YAZMA ESER UZMANLIĞI YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç ve Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, Yazma Eser Uzman Yardımcılarının mesleğe alınma, yetiştirilme,
tez ve yeterlik sınavları ile Yazma Eser Uzmanlığına atanma usul ve esaslarını;
Yazma Eser Uzmanı ve Uzman Yardımcılarının çalışma usul ve esasları ile görev,
yetki ve sorumluluklarını düzenlemektir.
(2) Bu Yönetmelik, Yazma Eser
Uzmanları ile Yazma Eser Uzman Yardımcılarını kapsar.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, 28/12/2010 tarihli ve 6093 sayılı Türkiye
Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun 8 inci
maddesi ile 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun Ek 41
inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmeliğin uygulanmasında;
a) Bakan: Kültür ve Turizm
Bakanını,
b) Bakanlık: Kültür ve Turizm
Bakanlığını,
c) Başkan: Türkiye Yazma Eserler
Kurumu Başkanını,
ç) Başkanlık: Türkiye Yazma
Eserler Kurumu Başkanlığını,
d) Giriş Sınavı: Yazma Eser Uzman
Yardımcılığı için yapılacak giriş sınavını,
e) KPDS: Kamu Personeli Yabancı
Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını,
f) KPSS: Kamu Personel Seçme
Sınavını,
g) Komisyon: Yazma Eser Uzmanlığı
Yeterlik Sınavı Komisyonunu,
ğ) Kurul:Yazma Eser Uzman Yardımcılığı Giriş Sınavı
Kurulunu,
h) Uzman: Yazma Eser Uzmanını,
ı) Uzman Yardımcısı: Yazma Eser
Uzman Yardımcısını,
i) Tez: Yazma Eser Uzman
Yardımcılarının hazırlayacakları uzmanlık tezlerini,
j) Yeterlik Sınavı: Yazma Eser
Uzmanlığı yeterlik sınavını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Uzman Yardımcılığı Giriş Sınavı ve Atamaya İlişkin Esaslar
Uzman yardımcılığına giriş
MADDE 4 – (1) Uzmanlığa
giriş aşaması, uzman yardımcılığıdır. Uzman yardımcılığına atanabilmek için KPSS’ye katılmış ve her sınav döneminde Başkanlıkça
belirlenen puan türünde tespit edilecek asgari puanı almış olanlar arasından
Başkanlıkça yapılan giriş sınavında başarılı olmak şarttır.
Giriş sınavı
MADDE 5 – (1) Uzman
yardımcıları, mesleğe giriş sınavı ile alınırlar. Uzman yardımcılığı giriş
sınavı, KPSS sonuçlarına göre Başkanlıkça yapılacak yazılı ve sözlü sınavdan
oluşur.
(2) Giriş sınavı, kadro ve
ihtiyaç durumuna göre Başkanlıkça uygun görülecek zamanlarda ve öğrenim
dallarında hizmet alanı ve özellikleri göz önüne alınarak Komisyon tarafından
yapılır. Başkanlık ihtiyaç duyulan öğrenim dallarına göre ayrı ayrı kontenjan
belirleyebilir.
(3) Giriş sınavına, KPSS sonuçlarına
göre sınav ilanında belirtilen taban puan esas alınarak ilan olunan kadro
sayısının en fazla yirmi katı aday (son sıradaki adayla aynı puanı alanlar dahil) çağrılır.
(4) Giriş sınavına, öğrenim
dalları itibariyle alınacak her bir uzman yardımcısı kadro kontenjanı için
Başkanlıkça öngörülen sayıda başvurunun olmaması halinde kadro ve ihtiyaç
durumuna göre öğrenim dalları arasındaki sayısal belirleme ve değişiklik yapma
yetkisi Başkanlığa aittir.
Giriş sınavı duyurusu
MADDE 6 – (1) Giriş
sınavına katılma şartları, sınavın yapılış şekli, yeri, zamanı, içeriği ve
değerlendirme yöntemi, KPSS puan türleri ve asgari puanlar, puan sıralamasına
göre kaç adayın çağrılabileceği, son başvuru tarihi, başvuru yeri, başvuru
şekli ve başvuruda istenecek belge ve beyanlar, gerek görülmesi halinde öğrenim
dalları ve kontenjanları, atama yapılacak kadro sayısı, sınıfı ve derecesi ile
diğer hususlar sınav başvurusu için öngörülen son tarihten en az otuz gün önce
Resmî Gazete’de ve Türkiye genelinde yayınlanan tirajı en yüksek ilk beş gazetenin en az birinde yayımlanır,
ayrıca Başkanlığın kurumsal internet sayfasında duyurulur.
Giriş sınavına başvuru şartları
MADDE 7 – (1) Uzman
yardımcılığı giriş sınavına başvurmak isteyenlerin aşağıda belirtilen şartları
taşımaları gerekir:
a) 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun 48 inci maddesinin (A) bendinde yer alan genel şartları taşımak,
b) En az dört yıllık lisans
eğitimi veren kütüphanecilik, arşivcilik, bilgi ve belge yönetimi, Türk dili ve
edebiyatı, Arap dili ve edebiyatı, Fars dili ve edebiyatı, tarih, Türk el
sanatları, taşınır kültür varlıklarının korunması ve restorasyonu,
kimya, biyoloji, sanat tarihi bölümleri ve ilahiyat fakültesi ile Arkeoloji ve
Sanat Tarihi, Bilim Tarihi, Biyokimya, Çeviribilim,
Dilbilimi, Dünya Dinleri, El Sanatları Tasarımı ve Üretimi, Eski Yunan Dili ve
Edebiyatı, Felsefe, Hukuk, İbrani Dili ve Edebiyatı, Arapça Öğretmenliği,
İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği, İngilizce İlahiyat, İslam
ve Din Bilimleri, İslami İlimler, Karşılaştırmalı Edebiyat, Kimya Mühendisliği,
Kimya Mühendisliği ve Uygulamalı Kimya, Kimya-Biyoloji Mühendisliği, Kürt Dili
ve Edebiyatı, Latin Dili ve Edebiyatı, Matematik, Matematik Mühendisliği,
Mütercim-Tercümanlık, Psikoloji, Sanat ve Tasarım Yönetimi, Sosyoloji, Tarih
Öğretmenliği, Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği bölüm veya fakülteleri veya
bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilmiş yurtdışındaki
yükseköğretim kurumlarından mezun olmak veya bu alanlarda doktora yapmış olmak,
c) (Değişik: RG-27/11/2013-28834) Giriş sınavının yapıldığı yılın ocak ayının birinci günü itibarıyla otuzbeş yaşını doldurmamış olmak,
ç) Son başvuru tarihi itibarıyla
geçerlilik süresi dolmamış KPSS’den, giriş sınav
duyurusunda belirtilen puan türlerine göre asgari puana sahip olmak,
d) Başkanlıkça ilan edilecek
ihtiyaç öncelikli dillerin herhangi birinden KPDS’den (C) düzeyinde ya da buna
denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen sınavlardan eşdeğer
seviyede puan almış olmak,
şartları aranır.
Başvuruda istenecek belgeler ve başvuru şekli
MADDE 8 – (1) Uzman
yardımcılığı yarışma sınavına katılabilmek için Başkanlık internet sayfasından
temin edilerek doldurulacak başvuru formu ile birlikte aşağıda yer alan
belgelerin sınav ilanında belirtilen tarihe kadar Başkanlık İnsan Kaynakları ve
Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığına şahsen veya posta yoluyla teslim
edilmesi gerekir.
a) KPSS sonuç belgesinin aslı
veya fotokopisi ya da bilgisayar çıktısı,
b) Yükseköğrenim diplomasının
veya geçici mezuniyet belgesinin aslı veya Başkanlıkça onaylanmış örneği,
c) KPDS ya da buna denkliği
Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen sınavlardan eşdeğer seviyede puan
almış olanların sonuç belgesi aslı veya Başkanlıkça onaylı örneği,
ç) İki adet vesikalık fotoğraf
(4,5x6 cm),
d) Adayın özgeçmişi.
(2) Gerçeğe aykırı beyanda
bulunduğu tespit edilenlerin sınavları geçersiz sayılarak atamaları yapılmaz.
Atamaları yapılmış olsa dahi iptal edilir. Bunlar hiçbir hak talep edemezler ve
haklarında Türk Ceza Kanununun ilgili hükümleri uygulanmak üzere Cumhuriyet
Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur.
(3) Postadaki gecikmeler ve
ilanda belirtilen süre içerisinde yapılmayan başvurular değerlendirmeye
alınmaz. Ancak posta yoluyla yapılan başvurularda istenilen belgelerin ilanda
belirtilen son başvuru tarihine kadar Başkanlığa ulaşmış olması gerekir.
Postadaki gecikme nedeniyle son başvuru tarihinden sonra Başkanlığa ulaşan
başvurular işleme konmaz.
Giriş sınavına çağrı
MADDE 9 – (1) Giriş
sınavına ilişkin bilgiler Başkanlığın internet sayfasında yazılı sınavdan en az
on gün önce ilan edilir.
Giriş sınavı hazırlık komisyonu
MADDE 10 – (1)
Yapılacak sınav ön çalışmalarını yürütmek üzere İnsan Kaynakları ve Destek
Hizmetleri Dairesi Başkanlığında, ana hizmet ve danışma birimlerinden olmak üzere
en az beş kişiden Giriş Sınavı Hazırlık Komisyonu oluşturulur.
(2) Giriş Sınavı Hazırlık
Komisyonu, başvuru için öngörülen süre içerisinde yapılan müracaatları
inceleyerek ilgililerde aranan gerekli şartların varlığını veya yokluğunu
tespit eder, gerekli şartları haiz olmayanların belgelerini iade eder.
Sekretarya hizmetleri
MADDE 11 – (1) Sınav
hazırlık komisyonu, uzman yardımcılığı giriş sınavı kurulu ile uzmanlık
yeterlik sınav komisyonunun sekretarya hizmetleri İnsan Kaynakları ve Destek
Hizmetleri Dairesi Başkanlığınca yürütülür.
Giriş sınavı kurulu
MADDE 12 – (1)
Başkanlık tarafından, Bakanlıktan alınan onayla, Başkanın veya görevlendireceği
bir hizmet birimi daire başkanının ya da bir bölge müdürünün başkanlığında,
diğer daire başkanları ile bir bölge müdürü olmak üzere beş üye ile Giriş
Sınavı Kurulu oluşturulur. Ana hizmet birimi başkanlarının tümü bu kurulda
başkan ya da üye sıfatıyla yer alır. Başkanlığın diğer daire başkanları ve
bölge müdürleri yedek üye olarak görevlendirilir. İhtiyaç duyulması halinde
üniversite öğretim üyeleri arasından en fazla iki kişi kurul asil üyesi olarak
görevlendirilebilir.
(2) Kurulun asil ve yedek
üyelerini belirlemeye Başkanlık yetkilidir.
(3) Kurul, üye tamsayısı ile
toplanır ve oy çokluğu ile karar alır.
(4) Kurul başkan ve üyeleri
kendilerinin, boşanmış olsalar dahi eşlerinin, üçüncü dereceye kadar (bu derece
dahil) kan ve ikinci dereceye kadar (bu derece dahil)
kayın hısımlarının veya evlatlıklarının katıldığı sınavda görev alamazlar.
Kurulun görevleri
MADDE 13 – (1)
Kurul; giriş sınavı sorularını hazırlar ve yapar, sınavların sonuçlarını
değerlendirir, giriş sınavı başarı sıralamasını yapar, uzman yardımcısı aday
listesini hazırlayarak Başkanlık Makamına sunar.
Yazılı sınav ve konuları
MADDE 14 – (1)
Yazılı Sınav, klasik veya test usulünde Kurulca yapılır.
(2) Yazılı sınav konularının
ağırlık puanları sınav ilanında belirtilir.
(3) Yazılı sınav iki ayrı grup
olarak,
a) Kütüphanecilik, arşivcilik,
bilgi ve belge yönetimi, Türk dili ve edebiyatı, Arap dili ve edebiyatı, Fars
dili ve edebiyatı, sanat tarihi, tarih bölümleri ile ilahiyat fakültesi
mezunlarına yönelik,
1) Yazma ve eski basma eserlerin kataloglanması, sınıflanması, dijitalleştirilmesi, hizmete
sunulması ve benzeri kütüphanecilik meslek bilgisi,
2) Kitap ve kütüphanecilik
tarihi, hat, tezhip, minyatür ve benzeri geleneksel Türk el sanatları, Fen ve
Sosyal İlimler alanlarında eser vermiş ünlü müellifler ve eserleri,
3) Bu fıkrada belirtilen
alanlardaki eserlerin diline ve içeriğine vukufiyet
derecesi,
4) Yazma ve eski basma eserlerde
Osmanlı Türkçesi, Arapça ya da Farsça, transkripsiyon veya çevirisi,
b) Türk el sanatları, taşınır
kültür varlıklarının korunması ve restorasyonu, kimya,
biyoloji bölüm mezunlarına yönelik,
1) Yazma ve eski basma eserlerin konservasyonu, restorasyonu,
ciltçilik ve benzeri mesleki bilgi,
2) Kitap ve kütüphanecilik
tarihi, hat, tezhip, minyatür ve benzeri geleneksel Türk el sanatları, Fen ve
Sosyal İlimler alanlarında eser vermiş ünlü müellifler ve eserleri,
3) Eski basma eserlerde Osmanlı
Türkçesi okuma ve transkripsiyonu,
konularından oluşur.
Yazılı sınav sorularının hazırlanması ve yapılış şekli
MADDE 15 – (1)
Yazılı sınav soruları Kurul tarafından hazırlanır. Sınav soruları Kurul
üyelerince imzalanarak mühürlü zarf içinde Kurul Başkanına teslim edilir.
(2) Yazılı sınavlarda isim yeri
kapalı özel cevap kağıtları kullanılır. Sınav, Kurulca
görevlendirilecek yeterli sayıda salon başkanı ve gözetmenin gözetimi ve
denetimi altında yapılır. Sınav başlamadan önce, adayların kimliklerinin
kontrol edildiği, soru zarfının sağlam, kapalı ve mühürlü olduğu hususunda
tutanak düzenlenir. Sınav kuralları açıklanarak, adayların önünde kapalı soru
zarfı açılarak sorular dağıtılır.
(3) Sınavın başlama ve bitiş
saati, kaç adayın katıldığı, her adayın kullandığı kağıt
adedini gösteren tutanak düzenlenir. Toplanan cevap kağıtları
ve tutanaklar zarf içine konularak kapatılıp mühürlendikten sonra Kurul
Başkanına teslim edilir.
(4) Sınavda düzenlenen tutanaklar
salon başkanı ve gözetmenlerce de imzalanır.
Yazılı sınavın değerlendirilmesi
MADDE 16 – (1)
Kurul, sınav kağıtlarını değerlendirmek üzere üye tam
sayısı ile toplanır. Cevap kağıtlarının bulunduğu
kapalı zarf açılır. Cevap kağıtları
numaralandırılarak, bu numaralandırmaya ilişkin bir liste oluşturulur. Her
adaya Kurul üyelerince ayrı ayrı yüz puan üzerinden not verilir. Son
değerlendirme notu, her bir aday için Kurulca verilen notların aritmetik
ortalaması alınarak belirlenir. Son değerlendirme notları, cevap kâğıtlarının
numaralarına ilişkin listeye işlenir. Adayların ad ve soyadları, değerlendirme
notlarının listeye işlenmesinden sonra, Sınav Kurulunca cevap kâğıtlarının ad
yazılı kısımları açılmak suretiyle listedeki ilgili alanlara geçirilir.
(2) Yazılı Sınav geçer notu en az
yetmiş olup,
a) 14 üncü maddenin üçüncü
fıkrasının birinci bendinde yer alan gruptaki adayların yazılı sınavda başarılı
sayılabilmeleri için, aynı maddenin aynı fıkrası ve aynı bendinin (1), (2) ve
(3) numaralı alt bentlerinde yer alan konular yüzde elli üzerinden; (4)
numaralı alt bendinde yer alan konu yüzde elli üzerinden,
b) 14 üncü maddenin üçüncü
fıkrasının ikinci bendinde yer alan gruptaki adayların yazılı sınavda başarılı
sayılabilmeleri için, aynı maddenin aynı fıkrası ve aynı bendinin (1) ve (2)
numaralı alt bendinde yer alan konular yüzde yetmiş üzerinden; (3) numaralı alt
bendinde yer alan konu yüzde otuz üzerinden,
hesaplanır.
(3) Başarı sıralamasına göre
oluşturulan liste, sınav bitimini takip eden on iş günü içinde Başkanın onayına
sunulur. Liste Başkanlık binasında asılmak ve Bakanlığın veya Başkanlığın
internet sitesinde yayımlanmak suretiyle duyurulur. İlgililer, duyuru
tarihinden itibaren beş iş günü içerisinde sınav sonuçlarına itiraz edebilir.
Yapılan itirazlar sınav kurulunca otuz gün içinde sonuçlandırılır. Sınav
sonucu, sözlü sınava girecek tüm adaylara yazılı olarak bildirilir. Yazılı
sınavı kazanamayanlar sözlü sınava alınmazlar.
(4) Yazılı sınavda başarılı
olanlar arasından, en yüksek puandan başlanarak giriş sınavı duyurusunda
belirtilen kadronun dört katı kadar aday sözlü sınava çağrılır. Çağrılacak olan
son sıradaki aday ile eşit puana sahip adayların tamamı da sözlü sınava
çağrılır.
(5) Yazılı sınavda 70 ve üzeri
puan almış olmak asıl ve yedek listedeki sıralamaya giremeyen adaylar için
müktesep hak teşkil etmez.
Yazılı sınav sonuçlarının duyurulması
MADDE 17 – (1)
Yazılı sınav sonuçları, Başkanlık internet sayfasında duyurulur.
(2) Sözlü sınava girmeye hak
kazananlar, sözlü sınav tarihinden en az on beş gün önce sınavın yapılacağı
yer, gün ve saat yazılı veya elektronik olarak bildirilmek suretiyle sınava
çağrılırlar.
Sözlü sınavın yapılması ve değerlendirilmesi
MADDE 18 – (1) Sözlü
sınav 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun Ek 41 inci maddesinin üçüncü ve
dördüncü fıkralarına göre yapılır.
(2) Buna göre sözlü sınav
adayların;
a) Sınav konularına ilişkin bilgi
düzeyi,
b) Bir konuyu kavrayıp özetleme,
ifade yeteneği ve muhakeme gücü,
c) Liyakati, temsil kabiliyeti,
davranış ve tepkilerinin mesleğe uygunluğu,
ç) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve
inandırıcılığı,
d) Genel yetenek ve genel
kültürü,
e) Bilimsel ve teknolojik
gelişmelere açıklığı
yönlerinden değerlendirilerek, ayrı ayrı
puan verilmek suretiyle gerçekleştirilir.
(3) Adaylar, kurul tarafından
ikinci fıkranın (a) bendi için elli puan, (b) ila (e) bentlerinde yazılı
özelliklerin her biri için onar puan üzerinden değerlendirilir ve verilen
puanlar ayrı ayrı tutanağa geçirilir. Bunun dışında sözlü sınav ile ilgili
herhangi bir kayıt sistemi kullanılmaz. Sözlü sınavda başarılı sayılmak için,
kurul başkan ve üyelerinin yüz tam puan üzerinden verdikleri puanların
aritmetik ortalamasının en az yetmiş olması şarttır.
Giriş sınavı başarı puanının ve başarı sıralamasının tespit
edilmesi
MADDE 19 – (1) Giriş
sınavı başarı puanı; yazılı ve sözlü sınav puanlarının aritmetik ortalamasından
oluşur.
(2) Giriş sınavı sonuçları,
komisyonca, puanı en yüksek adaydan başlamak suretiyle başarı derecesine göre
sıraya konulup, atama yapılacak kadro sayısı kadar aday asıl, sınav duyurusunda
belirtilen uzman yardımcısı kadro sayısının yarısı kadar aday ise yedek olarak
tespit edilerek bir liste halinde tutanağa bağlanır.
(3) İhtiyaç duyulan öğrenim
dallarına göre ayrı ayrı kontenjan belirlenmiş ise bu belirleme göz önünde
bulundurulmak suretiyle asıl ve yedek listeler oluşturulur.
(4) Asıl ve yedek listelerde
sıralama yapılırken, adayların giriş sınavı puanının eşit olması halinde,
yazılı puanı yüksek olan adaya; yazılı puanların da eşit olması halinde, KPSS
puanı yüksek olan adaya öncelik tanınır.
(5) Başarı sırasına göre alınacak
yedek listede yer alan adayların hakları ilan tarihini takip eden altı ay
süreyle geçerli olup, daha sonraki sınavlar için müktesep hak veya herhangi bir
öncelik hakkı teşkil etmez.
(6) Giriş sınavından 70 ve
üzerinde puan almış olmak asıl ve yedek listedeki sıralamaya giremeyen adaylar
için müktesep hak teşkil etmez.
(7) Sınavda başarılı olanların
sayısı ilan edilen kadro sayısından daha az ise sadece başarılı olanlar sınavı
kazanmış kabul edilir.
Sınav sonucunun duyurulması ve itiraz
MADDE 20 – (1) Giriş
sınavı sonuçları Başkanlığın internet sayfasında duyurulur. Ayrıca asıl ve
yedek listelerde yer alan adaylara sınav sonucu yazılı olarak bildirilir.
(2) Sınav sonuçlarının
duyurulmasından itibaren beş işgünü içinde yazılı olarak Komisyona itiraz
edilebilir. İtirazlar, Sınav Kurulunca en fazla on gün içinde incelenerek
karara bağlanır. İtiraz sonucu adaya yazılı olarak bildirilir.
(3) Giriş sınavı neticesinde
sınavı kazanıp uzman yardımcısı kadrolarına atananların sınavla ilgili
belgeleri özlük dosyalarında saklanır. Atanamayanların başvuru belgeleri giriş
sınavını sonuçlarının ilanını izleyen altı ay içinde talepleri halinde
ilgililere iade edilir.
Uzman yardımcılarının atanması
MADDE 21 – (1) Giriş sınavını kazananlar bildirim tarihinden itibaren;
a) Adli sicil kaydına dair yazılı
beyanı,
b) Sağlık açısından görevini
devamlı yapmasına engel bir durumu olmadığına ilişkin yazılı beyanı,
c) Erkek adaylar için askerlikle
ilişiği olmadığına dair yazılı beyanı,
ç) Mal bildirimi,
d) 4 adet renkli vesikalık
fotoğraf
ile birlikte yazılı olarak
yapacakları başvuru üzerine durumlarına uygun uzman yardımcısı kadrolarına
atamaları yapılır.
(2) Atama işlemlerinin yapılması
için kendilerine bildirilen süre içerisinde geçerli bir mazereti olmadığı hâlde
müracaat etmeyenlerin atama işlemleri yapılmaz.
(3) Giriş sınavını kazananlardan
başvuru belgelerinde gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenlerin
sınavları geçersiz sayılır ve atamaları yapılmaz. Atamaları yapılmış olsa dahi
iptal edilir. Bu kişiler hiçbir hak talep edemezler ve haklarında, Cumhuriyet
Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Uzman Yardımcılarının Yetiştirilmesi,
Yeterlik Sınavı ve Uzmanlığa Atama
Uzman yardımcılarının eğitimi ve yetiştirilmesi
MADDE 22 – (1) Uzman
Yardımcılığı süresi fiilen en az üç yıldır.
(2) Uzman yardımcıları, 21/2/1983 tarihli ve 83/6061 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararıyla yürürlüğe konulan Aday Memurların Yetiştirilmelerine İlişkin Genel
Yönetmelik hükümleri çerçevesinde eğitim ve staja tabi tutulurlar.
(3) İnsan Kaynakları ve Destek
Hizmetleri Daire Başkanlığınca diğer birimlerin görüşleri de alınmak suretiyle
uzman yardımcıları için üç yıllık bir süreyi kapsayacak şekilde çalışma ve
yetiştirme planı hazırlanır ve Başkan tarafından onaylanır.
(4) Çalışma ve yetiştirme planı;
a) Kurumun görev alanı ile ilgili
inceleme ve araştırma yapılmasını,
b) Yazışma, rapor yazma,
inceleme, araştırma ve denetim teknikleri, stratejik yönetim anlayışı
konularında gerekli bilgi ve yeteneğin kazandırılmasını,
c) Bilimsel çalışma ve araştırma
alışkanlığının kazandırılmasını,
ç) Yabancı dil bilgisinin
geliştirilmesini,
d) Başkanlığın çalışma alanı ile
ilgili olarak yurtiçi ve yurtdışında konferans, seminer ve eğitim programlarına
katılım yoluyla eğitim tecrübesi kazandırılmasını,
e) Meslekî bilgi ve becerilerin
edinilmesini, bunun için gerektiğinde Başkanlığın hizmet birimlerinde staj
amaçlı rotasyona tabi tutulabilmelerini,
f) Uzman yardımcılarına,
görevlerinde uzmanlaşabilmeleri için gerekli tanım, kavram, yöntem ve
uygulamalara ilişkin asgari temel bilgilerin ve kurumsal kültürün
kazandırılmasını,
sağlamaya yönelik çalışmaları içerir.
(5) Görev yapılan hizmet birimlerinin
daire başkanları, uzman yardımcılarının çalışmaları ve genel davranışları
hakkındaki görüşlerine de yer verdikleri Başkanlıkça hazırlanan Uzman
Yardımcısı Değerlendirme Formunu, staj sürecinin bitimini takip eden otuz gün
içinde düzenleyerek, İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Daire Başkanlığına
gönderirler.
Çalışma düzeni
MADDE 23 – (1) Uzman
yardımcıları, bağlı oldukları daire başkanınca belirlenen uzmanlarla birlikte
ve onların gözetiminde çalışırlar.
Tez konusunun belirlenmesi
MADDE 24 – (1) Uzman
yardımcıları; aylıksız izin, toplamı üç ayı aşan hastalık ve refakat izinleri
hariç olmak üzere, iki yıllık hizmet süresinin bitiminden önceki bir ay
içerisinde Başkanlığın görev alanı ile ilgili konularda bir tez konusu seçerek
birim amirleri aracılığıyla İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Daire
Başkanlığına gönderirler. Tez konuları İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri
Daire Başkanlığı tarafından incelenerek Başkanlıktan alınacak onay ile
kesinleşir.
(2) Tez konusunun Başkanlık
tarafından uygun bulunmaması halinde uzman yardımcısı, tebliğ tarihinden
itibaren en geç onbeş gün içerisinde birim amirinin
önerileri doğrultusunda yeni bir tez konusu belirler. Belirlenen tez konusu
aynı usulle onaya sunulur. Tez konusunun ikinci kez uygun görülmemesi halinde
onay mercii tarafından yeni bir tez konusu re’sen
belirlenir.
(3) Belirlenen tez konusu, uzman
yardımcısının talebi ve bağlı bulunduğu birim amirinin onayı ile bir defaya
mahsus olmak üzere değiştirilebilir.
(4) Tez konusu uygun bulunan
adayın, tezinde yeterli ilerlemeyi sağlayamaması ve konusunu değiştirmeyi
istemesi durumunda tez danışmanının onayı, değiştirme isteğinin gerekçesi ile
yeni tez konusunu belirten dilekçesi üzerine tez konusunun kesinleşmesinden
itibaren en geç üç ay içerisinde tez konusu Başkanlıkça değiştirilebilir.
(5) Kesinleşen tez konusu ilgili
uzman yardımcısına ve çalıştığı birime tebliğ edilir.
(6) Tez konusunun kesinleşip
ilgiliye tebliğinden itibaren on beş gün içinde kurum içinden ilgili tez
konusunda uzman bir personel tez danışmanı olarak Başkanlıkça görevlendirilerek
ilgililere tebliğ edilir. Gerektiğinde, kamu kurum ve kuruluşları ile
yükseköğretim kurumlarından Başkanlıkça uygun görülecek kişiler tez danışmanı
olarak görevlendirilebilir.
(7) Tez danışmanının Başkanın
onayı ile görevinden çekilmesi durumunda, yeni bir tez danışmanı belirlenir.
Uzmanlık tezinin hazırlanması
MADDE 25 – (1) Uzman
yardımcıları tez danışmanlarının belirlendiği tarihten itibaren en geç iki ay
içinde tez danışmanı rehberliğinde bir tez önerisi hazırlarlar.
(2) Uzmanlık tezi, tez konusunun
kesinleşmesini takip eden tarihten itibaren en geç bir yıl içerisinde
hazırlanır. Tezde İngilizce ve Türkçe hazırlanacak, ikişer sayfayı geçmeyecek
özet bölümün de bulunması şarttır.
(3) Uzmanlık tezleri, tez
danışmanının danışmanlığında bilimsel esaslara uygun olarak hazırlanır.
(4) Uzman yardımcısının
hazırlayacağı tezin kendi görüş ve değerlendirmelerini içermesi ve bilimsel
çalışma etiğine uygun olması gerekir. Tezin daha önce yüksek lisans, doktora
tezi veya başka bir amaçla benzer tarzda hazırlanmamış ve kullanılmamış olması
esastır. Aksi durumun tespiti halinde tez geçersiz sayılır ve ilgililer
hakkında disiplin işlemleri uygulanır.
(5) Hazırlanacak tezlerin şekil
unsurları ile ilgili usul ve esaslar yönerge ile belirlenir.
Uzmanlık tezinin teslimi
MADDE 26 – (1) Uzman
yardımcıları hazırladıkları tezleri tez danışmanına tutanakla teslim eder, tez
danışmanı on gün içinde tez ile ilgili raporunu hazırlar, ilgili birim
tarafından tezler danışmanca hazırlanan raporlarla birlikte yedi nüsha olarak
İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Daire Başkanlığına teslim edilir.
Tez savunması
MADDE 27 – (1)
Teslim edilen tezler, İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Daire Başkanlığı tarafından
bir hafta içinde 30 uncu maddedeki esaslara göre oluşturulacak Yeterlik Sınav
Komisyonuna gönderilir. Komisyon, tez jürisi olarak uzman yardımcısının tezini
değerlendirir.
(2) Komisyon, her bir adayın tez
savunmalarını alır ve tez danışmanı raporu ile birlikte değerlendirir. Tezin
yeterli veya yetersiz olduğuna oy çokluğu ile karar verilir. Yetersiz bulunan
tezler için gerekçenin gösterilmesi zorunludur. Yeterli bulunup şekil yönünden
düzeltilmesi istenen tezler, ilgili uzman yardımcıları tarafından bir ay içinde
düzeltilir.
(3) Tezin başarısız bulunması
veya süresi içinde tezin sunulmaması halinde, Komisyon tarafından tezde tespit
edilen eksiklikler yazılı olarak bildirilir ve uzman yardımcısına tezini
düzeltmesi veya yeni bir tez hazırlaması ya da tezini sunması için altı ayı
aşmamak üzere ek süre verilir.
Yeterlik sınavı ve değerlendirme
MADDE 28 – (1)
Yeterlik sınavı yazılı sınavdan oluşur. Yeterlik sınavıyla, uzman
yardımcılarının görev ve yetki alanlarını ilgilendiren mevzuat ve uygulamaları ile
mesleğin gerektirdiği bilgi ve nitelikleri kazanıp kazanmadıkları ölçülür ve
Yeterlik Sınav Komisyonu tarafından yapılır.
(2) Yeterlik sınav tarihi,
konuları ve yapılış şekli Başkanlıkça belirlenerek, sınav tarihinden en az iki
ay önce uzman yardımcılarına yazılı olarak bildirilir.
(3) Sınavda yüz tam puan
üzerinden en az yetmiş puan alanlar başarılı sayılır.
(4) Yeterlik sınavı sonucunda
başarılı olanlar, en yüksek puandan başlanmak suretiyle başarı puanına göre
sıralanarak bu hususta hazırlanan isim listesi İnsan Kaynakları ve Destek
Hizmetleri Daire Başkanlığına gönderilir.
(5) Yeterlik sınavında başarılı
olamayanlar veya sınava girmeye hak kazandığı hâlde geçerli mazereti olmaksızın
sınav hakkını kullanmayanlara, bir yıl içinde ikinci bir hak daha verilir.
(6) Sınav sonucuna itirazlar,
sonuçların ilan edildiği tarihten itibaren beş işgünü içerisinde, yapılır.
İtirazlar, komisyona ulaştığı tarihten itibaren en geç onbeş
gün içerisinde incelenerek sonuçlandırılır ve neticesi ilgiliye yazılı olarak
bildirilir.
Yeterlik sınavına girme koşulları
MADDE 29 – (1)
Yeterlik sınavına girebilmek için aşağıdaki şartlar aranır:
a) Uzman yardımcısı kadrosunda,
adaylıkta geçen süreler dâhil ve aylıksız izin ile toplamı üç ayı aşan hastalık
ve refakat izinleri hariç olmak üzere, en az üç yıl fiilen çalışmış olmak.
b) Hazırladıkları uzmanlık
tezinin tez komisyonu tarafından başarılı bulunması.
Yeterlik sınav komisyonu
MADDE 30 – (1)
Yeterlik Sınav Komisyonu, Başkanın veya görevlendireceği bir daire başkanının
başkanlığında; daire başkanları ve bölge müdürlerinden, Başkanlıkça seçilen
altı üye olmak üzere toplam yedi kişiden teşekkül eder. Ayrıca, Kurum içinden
üç yedek üye aynı usulle tespit edilir. Asıl üyelerin herhangi bir nedenle
Komisyona katılamamaları halinde yedek üyeler tespit sırasına göre Komisyona
katılırlar.
(2) Komisyonun başkan ve üyeleri
kendilerinin, eşlerinin, üçüncü derece dahil olmak
üzere bu dereceye kadar kan ve ikinci derece dahil olmak üzere bu dereceye
kadar kayın hısımlarının katıldığı sınavda görev alamazlar.
(3) Komisyon üye tam sayısı ile
toplanır, kararlar oy çokluğu ile alınır, çekimser oy kullanılamaz ve olumsuz
oylar gerekçelendirilir.
Uzman kadrosuna atama
MADDE 31 – (1) Uzman
yardımcısının uzman kadrosuna atanabilmesi için;
a) Aylıksız izin, toplamı üç ayı
aşan hastalık ve refakat izni nedeniyle görevden ayrı kalınan süreler hesaba
katılmaksızın en az üç yıl fiilen çalışmış olması,
b) Başkanlığın çalışma konuları
ile ilgili hazırladığı uzmanlık tezinin kabul edilmesi,
c) Yeterlik sınavında başarılı
olması,
ç) KPDS’den asgari (C) düzeyinde
veya dil yeterliği bakımından buna denk kabul edilen ve uluslar
arası geçerliliği bulunan başka bir belgenin yeterlik sınav tarihinden
itibaren en geç iki yıl içerisinde ibraz edilmesi
şartları aranır.
(2) Birinci fıkrada belirtilen
şartları taşıyan uzman yardımcısı, münhal kadro durumuna göre uzman olarak
atanır.
Başarısızlık hali
MADDE 32 – (1)
Verilen ek süre içinde tezlerini sunmayan veya ikinci defa hazırladıkları
tezleri de kabul edilmeyenler, ikinci sınavda da başarı gösteremeyen veya sınav
hakkını kullanmayanlar uzman yardımcısı unvanını kaybederler ve Başkanlıkta
durumlarına uygun memur unvanlı kadrolara atanırlar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Uzman ve Uzman Yardımcılarının Görev ve Sorumlulukları
Uzman yardımcılarının görevleri
MADDE 33 – (1) Uzman
Yardımcıları;
a) Görevlendirildikleri dairenin
günlük, kısa ve uzun vadeli işlerine katkıda bulunmak,
b) Uzmanlarca yapılacak
araştırma, inceleme ve diğer çalışmalar için gerekli dokümanları toplamak, ön
hazırlıkları ve gerektiğinde tek başına araştırma ve inceleme çalışmaları
yapmak,
c) Mesleki bilgilerinin
geliştirilmesinde yararlı olacağı daire başkanlıklarınca belirlenen yayınları
takip ederek, okudukları yayınların isimleri ile özet ve eleştirilerini
kapsayan bir raporu üç ayda bir bağlı olduğu daire başkanına vermek,
ç) Uzmanlar ile birlikte ulusal
veya uluslar arası bilimsel konferans, sempozyum ve
benzeri etkinliklere katılmak ve düzenlemek,
d) Eğitim ve yetiştirme
programlarına katılmak,
e) İlgili Daire Başkanlarınca
veya Uzmanlarca verilecek benzeri nitelikteki diğer görevleri yerine getirmek,
ile yükümlüdürler.
Uzmanların görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 34 – (1)
Uzmanlar,
a) 6093 Sayılı Türkiye Yazma
Eserler Kurumu Başkanlığı Teşkilat Kanunu ile Kuruma verilmiş olan görevlerin
yerine getirilmesine ve başarıyla sonuçlandırılmasına yönelik uzmanlık
gerektiren tüm iş ve işlemleri yapmak ve yapılmasını gözetlemekle,
b) Başkanlıkça veya ilgili daire
başkanlığınca verilecek diğer görevleri yapmak ve uzman yardımcılarını
yetiştirmekle,
c) Kendilerine verilen benzeri
nitelikteki diğer görevleri zamanında ve mevzuata uygun olarak yerine
getirmekle,
sorumludurlar.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Eğitim
MADDE 35 – (1) Uzman
ve uzman yardımcıları uygun görülecek zamanlarda eğitim programlarına alınır.
(2) Eğitimler Başkanlık
çalışanları tarafından verilebileceği gibi ihtiyaç duyulması halinde diğer kamu
görevlilerinden de faydalanılabilir. Eğitimler, Başkanlıkça gerek görülmesi
halinde gerçek veya tüzel kişilerden hizmet satın alınması yoluyla da
yaptırılabilir.
(3) Uzmanlar mesleki kıdemleri
dikkate alınarak, İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Daire Başkanlığı
tarafından tespit edilecek programlar çerçevesinde staj veya araştırma yapmak,
mesleki bilgi ve görgülerini artırmak veya yurtdışındaki üniversitelerden kabul
belgesi almaları şartı ile lisansüstü çalışma yapmak üzere; 657 sayılı Devlet
Memurları Kanunu ve 21/1/1974 tarihli ve 7/7756 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Yetiştirilmek Amacıyla Yurt Dışına
Gönderilecek Devlet Memurları Hakkında Yönetmelik hükümleri çerçevesinde
yurtdışına gönderilebilirler.
Mesleki kıdem
MADDE 36 – (1)
Uzmanların çalışma, yetişme ve ilerlemelerinde kıdem esası uygulanır.
(2) Kıdem meslekte geçirilen
süredir. Geçici ayrılmalar bu süreye dahildir. Aynı
giriş veya aynı yeterlik sınavında başarı göstererek uzmanlığa atananlar
arasında kıdem sıralaması başarı sırasına göre belirlenir.
Uzmanlığa yeniden atanma
MADDE 37 – (1) Uzman
unvanını kazandıktan sonra herhangi bir sebeple Başkanlıktaki görevinden
ayrılmış olup da yeniden uzmanlığa atanmak isteyenler, boş kadro bulunmak ve
gereken şartları kaybetmemiş olmak kaydıyla, durumlarına uygun uzman
kadrolarına atanabilirler.
Yetki
MADDE 38 – (1)
Başkanlık, uzman ve uzman yardımcılarının bu Yönetmelikte yer alan konularla
ilgili olarak alt düzenleyici işlemleri yapmaya yetkilidir.
Hüküm bulunmayan hâller
MADDE 39 – (1) Bu
Yönetmelikte hüküm bulunmayan hâllerde, 6093 sayılı Türkiye Yazma Eserler
Kurumu Başkanlığı Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun, 657 sayılı Devlet
Memurları Kanunu ve 18/3/2002 tarihli ve 2002/3975
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Kamu Görevlerine İlk Defa
Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yönetmelik hükümleri
uygulanır.
Geçiş hükümleri
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) 6093 sayılı Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Kuruluş
ve Görevleri Hakkında Kanunun 8 inci maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen
fakülte veya yüksekokullardan veya bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulunca
onaylanmış yurt dışındaki yüksek öğrenim kurumlarından
mezun olmak şartıyla,
a) Kamu
kurum ve kuruluşlarında halen çalışmakta olanlardan, mesleğe yarışma sınavı ile
giren ve belirli süreli meslek içi eğitimden sonra özel bir yeterlilik sınavı
sonucunda uzman kadrolarına atanmış ve 6093 Sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren en geç altı ay içinde başvuranlardan Bakanlıkça yazılı ve
sözlü sınav şeklinde yapılacak Osmanlı Türkçesi sınavının her bir aşamasından
100 üzerinden en az 70 puan alarak başarılı olanlar Kanunun Geçici 1 inci
maddesinin yedinci fıkrası kapsamında uzman kadrolarına,
b) Bakanlık bünyesinde 6093
sayılı Kanunun yürürlüğe girdiği tarih itibariyle en az üç yıl çalışmış olan
personelden, bir yıl içinde başvuranlardan Bakanlıkça yapılacak mesleki bilgiyi
içeren sınavda başarılı olanlar, Kanunun Geçici 1 inci maddesinin sekizinci
fıkrası kapsamında uzman yardımcısı kadrolarına,
c) Bakanlıkta Kültür ve Turizm
Uzmanları arasından bir yıl içerisinde başvuranlar, Kurulca mülakata çağrılarak
değerlendirilir; başarılı sayılanlar Kanunun Geçici 1 inci maddesinin sekizinci
fıkrası kapsamında uzman kadrolarına,
naklen atanırlar.
(2) Bu maddenin birinci
fıkrasının (a) bendine göre Başkanlık kadrolarına naklen atanacak olanların
sayısı, uzman kadro sayısının yüzde yirmisini; (b) ve (c) bentlerine göre
atanacak olanların sayısı ise, uzman ve uzman yardımcısı kadro sayılarının
yüzde kırkını geçemez.
(3) Bu maddenin birinci
fıkrasının (a), (b) ve (c) bentlerine göre yapılacak olan başvurular, bu
yönetmeliğin 10 uncu maddesinde tanımlanan Komisyonca değerlendirilir.
(4) Bu maddenin birinci
fıkrasının (a), (b) ve (c) bentlerinde belirtilen; sınav ve mülakatlar Bakanlık
onayı ile, bu Yönetmeliğin 12 nci
maddesinde tanımlanan Kurulca yapılır.
(5) Bu maddenin birinci
fıkrasının (a), (b) ve (c) bentlerine göre mülakatta adayların
değerlendirilmesi bu Yönetmeliğin 18 inci maddesi esaslarına göre
gerçekleştirilir.
(6) Sınavda başarılı olanların
atamaları yapılır.
(7) Bakanlık bünyesinde Kültür ve
Turizm Uzman Yardımcısı kadrolarında çalışmakta olup, sınava girme koşullarını
taşıyan ve uzman yardımcılığı giriş sınavında başarılı olanların atamaları
yapıldıktan sonra Bakanlıkta uzman yardımcılığında geçirmiş oldukları süreler,
Yazma Eser Uzman Yardımcılığında geçmiş sayılır ve 29 uncu maddenin birinci
fıkrasının (a) bendindeki sürenin hesabında dikkate alınır.
Yürürlük
MADDE 40 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 41 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Başkan yürütür.
|
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete’nin |
|
Tarihi |
Sayısı |
|
7/3/2012 |
28226 |
|
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin Yayımlandığı Resmî
Gazetelerin |
||
Tarihi |
Sayısı |
|
1.
|
27/11/2013 |
28834 |