GEMİLERDEN ATIK
ALINMASI VE ATIKLARIN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak
ve Tanımlar
Amaç
Madde 1 — (Değişik:RG-18/3/2010-27525)
(1)
Bu
Yönetmeliğin amacı; Türkiye'nin deniz yetki alanlarında bulunan gemilerin ürettiği
atıklar ile yük artıklarının denize verilmesinin önlenmesi ve deniz ortamının
korunması maksadıyla, yükümlüleri tarafından atık kabul tesislerinin kurulması
ve işletilmesi ile atık alma gemilerine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
Madde 2 — (Değişik:RG-18/3/2010-27525)
(1)
Bu
Yönetmelik; Türkiye'nin deniz yetki alanlarında bulunan gemileri, bu alanlarda
bulunan limanlarda yapılması gerekli atık kabul tesislerini ve atık alma
gemilerini kapsar.
Dayanak
Madde 3 — (Değişik:RG-18/3/2010-27525)
(1)
Bu
Yönetmelik, 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun 11 inci maddesine,
1/5/2003 tarihli ve 4856 sayılı Çevre ve Orman Bakanlığının Teşkilat ve
Görevleri Hakkında Kanunun 9 uncu maddesine, 10/8/1993 tarihli ve 491 sayılı
Denizcilik Müsteşarlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin 2 nci ve 7 nci maddelerine, 10/7/2004 tarihli ve 5216 sayılı
Büyükşehir Belediyesi Kanunun 7 nci maddesinin (i) bendine, 24/6/1990 tarihli
ve 20558 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanarak taraf olunan Denizlerin Gemiler
Tarafından Kirletilmesinin Önlenmesi Hakkında Uluslararası MARPOL 73/78
Sözleşmesine dayanılarak ve 27/11/2000 tarihli ve 2000/59/EC sayılı Gemilerin
Ürettiği Atıklar ve Yük Artıkları İçin Kullanılan Liman Atık Alım Tesisleri Hakkında
Avrupa Parlamentosu ve Konsey Direktifine paralel olarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4 — (Değişik:RG-18/3/2010-27525)
(1)
Bu
Yönetmelikte geçen;
Atık:
Gemilerin ürettiği atıklar ile yük artıklarını,
Atık
alım yükümlüsü: Çevre Kanununun 11 inci maddesi ile 5216 sayılı Büyükşehir
Belediyesi Kanununa göre gemilerden atık alma yükümlülüğü bulunan sorumluları,
Atık
alma gemisi: Denize elverişlilik belgesinde atık alma faaliyeti için tescili
yapılan ve bu Yönetmelikte tanımlanan atıkları almak, taşımak ve atık kabul
tesislerine vermek amacıyla faaliyet gösteren gemileri,
Atık
kabul tesisi: Gemilerden kaynaklanan atıklar ile atık alma gemilerinin taşıdığı
atıkların alınması ve geçici depolanması amacıyla kurulmuş tesisleri,
Bakanlık:
Çevre ve Orman Bakanlığını,
Bertaraf:
Çevre Kanunu uyarınca yürürlüğe konulan yönetmelikler kapsamında bu
Yönetmelikte bahsedilen atıkların geri kazanımı, düzenli depolanması, yakılması
ve arıtılmasını,
Büyükşehir
Belediyesi: Denize kıyısı olan Büyükşehir Belediyelerini,
Çevre
lisansı: 29/4/2009 tarihli ve 27214 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevre
Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmelikte düzenlenen
lisansı,
Demirleme
yerleri: Karasularımız dâhilinde gemilerin demirleme sahaları olarak
belirlenmiş deniz alanlarını,
Faaliyet
raporu: Atık kabul tesislerinin, bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak
işletildiğini gösteren raporu,
Geçici
faaliyet belgesi: Çevre Kanununca Alınması Gereken İzin ve Lisanslar Hakkında
Yönetmelikte düzenlenen belgeyi,
Gemi:
Kullanma amacı ne olursa olsun, denizde ve iç sularda kürekten başka bir
aygıtla yola çıkabilen, tüm deniz araçları, hava yastıklı tekneler, hidrofil
botlar, platformlar ve denizaltılar gibi her türlü yapı ve tipteki tekneyi,
Gemilerin
ürettiği atıklar: Bir geminin normal faaliyetleri sırasında üretilen ve MARPOL
73/78’in EK-I, EK-IV ve EK-V’i kapsamına giren, kanalizasyon dâhil tüm
atıklar ve yük artıkları dışındaki tüm artıkları ve MARPOL 73/78’in EK-V’inin
uygulanmasına yönelik düzenlemelerde tanımlanan yük ile ilgili atıkları,
İl
Müdürlüğü: Limanın bulunduğu yerdeki İl Çevre ve Orman Müdürlüğünü,
Liman:
Tersaneler ve yat limanları ile balıkçı ve gezinti tekneleri de dâhil olmak
üzere tüm gemilerin muhtelif faaliyetlerinde kullanabilmeleri amacı ile inşa
edilmiş ve donatılmış deniz ve kıyı yapılarını,
Liman
yöneticisi: Liman işleticisi adına hareket edebilecek yetkiye sahip
gerçek veya tüzel kişiyi,
MARPOL
73/78: 1978 protokolü ile değiştirilen 1973 tarihli Denizlerin Gemiler Tarafından
Kirletilmesinin Önlenmesine Ait Uluslararası Sözleşmenin Türkiye'de yürürlükte
olan metnini,
Müsteşarlık:
Denizcilik Müsteşarlığını,
Tersane:
Gemilerin bakım - onarımının yapıldığı ve havuzlandığı mahalleri,
Valilik:
Limanın bulunduğu yerdeki Valiliği,
Yük
artıkları: Boşaltma işlemleri ve temizleme operasyonları tamamlandıktan sonra
geriye kalan, geminin kargo ambarı veya depolarındaki her türlü yük
malzemesinin artan kısımları ile yükleme veya boşaltma fazlalıkları ve
dökülenleri
ifade
eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Deniz ve Çevresinin
Korunması
Madde 5 — (Değişik:RG-18/3/2010-27525)
(1)
Deniz
kirliliğini önlemek amacıyla gemilerden kaynaklanan atıkları çevreye zarar
verecek şekilde doğrudan ve/veya dolaylı olarak deniz ortamına bırakmak yasaktır.
Gemilerden kaynaklanan atıkların atık kabul tesislerine ve atık alma gemilerine
verilmesi, alınması, geçici depolanması ve bertarafı safhalarında sorumlu
gerçek ve tüzel kişiler, çevre ve insan sağlığına zarar vermeyecek tedbirleri
almak zorundadır.
Atık
alım yükümlülerinin yükümlülükleri
Madde 6 — (Başlığı ile
birlikte değişik:RG-18/3/2010-27525) (1)
Atık
alım yükümlüleri; gemilerin ürettiği atıklar ile yük artıklarının alınmasına
hizmet edecek yeterli kapasite ve teknik donanıma sahip atık kabul tesislerini
münferiden veya müştereken kurmak, Geçici Faaliyet Belgesi ve Çevre Lisansı
almak zorundadırlar. Sorumluluk gemilerden atık alım yükümlülüğü bulunanlarda
olmak kaydıyla atık kabul tesisleri üçüncü şahıslar tarafından da işletilebilir.
Büyükşehir
Belediyeleri yetki alanlarında bulunan ve bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden
önce kurulup lisans almış atık kabul tesisleri, lisans yetkilerini atık
alınması hizmetlerini veren Büyükşehir Belediyelerine sözleşme yaparak
devredebilirler. Bu konuda yapılan işlemler Bakanlığa iletilmek üzere İl
Müdürlüğüne bildirilir.
Atık
alım yükümlüleri;
a)
Sahip oldukları atık kabul tesislerinde toplanan atıkları 2872 sayılı Kanun ve
ilgili mevzuat hükümlerine göre bertaraf etmek veya ettirmekle,
b)
Limanlarına gelen veya yanaşmak üzere açıkta bekleyen gemilerden kaynaklanan ve
bu Yönetmelikte tanımlanan atıkları gemilerin talebi üzerine gemilerin
gecikmesine yol açmaksızın almakla,
c)
Sözleşme yaptıkları atık alma gemilerinin taşıdıkları atıkları atık kabul tesisine
almakla,
ç)
Ek-4 veya Ek-5’de yer alan atık transfer formlarını doldurmak ve Bakanlıkça
belirlenecek yöntem ve sürelerde İl Müdürlüğüne göndermekle,
d)
Atık kabul tesisinde ve atık yönetim planında yapılacak değişiklikler için
Bakanlıktan onay almakla,
e)
Lisans belgesinde belirtilen atık türleri dışında atık alma talepleri için
Bakanlıktan izin almakla,
f)
Sözleşme yapılan atık alma gemilerinin lisansları kapsamında belirtilen çalışma
alanları dışında bir geminin atık verme talebi olması durumunda Valilikten izin
almakla,
g)
Uğraksız gemilerin atık verme talepleri doğrultusunda sözleşme yaptığı lisanslı
atık alma gemisini atık alım işi ile görevlendirmekle,
ğ)
Atık yönetim planını her üç yılda bir Bakanlığa sunmakla
yükümlüdürler.
Muafiyetler ve
Alternatif
Uygulamalar
Madde 7 — (Değişik:RG-18/3/2010-27525)
(1)
Limanlar
faaliyetleri nedeni ile bu Yönetmelik hükümlerinin uygulanmasının imkânsız veya
gereksiz olduğunu düşünen liman yöneticileri, Bakanlığa yazılı olarak
başvurarak muafiyet isteğinde bulunabilir. Bu başvuruda; bu Yönetmelik
hükümlerinin kendi limanlarına uygulanmasının imkânsızlığını veya gereksiz
olduğunu, MARPOL 73/78 hükümlerine uymak için önereceği alternatif uygulamaları
ve Bakanlık tarafından istenen diğer bilgileri verir.
Bakanlık,
limanların fiziki özellikleri, trafiği, limana gelen gemilerin atık tür ve
miktarlarını dikkate alarak; gerekli inceleme ve değerlendirmeleri yaptıktan sonra
liman yöneticilerinin talebini uygun görmesi durumunda, uygulamayı açıklayan
muafiyet belgesini liman yöneticisine verir.
Büyükşehir
Belediyesi gemi atık alım hizmeti veriyor ise; yetki alanında bulunan liman
işleticileri Büyükşehir Belediyesi ile gemi atık alım sözleşmesi yaptıktan
sonra muafiyet belgesi almak için Bakanlığa başvurur.
Muafiyet
verilen limanlarda muafiyet şartlarında değişiklik olması hâlinde Bakanlığa
durumunu bildiren bir rapor sunulur.
Muafiyet
verilecek askeri limanlar Bakanlık ile Millî Savunma Bakanlığınca müştereken
belirlenir.
Atık Alma Gemi
İşleticilerinin Yükümlülükleri
Madde 8 — (Değişik:RG-18/3/2010-27525)
(1)
Atık
alma gemisi işleterek, gemilere atık alma hizmeti vermek isteyen gerçek veya
tüzel kişiler Valilikten Lisans Belgesi almak zorundadırlar.
Atık
alma gemisi işleticileri;
a)
Lisans belgesi kapsamında alınması gereken atıkların tümünü, sözleşme yaptığı
limanın talebi üzerine, atık verecek geminin gecikmesine yol açmaksızın
almakla,
b)
Gemilerden aldıkları atıklar ile kendi gemilerinde oluşan atıkları, sözleşme
yaptıkları limanlardaki atık kabul tesislerine gecikmeksizin vermekle,
c)
Lisans kapsamında belirtilen çalışma alanı içinde görev yapmakla,
ç)
Atık alım işlemi esnasında herhangi bir kaza, sızıntı veya taşma olması
durumunda, kirliliğin yayılmaması ve durdurulması için atık alma gemi personeli
tarafından ilk müdahalede bulunulmasını sağlamak ve sorumlu liman başkanlığını
derhal bilgilendirmekle
yükümlüdürler.
Bu
Yönetmelikte tanımı yapılan atıklar dışındaki herhangi bir atığın Bakanlığın
izni dışında atık alma gemilerince alınması yasaktır.
Karasularımız
dâhilinde sefer yapan gemi işleticilerinin yükümlülüğü
Madde 9 — (Başlığı ile
birlikte değişik:RG-18/3/2010-27525) (1)
Karasularımız
dâhilinde sefer yapan şehir hatları, deniz otobüsleri, yolcu motorları
donatanları veya işletmecileri, söz konusu gemilerden kaynaklanan ve bu
Yönetmelikte tanımlanan atıkların alınması için atık kabul tesisleri ile
anlaşma yapmak zorundadırlar.
Gemilerin
Yükümlülükleri
Madde 10 — (Değişik:RG-18/3/2010-27525)
(1)
Türkiye'nin
deniz yetki alanlarında bulunan uğraksız gemiler haricindeki gemiler; normal
faaliyetlerinden kaynaklanan ve bu Yönetmelik kapsamında tanımı yapılan
atıkları, bu Yönetmelik hükümlerine göre kurularak işletilen atık kabul
tesislerine veya atık alma gemilerine geciktirmeksizin vermekle yükümlüdürler.
Bir
limana varmak için yola çıkan gemilerin donatan, işletici, kaptan ya da
acenteleri; gemilerin ürettiği atıkların atık türü ve miktarını, bu atıkları verip
vermeyeceğini veya bir sonraki limanda atıklarını boşaltacağını, ilgili atık
alım yükümlüsüne ve liman başkanlığına Bakanlık ve Müsteşarlık tarafından
belirlenecek haberleşme yöntem ve sistemi ile bildirir.
Türk
Silahlı Kuvvetleri ve Sahil Güvenlik Komutanlığı gemileri veya bir devletin
sahibi olduğu veya bir devlet tarafından işletilen ve ticari olmayan
faaliyetlerde kullanılan gemiler limanlara giderken bildirim yapmak zorunda
değildir.
Liman
Başkanlıklarının Yükümlülükleri
Madde 11 — (Değişik:RG-18/3/2010-27525)
(1)
Liman
başkanlıkları;
a)
Gemilerin limanlara gelmeden önce yapmaları gereken atık bildirimlerini kontrol
etmekle,
b)
Gemilere ulusal ve uluslararası mevzuat çerçevesinde yapılan denetimler ile
liman devleti ve bayrak devleti denetimlerinde; gemilerin bir sonraki limana
varana kadar oluşacak atıkları için atık tanklarında yeterli depolama hacminin
olmadığının belirlenmesi halinde atıkları alınıncaya kadar kalkışına izin
vermemekle,
c)
Gemilere ulusal ve uluslararası mevzuat çerçevesinde yapılan denetimler ile
liman devleti ve bayrak devleti denetimlerinde; yeterli atık depolama hacmine
sahip olup da atık vermeyen gemileri, gideceği bir sonraki limanın bağlı olduğu
liman başkanlığına ve/veya denetleme yetkisi olan kurumlara bildirmekle
yükümlüdür.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Atık Kabul Tesisleri
ve Atık Alma Gemileri İçin Lisans Belgesi İşlemleri
Atık
kabul tesisleri için çevre lisansı işlemleri
Madde 12 — (Değişik:RG-18/3/2010-27525)
(1)
Atık
kabul tesisi için Geçici Faaliyet Belgesi ve Çevre Lisansı alması gereken
sorumlular, Ek-1 veya Ek-2’de yer alan formata göre rapor hazırlayarak
Bakanlığa sunar. Bakanlık, atık kabul tesisi proje raporunu (Ek
ibare:RG-17/10/2017-30213) 30 işgünü içerisinde inceler
veya gerekli görmesi durumunda uzman kurum veya kuruluşlardan bir komisyon
kurarak incelettirebilir. Raporda eksiklik tespit edilmesi ve/veya ilave olarak
rapora girilmesi gereken bilgi ve belgelerin bulunması durumunda, raporun
düzeltilmesi için en fazla toplam 30 işgünü süre verilerek tespit edilen
hususların rapora girilmesi sorumlularından istenir. Revize edilen raporun
verilen süre içerisinde Bakanlığa göndermekle yükümlüdür.
Revize
raporun verilen süre içerisinde Bakanlığa sunulmaması veya revize raporun
incelenmesinde daha önce belirtilen eksikliklerin giderilmediğinin tespit
edilmesi durumunda, söz konusu durum kurulması zorunlu olan atık kabul tesisini
kurmamak olarak
değerlendirilir.
Raporun
Bakanlıkça uygun bulunması durumunda atık kabul tesisi 45 işgünü içerisinde söz
konusu rapora uygun olarak yapılır. Atık kabul tesisi, Bakanlık yetkililerince
mahallinde incelenerek rapora uygun kurulup kurulmadığı tespit edilir. Uygun
bulunan tesise atık kabul tesisi onay belgesi verilir.
Eksiklik
tespit edilmesi durumunda eksiklikler düzeltilmesi için en fazla toplam 45
işgünü süre verilerek tespit edilen hususların giderilmesi istenir.
Atık
kabul tesisi onay belgesi alan tesisler için Çevre Kanununca Alınması Gereken
İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmeliğe göre Bakanlığa başvuru yapılır.
Geçici
faaliyet izni almış tesisler, EK-6 faaliyet raporu ile birlikte Çevre Lisansı
almak üzere Bakanlığa başvurmak zorundadır.
Atık
alma gemileri için lisans işlemleri
Madde 13 — (Başlığı ile
birlikte değişik:RG-18/3/2010-27525) (1)
Atık
alma gemisi için lisans belgesi almak isteyen gerçek ve tüzel kişiler,
gemilerden atık alım yükümlüğü bulunanlar ile sözleşme yaptıktan sonra EK-3'de
yer alan hususları içeren rapor hazırlayarak Valiliğe göndermek zorundadır.
Valilik,
söz konusu raporu inceler veya gerekli görmesi durumunda uzman
kurum/kuruluşlardan bir komisyon kurarak incelettirebilir. Raporda eksiklik
tespit edilmesi ve/veya ilave olarak rapora girmesi gereken bilgi ve belgelerin
bulunması durumunda, bunların rapora girilmesi başvuru sahibinden istenir.
Revize edilmiş rapor Valiliğe sunulur. Söz konusu raporun Valilikçe uygun
bulunması durumunda geminin, atık alma hizmetleri için donatılmasına izin
verilir.
Valilik
gerek görmesi durumunda raporda yer alan bilgiler kapsamında benzer atık alma
gemilerini yerinde inceleyebilir veya incelettirebilir.
Donatılmasına
izin verilen atık alma gemisinin yerinde incelenmesi sonucunda uygun bulunduğu
takdirde, Valilik tarafından üç yıl süre için lisans belgesi verilir.
Lisans
belgesinde;
a)
Lisans belgesinin hangi tür atıklar için verildiği,
b)
Başlangıç ve bitiş tarihleri,
c)
Atık alma gemisinin faaliyet göstereceği liman işletme sahası veya sahaları
belirtilir.
Valilik
tarafından lisans verilen atık alma gemisinin çalışma alanı, anlaşma yaptığı
limanlar, alacağı atık türleri, atık tanklarının kapasiteleri ve lisans süresi
ve lisans belgesindeki değişiklikleri ile diğer gerekli bilgileri Bakanlığa ve
ilgili liman başkanlığına bildirilir.
Lisanslı
atık alma gemisinde yapılacak değişiklikler için Valilikten onay alınmak
zorundadır. Lisans hiç bir şekilde üçüncü kişilere devredilemez. Atık alma
gemisi işleticisinin değişmesi halinde Valiliğe bilgi verilmesi ve lisansın
yenilenmesi zorunludur.
Atık
Alma Gemisi Lisans belgesi sahibi, lisans belgesinin sona erme tarihinden üç ay
önce Valiliğe dilekçe ile başvurarak lisans belgesinin vize edilmesini ister.
Bu başvuruda varsa değişiklik planları da bildirilir. Lisansı vize edecek olan
kurum, gerekli kontrolleri yaptıktan sonra lisans belgesini vize eder veya vize
başvurusunu reddeder. Vize başvuruları reddedilen atık alma gemileri,
gerekçeleri belirtilen olumsuzlukları belgeyi vize eden kurum tarafından
verilen süre içerisinde düzelterek tekrar vize talebinde bulunabilir. Bu süre altı
ayı geçemez. Vizesi zamanında yapılmayan lisans belgesi geçersiz sayılır.
Lisans Belgesinin
Verilmesi
Madde 14 — (Mülga:RG-18/3/2010-27525)
(1)
Lisans Belgesinin
Vize Edilmesi
Madde 15 — (Mülga:RG-18/3/2010-27525)
(1)
Lisans
belgesinin iptali işlemleri
Madde 16 — (Başlığı ile
birlikte değişik:RG-18/3/2010-27525) (1)
6
ncı maddede belirtilen yükümlülükleri yerine getirmeyen atık kabul tesisleri
için çevre lisans belgesinin iptali işlemleri; Çevre Kanununca Alınması Gereken
İzin ve Lisanslar Hakkında Yönetmelik hükümleri çerçevesinde yapılır.
8
inci maddede ifade edilen yükümlülüklerini yerine getirmeyen atık alma gemi
işleticilerine aksaklığın önemine göre bir yılı aşmamak üzere süre verilir. Bu
süre zarfında, yükümlülüklerini yerine getirmeyen atık alma gemilerinin lisansı
iptal edilir.
Lisans Belgesinin
İptalinden Sonra Yapılacak
İşlemler
Madde 17 — (Mülga:RG-18/3/2010-27525)
(1)
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Atıkların Taşınması
ve Bertaraf İşlemleri
Atıkların Taşınması
Madde 18 — (Değişik:RG-18/3/2010-27525)
Gemilerden
atıkların alınmasında atık veren gemiye göre Ek-4 veya Ek-5’de yer alan atık
transfer formu kullanılması esastır.
a)
Atıklar, gemi tarafından atık alma gemisine veriliyor ise:
1)
Atıkların transfer formu orijinal olarak atık veren gemi sorumlusu ve atık alma
gemisi sorumlusu tarafından dört nüsha olarak doldurulur ve imzalanır.
2)
Bu Formların birinci nüshası atık veren gemi sorumlusunda, ikinci, üçüncü ve
dördüncü nüshaları ise atık alma gemisi sorumlusunda kalır.
3)
Atık alma gemisi atıklarını atık kabul tesisine tesliminde söz konusu nüshalar
atık kabul tesisi sorumlusu tarafından imzalanır. İmzalanan nüshaların bir
nüshası atık alma gemisi sorumlusunda diğer iki nüshası atık kabul tesisi
sorumlusunda kalır. Atık alma gemisi sorumluları, kendilerinde kalan nüshayı üç
yıl süre ile yetkili kurumlarca istenildiğinde ibraz etmek üzere saklamak
zorundadır.
4)
Atık kabul tesisi sorumlusu bir nüshasını İl Müdürlüğüne gönderir, bir
nüshasını da kendisi alır. Kendisinde kalan nüsha üç yıl süre ile yetkili
kurumlarca istenildiğinde ibraz etmek üzere saklamak zorundadır.
b)
Atıklar, gemiden atık kabul tesisine veriliyor ise:
1)
Atıkların transfer formu orijinal olarak atık veren gemi sorumlusu ve atık
kabul tesisi sorumlusu tarafından üç nüsha olarak doldurulur ve imzalanır.
2)
Bu Formun birinci nüshası atık veren gemi sorumlusunda, ikinci ve üçüncü
nüshaları ise atık kabul tesisi sorumlusunda
kalır.
3)
Atık kabul tesisi sorumlusu bir nüshasını İl Müdürlüğüne gönderir, bir
nüshasını da kendisi alır. Kendisinde kalan nüsha üç yıl süre ile yetkili
kurumlarca istenildiğinde ibraz etmek üzere saklamak zorundadır.
c)
Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği kapsamına giren atıklar; atık kabul
tesislerinden Ulusal Atık Taşıma Formu kullanılarak taşınmak zorundadır.
ç)
Atıkların yukarıda belirtilen taşıma yöntemlerinin dışında farklı bir yöntemle
taşınmasının ön görüldüğü durumlarda Bakanlıktan izin alınması zorunludur.
Atıkların
bertaraf işlemleri
Madde 19 — (Başalığı ile birlikte
değişik:RG-18/3/2010-27525) (1)
Gemilerin
ürettiği atıkların ve yük artıklarının işlenme, geri kazanım veya bertarafı
işlemleri; 14/3/2005 tarihli ve 25755 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği, 30/7/2008 tarihli ve 26952 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Atık Yağların Kontrolü Yönetmeliği, 31/12/2004
tarihli ve 25687 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Su Kirliliği Kontrolü
Yönetmeliği, 14/3/1991 tarihli ve 20814 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Katı
Atıkların Kontrolü Yönetmeliği, 5/7/2008 tarihli ve 26927 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Atık Yönetimi Genel Esaslarına İlişkin Yönetmelik ve
ilgili diğer mevzuata göre yapılmak zorundadır.
Büyükşehir
Belediyelerinin atık alım hizmeti verdikleri atık kabul tesisleri hariç olmak
üzere, atık kabul tesislerinde toplanan MARPOL Ek-IV ve Ek-V kapsamı dışında
kalan atıklar, Valilik temsilcisi başkanlığında; atık alım yükümlüsü, Maliye
Bakanlığı taşra teşkilatı ve Emniyet/Jandarma teşkilatı temsilcileri, atık
kabul tesisinin gümrüklü sahalarda bulunması durumunda; Gümrük ve Muhafaza
Başmüdürlüğü temsilcilerinden oluşan komisyonun onayı ile atık kabul
tesislerinden çıkarılmak zorundadır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Atık Kabul Tesisleri
Yeterlik Kriterleri
Petrol ve Petrol
Türevli Katı ve Sıvı Atıkları Kabul Edecek Atık Kabul Tesisleri Yeterlik
Kriterleri
Madde 20 — (Mülga:RG-18/3/2010-27525)
(1)
Zehirli
Sıvı Madde Atıklarını Kabul Edecek Atık Kabul Tesisleri Yeterlik Kriterleri
Madde
21 —
(Mülga:RG-18/3/2010-27525) (1)
Pis Su Kabul Edecek
Atık Kabul Tesislerinin Yeterlik Kriterleri
Madde 22 — (Mülga:RG-18/3/2010-27525)
(1)
Çöp Kabul Edecek Atık
Kabul Tesislerinin Yeterlik Kriterleri
Madde 23 — (Mülga:RG-18/3/2010-27525)
(1)
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Lisans Alma Zorunluluğu
Olmayan Limanlar ve Yükümlülükleri
Madde 24 — (Değişik:RG-18/3/2010-27525)
(1)
Karasularımızda
tarifeli sefer yapan gemilerin yolcu almak için yanaştığı limanların, balıkçı
barınaklarının ve yat yanaşma kapasitesi elli yat altında olan yat limanlarının
yöneticileri lisans almak zorunda değildir. Ancak bu limanlar hizmet verdikleri
gemilerden atıklarını alabilecek kapasitede atık kabul tesislerine sahip olmak
zorundadırlar. Bu kapasite ve kriterler İl Müdürlüğü tarafından belirlenir.
Tesislerin
kurulması ve işletilmesinde ilgili çevre ve sağlık mevzuatı hükümleri saklıdır.
İl Müdürlüğü söz konusu tesisleri denetlemekle görevlidirler. Bu madde
kapsamına giren liman yöneticileri, tesislerinde üretilen ve depolanan atıkları
19 uncu madde kapsamında bertaraf etmek veya ettirmekle yükümlüdürler. Bu madde
gereklerine uymayan limanların faaliyetlerine izin verilmez.
Lisans
alma zorunluluğu bulunmayan tesislerin hizmet sundukları gemilerin atıklarını
alırken Ek-5’teki Atık Transfer Formunu kullanması zorunludur.
Atık Kabul Tesisleri
ve Atık Alma Gemilerinin Rapor Edilmesi
Madde 25 — Bu Yönetmelik
hükümlerine uymayan, gerektiği gibi çalışmayan veya yetersiz olan atık kabul
tesisleri ve atık alma gemileri, her hangi bir kişi veya kuruluş tarafından;
sözlü, yazılı, telefon veya şahsen Bakanlığa ve/veya Müsteşarlığa ve/veya
ilgili valiliğe rapor edilebilir. Bu ihbarlar gizli tutulur.
Atık Alım
Hizmetlerinin Ücretlendirilmesi
Madde 26 — (Değişik:RG-18/3/2010-27525)
(1)
Atık
kabul tesislerinin ve atık alma gemilerinin verecekleri hizmetler gemilerden
alınacak bir ücret karşılığında yapılmak zorundadır.
Gemilerden
alınacak ücret tarifesi; atıkların azami düzeyde toplanmasını sağlamak üzere,
adil, şeffaf şekilde olmasına dikkat edilerek Bakanlık tarafından belirlenir.
Belirlenen ücret tarifesi Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girer.
Atık
alım ücreti, atık alım hizmetini veren atık alım yükümlüsü tarafından tahsil
edilir.
Atık Kabul
Tesislerinin ve Atık Alma Gemilerinin Denetlenmesi
Madde 27 — (Değişik:RG-18/3/2010-27525)
(1)
Atık
alma gemilerini ve atık kabul tesislerini bu Yönetmelik gereklerinin yerine
getirilmesi açısından denetleme yetkisi ve yükümlülüğü Bakanlık ve Valiliğe
aittir. Atık alma gemilerinde liman başkanlıklarınca yapılan Müsteşarlığın
yetkisi dahilindeki denetimlerde tespit edilen tüm aksaklıklar Bakanlığa ve
Valiliğe yazı ile bildirilir.
Askeri
gemi ve tesislerin çevre denetimi ile ilgili iş ve işlemleri, 24/7/2009 tarihli
ve 27298 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türk Silahlı Kuvvetleri Çevre
Denetimi Yönetmeliğine göre yürütülür.
İdari
yaptırımlar (Değişik başlık:RG-18/3/2010-27525) (1)
Madde 28 — Bu Yönetmelik
hükümlerine aykırı hareket edilmesi durumunda 2872 sayılı Kanunun ilgili idari
ve cezai hükümleri uygulanır.
Atık
kabul tesisleri genel yeterlik kriterleri
EK
MADDE 1 – (Ek:RG-18/3/2010-27525)
(1)
Atık
kabul tesisleri için yeterlik kriterleri şunlardır:
a)
Tesis, limanda kullanıma uygun, erişilir ve limanı kullanan tüm gemilerin
ihtiyaçlarına yeter kapasitede olmak zorundadır.
b)
Tesis, gemi tarafından bildirim yapıldıktan sonra yirmi dört saat içinde
geminin atıklarını alabilecek kapasitede olmak zorundadır.
c)
Tesis, limanı kullanan gemiler için zaman kaybı oluşturmayacak ve limanın normal
işlerini aksatmayacak şekilde çalıştırılmak zorundadır.
ç)
Tesis, MARPOL 73/78’in EK-I'inde ölçüleri belirtilen standart boşaltma bağlantı
flencine sahip olmak zorundadır. Yat limanlarında bu özellikler aranmaz ancak,
yat limanlarının MARPOL 73/78’in EK-I'inde yer alan atıkların alımı için uyumlu
bir sisteme sahip olması zorunludur.
d)
Pissu alım tesisi, MARPOL 73/78’in EK-IV'inde özellikleri belirtilen standart
boşaltma bağlantı flencine sahip olmak zorundadır. Bu bağlantı flenci,
gemilerin pissu boşaltım devrelerine bağlanabilir özellikte olmak zorundadır.
Yat limanlarında bu özellikler aranmaz ancak gemilerden pissu alımı için uyumlu
bir sisteme sahip olmak zorundadır.
e)
Tesis, Bakanlıkça uygun görülecek kapasite ve kriterde olmak
zorundadır.
f)
Tersaneler, (b) ve (c) bentlerine uymak zorunda değildir. Atık alım süresi
sınırlı değildir. Atık kabul tesislerinin kapasiteleri gemi tersaneden çıkmadan
önce atık alım işlemlerini tamamlayacak yeterlilikte olmak zorundadır.
g) (Ek:RG-17/10/2017-30213)
Tesise uygun kapasite ve kriterlere ilişkin usul ve esaslar Bakanlık tarafından
belirlenir.
Gemilerin
ürettiği atıklar için atık kabul tesisleri yeterlik kriterleri
EK
MADDE 2 – (Ek:RG-18/3/2010-27525) (1)
MARPOL
73/78’in EK-I’i kapsamındaki atıkları kabul edecek atık kabul tesisleri için
yeterlik kriterleri şunlardır:
a)
Tesis, kirli balast transferinde, işlem başladıktan sonra on saat içinde atık
alımını tamamlayacak kapasitede olmak zorundadır.
b)
Tesis, sintine suları, slaç alımında işlem başladıktan sonra dört saat içinde
atık alımını tamamlayacak kapasitede olmak zorundadır.
MARPOL
73/78’in EK-IV’ü kapsamında pissu kabul edecek atık kabul tesisleri, pissu
alımına başladıktan sonra dört saat içinde pissu alımını tamamlayacak
kapasitede olmak zorundadır.
MARPOL
73/78’in EK-V’i kapsamındaki atıkları kabul edecek atık kabul tesisleri için
yeterlik kriterleri şunlardır:
a)
Tesis, çöp alımına başladıktan sonra bir saat içinde çöp alımını tamamlayacak
kapasite ve kriterde olmak zorundadır.
b)
Tesis, liman çevresini bilmeyen denizcilerin ve yabancıların kolaylıkla bulup
kullanabileceği şekilde çalıştırılmak zorundadır.
c)
Tesis, çöplerin geri dönüşümünü kolaylaştırmak amacıyla ayrı kategorilerdeki
çöpleri ayrı ayrı almaya ve teslim etmeye teşvik edici nitelikte olmak
zorundadır.
Yük
artıkları için atık kabul tesisleri yeterlik kriterleri
EK
MADDE 3 – (Ek:RG-18/3/2010-27525) (1)
MARPOL
73/78’in EK-I’i kapsamındaki atıkları kabul edecek atık kabul tesisleri için
yeterlik kriterleri şunlardır:
a)
Tesis, slop alımında işlem başladıktan sonra on saat içinde atık alımını
tamamlayacak kapasitede olmak zorundadır.
b)
Tesis diğer yük artıklarının alımına başladıktan sonra dört saat içinde atık
alımını tamamlayacak kapasitede olmak zorundadır.
MARPOL
73/78’in EK-II’si kapsamındaki atıkları kabul edecek atık kabul tesislerinde bu
atıklarının alınacağı tanklar, işlem başladıktan sonra on saat içinde atık
alımını tamamlayacak kapasitede olmak zorundadır.
Geçici Madde
1 — Mevcut limanların yöneticileri, bu Yönetmeliğin yürürlüğe girişinden
itibaren en fazla oniki ay içinde Yönetmeliğin gereklerini yerine getirirler.
Atık kabul tesislerine sahip liman yöneticileri bu Yönetmeliğin yayımı
tarihinden itibaren altı ay içinde lisans almak zorundadırlar.
Geçici Madde 2 — Müsteşarlık
tarafından çıkarılan Gemilerden ve Diğer Deniz Araçlarından Kaynaklanan
Atıkların Toplanmasına İlişkin Uygulama Esasları çerçevesinde, Müsteşarlıktan
Geçici Atık Toplama İzin Belgesi alan atık alma gemileri için bu Yönetmeliğin
yayımı tarihinden itibaren üç ay içinde lisans alınması gereklidir. Bu süre
içinde lisans almayan gemiler bu Yönetmelik kapsamında faaliyet gösteremezler.
Geçici
Madde 3 – (Ek:RG-18/3/2010-27525) (1)
Bu
Yönetmeliğin lisanslamaya ilişkin hükümleri Türk Silahlı Kuvvetlerinin
hizmetinde bulunan limanlar hakkında 1/1/2012 tarihinden sonra uygulanır
Yürürlükten
Kaldırılan Mevzuat
Madde 29 — 11/3/2004 tarihli ve
25399 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Gemilerden Atık Alım Hizmeti Yönetmeliği
yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
Madde 30 — Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 31 — Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre ve Orman Bakanı ile
Denizcilik Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan yürütür.
______________
(1) 18/3/2010 tarihli ve 27525 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanan Yönetmelik değişikliği 1/4/2010
tarihinde yürürlüğe girer.
(Değişik:RG-18/3/2010-27525) (1)
EK–1
ATIK KABUL
TESİSİ PROJE RAPORU VE ATIK YÖNETİM PLANI FORMATI
A) GENEL BİLGİLER
1) Limanın ve liman yöneticisinin adı, adresi, telefon ve faks numaraları
2) Raporu hazırlayanların tanıtımı
B) LİMAN VE ATIK KABUL TESİSİ İLE İLGİLİ BİLGİLER
1) Liman ve Atık Kabul Tesisinin yeri, mevkii
2) Limanın hizmet amaçları
3) Hizmet sunduğu gemilerin tipleri, büyüklükleri ve diğer özellikleri
4) Hizmet sunduğu gemilerin sayıları (günlük, aylık ve yıllık
ortalamaları)
5) Hizmet sunduğu gemilerden kaynaklanan atıkların cins ve miktarları
6) Kurulacak atık kabul tesisinin nitelikleri ve kapasitesi
7) Limanın A4 boyutunda krokisi ve atık kabul tesisinin kroki üzerinde
işaretlenmesi
8) Alt yapı ve belediye hizmetlerinden yararlanma durumu
C) ATIK YÖNETİM PLANI PLANIN UYGULANMASI İLE İLGİLİ BİLGİLER -
1) Atık Yönetim Planının kapsam ve amacı
2) Gemilerden atıkların nasıl ve hangi yöntemler ile alınacağı ve depolanacağının
detaylı olarak tanımlanması
3) Atık Kabul Tesislerinde depolanan her bir atık için bertaraf şeklinin
açıklanması
4) Her bir atık için atık yönetim akış diyagramının hazırlanması
5) Valilik, acenteler, diğer ilgililer ve liman kullanıcıları için hazırlanacak
belgeler, broşürler
6) Planın uygulanmasında görev alacak kişilerin ve sorumluluklarının
tanımlanması,
D) (Değişik:RG-17/10/2017-30213) EKLER
1) ISPS belgesi
2) Limanın yerini
gösteren harita
3) Atık kabul
tesisinin yerini gösteren kroki
4) Resim
5) Diğer belgeler
(Değişik:RG-18/3/2010-27525) (1)
EK–2
BÜYÜKŞEHİR
BELEDİYELERİ GEMİLERDEN KAYNAKLANAN
ATIKLARIN
YÖNETİM PLANI FORMATI
A-GİRİŞ
1- Büyükşehir Belediyesi ve konuyla ilgili yöneticilerin iletişim bilgileri
2- Taşeron firmalarının iletişim bilgileri
3- Gemilerden kaynaklanan atıkların yönetiminin özetlenmesi
B-ENVANTER BİLGİLERİ
1- Hizmet alanının tanımlanması
2-Gemilerden kaynaklanan atıkların yönetiminde taşeron kullanılacaksa hangi
konularda hizmet verecekleri
3- Limanların envanteri
4- Gemi sayısı
C-ALTYAPI
1- Mevcut imkanlar
2- Yapılacak yatırımlar
D-ATIK YÖNETİMİ
1- Gemilerden atıkların alınması
2- Depolanması
3- Ön işlemler
4- Bertaraf
a- Büyükşehir Belediyesinin bertaraf imkanları
b- Lisans belgeli tesislerde bertaraf
5- Büyükşehir Belediyesinin gemi atıklarının yönetiminde kullanacağı ve
gemiler, limanlar, resmi kuruluş ve diğer ilgili kuruluşların
bilgilendirilmesinde kullanacağı broşür, belge ve web sitesi tanıtımı
6- Bakanlık tarafından istenecek, diğer bilgi ve belgeler.
E- EKLER
(Anlaşmalar, İzinler, Belgeler, Kroki, Resim, hizmetten faydalanacaklar için
bilgiler gibi)
(Değişik:RG-18/3/2010-27525)
(1)
EK–3
ATIK ALMA
GEMİLERİNE İLİŞKİN İDARİ VE TEKNİK DÜZENLEME
Gemilerden atık alımında kullanılan atık alma gemilerinin ulusal mevzuat ve
uluslararası sözleşmelere uygun teçhizat, ekipman ve personelle donatılması
zorunludur. Söz konusu gemilerin cinsi, niteliği ve standartları aşağıda
belirlenmiştir. Bu şartları yerine getirmeyen gemilerin faaliyetlerine izin
verilmez.
1) Atık alma gemileri hizmet gemisi sayılır ve diğer gemilerden ayrılmasını
sağlayacak şekilde Bakanlığın belirleyeceği farklı renkte olur.
2) Gemi içindeki donanımı gösteren bir vaziyet planı ve almış oldukları
izinler, belgeler, protokoller ve diğer bilgi ve belgeler bulunur.
3) Bu gemilerin Denize Elverişlilik Belgesini almış olması gerekir.
4) Alınabilecek atık türleri ve maksimum atık miktarları belirtilir.
5) Atık alma gemilerinde, her tür atık için ayrı depolama tankları, pompaları
ve devreleri bulunur.
6) Hizmet verilecek atık türlerine göre her bir atık türü için depolama tank
kapasiteleri belirtilir.
7) Atık alma gemilerinin bütün tanklarının kapasite planları ve iskandil
cetvellerinin (Sounding table) olması gerekir.
8) Atık alma gemilerinin boru devrelerinin planları Müsteşarlık tarafından
onaylanır.
9) Atık alma işleminde kullanılacak tüm hortumlar yeteri kadar, iyi kondisyonda
ve sertifikalı olur.
10) Atık alma gemilerinin tankları slaç veya slop için ısıtma kangalları ile
donatılır. Bu ısıtma işlemi için uygun kapasitede buhar jeneratörü veya kızgın
yağ sistemi bulunur.
11) Atık alma gemileri diğer gemilerin tabi olduğu hukuki ve teknik kurallara
uymak zorundadır.
12) Atık alma gemilerinin acil müdahale planına ve bununla ilgili teçhizat ve
ekipmana sahip olması gerekir.
13) Atık alma gemilerinde görev yapacak personelin iş kıyafetleri tek tip
olacak ve Valilik tarafından verilecek kimlik kartları görünür şekilde sürekli
olarak kıyafetleri üzerinde bulunur. Bu personele genel deniz kirliliği,
kirlilikle mücadele ve gemide bulunan acil müdahale ekipmanların kullanımına
ilişkin şirket tarafından gerekli eğitim verilir.
14) Hizmet vereceği bölge tanımlanır.
15) Sunulacak hizmetin kesintisiz devam edebilmesi için alınacak önlemler
belirtilir.
16) Atıkların gemilerden nasıl ve hangi yöntemle alınıp depolanacağı, bağlantı
kurulacak sorumlu kişi veya kişiler açıklanır.
17) Atıkların atık kabul tesislerine nasıl ve hangi yöntemlerle verileceği,
atıklarını vereceği limanların isimleri ve yapmış oldukları anlaşmalar ve
protokollerin belgeleri bulunur.
18) Alınacak atıkların türlerine göre atık kayıtlarının Bakanlıkça
belirlenecek usul ve esaslara göre yapılacağı açıklanır.
19) Kullanılan teknoloji ve malzemelerden kaynaklanabilecek kaza riski
açıklanır.
20) İnsan ve çevre üzerine olabilecek olumsuz etkilerini sınırlandırmak için
gerekli tedbirler açıklanır.
21) Gemide kullanılacak makine ve ekipmanlar, tüm özellikleri belirtilerek
açıklanır.
22) Görevlendirilecek personelin özellikleri açıklanır. (Kişi sayısı,
yeterliliği, deneyim durumu gibi)
23) Acil müdahale planı bulundurulur.
24) Kapasite artırmaya müsait olup olmadığı belirtilir.
25) Ücretlendirme sistemini tanımlanır.
26) Valilik tarafından istenecek diğer bilgiler bulunur.
Sayfa
(Değişik:RG-18/3/2010-27525)
(1)
EK – 4
GEMİLER İÇİN ATIK TRANSFER FORMU
Sayfa
(Ek:RG-18/3/2010-27525)
(1)
EK–5
GEMİLER İÇİN ATIK
TRANSFER FORMU
İl
Kodu
|
Form
Numarası
|
00
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
1-ATIK VEREN GEMİ
|
Gemi Adı:
|
Bayrağı:
|
Sahibinin veya
Firmanın Adı:
|
Bağlı olduğu Liman
|
Sahibinin veya
Firmanın Adresi:
|
Bağlı olduğu Liman
Başkanlığı
|
Telefon No:
|
Atık bildirim
tarihi ve saati:
|
Faks No:
|
|
Verilen atık tür ve
miktarları (lt / m3) “1”
|
Gemi Sorumlusunun
Adı Soyadı
:
Unvanı
:
GSM
:
İmzası
:
|
Sintine suyu
|
Atık yağ
|
Pissu
|
Çöp
|
|
|
|
|
2-ATIK ALMA GEMİSİ
|
Lisans No:
|
Atık
Transferi Tarihi ve saati:
|
Sahibinin veya
Firmanın Adı:
|
Atık Alma Gemisi
Sorumlusunun
Adı Soyadı
:
Unvanı
:
GSM
:
İmzası
:
|
Telefon No:
|
Faks No:
|
Bağlı Olduğu
Liman Başkanlığı:
|
Atığın alındığı koordinat ve mevkii:
|
3-ATIK KABUL TESİSİ
|
Bulunduğu Limanın
Adı:
|
Atık Transferi
Tarihi ve saati:
|
Bulunduğu Limanın
Adresi:
|
Atığın
Alındığı Ünite:
|
Lisans No:
|
Atık Alma
Tesisi Sorumlusunun
Adı Soyadı :
Unvanı
:
GSM
:
İmzası
:
|
Telefon No:
|
Faks No:
|
1-Atık
miktarları= “lt” veya “m3” olarak belirtilmelidir
|
|
|
|
|
|
|
(Ek:RG-18/3/2010-27525)
(1)
EK–6
ATIK KABUL
TESİSİ FAALİYET RAPORU
Atık kabul tesisi faaliyet raporunda aşağıda belirtilen hususlar yer alır ve
geçici faaliyet izni süresini kapsar.
1- Limanı kullanan gemi sayısı (gemi tipleri de belirtilerek.)
2- Liman atık kabul tesisine yapılan atık bildirimleri.
3- Atık kabul tesisine alınan atık tür ve miktarları. (Atık transfer formları
ile birlikte)
4- Atık kabul tesisinde yapılan işlemler. (Seperasyon, arıtma gibi atık türü ve
miktar belirtilerek)
5- Kütle balans raporları. (Atık kabul tesisinde seperasyon vb. işlemler
yapılıyor ise)
6- Atık kabul tesisinde toplanan atıkların bertaraf işlemleri. (Bertaraf
tesisleri, nakliye işlemleri vb. belirtilerek)
7- Bertarafa gönderilen atık tür ve miktarları, gönderilme şekli, ulusal atık
taşıma formları)
8- Bakanlığın isteyeceği diğer bilgi ve belgeler.