TÜRK SİLAHLI KUVVETLERİ ÇEVRE DENETİMİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, çevrenin korunması için, askerî birlik, bölge, tesis,
işyeri ve tatbikatlarda faaliyet süresince çevre denetiminin usul ve
esaslarını; denetimi yapacak personelin, çevre yönetim kısmı ile çevre yönetim
işlem sorumlusunda aranacak şartlar ile görevlerini düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik; çevre denetimi ile ilgili iş ve işlemleri, askerî birlik, kurum ve
tesis komutan/amirlerinin yükümlülüklerini, çevre yönetim kısmının, çevre
yönetim işlem sorumlularının ve denetimle ilgili personelin görev ve
yetkilerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre
Kanununun 12 nci maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Arıtma tesisi: Her türlü
faaliyet sonucu oluşan katı, sıvı ve gaz halindeki atıkların ilgili mevzuatta
belirlenen standartları sağlayacak şekilde arıtıldığı tesisleri,
b) Askerî birlik: Kuruluşu,
teşkilat, personel ve malzeme kadrosu ile birleştirilmiş, bir komuta altına
konmuş, taktik ve idari bir bütün olan askerî toplulukları,
c) Askerî bölge: Birinci derece
askerî yasak bölgeler, nöbet yerleri, karakol, kışla, karargâhlar, askerî
kurumlar, yerleşme ve konaklama gibi amaçlarla kullanılan bina ve mahallerin
bulunduğu yerleri,
ç) Askerî işyeri: Türk Silahlı
Kuvvetlerince yurt güvenliği için gerekli faaliyetlerin yürütüldüğü
işyerlerini,
d) Askerî tesis: Askerî personel,
tesis veya malzemelerin bulunduğu yer, depo, kışla, bina gibi yerleri,
e) Atık: Herhangi bir faaliyet
sonucunda oluşan, çevreye atılan veya bırakılan herhangi bir maddeyi,
f) Atıksu
altyapı tesisleri: Evsel ve/veya endüstriyel atıksuları
toplayan kanalizasyon sistemi ile atıksuların
arıtıldığı ve alıcı ortama verilmesinin sağlandığı sistem ve tesislerin
tamamını,
g) Çevre: Canlıların yaşamları
boyunca ilişkilerini sürdürdükleri ve karşılıklı olarak etkileşim içinde
bulundukları biyolojik, fiziksel, sosyal, ekonomik ve kültürel ortamı,
ğ) Çevre denetim görevlisi: Çevre
ile ilgili denetim yapabilecek ve 8 inci maddedeki şartları sağlayan kişiyi,
h) Çevre denetimi: Askerî birlik,
bölge, tesis, işyeri ve tatbikatlarda yürütülen faaliyetlerin çevre mevzuatına
uygunluğunun, bu Yönetmelikte belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde kontrol
edilmesini, değerlendirilmesini ve rapor haline getirilmesini,
ı) Çevresel etki değerlendirmesi
(ÇED): Gerçekleştirilmesi planlanan projelerin çevreye olabilecek olumlu ve
olumsuz etkilerinin belirlenmesinde, olumsuz yöndeki etkilerin önlenmesi ya da
çevreye zarar vermeyecek ölçüde en aza indirilmesi için alınacak önlemlerin,
seçilen yer ile teknoloji alternatiflerinin belirlenerek değerlendirilmesinde
ve projelerin uygulanmasının izlenmesi ve kontrolünde sürdürülecek çalışmaları,
i) Çevre kirliliği: Çevrede
meydana gelen ve canlıların sağlığını, çevresel değerleri ve ekolojik
dengeyi bozabilecek her türlü olumsuz etkiyi,
j) Çevre korunması: Çevresel
değerlerin ve ekolojik dengenin tahribini, bozulmasını
ve yok olmasını önlemeye, mevcut bozulmaları gidermeye, çevreyi iyileştirmeye,
çevre kirliliğini önlemeye yönelik çalışmaların bütününü,
k) Çevre yönetim kısmı/çevre
yönetim işlem sorumlusu: Çevre denetimine tabi askerî birlik, bölge, tesis,
işyeri ve tatbikatların çevre mevzuatına uygunluğunu, alınan tedbirlerin etkili
olarak uygulanıp uygulanmadığını değerlendiren, tesis içi yıllık denetim
programları düzenleyen kısmı veya çevre yönetim işlem sorumlusunu,
l) Çevre yönetim sistemi (ÇYS):
Planlı ve koordineli yönetim faaliyetleri çalışma prosedürleri,
dokümantasyon ve kayıt muhafaza sistemi olan sorumlulukları, yetkileri ve
kaynakları belirlenmiş kurumsal bir yapı tarafından uygulanan ve amacı, çevre
kalitesini koruyan ve/veya arttıran işlem ve faaliyetleri hayata geçirmenin
yanında olumsuz çevresel etkileri ortadan kaldıran bir sistemi,
m) Denetim planı: Denetimi
yapılacak birlik ve kurumların önceliklerini ve hedeflerini belirleyen
dokümanı,
n) Dış denetim: Genelkurmay
Başkanlığı, Millî Savunma Bakanlığı, kuvvet komutanlıkları, Jandarma Genel
Komutanlığı ile Sahil Güvenlik Komutanlığının Denetleme ve Değerlendirme
Başkanlıklarınca gerçekleştirilen çevre denetimini,
o) İç denetim: Askerî birlik,
bölge, tesis, işyeri ve tatbikatların çevre mevzuatına uygunluğunun, alınan
tedbirlerin etkili olarak uygulanıp uygulanmadığının çevre yönetim kısmı/çevre
yönetim işlem sorumlusu aracılığı ile değerlendirilmesi ve rapor haline
getirilmesini,
ö) Katı atık: Üreticisi
tarafından atılmak istenen ve toplumun huzuru ile özellikle çevrenin korunması
bakımından, düzenli bir şekilde bertaraf edilmesi gereken katı atık maddeleri,
p) Tehlikeli atık: Fiziksel,
kimyasal ve/veya biyolojik yönden olumsuz etki yaparak ekolojik
denge ile insan ve diğer canlıların doğal yapılarının bozulmasına neden
olan atıklar ve bu atıklarla kirlenmiş maddeleri,
r) Tehlikeli kimyasallar:
Fiziksel, kimyasal ve/veya biyolojik yönden olumsuz etki yaparak ekolojik denge ile insan ve diğer canlıların doğal
yapılarının bozulmasına neden olan her türlü kimyasal madde ve ürünleri,
s) Türk Silahlı Kuvvetleri:
Genelkurmay Başkanlığı, kuvvet komutanlıkları ile Jandarma Genel Komutanlığı ve
Sahil Güvenlik Komutanlığını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Denetime Tabi Askerî Birimler, Faaliyetler ve Yükümlülükler
Denetime tabi askerî birimler/faaliyetler
MADDE 5 – (1) Türk
Silahlı Kuvvetlerinin bütün birlik, kurum, karargah, tesis, bölge ve işyeri
faaliyetleri ile tatbikatlar dahil her türlü askerî
maksatlı faaliyetler, çevre mevzuatı hükümleri doğrultusunda çevre denetimine
tabidir.
Denetime tabi askerî birimlerin yükümlülükleri
MADDE 6 – (1)
Denetime tabi askerî birimler; çevre mevzuatı ile usul ve esasları belirlenen;
a) Askerî tesis ve işyerlerinin
faaliyetlerinden kaynaklanabilecek su kirliliğinin kontrolünü ve önlenmesine
ilişkin hususları,
b) Atıksu
arıtma tesislerinin işletilmesi ve işletilmesi sonucu ortaya çıkan atıklara
ilişkin hususları,
c) Isınmadan kaynaklanabilecek
hava kirliliğinin kontrolünü,
ç) Yağmur suyu hatlarının
kontrolünü,
d) Deniz sahilinde bulunan
tesislerde toplanan deniz suyu ve sedimentine ait
çevresel verilerin, bir merkezde toplanması ve uzun döneme ait zaman
serilerinin oluşturulması bakımından 30/5/1973 tarihli
1738 sayılı Seyir ve Hidrografi Hizmetleri Kanunu gereği, Seyir, Hidrografi ve
Oşinografi Dairesi Başkanlığına gönderilmesini,
e) Endüstri kaynaklı hava
kirliliğinin kontrolünü,
f) Askerî araç kaynaklı egzoz
gazı emisyonunun kontrolünü,
g) Askerî birlik, bölge, tesis,
işyeri ve tatbikatlardan kaynaklanabilecek katı atıkların, atık yağların ve
tehlikeli maddelerin ve tehlikeli kimyasal madde ve ürünlerin kontrolünü,
ğ) Askerî sağlık teşkillerinden
kaynaklanabilecek tıbbi atıkların kontrolünü,
h) Ambalaj ve ambalaj atıklarının
kontrolünü,
ı) Atık pil ve akümülatörlerin
kontrolünü,
i) Ömrünü tamamlamış lastiklerin
kontrolünü,
j) İnşaat ve benzeri
faaliyetlerden kaynaklanabilecek hafriyat toprağı, inşaat ve yıkıntı
atıklarının kontrolünü,
k) Askerî faaliyetlerden
kaynaklanabilecek toprak kirliliğinin kontrolünü,
l) Gemi atıklarının kontrolünü,
m) Faaliyetleri sonucu
oluşabilecek tehlikeli atıklar ve tehlikeli maddelerin kontrolünü,
n) Askerî birlik, bölge, tesis,
işyeri ve tatbikatlarda, Poliklorlu Bifeniller (PCB) ve Poliklorlu Terfeniller (PCT) ile PCB içeren ekipman
kullanımının kontrolünü,
o) Askerî araçlarda kullanılan
benzin ve motorin kalitesi ile ilgili hususları,
ö) Askerî faaliyetlerden
kaynaklanabilecek gürültünün kontrolünü,
p) Askerî tesislerde mevcut yüzme
suyunun kalitesine ilişkin hususları,
r) Askerî faaliyetler öncesinde
yapılması gerekli çevresel etkilerin kontrolünü,
s) Ozon tabakasını incelten
maddelerin kullanımının sınırlandırılması ve kontrolünü,
ş) Askerî birlik ve kurumlarda
bulunan bilgisayar monitörü ve televizyon gibi elektronik cihaz hurdalarının
kontrolünü,
t) Türk Silahlı Kuvvetleri
bünyesinde yürütülen ağaçlandırma faaliyetlerini,
yerine getirmekle yükümlüdür.
Görev ve sorumluluklar
MADDE 7 – (1) Çevrenin
geliştirilmesi, çevre sağlığının korunması ve çevre kirliliğinin en aza
indirilmesi için denetime tabi askerî birlik, kurum, tesis, işyeri ve
faaliyetlerde aşağıda belirtilen hususlar uygulanır.
a) Mevcut teşkilat yapılarına
uygun olarak en az üç kişiden oluşan çevre yönetim kısmı oluşturularak ve/veya
çevre yönetim işlem sorumlusu belirlenerek Çevre Yönetim Sistemi oluşturulur ve
sürekliliği sağlanır.
b) Çevre ve Orman Bakanlığı
tarafından yetkilendirilmiş özel veya kamuya ait laboratuvarlarda ilgili
mevzuat kapsamında gerekli ölçüm ve analizlerin yaptırılması sağlanır.
Sonuçların negatif çıkması durumunda gerekli tedbirler alınır/aldırılır.
c) Çevre mevzuatı kapsamında
istenilen bilgi ve belgeler öngörülen sürede eksiksiz olarak sağlanır ve
istendiğinde çevre denetim görevlisine ibraz edilir.
ç) Çevre yönetim işlem sorumlusu
ve denetim görevlilerinin belirleyeceği eğitim planı ve programı doğrultusunda;
personele çevre bilincinin kazandırılmasına yönelik yıllık eğitim/konferanslar
planlanır ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarıyla koordine edilerek eğitim
verilmesi sağlanır. Ayrıca askerî okullar ile sınıf okullarında çevre sağlığı
ve çevrenin korunması bilincinin oluşturulması konularında eğitimler, konferanslar
ve etkinlikler düzenlenir.
d) Yıllık iç denetim programları
düzenlenerek, çevre yönetim kısmı/çevre yönetim işlem sorumlusu aracılığı ile
yılda en az bir defa denetim yapılması sağlanır. İç denetim ve analiz sonuçları
dosyalanarak beş yıl muhafaza edilir.
e) Denetimlerde tespit edilen
eksiklerin giderilmesi konusunda gerekli tedbirler alınır/aldırılır.
f) Çevre yönetim planları
oluşturulur ve uygulanması sağlanır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çevre Yönetim Kısmı ile Çevre Yönetim İşlem Sorumlusu ve Çevre
Denetim
Görevlilerinde Aranacak Şartlar, Görevleri ve Eğitimi
Çevre yönetim işlem sorumlusu ve çevre denetim görevlilerinde
aranacak şartlar
MADDE 8 – (1) Çevre
denetim görevlileri ve çevre yönetim işlem sorumlusu olarak görev yapacak
personelde;
a) Üniversitelerin çevre
mühendisliği, kimya mühendisliği, kimya veya biyoloji bölümlerinden mezun olan
ve/veya alanında lisansüstü eğitim yapanlara öncelik verilmek üzere fakülte
veya yüksek okul mezunu olmak,
b) Personelin atanmasını
müteakip; Genelkurmay Başkanlığı, Millî Savunma Bakanlığı ve İçişleri Bakanlığı
koordinatörlüğünde hazırlanan eğitim müfredatına uygun olarak Millî Savunma
Bakanlığı (Savunma Sanayi ve Teknoloji Eğitim Merkezi – SATEM Komutanlığı)
tarafından verilen çevre eğitiminde başarılı olarak belge almaya hak kazanmış
olmak,
şartları aranır.
Çevre denetim görevlileri ve çevre yönetim işlem sorumlusunun
eğitimi
MADDE 9 – (1) Çevre
yönetim işlem sorumlusu ve denetim görevlilerinin eğitim plan ve programı
Genelkurmay Başkanlığı, Millî Savunma Bakanlığı ve İçişleri Bakanlığı
tarafından koordineli olarak belirlenir. Bu kapsamda;
a) Çevre yönetim sistemi,
b) Çevre denetimi,
c) Ulusal ve uluslararası çevre
mevzuatı,
ç) Uygun görülen diğer çevre
konularına,
yer verilir.
(2) Bu konular çerçevesinde,
Millî Savunma Bakanlığınca (Savunma Sanayi ve Teknoloji Eğitim Merkezi – SATEM
Komutanlığı) yıllık eğitim programları belirlenerek uygulanmaları sağlanır.
(3) Eğitim alan personel
yapılacak değerlendirme sonucuna göre belgelendirilir.
(4) Denetim görevlileri ve
eğitici personelin çevre denetimi ve çevre mevzuatı konularında eğitimini
sağlamak amacıyla talep edildiğinde, Çevre ve Orman Bakanlığınca gerekli eğitim
desteği sağlanır.
(5) Birlik ve kurumlarda görevli
personelin çevre bilincinin geliştirilmesi amacıyla eğitim alan çevre görevlisi
tarafından eğitim planlaması yapılır ve gerçekleştirmesi sağlanır. İhtiyaç
duyulduğunda eğitim planlarına garnizondaki diğer kamu kurum ve kuruluşları ile
üniversitelerin ilgili bölümlerinden destek talep edilebilir.
Çevre yönetim kısmı ve çevre yönetim işlem sorumlusunun görevleri
MADDE 10 – (1) Çevre
yönetim kısmı ve çevre yönetim işlem sorumlusu aşağıdaki belirtilen görevleri
yerine getirir:
a) 15 inci maddede belirtilen
hususlara uygun olarak denetleme kontrol formu hazırlar.
b) Tesis veya faaliyeti düzenli
aralıklarla denetleme kontrol formu kapsamında kontrol ederek yükümlülüklerin
yürürlükteki çevre mevzuatına uygun olarak yerine getirilip getirilmediğini
tespit eder.
c) Sorumlusu olduğu tesis ve
faaliyetin yılda en az bir defa ilgili çevre mevzuatı hükümlerine göre iç
denetimini yapar ve denetleme raporunu hazırlar.
ç) Yaptığı denetimlerde tespit
edilen aksaklıkların giderilmesi için tesis ve faaliyet sorumlusuna önerilerde
bulunur ve aksaklığın giderilip giderilmediğinin takibini yapar.
d) Dış denetimlerde tesis veya
faaliyette hazır bulunur, istenen bilgi ve belgeleri sağlar.
Çevre denetim görevlilerinin görev ve sorumlulukları
MADDE 11 – (1) Çevre
denetim görevlileri aşağıdaki belirtilen görev ve sorumlulukları yerine
getirir:
a) Denetim öncesi denetim
ekibinin yaptığı koordinasyon çalışmalarına iştirak eder.
b) Denetlenecek birlik ve
kurumdaki tesis veya faaliyetin daha önce yapılan denetimi esnasında tespit
edilen aksaklıkları inceler ve değerlendirir.
c) Denetim esnasında ve
sonrasında denetim ekibiyle gerekli koordinasyonu sağlar.
ç) Denetleme esnasında, denetleme
kontrol formuna uygun olarak gerekli bilgileri toplar ve sonuçlarını
değerlendirir.
d) Denetim sonunda, denetleme
sonuç raporuna girmesi gereken hususları belirler ve denetleme amirine sunar.
e) Denetleme esnasında tespit
ettiği ve denetleme sonuç raporunda yer alan aksaklıkların giderilip
giderilmediği konusu ilgili birlik veya kurum ile görüşerek takibini yapar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çevre Yönetim Kısmı Oluşturma, Çevre Yönetim İşlem Sorumlusu ve
Çevre Denetim Görevlilerini Görevlendirme Esasları
Görevlendirme esasları
MADDE 12 – (1) Çevre
yönetim kısmı oluşturulması, çevre yönetim işlem sorumlusu ve çevre denetim
elemanlarının görevlendirilmesi ile ilgili olarak;
a) Kuvvet komutanlıkları ile
Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı karargâhlarında, tugay
ve eşidi birlikler ile daha üst seviyedeki birlik ve
kurumlarda, ikmal bakım merkez komutanlıkları, askerî fabrika komutanlıkları ve
bakım, onarım, tersane komutanlıklarında en az üç çevre yönetim işlem
sorumlusundan oluşan çevre yönetim kısmı oluşturulur.
b) Bağımsız alay, tabur, bölük ve
eşidi birlik ve kurumlarda ise çevre yönetim işlem
sorumlusu görevlendirilir.
c) Denetleme ve değerlendirme
başkanlıklarında çevre denetim elemanları görevlendirilir ve dış denetimler söz
konusu personel vasıtasıyla yerine getirilir.
ç) Asker hastanesi ve askerî
sağlık kuruluşlarından yatak kapasitesi yirmi ve üzerinde olanlarda çevre
yönetim kısmı kurulur.
(2) Oluşturulacak çevre yönetim
kısmı ve görevlendirilecek çevre yönetim işlem sorumluları ile çevre denetim
görevlilerinin kadrolu olması esastır. Ancak ihtiyaç ve kadro durumları göz
önünde bulundurularak, çevre yönetim kısmı oluşturulması veya çevre yönetim
işlem sorumlusu ile denetim görevlilerinin kadrolu kurulması veya ek görev
verilmek suretiyle oluşturulması konusu Kuvvet komutanlıkları ile Jandarma
Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığınca yapılacak düzenlemelerle
belirlenir ve uygulamaya konulur.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çevre Denetim Planı, Programı ve Çevre Denetim Usul ve Esasları
Denetim planı
MADDE 13 – (1)
Ülkenin çevre politikası ve stratejisi çerçevesinde askerî birlik, tesis ve
faaliyetlerin çevre denetimi konusundaki önceliklerini, genel amaç ve
hedeflerini belirlemek üzere çevre denetim birimleri tarafından; iç denetim
veya dış denetimi kapsayan denetim planı hazırlanır. Denetim planı
hazırlanırken, önceki denetim faaliyetlerinden elde edilen verilerden
yararlanılır.
(2) Hazırlanacak olan her çevre
denetimi planı asgari olarak;
a) Denetime tabi birlik, kurumun,
tesisin kapsadığı coğrafi alanı ve çevre denetimine ilişkin faaliyetlerini
tanımlamalı,
b) Belli bir süreyi kapsamalı,
c) Gerektiğinde değiştirilebilir
olmalı,
ç) Kapsanan sahaların ve kontrol
edilecek tesislerin türünü tanımlamalı,
d) Çevresel riskleri dikkate
alarak rutin çevre denetimleri için bir program belirlenmeli ve bu programlar,
farklı tür tesisler veya belirlenmiş tesisler için saha ziyaretlerinin
sıklığını içermeli,
e) Şikâyet, kaza, herhangi bir
aksaklık, izin verme amacı gibi durumlarda yapılan ve rutin olmayan denetimlerin
usulünü de,
içermelidir.
Yıllık denetim programı
MADDE 14 – (1)
Yıllık denetim programları dış denetimler için Genelkurmay Başkanlığı, Millî
Savunma Bakanlığı, kuvvet komutanlıkları, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil
Güvenlik Komutanlığınca hazırlanır ve uygulanır. İç denetimler için ilgili
birlik veya kurum tarafından, sorumluluğunda bulunan tüm askerî birlik, tesis
ve askerî bölgeler ile faaliyet ve tatbikatları kapsayacak şekilde hazırlanır.
Yıllık denetim programına alınan tesisler ve faaliyetlerin yılda en az bir defa
çevre denetimi yapılması sağlanır.
(2) Yılık denetim programına
alınan tesis ve faaliyetlerin denetimleri haberli yapılması durumunda, denetlemeden
en az bir hafta önceden yıllık denetim programına alındıkları bildirilir.
(3) Kaza, ihbar, şikâyet gibi
durumlarda veya ilgili birlik komutanı/kurum amirinin gerekli gördüğü hallerde
denetim programına bağlı kalınmaksızın denetim icra edilebilir.
Denetleme kontrol formu hazırlanması
MADDE 15 – (1)
Birlik/kurumların, konuş yerleri, konumu, tesis durumu ve faaliyetleri dikkate
alınarak 6 ncı maddede belirtilen hususları
kapsayacak şekilde çevre yönetim kısmı/çevre yönetim işlem sorumlusu/çevre
denetim görevlileri tarafından denetleme kontrol formu hazırlanır ve çevre
denetimlerinde bu formlar kullanılır.
(2) Birlik/kurumların teşkilat
yapılarında, konumunda, tesis durumunda veya faaliyetlerde bir değişiklik
olması halinde denetleme kontrol formlarında gerekli düzenlemeler yapılır ve
formların devamlı güncel olması sağlanır.
Denetim usul ve esasları
MADDE 16 – (1) Çevre
mevzuatına uyum sağlanması ve çevrenin korunması amacıyla, askerî birlik,
kurum, tesis ve işyerlerinin konuşlandığı bölgeler ile kullanılan tesisler,
icra edilen her türlü tatbikat ve faaliyetlerin denetimi, bu bölgelerden
sorumlu komutanlıklar bünyesinde oluşturulacak denetim kısımlarınca
gerçekleştirilir.
(2) İç denetim kapsamında;
a) İç denetimler, askerî birlik,
kurum, tesis veya işyerlerinin bağlı olduğu komutanlıkça, tatbikatların
icrasında ise tatbikattan sorumlu komutanlıkça görevlendirilecek çevre yönetim
işlem sorumlusu veya oluşturulacak çevre yönetim kısmı tarafından icra edilir.
b) Çevre yönetim görevlisi veya
çevre yönetim kısmı, hazırlanan yıllık denetleme programına ve 6 ncı maddede belirlenen hususlar kapsamında tesisi denetler
ve İç Denetim Raporunu hazırlar. Tesis içi denetim raporunda;
1) 6 ncı
maddede belirtilen denetlemeye tabi hususlara çevre mevzuatına uygun olarak
işlem yapılıp yapılmadığı,
2) Denetleme esnasında tespit
edilen eksik ve aksaklıkların neler olduğu,
3) Söz konusu eksik ve
aksaklıklara ilişkin alınması gereken tedbirler ve yapılması gereken işlemler
açıkça belirtilir.
c) Hazırlanan iç denetim
raporunun bir nüshası birliğin bağlı olduğu komutana sunulur, bir nüshası ise
yapılacak denetlemelerde kullanılmak üzere Denetleme ve Değerlendirme
Başkanlıklarına gönderilir. Denetleme ve Değerlendirme Başkanlıklarının yıl sonu yapacağı çevre denetimine ilişkin genel
değerlendirmede önemli bulunan hususlar, mevzuatta gerekli değişiklikleri
yapabilmek veya alınması gereken tedbirleri belirleyebilmek amacıyla geri
bildirim kapsamında Genelkurmay Başkanlığı ve Millî Savunma Bakanlığına
gönderilir.
(3) Dış denetim; Genelkurmay
Başkanlığı, Millî Savunma Bakanlığı, kuvvet komutanlıkları, Jandarma Genel
Komutanlığı ile Sahil Güvenlik Komutanlığının Denetleme ve Değerlendirme
Başkanlıklarınca gerçekleştirilir. Dış denetim kapsamında;
a) Kuvvet komutanlıkları ile
Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığının Denetleme ve
Değerlendirme Başkanlıklarınca icra edilen yıllık denetleme programına çevre
denetim konuları ve çevre yönetim işlem sorumlusu/çevre yönetim kısmı dahil edilerek birliklerin yıllık çevre denetimi yapılır.
b) Denetim sonucunda, denetim
esnasında tespit edilen eksiklikler, aksaklıklar, alınması gereken tedbirler,
örnek uygulamaları içeren denetim sonuç raporu hazırlanır ve yayımlanır.
c) Genelkurmay Başkanlığı, Millî
Savunma Bakanlığı, Kuvvet Komutanlıkları ile Jandarma Genel Komutanlığı ve
Sahil Güvenlik Komutanlığı kendi bünyelerinde Çevre Yönetim Denetleme Kısımları
oluşturarak, hazırlayacakları yıllık programlara uygun olarak kendilerine
doğrudan bağlı birlik ve kurumların çevre denetimini gerçekleştirir. Ayrıca
Genelkurmay Başkanlığınca, yapılacak planlamaya uygun olarak kuvvet
komutanlıklarına bağlı birlik ve kurumların çevre denetlemelerini de yapabilir.
(4) Kaza, ihbar, şikâyet gibi
durumlarda ve yıllık çevre denetleme planı dışında denetime gerek görüldüğü
hallerde, denetleme programına bağlı kalmaksızın Genelkurmay Başkanlığı, Millî
Savunma Bakanlığı, kuvvet komutanlıkları ile Jandarma Genel Komutanlığı ve
Sahil Güvenlik Komutanlığınca çevre denetimi yapılabilir. Bu denetlemelerde
gerek görülürse Çevre ve Orman Bakanlığı veya ilgili kamu kurum/kuruluşları ile
üniversitelerden uzman personel talep edilebilir.
(5) Yıllık icra edilen denetleme
esnasında her birliğin çevre denetimine ilişkin puanlama yapılır ve bu puanlama
sonucunda en başarılı birlik/kuruma, Çevre Yönetimi Başarı Ödülü verilir. Ödüle
ilişkin belge ve içeriği alt düzenleyici işlemlerle belirlenir.
(6) Atış ve tatbikatların
planlama ve icrasında;
a) Tatbikat arazisinin seçimi ve
kullanılması, geçici olarak açılacak tesislerin kullanılması, kullanılmış
mühimmat/patlayıcı maddelerin toplanması ve imhası ile tatbikat sonrası
arazinin rehabilitasyonu ve benzeri faaliyetler çevre
mevzuatına uygun olarak değerlendirilir.
b) Çevre denetimi; tatbikat
planlama makamınca görevlendirilecek çevre görevlisi/çevre kısmı tarafından,
çevre mevzuatına uygun olarak gerçekleştirilir ve raporlanır. İhtiyaç
duyulduğunda tatbikatların planlama ve icrasında, Çevre ve Orman Bakanlığı veya
ilgili kamu kurum/kuruluşları ile üniversitelerden görüş veya personel talep
edilebilir.
(7) Çevre denetimi sonunda ilgili
komutanlıkça gerekli düzeltici tedbirler alınır veya aldırılır.
Faaliyetlerin durdurulması
MADDE 17 – (1)
Denetlemeler esnasında veya herhangi bir sebeple yapılan tetkikler sonucunda
çevre mevzuatına uygun olmayan hususların tespit edilmesi durumunda, söz konusu
aksaklıkları düzeltmek amacıyla ilgili birlik/kuruma bir yılı aşmamak üzere süre
verilir. Verilen süre kapsamında aksaklık giderilmemiş ise tesisin faaliyetinin
belirli bir süre durdurulması konusunda ilgili kuvvet komutanlığı ile Jandarma
Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığına teklifte bulunulur.
(2) Tespit edilen aksaklıkların
çevre ve insan sağlığı yönünden tehlike yaratması durumunda süre verilmeksizin
faaliyetlerin durdurulması için hemen işlem başlatılır.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Uygulama esasları
MADDE 18 – (1) Bu
Yönetmeliğin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar;
a) Genelkurmay Başkanlığı
bağlıları ile kuvvet komutanlıkları için Genelkurmay Başkanlığınca,
b) Jandarma Genel Komutanlığı ile
Sahil Güvenlik Komutanlığı için Genelkurmay Başkanlığı ve İçişleri
Bakanlığınca,
c) Millî Savunma Bakanlığı
bağlıları için Millî Savunma Bakanlığınca,
hazırlanacak alt düzenleyici işlemlerle
belirlenir.
Olağanüstü durumlar ve özel hükümler
MADDE 19 – (1) Bir
kaza veya olağanüstü durumda muhtemel olumsuz çevresel etkileri kontrol altına
almak ve azaltmak üzere önceden hazırlanmış olan acil durum planları uygulanır.
Bu planlar önceden hazırlanır, tatbikatlarla geliştirilir ve koordine edilir.
Gerekli araç, teçhizat ve malzeme hazır bulundurulur.
Yürürlük
MADDE 20 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 21 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Genelkurmay Başkanı, Millî Savunma Bakanı, İçişleri
Bakanı ile Çevre ve Orman Bakanı birlikte yürütür.