ESNAF VE SANATKÂRLAR
SİCİLİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve
Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; esnaf ve sanatkârlar sicili kayıtlarının tam ve
doğru tutulması ile esnaf ve sanatkâr sicil müdürlüklerinin çalışma,
denetim ve gözetimine yönelik usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik; müdürlüklerin kurulmasına ve işleyişine, sicil kayıt ve
defterlerinin elektronik ortamda tutulmasına, tescil işlemlerinin yerine
getirilmesine, müdürlüklerin kararlarına karşı itiraz yollarına, müdürlük
personeline ilişkin usul ve esaslar ile sicile ilişkin diğer hususları
kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1)
Bu Yönetmelik, 7/6/2005 tarihli ve 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Meslek
Kuruluşları Kanununun 75 inci maddesinin birinci fıkrasının (h) bendine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık:
Ticaret Bakanlığını,
b) Birlik: Esnaf
ve sanatkârlar odaları birliğini,
c) Esnaf ve
Sanatkâr Bilgi Sistemi (ESBİS): Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri tabanını,
ç) Güvenli
elektronik imza: 15/1/2004 tarihli ve 5070 sayılı Elektronik İmza Kanununun
3 üncü maddesinde tanımlanan elektronik imzayı,
d) Kanun:
7/6/2005 tarihli ve 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Meslek Kuruluşları
Kanununu,
e) Kimlik
numarası: Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları için Türkiye Cumhuriyeti kimlik
numarasını; yabancı uyruklu kişiler için yabancı kimlik numarasını veya
vergi kimlik numarasını,
f) Konfederasyon:
Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonunu,
g) Koordinasyon
Kurulu: Esnaf ve Sanatkâr ile Tacir ve Sanayiciyi Belirleme Koordinasyon
Kurulunu,
ğ) Meslek:
Koordinasyon Kurulunca belirlenen meslek kollarını,
h) Mutabakat
Komitesi: Kanuna tabi odalar arasında veya bu odalar ile Türkiye Odalar ve
Borsalar Birliği bünyesindeki odalar arasında üye kayıt zorunluluğu
bakımından çıkacak anlaşmazlıkları çözümlemek üzere il ve ilçelerde kurulan
komiteyi,
ı) Müdür: Esnaf
ve sanatkâr sicil müdürünü,
i) Müdürlük:
Esnaf ve sanatkâr sicil müdürlüğünü,
j) Müdürlük
personeli: Müdür, müdür yardımcısı ve sicil personelini,
k) Müdür
yardımcısı: Esnaf ve sanatkâr sicil müdür yardımcısını,
l) NACE: Avrupa
Birliğinde ekonomik faaliyetlerin istatistiksel olarak sınıflandırılmasını
sağlayan sistemi,
m) Oda: Esnaf ve
sanatkârların kuracakları ihtisas ve karma esnaf ve sanatkârlar odalarını,
n) Sektör:
Koordinasyon Kurulunca belirlenen meslek kolları üst başlıklarını,
o) Sicil: Esnaf
ve sanatkâr sicilini,
ö) Sicil
gazetesi: Türkiye Esnaf ve Sanatkârlar Sicil Gazetesini,
p) Sicil bürosu:
Müdürlüğün yetki alanında faaliyet gösteren esnaf ve sanatkârların sicil
başvurularını yapabilecekleri hizmet birimlerini,
r) Tescil tarihi:
Müdürlüklerin ESBİS üzerinden güvenli elektronik imza ile tescili
gerçekleştirdikleri tarihi,
s) Yetkili makam:
Mahkemeler, Cumhuriyet savcılıkları ve Bakanlığı,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Müdürlüğün Kuruluşu,
Teşkilatı, Yönetimi, Müdürün
Görevleri ve Sicilin
Bağımsızlığı
Kuruluş
MADDE 5 –
(1) Müdürlük, sicilin bulunduğu yerdeki ticaret davalarına bakan asliye
hukuk mahkemesinin gözetiminde ve birlik bünyesinde ayrı bir birim olarak
kurulur.
(2) Müdürlüğün
yetki alanı bünyesinde kurulu bulunduğu birliğin çalışma bölgesi ile
aynıdır.
(3) Birliğin
teklifi ve Bakanlığın onayı ile sicil büroları açılabilir.
Teşkilat
MADDE 6 –
(1) Müdürlük; müdür, müdür yardımcısı ve sicil personelinden oluşur.
(2) Müdür, birlik
yönetim kurulunun teklifi ve Bakanlığın onayı üzerine atanır.
(3) Müdürün
görevden alınması atanmasındaki usule tabidir. Birlik yönetim kurulu
müdürün görevden alınmasına ilişkin teklifini haklı gerekçelere
dayandırarak yazılı şekilde yapmak zorundadır. Bakanlık; görevden alma
talebini, teklifte ve ekinde yer alan bilgi ve belgeler üzerinden veya
gerektiğinde mahallinde yapılacak inceleme sonucuna göre en geç altmış gün
içerisinde karara bağlar.
(4) Her
müdürlükte en az bir müdür yardımcısı bulunur. Müdür yardımcısı ve sicil
personeli, birlik yönetim kurulu tarafından atanır ve görevden alınır.
Müdür yardımcısı ve sicil personelinin atanmasına ve görevden alınmasına
ilişkin birlik yönetim kurulu kararları gerekçesiyle birlikte derhal
Bakanlığa bildirilir.
(5) Müdürlüğün ve
müdürlük personelinin giderleri sicil işlemlerinden elde edilen gelirden
karşılanır. Kanunun 25 inci maddesinin birinci fıkrasının (j) ve (k)
bentleri uyarınca birliğe aktarılan tutar, mizanda ayrı bir hesapta
gösterilir ve öncelikle müdürlüğün gider ve ihtiyaçları için kullanılır.
Aktarılan tutarın sicil hizmetleri için yeterli olmaması halinde gerekli
kaynak birlik tarafından sağlanır.
(6) Birlik, sicil
hizmetlerinden elde ettiği gelir ve harç payı tutarları ile müdürlüğün
personel ve diğer giderlerini her yılın mart ayı sonuna kadar yıllık olarak
Konfederasyona bildirmekle yükümlüdür. Konfederasyon, bu bildirimlerin tamamlanmasını
temin eder ve bunları yazılı olarak her yıl nisan ayı sonuna kadar
Bakanlığa bildirir.
Yönetim
MADDE 7 –
(1) Sicil, müdür tarafından yönetilir.
(2) Müdür
yardımcıları ve sicil personeli arasındaki iş bölümü, müdürlüğün iş
yoğunluğu dikkate alınarak müdür tarafından yapılır. Müdür, işlemlerin
aksamaması için gereken tedbirleri alır.
(3) Sicil
hizmetlerinin yürütülmesi sırasında ihtiyaç duyulacak çalışma yeri, arşiv,
demirbaş, kesintisiz internet ağı ve diğer malzemeler birlik tarafından
geciktirilmeksizin sağlanır.
(4) Müdürün
herhangi bir nedenle görevi başında bulunamaması halinde, müdür yardımcısı
müdüre vekâlet eder. Birden fazla müdür yardımcısının bulunduğu
müdürlüklerde, müdüre vekâlet edecek müdür yardımcısını müdür belirler.
(5) Müdürlük
kadrosunun herhangi bir nedenle boşalması halinde yerine yenisi atanıncaya
kadar müdür yardımcısı, birden fazla müdür yardımcısının bulunması
durumunda ise en kıdemli müdür yardımcısı müdüre vekâlet eder. Ancak
vekâlet görevi altı aydan fazla devam edemez.
(6) Sicil
bürolarında görevlendirilecek personel, müdürün teklifi üzerine birlik
yönetim kurulu tarafından belirlenir.
Müdürün görev
ve yetkileri
MADDE 8 –
(1) Müdürün görev ve yetkileri şunlardır:
a) Sicil
işlemlerini mevzuata ve gerçeklere uygun olarak yürütmek.
b) Sicile kayıt
olan esnaf ve sanatkârlara ait bilgileri ESBİS üzerinden mevzuata ve
gerçeklere uygun olarak ilgili odaya göndermek; oda kaydının silinmesine
ilişkin yönetim kurulu kararları doğrultusunda ESBİS’te gerekli işlemleri
yapmak.
c) Esnaf ve
sanatkârlara, talep üzerine onaylı sicil tasdiknamesi vermek.
ç) Esnaf ve
sanatkârların işyeri açması, kapatması veya meslek değiştirmesi ile ilgili
işlemlerin takibini yapmak.
d) Sicil gazetesi
ilan işlemlerini mevzuata ve sicil gazetesi komitesi kararlarına uygun
olarak Konfederasyon sicil gazetesi müdürlüğü ile işbirliği içerisinde
yürütmek.
e) Sicil
işlemleri nedeniyle tahsili gereken harç ve ücretleri elektronik ortamda
tahsil etmek ve ilgili kurum ve kuruluşların hesabına elektronik ortamda
göndermek.
f) Tescil
edilecek hususları doğrulayıcı bilgi ve belgeleri incelemek; tescil için
mevzuatta aranan şartların mevcudiyetini 36 ncı maddenin birinci fıkrasında
sıralanan hususları dikkate alarak araştırmak.
g) Mahkemelerin
bir hususun tesciline ya da şerh düşülmesine ilişkin kararı üzerine bu
kararı tescil etmek ya da şerh düşmek.
ğ) Tescil
edilmesi gereken bir hususun ilgilisi tarafından tescil ettirilmediğinin
haber alınması üzerine tescil başvurusunda bulunmakla yükümlü kişileri, 30
gün içinde tescil başvurusunda bulunmaya veya tescili gerektiren sebeplerin
bulunmadığını ispat etmeye çağırmak.
h) Verilen süre
içinde tescil isteminde bulunmayan ve kaçınma sebeplerini de bildirmeyen
kişiye idari para cezası verilmesi için mahallin en büyük mülki amirine
bildirimde bulunmak.
ı) Ölen veya
hakkında gaiplik kararı verilen esnaf ve sanatkârların varislerinin tespit
edilememesi durumunda sicil kayıtlarının doğrudan ve ücretsiz olarak
silinmesini ve sicil gazetesinde ilanını sağlamak.
i) Oda kuruluş tutanağı
ve ana sözleşmesinin kendi gözetiminde noter veya oda onaylı imza
beyannameleri sunulması suretiyle tanzim ve imza edilmesini ve oda kuruluş
işlemlerinin gerçeğe uygunluğunu sağlamak.
j) Kesinleşen
mutabakat komitesi kararlarına dayanarak ilgililerin kayıtları hakkında
gerekli işlemi yapmak, ESBİS’e ilgili mutabakat komitesi kararını işlemek
ve Ticaret İl Müdürlüklerine bildirmek.
k) Tespit
edilmesi halinde, yıllık alış veya satış tutarları ya da gayri safi iş
hasılatı, esnaf ve sanatkâr sayılma hadlerinin altı katını aşanların
kayıtlarının, harcı tahsil edilmek suretiyle silindikten sonra ticaret
siciline aktarılmasını sağlamak.
l) Bakanlıkça
verilecek diğer görevleri yerine getirmek.
Sicilin
bağımsızlığı
MADDE 9 –
(1) Müdürlük personeline, sicil işlemleri dışında başka bir görev
verilemez.
(2) Müdürlüğe
veya müdürlük personeline, sicil işlemlerine ilişkin emir ve talimatları
vermeye yalnızca Bakanlık yetkilidir. Mahkeme ve mutabakat komitesi
kararlarının uygulanması ile resen tescili gerektiren haller saklıdır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Personelin Niteliği, Özlük
Hakları ve Disiplini ile Sorumluluğu
Müdürlük
personelinde aranacak nitelikler
MADDE 10 –
(1) Müdürlük personelinde aşağıdaki şartlar aranır:
a) 14/7/1965
tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinde
belirtilen genel şartları haiz olmak.
b) Tacir veya
esnaf ve sanatkâr sayılmalarını gerektiren bir faaliyette bulunmamak.
c) Müdür ve müdür
yardımcıları için kamuda veya özel sektörde en az üç yıl iş tecrübesine
sahip olmak veya en az bir yıl müdürlükte çalışmış olmak.
ç) Müdür olarak
atanacaklar için üniversitelerin en az iki yıl süre ile eğitim veren ön
lisans programları ile bunlara denkliği yetkili kurum ve kuruluşlarca kabul
edilen yurt içi veya yurt dışındaki öğrenim kurumlarından birini tamamlamış
olmak.
d) Müdür
yardımcısı ve sicil personeli için en az lise diplomasına sahip olmak.
e) Müdür ve müdür
yardımcısı olarak atanacaklar için Bakanlık tarafından yapılacak yazılı ve
sözlü sınavda başarılı olmak.
(2) Birinci
fıkrada sayılan şartlardan birinin kaybedilmesi veya bu şartlardan herhangi
birine sahip olmadığının Bakanlık ya da birlik tarafından sonradan
öğrenilmesi durumunda, birlik yönetim kurulunca, müdür yardımcısı ve sicil
personelinin doğrudan, müdürün ise Bakanlık onayı ile görevine derhal son
verilir.
Özlük hakları
ve disiplin
MADDE 11 –
(1) Müdürlük personelinin özlük ve disiplin işlemlerinde bu Yönetmelik
hükümleri, bu Yönetmelikte düzenlenmemiş hususlarda birlik çalışanlarının
tabi olduğu mevzuat uygulanır.
(2) Müdürlük
personeli ile birlik arasında yapılacak hizmet sözleşmeleri belirsiz süreli
iş sözleşmesi şeklinde düzenlenir.
(3) Müdürlük
personeline sağlanacak ücret ve mali hakların tespitinde, personelin
taşıdığı hukuki ve mali sorumluluk ile müdürlüğün iş yoğunluğu dikkate
alınır. Müdürlük personelinin ücretleri, Konfederasyonun görüşü alınarak
Bakanlıkça belirlenen taban ve tavan ücret sınırları içerisinde kalmak
kaydıyla Birlik yönetim kurulunca belirlenir.
(4) Müdürlük
personeline müdürlükteki görevleri nedeniyle verilecek disiplin cezaları
ile her bir disiplin cezasını gerektiren fiil ve haller aşağıda
belirtilmiştir.
a) Uyarma:
Müdürlük personeline, görevinde ve davranışlarında daha dikkatli olması
gerektiğinin yazı ile bildirilmesidir. Uyarma cezasını gerektiren fiil ve
haller şunlardır:
1) Görevin tam ve
zamanında yapılmasında kayıtsızlık göstermek veya düzensiz davranmak.
2) Özürsüz veya
izinsiz olarak göreve geç gelmek, erken ayrılmak, görev mahallini terk
etmek.
3) Yaptığı
görevin vakarına yakışmayan tutum ve davranışta bulunmak.
4) Görevine veya
iş sahiplerine karşı kayıtsızlık göstermek veya ilgisiz kalmak.
5) Görevin
işbirliği içinde yapılması ilkesine aykırı davranışlarda bulunmak.
b) Kınama:
Müdürlük personeline, görevinde ve davranışlarında kusurlu olduğunun yazı
ile bildirilmesidir. Kınama cezasını gerektiren fiil ve haller şunlardır:
1) İş
arkadaşlarına, maiyetindeki personele ve iş sahiplerine kötü muamelede
bulunmak, söz veya hareketle sataşmak.
2) Görev
mahallinde yazı, işaret, resim, konuşma, hareket, beden dili gibi
yöntemlerle genel ahlak ve edep dışı davranışlarda bulunmak.
3) Bakanlığın
yazılı talimatlarını geciktirerek yerine getirmek.
c) Ücretten
kesme: Müdürlük personelinin, brüt aylığından kesinti yapılmasıdır. Ücretten
kesme cezasını gerektiren fiil ve haller şunlardır:
1) Kasıtlı
olarak; verilen emir ve görevleri tam ve zamanında yapmamak, görev
mahallinde Bakanlıkça belirlenen usul ve esasları yerine getirmemek.
2) Özürsüz ve
kesintisiz olarak iki gün göreve gelmemek.
3) Görevle ilgili
konularda yükümlü olduğu kişilere yalan ve yanlış beyanda bulunmak.
4) Görev
sırasında amirine sözle saygısızlık etmek.
5) Görev yeri
sınırları içerisinde herhangi bir yeri toplantı, tören ve benzeri amaçlarla
izinsiz olarak kullanmak veya kullandırmak, bu yerin kullanılmasına
yardımcı olmak.
6) Birlik ve
müdürlük personelinin itibar ve güven duygusunu sarsacak nitelikte
davranışlarda bulunmak.
7) Amirlerine
veya maiyetindekilere karşı küçük düşürücü veya aşağılayıcı fiil ve
hareketlerde bulunmak.
8) Ticaret yapmak
veya personele yasaklanan diğer kazanç getirici faaliyetlerde bulunmak.
9) Açıklanması
yasaklanan bilgileri açıklamak.
10) Amirine,
maiyetindekilere, iş arkadaşları veya iş sahiplerine hakarette bulunmak
veya bunları tehdit etmek.
ç) Göreve son
verme: Bir daha Müdürlüğe atanmamak üzere göreve son verilmesidir. Göreve
son verme cezasını gerektiren fiil ve haller şunlardır:
1) İdeolojik veya
siyasi amaçlarla müdürlüğün veya birliğin huzur, sükun ve çalışma düzenini
bozmak, boykot, işgal, hizmetlerin yürütülmesini engelleme, işi yavaşlatma
ve grev gibi eylemlere katılmak veya bu amaçlarla toplu olarak göreve
gelmemek, çalışanları bu fiiller için tahrik ve teşvik etmek veya yardımda
bulunmak.
2) Siyasi ve
ideolojik amaçlı bildiri, afiş, pankart ve benzerlerini müdürlüğün veya
birliğin herhangi bir yerine asmak veya teşhir etmek.
3) Siyasi partiye
girmek.
4) Görevin yerine
getirilmesinde dil, ırk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din veya
mezhep ayrımı yapmak, kişilerin yarar veya zararını hedef tutan
davranışlarda bulunmak.
5) Özürsüz olarak
bir yılda toplam on gün göreve gelmemek.
6) Amirlerine, iş
arkadaşlarına veya iş sahiplerine fiili tecavüzde bulunmak.
7) Müdürlük
personeli sıfatı ile bağdaşmayacak nitelik ve derecede yüz kızartıcı ve
utanç verici hareketlerde bulunmak.
8) Yetki almadan
gizli bilgileri açıklamak.
9) Siyasi ve
ideolojik eylemlerden arananları görev mahallinde gizlemek.
10) Yurt dışında
Devletin itibarını düşürecek veya görev haysiyetini zedeleyecek tutum ve
davranışlarda bulunmak.
11) Terör
örgütleriyle eylem birliği içerisinde olmak, bu örgütlere yardım etmek,
kamu imkân ve kaynaklarını bu örgütleri desteklemeye yönelik kullanmak ya
da kullandırmak, bu örgütlerin propagandasını yapmak.
12) Görevi süresince
657 sayılı Kanunun 48 inci maddesinde sayılan suçların birinden mahkum
olmak.
13) Göreve sarhoş
gelmek veya görev yerinde alkollü içki içmek.
14) Üç yıl içinde
iki kez ücretten kesme cezası almış olmak.
(5) Dördüncü
fıkranın (ç) bendinde öngörülen ceza müdüre uygulanamaz. Ancak söz konusu
bentte sayılan fiiller, 6 ncı maddenin üçüncü fıkrasındaki görevden alma
teklifinin haklı gerekçesi olarak öne sürülebilir.
(6) Disiplin
cezası verilmesine sebep olan bir fiil veya halin beş yıl içinde tekrarında
bir derece ağır disiplin cezası uygulanır. Aynı derecede cezayı gerektiren
fakat ayrı fiil veya haller nedeniyle verilen disiplin cezalarının üçüncü
uygulamasında bir derece ağır disiplin cezası verilir.
(7) Geçmiş
hizmetleri sırasındaki çalışmaları olumlu olan ve ödül veya başarı belgesi
alan müdürlük personeli için verilecek cezalarda bir derece hafif olanı
uygulanabilir.
(8) Disiplin
cezası verilmesini gerektiren fiil ve hallere nitelik ve ağırlıkları
itibarıyla benzer eylemlerde bulunanlara da aynı türden disiplin cezaları
verilir.
(9) Disiplin
soruşturmasının yapılmış olması, ilgili hakkında ayrıca ceza soruşturması
açılmasına engel teşkil etmez.
(10) Ücretten
kesme cezası, ilgili personelin brüt ücretinin en çok onbeşte birini
geçmeyecek şekilde uygulanır.
(11) Disiplin
cezası vermeye yetkili olanlar ile itiraz mercileri aşağıda belirtilmiştir:
a) Müdürler için
uyarma, kınama ve ücretten kesme cezası, genel sekreter ve birlik
başkanının müşterek imzası ile verilir.
b) Müdür
yardımcıları ve sicil personeli için uyarma, kınama ve ücretten kesme
cezası, müdür ve birlik genel sekreterinin müşterek imzası; görevden alma
cezası genel sekreter ve birlik başkanının müşterek imzası ile verilir.
(12) Disiplin
cezaları ilgililerin savunması alınmadan verilemez. Savunma için yedi
günden az olmamak üzere süre verilir.
(13) Disiplin
cezalarına itiraz, tebliğden itibaren sekiz gün içinde birlik yönetim
kuruluna yapılır. İtirazlar en geç otuz gün içinde karara bağlanır. Süresi
içinde itiraz edilmeyen disiplin cezaları kesinleşir.
(14) Disiplin
cezasını gerektiren fiil ve hallerin işlendiğinin öğrenildiği tarihten
itibaren; uyarma, kınama ve ücretten kesme cezalarında bir ay içinde,
görevden alma cezasında altı ay içinde disiplin soruşturmasına başlanmadığı
veya disiplin cezasını gerektiren fiil ve hallerin işlendiği tarihten
itibaren her halde iki yıl içinde disiplin cezası verilmediği takdirde ceza
verme yetkisi zamanaşımına uğrar.
(15) Birlik,
müdürlük personeli hakkında verilen disiplin cezalarını Bakanlığa yazılı
olarak derhal bildirir.
Müdürlük
personelinin sorumluluğu
MADDE 12 –
(1) Müdürlük personeli, görevleriyle ilgili suçlardan dolayı kamu görevlisi
gibi cezalandırılır ve bunlara karşı işlenmiş suçlar kamu görevlisine karşı
işlenmiş sayılır.
(2) Sicilin
tutulmasından doğan zarar nedeniyle birlik aleyhine açılan davalar,
müdürlük personelinin görevleri ile ilgili soruşturma ve kovuşturmalar
birlik tarafından yazılı olarak derhal Bakanlığa bildirilir.
(3) Birlik,
sicile ilişkin fiziki ortamdaki her türlü belge ve kayıtların güvenliğini
sağlamak üzere gerekli tedbirleri alır.
(4) Sicil
işlemlerinden doğabilecek zararları karşılamak amacıyla birlik tarafından
müdürlük personeline mesleki sorumluluk sigortası yaptırılabilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Gözetim ve Denetim
Hâkimin
gözetim yetkisi
MADDE 13 –
(1) Sicilin bulunduğu yerdeki ticaret davalarına bakan asliye hukuk
mahkemesi hâkimi, sicil işlemlerinin müdürlük tarafından mevzuata uygun
şekilde yapılmasını teminen genel esasları ihtiva eden yazılı talimat verebilir.
(2) Hâkim, sicil
iş ve işlemlerinin mevzuata uygun yürütülüp yürütülmediğini her zaman
inceleyebilir, müdürlük personelinin bir disiplin suçu işlemiş
olabileceğini değerlendirdiğinde durumu birlik yönetim kuruluna bildirir,
sicil bünyesinde suç işlendiği şüphesinin oluşması durumunda konuyu
Cumhuriyet Başsavcılığına intikal ettirerek Bakanlığa bilgi verir.
Bakanlığın
denetim ve gözetim yetkisi
MADDE 14 –
(1) Bakanlık, müdürlüğün işlemlerini her zaman denetlemeye yetkilidir.
Müdürlük, Bakanlıkça alınması istenen önlemlere ve verilen talimatlara
uymakla yükümlüdür. Denetim, birliğin Kanun ve bu Yönetmelikte yer alan
yükümlülüklerini yerine getirip getirmediğini de kapsar. Bakanlık,
denetleme gerektirmeyen bilgi ve belge isteme işlemlerini Ticaret İl Müdürlükleri
eliyle yaptırabilir.
(2) Bakanlık,
sicilin Kanuna uygun tutulmasını sağlamak için, birlik yönetim kurulundan
müdürlük personelinin görevden alınmasını istemek de dâhil gerekli
önlemleri alır.
(3) Bakanlık
denetim elemanlarınca sicilin tutulmasına ilişkin her türlü iş ve işlem
incelenebilir. Ancak, Bakanlık gerektiğinde ön araştırma niteliğindeki
işleri görevlendireceği Bakanlık personeline yaptırabilir. Bu incelemelerde
müdürlük, denetim elemanları ile Bakanlıkça görevlendirilecek personele istediği
bilgi ve belgeleri verir.
(4) Bu madde
kapsamındaki denetim ve incelemelerde uygun çalışma ortamının
sağlanmasından birlik başkanı ve genel sekreteri sorumludur.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Sicil Kayıtlarının
Tutulması, Verilerin Güvenliği, Erişim Hakkı ve Belge Verilmesi
Tutulacak
defterler
MADDE 15 –
(1) Sicilde kullanılacak olan sicil esas defteri, gelen evrak defteri,
giden evrak defteri, ihtar ve ceza defterleri ile Bakanlığın gerekli
gördüğü diğer defterler ESBİS’te tutulur. Bu defterlerde yer alacak
bilgiler Bakanlıkça belirlenir.
Sicil
işlemlerinin gerçekleştirilmesi ve kayıtlarının elektronik ortamda
tutulması
MADDE 16 –
(1) Sicil işlemleri, ESBİS üzerinden gerçekleştirilir ve sicil kayıtları bu
sistemde tutulur.
(2) ESBİS’teki
kayıtlar, kayıt tarihlerine göre; güncel kayıtlar aktif, değişen veya
silinen kayıtlar ise pasif ve istendiğinde erişilebilir ancak
değiştirilemez şekilde tutulur.
(3) Müdürlükçe
kayıt sırasında yapılan maddi hatalar, müdür veya müdür yardımcısı
tarafından düzeltilir ve düzeltmenin maddi hata nedeniyle yapıldığı
belirtilir. Maddi hata sonucu yapılan düzeltme kaydı önceki kaydın tescil
tarihini etkilemez ve önceki kayıtla birlikte aktif olarak görüntülenir.
Maddi hatalı kayıt ilan edilmiş ise, ayrıca düzeltme ilanı da sicil
gazetesinde ücretsiz olarak yayımlanır. Müdürlükçe yapılan resen düzeltme
işlemlerinden harç alınmaz.
Dil
MADDE 17 –
(1) Sicil kayıtları Türkçe tutulur. Tescile dayanak oluşturan tüm
belgelerin de Türkçe olması zorunludur.
(2) Yabancı bir
hukuka tabi olarak yabancı bir ülkede düzenlenmiş belgelerin Türk
konsolosluğundan veya Yabancı Resmi Belgelerin Tasdiki Mecburiyetinin
Kaldırılması Sözleşmesi hükümlerine göre tasdik ettirilmesi ve noter onaylı
Türkçe çevirisi ile beraber müdürlüğe verilmesi zorunludur.
Belgelerin saklanması
MADDE 18 –
(1) Sicil işleminin dayanakları olan dilekçe, beyanname, senetler, belgeler
ve ilanları içeren gazeteler, oluşturulan sicil dosyası içinde süresiz
olarak saklanır. Sicil dosyası, kimlik numarası ve dosya numarası altında
oluşturulur.
(2) Kimlik
numarası, daha önce verilmiş olan esnaf ve sanatkârlar sicil numarası
yerine geçer ve daha önce verilmiş olan esnaf ve sanatkârlar sicil
numaraları dosya numarası olarak kullanılır.
Verilerin
güvenliği
MADDE 19 –
(1) Bakanlık sicil işlemlerinin sağlıklı yürütülebilmesi için;
a) Başka
sistemler arasında veri alışverişini sağlamak için diğer kurumlarla
protokol yapmak,
b) Verileri
yedeklemek amacıyla periyodik olarak resmi veri taşıyıcılarına kopyalamak,
c) Veriler
üzerinde analiz yapmak ve strateji üretmek üzere verileri resmi veri
taşıyıcılarına kopyalamak,
ç) Verilerin ve
elektronik sistemlerin güncellemelerini ve teknik bakımını yapmak,
d) Verilere
erişim yetkisine ve ilgili elektronik sistemlerin kullanımına ilişkin
olarak standartlara uygun bir şekilde düzenleme yapmak,
e) Verilerin ve
elektronik sistemlerin kötüye kullanılmasını engelleyici teknik önlemleri
almak,
f) Elektronik
sistemlerdeki teknik arızaların giderilmesine ilişkin önlemleri almak,
g) Sistemlerin
bilgi güvenliği ve siber güvenlik açısından uygunluğunu test etmek üzere
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu tarafından düzenlenen Ulusal Siber
Güvenlik Tatbikatına katılmak,
gibi tüm
önlemleri almak ve takibini yapmakla görevli ve yetkilidir.
(2) Müdürlükler
arasındaki sicile ilişkin veri alışverişi ESBİS üzerinden yapılır.
(3) Bu maddenin
uygulanmasına ilişkin diğer usul ve esaslar Bakanlıkça belirlenir.
Sicil
kayıtlarına erişim hakkı
MADDE 20 –
(1) Herkes, sicilin içeriğini ve müdürlükte saklanan belgeleri
inceleyebilir. Bu inceleme elektronik ortamda ve/veya müdürlükte
yapılabilir.
(2) Defterler ve
belgeler, sicil dairesinin bulunduğu kısımdan dışarıya çıkarılamaz.
Bunların incelenmesinde müdür, 24/3/2016 tarihli ve 6698 sayılı Kişisel
Verilerin Korunması Kanunu çerçevesinde gerekli tedbirleri alır. İnceleme
esnasında müdürün vereceği talimatlara uyulması zorunludur. Aksi takdirde
müdür defter ve belgeleri derhal kaldırır.
(3) Elektronik
ortamda yapılacak olan incelemelerde de kişisel verilerin korunmasını ve
bilgi güvenliğini sağlayacak tedbirler alınır.
Onaylı belge
veya örnek verilmesi
MADDE 21 –
(1) Herkes sicilin içeriğini ve müdürlükte saklanan tüm belgelerin onaylı
örneklerini veya bir hususun sicilde kayıtlı olup olmadığına dair onaylı
belgeleri, giderlerini ve harcını ödemek şartıyla alabilir. Kamu kurum ve
kuruluşları tarafından örnek talep edilmesi halinde herhangi bir bedel
alınmaz.
(2) Herhangi bir
kişinin, bir hususun sicilde kayıtlı olup olmadığını gösteren onaylı bir
belge istemesi halinde, verilecek onaylı belge, esnaf ve sanatkârın adı
soyadı belirtilmek suretiyle ve sadece isteme konu olan hususlar için
düzenlenir.
(3) Müdürlüğe
verilmiş olan bir belgenin onaylı örneği istendiğinde, onay şerhinde
müdürlüğe verilen bu belgenin asıl belge olduğu veya onaysız bir örneği
veyahut onaylı bir örneği olduğu açıkça belirtilir.
(4) Asıl bir
belgenin örneğinin onayı, altına “Aslı gibidir.” veya bunu karşılayacak
benzer bir ibarenin; suret bir belgenin örneğinin onayı ise, altına
“Dosyasındaki nüshasının aynıdır.” ibaresinin yazılması ile olur. Onay
şerhinde suretin çıkarıldığı yer ve tarih yazılır, müdür tarafından imza
edilir ve müdürlük mührü ile mühürlenir.
(5) Müdürlüklerce
başvuruların suret ve özetlerinin elektronik ortamda düzenlenmesi halinde,
bunların onaylarının da elektronik ortamda güvenli elektronik imza ile
yapılması gerekir.
(6) Kayıtlardan
ve belgelerden onaysız örnek talep edilmesi halinde harç alınmaz.
Sicil
dosyalarının veya evrakının yetkili makamlara verilmesi
MADDE 22 – (1)
Yetkili makamlar, müdürlüklerden, sicilde mevcut evrakın asıllarının
kendilerine verilmesini talep edebilir. Bu durumda sicil evrakının asılları
dizi pusulası ile imza karşılığı yetkili makamlara teslim edilir. Söz
konusu evrakın birer sureti müdürlükçe saklanır. Yetkili makamlar dosya ile
ilgili işlemler bittiğinde gecikmeksizin sicil evrakının asıllarını
müdürlüğe iade etmekle yükümlüdür.
(2) Sicil evrakı
elektronik ortamda arşivlenmiş ise, yetkili makama elektronik ortamda
erişim hakkı tanınarak evrakın incelenmesine imkân verilir.
(3) Yetkili
makamların, fiziki ortamdaki belgelerin asılları yerine onaylı örneklerini
talep etmeleri halinde fiziki ortamdaki belgelerin onaylanmış sureti
yetkili makamlara gönderilir. Elektronik ortamda gönderilecek belgeler ise
güvenli elektronik imza ile onaylanır.
ALTINCI BÖLÜM
Tescil, Tescile Başvuru,
İlgili Odanın Tespiti, Sicil Tasdiknamesi ve Harçlar
Tescil
MADDE 23 –
(1) Esnaf ve sanatkârlar, çalışmaya başladıkları tarihten itibaren
durumlarını otuz gün içinde bağlı bulundukları sicile tescil ve sicil
gazetesinde ilan ettirmekle yükümlüdürler. Bu yükümlülüğü yerine
getirmediği tespit edilenler birlik tarafından ruhsat vermekle yetkili
ilgili kurum ve kuruluşlara bildirilir. İlgili kurum ve kuruluşlar, sicil
kaydı yapılana kadar bunların faaliyetlerini durdurur.
(2) Esnaf ve
sanatkârların meslekî faaliyette bulunabilmeleri ve ilgili odaya
kaydedilmeleri için sicile kayıt yaptırmaları şarttır ve sicile her bir
meslek için ayrı kayıt yapılır.
(3) Sicilin
çalışma bölgesi içerisinde bir esnaf ve sanatkârın aynı meslek kolu ile
ilgili birden fazla işyeri açması halinde, açılan diğer işyerleri şube
olarak adlandırılır. Şube açılması ve kapanması tescil edilmiş hususlarda
değişiklik olarak değerlendirilir.
(4) Tescil, bir
hususun sicile geçirilmesini ifade eder ve kural olarak istem üzerine
yapılır. Resen, yapılacak tescillere ilişkin hükümler saklıdır.
(5) Tescil
edilecek bütün kayıtların doğrulayıcı belgelere dayanması esastır.
Kayıtların dayanağı olan belgeler yazılı şekilde veya elektronik imzalı
olarak elektronik ortamda müdürlüğe verilir. ESBİS ortamında elektronik
olarak teyit edilecek bilgiler için ayrıca yazılı bir belge aranmaz.
(6) Mahkemelerin
bir hususun tesciline ya da şerh düşülmesine ilişkin kararını alan müdürlük,
bu kararı tescil eder ya da şerh düşer. Bir hususun şerh düşülmesi, ESBİS
üzerinde söz konusu tescilin yanına açılacak şerhler sütununun doldurulması
suretiyle gerçekleşir.
Tescile
başvuru
MADDE 24 –
(1) Müdürlüğe başvuru yazılı şekilde ya da elektronik ortamda ESBİS
üzerinden yapılır.
(2) Dilekçede
istem açıkça belirtilir ve tescil edilecek hususlar gösterilir. Dilekçedeki
hususlar, elektronik ortamda, belge asılları ya da onaylı örnekleri ile
doğrulanır.
(3) Başvurunun
elektronik ortamda yapılması halinde dilekçe güvenli elektronik imza ile
imzalanır ve ilgili belgeler eklenir.
(4) Elektronik
ortamda müdürlüğe yapılacak tüm başvurularda, başvuru anının tespitinde
ESBİS’teki tarih esas alınır.
(5) Müdürlük,
sicil işlemlerinde vergi mükellefiyetine ya da vergi muafiyetine ilişkin
belgeleri ister.
(6) Bu
Yönetmelikte ve Bakanlıkça yürürlüğe konulan diğer düzenlemelerde işlem
türüne göre belirlenen belgelerin müdürlüğe verilmesi zorunludur. Müdürlük,
ihtiyaç duyulması halinde milli piyango işletme belgesi, mesleki yeterlilik
belgesi gibi tamamlayıcı diğer belgelerin de müdürlüğe verilmesini
isteyebilir.
(7) Tescil
başvurusu için gerekli belgelerin ESBİS üzerinden temin edilebilmesi
halinde ayrıca ibraz edilmesi istenmez.
Başvuruya
yetkili kişiler
MADDE 25 –
(1) Tescil başvurusu ilgililer tarafından yetkili müdürlüğe yapılır.
(2) Tescil
başvurusu yapabilecek ilgililer aşağıda sayılmıştır:
a) Esnaf ve
sanatkârın kendisi.
b) Esnaf ve
sanatkârın noter kanalıyla kendisine yetki verilmiş temsilcisi.
c) Esnaf ve sanatkârın
ölümü veya hakkında gaiplik kararı verilmesi durumunda varisleri.
ç) Ölen veya
hakkında gaiplik kararı verilen esnaf ve sanatkârın varislerinin tespit
edilememesi durumunda resen müdürlük.
(3) Bir hususun
tescilini istemeye birden çok kimse yetkili olduğu takdirde, Kanunda ve bu
Yönetmelikte aksine hüküm bulunmadıkça, bunlardan birinin talebi üzerine
yapılan tescil tümü tarafından istenmiş sayılır.
(4) İkinci
fıkranın (ç) bendi kapsamında yapılan tescil ve ilanlardan harç ve ücret
alınmaz.
Tescili zorunlu
hususlar
MADDE 26 –
(1) Esnaf ve sanatkârın;
a) Adı ve soyadı,
vatandaşlığı ve kimlik numarası,
b) Varsa işletme
adı,
c) İş yeri sabit
olanların iş yeri ve yerleşim yeri adresi, iş yerleri seyyar olanların
yerleşim yeri adresi,
ç) İş yerleri
seyyar olmakla birlikte çalışma bölgesi Kanun ve/veya diğer mevzuatla
tahditli olarak belirlenenlerin çalışma bölgesi,
d) Sektörü,
meslek kolu, NACE kodu ve tanımı,
e) Varsa
temsilcinin adı ve soyadı, yerleşim yeri, kimlik numarası ve temsil yetkisinin
kapsamı,
f) Varsa şubesi
ve şube adresi,
sicile tescili
zorunlu olan hususlardır.
(2) Birinci
fıkrada yer alanların dışındaki bilgilere ilişkin kayıtların sicile
geçirilmesi tescil ve ilan hükümlerine tabi değildir.
(3) Müdürlüğün
tescile ilişkin kararları ile tescile davetleri, 11/2/1959 tarihli ve 7201
sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre tebliğ edilir. Kararlar veya davete
ilişkin yazılar, müdürlükte imza karşılığında da tebliğ edilebilir.
İlgili odanın
tespiti
MADDE 27 –
(1) Sicile kayıt olan esnaf ve sanatkârlara ait bilgiler, müdürlük
tarafından ESBİS üzerinden ilgili odaya gönderilir.
(2) Esnaf ve
sanatkârların üye kaydının yapılacağı ilgili oda:
a) ESBİS üzerinde
iş yeri adresi olarak beyan edilen yerdeki meslek ve sanatları ile ilgili ihtisas
odası,
b) İş yerleri
seyyar olanların ikametgâhlarının bulunduğu yerdeki meslek ve sanatları ile
ilgili ihtisas odası,
c) İş yerleri
seyyar olmakla birlikte çalışma bölgesi Kanun ve/veya diğer mevzuatla
tahditli olarak belirlenenlerin, çalışma bölgesinin bulunduğu yerdeki
meslek ve sanatları ile ilgili ihtisas odası,
ç) Meslek ve
sanatları ile ilgili ihtisas odası bulunmayanlar için karma oda,
d)
Kaydolabileceği karma oda da bulunmayanlar için mesleğiyle ilgili en yakın
ihtisas odasıdır.
(3) Kanunun 6 ncı
maddesinin dördüncü fıkrası çerçevesinde, aynı işyerinde olmak kaydıyla
birden fazla konuda faaliyet gösteren esnaf ve sanatkârların esas faaliyeti
ile ilgili odaya kaydı sağlanır. Ancak, üyenin yazılı talebi halinde ve
yükümlülüklerini de yerine getirmesi kaydıyla diğer faaliyetleri ile ilgili
odalara da kaydı yapılabilir.
(4) İlgili oda
yönetim kurulu, müdürlük tarafında kayıt için bilgileri gönderilen esnaf ve
sanatkârlarla ilgili üyelik kararlarını ilk toplantısında alır. Bu
kararlar, esnaf ve sanatkârın sicile tescil tarihinden itibaren oda üyesi
olduğu şeklinde alınır.
(5) Oda yönetim
kurulu tarafından Kanunun 8 inci maddesine göre, oda kaydının silinmesine
karar verilen esnaf ve sanatkârın durumu müdürlüğe bildirilir. Müdürlük,
oda kaydının silinmesine karar verilen esnaf ve sanatkârın oda üyelik
kaydını ESBİS üzerinden sonlandırır.
(6) Esnaf ve
sanatkâr siciline kayıtlı iken, daha sonraki yıllarda yıllık alış veya
satış tutarları ya da gayri safi iş hasılatı, esnaf ve sanatkâr sayılma
hadlerini aşanlar kendileri istemedikçe ticaret siciline ve dolayısıyla
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği bünyesindeki odalara kayda
zorlanamazlar. Ancak, yıllık alış veya satış tutarları ya da gayri safi iş
hasılatı, esnaf ve sanatkâr sayılma hadlerinin altı katını aşanların
kayıtları, müdürlük marifetiyle ticaret siciline aktarılır.
(7) İkinci
fıkradaki odaların saptanmasına ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça
çıkarılacak tebliğ ile belirlenir.
Sicil
tasdiknamesi
MADDE 28 –
(1) Esnaf ve sanatkârın sicile tescil yaptırması halinde ilgiliye onaylı
sicil tasdiknamesi verilir. Tasdiknamede aşağıdaki bilgiler yer alır:
a) Kimlik
numarası.
b) Adı ve soyadı.
c) Varsa işletme
adı.
ç) İş yeri sabit
olanların iş yeri ve yerleşim yeri adresi, iş yerleri seyyar olanların
yerleşim yeri adresi, iş yerleri seyyar olmakla birlikte çalışma bölgesi
Kanun ve/veya diğer mevzuatla tahditli olarak belirlenenlerin çalışma
bölgesi.
d) Belge
düzenlendiği sırada varsa esnaf ve sanatkârın yetkili temsilcisinin adı ve
soyadı, yerleşim yeri, kimlik numarası ve temsil yetkisinin kapsamı.
e) Sektörü,
meslek kolu, NACE kodu ve tanımı.
f) Varsa şubesi
ve şube adresi.
(2) Tasdikname;
tescili yapan müdürlüğün adını, belgenin düzenlendiği tarihi, son
geçerlilik tarihini, müdür veya müdür yardımcısının adını, soyadını ve
belgenin elektronik imza ile imzalandığı bilgisini içerir.
(3) Müdürlük
tarafından yapılan değişiklik tescilleri, sicil tasdiknamesinde yer alan
bilgilerden herhangi birinin de değişmesini gerektiriyorsa, ilgililerin
talebine bakılmaksızın tasdikname, gideri ve harcı ilgiliden tahsil edilmek
suretiyle yenisi düzenlenerek ilgiliye verilir.
(4) Sicil
tasdiknamesi; tasdiknamede yer alan bilgilerde herhangi bir değişiklik
olmadığı veya yenisi düzenlenmediği sürece altı ay geçerlidir.
(5) Tasdiknamenin
geçerlilik süresinin dolması halinde ilgililerin talebi üzerine, gideri ve
harcı tahsil edilerek yeni tasdikname düzenlenir.
Değişiklik ve
sona erme
MADDE 29 –
(1) Tescil edilmiş hususlarda meydana gelen her türlü değişiklik de tescil
edilir.
(2) Tescilin
dayandığı husus veya işlemler kısmen veya tamamen sona erer ya da ortadan
kalkarsa sicildeki kayıt, ilgilinin başvurusu üzerine kısmen ya da tamamen
silinir.
(3) Kanunda veya
bu Yönetmelikte aksine bir hüküm bulunmadığı sürece değişiklik ve sona erme
işlemleri de tescilin tabi olduğu hükümlere tabidir.
Süre
MADDE 30 –
(1) Kanunda ve bu Yönetmelikte aksi düzenlenen hallerin dışında ilgili;
a) Tescili
gerekli hususların,
b) Değişikliğin,
c) Sona ermenin,
gerçekleştiği
tarihten itibaren 30 gün içinde müdürlüğe başvuru yapar.
(2) Sicil
işlemlerinin tamamlanması bir senet veya belgenin düzenlenmesine, iznin
alınmasına ya da başka bir kuruma başvurulmasına bağlı olan durumlarda, bu
senet veya belgenin düzenlendiği veya iznin alındığı yahut diğer kurumdaki
işlemin tamamlandığı tarihten itibaren işlemeye başlar.
Mahkeme veya
resmi kurumun kararına dayanan tescil
MADDE 31 –
(1) Mahkemenin veya resmi bir kurumun, bir hususun resen tesciline ilişkin
kararını alan müdürlük, bu kararı resen tescil eder. Mutabakat Komitesi
kararları ile Koordinasyon Kurulu kararları gereği sicilde yapılması
gereken tescil işlemleri müdürlük tarafından resen yapılır.
(2) Koordinasyon
Kurulu kararları gereği yapılan resen tescil ve ilanlardan harç ve ücret
alınmaz.
(3) Mahkeme veya
resmi bir kurum, verdiği hüküm veya kararda tescil edilecek husus ile
ilgili olarak müdürlüğü resen tescil ile sorumlu tutmadığı hallerde tescil,
başvuruya yetkili kişilerin başvurusu üzerine yapılır. Tescil
yükümlülüğünün süresi içinde yerine getirilmemesi halinde, müdürlük 38 inci
madde gereğince işlem tesis eder.
Tescil tarihi
MADDE 32 –
(1) Tescili gerçekleştirilen bütün işlemlerde tescil tarihi, ESBİS’te
elektronik imza ile kayıt altına alındığı tarihtir.
Tescil ve
ilanın etkisi
MADDE 33 –
(1) Sicil kayıtları sicil gazetesinde ilan edildiği günü izleyen iş
gününden itibaren hukuki sonuçlarını doğurur. Bu günler, tescilin ilanı
tarihinden itibaren işlemeye başlayacak olan sürelere de başlangıç olur.
(2) Bir hususun
tescil ile beraber derhal üçüncü kişiler hakkında sonuç doğuracağına veya
sürelerin derhal işleyeceğine ilişkin özel hükümler saklıdır.
(3) Tescil kaydı
ile ilan edilen durum arasında aykırılık bulunması hâlinde, tescil edilmiş
olan gerçek durumu bildikleri ispat edilmediği sürece, iyi niyetli üçüncü
kişilerin ilan edilen duruma güvenleri korunur.
Harçlar
MADDE 34 –
(1) Müdürlükten harca tabi herhangi bir istemde bulunan veya örnek isteyen
kimsenin isteği, harç ödenmedikçe karşılanmaz. Resen yapılması gereken
tescil, değişiklik ve silinmeler harç tahsil edilmeden önce yapılabilir.
Ancak, bu işleme ait harç, tahsili için derhal ilgili vergi dairesine
bildirilir. Harcın tamamıyla ödenmemiş olmasına rağmen harca tabi işlemi
yapmış veya örneği vermiş olan müdür ve müdür yardımcısı harçtan, mükellef
ile beraber müteselsil olarak sorumludur.
YEDİNCİ BÖLÜM
Gerçeklik İlkesi, İnceleme
Yükümlülüğü, Sorumluluk, Tescile Davet ve Ceza,
Müdürlüğe Bildirim
Yükümlülüğü
Gerçeklik
ilkesi, aldatma yasağı ve kamu düzenine uygunluk
MADDE 35 –
(1) Sicile yapılacak tescillerin, gerçeği tam olarak yansıtması, üçüncü
kişilerde yanlış izlenim yaratacak nitelik taşımaması ve kamu düzenine
aykırılık oluşturmaması gerekir.
İnceleme
yükümlülüğü
MADDE 36 –
(1) Tescil için aranan şartların mevcudiyeti aşağıdaki hususlar dikkate
alınarak incelenir:
a) Tescili
istenen hususun sicile kaydının gerekli olup olmadığı.
b) Tescil
isteminin mevzuatta öngörülen şekilde ve ilgililer tarafından yapılıp
yapılmadığı.
c) Tescil için
mevzuatta öngörülen belgelerin bulunup bulunmadığı.
ç) Tescil
edilecek hususun Kanunun emredici hükümlerine aykırı bulunup bulunmadığı.
d) Tescil
edilecek hususların gerçeği tam olarak yansıtıp yansıtmadığı, üçüncü
kişilerde yanlış bir izlenim yaratacak nitelik taşıyıp taşımadığı ve kamu
düzenine aykırı olup olmadığı.
e) Tescil
edilecek hususun Bakanlığın veya diğer resmi kurumların iznine ya da uygun
görüşüne tabi olması halinde, söz konusu iznin veya uygun görüşün alınıp
alınmadığı.
(2) Müdürlükçe
birinci fıkra hükmü uyarınca yapılan inceleme sonucunda, tescil için aranan
şartlardan bazılarının eksik olduğunun anlaşılması halinde durum ilgiliye
yazı ile bildirilir. Bildirilen hususların mevzuata uygun hale getirilmesi
veya eksikliklerin giderilmesi için en fazla 30 gün süre verilir. Verilen süre,
işlemin mahiyetine göre her seferinde en fazla 30 gün olmak üzere en çok
iki defa uzatılabilir. Verilen veya uzatılan süre içinde durum mevzuata
uygun hale getirilmez veya eksiklikler tamamlanmaz ise tescil isteği
reddedilir.
Sorumluluk
MADDE 37 –
(1) Tescil için gerçeğe aykırı beyanda bulunanlar, 13/1/2011 tarihli ve
6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 38 inci maddesinin birinci fıkrası
uyarınca cezalandırılır. Müdürlük tescil için gerçeğe aykırı beyanda
bulunanları idari para cezası uygulanmak üzere mahallin en büyük mülki
amirine bildirir. Gerçeğe aykırı tescilden dolayı zarar görenlerin tazminat
hakları saklıdır.
(2) Kayıtların 35
inci maddeye uymadığını öğrendikleri hâlde düzeltilmesini istemeyenler ve
tescil olunan bir hususun değişmesi ve sona ermesi dolayısıyla, değişiklik
veya sona ermenin tescilini istemeye ya da yeniden tescili gereken bir
hususu tescil ettirmeye zorunlu olup da bunu yapmayanlar, bu kusurları
nedeniyle üçüncü kişilerin uğradıkları zararları tazmin ile yükümlüdürler.
Tescile davet
ve ceza
MADDE 38 –
(1) Tescil edilmesi gereken bir hususun ilgilisi tarafından tescil
ettirilmediğini haber alan müdürlük, tescil başvurusunda bulunmakla yükümlü
kişileri, otuz gün içinde tescil başvurusunda bulunmaya veya tescili
gerektiren sebeplerin bulunmadığını ispat etmeye çağırır. Bu davette,
kanuni dayanaklar gösterilmek suretiyle davetin gerekçesi, tescili gereken
durum ve tescil yükümlülüğünün yerine getirilmemesinin yaptırımları
belirtilir.
(2) Birinci fıkra
gereğince yapılan çağrı üzerine, süresi içinde tescil isteminde
bulunulmaması veya kaçınma sebepleri bildirilmiş olmasına rağmen kaçınma
sebeplerinin yeterli görülmemesi hallerinde müdürlük, durumu sicilin
bulunduğu yerdeki ticaret davalarına bakan asliye hukuk mahkemesine
bildirir. Mahkemenin tescile hükmetmesi halinde resen tescil yapılır.
(3) Müdürlükçe
verilen süre içinde tescil isteminde bulunmayan ve kaçınma sebeplerini de
bildirmeyen kişi, 6102 sayılı Kanunun 33 üncü maddesinin ikinci fıkrası
uyarınca cezalandırılır.
(4) Üçüncü fıkra
gereğince idari para cezası verilmesine rağmen, kanuni süre içerisinde
tescil isteminde bulunmamakta ısrar edilmesi halinde, müdürlük durumu
sicilin bulunduğu yerdeki ticaret davalarına bakan asliye hukuk mahkemesine
bildirir. Mahkemenin tescile hükmetmesi halinde resen tescil yapılır.
Müdürlüğe
bildirim yükümlülüğü
MADDE 39 – (1)
Herhangi bir hususun tescili isteminde bulunma yükümlülüğünü yerine
getirmemiş olanları öğrenen noterler, belediyeler, odalar ve vergi
daireleri gibi resmi makamlar durumu müdürlüğe bildirir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
İtiraz ve İlan
İtiraz
MADDE 40 –
(1) İlgililer; tescil istemleri ile ilgili olarak müdürlükçe verilecek
kararlara karşı, tebliğ tarihinden itibaren sekiz gün içinde sicilin
bulunduğu yerdeki ticaret davalarına bakan yetkili asliye hukuk mahkemesine
dilekçe ile itiraz edebilir. Mahkeme dosya üzerinde yapacağı inceleme
sonucunda tescilin gerekli bulunduğu sonucuna varırsa tescilin yapılmasını
müdürlüğe emreder, aksi takdirde tescil istemini reddeder.
İlan
MADDE 41 –
(1) Tescil işlemleri, mevzuatta aksine bir hüküm bulunmadıkça Kanunun 70
nci maddesine göre sicil gazetesinde ilan edilir.
(2) İlan,
Bakanlığın gözetim ve denetimi altında Konfederasyon tarafından ESBİS
kullanılarak elektronik ortamda sicil gazetesinde yayınlanır.
(3) Sicil
gazetesinde yayınlanacak ilan ücretleri sicil gazetesi komitesinin teklifi
ve Bakanlığın onayı ile yürürlüğe girecek bir tarife ile belirlenir. Sicil
gazetesi ilan ücretleri sicil tarafından elektronik ortamda tahsil edilir
ve sicil gazetesi hesabına elektronik ortamda aktarılır.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Sicil gazetesi
kayıtları
MADDE 42 –
(1) Sicil gazetesinin 2012 yılından önceki kayıtlarına ulaşılmasında
Bakanlığın görüşü doğrultusunda hareket edilir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 43 –
(1) 16/9/2005 tarihli ve 25938 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Esnaf ve
Sanatkâr Sicili Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş
hükümleri
GEÇİCİ MADDE 1
– (1) ESBİS, bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl
içinde bu Yönetmeliğe uygun hale getirilir. ESBİS uygun hale getirilinceye
kadar bu Yönetmelik kapsamında tutulacak defterler mevcut haliyle tutulmaya
devam edilir.
(2) Bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce müdür, müdür yardımcısı ve
sicil personeli olarak atanmış olanlarda 10 uncu maddenin birinci
fıkrasının (c) ve (e) bentlerinde belirtilen nitelikler aranmaz.
Yürürlük
MADDE 44 –
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 45 –
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Ticaret Bakanı yürütür.
|