KUM ÇAKIL VE BENZERİ
MADDELERİN ALINMASI, İŞLETİLMESİ VE KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve
Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, orman sayılan alanlar
dışındaki yerlerden, kum, çakıl ve benzeri maddelerin çevreye ve insan
sağlığına zarar vermeyecek şekilde alınması, işletilmesi ve kontrolü ile ilgili
esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; orman sayılan alanlar dışındaki,
ülkenin egemenlik alanlarındaki denizlerden, akarsu ve kuru dere yataklarından,
göl yataklarından ve tarım arazilerinden kum, çakıl ve benzeri maddelerin
alınması işletilmesi ve kontrolü ile ilgili esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik 9/8/1983
tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanunu’nun Ek–1 inci maddesinin birinci fıkrasının
(d) bendine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Akarsu: Devamlı su taşıyan doğal su
yataklarını,
b) Bakanlık: Çevre ve Orman Bakanlığını,
c) Çakıl: Cinsleri ne olursa olsun, tane
büyüklükleri veya genişlikleri 2 milimetre ile 25 santimetre arasında değişen
taş parçalarını,
ç) Çevre yönetim planı: İşletme
faaliyetleriyle ilgili, çevreye olabilecek muhtemel zararların önlenmesini ve
ortaya çıkabilecek atıklarının bertarafının nasıl
yapılacağını belirten yönetim planını,
d) Doğaya yeniden kazandırma: İşletme
faaliyetleri sebebiyle bozulan sahaların geriye düzenlenmesi, duraylılığı sağlama, düzeltme, üst toprağı serme, tohum
ekme, fidan dikme, arazi yapısı uygun yerlerde rekreasyon
alanları oluşturulması, bitkilendirme ve ağaçlandırma
işlemlerinin tümünü kapsayan faaliyetleri,
e) Duraylılık:
Bir malzeme kütlesinin veya bir yapının maruz kaldığı gerilimin kalkmasıyla,
dönüşümsüz önemli bir deformasyona veya harekete maruz kalmaksızın, uygulanan
gerilime uzun süre dayanabilmesi durumunu,
f) Faaliyet: Ülkenin egemenlik
alanlarındaki denizlerden, akarsu ve kuru dere yataklarından, göl yataklarından
ve tarım arazilerinden kum, çakıl ve benzeri maddelerin alınması ve işletilmesi
çalışmalarını,
g) Faaliyet sahibi: Denizlerden, akarsu
ve kuru dere yataklarından, göl yataklarından ve tarım arazilerinden kum, çakıl
ve benzeri malzemelerin alınması ve işlenmesi faaliyetlerini
gerçekleştirenleri,
ğ) Kum: Tabiatta tabii olarak bulunan
içerisinde %80’in altında SiO2 bulunan ariyet malzemesi ve SiO2 oranına
bakılmaksızın denizlerdeki kumu,
h) Kuru dere: Mevsimsel olarak su
taşıyan tabii su yataklarını,
ı) Mendereslenme:
Akarsuların tabii veya fiziksel sebeplerle büyük kıvrımlar yaparak uzun bir yol
takip etmesini,
i) Röper:
Belli bir yeri, bir noktayı yeniden bulmak için konulan sabit işareti,
j) Talveg: Bir akarsu yatağında, yatağın
en düşük noktalarından geçen çizgisel hattı,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Sınırlamalar ve Yasaklar
Kum, çakıl alımıyla ilgili
sınırlamalar ve yasaklar
MADDE 5 – (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki faaliyetlerle ilgili
sınırlamalar ve yasaklar şunlardır;
a) İçme ve kullanma suyu temin edilen kıta
içi yüzeysel su kaynaklarında ve bunları besleyen, akar ve kuru derelerde,
b) Termal su kaynaklarının birinci ve
ikinci derece koruma alanları içerisinde,
c) Yeraltısuyu
rezervlerini haiz akifer karakterindeki her türlü formasyonlarda,
ç) Denizlerde kıyı çizgisi ile kıyı
kenar çizgisi arasındaki bölge ve deniz sahil şeritlerinde,
d) Kıyı çizgisinden deniz istikametine
doğru 20 metreden daha az derin denizlerde,
e) Her iki kıyısı, taşkın tesisleri ile
ıslah edilmiş olan mecralarda,
f) Mendereslerin sık olduğu mecraların
dış kurblarında,
g) Yatak şev diplerine şev yüksekliğinin
iki katından daha az bir mesafe bırakarak yaklaşmak suretiyle şev stabilitesini tehdit edecek durumlarda,
ğ) Her iki sahilinde kum, çakıl
katmanları devamlılık gösteren mecralarda mevcut yatağın genişletilmek
istenmesi durumunda,
h) Talep edilen ocak yerinin bir akarsu
ya da derenin boğaz çıkışından sonraki rüsup konisi üzerinde olması durumunda,
ı) Akarsu ve dere yataklarından ocak
açılması istenen sahanın akış aşağısı veya akış yukarısı ile yatağın herhangi
bir sahilinde, konumlanmış ve mevcut durumda taşkın yönünden emniyetli olan
yerleşim birimleri ve tarım arazilerinin söz konusu kum-çakıl ocağının
açılmasından sonra taşkına maruz kalacağının anlaşıldığı hallerde,
i) Akarsu ve dere yatakları üzerinde
inşa edilmiş köprü, menfez ve benzeri sanat yapıları bulunan akarsu ve dere
yataklarında, anılan sanat yapılarından herhangi birine menba
yönünde 750 metre ve mansap yönünde 1000 metreden daha yakın mesafe bırakarak
yaklaşılacak hallerde,
j) Diğer mevzuat ve uluslararası
sözleşmelerle koruma altına alınmış alanlarda belirlenen mesafelerde,
kum, çakıl ve benzeri maddelerin alımına yönelik kum ve
çakıl ocağı açılması ve işletilmesine izin verilmez.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Kum, Çakıl ve Benzeri
Malzeme Ocağı İşletilmesine Dair Usul ve Esaslar
Akarsu ve kuru dere yataklarında kum,
çakıl ve benzeri malzeme ocağı işletilmesine dair usul ve esaslar
MADDE 6 – (1) Akarsu ve kuru dere yataklarında kum, çakıl ve
benzeri maddelerin alınması ve işletilmesi faaliyetini gerçekleştirecek
faaliyet sahiplerinin işletme esnasında uyması gereken esaslar şunlardır:
a) Ocak sahasının çevresi beton kazık
veya benzerleri ile işaretlenir. Ocak sahasının akarsu yatağı içindeki
başlangıç ve bitim noktaları kıyıda çakılacak en az 1,5 metre yüksekliğindeki
beton kazıklar ile belirlenir; kazıklar herhangi bir şüpheye mahal vermeyecek
şekilde sabit röper noktalarına teknik esaslara uygun
olarak yerleştirilir.
b) Malzeme alımı süresince dere
yatağının doğal formu bozulmaz, dere yatağı içerisinde yükseltiler
oluşturulmaz, 1/25.000’lik, 1/5.000’lik ve 1/1.000’lik paftalarda gösterilen
sınırlar içerisinde kalmak kaydıyla nakliye ve benzeri faaliyetlerle çevrede
bulunan tesislere, tarım, çayır, mera, yaylak, kışlak ve orman alanlarına zarar
verilmez.
c) İşletme süresince akarsu yatağında
yatak duraylılığını bozacak ve serbest akışa engel
olacak şekilde malzeme alınması, mahfuz, servis yolu ve benzeri yapılar
yapılarak suyun akış yönü değiştirilerek kıyı oyulmalarına, sedde
bulunan yerlerde seddelere, bulunmayan yerlerde ise
yatak kenarlarında bulunan ocak kullanım alanı dışında yer alan tarım alanları,
meskun mahaller ve benzeri tesislere zarar verecek
şekilde yatak üzerinde çalışma yapılması yasaktır.
ç) Ocak içerisinde servis yolunun
yataktan geçmesi durumunda, mevcut kesit daraltılmaz. Ocak yolu olarak
işaretlenen kesimin bakım ve onarım işleri ile yanlış kullanımdan dolayı
oluşabilecek hasar ve zararın tazmini faaliyet sahibince karşılanır.
d) İşletme ruhsatı süresinin bitiminde,
faaliyet sahibi tarafından akarsu veya kuru dere yatağında gerekli arazi ıslahı
ve rehabilitasyon çalışmaları yapılarak doğal akış
rejimi koşulları sağlanarak saha terk edilir.
e) Belirlenecek talveg kotundan daha
fazla derine inilmez.
f) Akarsu ve kuru dere yataklarından
malzeme alımı, akış rejimi bozulmadan ve dere yatağında mendereslenmeye
meydan vermeyecek şekilde gerçekleştirilir.
g) Akarsu ve kuru dere yataklarından
alınan malzemenin yıkanması ve elenmesi sonucunda oluşan pasa, ruhsat alanı
içerisinde çevreye ve insan sağlığına zarar vermeyecek can ve mal emniyetini
sağlayacak şekilde doğaya yeniden kazanım çalışmalarında kullanılmak üzere
depolanır.
ğ) Faaliyet esnasında oluşabilecek
atıklar çevreye ve insan sağlığına zarar vermeyecek şekilde ilgili mevzuat
doğrultusunda bertaraf edilir.
h) Kumun yıkanması esnasında kimyasal
madde kullanılmış ise oluşan atık sularının bertarafı
ilgili mevzuat çerçevesinde yapılacak olup, alıcı ortama deşarjında yıkama
işleminden sonra atık suların alıcı ortama deşarj standartları uygulanır.
ı) Kum, çakıl ve benzeri malzeme alınan
yerlere hiçbir şekilde atık bırakılmaz.
i) Faaliyet sahibince ocak sahası
içerisinde derinlik ölçümü yapılabilmesine imkan sağlayacak gerekli ekipman bulundurulur.
j) Mevcut su kalitesinin 31/12/2004 tarihli ve 25687 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Su Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliğinin ekinde yer alan Tablo-1’e
göre su kalite sınıfının belirlenerek, mevcut kalitenin bozulmaması için
gerekli tedbirler alınır.
k) Akarsu ve kuru dere yataklarından
kum, çakıl ve benzeri maddelerin alınması ve işletilmesi faaliyetlerine ilişkin
olarak Tarım ve Köyişleri Bakanlığı’ndan söz konusu
faaliyet sahası ile ilgili su ürünleri açısından alınacak görüş doğrultusunda
faaliyetler yürütülür.
Deniz ve göl yataklarından kum, çakıl
ve benzeri maddelerin alınması ile ilgili usul ve esaslar
MADDE 7 – (1) Deniz ve göl yataklarından kum, çakıl ve benzeri
maddelerin alınması ve işletilmesini gerçekleştirecek faaliyet sahiplerince
işletme aşamasında uyulması gereken esaslar şunlardır:
a) Ekosistem bütünlüğünün korunması ve
doğal hayata zarar verilmemesi esastır.
b) Kıyının jeomorfolojik yapısının doğal
durumu korunur.
c) Mevcut su kalitesinin korunması için,
Su Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliğinin ekindeki Tablo-2,
Tablo-3 ve Tablo-4’te yer alan su kalite sınıfı belirlenerek gerekli tedbirler
alınır.
ç) Deniz ve göl rezervuarlarına su akışı
engellenmez.
d) Denizlerden, göl yataklarından kum,
çakıl ve benzeri maddelerin alınması ve işletilmesi faaliyetlerine ilişkin olarak
Tarım ve Köyişleri Bakanlığı’ndan söz konusu faaliyet
sahası ile ilgili su ürünleri açısından alınacak görüş doğrultusunda
faaliyetler yürütülür.
e) Faaliyet esnasında oluşabilecek
atıklar çevreye ve insan sağlığına zarar vermeyecek şekilde ilgili mevzuat
doğrultusunda bertaraf edilir.
f) Faaliyet sahibince ocak sahası
içerisinde derinlik ölçümü yapılabilmesine olanak sağlayacak gerekli ekipman bulundurulur.
Sulak alanlardan kum, çakıl ve
benzeri maddelerin alınması ve işletilmesi ile ilgili usul ve esaslar
MADDE 8 – (1) Sulak alanlardan kum, çakıl ve benzeri maddelerin
alınması ve işletilmesi faaliyetleri ile ilgili olarak bu Yönetmelikle
getirilen hükümlere ilaveten, 17/5/2005 tarihli ve
25818 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sulak Alanların Korunması Yönetmeliği
hükümleri uygulanır.
(2) Faaliyet sahibince ocak sahası
içerisinde derinlik ölçümü yapılabilmesine olanak sağlayacak gerekli ekipman bulundurulur.
Tarım arazilerinden kum, çakıl ve
benzeri maddelerin alınması ve işletilmesi ile ilgili usul ve esaslar
MADDE 9 – (1) Faaliyet sahipleri tarım arazilerinden, kum,
çakıl ve benzeri maddelerin alınması ile ilgili faaliyetlerini 3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi
Kullanımı Kanunu çerçevesinde yürütürler.
(2) Tarım arazilerinden alınan
malzemenin yıkanması ve elenmesi sonucunda oluşan pasa, ruhsat alanı içerisinde
çevreye ve insan sağlığına zarar vermeyecek can ve mal emniyetini sağlayacak
şekilde araziyi yeniden kazanım çalışmalarında kullanılmak üzere depolanır.
Faaliyet ile ilgili başvuru
MADDE 10 – (1) 16/12/2003 tarihli ve
25318 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği
uyarınca çevresel etki değerlendirmesi raporu hazırlaması zorunlu ya da gerekli
faaliyet sahipleri, çevresel etki değerlendirmesi raporunun eki olarak Doğaya
Yeniden Kazandırma Planını, çevre yönetim uygulama takvimini ve bu plan ve
takvimi aynen uygulayacağını gösterir noter tasdikli taahhüdü ilgili makamlara
sunmakla ve projelerini, verilen kararlara göre gerçekleştirmekle
yükümlüdürler.
(2) Çevresel Etki
Değerlendirmesi Yönetmeliği uyarınca çevresel etki değerlendirmesi gerekli
değildir kararı verilen faaliyet sahipleri ve Çevresel Etki Değerlendirmesi
Yönetmeliği dışındaki faaliyet sahipleri bu Yönetmeliğin Ek-1’inde formatı
verilen Çevre Yönetim Planını ve bu planı aynen uygulayacaklarını gösterir
noter tasdikli taahhüdü ilgili İl Çevre ve Orman Müdürlüğüne üç nüsha halinde
vermekle ve faaliyetlerini, verdikleri plan ve taahhüde göre gerçekleştirmekle
yükümlüdürler.
Çevre yönetim planının incelenmesi ve
onaylanması
MADDE 11 – (1) Faaliyet sahibince hazırlatılacak Çevre Yönetim
Planını, çevresel etki değerlendirmesi raporu ekinde ilgili makamlara sunulur.
Çevre Yönetim Planı ile ilgili inceleme, değerlendirme ve onaylama süreci
çevresel etki değerlendirmesi raporu ile birlikte Çevresel Etki Değerlendirmesi
Yönetmeliğinin hükümleri çerçevesinde yürütülür.
Çevre yönetim planı hazırlayacaklarda
aranacak şartlar
MADDE 12 – (1) Çevresel etki değerlendirmesi raporu hazırlamaya
yetkili kurum ve kuruluşlar, aynı zamanda çevre yönetim planını da hazırlamaya
yetkilidir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
İzleme
MADDE 13 – (1) Faaliyetler, faaliyet sahibince verilen çevre yönetim
planı ve bu Yönetmelik hükümleri kapsamında ilgili İl Çevre ve Orman
Müdürlüğünce izlenir.
Denetim
MADDE 14 – (1) Bu Yönetmelik çerçevesindeki denetimlerde, Çevre
Kanununun 12 nci maddesi uyarınca Bakanlık, İl Çevre
ve Orman Müdürlüğü ve Bakanlıkça yetki devri yapılmış kurum veya kuruluşlar
yetkilidir.
Yaptırım
MADDE 15 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerine aykırı faaliyette
bulunanlara Çevre Kanunu’nun 20 nci maddesi birinci
fıkrası (l) bendinin ikinci paragrafına göre idari para cezası ve 15 inci
maddesi uyarınca faaliyeti durdurma yaptırımı uygulanır.
Raporlama
MADDE 16 – (1) İl çevre ve orman müdürlüğü, faaliyet
sahiplerince verilen çevre yönetim planlarının koordinatları ve planın
gerçekleşme durumunu gösterir raporları her yıl mart ayı sonuna kadar Bakanlığa
bildirmekle yükümlüdür.
Tebliğ çıkarma yetkisi
MADDE 17 – (1) Bakanlık bu Yönetmeliğin uygulanması ile ilgili
olarak ihtiyaç olması halinde tebliğ çıkartabilir.
Faaliyette bulunan işletmelerin
başvurusu
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında halen faaliyette bulunan
faaliyet sahipleri bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl
içinde bu Yönetmeliğin Ek-1’inde formatı verilen Çevre Yönetim Planını ve bu
planı aynen uygulayacaklarını gösterir noter tasdikli taahhüdü İl Çevre ve
Orman Müdürlüğüne vermek ve faaliyetlerini bu plan ve taahhüde göre
gerçekleştirmekle yükümlüdürler.
Çevresel etki değerlendirmesi
sürecindeki faaliyet sahiplerinin başvurusu
GEÇİCİ MADDE 2 – (1) Bu Yönetmeliğin yayım tarihi itibarı ile çevresel
etki değerlendirmesi süreci devam eden faaliyet sahipleri süreç içerisinde
bulunduğu aşamaya bakılmaksızın bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren üç ay içinde, belirtilen Doğaya Yeniden Kazanım Planını, Çevre Yönetim
Planı uygulama takvimi hazırlamak ve bu planı ve takvimi aynen uygulayacağını
gösterir noter tasdikli taahhüt ile planı Bakanlığa sunmakla yükümlüdür. Bu plan, takvim ve taahhüt çevresel etki
değerlendirmesi raporuyla birlikte Bakanlıkça değerlendirilir.
(2) Bu Yönetmeliğin
yayım tarihi itibarı ile Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği Ek-II’ye tabi olup, proje tanıtım dosyası hazırlamış proje
sahipleri bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren üç ay içinde
proje tanıtım dosyası’nın eki olarak bu Yönetmeliğin Ek-1’inde formatı verilen
Çevre Yönetim Planını hazırlamak, bu planı aynen uygulayacağını gösterir noter
tasdikli taahhüdü ilgili makamlara sunmak ve projelerini verilen plan ve
taahhütlere göre gerçekleştirmekle yükümlüdürler.
(3) Bu Yönetmeliğin
yayım tarihi itibarı ile çevresel etki değerlendirmesi olumlu kararı verilmiş
faaliyet sahipleri bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl
içinde bu Yönetmelik ekinde formatı verilen Çevre Yönetim Planını hazırlamak ve
bu planı aynen uygulayacağını gösterir noter tasdikli taahhüt ile planı il
çevre ve orman müdürlüğüne vermekle yükümlüdür.
Yürürlük
MADDE 18 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 19 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre ve Orman Bakanı
yürütür.
EK-1
ÇEVRE YÖNETİM PLANI
1. Projenin Özellikleri
a) Projenin İş Akım Şeması, Kapasitesi,
Kapladığı Alan, Teknolojisi, Çalışacak Personel Sayısı.
b) Doğal Kaynakların Kullanımı. (Arazi
Kullanımı, Su Kullanımı, Kullanılan Enerji Türü vb.)
c) Arazinin Hazırlanması, İşletme ve
Rehabilitasyon Alanlarında Oluşan Atıkların Miktarı ve Fiziksel, Kimyasal,
Biyolojik Özellikleri.
ç) Kullanılan Teknoloji ve Malzemelerden
Kaynaklanabilecek Kaza Riski.
d) Projenin Olası Çevresel Etkilerine
Karşı Alınacak Tedbirler.
2. Projenin Yeri
a) Mevcut Arazi Kullanımı ve Kalitesi.
(Tarım Alanı, Orman Alanı, Planlı Alan, Su Yüzeyi vb.)
b) Çevresel Etki Değerlendirmesi
Yönetmeliği Ek-V’deki Duyarlı Yöreler Listesi Dikkate
Alınarak (sulak alanlar, kıyı kesimleri, dağlık ve ormanlık alanlar, tarım
alanları, milli parklar, özel koruma alanları, nüfusça yoğun alanlar, tarihsel,
kültürel, arkeolojik, vb. önemli alanlar, erozyon alanları, heyelan alanları,
ağaçlandırılmış alanlar, potansiyel erozyon ve ağaçlandırma alanları ile 16/12/1960 tarihli ve 167 sayılı Yer Altı Suları Hakkında
Kanun gereğince korunması gereken akiferler) Doğal
Çevrenin Değerlendirilmesi.
3. Doğaya Yeniden Kazandırma Planı
(Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu hazırlayanlar hazırlayacak)
4. Çevre Yönetim Planı Uygulama Takvimi (Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu hazırlayanlar hazırlayacak)