ELEKTRİK PİYASASI
TARİFELER YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ KISIM
Genel Hükümler
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak, Tanımlar ve Kısaltmalar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı; elektrik piyasasında düzenlemeye tabi tarifelerin hazırlanmasına,
incelenmesine, değerlendirilmesine, değiştirilmesine ve onaylanmasına ilişkin
usul ve esasların belirlenmesidir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik; iletim, toptan satış, dağıtım, bağlantı, perakende satış, piyasa
işletim ve son kaynak tarifelerine ilişkin tarife önerilerinin hazırlanma
kriterlerinin tanımlanmasını ve ilgili lisans sahibi kişilerin gelir ve/veya
fiyat tavanlarının düzenlenmesine ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 20/2/2001 tarihli ve 4628 sayılı Enerji Piyasası Düzenleme
Kurumunun Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanuna ve 14/3/2013 tarihli ve 6446
sayılı Elektrik Piyasası Kanununa dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Başkan: Enerji Piyasası
Düzenleme Kurulu Başkanını,
b) Brüt kar marjı tavanı:
Perakende enerji satış fiyatı tavanının belirlenmesinde kullanılan brüt kar
marjı tavanını,
c) Dağıtım: Elektrik
enerjisinin gerilim seviyesi 36 kV ve altındaki hatlar üzerinden naklini,
ç) (Değişik:RG-13/12/2016-29917) Dağıtım
bağlantı bedeli: Tüketicilerin iç tesisatının dağıtım şebekesine bağlanması
için inşa edilen bağlantı hattı kapsamında katlanılan masraflar ile sınırlı
olan bedeli,
d) Dağıtım bölgesi: Bir dağıtım
şirketinin lisansında tanımlanan bölgeyi,
e) Dağıtım sistemi: Bir dağıtım
şirketinin, lisansında belirlenmiş dağıtım bölgesinde işlettiği elektrik
dağıtım tesisleri ve şebekesini,
f) Dağıtım sisteminin
kullanımına ilişkin bedeller: Dağıtım hizmetinin sunulması sırasında oluşan
maliyetlerden mevzuat kapsamında uygun görülenler dikkate alınarak hesaplanan
bedelleri,
g) Dağıtım şirketi: Belirlenen
bir bölgede elektrik dağıtımı ile iştigal eden dağıtım lisansı sahibi tüzel
kişiyi,
ğ) Düşük tüketimli tüketiciler:
Son kaynak tüketici gruplarından Kurulca sosyal ve ekonomik durumlar
gözetilerek belirlenen miktarın altında enerji tüketenlerin oluşturduğu
tüketici grubunu,
h) EPİAŞ: Enerji Piyasaları
İşletme Anonim Şirketini,
ı) Fiyat: Düzenlemeye tabi
tarifeler kapsamında belirlenmiş olan bedeli,
i) Gelir düzenlemesi:
Tarifeleri düzenlemeye tabi tüzel kişilerin, ilgili tebliğler uyarınca bir
uygulama dönemi için öngörülen gelir ve/veya fiyat tavanlarının belirlenmesi
amacıyla Kurum tarafından yapılan düzenlemeyi,
j) Görevli tedarik şirketi: Dağıtım
ve perakende satış faaliyetlerinin hukuki ayrıştırması kapsamında kurulan
veya son kaynak tedariki yükümlüsü olarak Kurul tarafından yetkilendirilen
tedarik şirketini,
k) İkili anlaşmalar: Gerçek ve
tüzel kişiler arasında özel hukuk hükümlerine tabi olarak, elektrik enerjisi
ve/veya kapasitenin alınıp satılmasına dair yapılan ve Kurul onayına tabi
olmayan ticari anlaşmaları,
l) İletim: Elektrik enerjisinin
gerilim seviyesi 36 kV üzerindeki hatlar üzerinden naklini,
m) İletim ek ücreti: İletim
tarifesi üzerinden Kurum adına tahsil edilebilecek ücreti,
n) İletim sistemi işletim
bedeli: TEİAŞ bünyesindeki Milli Yük Tevzi Merkezi tarafından sunulan hizmet
maliyetleri, yatırım maliyetleri, yan hizmetlere ilişkin maliyetler dikkate
alınarak hesaplanan bedeli,
o) İletim sistemi kullanım
bedeli: İletim hizmetinin sunulması sırasında oluşan maliyetlerden mevzuat
kapsamında uygun görülenler dikkate alınarak hesaplanan bedeli,
ö) İlgili mevzuat: Elektrik
piyasasına ilişkin kanun, yönetmelik, lisans, tebliğ, genelge ve kurul
kararlarını,
p) Kanun: 14/3/2013 tarihli ve
6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanununu,
r) Kullanıcı: İletim veya
dağıtım sistemine bağlanan ya da bu sistemleri veya enterkonneksiyon
hatlarını kullanan gerçek veya tüzel kişiyi,
s) Kurul: Enerji Piyasası
Düzenleme Kurulunu,
ş) Kurum: Enerji Piyasası
Düzenleme Kurumunu,
t) Lisans: Tüzel kişilere
piyasada faaliyet gösterebilmeleri için ilgili mevzuat uyarınca verilen izni,
u) Makul getiri: Yatırım
harcamalarının finansmanında kullanılan kaynakların alternatif maliyetleri ve
piyasa riskleri dikkate alınarak hesaplanan getiriyi,
ü) Parametre: Gelir düzenlemesi
kapsamında ilgili tebliğler çerçevesinde uygulanan formüllerde yer alan ve
uygulama dönemi süresince geçerli olan değerleri,
v) Perakende satış: Elektriğin
tüketicilere satışını,
y) Perakende satış fiyatı:
Serbest tüketici niteliğini haiz olmayan tüketicilere enerji tedariki
kapsamında uygulanan fiyatı,
z) Piyasa: Üretim, iletim,
dağıtım, piyasa işletimi, toptan satış, perakende satış, ithalat ve ihracat
faaliyetleri ile bu faaliyetlere ilişkin iş ve işlemlerden oluşan elektrik
enerjisi piyasasını,
aa) Piyasa işletim fiyatı:
Piyasa işletim faaliyetlerinin sürdürülebilmesi için gereken gelir
ihtiyacının karşılanabilmesi kapsamında belirlenen bedeli,
bb) Serbest tüketici: Kurul
tarafından belirlenen elektrik enerjisi miktarından daha fazla tüketimi
bulunduğu veya iletim sistemine doğrudan bağlı olduğu veya organize sanayi
bölgesi tüzel kişiliğini haiz olduğu için tedarikçisini seçme hakkına sahip
gerçek veya tüzel kişiyi,
cc) Son kaynak tedariği:
Serbest tüketici niteliğini haiz olduğu halde elektrik enerjisini, son kaynak
tedarikçisi olarak yetkilendirilen tedarik lisansı sahibi şirket dışında bir
tedarikçiden temin etmeyen tüketicilere elektrik enerjisi tedariğini,
çç) Son kaynak tedarik fiyatı:
Son kaynak tedariki kapsamında elektrik enerjisi tedarik edilen tüketicilere
uygulanan Kurul onaylı fiyatı,
dd) Son kaynak tüketici grubu:
Son kaynak tedariki kapsamında enerji tüketen tüketicilerin Kurul tarafından
belirlenecek kriterlere göre iki ayrı gruba ayrılması sonucu ortaya çıkan
yüksek tüketimli tüketiciler ile düşük tüketimli tüketicilerden oluşan
tüketici gruplarını,
ee) Tarife: Elektrik
enerjisinin iletimi, dağıtımı, satışı ve/veya kapasitenin kullanımı ve satışı
ile bunlara dair hizmetlere ilişkin fiyatları, hükümleri ve şartları içeren
düzenlemeleri,
ff) Tarifeleri düzenlemeye tabi
tüzel kişiler: TEİAŞ, TETAŞ, EPİAŞ, dağıtım lisansı sahibi tüzel kişiler ile
görevli tedarik şirketlerini,
gg) Tedarikçi: Elektrik
enerjisi ve/veya kapasite sağlayan üretim şirketleri ile tedarik lisansına
sahip şirketleri,
ğğ) TEİAŞ: Türkiye Elektrik
İletim Anonim Şirketini,
hh) (Değişik:RG-13/12/2016-29917)
Teknik ve teknik olmayan kayıp: Dağıtım sistemine giren enerji ile dağıtım
sisteminde tüketicilere tahakkuk ettirilen enerji miktarı arasındaki farkı
oluşturan ve maliyeti etkileyen; teknik kayıp ve/veya kaçak kullanım gibi
sebeplerden kaynaklanan ve teknik bir sebebe dayanmayan kaybı,
ıı) TETAŞ: Türkiye Elektrik Ticaret
ve Taahhüt Anonim Şirketini,
ii) Toptan satış: Elektrik
enerjisinin ve/veya kapasitesinin tekrar satışı için satışını,
jj) Tüketici: Elektriği kendi
kullanımı için alan kişiyi,
kk) Tüketici Fiyat Endeksi:
Türkiye İstatistik Kurumu tarafından belirlenen Tüketici Fiyat Endeksini
(TÜFE),
ll) Tüketici grubu: Benzer
özelliklere sahip olmaları sebebiyle bir grup olarak dikkate alınan
tüketicileri,
mm) Uygulama dönemi:
Parametrelerin geçerli olduğu süreyi,
nn) Yüksek tüketimli
tüketiciler: Son kaynak tüketici gruplarından Kurul tarafından belirlenen
miktara eşit veya bu miktarın üzerinde enerji tüketenlerin oluşturduğu
tüketici grubunu,
oo) (Ek:RG-13/12/2016-29917)
Dağıtım şebekesi: Tüketicilerin iç tesisatını dağıtım sistemine bağlamak
üzere tesis edilen bağlantı hatları hariç dağıtım tesisini,
ifade eder.
(2) Bu Yönetmelikte geçmekle
birlikte tanımlanmamış diğer terim ve kavramlar ilgili mevzuattaki anlam ve
kapsama sahiptir.
İKİNCİ BÖLÜM
Düzenlemeye Tabi
Tarifeler
Düzenlemeye tabi tarife
türleri
MADDE 5 – (1)
Düzenlemeye tabi tarife türleri şunlardır;
a) Dağıtım bağlantı tarifesi,
b) İletim tarifesi,
c) Toptan satış tarifesi,
ç) Dağıtım tarifesi,
d) Perakende satış tarifesi,
e) Piyasa işletim tarifesi,
f) Son kaynak tedarik tarifesi
Dağıtım bağlantı tarifesi
MADDE 6 – (1) Dağıtım
bağlantı tarifesi; dağıtım bağlantı bedeli ile tarifenin uygulanmasına
ilişkin usul ve esaslardan oluşur.
(2) (Değişik:RG-20/1/2018-30307)
Bağlantı tarifeleri, şebeke yatırım maliyetlerini kapsamaz; bağlantı yapan
kişinin iç tesisatının dağıtım şebekesine bağlanması için inşa edilen
bağlantı hattı kapsamında katlanılan masraflar ile sınırlıdır.
(3) Dağıtım bağlantı bedelleri,
11/8/2002 tarihli ve 24843 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İletim ve
Dağıtım Bağlantı Bedellerinin Belirlenmesi Hakkında Tebliğ esas alınarak
hesaplanır.
İletim tarifesi
MADDE 7 – (1) İletim
tarifesi; iletim sistemi kullanım bedeli, iletim sistemi işletim bedeli ile
tarifenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslardan oluşur. İletim tarifesi içerisinde
yer alan bedeller iletim şirketinin ilgili faaliyetleri yürütebilmesi için
gerekli olan maliyetlerden hareketle belirlenir. İletim ek ücreti iletim
tarifesinde yer alır.
(2) İletim sistemi kullanım
bedeli ve iletim sistemi işletim bedeli, 11/8/2002 tarihli ve 24843 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İletim Sistemi Gelirinin Düzenlenmesi Hakkında
Tebliğ hükümleri esas alınarak hesaplanır.
Toptan satış tarifesi
MADDE 8 – (1) Dağıtım
şirketlerinin teknik ve teknik olmayan kayıplar ile genel aydınlatma
kapsamında TETAŞ’tan temin edeceği elektrik enerjisi ile görevli tedarik
şirketleri tarafından tarifesi düzenlemeye tabi tüketicilere yapılacak
elektrik enerjisi tedariki kapsamında TETAŞ’tan tedarik edilecek elektrik
enerjisinin toptan satış tarifesi Kurul tarafından belirlenir.
(2) Kurul, TETAŞ’ın düzenlemeye
tabi toptan satış tarifesini TETAŞ’ın mali yükümlülüklerini esas alarak
belirler. TETAŞ’ın düzenlemeye tabi olmayan elektrik enerjisi tedariki
kapsamındaki toptan ve perakende satış fiyatları Kurul onayına tabi olmayıp
ilgili taraflar arasında serbestçe belirlenir.
Dağıtım tarifesi
MADDE 9 – (1) Dağıtım
tarifesi; dağıtım sisteminin kullanımına ilişkin bedeller ile tarifenin
uygulanmasına ilişkin usul ve esaslardan oluşur.
(2) (Değişik:RG-13/12/2016-29917)
Dağıtım sisteminin kullanımına ilişkin bedeller, dağıtım şirketlerinin
dağıtım faaliyetlerini yürütebilmesi için gerekli olan maliyetlerden
hareketle belirlenir. Bu kapsamda; dağıtım sisteminin kullanımına
ilişkin bedellerinin belirlenmesinde, dağıtım faaliyetinin yürütülmesi
kapsamında gerekli olan yatırım harcamaları ile yatırım harcamalarına ilişkin
makul getiri, sistem işletim maliyeti, teknik ve teknik olmayan kayıp
maliyeti, kesme-bağlama hizmet maliyeti, sayaç okuma maliyeti, reaktif enerji
maliyeti ve iletim tarifesi kapsamında ödenen tutarlar gibi tüm maliyet ve
hizmetler dikkate alınır. Dağıtım şirketlerinin tarifelerine esas
alınacak teknik ve teknik olmayan kayıplara ilişkin Kurulca belirlenen hedef
oranlarını geçmemek kaydı ile teknik ve teknik olmayan kayıplara ilişkin
maliyetler dağıtım tarifelerinde yer alır ve tüketicilere yansıtılır. Dağıtım
sisteminin kullanımına ilişkin bedellerinin belirlenmesinde, teknik ve teknik
olmayan kayıplara ilişkin hedef oranlarının tespiti ve değiştirilmesi ile
oluşacak maliyetin tarifelerde yer alması ve tüketicilere
yansıtılmasında 19/12/2015 tarihli ve 29567 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Dağıtım Sistemi Gelirinin Düzenlenmesi Hakkında Tebliğ ve ilgili
diğer mevzuat hükümleri esas alınır. Dağıtım sisteminin kullanımına ilişkin
bedeller; bağlantı durumu, tüketim miktarı ve kullanım amacı gibi ölçütler
esas alınarak farklılaştırılabilir.
(3) Dağıtım tarifesinin
uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar dağıtım şirketlerinin önerileri de
dikkate alınarak Kurul tarafından belirlenir. Söz konusu usul ve esaslar tüm
dağıtım bölgeleri için ortak belirlenebileceği gibi, her bir dağıtım bölgesi
için ayrı ayrı da belirlenebilir.
Perakende satış tarifesi
MADDE 10 – (1) Görevli
tedarik şirketleri tarafından serbest olmayan tüketicilere yapılan elektrik
enerjisi ve/veya kapasite satışı için hazırlanan perakende satış tarifesi,
perakende satış fiyatı ile tarifenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslardan
oluşur.
(2) (Değişik:RG-13/12/2016-29917)
Perakende satış fiyatı, görevli tedarik şirketlerinin serbest olmayan
tüketicilere yönelik perakende satış faaliyetlerini yürütebilmesi için
gerekli olan maliyetlerden hareketle belirlenir. Bu kapsamda; perakende satış
fiyatının belirlenmesinde, faaliyetin yürütülmesi için gerekli olan
faturalama ve müşteri hizmetleri maliyeti, perakende satış hizmet maliyeti
vb. yatırım harcamaları ve/veya işletme giderleri, enerji tedarik maliyetleri
ile maruz kalınan risklerden hareketle belirlenen sektörel brüt kar
marjı gibi perakende satış faaliyetinin yürütülmesi kapsamındaki tüm maliyet
ve hizmetleri karşılayacak bedeller 30/12/2015 tarihli ve 29578
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Perakende Enerji Satış Fiyatlarının
Düzenlenmesi Hakkında Tebliğ ve ilgili diğer mevzuat hükümleri çerçevesinde
dikkate alınır. Perakende satış fiyatları; tüketicilerin bağlantı durumu,
tüketim miktarı ve kullanım amacı gibi ölçütler esas alınarak
farklılaştırılabilir.
(3) Perakende satış tarifesinin
uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar görevli tedarik şirketlerinin önerileri
de dikkate alınarak, Kurul tarafından belirlenir. Söz konusu usul ve esaslar
tüm görevli tedarik şirketleri için ortak belirlenebileceği gibi, her bir
görevli tedarik şirketi için ayrı ayrı da belirlenebilir.
Piyasa işletim tarifesi
MADDE 11 – (1) Piyasa
işletim tarifesi, piyasa işletim bedeli ile uygulamaya ilişkin usul ve
esaslardan oluşur.
(2) Piyasa işletim tarifesi,
faaliyetin sürdürülmesi için gereken gelir ihtiyacının karşılanabilmesi ve
mali sürdürülebilirlik esasına göre hazırlanır.
(3) Piyasa işletim tarifesi,
7/9/2005 tarihli ve 25929 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Piyasa İşletim
Gelirinin Düzenlenmesi Hakkında Tebliğ hükümleri esas alınarak hesaplanır.
Son kaynak tedarik tarifesi
MADDE 12 – (1) Görevli
tedarik şirketleri tarafından uygulanacak son kaynak tedarik tarifesi, son
kaynak tedarik fiyatı ile tarifenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslardan
oluşur.
(2) Son kaynak tedarik
tarifesi, son kaynak tedarik tarifesinde bulunan tüketicilerin rekabetçi
piyasaya geçmesini teşvik edecek ve son kaynak tedarikçisinin makul kar
etmesine imkan verecek düzeyde, yürürlükteki perakende satış tarifeleri ile
piyasa fiyatları dikkate alınarak hazırlanır. Ancak, bu sınırlamalarla bağlı
olmaksızın Kurulca sosyal ve ekonomik durumlar gözetilerek belirlenecek bir
miktarın altında elektrik enerjisi tüketen tüketiciler için ayrı tarife
yapılabilir.
(3) Kurul, son kaynak tüketici
gruplarını belirleyen tüketim miktarını piyasanın gelişimine bağlı olarak
sosyal ve ekonomik durumları dikkate alarak belirler. Kurul söz konusu
tüketim miktarını piyasadaki gelişmelere paralel olarak gerekli gördüğü
hallerde değiştirir.
(4) (Değişik:RG-13/12/2016-29917)
Yüksek tüketimli tüketicilere uygulanacak son kaynak tedarik fiyatının
belirlenmesinde; faaliyetin yürütülmesi için gerekli olan faturalama ve
müşteri hizmetleri maliyeti, perakende satış hizmet maliyeti vb. yatırım
harcamaları ve/veya işletme giderleri, enerji tedarik maliyetleri gibi son
kaynak tedarik faaliyetinin yürütülmesi kapsamındaki tüm maliyet ve hizmetleri
karşılayacak bedeller ile makul kar dikkate alınır. Söz konusu
tüketiciler için son kaynak tedarik tarifesi rekabetçi piyasaya geçişi teşvik
edecek şekilde belirlenir.
(5)
(Değişik:RG-13/12/2016-29917) Düşük tüketimli tüketicilere
uygulanacak son kaynak tedarik fiyatının belirlenmesinde; faaliyetin
yürütülmesi için gerekli olan faturalama ve müşteri hizmetleri maliyeti,
perakende satış hizmet maliyeti vb. yatırım harcamaları ve/veya işletme
giderleri, enerji tedarik maliyetleri gibi son kaynak tedarik faaliyetinin
yürütülmesi kapsamındaki tüm maliyet ve hizmetleri karşılayacak bedeller ile
bu kapsamda oluşan risklerden hareketle sektörelolarak belirlenen brüt
kar marjı dikkate alınır.
(6) (Değişik:RG-20/1/2018-30307)
Son kaynak tedarik tarifesi, Son Kaynak Tedarik Tarifesinin Düzenlenmesi
Hakkında Tebliğ hükümleri esas alınarak hesaplanır.
İKİNCİ KISIM
Gelir Düzenlemesi
ve Tarife Önerileri
BİRİNCİ BÖLÜM
Gelir Düzenlemesi
Gelir düzenleme esasları
MADDE 13 – (1) Gelir düzenlemesinde
aşağıda belirtilen hususlar esas alınır:
a) Elektriğin tüketicilere
güvenilir, yeterli, kaliteli, sürekli ve düşük maliyetli bir şekilde
sunulması,
b) Eşit taraflar arasında ayrım
gözetmeyen bir düzenleme yapılması,
c) Hizmet kalitesi ile iletim
ve dağıtımda arz güvenliği gözetilerek verimliliğin artırılması,
ç) Verimliliğe ilişkin
düzenlemeler saklı kalmak kaydıyla tarifeleri düzenlemeye tabi tüzel
kişilerin mali açıdan sürdürülebilirliklerinin sağlanması,
d) Yatırımlarda uzun dönemli
verimliliğin sağlanması,
e) Piyasada rekabetin
gelişiminin desteklenmesi,
f) Artan verimlilik ve rekabet
koşullarına bağlı olarak sağlanan faydaların tüketicilere yansıtılmasının
sağlanması,
g) Faaliyetler arasında çapraz
sübvansiyona yer verilmemesi.
Gelir düzenleme takvimi
MADDE 14 – (1) Bir
uygulama dönemi süresince geçerli olmak üzere gelir düzenlemesine ilişkin
parametre değerlerinin belirlenmesine dair çalışmalar, içinde bulunulan
uygulama döneminin son yılının 31 Ekim tarihinden en az on iki ay önce başlatılır.
Gelir düzenlemesi için
sunulması gereken bilgi ve belgeler
MADDE 15 – (1) Gelir
düzenlemesi için belirlenen takvim kapsamında; tarifeleri düzenlemeye tabi
tüzel kişiler tarafından ilgili mevzuattaki hükümlere uygun olarak hazırlanan
aşağıdaki bilgi ve belgelerin tarife türü bazında ilgisine göre Kuruma
sunulması zorunludur:
a) Cari uygulama dönemi için
düzenlenmiş mali tablolar,
b) Bir sonraki uygulama dönemi
için hazırlanmış yıllık talep, maliyet ve gelir tahminleri,
c) Tüketici grupları bazında
cari uygulama dönemine ait tüketimler ile bunlara ilişkin tahakkuk ve
tahsilat tutarları,
ç) Bir sonraki uygulama dönemi
için hazırlanmış tüketici grubu bazında tüketim, tahakkuk ve tahsilat
tahminleri,
d) Cari uygulama dönemi için
hazırlanmış yatırım planı ilerleme ve değerlendirme raporu,
e) Bir sonraki uygulama
dönemine ilişkin yatırım planları.
(2) Kurum gelir düzenlemesi
çalışmalarına esas olmak üzere, bu maddenin birinci fıkrasında sayılanlara
ilaveten ihtiyaç duyduğu her türlü bilgi ve belgeyi isteyebilir.
Gelir düzenlemesi
kapsamındaki parametrelerin belirlenmesi
MADDE 16 – (1) Her bir
tarife türüne ilişkin parametreler ile bu parametrelerin tespitinde dikkate
alınacak ve alınmayacak harcamalar, gelirler ve diğer unsurlar, bu
Yönetmeliğe dayanılarak çıkarılan tebliğler ile ilgili mevzuattaki diğer
hükümlere uygun olarak belirlenir.
Gelir düzenlemesine ilişkin
karar ve lisans tadili
MADDE 17 – (1) Gelir
düzenlemesi sonucunda Kurul kararı ile saptanan parametre değerleri düzenlemeye
tabi tüzel kişilerin lisanslarına dercedilmiş sayılır. Bu işlem, 2/11/2013
tarihli ve 28809 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Piyasası Lisans
Yönetmeliği çerçevesinde ilgili mevzuat kapsamındaki uygulamaların
gerektirdiği bir tadil olarak kabul edilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Tarife Başvurusu,
İnceleme ve Değerlendirme, Tarife Onayı
Tarife başvurusu
MADDE 18 – (1)
Tarifeler, tarifeleri düzenlemeye tabi tüzel kişiler tarafından ilgili
mevzuat hükümleri uyarınca hazırlanarak Kurul onayı alınmak üzere Kuruma
sunulur.
(2) Tarife önerisinin Kuruma
sunulması ile birlikte varsa düzeltme bileşenlerine ilişkin hesaplamalar ile
bu hesaplamalara temel teşkil eden bilgiler de Kuruma sunulur.
(3) Tarifesi düzenlemeye tabi
şirketlerin başvurusunu zamanında yapmaması ve/veya eksiklikleri öngörülen
sürede gidermemesi halinde 20 nci madde hükümleri uygulanır.
İnceleme, değerlendirme ve
onay
MADDE 19 – (1) Tarife
önerilerinin inceleme ve değerlendirilmesi ilgili mevzuatta belirtilen
yürürlük tarihinden önce Kurum tarafından sonuçlandırılır.
(2) Tarife önerilerinin
inceleme ve değerlendirilmesi sırasında ihtiyaç duyulan her türlü ek bilgi ve
belge lisans sahibi tüzel kişilerden istenebilir ve tüzel kişiler doğrudan
görüşme yapmak üzere çağrılabilir.
(3) Tarife önerisinin uygun
bulunması halinde tarife onaylanır. Kurul, mevzuat çerçevesinde uygun
bulmadığı tarife tekliflerinin revize edilmesini ister veya gerekmesi halinde
resen revize ederek onaylar. Tarifeleri düzenlemeye tabi tüzel kişiler güncel
tarifelerini kamuoyuna duyurmakla ve kendi internet sitelerinde sürekli
şekilde yayımlamakla yükümlüdür.
Yükümlülüklerin yerine
getirilmemesinin hüküm ve sonuçları
MADDE 20 – (1) Mücbir
sebepler dışında, tarifeleri düzenlemeye tabi bir tüzel kişinin;
a) Tarife başvurusunu zamanında
yapmaması,
b) Tarife başvurusundaki
eksiklikleri kendisine verilen süre içerisinde gidermemesi
hallerinde yükümlülükler yerine
getirilmemiş sayılır ve Kanunun 16 ncı maddesi hükümleri uyarınca gerekli
işlemler başlatılır. Gerekmesi halinde söz konusu tarifeler Kurul tarafından
resen belirlenir.
(2) Mücbir sebeplerin
gerçekleşmesi halinde, mücbir sebeplerin tarife önerisinin sunulmasına
ilişkin yükümlülüklerin yerine getirilmesine olan etkileri giderilene kadar
Kurul tarafından resen revizyon yapılmaması halinde yürürlükte olan
tarifelerin uygulanmasına yeni tarifeler onaylanıncaya kadar devam edilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Tarife
Önerilerinin Hazırlanmasına İlişkin Esaslar
Parametrelere ve tebliğlere
uygunluk
MADDE 21 – (1) Tarife
önerisinde yer alan fiyatların, gelir düzenlemesine ilişkin parametrelerin ve
ilgili tebliğ hükümleri uyarınca öngörülen gelirlerin dikkate alınması
suretiyle hesaplanmış olması zorunludur.
Tarife önerisi fiyat yapısı
MADDE 22 – (1) Tarife
önerisindeki fiyat yapısı sabit ve/veya değişken bileşenlerden oluşabilir.
(2) Fiyat yapısı içerisinde
değişken bileşenler olarak enerji (aktif-reaktif), kilovat (kW) cinsinden güç
veya bağlantı kapasitesi gibi unsurlar yer alır.
(3) Tarife önerisi kapsamındaki
fiyatlar;
a) Bölgesel özellikler,
b) Gerilim ve güç seviyeleri,
c) Gün içi ve yıl içi dönemler
dikkate alınarak
düzenlenebilir.
(4) Tarife önerisindeki fiyat
yapısı içerisinde, tarifeleri düzenlemeye tabi tüzel kişilerin piyasa
faaliyetleri ile doğrudan ilişkili olmayan hiçbir unsur yer alamaz.
Tüketici grupları
MADDE 23 – (1) Tarife
önerilerinde yer alan tüketici grupları temel olarak mesken, sanayi,
ticarethane, tarımsal sulama ve aydınlatma gruplarından oluşur.
(2) Tarifeleri düzenlemeye tabi
tüzel kişiler tarafından alt gruplar ya da bölgesel özellikler ve yük
eğrilerine göre yeni tüketici grupları önerilebilir veya Kurul tarafından
yeni tüketici grupları belirlenebilir. Ancak, aynı tüketici grubuna dahil
edilen tüketicilerin benzer maliyet yapısına ve benzer tüketim veya talep
eğilimine sahip olması zorunludur.
İletim ve dağıtım tarife
önerilerinin hazırlanması
MADDE 24 – (1) İletim ve
dağıtım faaliyetlerine ilişkin tarife önerilerinin, tarife başvurusu
sırasında sunulan ve aşağıdaki işlemler dahilinde yapılmış bir maliyet
analizi ile oluşturulması esastır:
a) Tarifeleri düzenlemeye tabi
tüzel kişiler tarafından tarife önerisi kapsamında farklı fiyat uygulamasına
tabi tutulması öngörülen kullanıcıların ya da tüketici gruplarının
belirlenmesinde esas alınan kriterlerin tanımlanmış olması,
b) Şebekenin kullanım ve
genişletilmesine ilişkin maliyet unsurlarının belirlenmiş olması,
c) Her bir kullanıcı ya da
tüketici grubu ile her bir maliyet unsuru için, iletimi ve/veya dağıtımı
yapılan elektrik enerjisi miktarı ve sunulan hizmetin standardının mevcut ve
gelecekteki maliyetlere etkisinin incelenmiş olması,
ç) Mevcut ve gelecekteki
maliyetlerin kullanıcılar ya da tüketici grupları bazında dağıtılmak
suretiyle fiyatlara dönüştürülmüş olması,
d) Her bir kullanıcı ya da
tüketici grubu için asgari hizmet maliyetinin belirtilmiş olması.
Perakende satış tarife
önerilerinin hazırlanması
MADDE 25 – (1) Perakende
satış faaliyetlerine ilişkin tarife önerilerinin, tarife başvurusu sırasında
sunulan ve aşağıdaki işlemler dahilinde yapılmış bir maliyet analizi ile
oluşturulması esastır:
a) Tüketici gruplarının ve bu
grupların oluşturulmasında esas alınan kriterlerin tanımlanmış olması,
b) Her bir tüketici grubu ve
her bir maliyet unsuru için, satışı yapılan elektrik enerjisi ve/veya
kapasite miktarı ile sunulan hizmet standardının mevcut ve gelecekteki
maliyetlere etkisinin incelenmiş olması,
c) Mevcut ve gelecekteki
maliyetlerin tüketici grupları bazında dağıtılmak suretiyle fiyatlara
dönüştürülmüş olması.
Son kaynak tedarik tarife
önerilerinin hazırlanması
MADDE 26 – (1) Son
kaynak tedarik faaliyetlerine ilişkin tarife önerilerinin, tarife başvurusu
sırasında sunulan ve aşağıdaki işlemler dahilinde yapılmış bir maliyet
analizi ile oluşturulması esastır:
a) Her bir tüketici grubu ve
her bir maliyet unsuru için, satışı yapılan elektrik enerjisi ve/veya
kapasite miktarı ile sunulan hizmet standardının mevcut ve gelecekteki
maliyetlere etkisinin incelenmiş olması,
b) Mevcut ve gelecekteki
maliyetlerin son kaynak tüketici grupları bazında dağıtılmak suretiyle fiyatlara
dönüştürülmüş olması.
Toptan satış tarife
önerilerinin hazırlanması
MADDE 27 – (1) Dağıtım
şirketlerinin teknik ve teknik olmayan kayıpları ile genel aydınlatma
kapsamında temin edeceği elektrik enerjisi ile tarifesi düzenlemeye tabi
tüketicilere yapılacak elektrik enerjisi satışı için TETAŞ’tan tedarik
edilecek elektrik enerjisinin toptan satış tarife önerisinin TETAŞ’ın mali
yükümlülüklerini yerine getirebilme kapasitesi dikkate alınarak oluşturulması
esastır.
Düzeltme bileşenleri
MADDE 28 – (1) Gelir
düzenlemesi hesaplamaları kapsamında öngörülen değerler ile gerçekleşen
değerler arasındaki fark ilgili tebliğ hükümleri esas alınarak düzeltme
bileşenleri yoluyla giderilir.
(2) Tarife önerisinin Kuruma
sunulması ile birlikte, ilgili tebliğde yer aldığı takdirde düzeltme
bileşenlerine ilişkin hesaplamalar ile bu hesaplamalara temel teşkil eden
bilgiler de Kuruma sunulur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Ortak Hükümler
Enflasyon oranı
MADDE 29 – (1) Tarife hesaplamalarında
enflasyon oranı olarak Tüketici Fiyat Endeksi değişim oranı dikkate alınır.
Vergi, fon, pay ve benzeri
yasal yükümlülükler
MADDE 30 – (1) İlgili
tüzel kişiler, tahsilatına aracı oldukları tüm vergi, fon, pay ve benzeri
yasal yükümlülükleri ödeme bildirimlerinde ayrı ayrı olarak gösterirler.
Düzenlemeye tabi tarifelerin
uygulanması
MADDE 31 – (1)
Düzenlemeye tabi tarifelerin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar, ilgili
mevzuat hükümleri çerçevesinde belirlenir.
(2) İletim ve dağıtım tarifelerinde
yer alan fiyatlar doğrudan tüketicilere ya da tüketicilere yansıtılmak üzere
ilgili tüketiciye enerji temin eden tedarikçiye faturalanır.
(3) Kurul tarafından onaylanmış
bir tarifenin fiyat yapısına hiçbir surette müdahale edilemez.
Lisansların sona ermesi veya
iptali halinde düzeltme bileşenleri toplam tutarı
MADDE 32 – (1) İlgili
mevzuattaki hükümler uyarınca hesaplanan ve tanımlanan düzeltme bileşenleri
toplam tutarının, lisansların sona ermesi veya iptali durumunda yapılacak
uygulamalara ilişkin gerekli düzenlemeler Kurumca yapılır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Diğer Hükümler
İletim ek ücreti
MADDE 33 – (1) İletim ek
ücreti oranı, Kurul tarafından yıllık olarak saptanır ve yürürlük tarihi ile
birlikte, her yılın 15 Ekim tarihine kadar Resmî Gazete’de yayımlanır.
(2) İletim ek ücreti, ödeme
bildirimlerinde ayrı olarak gösterilir.
Olağandışı haller
MADDE 34 – (1) Aşağıdaki
durumlardan herhangi birinin gerçekleşmesi durumunda, tarifeleri düzenlemeye
tabi tüzel kişilerin talebi üzerine veya Kurum tarafından gerekli görülmesi
halinde uygulama dönemi için belirlenmiş olan parametrelerde değişiklik
yapılması için inceleme başlatılır:
a) İlgili mevzuatın yanı sıra
yürürlükteki diğer mevzuat hükümlerinde tarifeleri açık olarak
etkileyebilecek değişikliklerin olması,
b) Lisans tadillerinin
tarifeleri açık olarak etkileyebilecek değişikliklere yol açması,
c) Mücbir sebeplerin
gerçekleşmesi.
(2) Birinci fıkra kapsamında
başlatılan incelemeler sonucunda, birinci fıkrada sayılan hallerin tarifelere
esas parametreleri etkilediğinin tespit edilmesi halinde, etkilenen
parametrelerde gerekli değişiklik yapılır. Parametrelerde yapılan
değişiklikler ilgili mevzuat kapsamındaki fiyat uygulama dönemleri dikkate
alınarak tarifelere yansıtılır.
(3) Özelleştirme İdaresi
Başkanlığı tarafından nihai teklifler alınmadan önce kamuya ait dağıtım
şirketlerinin uygulama dönemi için belirlenmiş olan parametrelerinde
değişiklik yapılmasının talep edilmesi halinde, söz konusu talep Kurul
tarafından değerlendirilir.
İlk lisans başvurusunda
tarife önerilerinin sunulması
MADDE 35 – (1) Tarife
yoluyla düzenlemeye tabi bir faaliyette bulunmak üzere ilk defa lisans
başvurusunda bulunacak tüzel kişilerin, lisans başvuruları kapsamındaki
tarife önerileri için hangi bilgi ve belgelerin isteneceği hususunda bilgi
edinmek üzere, lisans başvurusunda bulunacakları tarihten en az otuz gün önce
Kuruma başvuruda bulunmuş olmaları zorunludur.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Yürürlükten kaldırılan
yönetmelik
MADDE 36 – (1) 11/8/2002
tarihli ve 24843 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Piyasası
Tarifeler Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Atıflar
MADDE 37 – (1) 11/8/2002
tarihli ve 24843 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Piyasası
Tarifeler Yönetmeliğine yapılan atıflar bu Yönetmeliğe yapılmış sayılır.
EPİAŞ’ın piyasa işletim
tarifesi onaylanıncaya kadar yapılacak uygulama
GEÇİCİ MADDE 1 – (1)
TEİAŞ tarafından hazırlanan piyasa işletim tarifesi EPİAŞ’ın piyasa işletim
tarifesi onaylanıncaya kadar piyasa işletim bedeli ile tarifenin
uygulanmasına ilişkin usul ve esasları da içerir.
Son kaynak tarifesine
ilişkin yapılacak uygulama
GEÇİCİ MADDE 2 –
(Mülga:RG-20/1/2018-30307)
Yürürlük
MADDE 38 – (1) Bu
Yönetmelik 1/1/2016 tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 39 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Başkan yürütür.
|
Yönetmeliğin Yayımlandığı
Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
22/8/2015
|
29453
|
Yönetmelikte Değişiklik
Yapan Yönetmeliklerin Yayımlandığı Resmî Gazetelerin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1
|
13/12/2016
|
29917
|
2
|
20/1/2018
|
30307
|
3
|
|
|
|