TÜRK MÜHENDİS VE
MİMAR ODALARI BİRLİĞİ ANA YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Odalar
Birliği (TMMOB), Kuruluş, Merkez ve Amaç
Kuruluş,
Kapsam, Dayanak ve Amaç
Madde 1: Bu Ana
Yönetmelik; kamu kurumu niteliğinde bir meslek kuruluşu olan Türk Mühendis ve Mimar
Odaları Birliği (TMMOB) ve bağlı Odalarının işlev, işleyiş ve amaçlarını,
üyelerinin, organlarının görev ve yetkilerini kapsar.
Bu Ana
Yönetmelik 6235 sayılı Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanununa
dayanılarak hazırlanmıştır.
6235
sayılı Kanun ile kurulan ve Türkiye sınırları içerisinde meslek ve sanatlarını
uygulamaya yetkili olup da, mesleki etkinlikte bulunan yüksek mühendis, yüksek
mimar, mühendis ve mimarları örgütü içinde toplayan, tüzel kişiliğe sahip, kamu
kurumu niteliğinde meslek kuruluşu olan Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği
(TMMOB), bu Ana Yönetmelik hükümlerine bağlıdır.
Birliğin
ve Odaların Merkezi
Madde 2: Birliğin
(Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği) ve Odaların merkezi Ankara'dadır.
Ancak, Ankara'da Yönetim Kurulu, Onur Kurulu ve Denetleme Kurulu gibi
organların asıl ve yedek üyelerine yetecek sayıda üyesi bulunmayan Odaların
merkezleri, Birlik Genel Kurulu tarafından belirlenir.
Birliğin
ve Bağlı Odaların Amaçları
Madde 3: Kamu
kurumu niteliğinde meslek kuruluşu olan Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği
(TMMOB) ve bağlı Odaların amaçları şunlardır:
a) Günün
gerek ve koşullarına ve mevcut olanaklara göre, kanun, tüzük ve bu Ana
Yönetmelik hükümleri içinde kalmak üzere, mühendis ve mimarları meslek
kollarına ayırmak,
meslek ve çalışma konuları aynı ya da birbirine yakın bulunan mühendis ve
mimarlık grubu için Odalar kurmak.
b)
Mühendislik ve mimarlık mesleği mensuplarının ortak gereksinmelerini
karşılamak, mesleki etkinlikleri kolaylaştırmak, mesleğin genel yararlara uygun
olarak gelişmesini sağlamak, meslek mensuplarının birbirleriyle ve halkla olan
ilişkilerinde dürüstlüğü ve güveni hakim kılmak üzere meslek disiplinini ve
ahlakını korumak; kamunun ve ülkenin çıkarlarının korunmasında, yurdun doğal
kaynaklarının bulunmasında, korunmasında ve işletilmesinde, çevre ve tarihi
değerlerin ve kültürel mirasın korunmasında, tarımsal ve sınai üretimin
artırılmasında, ülkenin sanatsal ve teknik kalkınmasında gerekli gördüğü tüm
girişim ve etkinliklerde bulunmak.
c) Meslek
ve çıkarları ile ilgili işlerde, resmi makamlar ve öteki kuruluşlar ile
işbirliği yaparak gerekli yardımlarda ve önerilerde bulunmak, meslekle ilgili
bütün mevzuatı, normları, bilimsel şartnameler, tip sözleşmeler ve bunlar gibi
bütün bilimsel evrakı incelemek ve bunların değiştirilmesi, geliştirilmesi ya da
yeniden konulması yolunda önerilerde bulunmak.
İKİNCİ
BÖLÜM
Birlik
Organları, Görev ve Yetkileri
Birlik Organları
Madde 4: Birliğin karar,
yürütme ve danışma organları şunlardır.
a) Birlik Genel
Kurulu,
b) Birlik Yönetim
Kurulu,
c) Yüksek Onur
Kurulu,d) Birlik Denetleme Kurulu,
e) Birlik Danışma
Kurulu.
Birlik Genel Kurulu
Madde 5: Birlik Genel
Kurulunda aşağıdaki esaslara uyulur;
a) Birlik Genel Kurulu,
Odaların meslekte en az on yıl kıdemli olan üyeleri arasından, toplam üye
sayısının %2'si oranında ve üç kişiden az, yüz kişiden çok olmamak üzere oda
genel kurullarınca seçilen ve en geç Mart ayı sonuna kadar Birliğe bildirilen
delegelerden ve Birlik Yönetim Kurulu, Denetleme Kurulu ve Yüksek Onur
Kurulunun asıl üyelerinden oluşur.
b) Birlik Genel
Kurulu, iki yılda bir, Mayıs ayı içinde Birlik Yönetim Kurulunca belirlenen gün
ve yerde toplanır. Oda genel kurullarınca delege seçimi ile Birlik Genel Kurulunun
aynı yıl içinde yapılması esastır. Toplantı tarihinin, görüşmeler cumartesi
akşamına kadar tamamlanacak ve pazar günü seçimler yapılacak şekilde saptanması
zorunludur.
c) Birlik Genel
Kurulu, delege tam sayısının çoğunluğu ile toplanır. Birinci toplantıda
çoğunluğun sağlanamaması halinde, ikinci toplantı için çoğunluk aranmaz. Ancak
ikinci toplantıya katılan delege sayısı; TMMOB Yönetim, Yüksek Onur ve
Denetleme Kurulu asıl üye tam sayıları toplamının iki katından az olamaz.
Toplantı yeter sayısının sağlanamaması halinde Genel Kurul ancak bir kez olmak
ve 60 günü geçmemek
üzere ertelenir. Bu durumda Yönetim Kurulu yeni Genel Kurul tarihi ve yerini,
gündeminde seçim olması halinde görevli hakimin onayını da alarak belirler ve toplantı
tarihinden en az 10 gün önce Oda merkezlerinin bulunduğu yerde bir gazetede
ilan eder ve Odalara duyurur.
d) Birlik Yönetim
Kurulu, Genel Kurul toplantısından en az onbeş gün önce Genel
Kurula katılacak asil ve yedek delegelerin üçer kopya olarak hazırlanmış
listelerini, toplantının gündemini, yerini, gününü, saatini ve çoğunluk
sağlanamadığı takdirde yapılacak ikinci toplantıya ilişkin hususları belirten
bir yazıyla birlikte, görevli İlçe Seçim Kurulu Başkanlığına iletir. Genel
Kurul toplantısına katılamayacağı belli olan asıl ve yedek delegelerin, Odaları
aracılığıyla ya
da doğrudan Birliğe ilettikleri istifa yazıları da, Yönetim Kurulunca,
istenmesi durumunda görevli hakime iletilir. Gerekli incelemeden sonra hakim
tarafından onaylanan listeler ile toplantıya ilişkin diğer hususlar, Birliğin
ilan yerinde asılmak suretiyle ve üç gün süre ile ilan edilir. Askı süresince,
asıl ve yedek delegelikten istifa başvuruları Birlik aracılığıyla ya da
doğrudan görevli hakime yapılır. Asıl delege listesi hakim tarafından
kesinleştirilir.
e) Kanuni sürecin
tamamlanması ve listelerin kesinleşip, Genel Kurula ilişkin diğer hususların
onaylanmasını izleyen üç gün içinde Yönetim Kurulu, Genel Kurulu Odalara
duyurur ve Oda merkezlerinin bulunduğu yerlerde birer gazetede ilan eder.
Birlik Yönetim Kurulu, Genel Kurul toplantısının düzenli bir şekilde
yapılamayacağının anlaşılması durumunda, toplantı başlamadan önce Genel Kurulu,
ancak bir kez olmak ve iki ayı geçmemek üzere erteleyebilir. Bu durumda
Birlik Yönetim Kurulu, yeni Genel Kurul tarih ve yerini, görevli hakimin
onayını da alarak belirler ve toplantı tarihinden en az on gün önce, Oda
Merkezi bulunan yerlerde birer gazeteyle duyurur ve Odalara en az on gün
önceden bildirir.
f) Birlik ödentisinin
tamamını ödememiş olan odaların delegeleri, Genel Kurul toplantısına
katılamazlar.
Genel Kurulun
Açılması
Madde 6: Toplantı, Yönetim
Kurulu Başkanı, İkinci Başkanı ya da Yönetim Kurulunun kendi içinden
belirleyeceği bir üye tarafından açılır ve gündemin birinci maddesi gereğince
başkanlık divanı seçilir.
Divanın Oluşumu
Madde 7: Başkanlık divanı;
bir başkan, iki başkan yardımcısı ve dört yazmandan kurulur.
Gündem
Madde 8: Genel Kurul
görüşmeleri Yönetim Kurulunca hazırlanıp duyurulmuş olan gündeme göre yapılır.
Bir Odanın Yönetim Kurulu tarafından ya da Genel Kurula gelen delegeler
tarafından Başkanlık Divanına yapılacak yazılı başvuru üzerine, Genel Kurul
kararı ile gündeme madde eklenebilir. 10 uncu madde hükmü saklı kalmak
koşuluyla, gündemden madde çıkarılabilir ya da maddelerin görüşme
sıraları değiştirilebilir.
Genel Kurulda
Uygulanacak Kurallar
Madde 9: Birlik Genel
Kurullarında, Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Genel Kurul Yönetmeliği
uygulanır.
Gündemde Yer Alması
Zorunlu Maddeler
Madde 10: 8 inci maddeye göre
saptanacak gündeme aşağıdaki maddelerin konulması zorunludur.
a) Başkanlık Divanı
seçimi.
b) Çalışma, Mali ve
Denetleme Kurulu raporlarının okunması ve görüşülmesi, Birlik Yönetim Kurulunun
aklanması.
c) Yönetim Kurulu,
Denetleme Kurulu ve Yüksek Onur Kuruluna, Odalarca gösterilen adayların
duyurulması.
d) Seçimler.
Genel Kurula Katılma
Koşulları
Madde 11: Birlik Genel
Kurulunda bulunmak, görüşmelere katılmak ve oy kullanmak için, Birlik Genel
Sekreterliğince hazırlanmış ve görevli hakim tarafından kesinleştirilmiş delege
listesinin imzalanması yoluyla alınmış olan delege kartları ile Oda kimlik
kartlarının gösterilmesi zorunludur.
Genel Kurulda Karar
Yeter Sayısı
Madde 12: Birlik Genel Kurulu
kararlarını oy çokluğuyla alır. Oylarda eşitlik olursa başkanın tarafı
çoğunlukta sayılır. Yalnız, bu Ana Yönetmeliğin değiştirilmesi için,
görüşmelere katılan delegelerin üçte ikisinin kararı gereklidir.
Genel Kurula
Delegeler Dışında Katılım
Madde 13: Odalar ve Şubelerin Yönetim,
Onur ve Denetleme Kurullarıyla, Bölge ve İl Temsilciliklerinde görevli olup da,
Birlik Genel Kurulu delegeleri arasında yer almayan üyeler, Genel Kurula ve
görüşmelere katılırlar; ancak oy kullanamazlar.
Genel Kurul Tutanağı
Madde 14: Genel Kurulun
görüşmeleri ve kararları bir tutanağa geçirilir. Başkanlık Divanı tarafından
gereği için Birlik Yönetim Kuruluna verilir.
Olağanüstü Genel
Kurul Toplantısı
Madde 15: Olağanüstü Genel
Kurul aşağıdaki durumlarda, Birlik Yönetim Kurulu ya da onun görevini
yapmaması durumunda, mevcut Odaların çoğunluğu tarafından oluşturulacak bir
komite tarafından toplantıya çağrılır.
a) Odalardan en az
yarısının Yönetim Kurullarının Birlik Yönetim Kuruluna başvurması ile,
b) Denetleme
Kurulunun, Birlik hesap işleri ile ilgili görecekleri gerek üzerine, oybirliği
ile alacakları karar ile;
c) Birlik Yönetim
Kurulunun üçte iki çoğunlukla alacağı karar ile,d) Birlik Yönetim Kuruluna
katılacak yedekler de kalmayıp, Yönetim Kurulu üye sayısının yarıdan aşağı düşmesi
durumunda.
Olağanüstü Genel
Kurul Gündemi
Madde 16: Olağanüstü Genel
Kurul toplantısı, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ve 13 üncü maddelerde açıklandığı
biçimde Olağan Genel Kurul toplantısı gibi yapılır. Ancak, sadece toplantıya
neden olan konuların üzerinde görüşülür ve karar alınır. Olağanüstü Genel Kurul
toplantısında 10 uncu madde hükmü uygulanmaz.
Birlik Genel
Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 17: Birlik Genel
Kurulunun başlıca görev ve yetkileri şunlardır:
a) Birliğin kuruluş
amacını gerçekleştirecek kararları almak.
b) Mesleki gelişme ve
etkinlik alanlarının genişletilmesi için yapılması gereken çalışmaların
ilkelerini saptamak.
c) Yönetim Kurulu
çalışmalarını gösteren raporları incelemek, gelecek dönem çalışmalarını
yönlendirici kararlar almak.
d) Birlik bilanço,
gelir ve gider cetvelleri ile Denetleme Kurulu raporlarını incelemek ve
haklarında karar vererek, Yönetim Kurulunu aklamak.
e) Yönetim Kurulunun
getireceği yeni dönem gelir ve gider bütçelerini, geçici ve sürekli ücretliler
kadrolarını inceleyip, değiştirmek ya da olduğu gibi kabul etmek.
f) Birlik Yönetim,
Denetleme ve Yüksek Onur Kurulu üyelerinin oturum ücretleri ile Birlik Yönetim
Kurulu Başkanı, İkinci Başkanı ve Sayman Üye ödeneğinin toplamını ve Genel
Sekreterlik kadrosu ödeneğini saptamak.
g) Birlik Yönetim
Kurulu, Denetleme Kurulu, Yüksek Onur Kurulunun asıl ve yedek üyelerini iki yıl
süre için seçmek.
h) Birliğin alacağı ya da
satacağı taşınmaz mallar hakkında karar almak.
i) Gerektiğinde
yeniden Oda kurulması, varolan Odaların birleştirilmesi, birbirine yakın
mesleklerin bir Odada toplanması ya da böyle birleşik Odaların, yeni meslek
Odalarına ayrılması konusunda karar almak.
j) Birlik Yönetim
Kurulunun önerisi ya
da Birlik Genel Kurulunu oluşturan delegelerin 1/5'inin verecekleri önerge
üzerine, tüzük ya
da ana yönetmelik değişikliklerini görüşüp karara bağlamak.
k) Birlik Yönetim
Kurulunca önerilen yönetmelikleri inceleyip, onaylamak; Birlik Yönetim
Kurulunun gerekli görmesi durumunda Oda tüzük, ana yönetmelik ve
yönetmeliklerini inceleyip gerekli değişiklikleri yapmak ya da aynen onaylamak.
Birlik Yönetim
Kurulunun Oluşumu
Madde 18: Birlik Yönetim
Kurulu, Birlik Genel Kurulunca, her Oda bir üye ile temsil edilmek üzere Oda
sayısına göre, Oda Genel Kurullarınca belirlenen üçer aday arasından seçilecek
üyelerden oluşur. Oda Genel Kurullarınca belirlenen adayların Birlik Genel
Kurulu delegeleri arasında bulunması zorunludur. Birlik Genel Kurulunda en çok
oy alan aday asıl, diğerleri ise aldıkları oy sayısına göre birinci yedek ve ikinci
yedek olarak seçilirler.
Birlik Yönetim
Kurulunun Görev Dağılımı
Madde 19: Yönetim Kurulu,
seçim sonuçlarının kesinleşmesinden sonra en geç 15 gün içerisinde Birlik Genel
Sekreterinin çağrısıyla ilk toplantısını yapar. Bu ilk toplantıda, üyeler arasından
gizli ve üye tam sayısının çoğunluk oyu ile; bir Başkan, bir İkinci Başkan ve
bir Sayman Üye ile dört Yürütme Kurulu üyesini seçer.
Bu seçilenler gereğinde, tüm üye sayısının çoğunluğu ile değişebilir.
Birlik Yönetim
Kurulunun Toplanması ve Çalışma Şekli
Madde 20: Yönetim Kurulu olağan
olarak en az ayda bir kez toplanır. Toplantılara üye tam sayısının salt
çoğunluğunun katılımı aranır. Toplantıları Başkan, bulunmadığı durumlarda
İkinci Başkan, o da bulunmadığında Yönetim Kurulu üyelerinin o toplantı için
aralarından seçecekleri bir üye yönetir. Yönetim Kurulu üyelerinin 1/5'inin
(beşte biri) yazılı isteği ya
da Yönetim Kurulu Başkanının çağrısı ile olağanüstü olarak da toplanır.
Yönetim Kurulunun
Karar Yeter Sayısı
Madde 21: Yönetim Kurulu, kararlarını
oy çokluğu ile verir. Oylarda eşitlik olursa başkanın katıldığı taraf çoğunluk
sayılır.
Yönetim Kurulu
Üyeliğinden Ayrılma
Madde 22: Yönetim Kurulundan
ayrılan üye hangi Odaya bağlı ise, onun yerine aynı Odadan yedek üye alınır ve
bu üye Yönetim Kurulunun asıl üyesi olur.
Yönetim Kurulu
Üyeliğinin Düşmesi
Madde 23: Kabul edilebilir bir
özürü
olmaksızın, 3 (üç) ay süre ile toplantılara sürekli olarak katılmayan ya da
bir yıl içinde olağan toplantıların 1/4'üne (dörtte birine) katılmayan üye istifa
etmiş sayılır ve 22 nci
madde hükmü uygulanır.
Asıl üyenin iştirak
etmediği toplantılara birinci ya
da ikinci yedekleri katılırlar. Toplantıya katılan yedek, asıl üyenin bütün hak
ve yetkilerine sahiptir. Ancak asıl üyenin yerine toplantıya katılan yedek üye
yürütme organlarına aday olamaz.
Boşalan Yönetim
Kurulu üyeliğine çağrılacak yedek kalmadığı durumda, ilgili Odadan ilk Genel
Kurul toplantısına kadar bir temsilci göndermesi istenir. Gelecek temsilci bu
görevi, yerini doldurduğu üyenin süresi kadar, oy kullanmamak kaydı ile
gözlemci olarak sürdürür.
Birlik Yönetim
Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 24: Birlik Yönetim
Kurulunun başlıca görev ve yetkileri şunlardır:
a) Genel Kurulca
alınacak kararları uygulamak ve Birlik işlerini Genel Kurulun direktifleri
içinde yürütmek.
b) Odaların
çalışmalarını denetlemek, koordine etmek, kolaylaştırmak ve bu konularda
gereken önlemleri almak.
c) Birliği, Başkan,
II.Başkan ve gereğinde seçecekleri kişi ve kurullar ya da belirli konularda
yetkili kılacağı Odalar aracılığı ile yurt içinde ve yurt dışında temsil etmek.
ç) Mühendislik ve
mimarlık mesleklerinin ilerlemesi, yükselmesi, gelişmesi hakkında gerekli
incelemeleri yapmak ya
da yaptırmak ve buna ilişkin raporları Genel Kurulun onayına sunmak.
d) Mühendis ve
mimarların refahlarını sağlayacak önlemleri saptayarak, gerekli girişimlerde
bulunmak ve ilişkileri kurmak.
e) Bütün mühendis,
mimar ve şehir plancılarının, mesleki onur ve çıkarlarını korumak.
f) Mühendislik,
mimarlık ve şehir plancılığı meslekleriyle ilgili bütün elemanların,
mesleklerine göre gerekli düzeye ve sonucunda parasal olanaklara ulaşmalarını
sağlamak ve bu konuda ilgili kuruluşlarla işbirliği yaparak, gerekli önlemleri
almak.
g) Birliğin sahip
olduğu taşınmaz malları yönetmek. Genel Kurul tarafından verilmiş yetki içinde
borç almak ya
da vermek, bunlar için teminat almak ya da göstermek.
h) Birliğin yetkili
imzalarını bildiren sirküleri çıkarmak.
ı) Birlik Genel
Sekreteri ve Yardımcıları ile diğer sözleşmeli ve kadrolu personeli atamak,
profesyonel yöneticiler, Birlik Genel Sekreteri, Genel Sekreter Yardımcıları ve
diğer sözleşmeli personel ile Birlik Genel Kurulunu izleyen ilk ay başından
geçerli olmak, bir sonraki Birlik Genel Kurulunun yapıldığı ay sonunda sona
ermek üzere iki yıllık dönem için sözleşme yapmak.
i) Genel Sekreter ve
Yönetim Kurulu üyeleri tarafından getirilecek öneriler üzerine karar almak ve
Birliğin yönetimi konusunda Genel Sekretere ana hatlarıyla direktifler vermek.
j) Birlik Genel
Kuruluna sunulmak üzere, çalışma raporunu ve geçen dönem kesin hesaplarını,
yeni dönem gelir ve gider bütçelerini hazırlamak, Birlik Yönetim Kurulu Başkan,
İkinci Başkan, Sayman Üyesinin ödenekleri toplamını, geçici ve sürekli
ücretliler kadrolarını, Genel Sekreter ve Yardımcılarının ücretlerini ve
Yönetim Kurulu,Yüksek Onur Kurulu ve Denetleme Kurulu üyelerinin oturum
ücretlerini Genel Kurula önermek üzere saptamak; bunları Denetleme Raporu ile
birlikte Genel Kurul üyeleri sayısına yetecek kadar çoğaltmak ve toplantıdan en
az 10 gün önce bütün Odalara göndermek.
k) Birlik Genel
Kurulunun yerini, gününü, saatini ve gündemini saptamak; kesinleşmesini izleyen
üç gün içinde, delegelere duyurmak üzere Odalara bildirmek ve Oda merkezi
bulunan yerlerde birer gazete ile duyurmak ve toplantı için gerekli bütün
formaliteleri tamamlamak.
l) Gerektiğinde
Yüksek Onur Kurulunu toplantıya çağırmak.
m) Yüksek Onur
Kurulunca alınan kararları uygulamak için gerekli makamlarla ilişki kurmak.
n) Birlik Yönetim Kurulu
üyelerinin tüm sayısının üçte ikisinin olumlu oyu ile olağanüstü durumlarda
Birlik ve Oda Genel Kurulunu toplantıya çağırmak.
o) Odalardan herhangi
birinin Yönetim Kurulu yedekleri de biterek boşalırsa, Oda Genel Kurulunu
olağanüstü toplantıya çağırmak.
ö) Birliğin amacına
uygun her türlü yayını yapmak.
p) Yabancı meslek
kuruluşlarıyla, meslekle ilgili ilişkiler kurmak.
r) Çokbilimli
mühendislik alanlarında ya
da kesişen alanlarda hangi mühendislik-mimarlık disiplinlerinin yer alacağının
ve nasıl yetkilendirileceğinin belirlenmesi için gerekli hazırlık çalışmalarını
yaparak TMMOB Yönetim Kuruluna sunulmak üzere tüm ilgili danışmanlarla kurullar
oluşturarak işleyiş sistemlerini düzenlemek.
s) Ülke ve meslek
çıkarlarının savunulması, mühendis, mimar ve şehir plancılarının özlük
haklarının kazanılması ve geliştirilmesi, diğer çalışanlarla dayanışmanın
sağlanması amacıyla, gerekli gördüğü işyeri birimleri ve gruplarında, Birliği
temsil etmek üzere, işyeri temsilcilikleri, işyeri komiteleri ya da
kurulları kurmak, bunların kuruluş ve çalışma esaslarını belirlemek.
ş) Oda Genel
Kurulları için yeterli sayıda gözlemci seçmek ve gözlemcinin Genel Kurul
toplantısına katılmasını sağlamak.
t) Birden fazla
Odanın merkez, şube ve temsilciliklerinin bulunduğu ve gerekli gördüğü
il/ilçelerde, Birlik çalışmalarının etkinlik kazanması ve Odaların
çalışmalarında uyum sağlanması amacıyla TMMOB İl/İlçe Koordinasyon Kurullarını
kurmak, bunların kuruluş ve çalışma esaslarını belirlemek ve denetlemek.
u) Birlik
çalışmalarının yürütülmesi ve Birlik Yönetim Kurulunun görevlerini yerine
getirebilmesi için, Yönetmelik taslaklarını hazırlayıp Genel Kurulun onayına
sunmak, Genel Kurulca önceden yetki verilmesi durumunda, bunları doğrudan
yürürlüğe koymak; zorunlu durumlarda hazırladığı yönetmeliği yürürlüğe koyup,
ilk Genel Kurulun onayına sunmak.
ü) Merkezi ve
bölgesel düzeyde Birlik Danışma Kurulu toplantılarını düzenlemek.
v) 2644 sayılı Tapu
Kanununun 2 nci
maddesi uyarınca, her türlü gayrimenkul alım ve satım işlemlerini yürütmek üzere,
Oda Genel Kurullarının konuyla ilgili kararlarına dayanarak, Oda Genel
Kurulları ve Genel Kurulların yetkilendirdiği Oda Yönetim Kurulunca belirlenen
kişilerin tescil işlemleri için yetkilendirilmeleri konusunda gereken işlemleri
yapmak.
y) 6235 sayılı
Kanunun tanıdığı hak ve yetkilerle, bu Ana Yönetmeliğin verdiği yetkileri
kullanmak ve diğer görevleri yerine getirmek.
z) Oda tüzük, ana
yönetmelik ve yönetmeliklerini yürürlükteki TMMOB mevzuatına ve ilgili diğer
kanuni düzenlemelere göre inceleyerek karara bağlamak.
Başkan, İkinci Başkan
ve Sayman Üyenin Görevleri
Madde 25: Başkan, Birliği
idari ve mali makamlar ile özel ve tüzel kişilere karşı temsil eder. Birlik
çalışmalarını kanunlara, bu Ana Yönetmeliğe, Genel Kurul ve Yönetim Kurulu
kararlarına uygun olarak yürütür. Birlik Başkanı, Birlik adına demeç verir,
açıklama yapar ve bildiri yayınlar.
İkinci Başkan,
Başkanın yokluğunda, Başkanın yetkilerini kullanır ve görevlerini yerine
getirir.
Sayman Üye, TMMOB ve
Odalar Mali İşler Yönetmeliği hükümleri gereğince, Birlik muhasebe ve mali
işlerini Yönetim Kurulu adına yürütür.
Yürütme Kurulunun
Görev ve Yetkileri
Madde 26: Yürütme Kurulu;
Başkan, İkinci Başkan, Sayman ile (Değişik ibare:RG-2/2/2017-29967) altı
Yönetim Kurulu üyesi olmak üzere (Değişik ibare:RG-2/2/2017-29967) dokuz
kişiden oluşur.
Yürütme Kurulu Üyeleri,
Yönetim Kurulu çalışmalarından sekreterya ve koordinasyon görevini
yürütürler.
Yürütme Kurulu,
görevinin gerektirdiği kadar toplanmak, Yönetim Kuruluna sunulacak konuları
görüşmek, gerektiğinde ön çalışma yapmak, görüşmeler yapmak, girişimlerde
bulunmakla da görevlidir.
Birlik Genel
Sekreteri
Madde 27: Birlik Genel
Sekreterliği tam zamanlı çalışma gerektiren asli bir görevdir. Birlik Genel
Sekreterlerinde aranacak nitelikler şunlardır:
a) Odalardan birinde
asli üye olarak kayıtlı bulunmak ve Odasına karşı yükümlülüklerini tam olarak
yerine getirmiş bulunmak.
b) 6235 sayılı
Kanunun 26 ncı
maddesinin c, ç ve d bentlerindeki cezalardan birisi ile Onur Kurulunca
cezalandırılmamış bulunmak.
Birlik Genel
Sekreteri ve Yardımcılarının Atanması
Madde 28: Birlik Genel
Sekreterinin atanması aşağıdaki esaslara göre yapılır:
a) Birlik Genel
Sekreteri, Odaların önerecekleri adaylar ya da öteki başvurular
arasından Birlik Yönetim Kurulunca atanır. Bu atamanın yapılabilmesi için,
Birlik Yönetim Kurulunca yapılacak oylamanın ilk üç turunda üye tam sayısının
üçte ikisi, daha sonraki turlarda salt çoğunluk aranır.
b) Yönetim Kurulu,
TMMOB Kanununun 7 nci
maddesi ve bu Ana Yönetmelik ile Genel Sekretere verilen görev ve yetkilerin,
Birlik mevzuatına aykırı bir biçimde yapılması ya da hastalık ve izin
gibi kabul edilebilir özürü
dışında bir hafta süre ile görevini terk etmesi durumlarında, Genel Sekreterin
görevine son vermeye yetkilidir.
c) Yönetim Kurulu,
(b) bendi dışında gerekçeli nedenlere dayanarak, Genel Sekreterin işine tüm üye
sayısının salt çoğunluğu ile son vermeye karar verebilir. Bu durumda, işine son
verilen Genel Sekretere, üç aylık ücreti tutarında bir tazminat verilir.
d) Genel
Sekreterliğin herhangi bir biçimde boşalması halinde (a) bendi hükümlerine göre
hareket edilir.
e) 27 nci
maddedeki esaslara uygun olarak çoğunlukla Yönetim Kurulunca Genel Sekreter
Yardımcısı atanabilir. Genel Sekreter Yardımcılarının görevleri Başkan ve Genel
Sekreterce saptanır.
Birlik Genel
Sekreterinin Görev ve Yetkileri
Madde 29: Genel Sekreter,
Genel Kurul ve YönetimKurulu
kararlarını,Birlik işlerini ve yazışmalarını yürütmekle görevli, kanunlara göre
tutulması gerekli defterleri, gerekli öteki defter, dosya ve evrakı emrindeki
geçici ya
da sürekli görevliler eliyle tutmakla yükümlü ve yazışmaları imzaya yetkilidir.
Genel Sekreterin
Yürütme Görevi
Madde 30: Genel Sekreter,
Birlik Yönetim Kurulunun yürütücü unsuru ve sözcüsüdür. Alınan kararlar
çerçevesinde Genel Sekreterliği yürütür ve Yönetim Kurulunu temsil eder.
Genel Sekreter,
Yönetim ve Yürütme Kurulunun gündemini hazırlar. Gündemle ilgili gerekli
hazırlıkları yapar, toplantılara katılarak görüş ve düşüncelerini bildirir.
Ancak, oy kullanamaz ve oturum ücreti alamaz.
Birlik Genel Sekreter
Yardımcılarının Görevleri
Madde 31: Tam zamanlı bir
Genel Sekreterin atanamaması ya
da Genel Sekreterin geçici ya
da sürekli olarak görevini yerine getirememesi durumunda, Genel Sekreterlik
görevi Yönetim Kurulu kararı ile Genel Sekreter Yardımcısı ya da Yardımcılarından
birisi tarafından vekaleten yürütülür.
Genel Sekreter
Yardımcısı yoksa, Genel Sekreterlik görevi Yönetim Kurulu kararı ile Yönetim
Kurulu üyelerinden birisi tarafından yürütülür.
Bu görevin karşılığı
kendisine, tam zamanlı Genel Sekretere ödenecek ücretin yarısı kadar bir ücret
ödenir.
Birlik Genel
Sekreterinin Genel Kurul Hazırlıkları ile İlgili Görevleri
Madde 32: Genel Kurula
sunulacak çalışma raporu, bütçe, kadrolar, bütün evrak, cetvel ve belgelerin
hazırlanması gibi Yönetim Kurulu çalışmalarında Genel Sekreter de görevlidir.
Birlik Genel
Sekreterinin Mali Konulardaki Görevleri
Madde 33: Genel Sekreter,
bankalardan para alıp verme işlemlerini, Birlik Yönetim Kurulunun çıkaracağı
sirkülere göre, imza yetkisine sahip üyeler ile beraber çift imza ile
yapabilir.
Yüksek Onur Kurulunun
Kuruluşu
Madde 34: Yüksek Onur Kurulu,
Odaların gösterecekleri birer aday arasından, Birlik Genel Kurulunca seçilecek
beş asıl, beş yedek üyeden oluşur. (Ek ikinci cümle:RG-1/7/2010-27628) Oda
Genel Kurullarınca belirlenen adayın Birlik Genel Kurulu delegeleri arasında
bulunması zorunludur. Yüksek Onur Kurulunun kuruluşu ve çalışma şekli Türk
Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Disiplin Yönetmeliği ile belirlenir.
(Ek paragraf:RG-2/2/2017-29967) Yüksek Onur Kuruluna
aday olabilmek için daha önce Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Yönetim,
Denetim, Yüksek Onur Kurullarından ya da Oda Yönetim, Denetim, Onur
Kurullarından en az birinde asıl üye olarak görev yapmış olmak ve herhangi bir
disiplin cezası almamış olmak zorunludur.
Yüksek Onur Kurulu
Başkanlığı ve Raportörlüğü
Madde 35: Yüksek Onur Kurulu,
kendisine bir ya
da bir kaç konu verildiğinde, yapacağı ilk toplantıda, o işleri
sonuçlandırıncaya kadar görev yapmak üzere, aralarında bir Başkan ve gerektiği
kadar Raportör seçer.
Yüksek Onur Kuruluna
Yedek Üyelerin Çağrılması
Madde 36: Yüksek Onur Kurulu
üyelerinden bir ya
da birkaçı toplantı çağrısına herhangi bir özürle, otuz günlük süre içinde
katılamayacağını bildirir ya
da çağrıya uymazlarsa yerlerine sırayla yedekleri çağrılır. Bu yedekler ilgili
konu ya
da konular sonuçlanıncaya kadar yapılan toplantılarda asıl üye gibi görev
yaparlar.
Yüksek Onur Kurulu
Üyelerinin Çekilme Koşulları
Madde 37: Yüksek Onur Kurulu,
üyesinin red
ya
da çekilme nedenleri, hakimlerin Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununda gösterilen red
ve çekilme nedenlerinin aynıdır.
Yüksek Onur Kurulunun
Toplanması
Madde 38: Yüksek Onur Kurulu,
üye tam sayısı ile toplanır ve kararlarını oy çokluğu ile alır. Oylarda eşitlik
olursa, Başkanın tarafı çoğunlukta sayılır.
Yüksek Onur Kurulunun
Çalışma Şekli
Madde 39: Yüksek Onur Kurulu,
kendisine gönderilen konuları dosya üzerinde inceler ve üç ay içinde karara
varır. Görüşmelerde, konu ile ilgili Odanın temsilcisi bulunur. Alınan karar en
geç 15 (onbeş)
gün içinde gereği yapılmak üzere ilgili Oda Yönetim Kuruluna gönderilir. Son
kararlar ilgililere bildirilir ve uygulanır.
Yüksek Onur Kurulu
Giderleri
Madde 40: Yüksek Onur Kurulunun
bir konuyu sonuçlandırmak için gerekli göreceği bütün giderler, Birlik
tarafından ödenir.
Yüksek Onur Kurulunun
Görev ve Yetkileri
Madde 41: Yüksek Onur
Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:
a) Oda Onur Kurulunca
verilen ve ilgililerce itiraz olunmayan kararlardan onayı gerekenleri
incelemek; gerekçe göstererek uygun olanları onaylamak, olmayanları bozmak.
b) Oda Onur Kurulları
kararlarına yapılan itirazları inceleyerek, karara bağlamak.
c) Oda Onur
Kurullarının Yüksek Onur Kurulunca bozulan kararlarında direnmeleri durumunda,
3 (üç) ay içinde son kararı vermek.
d) Birlik Genel
Kurulunun seçimle ilgili toplantılarına katılmayan delegelerin durumlarını
incelemek; geçerli mazereti olmayan delegeler hakkında gerekli işlemleri
yapmak.
e) Bayındırlık ve
İskan Bakanlığının gerekli görmesi durumunda toplanarak, istenilen konuyu
incelemek ve karara bağlamak.
Birlik Denetleme
Kurulunun Kuruluş ve Çalışma Şekli
Madde 42: Birlik Denetleme
Kurulu, Genel Kurul tarafından seçilen beş asıl, beş yedek üyeden oluşur. (Ek
ikinci cümle:RG-1/7/2010-27628) Oda Genel Kurullarınca belirlenen adayın
Birlik Genel Kurulu delegeleri arasında bulunması zorunludur. Çalışma şekli
TMMOB ve Odalar Denetim Yönetmeliği ile belirlenir.
Nedeni ne olursa
olsun, üst üste üç kez toplantıya ya da denetimlere katılmayan ya da
katılamayacağını bildiren Birlik Denetleme Kurulu üyesi çekilmiş sayılır ve
yerine sıradaki ilk yedek üye geçer. Birlik Genel Kuruluna, Genel Kurul
tarihinde asıl Denetleme Kurulu üyeleri, doğal delege olarak katılır.
Birlik Denetleme
Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 43: Denetleme Kurulunun
görev ve yetkileri şunlardır:
a) Birlik hesaplarını
ve bunlara ilişkin işlemleri en az üç ayda bir kez denetleyip, düzenleyeceği
raporun bir örneğini Birlik Yönetim Kuruluna vermek.
b) Birliğin hesap
işleriyle, Yönetim Kurulunun hazırladığı bilanço, kesin hesaplar, yeni dönem
bütçesi ve personel kadrosu hakkındaki düşüncelerini Genel Kurula sunmak üzere
rapor hazırlamak ve Nisan ayının onbeşine kadar Birlik Yönetim Kuruluna
vermek.
c) Gerek gördüğü
durumda, Genel Kurulun olağanüstü toplantıya çağrılmasını Yönetim Kurulundan
istemek.
d) Birlik Yönetim
Kurulunun gerekli gördüğü durumlarda, Oda hesaplarını ve TMMOB ve Odalar Mali
İşler Yönetmeliğine uygunluğunu incelemek.
Birlik Danışma
Kurulunun Kuruluş ve Görevleri
Madde 44: Birlik Danışma
Kurulu; Birlik Yönetim, Denetim ve Onur Kurulları, Oda Yönetim Kurulları, Şube
Yönetim Kurulları, Bölge Temsilciliği Yürütme Kurulları ve Birlik Yönetim
Kurulunun gerekli gördüğü hallerde İl Koordinasyon Kurulları, il, ilçe ve
işyeri temsilcilikleri ile ilgili Birlik görevlilerinden oluşur.
TMMOB'nin eski
Başkanları Birlik Danışma Kurulunun doğal üyeleridir.
Danışma Kurulu,
gerekli görüldüğü zaman ve yerde ve yılda en az iki kez Birlik Yönetim
Kurulunca toplantıya çağrılır. Birlik Yönetim Kurulu gerekli gördüğü zaman ve
yerde, yine yukarıda belirtilen biçimde oluşturacağı Bölgesel Danışma
Kurullarını toplayabilir. Merkezi ve Bölgesel Danışma Kurulları, Birlik ve
Odaların çalışmalarını gözden geçirir, önerilerde bulunur, gerektiğinde eğilim
belirler.
Birlik Yönetim
Kurulu, Danışma Kurulunu toplamaya olanak bulamadığı ivedi durumlarda, gerekli
konuları danışmak amacıyla Birlik Yönetim Kurulu ile Oda Başkan ve
Sekreterlerini ortak toplantıya çağırır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Mali
Hükümler
Birliğin
Gelirleri
Madde 45: Birliğin
gelirleri şunlardır:
a) Birlik
Yönetim Kurulunca önerilen ve Birlik Genel Kurulu tarafından onaylanan, Odalara
kayıtlı üye sayısına göre her yıl üye başına saptanacak paylarla, Odaların
bütçeleri üzerinden hesaplanacak paylar.
b)
Odalarca yapılacak olağanüstü yardımlar.
c) Yayın
gelirleri.
d) Yardım
ve bağışlar.
e) Öteki
gelirler.
Odaların
Paylarını Ödeme Yükümlülüğü ve Şekli
Madde 46: Odalar,
Birlik Genel Kurulunca saptanacak payların onikide birini, her ayın
ilk haftası sonuna dek peşin olarak öderler. Kesin bütçe rakamlarını Şubat ayı
sonuna kadar Birliğe bildirirler. Kesinleşen payların kalanları Mart ayı
sonunda ödenir. Bu paylarını süresinde Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliğine
ödemeyen Odalar hakkında İcra ve İflas Kanunu hükümlerine göre kovuşturma
yapılır.
Odalarca
yapılacak olağanüstü yardımlar, Genel Kurul tarafından kararlaştırılır. Odalar
bu karar uyarınca gerekli ödemeleri yaparlar. Ayrıca gerektiğinde Birlik
Yönetim Kurulunun isteği üzerine ve Oda Yönetim Kurulunun kararı ile olağanüstü
yardım yapılır.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Odalar
Odalar,
Şube ve Temsilcilikler
Odaların
Kurulması
Madde 47: Mevcut
olanaklar ve koşullar elverişli ise her meslek dalı için Birlik Genel Kurulu
kararı ile yalnız bir Oda açılabilir.
Odalar
tüzel kişiliğe sahiptir.
a) Bir
Odanın Genel Kurulunda, Odaya bağlı olan bir meslek kolu mensuplarının ayrı bir
Oda kurmalarının önerilmesine karar verilmesi ya da herhangi bir Odaya
bağlı bir meslek kolu mensuplarının en az üçte ikisinin ayrı bir Oda kurmak
istemesi halinde, bu isteklerinin ilk toplanacak Birlik Genel Kurulunun
kararına sunulmak üzere, Oda Yönetim Kurulunca Birlik Yönetim Kuruluna
gönderilmesi zorunludur.
b)
Sayıları ayrı bir Oda kurmaya elverişli olmayan meslek mensupları, Birlik Genel
Kurulu kararı ile meslek ve çalışma koşullarına en yakın Odaya kaydolurlar.
Ancak, iki Birlik Genel Kurulu arasında doğabilecek bu tür sorunların çözümü
için, bu gibi meslek sahiplerinin kaydolabileceği Oda, Birlik Yönetim Kurulunca
saptanır ve Odaya ilk Genel Kurula kadar geçici kayıtları yapılır.
c) Yeni
bir Odanın açılması durumunda, bu Odaya kaydolması gereken üyelerle ilgili her
türlü kayıt evrakı ve belgeler, bu üyelerin daha önce kayıtlı bulunduğu Oda ve
Odalar tarafından yeni kurulan Odanın yazılı isteği üzerine, bu Odaya en geç
bir ay içinde gönderilir.
d) Yeni
kurulacak Odanın ilk Genel Kurul çağrısı ve açılışı, Birlik denetiminde
yapılır. Genel Kurul hazırlık çalışmalarını yürütmek üzere, TMMOB Yönetim
Kurulu tarafından ilgili ihtisas dalından 7 (yedi) üyeli kurucu Yönetim Kurulu
atanır. Kuruluş Genel Kurulu, en geç üç ay içerisinde gerçekleştirilir. Oda
kuruluşu ile ilgili tüm harcamalar gerektiğinde Birlik bütçesinin olağanüstü
yardımlar bölümünden karşılanır. Birlik Yönetim Kurulu kararı ile yeni kurulan
Odadan, bir yıl süre için Birlik Hissesi alınmayabilir.
Odaların
Kapatılması ve Birleştirilmesi
Madde 48: Odalar,
ana yönetmelikte belirtilen kurulların oluşturulmasına olanak kalmadığı ya da
toplantı yeter sayısı bulamaması nedeniyle üst üste iki genel kurul
toplantısını yapmadığı ya
da Oda Genel Kurulunda alınan karara dayanarak; Birlik Yönetim Kurulunun
önerisi ve Birlik Genel Kurulu kararı ile kapatılır, meslek disiplinine en
yakın Oda ile birleştirilir.
Odalara
Üyelik
Madde 49:
Mühendislik-mimarlık mesleği mensupları, Birlik Genel Kurulu kararı ile
belirlenen Odaya kaydolurlar. Oda kayıtlarında ve mesleği yapmada lisans eğitim
esastır. Bir lisans diplomasıyla ancak TMMOB Genel Kurulunun onayladığı bir
Odaya kaydolunabilinir.
Lisansüstü eğitim ile alınan unvan, ikinci bir lisans diploması olarak
değerlendirilemez, buna bağlı olarak mesleki çalışma yapılamayacağı gibi ilgili
Odaya da kayıt yapılamaz. Odaya kayıtlı tüm üyelerin meslek ve sanatları aynı
değilse, bunların meslek ve sanatlarını uygulamadaki yetkileri de aynı olamaz.
Oda, bu ayırımı sağlamak için, üyesine vereceği her türlü belgede meslek ve
sanatını belirtmek zorundadır.
Mesleki
Denetim
Madde 50: Odalar
kendi meslek alanına ve meslek mensubuna ilişkin mesleki denetim uygulamasında
bulunabilirler. Birden fazla Odanın ilgisi olan konularda, konuyla ilgili
Odaların uyuşmazlığı halinde yetki ve sorumluluk TMMOB Yönetim Kurulunca
belirlenir.
Odalara
Üyelik Koşulları
Madde 51: Odalara
asli üye olabilmek için, Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak ve Türkiye
sınırları içinde meslek ve sanatlarını uygulamaya yasal olarak yetkili bulunmak
zorunludur.
Üyelerin
Birden Fazla Odaya Kayıt Olması
Madde 52:
Mühendisliğin ve mimarlığın ayrı ayrı meslek kollarının birden fazlasından
diploma ya
da ruhsatname almış olanlar, diploma ve ruhsatnamelerinin ilgili bulunduğu
Odalardan istediklerine girmekte serbest oldukları gibi, üyelik görev ve
yükümlülüklerini her Oda için ayrı ayrı yerine getirmek koşuluyla, birden
fazla Odaya da üye olabilir ve üyelik haklarını kullanabilirler.
Birden
Fazla Odaya Kayıtlı Üyelerin Temsil Yetkisi
Madde 53: Birden
fazla Odanın üyesi olanlar, Birlik Genel Kurulunda yalnız bir Odayı temsil
edebilirler.
Şube
Açılması
Madde 54: Odalar mevcut
olanak, Oda tüzük ve ana yönetmeliklerinde belirlenen koşullara göre, Genel
Kurulların kararlarıyla, Oda tüzüğü ya da ana yönetmeliği hükümleri içinde
görevli ve yetkili olmak üzere Şubeler açabilirler.
Temsilcilik
Açılması
Madde 55: Odalar
tüzük ya
da ana yönetmeliklerinde gösterilecek görev ve yetkileri kullanmak üzere,
belirli bölge, il, ilçe ya
da işyerlerinde temsilcilik kurabilirler. Temsilciliklerin seçilme ya da
görevlendirme yöntem ve süreleri yönetmeliklerde hükme bağlanır.
Oda
Organları
Madde 56: Oda
yönetim ve danışma organları şunlardır:
a) Oda
Genel Kurulu
b) Oda
Yönetim Kurulu
c) Oda
Onur Kurulu
d) Oda
Denetleme Kurulu
e) Oda
Danışma Kurulu
Oda Genel
Kurulu
Madde 57: Oda
Genel Kurullarının oluşumu ve çalışma şekilleri aşağıdaki esaslara göredir:
a) Oda
Genel Kurulu, Odaya kayıtlı üyelerden ya da Şube Genel
Kurullarında seçilmiş delegelerden oluşur. Üye sayısı 5000'in (beşbin)
üzerinde olan her Oda, Genel Kurulunu delege sistemiyle oluşturur.
b) (Değişik:RG-1/7/2010-27628)
Üye
sayısı 5000’in (beşbin) altında olan Odalar, bu iki sistemden hangisini
uygulayacağını kendi tüzük ya da ana yönetmeliğinde belirler. Delege sistemiyle
Genel Kurulunu oluşturan Odalarda, Oda Yönetim, Denetleme ve Onur Kurullarının
asıl üyeleri ile Birlik Genel Kurulunda seçilen Birlik Yönetim, Denetleme ve
Yüksek Onur Kurullarının Oda mensubu asıl üyeleri Genel Kurulun doğal
delegeleridir.
c) Oda
Genel Kurulu iki yılda bir, Birlik Genel Kurulundan en az bir ay önce, Oda
Yönetim Kurulunca belirlenen gün ve yerde toplanır. Toplantı tarihinin,
görüşmeler cumartesi akşamına kadar tamamlanacak ve pazar günü seçimler
yapılacak şekilde saptanması zorunludur.
d) Oda
Genel Kurulu, üye ya
da delege tam sayısının çoğunluğu ile toplanır. Birinci toplantıda çoğunluk
sağlanamaması halinde, ikinci toplantı için çoğunluk aranmaz. Ancak ikinci
toplantıya katılan üye/delege sayısı; Oda Yönetim, Onur ve Denetleme Kurulu
asıl ve yedek üyeleri, Oda temsilcisi TMMOB Yönetim Kurulu asıl ve yedek
üyeleri, Yüksek Onur ve Denetleme Kurulu aday sayısının altında olamaz.
Toplantı
yeter sayısının sağlanamaması halinde Genel Kurul ancak bir kez olmak ve 60
(altmış) günü geçmemek
üzere ertelenir. Bu durumda Yönetim Kurulu yeni Genel Kurul tarihini ve yerini,
gündemin seçim olması halinde görevli hakimin onayını da alarak belirler ve
toplantı tarihinden en az 10 (on) gün önce Oda merkezinin bulunduğu yerde bir
gazetede ilan eder.
e) Oda
Yönetim Kurulu, Genel Kurul toplantısından en az onbeş gün önce, Genel
Kurula katılacak üyelerin ya
da delegelerin üçer kopya olarak hazırlanmış listelerini, toplantının
gündemini, yerini, gününü, saatini ve çoğunluk sağlanamadığı takdirde yapılacak
ikinci toplantıya ilişkin hususları belirten bir yazıyla birlikte, görevli İlçe
Seçim Kurulu Başkanlığına iletir. Genel Kurul toplantısına katılamayacağı belli
olan asıl ve yedek delegelerin istifa yazıları da, istenmesi durumunda, görevli
hakime iletilir. Gerekli incelemeden sonra hakim tarafından onaylanan listeler
ile toplantıya ilişkin diğer hususlar Odanın ve Birliğin ilan yerlerinde
asılmak suretiyle ve üç gün süre ile ilan edilir. Askı süresince, asıl ve yedek
delegelikten istifa başvuruları, Oda merkezi aracılığıyla ya da doğrudan görevli
hakime yapılır. Asıl delege listesi hakim tarafından kesinleştirilir. Yasal
sürecin tamamlanması ve listelerin kesinleşip, Genel Kurula ilişkin diğer
hususların onaylanmasını izleyen 3 (üç) gün içinde, Yönetim Kurulu, Genel
Kurulu üyelere ya
da delegelere duyurur ve Oda merkezinin bulunduğu yerde bir gazetede ilan eder.
f) Oda
Yönetim Kurulu, Genel Kurul toplantısının düzenli bir şekilde yapılamayacağını
anlaşılması durumunda, toplantı başlamadan önce Genel Kurulu, ancak bir kez
olmak ve 2 (iki) ayı geçmemek
üzere erteleyebilir. Bu durumda Oda Yönetim Kurulu yeni Genel Kurulun tarihini
ve yerini, görevli hakimin onayını da alarak belirler ve toplantı tarihinden en
az 10 (on) gün önce üyelere ya
da delegelere duyurur ve Oda merkezinin bulunduğu yerde bir gazetede ilan eder.
g) Oda
Genel Kurullarının, seçimler hariç, sonuçlarıyla ilgili her türlü anlaşmazlık,
Birlik Yönetim Kurulu tarafından kesin çözüme bağlanır.
Oda Genel
Kurulunun Açılması
Madde 58:
Genel Kurul toplantı yeter sayısının sağlanmasıyla, Yönetim Kurulu
Başkanı, İkinci Başkanı ya
da Yönetim Kurulunun kendi içinden belirleyeceği bir üye tarafından, Birlik
gözlemcisinin toplantıda hazır bulunmasıyla açılır ve gündemin birinci maddesi
gereğince Başkanlık Divanı seçilir.
Divanın
Oluşumu
Madde 59:
Başkanlık Divanı, bir Başkan, iki Başkan Yardımcısı ve dört Yazmandan ya da
bir Başkan, bir Başkan Yardımcısı ve iki Yazmandan oluşur. Başkanlık divanının
bileşimi, bu seçenekler arasından Oda tüzük ya da ana
yönetmeliklerinde belirlenir.
Gündem
Madde 60: Genel
Kurul görüşmeleri, Yönetim Kurulunca hazırlanıp, duyurulmuş gündem maddeleri
içinde yapılır. Ancak, toplantıya katılan üyelerin ya da delegelerin yazılı
önerisi ve Genel Kurul kararı ile gündeme madde eklenebilir ya da maddelerin sırası
değiştirebilir.
Gündemde
Yer Alması Zorunlu Maddeler
Madde 61:
60 ıncı
maddeye göre saptanacak gündeme aşağıdaki maddelerin konulması zorunludur.
a)
Başkanlık divanı seçimi.
b)
Çalışma, mali ve denetleme raporlarının okunması, görüşülmesi ve Oda Yönetim
Kurulunun aklanması.
c) Oda
Yönetim Kurulu, Denetleme Kurulu ve Onur Kurulu ile Birlik Genel Kurulu delege
adaylarının ve Birlik Yönetim Kurulu, Birlik Denetleme Kurulu, Birlik Yüksek
Onur Kurulu aday adaylarının belirlenmesi, duyurulması.
d)
Seçimler.
Oda Genel
Kurulunda Uygulanacak Kurallar
Madde 62: Oda
Genel Kurullarında TMMOB Genel Kurul Yönetmeliği uygulanır.
Oda Genel
Kuruluna Katılma Koşulları
Madde 63: Oda
Genel Kurulunda bulunmak, görüşmelere katılmak ve oy kullanmak için, Oda
Yönetim Kurulu tarafından hazırlanıp, görevli hakim tarafından kesinleştirilmiş
üye ya
da delege listelerinin imzalanması yoluyla alınmış Genel Kurul giriş kartınını
ve Oda kimlik kartının gösterilmesi zorunludur. Sadece oy verme sırasında, Oda
kimlik kartı yerine, resmi kuruluşlarca verilmiş kimlik kartları da kullanılabilir.
Oda Genel
Kurulunda Karar Yeter Sayısı
Madde 64:
Genel Kurul, kararlarını çoğunlukla alır. Oylarda eşitlik olursa,
Başkanın tarafı çoğunlukta sayılır. Yalnız, Oda tüzük ve ana yönetmeliklerinde
değişiklik yapılabilmesi için görüşmelere katılanların üçte ikisinin olumlu
kararı gereklidir.
Oda Genel
Kurulu Tutanağı
Madde 65: Genel
Kurul görüşmeleri ve kararları bir tutanağa bağlanarak, Başkan, Başkan
Yardımcıları ve Yazmanlar tarafından imzalanıp, dosyasında saklanmak ve bir
örneği Birliğe iletilmek üzere Oda Yönetim Kuruluna verilir. Ayrıca Birlik
gözlemcisi de, toplantıya ilişkin düzenleyeceği raporu Birlik Başkanlığına
iletir.
Olağanüstü
Oda Genel Kurul Toplantısı
Madde 66:
Olağanüstü Genel Kurul, aşağıdaki durumlardan herhangi birisinin oluşması
üzerine, Oda Yönetim Kurulu tarafından toplantıya çağrılır.
a) Odaya
kayıtlı üye sayısının beşte birinin Oda Yönetim Kuruluna yazılı başvurması ile,
b)
Denetçilerin, Oda hesap işleriyle ilgili olarak gerek görmeleri durumunda ve
oybirliği ile alacakları karar ile,
c) Oda
Yönetim Kurulunun üçte iki çoğunlukla alacağı karar ile,
(a) ve
(b) bendinde belirtilen durumlardan herhangi birinin oluşması durumunda, Oda
Yönetim Kurulu, başvuru tarihinden itibaren bir hafta içinde Olağanüstü Genel Kurul
için karar almak ve Genel Kurulun tarihini saptamak zorundadır. Olağanüstü
Genel Kurul karar tarihinden itibaren bir ay içinde toplanır. Bu durumda, Oda
Yönetim Kurulunun herhangi bir nedenle belirtilen sürelerde karar almaması ya da
Olağanüstü Genel Kurulu toplamaması durumunda, Olağanüstü Genel Kurul Birlik
Yönetim Kurulu tarafından toplanır.
Oda
Yönetim Kurulu Üyeliklerinin Boşalması
Madde 67: Oda
Yönetim Kurulunu oluşturan üyelerin hepsinin birden çekilmesi ya da
herhangi bir nedenle ayrılan üyelerin yerine gelecek yedek kalmaması durumunda,
Oda Genel Kurulu Birlik Yönetim Kurulunca olağanüstü toplantıya çağrılır.
Olağanüstü
Oda Genel Kurul ve Gündemi
Madde 68:
Olağanüstü Genel Kurul toplantısı da, Olağan Genel Kurul toplantısı gibi
yapılır. Ancak, sadece önceden duyurulan gündemdeki maddeler görüşülüp karara
bağlanır. Olağanüstü Genel Kurul toplantılarında gündeme madde eklenemez ve 61
inci madde hükmü uygulanmaz.
Oda Genel
Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 69: Oda
Genel Kurulunun başlıca görev ve yetkileri şunlardır:
a) Birlik
amaçlarından yalnız Odayı ilgilendiren konularda karar almak.
b) Odanın
gelişmesi için gerekli etkinlik alanlarını ve esaslarını saptamak.
c)
Yönetim Kurulu raporlarını incelemek, haklarında karar almak ve gelecek dönem
çalışmaları için Yönetim Kuruluna direktifler vermek.
d) Oda
hesaplarını (bilanço ve gelir-gider cetvelleri), Denetleme Kurulu raporunu
incelemek ve haklarında karar almak.
e)
Yönetim Kurulunun getireceği yeni dönem gelir ve gider bütçeleri, geçici ya da
sürekli ücretliler kadrolarını inceleyip, değiştirerek ya da olduğu gibi
onaylamak.
f)
Yönetim Kurulu, Onur Kurulu ve Denetleme Kurulu üyeleri oturum ücretleri ile
Oda Yazman Üyesi, varsa Genel Sekreter ücretlerini saptamak.
g) Oda
işlerinin yürütülmesi ve yasaların Odalara verdiği görev ve yetkilerin
kullanılması, üyelerin mesleki onur ve çıkarlarının korunması için, Oda Yönetim
Kurulunca önerilen tüzük, ana yönetmelik ve yönetmelikleri inceleyip, onaylamak
(Genel Kurul, Oda tüzüğü ya
da ana yönetmeliği dışında bu yetkisini başka kurullara devredebilir).
h) Oda
Yönetim Kurulu, Onur Kurulu ve Denetleme Kurulu asıl ve yedek üyelerini ve
Birlik Yönetim Kurulu için 3 (üç), Yüksek Onur Kurulu için 1 (bir) ve Birlik
Denetleme Kurulu için 1 (bir) adayı, iki yıl süre için seçmek.
i)
Meslekte en az 10 (on) yıl kıdemli üyeleri arasından, toplam üye sayısının
yüzde ikisi oranında ve üç kişiden az, yüz kişiden fazla olmamak üzere, Birlik
Genel Kuruluna katılacak asıl ve yedek delegeleri iki yıl süre için seçmek.
Delege sayısının hesaplanmasında, kesirler dikkate alınmaz.
j) Odanın
sahip olduğu ya
da olacağı taşınmaz mallar hakkında karar almak.
k)
Gereken bölgelerde şubeler ve temsilcilikler kurmak ve bunların merkezlerini
saptamak. Temsilcilik kurma yetkisi, Genel Kurulun bileşimini etkilememesi
koşuluyla, Oda Yönetim Kuruluna devredilebilir.
l)
Sayılarının azlığı nedeniyle ayrı Oda kuramamış olan farklı uzmanlık
mensuplarının, sayılarının yeter miktara varması halinde, Odadan ayrılmaları
konusunda karar almak.
m) Oda
tüzük, ana yönetmelik ve yönetmeliklerinde belirlenen öteki görevleri yapmak.
Oda
Yönetim Kurulunun Oluşumu
Madde 70: Oda
Yönetim Kurulları, Oda Genel Kurulunca seçilen beş ya da yedi asıl üyeden
oluşur. Yönetim Kurulunun kaç kişiden oluşacağı Oda tüzük ya da ana
yönetmeliklerinde belirtilir. Oda Yönetim Kurulu üye sayısı kadar yedek üye
seçilir.
Oda
Yönetim Kurulunun Görev Bölümü
Madde 71: Yönetim
Kurulu, seçiminden sonra yapacağı ilk toplantıda, aralarından gizli oyla bir
Başkan, bir İkinci Başkan bir Yazman Üye ve bir Sayman Üye seçerek görev bölümü
yapar.
Toplanma
Şekli
Madde 72: Yönetim
Kurulu en az ayda birkez
ve çoğunlukla toplanır. Toplantıları Başkan, bulunmadığı durumda İkinci Başkan,
o da bulunmazsa Yazman üye yönetir.
Karar
Yeter Sayısı
Madde 73: Yönetim
Kurulu kararlarını çoğunlukla verir. Oyda eşitlik halinde, Başkanın bulunduğu
taraf çoğunluk sayılır.
Yönetim
Kurulu Üyeliğinin Düşmesi
Madde 74: Her
nedenle olursa olsun, üç ay süreyle toplantılara gelmeyen ya da gelmeyecek olan
Yönetim Kurulu Üyesi, çekilmiş sayılır ve yerine sıradaki yedek geçer.
Yönetim
Kurulunun Yeniden Görev Bölümü
Madde 75: Yönetim
Kurulu üyelerinin yarısından fazlasının toptan çekilmesi durumunda, yerleri
yedeklerle doldurulur ve ilk toplantıda Yönetim Kurulu görev bölümü yenilenir.
Yedek
Üyelerin Kalmaması Durumu
Madde 76: Boşalan
Yönetim Kurulu üyeliğine çağrılacak yedek kalmadığı durumda, Oda Genel Kurulu,
Oda Yönetim Kurulu, Başkan ve İkinci Başkan, bunlar yoksa Birlik Yönetim Kurulu
tarafından olağanüstü toplantıya çağrılır.
Yeniden
seçilenler ilk Olağan Genel Kurul toplantısına kadar görev yaparlar.
Oda
Yönetim Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 77: Oda
Yönetim Kurulunun başlıca görev ve yetkileri şunlardır:
a) Genel
Kurulda alınacak kararları uygulamak, Oda işlerini Genel Kurulun yönlendirici
kararları çerçevesinde yürütmek.
b) Oda
üyelerinin, 6235 sayılı TMMOB Kanunu ve bu Ana Yönetmelik hükümleri içinde hak
ve yetkilerini iyi bir biçimde kullanmalarını gözetmek.
c) Odayı
Başkan, bulunmadığı zaman 2.Başkan, Yazman Üye ya da gerektiğinde
seçecekleri kurullarla temsil etmek.
d) Üyesi
bulunduğu ya
da üyelik olanağı doğan dış ülkelerdeki uzmanlığını ilgilendiren mesleki
kuruluşlarla gereken bağ ve yakınlaşmayı sağlamak, kongrelere katılmak için
delege göndermek, yurtiçi kongreler yapmak, bu konularda Birlik Yönetim
Kuruluna bilgi vermek, gerekirse Birliğin maddi ve manevi yardımını sağlamak.
e) Şube
Genel Kurulları için yeterli sayıda gözlemci seçmek ve gözlemcinin Genel Kurul
toplantısına katılmasını sağlamak.
f)
Gerektiğinde, Şube Olağanüstü Genel Kurulu için karar almak üzere Onur ve
Denetleme Kurullarını ortak toplantıya çağırmak; Oda Yönetim Kurulu, Onur
Kurulu ve Denetleme Kurulunun ortak toplantısında üye tam sayısının 2/3 (üçte
iki) çoğunlukla karar alması durumunda Şube Genel Kurulunu olağanüstü
toplantıya çağırmak.
Oda Onur
Kurulunun Kuruluşu
Madde 78: Oda Onur
Kurulu, Oda Genel Kurulunca iki yıl süre ile seçilen beş asıl ve beş yedek
üyeden oluşur. Oda Onur Kurullarının çalışmalarında TMMOB Disiplin Yönetmeliği
uygulanır.
Oda Onur
Kurulu Başkanlığı
Madde 79: Onur
Kurulu, kendisine bir ya
da birkaç konunun verilmesi için Oda Yönetim Kurulunca yapılacak çağrı üzerine,
ilk toplantısında, o işleri sonuçlandırıncaya kadar görev yapmak üzere,
aralarından bir Başkan seçer.
Oda Onur
Kuruluna Yedek Üyelerin Çağrılması
Madde 80: Onur
Kurulu asıl üyelerinden bir ya
da birkaçı her herhangi bir özürle toplantıya gelmeyeceklerini bildirir ya da
çağrıya uymazlarsa, yerlerine sıra ile yedekler çağırılır. Bu yedekler,
toplantı konusu sorun ya
da sorunlar karara bağlanıncaya kadar yapılacak toplantılarda asıl üye gibi
görev yaparlar.
Oda Onur
Kurulu Üyelerinin Düşmesi
Madde 81:
Yapılan ayrı üç çağrıya gelmeyen ve özür bildirmeyen üye, çekilmiş
sayılır ve yerine asaleten sıradaki yedek geçer.
Oda Onur
Kurulu Üyelerinin Çekilme Nedenleri
Madde 82: Onur
Kurulu üyelerinin red
ve çekilme nedenleri yargıçların Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanununda gösterilen red
ve çekilme nedenlerinin aynıdır.
Oda Onur
Kurulunun Toplanması
Madde 83: Onur
Kurulu üye tam sayısıyla toplanır ve kararlarını çoğunlukla alır. Oylarda
eşitlik olursa, Başkanın tarafı çoğunlukta sayılır.
Oda Onur
Kurulunun Çalışma Şekli
Madde 84: Onur Kurulu,
kendisine gönderilen konuları en geç üç ay içinde incelemek ve sonuçlandırmakla
yükümlüdür. Onur Kurulunun konu hakkında karara varabilmesi için:
a)
Hakkında karar verilecek üyenin yazılı savunmasına başvurmuş,
b)
Gerektiğinde, şikayetçi ile gösterilen tanıklarını dinlemiş ve bunları bir
tutanakla saptamış olması gereklidir.
Oda Onur
Kurulunun Bilirkişi Seçmesi
Madde 85: Onur
Kurulunun, gereğinde, üç kişiden oluşan bir bilirkişi kurulu seçmesi ve konuyu
bu kurula inceletmesi yerindedir. Bir şikayetçinin bulunduğu olaylarda,
taraflar bilirkişiler üzerinde anlaşamazlarsa, bu kurulu Başkanlık kendisi
seçer.
Oda Onur
Kurulu Kararlarının İşleme Konulması
Madde 86: Onur
Kurulunun kararları, gerekçeleri ile beraber uygulanmak ya da Yüksek Onur
Kurulunun onayına sunulmak üzere, işlemli dosyasıyla birlikte Oda Yönetim
Kuruluna teslim edilir.
Oda Onur
Kurulunun Karar Verme Süresi
Madde 87: Onur
Kurulu üç ay içinde karar veremezse, bunu sürenin bitmesinden önce ilgililerin
haberdar olabilmesi için, gerekçeleri ile birlikte Oda Yönetim Kuruluna
bildirmek ve karara ne zaman varabileceğini açıklamak zorundadır.
Oda Onur
Kurulunun Giderleri
Madde 88:
Onur Kurulunun, kendisine verilen işleri yürütmek için gerekli
gördüğü her türlü gider, Oda tarafından ödenir.
Oda Onur
Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 89: Oda Onur
Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:
a) Oda
Yönetim Kurulunca, gerek bir başvurma üzerine ve gerek doğrudan doğruya kurula
yansıtılan konular hakkında karar vermek.
b) Oda ve
Şube Genel Kurullarının seçimle ilgili toplantılarına katılmayan üye ve
delegelerin durumlarını incelemek; geçerli mazereti olmayanlar hakkında gerekli
işlemi yapmak.
c) Onur
Kurulu kararlarından, Yüksek Onur Kurulunca bozulanları yeniden incelemek ve
karara bağlamak.
Disiplin
Cezaları
Madde 90: (Değişik
paragraf:RG-1/7/2010-27628) Odalara bağlı meslek mensuplarından 6235
sayılı TMMOB Kanununa ve bu Ana Yönetmeliğe aykırı hareketi görülenlerle,
üyelerden ve tüm meslek mensuplarından, meslekle ilgili işlerde, gerek kasten
ve gerekse ihmal göstermek suretiyle zarara yol açan ya da kabullendiği
anlaşmalara uymayan ya da meslek onurunu bozan durumları saptananlara, üye ve
çalışanlara karşı psikolojik yıldırma/baskı/taciz uygulayanlara, kadın üye ve
kadın çalışanlara karşı cinsiyet ayrımcılığı yapanlara, cinsel tacizde
bulunanlara kayıtlı ya da ilgili bulundukları Oda Onur Kurulunca aşağıda yazılı
disiplin cezaları verilir.
a) Yazılı
uyarma,
b)
Kanunda belirtilen hafif para cezası,
c)
Kanunda belirlenen ağır para cezası,
d) On beş
günden, altı aya kadar serbest meslek uygulamasından uzaklaştırma
e) Odadan
çıkarma ya
da üye olam
zorunluluğu bulunmayanlar için meslekten men,
Bu
cezaların verilmesinde sıra gözetilmez. Ancak nedeni oluşturan olayın içeriği ve
sonuçlarına göre bu cezalardan biri uygulanır.
Disiplin
Cezalarına İtiraz
Madde 91: Onur
Kurulunca verilen cezalardan 90 ıncı maddenin (a) ve (b) bentlerinde yazılı
olanlar kesindir. 90 ıncı
maddenin (c), (d) ve (e) bentlerinde yazılı cezalara karşı ise, kararın
bildirilmesi tarihinden itibaren 15 gün içinde, Oda Yönetim Kurulu yoluyla
Yüksek Onur Kuruluna hak arayıcı başvurma yapılabileceği gibi bu cezaların
uygulanabilmesi için de Yüksek Onur Kurulunca onaylanmış olması gerekir.
Kesinleşen
Cezaların Uygulanması ve Duyurusu
Madde 92: Üyeler ya da
diğer meslek mensuplarından, geçici olarak mesleğini uygulamaktan
uzaklaştırılanlar, bu süre içinde hiç bir surette mesleki etkinlikte
bulunamazlar. Bunlar, Birlik tarafından derhal bütün ilgili yerlere ve kuruluşlara
duyurur ve kararın uygulanması sağlanır.
Geçici
Meslek Uygulaması Cezası
Madde 93: Geçici
olarak meslek uygulamasından uzaklaştırılanlar, mesleklerini uygulayamadıkları
gibi, mesleklerinin uygulanması için imza da kullanamazlar. Aksine hareket
edenlerin cezaları bir kez daha artırılır.
Odadan
İhraç Cezası
Madde 94:
Odalardan çıkarılma kararı, ancak genel hükümlere göre medeni haklarını
kaybetmiş olanlar ya
da meslek toplumundan uzaklaştırılmalarında kesin zorunluluk görülenler
hakkında verilebilir.
Oda
Denetleme Kurulu
Madde 95: Oda
Denetleme Kurulu en az üç asıl, üç yedek üyeden oluşur ve Oda Genel Kurulu
tarafından seçilir. Oda denetlemelerinde Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği
ve Odalar Denetim Yönetmeliği uygulanır. Denetleme Kurulu asıl ve yedek üye
sayısı Oda tüzüğü ya
da ana yönetmeliğiyle belirlenir. Nedeni ne olursa olsun, üst üste üç kez
toplantıya ya
da denetimlere katılamayacağını bildiren Oda Denetleme Kurulu üyesi çekilmiş
sayılır ve yerine sıradaki ilk yedek üye geçer. Oda Genel Kuruluna, Genel Kurul
tarihinde asıl Denetleme Kurulu üyeleri doğal delege olarak katılır.
Oda
Denetleme Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 96: Oda
Denetleme Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:
a)
Odaların hesaplarını ve bunlara bağlı bütün işlemleri ve bu hesapların ve
işlemlerin TMMOB ve Odalar Mali İşler Yönetmeliğine uygunluğunu en az üç ayda
bir denetleyerek, hazırlayacağı raporu, biri dosyasında saklanmak üzere, öteki
bilgi bakımından Birlik Yönetim Kuruluna gönderilmek üzere, iki kopya olarak
Oda Yönetim Kuruluna vermek.
b) Odanın
hesap işleri ile Yönetim Kurulunun hazırladığı bilanço, yeni yıl bütçesi ve
personel kadroları hakkında raporunu, Oda Genel Kuruluna sunulmak üzere
hazırlamak.
c)
Zorunlu durumlarda oybirliği ile verecekleri kararla, Oda Genel Kurulunun
olağanüstü toplantıya çağrılmasını Yönetim Kurulundan istemek.
Oda
Danışma Kurulu
Madde 97: Oda
Danışma Kurullarının kuruluş, çalışma biçimi ve yetkileri, Oda tüzük, ana
yönetmelik ve ilgili yönetmeliklerde belirlenir.
Oda Gelirleri
Madde 98: Odalar
mali işlerini TMMOB ve Odalar Mali İşler Yönetmeliğine ya da bu Ana Yönetmeliğe
aykırı olmamak üzere çıkaracakları daha ayrıntılı mali işler yönetmeliklerine
göre yürütürler. Odaların gelirleri şunlardır.
a) Her
Oda tarafından, mevcut olanak ve koşullara göre kendi tüzük ve ana
yönetmelikleriyle belirlenen miktarda ve bir kez olmak üzere alınacak olan üye
kayıt ücretleri.
b) Aynı
biçimde belirlenen, üye yıllık ödentisi.
c) Oda
tarafından kamu kuruluşlarına, özel kurum ya da kişilere yapılan
hizmet karşılığı alınan ücretler.
d)
İlgililere gereğinde verilecek belgelere karşılık, Oda Yönetim Kurulunca
belirlenecek esaslara göre alınacak belge ücreti.
e) Her
türlü yayın geliri.
f) Para
cezaları.
g)
Ortaklıklardan doğan kârlar.
h) Mesleki
yarışmalarda derece ve mansiyon kazananlarla jüriye üye seçilenlerin alacakları
paraların yüzde beşleri.
i) Diğer çeşitli gelirler.
Üyelerin
Yıllık Ödenti Yükümlülüğü
Madde 99: Yıllık
ödenti, üyelerden, Odasının vereceği karara göre peşin olarak ya da
eşit taksitlerle alınır.
Geçmiş
yıllara ait üye ödentisi, borcun ödendiği tarihteki üye ödentisi miktarı
üzerinden alınır.
Her türlü
ödenti ile öteki para cezalarını, yazılı bildirim tarihinden itibaren 30 (otuz)
gün içinde bağlı bulundukları Odaya ödemeyenler hakkında, İcra ve İflas Kanunu
hükümlerine göre kovuşturma yapılır.
Adreslerini
değiştiren üyeler, yeni adreslerini Odalarına bildirmedikçe, eski adreslerine
yapılan bildirimler üyeye iletilmiş sayılır.
Üyeliği ile
ilgili bilgilerdeki değişiklikleri bildirmemesi nedeniyle oluşacak her türlü
hukuki sorumluluk üyeyi bağlar. Oda bu nedenle üyenin haklarını kısıtlayıcı
herhangi bir işlem yapamaz.
Seçimler
Madde
100: Birlik ve Odaların organ seçimleri, kanunda belirlenen hususlara
uygun olarak, yargı gözetiminde ve gizli oyla yapılır. Başkanlık Divanı,
görevlendirilecek komisyon ve komite gibi kurullar üyelikleri için seçimler,
aksine bir karar alınmadıkça açık oyla yapılabilir.
Seçimlerde
Aday Sayısı ve Seçilme Biçimi
Madde
101: Oda Genel Kurullarında bir göreve, en az o göreve seçilecek asıl
ve yedekler toplamı kadar aday gösterilir. Asıl ve yedek üyeler ayrı ayrı
duyurulur. Asıllar ve yedekler, oy pusulalarında kendilerine ayrılmış bölümlere
yazılır. Oy pusulalarına yazılı isimler, asıl ve yedek üye toplamından fazla
olamaz. Asıllar kendi aralarında, yedekler kendi aralarında, aldıkları oy
sayısına göre sıralanır.
Birlik
Genel Kurulunda yapılan seçimlerde, eşit oy alanlar arasında kura çekilir. Oda
Genel Kurullarında ise, oyların eşit olması durumunda, sicil numarası küçük
olan üye seçilmiş sayılır.
Oy
Pusulaları
Madde
102: Birlik Yönetim Kurulu seçiminde kullanılacak oy pusulalarının,
her Oda için ayrılmış bölümleri olması gerekir.
Oda ve
Birlik Organlarında Aynı Anda Yer Alma Koşulları
Madde
103: Oda Yönetim Kurulu, Denetleme Kurulu ve Onur kurullarından
birisine seçilmiş olanlar, Birlik Yönetim Kurulu ve Denetleme Kurulu
üyeliklerinden birine seçilebilirler. Yalnız Oda Yönetim ve Onur Kurulu
üyeleri, Yüksek Onur Kurulu üyeliğine seçilemezler. Oda Denetleme Kurulu
üyeleri, Birlik organlarının herhangi birisine seçilebilir.
Aynı
Göreve Yeniden Seçilme
Madde
104: Seçim süresi biten üyeler, aynı göreve yeniden seçilebilirler.
Birlik
Yönetim Kurulu Üyelerinin Seçimi
Madde
105: Birlik Yönetim Kuruluna, Odalardan gösterilen adaylardan, biri
asıl, ikisi yedek olmak üzere seçilir.
Yüksek
Onur Kurulu Üyelerinin Seçimi
Madde
106: Yüksek Onur Kurulu üyeleri, Odalardan gösterilen birer aday
arasından seçilir.
Birlik Denetleme
Kurulu Üyelerinin Seçimi
Madde
107: Denetleme Kurulu üyeleri, Odalardan gösterilen birer aday
arasından seçilir.
Aday
Gösterme
Madde
108: Oda Genel Kurullarında yapılacak seçimler için, her üye kendisini
ya
da onayı alınmak kaydı ile başka bir üyeyi aday gösterebilir. Aday olmak için
Genel Kurula katılmak zorunlu değildir. Ancak Genel Kurulda bulunmayan
adayların adaylıkları için yazılı onaylarının alınması zorunludur.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli
Hükümler
Üyelik ile İlgili
Temel Hükümler
Madde 109 : Üyelik için
aşağıdaki hükümler geçerlidir:
a) Türkiye'deki
mühendis, mimar ve şehir plancıları, mesleklerinin uygulanmasını gerektiren
işlerle uğraşabilmek ve mesleki öğretim yaptırabilmek için, meslek disiplininin
ilgili olduğu Odaya kaydolmak ve kimlik belgelerini her yıl onaylatarak,
üyeliklerini korumak zorundadırlar.
b) Kamu kurum ve
kuruluşları ile iktisadi devlet teşekkülleri ve kamu iktisadi kuruluşlarında,
asli ve sürekli görevlerde çalışan mühendislik ve mimarlık meslekleri
mensuplarının, meslek ve ihtisaslarıyla ilgili Odaya girmeleri, isteklerine
bağlıdır. Ancak bunlar, görevlerinin gereği olan işleri yaparken, mesleki
bakımdan Odaya kayıtlı meslektaşlarının yetkileri ile haklarına sahip ve
onların ödev ve sorumlulukları ile yükümlüdürler.
c) Silahlı Kuvvetler
mensupları, Birliğe bağlı Odalara üye olamaz ve organlarında görev alamazlar.
Ancak, üye olmamaları, kanunlarda belirtilen diğer kayıt ve şartlara uymak
kaydıyla, meslekleriyle ilgili görevlerde çalışmalarına, mesleki hizmetleri
yürütmelerine, yetkilerini kullanmalarına, mesleki eğitim ve öğretim
yaptırmalarına, kurum amirlerinin izniyle kuruluşun bilimsel çalışmalarına
katılmalarına, meslek kural ve koşullarına uymak yükümlülüklerine, haklarında
Onur Kurullarınca disiplin cezası uygulanmasına, özel kanunların öngördüğü
kayıtlarla mesleklerini serbestçe icra etmelerine, resmi ya da özel bir görev
almalarına engel teşkil etmez.
d) Askerlik
yükümlülüğünü yerine getirmekte olan yedek subaylar ile er ve erbaşların
üyelikleri, askerlik hizmetleri süresince askıda kalır. Bu hal, kanunlardan
doğan diğer mesleki yükümlülüklerini ve haklarını ortadan kaldırmaz. Önceden
haber vermek ve dönüşlerinde belgelendirmeleri kaydıyla askerlik süresince
üyelik ödentilerinden muaf tutulabilirler.
Oda Üyeliğini
Sürdürme Zorunluluğu
Madde 110 : Diploma ya da
ruhsatname almak suretiyle, Türkiye'de mesleklerini uygulayabilecek duruma
gelmiş olan mühendis, mimar ve şehir plancıları, hemen meslek ya da
uğraşı konuları ile ilgili bir Odaya başvurarak kaydolmak ve bir kimlik belgesi
almak zorundadırlar. Oda kimlik belgesi almayanlar ya da üyelik görev ve
yükümlülüklerini yerine getirmediği için ya da başka disiplin
nedenleriyle, kimlik belgesi yenilenmemiş ya da onaylanmamış
olanların, mesleklerini uygulamaları yasaklanır. 109 uncu maddedeki istisnai
hükümler saklıdır.
Yabancı Mühendis ve
Mimarların Uyacakları Kurallar
Madde 111 : (Değişik
: RG-12/09/2004 -25581)
Yabancıların çalışma
izni müracaatlarında "TMMOB Yabancı Mühendis, Mimar ve Şehir Plancılarının
Çalışma İzni ve Geçici Üyelik Müracaatlarının Değerlendirilmesinde Yapılacak İş
ve İşlemler ile Değerlendirme Usul, Esas ve Koşullar Hakkında Yönetmelik"
hükümleri uygulanır. Türkiye'de faaliyet gösterecek yabancı kuruluş ve kişiler
aşağıdaki kurallara uymakla yükümlüdürler:
a) Türkiye'de devlet
daireleri ile resmi ve özel bütün kurum ve kişilere karşı, doğrudan doğruya ya da
yerli kurumlarla birlikte iş yüklenen yabancı müteahhit ya da yabancı
kurumlarla, Türkiye'de her türlü mühendislik ve mimarlıkla ilgili bir iş
yapacak ya
da tesis kuracak yabancı mimar, mühendis ve sermayedarlar, bu taahhüdün ya da
girişimin mimarlık ve mühendislik işlerinde Türk mimar ve mühendisleri ile
işbirliği yapmaya, işletme işlerinde kendi uzman elemanları yanında, Türk
mühendis ya
da mimarlarını da çalıştırmaya zorunludurlar.
b) Kurum ya
da kişilerin kullanacakları ya
da getirecekleri yabancı mimar ya da mühendislerin Türkiye'de
çalışabilmeleri için, bunların sayısını, kimliğini, bitirdikleri okulu, şimdiye
kadar yaptıkları işleri, ne kadar süre ile ve hangi iş için bağlandıklarını,
Türkiye'de verecekleri ücretleri belgelerle bildirmeleri, bunların yalnız o
işte çalışacaklarını taahhüt etmeleri ve bu konuda Oda ve Birlik Yönetim Kurulu
kararı ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı'ndan çalışma izni almış olması
gerekir.
c) Çalışma izni
verilen iş alanının dışında iş yaptığı saptanan yabancı mimar ya da
mühendisin, geçici üyeliği gerekçeli Yönetim Kurulu kararı ile kaldırılır ve
izin işleminin iptali için gerekli işlem başlatılır.
Yabancı Mühendis ve
Mimarların Yükümlülükleri
Madde 112 :Türkiye'de
çalışmasına izin verilen yabancı mühendis ve mimar ve şehir plancıları
aşağıdaki hükümlere tabidir:
a) 111 inci madde
gereğince gelen yabancı meslek mensupları, Türkiye'de bir aydan fazla
kaldıkları takdirde, mesleklerine ya da konularına göre bir Odaya başvurarak,
geçici üye kaydolunurlar ve 98 inci maddenin (a) ve (b) bentlerindeki
yükümlülükleri yerine getirirler.
b) Geçici üyeliği sona
erenlerden, çalışma süresi uzatılanlar, her defasında yeniden 98 inci maddenin
(a) ve (b) bentlerindeki yükümlülükleri yerine getirmek zorundadırlar.
c) Jüri üyesi ve
yarışmacı olarak gelen yabancılar ise, Türkiye'de bir aydan az da kalsalar, 98
inci maddenin (h) bendindeki hükümlere bağlıdırlar.
Unvan Kullanılması
Madde 113 : Yüksek mühendis,
yüksek mimar, mühendis, mimar ve şehir plancıları kanun ile kendilerine
verilmiş unvandan başka her hangi bir unvanı kullanamazlar. Bunları çalıştıran
resmi ve özel kurumlarda, kadro unvanları yanında, bu meslek unvanlarını da
kullanırlar.
Üyelikten Ayrılma
Madde 114 : Herhangi bir nedenle
mesleki etkinliğini sürdürmek istemeyen, yedek subaylık ve erlik hariç olmak
üzere silahlı kuvvetler mensubu olan ya da kamu kurum ve kuruluşları ile
iktisadi devlet teşekkülleri ve kamu iktisadi kuruluşlarında asli ve sürekli
görevde çalışırken üyelikten ayrılmak isteyen üyeler; bu durumu bağlı olduğu
Oda Yönetim Kuruluna yazılı olarak bildirmek, gerektiğinde belgelemek, Oda
Kimlik belgesini geri vermek ve o tarihe kadarki üyelik ödentilerinin tamamını
ödemek koşuluyla, Odadan ayrılabilirler. 6235 sayılı TMMOB Kanunu ve bu ana
yönetmelik hükümleri bundan sonra bu kişiler için uygulanmaz. İlgili kanunlar
ve bu Ana Yönetmelikteki istisnai hükümler saklıdır.
Yeniden Üyelik
Başvurusu
Madde 115 : Odadan çıkan üyenin,
yeniden başvurması üzerine Odaya alınması işlemleri, bütünüyle yeni bir üye
kaydı gibi yapılır.
Yolluk ve Zorunlu
Giderler
Madde 116 : Odalar tarafından
Birlik Genel Kuruluna gönderilen delegeler ile Birlik Yönetim Kuruluna seçilen
üyenin yolluk ve zorunlu giderleri, temsil ettiği Oda tarafından ödenir.
Üye Bilgilerinin
Gizliliği
Madde 117 : Odalar, üye
adreslerini hiç bir şekilde dışarıya veremez, ancak mesleki araştırma ve
meslekle ilgili tanıtım yapan kurum ve kuruluşlarca üyelere postalanması talep
edilen tanıtım broşür ve benzeri matbuat için posta masrafları çeşitli giderler
ve adres başına ilgili Oda Yönetim Kurulunca belirlenecek uygun bir ücret
alınarak, ilgili Oda tarafından üyelere gönderilir.
Birlik Ana
Yönetmeliğinin Üstünlüğü
Madde 118 : Birlik Ana
Yönetmeliği, sıra ve düzen bakımından Oda ana yönetmeliklerinin üstündedir. Oda
ana yönetmeliklerinde bulunmayan konularda ya da Birlik Ana Yönetmeliğindeki
hükümlerle Oda ana yönetmeliklerindeki hükümlerin çelişmesi halinde, Birlik Ana
Yönetmeliği hükümleri uygulanır. Birlik ve Oda yönetmelikleri için de aynı sıra
ve düzen geçerlidir.
Oda Yönetmeliğinde
Uyulacak Hususlar
Madde 119 :Bu Ana Yönetmeliğe
dayanılarak çıkartılacak Oda ana yönetmelikleri ve diğer yönetmeliklerde
aşağıdaki hususlara uyulur:
a) Yönetmelikler,
TMMOB ve Odalar Tüzük, Ana Yönetmelik, Yönetmelik ve Yönergelerin
Hazırlanmasına İlişkin Esaslar Yönetmeliğine uygun olarak hazırlanır.
b) Odalar, diğer
Odaların uzmanlık alanlarına ilişkin yönetmelik çıkartamazlar ya da
kendi yönetmeliklerinde bunlara ilişkin düzenlemeler getiremezler.
Oda Yönetmeliklerinin
Değiştirilmesi
Geçici Madde 1 :Oda ana yönetmeliği
ve yönetmeliklerini, bu Ana Yönetmelik doğrultusunda değiştirmek üzere, Birlik
Yönetim Kurulunun onayı alınmak koşuluyla, Oda Yönetim Kurulları görevli ve
yetkilidirler. Oda Yönetim Kurullarınca yapılan değişiklikler, Birlik Yönetim
Kurulunca kabul edildikleri tarihten itibaren yürürlüğe girer ve ilk Genel
Kurulun onayına sunulur.
Üyelerin Kayıt
Oldukları Odanın Meslek Alanında Hizmet Vermesi
Geçici Madde 2 : Şehir Plancıları
Odasının halen üyesi olanlar ve faal olarak yalnızca bu meslek alanında hizmet
üretenlerin üyelik hakları; durumlarının Medeni Kanunun 2 nci ve 3 üncü maddesi
hükümlerine uyması ve yalnızca Şehir Plancıları Odası üyesi olmaları kaydıyla
hakları saklıdır. Bu ve benzeri durumlarda olanlar yalnızca kayıtlı
bulundukları Odanın meslek disiplinine yönelik hizmet üretebilirler. Aynı
meslek disiplini ile ilgili aldıkları eğitim üzerine aldıkları eğitim ile
mühendis ya
da yüksek mühendis unvanı alanların unvanı saklıdır.
Yürürlük
Madde 120 : Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 121 : Bu Yönetmelik
hükümlerini Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Yönetim Kurulu yürütür.
|
Yönetmeliğin
Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
2/11/2002
|
24954
|
Yönetmelikte
Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin Yayımlandığı Resmî Gazetelerin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1
|
2/2/2017
|
29967
|
2
|
|
|
3
|
|
|