HAYVANLARIN
KORUNMASINA DAİR UYGULAMA YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
KISIM
Genel
Hükümler
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı;
a) Ev ve süs
hayvanı ile kontrollü hayvanları bulundurma ve sahiplenme şartlarına uygun
olarak hayvan bakımı konularında; yerel hayvan koruma görevlileri ile ev ve süs
hayvanı satan kişilere verilecek eğitime, sahiplenilerek bakılan hayvanların
çevreye verecekleri zarar ve rahatsızlıkları önleyici tedbirlere ilişkin
esasları,
b) Sahipsiz
hayvanların toplanması, toplatılması, sağlık bakımlarının yapılması,
kısırlaştırılması, aşılanması, ve alındıkları ortama geri bırakılmasına karar
verilenlerin kimliklendirilerek bırakılması, geçici hayvan bakımevlerinin
çalışma usul ve esasları ile yerel yönetimlerin ve yerel hayvan koruma
görevlilerinin görev ve sorumluluklarına ilişkin düzenlemeleri yapmaya ve
sahipsiz hayvanların çevreye verebilecek olumsuz etkileri gidermeye yönelik
alınacak tedbirleri,
c) Hayvanların
konu ve oyuncu edildiği her türlü ticarî amaçlı gösteri, reklam ve benzeri film
ile fotoğraf çekimlerinde hayvanların kullanılmasına ilişkin usul ve esasları,
ç) Kanunî
istisnalar ile tıbbî ve bilimsel gerekçeler ve gıda amaçlı olmayan, insan ve
çevre sağlığına yönelen önlenemez tehditler bulunan acil durumlar dışında,
hayvanların öldürülmesi ile ilgili usul ve esasları,
d) İl hayvan
koruma kurullarının çalışma usul ve esaslarını,
e) 5199 sayılı
Kanun hükümlerine uyulup uyulmadığının denetlenmesine ve denetim elemanlarının
niteliklerine ilişkin usul ve esasları,
f) Hayvanların
korunması amacıyla geçici bakımevleri ve hastanelerin kurulması, bu yerlerde
bakım, rehabilitasyon, aşılama ve kısırlaştırma gibi faaliyetlerin
desteklenmesi için diğer ilgili kurum ve kuruluşlara mali destek sağlamak üzere
Bakanlık bütçesine konulan ödeneğin kullanımına ilişkin usul ve esasları,
g) 5199 sayılı
Kanunda belirtilen, idarî para cezalarına dair düzenlenecek makbuzların şekli,
dağıtımı ve kontrolü ile ilgili usul ve esasları
belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, amaçları doğrultusunda yapılacak düzenlemeleri ve
alınacak önlemleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 1/7/2004 tarihli ve 5199 sayılı Hayvanları Koruma
Kanununun 5 inci, 6 ncı, 10 uncu, 13 üncü, 15 inci, 17 nci, 18 inci, 19 uncu ve
27 nci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte yer alan;
a) Ağızlık:
Hayvanın etrafına zarar vermemesi için ağzına takılan koruyucu önlemi,
b)
Aşılama:Vücudun bağışıklık sistemini uyararak hastalıklara karşı özel antikor
üretilmesi ve hastalığı yapan etkenle karşılaşıldığında antikorlar sayesinde
hastalanmasını önleyen işlemi,
c) Bakan: Çevre
ve Orman Bakanını,
ç) Bakanlık:
Çevre ve Orman Bakanlığını,
d) Geçici
bakımevi sorumlusu: Özel ya da tüzel kişilere ait geçici bakımevinde yasalarla
belirlenmiş hizmetleri ve sorumlulukları yerine getirecek olan geçici bakımevi
sahibi ya da yöneticisini,
e) Başkan: İl
hayvan koruma kurulu başkanını,
f) Denetim
elemanı: 5199 sayılı Kanunda belirtilen denetimleri yapmaya ve bu Kanun
çerçevesinde kabahat teşkil eden fiileri işleyenler hakkında işlem yapmaya,
Bakanlık merkez ve taşra teşkilatı ve/veya mahallin en büyük mülkî amirince
görevlendirilen personeli,
g)
Dezenfeksiyon: Hastalık yapıcı mikroorganizmaların fizikî, kimyevî yöntemler ve
ultraviyole ile yok edilmesi işlemini,
ğ) Etoloji: Bir
hayvan türünün doğuştan gelen, kendine özgü davranışlarını inceleyen bilim
dalını,
h) Etolojik
özellikler: Hayvanların sosyal, beslenme, konfor, dinlenme ve davranış
modelleri ve bunların mekanizmalarına ilişkin fizyolojik temelleri kapsayan
özellikleri,
ı) Ev ve süs
hayvanı: İnsan tarafından özellikle evde, işyerlerinde ya da arazisinde özel
zevk ve refakat amacıyla muhafaza edilen veya edilmesi tasarlanan bakımı ve
sorumluluğu sahiplerince üstlenilen her türlü hayvanı,
i) Evcil hayvan:
İnsan tarafından kültüre alınmış ve eğitilmiş hayvanları,
j) Geçici bakımevi: Hayvanların
sahiplendirilinceye veya alındığı ortama geri bırakılıncaya kadar rehabilite
edildiği ve bu süre içerisinde geçici olarak kaldığı tesisi,
k) Genel
müdürlük: Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğünü,
l) Güçten düşmüş
hayvan: Bulaşıcı ve salgın hayvan hastalıkları haricinde yaşlanma, sakatlanma,
yaralanma ve hastalanma gibi çeşitli nedenlerle fizikî olarak iş yapabilme
yeteneğini kaybetmiş binek ve yük hayvanlarını,
m) Hayvan
hakları ihlali tutanağı: 5199 sayılı Kanunda kabahat teşkil eden fiillerin
işlenmesini müteakip, fiilleri işleyenler hakkında; görevlendirilmiş en az iki
kişiden oluşan denetim elemanı tarafından düzenlenen belgeyi,
n) Hayvan
hastanesi: Evde ya da sokakta yaşayan hayvanların ayakta veya yatarak teşhis ve
tedavilerinin yapıldığı yeri,
o) İdari para
cezası: 5199 sayılı Kanuna aykırı fiillerin işlenmesi sonucunda;
görevlendirilmiş denetim elemanı tarafından düzenlenen, hayvan hakları ihlali
tutanağının Bakanlık merkez ve taşra teşkilatı veya yetki sınırları içinde
mahallin en büyük mülkî amiri tarafından onaylandıktan sonra kabahatlıya
verilen idari para cezasını,
ö) İl hayvan
koruma kurulu: Hayvanların korunması, sorunların tespiti ve çözümlerini karara
bağlamak üzere; her ilde valinin başkanlığında, büyükşehir belediyesi olan
illerde büyükşehir belediye başkanları, büyükşehire bağlı ilçe belediye
başkanları, büyükşehir olmayan illerde ise belediye başkanları, il çevre ve
orman müdürü, il tarım müdürü, il sağlık müdürü, il milli eğitim müdürü, il
müftüsü, belediyelerin veteriner işleri müdürü, veteriner fakülteleri olan
yerlerde fakülte temsilcisi, münhasıran hayvanları koruma ile ilgili faaliyet
gösteren gönüllü kuruluşlardan valilik takdiri ile seçilecek en çok iki
temsilci, il veya bölge veteriner hekimler odasından bir temsilciden oluşan
kurulu,
p) İl müdürlüğü:
İl çevre ve orman müdürlüğünü,
r) İşaretleme:
Aşılanan ve kısırlaştırılan hayvanların tanınmasını sağlamak amacıyla, bu
hayvanların yaşamı ve davranışları üzerine olumsuz etkisi olmayan, dayanıklı,
kolay fark edilebilen, uygulaması ve montesi kolay, kulak, boyun gibi uzuvlara
plaka, tasma, mikroçip veya dövme gibi materyallerin uygulanması işlemini,
s) Kabahat: 5199
sayılı Kanun kapsamında öngörülen hususlarda idarî para cezası ve idarî
tedbirler uygulanmasını gerektiren fiili,
ş) Karantina:
Bulaşıcı bir hastalığın bulunduğu yerden gelen hayvanların geçici olarak
ayrılmasını,
t) Kaşektik
hayvan: Genel sağlık durumunun bozukluğu ile ilgili ileri derecede zayıflamış
hayvanı,
u)
Kısırlaştırma: Dişilerde yumurtalıkların ve uterusun, erkeklerde testislerin
alınması işlemini,
ü) Kontrollü
hayvan: Bir kişi, kurum/kuruluş ya da tüzel kişilik tarafından sahiplenilen;
bakımı, aşıları, periyodik sağlık kontrolleri yapılan, işaretlenmiş, kayıt
altındaki ev ve süs hayvanlarını,
v) Kurul sekreteryası:
İl çevre ve orman müdürlüğünü,
y) Kurul: İl
hayvan koruma kurulunu,
z) Makbuz: 5199
sayılı Kanunun kabahat teşkil eden fiillerin işlenmesi sonucu görevlendirilmiş
denetim elemanı tarafından düzenlenen, hayvan hakları ihlali tutanağının Bakanlık
merkez ve taşra teşkilatı veya yetki sınırları içinde mahallin en büyük mülkî
amiri tarafından onaylandıktan sonra; kabahatliye verilen idari para cezasını
müteakip, idari para cezası almaya yetkili olan mal sandığınca öngörülen
cezanın ödenmesini sağlayan belgeyi,
aa) Mikroçip:
Kedi, köpek, kuş ile laboratuvar ve hayvanat bahçesi hayvanlarına
uygulanabilen, ISO 11784-11785 veya ISO FDX-B standartlarına göre üretilmiş,
125, 128 ya da 134.2 kHz frekansında olan ve okuyucu ya da tarayıcılar
tarafından okunabilen ve uluslar arası standartlara göre istisnaî ve
benzersizlik üzerine 15 haneli bir rakam ihtiva eden ve veteriner hekim
tarafından uygulanan elektronik cihazları,
bb) Mobil
kısırlaştırma ünitesi : Hayvanların kısırlaştırma ve aşılarının yapıldığı seyyar
araçları,
cc) Müşahede:
Herhangi bir hastalık veya bulaşıcı hastalık taşımasından şüphelenilen
hayvanların gözlem altında tutulmasını,
çç) Optimum
şartlar: Hayvanların tür özelliklerine göre yaşayabildiği en uygun ortam ve
çevre şartlarını,
dd) Populasyon:
Belirli bir bölgede yaşayan aynı türe ait bireylerin oluşturduğu topluluğu,
ee) Sağlık
karnesi: Hayvanın kayıt numarasını, eşkâlini, aşılamalarını, parazitlere karşı
ilaçlamalarını ve yapılan tedavileri gösteren veteriner hekim ve belediye veteriner
işleri müdürlüğünce onaylı belgeyi,
ff) Sahipsiz
hayvan: Barınacak yeri olmayan veya sahibinin ya da koruyucusunun ev ve
arazisinin sınırları dışında bulunan ve herhangi bir sahip veya koruyucunun
kontrolü ya da doğrudan denetimi altında bulunmayan evcil hayvanları,
gg) Serbest
veteriner hekim: 18/3/1954 tarihli ve 6343 sayılı Veteriner Hekimliği
Mesleğinin İcrasına Türk Veteriner Hekimleri Birliği ile Odaların Teşekkül
Tarzına ve Göreceği İşlere Dair Kanun uyarınca mesleğini icra eden ve bu
Kanunun 5 inci maddesinde sıralanan görev ve yetkileri kullanan ve sermayeden
ziyade şahsi mesaiye, ilim veya mesleki bilgiye veya ihtisasa dayanan ve ticarî
mahiyette olmayan hekimlik hizmetlerinin işverene tâbi olmaksızın şahsi
sorumluluk altında kendi nam ve hesabına yapan bu Yönetmeliğin tatbikinde
görevlendirilen, 23/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tâbi
olmaksızın çalışan, mevzuatlar çerçevesinde mesleğini serbest olarak icra etme
yetkisine sahip veteriner hekimi,
ğğ) Sorumlu
veteriner hekim: Belediye bakımevlerinde yasalarla belirlenmiş hizmetleri ve
sorumlulukları yerine getirecek olan veteriner hekimi,
hh) Tür:
Birbirleriyle çiftleşebilen ve üreme yeteneğine sahip verimli döller verebilen
populasyonu,
ıı) Veteriner
hekim: 6343 sayılı Kanun uyarınca mesleğini icra eden ve bu Kanunun 5 inci
maddesinde sıralanan görev ve yetkileri kullanan ve bu Yönetmeliğin tatbikinde
görevlendirilen veteriner hekimleri,
ii) Yerel hayvan
koruma görevlisi: Özellikle kedi ve köpekler gibi sahipsiz hayvanların kendi
mekânlarında, bulundukları bölge ve mahallerde yaşam sorumluluğunu üstlenen ve
il hayvan koruma kurulunca yetkilendirilen gönüllü kişileri,
jj) Zoonoz
hastalık: İnsan ve hayvanların birbirlerine bulaştırabildikleri hastalıkları
ifade eder.
İKİNCİ KISIM
İl
Müdürlüğü, Belediyeler, İl Hayvan Koruma Kurulu, Geçici Özel Bakımevleri,
Sorumlu
Veteriner Hekim, Hayvan Sahipleri ile Yerel Hayvan Koruma
Görevlilerinin
Yetki ve Sorumlulukları
BİRİNCİ
BÖLÜM
Görev ve
Sorumluluklar
İl Müdürlüğünün görev ve sorumlulukları
MADDE 5 – (1) İl Müdürlüğü;
a) Hayvanların
korunması ve refahının sağlanması ile ilgili olarak kurum ve kuruluşların il
düzeyindeki faaliyetlerini izlemekle, yönlendirmekle ve bu konuda gerekli
koordinasyonu sağlamakla,
b) Yerel hayvan
koruma görevlileri ve gönüllü kuruluşlar ile işbirliği yaparak sahipsiz
hayvanların kontrolünü takip etmekle,
c) Yerel hayvan
koruma görevlilerinin müracaatlarını değerlendirmekle ve bu görevlilerin hayvan
refahı konusunda gerekli eğitimi almalarını sağlamakla, yerel hayvan koruma
görevlisi adaylarını il hayvan koruma kurullarına bildirmekle,
ç) Olumsuz
faaliyetleri tespit edilen yerel hayvan koruma görevlileri ile ilgili olarak il
hayvan koruma kuruluna belgelerinin iptali için talepte bulunmakla,
d) İl hayvan
koruma kurulunun çalışmalarına katılmakla,
e) Sahipsiz
hayvanların kayıt altına alınması ile ilgili faaliyetleri, belediyelerle ve
gönüllü kuruluşlarla eşgüdüm sağlayarak yaptırmakla,
f) Hayvan
sevgisi, korunması ve yaşatılması ile ilgili eğitici faaliyetleri belediye,
gönüllü kuruluş ve yerel hayvan koruma görevlileri ile koordineli olarak
düzenlemekle,
g) Sahipsiz ve
güçten düşmüş hayvanlar ile ilgili olarak belediyelerce geçici bakımevlerinin
oluşturulmasını sağlatmakla,
ğ) Bu
Yönetmeliğin uygulanmasını sağlamak için gerekli denetimleri yapmakla ve
denetim sonucunda bu Yönetmelik hükümlerine aykırı davrananlara 5199 sayılı
Kanunun ilgili maddesinde geçen hükümleri uygulamakla,
h) Denetim
elemanlarınca, hayvanlarına eziyet veren hayvan sahiplerine gerekli yasal
işlemleri yapmak suretiyle hayvanlarına el koymakla, uygun bir geçici
bakımevine gönderilmesini sağlayarak koruma altına almakla ya da
sahiplenilmesini sağlamakla,
ı) Herhangi bir
sebeple kapatılmak istenilen geçici özel bakımevlerinin müracaatlarını kabul
ederek, hayvanların uygun bir geçici bakımevine aktarılmasını sağlamakla,
i) Bu Yönetmelik
hükümlerine göre, geçici bakımevi ve özel geçici bakımevi açmak isteyenler ile
mobil kısırlaştırma ünitelerini açmak isteyenlerin müracaatlarını
değerlendirerek izin vermekle
görevli ve
sorumludur.
İl hayvan koruma kurulunun görev ve
sorumlulukları
MADDE 6 – (1) İl hayvan koruma kurulu;
a) Hayvanların
korunması, sorunların tespiti ve çözümlerini karara bağlamak üzere, av ve yaban
hayvanlarının ve yaşama alanlarının korunması ve avcılığın düzenlenmesi
hususlarında alınmış olan, Merkez Av Komisyonu Kararları göz önünde
bulundurularak; hayvanların korunması ve kullanılmasında, onların yasal
temsilciliği niteliği ile 5199 sayılı Kanunda belirtilen görevleri yerine
getirmekle,
b) Ev ve süs
hayvanları ve sahipsiz hayvanların kayıt altına alınması ile ilgili
faaliyetleri, belediyeler ile eşgüdüm sağlayarak yaptırmakla,
c) Geçici
bakımevlerinin oluşturulmasını sağlamak, ilde kurulacak geçici hayvan
bakımevleri ve hayvan hastanelerini desteklemek, geliştirmek, denetlemek ve
gerekli önlemleri almakla,
ç) Bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce kurulan mevcut bakımevlerinin,
geçici bakımevi kriterlerine uyumlu hale getirilmesi için kararlar almak ve
uygulanmasını sağlamakla,
d) Sahipsiz ve
güçten düşmüş hayvanların, il müdürlüklerince izin verilen geçici ve özel
geçici bakımevlerine götürülmesi kararlarını almak ve uygulanmasını sağlamakla,
e) Hayvanların
korunması ile ilgili olarak çeşitli kişi, kurum ve kuruluşların il düzeyindeki
faaliyetlerini izlemek, yönlendirmek ve bu konuda gerekli eşgüdümü sağlamakla,
f) Yerel hayvan
koruma görevlilerinin, müracaatlarını değerlendirmek ve bu görevlilerin hayvan
refahı konusunda gerekli eğitimi almaları hususunda il müdürlüğü ile işbirliği
yaparak her türlü koordinasyonu sağlamakla,
g) Hayvan
sevgisi, korunması ve yaşatılması ile ilgili eğitici faaliyetleri, belediye ve
yerel hayvan koruma görevlileri ile koordineli olarak düzenlemekle,
ğ) Hayvanların
korunması ile ilgili sorunları tespit edip, konu hakkında yapılan uygulamaları,
yıl sonunda Bakanlığa rapor halinde sunmakla,
h) İl sınırları
içinde, hayvanların korunmasına ilişkin sorunları belirleyip, koruma sorunlarının
çözüm tekliflerini içeren beş/on yıllık plan ve projeler yapmakla, yıllık hedef
raporları hazırlayıp Bakanlığın uygun görüşüne sunmakla, Bakanlığın olumlu
görüşünü alarak, hayvanların korunması amacıyla her türlü önlemi almakla,
ı) Pitbull
Terrier ve Japanase Tosa gibi tehlikeli köpek sahiplerince, yapılan
müracaatları kabul ederek kayıt altına almakla ve bu hayvanların
kısırlaştırıldığına dair Ek-5 deki Kısırlaştırılan Tehlikeli Hayvanlara Ait
Kayıt Belgesini muhafaza etmekle,
i) 5199 sayılı
Kanun ve bu Yönetmelikte verilen görevleri yapmakla
görevli ve
sorumludur.
Belediyelerin alacağı tedbirler
MADDE 7 – (1) Belediyeler;
a) Sahipsiz veya
güçten düşmüş hayvanların toplatılması, kısırlaştırılması, aşılanması, gerekli
tıbbî bakımlarının yapılması ve işaretlenmesi, alındığı ortama geri
bırakılması, sahiplendirilenlerinin kayıt altına alınmasıyla,
b) Geçici
bakımevine gelen hayvanları öncelikle Ek-2 deki Sahipsiz Hayvan Kayıt Defterine
kaydederek müşahede altına almakla, gerekli tedavilerin yapılmasını,
kısırlaştırıp aşılanmasını ve işaretlenmesini müteakip alındığı ortama
bırakmakla, geçici bakımevlerine gelen hayvanların sahiplenilmesi için yerel
hayvan koruma görevlileri ve gönüllü kuruluşlar ile işbirliği yapmakla,
c) Geçici
bakımevinde bulunan tüm hayvanların sahiplendirilmesi için belediye ilân
panoları ile belediyenin internet ortamı ve diğer tüm yayın organlarında duyuru
yapılmasıyla,
ç) Bölge ve
mahallerindeki, özellikle köpekler ve kediler olmak üzere, sahipsiz hayvanların
bakımları, aşılarının yapılması, işaretlenmesi ve kayıtlarının tutulmasının
sağlanması, kısırlaştırılması, alındığı ortama geri bırakılması ve
sahiplendirilmelerinin yapılması için hayvan geçici bakımevlerine gönderilmesi
gibi yapılan tüm faaliyetlerde yerel hayvan koruma görevlileri ve gönüllü
kuruluşlar ile belediye veteriner hekimlerinin koordinasyonunun sağlanmasıyla,
d) Sahipsiz
hayvanların beslenmesi amacıyla, bölgesinde bulunan lokanta, işyeri ve
fabrikaların sahiplerinin uygun görmesi halinde işletmelerinde ve mutfaklarında
oluşan hayvan beslemeye elverişli besin maddelerinin toplanmasıyla,
e) Geçici
bakımevlerinde kaldıkları süre içerisinde; kanunî istisnalar ile bulaşıcı,
tedavi edilemez veya tedavi sonrası iyileşme ihtimali olmayan bir hastalığa
sahip olduğuna, alındığı ortama bırakıldığında insan ve çevre sağlığını
önlenemez derecede tehdit edeceğine geçici bakımevi veteriner hekimince karar
verilerek rapor tutulan hayvanların en az acı veren ve en hızlı şekilde ölümünü
sağlayan yöntemlerle öldürülmesiyle,
f) Geçici
bakımevlerinden kedi ve köpek almak isteyen kişi, kurum ve kuruluşlar için Ek-4
deki Sahipsiz Hayvan Edinme Formunu doldurmak, geçici bakımevi sorumlusu ya da
sorumlu veteriner hekimin de onayı ile sorumlu veteriner hekimce düzenlenen
sağlık karnesini vererek sahiplendirme yapılmasıyla,
g) Geçici
bakımevlerinde oluşan atık ve artıkların çevre ve toplum sağlığına zarar
vermesinin önlenmesiyle,
ğ) Geçici
bakımevlerinde ticarî amaçla hayvan üretiminin engellenmesiyle,
h) Ev ve süs
hayvanı ile kontrollü hayvan ve geçici bakımevlerinde ölen hayvanların,
belirlenecek yerlerdeki derin çukurlara gömülerek üzeri sıkıştırılmış toprak
ile kapatılması veya yakma ünitesinde yakılmasıyla ve 16/5/1986 tarihli ve 3285
sayılı Hayvan Sağlığı ve Zabıtası Kanununa göre enfeksiyon geçirmiş ve zoonoz
hastalıktan ölen hayvanların ise bünyesinde bulunan yakma fırınında yakılması
veya usulüne uygun olarak kireç ile gömülmesiyle,
ı) Ev ve süs
hayvanları ve kontrollü hayvanların, Ek-1 deki Sahipli Hayvan Kayıt Defterine
kayıtlarının yapılmasıyla,
i) Ev ve süs
hayvanını bulunduran hayvan sahiplerinin, ölümü ya da hayvanına bakamayacak
şekilde hastalanması durumunda; hayvan sahiplerinin yakınları tarafından
gerekçelerinin belediyeye bildirilmesi halinde, belediye görevlilerince
hayvanları geçici bakımevlerine göndermek ya da sahiplendirmekle,
j) Hayvan geçici
bakımevinden ev ve süs hayvanı almak isteyen kişilere, Ek-4 deki Sahipsiz
Hayvan Edinme Formu doldurtularak; hayvana ait bilgileri Ek-1 deki Sahipli
Hayvan Kayıt Defterine kaydetmekle,
k) Ev ve süs
hayvanı satan işletme sahiplerine verilecek eğitimi organize etmekle,
l) Yerel hayvan
koruma görevlilerine verilecek eğitimi organize etmekle,
m) Bu
Yönetmeliğin 50 nci maddesi gereğince el konulan hayvanların sahiplendirmesini
ya da kontrol altına alınmasını sağlamakla
ilgili
hususlarda gerekli tedbirleri alır.
Geçici özel bakımevlerinin görev ve
sorumlulukları
MADDE 8 – (1) Geçici Özel bakımevleri;
a) Geçici
bakımevlerinin çalışması ile ilgili usul ve esaslara uymakla,
b) Geçici
bakımevlerinden kedi ve köpek almak isteyen kişi, kurum ve kuruluşlar için Ek-4
deki Sahipsiz Hayvan Edinme Formunu doldurarak geçici bakımevi sorumlusu ya da
sorumlu veteriner hekimin de onayı ile veteriner hekimce düzenlenen sağlık
karnesi vererek sahiplendirme yapmakla,
c) Geçici
bakımevinde oluşan atık ve artıkların çevre ve toplum sağlığına zarar vermesini
önleyecek tedbirlerin alınmasını sağlamakla,
ç) Geçici
bakımevinde ticarî amaçla hayvan üretimini engellemekle,
d) Bu
Yönetmelikteki şartlara uymakla birlikte herhangi bir sebeple hayvan
bakımevlerinin kapatılmak istenilmesi halinde, bir ay önceden il müdürlüğüne
haber vermekle,
e) Geçici
bakımevinde hayvanların ölmesi durumunda ilgili belediye ile irtibata geçmekle,
f) Geçici
bakımevlerinde sorumlu veteriner hekimi ile yapılan sözleşmenin bir nüshası
geçici bakımevi sahibi tarafından il müdürlüğüne gönderilmekle ve geçici
bakımevinin sorumlu veteriner hekimsiz kalmaması için gerekli tüm tedbirleri
almakla,
g) Geçici
bakımevleri, kapasitesi yüz hayvanı aşmayacak şekilde ise; veterinerlik
hizmetlerini hizmet alımı şeklinde yapmakla
görevli ve
sorumludur.
Sorumlu veteriner hekimin görev ve
sorumlulukları
MADDE 9 – (1) Sorumlu veteriner hekimler;
a) Bağlı
bulunduğu kurum, kuruluş ve tüzel kişilerle birlikte çalıştığı yerin mevcut
mevzuata uygun bir şekilde faaliyet göstermesinden ve bu yerlere hayvanların
kabul edilip uygun şartlarda bakılmasından, kayıtların tutulmasından,
hayvanlara aşılama, ilaçlama, kısırlaştırma ve işaretlemenin yapılmasından,
alet ve malzemelerin temizlik ve dezenfeksiyonundan, atık ve artıkların çevre
ve toplum sağlığına zarar vermesini önleyecek tedbirlerin alınmasından,
b) Görev yaptığı
geçici bakımevinde, 3285 sayılı Kanuna tâbi ihbarı mecburî hastalık çıktığında
durumu resmî makamlara haber vermekle ve ilgililerce alınacak yasal tedbirleri
uygulamakla,
c) Bağlı
bulunduğu bölgenin veteriner hekimleri odası tarafından hazırlanarak onaylanmış
ve çalışmasına izin verildiğine dair belge ile çalışma saatlerini gösterir
belgeyi geçici bakımevinde görülebilir bir yere asmakla
görevli ve
sorumludur.
Hayvan sahiplerinin görev ve sorumlulukları
MADDE 10 – (1) Ev ve süs hayvanı veya kontrollü hayvanı bulunduranlar ile yeni
hayvan sahiplenecekler;
a) Kedi ve köpek
gibi hayvanlara yapılan bütün işlemlerin, mevcut ya da geriye doğru
izlenebilmeleri ve denetim altında tutulmalarının sağlanması amacıyla;
hayvanını veteriner hekimler tarafından, mikroçip uygulaması ile kimliklendirip
kayıt altına almakla,
b) Mikroçip uygulaması
yapılamadığı durumlarda; hayvanına ve kendisine ait bilgileri içerecek şekilde
ilgili belediyeye Ek-1 deki Sahipli Hayvan Kayıt Defterine belirtildiği şekilde
kayıt yaptırmakla,
c) Hayvanın
türüne uygun olan etolojik ihtiyaçlarını karşılamak; gerekli aşılarını ve
tedavilerini veteriner hekime yaptırmak, sağlığına dikkat etmekle,
ç) Kontrolsüz
üremeyi önlemek amacıyla, toplu yaşanan yerlerde beslenen ve barındırılan kedi
ve köpeklerin kısırlaştırılmasıyla, hayvanını yavrulatmak istemesi halinde doğacak
yavruları belediyeye bildirerek kayıt altına aldırmak suretiyle bakmak ve/veya
dağıtımını yapmakla,
d) Kedi ve köpek
gibi sahipli hayvanların ölmesi halinde, hayvanına ait bilgi ve belgelerini
yedi gün içinde belediyeye teslim etmekle,
e) Kedi ve köpek
gibi hayvanı kaybolduğunda, yedi gün içinde belediyeye bildirmekle,
f) Ev ve süs
hayvanları ve kontrollü hayvanların gerektiğinde bağlanması sırasında;
kullanılan alet ve ekipmanların hayvana zarar vermeyecek şekilde olmasına
dikkat etmek, alet ve ekipmanların hayvanlara yeterli hareket özgürlüğü
vermesini sağlamakla,
g) Hayvanların
bakıldığı ve barındırıldığı ortam şartlarının; onların etolojik ve tür
özelliklerine uygun, optimum şartlarda olmasına dikkat etmekle,
ğ) Hayvan sahibi
ya da hayvan muhafaza eden kurum ve kuruluş, sahibi bulunduğu hayvanın ses
düzeyini kontrol altına almak üzere, söz konusu hayvan ya da hayvanların yaşama
ortamına en yakın konutta bulunan bir yatak odası için ses basıncı düzeyi ve
oturma odaları için de kabul edilebilir ses basıncı düzeyleri ile ilgili olarak
1/7/2005 tarihli ve 25862 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Çevresel Gürültünün
Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliğindeki (2002/49/EC) değerleri
sağlamakla,
h) Mesken
dışında dolaştırılan hayvanların dışkılarını temizlemekle,
ı) Ev ve süs
hayvanı veya kontrollü hayvanı, halka açık yerlerde tasma ile kontrol altında
dolaştırmakla,
i) Bu Yönetmelik
yürürlüğe girmeden önce sahiplendirilmiş tehlikeli hayvanların; halka açık
yerlerde dolaştırılması sırasında çevreye vereceği zararı önleyecek şekilde
mutlaka ağızlığını takmakla ve kontrolünde tasma ile dolaştırmakla
görevli ve
sorumludur.
Yerel hayvan koruma görevlilerinin yetki ve
sorumlulukları
MADDE 11 – (1) Yerel hayvan koruma görevlileri;
a) Bölge ve
mahallerindeki sahipsiz hayvanların özellikle kedi ve köpeklerin bakım ve
aşılarının yapılması, aşılı hayvanların işaretlenmesinin sağlanması, bölgedeki
hayvanların kısırlaştırılması ve aşılandıktan sonra geri bırakılmak veya
sahiplendirilmek üzere belediye tarafından kurulan geçici bakımevlerine
gönderilmesi gibi yapılan tüm faaliyetler kapsamında yerel yönetimlerle eşgüdüm
sağlamakla,
b)
Bölgelerindeki lokanta, işyeri ve fabrika gibi kuruluşlardaki besin
maddelerinden sahipsiz hayvanların faydalanmasını ilgili belediye ile işbirliği
içinde gerçekleştirmekle,
c) Görevleri
kapsamında tespit ettikleri olumsuzlukları il müdürlüğüne bildirmekle,
ç) Bir yıl
boyunca yaptıkları çalışmaları Aralık ayı içerisinde bir rapor halinde il
müdürlüğüne vermekle,
d) Sahipsiz ve
güçten düşmüş hayvanları koruma amacına yönelik olarak geçici bakımevi yararına
sosyal etkinlikler düzenlenmesine yardım etmekle,
e) Sahipsiz ve
güçten düşmüş hayvanların korunması ile ilgili konularda halkı aydınlatmak
amacıyla dergi, broşür ve benzeri yayınların çıkarılmasında yerel yönetimlere
yardımcı olmakla
görevli ve
sorumludur.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Ev ve Süs
Hayvanı ve Kontrollü Hayvanları Bulundurma, Sahiplenme Şartları ile
Yerel Hayvan
Koruma Görevlileri ve Ev ve Süs Hayvanı Satan Kişilere Verilecek
Eğitim
BİRİNCİ
BÖLÜM
Ev ve Süs
Hayvanı ve Kontrollü Hayvan Sahiplenilmesi ve Bulundurulması
Ev ve süs hayvanı ile kontrollü hayvan
bulundurma ve sahiplenilmesi şartları
MADDE 12 – (1) Ev ve süs hayvanı ile kontrollü hayvanı bulunduran veya yeni hayvan
sahipleneceklerde aşağıdaki şartlar aranır:
a) Ev ve süs
hayvanlarını, onaltı yaşından küçükler sahiplenemez.
b) Pitbull
Terrier ve Japanese Tosa gibi çevresine tehlike arz eden hayvanlar
sahiplenilemez, üretilemez ve satılamaz.
c) Sahipli
hayvanlarda kısırlaştırma esastır. Hayvan sahipleri, hayvanlarını yavrulatmak
istemesi halinde doğacak yavruları belediyeye bildirerek kayıt altına aldırmak
suretiyle bakar ve/veya dağıtımını yapar.
ç) Ev ve süs
hayvanlarından kedi ve köpek sahibi kişiler, sahip olduğu hayvanı bağlı
bulunduğu belediyeye, en geç otuz gün içerisinde kayıt yaptırmakla yükümlüdür.
Kayıtların ticarî amaçla kullanılması yasaktır.
d) Sahiplenilen
hayvanlar terk edilemez, ancak yeniden sahiplendirme yapılabilir ya da geçici
hayvan bakımevlerine teslim edilebilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Ev ve Süs
Hayvanı Satışı Yapanlara ve Yerel Hayvan Koruma Görevlilerine
Verilecek Eğitim ile İlgili Düzenlemeler
Ev ve süs hayvanı satışı yapanlara verilecek
eğitim ile ilgili esaslar
MADDE 13 – (1) Ev ve süs hayvanı satan kişiler, bu hayvanların bakımı ve korunması
ile ilgili olarak yerel yönetimler tarafından düzenlenen eğitim programına
katılarak, sertifika almakla yükümlüdürler. Bunlar eğitim sertifikasını
aldıktan sonra, 28/4/2000 tarihli ve 24033 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ev
ve Süs Hayvanları Satış, Barınma ve Eğitim Yerlerinin Kuruluş, Açılış, Ruhsat,
Çalışma ve Denetlenme Usul ve Esaslarına Dair Yönetmelik hükümleri kapsamında
ruhsat alarak işyerini açarlar. Ev ve süs hayvanları satış yerleri açılması
durumunda; il tarım müdürlükleri tarafından, ruhsatın bir örneği il müdürlüğüne
ve bölge veteriner hekimler odasına gönderilir. Ev ve süs hayvanı satışı
yapılan iş yerlerinde işyeri sahipleri, bulundurdukları kedi ve köpek gibi
mikroçip takılması uygun hayvanlara veteriner hekimlere mikroçip taktırarak
kayıt altına alırlar. Ev ve süs hayvanı satışı yapan kişiler, hayvanları satın
alan kişileri, hayvan bakımı konusunda bilgilendirirler.
Eğitim kurslarında eğitici olarak görev alacak
personelde aranacak şartlar
MADDE 14 – (1) Ev ve süs hayvanı satan kişileri eğitmek üzere açılan kurslarda;
a) Konu ile
ilgili üniversitelerin öğretim elemanları,
b) İl
müdürlüğünde konu ile ilgili uzman personel,
c) Gerektiği
hallerde Genel Müdürlükte konu ile ilgili uzman personel,
ç) Tarım il ve
ilçe müdürlüğünden ve gerektiğinde Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Koruma ve
Kontrol Genel Müdürlüğünden konu ile ilgili uzman personel,
d) Belediyelerde
konu ile ilgili uzman personel
eğitici olarak
görev alır.
Ev ve süs hayvanı satan kişilere verilecek
eğitim programı
MADDE 15 – (1) Ev ve süs hayvanı satan kişilere verilecek eğitim programı
aşağıdaki konulardan oluşur:
a) Ev ve Süs
Hayvanlarının Korunmasına Dair Avrupa Sözleşmesi.
b) CITES
Sözleşmesi.
c) 5199 sayılı
Kanun ve bu Yönetmelik.
ç) Ev ve Süs
Hayvanları Satış, Barınma ve Eğitim Yerlerinin; Kuruluş, Açılış,
Ruhsat, Çalışma
ve Denetleme Yönetmeliği.
d) Hayvan
ekolojisi.
e) Hayvan davranışı.
f) Hayvan bakımı
ve beslenmesi.
Yerel hayvan koruma görevlilerinin seçimi
MADDE 16 – (1) Yerel hayvan koruma görevlileri, hayvan koruma dernek ve
vakıflarına üye ya da bu konuda faydalı hizmetler yapmış kişiler arasından il
hayvan koruma kurulu tarafından bir yıl süre ile seçilir. Yerel hayvan koruma
görevlileri görev anında kimlik kartlarını taşımak zorundadırlar. Yıl sonunda
hayvanların korunması kapsamında olumlu faaliyetleri tespit edilen kişilerin
kimlik kartları yenilenir. Yerel hayvan koruma görevlileri, hayvanların
korunması kapsamında görevlerini kötüye kullanmaları durumunda belgeleri iptal
edilir.
Yerel hayvan koruma görevlilerine verilecek
eğitim ile ilgili esaslar
MADDE 17 – (1) Yerel hayvan koruma görevlileri, sahipsiz hayvanların bakımı ve
korunması ile ilgili olarak; il hayvan koruma kurulunun kararı doğrultusunda
yerel yönetimler tarafından düzenlenen eğitim programına katılırlar. Eğitime
tâbi tutulduktan sonra bu kişilere yerel hayvan koruma görevlisi kimlik kartı
belgesi verilir. Yerel hayvan koruma görevlileri, ikamet ettikleri il dışında
diğer bir ilde yerel hayvan koruma görevliliği hususunda başvuruda bulunamaz.
Görevine uygun faaliyetlerde bulunmadığı, il hayvan koruma kurulu tarafından
tespit edilenlerin yerel hayvan koruma görevliliği kimlik kartları iptal
edilir.
Yerel hayvan
koruma görevlilerine verilecek eğitim kursunda görev alacak personelde
aranacak şartlar
MADDE 18 – (1) Yerel hayvan koruma görevlilerine verilecek eğitim kursunda;
a) Konu ile
ilgili üniversitelerin öğretim elemanları,
b) İl
müdürlüğünde konu ile ilgili uzman personel,
c) Yerel
yönetimlerin konu ile ilgili uzman personeli,
ç) Tarım il
müdürlüğünde konu ile ilgili uzman personel,
d) Bölge veteriner hekimler odasınca
görevlendirilecek konu ile ilgili veteriner hekimler
eğitici olarak
görev alır.
Yerel hayvan koruma görevlilerine verilecek
eğitim programı
MADDE 19 – (1) Yerel hayvan koruma görevlilerine verilecek eğitim programı
aşağıdaki konulardan oluşur.
a) Ev ve Süs
Hayvanlarının Korunmasına Dair Avrupa Sözleşmesi.
b) 5199 sayılı
Kanun ve bu Yönetmelik.
c) Hayvan
davranışı.
ç) Hayvan bakımı
ve beslenmesi.
d) Hasta
hayvanların tanınması hakkında genel bilgiler.
e) Hayvanların
kısırlaştırılması, aşılanması, işaretlenmesi, sahiplenilmesi ile ilgili
genel bilgiler.
DÖRDÜNCÜ
KISIM
Sahipsiz ve
Güçten Düşmüş Hayvanların Toplatılması, Bakılması ile
Geçici
Bakımevlerinin Çalışma Usul ve Esasları
BİRİNCİ
BÖLÜM
Sahipsiz ve
Güçten Düşmüş Hayvanların Toplatılması ve Bakılması
Sahipsiz ve güçten düşmüş hayvanların
toplatılması
MADDE 20 – (1) Sahipsiz ve güçten düşmüş hayvanlar aşağıdaki esaslara göre
toplatılır:
a) Belediyelerde
sahipsiz veya güçten düşmüş hayvanların toplatılması için ihtiyacı karşılayacak
bir toplama ekibi kurulur.
b) Belediyeler
tarafından, hayvan toplama ekiplerinin kurulması, bu kişilerin ehil kişilerden
oluşması ve dönemsel olarak sorumlu veteriner hekimce eğitime tutulmaları
sağlanır.
c) Eziyet
edilmeden toplanılacak veya toplattırılacak sahipsiz hayvanlar, nakliye
araçlarında kafesler içerisinde geçici bakımevlerine kısırlaştırılıp ve
aşılattırıldıktan sonra tekrar geri bırakılmaları için nakledilir. Toplanan
hayvanların nakil esnasında herhangi bir zarar görmemesi için tüm önlemler
alınır.
ç) Gönüllü
kuruluşlar, belediye ile işbirliği yaparak bu Yönetmelik hükümlerine uygun
olarak sahipsiz hayvanları toplayabilir.
d) Sahipsiz
hayvanlar öncelikle kafes ve ağ ile yakalanır. Bu metotlarla yakalamanın mümkün
olmadığı durumlarda yakalama sopasıyla da yakalama yapılabilir. Uyuşturucu
tüfek uygulamaları ile yakalama ancak veteriner hekim kontrolü altında yapılır.
Toplanılan sahipsiz ve güçten düşmüş
hayvanların bakılması
MADDE 21 – (1) Toplanılan sahipsiz ve güçten düşmüş hayvanlar aşağıdaki esaslara
göre bakılır:
a) Toplama ve
geçici bakımevlerine nakil esnasında alınan gerekli tüm önlemlere rağmen ölen
sahipsiz hayvanlar derhal diğerlerinden ayrılır ve veteriner hekim kontrolünde
bu gibi durumlar için belediyece belirlenmiş yerde açılmış derin çukurlara gömülerek
üzeri toprak ile kapatılır.
b) Geçici
bakımevlerine getirilen hayvanların yaşı, cinsiyeti, ırkı, davranış şekli Ek-2
deki Sahipsiz Hayvan Kayıt Defterine yazılır ve sağlık, gebelik durumu ve
parazit açısından bir ön muayeneden geçirilir.
c) Ön muayenede
gebelikleri tespit edilen hayvanlar kısırlaştırılmadan kaydedilerek ayrı
bölümlere alınır. Hayvan sağlığına zarar vermeyecek ve cenin oluşumunu
tamamlamamış şekildeki gebelikler sonlandırılır. Doğan yavruların sütten
ayrılıncaya kadar geçici bakımevinde gerekli bakımı yapılır. Geçici bakımevinde
bulunan tüm hayvanların sahiplendirilmesi için belediye tarafından belediye
ilân panoları ile belediyenin internet ortamında ve diğer tüm yayın
organlarında duyuru yapılır ve sahiplendirilme teşvik edilir.
ç) Sahipsiz
hayvanlar kısırlaştırıldıktan ve gerekli tıbbî müdahaleler yapıldıktan sonra
sahiplenme talebinde bulunan ve 5199 sayılı Kanun ve bu Yönetmelikte öngörülen
şartları taşıyan kişilere teslim edilir ve belediyece kayıt altına alınır.
Belediyeler sağladıkları bu hizmetten dolayı belli bir ücret talep etmez.
d) Geçici
bakımevlerinde on gün süre ile gerekli duyurular yapıldığı halde
sahiplendirilemeyen hayvanlar kontrolleri, aşıları ve tıbbî müdahaleler ile
kısırlaştırılmaları yapıldıktan ve operasyon yaraları kapandıktan en az yedi
gün sonra kayıt altına alınıp, müdahale görmüş olduklarını gösteren işaretleri
üzerlerinde olacak şekilde veteriner hekimin onayıyla alındıkları ortama geri
bırakılır. Bu ortamlarda belediyeler, gönüllü kuruluşlarla işbirliği içerisinde
besleme odakları kurar ve hayvanların beslenmesine yardımcı olur. Hayvanlar,
hiçbir suretle ilgili belediye sınırları dışındaki bir ortama, ormanlık alana
veya diğer yaban hayatı yaşam alanlarına bırakılmaz.
e) Geçici
bakımevlerinde kaldıkları süre içerisinde; kanunî istisnalar ile bulaşıcı,
tedavi edilemez veya tedavi sonrası iyileşme ihtimali olmayan bir hastalığa
yakalanan ve alındığı ortama bırakıldığında insan ve çevre sağlığına önlenemez
derecede tehdit vereceğine geçici bakımevi veteriner hekimince karar verilen
hayvanların dışında hiçbir hayvan öldürülmez. Öldürme
işleminde hayvanlara en az acı veren ve süratle ölümünü sağlayan yöntemler uygulanır.
f) Kuduz olduğu
tespit edilen hayvanlar ise 3285 sayılı Kanun hükümleri çerçevesinde
değerlendirilerek gerekli tüm müdahaleler veteriner hekim kontrolünde yapılır.
g) Sahipli veya
sahipsiz hiçbir hayvan belediye, gönüllü kuruluş veya diğer üçüncü şahıslarca
belediye sınırları dışında yaban hayatı yaşam alanlarına bırakılmaz.
İKİNCİ BÖLÜM
Geçici
Bakımevlerinin Çalışma Usul ve Esasları
Geçici bakımevleri kurulacak arazinin seçimi
MADDE 22 – (1) Geçici bakımevleri kurulacak arazilerin seçiminde dikkat edilecek
hususlar;
a) Bölgedeki
rüzgâr, sel, yangın ve kötü hava şartları göz önünde bulundurulur.
b) Akarsu, göl,
deniz ve sulak alanlardan, mezbaha, mandıra ve insan gıdası imâl eden iş
yerlerine uzaklığı 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanunu ve yürürlükteki
ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.
c) Ses ve kötü
kokunun yayılmasını önlemek amacıyla yerleşim yeri dışında, ancak ulaşım
kolaylığı olan yerler seçilir.
ç) Yol, su ve
elektrik imkânları bulunan yerler seçilir.
d) Dere yatağı,
dağ arası ve dik yamaç üzerinde olmamalıdır.
e) Geçici
bakımevleri; hayvanların yaşamlarını olumsuz yönde etkileyecek kirletici atık
veren tesisler ile çöp döküm alanları veya atık bertaraf tesisleri üzerinde
veya yakınındaki arazilere kurulmamalı ve bu
konuda 2872 sayılı Kanun ve yürürlükteki ilgili mevzuat hükümleri
dikkate alınır.
f) Seçilen
arazi, birinci ve ikinci sınıf tarım arazisi dışında olmalı, killi ve su
yoğunluğu fazla olmamalıdır.
g) Özel çevre
koruma bölgelerinde yapılacak geçici bakımevleri için Özel Çevre Koruma Kurumu
Başkanlığından uygun görüş alınır.
Geçici bakımevlerinde bulunması gerekli asgarî
birimler
MADDE 23 – (1) Geçici bakımevlerinde, aşağıda belirtilen yapılar hayvan sayısı ile
orantılı olarak; birbiriyle doğrudan bağlantılı olmayacak birimler halinde
yapılır.
a) Birbirleriyle
doğrudan bağlantılı olmayacak birimler şunlardır;
1)
Her hayvan için etolojik ihtiyaçlarına göre yeterli büyüklükte kapalı ve açık
bölmeler,
2) Karantina
bölümü,
3) Hasta bakım
bölümü,
4) Yavrulu anne
bölümü,
5) Hayvan
müşahede bölümü,
6) Hayvanların
yiyeceklerinin hazırlandığı mutfak bölümü.
b) Hayvanların
bulunduğu birimden ayrı olacak birimler şunlardır;
1) Muayene
odası,
2) Ameliyat
odası,
3) İşçi odası,
4) Duş, depo,
tuvalet,
5) Veteriner
hekim odası,
6) İdare odası.
Geçici bakımevlerinde aranacak şartlar
MADDE 24 – (1) Geçici bakımevlerinde;
a) Geçici
bakımevlerinin kurulması için yürürlükteki ilgili mevzuat hükümlerine göre izin
alınması,
b) Hayvanların
bilhassa operasyon öncesi ve sonrasında bakımlarının yapılacağı hayvan müşahede
birimlerinin kolay temizlenebilir malzemeden yapılması,
c) Müşahede
bölümlerinin bölgenin hakim rüzgarlarına zıt yönde yapılarak hastalık
etkenlerinin rüzgarla bakımevlerine taşınmasının engellenmesi,
ç) Geçici
bakımevlerinde bulunan hayvanların bulunduğu birimlerin güneş alacak şekilde
düzenlenmesi,
d) İdare odası,
işçi odaları, duş ve tuvaletler, veteriner hekim odası, muayene odası ve
ameliyat odasının personel sağlığı açısından hayvanların bulunduğu yerden
uzakta ayrı bir bölüm halinde yapılması,
e) Hayvanların
bulunduğu birimlerde temizlenebilir ve dezenfekte edilebilir malzemeden
yapılmış yemliklerin ve sulukların seçilmesi ve her hayvan değişiminden önce
mutlaka dezenfekte edilmesi,
f) Geçici
bakımevlerinin yıkanması ve temizliği için yeterli miktarda su bulunması ve
zeminin temiz tutulması, birimler içindeki altlıkların hergün temizlenmesi ve
en az beş günde bir kez dezenfekte edilmesi,
g) Hayvanların
bulunduğu birimlerdeki kapılar, dışarıdan ve içeriden açılıp kapanabilecek
şekilde kilit sistemli yapılması, içeride hayvan sayısı ile orantılı olarak
kolay yıkanabilen ve dezenfekte edilebilen öncelikle plâstik malzemeden, temin
edilemiyorsa ahşap malzemeden veya diğer malzemelerden ve yekpare olarak
yapılmış altlıkların bulunması,
ğ) Geçici bakımevlerinde
kimyasal dezenfektan ve benzeri maddelerle yapılan temizliğin hayvanlara zarar
vermeyecek ve kalıntı bırakmayacak şekilde yapılması,
h) Geçici
bakımevlerinin patojen mikroorganizmalara karşı ayda en az bir kez dezenfekte
edilmesi ve Ek-3 teki Dezenfeksiyon Belgesinin geçici bakımevi sorumlusu ya da
sorumlu veteriner hekim tarafından imzalanarak iş yerine asılması,
ı) Kafeslere
konulan altlıkların her hayvan değişiminden önce dezenfekte edilmesi,
i) Geçici
bakımevlerinin zemininde ve tabanında idrarın birikmesine meydan vermeyecek bir
eğimin bulunması,
j) Karantina
odasının her şüpheli hayvan için ayrı bölmeler şeklinde yapılması, zeminin
temizlik ve dezenfeksiyona uygun malzemelerle kaplanması, kapısının kilitli ve
üzerinde gözetleme bölümünün bulunması ve mekanik olarak havalandırılmasının
sağlanması,
k) Muayene ve
ameliyat odalarının hayvanın muayene ve ameliyat yapılabilmesine olanak verecek
şekilde düzenlenmesi, ayrıca gerekli alet ve ekipmanın bulundurulması,
l) Büyük
hayvanlara günde en az bir öğün, yavrulara ise günde en az iki öğün yiyecek
verilmesi, yiyeceklerin günlük hazırlanması, günlük olarak tüketilmeyen
yiyeceklerin uygun saklama koşullarında saklanması, yemek artıklarıyla
hayvanların beslendiği geçici bakımevlerinde yiyeceklerin günlük olarak
tüketilmesi ve gün boyunca yiyeceklerin hayvanların önünde bekletilmemesi,
m) Geçici
bakımevlerinin kapasitesi dikkate alınarak, öncelikle bakıma muhtaç olan
hayvanların seçilmesi,
n) Geçici
bakımevlerinde çalışan tüm personelin hayvanlardan geçen hastalıklara karşı
aşılanması, hayvan bakımı, eğitimi ve hastalıkları konusunda veteriner hekim
tarafından bilgilendirilmesi,
o) Bakıcı
personelin özel giysi, plâstik eldiven ve çizme giymesi,
ö) Şehir
şebekesine bağlı su veya bu amaca yönelik yeterli kapasitede su deposunun
bulunması,
p) Su, şebeke
suyu dışında başka bir kaynaktan temin ediliyorsa, suyun dezenfeksiyonu için
gerekli tedbirlerin alınması, suyun bakteriyolojik ve kimyasal analizlerinin
yaptırılması, sonuçlarının saklanması ve analiz değerlerine göre suyun
kullanılması,
r) Geçici
bakımevlerinde; karantina odası, hasta bakım odası, yavrulu anne odası, hayvan
müşahede odası ile ameliyat odasında uygun ısıtma ve aydınlatma sisteminin
bulunması,
s) Hayvanların
sürekli sıcakta ve soğukta kalmalarını önleyici tedbirlerin alınması,
ş) Hayvanlar
için kulübe sistemi benimsenmiş ise hayvan kulübelerinin metal olmayan
öncelikle plastikten ya da tahtadan yapılmış olması,
t) Tellerle bölünen açık alanlarda tel delik
aralıklarının hayvanların yaralanmalarını önleyecek şekilde yapılması,
u) Geçici bakımevlerinin peyzajının yapılarak
ağaçlandırılmasının sağlanması,
ü) Geçici
bakımevlerinde ölen hayvanların ölüm nedeni varsa ölmeden önce yapılan tahlil,
uygulanan tedavi ve laboratuvar teşhisleri, yapılmışsa otopsi raporunun geçici
bakımevi sorumlusu ya da sorumlu veteriner hekim tarafından Ek- 2 deki Sahipsiz
Hayvan Kayıt Defterine işlenerek geçici bakımevinde muhafaza edilmesi,
v) Geçici
bakımevlerinde 3285 sayılı Kanuna tâbi, ihbarı mecburî bir hastalık çıkması
halinde, geçici bakımevi sorumlusu ya da sorumlu veteriner hekim tarafından
durumun resmî makamlara haber verilerek yetkililerce alınacak yasal tedbirlerin
uygulanması ve uygulattırılması,
y) Geçici
bakımevlerinde bulunan hayvanların talep ve sorumluluklarını üstlendiklerini
taahhüt etmeleri halinde, isteklilere verilmesi ve bu işlemlerin kayıt altına
alınması,
z) Bu
Yönetmeliğin 50 nci maddesine göre el konulan hayvanların belediyelere ait
geçici bakımevlerinde gerekli kontrol ve müdahaleleri yapılarak
sahiplendirilinceye kadar bakımının yapılması,
aa) Geçici
bakımevlerinde ticarî amaçla hayvan üretiminin yapılmaması,
bb) Geçici
bakımevlerini gezmeye gelen kişilerin kafeslerde bulunan hayvanlara doğrudan
temasının ve ulaşmasının önlenmesi için gerekli tedbirlerin alınması,
cc) Geçici
bakımevlerinde en az bir adet veteriner hekim ve her yüz hayvan için en az bir
adet hayvan bakıcısının bulunması,
çç) Köpeklerin
konulacağı birimlere veya kafeslerine birden fazla hayvanın konulmaması ancak
mecburîyet varsa aynı mizaç ile fiziksel açıdan yapıları ve güçleri benzer
hayvanların bir araya konulması ve hayvanların birbirlerine zarar vermesinin
önüne geçilmesi,
dd) Geçici
bakımevlerinde özel kişi, kurum ve kuruluşlara ait hayvanlara tedavi
hizmetlerinin gelirinin geçici bakımevinde kullanılması kaydıyla ve makbuz
karşılığında verilmesi,
ee) Geçici
bakımevlerinde oluşacak tıbbî atıkların, 2872 sayılı Kanun ve yürürlükteki
ilgili mevzuatlar hükümleri çerçevesince bertaraf edilmesi,
ff) Hayvanların
geçici bakımevi dışına çıkmasını engelleyici tedbirlerin alınması,
gg) Temizlik
sularının uzaklaştırılabilmesi için yeterli eğime sahip olan toplama kanal
sisteminin kurulması ve foseptiğin belediye tarafından çekilmesinin sağlanması,
ğğ) Geçici
bakımevlerinde temizlik artıklarının ve dışkılarının çöp kutusu içinde bulunan,
dayanıklı ve yırtık olmayan, ağzı bağlanabilen naylon torbalar içine konulması
ve kontrollü bir atık ünitesinde yakılarak yok edilmesi veya 2872 sayılı Kanun
ve yürürlükteki ilgili mevzuat çerçevesinde bertarafının sağlanması
zorunludur.
Mobil kısırlaştırma üniteleri
MADDE 25 – (1) Mobil kısırlaştırma ünitelerinde operasyon yapılabilmesi için uygun
hijyenik şartlar, gerekli ameliyat malzemesi ve tesisat bulunur.
(2) Mobil
kısırlaştırma ünitelerinde hayvanların aşılama ve kısırlaştırmaları sağlanır.
Bu hayvanlardan tedavileri uzayanlar, geçici bakımevine nakledilebilir.
(3) Mobil
kısırlaştırma ünitelerinde ameliyat sonrası oluşacak tıbbî atıklar 2872 sayılı
Kanun ve yürürlükteki ilgili mevzuat çerçevesince bertaraf edilir.
Geçici bakımevlerinde hastalıkların ihbarı
MADDE 26 – (1) Geçici bakımevinden sorumlu veteriner hekim, 3285 sayılı Kanunun 4
üncü maddesine göre Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca tespit edilen ihbarı
zorunlu hastalıklar ile sebebi bilinmeyen hayvan ölümlerinde, ölen birey hayvan
sayısının toplam birey hayvan sayısına oranının % 10’a ulaşmasını müteakip, bu
durumu bir raporla en geç yirmidört saat içerisinde il müdürlüğüne bildirmekle
yükümlüdür. İl müdürlüğü, Bakanlığı ve tarım il müdürlüğünü bu durumdan
ivedilikle haberdar eder.
(2) Geçici
bakımevlerinde meydana gelen hastalık ve ölümlerin nedenleri tespit edilene
kadar geçici bakımevinde bulunan hayvanların sahiplendirilmesine izin verilmez.
Geçici bakımevlerinde hayvanların tecrit,
dezenfeksiyonu ve ölen hayvanların bertarafı
MADDE 27 – (1) Bu konulardaki iş ve işlemler, 3285 sayılı Kanun ile 15/3/1989
tarihli ve 20109 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Hayvan Sağlığı ve Zabıtası
Kanunu Yönetmeliği çerçevesinde yapılır. Zoonoz hastalıktan ölenler yakma
ünitesi olan yerlerde yakılır veya usulüne uygun olarak belirlenen yerlere
kireçle gömülür.
BEŞİNCİ
KISIM
Hayvanların
Ticari Amaçla Film, Benzeri Çekim ve Reklâmlarda Kullanılması
BİRİNCİ
BÖLÜM
Hayvanların
Ticarî Amaçla Film, Benzeri Çekim ve Reklâmlarda
Kullanılmasına
İlişkin Temel Esaslar
İzin ve denetim
MADDE 28 – (1) Hayvanların ticarî amaçlı film ve benzeri çekim ile gösterilerde
kullanılacakları tüm sahneler, il müdürlüğünün iznine ve denetimine tâbidir.
(2) Senaryolar,
hayvanlara eziyet edici tabloları içermeyecek ve hayvanların yaşam haklarını zedeleyen mesajlar yer almayacak şekilde
hazırlanır. Hazırlanan senaryoların il müdürlüğünce uygun görülerek izin
verilmesi halinde çekimler gerçekleştirilir.
(3) Pitbull
Terrier ve Japanase Tosa gibi tehlike arz eden hayvanların reklâmını yapmak ve
sergilemek yasaktır.
Hayvan sahiplerince alınacak önlemler
MADDE 29 – (1) Her türlü ticarî amaçlı gösteri, reklâm ve benzeri film ve fotoğraf
çekiminde kullanılacak hayvanların, sağlık kontrollerinin yapılmış ve aşı
programının sağlık karnesine işlenmiş olmalıdır.
(2) Hayvan
sahipleri, film ve benzeri çekimlerde kullanılacak hayvanlarının, çevreye ve
insanlara verecekleri zararı önlemek için gerekli her türlü tedbiri almakla
yükümlüdür.
Çekim ve benzeri faaliyetlerde uyulması gereken
hususlar
MADDE 30 – (1) Çekim ve benzeri faaliyetlerde aşağıdaki hususlara uyulur;
a) Hayvanlar,
şiddet içeren reklâm ve filmlerde kullanılmaz,
b) Hayvanlar,
etolojik özelliklerine aykırı davranışlara zorlanmaz,
c) Reklâm ve
film çekimi sırasında hayvanın görevini yapması için sağlığına zararlı
yiyecekler verilmez,
ç) Sağlık
nedenleri ile gerekli olmadıkça, bir hayvana zor kullanarak yem yedirilmez,
acı, ıstırap ya da zarar veren yiyecekler ile alkollü içki, sigara, uyuşturucu
ve bunun gibi bağımlılık yapan yiyecek veya içecekler ile doping etkisi yapan
kimyasal maddeler verilmez,
d) Hayvanların
film çekimi ve reklâm için kullanılması esnasında, yorulduğu ve strese girdiği
görülürse çalışmaya ara verilir,
e) Reklâm, film
ve fotoğraf çekimi sırasında hayvanların sakatlanmasına, yaralanmasına ve
ölümüne sebep olabilecek yöntemler kullanılmaz,
(2) Bu amaçla
kullanılacak hayvanlarla ilgili olarak kişi/kurum/kuruluşlar; hayvanlar için
gerekli anatomik, fizyolojik, psikolojik ve davranış karakterleri ile ilgili
önlemleri alır ve onların temel barınma ihtiyaçlarını sağlayacak asgarî
alanları tahsis eder,
(3) Reklâm, film
ve fotoğraf çekimi gibi faaliyetlerin yapılması sırasında sahipli hayvanlar
sahiplerinin, sahipsiz hayvanlar ise film ve fotoğraf çekimi sırasında
veteriner hekimin gözetiminde bulundurulur.
ALTINCI
KISIM
Hayvanların
Öldürülmesi ile İlgili Usul ve Esaslar
BİRİNCİ
BÖLÜM
Öldürme
Yöntemleri
Öldürme yöntemi
MADDE 31 – (1) Kanunî istisnalar ile tıbbî ve bilimsel gerekçeler ve gıda amaçlı
olmayan, veteriner hekimce tespit edilen insan ve çevre sağlığına yönelen
önlenemez tehditler bulunan hayvanlardan öldürülmesine karar verilenlerin
öldürme işlemi, hayvanlara en az acı veren ilaçlarla, veteriner hekim
tarafından uygun bir yöntem ve anestezi dozu verilmek suretiyle
gerçekleştirilecektir. Veteriner hekim kararıyla tespit edilen durumlarda
yapılacak öldürme işlemi, şuur kaybı ve ölümü hemen gerçekleştirilip, derin
genel anestezi ile başlayarak, kesin ve mutlak ölümle sonuçlandırılır.
(2) İnsan ve
hayvan sağlığı açısından tehlike oluşturacak hastalığa yakalanmış ve tedavisi
mümkün olmayan zorunlu olarak öldürülmesi gereken hayvanlar için, 3285 sayılı
Kanun hükümleri uygulanır.
Hayvanların öldürülmesinde istisnalar
MADDE 32 – (1) Bu Yönetmeliğin 31 inci maddesinde sayılan durumların dışında
yavrulama, gebelik ve süt anneliği dönemlerinde hayvanlar öldürülmez.
Yasaklanan öldürme yöntemleri
MADDE 33 – (1) Yasaklanan öldürme yöntemleri şunlardır:
a) Bu
Yönetmeliğin 31 inci maddesindeki etkileri sağlasa bile dozu ve uygulaması
kontrol edilemeyen herhangi bir zehirli madde veya ilaç kullanımı yöntemi.
b) Ani şuur
kaybı meydana getirmeden yapılan elektrikli öldürme yöntemi.
c) Veteriner
hekim tarafından gerekli görülmedikçe ateşli silahlarla öldürme yöntemi.
ç) Derin
anestezi kullanılmasına rağmen ölümün gerçekleşmemesi durumunda boğma veya
nefessiz kalmasına neden olacak yöntemler.
İKİNCİ BÖLÜM
Ölen
Hayvanların Bertarafı
Ölen hayvanların bertarafı
MADDE 34 – (1) Öldürme işleminden sorumlu kişi, hayvanın kesin olarak öldüğünden
emin olduktan sonra hayvanın ölüsünü usulüne uygun olarak bertaraf etmekle
yükümlüdür.
(2) Öldürme
işleminden sorumlu kişi ve kuruluşlar tarafından, ölen hayvanlar, derin çukur
kazılarak gömülür ve üzeri sıkıştırılmış toprak ile kapatılır veya yakma
ünitesinde yakılır. 3285 sayılı Kanuna göre, enfeksiyon geçirmiş ve zoonoz
hastalıktan ölen hayvanlar, yakma ünitesi olan yerlerde yakılır veya usulüne
uygun derin çukurlara üzerlerine kireç dökülerek gömülür.
(3) Ölen veya
öldürülen hayvanlar için, öldürme işlemi ilgili yerel yönetimler tarafından bir
tutanakla tespit edilerek bilgi ve belgeler kurum düzeyinde, en az iki yıl
muhafaza edilir.
YEDİNCİ
KISIM
İl Hayvan
Koruma Kurulları Çalışma Usul ve Esasları
BİRİNCİ
BÖLÜM
Kuruluş
Kurulun kuruluşu
MADDE 35 – (1) İl hayvan koruma kurulu, her ilde valinin başkanlığında;
a) Büyükşehir
belediyesi olan illerde, büyükşehir belediye başkanları,
b) Büyükşehire
bağlı ilçe belediye başkanları,
c) Büyükşehir
olmayan illerde belediye başkanları,
ç) İl çevre ve
orman müdürü,
d) İl tarım
müdürü,
e) İl sağlık
müdürü,
f) İl milli
eğitim müdürü,
g) İl müftüsü,
ğ) Büyükşehir
belediyesi olan illerde büyükşehir belediyesi veteriner işleri müdürü,
h) Büyükşehir
olmayan illerde ise il belediye veteriner işleri müdürü,
ı) Veteriner
fakülteleri olan yerlerde, fakülte temsilcisi,
i) Münhasıran
hayvanları koruma ile ilgili faaliyet gösteren gönüllü kuruluşlardan valilik
takdiri ile seçilecek en çok iki temsilci,
j) İl veya bölge
veteriner hekimler odasından bir temsilciden
oluşur.
(2) Kurul
başkanı, gerekli gördüğü durumlarda konuyla ilgili olarak görüş ve önerilerini
almak üzere diğer kurum ve kuruluşlardan yetkili isteyebilir. İllerde
temsilciliği bulunmayan kuruluş var ise, il hayvan koruma kurulları diğer
üyelerden oluşur. Kurul, çalışmalarının sonucunu, önemli strateji, uygulama ve
görüşleri Genel Müdürlüğe bildirir. Kurul, kurul başkanı tarafından toplantıya
çağrılır.
(3) Kurulun
sekreterya hizmetleri il müdürlüğü tarafından yürütülür.
İKİNCİ BÖLÜM
Çalışma
Esasları ve İlan
Toplantı usulü
MADDE 36 – (1) Kurul üç ayda bir başkanın çağrısı üzerine, üyelerin en az üçte iki
çoğunluğuyla toplanır. Gerektiğinde olağanüstü toplantılar yapılabilir.
Toplantı gündemi
MADDE 37 – (1) Kurulun sekreteryasını il müdürlüğü yürütür.
(2) Kurulun
toplantı gündemi, kurul sekreteryası tarafından hazırlanır ve başkan tarafından
onaylanır. Kurul üyeleri, sonraki ayın gündemiyle ilgili önerilerde
bulunabilirler. Ancak, gündemin son şekli başkan tarafından belirlenir.
Gündemde yer alan konular hakkında, başkanlıkça gerekli görülmesi halinde, ilde
bulunan üniversitelerin ilgili bölüm öğretim üyeleri, ilgili diğer kurum ve
kuruluşların temsilcileri toplantıya davet edilerek gündemdeki konu ile ilgili
görüşleri alınır veya yazılı görüş bildirmesi istenir.
(3) Yazılı
görüşler değerlendirilmek üzere kurul üyelerine gönderilir.
(4) Gündem
konuları, başkanın onayından sonra, kurul üyelerine, toplantı gününden en az üç
gün önce bildirilir.
Kurul kararları
MADDE 38 – (1) Kurul kararları, sekreteryanın başlıklı karar kağıtlarına yazılır.
Karar numaraları sürekli ve her karara bir numara vermek suretiyle düzenlenir.
Yıl değişse de mükerrer karar numarası verilemez. Kararlar, başkan ve üyelerce
imzalanır.
(2) Kararların
tek bir sayfadan fazla olması halinde, diğer sayfalar da başlıklı karar
kağıtlarına yazılır ve kararın bittiği sayfanın sonu, başkan ve üyelerce
imzalanır. Mümkün olmadığı takdirde, bir karar tutanağı oluşturularak başkan ve
üyeler tarafından imzalanır. Diğer sayfaların alt kısmında bırakılan iki aralık
boşluk ise başkan ve üyelerce paraflanır.
(3) Kararlar
toplantıya katılanların oy çokluğuyla alınır. Oyların eşitliği halinde başkanın
kullandığı oy yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır. Üyeler çekimser oy
kullanamazlar. Kurul üyelerince, karşı oy kullanılan kararlar karşı oy
yazılarak imzalanır. Karşı oy gerekçeleri, ayrıca sahiplerince yazı ile
belirtilerek dosyasında saklanmak üzere sekreteryaya teslim edilir.
(4) Kurul
kararlarına ilişkin olarak kabul edilen proje, program, harita, plan, rapor ve
benzeri belgelerin bir takımı Başkan ve üyelerce imzalanarak dosyasında
saklanır.
(5) Kurul
kararları;
a) Yıllar
itibariyle ve desimal sisteme göre dosyalanarak saklanır.
b) Kanun, tüzük
ve yönetmeliklere aykırı olamaz.
c) On gün
içerisinde Bakanlığa gönderilir.
İlân
MADDE 39 – (1) Alınan kurul kararları toplantı tarihinden itibaren bir hafta
içerisinde, valilik ilân panosunda en az beş işgünü süreyle ilân edilir.
SEKİZİNCİ
KISIM
Denetim ve
İzlemeye İlişkin Usul ve Esaslar
BİRİNCİ
BÖLÜM
Denetime
Tâbi Kurum, Kuruluş, İşletmeler, Gerçek ve
Tüzel
Kişiler ve Yükümlülükleri
Denetime tabi kurum, kuruluş, işletmeler,
gerçek ve tüzel kişiler
MADDE 40 – (1) 5199 sayılı Kanun kapsamında denetime tabi olan kurum, kuruluş,
işletmeler, gerçek ve tüzel kişiler aşağıda belirtilmiştir:
a) Ev ve süs
hayvanı satışını yapan işletmeler.
b) Geçici hayvan
bakımevleri, hayvan konuk evleri, hayvanların bakıldığı pansiyon ve oteller.
c) Hayvan
müşahede yerleri, hastaneler, klinik ve poliklinikler.
ç) Ev ve süs
hayvanı üretim tesisleri.
d) Hayvan eğitim
yerleri.
e) Hayvanat
bahçeleri ve doğa parkları.
f) Evinde,
işyerinde veya arazisinde hayvan besleyen kişi veya kişiler.
g) Kurban satış
ve kesim yerleri.
Denetime tâbi kurum, kuruluş,
işletmeler, gerçek ve tüzel kişilerin yükümlülükleri
MADDE 41 – (1) Bu Yönetmeliğin 40 ıncı maddesi kapsamında denetime tâbi olanların
yükümlükleri şunlardır;
a) Denetim
sırasında, denetim elemanı ile birlikte; Ek-6 daki İzleme ve Denetleme Formunun
sağlıklı bir şekilde düzenlenmesini sağlamak,
b) Denetim
elemanının, denetim işlemini güvenli bir şekilde yapmasını ve denetim sırasında
gerekli görülen her türlü personel, ulaştırma gibi imkânları sağlamak,
c) Denetim
sırasında istenilen bilgi ve belgeleri eksiksiz olarak vermek,
ç) Denetim
sırasında istenilen bilgi ve belgelerin sunulamaması halinde, azami onbeş gün
içinde gerekli bilgi ve belgeleri il müdürlüğüne sunmak.
İKİNCİ BÖLÜM
Denetime
İlişkin Usul ve Esaslar
Yetkili birim
MADDE 42 – (1) 5199 sayılı Kanun ve bu Yönetmelik hükümlerine uyulup uyulmadığını
denetleme yetkisi Bakanlığa aittir. Bakanlık bu yetkisini gerektiğinde mahallin
en büyük mülkî amirine devredebilir. Bakanlığın yetkisini devretmesi halinde,
mahallin en büyük mülkî amiri il bünyesinde veya mevcut değilse başka illerden
veya kurumlardan hayvanların korunması konusunda uzman personeli de denetim ile
görevlendirebilir. Bakanlık, merkez teşkilatı ilgili birim personelini de
denetim ile görevlendirebilir.
İşletme bilgi formu
MADDE 43 – (1) Bu Yönetmeliğin 40 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (f) bendinde
sayılanların dışındaki kurum, kuruluş ve işletmeler, denetim sırasında Ek-7
deki İşletme Bilgi Formunu yetkili denetim elemanlarına gösterir.
(2) Ek-7 deki
İşletme Bilgi Formu, iki nüsha olarak doldurulur. Bir nüshası işletmede, ikinci
nüshası ise il müdürlüğünde muhafaza edilir.
(3) Ek-7 deki
İşletme Bilgi Formlarındaki bilgiler; Bakanlıkça yapılacak denetim, izleme,
istatistik ve envanter çalışmalarında kullanılmak üzere, denetime ve idari para
cezası vermeye yetkili makam veya merci tarafından muhafaza edilir.
Yıllık denetim ve izleme programı
MADDE 44 – (1) Yıllık denetim ve izleme programı, denetime ve idari para cezası
vermeye yetkili makam veya merci tarafından; bir önceki yılın Aralık ayında
hazırlanır.
(2) Bu
programla; yıl içinde denetlenecek ve izlenecek kurum, kuruluş ve işletmelerde
yapılacak denetim sıklığı ve denetimde görevlendirilecek personel ile personel
arasındaki görev bölümü belirlenir.
Bildirim
MADDE 45 – (1) Yıllık denetim ve izleme programına alınan kurum, kuruluş ve
işletmelere, yıllık denetim programına alındıkları denetime ve idari para
cezası vermeye yetkili makam veya merci tarafından yazılı olarak bildirilir.
İhbar ve şikâyet gibi durumlar ile mahallin en büyük mülkî amirinin ve
Bakanlığın program dışı denetime gerek gördüğü hallerde, bildirim yapılması
zorunlu değildir.
Kimlik kartı
MADDE 46 – (1) Denetimle görevlendirilen personele, Bakanlık merkez ve taşra
teşkilatı veya mahallin en büyük mülkî amiri tarafından onaylanmış görevli
kimlik kartı verilir. Bakanlık personeli görevli kimlik kartı olmaksızın genel
müdürlük onayı ile denetim yapabilir. Denetim elemanları yaptıkları denetimler
sırasında, kimlik kartlarını veya görevlendirme onaylarını; kurum, kuruluş,
işletme, gerçek ve tüzel kişilere göstermek zorundadır. Denetim görevinden
herhangi bir nedenle ayrılanların kimlik kartları geri alınır.
İzleme-denetleme formu
MADDE 47 – (1) Bakanlık merkez ve taşra teşkilatı veya mahallin en büyük mülkî
amirince görevlendirilen denetim elemanları, denetimler sırasında Ek-6 daki
İzleme-Denetleme Formunu düzenler. Bu
formlar denetime ve idari para cezası vermeye yetkili makam veya merci
tarafından muhafaza edilir.
Denetim tutanağı
MADDE 48 – (1) Bakanlık veya mahallin en büyük mülkî amirince görevlendirilen
denetim elemanları, denetimin bitiminde; denetim tutanağını iki nüsha halinde
hazırlar. Tutanağın bir nüshası ilgilide, diğer nüshası ise denetime ve idari
para cezası vermeye yetkili makam veya merci tarafından muhafaza edilir.
Hayvan hakları ihlali tutanağı
MADDE 49 – (1) Bakanlık veya mahallin en büyük mülkî amirince görevlendirilen
denetim elemanlarınca yapılan denetim sonucunda; 5199 sayılı Kanunda belirtilen
fiillere aykırılık tespit edilmesi durumunda, Ek-8 deki Hayvan Hakları İhlali
Tutanağı düzenlenir.
El koyma
MADDE 50 – (1) Denetim sonunda; 5199 sayılı Kanuna aykırı hareket eden ve bu
suretle bulundurduğu hayvanların bakımını ciddi şekilde ihmal ettiği ya da
onlara ağrı, acı veya zarar verdiği denetim elemanlarınca tespit edilen
kişilerin hayvanlarına, denetime ve idarî para cezası vermeye yetkili makam
veya merci tarafından el konulur. Denetime ve idarî para cezası vermeye yetkili
makam veya merci, yerel yönetimlerle işbirliği yaparak söz konusu hayvanların
yeniden sahiplendirilmesini ya da koruma altına alınmasını sağlar.
DOKUZUNCU
KISIM
Ödeneğin
Kullanılmasına İlişkin Usul ve Esaslar
BİRİNCİ
BÖLÜM
Desteklenecek
Kurum ve Kuruluş ile Faaliyetlere İlişkin Usul ve Esaslar
Desteklenecek kurum ve kuruluş
MADDE 51 – (1) 5199 sayılı Kanun hükümleri gereğince Bakanlık bütçesine konan
ödenekten bu Yönetmelik kapsamında yapılacak iş ve işlemlere ilişkin
desteklemelerden il özel idareleri ve yerel yönetimler yararlanır.
(2) Bu Yönetmeliğin
52 nci maddesi kapsamında belirlenen desteklenecek faaliyetlere verilecek
ödenek, Bakanlığın Onayıyla Bakanlık bütçesine konulacak ödeneklerden bütçe
imkânları dahilinde verilir.
Desteklenecek faaliyetler
MADDE 52 – (1) Geçici bakımevleri kapsamında ödeneğin kullanımına ilişkin
desteklenecek olan faaliyetler;
a) Kurulmuş ve
kurulacak olan geçici bakımevlerinde; ameliyathane, hasta ve yavru bakım bölümü
ile karantina ve hayvan müşahede bölümlerine alınacak alet ve ekipmanların,
b) Geçici bakımevinin
dezenfeksiyonunda kullanılacak olan her türlü alet ve ekipmanların,
c) Geçici
bakımevine getirilen hayvanların tıbbî müdahaleleri için gerekli olan ilaçlar
ve malzemelerin,
ç) Geçici
bakımevlerine getirilecek olan hayvanların yakalanması sırasında kullanılacak
olan malzemelerin
satın
alınmasıdır.
Müracaat ve izin işlemleri
MADDE 53 – (1) Bu Yönetmeliğin 52 nci maddesindeki desteklenen faaliyetler
kapsamında hazırlanan maliyet hesabı ile ilgili her bir faaliyet için ayrıntılı
raporlar il özel idareleri ve yerel yönetimler tarafından mahallin en büyük
mülki amirine sunulur. Uygun görülen rapor il hayvan koruma kurulunda da
görüşüldükten sonra uygun görülmesi halinde bir raporla Bakanlığa gönderilir.
Bakanlığın Onayını müteakip; ilgili il özel idareleri ve yerel yönetimlere
ödenmek üzere Bakanlık bütçesinden ilgili il müdürlüğüne aktarılan bu ödenek il
müdürlüğünce ilgili il özel idareleri ve yerel yönetimlere ödenir.
ONUNCU KISIM
İdari Para
Cezalarında Kullanılacak Makbuzların Şekli, Dağıtımı,
Kontrolü ile İlgili Usul ve Esaslar, Geçici ve
Son Hükümler
BİRİNCİ
BÖLÜM
Hayvan
Hakları İhlali Tutanağı ve Makbuz Düzenlenmesinde Yetki
Hayvan hakları ihlali tutanağı düzenleyecek
personel
MADDE 54 – (1) 5199 sayılı Kanunun 28 inci maddesinde öngörülen idarî para cezaları, Bakanlık tarafından verilir. Bakanlık,
idarî para cezası verme yetkisini, Kanunun 17 nci maddesi çerçevesinde,
mahallin en büyük mülkî amirine devredebilir. 5199 sayılı Kanunun ilgili
hükümleri çerçevesinde mahallin en büyük mülkî amirince görevlendirilen denetim
elemanları ile Bakanlık merkez ve taşra teşkilatı denetim elemanlarınca, 5199
sayılı Kanunda belirtilen fiillerin işlenmesini müteakip fiilleri işleyenler
hakkında bir tutanak düzenlenir.
İdari para cezası kesilmesine ilişkin
hazırlanan belgeler
MADDE 55 – (1) Ek-8 deki Hayvan Hakları İhlali Tutanağı Bakanlıkça seri numaralı
olarak bastırılır ve seri numaraları ile miktarları belirtilerek il
müdürlüklerine dağıtılır. Bakanlıkça gönderilen hayvan hakları ihlali tutanağı
il müdürlüklerince seri numaraları ve miktarları belirtilmek ve kullanıldıkça
yenisi verilmek üzere görevlendirilmiş denetim elemanlarına zimmetle teslim
edilir. Ek -9 daki Makbuz, il müdürlüğünce, kullanıldıkça yenisi verilmek üzere
seri numaraları ve miktarları da belirtilerek, yetkili kılınmış mal sandığına
teslim edilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Makbuz ve
Hayvan Hakları İhlali Tutanağının Düzenlenmesine
Dair Usul ve
Esaslar
Hayvan hakları ihlali tutanağının düzenlenmesi
MADDE 56 – (1) Görevlendirilmiş denetim elemanları tarafından yapılan denetim
sonucunda, 5199 sayılı Kanunda kabahat sayılan fiillerin tespiti halinde Ek-8
deki Hayvan Hakları İhlali Tutanağı, üç nüsha halinde düzenlenir. Tutanakların
her nüshası arasına, mutlaka karbon kağıdı konularak, sabit, mürekkepli veya
tükenmez kalemle tam ve eksiksiz doldurularak, tutanağı düzenleyenlerin her
biri tarafından imzalanır.
Hayvan hakları ihlali tutanağı ve makbuzların
teslimi ve iadesi
MADDE 57 – (1) Görevlendirilen denetim elemanlarınca yapılan denetim sonucunda,
Kanuna aykırılık tespit edilmesi durumunda, üç nüsha halinde Ek-8 deki Hayvan
Hakları İhlali Tutanağı düzenlenir. Bu tutanağı müteakip ilgili hakkında
uygulanacak idarî yaptırım kararı, Bakanlık merkez ve taşra teşkilatının veya
yetki devri halinde mahallin en büyük mülkî amirinin onayı alındıktan sonra üç
nüsha halinde düzenlenir. İdarî yaptırım kararında bu karara karşı
başvurulabilecek merci, kanuni yollar ve başvuru süresi açık bir şekilde
belirtilir. Bu kararda ayrıca, 30/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler
Kanununun 17 nci maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca ilk taksidi peşin olmak
üzere bir yıl içinde dört eşit taksitle ödeme kolaylığı sağlanması talep
edildiği taktirde bu talebin değerlendirebileceği ve aynı Kanunun 17 nci
maddesinin altıncı fıkrası uyarınca kanun yoluna başvurmadan önce ödeme
yapılması halinde idarî para cezasının dörtte üçünün tahsil edileceği
hususlarına da yer verilir. Söz konusu kararın üçüncü nüshası, Ek-8 deki Hayvan
Hakları İhlali Tutanağı ile birlikte 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat
Kanunu hükümleri uyarınca ilgiliye iadeli taahhütlü olarak tebliğ edilir.
Kararın ikinci nüshası idarî yaptırım kararı veren mercide muhafaza edilir.
Birinci nüshası
ise Ek-9 daki Makbuz karşılığında, para cezası almaya yetkili olan mal
sandığına gönderilerek, öngörülen idari para cezasının tahsili istenir. Tutanak
düzenlenmesi sırasında, ilgilinin olay
mahallinde bulunmaması halinde tebliğ edilecek idari para cezasına
ilişkin karara tutanak eklenir.
Makbuzların düzenlenmesi
MADDE 58 – (1) 5199 sayılı Kanunda belirtilen fiilleri işleyenlere verilecek
cezalarda düzenlenecek makbuzlar, kendinden karbonlu olmak üzere üç nüshadır.
Makbuzların şekli
MADDE 59 – (1) Makbuzlar üzerinde;
a) Seri ve kayıt
numarası,
b) Yer ve tarih
kayıtları için ayrılmış bölümler,
c) İdari para
cezası kesilen;
1) Gerçek kişi
ise adı soyadı, mesleği, adresi, vergi numarası, baba adı, ana adı, doğum
tarihi ve yeri,
2) Tüzel kişi
ise unvanı, vergi dairesi, adresi, kanunî temsilcisinin adı-soyadı, görevi ve
vergi kimlik numarası.
ç) İdari para
cezasının nedeni, miktarı ve yasal dayanağı,
d) İdari para
cezasını veren kurum,
e) Tahsil
edilecek paranın tutarını yazıyla gösterir bölüm,
f) Düzenleyenin
adı-soyadı, unvanı ve imza yeri
bulunur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Geçici ve
Son Hükümler
Eğitim sertifikası
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Mevcut ev ve süs hayvanı satan kişiler, bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girmesini müteakip bir yıl içinde eğitime katılarak
sertifika alır.
Mevcut geçici özel bakımevlerinin durumu
GEÇİCİ MADDE 2 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren her özel geçici bakımevi, geçici bakımevi sorumlusunu belirleyerek
altı ay içerisinde bulunduğu yerdeki il müdürlüğüne bildirir.
(2) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten önce açılmış olan özel geçici bakımevleri, bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içinde bulundukları
yerdeki il müdürlüğüne bildirimde bulunurlar ve bir yıl içerisinde de bu
Yönetmeliğin 23 üncü maddesinde belirtilen ameliyat odası ve veteriner hekim
odası ile 24 üncü maddenin (cc) fıkrası dışındaki kriterleri sağlar.
Mevcut geçici belediye bakımevlerinin durumu
GEÇİCİ MADDE 3 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce
açılmış olan belediyeye ait geçici bakımevleri hayvanların bakımına devam eder.
Ancak, bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde bu
Yönetmeliğin 20 nci, 21 inci ve 22 nci maddelerindeki şartları uygun hale
getirirler.
Yürürlük
MADDE 60 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 61 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre ve Orman Bakanı yürütür.