DOĞRUDAN
YABANCI YATIRIMLAR KANUNU UYGULAMA YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve Kapsam
Madde 1 — Bu Yönetmeliğin amacı
5/6/2003 tarihli ve 4875 sayılı Doğrudan Yabancı Yatırımlar Kanunu kapsamına
giren konularda uygulanacak usul ve esasları belirlemektir.
Dayanak
Madde 2 — Bu Yönetmelik, 4875
sayılı Doğrudan Yabancı Yatırımlar Kanunu’nun 5 inci maddesinin (b) bendine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 3 —
(Değişik:RG-3/7/2012-28342)
Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını,
b) Genel Müdürlük: Teşvik Uygulama ve Yabancı
Sermaye Genel Müdürlüğünü,
c) Kanun: 5/6/2003 tarihli ve 4875 sayılı
Doğrudan Yabancı Yatırımlar Kanununu
ç) (Ek:RG-1/6/2018-30438) Elektronik
imza: Elektronik imza mevzuatında tanımlanan şekilde başka bir elektronik
veriye eklenen veya elektronik veriyle mantıksal bağlantısı bulunan ve kimlik
doğrulama amacıyla kullanılan elektronik veriyi,
d) (Ek:RG-1/6/2018-30438) Elektronik
imza mevzuatı: 15/1/2004 tarihli ve 5070 sayılı Elektronik İmza
Kanunu ile bu Kanuna istinaden yürürlüğe konulan diğer mevzuatı,
e) (Ek:RG-1/6/2018-30438) Elektronik
sertifika hizmet sağlayıcıları: Elektronik imza mevzuatı uyarınca Bilgi
Teknolojileri ve İletişim Kurumuna bildirimini yapmış, elektronik sertifika,
zaman damgası ve elektronik imzalarla ilgili hizmetleri sağlayan kamu kurum ve
kuruluşları ile gerçek veya özel hukuk tüzel kişilerini,
f) (Ek:RG-1/6/2018-30438) Elektronik
Teşvik Uygulama ve Yabancı Sermaye Bilgi Sistemi (E-TUYS): Teşvik Uygulama ve
Yabancı Sermaye Genel Müdürlüğü tarafından yönetilen web tabanlı uygulamayı,
g) (Ek:RG-1/6/2018-30438) Kullanıcı: 5/6/2003 tarihli
ve 4875 sayılı Doğrudan Yabancı Yatırımlar Kanunu kapsamındaki şirket ve
şubelerden istenecek bilgileri, E-TUYS aracılığıyla Kanun kapsamındaki şirket
ve şubeler adına Genel Müdürlüğe bildirmek üzere yetkilendirilmiş kişileri,
ğ) (Ek:RG-1/6/2018-30438)Nitelikli
elektronik sertifika: 5070 sayılı Elektronik İmza Kanununun 9 uncu maddesinde
sayılan nitelikleri taşıyan elektronik sertifikayı,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Bilgi
İsteme
Kurum ve
Kuruluşlardan Alınacak İstatistiki Bilgiler
Madde 4 — (Değişik
ibare:RG-3/7/2012-28342) Bakanlık; Türkiye Cumhuriyet Merkez
Bankası, Sermaye Piyasası Kurulu, (Değişik ibare:RG-3/7/2012-28342) Gümrük
ve Ticaret Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği,
Ticaret Sicil Memurlukları başta olmak üzere, ilgili diğer kamu kurum ve
kuruluşları, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ve sivil toplum
kuruluşlarıyla yapacağı Veri Paylaşım Protokolleri veya diğer usuller
çerçevesinde doğrudan yabancı yatırımlara ilişkin bilgileri temin eder.
Bu çerçevede; ilgili
Ticaret Sicil Memurlukları,
a) Kanun kapsamındaki
şirket ve şubelerin kuruluş aşamasında ilgililerce doldurulacak "Şirket ve
Şube Kuruluş Bildirim Formu ve Dilekçesi"nin bir nüshasını,
b) Bu şirketlerin
tescil ve ilana tabi her türlü ana sözleşme değişikliklerinin bir nüshasını,
c) Bu şirketlerce
ilgili Ticaret Sicil Memurluğuna iletilen "Ortaklar Listesi" veya
"Hazirun Cetveli"nin bir nüshasını,
(Değişik
ibare:RG-3/7/2012-28342) Bakanlığa gönderirler.
Şirket ve Şubelerden
İstenecek Bilgiler
Madde 5 — (Değişik:RG-1/6/2018-30438)
a) Kanun kapsamındaki
şirket ve şubeler bu Yönetmeliğin dördüncü bölümünde belirtildiği şekilde
kullanıcı yetkilendirme işlemleri için müracaat ederler ve belirtilen usul ve
esaslar çerçevesinde işlemlerini yürütürler.
b) Kanun kapsamındaki
şirket ve şubeler,
1) Yetkilendirmiş oldukları
nitelikli elektronik sertifika sahibi kullanıcı vasıtasıyla, yetkilendirmeyi
müteakip en geç 1 ay içinde, Bakanlık internet sayfasında erişim sağlanan
E-TUYS’a giriş yaparak “Yatırımcı”, “Ortak Listesi” ve varsa “Bağlı
İştirakleri” alanlarındaki bilgileri elektronik ortamda doldurarak
kaydedilmesini sağlarlar.
2) Faaliyetlerine
ilişkin E-TUYS’ta yer alan EK-1 Doğrudan Yabancı Yatırımlar İçin Faaliyet
Bilgi Formundaki alanları yıllık bazda ve her yıl en geç Mayıs ayı
sonuna kadar kullanıcı vasıtasıyla elektronik ortamda doldurarak kaydedilmesini
sağlarlar.
3) Sermaye artışı
veya azalışı gerçekleşmesi durumunda en geç 1 ay içinde, E-TUYS’ta yer
alan “Ortaklar Listesi” alanını kullanıcı vasıtasıyla elektronik ortamda
doldurarak kaydedilmesini sağlarlar.
4) Sermaye artışı
veya hisse devrine istinaden yapılan ödemeler var ise E-TUYS’ta yer alan
EK-2 Doğrudan Yabancı Yatırımlar İçin Sermaye Bilgi Formundaki alanları ödemeyi
takip eden 1 ay içinde kullanıcı vasıtasıyla elektronik ortamda doldurarak kaydedilmesini
sağlarlar.
5) Mevcut yerli veya
yabancı ortakların kendi aralarındaki veya şirket dışındaki herhangi bir yerli
veya yabancı yatırımcıya yaptıkları hisse devirleri sonrasında,
E-TUYS’ta yer alan “Ortaklar Listesi” alanını, hisse devrinin gerçekleşmesini
müteakip en geç 1 ay içinde, kullanıcı vasıtasıyla elektronik ortamda
doldurarak kaydedilmesini sağlarlar.
c) Kanun kapsamında
bulunmayan tamamen yerli sermayeli şirketler;
1) Şirkete yabancı
bir yatırımcının iştirak etmesi veya
2) Şirketin yaptığı
sermaye artışına şirket dışındaki bir yabancı yatırımcının iştirak etmesi
suretiyle
hisse devrinin
gerçekleşmesi ve şirketin Kanun kapsamına girmesi halinde, E-TUYS’ta yer
alan “Yatırımcı”, “Ortak Listesi” ve varsa “Bağlı İştirakleri” alanlarındaki
bilgileri, hisse devrinin gerçekleşmesini müteakip en geç 1 ay içinde,
kullanıcı vasıtasıyla elektronik ortamda doldurarak kaydedilmesini sağlarlar.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
İrtibat
Büroları
İrtibat Bürosu
Kuruluşu
Madde 6 — (Değişik:RG-3/7/2012-28342)
Bakanlık, yabancı ülke kanunlarına göre
kurulmuş şirketlere, Türkiye'de ticari faaliyette bulunmamak kaydıyla irtibat
bürosu açma izni vermeye ve bu izinlerin süresini uzatmaya yetkilidir.
Bakanlık, yeni kurulan şirketlerin Türkiye’de
irtibat bürosu açma taleplerini, şirketin faaliyet konusu, sermayesi ve
istihdam edilen personel sayısı gibi unsurlar çerçevesinde değerlendirerek
faaliyet izninin verilmesi için şirketin kuruluşundan itibaren en az bir yıllık
sürenin geçmesi koşulunu öngörebilir.
Kuruluş ve süre uzatımına ilişkin
müracaatlar, istenilen bilgi/belgelerin tam ve eksiksiz olması kaydıyla,
başvuru tarihinden itibaren on beş iş günü içinde sonuçlandırılır.
Yabancı şirketlerin, para ve sermaye
piyasaları, sigortacılık gibi özel mevzuatı bulunan finansal alanlarda
faaliyette bulunmak amacıyla irtibat bürosu açma talepleri, ilgili özel
mevzuatı çerçevesinde yetkili kılınan kurum veya kuruluşlarca değerlendirilir.
Bakanlık, gerekli görmesi durumunda, faaliyet göstermek için izin, lisans veya
benzeri yetkiler alınması gereken diğer sektörlerde yabancı şirketlerin irtibat
bürosu açma taleplerini, söz konusu izin veya lisansı veren kurum ya da
kuruluşların görüşlerini alarak sonuçlandırabilir.
Müracaatta Aranacak
Belgeler
Madde 7 — (Değişik:RG-3/7/2012-28342)
Türkiye’de irtibat bürosu kurmak için
aşağıdaki belgelerle Bakanlığa müracaat edilir.
a) Başvuru formu (EK-6),
b) İrtibat bürosu tarafından yürütülecek
işlerin kapsamını ve büronun ticari faaliyet yürütmeyeceğine ilişkin taahhüdü
içeren beyanname (EK-7) ve beyannameyi imzalayan yabancı şirket yetkilisinin
imza yetkisini gösterir belge,
c) Yabancı şirkete ait ve ilgili Türk
Konsolosluğunca veya Lahey Devletler Özel Hukuku Konferansı çerçevesinde
hazırlanan Yabancı Resmi Belgelerin Tasdiki Mecburiyetinin Kaldırılması
Sözleşmesi hükümlerine göre tasdik edilmiş Faaliyet Belgesi,
ç) Yabancı şirket hakkında hazırlanmış
Faaliyet Raporu veya bilanço ve gelir tablosu,
d) İrtibat bürosunun faaliyetlerini
yürütmekle görevli olarak atanan kişiye/kişilere verilecek yetki belgesi,
e) İrtibat bürosunun kuruluş işlemlerinin
başka bir kimse aracılığı ile yürütülmesi durumunda vekâletname.
Başvuru belgelerinin ve irtibat bürosunun
faaliyet süresi boyunca Genel Müdürlüğe sunulan belgelerin aslının ibraz
edilmesi halinde, belgenin bir örneği Genel Müdürlük tarafından onaylanarak
aslı başvuru sahibine iade edilir.
İrtibat Bürolarının
İşleyişi Hakkında Hükümler
Madde 8 — (Değişik:RG-3/7/2012-28342)
İrtibat bürolarının faaliyet sürecinde
aşağıdaki esaslar geçerlidir.
a) İrtibat bürolarına
ilk başvurularda, azami 3 yıl süre ile beyan edilen faaliyet kapsamında izin
verilir. Faaliyet sürelerini uzatmak isteyen bürolar, faaliyet süresinin sona
ermesinden önce Genel Müdürlüğe müracaat ederler.
b) Genel Müdürlük
süre uzatma taleplerini, büronun geçmiş yıl faaliyetleri, yabancı şirketin
Türkiye’de geleceğe yönelik iş planı ve hedefleri, mevcut ve öngörülen harcama
tutarı ile istihdam edilen personel sayısı çerçevesinde değerlendirerek
yürütülecek faaliyetin niteliğine uygun şekilde aşağıda belirtilen sürelerle
sonuçlandırabilir. Pazar araştırması veya yabancı şirketin ürünlerinin ya da
hizmetlerinin tanıtımını yapmak üzere izin alan büroların faaliyet süreleri
uzatılmaz.
Faaliyet
|
Süre (Yıl)
|
Temsil ve ağırlama
(Yabancı şirketin sektörel
kuruluşlar nezdinde ve ilgili organizasyonlarda temsil edilmesi, yabancı
şirket yetkililerinin Türkiye’deki iş temaslarının koordinasyonu ve
organizasyonu, bu kişilerin ofis kullanım ihtiyaçlarının karşılanması)
|
5
|
Türkiye’deki
tedarikçilerin kalite ve standart açısından kontrolü, denetimi ve tedarikçi
temini
(Yabancı şirket
adına üretim yaptırılan firmaların, yabancı şirketin kalite standartları
çerçevesinde denetlenmesi, yabancı şirketin ürün ve üretici taleplerinin
temini)
|
5
|
Teknik destek
(Distribütörlere
yönelik eğitim veya teknik destek sağlanması, tedarikçi üreticilere kalite
standartlarını arttırmaları yönünde destek hizmeti sunulması)
|
5
|
Haberleşme ve bilgi
aktarımı
(Türkiye ile iş
ilişkisi içinde bulunan yabancı şirkete iletilmek üzere piyasadaki
gelişmeler, tüketici eğilimleri, rakip firmaların ve distribütörlerin satış
durumları, distribütör firmanın performansı, vb. konulara ilişkin bilgilerin
toplanması ve aktarılması)
|
5
|
Bölgesel yönetim
merkezi
(Yabancı şirketin, diğer
ülkelerdeki birimlerine yönelik olarak; yatırım ve yönetim stratejilerinin
oluşturulması, planlama, tanıtım, satış, satış sonrası hizmetler, marka
yönetimi, finansal yönetim, teknik destek, AR-GE, dış tedarik, yeni
geliştirilen ürünlerin test edilmesi, laboratuvar hizmetleri, araştırma ve
analiz, çalışanların eğitimi gibi faaliyetlere ilişkin koordinasyon ve
yönetim hizmeti sağlanması)
|
10
|
c) Kuruluş izni alan
irtibat büroları, vergi dairesine kayıt belgesinin ve büro ile ilgili kira
sözleşmesinin bir örneğini en geç 1 ay içinde Genel Müdürlüğe iletirler.
Bürolar adres, büro yetkilisi/yetkilileri veya yabancı şirketin unvan
değişikliklerini, değişikliğin gerçekleşmesinden itibaren en geç 1 ay içinde,
yeni adresi gösterir kira sözleşmesi, yeni atanan kişiye ilişkin yetki belgesi
ya da yabancı şirketin unvan değişikliğine ilişkin belge/belgeler ile birlikte
Genel Müdürlüğe bildirirler.
ç) İrtibat büroları,
her yıl en geç Mayıs ayı sonuna kadar, büronun geçmiş yıl faaliyetleri
hakkında, bu Yönetmelik ekinde yer alan EK-4 İrtibat Bürolarının Faaliyetlerine
İlişkin Bilgi Formu’nu ve ekli belgelerini Bakanlığa gönderirler. Bu formu ve
ekli belgelerini göndermeyen irtibat bürolarının, süre uzatma talepleri
değerlendirmeye alınmaz. Faaliyet izinleri de resen iptal edilebilir.
d) İrtibat
bürolarının faaliyetlerini, mevzuata ve izinlerinde belirtilen faaliyet
konusuna uygun şekilde yürütüp yürütmedikleri, resen veya ilgili kurum ve
kuruluşların yazılı bildirimleri üzerine Bakanlık tarafından denetlenebilir.
Yapılan denetim sonucunda, izin kapsamı dışında faaliyet gösterdikleri tespit
edilen bürolara, fiilen yürütülen faaliyet için izin başvurusu yapmalarını
teminen otuz gün süre verilir. Bu süre, haklı gerekçelerin varlığı halinde en
fazla otuz gün daha uzatılabilir. Verilen süre sonunda başvuruda bulunmayan
büroların faaliyet izni iptal edilir. Denetim sonucunda ticari faaliyet
yürüttüğü tespit edilen büroların ise faaliyet izni iptal edilerek ilgili
mercilere bildirilir.
e) İrtibat
bürolarının faaliyetlerini sona erdirmesi durumunda kapatma işlemi için, ilgili
vergi dairesinden alınacak iş bırakma-yoklama fişi Genel Müdürlüğe gönderilir.
Bürolar, kapanış ve tasfiye sonucunda oluşan bakiye haricinde, transfer
talebinde bulunamazlar.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM(1)
Yetkilendirme
Hakkında Hükümler
Nitelikli elektronik
sertifika temini
Madde 9 – Kullanıcılar,
elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarından temin edilecek nitelikli
elektronik sertifikaya sahip olmak zorundadır.
Başka amaçlarla daha
önce temin edilen ve geçerlilik süresi olan nitelikli elektronik sertifikalar
E-TUYS için kullanılabilir.
Yetkilendirme
başvurusu
Madde 10 – Kanun
kapsamındaki şirket ve şubeler tarafından, bu şirket ve şubeler adına E-TUYS
vasıtasıyla işlem yapacak kişilerin kullanıcı olarak yetkilendirilmesi için
aşağıda yer alan bilgi ve belgelerle Genel Müdürlüğe başvurulur.
a) Kanun kapsamındaki
şirket ve şubeleri temsile yetkili kişi veya kişilerce imzalı müracaat
dilekçesi,
b) Kanun kapsamındaki
şirket ve şubeleri temsile yetkili kişi veya kişiler için düzenlenmiş imza
sirkülerinin aslı veya noter onaylı örneği,
c) Kanun kapsamındaki
şirket ve şubeleri temsile yetkili kişi veya kişilerce imzalanarak Bakanlık
internet sayfasındaki “E-İmza Uygulamaları” bölümünde yer alan örneğe uygun ve
Türkçe olarak her bir kullanıcı için noterde düzenlenmiş taahhütnamenin aslı
(Yurt dışında düzenlenmesi halinde taahhütnamenin, ilgili Türk Konsolosluğunca
veya Lahey Devletler Özel Hukuku Konferansı çerçevesinde hazırlanan Yabancı
Resmi Belgelerin Tasdiki Mecburiyetinin Kaldırılması Sözleşmesi hükümlerine
göre tasdik edilmiş olması gerekir),
ç) Bakanlık internet
sayfasındaki “E-İmza Uygulamaları” bölümünde yer alan örneğe uygun ve Kanun
kapsamındaki şirket ve şubeyi temsile yetkili kişi veya kişilerce imzalanmış
Kullanıcı Yetkilendirme Formu.
Yetkilendirme
başvurusu bir veya birden fazla kişi için aynı zamanda yapılabilir. Bu durumda,
E-TUYS taahhütnamesi ve kullanıcı yetkilendirme formu yetkilendirilecek her bir
kişi için ayrı ayrı düzenlenir. Taahhütnamenin geçerli olacağı süre,
taahhütnamede belirtilir.
Kanun kapsamındaki
şirket ve şubeler için sonradan yapılacak kullanıcı yetkilendirme
başvurularında, birinci fıkrada sayılan ve geçerliliği devam eden imza
sirküleri tekrar aranmaz.
Kullanıcıların,
sertifikalarını yenilemesi veya başka bir nitelikli elektronik sertifika temin
etmesi durumlarında yeniden yetkilendirme başvurusu yapması gerekmez.
Kanun kapsamındaki
şirket ve şubelerin E-TUYS’ta tanımlanması ve yetkilendirme onayı
Madde 11 – Yetkilendirme
başvurusu üzerine, Kanun kapsamındaki şirket ve şube bilgilerinin
E-TUYS’akaydedilmesini ve sunulan belgelerin usulüne uygunluğunun kontrolünü
müteakip, Genel Müdürlük tarafından E-TUYS aracılığıyla onay işlemleri
başlatılır. Usulüne uygun olmayan başvurular işleme alınmaz.
Genel Müdürlük,
sunulan bilgi ve belgeler doğrultusunda ve/veya ilgili mevzuat çerçevesinde
değişiklik ve güncelleme isteme, ek bilgi ve belge talep etme ya da kanun
kapsamındaki şirket ve şubenin tanımlama ve yetkilendirme başvurusunu reddetme
hakkına sahiptir.
Genel Müdürlük,
yetkilendirme talebinin sonucunu, kullanıcının beyan ettiği elektronik posta
adresine bildirir. Genel Müdürlük, ulaşmayan bildirimlerden sorumlu değildir.
Yetki süresinin
uzatılması
Madde 12 – Kullanıcının
yetkisi taahhütnamede belirtilen süreyle sınırlıdır. Süre uzatımı talebinde
bulunulması durumunda, her kişi için ayrı ayrı olmak üzere yeni
E-TUYS taahhütnamesi ve kullanıcı yetkilendirme formu ile birlikte Genel
Müdürlüğe müracaatta bulunulması gerekir. Yetki süresinin bitiminden süre
uzatımına kadarki sürede kullanıcının yetkisi askıya alınır.
Süre uzatımında, daha
önce Kanun kapsamındaki şirket ve şubeler tarafından 10 uncu maddenin birinci
fıkrası uyarınca sunulan ve geçerliği devam eden diğer belgeler tekrar
istenmez. Ancak, belgelerde değişiklik olması veya içerdikleri bilgilerin
taahhütname ve kullanıcı yetkilendirme formu ile farklı olması durumunda
belgelerin yenilenmesi zorunludur.
İflas etmiş ya da
iflas süreci devam eden Kanun kapsamındaki şirket ve şubeler adına işlem yapan
kullanıcıların, yetki süresinin uzatılması ya da yeni bir kişinin
yetkilendirilmesi için gereken taahhütnameyi noter kanalıyla temin edememesi
durumunda, iflas idaresinin kararına dayanarak İflas Müdürlüklerince usulüne
uygun olarak düzenlenen taahhütname kabul edilir. Ayrıca mevcut kullanıcı
bilgilerinde değişiklik olması veya yeni bir kişinin yetkilendirilmesi
durumunda kullanıcı yetkilendirme formu yeniden düzenlenir.
Yetkinin iptali
Madde 13 – Kullanıcının
yetkisi, Kanun kapsamındaki şirket ve şubelerin Genel Müdürlüğe başvurusu
üzerine iptal edilir. Başvuruda, Kanun kapsamındaki şirket ve şubeleri temsile
yetkili kişilerce Bakanlık internet sayfasındaki “E-İmza Uygulamaları”
bölümünde yer alan örneğe uygun olarak noter tarafından
düzenlenmiş azilnamearanır.
Kullanıcının
yetkisinden feragat etmesi halinde, söz konusu durumun noter kanalıyla veya
iadeli taahhütlü olarak kanun kapsamındaki şirket ve şubeye bildirildiğini
tevsik eden belgelerle Genel Müdürlüğe yapılacak başvuru üzerine yetki iptal
edilir.
Fiil ehliyetinin
sınırlandırıldığı, gaipliği, ölümü veya adına işlem yaptığı Kanun kapsamındaki
şirket ve şubelerin tüzel kişiliğini kaybettiği öğrenilen ve gerekli görülen
diğer hallerde nitelikli elektronik sertifika sahibi kişilerin yetkileri
Bakanlıkça re’sen iptal edilir.
Yetkinin askıya
alınması
Madde 14 – Kanun
kapsamındaki şirket ve şubelerin Genel Müdürlüğe yapacağı başvuru ile
kullanıcıların yetkisi, geçici süreyle askıya alınabilir.
Güncelleme işlemleri
Madde 15 – Kanun
kapsamındaki şirket ve şubelerin bilgilerinde (unvan, vergi dairesi, iletişim
bilgileri vb.) değişiklik yapılması durumunda Genel Müdürlüğe müracaat
olmaksızın Kanun kapsamındaki şirket ve şube adına kullanıcı söz konusu
değişiklikleri E-TUYS’ta günceller.
Kanun kapsamındaki
şirket ve şubelerin vergi numarasında değişiklik yapılması durumunda, Kanun
kapsamındaki şirket ve şubeler söz konusu değişiklikleri tevsik eden belgelerle
Genel Müdürlüğe müracaat eder. Genel Müdürlükçe Kanun kapsamındaki şirket ve
şubelerin önceki vergi numarasıyla yaptığı kullanıcı yetkileri iptal edilir.
Yeni vergi numaralı Kanun kapsamındaki şirket ve şubelerin bilgilerinin
güncellenmesi ve kullanıcılarının yetkilendirilmesi için 10 uncu maddenin
birinci fıkrasında belirtilen belgelerle yeniden Genel Müdürlüğe müracaat
edilmesi gerekmektedir.
Faaliyetine son veren
veya verilen Kanun kapsamında şirket ve şubeler söz konusu durumu tevsik eden
belgelerle Genel Müdürlüğe müracaat eder. Genel Müdürlük Kanun kapsamındaki şirket
ve şubelerin bilgisini güncelleyerek kullanıcı yetkilerini iptal eder.
Kanun kapsamındaki
şirket ve şubeler veya kullanıcılara ait diğer bilgi ve belgelerdeki
değişiklikler, E-TUYS’ta güncellenir veya Genel Müdürlüğe bildirilir.
Yetki
Madde 16 – Bakanlık; bu
Yönetmelikte yer alan hususlarda önlem almaya, düzenleme yapmaya, özel ve
zorunlu durumları inceleyip sonuçlandırmaya, muhtemel ihtilafları idari yoldan
çözmeye ve teknik nedenlerle uygulamada yaşanan sorunları gidermeye yetkilidir.
E-TUYS’un uygulanmasında,
Bakanlıktan kaynaklanmayan nedenlerle elektronik iletişimde yaşanan
aksaklıklardan Bakanlık sorumlu değildir.
E-TUYS uygulamasında
Kanun kapsamındaki şirket ve şubeler ile kullanıcı arasında doğabilecek hukuki
ihtilaflardan Bakanlık sorumlu değildir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli
Hükümler
Şirket Türleri
Madde 17 —Yabancı
yatırımcıların kurabilecekleri veya iştirak edebilecekleri şirketler, Türk
Ticaret Kanunu’nda düzenlenen şirketler ile Borçlar Kanunu’nda düzenlenen adi
şirketlerdir.
Adi ortaklık, konsorsiyum,
iş ortaklığı, ortak girişim gibi isimler altında sözleşmeye dayalı olarak
kurulan ve Türk Ticaret Kanunu’nda düzenlenen şirketlerin belirgin
niteliklerini taşımayan ortaklıklar, Kanun’un uygulanması bakımından adi şirket
sayılırlar.
Yurt Dışında İkamet
Eden Türk Vatandaşları
Madde 18 — Yurt dışında ikamet
ettiğini çalışma veya ikamet izni ile belgeleyen Türk vatandaşları, Kanun’un
uygulanması bakımından yabancı yatırımcı sayılırlar.
Bilgi Formlarında
Değişiklik
Madde 19 — Bu Yönetmelik ekinde
yer alan Bilgi Formlarında değişiklik yapmaya Genel Müdürlük yetkilidir.
Geçici Madde 1 — 6224 sayılı Yabancı
Sermayeyi Teşvik Kanunu, 7/6/1995 tarihli ve 95/6990 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan Yabancı Sermaye Çerçeve Kararı ve bu Karar
Hakkında Tebliğ hükümlerine istinaden düzenlenmiş bulunan Yatırım İzin
Belgeleri üzerinde işlem yapmaya; Belge kapsamındaki yatırımlar tamamlanıncaya
kadar ve kazanılmış haklar saklı kalmak kaydıyla, Genel Müdürlük yetkilidir.
Yürürlük
Madde 20 — Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 21 —
(Değişik:RG-3/7/2012-28342)
Bu Yönetmelik
hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür.
______________
(1) 1/6/2018 tarihli ve 30438
sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan değişiklik ile bu Yönetmeliğe 8 inci
maddesinden sonra gelmek üzere dördüncü bölüm eklenmiş, takip eden bölüm ve
maddeler buna göre teselsül ettirilmiştir.
|
Yönetmeliğin
Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
20/8/2003
|
25205
|
Yönetmelikte
Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin Yayımlandığı Resmî Gazetelerin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1
|
3/7/2012
|
38342
|
2
|
1/6/2018
|
30438
|
3
|
|
|
Ek 1, 2, 3 (Mülga:RG-1/6/2018-30438)
Ek 4’ü görmek için tıklayınız (Değişik:RG-3/7/2012-28342)
Ek 5’i görmek için tıklayınız.
Ek 6’yı görmek için tıklayınız.
(Ek:RG-3/7/2012-28342)
Ek 7’yi görmek için tıklayınız.
(Ek:RG-3/7/2012-28342)