemine tabi tutmamak şartıyla yıkılarak yeniden inşa
edilebilir. Parsel tevhidi ile yapı yoğunluğu, inşaat alanı ve emsal değeri
arttırılamaz.
(3) Köy yerleşik
alanı ve civarı sınırları içerisinde ve köy gelişme ihtiyacına yönelik köy
nüfusuna kayıtlı ve köyde sürekli ikamet edenler için barınma ihtiyacını
karşılamak amacı ile yapılacak yapılar, köyün genel ihtiyaçlarına yönelik
yapılacak köy konağı, ibadethane, okul, spor alanı, harman yeri, pazar
yeri, sağlık ocağı, sağlık evi, PTT, karakol, bakkal gibi yapılara ve ifraz
uygulamalarına; imar planı veya köy yerleşme planı yapılmış ise bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarih itibariyle yürürlükteki plan
hükümlerine göre; imar planı veya köy yerleşme planı yapılmamış ise Plansız
Alanlar İmar Yönetmeliği hükümleri çerçevesinde izin verilebilir.
(4) Bu alanda
belediye sınırı ve belediye mücavir alan sınırları içinde, bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla yürürlükteki imar planları geçerlidir,
imar planlarının gelişme alanındaki yapılaşmamış kısımların iptaline
yönelik revizyon yapılır. İçme-kullanma suyu havzası koruma planı
hazırlanıncaya kadar bu planlar kapsamında yoğunluk arttırıcı veya kirlilik
arttırıcı kullanım değişikliğine yönelik imar değişikliği yapılamaz. (Danıştay
Altıncı Dairesinin 16/3/2022 tarihli ve E.:2019/15571; K.:2022/3150 sayılı
kararı ile iptal cümle; Ancak 6360 sayılı Kanun çerçevesinde köy
statüsünde iken belediye sınırları içine alınarak mahalle statüsüne geçen
kırsal yerleşim alanlarının mahalle olarak bağlandığı tarihteki nüfusları
ve bu nüfusların doğal artışı için ihtiyaç duyulan yapılaşmaya izin
verilebilir.)
(5) (Değişik:RG-10/3/2020-31064)
İskân dışı alanlarda herhangi bir yapılaşmaya izin verilmez. Ancak, bu
alanların 3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi
Kullanımı Kanunu kapsamında kalması halinde bu alanlarda sadece toprak
koruma ve sulamaya yönelik altyapı tesislerine izin verilir. Tarım
arazileri için yapılacak ifraz uygulamalarında 5403 sayılı Kanun hükümleri
esas alınır.
(6) Yeni sanayi
tesisi kurulmasına izin verilmez.
(7) (Değişik:RG-10/3/2020-31064)
Günübirlik turizm tesisleri dışında yeni turizm tesislerine izin
verilmez. Günübirlik turizm tesislerine ise kapalı kısımlarının toplam
alanı 100 metrekareyi geçmemek şartıyla sadece Mesire Yerleri Yönetmeliği
çerçevesinde belirlenmiş mesire yerlerinde ve bu Yönetmeliğin yürürlüğe
girdiği tarih itibarıyla yürürlükteki imar planlarında yer
alan rekreasyon alanlarında izin verilebilir. Yürürlükteki mesire
yeri gelişim ve yönetim planları ile imar planları, bu fıkrada günübirlik
tesisler için belirlenen yapılaşma şartlarına uygun olarak revize edilir.
(8) Bu alanda,
mevcut yerleşim ve sanayi tesisleri (Danıştay Altıncı Dairesinin
16/3/2022 tarihli ve E.:2019/15571; K.:2022/3150 sayılı kararı ile iptal
ibare; ile bu madde kapsamında izin verilen yeni yapılardan)
kaynaklanan atıksular, kanalizasyon sistemi
aracılığıyla öncelikli olarak havza dışına, teknik ve ekonomik olarak
mümkün olmaması durumunda orta ve uzun mesafeli koruma alanlarındaki uygun
arıtma ile sonlanan atıksu altyapı tesisine verilir. Ancak, söz konusu
yapılar; atıksuların kanalizasyon şebekesiyle toplanmasına imkân verecek
yoğunlukta değil ise, Lağım Mecrası İnşası Mümkün Olmayan Yerlerde
Yapılacak Çukurlara Ait Yönetmelik hükümlerine göre yapılacak sızdırmaz
foseptiklerde toplanarak orta mesafeli koruma alanındaki, uzun mesafeli
koruma alanındaki veya havza dışındaki arıtma ile sonlanan atıksu altyapı
tesisine verilir. (Danıştay Altıncı Dairesinin 16/3/2022 tarihli ve E.:2019/15571;
K.:2022/3150 sayılı kararı ile iptal cümle; Şayet, bunlar mümkün
değilse içme-kullanma suyu havzası koruma planı hazırlanıncaya kadar mevcut
olan yerleşim ve sanayi tesisleri ile bu madde kapsamında izin verilen yeni
yapılardan kaynaklanan atıksuların içme-kullanma suyu kaynağının su
kalitesini olumsuz yönde etkilemeyecek seviyede ileri arıtmadan geçirilerek
deşarjına, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından izin verilebilir.)
(9) Bu alanda atık
ve artıkların boşaltılmasına, depolanmasına ve atık bertaraf tesislerine
izin verilmez.
(10) İçme suyu
projesine ve mevcut yapıların kanalizasyon sistemlerine ait mecburi teknik
tesisler, 2863 sayılı Kanun kapsamına giren uygulamalar ile bu madde
kapsamında izin verilen yeni yapıların inşası(2)
haricinde hafriyat ve döküm yapılamaz. Bu alanlarda bulunan terk edilmiş
maden ocaklarının doğal yapısının ikame edilmesi ve dolum sonrası
ağaçlandırılması amacıyla inşaat ve yıkıntı atıkları ile karıştırılmamış
hafriyat toprağı dökümüne izin verilebilir.
(11) Mevcut ve
yeni açılacak tarım alanlarında, (Değişik ibare:RG-10/3/2020-31064) Bakanlığın
denetiminde sadece organik tarım faaliyetlerine izin verilir. (Değişik
ibare:RG-10/3/2020-31064) Bakanlık tarafından yetki verilmiş
kontrol ve sertifikasyon kuruluşunun görüşleri doğrultusunda organik tarım
yapılamayacağının teknik olarak raporlandığı durumlarda, (Danıştay
Altıncı Dairesinin 16/3/2022 tarihli ve E.:2019/15571; K.:2022/3150 sayılı
kararı ile iptal ibare; İyi Tarım Uygulamalarına geçilmesi şartıyla
tarımsal faaliyetlere izin verilebilir.)
(12) (Değişik
ibare:RG-10/3/2020-31064) Bakanlığın kontrolünde yerleşik halkın
zati ihtiyacını karşılamak amacı ile hayvancılık faaliyetlerine ve
kontrollü otlatmaya izin verilebilir. (Ek
cümle:RG-10/3/2020-31064) Bu fıkra kapsamında izin verilen hayvancılık amaçlı
yapılardan kaynaklanan hayvansal atıkların sızdırmazlığı sağlanmış
depolarda biriktirilerek ilgili mevzuat çerçevesinde bertaraf edilmesi
zorunludur.
(13) Yeni
akaryakıt istasyonlarına, gaz dolum istasyonlarına ve kimyasal madde
depolarına, sıvı ve katı yakıt depolarına izin verilmez. Mevcut akaryakıt
istasyonları ve gaz dolum istasyonları TSE’nin ilgili standartlarına uygun
hale getirilinceye kadar kapatılır. Standartlara uygun hale getirilen
istasyonlarda akaryakıt ve gaz satışı dışında dinlenme tesisi, oto yıkama,
bakım, yağ değişimi ve benzeri faaliyetlere izin verilmez.
(14) Mevcut yol
güzergâhlarında bakım ve onarım çalışmaları, su kalitesini ve miktarını
olumsuz etkilemeyecek şekilde yapılabilir. Mevcut karayolu altyapılarının
korunması amacıyla ihtiyaç duyulan istinat duvarı, menfez gibi sanat
yapıları yapılabilir. Kamu yararı gözetilerek ve ekonomik olarak başka bir
alternatifin olmaması durumunda, yeni karayollarının yapımına ve söz konusu
karayolunun erişme kontrollü karayolu olması halinde, bu yol üzerinde yer
alan ve ayrılmaz parçası niteliği taşıyan erişme kontrollü karayolu hizmet
tesislerinin yapımı, bakımı ve işletimine veya işlettirilmesine;
karayollarından kaynaklanan kirliliğin içme-kullanma suyu kaynağına
ulaşmasını engelleyecek gerekli tedbirlerin alınması şartıyla Bakanlık
uygun görüşü ile izin verilebilir. Dinlenme tesisi, servis istasyonu,
akaryakıt istasyonu ve benzeri tesisler yapılamaz.
(15) Madencilik
faaliyetlerine izin verilmez.
(16) (Ek:RG-10/3/2020-31064)
Güneş enerji santrali, rüzgâr enerji santrali, hidroelektrik santrali,
termik santral, gazlaştırma tesisi, biyogaz tesisi
ve biyokütle tesisi kurulmasına izin verilmez.
Orta mesafeli
koruma alanı
MADDE 11
– (1) Orta mesafeli koruma alanı, içme-kullanma suyu temin edilen
veya edilmesi planlanan tabii göl, baraj gölü ve göletlerin, kısa mesafeli
koruma alanı sınırından itibaren yatayda 1000 metre genişliğindeki kara
alanıdır. Söz konusu alan sınırının, içme-kullanma suyu havzası sınırını
aşması hâlinde, orta mesafeli koruma alanı havza sınırında son bulur.
(2) Mevcut yapılar
aynen korunur. Ancak, insan sağlığı ve çevrede telafisi mümkün olmayan
neticelere yol açabilecek faaliyetlerin gerçekleştirildiği tesisler,
tehlikeli atık bertaraf tesisi, tehlikeli madde deposu ve benzeri mevcut
yapılar kaldırılır. Yapı inşaat alanında değişiklik yapmamak ve kullanım
amacını değiştirmemek şartıyla gerekli bakım ve onarım yapılabilir.
(3) Köy yerleşik
alanı ve civarı sınırları içerisinde ve köy gelişme ihtiyacına yönelik köy
nüfusuna kayıtlı ve köyde sürekli ikamet edenler için barınma ihtiyacını
karşılamak amacı ile yapılacak yapılar, köyün genel ihtiyaçlarına yönelik
yapılacak köy konağı, ibadethane, okul, spor alanı, harman yeri, pazar
yeri, sağlık ocağı, sağlık evi, PTT, karakol, bakkal gibi yapılara ve ifraz
uygulamalarına; imar planı veya köy yerleşme planı yapılmış ise bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarih itibariyle yürürlükteki plan
hükümlerine göre; imar planı veya köy yerleşme planı yapılmamış ise Plansız
Alanlar İmar Yönetmeliği hükümleri çerçevesinde izin verilebilir.
(4) Bu alanda
belediye sınırı ve belediye mücavir alan sınırları içinde, bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarih itibariyle yürürlükteki imar planları aynen
geçerlidir. İçme-kullanma suyu havzası koruma planı hazırlanıncaya kadar bu
planlar kapsamında yoğunluk arttırıcı veya kirlilik arttırıcı kullanım
değişikliğine yönelik imar değişikliği yapılamaz. Ancak 6360 sayılı Kanun
çerçevesinde köy statüsünde iken belediye sınırları içine alınarak mahalle
statüsüne geçen kırsal yerleşim alanlarının mahalle olarak bağlandığı
tarihteki nüfusları ve bu nüfusların doğal artışı için ihtiyaç duyulan
yapılaşmaya izin verilebilir.
(5) (Değişik:RG-10/3/2020-31064)
İskân dışı alanlarda tarımsal amaçlı yapılar dışında herhangi bir yapıya
izin verilmez. Bu alanda yapılacak tarımsal amaçlı yapılara ise Plansız
Alanlar İmar Yönetmeliği hükümleri çerçevesinde izin verilebilir. Bu
alandaki tarım arazileri için yapılacak ifraz uygulamalarında 5403 sayılı
Kanun hükümleri esas alınır.
(6) Yeni sanayi
tesisi kurulmasına izin verilmez.
(7) (Değişik:RG-10/3/2020-31064)
Günübirlik turizm tesisleri dışında yeni turizm tesislerine izin verilmez.
Günübirlik turizm tesislerine ise kapalı kısımlarının toplam alanı 100
metrekareyi geçmemek şartıyla sadece Mesire Yerleri Yönetmeliği
çerçevesinde belirlenmiş mesire yerlerinde ve bu Yönetmeliğin yürürlüğe
girdiği tarih itibarıyla yürürlükteki imar planlarında yer
alan rekreasyon alanlarında izin verilebilir. Yürürlükteki mesire
yeri gelişim ve yönetim planları ile imar planları, bu fıkrada günübirlik
tesisler için belirlenen yapılaşma şartlarına uygun olarak revize edilir.
(8) Kentsel
atıksular öncelikle havza dışına veya uzun mesafeli koruma alanındaki
arıtma ile sonlanan atıksu altyapı tesisine verilir. Ancak kentsel
atıksuların tarımsal sulama suyu amaçlı yeniden kullanılmasına ilgili
mevzuattaki standartlara uygun arıtılması şartı ile (Mülga
ibare:RG-10/3/2020-31064) (…) Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünün
görüşü alınarak Bakanlıkça izin verilir. Kentsel atıksuların, teknik ve
ekonomik olarak havza dışına çıkarılmasının veya yeniden kullanımının
mümkün olmadığı hallerde, içme-kullanma suyu kaynağının su kalitesini
olumsuz yönde etkilemeyecek seviyede arıtılarak deşarjına Çevre ve
Şehircilik Bakanlığı tarafından izin verilebilir.
(9) Bu alanda atık
ve artıkların boşaltılmasına, depolanmasına ve atık bertaraf tesislerine
izin verilmez. Bu alanlarda bulunan terk edilmiş maden ocaklarının doğal
yapısının ikame edilmesi ve dolum sonrası ağaçlandırılması amacıyla inşaat
ve yıkıntı atıkları ile karıştırılmamış hafriyat toprağı dökümüne izin
verilebilir.
(10) Tarım
alanlarında, (Değişik ibare:RG-10/3/2020-31064) Bakanlığın
kontrolünde organik tarım faaliyetlerine veya iyi tarım uygulamalarına
geçilmesi teşvik edilir.
(11) (Danıştay
Altıncı Dairesinin 16/3/2022 tarihli ve E.:2019/15571; K.:2022/3150 sayılı
kararı ile iptal fıkra; (Değişik ibare:RG-10/3/2020-31064) Bakanlığın
kontrolünde (Ek ibare:RG-10/3/2020-31064) entegre nitelikte
olmayan hayvancılık faaliyetlerine ve otlatmaya izin verilir. (Ek
cümle:RG-10/3/2020-31064) Bu fıkra kapsamında izin verilen hayvancılık amaçlı
yapılardan kaynaklanan hayvansal atıkların sızdırmazlığı sağlanmış
depolarda biriktirilerek ilgili mevzuat çerçevesinde bertaraf edilmesi
zorunludur.)
(12) Yeni
akaryakıt istasyonlarına, gaz dolum istasyonlarına ve kimyasal madde
depolarına, sıvı ve katı yakıt depolarına izin verilmez. Mevcut akaryakıt
istasyonları ve gaz dolum istasyonları TSE’nin ilgili standartlarına uygun
hale getirilinceye kadar kapatılır. Standartlara uygun hale getirilen
istasyonlarda akaryakıt ve gaz satışı dışında dinlenme tesisi, oto yıkama,
bakım, yağ değişimi ve benzeri faaliyetlere izin verilmez.
(13) Mevcut yol
güzergâhlarında bakım ve onarım ile genişletme çalışmaları, su kalitesini
ve miktarını olumsuz etkilemeyecek şekilde yapılabilir. Mevcut karayolu
altyapılarının korunması amacıyla ihtiyaç duyulan istinat duvarı, menfez
gibi sanat yapıları yapılabilir. Bu alandan geçecek olan ulaşım
altyapısının sadece ulaşımla ilgili işlevlerine ve söz konusu ulaşım
altyapısının erişme kontrollü karayolu olması halinde, bu yol üzerinde yer
alan ve ayrılmaz parçası niteliği taşıyan erişme kontrollü karayolu hizmet
tesislerinin yapımı, bakımı ve işletimine/işlettirilmesine karayollarından
kaynaklanan kirliliğin içme-kullanma suyu kaynağına ulaşmasını engelleyecek
gerekli tedbirlerin alınması şartıyla izin verilebilir. Dinlenme tesisi,
akaryakıt istasyonu ve benzeri tesisler yapılamaz.
(14) 4/6/1985
tarihli ve 3213 sayılı Maden Kanunu çerçevesinde madencilik faaliyetlerine
izin verilir.
(15) (Değişik:RG-10/3/2020-31064)
Termik santral, gazlaştırma tesisi, biyogaz tesisi
ve biyokütle tesisi kurulmasına izin verilmez, gerekli çevresel
altyapı önlemlerinin alınması şartıyla güneş enerji santrali, rüzgâr enerji
santrali ve hidroelektrik santrali kurulmasına izin
verilebilir.
Uzun mesafeli
koruma alanı
MADDE 12 – (1)
Uzun mesafeli koruma alanı, içme-kullanma suyu temin edilen veya edilmesi
planlanan tabii göl, baraj gölü ve göletlerin mutlak, kısa ve orta mesafeli
koruma alanlarının dışında kalan içme-kullanma suyu havzasının bütünüdür.
(2) Köy yerleşik
alanı ve civarı sınırları içerisinde, köy gelişme ihtiyacına yönelik
barınma ihtiyacını karşılamak amacıyla yapılacak yapılar ile köyün genel
ihtiyaçlarına yönelik yapılacak sosyal ve ticari tesisler kapsamındaki köy
konağı, ibadethane, okul, spor alanı, harman yeri, pazar yeri, sağlık
ocağı, sağlık evi, PTT, karakol, ticarethane, mezarlık gibi yapılara ve ifraz
uygulamalarına, imar planı veya köy yerleşim planı yapılmış ise bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarih itibariyle yürürlükteki imar planı
hükümlerine göre; imar planı veya köy yerleşim planı yapılmamış ise Plansız
Alanlar İmar Yönetmeliği hükümleri çerçevesinde izin verilir.
(3) İskân dışı
alanlarda yapılacak yapılara ve ifraz uygulamalarına Plansız Alanlar İmar
Yönetmeliği hükümleri çerçevesinde izin verilir. Bu alandaki tarım
arazileri için yapılacak ifraz uygulamalarında 5403 sayılı Kanun hükümleri
esas alınır.
(4) Bu alanda
belediye sınırı ve belediye mücavir alan sınırları içinde, bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarih itibariyle yürürlükteki imar planları aynen
geçerlidir. Mevcut imar planlarında; su kalitesi ve miktarını olumsuz yönde
etkilememesi, gerekli çevresel altyapı ve kirlenme kontrolü tedbirlerinin
yerine getirilmesi şartıyla ve Bakanlık ile Çevre ve Şehircilik
Bakanlığının görüşleri ile değişiklik yapılabilir.
(5) Kentsel
atıksular havza dışındaki arıtma ile sonlanan atıksu altyapı tesisine
verilir. Ancak kentsel atıksuların tarımsal sulama suyu amaçlı yeniden
kullanılmasına ilgili mevzuattaki standartlara uygun arıtılması şartı ile (Mülga
ibare:RG-10/3/2020-31064) (…) Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünün
görüşü alınarak Bakanlıkça izin verilir. Kentsel atıksuların, teknik ve
ekonomik olarak havza dışına çıkarılmasının veya yeniden kullanımının
mümkün olmadığı hallerde, içme-kullanma suyu kaynağının su kalitesini
olumsuz yönde etkilemeyecek seviyede arıtılarak deşarjına Çevre ve Şehircilik
Bakanlığı tarafından izin verilebilir.
(6) Maksimum su
seviyesinden itibaren yatayda 2000 ile 5000 metre arasında kalan
kısımlarda, tehlikeli atık ve madde üretmeyen ve depolamayan, endüstriyel
atıksu oluşturmayan sanayi tesislerine izin verilebilir. Maksimum su
seviyesinden itibaren yatayda 5000 metreden sonra yeni sanayi tesislerine,
yedinci fıkrada belirtilen şartların yerine getirilmesi durumunda izin
verilebilir.
(7) Bu alandaki,
mevcut ve yeni sanayi tesislerinden kaynaklanan atıksular, ilgili mevzuattaki
standartlarda arıtılarak havza dışına çıkartılır. (Danıştay Altıncı
Dairesinin 9/3/2022 tarihli ve E.:2019/15572; K.:2022/2834 sayılı kararı
ile iptal cümle; Endüstriyel atıksuların havza dışına çıkarılmasının
mümkün olmadığı durumlarda, içme-kullanma suyu kaynağının su kalitesini
olumsuz yönde etkilemeyecek seviyede arıtılarak deşarjına, Çevre ve
Şehircilik Bakanlığı tarafından izin verilebilir.)
(8) Uzun mesafeli
koruma alanının, maksimum su seviyesinden itibaren yatayda 5000 metreden
daha uzakta olan kısımlarında, 26/3/2010 tarihli ve 27533 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Atıkların Düzenli Depolanmasına Dair Yönetmelik
hükümlerine uygun olarak inşa edilmesi ve işletilmesi şartlarıyla düzenli
katı atık depolama ve bertaraf alanlarına Çevre ve Şehircilik Bakanlığının
uygun görüşü ile izin verilir. Oluşacak sızıntı suları havza dışındaki
arıtma ile sonlanan atıksu altyapı tesisine verilir. (Danıştay Altıncı
Dairesinin 9/3/2022 tarihli ve E.:2019/15572; K.:2022/2834 sayılı kararı
ile iptal cümle; Ancak sızıntı sularının teknik ve ekonomik
sebeplerle havza dışına çıkarılmasının mümkün olmadığı durumlarda,
içme-kullanma suyu kaynağının su kalitesini olumsuz yönde etkilemeyecek
seviyede ileri arıtmadan geçirilerek deşarjına, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı
tarafından izin verilir.)
(9) Tarım
alanlarında, (Değişik ibare:RG-10/3/2020-31064) Bakanlığın
kontrolünde organik tarım faaliyetlerine veya (Değişik
ibare:RG-10/3/2020-31064) İyi Tarım Uygulamalarına geçilmesi
teşvik edilir.
(10) (Değişik
ibare:RG-10/3/2020-31064) Bakanlığın kontrolünde hayvancılık
faaliyetlerine ve otlatmaya izin verilir. (Ek
cümle:RG-10/3/2020-31064) Hayvancılık işletmelerinden kaynaklı
hayvansal atık ve atıksuların ilgili mevzuatlar doğrultusunda
bertaraf edilmesi zorunludur.
(11) Mevcut
akaryakıt istasyonları ve gaz dolum istasyonları TSE’nin ilgili
standartlarına uygun hale getirilinceye kadar kapatılır. Bu alanda TSE’nin
ilgili standartlarına uygun olmak şartıyla yeni akaryakıt istasyonu
kurulabilir.
(12) Mevcut yol
güzergâhlarında bakım, onarım ve genişletme çalışmaları ile yeni karayolu
yapımına su kalitesini ve miktarını olumsuz etkilemeyecek şekilde izin
verilebilir. Karayolu altyapılarının korunması amacıyla ihtiyaç duyulan
istinat duvarı, menfez gibi sanat yapıları yapılabilir.
(13) 3213 sayılı
Kanun çerçevesinde madencilik faaliyetlerine izin verilir.
(14) (Değişik:RG-10/3/2020-31064)
Gerekli çevresel altyapı önlemlerinin alınması şartıyla güneş enerji
santrali, rüzgâr enerji santrali ve hidroelektrik santrali kurulmasına izin
verilebilir. (Danıştay Altıncı Dairesinin 28/5/2021 tarihli ve
E.:2021/758 sayılı kararı ile yürütmesi durdurulan cümle: Maksimum
su seviyesinden itibaren yatayda 5000 metreden sonra termik santral,
gazlaştırma tesisi, biyogaz tesisi ve biyokütle tesisi kurulmasına,
bu tesislerden kaynaklanan atıksuların ilgili mevzuat
standartlarında arıtıldıktan sonra havza dışına çıkarılması şartıyla izin
verilebilir.)
Dere, çay ve
nehirler için genel esaslar ve koruma alanı
MADDE 13 – (1)
İçme-kullanma suyu temin edilen ve temin edilmesi planlanan dere, çay ve
nehirlerin korunması amacıyla, regülatör, bent ve benzeri içme-kullanma
suyu alma yapısını merkez alan, yarıçapı 300 metre genişliğindeki memba
tarafındaki bölge, içme-kullanma suyunu kullanan idare tarafından kamulaştırılır.
Bu alanda, içme-kullanma suyu projesine ait mecburi teknik tesisler
haricinde hiçbir yapı yapılamaz ve faaliyete izin verilemez. Söz konusu
dere, çay ve nehirlerden su alınarak faaliyetine izin verilmiş olan su
ürünleri yetiştiricilik tesislerinin müktesep hakları saklıdır.
(2) İçme-kullanma
suyu alma yapısının memba yönündeki ilk su yapısında son bulmak şartıyla,
içme-kullanma suyu su alma yapısından itibaren maksimum 2000 metre
mesafede, arıtılsa dahi atıksu deşarjına izin verilmez, ilgili mevzuattaki
standartlara uygun arıtılmış atıksular su alma yapısının mansabına bir
kollektör ile deşarj edilebilir. Ancak, atıksuların içme-kullanma suyu
kaynağının su kalitesini olumsuz yönde etkilemeyecek seviyede ileri
arıtmadan geçirilerek deşarjına, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından
izin verilebilir.
(3) İçme-kullanma
suyu alma yapısının memba yönündeki ilk su yapısında son bulmak şartıyla,
içme-kullanma suyu su alma yapısından itibaren maksimum 2000 metre
mesafedeki alan ile dere, çay ve nehirlerin şev üstünden sağ ve sol sahil
kıyı çizgisinden itibaren 15 metre genişliğindeki alanda atık ve artıkların
boşaltılmasına, depolanmasına ve atık bertaraf tesislerine izin verilmez.
(4) İçme-kullanma
suyu temin edilen ve edilmesi planlanan dere, çay ve nehirlerin
membasındaki su toplama alanına ilişkin olarak, içme-kullanma suyunu
kullanan idare tarafından koruma planı hazırlanabilir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Yeraltı
Suları İçin Koruma Esasları ve Alanları
Yeraltı suları
için genel koruma esasları ve koruma alanları
MADDE 14 – (1)
İçme-kullanma suyu temin edilen veya edilmesi planlanan yer altı suyu
kütlelerinin kalite durumu İnsani Tüketim Amaçlı Sular Hakkında Yönetmelik
eklerinde yer alan parametre listesi ve standartları dikkate alınarak
Yeraltı Sularının Kirlenmeye ve Bozulmaya Karşı Korunması Hakkında
Yönetmelikte belirtilen esaslara göre değerlendirilir.
(2) İçme-kullanma
suyu temin edilen kuyu, pınar, kaynak, kaptaj, tünel, galeri ve benzeri
yapılarda İnsani Tüketim Amaçlı Sular Hakkında Yönetmelikte yer alan kalite
parametreleri ve standartları dikkate alınarak izleme yapılır. İzleme,
büyükşehir belediye sınırları içerisinde büyükşehir belediyeleri su ve
kanalizasyon idareleri genel müdürlüklerince, diğer alanlarda ise Devlet Su
İşleri Genel Müdürlüğünce yapılır.
(3) İçme-kullanma
suyu temin edilen yeraltı sularının koruma alanları ve esasları, Yeraltı
Sularının Kirlenmeye ve Bozulmaya Karşı Korunması Hakkında Yönetmeliğe göre
Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü tarafından belirlenir.
(4) İçme-kullanma
suyu temin edilen yeraltı sularının korunmasına yönelik tedbirlerin
alınmasına rağmen yeraltı suyunun kalite standartlarını sağlamadığı ve risk
altında olduğunun belirlendiği, ancak içme-kullanma suyunun söz konusu
yeraltı su kütlesinden temin edilmesinin zorunlu olduğu durumlarda, bu
alanlara ilişkin içme-kullanma suyu havzası koruma planı Bakanlığın
koordinasyonunda ilgili kurumların görüşleri alınarak Devlet Su İşleri
Genel Müdürlüğünce hazırlanır veya hazırlatılır.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Denetim,
İdari Yaptırım, Çeşitli ve Son Hükümler
Denetim ve
idari yaptırım
MADDE 15 – (1)
Büyükşehir belediyelerine içme-kullanma suyu temin edilen veya edilmesi
planlanan yerüstü suyu kaynaklarının havzalarındaki denetim
faaliyetlerinden 23/11/1981 tarihli ve 2560 sayılı İstanbul Su ve Kanalizasyon
İdaresi Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun çerçevesinde
büyükşehir belediyeleri su ve kanalizasyon idareleri genel müdürlükleri ve
9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanunu çerçevesinde Çevre ve
Şehircilik Bakanlığı sorumludur. Yapılacak denetimlerde atıksuların
bertarafına ilişkin tespit edilen aykırı hususlar 2872 sayılı Kanun
kapsamında işlem yapılmak üzere ilgili valiliğe bildirilir.
(2) 2872 sayılı
Kanun çerçevesinde büyükşehir belediyeleri haricindeki yerleşimlere
içme-kullanma suyu temin edilen su havzalarındaki faaliyetler sonucu oluşan
atıksulara ilişkin denetim faaliyetlerinden Çevre ve Şehircilik Bakanlığı
sorumludur.
(3) İçme-kullanma
suyu havzalarında, hayvansal ve kimyasal gübre ve zirai ilaç kullanımına
ilişkin denetimler (Değişik ibare:RG-10/3/2020-31064) Bakanlık
tarafından öncelikli olarak yapılır.
(4) İçme-kullanma
suyu havzalarındaki her türlü imar faaliyetlerinin imar mevzuatına
uygunluğunun denetimi, 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanunu,
10/7/2004 tarihli ve 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu ve 3/7/2005
tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanununa istinaden Çevre ve Şehircilik
Bakanlığı, büyükşehir belediyesi ve diğer belediyelerin görev ve
sorumluluğundadır.
(5) Koruma planı
yürürlüğe girmiş olan içme-kullanma suyu havzalarında yapılan denetimlerle
ilgili en geç altı ayda bir, denetimi yapan idare tarafından Bakanlığa
raporlama yapılır.
Diğer hükümler
MADDE 16 – (1)
2560 sayılı Kanun gereği, büyükşehir belediyelerince içme-kullanma suyu
alınan havzaların korunması için yapılacak düzenlemelerde Bakanlığın uygun
görüşü alınır.
(2) İçme-kullanma
suyu havzalarında koruma planı hazırlanıncaya kadar bu Yönetmelik hükümleri
mevcut ve yeni hazırlanacak imar ve çevre düzeni planlarına aynen işlenir.
(3) İçme-kullanma
suyu havzalarında bulunan kamuya ait arazilerde de içme-kullanma suyu
havzası koruma planı hazırlanıncaya kadar bu Yönetmelik hükümleri
uygulanır.
Uyum süreleri
GEÇİCİ MADDE 1
– (1) Büyükşehir belediyeleri, içme-kullanma suyu havzaları için
yürürlükteki mevzuat düzenlemelerini, bu Yönetmeliğin madencilik
faaliyetlerine ilişkin hükümleri çerçevesinde en geç bir yıl içerisinde
revize eder ve görüş alınmak üzere Bakanlığa sunar.
(2) Yerüstü suyu
kaynakları için içme-kullanma suyu havzaları koruma planları, bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden itibaren en geç beş yıl içinde
hazırlanarak Bakanlığa sunulur. İçme-kullanma suyu temin edilen yerüstü
suyu kaynaklarına ilişkin koruma planının beş yıl içinde hazırlanmaması
durumunda (Mülga ibare:RG-10/3/2020-31064) (…) içme-kullanma suyu
havzası koruma planı Bakanlıkça hazırlanır veya hazırlatılır, bedeli
içme-kullanma suyunu kullanan idareden tahsil edilir.
Uyum şartı
GEÇİCİ MADDE 2
– (Ek:RG-27/8/2020-31226)
(1) Bu
Yönetmeliğin 7 nci maddesinin üçüncü fıkrasının birinci
cümlesinde yer alan büyükşehir belediyeleri su ve kanalizasyon idareleri
genel müdürlüklerince hazırlanan ve yürürlüğe giren havza koruma
yönetmeliklerinin geçerliliklerinin devam edebilmesi, bahse konu
yönetmeliklerin, bu hükmün yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 1 (bir) yıl
içerisinde bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde revize edilerek, 2560
sayılı Kanunun 20 nci maddesinin birinci fıkrası
kapsamında Bakanlığın uygun görüşüne sunulması şartına bağlıdır. Havza
koruma yönetmeliklerini 1 (bir) yıl içerisinde uygun görüşe sunmayan su ve
kanalizasyon idareleri genel müdürlükleri tarafından, bu sürenin sona
ermesinden itibaren, bu Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE 17 – (1)
Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 18 – (1)
Bu Yönetmelik hükümlerini (Değişik ibare:RG-10/3/2020-31064) Tarım
ve Orman Bakanı yürütür.
______________
(1)
Danıştay OnDördüncü Dairesinin
3/7/2018 tarihli ve Esas No:2017/4472 sayılı kararı ile Yönetmeliğin 10
uncu maddesinin dördüncü fıkrasının son cümlesi, aynı maddenin yedinci
fıkrasında yer alan “her parselde” ifadesi, aynı maddenin onbirinci
fıkrasının ikinci cümlesinde yer alan “İyi Tarım Uygulamaları Koduna
uyulması şartıyla tarımsal faaliyetlere izin verilebilir.” İfadesi yönünden
yürütmesinin durdurulmasına karar verilmiştir.
(2) Danıştay OnDördüncü Dairesinin 3/7/2018 tarihli
tarihli ve Esas No:2017/4471 sayılı kararı ile Yönetmeliğin 9 uncu
maddesinin sekizinci fıkrasının son cümlesi, onikinci fıkrasının ikinci
cümlesi, 10 uncu maddesinin beşinci fıkrasının birinci cümlesinde yer alan
“yapılacak yapılara ve” ifadesi, sekizinci fıkrasının birinci cümlesinde
yer alan “ile bu madde kapsamında izin verilen yeni yapılardan” ifadesi ile
üçüncü cümlesi ve onuncu fıkrasının birinci cümlesinde yer alan “ile bu
madde kapsamında izin verilen yeni yapıların inşası” ifadesi, 11 inci
maddesinin onbirinci fıkrası yönünden yürütmesinin durdurulmasına karar
verilmiştir.
|
Yönetmeliğin
Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
28/10/2017
|
30224
|
Yönetmelikte
Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin Yayımlandığı Resmî Gazetelerin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1.
|
10/3/2020
|
31064
|
2.
|
27/8/2020
|
31226
|
|