ARAÇ
MUAYENE İSTASYONLARININ AÇILMASI, İŞLETİLMESİ VE ARAÇ MUAYENESİ HAKKINDA
YÖNETMELİK
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
Madde 1- Bu Yönetmeliğin
amacı, karayolunda seyreden motorlu ve motorsuz araçlarının teknik muayenelerini
daha etkin ve sağlıklı bir şekilde yapmak, bu suretle araçlar bakımından
karayolu trafik güvenliğini sağlamaktır.
Kapsam
Madde 2-Bu Yönetmelik motorlu
ve motorsuz araçların muayenesini yapacak olan gerçek veya tüzel kişilere ait
muayene istasyonlarını ve bunların açılması,işletilmesi,işletme belgesi ile
yetki verilmesini ve muayene istasyonlarında bulunacak
makine,araç/gereç,personel ve bunların niteliklerini,işletme,çalışma ve
denetlenmelerine dair usul ve esasları kapsar.
Dayanak
Madde 3- Bu Yönetmelik 2918
sayılı Karayolları Trafik Kanununun değişik 35 inci maddesine dayanılarak
çıkarılmıştır.
Tanımlar
Madde 4- Bu Yönetmelikte
geçen;
a) (Değişik:RG-15/1/2019-30656
Mükerrer) Bakanlık:
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığını,
b) İdare : ı>Özelleştirme
İdaresi Başkanlığını,
c)
(Değişik:RG-16/4/2016-29686) Genel Müdürlük: Genel Müdürlük:
Karayolu Düzenleme Genel Müdürlüğünü,
d)
(Değişik:RG-18/08/2007-26617) İşletici: İdare tarafından 24/11/1994
tarihli ve 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun çerçevesinde
yapılan ihaleyi kazanan ve Bakanlık tarafından geçici işletme yetki belgesi
veya işletme yetki belgesi ile yetki verilen gerçek ve tüzel kişileri,
e)
(Değişik:RG-18/08/2007-26617) Alt İşletici: Bakanlığın onayı
ve aynı standart ve şartların sağlanması kaydıyla; İşletici tarafından yetki
devri yapılabilecek gerçek ve tüzel kişileri,
f) İhale: Özelleştirme Yüksek
Kurulunun araç muayene istasyonlarının/hizmetinin özelleştirilmesine ilişkin
kararlarına istinaden, Özelleştirme İdaresi Başkanlığı tarafından yapılacak
olan ihaleyi,
g) Araç Muayene
İstasyonu:
Araçların niteliklerinin tespit ve kontrol edildiği, bunun için gerekli cihaz
ve personeli bulunan ve araç muayenesinin yapıldığı ve muayene kanallarının
olduğu sabit yapıdaki tesisleri,
h) Seyyar Muayene
İstasyonu:
Taşınabilir/mobil nitelikte olan ve üzerinde fren, far, egzoz emisyon ölçüm
cihazları ile diğer ölçü alet ile cihazların bulunduğu ve araçların
muayenesinin yapıldığı muayene araçlarını,
i) Muayene Kanalı: Muayeneye gelen
araçların bu Yönetmelikte belirtilen usul ve esaslar dahilinde tüm
muayenelerinin yapıldığı, muayene araç ve gereçleri ile donatılan peronu,
j) Muayene İstasyonu
Amiri:
Her muayene istasyonunda bulunması zorunlu olan; araçların muayenesinden,
muayene istasyonu işleteni ile birlikte sorumlu olan ve nitelikleri bu
Yönetmeliğin 12 inci maddesinde belirtilen personeli/kişiyi,
k) Muayene İstasyonu
Amir Yardımcısı:
Her muayene istasyonunda bulunması zorunlu olan; araçların muayenesinden,
muayene istasyonu işleteni ile birlikte sorumlu olan ve nitelikleri bu
Yönetmeliğin 12 inci maddesinde belirtilen personeli/kişiyi,
l) Muayene İstasyonu
Teknisyeni:
Her muayene istasyonunda bulunması zorunlu olan ve nitelikleri bu Yönetmeliğin
12 inci maddesinde belirtilen personeli/kişiyi,
m) Muayene Bölgesi: Bu Yönetmelik
kapsamındaki hizmetlerin etkin ve verimli bir şekilde yürütüleceği, Türkiye’nin
il ve ilçeler itibarı ile Güney ve Kuzey olmak üzere iki bölgeye ayrılmış ekte
yer alan halini,
n) Araç Muayene
Raporu: Karayolu
araçlarının özellikleri ve teknik bilgiler ile muayene sonuçlarının yer
aldığı/işlendiği belgeyi,
o) (Ek:RG-18/08/2007-26617)
İmtiyaz Sözleşmesi: Bakanlık, Özelleştirme İdaresi Başkanlığı ve İşletici
arasında imzalanan araç muayene istasyonlarının yapımı, bakımı ve işletilmesi
hizmetlerine ilişkin sözleşmeyi,
p)
(Ek:RG-18/08/2007-26617) Geçici İşletme Yetki Belgesi: Her bir araç muayene
istasyonu için bu Yönetmelikte ve İmtiyaz Sözleşmesinde belirtilen
yükümlülüklerin yerine getirilmesi halinde Bakanlık tarafından işleticiye
verilecek bir yıl süre ile geçerli belgeyi,
r)
(Ek:RG-18/08/2007-26617) İşletme Yetki Belgesi: Her bir araç muayene istasyonu
için işleticinin geçici işletme yetki belgesini almasını müteakip en geç bir
yıl içinde ilgili muayene istasyonunun bir akreditasyon kurum/kuruluşuna
akredite ettirilmesi halinde verilecek belgeyi,
İfade eder.
Bu Yönetmelikle
ilgili diğer terimlerin tanımları için 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu,
Karayolları Trafik Yönetmeliği, 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu, Karayolu
Taşıma Yönetmeliği ve Karayolları Kenarında Yapılacak ve Açılacak Tesisler
Hakkında Yönetmelik ile diğer ilgili mevzuatlarda belirtilen tanımlar esas
alınır.
(Değişik
başlık:RG-18/08/2007-26617)
İKİNCİ
BÖLÜM
Araçların
Muayeneleri
Araçların Muayeneleri
MADDE 5 – (Başlığı
ile birlikte değişik:RG-18/08/2007-26617) (Değişik:RG-9/9/2008-26992)
Araçların
muayeneleri; Bakanlığa ait araç muayene istasyonlarında veya Bakanlıkça
yetkilendirilmesi halinde işletici veya alt işleticilere ait araç muayene
istasyonlarında veya seyyar muayene istasyonlarında yapılır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
İşletme
Şartları, İşletme Süresi ve Muayene Esasları
İşletme Şartları
Madde 6- İşletici ve Alt İşletici,
aşağıdaki hususlara uymakla yükümlüdür. İşleticinin yetkilerini Alt İşleticiye
devretmesi halinde dahi sorumluluğu devam eder.
Araç muayene
istasyonlarının (Değişik ibare:RG-18/08/2007-26617) TS EN
ISO/IEC 17020 “Çeşitli Tipteki Muayene Kuruluşlarının Çalıştırılmaları İçin
Genel Kriterler” (A tipi muayene kuruluşu) standardına uygun olması ve
işletmeye açılış tarihinden itibaren en geç 1 yıl içinde yetkili(Değişik
ibare:RG-18/08/2007-26617) akreditasyon kurum/kuruluşu
arafından akredite edilmesi şarttır. Akreditasyon şartı faaliyet süresince
aranır.
a) Araç Muayene
İstasyonlarında ve/veya seyyar muayene istasyonlardaki araç muayenelerinde
kullanılacak kontrol cihazları devamlı hizmet verecek şekilde faal
bulundurulur, cihazlardan herhangi birinin arızalanması halinde, bu arıza
giderilmeden muayeneye cihazsız devam edilmez.
b) Araç Muayene
İstasyonları ve/veya seyyar muayene istasyonları her türlü aracın muayenesini
model, marka ve tür gözetmeksizin yapmak zorundadırlar.
c) Araç Muayene İstasyonları
ve muayene kanalları, kurulu bulunduğu arazi üzerinde ayrı bir bölüm halinde
yer alır. Bu bölüm araç muayenesi dışında başka bir amaç veya ticari faaliyet
için kullanılamaz.
d) Araç Muayene
İstasyonlarında ve istasyonlara ait alanlardaki işçilerin sağlığı ve iş
güvenliği ile çalışma şartları, ilgili mevzuata uygun olarak muayene istasyonu
işleteni tarafından sağlanır. İstasyonlarda kullanılabilir durumda ilk yardım
dolabı ve yeterli sayıda yangın söndürme cihazı bulundurulması şarttır.
e) Her muayene
istasyonunca; gerekli olan her türlü açıklayıcı/yönlendirici panolar ve
levhalar, işletmenin niteliğine göre istasyonun uygun yerlerine asılmak
zorundadır.
f)
(Değişik:RG-18/08/2007-26617) İşletici, işletmeye açılan araç
muayene istasyonunun plan ve projesinde yapılacak her türlü tadilat için
Bakanlıktan önceden onay almak zorundadır.
g) Araç Muayene
İstasyonlarında her türlü güvenlik önlemi, İşletici veya Alt İşletici
tarafından alınacaktır.
İşletme Süresi
Madde 7- (Değişik:RG-18/08/2007-26617)
6 ncı maddede
belirtilen şartlara uygun faaliyet göstermek kaydıyla, işletme süresi
İmtiyaz Sözleşmesi hükümlerine tabidir. Yetki iptaline ilişkin hükümler
saklıdır.
Muayene Esasları
Madde 8- Araç muayeneleri,
2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu, Karayolları Trafik Yönetmeliği, Sanayi
ve Ticaret Bakanlığınca yürürlüğe konulan Tip Onay Yönetmelikleri, Araçların
İmal Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmelik ile bu Yönetmelikte yapılan
düzenlemeler dikkate alınarak Ek-1’de belirtilen sınıflara göre ve asgari
Ek-2’de verilen cetveldeki hususları kapsayan kontrol ve testleri içerir. Bu
kontrol ve testlerin yapılması zorunludur.
Araçların
muayenelerinde Ek-1’de belirtilen sınıflar esas alınır. Bakanlık bu sınıflar ile
muayene kurallarında düzenleme ve değişiklikler yapabilir. Yapılan
değişiklikler ve düzenlemeler genelgelerle İşletici veya Alt İşleticilere
duyurulur.
Araçlarda kullanılan
lastiklerin dış yüzeylerinin ana yivlerindeki (oluklar) diş derinlikleri, 4 adetten
az tekerlekli araçlarda en az 1 mm, 4 ve daha fazla tekerlekli araçlarda en az
1,6 mm olacaktır. Ana yivler, lastiklerin yer ile temas eden yüzeyinin yaklaşık
¾ ünü kapsayan, lastiklerin yer ile temas eden yüzeyinin merkezi kısmındaki
yivlerdir.
(Değişik
fıkra:RG-16/4/2016-29686) İşletici veya alt işletici egzoz emisyon ölçümü yapmak
isterse; egzoz emisyon ölçümleri, 30/11/2013 tarihli ve 28837 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Egzoz Gazı Emisyonu Kontrolü ile Benzin ve Motorin
Kalitesi Yönetmeliği esasları doğrultusunda yapılır. Bu durumda, işletici veya
alt işletici söz konusu Yönetmeliğe göre ayrıca yetki almak zorundadır. Egzoz
emisyon ölçümleri ücreti, bu konu ile ilgili mevzuat hükümlerine göre
uygulanır.
Muayene sonuçları
bilgisayar ağında da yer alacak bir Araç Muayene Raporuna işlenir.
Araç muayene
sonuçları dört grupta değerlendirilecektir :
1- KUSURSUZ : Muayene
edilen araçta herhangi bir eksikliğin bulunmaması halidir. Bu durumda Araç
Trafik Belgesinin ilgili kısmına bir sonraki muayene tarihi yazılarak istasyon
amiri veya yardımcısı tarafından imzalanmak ve mühürlenmek suretiyle onaylanır.
2- HAFİF KUSUR : Aracın
yapılan muayenesi sonrasında yeniden muayenesine gerek duyulmayan bir
eksikliğin bulunması halinde, eksiklikler Araç Muayene Raporunda gösterilip
raporun bir örneği araç sahibine veya aracı muayeneye getirene, söz konusu
eksikliklerin giderilmesi için verilir. Araç Trafik Belgesinin ilgili kısmına
bir sonraki muayene tarihi yazılarak istasyon amiri veya yardımcısı tarafından
imzalanmak ve mühürlenmek suretiyle onaylanarak muayenesi bitirilir.
3- (Değişik:RG-16/4/2016-29686)
AĞIR KUSUR : Aracın muayenesi sonucunda tamirine ihtiyaç duyulacak derecede
eksiklikler tespit olunması halinde, söz konusu eksiklikler Araç Muayene
Raporuna, ağır kusur olarak işlenir. Bu eksikliklerin giderilerek aracın
yeniden muayeneye tekrarına gelmesi amacıyla, muayenenin yapıldığı tarihten
itibaren Araç Muayene Raporunda bir aylık süre tanındığı belirtilerek aracın
muayenesi ve Araç Trafik Belgesi onaylanmaz. Söz konusu Raporun bir örneği
aracı getirene verilir ve verilen rapordaki eksikliklerin giderilip
giderilmediği muayene tekrarı esnasında kontrol edilir. Bir aylık süre içinde
muayenenin yapıldığı istasyona veya aynı ilde yer alan diğer sabit muayene istasyonlarına
gelinen muayene tekrarından muayene ücreti alınmaz. Muayenenin yapıldığı
tarihten itibaren, bir aylık sürenin dolmasından sonra gelinen muayeneden veya
bir aylık süre dolmadan gelinen muayene tekrarından sonraki muayeneden muayene
ücreti tam olarak alınır. Eksiklikler tamamlanmadığı sürece muayene işlemi
tamamlanmış sayılmaz.
4- (Değişik:RG-16/4/2016-29686)
EMNİYETSİZ : Aracın, can ve mal emniyeti ile trafik güvenliği açısından
tehlikeli olacak derecede kusurlarının/eksikliklerinin tespiti halinde
muayenesi onaylanmaz. Emniyetsiz araçların muayene tekrarı ve muayene ücretleri
hakkında ağır kusurlu araçlar için bu maddenin altıncı fıkrasının (3) numaralı
bendinde belirtilen hükümler uygulanır.
Araçların muayeneleri
sonucunda tespit edilen eksikliklerden nelerin hafif kusur, ağır kusur ve
emniyetsiz grubuna girdiği Bakanlık tarafından belirlenir.
Araç Muayene
Raporlarının İşleticide veya Alt İşleticide kalan nüshaları İşletici tarafından
bilgisayar ağına girilir ve ayrıca arşivlenip saklanır.
Muayeneleri süresi
içinde yaptırılmayan veya geç yaptırılan araçlara ilişkin bilgiler, şekli ve
içeriği Maliye Bakanlığınca belirlenecek bir tutanak ile en yakın trafik
kuruluşuna bildirilir. Bu tutanaklar gerektiğinde/imkanlar ölçüsünde elektronik
ortamda da bildirilebilir.
Yurt dışında ikamet
eden veya ticari faaliyet nedeni ile sürekli yurt dışında bulunan araçların
yasal süresi içinde muayenesinin yapılamaması durumunda, bu durumun
belgelendirilmesi halinde, yurda giriş tarihinden itibaren bir ay içinde muayenesini
yaptıran araçlara 2918 sayılı Kanunun 35 inci maddesinde yer alan %5 fazla
ücret tahsili hususu uygulanmaz.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Yetki
verilmesi
Yetki Verme
Madde 9- Yapılan ihale
sonucunda yetki verilmesi uygun görülen gerçek veya tüzel kişiler, (Değişik
ibare:RG-18/08/2007-26617) imtiyaz sözleşmesinin imza tarihinden
itibaren bir ay içinde; kuracakları istasyonlar için ihale ilanına, idari ihale
şartları belgesine, tesis ve işletme teknik şartnamesine uygun olarak
yapacakları iş programını işletmeye hazır hale geliş sıra ve süresini de
içerecek şekilde Bakanlığa verirler. Bakanlık programı 15 gün içinde
değerlendirerek cevaplar. Söz konusu gerçek veya tüzel kişiler Bakanlığın bu
programı değiştirerek onaylaması halinde de buna uymak durumundadırlar.
(Değişik:RG-18/08/2007-26617)
Yetki
verilen gerçek veya tüzel kişiler, İmtiyaz Sözleşmesinin imzalanmasının
ardından, onaylanan iş programına göre İmtiyaz Sözleşmesinin imza tarihinden
itibaren 18 (on sekiz) ay içinde bölgesindeki tüm istasyonları şartnamelere,
İmtiyaz Sözleşmesine ve bu Yönetmeliğe uygun şekilde yapmak/açmak ve araç
muayenesine başlayacak hale getirmek zorundadırlar.
(Değişik:RG-18/08/2007-26617)
İşletici
muayene istasyonu açma ve işletme yetkisini, Bakanlığın onayı ve aynı standart
ve şartları sağlamak kaydıyla Alt İşleticilere devredebilir, ancak İşleticinin
sorumluluğu aynen devam eder.
Bu Yönetmelikte ve (Değişik
ibare:RG-18/08/2007-26617) imtiyaz sözleşmesinde belirtilen
yükümlülüklerin yerine getirilmesi halinde İşletici Bakanlık tarafından “Geçici
İşletme Yetki Belgesi” ile yetkilendirilir. Geçici İşletme Yetki Belgesi
verilen İşleticiler ve alt işleticiler en geç 1 (bir) yıl içinde muayene
istasyonlarını akredite ettirmek durumundadır. Akredite edilen istasyonların
“Geçici İşletme Yetki Belgesi”, “İşletme Yetki Belgesi”ne dönüştürülür. Yetki
verilen işleticinin ve varsa alt işleticinin adı, soyadı, ticari unvanı ve
diğer ilgili bilgiler muayene istasyonunda herkesin görebileceği bir yere
asılır.
Yetki Belgeleri
Bakanlıkça 50 (Değişik ibare:RG-18/08/2007-26617) Yeni Türk
Lirası ücret alınarak verilir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Muayene
İstasyonunda Bulundurulacak Araç ve Gereçler
Bulundurulacak Araç
ve Gereçler
Madde 10- Araç Muayene
İstasyonlarında;
a) Fren, far, lastik diş
derinliği, gürültü kontrol, gaz kaçağı kontrol ve ölçüm cihazları ile gerekli
diğer alet ve edevatın bulundurulması, (egzoz emisyon ölçümü yapılmak istenmesi
halinde egzoz emisyon ölçüm cihazı)
b) Her muayene
istasyonunda, yeterli kapasitede, uygun bir ortama kayıt yapan bilgi işlem
sistemi kurulması, ana merkez bağlantısı olan bilgisayar ağının oluşturulması,
c) Muayene kanalında
muayene çukuru bulunmaması halinde, araç kaldırıcı lift bulundurulması, (hem
çukur hem de lift olabilir)
d) Seyyar muayene istasyonunda
en azından; fren, far, lastik diş derinliği, gürültü kontrol, gaz kaçağı
kontrol ve ölçüm cihazları ile gerekli diğer alet ve edevatın bulunması,
zorunludur.
Bakanlık tarafından
gerekli görülmesi halinde ön düzen kontrol cihazının bulundurulması İşleticiden
istenebilir.
Teknik gelişmelere
bağlı olarak, gerekli görülecek diğer ölçü ve kontrol cihazlarını belirlemeye
Bakanlık yetkilidir.
ALTINCI
BÖLÜM
Personel
ve Nitelikleri İle İlgili Hükümler
Çalıştırılacak
Personel
Madde 11- (Değişik:RG-9/9/2008-26992)
Araç muayene istasyonunda, en az bir istasyon amiri ve bir yardımcısı
ile her muayene kanalı için en az bir olmak üzere yeterli sayıda muayene
teknisyeni bulundurulur. Ayrıca, teknolojik gelişmelere bağlı olarak Bakanlıkça
belirlenecek yeterli sayıda gerekli diğer personel çalıştırılır.
Muayene istasyonu
işleteni ile istasyon amirinin farklı kişiler olması halinde, muayene istasyonu
amiri veya yardımcısı işletenin bu istasyonla ilgili tüm sorumluluklarını
üstlenmiş sayılır.
Seyyar muayene
istasyonlarında araç muayeneleri, ilgili araç muayene istasyonlarında görevli
istasyon amiri, istasyon amir yardımcısı veya teknisyenler tarafından yapılır.
Personelde Aranacak
Nitelikler
Madde 12- Araç muayene
istasyonlarında çalıştırılacak personelde aşağıdaki şartlar aranır.
a)
(Değişik:RG-16/4/2016-29686) Öğrenim şartları:
1. Muayene istasyonu
amiri: Mühendislik veya teknoloji fakültelerinin makine, endüstri, mekatronik,
elektrik, elektronik, elektrik-elektronik, otomotiv bölümü veya teknik eğitim
fakültelerinin makine, makine eğitimi, otomotiv öğretmenliği, otomotiv teknik
öğretmenliği, otomotiv teknolojisi öğretmenliği bölümü veya otomotiv eğitimi
ana bilim dalı veya otomotiv ana bilim dalı mezunu olmaları.
2. Muayene
istasyonu amiri yardımcısı: Mühendislik veya teknoloji fakültelerinin makine,
endüstri, mekatronik, elektrik, elektronik, elektrik-elektronik otomotiv bölümü
veya teknik eğitim fakültelerinin makine, makine eğitimi, otomotiv
öğretmenliği, otomotiv teknik öğretmenliği, otomotiv teknolojisi öğretmenliği
bölümü veya otomotiv eğitimi ana bilim dalı veya otomotiv ana bilim dalı mezunu
veya meslek yüksekokullarının makine, motor, mekatronik, motor teknolojileri,
otomotiv teknolojisi, iş makineleri, elektrik, elektronik, elektrik-elektronik,
otomotiv bölümü mezunu olmaları.
3. Muayene
Teknisyeni:
3.1 Meslek
yüksekokullarının makine, motor, mekatronik, motor teknolojileri, otomotiv
teknolojisi, iş makineleri, otomotiv bölümü mezunu veya teknik lise, endüstri
meslek lisesi, mesleki ve teknik eğitim merkezi, mesleki açık öğretim lisesi
veya dengi meslek liselerinin makine, motor, tesviye, otomotiv bölümü, motorlu
araç teknolojisi (otomotiv, eletromekanik) alanı, makine teknolojisi (makine
bakım onarım, bilgisayarlı makine imalatı) alanı mezunu olmaları veya,
3.2 Meslek
yüksekokullarının elektrik, elektronik, elektrik-elektronik bölümü mezunu veya
teknik lise, endüstri meslek lisesi, mesleki ve teknik eğitim merkezi, mesleki
açık öğretim lisesi veya dengi meslek liselerinin metal işleri, elektrik,
elektronik, elektrik-elektronik bölümü, elektrik-elektronik teknolojileri alanı
veya motorlu araç teknolojisi alanı veya makina teknolojisi alanı mezunu
olmaları,
şarttır.
3.3 Bir muayene
istasyonunda bu maddenin birinci fıkrasının (a) bendinin (3) numaralı alt
bendinin (3.2) numaralı alt bendi kapsamında çalıştırılacak muayene teknisyeni
sayısı, (3.1) numaralı alt bendi kapsamında çalıştırılan muayene teknisyeni
sayısının yarısını geçemez. Hesaplamalarda ortaya çıkan yarım değerler bir üst
tam sayıya dönüştürülür.
b)
(Değişik:RG-16/4/2016-29686) Sürücü belgesine sahip olma şartları:
1. Muayene istasyonu
amirleri ve amir yardımcılarının (B) sınıfı sürücü belgesine,
2. Hafif vasıta
muayene teknisyenlerinin (B) sınıfı, ağır vasıta muayene teknisyenlerinin (C)
ve (D) sınıfı sürücü belgelerine sahip olmaları,
gerekir.
c)
(Değişik:RG-16/4/2016-29686) Mesleki Eğitim Şartları: Muayene istasyonu
amiri, yardımcısı, muayene teknisyenleri ve diğer çalışanların; Bakanlığın
şekli, içeriği, zamanı ve süresini belirterek düzenleyeceği veya düzenleteceği
eğitimleri almaları gerekir.
d) (Mülga:RG-18/08/2007-26617)
d) (Teselsül:RG-18/08/2007-26617)
Resmi ihale ve alım satımlara fesat karıştırma, kaçakçılık, dolandırıcılık,
dolanlı iflas, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, uyuşturucu ve silah
kaçakçılığı, hırsızlık, rüşvet, 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu ile 4422
sayılı Çıkar Amaçlı Suç Örgütleri ile Mücadele Kanununa giren suçlardan
hürriyeti bağlayıcı ceza ile hükümlü bulunmamaları şarttır.
Çalışma Süresi
Madde 13- Muayene istasyonları
günde en az 7 saat 30 dakika, haftada en az 45 saat açık ve hizmete hazır halde
bulundurulur. Çalışma gün ve saatlerini gösteren panolar istasyon girişinde
uygun yerlerde asılır.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Araçların
Muayeneleri ile İlgili Hükümler
Muayene Süresi
Madde 14-Araçlar cinslerine,
kullanma amaç ve şekillerine uygun olarak periyodik muayeneye tabidir. Buna
göre;
a) Hususi otomobiller
ile bunların her türlü römorkları ilk üç yaş sonunda ve devamında her iki yılda
bir,
b) Resmi otomobiller
ile bunların her türlü römorkları (Değişik ibare:RG-7/1/2010-27455) ilk
üç yaş sonunda ve devamında iki yılda bir,
c) Lastik tekerlekli
traktörler ile bunların her türlü römorkları ilk üç yaş sonunda ve devamında üç
yılda bir,
d) İki veya üç
tekerlekli araçlar ve bunların her türlü römorkları, ilk üç yaş sonunda ve
devamında iki yılda bir,
e) Diğer bütün motorlu
araçlar ile bunların her türlü römorkları ilk bir yaş sonunda ve devamında
yılda bir,
periyodik muayeneye
tabi tutulur.
Askeri araçlarla, iş
makinesi türünden araçların muayeneleri, tescilini yapan kuruluşlarca yapılır.
Muayene süresi
dolmasa bile kazaya karışması sonucu yetkili zabıtaca muayenesi gerekli
görülenler ile üzerinde değişiklik yapılan araçların ayrıca özel muayenesi
zorunludur.
Karayoluna çıkmış
olan araçların, teknik şartlara uyup uymadığı trafik zabıtasınca kontrol
edilerek uygunsuzluk tespit edilenler, her an muayene istasyonlarına sevk
edilip muayeneleri yaptırılabilir. Bu durumda trafik zabıtasınca bir
“Uygunsuzluk Tespit Tutanağı” düzenlenir. Bu tutanak olmaksızın muayene
istasyonuna sevk yapılamaz.
Muayene Ücreti
Madde 15- Araç muayeneleri için
2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 35 inci maddesi hükmünce tespit ve
ilan olunan ücretler alınır. Tespit edilmiş olan muayene ücret tarifesi, araç
muayene istasyonunun herkesçe görülebilecek uygun yerlerine asılır.
Bu madde ile 9 uncu
maddede belirtilen ücretler, her yıl Vergi Usul Kanunu hükümleri uyarınca
tespit ve ilan olunan yeniden değerleme oranlarında arttırılır.
Muayenelerin Kaydı
Madde 16- Araçların
muayeneleri bir Araç Muayene Raporuna işlenir. Bu rapor sonucuna göre, Araç
Trafik Belgesi onaylanır veya onaylanmaz.( Ayrıca aracın uygun bir kısmında
seyir halinde en iyi görülebilecek şekilde belli bir tarihe kadar araç
muayenesinin yapıldığını gösteren bir muayene işareti yer alır. Bu muayene
işaretinin şekli ve niteliği Bakanlık, Emniyet Genel Müdürlüğü ve İşleticinin
mutabakatı ile belirlenir.)
Araç Muayene Raporuna
işlenen muayene sonuçları bilgisayar ortamına geçirilir. Bu araç muayene raporu
ana merkez bilgisayar ağının yanı sıra,Bakanlık, Maliye Bakanlığı ve Emniyet
Genel Müdürlüğü bilgisayar ağlarına on line olarak elektronik ortamda
aktarılır.
Seyyar muayene
istasyonlarında yapılan muayene sonuçları da araç muayene raporuna işlendikten
sonra aynı şekilde söz konusu olan bütün bilgisayar ağlarına aktarılır.
Muayene Raporuna her
işleten kendi logosunu koyacaktır.
Bilgisayar
sistemlerinde muayenelerin kaydı hususunda aşağıdaki şartlar aranır.
1) Bilgisayar
sisteminin /ağının bilgilerin doğruluğunu, gizliliğini ve güvenliğini her
seviyede sağlayacak nitelikte olması şarttır.
2) Bilgisayar
sistemlerinde meydana gelebilecek arızalar en fazla iki iş gününde giderilir.
3) Bütün muayene
işlemleri kayıtlarının, bilgisayar ortamında olması şarttır.
4) Kullanılacak
yazılımda girilecek bilgiler, Bakanlık, Emniyet Genel Müdürlüğü ve Maliye
Bakanlığınca belirlenecek formdaki tüm bilgileri içermesi şarttır.
5) Muayene Raporuna işlendikten
sonra kaydedilen bilgiler üzerinde değişiklik <ı>yapılmaz.
ı>6) Bilgilerin aktarım
formatı; Bakanlık, Emniyet Genel Müdürlüğü ve Maliye Bakanlığınca belirlenecek
bilgi dosyası şeklinde olmalı ve bu dosya muayene istasyonunda muayenesi
gerçekleştirilen araçlara ilişkin tüm bilgilerin yanı sıra, muayene istasyonunu
tanımlayan gerekli bilgileri de içermelidir.
Yola Elverişlilik
Muayene Belgesi Verilmesi
Madde 17- Araç Muayene
İstasyonları İşleticileri, muayene istasyonunun Akredite edilmesi ve ayrıca
Bakanlıktan gerekli izinin alınması şartıyla motorlu taşıt ve römork/yarı
römorklar için Yola Elverişlilik Muayene Belgesi de düzenleyebilirler.
Aracın muayenesi
sonucunda yola elverişlilik belgesi düzenlenmesinin istenilmesi halinde, araç muayene
ücreti ve egzoz emisyon ölçüm ücretinden ayrı olarak muayene ücretinin %50 si
(yüzde elli) karşılığında bir ücret alınarak bu belge verilir.
SEKİZİNCİ
BÖLÜM
Denetim,
Yetkinin iptali ve İdari Müeyyide
Denetim (Değişik:RG-18/08/2007-26617)
Madde 18- Muayene
istasyonları, (Değişik ibare:RG-18/08/2007-26617) TS EN ISO/IEC
17020, “Çeşitli Tipteki Muayene Kuruluşlarının Çalıştırılmaları İçin Genel
Kriterler”de yer alan A tipi muayene istasyonları olarak faaliyet gösterir ve
tüm istasyonların işetmeye açılışından itibaren en geç bir yıllık süre içinde
yetkili bir (Değişik ibare:RG-18/08/2007-26617) akreditasyon
kurum/kuruluşu tarafından akredite edilmesi şarttır ve faaliyet süresince
akreditasyon sağlanır.
Araç muayene
istasyonlarının;
a) Bu Yönetmelikte
yer alan araç muayenelerinin yapılmasıyla ilgili teknik ve idari koşulları
sağlayıp sağlamadığı,
b) Buralarda bu
Yönetmeliğe uygun muayene yapılıp yapılmadığı,
c) Buralardaki makine
ve teçhizatı ile çalıştırılan personelin nitelik ve niceliğinin uygun olup
olmadığı,
d) Her türlü araç
muayene kayıtlarının usulüne uygun tutulup tutulmadığı,
e) Mevzuat kapsamına
giren diğer hususların yerine getirilip getirilmediği,
Bakanlığın
belirleyeceği periyotlarla, Bakanlığın yetkilendireceği kendi personeli veya
yine Bakanlığın yetkilendireceği başka kurum/kuruluşların personeli tarafından
yapılacak denetimler ile belirlenir.
Bakanlıkça gerekli
görülmesi halinde, muayene istasyonlarında periyodik denetimlerin dışında da
her zaman denetim yapılabilir.
Araç muayene
istasyonu amiri veya yardımcısı; denetime gelen yetkililere her türlü kolaylığı
sağlar, istenen bütün bilgi ve belgeleri verir.
Denetim sonucu
Bakanlıkça, işletme belgesiyle yetki verildiği halde bu Yönetmelikte belirtilen
işletme şartlarına uymayan veya muayeneleri gerektiği şekilde yapmayan muayene
istasyonu işletenleri hakkında 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 35 inci
maddesi ile bu Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Yetkinin İptali
Madde 19 — (Değişik: RG 18/12/2004 – 25674)
İşleticinin veya Alt
İşleticinin yükümlülüklerini yerine getirmemesi, infisahı veya iflası
hallerinde verilen yetki iptal edilir ve yeni yetkilendirme Bakanlık tarafından
ihale ile yapılır. Ayrıca, İşletici veya Alt İşleticinin herhangi bir araç
muayene istasyonunda işletme şartlarına uymaması ve araç muayenelerini 8 inci
maddeye uygun şekilde yapmaması halinde, İşleticiye ilk seferinde bu istasyon
için 3 (Değişik ibare:RG-18/08/2007-26617) bin TL para cezası ile
15 gün eksikliklerini düzeltme müddeti verilir. İkinci tekrarında aynı istasyon
için 5 (Değişik ibare:RG-18/08/2007-26617) bin TL para cezası ile
15 gün eksikliklerini düzeltme müddeti verilir. 1 yıl içinde üçüncü tekrarında
10 (Değişik ibare:RG-18/08/2007-26617) bin TL para cezası verilir
ve bu istasyonun işletme belgesi iptal edilir. Bu halde muayene istasyonu
İşletici tarafından yeni işletme izni alınıncaya kadar Bakanlık gözetiminde
çalıştırılır. Bu durumda muayene istasyonunun personel giderleri dahil her
türlü işletme masrafı işletici tarafından karşılanır. Bu istasyondan elde
edilen gelirin tamamı hazine payı olarak ilgili vergi dairesine yatırılır.
Alt İşleticinin
yükümlülüklerini yerine getirmemesinden İşletici de sorumludur.
Herhangi bir bölgede
bulunan istasyonların dört yıllık bir süre içinde % 20 sinin işletme
belgesi iptal edildiği taktirde o bölgeye ait yetkilendirme tamamen iptal
edilir. Bu durumda yeni yetkilendirme Bakanlık tarafından ihale ile yapılır. Bu
takdirde İşletici veya Alt İşletici/İşleticiler hiçbir talepte bulunamaz.
İdari Müeyyide
Madde 20- İşletme şartlarına
uyulmaması ve/veya araç muayenelerinin 8 inci maddeye uygun bir şekilde
yapılmaması durumunda üçüncü şahısların uğrayacağı zararlar konusunda emniyeti
suiistimal veya kasıt yönünden ilgili mevzuat ve kanun hükümleri uygulanır.
Bilgilerin Gizliliği
(Ek:RG-18/08/2007-26617)
MADDE 20/A – Araçlara ve muayene
raporuna ilişkin İşletici veya Alt İşletici tarafından oluşturulan veri
tabanında yer alan her türlü veriler ve bilgiler ile Bakanlık, Emniyet Genel
Müdürlüğü ve Maliye Bakanlığı tarafından İşletici veya Alt İşleticinin
kullanımına açılan araçlara ilişkin veriler ve bilgiler, Bakanlığın onayı
alınmadan üçüncü kişilere açıklanamaz, verilemez ve kullandırılamaz.
Bakanlık, İşletici
veya Alt İşleticinin Maliye Bakanlığı ve Emniyet Genel Müdürlüğünden aldığı
bilgilerin açıklanmasına ilişkin taleplerde adı geçen kurumlardan izin alır.
DOKUZUNCU
BÖLÜM
Geçici
Hükümler, Yürürlük ve Yürütme
Karayolları Genel
Müdürlüğünce Yapılmakta Olan Araç Muayene İşlemleri
GEÇİCİ MADDE 1 – (Değişik:RG-18/08/2007-26617)
Bu Yönetmelik
hükümlerine göre herhangi bir ilde kurulması gereken araç muayene
istasyonlarının tamamına "Geçici İşletme Yetki Belgesi" verildiği
tarihten itibaren, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun geçici 18 inci
maddesi uyarınca, söz konusu ilde Karayolları Genel Müdürlüğünce yapılmakta
olan araç muayene işlemlerine son verilir.
Yürürlük
Madde 21- Bu Yönetmelik
1/1/2005 tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 22- (Değişik:RG-15/1/2019-30656
Mükerrer)
Bu Yönetmelik
hükümlerini Ulaştırma ve Altyapı Bakanı yürütür.
Sayfa 1
Sayfa
Ek-1
TAŞIT SINIFLARI:
1) (Değişik:RG-16/4/2016-29686)
Yolcu taşımacılığında kullanılan, sürücüsü dahil dokuzdan fazla oturma yeri
olan motorlu taşıtlar, ( Sürücüsü dahil oturma yeri on yediyi aşmayan
otobüslere minibüs denir.)
2) Yük taşımak için
kullanılan ve azami müsaade edilebilir ağırlığı 3500 kg’dan fazla olan motorlu
taşıtlar,
3) Azami müsaade
edilebilir ağırlığı 3500 kg’dan fazla olan römorklar ve yarı römorklar,
4) Taksiler ve
ambulanslar,
5) (Değişik:RG-16/4/2016-29686)
Normal olarak karayolunda yük taşımak için kullanılan ve azami yüklü ağırlığı
3500 kilogramı geçmeyen tarım ve orman traktörleri haricindeki en az dört
tekerlekli motorlu taşıtlar ve tarım traktörleri haricindeki en az iki
tekerlekli motorsuz taşıtlar,
6) (Değişik:RG-16/4/2016-29686)
Yapısı itibarıyla, Sürücüsü dahil en fazla dokuz oturma yeri olan ve insan
taşımak için imal edilmiş bulunan motorlu taşıtlar,
7) Traktörler,
8) Motosikletler,
Motorlu Bisikletler,
1, 2 ve 3 numarada
yer alan taşıtlar ağır araçlar, 4, 5, 6, 7 ve 8 numarada yer alan taşıtlar
hafif araçlar sınıfına girer.
Sayfa 2
Sayfa
Ek-2
(Değişik:RG-19/12/2007-26735)
ZORUNLU OLARAK TESTE TABİ TUTULACAK PARÇALAR
|
|
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
ve 8. Sınıflardaki Taşıtlar
|
|
1.
|
Fren sistemleri
|
|
Kontrol
Edilecek/Deneye Tabi Tutulacak Parçalar
|
Kusur Kabul
Edilecek Durumlar
|
|
1.1.
|
Mekanik Durum ve Çalışma
|
|
1.1.1.
|
Ayak freni pedal mili (Sınıf 3 hariç)
|
- Çok sıkı
|
|
- Yatak aşınması
|
|
- Aşırı aşınma/oynama
|
|
1.1.2.
|
Pedal durumu
ve fren çalıştırma cihazı hareketi (Sınıf 3 ve 8 hariç)
|
- Aşırı veya yetersiz geri dönüş hareketi
|
|
- Tam serbest bırakmayan fren kumandası
|
|
- Fren pedalı üzerinde kaymayı önleyici
kaplama yok, bozulmuş veya aşınarak düzleşmiş
|
|
1.1.3.
|
Vakum pompası veya kompresör ve rezervuar
|
- Frenlerin etkin çalışması için
gerekli hava basıncının / vakumun oluşturulması için geçen zamanın
aşırı/uzun/geç olması
|
|
-
İkaz cihazı çalıştıktan sonra freni en az iki kere uygulamak için gerekli
hava basıncının / vakumun yetersiz olması (veya bu durumu ölçen ölçme
cihazının güvensiz değer göstermesi)
|
|
- Basıncın fark edilir şekilde düşmesine
neden olan hava kaçağı veya duyulabilir derecede kaçaklar
|
|
1.1.4.
|
Düşük basınç ikaz göstergesi veya ölçme aygıtı (Sınıf 7 ve 8 hariç)
|
- Düşük basınç göstergesi/hava basınç ölçme
aygıtı hatalı çalışıyor veya arızalı
|
|
1.1.5.
|
El freni kontrol/kumanda valfi/elektrikli
kumanda devresi
|
- Çatlamış veya hasar görmüş valf , aşırı
aşınma
|
|
- Kontrol valfinin hatalı çalışması
|
|
- Valf milinde güvensiz kumanda veya
kumanda birimi güvensiz
|
|
- Sistemdeki bağlantılar gevşek veya
sızdırıyor
|
|
- Yetersiz çalışma, işlevsiz
|
|
1.1.6.
|
El freni, kumanda levyesi, el freni mandalı
(Sınıf 8 hariç)
|
- El freni mandalının tam tutmaması
|
|
- Levye milinde veya mandal mekanizmasında
aşırı aşınma
|
|
- Ayar bozukluğunu gösteren aşırı levye
hareketi
|
|
1.1.7.
|
Fren Valfleri (Ayak valfleri, boşaltıcılar,
düzenleyiciler,vs.)
|
- Hasarlı , aşırı hava kaçağı
|
|
- Kompresörden aşırı yağ akması
|
|
- Güvensiz /uygun olmayan montaj
|
|
- Hidrolik fren yağının akması
|
|
1.1.8.
|
Römork frenleri için bağlantılar (Sınıf
8 hariç)
|
- Kusurlu yalıtım tıpaları veya kendiliğinden
kapanan valf
|
|
- Güvensiz/uygun olmayan montaj
|
|
- Aşırı sızdırma
|
|
1.1.9.
|
Basınç tankı enerji depolama rezervuarı (Sınıf
8 hariç)
|
- Hasarlı,çürümüş,hava kaçırıyor
|
|
- Tahliye cihazı çalışmıyor
|
|
- Güvensiz/uygun olmayan montaj
|
|
1.1.10.
|
Fren yardımcı üniteleri ana silindir
(Hidrolik sistemlerde)
|
- Yardımcı ünite kusurlu veya etkin değil
|
|
- Ana silindir kusurlu veya sızdırıyor
|
|
- Ana silindir güvensiz
|
|
- Yetersiz miktarda fren sıvısı
|
|
- Ana silindir rezervuar kapağı yok
|
|
- Fren sıvısı ikaz lambası yanıyor veya
kusurlu
|
|
- Fren sıvısı seviye ikaz cihazı düzgün
çalışmıyor
|
|
1.1.11.
|
Katı/sert fren boruları
|
- Yetersizlik veya kırılma riski
|
|
- Borulardan veya aktarma bağlantılarından
sızdırma
|
|
- Hasarlı veya aşırı çürümüş
|
|
- Yerinden oynamış
|
|
1.1.12.
|
Esnek fren hortumları
|
- Yetersizlik veya kırılma riski
|
|
- Hasarlı , sürtünme ile yaralanmış , çok
kısa veya burkulmuş fren hortumları
|
|
- Hortumlardan veya bağlantı parçalarından
sızdırma
|
|
- Basınç altında hortum sişkinliği
|
|
- Geçirgen
|
|
1.1.13.
|
Fren baskı pabuçları
|
- Aşırı aşınma
|
|
- Kirlenmiş (Yağ, gres yağı, vs.)
|
|
1.1.14.
|
Fren kampanaları, fren diskleri
|
- Aşırı aşınma, aşırı yarılma, çatlama,
güvensiz veya kırılmış
|
|
- Kirlenmiş (Yağ,gres yağı,vs.)
|
|
- Arka plaka güvensiz, koruma sacı güvensiz
veya yok
|
|
1.1.15.
|
Fren kabloları, rotları, levye bağlantıları
|
- Hasarlı veya birbirine dolaşmış kablolar
|
|
- Aşırı aşınmış veya çürümüş
|
|
- Kablo veya rot bağlantıları güvensiz
|
|
- Fren teli klavuzu arızalı
|
|
- Fren sisteminin serbest hareketinin
herhangi bir şekilde engellenmesi
|
|
- Levye / rot / bağlantıları hatalı
ayarlanmış
|
|
1.1.16.
|
Fren tahrik birimleri (Körükleri),
(Yaylı frenler veya hidrolik tekerlek frenleri dahil olmak üzere)
|
- Çatlak veya hasarlı
|
|
- Sızdırıyor
|
|
- Güvensiz / uygun olmayan montaj
|
|
- Aşırı çürümüş
|
|
- Çalıştırma pistonu veya diyafram mekanizmasının
aşırı hareketi (kursu)
|
|
- Toz koruyucu muhafaza yok veya aşırı
hasarlı
|
|
1.1.17.
|
Fren kuvveti algılayıcı valf (Sınıf
7 ve 8 hariç)
|
- Kusurlu bağlantı
|
|
- Hatalı ayar
|
|
-Yatak sarmış, paslanmış, yağ kaçırıyor,
çalışmıyor
|
|
- Yok
|
|
1.1.18.
|
Otomatik gevşeklik ayarının
gösterimi (Sınıf 7 ve 8
hariç)
|
-Yatak sarmış veya normal olmayan hareket,
aşırı aşınmış veya hatalı ayarlanmış
|
|
- Kusurlu
|
|
1.1.19.
|
Yavaşlatıcı sistemler (takılmış veya
gerekli ise) (Sınıf 7 ve 8 hariç)
|
- Güvensiz bağlayıcılar veya montaj
|
|
- Kusurlu, çalışmıyor
|
|
1.2.
|
Servis freni etkinliği ve verimi
|
|
1.2.1.
|
Etkinlik (Azami güce kademeli olarak
ulaşma)
|
- Bir veya daha fazla tekerlekte uygunsuz
frenleme kuvveti
|
|
- Herhangi bir tekerlekteki frenleme
kuvveti, aynı dingildeki bir başka tekerlekte kaydedilen en yüksek değerin
%70 inden daha az ise karayolunda yapılan frenleme deneyi sırasında taşıtın
düz bir çizgiden aşırı sapması
|
|
|
- Fren kuvvetinde hiçbir kademeli
değişiklik olmaması (kızaklama)
|
|
- Herhangi bir tekerlekte frenin
çalışmasının normal olmayan gecikmesi
|
|
- Şekli bozulmuş diskler veya oval
kampanalar nedeniyle fren kuvvetindeki aşırı dalgalanma
|
|
1.2.2.
|
Verim
|
Azami müsaade edilen kütleye göre veya yarı
römorklarda uygulanabilirse, müsaade edilen dingil yüklerinin toplamına göre
frenleme oranı aşağıdaki değerlerden az olması:
Asgari Frenleme Verimliliği:
Sınıf 1 : % 50(1)
Sınıf 2 : % 43(2)
Sınıf 3 : % 40(3)
Sınıf 4 : % 50
Sınıf 5 : % 45(4)
Sınıf 6 : % 50
Sınıf 7 : % 40
Sınıf 8 : % 50
veya
Taşıt imalatçısı taşıt dingil için referans
değerler belirtmişse, bu değerlerden daha az bir frenleme kuvveti
olması.(5)
(1) ABS ile
donatılmamış sınıf 1 araçları veya tip onayı 1 Ekim 1991 tarihinden önce
onaylanan taşıtlar için %48
(2) 1988 tarihinden
sonra tescil edilmiş taşıtlar için %45
(3) 1988 tarihinden
sonra tescil edilmiş yarı römorklar ve çekme çubuklu römorklar için %43
(4) 1988 tarihinden sonra
tescil edilmiş sınıf 5 taşıtlar için %50
(5) Araç aksı için
referans değeri, aracın sunulduğu belirli ağırlıkta öngörülen minimum
frenleme gücünü elde etmek üzere gerekli frenleme kuvveti (Newton cinsinden)'
dir
|
|
1.3.
|
İkincil (acil durum) fren etkinliği ve
verimliliği (farklı bir sistem kullanılıyorsa)
|
|
1.3.1.
|
Etkinlik
|
- Bir tarafta frenin çalışmaması
|
|
- Herhangi bir tekerlekteki frenleme
kuvveti aynı dingildeki bir başka tekerlekle kaydedilen en yüksek değerin %70'inden
daha az olması
|
|
- Verimlilikte hiçbir kademeli değişiklik
olmaması (kızaklama)
|
|
- Römorklarda otomatik fren sisteminin
çalışmaması
|
|
1.3.2.
|
Verim
|
- Bütün taşıt sınıfları için Madde 1.2.2 'de
azami müsaade edilebilir kütleye göre veya yarı römorklarda müsaade edilen
dingil yüklerinin toplamına göre, belirtilen servis fren etkinliğinin %50 (6)
sinden az bir frenleme oranı olması
(6)Asgari fren
etkinliği Sınıf 2 ve Sınıf 5 taşıtlar için 2.2 m/sn2,Sınıf 7
taşıtlar için 1.2 m/sn2, Sınıf 8 taşıtlar için 2.2 m/sn2olmalıdır.
|
|
1.4.
|
El freni etkinliği ve verimliliği
|
|
1.4.1.
|
Etkinlik (Sınıf 8 hariç)
|
Bir tarafta fren çalışmaması
|
|
1.4.2.
|
Verim (Sınıf 8 hariç)
|
Bütün taşıt sınıfları için ,azami müsaade
edilebilir kütleye göre %16'sından az veya motorlu taşıtlar için,taşıtın
azami müsaade edilebilir kütle kombinasyonuna göre %12'sinden az (hangisi
büyükse) bir frenleme oranı
|
|
1.5.
|
Yavaşlatıcı veya egzoz freni sistemi
etkinliği
|
- Verimlilikte hiçbir kademeli değişiklik
olmaması (yavaşlatıcı)
|
|
- Kusurlu
|
|
1.6.
|
Anti-Blokaj (ABS) frenleme (Kilitlemeyen
frenleme) (Sınıf 7 hariç)
|
- Anti-Blokaj ikaz cihazının hatalı
çalışması
|
|
- Kusurlu
|
|
ZORUNLU OLARAK
KONTROL EDİLECEK PARÇALAR
|
1, 2, 3.
Sınıflarındaki Taşıtlar
|
4, 5, 6, 7 ve 8.
Sınıflarındaki Taşıtlar
|
2.
|
Direksiyon ve Direksiyon Simidi (Sınıf 3
hariç)
|
2.
|
Direksiyon
|
2.1.
|
Mekanik durum
|
2.1.
|
Mekanik durum
|
2.2.
|
Direksiyon simidi
|
2.2.
|
Direksiyon boşluğu
|
2.3.
|
Direksiyon boşluğu
|
2.3.
|
Direksiyon sistemi bağlantısı
|
2.4.
|
Direksiyon simidi yatağı
|
|
|
|
3.
|
Görüş Özellikleri (Sınıf 3 hariç)
|
3.
|
Görüş Özellikleri
|
3.1.
|
Görüş alanı
|
3.1.
|
Görüş alanı (Sınıf 8 hariç)
|
3.2.
|
Camın durumu
|
3.2.
|
Camın durumu (Sınıf 7 ve 8 hariç)
|
3.3.
|
Dikiz aynası
|
3.3.
|
Dikiz aynası
|
3.4.
|
Ön cam silecekleri
|
3.4.
|
Ön cam silecekleri (Sınıf 7 ve 8 hariç)
|
3.5.
|
Cam yıkayıcılar
|
3.5.
|
Cam yıkayıcılar (Sınıf 7 ve 8 hariç)
|
|
4.
|
Lambalar,Yansıtıcılar ve Elektrik Teçhizatı
(Sınıf 3 hariç)
|
4.
|
Aydınlatma teçhizatı
|
4.1.
|
Uzun ve kısa hüzmeli farlar
|
4.1.
|
Uzun ve kısa hüzmeli farlar
|
4.1.1.
|
Durum ve çalışma
|
4.1.1.
|
Durum ve çalışma
|
4.1.2.
|
Ayar
|
4.1.2.
|
Ayar
|
4.1.3.
|
Düğmeler
|
4.1.3.
|
Düğmeler
|
4.1.4.
|
Görüş yeterliliği
|
|
|
ZORUNLU OLARAK
KONTROL EDİLECEK PARÇALAR
|
1, 2, 3.
Sınıflarındaki Taşıtlar
|
4, 5, 6, 7 ve 8.
Sınıflarındaki Taşıtlar
|
4.2.
|
Yan lambalar ve dış hat uç işaret lambaları
|
4.2.
|
Aşağıdaki lambaların durum ve çalışması, merceklerin
durumu , renk ve görüş yeterliliği
|
4.2.1.
|
Durum ve çalışma
|
4.2.1.
|
Yan ve arka lambalar
|
4.2.2.
|
Renk ve görüş yeterliliği
|
4.2.2.
|
Stop (fren) lambaları
|
|
|
4.2.3.
|
Yön belirtme lambaları
|
|
|
4.2.4.
|
Geri vites lambaları (Sınıf 7 ve 8
hariç)
|
|
|
4.2.5.
|
Sis lambaları
|
|
|
4.2.6.
|
Plaka lambaları
|
|
|
4.2.7.
|
Geri yansıtıcılar
|
|
|
4.2.8.
|
Tehlike ikaz lambaları
|
|
|
|
4.3.
|
Stop (fren) lambaları
|
|
4.3.1.
|
Durum ve çalışma
|
|
4.3.2.
|
Renk ve görüş yeterliliği
|
|
|
|
|
4.4.
|
Yön belirtme lambaları
|
|
4.4.1.
|
Durum ve çalışma
|
|
4.4.2.
|
Renk ve görüş yeterliliği
|
|
4.4.3.
|
Düğmeler
|
|
4.4.4.
|
Yanıp sönme sıklığı
|
|
|
4.5.
|
Ön ve arka sis lambaları
|
|
4.5.1.
|
Konum
|
|
4.5.2.
|
Durum ve çalışma
|
|
4.5.3.
|
Renk ve görüş yeterliliği
|
|
ZORUNLU OLARAK
KONTROL EDİLECEK PARÇALAR
|
1, 2, 3.
Sınıflarındaki Taşıtlar
|
4, 5, 6, 7 ve 8.
Sınıflarındaki Taşıtlar
|
4.6.
|
Geri vites lambası
|
|
4.6.1.
|
Durum ve çalışma
|
|
4.6.2.
|
Renk ve görüş yeterliliği
|
|
4.7.
|
Plaka lambaları
|
|
|
|
|
4.8.
|
Geri yansıtıcılar
|
|
|
4.9.
|
İkaz düzenleri
|
|
|
4.10.
|
Çekici taşıt römork veya yarı römork
arasındaki elektrik bağlantıları
|
|
|
|
|
4.11.
|
Elektrik kabloları
|
|
|
|
|
5.
|
Dingiller, tekerlekler, lastikler,
süspansiyon
|
5.
|
Dingiller, tekerlekler, lastikler,
süspansiyon
|
5.1.
|
Dingiller
|
5.1.
|
Dingiller
|
5.2.
|
Tekerlekler,lastikler
|
5.2.
|
Tekerlekler,lastikler
|
5.3.
|
Süspansiyon
|
5.3.
|
Süspansiyon
|
|
6.
|
Şasi ve şasi bağlantıları
|
6.
|
Şasi ve şasi bağlantıları
|
6.1.
|
Şasi veya çerçeve ve bağlantıları
|
6.1.
|
Şasi veya çerçeve ve bağlantıları
|
6.1.1.
|
Genel durum
|
6.1.1.
|
Genel durum
|
6.1.2.
|
Egzoz boruları ve susturucular (Sınıf 3
hariç)
|
6.1.2.
|
Egzoz boruları ve susturucular
|
6.1.3.
|
Yakıt tankı ve borular (Sınıf 3 hariç)
|
6.1.3.
|
Yakıt tankı ve borular
|
6.1.4.
|
Ağır kamyonlardaki arka koruyucular
tertibatın geometrik özellikleri ve durumu
|
6.1.4.
|
Yedek tekerlek taşıyıcı (Sınıf 7 ve 8
hariç)
|
6.1.5.
|
Yedek tekerlek taşıyıcısı
|
6.1.5.
|
Varsa, bağlantı mekanizmasının güvenliği (Sınıf
8 hariç)
|
6.1.6.
|
Çekici taşıtlar,römorklar ve yarı römorklar
üzerindeki bağlantı mekanizması
|
|
ZORUNLU OLARAK
KONTROL EDİLECEK PARÇALAR
|
1, 2, 3.
Sınıflarındaki Taşıtlar
|
4, 5, 6, 7 ve 8.
Sınıflarındaki Taşıtlar
|
6.2.
|
Kabin ve karoser
|
6.2.
|
Karoser
|
6.2.1.
|
Genel durum
|
6.2.1.
|
Yapısal durum
|
6.2.2.
|
Montaj
|
6.2.2.
|
Kapılar ve kilitler (Sınıf 7 ve 8 hariç)
|
6.2.3.
|
Kapılar ve kilitler
|
6.2.3
|
Kumanda panelleri
|
6.2.4.
|
Taban
|
|
6.2.5.
|
Sürücü koltuğu (Sınıf 3 hariç)
|
|
6.2.6.
|
Kumanda panelleri (Sınıf 3 hariç)
|
|
|
7.
|
Diğer teçhizat
|
7.
|
Diğer teçhizat
|
7.1.
|
Emniyet kemerleri (Sınıf 3 hariç)
|
7.1.
|
Sürücü koltuğunun montajı
|
7.2.
|
Yangın söndürücü (Sınıf 3 hariç)
|
7.2.
|
Akümülatörün montajı
|
7.3.
|
Kilitler ve hırsızlığa karşı tertibatlar
|
7.3.
|
Sesli ikaz cihazı
|
7.4.
|
İkaz üçgeni (reflökter)
|
7.4.
|
İkaz üçgeni (reflökter)
|
7.5.
|
İlkyardım çantası (Sınıf 3 hariç)
|
7.5.
|
Emniyet kemerleri (Sınıf 7 ve 8 hariç)
|
7.5.1.
|
Montajın güvenliği
|
7.6
|
İlk yardım çantası (Sınıf 7 ve 8
hariç)
|
7.5.2
|
Kullanılabilirlik Durumu
|
7.7
|
Yangın söndürme cihazı (Sınıf 7 ve 8
hariç)
|
|
|
7.8
|
Hız göstergesi
|
7.6.
|
Tekerlek takozu (Takozlar)
|
|
7.7.
|
Sesli ikaz cihazı (Sınıf 3 hariç)
|
|
7.8.
|
Hız göstergesi (Sınıf 3 hariç)
|
|
ZORUNLU OLARAK
KONTROL EDİLECEK PARÇALAR
|
|
1, 2, 3.
Sınıflarındaki Taşıtlar
|
4, 5, 6, 7 ve 8.
Sınıflarındaki Taşıtlar
|
|
7.9. (Değişik:RG-9/9/2008-26992)
|
Takograf (Mühürlerin varlığı ve bütünlüğü) (Karayolları Trafik Yönetmeliğine göre
bulundurulması zorunlu olan araçlar için)
|
|
|
- Takograf plakasının uygunluğunun kontrolü
|
|
|
- Şüphe varsa, takograf plakasının üzerinde
bulunan verilerin tekerleğin anma çevresi veya büyüklüğü ile aynı olup
olmadığının kontrolü
|
|
|
- Mümkünse takograf mühürlerinin veya varsa
bağlantıları yanıltıcı müdahalelere karşı koruyan diğer başka araçların olup
olmadığının kontrolü
|
|
|
7.10.
|
Hız sınırlayıcı tertibat
|
|
|
* Mümkünse hız sınırlayıcı tertibatın 92/6/AT
sayılı yönetmelikte istenildiği şekilde takılıp takılmadığının kontrolü
|
|
|
* Hız sınırlayıcı plakasının geçerliliğinin
kontrolü
|
|
|
* Uygulanabilirse , hız sınırlayıcının mühürlerinin
veya varsa bağlantıları yanıltıcı müdahalelere karşı koruyan diğer başka
araçların yerinde olup olmadığının kontrolü
|
|
|
|
ZORUNLU OLARAK
KONTROL EDİLECEK PARÇALAR
|
1, 2, 3.
Sınıflarındaki Taşıtlar
|
4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflarındaki
Taşıtlar
|
8.
|
Gürültü Kirliliği (Sınıf 3 hariç)
|
8.
|
Gürültü Kirliliği
|
8.1
|
Motor gürültüsü
|
8.1
|
Gürültü şiddeti
|
8.2
|
Egzoz gürültüsü
|
|
8.3
|
Sesli ikaz cihazları gürültüsü
|
|
8.4.
|
Radyo girişiminin önlenmesi (Elektronik frekans
karışımının önlenmesi)
|
|
|
9.
|
Sınıf 1’deki taşıtlar için ilave kontroller
|
|
9.1.
|
Acil çıkış (çıkışlar) cam kırmaya yarayan
çekiçler, acil çıkış (çıkışları) gösteren işaretler
|
|
9.2.
|
Isıtma sistemi
|
|
9.3.
|
Havalandırma sistemi
|
|
9.4.
|
Koltuk düzeni
|
|
9.5.
|
İç aydınlatma
|
|
|
10.
|
Taşıt tanıtımı
|
10.
|
Taşıt tanıtımı
|
10.1.
|
Tescil plakası
|
10.1.
|
Tescil plakası
|
10.2.
|
Şasi numarası
|
10.2.
|
Şasi numarası
|
10.3
|
Motor numarası
|
10.3
|
Motor numarası
|