BANKALARIN KURUMSAL YÖNETİM
İLKELERİNE İLİŞKİN YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç ve Kapsam, Dayanak ve
Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı,
bankaların kurumsal yönetimlerine ilişkin yapı ve süreçler ile bunlara ilişkin
ilkeleri düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 19/10/2005 tarihli ve 5411 sayılı Bankacılık Kanununun
22 ve 93 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte yer alan;
a) Banka: Kanunun 3 üncü
maddesinde tanımlanan bankaları,
b) İcrai
görevi bulunmayan yönetim kurulu üyesi: Kendisine bağlı icrai
mahiyette faaliyet gösteren bir birim bulunmayan yönetim kurulu üyesini,
c) İcrai
mahiyette faaliyet gösteren birim: Doğrudan gelir getirici faaliyetlerin icra
edildiği birimi,
ç) Kanun: 19/10/2005
tarihli ve 5411 sayılı Bankacılık Kanununu,
d) Kurul: Bankacılık Düzenleme ve
Denetleme Kurulunu,
e) Kurum: Bankacılık Düzenleme ve
Denetleme Kurumunu,
f) Kurumsal yönetim: Banka üst yönetiminin
bankayı, belirlenmiş hedefler, Kanun, Kanuna istinaden çıkarılan düzenlemeler
ile ilgili diğer mevzuat, ana sözleşme ve banka içi düzenlemeler ile bankacılık
etik kuralları doğrultusunda, tüm menfaat ve pay sahipleri ile tasarruf
sahiplerinin hak ve menfaatlerini koruyacak biçimde yönetimini,
g) Üst düzey yönetim: Banka genel
müdür ve genel müdür yardımcıları, iç sistemler kapsamındaki birimlerin
yöneticileri ile başka unvanlarla istihdam edilseler dahi, danışmanlık
birimleri dışındaki birimlerin, yetki ve görevleri itibarıyla genel müdür
yardımcısına denk veya daha üst konumlarda görev yapan yöneticilerini,
ğ) Üst yönetim: Banka yönetim
kurulu ile üst düzey yönetimi
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kurumsal Yönetim ve Son Hükümler
Kurumsal yönetime ilişkin yapı ve
süreçler
MADDE 4 – (1) Bankalar, faaliyet
büyüklükleri ile yapılanma türlerini dikkate alarak, kurumsal yönetime ilişkin
yapı ve süreçlerini Kanun ve Kanun uyarınca yürürlüğe giren düzenlemelerle
belirlenen esas ve usullere uyulması kaydıyla, bu Yönetmelik ekinde yer alan
bankaların kurumsal yönetim ilkelerini esas alarak belirleyebilirler.
Yürürlük
MADDE 5 – (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 6 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu Başkanı yürütür.
____________
(1) Bu değişiklik 1/1/2012 tarihinde yürürlüğe girer.
|
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî
Gazete’nin |
|
Tarihi |
Sayısı |
|
1/11/2006 |
26333 |
|
Yönetmelikte Değişiklik Yapan
Yönetmeliklerin Yayımlandığı Resmî Gazetelerin |
||
Tarihi |
Sayısı |
|
1. |
9/6/2011 |
27959 |
Ek
BANKALARIN KURUMSAL YÖNETİM
İLKELERİ
İlke 1- Banka içerisinde kurumsal
değerler ve stratejik hedefler oluşturulmalıdır.
Banka yönetim kurulu bankanın misyonu ile vizyonunu belirlemeli ve kamuya açıklamalıdır.
Yönetim kurulu, öncelikle
bankanın devamlılık arz eden faaliyetlerini yönlendirecek stratejileri
belirlemeli, kendisi, üst yönetim ve diğer personel adına kurumsal değerlerin
ve etik kuralların oluşturulmasında öncülük etmelidir. Oluşturulacak kurumsal
değerler ve etik kurallar, problemlerin zamanında ve gereğince
değerlendirilmesinin önemini yansıtmalı, hem banka içi hem de banka dışı
işlemlerde rüşvet, yolsuzluk gibi yasa dışı ve etik olmayan davranışların önüne
geçilmesine yönelik olmalıdır.
Kurumsal değerlere ve etik
kurallara uygun olmayan eylem ve işlemlerin personel tarafından banka
içerisinde ilgili mercilere güvenli bir şekilde iletilmesini sağlayacak uygun
iletişim kanalları oluşturulmalıdır.
Yönetim kurulu, üst düzey
yönetimin bankanın faaliyetleri veya dahil olduğu grup
içerisindeki rolü dolayısıyla oluşabilecek muhtemel çıkar çatışmalarının
belirlenmesine, bunların önlenmesine ya da yönetilmesine yönelik gerekli
politikaların uygulanmasını sağlamalıdır.
Yönetim kurulu, banka içerisinde
belirlenen politikalara uygunluğun izlemesine ve ilgili yönetim seviyelerinde
muhtemel sapmaların rapor edilmesine imkan verecek
sistemleri oluşturmalıdır.
Yönetim kurulu, sürekli ve etkin
bir şekilde, bankanın hedeflerine ulaşma derecesini, faaliyetlerini ve
performansını değerlendirmelidir. Yönetim kurulu, banka faaliyetlerinin Kanuna,
Kanuna istinaden çıkarılan düzenlemeler ile ilgili diğer mevzuata, ana
sözleşmeye ve banka içi düzenlemeler ile oluşturulan politikalara uygunluğunu
izlemelidir. Gereken durumlarda gecikmeden ve mümkün ise sorun ortaya çıkmadan
önlemler almalıdır.
Üst düzey yönetim, politikaların
uygulanması, uyumun temin edilmesi amacıyla kaynakları planlamalı ve bu yolla
söz konusu kaynakların operasyonların içerisine dahil
edilmelerini, operasyonların bir parçası olmalarını sağlamalıdır.
Üst düzey yönetim, politikaların
zamanında uygulandığını izlemelidir. Politikalar en az yılda bir kez veya iş
çevresinde/faaliyet alanında meydana gelen önemli değişiklikleri takiben,
yeterlilik ve uygunluklarının tespit edilebilmesi için yeniden değerlendirilmeli
ve gerektiği takdirde iyileştirmeler yapılmalıdır. Üst düzey yönetim, periyodik
gözden geçirme, standartlar, politikalar, talimatlar ve uygulama usullerinin
onaylanması için çerçeve ve süreç belirlemelidir.
İlke 2- Banka içinde yetki ve
sorumluluklar açıkça belirlenmeli ve uygulanmalıdır.
Yönetim kurulu, yönetim kurulu
üyeleri ile üst düzey yönetimin yetki ve sorumluluklarını belirlemeli, üst
düzey yönetimin faaliyetlerini ve yönetim kurulu tarafından belirlenen
politikalara üst düzey yönetim tarafından uyulup uyulmadığını izlemelidir.
Üst düzey yönetim, personel için
yetki ve sorumlulukları, politika ve uygulama usullerine, etik kurallara ve
profesyonel uygulamalara bağlılığı da içerecek şekilde açıkça belirlemeli,
belirlenmiş yetki ve sorumlulukların yerine getirilip getirilmediğini
izlemelidir. Tüm personel nihai olarak yönetim kuruluna karşı sorumlu
olduklarının bilincinde olmalıdır.
Bankanın kurumsal yönetim
ilkelerine uyumunu izlemek, bu konuda iyileştirme çalışmalarında bulunmak ve
yönetim kuruluna öneriler sunmak üzere kurumsal yönetim komitesi
oluşturulmalıdır. Komitenin başkanları icracı görevleri bulunmayan yönetim
kurulu üyeleri arasından seçilmelidir. Komite yaptığı tüm çalışmaları yazılı
hale getirmeli ve kaydını tutmalıdır.
Yönetim kurulu, üst düzey
yöneticilerin pozisyonlarına uygun gerekli nitelikleri taşımalarını gözetmeli,
nitelikli personelin uzun süre bankaya hizmet etmesini sağlamayı teşvik etmeli
ve buna yönelik önlemler almalıdır.
Banka personelinin görev
tanımları ve dağılımı ile performans ve ödüllendirme kriterleri
üst düzey yöneticiler tarafından belirlenmeli ve personele duyurulmalıdır.
İlke 3- Yönetim kurulu üyeleri,
görevlerini etkin bir şekilde yerine getirecek nitelikleri haiz ve kurumsal
yönetimde üstlenmiş oldukları rolün bilincinde olmalı ve banka faaliyetleri
hakkında bağımsız değerlendirme yapabilmelidir.
Yönetim kurulu üyeleri,
a) Banka ve hissedarlara karşı
sadakatle görevlerini yürütmeli,
b) Banka gözetimindeki
görevlerini anlamalı,
c) Banka işleri için yeterli
zaman ayırmalı ve yönetim kurulu toplantılarına katılmalı,
ç) Yönetim Kurulu üyesi görevini
basiretli bir biçimde ve iyi niyet kuralları çerçevesinde yerine getirmeli,
d) Bankanın tabi olduğu mevzuatı
bilmeli ve bankanın düzenleyici ve denetleyici otoriteleri ile ilişkilerinin
etkin olmasını sağlamalı,
e) Banka aleyhine sonuç
doğurabilecek baskılara boyun eğmemeli ve bu amaçla maddi menfaat kabul
etmemeli,
f) Diğer üyeleri yanıltmak
amacıyla eksik ve taraflı bilgi vermemelidir.
Yönetim kurulu;
a) Faaliyetlerini eşitlikçi,
şeffaf, hesap verebilir ve sorumlu bir şekilde yürütmeli,
b) Düzenli aralıklarla, üyelerin
atama ve seçimleri dahil olmak üzere kendi yönetim
uygulamalarının etkinliğini değerlendirmeli, eksikliklerin veya zayıflıkların
tespiti halinde gerekli değişiklikleri yapmalı,
c) Banka üst yönetimini
sorgulamalı ve yönetimden yeterli açıklama alabilmeli,
ç) Tarafsız tavsiyelerde
bulunmalı,
d) Her türlü etkiden ve çıkar
çatışmalarından bağımsız olarak karar verilebilmesini teminen
yeterli sayı ve kompozisyonda üyeden oluşmalı,
e) Üye sayısı, üyelerin verimli
ve yapıcı çalışmalar yapmalarına, hızlı ve rasyonel kararlar almalarına ve
gerekli komitelerin oluşumuna ve çalışmalarını etkin bir şekilde organize
etmelerine olanak sağlayacak şekilde belirlenmeli,
f) Diğer kuruluşlarla olan
ilişkilerinde menfaat çatışmalarına ve yükümlülük altına girmekten kaçınmalı,
g) Banka politikaları ve kurum
içi iletişim kanallarının oluşturulması, kurumsal amaçların gerçekleşmesinde
kaydedilen ilerlemelerin izlenmesi için üst düzey yönetim ile düzenli olarak
toplanmalıdır.
İlke 4- Üst düzey yönetim
görevlerini etkin bir şekilde yerine getirecek nitelikleri haiz ve kurumsal
yönetimde üstlenmiş oldukları rolün bilincinde olmalıdır.
Üst düzey yönetim, gerekli bilgi
ve yeteneğe sahip olmadıkları alanlara atanmamalıdır.
Üst düzey yönetim görevlerini
adil, şeffaf, hesap verebilir ve sorumlu bir şekilde yürütmelidir. Üst yönetim
banka işlerinin; misyon, vizyon, hedefler, politikalar
çerçevesinde yürütülmesini sağlamalı, yönetim kurulunun onayladığı finansal ve operasyonel planlara uygun olarak hareket etmeli,
görevlerini yerine getirirken Kanuna, Kanuna istinaden çıkarılan düzenlemeler
ile ilgili diğer mevzuata, ana sözleşmeye ve banka içi düzenlemelere uymalıdır.
Üst düzey yönetim, banka işleri
ile ilgili olarak doğrudan ya da dolaylı olarak hediye kabul etmemeli, haksız
menfaat sağlamamalıdır.
Üst düzey yönetim, banka ürün ve
hizmetlerinin pazarlamasında ve hizmet ilişkisi süresince müşteri haklarını
gözetmelidir.
Üst düzey yönetim, banka ile
müşterileri arasında haksız menfaatten uzak iyi ilişkiler kurulması ve taraflar
arasında yapılan anlaşma koşullarına uygun hareket edilmesi amacıyla gerekli
önlemleri almalıdır.
İlke 5- Bankanın müfettişleri ile
bağımsız denetim elemanlarının çalışmalarından etkin olarak yararlanılmalıdır.
Bankanın risk yönetimi, iç
kontrol ve iç denetim sistemlerindeki problemlerin tespit edilebilmesi ve
bankanın finansal raporlarının bankanın mali durumunu ve performansını doğru
yansıtmasını sağlamak için, üst yönetim risk yönetimi, iç kontrol ve iç denetim
sistemlerinin önemini kavramalı ve banka personelinin kavramasını da
sağlamalıdır.
Yönetim kurulu, banka
müfettişleri ile bağımsız denetim elemanlarının bulgularını, üst düzey
yönetimden aldığı banka faaliyetlerine ve performansına ilişkin bilgilerin
doğruluğunun kontrolünde kullanmalıdır. Denetçilerin bağımsızlıkları ile
itibarlarına katkı sağlayacak önlemler alınmalıdır.
Üst yönetim, banka müfettişleri
ile iç kontrol elemanlarının tüm bulgularını zamanında ve etkin bir şekilde
kullanmalı ve saptanmış problemlerin üst düzey yönetim tarafından zamanında
düzeltilmesini sağlamalıdır.
İlke 6- Ücret politikalarının
bankanın etik değerleri, stratejik hedefleri ve iç dengeleri ile uyumu
sağlanmalıdır.
(Değişik:RG-9/6/2011-27959)(1)
Banka faaliyetlerinin kapsamı ve
yapısı ile stratejileri, uzun vadeli hedefleri ve risk yönetim yapılarına
uyumlu, aşırı risk alımını önleyici ve etkin risk yönetimine katkı sağlayacak
yazılı bir ücretlendirme politikası oluşturulmalıdır. Yönetim kurulu,
ücretlendirme politikasının etkinliğinin sağlanmasını teminen
ücretlendirme politikasını yılda en az bir kez gözden geçirmelidir.
Ücretlendirme uygulamalarının
yönetim kurulu adına izlenmesi ve denetlenmesi amacıyla en az iki kişiden
oluşan ücretlendirme komitesi kurulmalıdır. Ücretlendirme komitesi,
ücretlendirme politikası ve uygulamalarının risk yönetimi çerçevesinde
değerlendirerek, bunlara ilişkin önerilerini her yıl rapor halinde yönetim
kuruluna sunmalıdır.
Yönetim kurulu, yönetim kurulu
üyelerine, üst düzey yönetime ve diğer personele verilecek ücretlerin bankanın
etik değerleri, iç dengeleri ve stratejik hedefleri ile uyumlu olmasını
sağlamalıdır. Bu ücretler, bankaların sadece kâr ya da gelir gibi kısa dönemli
performansıyla ilişkilendirilmemelidir. Yönetim kurulu üyelerinden oluşan
komitelerin üyelerine, üstlendikleri sorumluluklar dikkate alınmak suretiyle
ücretlendirme yapılmalıdır.
İcrai görevi bulunan yönetim kurulu
üyeleri ile üst düzey yönetime bankanın performansına bağlı teşvik ödemeleri
yapılması mümkün olmakla birlikte, bu teşvik ödemeleri bankanın kurumsal
değerlerine olumlu yönde etki edecek şekilde ve objektif koşullara bağlı
olmalıdır. Performansa dayalı ödeme miktarları önceden garanti edilmemelidir.
Performansa dayalı ödemeler, alınan risklerin vadesi dikkate alınmak suretiyle
ve taksitler halinde yapılmalıdır.
İç kontrol, iç denetim, risk
yönetimi birimlerinin yöneticileri ile personeline yapılacak ödemeler denetim
ya da gözetimde bulundukları veya kontrol ettikleri faaliyet biriminin
performansından bağımsız olacak şekilde, ilgili personelin kendi fonksiyonuna
ilişkin performansı dikkate alınarak belirlenmelidir.
Çalışanların görev tanımları ve
dağılımı ile performansa bağlı teşvik ödemelerine ilişkin kriterler
üst düzey yönetim tarafından belirlenmeli ve çalışanlara duyurulmalıdır. Söz
konusu kriterler belirlenmiş standartlara ve özel
görev sorumluluklarına göre düzenli olarak gözden geçirilmelidir.
Bankadan ayrılacak personele
yapılacak tazminat ödemeleri, ilgili personelin geçmiş performansı ve bankanın
uzun vadeli performansına katkısı da dikkate alınmak suretiyle belirlenmelidir.
Yönetim kurulunca, faaliyetleri
sonucu bankanın emin bir şekilde çalışmasını tehlikeye düşürdükleri ya da
bankanın mali bünyesinin bozulmasından sorumlu oldukları tespit edilenler
hakkında performansa dayalı ödemelerin iptal edilmesi de dahil,
ödemeleriyle ilgili gerekli işlemler tesis edilmelidir.
Performansa dayalı yapılan
ödemelerde dikkate alınan kriterler, yapılan
ödemelerin şekli ve ortalama miktarlarına ilişkin bilgiler bankaların
“Bankalarca Yıllık Faaliyet Raporunun Hazırlanmasına ve Yayımlanmasına İlişkin
Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik” çerçevesinde hazırladıkları yıllık
faaliyet raporlarının “İnsan kaynakları uygulamalarına ilişkin bilgiler”
kısmında sunulmalıdır.
Üst düzey yönetim, personel alım
ve terfi uygulamalarının nesnel kriterlere
dayandırıldığından emin olmak, eğitim, tecrübe ve sorumlulukları göz önüne
almak amacıyla gerekli süreçleri uygulamalı ve denetlemelidir. Bu süreçler
organizasyonun genel politika ve işe alım, eğitim, ölçme, danışmanlık, terfi,
tazminat ve disiplin gibi prosedürleriyle uyumlu
olmalıdır. Üst düzey yönetim, bilgi ve beceri gereksinimlerinin sürekli olarak
denetlendiğinden ve organizasyonun belirlenen hedeflerle uyum becerisi gösteren
iş gücünü elde etme yetisine sahip olduğundan emin olmalıdır.
Üst düzey yönetim, personelin
bilgi ve becerilerini gereksinim duyulan dereceye yükseltmek için işe alım
sonrası oryantasyon ve sürekli eğitim aldıklarından
emin olmalıdır. Personelin teknik ve yönetim becerilerini verimli bir şekilde
artırmak amacıyla hazırlanan öğrenim ve eğitim programları düzenli olarak
gözden geçirilmelidir.
İlke 7- Kurumsal yönetimde
şeffaflık sağlanmalıdır.
Banka tarafından, pay sahipleri,
mudiler, piyasa katılımcıları ve kamuoyunun bankanın yapısı ve amaçları
hakkında yeterli düzeyde bilgi sahibi olmaları sağlanmalı, böylelikle, üst
yönetimin banka yönetimindeki etkinliklerini değerlendirebilmelerine imkan tanınmalıdır.
Bilgiler ilgili kişi ve
kurumların karar vermelerine yardımcı olacak şekilde, zamanında, doğru, tam,
anlaşılır, tarafsız, kolay erişilebilir ve eşit bir şekilde kamuoyunun
kullanımına sunulmalıdır.
Ana ortaklık bankalar, yıl
sonları ile Mart, Haziran ve Eylül ayları itibarıyla kredi kuruluşu veya
finansal kuruluş niteliğinde olan ya da olmayan bağlı ortaklık, birlikte
kontrol edilen ortaklık ve iştiraklerinin finansal tablolarını Türkiye Muhasebe
Standartlarını esas olarak konsolide etmek suretiyle
kamuoyunu bilgilendirmeye yönelik gerekli uygulamalarda bulunmalıdır.
Kamuoyunun aydınlatılmasında,
bankanın internet sitesi aktif olarak kullanılmalıdır.
____________
(1) Bu değişiklik 1/1/2012
tarihinde yürürlüğe girer.