MADEN
SAHALARI İHALE YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1)
Bu Yönetmeliğin amacı; maden sahalarının veya alanlarının ihale edilmesi
ile ilgili usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1)
Bu Yönetmelik;
a) Herhangi bir
sebeple hükümden düşmüş, terk edilmiş veya taksir edilmiş alanların,
b) II. Grup (b)
bendi ve IV. Grup madenler dışındaki yeni alanların,
c) Ruhsat sahaları
arasında tek başına madencilik yapılamayacak büyüklükteki alanların,
ç) Tesis şartına
bağlı ihale alanlarının,
d) Havza
madenciliğini geliştirmek ve jeolojik yapıyı aydınlatmak amacıyla yeni
oluşturulan alanlar ile ihalelik durumdaki sahaların ve alan sınırlamasına
bakılmaksızın birleştirilen alanların,
e) Mülga 6309
sayılı Maden Kanunu hükümleri uyarınca verilmiş olan ve bu Kanuna göre
ruhsat hukuku devam eden çakışmalı işletme ruhsat sahalarında yeni bir
maden bulunması halinde, çakışmalı alandaki maden hakkının bu ruhsat
sahipleri arasında,
f) Kısıtlama
gerekçesi ortadan kalkan ruhsat sahalarının,
g) Kanunun 29 uncu
maddesinin sekizinci ve dokuzuncu fıkraları kapsamında iptal edilen ruhsat
sahaları alan sınırlamasına bakılmaksızın,
ihale edilmesine
ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1)
Bu Yönetmelik, 4/6/1985 tarihli ve 3213 sayılı Maden Kanununa dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1)
Bu Yönetmelikte geçen;
a) Arama ruhsatı:
Belirli bir alanda, belirli bir süre ile maden arama faaliyetlerinde
bulunulabilmesi için verilen yetki belgesini,
b) Aritmetik
ortalamanın %50’si: İhaleye verilen geçerli kapalı teklif bedellerinin
toplamının geçerli teklif sayısına bölünmesiyle bulunan tutarın yarısını,
c) Bakanlık:
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığını,
ç) Erişim
numarası: Genel Müdürlük bilgi işlem sistem kayıtlarında ihalesi yapılacak
pafta ve koordinatları belirtilen alanları ifade eden numarayı,
d) Genel Müdürlük:
Maden İşleri Genel Müdürlüğünü,
e) İhale: Bu
Yönetmelikte belirtilen usul ve şartlarda ruhsat, sertifika ve maden hakkının
müracaatçılar arasından seçilecek gerçek veya tüzel kişi üzerine
bırakıldığını gösteren ve Genel Müdürlüğün onayı ile tamamlanan işlemleri,
f) İhale bedeli:
İşletme ruhsat taban bedelinden az olmamak üzere ihale sonucu oluşan
bedeli,
g) İhale bedelinin
yatırılacağı yer: İhalede teklif edilen ihale bedelinin yatırılması için
ihale şartnamesinde belirtilen banka hesabını,
ğ) İhale bedelleri
yatırma takip çizelgesi: Yapılan ihale sonucunda oluşan nihai teklifleri ve
ihale bedelinin yatırılma tarihlerini gösteren, ihale salonunda hazır
bulunan müracaatçılara ve komisyon üyelerine imzalattırılan formu (EK-1),
h) İhale ilanı:
Resmî Gazete’de yayımlanmayı ve ihale edilmek üzere ilana çıkarılan
sahaların Genel Müdürlük internet sayfasında ilanını,
ı) İhale komisyonu:
Genel Müdürlükçe görevlendirilen biri başkan olmak üzere beş asil ve beş
yedek üyeden oluşan komisyonu,
i) İhale müracaat
formu: Bu Yönetmelik ekinde yer alan “Ruhsat/Sertifika İhale Müracaat
Formunu” (EK-2),
j) İhale
şartnamesi: Genel Müdürlükçe hazırlanan ve ihale koşullarını düzenleyen
belgeyi,
k) İhale teminatı:
İhale şartnamesinde belirtilen tutarda ve koşullarda, ilgili muhasebe
biriminin hesabına aktarılmak üzere Bakanlıkça belirlenecek banka hesabına
müracaatçı tarafından yatırılan Türk Lirası cinsinden nakit para makbuz
aslını veya süre yönünden geçici ve süresiz banka teminat mektubunu,
l) İhale tutanağı:
Yapılan ihale sonucu ihale başvuru evraklarının uygunluğunu gösteren ihale
salonunda komisyon üyeleri ve müracaatçılara imzalatılan tutanağı (EK-3),
m) İhalenin
yapılacağı yer: Genel Müdürlükçe belirlenen, Genel Müdürlük internet
sayfasında ve Resmî Gazete’de ilan edilen yeri,
n) İşletme ruhsat
taban bedeli: Kanunun 13 üncü maddesinde belirtilen ve ihaleye katılmak
amacı ile müracaatçı veya talep eden tarafından yatırılması gereken bedeli,
o) İşletme
ruhsatı: Belirli bir alanda, belirli bir süre ile maden işletme
faaliyetlerinin yürütülebilmesi için verilen yetki belgesini,
ö) Kanun: 4/6/1985
tarihli ve 3213 sayılı Maden Kanununu,
p) Müracaatçı:
İhaleye katılacak olan gerçek veya tüzel kişileri,
r) Özel alan:
İlgili kurumlar tarafından koordinatları Genel Müdürlüğe bildirilen; özel
çevre koruma bölgeleri, milli parklar, yaban hayatı koruma ve geliştirme
sahaları, muhafaza ormanları, 4/4/1990 tarihli ve 3621 sayılı Kıyı Kanununa
göre korunması gerekli alanlar, 1 inci derece askeri yasak bölgeler, I/5000
ölçekli imar planı onaylanmış alanlar, 1 inci derece sit alanları ile
madencilik amacı dışında tahsis edilen ve Genel Müdürlük tarafından uygun
görüş verilen elektrik santralleri, organize sanayi bölgeleri, petrol,
doğal gaz ve jeotermal boru hatları gibi yatırım alanlarını,
s) Proje: Yer
kabuğundaki maden kaynaklarının değerlendirilmesi amacına dönük seçilmiş
bir teknoloji kullanarak mevcut bir potansiyel talebini karşılamak üzere
mal ve cevher üretmek için çalışmaları düzenleyen beyan niteliğinde raporu,
ş) Rezerv:
Kaynağın, boyutları ve tenörü/kalitesi belirlenmiş ve günün şartlarında
ekonomik olarak üretilebilir ve işlenebilir kısmı,
t) Taban ihale
bedeli: İşletme ruhsat taban bedelinden az olmamak kaydı ile Genel
Müdürlükçe belirlenerek Genel Müdürlüğün internet sayfasında ilan edilen
bedeli,
u) Talep eden: II.
Grup (a) ve (c) bendinde yer alan maden alanlarına ilişkin koordinatları
verilerek Genel Müdürlük tarafından ihaleye çıkarılmasını isteyen gerçek
veya tüzel kişiyi,
ü) Teklif mektubu:
İhaleye katılacak olan müracaatçıların kapalı zarf içinde verdikleri
teklifi (EK-4),
v) Tesis:
Madencilik faaliyetleri için zorunlu olan her türlü kırma, eleme, öğütme,
kesme ve sayalama tesisleri ile işleme tesisi kapsamında asfalt üretim,
hazır beton, yapı elemanı tesisleri, sallantılı masa, jig, konsantratör,
flotasyon, liç, kalsinasyon, bioksidasyon ve benzeri cevher hazırlama ve
zenginleştirme tesisleri, karıştırma, depolama, stoklama, atık kazanma ve
atık bertaraf tesisleri gibi geçici üniteleri,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
İhale
Usulü, Müracaat ve İhale Şartnamesi
İhale usulü
MADDE 5 – (1)
İhaleler, açık ihale usulü ile yapılır. Teklifler kapalı olarak alınır.
Geçerli kapalı tekliflerin aritmetik ortalamasının %50’sinin üzerinde
kalanlar arasında açık artırma ihale usulü ile ihaleye devam edilir.
Aritmetik ortalamanın %50’sinin üzerinde tek teklifin kalması halinde, bu
teklife göre ihale sonuçlandırılır.
İhaleye
müracaat
MADDE 6 – (1)
İhaleye açılan sahaların ihalelerine medeni hakları kullanmaya ehil Türkiye
Cumhuriyeti vatandaşları, madencilik yapabileceği statüsünde yazılı Türkiye
Cumhuriyeti kanunlarına göre kurulmuş tüzel kişiliği haiz şirketler, bu
hususta yetkisi bulunan kamu iktisadi teşebbüsleri, müesseseleri, bağlı
ortaklıkları, iştirakleri ile diğer kamu kurum, kuruluş ve idareleri
ihaleye katılmak için ihalenin yapılacağı gün ve saatte usulüne uygun
olarak başvuruda bulunulması zorunludur.
(2) İhaleye
aşağıdaki belgelerle birlikte müracaat edilir:
a) Gerçek kişiler
için:
1) Genel
Müdürlükçe hazırlanan ihale müracaat formu (EK-2),
2) T.C. kimlik
numarasını içeren noter tasdikli imza beyannamesi,
3) Vekaleten
katılacakların noter tasdikli vekaletnamesi ile T.C. kimlik numarasını
içeren imza beyannamesi,
4) Müracaatçı
tarafından imzalanmış ihale şartnamesi ve şartname bedelinin ilgili banka
hesabına yatırıldığını gösterir makbuz,
5) 21/7/1953
tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun
22/A maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcun bulunmadığına ilişkin güncel
belge,
6) İhale
teminatının bankaya yatırıldığına dair makbuz veya teminat mektubu,
7) İşletme ruhsat
taban bedelinin ödendiğini gösterir makbuz,
8) Teklif mektubu
(EK-4).
b) Tüzel kişiler
için:
1) Genel
Müdürlükçe hazırlanan ihale müracaat formu (EK-2),
2) Müracaatçı
tüzel kişiye ait güncel şirket ana sözleşmesini, yönetim kurulunu ve
şirketin ortaklarının pay oranlarını içeren Ticaret Sicil Müdürlüğünden
onaylı Ticaret Sicil Gazetesi örneği,
3) Tüzel kişiyi
temsile ve ilzama yetkili kişilerin onaylı (Değişik
ibare:RG-9/4/2021-31449) sicil tasdiknamesi,
4) Vekaleten
katılacakların noter tasdikli vekaletnameleri ve (Değişik
ibare:RG-9/4/2021-31449) sicil tasdiknamesi, yetkili olarak
ihaleye katılacakların yetki belgeleri,
5) Müracaatçı
tarafından imzalanmış ihale şartnamesi ve şartname bedelinin ilgili banka
hesabına yatırıldığını gösterir makbuz,
6) 21/7/1953
tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 22/A
maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcun bulunmadığına ilişkin güncel belge,
7) İhale
teminatının bankaya yatırıldığına dair makbuz veya teminat mektubu,
8) İşletme ruhsat
taban bedelinin ödendiğini gösterir makbuz,
9) Teklif mektubu
(EK-4).
(3) Müracaatçı,
katılacağı her bir ihale için ikinci fıkrada belirtilen bilgi ve belgeleri
tam ve eksiksiz olarak, ihale teklif zarfı kapalı olarak, Genel Müdürlüğün
internet sayfasında ilan edilen saat aralığında, yer ve tarihte sıra
numarası karşılığında ihale komisyonuna teslim eder. İhale teklif zarfının
üzerine sahanın ili, erişim numarası ve teklif sahibinin ismi/unvanı
yazılır. Komisyon tarafından, ihale teklif zarfının üzerine sıra numarası
kaydedilir. Eksik bilgi ve belgeler ile yapılan müracaatlar değerlendirmeye
alınmaz.
(4) Müracaatçı bu
maddenin ikinci fıkrasındaki bilgi ve belgeleri her bir teklif için ayrı
ayrı olarak vermek zorundadır. Bu belge ve bilgiler iade edilmez, başka bir
müracaat için kullanılamaz.
İhale
şartnamesi
MADDE 7 – (1)
İhale şartnamesi, ihale konusu işlerin özelliğini belirtecek şekilde Genel
Müdürlükçe hazırlanır ve internet sayfasında yayımlanır. Müracaatçılar,
ihale şartname bedelini Genel Müdürlükçe belirlenen banka hesabına yatırır.
(2) İhale
şartnamesi, yapılacak ihaleye göre aşağıdaki hususları içerir:
a) İhale edilecek
sahanın ili ve erişim numarasını,
b) İhale edilecek
sahanın taban ihale bedeli, ihale teminat tutarı, işletme ruhsat taban
bedeli ve ihale şartname bedeli ile bunların ödeme yerleri ve süreleri,
c) İhalenin yapılacağı
yer, tarih ve saati,
ç) Müracaatçılarda
aranılan şartlar ve istenilen belgeleri,
d) Genel
Müdürlüğün ihaleyi ertelemeye veya iptal etmeye yetkili olduğu,
e) Kapalı teklif
ve açık artırma yoluyla ihale uygulama şekli,
f) İhtilafların
çözüm şekli ve yeri,
g) İhale edilecek
sahanın bulunduğu listenin ilana çıkarıldığı tarihi,
ğ) İhale teklif
zarfının kapalı olarak, teslim edileceği saat aralığı, yer ve tarihi.
(3) Maden ruhsat
sahasının cinsi, rezervi, bulunduğu bölge, tenörü, istihdam, yatırım, ülke
ihtiyaçları ve benzeri hususlar dikkate alınarak ihale şartnamesinde açıkça
belirtilmek kaydıyla enerji, ara ve uç ürün üretme şartını içeren ihaleler
yapılabilir. Bu ihalelerde ihaleye katılma şartları, taban ihale bedeli,
ihale bedelini ödeme şekli ve süresi, üretim süreleri veya tesislerin
yatırım süreleri ve diğer hususlar ihale şartnamesi ile belirlenebilir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
İhale
Talepleri ve İhale Edilecek Sahalar
İhale talebinin
yapılması ve değerlendirilmesi
MADDE 8 – (1)
II. Grup olarak ruhsatlandırılmamış alanların, II. Grup (a) ve (c) bendi
madenler kapsamında ihaleye çıkarılması, Kanunun 16 ncı maddesindeki alan
sınırlaması dahilinde koordinatları belirtilerek ve işletme ruhsat taban
bedeli yatırılarak, Kanunun 6 ncı maddesinde belirtilenler tarafından talep
edilebilir. İhaleye çıkartılması talep edilen alanlar Genel Müdürlükçe
değerlendirilerek uygun görülenler talep tarihi itibarıyla II. Grup
ihalelik saha haline getirilir.
(2) İhalelik saha
konumunda bulunan II. Grup (a), (b) ve (c) bendi maden sahalarının ihalesi
II. Grup veya II. Grup (a), (b) ve (c) bendi olarak yapılır. II. Grup maden
sahalarının alt bent belirtilmeksizin ihale edilmesi halinde, bu sahaların
ihalesini kazanan kişi yükümlülüklerini yerine getirmesi şartıyla II.
Grupta yer alan herhangi bir bent yönünde tercihini yaparak almak istediği
ruhsatı belirler.
(3) Birinci fıkra
kapsamında bir alanın ihale edilmesini talep edenlerden, bu sahaların ilk
ihalesinde ayrıca işletme ruhsat taban bedeli alınmaz. İhaleye
katılmayanların yatırmış olduğu işletme ruhsat taban bedeli iade edilmez.
Ancak müracaat edilen alan Genel Müdürlükçe değerlendirildikten sonra ihale
edilemeyecek alan olması durumunda, yatırılan işletme ruhsat taban bedeli
iade edilir.
(4) Birinci fıkra
dışındaki alanların ihale edilmesi Genel Müdürlükten koordinatlı veya
erişim numarası belirtilerek dilekçe ile talep edilebilir. Talepler Genel
Müdürlükçe değerlendirilerek uygun görülenler talep tarihi itibarıyla
ihalelik saha haline getirilir. Bu taleplerde işletme ruhsat taban bedeli
alınmaz.
(5) Genel
Müdürlük, ruhsatlandırılmamış boş alanları talep olmaksızın değerlendirerek
ruhsatlandırmaya uygun olan alanları ihalelik saha olarak belirleyerek, tek
başına veya mücavirindeki ihalelik alanlarla birlikte tek saha olarak
ihaleye çıkarabilir.
Büyük ve küçük
alanların ve sahaların ihale edilmesi
MADDE 9 – (1)
Yürürlükteki ruhsat sahaları arasında bulunan; birbirine yakın ya da
karşılıklı iki kenar arasındaki mesafenin yüz metreden az olması veya tek
başına madencilik faaliyeti yapılamayacak kadar küçük alan olması
durumunda, bu alanın ihalesi madencilik yapılabilecek konumda ve belirlenen
alana bitişik en az iki ortak noktası bulunan ruhsatların sahipleri
arasında yapılır. Bu ihaleye ilişkin ilgili ruhsat sahiplerine tebligat
gönderilir. Ayrıca Resmî Gazete’de ve Genel Müdürlük internet sitesinde
Genel Müdürlükçe belirlenen taban ihale bedeli ve ihale tarihi belirtilerek
ilan edilir. Bu alan, ihale bedeli yatırıldıktan sonra ruhsat safhasına
bakılmaksızın ihaleyi kazananın ruhsatına ilave edilir. Mesafeler, madenin
cinsi, maden işletme yöntemi ve benzeri hususlar dikkate alınarak Genel
Müdürlükçe artırılabilir veya azaltılabilir. Mesafeler yatay olarak
hesaplanır.
(2) Yürürlükteki
ruhsat sahası veya sahaları arasında bulunan; birbirine yakın ya da
karşılıklı iki kenar arasındaki mesafenin yüz metreden az olması veya tek
başına madencilik faaliyeti yapılamayacak kadar küçük alan olması ve
belirlenen alana bitişik en az iki ortak noktası bulunan ruhsat veya
ruhsatların sahiplerinin aynı olması halinde, bu alan ihale yapılmaksızın
işletme ruhsat taban bedeli ve Genel Müdürlükçe belirlenen taban ihale
bedeli yatırılarak talep edenin ruhsatına, ruhsat safhasına bakılmaksızın
ilave edilir. Mesafeler, madenin cinsi, maden işletme yöntemi ve benzeri
hususlar dikkate alınarak Genel Müdürlükçe artırılabilir veya
azaltılabilir. Mesafeler yatay olarak hesaplanır.
(3) İhalelik
durumda olan ve madencilik yapılabilmesi için uygun büyüklükte olmayan
sahalar, mücavirinde ruhsatlandırılmamış boş alanlar veya diğer ihalelik
sahalarla birleştirilerek ihale edilebilir.
(4) İhalelik
sahalardan; jeolojik yapısı, konumu, rezervi, işletmecilik yöntemi,
madenciliğe dayalı tesislerin hammadde ihtiyacı, madenin bulunduğu bölgenin
ihtiyaçları gibi hususları göz önüne alınarak madenlerin ekonomik olarak
işletilebilmesine yönelik aynı gruptaki birden fazla saha için alan
sınırlamasına bakılmaksızın tek teklif alınarak veya bir saha birden fazla
sahaya bölünerek ihale işlemi gerçekleştirilebilir. İhale sonucunda bu sahalar
ruhsat gruplarına göre Kanunun 16 ncı maddesindeki alan sınırlamasına uygun
olarak ruhsatlandırılır.
(5) Havza
madenciliğini geliştirmek ve jeolojik yapıyı aydınlatmak amacıyla yeni
oluşturulan alanlar ile herhangi bir sebeple hükümden düşmüş, terk edilmiş
veya taksir edilmiş sahalar alan sınırlamasına bakılmaksızın
birleştirilerek ihale edilebilir. Bu şekilde ihale edilen sahaların
ruhsatlandırılmasında Kanunun 16 ncı maddesindeki alan sınırlaması aranmaz.
(6) İhaleye
müracaat olmaması veya ihale sonuçlandıktan sonra ihale bedelinin
yatırılmaması halinde, bu sahalar yeniden ihale programına alınır.
Tesis şartına
bağlı ihale
MADDE 10 – (1)
Maden ruhsat sahasının cinsi, rezervi, bulunduğu bölge, tenörü, kalitesi, istihdam,
yatırım, ülke ihtiyaçları ve benzeri hususlar dikkate alınarak ihale
şartnamesinde açıkça belirtmek kaydıyla ara ve uç ürün üretme şartını
içeren ihaleler yapılabilir. Bu ihalelerde rezervin özellikleri dikkate
alınarak ihaleye katılma şartları, taban ihale bedeli, ihale bedelini ödeme
şekli ve süresi, üretim süreleri veya tesislerin yatırım süreleri ve diğer
hususlar ihale şartnamesi ile belirlenebilir.
(2) En az ortak
iki noktası bulunan ihalelik sahalar, alan sınırlamasına bakılmaksızın tek
saha olarak tesis şartına bağlı ihale edilebilir ve Kanunun 16 ncı
maddesindeki alan sınırlamasına bakılmaksızın tek ruhsat sahası olarak
ruhsatlandırılabilir.
(3) İhalelik
durumda olan sahaların çevresindeki ruhsatlandırılmamış boş alanlar veya
diğer ihalelik sahalar, alan sınırlamasına bakılmaksızın tek saha olarak
tesis şartına bağlı ihale edilebilir ve Kanunun 16 ncı maddesindeki alan
sınırlamasına bakılmaksızın tek ruhsat sahası olarak ruhsatlandırılabilir.
(4) Birbirine
mücavir olmayan ve rezervi bir bütünlük teşkil etmeyen ihalelik sahalar,
alan sınırlamasına bakılmaksızın birlikte tesis şartına bağlı ihale
edilebilir, bu sahalar ayrı ayrı ruhsatlandırılabilir.
(5) Bu
Yönetmeliğin 9 uncu maddesinin üçüncü, dördüncü ve beşinci fıkraları
kapsamındaki sahalar, tesis şartına bağlı ihale edilebilir ve
ruhsatlandırılabilir.
(6) Bu maddenin
ikinci, üçüncü, dördüncü ve beşinci fıkraları kapsamı dışındaki ihalelik
sahalar ve boş alanlar, tesis şartına bağlı ihale edilebilir ve
ruhsatlandırılabilir.
Çakışan işletme
ruhsat sahalarında yeni bir maden bulunması
MADDE 11 – (1)
Mülga 6309 sayılı Maden Kanunu hükümleri uyarınca verilmiş olan ve 3213
sayılı Maden Kanununa göre ruhsat hukuku devam eden çakışmalı işletme
ruhsat sahalarında yeni bir maden bulunması hâlinde, çakışmalı alandaki
maden hakkı bu ruhsat sahipleri arasında, bu Yönetmelik hükümlerine göre
ihale edilerek, ihaleyi kazananın ihale yükümlülüklerini yerine getirmesi
halinde söz konusu maden hakkı ihaleyi kazananın ruhsatına dâhil edilir. Bu
ihaleye ilişkin ilgili ruhsat sahiplerine tebligat gönderilir. Ayrıca Resmî
Gazete’de ve Genel Müdürlük internet sitesinde Genel Müdürlükçe belirlenen
taban ihale bedeli ve ihale tarihi belirtilerek ilan edilir.
Özel alanlar
ile çakışan sahaların ihalesi
MADDE 12
– (1) İhalelik durumdaki ruhsat sahalarının ilgili kurumlar
tarafından Genel Müdürlüğe bildirilen özel alanlar ile çakıştığının tespit
edilmesi halinde, bu sahalar ihaleye çıkarılmadan önce Genel Müdürlükçe
ilgili kurumların görüşü alınarak ihale edilip edilmeyeceğine karar
verilir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
İhale ve
İlan İşlemleri
İhale komisyonu
ve karar alınması
MADDE 13 – (1)
İhale komisyonu, Genel Müdürlükçe görevlendirilecek bir Genel Müdür
Yardımcısının başkanlığında, daire başkanları ve konusunda uzman
personelden olmak üzere beş asil ve beş yedek üyeden oluşur.
(2) İhtiyaç olması
halinde birden fazla ihale komisyonları oluşturulabilir.
(3) İhale
komisyonu eksiksiz toplanır ve kararlar çoğunlukla alınır. Mazereti nedeni
ile ihale komisyonuna katılamayan asil üye yerine yedek üye katılır.
Kararlarda çekimser kalınamaz. Karara katılmayan üye karşı oy gerekçesini
karar altına yazarak imzalamak zorundadır.
İhale ilanı
MADDE 14
– (1) İhale ilanı Resmî Gazete’de yayımlanır. Ayrıca ihaleye
açılan her bir saha için açıklayıcı ihale bilgileri Genel Müdürlük internet
sayfasında ihale tarihinden en az on beş gün önce ilan edilir.
İhale ilanında
yer alacak hususlar
MADDE 15 – (1)
İhaleye çıkarılacak sahaların ilanlarında aşağıdaki hususlar yer alır:
a) Resmî Gazete
ilanında:
1) İhaleye
çıkarılacak sahaların Genel Müdürlük internet sayfasında ilan edileceği
tarih, ihale şekli ve ihale bilgileri,
2) İlan edilen
sahaların ihalesine katılmak için başvuru şekli,
3) Başvuru
yapılmayan sahaların yeniden ihale edileceği.
b) Genel Müdürlük
internet sayfasında:
1) Resmî Gazete
ilan bilgileri,
2) İhale edilecek
sahanın ili, erişim numarası, ruhsat grubu, alanı, pafta ve koordinatları,
3) Taban ihale
bedeli, ihale teminat tutarı, işletme ruhsat taban bedeli ve ihale şartname
bedeli ile bunların ödeme yerleri ve süreleri,
4) İlan edilecek
sahalara ilişkin olarak, ihaleye katılanların ihale teklif zarfını teslim
edeceği yer ve saat,
5) İhalenin
yapılacağı yer, tarih ve saat.
İhale işlem
dosyası
MADDE 16 – (1)
İhaleye çıkarılacak sahalarla ilgili her ihale için Genel Müdürlükçe
komisyon başkan ve üyelerine verilmek üzere; ihale şartnamesi ve ihalesi
yapılacak sahaya ait bilgilerin yer aldığı bir dosya hazırlanır.
(2) Her ihaleyle
ilgili bütün belge ve bilgiler, oluşturulan ihale işlem dosyasında muhafaza
edilir.
Taban ihale
bedelinin tespiti
MADDE 17
– (1) Taban ihale bedeli, işletme ruhsat taban bedelinden az
olmamak kaydıyla Genel Müdürlükçe sahanın ruhsat safhası, konumu, rezerv
bilgileri ve piyasa şartları dikkate alınarak belirlenir.
İhale teminatı
MADDE 18
– (1) İhalelerde ihale şartnamesinde belirtilen banka hesabına
Türk Lirası cinsinden yatırılan nakit para veya bankalardan alınacak geçici
ve süresiz teminat mektubu ihale teminatı olarak kabul edilir.
(2) İhale
teminatı; işletme ruhsat taban bedelinden ve Genel Müdürlükçe belirlenerek
Genel Müdürlüğün internet sayfasında ilan edilen taban ihale bedelinden az
olmamak kaydıyla, müracaatçı tarafından verilen kapalı teklifin %20’sinden
az olamaz. Aksi takdirde teklif geçersiz sayılır.
(3) Açık artırma
için ek bir ihale teminatı alınmaz.
(4) Genel Müdürlük
gerekli gördüğü hallerde, ihale şartnamesinde belirtilmek kaydıyla teminat
miktarını ve oranını değiştirebilir.
İhale için
müracaat yapılmayan sahalar
MADDE 19
– (1) Kanun kapsamında ihaleye açılan ve ihalesine müracaat
edilmeyen sahalar yeniden ihale programına alınır. Yapılacak yeni ihalede,
taban ihale bedeli yeniden belirlenebilir.
İhale
tekliflerinin değerlendirilmesi
MADDE 20 – (1)
İhale komisyonu, ihale komisyonuna kapalı olarak teslim edilen ihale teklif
zarfı, ihale salonunda komisyon üyeleri ve müracaatçılar önünde açılır.
(2) İhale
komisyonu, ihalesi yapılacak sahaya ait müracaat sahiplerinin belgelerini
inceler. Evrakları eksik olanların teklifleri geçersiz sayılır.
(3) Aynı erişim
numaralı sahaya;
a) Aynı gerçek
veya tüzel kişi tarafından birden fazla, aynı gerçek kişi hem kendi, hem de
başka gerçek ve/veya tüzel kişi adına asaleten/vekâleten ve aynı gerçek
kişi birden fazla vekâleten müracaatta bulunamaz. Aksine hareket edenlerin
teklifleri geçersiz sayılır.
b) Şirket adına
müracaat edilmesi durumunda, şirketin yönetim kurulu üyeleri ve şirket
yetkilileri kendi adına veya vekâleten aynı sahaya müracaatta bulunamaz.
Aksi durumda sadece tüzel kişinin müracaatı kabul edilir.
(4) İhale
komisyonunca;
a) Kapalı
teklifler, müracaatçılar önünde açılır ve okunur. Kapalı teklife göre
teminat miktarları yeterli olmayanların teklifleri geçersiz sayılır.
Teklifleri uygun olmayan müracaatçılar bir tutanakla tespit edilir. İhaleye
katılmak için müracaatta bulunmasına rağmen tekliflerin açılması esnasında
salonda bulunmayan ve açık artırmaya katılmayanların kapalı teklifi geçerli
sayılır.
b) İlana çıkarılan
sahanın ihalesine tek müracaatçının katılması veya geçerli tek teklifin
olması halinde bu teklife göre ihale tamamlanır.
c) Birden fazla
geçerli kapalı teklifin olması halinde, aritmetik ortalamanın %50’sinin
üstünde olanlar açık artırmaya katılma hakkı elde eder. İhalede verilen
geçerli tüm kapalı tekliflerin aritmetik ortalamasının %50’sinin altında
kalan teklifler değerlendirmeye alınmaz ve açık artırmaya katılamaz.
ç) Açık artırmaya,
kapalı teklifte verilen en yüksek bedel üzerinden ve açık artırmaya hak
kazanan kapalı teklifte en düşük teklifi veren müracaatçıdan başlanır. Açık
artırmaya her defasında en düşük teklifi veren müracaatçıdan başlanarak
ihale sonuçlanıncaya kadar devam edilir. Açık artırmada sırası gelen ve
teklifi artırmayan müracaatçı açık artırma dışında kalır.
d) Açık artırmada
artırım oranlarının üst ve alt sınırları ihale şartnamesinde belirtilir.
e) Müracaatçıların
geçerli kapalı teklifleri ve açık artırmada yaptıkları teklifleri, her
müracaatçı için kapalı veya açık artırmada yaptığı en yüksek teklif esas alınarak,
bütün teklifler en yüksek tekliften başlamak üzere sıralanarak ihale bedeli
yatırma takip çizelgesi oluşturulur.
f) İhale bedelleri
yatırma takip çizelgesi ve ihale tutanağı ihaleye katılanlar ve komisyon
üyeleri tarafından da imzalanır.
İhalenin
sonuçlanması
MADDE 21
– (1) İhale komisyonu, teklif edilen ihale bedelini uygun görmesi
halinde; ihaleyi kazanan ilgiliye, ihale bedelini yatırması için on iş
günü, ihaleye birden fazla kişinin katılması halinde ikinci ve sonraki
teklif sahiplerine beşer iş günü süre verir. İhale bedeli yatırma takip
çizelgesi sıralamasında kendisinden önceki müracaatçının yükümlülüğünü
yerine getirmemesi durumunda, ihale bedelini yatırma sırası gelen
müracaatçı, teklif ettiği ihale bedelini beş iş günü içinde ilgili yerlere
yatırmak zorundadır.
(2) İhale bedeli
yatırma takip çizelgesi, müracaatçıların takip etmeleri için Genel Müdürlük
internet sayfasında yayınlanır. Müracaatçıya, ayrıca tebligat yapılmaz.
(3) İhaleyi
kazananın ve sırası gelenin süresi içerisinde ihale bedelini yatırması
zorunludur. Aksi halde müracaatçı hakkını kaybeder ve ihale teminatı irat
kaydedilir.
(4) İhaleyi
kazananlar ihale bedelini yatırıncaya kadar sıralamadaki diğer
müracaatçıların ihale teminatları iade edilmeyerek bekletilir. Sırası gelen
müracaatçının ihale bedelini yatırması halinde ihale süreci son bulur ve
sıralamada sonra gelen müracaatçıların ihale teminatları iade edilir.
(5) İhale işlemi
sonucunda değerlendirme dışı kalan teklif sahiplerinin ihale teminatları,
ihaleden sonra iade edilir.
İhale işleminin
kesinleşmesi
MADDE 22 – (1)
İhale, Genel Müdürlük Makamının onayı ile kesinleşir.
(2) Sahaların
ihalesinden elde edilen gelirler genel bütçeye gelir kaydedilir.
(3) Bu Yönetmelik
kapsamındaki iş ve işlemler için ihtiyaç duyulan harcamalar Bakanlık
bütçesinden karşılanır.
İhalenin
ertelenmesi ve iptali
MADDE 23 – (1)
Genel Müdürlük gerekli gördüğü hallerde ihaleyi erteleyebilir. Teklif
zarfları açılmadan ihalenin ertelenmesi durumunda, ertelenen ihaleye sadece
daha önce başvuruda bulunanlar katılır.
(2) Genel Müdürlük
gerekli gördüğü hallerde ihaleyi iptal edebilir. İhalenin iptal edilmesi
durumunda müracaatçılar bir hak talep edemez. Ancak, yatırılan işletme
ruhsat taban bedeli ve teminatlar iade edilir.
(3) İhale teklif
zarfının kapalı olarak teslim edilmesi için tespit olunan tarih, daha önce
öngörülemeyen tatil gününe rastlamışsa, ihale teklif zarfı kapalı olarak
tatili takip eden ilk iş gününde aynı saat aralığı ve yerde teslim edilir.
(4) İhale için
tespit olunan tarih, daha önce öngörülemeyen tatil gününe rastlamışsa,
ihale tekrar ilana gerek kalmaksızın tatili takip eden ilk iş gününde aynı
yer ve saatte yapılır.
İhale sonucunun
ilanı ve tebligat
MADDE 24 – (1)
Kapalı teklif vermesine rağmen ihale salonunda hazır bulunmayan veya ihalede
hazır bulunup da ihale komisyonu tarafından hazırlanan ihale tutanağı ve
ihale bedeli yatırma takip çizelgesini imzalamayan müracaatçılar ve ihaleye
teklif verenler de ihale tutanağını ve ihale bedeli yatırma takip
çizelgesini imzalamış sayılır.
(2) İhale tutanağı
ve ihale bedeli yatırma takip çizelgesi tebligat yerine geçer.
(3) İhale
sonuçları, Genel Müdürlük internet sayfasında ilan edilir.
(4) Bu Yönetmelik
kapsamındaki ihale sonuçları ile ilgili ayrıca bir tebligat yapılmaz.
Ruhsatlandırma
MADDE 25 – (1)
İhale bedelinin yatırıldığı tarihten itibaren ihaleyi kazanan ilgiliye,
arama veya işletme ruhsatı düzenlenmesi için Maden Yönetmeliğinde
belirtilen yükümlülükleri yerine getirmesi için iki ay süre verilir. Bu
süre içerisinde yükümlülüklerin yerine getirilmemesi durumunda talep sahibi
ruhsat hakkını kaybeder, yatırılan işletme ruhsat taban bedeli ve ihale
bedeli iade edilmez, saha yeniden ihalelik saha durumuna getirilir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli
ve Son Hükümler
Sorumluluklar
ve yaptırımlar
MADDE 26 – (1)
Bu Yönetmelik kapsamında yapılan ihalelerde;
a) İhale
neticesinde ruhsat alma hakkını kazandığı halde yükümlülüklerini yerine
getirmeyen gerçek ve tüzel kişiler, bir yıl süre ile kendi adına veya
vekâleten Genel Müdürlük tarafından yapılan ihalelere katılamazlar.
b) Müracaatçılar,
Kanunun 7 nci maddesinde belirtilen izinler ile ilgili araştırmayı ihaleden
önce yapmaları zorunludur. Kanunun 7 nci maddesinde belirtilen izinler ile
ilgili sorumluluk müracaatçıya aittir. İhaleden sonra, ruhsat düzenlenmeden
önce veya ruhsat düzenlendikten sonra Kanunun 7 nci maddesinde belirtilen
izinlerin alınamaması ve/veya ruhsatın herhangi bir neden ile iptal
edilmesi durumunda işletme ruhsat taban bedeli, ihale bedeli ve ruhsat
bedeli iade edilmez. Ancak, bu sahaların Kanunun 7 nci maddesinin ikinci
fıkrasında belirtilen özel alanlardan birisi ile çakıştığının tespit
edilmesi durumunda ve müracaatçının talebi halinde ruhsat düzenlenmeden
önce ihale bedeli iade edilir, işletme ruhsat taban bedeli iade edilmez,
ruhsat düzenlendikten sonra ise işletme ruhsat taban bedeli, ihale bedeli
ve ruhsat bedeli iade edilmez.
(2) Hile, tehdit,
nüfuz kullanma ve çıkar sağlama suretiyle ya da başka yollarla ihaleye
fesat karıştıran veya sahte belge kullananlar ile bu fiillere teşebbüs edenler
ile ilgili Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulur. Bu kişiler ile
bu kişilerin adına hareket ettikleri gerçek ve tüzel kişiler, iki yıl süre
ile kendi adına veya vekâleten, Genel Müdürlük tarafından yapılan ihalelere
katılamazlar.
(3) İhaleden sonra
sahte belge kullanılarak ihalenin kazanıldığının tespit edilmesi halinde
müracaatçının teminatı irat kaydedilerek ruhsat/sertifikası iptal edilir.
İhale bedeli iade edilmez. Bu durum diğer müracaatçılara bir hak sağlamaz.
Ayrıca sahte belge kullananlar veya kullanmaya teşebbüs edenler hakkında
ilgili Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulur.
(4) Bu Yönetmelik
kapsamındaki ihalelere; Devlet memurları, diğer kamu görevlileri, Genel
Müdürlüğün merkez ve taşra teşkilatında çalışan yevmiyeli ve mukaveleli
personel katılamaz.
Yürürlük
MADDE 27 – (1)
Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 28 – (1)
Bu Yönetmelik hükümlerini Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı yürütür.
Ekler
için tıklayınız.
|
Yönetmeliğin
Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
21/9/2017
|
30187
|
Yönetmelikte
Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin Yayımlandığı Resmî Gazetelerin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1.
|
9/4/2021
|
31449
|
2.
|
|
|
|