MİLLÎ
EĞİTİM BAKANLIĞI KURUM AÇMA, KAPATMA VE
AD VERME
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1)
Bu Yönetmeliğin amacı; Millî Eğitim Bakanlığına bağlı her derece ve türdeki
örgün ve yaygın eğitim kurumları ile diğer kurumların açma, kapatma ve bu
kurumlara ad verilmesine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2 – (Değişik:RG-10/9/2018-30531)
(1) Bu Yönetmelik,
5/1/1961 tarihli ve 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu, 14/6/1973
tarihli ve 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanununun 58 inci maddesi,
20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ile
10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1 sayılı
Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1)
Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Millî
Eğitim Bakanını,
b) Bakanlık: Millî
Eğitim Bakanlığını,
c) (Değişik:RG-14/2/2019-30686)
Kurum: Millî Eğitim Bakanlığına bağlı her derece ve türdeki okul,
merkez, pansiyon, uygulama oteli, hizmetiçi eğitim enstitüsü,
olgunlaşma enstitüsü ile sosyal tesisleri,
ç) (Değişik:RG-14/2/2019-30686)
Merkez: Mesleki ve teknik eğitim, mesleki eğitim, bilim ve sanat, rehberlik
ve araştırma, halk eğitimi ile ölçme değerlendirme merkezlerini,
d) Sosyal
tesisler: Öğretmenevi ile öğretmenevi ve akşam sanat okulunu,
e) (Ek:RG-10/9/2018-30531)
Pansiyon: Bakanlığa bağlı her derece ve türdeki okullara bağlı olarak
faaliyet gösteren ve yatılı öğrencilerin barınma, beslenme, etüt ve
diğer sosyal ihtiyaçlarının karşılandığı yeri,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Kurum
Açma, Kapatma ve Genel Esaslar
Kurum açma ve
kapatma
MADDE 4 – (Değişik:RG-10/9/2018-30531)
(1) Okul öncesi
eğitim ve ilköğretim kurumları, il millî eğitim müdürlüğünün teklifi ile
valilikçe planlanır, açılacak veya kapatılacak okullar bu Yönetmeliğin
genel ve özel şartları ile diğer maddelerine uygunluğu yönünden incelenir,
uygun görülmesi hâlinde toplu inha listesi şubat ayı sonuna kadar Bakanlığa
gönderilerek Bakanlıkça açılır ve aynı usulle kapatılır.
(2) Birinci fıkra
dışında kalan Bakanlığa bağlı her derece ve türdeki kurumlar, şubat ayı
sonuna kadar valiliğin teklifi ve ilgili genel müdürlüğün uygun görüşüne
bağlı olarak Bakanlıkça açılır ve aynı usulle kapatılır.
(3) (Değişik:RG-14/2/2019-30686)
Hizmetiçi eğitim enstitüleri ve ölçme değerlendirme merkezleri ilgili
genel müdürlüğün teklifi üzerine Bakanlıkça açılır ve aynı usulle
kapatılır.
Genel esaslar
MADDE 5 – (1)
Kurumların açılabilmesi için;
a) Devlet veya il
yatırım programlarında bulunan projelerin tamamlanmış olması, kurumun
açılacağı yerleşim biriminde yatırım programıyla yapılmış bina bulunmaması
hâlinde ise kurumun özelliğine uygun binanın mahallen temin edilmesi ve
kullanma hakkının Bakanlığa tahsis edilmiş olması,
b) Engelli
öğrencilerin erişimi için binaların ilgili mevzuata uygun olması,
c) (Değişik:RG-10/9/2018-30531)
Yatırım programına alınması teklif edilecek eğitim kurumu için tahsis
edilen arsanın; imar mevzuatına uygun olması, bataklıkta, dere yatağında,
heyelan bölgesinde olmaması, arsanın üzerinde ve komşu parsele yakın okul
bahçesi duvarından en az 100 m uzaklığa kadar orta/yüksek gerilim hattı
bulunmaması, akaryakıt servis istasyonlarına en az 50 m, (Ek
ibare:RG-14/2/2019-30686) alkollü
içkilerin satışının yapıldığı yerler ve eğlence yerlerine ise en
az 100 m uzaklıkta ve baz istasyonlarına Bilgi Teknolojileri ve İletişim
Kurumunca belirlenmiş olan güvenlik mesafesi kadar uzakta olması, doğal afetlere
maruz kalabilecek veya sağlık ve güvenlik açısından yüksek risk taşıyan bir
yerde bulunmaması, yol, elektrik, içme suyu, yağmur suyu, kanalizasyon,
doğalgaz, telefon ve internet hatları gibi altyapı hizmetlerinin sağlanmış
olması,
ç) (Değişik:RG-10/9/2018-30531)
Her kurumda; kurumun özelliğine uygun yeteri kadar müdür yardımcısı
odası, idari oda, abdesthane, doğal aydınlatmalı uygun mekânda kadın ve
erkek için ayrı mescit, (Değişik ibare:RG-14/2/2019-30686) kantin/kafeterya, teshin/ısı merkezi, su deposu,
sistem odası, ilgili mevzuatına göre sığınak, depo/araç-gereç odası/arşiv
odası, teknisyen odası, yardımcı personel odası, tuvalet ve lavabo, ayrıca
pansiyonlar hariç her kurumda müdür odası bulunması,
d) (Değişik:RG-10/9/2018-30531)
Her okulda; okulun özelliğine uygun yeteri kadar derslik, öğretmenler
odası, rehberlik servisi, laboratuvar, bilgisayar odası veya laboratuvarı,
atölye, çok amaçlı salon, spor salonu, kütüphane veya z-kütüphane, okul
aile birliği odası, zümre öğretmenler odası (Ek ibare:RG-14/2/2019-30686)
,tasarım-beceri atölyesi ve destek eğitim odası bulunması,
e) İş sağlığı ve
güvenliği mevzuatında belirtilen sayıda çalışan bulunan kurumlarda iş yeri
sağlık ve güvenlik birimi ve revir odası bulunması,
f) Örgün eğitim
kurumları için mahallen temin edilen binada; anaokulu açılabilmesi için
etkinlik/oyun odasında öğrenci başına en az 2.40 m², ilkokul açılabilmesi
için dersliklerde en az 1.60 m², ortaokul veya lise açılabilmesi için
dersliklerde en az 1.85 m² kullanım alanı bulunması,
g) Mahallen temin
edilen binada eğitim kurumu açılabilmesi için binaya ait mimari projenin
Bakanlıkça onaylanmasından sonra özel eğitim kurumları hariç olmak üzere
açılma teklifinin valilikçe Bakanlığa gönderilmesi,
ğ) Özel eğitim
kurumu için mahallen temin edilen arsa veya binanın merkezi yerleşim
birimlerinde ve ulaşım imkânlarından faydalanılabilecek yerde olması,
h) Tüm kurumların
bu Yönetmelik ile sınırlı olmamak üzere; 25/8/1988 tarihli ve 19910 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Sığınak Yönetmeliğine, 6/3/2007 tarihli ve 26454
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Deprem Bölgelerinde Yapılacak Binalar
Hakkında Yönetmeliğe, 27/11/2007 tarihli ve 2007/12937 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Binaların Yangından Korunması Hakkında
Yönetmeliğe, 5/12/2008 tarihli ve 27075 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliğine, (Ek
ibare:RG-14/2/2019-30686) 3/7/2017 tarihli
ve 30113 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Planlı Alanlar İmar
Yönetmeliğine, 22/2/2018 tarihli ve 30340 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Otopark Yönetmeliğine, engellilerle ilgili mevzuatta
belirtilen standartlara, Bakanlığın eğitim yapıları standartlarına uygun
olması,
ı) Tüm projeler
için Bakanlık Onayı alınması ve Bakanlıkça hazırlanan proje programlarına
uygun olması,
i) Açılması
istenilen kurumun özel şartlarının yerine getirilmiş olması,
j) (Ek:RG-10/9/2018-30531)
Kurum açılacak binanın Coğrafi Bilgi Sistemine altlık olacak verilerinin
valiliklerce Bakanlık İnşaat ve Emlak Dairesi Başkanlığına iletilmesi,
gerekir.
(2) Bu Yönetmelik
kapsamındaki iş ve işlemler özel öğretim kurumları için 8/2/2007 tarihli ve
5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları Kanunu ile 20/3/2012 tarihli ve 28239
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim
Kurumları Yönetmeliği hükümlerine göre yürütülür.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Özel
Esaslar
Okul öncesi
eğitim ve ilköğretim kurumlarının açılması
MADDE 6 – (1)
Okul öncesi eğitim kurumları; bağımsız anaokulları olarak açılabileceği
gibi mülki idare amirinin onayı ile çocuk gelişimi ve eğitim alanı olan
mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında uygulama sınıfı ve diğer eğitim
kurumları bünyesinde ana sınıfı olarak da açılabilir. Okul öncesi eğitim
kurumları açılabilmesi için;
a) Anaokulunda
öğrenci sayısının en az 20 olması ve etkinlik/oyun odası bulunması,
b) (Değişik:RG-10/9/2018-30531)
Uygulama sınıfı ve ana sınıfında öğrenci sayısının en az 10 olması,
dersliğin binanın giriş katında aydınlık ve güneş alan bölümünde bulunması
ve ayrı giriş-çıkışının olması,
gerekir.
(2) İlkokul
açılabilmesi için;
a) Birleştirilmiş
sınıf uygulaması yapılan ilkokullarda en az 1 derslik ve 1 inci, 2 nci, 3
üncü ve 4 üncü sınıflarda toplamda en az 10 öğrenci bulunması,
b) İlkokullarda en
fazla 32 derslik, 1 inci sınıf için en az 10 öğrenci, (Değişik
ibare:RG-14/2/2019-30686) görsel sanatlar atölyesi ve/veya müzik
dersliği, fen dersliği, spor veya drama salonu bulunması,
c) (Ek:RG-10/9/2018-30531)
Ulaşım şartlarının elverişsiz olması veya öğrenci velilerinin tamamının
çocuklarının taşıma yoluyla eğitime erişim kapsamında öğrenim görmelerini
istememeleri durumunda ilkokul 1-4 üncü sınıflarda öğrenci sayısının
toplamda en az 8 olması ve valilikçe gerekli görülmesi hâlinde Bakanlıkça
bu ilkokulların açık kalması sağlanabilir.
gerekir.
(3) Yatılı bölge
ortaokulu ve pansiyonlu imam hatip ortaokulu açılabilmesi için en az 8 en
fazla 32 derslik, fen dersliği, (Değişik
ibare:RG-14/2/2019-30686) görsel sanatlar atölyesi ve/veya
müzik dersliği, teknoloji ve tasarım atölyesi, spor veya drama salonu,
öğretim binasından bağımsız kız ve erkek öğrencilere ayrı ayrı toplam 100
öğrenci kapasiteli pansiyon bulunması ve açılacak okulun yerleşim biriminin
merkezi konumda olması gerekir.
(4) (Değişik:RG-10/9/2018-30531)
Ortaokul ve imam hatip ortaokulu açılabilmesi için en fazla 32 derslik, 5
inci sınıfta en az 20 ya da toplamda 40 öğrenci, fen dersliği, (Değişik
ibare:RG-14/2/2019-30686) görsel sanatlar atölyesi ve/veya
müzik dersliği, teknoloji ve tasarım atölyesi ile spor veya drama salonu
bulunması gerekir.
Ortaöğretim
kurumlarının açılması
MADDE 7 – (1)
(Değişik:RG-14/2/2019-30686) Anadolu lisesi açılabilmesi
için; okulun açılacağı yerleşim birimi merkez nüfusunun 5.000 veya yerleşim
birimine bağlı mahalle ve köyleri ile birlikte en az 10.000 ya da 9 uncu
sınıfa kayıt olacak en az 2 şube mevcudunda öğrenci olması, binada en az 8
derslik, görsel sanatlar atölyesi ve/veya müzik dersliği bulunması gerekir.
Okulun açılması; ihtiyaca binaen valilik teklifine bağlı olarak Bakanlıkça
yapılır.
(2) Fen lisesi ile
sosyal bilimler lisesi açılabilmesi için;
a) İlde 8 inci
sınıfta öğrenim gören toplam öğrenci sayısının % 5’ini geçmeyecek şekilde
fen lisesi ve sosyal bilimler lisesi öğrenci kontenjanı üst sınır olarak
belirlenir.
b) Okul binasında
20 derslik, yeterli sayıda laboratuvar, görsel sanatlar atölyesi (Değişik
ibare:RG-14/2/2019-30686) ve/veya müzik dersliği,
z-kütüphane, okula ait spor salonu, kız ve erkek öğrenciler için ayrı ayrı
olmak üzere toplam 200 öğrenci kapasiteli pansiyon bulunması gerekir.
c) Bu okullar
illerde ve büyükşehir statüsündeki illerin nüfusu 50.000’in üzerinde olan
ilçelerinde açılabilir. Ayrıca büyükşehir statüsünde olmayan illerin
ilçelerinde açılabilmesi için ilçe nüfusunun en az 20.000 ve il merkezi ile
birlikte toplam nüfusu en az 200.000 olması gerekir.
(3) Güzel sanatlar
lisesi açılabilmesi için; okulun açılacağı yerin il merkezi ya da
büyükşehir statüsündeki illerin en az 100.000 nüfuslu ilçelerinden birinde
ve okulun açılacağı il sınırları içinde sanat ağırlıklı en az bir
yükseköğretim programı olması, okul binasında en az 12 derslik, müzik
öğrencilerinin çalışma yapabileceği ses yalıtımlı 30 adet bireysel müzik
dersliği ile koro, orkestra ve bireysel ses eğitimi odası, en az
6 atölye, 1 ses kayıt stüdyosu, 1 fotoğraf-film çekim atölyesi, konser
salonu, sergi salonu, kız ve erkek öğrenciler için ayrı ayrı olmak üzere
toplam 100 öğrenci kapasiteli pansiyon bulunması gerekir.
(4) Spor lisesi
açılabilmesi için; okulun açılacağı yerin il merkezi ya da büyükşehir
statüsündeki illerin en az 100.000 nüfuslu ilçelerinden birinde ve okulun
açılacağı il sınırları içinde spor ağırlıklı en az bir yükseköğretim
programı olması; okul binasında en az 12 derslik, kondisyon salonu, aynalı
jimnastik salonu, aletli spor salonu, aynı anda birden fazla grubun çalışma
yapabileceği kapalı spor salonu ile açık spor alanları, kız ve erkek
öğrenciler için ayrı ayrı olmak üzere toplam 100 öğrenci kapasiteli
pansiyon bulunması gerekir.
(5) (Değişik:RG-14/2/2019-30686)
Anadolu imam hatip lisesi açılabilmesi için; okulun açılacağı
yerleşim birimi merkez nüfusunun 5.000 veya yerleşim birimine bağlı mahalle
ve köyleri ile birlikte en az 10.000 ya da 9 uncu sınıfa kayıt olacak en az
2 şube mevcudunda öğrenci olması, binada en az 8 derslik, öğretim binası
içinde veya bahçesinde uygulama mescidi ya da mescit yerinin olması,
geleneksel/görsel sanatlar atölyesi ve/veya mûsikî/müzik dersliği
bulunması gerekir. Okulun açılması; ihtiyaca binaen valilik teklifine
bağlı olarak Bakanlıkça yapılır.
(6) Mesleki ve
teknik Anadolu lisesi açılabilmesi için;
a) Okul binasında;
mesleki ve teknik eğitimde uygulanacak her alan için en az 4’er derslik,
meslek alanlarının özelliğine uygun atölye ve laboratuvar bulunması,
b) Yatılı olarak
açılması hâlinde en az 100 öğrenci kapasiteli pansiyon bulunması,
c) Açılış
teklifinde okulun adı, kapasitesi, öğretim türü, bünyesinde açılacak
program türü, alan/dalları, kontenjanı ve yabancı dillerinin belirtilmesi,
ç) (Değişik:RG-15/9/2017-30181)
Okulun açılması; ihtiyaca binaen valilik teklifine bağlı olarak Bakanlıkça
sağlanır.
d) Tematik mesleki
ve teknik Anadolu lisesi açılması için;
1) (Değişik:RG-14/2/2019-30686) İl/ilçe
millî eğitim müdürlüklerince, okul bünyesinde uygulanacak alanların her
biri ile ilgili orta ve büyük ölçekli işletmeler ve/veya bu işletmelerin
temsilcisi olan kurum ve kuruluşlarla ve ihtiyaç duyulduğunda ilgili İŞKUR
İl Müdürlüğü ile öğrencilerin işletmede beceri eğitimi ve stajı, mezuniyet
sonrası istihdamları, öğretmenlerin mesleki gelişimleri, eğitim
ortamlarının iyileştirilmesi ve benzeri konuları içeren en az on yıl süreli
iş birliği protokolünün veya protokollerinin yapılmış olması,
2) (Değişik:RG-14/2/2019-30686) Öğretim
programı, öğretmen kaynağı, atölye donanımı ve benzeri özellikler
bakımından birbiriyle ilişkili en fazla üç alanda program uygulaması,
3) Aynı ilçede
aynı alanda yalnızca bir tematik mesleki ve teknik Anadolu lisesi açılması,
4)
(Değişik:RG-14/2/2019-30686) Aynı ilde ikinci bir tematik mesleki
ve teknik Anadolu lisesi açılabilmesi için okulun açılacağı ilin
toplam nüfusunun en az 2.000.000 olması, nüfusu 2.000.000’dan fazla
olan illerde ikiden fazla okul açılabilmesi için her 1.000.000 nüfusa
karşılık yalnızca bir tematik mesleki ve teknik Anadolu lisesi
açılabilmesi,
5) Bünyesinde veya
aynı eğitim bölgesindeki diğer okullara bağlı yeterli kapasitede pansiyonun
bulunması,
gerekir.
(7) Çok programlı
Anadolu lisesi açılabilmesi için;
a) Okul binasında
mesleki ve teknik eğitimde uygulanacak her alan için en az 4’er derslik,
meslek alanlarının özelliğine uygun atölye ve laboratuvar; Anadolu lisesi
programı için en az 4 derslik; Anadolu imam hatip programı için
ise 4 derslik ve uygulama mescidi olması,
b) Açılış
teklifinde Anadolu Lisesi programı ve Anadolu meslek programının bulunması,
okulun adı, kapasitesi, bünyesinde açılacak diğer program türleri,
alan/dalları, kontenjanları ve yabancı dillerinin belirtilmesi,
gerekir.
(8) Mesleki ve
teknik eğitim merkezi açılabilmesi için;
a) Okul binasında
her alan için en az 4’er derslik, meslek alanlarının özelliğine uygun
atölye ve laboratuvarın bulunması,
b) Açılış
teklifinde okulun adı, kapasitesi, bünyesinde açılacak mesleki eğitim
merkezi ve diğer program türü, alan/dalları, kontenjanları ve yabancı
dillerinin belirtilmesi,
gerekir.
(9) Mesleki eğitim
merkezinin;
a) Bağımsız olarak
açılabilmesi için;
1) Yerleşim
biriminin il veya ilçe merkezi olması,
2) Merkezin
açılacağı yerleşim biriminde, merkezde eğitimi yapılacak alan/dallarla
ilgili işletmelerde mesleki eğitime uygun ve yeterli kapasitede iş yerinin
bulunması,
b) (Değişik:RG-10/9/2018-30531)
Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumu bünyesinde açılabilmesi için; açılacak
her alanda en az bir grup oluşturacak sayıda öğrenci kaydının yapılabilecek
durumda olması,
1) Aynı yerleşim
biriminde bağımsız mesleki eğitim merkezi bulunmaması,
2) Açılacak her
alan için en az grup oluşturacak sayıda öğrenci kaydının yapılabilecek
durumda olması,
gerekir.
(10) Mesleki ve
teknik Anadolu lisesi, çok programlı Anadolu lisesi, mesleki ve teknik
eğitim merkezi ve mesleki eğitim merkezi açılabilmesi için il istihdam ve
mesleki eğitim kurulu kararı gerekir.
(11) (Mülga:RG-10/9/2018-30531)
(12) (Değişik:RG-10/9/2018-30531)
Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumu bünyesinde program türü ve
alan/dalların açılabilmesi için şubat ayı sonuna kadar il istihdam ve
mesleki eğitim kurulu kararı ile birlikte;
a) Adalet
alan/dallarının açılacağı kurumun yakın çevresinde öğrencilerin uygulama
yapabileceği adalet teşkilatına ait birim veya kuruluşlar bulunması
gerekir.
b) Denizcilik
alanı güverte işletme ve/veya gemi makineleri işletme dallarının açılacağı
yerleşim biriminde liman başkanlığının bulunması, denizcilik alanı
balıkçılık ve su ürünleri dalı için su ürünleri üretimine uygun deniz, göl
veya baraj bulunması ve gemi yapım alan/dalları için yakın çevrede tersane
veya tekne yapım işletmeleri bulunması gerekir.
c) Sağlık
hizmetleri alan/dallarının açılabilmesi için yerleşim biriminde en az 60
öğrencinin işletmelerde beceri eğitimi yapabileceği kapasitede sağlık
işletmesi bulunması, öğrencilerin mesleki eğitim/staj çalışması
yapabilecekleri hastane/hastanelerle ilgili olarak; üniversite hastaneleri
için ilgili üniversite, diğer sağlık kurum ve kuruluşları için il sağlık
müdürlüğü onaylı olmak üzere ilgili sağlık kuruluşları ile il millî eğitim
müdürlüğü arasında en az on yıl süreli protokol yapılması, ayrıca
hastane/hastanelerle kaç öğrencinin işletmelerde beceri eğitimi yapacağını
gösterir sözleşmenin yapılmış olması gerekir. Mesleki ve teknik Anadolu
liseleri dışındaki kurumlarda bu alan açılmaz.
ç) Uçak bakım
alanı/dallarının açılabilmesi için yerleşim biriminde veya yakınında
havalimanı bulunması; okulda elektrik-elektronik teknolojisi ile motorlu
araçlar teknolojisi alanları ile uçak hangarının bulunması gerekir.
d) Tarım alanı
açılabilmesi için zirai uygulamaların yapılabileceği sulanabilir ve
ekilebilir en az otuz (30) dekar arazi, tarım makineleri dalı için
atölye ve hangarlar bulunması gerekir.
e) Hayvan yetiştiriciliği
ve sağlığı alanı açılabilmesi için büyük ve küçükbaş hayvanların barınacağı
açık ve kapalı padoklar, kanatlı hayvanlar için kümes bulunması gerekir.
(13) Diğer
hususlar;
a) (Değişik:RG-10/9/2018-30531)
Mesleki ve teknik Anadolu liselerinin öğretim türü değişikliği ile çok
programlı Anadolu lisesi bünyesinde Anadolu imam hatip lisesi açılması veya
kapatılması teklifi il millî eğitim müdürlüğünce hazırlanacak gerekçeli
rapor ile birlikte valilik görüşü şubat ayı sonuna kadar Bakanlığa
gönderilir.
b) (Değişik:RG-10/9/2018-30531)
Aynı yerleşim biriminde fiziki kapasite yetersizliği veya öğrenci
sayısının yetersizliği sebebiyle bir alanın fiziki kapasitesi ve donatımı
uygun olan yeni veya mevcut bir başka mesleki ve teknik ortaöğretim
kurumuna öğrenci, öğretmen, donatımıyla nakledilmesi teklifi; il millî
eğitim müdürlüğünce hazırlanacak gerekçeli rapor, valilik görüşü ile
birlikte şubat ayı sonuna kadar Bakanlığa gönderilir.
c) (Değişik:RG-10/9/2018-30531)
Mesleki ve teknik Anadolu Lisesi Anadolu teknik programı Meslekî ve
Teknik Eğitim Genel Müdürlüğünün görüşüne bağlı olarak Bakanlıkça açılır ve
aynı usulle kapatılır. Anadolu teknik programı açılabilmesi için kurum
bünyesinde Anadolu meslek programı bulunma şartı aranmaz.
ç) (Değişik:RG-10/9/2018-30531)
Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumları ile mesleki eğitim merkezleri
açma ve kapatma teklifinde EK-1; program türü, alan/dal ve alan/dal yabancı
dilinin açma ve kapatma teklifinde EK-2 formlarının da yer alması gerekir.
d) (Değişik:RG-10/9/2018-30531)
Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumu bünyesinde program türü, alan/dal
ve alan/dal yabancı dilinin açma veya kapama ile alanların
birleştirilmesi/nakledilmesi ve öğretim türü değişikliği işlemleri
Bakanlıkça gerçekleştirilir.
e) Bakanlıkça
belirlenecek alanlarda öğrencilerin staj ve işletmelerde mesleki eğitim
konularında ilgili sektörle yapılan protokol, alanların açılış
teklifleriyle birlikte ilgili genel müdürlüğe gönderilir.
f) (Değişik:RG-10/9/2018-30531)
Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarına bağlı uygulama oteli açılması
için okul bünyesinde konaklama ve seyahat hizmetleri ile yiyecek içecek
hizmetleri alanlarının bulunması gerekir.
Özel eğitim
kurumları
MADDE 8 – (1)
Özel eğitim anaokulu veya ilkokul kademesinde eğitim veren özel eğitim
okulu, bağımsız anaokulu ve diğer ilkokullar bünyesinde özel eğitim ana
sınıfı açılabilmesi için;
a) Özel eğitim
anaokulu açılması teklif edilen binanın müstakil olması, binada en az 4
etkinlik/oyun odası, 4 bireysel eğitim odası, 2 uyku/dinlenme odası, çocuk
bakım odası bulunması,
b) Özel eğitim ana
sınıfı açılabilmesi için etkinlik/oyun odası bulunması, dersliğin binanın
giriş katında, aydınlık ve güneş alan bölümünde yer alması ve ayrı
giriş-çıkışının olması,
gerekir.
(2) İşitme
engellilere özel eğitim kurumu açılabilmesi için;
a) Özel eğitim
ilkokulu veya özel eğitim ortaokulunda; en az 4 derslik, dil ve konuşma
terapi odası, bireysel eğitim odası, görsel sanatlar atölyesi, fen
dersliği, müzik dersliği, aile eğitim odası ve ortaokullar için
teknoloji ve tasarım atölyesi ile ortaokulda pansiyon açılabilmesi için en
az 40 öğrenci,
b) Özel eğitim
meslek lisesinde; en az 4 derslik, açılacak her alan/dal için meslek
alanlarının özelliğine göre 10 öğrencilik atölye, bireysel eğitim odası,
görsel sanatlar atölyesi, müzik dersliği, aile eğitim odası ve pansiyon
açılabilmesi için en az 60 öğrenci,
c) Özel eğitim
meslek okulunda; en az 4 derslik, bireysel eğitim odası, görsel sanatlar
atölyesi, müzik dersliği, meslek alanlarının özelliğine göre en az 2
atölye, uygulama evi, uygulama bahçesi, aile eğitim odası,
bulunması gerekir.
(3) Bedensel
engellilere özel eğitim kurumu açılabilmesi için;
a) Özel eğitim
ilkokulu veya özel eğitim ortaokulunda; en az 4 derslik, dil ve konuşma
terapi odası, bireysel eğitim odası, görsel sanatlar atölyesi, fen
dersliği, müzik dersliği, aile eğitim odası ve ortaokullarda teknoloji ve
tasarım atölyesi ile ortaokulda pansiyon açılabilmesi için en az 40
öğrenci,
b) Özel eğitim
meslek lisesinde; en az 4 derslik, açılacak her alan/dal için meslek alanlarının
özelliğine göre 10 öğrencilik atölye, bireysel eğitim odası, görsel
sanatlar atölyesi, müzik dersliği, aile eğitim odası ve pansiyon
açılabilmesi için en az 60 öğrenci,
bulunması gerekir.
(4) Görme
engellilere özel eğitim kurumu açılabilmesi için;
a) Özel eğitim
ilkokulu veya özel eğitim ortaokulunda; en az 4 derslik, bireysel eğitim
odası, görsel sanatlar ve modelaj atölyesi, fen dersliği, müzik dersliği,
aile eğitim odası ve ortaokulda teknoloji ve tasarım dersliği ile pansiyon
açılabilmesi için en az 40 öğrenci,
b) Özel eğitim
meslek okulunda; en az 4 derslik, bireysel eğitim odası, görsel sanatlar ve
modelaj atölyesi, müzik dersliği, meslek alanlarının özelliğine göre en az
2 atölye, uygulama evi, uygulama bahçesi, aile eğitim odası,
bulunması gerekir.
(5) Hafif düzeyde
zihinsel yetersizliği olan öğrencilere özel eğitim kurumu açılabilmesi
için;
a) Özel eğitim
ilkokulu veya özel eğitim ortaokulunda; en az 4 derslik, görsel sanatlar
atölyesi, müzik dersliği ve aile eğitim odası,
b) Özel eğitim meslek
okulunda; en az 4 derslik, görsel sanatlar atölyesi, müzik
dersliği, meslek alanlarının özelliğine göre en az 2 atölye, uygulama evi,
uygulama bahçesi ve aile eğitim odası,
bulunması gerekir.
(6) Orta veya ağır
düzeyde zihinsel yetersizliği olan öğrenciler ile otizmi olan öğrencilere
özel eğitim kurumu açılabilmesi için;
a) Özel eğitim
uygulama okulu I. kademe veya II. kademede en az 8 derslik, bireysel eğitim
odası, görsel sanatlar atölyesi, müzik dersliği, uygulama evi, uygulama
bahçesi ve aile eğitim odası,
b) Özel eğitim
uygulama okulu III. kademede en az 8 derslik, bireysel eğitim odası, görsel
sanatlar atölyesi, müzik dersliği, meslek alanlarının özelliğine göre en az
2 atölye, uygulama evi, uygulama bahçesi ve aile eğitim odası,
bulunması gerekir.
(7) Özel yetenekli
öğrencilere bilim ve sanat merkezi açılabilmesi için;
a) Teklif edilen
binanın il veya ilçe merkezinde müstakil olması ve hizmet vereceği bölge
nüfusunun 100.000’den az olmaması,
b) Bilim ve sanat
merkezinde alan ders/etkinlik/yetenek geliştirme atölyeleri olarak
kullanılmak üzere genel zihinsel yetenek alanı için en az 20 derslik, müzik
yetenek alanı için sesten yalıtılmış en az 2 derslik, görsel sanatlar
yetenek alanı için en az 2 derslik bulunması,
gerekir.
(8) (Değişik:RG-22/11/2019-30956)
Rehberlik ve araştırma merkezi açılabilmesi için;
a) Nüfus şartı
aranmaksızın her il merkezinde 1 rehberlik ve araştırma merkezi açılır.
b) Aynı ilde yeni
bir rehberlik ve araştırma merkezi açılabilmesi için;
1) Hizmet vereceği
bölgenin toplam yerleşim birimi nüfusunun 150.000'den az olmaması,
2) Yerleşim birimi
ile hizmet veren en yakın rehberlik ve araştırma merkezi arasındaki
mesafenin 100 km'den fazla olması halinde yerleşim birimi
nüfusunun 100.000'den az olmaması,
c) Rehberlik ve
araştırma merkezinde en az biri ses yalıtımlı olmak üzere 2 test odası, 6
çalışma odası, 1 gözlem odası, 50 kişi kapasiteli toplantı salonu
bulunması,
gerekir.
Yaygın eğitim
kurumları
MADDE 9 – (1)
Halk eğitimi merkezi açılabilmesi için;
a) Açılacak yerin
il ve ilçe merkezlerinde olması,
b) Ulaşım
imkânları yönünden uygun mahallerde açılması,
c) Geçici
binalarda açılacak merkezlerde 2 atölye, en az 6 derslik, kamu internet
erişim merkezi ve okuma salonu bulunması,
gerekir.
(2) Olgunlaşma
enstitüsü açılabilmesi için;
a) Açılacak yerin
il merkezi ya da büyükşehir statüsündeki illerin en az 100.000 nüfuslu
ilçelerinden birinde olması,
b) Enstitü
binasının yörenin mimari yapısı ve kültürel özelliklerini yansıtacak
nitelikte olması,
c) En az 12
derslik, öğrenci ve kursiyerlerin çalışma yapabileceği en az 2 üretim ve
sanat atölyesi ile her türlü sergi ve gösterilerin yapılabileceği 1 salonun
bulunması,
gerekir.
Hizmetiçi eğitim
enstitüsü ve ölçme değerlendirme merkezi(1)
MADDE 10 – (1)
(Değişik ibare:RG-14/2/2019-30686) Hizmetiçi eğitim
enstitülerinin en az 100 kişi kapasiteli olacak şekilde, ihtisaslaşmış
olduğu alan/alanlara ilişkin atölye, eğitim salonu, laboratuvar, spor
salonu, kütüphane, eğitim yöneticisi/eğitim görevlisi odası ve benzeri
donanıma sahip olması ayrıca ulaşım imkânları yönünden uygun mahallerde
açılması esastır.
(2) (Değişik
ibare:RG-14/2/2019-30686) Hizmetiçi eğitim enstitülerinde
birinci fıkrada belirtilenlere ek olarak;
a) Eğitim
yöneticisi/eğitim görevlisi odası, eğitim salonları, yatakhane, teknik
servis odası, dinlenme salonu, yatakhane katlarında ütü odası ve kat ofisi,
çamaşırhane, kurumun kapasitesine uygun otopark, sosyal tesisler ve benzeri
ihtiyaçların karşılanabileceği birimler,
b) En az 100
kişiye hitap edebilecek nitelikte, banyo ve tuvaleti içinde bir ve iki
kişilik odalardan oluşan yatakhane bölümü ve engelli yatak odası,
c) Yeni binada
açılacaklar için kapalı veya açık spor alanları, aletli spor salonu,
bulunur.
(3) (Ek
:RG-14/2/2019-30686) Ölçme değerlendirme merkezi açılabilmesi
için;
a) Açılacak yerin
il merkezi ya da büyükşehir statüsündeki illerin en az 100.000 nüfuslu
ilçelerinden birinde olması,
b) Açılacak
merkezlerde arşiv, baskı makinesi ve optik okuma odası, çalışma odası, soru
redaksiyon odası ve toplantı salonu bulunması,
gerekir.
Sosyal tesisler
MADDE 11 – (1)
Konaklama ihtiyacını karşılayabilecek nitelikte sosyal tesisin açılabilmesi
için;
a) Konaklama
ünitesinin en az 20 yataklı,
b) Odaların en
fazla 3 yataklı,
c) Her odanın tuvalet
ve banyolu,
olarak
düzenlenmesi gerekir.
(2) Sosyal
tesislere sonradan eklenecek yardımcı ve destekleyici üniteler, il/ilçe
millî eğitim müdürlüğünün teklifi üzerine Bakanlıkça açılır.
(3) Sosyal
tesislerden bağımsız, konaklama ünitesi bulunmayan lokal ve benzeri
kurumlar açılamaz.
Öğrenci
pansiyonları
MADDE 12 – (1)
Pansiyon açılabilmesi için yerleşim birimi ile çevresinin çağ nüfusu ve
hareketliliği, sosyal, kültürel, ekonomik durumu ve gelişmişlik düzeyi,
diğer yerleşim birimlerine uzaklığı ve ulaşım durumu, okullaşma oranı,
mevcut pansiyonların doluluk ve kullanım durumu, yörenin coğrafi şartları
dikkate alınır.
(2) (Değişik:RG-14/2/2019-30686)
Okul bahçesinde yeterli alan olmaması durumunda ortaöğretim
pansiyonlarının okul binasına en fazla 1000 m uzaklıkta olması ve özel
eğitim kurumları okul pansiyonu hariç diğer okul pansiyonlarının en az 100
öğrenci kapasiteli olması gerekir. Bu kapasitenin tamamı kız, tamamı erkek
veya kullanım alanları ayrı olacak şekilde kız ve erkek öğrenciler için kullanılabilir.
(3) Pansiyon
binasında en az 2 nöbetçi belletici öğretmen odası, veli görüşme odası, en
az üç yataklı revir, misafir yatak odası, engelli öğrenci yatak odası, etüt
salonları, bilgisayar odası, dinlenme-televizyon odası, etkinlik odası, kat
ofisi, kondisyon salonu, kütüphane ve okuma salonu, öğrenci başına en az 6
m² alana sahip en az 3 en fazla 4 öğrenci kapasiteli yatak odaları, her 4
öğrenci için tuvalet/lavabo/duş, personel giyinme odası, çöp ve temizlik
malzemesi odası ve bavul deposu, demirbaş eşya deposu, çamaşırhane, günlük
ütü ve çamaşır kurutma odası bulunması gerekir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Kurum
Kapatma
Kapatma
esasları
MADDE 13 – (1)
Kurumlar;
a) Kurumun
faaliyet gösterdiği bina ve tesislerin kullanılamayacak derecede harap
olması ve bu durumun teknik rapor ile tespit edilmesi,
b) (Değişik:RG-10/9/2018-30531)
Okullar hariç olmak üzere kurumun verdiği hizmetin verimliliğinin
azaldığının Bakanlıkça veya valilikçe mahallinde yaptırılan inceleme
raporuyla belirlenmesi,
c) (Değişik:RG-10/9/2018-30531)
Bu Yönetmeliğin 6 ncı maddesinin ikinci fıkrasının (c) bendi ile
getirilen istisna hariç toplam öğrenci sayısının okul öncesi ve
ilkokullarda 10; ortaokullarda, imam hatip ortaokullarında ve yatılı bölge
ortaokulları ile ortaöğretim kurumlarında 40’ın altına düşmesi,
hâllerinde
kapatılır.
(2) Yangın,
deprem, sel baskını, heyelan gibi mücbir sebepler dışında kurumun
kapatılması durumunda; özel eğitim kurumları hariç olmak üzere, kapatılma gerekçelerinin
detaylı bir şekilde yer aldığı inceleme raporu valilik görüşü ile birlikte
en geç nisan ayının sonuna kadar Bakanlığa gönderilir. (Ek cümle:RG-10/9/2018-30531) Kapatma işlemleri ders yılının bitiminden
sonra gerçekleştirilir.
(3) Kapatılan kurumlardaki
öğrencilerin eğitim-öğretime devam edebilmeleri için valilikçe gerekli
tedbirler alınır ve bu tedbirler kapatma teklifinde belirtilir.
(4) Mesleki ve
teknik ortaöğretim okullarındaki alan/dalda 2 yıl boyunca şube
oluşturulamadığı takdirde, ilgili alan/dal Bakanlıkça kapatılır.
(5) Rehberlik ve
araştırma merkezlerinden açılma şartlarını kaybedenler Bakanlıkça
kapatılır.
(6) Bu Yönetmelik
hükümlerindeki genel ve özel esaslara uygun olarak bir okulun aynı seviyede
farklı bir okul türüne dönüştürülmesi ya da aynı türdeki diğer bir okul
bünyesinde birleştirilmesi hâlinde öğrenci, personel ve donatımı
dönüştürülen/taşınılan okul bünyesine aktarılır.
(7) Her yıl
nisan ayı sonuna kadar yapılacak değerlendirme sonunda yıllık ortalama %20
doluluk oranının altında kalan veya makul bir gerekçesi olmaksızın son iki
yıl üst üste zarar eden sosyal tesisler valiliğin teklifi, ilgili genel
müdürlüğün uygun görüşü üzerine Bakanlıkça kapatılır.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Ad Verme
Kuruma ad verme
MADDE 14 – (1)
Kurumlara verilecek adların; kurumların amacına, seviyesine, bulunduğu
çevrenin özelliğine ve şartlarına uygun olması, millî eğitimin genel
amaçlarına aykırı düşmemesi ve Türkçe olması esastır.
Ad verme
yetkisi
MADDE 15 – (1)
Kurumlara adlar;
a) Okul öncesi
eğitim ve ilköğretim kurumlarına il millî eğitim komisyonu kararına dayalı
olarak valilikçe,
b) Diğer kurumlara
ise il millî eğitim komisyonu kararına dayalı olarak valilik teklifi
üzerine Bakanlıkça,
verilir.
Kurumlara
verilebilecek adlar
MADDE 16 – (1)
Kurumlara;
a) Kurumun
bulunduğu yerleşim biriminin adı,
b) Atatürk’e ait
ad ve unvanlar ile tarihe mâl olmuş şahıs, yer, tarih ve olay adları,
c) Şehitlik ve
gazilik unvanlarına sahip olanların adları,
ç) Bilim ve
teknoloji, kültür, eğitim, sanat, spor ve benzeri alanlarda önemli
başarılar kazanmış kişilerin adları,
d) Türk
Cumhuriyetleri ve Türk topluluklarına ait kişi ve yerlerin adları,
e) Devlet
büyüklerinin adları,
verilebilir.
(2) Kurumların
bina ve tesislerinin tamamını yaptıran, arsasını bağışlayan veya yapımına aynî
veya nakdî olarak bina yapım maliyetinin en az yarısı kadar bağışta
bulunduğuna il millî eğitim komisyonunca karar verilenlerin adı ya da
önerdiği ad kurumlara verilebilir. Bu kapsamdaki kişilerin adı veya
özgeçmişinin yer aldığı bir tabela okulun girişinde uygun bir yere
asılabilir.
(3) Okulun ek
derslik, kütüphane, laboratuvar, işlik, atölye ve benzeri bölümlerinin
yapımını veya donatımını sağlayanlardan il millî eğitim komisyonunca karar verilenlerin
adları bu bölümlere verilebilir ve bu kapsamdaki kişilerin adlarının yer
aldığı bir tabela ilgili bölümün uygun bir yerine asılabilir.
Kurum adının
değiştirilmesi
MADDE 17 – (1)
Daha önce öğretim kurumlarının bina ve tesislerine verilmiş olan adlar,
mevcut binadaki kurumun kademeli veya tamamen kapatılarak yerine yeni bir
kurumun açılması, farklı bir kurum türüne dönüştürülmesi ya da ihtiyaç
duyulması hâlinde 15 inci maddeye göre değiştirilebilir.
(2) Tarihi kimliğe
kavuşmuş, kurum kültürü ve hafızası oluşmuş, çevresinde adıyla tanınmış
kurumların adları değiştirilemez.
(3) (Ek:RG-14/2/2019-30686) İl
millî eğitim komisyonu kararı ve valilik teklifi üzerine Bakanlığa
bildirilen okul ad değişikliği, Bakanlıkça onaylanıp MEBBİS Modülü’nde
işlenmeden okul/kurum adında değişiklik yapılamaz.
Kurumlara
verilemeyecek adlar
MADDE 18 – (1)
Kurumlara, bina ve tesislerinin yapılmasında görevinin gereği olarak hizmet
eden ve hâlen görevine devam eden kişilerin adları verilemez.
(2) Kurumların
bina ve tesislerine; kasten işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha
fazla süreyle hapis cezasına ya da affa uğramış olsa bile devletin
güvenliğine karşı suçlardan, Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı
suçlardan, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik,
güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin
ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama
veya kaçakçılık ve benzeri suçlardan mahkûm olanların adları verilemez, bu
kapsamdakilerin daha önce verilmiş olan adları ise ad veren makam
tarafından aynı usulle iptal edilir.
ALTINCI
BÖLÜM
Çeşitli
ve Son Hükümler
Rapor düzenleme
MADDE 19 – (1)
Yeni binalarda kurum açma işlemlerinde binanın eğitim ve öğretim açısından
teklif edilen kurumun özelliğine uygunluğu için valilikçe görevlendirilen
en az iki maarif müfettişi veya iki şube müdürü ya da bir maarif müfettişi
ile bir şube müdürü tarafından yerinde yapılan incelemeye dair rapor ile
binaya ait Yapı Kullanma İzin Belgesinin birer örneği valilikçe Bakanlığa
gönderilir.
(2) Mahallen temin
edilen binalarda kurum açılması ile mevcut binaların kapatılma teklifleri
valilikçe görevlendirilen en az iki maarif müfettişine veya iki şube
müdürüne ya da bir maarif müfettişi ile bir şube müdürüne yerinde incelettirilir,
hazırlanan rapor ilgili birime sunulur.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 20 – (1)
Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesiyle 2/4/1993 tarihli ve 21540 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Kurumlara Ait Açma,
Kapatma ve Ad Verme Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yönetmelikten
önceki kurumlar
GEÇİCİ MADDE 1
– (1) Yönetmeliğin yayımlandığı tarihten önce ihale süreci
başlatılmış tip ya da özel projeler ile valilikler ve hayırseverler
tarafından yaptırılmak üzere Bakanlıktan uygunluk görüşü alınmış yapılara
ait projeler bu kapsam dışındadır.
Yürürlük
MADDE 21 – (1)
Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 22 – (1)
Bu Yönetmelik hükümlerini Millî Eğitim Bakanı yürütür.
________
(1)
14/2/2019 tarihli ve 30686 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan değişiklik ile
bu maddenin başlığı metne işlendiği şekilde değiştirilmiştir.
Ekleri
için tıklayınız.
|