AMBULANSLAR VE ACİL SAĞLIK
ARAÇLARI İLE AMBULANS HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (Değişik:RG-10/4/2012-28260)
(1) Bu Yönetmeliğin amacı;
ambulans hizmetleri ve ambulans servislerinin kuruluş, işleyiş ve
denetlenmesine ilişkin usul ve esaslar ile ambulans, acil sağlık aracı ve hasta
nakil araçlarının tıbbi ve teknik donanım özelliklerini düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (Değişik:RG-10/4/2012-28260)
(1) Bu
Yönetmelik; Millî Savunma Bakanlığı hariç bütün kamu kurum ve kuruluşları ile
gerçek kişiler, özel hukuk tüzel kişileri, iktisadilik esaslarına ve özel hukuk
hükümlerine göre çalışan kamu kurum ve kuruluşları tarafından verilen ambulans
hizmetlerini, ambulans, acil sağlık aracı ve hasta nakil araçlarının tıbbi ve
teknik donanım özellikleri ile ambulans servislerinin kuruluş, işleyiş,
personel, araç-gereç, ücret, denetim, devir ve uygunluk belgelerinin geri
alınmasına dair usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (Değişik:RG-20/9/2013-28771)
(1) Bu Yönetmelik; 11/10/2011 tarihli ve 663 sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı
Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 40 ıncı maddesi, 7/5/1987 tarihli ve 3359 sayılı Sağlık Hizmetleri
Temel Kanununun 9 uncu maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi ile 13/10/1983
tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 71 inci maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte yer alan;
a) (Değişik:RG-10/4/2012-28260) Acil sağlık
aracı: Ambulans ve acil sağlık hizmetlerinin sunumu esnasında ihtiyaç duyulan
personel ve malzemeyi olay yerine en hızlı şekilde ulaştırmak veya olay yerinde
acil sağlık hizmetlerini yürütmek üzere kullanılan kara, hava ve deniz araçlarını,
b) Açmaya ve işletmeye
yetkililer: Bütün kamu kurum ve kuruluşlarını, gerçek kişiler ile özel hukuk ve
tüzel kişilerini ve iktisadilik esaslarına ve özel hukuk hükümlerine göre
çalışan kamu kurum ve kuruluşlarını,
c) Ambulans: Hasta nakli ve/veya
acil yardım amacıyla kullanılan ve bu Yönetmelikte öngörülen teknik ve tıbbi
malzemelerle özel olarak donatılmış kara, hava ve deniz ulaşım araçlarını,
ç) Ambulans/acil sağlık aracı
uygunluk belgesi: Tüm resmi ve özel kurum ve kuruluşlar ile ambulans servislerinde
faaliyet gösterecek/gösteren ambulanslar ve acil sağlık araçları için müdürlük
tarafından düzenlenen belgeyi,
d) Ambulans servisi: Hasta nakli
ve/veya acil yardım amacıyla kurulan işletmeyi,
e) Ambulans servisi uygunluk
belgesi: Ambulans servisinin faaliyet gösterebilmesi için müdürlük tarafından
düzenlenen belgeyi,
f) Ambulans çağrı merkezi: Gelen
çağrıların değerlendirildiği ve ambulansların sevk ve idare edildiği yeri,
g) Ambulans istasyonu: Çağrı
Merkezine bağlı olarak faaliyet gösteren ambulans ve ekibinin bekleme yerini,
ğ) Bakanlık: Sağlık Bakanlığını,
h) (Değişik:RG-10/4/2012-28260) Genel
Müdürlük: Bakanlık Acil Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğünü,
ı) Hekim: 1219 sayılı Kanuna göre
mesleğini icra etme yetkisine sahip tıp fakültesi mezunu tabipleri,
i) (Değişik:RG-20/9/2013-28771) İl ambulans
servisi: İl düzeyinde ambulans hizmetlerini sevk ve idare eden birimi,
j) (Değişik:RG-20/9/2013-28771) Komisyon:
Ambulans servisleri ve ambulansların incelenmesi, teftiş ve denetimi amacıyla
müdürlük acil sağlık hizmetlerinde görevli tercihen biri hekim en az üç sağlık
personelinden oluşan ekibi,
k) (Değişik:RG-10/4/2012-28260) Mesul müdür:
Kamu kurum ve kuruluşlarında başhekimleri veya sorumlu sağlık personelini,
ambulans servislerinde idari işlerden bizzat, tıbbi işlemlerden ise hekimler ve
sağlık personeli ile birlikte sorumlu olan hekim veya paramedik
veya acil tıp teknisyenini,
l) Müdürlük: İl sağlık
müdürlüğünü,
m) (Değişik:RG-20/9/2013-28771) Özel kuruluş:
Gerçek kişiler ile özel hukuk tüzel kişilerini, iktisadilik esaslarına ve özel
hukuk hükümlerine göre çalışan kamu kurum ve kuruluşlarını,
n) (Değişik:RG-10/4/2012-28260) Sağlık
personeli: Hekim, ambulans ve acil bakım teknikerleri (paramedik),
anestezi teknikerleri, hemşireler, ebeler, toplum sağlığı memurları, acil tıp
teknisyenleri ve anestezi teknisyenlerini,
o) Şoför: Kullanacağı araca uygun
sürücü belgesine sahip, temel ilkyardım eğitimi sertifikası almış personeli,
ö) (Ek:RG-10/4/2012-28260)
(Değişik:RG-20/9/2013-28771) Hasta nakil aracı: Nakil esnasında normal
şartlarda tıbbi müdahale gerektirmeyen hastaların sağlık kuruluşlarına veya
sağlık kuruluşundan evlerine götürülmesi amacıyla kullanılan sedyesiz araçları,
p) (Ek:RG-20/9/2013-28771) ATV (All Terrian Vehicle): Tüm arazi
koşullarında kullanılabilen araçları,
r) (Ek:RG-20/9/2013-28771) NRP (Neonatal Resusitasyon Programı):
Yeni doğan canlandırma eğitimini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Ambulansların ve Acil Sağlık
Araçlarının Sınıflandırılması,
Özellikleri, Personeli ve Tescili
Ambulanslar ve hasta nakil araçları (Değişik madde başlığı:RG-10/4/2012-28260)
MADDE 5 – (Değişik:RG-20/9/2013-28771)
(1) Ambulanslar, ulaşım şekline
göre kara, hava ve deniz ambulansları olarak; kara ambulansları da kullanım
amacına göre acil yardım ambulansı, hasta nakil ambulansı, yoğun bakım
ambulansı ve özel donanımlı ambulanslar olarak sınıflandırılır.
a) Kara ambulansları:
1) Acil yardım ambulansı: Her
türlü acil durumda, olay yerinde ve ambulans içerisinde hasta ve yaralılara
gerekli acil tıbbi müdahaleyi yapabilecek ekibe ve ek-1 ve ek-2’de yer alan
teknik ve tıbbi donanıma sahip kara aracıdır.
2) Hasta nakil ambulansı: Acil
tıbbi müdahale gerektirmeyen hasta veya yaralıların nakli amacıyla kullanılan,
en az bir sağlık personeli bulunan ve ek-1 ve ek-2’de belirtilen teknik ve
tıbbi donanıma sahip kara aracıdır.
3) Yoğun bakım ambulansı:
Hastaların nakli esnasında ileri seviyede izlenmesine ve tedavisine yönelik
tasarımlanan, Yönetmeliğin ek-1 ve ek-2’sinde yer alan teknik ve tıbbi donanıma
sahip kara aracıdır.
4) Özel donanımlı ambulanslar:
Acil hasta veya yaralılara olay yerinde acil tıbbi yardımı sağlamak veya görev
yaptığı bölgenin coğrafi özelliği ile taşıdığı hasta veya yaralıların yaşı,
fiziki ve tıbbi durumlarına göre özel olarak tasarlanmış ve buna göre personel
ve ekipmanla donatılmış araçlardır. Özel donanımlı
ambulansların ambulans uygunluk belgesi, Genel Müdürlüğün uygun görüşü alınarak
ek-6’ya uygun olarak müdürlükçe düzenlendikten sonra yetkili trafik
birimlerince tescil edilir. Yeni doğan hastaların nakli amacıyla kullanılacak
ambulanslar; acil yardım ambulansının tıbbi ve teknik donanımlarını sağlamanın yanısıra ventilatörlü transport
kuvözü bulundurmak zorundadır. Bu ambulanslarda yetişkin hastalarda
kullanılacak tıbbi donanım ve malzeme aranmaz. Arazi tipi kar
paletli, çoklu hasta taşıyabilen, obez hasta
taşıyabilen, hovercraft, kara, deniz ve kar
motosikleti, pedallı ya da motorlu bisiklet ve ATV gibi özel donanımlı ambulansların
ambulans olarak tescili; teknik ve tıbbi özellikleri bakımından Genel
Müdürlüğün uygun görüşü alınarak müdürlükçe ek-6’ya uygun olarak düzenlenecek
ambulans uygunluk belgesi ile yapılır.
b) Hava ambulansları: Hasta nakli
veya acil tıbbi müdahale amaçlı kullanılmak üzere ulusal sivil havacılık
yetkili biriminden çalışma ve uçuş izni almış ve ek-3’de belirtilen tıbbi
donanıma sahip uçak ve helikopterlerdir.
c) Deniz ambulansları: Hasta
nakli veya acil tıbbi müdahale amaçlı kullanılmak üzere Ulaştırma, Denizcilik
ve Haberleşme Bakanlığından çalışma izni almış ve ek-3’de belirtilen tıbbi
donanıma sahip deniz araçlarıdır.
(2) Hasta nakil araçları, kamu
kurum ve kuruluşları ile özel sağlık kuruluşlarına bağlı olarak çalışır. Türk Standardları Enstitüsünden araç tadilat belgesi alınıp
müdürlükten ek-6’ya uygun olarak hasta nakil aracı uygunluk belgesi alındıktan
sonra yetkili trafik birimlerince tescil edilir. Bu araçlarda nakil esnasında
en az bir sağlık personeli bulundurulur. Hasta nakil araçlarında asgari
aşağıdaki donanımlar yer alır:
a) Haberleşme cihazları (telsiz
veya telefon),
b) Aracın kullanım amacını
belirten fosforlu yazı ve işaretler,
c) Bir adet tansiyon aleti, bir
adet portatif oksijen ünitesi, otomatik eksternal defibrilatör ve bir adet temel tıbbi malzeme çantası,
ç) Araç takip ve navigasyon sistemleri.
Acil sağlık araçları
MADDE 6 – (1) (Değişik:RG-10/4/2012-28260) Acil sağlık
aracı, olay yerinde teknik ve lojistik destek amaçlı kullanılır. Bu araçlar
organ nakli aracı, mobil komuta kontrol aracı, mobil haberleşme aracı, mobil
sağlık aracı ve benzeri araçlar olup hasta taşıma amaçlı kullanılmazlar. Bu
araçlar aşağıda belirtilen genel özelliklere sahiptirler:
a) Işıklı ve sesli uyarı sistemi,
b) Haberleşme cihazları (telsiz,
telefon),
c) Aracın kullanım amacını
belirten fosforlu yazı ve işaretler,
ç) Aracın kullanım amacına uygun
tıbbi ve teknik donanım.
d) (Ek:RG-20/9/2013-28771) Araç takip ve navigasyon sistemleri.
(2) Acil sağlık araçları sadece
ambulans servisleri ve sağlık kurumları bünyesinde ve amacına uygun olarak
kullanılabilir. Başka kişi ve kuruluşlarca kullanılamaz.
Ambulans ve acil sağlık aracı
personeli
MADDE 7 – (Değişik:RG-4/12/2007-26720)
(1) Kara ambulanslarından;
a) (Değişik:RG-10/4/2012-28260) Acil yardım
ambulanslarında en az üç personelden oluşan bir ekip görev yapar. Ekipte en az
bir hekim veya bir paramedik veya Sağlık Bakanlığınca
belirlenmiş modül eğitimlerini tamamlamış bir acil tıp
teknisyeni ile diğer bir sağlık personeli ve bir şoför bulunur. Ambulansta
sürücülük görevini öncelikle acil tıp teknisyeni veya zorunlu hallerde paramedik yürütebilir. Bu durumda şoför bulundurulmaz.
Hekim bulundurulmayan acil yardım ambulanslarında hasta kabininde nakil
esnasında hastaya müdahale etmek üzere görev yapan personelden en az biri paramedik olmalıdır. Hekim veya paramedik
bulunmayan acil yardım ambulanslarında çalışacak acil tıp teknisyeni; temel modül, travma resüsitasyon,
çocuklarda ileri yaşam desteği ve erişkin ileri yaşam desteği kurslarını başarı
ile tamamlamış ve sertifika almış olmalıdır.
b) Hasta nakil ambulanslarında en
az bir sağlık personeli ve bir şoför olmak üzere iki personel görev yapar.
Ekipte şoför yerine bir ambulans ve acil bakım teknikeri (AABT) veya acil tıp
teknisyeni (ATT) çalıştırılabilir. Hasta nakli sırasında en az bir sağlık
personeli hasta kabininde bulunur.
c) (Değişik:RG-10/4/2012-28260) Özel
donanımlı ambulanslarda bir hekim veya bir paramedik
ile bir sağlık personeli olmak üzere en az iki personel görev yapar. Ekipte
şoför yerine bir paramedik veya acil tıp teknisyeni
çalıştırılabilir. Yoğun bakım ambulanslarında çalışacak hekim ve sağlık
personelinin; Bakanlıkça onaylanmış temel modül, erişkin ileri yaşam desteği ve
travma resüsitasyon kurslarını, yenidoğan
hastaların nakli amacıyla kullanılacak olan ambulanslarda çalışacak hekim ve
sağlık personelinin ise Bakanlıkça onaylanmış temel modül ve çocuklarda ileri
yaşam desteği (Ek ibare:RG-20/9/2013-28771)
ve/veya NRP kursunu başarı ile tamamlamış ve sertifika almış
olmaları zorunludur.
Ambulans ve acil sağlık aracı
üzerinde yer alacak yazı ve işaretler
MADDE 8 – (1) Kara ambulansları beyaz
renkte olur, bunlardan acil yardım, ambulanslarını, kırmızı renkli ve fosforlu
özellikte, en az
(2) Ambulanslar ve acil sağlık
araçları üzerinde sadece kuruluşa ait isim, marka, işaret, logo
ve iletişim bilgileri yer alır. Ambulans servisinin bir sağlık kuruluşu ile
sözleşme yapması halinde, bu kuruluşun isim, marka ve işareti ambulans ve acil
sağlık aracı üzerinde yer alabilir. Ancak bunlar ambulans servisinin
bilgilerinden daha geniş bir yer kaplamaz.
(3) Hava ve deniz ambulanslarında
asgari, kuruluşa ait isim, marka, işaret, logo ve
iletişim bilgileri yer alır.
(4) (Ek:RG-10/4/2012-28260) Kamu kurum ve
kuruluşlarına hibe edilen ambulans ve hasta nakil araçlarında Genel Müdürlüğün
onayı ile arka kapı şerit alt bölümünde (Değişik
ibare:RG-20/9/2013-28771) 30 x 60 cm ebatlarını geçmemek kaydıyla
bağışta bulunan kişi, kuruluş veya bunların önerecekleri kişi veya kuruluşça
bağışlandığına dair yazı ve ibare yer alabilir.
Ambulans ve acil sağlık aracı
tescili
MADDE 9 – (1) (Değişik:RG-10/4/2012-28260) Hasta nakil,
acil yardım ve yoğun bakım ambulanslarının tescili; Türk Standartları Enstitüsü
veya yetkilendirdiği kurumlarca TS EN 1789 sayılı Türk Standardına ve bu
Yönetmeliğin Ek-1’ine göre yapılan muayene sonucunda Türk Standartları
Enstitüsünce düzenlenen belge ve bu Yönetmeliğin Ek-2 ve Ek-4’ünde öngörülen
çerçevede müdürlükçe yapılan muayene sonucunda müdürlükçe düzenlenen Ek-6’daki
Ambulans Uygunluk Belgesine dayanılarak yetkili trafik birimlerince yapılır.
Özel donanımlı ambulanslar ile acil sağlık araçlarının tescili müdürlükçe bu
Yönetmelik esasları çerçevesinde yapılacak inceleme ve değerlendirme sonucunda
düzenlenecek belge ve Genel Müdürlükten alınacak uygunluk yazısına dayanılarak
yetkili trafik birimlerince yapılır.
(2) Denizcilik Müsteşarlığı ve
ulusal havacılık yetkili birimlerince çalışma yetkisi verilen deniz ve hava
araçlarının ambulans veya acil sağlık aracı olarak tescili için, bu
Yönetmeliğin EK–3’ünde öngörülen çerçevede müdürlükçe yapılan inceleme ve
değerlendirme sonucunda ambulans veya acil sağlık aracı uygunluk belgesi
düzenlenir.
(3) Müdürlükçe bu Yönetmelik
hükümleri uyarınca yapılan denetim ve değerlendirmeler neticesinde ambulans
veya acil sağlık aracı olarak nitelenemeyecek vasıftaki araçların tespiti
halinde, (Değişik ibare:RG-20/9/2013-28771)
durum ek-10/B’ye dayanılarak hazırlanan resmi yazı ile ilgili firma ya
da kişiye bildirilir. Aracın sahibi veya mesul müdürü bu Yönetmelik
hükümlerine göre verilen süre içerisinde, tespit edilen eksiklikleri gidermekle
yükümlüdür. Bu süre zarfında araç, ambulans veya acil sağlık aracı olarak
kullanılamaz. Verilen süre sonunda eksikliklerin giderilmemesi halinde yetkili
trafik birimine durum yazıyla bildirilerek, "ambulans" veya
"acil sağlık aracı" ruhsatının iptal edilmesi ve araç üzerindeki yazı
ve işaretler ile tepe lambası, siren gibi teknik ve tıbbi donanımların
kaldırılması sağlanır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Ambulans Servislerinin
Ruhsatlandırılması, Başvuru Şartları ve
Başvurunun Değerlendirilmesi
Ambulans servislerinin
ruhsatlandırılması
MADDE 10 – (1) Ambulans servisleri çağrı
merkezi ve istasyonlardan oluşur. Acil yardım, özel donanımlı ambulans ile hava
ve deniz ambulansı bulunduran servisler için gerekli çağrı merkezi standartları
16 ncı maddeye uygun olur.
(2) (Değişik:RG-10/4/2012-28260) Kara
ambulansı işleten ambulans servisleri, en az iki adet kara ambulansı ve ekibini
bulundurmak zorundadır. Ambulans sayısı beşin üzerinde olan ambulans
servisleri, kullandıkları ambulanslardan herhangi birinin geçici olarak hizmet
dışı kaldığı durumlarda kullanılmak üzere her beş adet ambulans için bir adet
olmak üzere yedek ambulans bulundurabilir. Bulundurulan yedek ambulans için
ayrıca personel gerekmez. Ancak yedek ambulansın hangi ambulansın yerine ve kaç
gün süre ile kullanılacağı en geç bir gün önce müdürlüğe bildirilir. Bünyesinde
iki adet kara ambulansı bulunduran ambulans servisleri, ambulanslardan birinin
kaza veya arıza nedeniyle hizmet veremediği durumlarda en fazla otuz gün
içerisinde hizmet vermeyen ambulansın yerine ambulans ikame etmek zorundadır.
(3) Ambulanslara, kullanım
amacına göre ambulans uygunluk belgesi düzenlenir ve ambulanslar bu amacın
dışında kullanılamaz. Acil yardım ambulansları gerektiğinde hasta nakli için
kullanılabilir.
(4) (Değişik:RG-10/4/2012-28260) Sağlık
kuruluşları aynı adreste birden fazla ambulans bulundurdukları takdirde
ambulans servisi uygunluk belgesi almak zorundadır. Bu kuruluşların mesul
müdürü veya sorumlu hekimi, aynı zamanda ambulans servisinin de mesul
müdürüdür. Hastaneler bünyelerinde birden fazla ambulans bulundurabilirler. Bu
durumdaki hastanelerin ambulans servisi uygunluk belgesi alma zorunluluğu
yoktur.
(5) Ambulans servisleri, özel
sağlık kuruluşları ile ambulans hizmet alımı için sözleşme yapabilir. Ambulans
servislerinin hangi bölgelerde ve hangi sayıda kuruluşla sözleşme yapabileceği
müdürlükçe ilgili şubelerden oluşturulacak bir heyetçe belirlenir.
(6) İl ambulans servisleri
kuruluş ve işleyiş bakımından 11/5/2000 tarihli ve
24046 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Acil Sağlık
Hizmetleri Yönetmeliği hükümlerine tabidir.
(7) (Ek:RG-10/4/2012-28260) Ambulans
servisleri kuruldukları il sınırları dışında başka illerde istasyon kurabilir.
Bu durumda ambulans servisi tarafından 11 inci maddenin birinci fıkrasının (a),
(ç), (f), (g), (ğ), (h), (i) ve (j) bentlerinde istenilen belgelerle birlikte
faaliyet göstereceği müdürlüğe başvuru yapılarak izin alınır.
(8) (Ek:RG-10/4/2012-28260) Hava ambulans
servisi olarak faaliyet gösterecek kuruluşlar bünyesinde en az bir ambulans
hava aracını, deniz ambulans servisi olarak faaliyet gösteren kuruluşlar
bünyesinde en az bir ambulans deniz aracını bulundurmak zorundadır. Sadece hava
veya deniz ambulans servisi olarak faaliyet gösterecek kuruluşların kara
ambulansı bulundurma zorunluluğu yoktur.
Başvuru için gereken belgeler
MADDE 11 – (1) Ambulans servisi kuracaklar,
bizzat veya mesul müdürleri vasıtasıyla, kuruluşun unvanının, sahip veya
sahiplerinin, faaliyet adresinin, verilmek istenen ambulans hizmetinin ve sahip
olunan ambulansların sınıfının belirtildiği dilekçe ile müdürlüğe başvurur.
Dilekçeye ekli başvuru dosyasında bulunması gereken bilgi ve belgeler
şunlardır.
a) Ambulans servisinin çağrı
merkezi ile istasyonlarının adresleri, iletişim bilgileri,
b) Ambulans servisinde bulunması
zorunlu asgari mekânlara ait 1/100 ölçekli plan,
c) (Değişik:RG-4/4/2012-28254)
Yetkili birimden alınmış işyeri açma belgesinin Müdürlükçe onaylı örneği,
ç) (Değişik:RG-4/4/2012-28254) Yetkili
birimle yapılan tıbbi atık sözleşmesinin Müdürlükçe onaylı örneği,
d) (Mülga:RG-10/4/2012-28260)
e) (Değişik:RG-4/4/2012-28254) Açılacak
ambulans servisinde görev yapacak mesul müdürle yapılan sözleşmenin ve hekimlik
diplomasının varsa uzmanlık belgesinin Kurumca onaylı birer örneği, mesul
müdüre ait 2 adet vesikalık fotoğraf, T.C. kimlik numarası beyanı.
f) (Değişik:RG-4/4/2012-28254) Ambulans
servisinde çalışacak hekim ve sağlık personelinin ambulans servisinde çalışmak
istediklerine dair dilekçeleri, Kurumca onaylı diploma örnekleri veya mezuniyet
belgeleri, bu Yönetmelikte belirtilen kurs sertifikalarının birer örneği,
ikişer adet vesikalık fotoğrafları, T.C. kimlik numarası beyanı.
g) (Değişik:RG-20/9/2013-28771) Şoför olarak
çalışacak personelin sürücü belgesi fotokopisi, 2 adet vesikalık fotoğraf ve
temel ilkyardım eğitimi sertifikası fotokopisi.
ğ) Bulundurulan ambulansın
sınıfına göre bu Yönetmeliğin EK–1, EK–2, EK–3 ve EK–4’ünde belirtilen asgari
tıbbi cihaz, araç-gereç, malzeme ve ilaçların nitelik ve miktarlarını gösteren,
mesul müdür tarafından her araç için onaylanmış liste,
h) Ambulans ve acil sağlık aracı
olarak kullanılan taşıtlara ait trafik tescil belgelerinin mesul müdürce
onaylanmış birer adet örneği,
ı) Hava ve deniz ambulansları
için yetkili birimlerden (deniz ambulansları için Denizcilik Müsteşarlığından)
alınmış kullanım izin belgelerinin, mesul müdürce onaylanmış birer adet örneği
ve istasyon olarak kullanacakları hava ve deniz limanlarının kullanım izinleri,
i) İstasyonların bekleme
yapacakları yerler ambulans servisine ait değilse ilgili kuruluş ile sözleşme
veya izin belgesi,
j) Ambulans servisinin/ambulansın
faaliyet göstereceği gün ve saatleri bildiren dilekçe,
k) Yangına karşı gereken
tedbirlerin alındığına dair yetkili mercilerden alınan belge.
(2) Birinci fıkrada belirtilen
belgeler iki nüsha halinde hazırlanır.
(3) Kamu kurum ve kuruluşlarından
(c) ve (e) bentlerinde belirtilen belgeler istenmez.
Başvurunun değerlendirilmesi
MADDE 12 – (1) Bu Yönetmeliğin 11 inci
maddesine göre yapılan başvuru, öncelikle dosya üzerinde incelenir. Başvuru
dosyasında eksiklik yoksa ambulans servislerinin kuruluş ve faaliyetlerinin bu
Yönetmeliğe uygun olup olmadığının incelenmesi için bir komisyon oluşturulur.
(2) Komisyon, açılacak kuruluşu,
çağrı merkezi ve istasyonlar ile ambulans ve acil sağlık araçlarını yerinde
inceler. Bu inceleme neticesinde uygun bulunan kuruluşa ait ön inceleme raporu
tanzim edilir. Uygun bulunmayanların eksikleri yazı ile müracaat eden kuruluşa
bildirilir.
(3)
Başvurusu uygun görülen kuruluşa; örneği EK-5’te yer alan Ambulans Servisi
Uygunluk Belgesi, ambulans servisinde bulunan her bir ambulans/acil sağlık aracı
için örneği EK-6’da yer alan Ambulans/Acil Yardım Aracı Uygunluk Belgesi, mesul
müdür adına örneği EK-7’de yer alan Mesul Müdürlük Belgesi, diğer çalışanların
her birine, örneği EK-8’de yer alan Personel Çalışma İzin Belgesi düzenlenir. Bu belgelerin müdürlükçe onaylı
birer örneği ambulans servisinde faaliyet gösteren ambulansların içinde
bulundurulur.
(4) Bu Yönetmelik kapsamındaki
mevcut ambulans servislerinin faaliyet gösterdikleri çağrı merkezi veya
istasyonlardan herhangi birinde adres değişikliği veya ilave istasyonlar
açıldığı takdirde; 11 inci maddenin (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen
belgeler düzenlenerek müdürlüğe 7 gün içinde bir dilekçe ile başvurulur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Personel ve Altyapı
Mesul müdür
MADDE 13 – (1) Ambulans servislerinin çağrı
merkezinde mesul müdür bulunur. Mesul müdür, idari işlerden bizzat, tıbbi
işlemlerden ise diğer hekimler ve sağlık personeli ile birlikte sorumludur.
Mesul müdürün idari işlerinden, ambulans servisinin işleyişinden ve hizmetin
sunulmasından ambulans servisinin sahipleri de müştereken ve müteselsilen sorumludur. Mesul müdür veya mesul müdüre
vekâlet eden hekim aynı anda ambulans hekimi olarak çalışamaz. Mesul müdür
kuruluşta bulunmadığı zamanlar için yazılı olarak kendisine vekil tayin eder ve
mesul müdür vekilinin ismini Müdürlüğe bildirir. Bu vekalet
yılda bir aydan fazla olamaz.
(2) Mesul müdürün görevleri
şunlardır:
a) Açılış ve işleyiş ile ilgili
her türlü izin işlemlerini yürütmek,
b) Ambulans servisinin gerekli
alt yapı ve hizmet kalite standartlarının korunmasını ve Bakanlıkça belirlenen
veya belirlenecek kalite standartlarına uyulmasını ve sürdürülmesini sağlamak,
c) Ambulans servisinin
işleyişinde alt yapı, personel, malzeme yapısında meydana gelen ve bu
Yönetmelikte bildirimi zorunlu kılınan tüm değişiklikleri zamanında müdürlüğe
bildirmek,
ç) Ambulans servisinde görevine
son verilen veya ayrılan sağlık personelinin çalışma izin belgelerini en geç
bir hafta içerisinde müdürlüğe iade etmek,
d) Ambulans servisinin çalışma
saatleri içerisinde hizmetlerini düzenli ve sürekli olarak yürütmek ve
yürütülmesini sağlamak,
e) Ambulans servisinin nöbet
sistemini ve çalışmalarını düzenlemek,
f) Tanımlanan düzenlemelerin
ilgililer tarafından yerine getirilmesini sağlamak üzere gerekli iç denetimleri
yürütmek,
g) Ambulansların EK–1 de
istenilen teknik özellikleri koruyup korumadığı, EK–2, EK–3 ve EK–4 te
belirtilen araç ve gereçlerin tam ve kullanılır durumda bulunup bulunmadığını,
ihtiyaç gösteren cihaz ve malzemelerin uygun şekilde steril
edilip muhafazasını kontrol ve temin etmek,
ğ) Personelin periyodik hizmet
içi eğitimlerinin ve Bakanlıkça zorunlu tutulan eğitimlerinin uygulanmasını
sağlamak.
(3) Mesul müdür, ambulans
servisinin kuruluşu, işleyişi ve denetimi ile ilgili her türlü işleminde müdürlüğün
birinci derecede muhatabıdır.
(4) Mesul müdür ambulans
servisindeki görevini sona erdirmek istediğinde veya görevine son verilmek
istendiğinde, bu durumun ambulans servisinin sahibi veya mesul müdür tarafından
müdürlüğe bir hafta öncesinden bildirilmesi zorunludur.
Hekim
MADDE 14 – (1) Ambulans servisinde,
hekimler, ancak adlarına düzenlenmiş personel çalışma belgesiyle
çalışabilirler. 24 saat esasına göre faaliyet gösteren ambulans servisinde
çalışan hekimlerin nöbet aralarındaki süre en az 48 saat olmalıdır. Nöbet
listeleri aylık hazırlanır ve mesul müdür tarafından onaylanarak saklanır.
(2) Hekimler; ambulans servisince
hasta ve yaralılara uygulanan tıbbi işlemlerden ve hasta ve yaralı kayıtlarının
düzenli tutulmasından, yapılan işlemlerin ve tıbbi müdahalelerin
hastanın/yaralının dosyasına işlenmesinden sorumludur. Hekim bulunmayan acil
yardım ambulanslarında ve acil sağlık araçlarında görev yapan ambulans ve acil
bakım teknikerlerine tıbbi danışmanlık, çağrı merkezindeki hekimler tarafından yapılır.
Sağlık personeli
MADDE 15 – (1) Ambulans servisinde, sağlık
personeli, ancak adlarına düzenlenmiş personel çalışma belgesiyle
çalışabilirler. 24 saat faaliyet gösteren ambulans servisinde çalışan sağlık
personelinin nöbet aralarındaki süre en az 48 saat olmalıdır. Nöbet listeleri
aylık hazırlanır ve mesul müdür tarafından onaylanarak saklanır.
(2) Ambulans ve acil bakım
teknikerleri, hekim bulunmayan ambulans ve acil sağlık araçlarında hasta ve
yaralılara uygulanan tıbbi işlemlerden, hasta ve yaralı kayıtlarının düzenli
tutulmasından, yapılan işlemlerin ve tıbbi müdahalelerin hastanın/yaralının
dosyasına işlenmesinden sorumludur.
Bulunması zorunlu asgari birimler
MADDE 16 – (1) Ambulans servisinde
aşağıda belirtilen nitelikte birimler bulunur:
a) Çağrı merkezi: Çağrı kabul ve
ambulans yönlendirilmesinin yapıldığı birim,
b) Personel odası: 24 saat hizmet
sunmak üzere açılan kuruluşlar için nöbet tutan hekim ve diğer personelin
dinlenmesine ayrılmış bir oda,
c) Asgari bir tuvalet ve lavabo,
ç) Atık toplama birimi ve bu
birim için hasta ve yakınlarının dolanım alanlarından izole edilmiş kapalı bir
bölme veya oda,
d) Tıbbi malzeme deposu: Ambulans
yedek demirbaş ve sarf malzemelerinin bulundurulduğu bölme veya oda,
e) Yönetim birimi: İdari ve mali
işlerin yürütüldüğü birim,
f) Kara ambulansları ve acil
sağlık araçları için park yeri.
(2) Ambulans servisinde uygunluk
belgesi, mesul müdürlük belgesi, personel çalışma izin belgelerinin aslı
bulunur. Uygunluk belgesi ve mesul müdürlük belgelerinin
asılları ile mesul müdürün kuruluşta bulunmadığı süreler için belirlediği ve
görevlendirdiği hekimin ismi ile çalışan bütün sağlık personelin isimlerinin
bulunduğu tabela, sağlık kuruluşu ile ilgili şikâyetlerin yapılabileceği
müdürlüğün ve meslek odalarının telefonlarının bulunduğu liste, hasta hakları
tabelası, ambulans ücretlerini gösteren bir fiyat listesi, hastalar ve
yakınları tarafından kolayca okunabilecek uygun bir yere asılır. Ayrıca
fiyat listesi ve şikayet yerleri ambulans kabininde
görünür bir yerde bulundurulur.
(3) (Değişik:RG-10/4/2012-28260) Ambulans
servisleri için gerekli çağrı merkezi en az
a) En az dört hatlı telefon santralı, internet, faks cihazı ve sabit merkez telsizi,
b) Çağrı raporlama ve yönetim
sistemleri,
c) Ses kayıt sistemi,
ç) Araç takip ve coğrafi konum
sistemleri,
d) Jeneratör ve kesintisiz güç
kaynağı.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Özel Ambulans Servisi Çalışma
Usul ve Esasları
Çağrı
MADDE 17 – (1) Çağrı;
hasta veya yaralının kendisi, yakını veya üçüncü bir şahıs ile olağan dışı
durumlarda müdürlük tarafından, şahsen başvuru veya haberleşme araçları ile
yapılır.
Çağrının değerlendirilmesi ve
kabulü
MADDE 18 – (1) Ambulans servisinde acil
yardım ambulansı var ise acil yardım talebi hekim tarafından değerlendirilir.
Çağrı, ambulans servisinin kapasitesi, çalışan personelin niteliği ile ekipman durumuna göre kabul veya reddedilir. Talebin kabul
edilmediği durumlarda çağrıyı yapana talebinin nasıl karşılanması gerektiği
ambulans servisince bildirilmek zorundadır.
(2) (Ek:RG-10/4/2012-28260) Özel ambulans
servisleri ile diğer kamu ve özel kurum ve kuruluşlara ait ambulansların
doğrudan başvuru üzerine vakaya çıkmaları durumunda derhal il ambulans servisi
komuta kontrol merkezine bilgi verilir.
Ekibin yapacağı işler
MADDE 19 – (1) Hasta veya yaralının
bulunduğu yere ulaşan ekip, giden ambulansın özelliğine göre gerekli tıbbi acil
yardımı veya nakil işlemini gerçekleştirir. Acil yardım ambulanslarının
ulaştıkları hastalara yapılan işlemlere ait bilgiler aylık bildirim formları
ile müdürlüğe bildirilir.
(2) Acil hasta veya yaralılar,
gerektiğinde ekip tarafından önceden bilgilendirilerek hastaneye nakledilir.
(3) Hasta veya yaralıya çağrılan
ekip, örneği EK–12’ de gösterilen Ambulans Servisi Hasta Muayene/Gözlem
Formunu, ek bilgilerin de yer alabileceği şekilde her hasta veya yaralı için
düzenlemek zorundadır.
Haberleşme
MADDE 20 – (Değişik:RG-10/4/2012-28260)
(1) Özel ambulans servislerinin
çağrı merkezlerinde, hizmet verilen “il”e ait coğrafi
numaralar kullanılır. Bu numaralar ve ambulans servisine ait diğer telefon
numaraları, il ambulans servisi (112) komuta ve kontrol merkezine önceden
bildirilir.
(2) Çağrı merkezi, istasyonlar,
ambulanslar ve ekiplerinde haberleşme amacıyla telsizler kullanılır. Ambulans
servisleri ve özel hastane ambulansları tarafından kullanılan telsiz frekansı
il ambulans servisi komuta ve kontrol merkezine bildirilir. Ambulans servisleri
ve özel hastaneler tarafından kullanılan ambulanslarda araç takip cihazı
bulunacak ve bu cihazlar il ambulans servisi komuta kontrol merkezinde
kullanılan dijital operasyon yönetim sistemine entegre
olacaktır. Hava ve deniz ambulanslarında uluslararası hava ve deniz
haberleşmelerinde kullanılan haberleşme cihazları bulunur.
(3) Bütün
devlet-kamu, üniversite ve özel hastaneler bünyesinde; Bakanlık Sağlık Afet
Koordinasyon Merkezi (SAKOM) ve İl 112 Komuta Kontrol Merkezleri (KKM) ile
doğrudan görüşme yapabilecek; başhekim adına yetkili nöbetçi idari şef ve/veya
nöbetçi acil şeflerinin kullanımında olan, iki yönlü dış görüşmelere açık (gelen
aramalara cevap verebilen, harici arama yapabilen), hastane santralinden ayrı,
arayanı diğer birimlere yönlendirmeyen, doğrudan ilgili nöbetçi idari şef
ve/veya nöbetçi acil şeflerine ulaştıran, 24 saat hizmet verecek şekilde açık
tutulan bir telefon hattı tesis edilir.
(4) Özel ambulanslarda dual band özellikli VHF/UHF araç
telsizi bulundurulur.
(5) Özel Ambulansa ihtiyaç
duyulması halinde, bu talebin karşılanması amacıyla; özel hastaneler ve özel
ambulans servisleri, devlet hastaneleri/il ambulans servisleri ile haberleşmek
için öncelikle yukarıda belirtilen özelliklere haiz telefon sistemini
kullanırlar. Telsiz haberleşmesine geçilmesi gerektiğinde, bu durum telefonla
koordine edilir ve aynı anda telsiz sistemi açılarak telsiz haberleşmesi
başlatılır.
(6) Özel ambulans göreve sevk
edildiği anda, özel ambulansta bulunan VHF/UHF dual band araç telsizi açılır ve haberleşme bu telsiz üzerinden
yürütülür. Ambulans görevde olduğu sürece, görev bitimine kadar telsizi daima
açık bulundurulur.
(7) Özel ambulanslarda, Bilgi
Teknolojileri ve İletişim Kurumunun (BTK) yetkilendirdiği Ortak Kullanımlı
Telsiz Hizmeti (OKTH) işletmecilerinin bulunduğu illerde, bu hizmeti sağlayan
işletmecilerden hizmet alımı ile telsiz haberleşme hizmeti sağlanır. OKTH
işletmecilerinin bulunmadığı veya OKTH işletmecileri olmakla birlikte ihtiyacın
karşılanamayacağı illerde ise BTK’dan ilgili mevzuata
göre alınacak izin kapsamında frekans tahsisi yapılarak telsiz haberleşmesi
sağlanır. BTK’dan alınan frekanslar her ilde il 112 KKM’lerine bildirilir.
Kıyafet
MADDE 21 – (1) Ambulans servisinde görev
yapan sağlık personeli hizmetlerine uygun tek tip kıyafet giymek zorundadır.
Kıyafet üzerinde, görev yapan personelin unvanı yazılı olarak bulunur. Kıyafet
üzerinde fosforlu şeritler, ambulans servisinin amblemi ve isimleri ile uluslar arası acil sağlık işaretleri bulundurabilir.
Kimlik kartı
MADDE 22 – (1) Ambulans servisi personeli,
müdürlükçe onaylı ve EK–11 de belirtilen bilgileri içeren kendi kurumuna ait
tanıtıcı kimlik kartlarını hizmet sunumunda hizmeti alanlarca görünebilecek
yerde bulundurmak zorundadır.
ALTINCI BÖLÜM
Tutulacak Defterler
Teftiş ve denetim defteri
MADDE 23 – (1) Ambulans servisinde, Genel
Müdürlük veya müdürlük tarafından yapılacak
olağan veya olağanüstü denetimlerde teftiş sonuçlarının yazılması için örneği
EK-9’da gösterilen müdürlük tarafından onaylanan Teftiş ve Denetim
Defteri bulundurulur.
Kayıt
MADDE 24 – (1) Ambulans servisine başvuran
her hastaya/yaralıya yapılan işlemler EK–12’ de belirtilen Ambulans Servisi
Hasta Muayene/Gözlem Formuna kaydedilir.
(2) Özel ambulans servisleri, bu
Yönetmelikte belirtilmiş her türlü kayıt işlemini ihtiyaca göre bilgisayar
ortamında tutabilir. Bu amaçla kullanılacak form örneklerinin önceden çıktı
alınarak mesul müdür tarafından onaylanması zorunludur.
(3) Bilgisayar ortamındaki
kayıtların, denetim veya resmî taleple istenildiğinde ibraz edilmesi ve
bilgisayar ekranında izlenen belgeyle daha önceki çıktıların tutarlılık
göstermesi zorunludur. Bu kayıtların bilgisayar ortamında saklanmasının,
değiştirilmesinin ve silinmesinin önlenmesi amacıyla fizikî, manyetik veya
elektronik müdahalelere ve olası suiistimallere karşı gerekli idarî ve teknik
tedbirlerin alınmasından ve periyodik olarak denetlenmesinden mesul müdür
sorumludur.
Arşiv
MADDE 25 – (1) Ambulans servisinde kayıtlar
beş yıl süre ile saklanır. Faaliyeti sona eren ambulans servisleri, kayıtlarını
faaliyetinin sona erdiği tarihten itibaren 30 gün içinde müdürlüğe devreder.
Bildirimler
MADDE 26 – (1) Ambulans servisleri
sundukları hizmet ile ilgili bilgileri örneği EK–13’ de gösterilen Ambulans
Servisi Bildirim Formu ile müdürlüğe aylık dönemler halinde bildirmek
zorundadır. Bu bildirimler yazılı veya bilgisayar çıktısı şeklinde olabilir.
Gerektiğinde müdürlükçe istenecek her türlü bilgi kayıtlara uygun olarak
verilmelidir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Denetim, Ücretlendirme, Tabela ve
Devir Durumu
Denetim
MADDE 27 – (1) Ambulans servisleri ile
ambulans ve acil sağlık araçları komisyonca düzenli olarak yılda en az iki kez
denetlenir. Şikâyet ve soruşturma ile Genel Müdürlük veya müdürlüğün talebi
üzerine ayrıca olağan dışı denetimler de yapılır. Denetim ile ilgili bulgular
ve sonuçlar müdürlüğe ait teftiş ve denetim defterine yazılır. Denetim
sonuçları en az yılda iki kez Genel Müdürlüğe yazılı olarak bildirilir. Gerekli
görülen hallerde Bakanlık tarafından denetleme yapılabilir.
(2) Denetimlerde ambulans
servisleri için örneği EK–10/A’da gösterilen Ambulans Servisi Denetleme Formu,
ambulans ve acil sağlık araçları için örneği EK–10/B’de gösterilen
Ambulans/Acil Sağlık Aracı Denetleme Formu kullanılır ve bu formlarda
belirlenen yaptırımlar uygulanır.
(3)
Denetimler sonucunda, ambulans ve acil sağlık aracı uygunluk belgesi iptal
edilmiş ve bu iptal nedeni aracın teknik ve tıbbi yetersizlik veya
eksikliklerine bağlı ise, müdürlüğün yazılı teklifi üzerine araçların üzerinde
bulunan her türlü yazı, sesli ve ışıklı ikaz cihazları ile tıbbi donanımları
müdürlükçe söktürülerek durumuna uygun araç olarak ilgili trafik birimlerince
yeniden tescili yapılır.
Ücretlendirme
MADDE 28 – (1) Ambulans hizmetlerinden
alınacak ücretler; il sağlık müdürü ya da görevlendireceği bir yardımcısının
başkanlığında; il emniyet müdürlüğü, sanayi ve ticaret il müdürlüğü, belediye
başkanlığı, tabip odası, ambulans servisleri ile ambulans hizmeti veren kişi
veya kuruluşların bir temsilcisi ile acil sağlık hizmetlerini yürütmekle
görevli şube müdüründen oluşan bir komisyonca; maliyet, fiyat endeksleri, yerel
koşullar ve emsal ücretler göz önünde bulundurularak asgari ve azami ücretler
olarak tespit edilir. Ücret tespit edilirken, şehir içi ve şehir dışı ambulans
ücretleri, açılış ücreti ve mesafeler dikkate alınarak ambulansın sınıfına göre
ayrı ayrı belirlenir. Ambulansta yapılan tıbbi müdahaleler ilgili mevzuat
çerçevesinde ayrıca faturalandırılır.
(2) Tespit edilen ücretler,
Bakanlıkça aynen veya değiştirilerek onaylandıktan sonra uygulanır. Ücretler
bir yıl geçmeden artırılamaz. Ancak, toptan eşya fiyatları endeksi artışları
%25’i geçtiği takdirde, ücret saptanmasından en az altı ay sonra bu süre
beklenmeden arttırma isteminde bulunulabilir.
(3) Hava ve deniz ambulans
ücretleri Bakanlıkça ilgili kurum ve kuruluş temsilcilerinden oluşturulan
komisyonca belirlenir.
Tabela
MADDE 29 – (1) Ambulans servisinin dış
tabelasında sadece uygunluk belgesinde belirtilen kuruluş ismi ve/veya marka ve
logosu ve unvanı yazılır.
Devir durumu
MADDE 30 – (1) Bu Yönetmelikte belirtilen
ambulans servisinin veya ambulansların devredilmesi halinde, devralanlar aynı
zamanda denetimler neticesinde tespit olunan eksik ve aksaklıklardan dolayı,
devredenin sorumluluklarını da almış sayılır. Bu yüzden önceden devredene
verilen süre devralana da verilmiş sayılarak ek bir süre verilmez.
(2) Ambulans servisini devralan
kişiler 9 uncu ve 11 inci maddelerde belirtilen belgeleri hazırlayarak müracaat
etmeleri halinde inceleme sonucu uygun bulunanlara, ambulans servisi uygunluk
belgesi düzenlenir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yasaklar
MADDE 31 – (1) Bu Yönetmelikte belirtilen;
a) Ambulans servisleri, ambulans
servisi uygunluk belgesi almadan faaliyete geçemez.
b) Ambulans servisinde, hasta
müdahalesi yapılan alanlar ve ambulanslarda bulunması zorunlu hekim ve sağlık
personeli yerine, stajyer öğrenci ve ilgili mevzuata göre çalışma izni olmayan
yabancı uyruklu hekimler çalışamaz ve çalıştırılamaz.
c) (Değişik.RG-4/12/2007-26720)
Ambulans servisleri dışında, sağlık personeli bulundurmayan veya bünyesinde
sağlık birimi olmayan kurum ve kuruluşlar ambulans işletemez.
ç) Müdürlükçe adlarına personel
çalışma belgesi düzenlenmemiş hekim ve sağlık personeli, her ne surette olursa
olsun, ambulans servisinde/ambulansta çalıştırılamaz.
d) İl ambulans servisi komuta ve
kontrol merkezi haricinde tek bir çağrı merkezinden diğer ambulans servisleri
ve ambulanslarına aracılık edilemez. Bu amaçla hiçbir telefon, iletişim aracı,
elektronik ortam, kişi veya kuruluş kullanılamaz.
e) Çağrı merkezinin telefonu üç
rakamlı, ulusal veya uluslararası acil çağrı numaralarını çağrıştıran bir
numara olamaz.
f) Ambulanslar üzerinde bu
Yönetmelikte belirtilenler dışında hiçbir yazı, numara veya resim bulunamaz.
g) Nakil ambulansları durumu stabilize edilmemiş acil hastaların/yaralıların taşınmasında
kullanılamaz.
ğ) Aynı il hudutları içinde aynı
isimle birden fazla ambulans servisi bulunamaz.
h) Olağandışı durumlar istisna
olmak kaydıyla hiçbir ambulans ve acil sağlık aracı cenaze nakli amacıyla
kullanılamaz.
ı) Ambulans servisi şirket,
dernek, vakıf gibi kuruluşların sahipliğinde ise, bu kuruluşların faaliyet
alanına giren sağlık hizmetleri dışındaki diğer işler ambulans servisinde
yapılamaz. (Ek cümle:RG-10/4/2012-28260)
Hava ambulans servisleri havaalanları içerisinde uçağın konuşlandığı hangar
veya tesis içerisinde yer alabilir.
i) Özel ambulans servisine ait
ambulanslar (hava ve deniz ambulansları hariç) uygunluk belgesi aldıkları il
sınırları içinde görev yapmak ve konuşlanmak zorundadırlar. İl sınırları dışına
il dışı sevkleri ve il dışından bulunduğu ile hasta nakletmek amacı ile
çıkabilirler. Sevk işlemini gerçekleştiren ambulanslar, personelin dinlenmesi,
hastanın sevk edildiği sağlık kuruluşuna yerleştirilmesi, teknik nedenler
(akaryakıt dolumu, arıza, onarım ve benzeri) haricinde il dışında uzun süreli
bekleme yapamaz ve ambulans hizmeti veremezler. Ancak birden fazla ilde
ruhsatlı özel ambulans servisi bulunan kuruluşlar, bu iller ve servisleri arasında
o illerdeki müdürlüklere bilgi vermek koşulu ile çağrı yönlendirme, ambulans,
acil sağlık aracı ve personel değişimi yapabilirler.
j) Aynı il sınırları içinde,
ambulans servisi açmaya yetkili kişi ve kuruluşlar tarafından daha önceden
kullanılmış bir ticari unvan, başka kişi ve kuruluşlarca açılacak sağlık
kuruluşlarında kullanılamaz.
k) Ambulans servisleri,
vatandaşın yanlış algılamalarının ve haksız rekabetin önlenmesi amacıyla, resmi
sağlık kuruluşlarınca kullanılan isimleri ticari isim olarak kullanamaz ve
tabelalarında belirtemezler.
l) Ambulans servisleri yukarıda
belirtilen çalışma düzenine tam olarak uymak ve uygunluk belgelerinde
belirtilen süreler içinde öngörülen hizmetleri sunmak zorundadırlar.
Yaptırımlar
MADDE 32 – (1) Bu Yönetmelikte belirlenen
usul ve esaslara uymayanlar ile yasaklara aykırı hareket edenlere bu
Yönetmelikte öngörülen yaptırımlar uygulanır. Ayrıca bu işletmeler, cezai ve
hukuki sorumlulukları bakımından genel hükümlere tabidir.
Reklâm, tanıtım ve bilgilendirme
MADDE 33 – (1) Ambulans servisleri;
tıbbî deontoloji ve meslekî etik kurallarına aykırı şekilde, insanları
yanıltan, yanlış yönlendiren ve ruhsatında yazılı hizmetlerinden başka
hastaları kabul ve tedavi ettiği intibaını uyandıran, diğer servisler aleyhine
haksız rekabet yaratan davranışlarda bulunamazlar ve bu mahiyette tanıtım
yapamazlar.
(2) Ambulans servisleri
tarafından; sağlığı koruyucu, acil sağlık hizmetlerini tanıtıcı ve geliştirici
nitelikteki bilgilendirme ve tanıtımlar yapılabilir. Bilgilendirme ve tanıtım
faaliyetleri kapsamında, yanıltıcı, abartılı, doğruluğu bilimsel olarak
kanıtlanmamış bilgilere ve açıklamalara yer verilemez.
(3) Ambulans servisleri; hizmet
alanları ve sunacağı hizmetler ile ilgili açılış bilgileri ve benzeri konularda
toplumu bilgilendirmek amacıyla tanıtım yapabilir ve ilan verebilir.
(4) Ambulans servisleri
tarafından oluşturulan internet sitelerinde; yer alan her türlü sağlık bilgisi,
alanı ile ilgili bilgi ve tecrübeye sahip sağlık meslek mensupları tarafından
verilmek zorundadır. Bu siteler aracılığıyla hiçbir şekilde tedavi edici sağlık
hizmetine yönelik bilgiler verilemez. İnternet sayfalarında verilen bilginin,
son güncelleme tarihi ile yazan kişi ve kariyeri açıkça belirtilir.
Yürürlükten kaldırılan mevzuat
MADDE 34 – (1) 8/7/2001 tarihli ve 24456 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ambulanslar ile Özel Ambulans Servisleri ve Ambulans Hizmetleri
Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Faaliyette olan ambulans
servislerinin uyumu
GEÇİCİ MADDE 1 – (Değişik:RG-10/4/2012-28260)
(1) Bu maddenin yürürlüğe girdiği
tarihten önce faaliyette olan ambulans servisleri ve ambulanslar bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içerisinde 11 ve 13 üncü
maddelerdeki şartları yerine getirmek zorundadır. Bu süre içerisinde gerekli
şartları yerine getirmeyen servisler ile ambulansların faaliyetleri valilikçe
süresiz olarak durdurulur.
Geçiş hükümleri (Değişik madde başlığı:RG-10/4/2012-28260)
GEÇİCİ MADDE
2 – (Değişik:RG-20/9/2013-28771)
(1) Bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce tescil edilmiş olup “TS EN 1789 EK-C
Uygunluk Belgesi” almamış 2011 ve 2012 model ambulanslar bir yıl; 2005-2010
model ambulanslar iki yıl; 2004 ve daha eski model ambulanslar üç yıl
içerisinde muayene yaptırarak “TS EN 1789 EK-C Uygunluk Belgesi” almak
zorundadır. Bu süre sonunda gerekli şartları
yerine getirmeyen ambulansların faaliyetleri valilikçe süresiz olarak
durdurulur.
Yürürlük
MADDE 35 – (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 36 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Sağlık Bakanı yürütür.
|
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete’nin |
|
Tarihi |
Sayısı |
|
7/12/2006 |
26369 |
|
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin Yayımlandığı Resmî
Gazetelerin |
||
Tarihi |
Sayısı |
|
1.
|
4/12/2007 |
26720 |
2.
|
17/10/2008 |
27027 |
3.
|
4/4/2012 |
28254 |
4.
|
10/4/2012 |
28260 |
5.
|
20/9/2013 |
28771 |