BELEDİYELERİN KENTSEL ALTYAPI İHTİYAÇLARI İÇİN TAHSİS
EDİLEN ÖDENEĞİN
KULLANIMINA İLİŞKİN YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; malî kaynağı yetersiz olan
belediyelerin İller Bankasınca hazırlanıp, Devlet Planlama Teşkilâtı
Müsteşarlığı tarafından yıllık yatırım programına alınan; harita, imar planı, içmesuyu, atıksu, katı atık ve
benzeri kentsel altyapı ihtiyaçlarının finansmanına katkı sağlamak amacı ile
Maliye Bakanlığı tarafından Bayındırlık ve İskân Bakanlığı bütçesine konulan
ödeneğin kullanılmasına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, 21/2/2001 tarihli ve 4629 sayılı
Bazı Fonların Tasfiyesi Hakkında Kanun ile 13/12/1983 tarihli ve 180 sayılı
Bayındırlık ve İskan Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararname hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında;
a) Bakanlık: Bayındırlık ve İskân Bakanlığını,
b) Banka: İller Bankası Genel Müdürlüğünü,
c) Bölge Müdürlüğü: İller Bankası Genel Müdürlüğünün
ilgili Bölge Müdürlüklerini,
ç) Ödenek: Mali kaynağı yetersiz olan belediyelerin
kentsel altyapı ihtiyaçlarının karşılanmasına finansal destek sağlamak amacıyla
ayrılan ödeneği,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Ödeneğin Kullanılabileceği Alanlar ile Değerlendirme
Kriterleri
Ödeneğin kullanılabileceği alanlar
MADDE 4 –
(1) Belediyelerin aşağıda belirtilen kentsel altyapı ihtiyaçlarının finansmanı
için bu ödenekten katkı sağlanır.
a) Harita yapımı, imar planı yapımı,
b) İçmesuyu şebeke, içmesuyu arıtma, atıksu şebeke, atıksu arıtma, deniz deşarjı ve katı atık bertarafı ve benzeri her türlü alt yapı tesislerinin etüt
ve projelerinin hazırlanması ile yapımı.
Ön değerlendirme
MADDE 5 – (1)
Ödenekten yararlanacak projelerin ön değerlendirmesinde aşağıdaki hususlar
dikkate alınır.
a) Son nüfus sayımına göre nüfusu 100.000 ve altında
olan belediyelerin projeleri değerlendirmeye alınır.
b) Yapım işlerinde, uygulama veya kesin projeleri
Bankaca uygun bulunan belediyelerin talepleri değerlendirmeye alınır.
c) Yatırım maliyetinin tamamını, Bankaca dağıtılacak
tahmini yasal paylarının %40’ından borçları düşüldükten sonra kalan kısmı esas
alınarak hesaplanacak kredi limiti ile karşılayabilen belediyelerin projeleri
değerlendirmeye alınmaz.
ç) Mali durumu, yatırım maliyetinin belediyesince
sağlanması gereken finansman tutarını karşılamayan belediyelerin projeleri
değerlendirilmeye alınmaz.
d) Aynı anda birden fazla altyapı yapım
talebinden sadece biri değerlendirmeye alınır.
e) Yatırımın tamamlandığı tarih itibarı ile son 3 yıl
içinde benzer projeler için ulusal veya uluslararası hibe programlarından
yararlanan belediyeler ödenekten yararlanamaz.
f) Uygulanmasında mülkiyet, kaynak tahsisi ve benzeri
hukuki ve teknik engeller bulunan talepler değerlendirmeye alınmaz.
g) Harita, imar planı ve proje yapımında (a), (c) ve
(e) bentleri dikkate alınmaz.
Projelerin sıralanması ve seçimi
MADDE 6 – (1)
Ön değerlendirme sonucunda ödenekten yararlanabileceği belirlenen projeler
Ek-1’deki değerlendirme kriterlerine göre
puanlandırılarak sıralanır. Ödenek durumuna göre projeler, en yüksek puandan
başlamak üzere yatırım programına teklif için seçilir.
Ödenekten sağlanacak katkı oranları
MADDE 7 – (1)
Belediyelerin harita, imar planı, içmesuyu şebeke, içmesuyu arıtma, atıksu şebeke, atıksu arıtma, deniz deşarjı ve katı atık bertarafı ve benzeri alt yapı tesislerinin etüt ve
projelerinin hazırlanmasında; proje bedelinin % 75’i oranında katkı sağlanır.
(2) Belediyelerin kentsel altyapı tesislerinin
yapımında; nüfusu 20.000 ve altında bulunan belediyelere yatırım maliyetinin
%75’ine, nüfusu 20.001–100.000 arasında bulunan belediyelere yatırım
maliyetinin %50’sine kadar 11 inci maddedeki esaslar çerçevesinde katkı
sağlanır.
(3) Bankaca dağıtılacak tahmini yasal payların %
40’ından borçları düşüldükten sonra kalan kısmı esas alınarak hesaplanacak
kredi limiti ile yatırım maliyeti arasındaki fark bu maddenin ikinci fıkrasında
belirtilen esaslar dahilinde ödenekten finanse edilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Başvuru Şekli, Ödeneğin Kullanımı, İşin Kontrolü ve
İzlenmesi
Başvuru şekli
MADDE 8 – (1)
Yönetmeliğin 4 üncü maddesinde belirtilen işlerde kullanılmak üzere, ödenekten
katkı talebinde bulunacak belediyelerden istenecek belgeler Banka tarafından
belirlenir. Katkı talebinde bulunacak belediyeler, başvuru için gerekli
belgeleri usulüne uygun şekilde hazırlar ve ilgili Bölge Müdürlüğüne iletir.
Başvuruların değerlendirilmesi
MADDE 9 –
(1) Bölge Müdürlükleri kendilerine iletilen başvuru belgelerinde varsa
eksiklikleri giderdikten sonra, yapacağı teknik, ekonomik ve çevresel
incelemeler sonucu düzenleyeceği değerlendirme raporunu, Bölge görüşü ile
birlikte en geç Haziran ayı sonuna kadar Genel Müdürlüğe iletir.
(2) Bankanın ilgili birimleri; 4, 5 ve 6 ncı maddeler çerçevesinde talepleri değerlendirmeye tabi
tutarak, uygun bulunan projeleri Genel Müdürlüğün onayına sunar.
Ödenek tahsisi
MADDE 10 – (1)
Genel Müdürlükçe uygun görülen projeler, yatırım programı teklifine dâhil
edilerek her yıl Temmuz ayı sonuna kadar raporlarıyla birlikte Devlet Planlama
Teşkilâtı Müsteşarlığına iletilir.
Ödeneğin kullanımı
MADDE 11 – (1)
Ödeneğin kullanımında aşağıdaki hususlar dikkate alınır.
a) Ödenekten katkı sağlanarak yapılacak işlerin
ihalesi, Bankaca yapılır veya yaptırılır.
b) Ödenekten yapılacak hakediş
ödemeleri, katkı sağlanacak oran dâhilinde ödenekten Bankaca, kalan kısmı ise
belediyesince yapılır.
c) Yapılacak ödemeler; Bankaya aktarılmış olan ödenek
çerçevesinde, yatırıma ilişkin iş programında ön görülen nakdi miktarlara
karşılık gelen fiziki gerçekleşmelere göre, ilgili Bölge Müdürlüğünce
düzenlenecek hakediş raporu ve sarf evrakına
istinaden yükleniciye defaten veya dilimler halinde yapılır.
Kontrollük
MADDE 12 – (1)
Ödenekten gerçekleştirilecek kentsel altyapı tesislerinin kontrollüğü, doğrudan
Bankaca, Banka ve belediyece müştereken veya hizmet alımı yolu ile yapılabilir.
(2) Müşterek kontrollükle ilgili Belediye ve Banka
arasında çıkacak uyuşmazlıklar ilgili yer Valisi tarafından giderilir.
(3) Doğrudan Bankaca veya Banka ve belediyesince
müştereken yapılan kontrollük hizmetlerine ait giderler, Bankaca belirlenecek
esaslar çerçevesinde hesaplanır ve ödenekten tahsil edilir.
(4) Hizmet alımı yolu ile yaptırılması halinde
kontrollük giderlerinin tamamı ödenekten karşılanır.
Taahhütname
MADDE 13 – (1)
Banka, ödenekten yararlanmak isteyen belediyelerden bu Yönetmelik hükümlerini
kabul ettiğine dair bir taahhütname alır.
(2) Belediyenin işin yürütülmesi ve
kontrolü ile ilgili konularda yapılması gereken işlerden kaçınması veya
taahhütnamede belirtilen yükümlülükleri yerine getirmemesi halinde çıkacak
anlaşmazlıklarda, Banka, bakiye ödenek dilimlerini kullandırmayabileceği gibi,
önceden kullandırmış olduğu ödenek tutarını ve bunun yasal faizini, kontrollük
giderleri ve benzeri masrafları ile birlikte defaten talep eder veya Belediyenin
Banka tarafından dağıtılan yasal paylarından keser.
İzleme
MADDE 14 – (1)
Bankaca, İzleme Raporları 3 aylık dönemler halinde hazırlanarak dönem sonrasını
takip eden 30 gün içinde Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarlığına gönderilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yeni projelerin belirlenmesi
MADDE 15 – (1)
Yeni projeler, yılı Bakanlık bütçesinde yer alan ödenek ve devam eden işlerin
yatırım tutarları dikkate alınarak Bankaca belirlenir.
Ödenek yetersizliği
MADDE 16 – (1)
Yeterli ödenek bulunmaması durumunda proje, ilgili Belediyesince kaynak temin
edilmesi halinde yürütülebilir.
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE 17 – (1)
7/6/2002 tarihli ve 24778 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Belediyelere Yapılacak Yardımlara Dair Uygulama Yönetmeliği
yürürlükten kaldırılmıştır.
Devam eden projeler
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce Bayındırlık ve İskân
Bakanlığı bütçesinde yer alan ödeneklerden karşılanarak devam eden projeler
tamamlanıncaya kadar Bankaca belirlenen katkı oranı ve şartları dâhilinde bu
ödenekten yararlandırılmaya devam edilir.
Yürürlük
MADDE 18 –
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 19 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Maliye Bakanı ile Bayındırlık ve İskân Bakanı müştereken yürütür.
KRİTERLER |
PUANLAR |
(1) Sektörel Öncelik |
|
a) Su b) Atıksu c) Katı Atık |
20 15 5 |
(2) Çevresel Öncelik |
|
a) Alıcı Ortam Özellikleri
1) İçmesuyu Kaynağını Doğrudan Kirletenler 2) İçmesuyu amaçlı kullanılmayan kapalı havza su kaynaklarını kirletenler 3) Deniz ve akarsu kaynaklarını doğrudan kirletenler
b) Bölgedeki sağlık problemini çözümleyen projeler* |
10 5
1
10 |
(3) Belediyenin Nüfusu |
|
a) < 20.000 kişi b) 20.000 – 100.000 kişi |
10 15 |
(4) Projenin Sürdürülebilirliği |
|
a) İşletme ve bakım maliyetlerinin karşılanabilirliği** 1) Su tarifeleri 0,5–1,0 YTL/m3 arası 2) Su tarifeleri 1,0–1,5 YTL/m3 arası 3) Su tarifeleri 1,5 YTL/m3 üzeri b) Belediyenin teknik kapasitesi 1) Teknik Eleman Bulunduran |
1 5 10
5 |
(5) Projenin Durumu |
|
a) Yeni proje b) İlave proje veya revize |
15 5 |
(6) Yöreye Özgü Kriterler |
|
a) Hassas alanlar*** b) Tarihi, kültürel ve turistik açıdan öncelikli yöreler
|
15 10 |
* Sağlık kuruluşlarınca belgelenmiş olanlar.
** 1) Su tarifelerinde evsel tüketim ortalaması alınır ve her yıl TÜİK tarafından yayımlanan
TÜFE oranında arttırılır.
2) İçmesuyu şebekesi olmayan ve içmesuyu projesi ilk defa yapılan belediyelerde su
tarifeleri dikkate alınmaz, bu kriter için tam puan verilir.
*** 1) Resmi kurumlarca belirlenmiş çevresel hassasiyeti tespit edilmiş olanlar.
2) Birden fazla belediyenin problemini çözen projeler.