ATIK YÖNETİMİ
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı;
a) Atıkların oluşumundan
bertarafına kadar çevre ve insan sağlığına zarar vermeden yönetiminin
sağlanmasına,
b) Atık oluşumunun azaltılması,
atıkların yeniden kullanımı, geri dönüşümü, geri kazanımı gibi yollar ile doğal
kaynak kullanımının azaltılması ve atık yönetiminin sağlanmasına,
c) Çevre ve insan sağlığı
açısından belirli ölçütlere, temel şart ve özelliklere sahip, bu Yönetmeliğin
kapsamındaki ürünlerin üretimi ile piyasa gözetimi ve denetimine,
ilişkin genel usul ve esasların
belirlenmesidir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik;
a) Ek-4 atık listesinde verilen
atıkları,
b) Genişletilmiş üretici
sorumluluğu çerçevesinde yönetimi sağlanan elektrikli ve elektronik eşya,
ambalaj, araç, pil ve akümülatör ürünlerini,
kapsar.
(2) Bu Yönetmelik hükümleri;
a) Atmosfere salınan gaz
emisyonları,
b) Radyoaktif atıkları,
c) Atıksuları,
ç) Kullanılamaz durumdaki
patlayıcıları ve atıklarını,
d) Kontamine olmamış hafriyat
toprağını,
e) Kazılmamış kirlenmiş (yerinde)
toprak,
f) Hayvan kadavralarını, tarımsal
amaçlı kullanılan hayvansal dışkıyı,
g) Biyogaz ya da kompost gibi
geri kazanım tesisleri ile beraber yakma, yakma veya düzenli depolama
tesislerine gönderilen hayvansal atıklar hariç diğer hayvansal yan ürünleri,
ğ) Tarım ormancılık
faaliyetlerinde veya doğaya zarar vermeyen ve insan sağlığını tehdit etmeyen
prosesler ya da metotlar aracılığıyla biyokütleden enerji üretiminde kullanılan
diğer doğal ve zararsız tarımsal veya ormancılık madde ve malzemelerini,
h) Türkiye'nin deniz yetki
alanlarında bulunan gemilerin ürettiği atıklar ile yük artıklarının, limanlarda
kurulu bulunan atık kabul tesislerine ve/veya atık alma gemilerine verilmesini,
kapsamaz.
(3) (Değişik:RG-23/3/2017-30016)
Madenlerin aranması, çıkarılması, işleme tabi tutulması veya depolanması sonucu
oluşan atıklar ile inşaat ve yıkıntı atıklarının tanımlanmasında EK-4 atık listesi,
tehlikelilik özelliklerinin belirlenmesinde EK-3/A’da verilen tehlikelilik
özellikleri ve EK-3/B’de verilen sınır değerler ile bu atıkların yönetiminde
EK-2/A ve EK-2/B’de belirtilen atık işleme yöntemleri kullanılır; ancak bu
Yönetmeliğin diğer hükümleri uygulanmaz.
(4) (Ek:RG-23/3/2017-30016)
Kontamine olmamış hafriyat toprağı bu maddenin ikinci fıkrası uyarınca
Yönetmeliğin kapsamı dışındadır. Ancak, hafriyat toprağının çevre ve insan
sağlığına zarar vermeyecek şekilde yönetimi 18/3/2004 tarihli ve 25406 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Hafriyat Toprağı, İnşaat ve Yıkıntı Atıklarının
Kontrolü Yönetmeliğine göre gerçekleştirilir.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun 8, 11, 12 ve 13
üncü maddeleri, 29/6/2001 tarihli ve 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik
Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun, 29/6/2011 tarihli ve 644
sayılı Çevre ve Şehircilik Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin 8 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (i) bentleri
ile 28/12/1993 tarihli ve 3957 sayılı Kanun ile uygun bulunan ve 15/5/1994
tarihli ve 21935 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tehlikeli Atıkların
Sınırlarötesi Taşınımının ve Bertarafının Kontrolüne İlişkin Basel Sözleşmesinin
3 üncü maddesi hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Ambalaj: Hammaddeden işlenmiş
ürüne kadar, bir ürünün üreticiden kullanıcıya veya tüketiciye ulaştırılması
aşamasında, taşınması, korunması, saklanması ve satışa sunulması için
kullanılan herhangi bir malzemeden yapılmış geri dönüşümü mümkün olmayan
ürünler de dâhil tüm ürünleri,
b) Akümülatör: Endüstride ve
araçlarda otomatik marş, aydınlatma veya ateşleme gücü için kullanılan, şarj
edilebilir sekonder hücrelerde kurşunla sülfürik asit arasındaki kimyasal
reaksiyon sonucu kimyasal enerjinin doğrudan dönüşümü ile üretilen elektrik
enerjisi kaynağını,
c) Ara depolama tesisi: Atıkların
ön işlem, geri kazanım veya bertaraf tesislerine ulaştırılmadan önce, atık
miktarı yeterli kapasiteye ulaşıncaya kadar güvenli bir şekilde depolandığı
tesisi,
ç) Araç: 28/6/2009 tarihli ve
27272 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Motorlu Araçlar ve Römorkları Tip Onayı
Yönetmeliği (2007/46/AT) kapsamında yer alan, sürücü dışında en fazla 8 kişilik
oturma yeri olan, yolcu taşımaya yönelik motorlu araçları (M1), azami ağırlığı
3500 kilogramı aşmayan motorlu yük taşıma araçlarını (N1) ve 23/12/2004 tarihli
ve 25679 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İki veya Üç Tekerlekli Motorlu
Araçların Tip Onayı Yönetmeliği (2002/24/AT) kapsamında yer alan, motosiklet ve
motorlu bisiklet haricindeki üç tekerlekli araçları,
d) Atık: Üreticisi veya fiilen
elinde bulunduran gerçek veya tüzel kişi tarafından çevreye atılan veya
bırakılan ya da atılması zorunlu olan herhangi bir madde veya materyali,
e) Atık getirme merkezi:
Kaynağında ayrı toplanan atıkların geri kazanıma ve/veya bertarafa gönderilmesi
amacıyla bırakıldığı merkezleri,
f) Atık işleme: Atıkların ön
işlemler ve ara depolama dâhil olmak üzere ek-2/A ve ek-2/B’deki geri kazanım
ya da bertaraf işlemlerini,
g) Atık işleme tesisi: Ön işlem
ve ara depolama tesisleri dâhil aktarma istasyonları hariç olmak üzere,
atıkları ek-2/A ve ek-2/B’deki faaliyetlerle geri kazanan ve/veya bertaraf eden
tesisi,
ğ) Atık listesi: Ek-4’te verilen
listeyi,
h) Atık sahibi: Atık üreticisi ya
da atığı zilyetliğinde veya mülkiyetinde bulunduran gerçek ve/veya tüzel
kişiyi,
ı) Atıkların sınırlar ötesi
hareketi: Atıkların ithalat veya ihracatı ile bir devletten başka bir devlete,
transit geçiş dâhil olmak üzere sevk edilmesini,
i) Ayrı toplama: Atıkların
türlerine ve özelliklerine göre ayrı biriktirilmesini,
j) Atık üreticisi: Faaliyetleri
sonucu atık oluşumuna neden olan kişi, kurum, kuruluş ve işletme ve/veya atığın
bileşiminde veya yapısında bir değişikliğe neden olacak ön işlem, karıştırma
veya diğer işlemleri yapan herhangi bir gerçek ve/veya tüzel kişiyi,
k) Atık yönetimi: Atığın
oluşumunun önlenmesi, kaynağında azaltılması, yeniden kullanılması, özelliğine
ve türüne göre ayrılması, biriktirilmesi, toplanması, geçici depolanması,
taşınması, ara depolanması, geri dönüşümü, enerji geri kazanımı dâhil geri
kazanılması, bertarafı, bertaraf işlemleri sonrası izlenmesi, kontrolü ve
denetimi faaliyetlerini,
l) Atık yönetim planı: Çevreyle
uyumlu bir şekilde atık yönetimini sağlamak üzere hazırlanan kısa ve uzun
vadeli program ve politikaları içeren planı,
m) Bakanlık: Çevre ve Şehircilik
Bakanlığını,
n) Bakiye atık: İşlenmek üzere
atık işleme tesisine kabul edilen atıklardan işlenemeyen veya işlenme sonucunda
geriye kalan atıkları,
o) Belediye atıkları:
Yönetmeliğin ek-4’ünün 20 kodlu bölümünde tanımlanan ve yönetiminden
belediyenin sorumlu olduğu, evlerden kaynaklanan ya da içerik veya yapısal
olarak benzer olan ticari, endüstriyel ve kurumsal atıkları,
ö) Bertaraf: İkincil amacı enerji
geri kazanımı olsa dahi geri kazanım olarak kabul edilmeyen ve ek-2/A’da yer
alan işlemlerden herhangi birini,
p) Biyo-bozunur atık: Park, bahçe
ve evler ile lokantalar, satış noktaları, gıda üretim ve benzeri tesislerden
kaynaklanan oksijenli veya oksijensiz ortamda bozunmaya uğrayabilen atıkları,
r) Biyo-kurutma: Biyo-bozunur
atıkların aerobik çürüme esnasında açığa çıkan ısı ile kurutulmasını,
s) Biyo-metanizasyon: Organik
maddelerin anaerobik mikroorganizmalarla ayrışması sırasında meydana gelen çok
adımlı biyokimyasal reaksiyonlardan oluşan biyolojik süreci,
ş) Çevre izin ve lisans belgesi:
10/9/2014 tarihli ve 29115 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevre İzin ve Lisans
Yönetmeliğinde düzenlenen belgeyi,
t) Çevre lisansı: Çevre İzin ve
Lisans Yönetmeliğinde düzenlenen geçici faaliyet belgesi/çevre izin ve lisansı
belgesini kapsayan lisansı,
u) Elektrikli ve elektronik eşya
(EEE): 22/5/2012 tarihli ve 28300 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Atık
Elektrikli ve Elektronik Eşyaların Kontrolü Yönetmeliğinin ek-1/A’sında yer
alan kategorilere dâhil olan ve alternatif akımla 1000 Volt’u, doğru akımla da
1500 Volt’u geçmeyecek şekildeki kullanımlar maksadıyla tasarlanmış olan, uygun
bir biçimde çalışması için elektrik akımına veya elektromanyetik alana bağımlı
olan eşyaları ve bu akım ve alanların üretimi, transferi ve ölçümüne yarayan
eşyaları,
ü) (Değişik:RG-23/3/2017-30016)
Geçici depolama: Atıkların, atık üreticisi tarafından işleme tesislerine
ulaştırılmadan önce güvenli bir şekilde bekletilmesini,
v) Geçici faaliyet belgesi: Çevre
İzin ve Lisans Yönetmeliğinde düzenlenen belgeyi,
y) Genişletilmiş üretici
sorumluluğu: Ürünlerin piyasada serbest dolaşımından ödün vermeden kaynakların
etkin kullanımı amacıyla onarım, yeniden kullanım, parçalama ve geri dönüştürme
işlemleri de dâhil olmak üzere hayat süreleri boyunca verimli kullanılmasını
dikkate alan ve bu kullanımı kolaylaştıran tasarımı, üretimi ve satışı
desteklemede kullanılacak yöntemlerden birinin kullanıldığı sorumluluğu,
z) Geri dönüşüm: Enerji geri
kazanımı ve yakıt olarak kullanımı ya da dolgu yapmak üzere atıkların tekrar
işlenmesi hariç olmak üzere, organik maddelerin tekrar işlenmesi dâhil
atıkların işlenerek asıl kullanım amacı ya da diğer amaçlar doğrultusunda
ürünlere, malzemelere ya da maddelere dönüştürüldüğü herhangi bir geri kazanım
işlemini,
aa) Geri kazanım: Piyasada ya da
bir tesiste kullanılan maddelerin yerine ikame edilmek üzere atıkların faydalı
bir amaç için kullanıma hazır hale getirilmesinde yer alan ve ek-2/B’de
listelenen işlemleri,
bb) Hafriyat toprağı: İnşaat veya
arazi düzenlenmesi öncesinde faaliyete konu arazinin hazırlanması aşamasında
yapılan kazı ve benzeri faaliyetler sonucunda oluşan kaya ve toprak malzemeyi,
cc) İkili toplama sistemi:
Biyo-bozunur atıklar ile geri kazanılabilir atıkların evlerde iki farklı
torbada biriktirilmesi ve ayrı olarak toplanmasını,
çç) İl müdürlüğü: Çevre ve
Şehircilik İl Müdürlüğünü,
dd) (Değişik:RG-23/3/2017-30016)
İnşaat ve yıkıntı atıkları: Her türlü alt ve üst yapının; tamiratı, tadilâtı,
yenilenmesi, yıktırılması veya herhangi bir afet sebebiyle yıkılması sonucu
ortaya çıkan atıkları,
ee) Kirleten öder ilkesi:
Kirlenme ve bozulmanın önlenmesi, sınırlandırılması, giderilmesi ve çevrenin
iyileştirilmesi için yapılan harcamaların kirleten veya bozulmaya neden olanlar
tarafından karşılanmasını,
ff) Kompost: Organik esaslı
atıkların oksijenli veya oksijensiz ortamda ayrıştırılması suretiyle üretilen
ürünü,
gg) Ön işlem: Ayırma işlemi dâhil
olmak üzere atıkların hacmini veya tehlikelilik özelliklerini azaltmak,
yönetimini kolaylaştırmak veya geri kazanımını artırmak amacıyla atığa
uygulanan fiziksel, ısıl, kimyasal veya biyolojik işlemlerden bir veya
birkaçını,
ğğ) Önleme: Ürünlerin yeniden
kullanılması veya kullanım ömürlerinin uzatılması ile atık miktarının
azaltılması, ürün üretiminde zararlı maddelerin azaltımı ve üretilen atığın
çevre ve insan sağlığı üzerindeki olumsuz etkilerinin en aza indirilmesine ilişkin
herhangi bir madde ya da malzeme atık haline gelmeden önce alınacak tedbirleri,
hh) Poliklorlubifenil (PCB):
Poliklorluterfenil (PCT), Monometil-tetra-kloro-difenil metanı,
monometil-dikloro-difenil metanı veya monometil-dibromo-difenilmetanı, ve 50
ppm’den daha fazla miktarda; poliklorlubifenil (PCB), poliklorluterfenil (PCT),
monometil-tetra-kloro-difenil metanı, monometil-dikloro-difenil metanı veya
monometil-dibromo-difenil metanı içeren karışımını,
ıı) Pil: Hücrelerde kimyasal
reaksiyon sonucu oluşan kimyasal enerjinin doğrudan dönüşümü ile üretilen
elektrik enerjisi kaynağını,
ii) Piyasa gözetimi ve denetimi:
Bakanlık tarafından, bu Yönetmelik kapsamında yer alan ürünlerin piyasaya arzı
veya dağıtımı aşamasında veya ürün piyasada iken ilgili teknik ve hukuki
düzenlemeye uygun olarak üretilip üretilmediğinin, güvenli olup olmadığının
denetlenmesi veya denetlettirilmesini,
jj) Tehlikeli atık: Ek-3/A’da yer
alan tehlikeli özelliklerden birini ya da birden fazlasını taşıyan, ek-4’te
altı haneli atık kodunun yanında yıldız (*) işareti bulunan atıkları,
kk) Tehlikesiz atık: Ek-4 atık
listesinde yıldız (*) işareti bulunmayan atıkları,
ll) Toplama: Atıkların ayrı
toplandığı yerlerden taşınması amacıyla alınmasını,
mm) Toplama-ayırma tesisi:
Atıkların toplandığı ve cinslerine göre sınıflandırılarak ayrıldığı atık işleme
tesisini,
nn) Ulusal atık taşıma formu
(UATF): Atığın bulunduğu yerden atık işleme tesisine kadar taşıma işlemlerinde
kullanılan, kayıt ve beyanları içeren formu,
oo) Üretici: 6/3/2011 tarihli ve
27866 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Mesafeli Sözleşmelere Dair Yönetmelik
kapsamındaki mesafeli sözleşmeler ile yapılan satışlar da dâhil olmak üzere,
satış yöntemine bağlı olmaksızın;
1) Kendi markasıyla ürün üreten
ve satan,
2) Kendi markasıyla başka
tedarikçiler tarafından üretilen ürünleri satan,
3) Ticari amaçlarla ürün ithal
eden
gerçek ve/veya tüzel kişileri,
öö) Yeniden kullanım: Ürünlerin
ya da atık olmayan bileşenlerin tasarlandığı şekilde aynı amaçla kullanıldığı
herhangi bir işlemi,
pp) Yeniden kullanıma hazırlama:
Atık olan ürün veya ürün bileşenlerinin başka ön işleme tabi olmasına gerek
kalmadan temizleme, onarım ya da kontrol işlemleri ile tasarlandığı şekle
getirilmesini,
rr) Yetkilendirilmiş kuruluş:
Üretici, ithalatçı ve piyasaya sürenlerin sorumluluğu kapsamında yükümlülük
getirilen üreticiler, ithalatçılar ve piyasaya sürenler, ürünlerinin faydalı
kullanım ömrü sonucunda oluşan atıklarının toplanması, taşınması, geri
kazanımı, geri dönüşümü ve bertaraf edilmelerine dair yükümlülüklerinin yerine
getirilmesi ve bunlara yönelik gerekli harcamalarının karşılanması, eğitim
faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi amacıyla Bakanlığın koordinasyonunda bir
araya gelerek oluşturdukları tüzel kişiliği haiz birlikleri,
ss) (Ek:RG-23/3/2017-30016)
Atık taşıma aracı: Atıkların taşınması amacıyla kullanılan, teknik kriterleri
Bakanlıkça belirlenen aracı,
şş) (Ek:RG-23/3/2017-30016)
Ön bildirim (notifikasyon): Atıkların sınırlar ötesi hareketinde, EK-5’te yer
alan bilgi, beyan ve formlar kullanılarak yapılan başvuruyu,
tt) (Ek:RG-23/3/2017-30016)
Yetkili otorite: Basel sözleşmesi kapsamında atıkların ithalat ve ihracatı ile
ilgili olarak işlemleri yürüten ilgili ülkenin yetkili kurumunu,
uu) (Ek:RG-23/3/2017-30016)
Çevre Bilgi Sistemi: Çevre yönetimiyle ilgili olarak yapılan beyan ve
bildirimlerin toplandığı ve değerlendirildiği Bakanlıkça oluşturulmuş olan
çevrimiçi sistemi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel İlkeler,
Görev, Yetki ve Yükümlülükler
Genel ilkeler
MADDE 5 – (1) Atık
yönetimine ilişkin genel ilkeler şunlardır:
a) Atık üretiminin ve atığın
tehlikelilik özelliğinin;
1) Doğal kaynakların
olabildiğince az kullanıldığı temiz teknolojilerin geliştirilmesi ve
kullanılması,
2) Üretim, kullanım, geri kazanım
veya bertaraf aşamalarında çevre ve insan sağlığına en az zarar verecek şekilde
ürünlerin tasarlanması, pazarlanması,
3) Daha dayanıklı, yeniden
kullanılabilir ve geri dönüştürülebilir ürünlere odaklanan teknolojiler ile
atık üretimine ve atık içerisinde bulunan zararlı maddelere yönelik, ürün çevresel
tasarım yaklaşımının oluşturulması,
suretiyle önlenmesi ve
azaltılması esastır.
b) Atık üretiminin kaçınılmaz
olduğu durumlarda atıkların; yeniden kullanımı, geri dönüşümü ve ikincil
hammadde elde etme amaçlı diğer işlemler ile geri kazanılması, enerji kaynağı
olarak kullanılması veya bertaraf edilmesi esastır. Atıkların alternatif
hammadde ve ek yakıt olarak kullanılmasına ilişkin esaslar Bakanlıkça
belirlenir.
c) Doğal kaynak ve enerji
kullanımının azaltılmasına yönelik olarak geri kazanılmış ürünlerin
kullanımının özendirilmesi esastır.
ç) Atıkların kaynağında ayrı
toplanması, geçici depolanması, taşınması ve işlenmesi sırasında su, hava,
toprak, bitki, hayvan ve insanlar için risk yaratmayacak, gürültü, titreşim ve
koku yoluyla rahatsızlığa neden olmayacak, doğal çevrenin olumsuz etkilenmesini
önleyecek ve böylece çevre ve insan sağlığına zarar vermeyecek yöntem ve
işlemlerin kullanılması esastır.
d) Bakanlık, atık işleme
tesislerine yönelik temiz üretim teknolojilerinin kullanımını sağlayacak mekanizmaları
oluşturur.
e) Farklı türdeki atıkların
kaynağında/üretildikleri yerde diğer atıklarla karıştırılmaksızın,
sınıflandırılarak ayrı toplanması esastır.
f) Atıkların, Bakanlıkça
belirlenen esaslar dışında farklı bir yöntemle toplanması ve ayrılması yasaktır.
g) Mevzuatta lisans alma
zorunluluğu getirilen atık türlerini taşıyacak araçlar için taşıma lisansı
alınması zorunludur. Lisans şartı aranmaksızın taşınan atıkların, ömrünü
tamamlamış araçlar hariç görünüş, koku, toz, sızdırma ve benzeri faktörler yönünden
çevreyi kirletmeyecek şekilde kapalı araçlarda taşınması zorunludur. Atıkların
taşınmasına ilişkin esaslar Bakanlıkça belirlenir.
ğ) Serbest bölgelerde kurulu
bulunanlar da dâhil olmak üzere, ek-2/A’da ve ek-2/B’de belirtilen faaliyetleri
yapan gerçek ve/veya tüzel kişiler Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği
doğrultusunda Bakanlık/il müdürlüğünden geçici faaliyet belgesi/çevre izin ve
lisansı belgesi almakla, tehlikesiz atık toplama-ayırma tesisi için ise il
müdürlüğünden izin almakla yükümlüdürler.
h) (Değişik:RG-23/3/2017-30016)
Atıklar, bu maddenin birinci fıkrasının (ç) bendinde belirtilen şartlara
uyulmak kaydıyla üretildikleri yerde geri kazanılabilir. Bakanlık, kendi
atıklarını, üretildiği yerde, kendi tesisinde enerji geri kazanımı hariç geri
kazanan tesisleri çevre lisansı uygulamasından muaf tutmaya yetkilidir. Çevre
lisansı uygulamasından Bakanlıkça muaf tutulan tesislerin atık yönetim planında
miktar ve türe ilişkin bilgileri vermesi, Çevre Bilgi Sistemi üzerinden gerekli
bildirimleri yapması ve atık yönetimi ile ilgili mevzuat hükümlerine uyması
gerekmektedir. Çevre lisansı muafiyetine ilişkin Bakanlığa başvuru yapılır ve
Bakanlıkça atık ve tesis bazında değerlendirme yapılır.
ı) (Değişik:RG-23/3/2017-30016)
Atıkların toplanması, taşınması, geri kazanılması ve/veya bertaraf edilmesi
işlemleri, Bakanlık ve/veya il müdürlüğünden gerekli izin ve/veya çevre lisansı
almış tesisler, üretici/yetkilendirilmiş kuruluşlar, atık taşımaya
yetkili/lisanslı taşıyıcılar tarafından izinleri/lisansları kapsamında
gerçekleştirilir. Atıkların bu firmalar/tesisler dışında üçüncü kişiler
tarafından toplama, taşıma, geri kazanım ve/veya bertaraf faaliyetlerinin
gerçekleştirilmesi, diğer maddelerle ve yakıtlara karıştırılarak yakılması
yasaktır.
i) Atıkların üretildikleri/bulundukları
yere en yakın ve en uygun tesise en hızlı şekilde ulaştırılarak, uygun yöntem
ve teknolojiler kullanılarak işlenmesi esastır.
j) Atıkların yakılarak bertaraf
edilmesinde 6/10/2010 tarihli ve 27721 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Atıkların
Yakılmasına İlişkin Yönetmelik hükümleri uygulanır.
k) Atıkların düzenli depolama
yöntemi ile bertaraf edilmesinde, 26/3/2010 tarihli ve 27533 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Atıkların Düzenli Depolanmasına Dair
Yönetmelik hükümleri uygulanır.
l) (Değişik:RG-23/3/2017-30016)
Atık işleme tesislerinde yapılan faaliyetler hariç, atıklar fiziksel,
kimyasal ve biyolojik ön işlemler haricinde kesinlikle doğrudan başka bir madde
veya atıkla karıştırılamaz ve/veya seyreltilemez.
m) (Değişik:RG-23/3/2017-30016)
Atıkların geçici depolanması 13 üncü madde hükümlerine göre
gerçekleştirilir.
n) Atıkların üretiminden ve
yönetiminden sorumlu kişi, kurum ve kuruluşlar, atık yönetiminin her aşamasında
atıkların çevre ve insan sağlığına zarar vermesini önleyecek tedbirleri almakla
yükümlüdür.
o) Bu Yönetmelik veya diğer
hukuki düzenlemeler ile atık yönetim planını hazırlama yükümlülüğü verilen
gerçek ve/veya tüzel kişi, atık yönetim planını hazırlayarak sunmak ve
onaylatmak/uygun görüş almakla yükümlüdür.
ö) Atıkların toprağa, denizlere,
göllere, akarsulara ve benzeri alıcı ortamlara dökülmesi, doğrudan dolgu
yapılması ve depolanması suretiyle çevrenin kirletilmesi yasaktır.
p) Belediye atıklarının yönetimi,
iklim, nüfus, atık miktarı, coğrafi koşullar, optimum taşıma mesafesi göz
önünde bulundurularak en geniş bölgenin faydalanabileceği şekilde bölgesel
düzeyde sağlanır.
r) Belediye atıklarının hacminin
azaltılması, kısmen enerji veya maddesel geri kazanımının sağlanması ve nihai
bertarafı amacıyla çevre ile uyumlu fiziksel, kimyasal, biyolojik veya termal
teknolojilerin kullanılması esastır.
s) Biyo-bozunur atıklar, geri
kazanılabilir atıklarla karıştırılmadan ikili toplama sistemiyle kaynağında
ayrı toplanır ve ikili toplama sistemi kurulur.
ş) Belediye atıklarının,
toplanması, taşınması ve bertaraf yükümlülüğü ile yönetimi, ilgili mevzuatta
tanımlanan kurum ve kuruluşlarca sağlanır veya sağlattırılır.
t) Belediyelerin, kuracakları
ve/veya kurdurtacakları atık işleme tesislerine ait teknoloji ve projelerin
uygulanmasına ilişkin Bakanlıktan uygun görüş alması zorunludur.
u) (Değişik:RG-23/3/2017-30016)
Belediye atıklarının taşınmasının ekonomik olmasının sağlanması amacıyla taşıma
hattında trafik yüküne neden olmayacak şekilde çevresel önlemler alınarak uygun
yerlerde aktarma istasyonları kurulabilir. Bu istasyonlarda toplanan atıkların
atık işleme tesislerine taşınması sağlanır. Aktarma istasyonlarının sızıntı
suyu, koku, toz, gürültü ve görünüş yönünden çevreyi kirletmemesi için boşaltma
işleminin yapıldığı yerlerin, araç giriş çıkışı hariç diğer tarafları kapalı
olarak inşa edilmesi zorunludur.
ü) Tehlikeli atıkların neden
olduğu çevresel kirlenme ve bozulmadan kaynaklanan zararlardan dolayı tehlikeli
atığın toplanması, taşınması, geçici ve ara depolanması, geri kazanımı, yeniden
kullanılması ve bertarafı faaliyetlerinde bulunanlar müteselsilen
sorumludurlar. Sorumluların bu faaliyetler sonucu meydana gelen zararlardan
dolayı genel hükümlere göre de tazminat sorumluluğu saklıdır. Atıkların
yönetiminden sorumlu kişilerin çevresel zararı durdurmak, gidermek ve azaltmak
için gerekli önlemleri almaması veya bu önlemlerin yetkili makamlarca doğrudan
alınması nedeniyle kamu kurum ve kuruluşlarınca yapılan ve/veya yapılması
gereken harcamalar, 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil
Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre atıkların yönetiminden sorumlu olanlardan
tahsil edilir.
(2) Atıklar doğrudan kanalizasyon
sistemine boşaltılmaz, doğrudan havaya verilmez, düşük sıcaklıklarda yakılmaz,
diğer atıklar ile karıştırılmaz.
(3) Bu Yönetmelik kapsamında yer
alan ürünlerin çevre ve insan sağlığına zarar vermeyecek şekilde piyasaya arz
edilmesi esastır. Tüketicilerin tehlikeli ürünlerden korunması ve ticari
işletmelerin mevzuata uygun ve güvenli ürünlerin piyasaya arz edilmesi ile
ilgili yasal yükümlülüklerini yerine getirmesini sağlamak amacıyla ilgili
teknik ve hukuki düzenlemeler çerçevesinde piyasa gözetimi ve denetimi
yapılabilir. Piyasa gözetimi ve denetimi yapılacak ürünlere ilişkin usul ve
esaslar Bakanlıkça düzenlenir.
(4) Bu Yönetmeliğin ek-4 atık
listesinde tanımlanan atıkların yönetimi ile gemi geri dönüşümüne ilişkin
esaslar Bakanlıkça belirlenir.
(5) Atıklar, bir ara depolama
tesisinden bir başka ara depolama tesisine gönderilemez. Bu tesise kabul edilen
atıklar süresi içerisinde ön işlem, geri kazanım ve/veya bertaraf tesislerine
gönderilir.
(6) Ara depolama ile
toplama-ayırma tesisleri hariç olmak üzere çevre lisansı bulunan ön işlem, geri
kazanım ve/veya bertaraf tesisleri kabul ettikleri atıkları işlem yapmaksızın
başka bir tesise Bakanlık onayı olmadan gönderemez.
(7) Atık yönetiminden sorumlu
olan taraflar, üretimden bertarafa kadar olan süreçte ürünlerin ve atıkların
çevreye olan olumsuz etkilerinin azaltılması ve güvenli bir şekilde yönetilmesi
amacıyla ilgili personeline eğitim vermek/verdirtmekle, kamuoyunda farkındalık
yaratmakla, atık yönetimine ilişkin duyarlılığı geliştirmek üzere sosyal
sorumluluk projeleri ve çevre eğitim projeleri yapmakla/katkı sağlamakla,
yazılı ve görsel basında spot yayınlar yapmakla veya bu amaçla yapılan
çalışmalara katkı sağlamakla yükümlüdürler.
(8) Kamu kurum ve kuruluşlarının
faaliyetleri ve bakım işlemlerinden kaynaklanan atıkların izin/çevre lisansı
almış olan tesislere gönderilmesi zorunludur.
Bakanlık görev ve yetkileri
MADDE 6 – (1) Bakanlık;
a) Atıkların çevreyle uyumlu bir
şekilde yönetimini sağlayan program ve politikaları saptamak, kılavuzlar
hazırlamak, eğitim düzenlemek/düzenlettirmekle, bu Yönetmeliğin uygulanmasına
yönelik işbirliği, koordinasyonu sağlamak ve gerekli idari tedbirleri almakla,
b) Atıkların oluşumundan
bertarafına kadar yönetimlerini kapsayan tüm faaliyetlerin izlemesini,
kontrolünü ve denetimlerini yapmakla ve genişletilmiş üretici sorumluluğu
kapsamındaki ürünlerin çevresel açıdan yurt içi piyasaya sürülmesine yönelik
kriterleri belirlemekle,
c) Atıkların çevreyle uyumlu bir
şekilde yönetimine ilişkin teknoloji ve yönetim sistemlerinin kurulmasında
ulusal ve uluslararası koordinasyonu sağlamakla,
ç) Atık işleme tesislerine çevre
lisansı vermekle,
d) Genişletilmiş üretici
sorumluluğu ile atık yönetimi konusunda çevrimiçi bildirim ve beyan programları
hazırlamak/hazırlatmak ve programların kullanım esaslarını belirlemekle,
e) Atıkların sınırlar ötesi
hareketi ve bertarafına ilişkin uluslararası çalışmaları yürütmek, ilgili
bildirim ve taşımacılık belgelerini değerlendirmek, atık ihracatına ilişkin
faaliyetleri onaylamak, uluslararası bilgi değişimini sağlamak, kaza durumunda
ilgili ülkeleri haberdar etmekle,
f) Ulusal, bölgesel ve/veya yerel
atık yönetim planı hazırlamak veya hazırlatmak ve halkın bilgilenmesini
sağlamakla,
g) Atık yönetim planı
hazırlanmasına, uygulanmasına ve izlenmesine ilişkin usul ve esasları
belirlemekle,
ğ) Sunulan atık yönetim planlarını
değerlendirerek, uygulanmasını sağlamak/sağlattırmakla,
h) Kurum ve kuruluşların
yetkilendirilme esaslarını belirlemekle, yetkilendirmekle, yetkilendirilen
kuruluşları denetlemekle, bu Yönetmeliğe ve yetkilendirme esaslarına aykırılık
halinde gerekli yaptırımın uygulanmasını sağlamakla ve yetkiyi iptal etmekle,
ı) Çevre lisansı muafiyetine tabi
tesisleri kayıt altına almakla,
i) UATF’lerin kullanımına ve
atıkların taşınmasına ilişkin usul ve esasları belirlemekle,
j) İkili toplama sistemi ve atık
getirme merkezi ile ilgili usul ve esasları belirlemekle,
k) Yan ürün olarak
değerlendirilebilecek, bu Yönetmeliğin 19 uncu maddesinin birinci fıkrasında
tanımlanan özelliklere haiz atıklar için yapılan başvuruları değerlendirmekle,
l) Atık yönetimi faaliyetlerini
denetlemekle,
yükümlüdür.
(2) Bakanlık, gerekli gördüğü
durumlarda birinci fıkrada belirtilen yetkilerini il müdürlüklerine
devredebilir.
İl müdürlüklerinin görev ve
yetkileri
MADDE 7 – (1) İl
müdürlükleri;
a) Bu Yönetmeliğin uygulanmasına
yönelik işbirliği ve koordinasyonu sağlamak, denetim yapmakla,
b) Atık yönetimi kapsamındaki
faaliyetlere ilişkin Mahalli Çevre Kurulunda alınan kararları Bakanlığa
bildirmekle,
c) İl sınırları içinde faaliyette
bulunan üreticileri/atık üreticilerini tespit ederek, çevrimiçi bildirim ve
beyan uygulamalarına kayıt ve beyanlarını sağlatmak ve periyodik olarak
denetlemekle,
ç) Atık yönetimi konusunda
çevrimiçi uygulamalara ilişkin iş ve işlemleri yürütmekle,
d) Atıkların oluşumundan
bertarafına kadar yönetimlerini kapsayan tüm faaliyetlerin kontrolünü ve
denetimlerini yapmakla, uygunsuzluk halinde gerekli yasal işlemleri yapmak ve
Bakanlığa bilgi vermekle,
e) Geçici depolama alanlarına
izin vermek ve denetlemekle,
f) Tehlikesiz atık toplama-ayırma
tesislerine izin vermek ve denetlemekle,
g) Çevre İzin ve Lisans
Yönetmeliğinde sorumlu olduğu atık işleme tesislerine çevre lisansı vermek ve
denetlemekle,
ğ) İl sınırları içerisindeki atık
işleme tesislerinin izin/çevre lisansı koşullarına uygun çalışmadığının tespiti
halinde gerekli yasal işlemleri yapmak ve Bakanlığa bilgi vermekle,
h) Atık taşınması ile ilgili
faaliyet gösteren firmalara ve araçlara taşıma lisansı vermekle, bu lisansa
esas faaliyetlerini kontrol etmekle, iptal etmekle veya yenilemekle, UATF ile
ilgili prosedüre uymakla,
ı) Atıkların taşınması sırasında
meydana gelebilecek kazalarda her türlü acil önlemi aldırmakla, gerekli
koordinasyonu sağlamak ve kaza raporlarını yıllık olarak değerlendirerek takip
eden yılın Mart ayı sonuna kadar Bakanlığa bildirmekle,
i) Atıkların Yakılmasına İlişkin
Yönetmelik ve Atıkların Düzenli Depolanmasına Dair Yönetmelik hükümleri
kapsamında değerlendirilen tesislerin imar planına işlenmesini sağlamakla,
j) Sunulan atık yönetim planlarını
değerlendirerek onaylamakla ve uygulanmasını sağlamak/sağlattırmakla,
k) Atık üreticilerinin Bakanlığın
çevrimiçi uygulamalarını kullanarak göndermekle yükümlü olduğu bir önceki yılın
bilgilerini içeren atık beyan formunu çevrimiçi uygulama üzerinden
değerlendirmek ve gerekli düzeltmelerin yapılmasını sağlamakla,
l) Bu Yönetmelikle sorumluluk
verilen taraflar için eğitim faaliyetleri düzenlemekle,
m) Serbest bölgelerden her atık
çıkışına dair değerlendirme yaparak onay vermekle,
yükümlüdür.
Belediyelerin görev ve
sorumlulukları
MADDE 8 – (1) Büyükşehir
belediyeleri, büyükşehir ilçe belediyeleri, il, ilçe ve belde belediyeleri;
a) Sorumlulukları çerçevesinde
atık işleme tesislerini kurmak/kurdurmakla, işletmek/işlettirmekle, ilgili
tesislere çevre lisansı almak/aldırmakla,
b) Atıkların yönetimi kapsamında,
bu Yönetmelikle sorumluluk verilen taraflarla birlikte bilinçlendirme ve eğitim
faaliyetleri yapmak veya katkıda bulunmakla,
c) Atık yönetimi ile görevli
personelin periyodik olarak eğitimini sağlamakla, sağlık kontrolünden
geçirmekle, mesleki risklerin önlenmesi, eğitim ve bilgi verilmesi dâhil her
türlü tedbirin alınması ve organizasyonunun yapılması ile gerekli araç ve
gereçlerin sağlanması, sağlık ve güvenlik tedbirlerinin değişen şartlara uygun
hale getirilmesi ve mevcut durumun iyileştirilmesi için çalışmalar yapmakla ve
diğer koruyucu, önleyici tedbirleri almakla,
ç) Yönetiminden sorumlu olduğu
atıkların taşımasında kullandıkları araçların kaydını tutmakla, araç takip
sistemi kurmakla ve talep edilmesi halinde kayıtları Bakanlığa ve il
müdürlüğüne sunmakla,
yükümlüdürler.
(2) Büyükşehir belediyeleri;
a) Bu maddenin birinci fıkrasında
belirtilen hükümlere uymakla,
b) Yönetiminden sorumlu olduğu
atıkların oluşumunun önlenmesi ve atık azaltımını da içeren atık yönetim
planlarının ilçe belediyeleri ile hazırlanmasını koordine etmek, Bakanlığa
sunmak ve bu plan doğrultusunda çalışmaların yürütülmesini sağlamak, gerekli
önlemleri almakla,
c) İlçe belediyeleri tarafından
bu Yönetmelik kapsamında yürütülen çalışmalarda koordinasyonu sağlamak ve
desteklemekle,
ç) Atıkların Yakılmasına İlişkin
Yönetmelik ve Atıkların Düzenli Depolanmasına Dair Yönetmelik hükümleri
kapsamında değerlendirilen tesisleri imar planına işlemekle,
d) Yönetiminden sorumlu olduğu atıkların
yetkili olmayan kişiler tarafından aktarma istasyonundan taşınmasını ve
işlenmesini önlemek amacıyla gerekli tedbirleri almakla,
e) (Ek:RG-23/3/2017-30016)
İhtiyaç olması durumunda, belediye atıkları için aktarma istasyonu
kurmak/kurdurtmak, işletmek/işlettirmekle
yükümlüdürler.
(3) Büyükşehir ilçe belediyeleri;
a) Bu maddenin birinci fıkrasında
belirtilen hükümlere uymakla,
b) Yönetiminden sorumlu olduğu
atıkların oluşumunun önlenmesi ve atık azaltımını da içeren atık yönetim
planlarını hazırlamak, Bakanlığa sunmak, bu plan doğrultusunda çalışmaları
yürütmek ve gerekli önlemleri almakla,
c) Büyükşehir belediyesinin atık
yönetim planlarının hazırlanmasına katkı sağlamakla,
ç) Belediye atıkları ile ilgili
mevzuat kapsamında yönetiminden sorumlu olduğu atıkları kaynağında ayrı
toplamak/toplattırmakla, aktarma istasyonuna taşımakla ve ikili toplama sistemi
ile atık getirme merkezi kurmak/kurdurtmakla, toplanan atıklara ilişkin bilgi
ve belgeleri Bakanlığa sunmakla,
d) Yönetiminden sorumlu olduğu
atıkların yetkili olmayan kişiler tarafından toplanmasını, taşınmasını ve
işlenmesini önlemek amacıyla gerekli tedbirleri almakla,
yükümlüdürler.
(4) İl, ilçe ve belde
belediyeleri;
a) Bu maddenin birinci fıkrasında
belirtilen hükümlere uymakla,
b) Yönetiminden sorumlu olduğu
atıkların oluşumunun önlenmesi ve atık azaltımını da içeren atık yönetim
planlarını hazırlamak, il müdürlüğüne sunmak, bu plan doğrultusunda çalışmaları
yürütmek ve gerekli önlemleri almakla,
c) Atıkların Yakılmasına İlişkin Yönetmelik
ve Atıkların Düzenli Depolanmasına Dair Yönetmelik hükümleri kapsamında
değerlendirilen tesisleri imar planına işlemekle,
ç) Belediye atıkları ile ilgili
mevzuat kapsamında yönetiminden sorumlu olduğu atıkları kaynağında ayrı
toplamak/toplattırmakla ve ikili toplama sistemlerini kurmak/kurdurtmakla,
toplanan atıklara ilişkin bilgi ve belgeleri Bakanlığa sunmakla,
d) Bakanlığın belirleyeceği
esaslara uygun olarak atık getirme merkezi kurmak/kurdurtmakla,
e) Yönetiminden sorumlu olduğu
atıkların yetkili olmayan kişiler tarafından toplanmasını, taşınmasını ve
işlenmesini önlemek amacıyla gerekli tedbirleri almakla,
yükümlüdürler.
Atık üreticisinin ve atık
sahibinin yükümlülükleri
MADDE 9 – (1) Atık
üreticisi;
a) Atık üretimini en az düzeye
indirecek şekilde gerekli tedbirleri almakla,
b) Atıklarını ayrı toplamak ve
geçici depolamakla,
c) (Değişik:RG-23/3/2017-30016)
Ürettiği atıklara ve atıkların önlenmesi ile azaltılmasına yönelik olarak
hazırlamakla yükümlü olduğu atık yönetim planını hazırlayarak il müdürlüğüne
sunmakla ve onay almakla,
ç) Ürettiği atıklar için
Bakanlıkça belirlenen esaslar doğrultusunda kayıt tutmak ve uygun ambalajlama
ve etiketleme yapmakla,
d) Belediye atıklarını, ilgili
mevzuat kapsamında toplama, taşıma ve bertaraf yükümlülüğü verilmiş kurum ve
kuruluşların belirlediği şekilde konut, işyeri gibi üretildikleri yerlerde
çevre ve insan sağlığını bozmayacak şekilde kapalı olarak muhafaza ederek,
toplamaya hazır etmekle,
e) Bu Yönetmeliğin ek-4’ünde (M)
işareti ile tanımlanan ve ek-3/B’de belirtilen özellikleri içermediği iddia
edilen atıkların Bakanlıkça yetkilendirilmiş laboratuvarlarca yapılan
analizlerle tehlikesiz olduğunu belgelemekle,
f) Bu Yönetmelik hükümlerine
uygun olarak izin alınması zorunlu olan geçici depolama alanları için il
müdürlüğünden izin almakla,
g) Atıklarını bu Yönetmelik
hükümleri ve Bakanlıkça belirlenen esaslara uygun olarak izin/çevre lisansı
almış atık işleme tesislerine göndermekle,
ğ) Atık beyan formunu bir önceki
yıla ait bilgileri içerecek şekilde her yıl Ocak ayı itibariyle başlamak üzere
en geç Mart ayı sonuna kadar Bakanlıkça hazırlanan çevrimiçi uygulamalar
kullanarak doldurmak, onaylamak, çıktısını almak ve beş yıl boyunca bir
nüshasını saklamakla, askeri birlik ve kurumlar ise yazılı olarak belirtilen
sürede Millî Savunma Bakanlığı ve Genelkurmay Başkanlığınca Bakanlığa göndermek
ve beş yıl boyunca bir nüshasını saklamakla,
h) UATF kullanımı zorunlu olan
atıklar için UATF kullanarak atık işleme tesislerine göndermekle ve ilgili iş
ve işlemlere uymakla,
ı) Atık işleme tesisinin atığı
kabul etmemesi durumunda, taşıyıcıyı başka bir tesise yönlendirmekle veya
taşıyıcının atığı geri getirmesini sağlayarak, uygun bir tesiste atığın
işlenmesini sağlamakla,
i) Ürettikleri atıkların
toplanması, taşınması ve geçici depolanması gibi işlemlerden sorumlu olan
çalışanlarının eğitimini sağlamakla, sağlık ve güvenlik ile ilgili her türlü
tedbiri almakla,
j) Kaza sonucu veya kasti olarak
atıkların dökülmesi ve benzeri olaylar sonucu meydana gelen kirliliğin önlenmesi
amacıyla, atığın türüne bağlı olarak olayın vuku bulduğu andan itibaren en geç
bir ay içinde olay yerinin eski haline getirilmesi ve tüm harcamaların
karşılanmasıyla,
k) (Değişik:RG-23/3/2017-30016)
Kaza sonucu veya kasti olarak atıkların dökülmesi ve benzeri olaylar vuku
bulduğunda 24 saat içerisinde il müdürlüğünü bilgilendirmek ve kaza tarihi,
kaza yeri, atığın türü ve miktarı, kaza sebebi, atık işleme türü ve kaza
yerinin rehabilitasyonuna ilişkin bilgileri içeren raporu il müdürlüğüne en geç
30 takvim günü içinde sunmakla,
l) Yan ürün olarak
değerlendirilebilecek bu Yönetmeliğin 19 uncu maddesinin birinci fıkrasında
tanımlanan özelliklere haiz atıklar için uygunluk almak üzere Bakanlığa
başvurmakla,
m) Atığın niteliğinin
belirlenmesi, toplanması, taşınması ve işlenmesi için yapılan harcamaları
karşılamakla,
yükümlüdür.
(2) Atık sahibi, atıklarını bu
Yönetmelikte belirtilen hükümlere uygun olarak yönetmekle yükümlüdür.
Atık işleme tesislerinin
yükümlülükleri
MADDE 10 – (1) Atık işleme
tesisleri;
a) Çevre İzin ve Lisans
Yönetmeliği kapsamında geçici faaliyet belgesi/çevre izin ve lisansı belgesi
almakla, belirlenen şartlara uymakla,
b) Acil durumlarda alınacak
önlemlerle ilgili personelin eğitimini sağlamakla, acil durum söz konusu olduğu
zaman Bakanlığa ve il müdürlüğüne bilgi vermekle,
c) Tesisin risk taşıyan
bölümlerinde çalışan personelin işle ilgili sağlık ve güvenliğini sağlamak, bu
bölümlere izinsiz olarak ve yetkili kişilerin dışında girişleri önlemekle,
ç) Tesisin işletilmesi ile ilgili
her bir bölümün çalışma planını hazırlayarak uygulamakla,
d) Tesisin faaliyetleri sonucu
oluşan atıklar ile bakiye atıklarının bu Yönetmelikte belirtilen hükümlere
uygun olarak yönetimini sağlamakla,
e) (Değişik:RG-23/3/2017-30016)
UATF kullanılması zorunlu olan atıklar için, tesisine kabul edeceği atığın
UATF’de belirtilen atık tanımına uygunluğunu tesise girişte tespit etmekle,
kabul ettiği atığın taşıma formunu imzalamak ve en geç otuz gün içinde atık
üreticisine göndermekle, UATF ile ilgili olarak atık üreticisi ile arasında
uyuşmazlık çıkması halinde, bu uyuşmazlık giderilemezse on beş gün içinde,
uyuşmazlığı Bakanlığa bildirmekle, taşıma formu olmaksızın atık kabul etmesi
halinde Bakanlığa ve il müdürlüğüne bilgi vermekle,
f) Çevrimiçi programlara kayıt olmak
ve tesisine kabul ettiği, işlediği, bakiye olarak oluşturduğu atıklar ile atık
işleme faaliyeti neticesinde oluşturduğu/ürettiği ürünlerin bilgisini içeren
kütle-denge bilgisini hazırlamak ve çevrimiçi programı kullanarak bildirim
yapmakla,
g) Bakiye atıkları ile ilgili
olarak Yönetmelikte atık üreticilerine verilen yükümlülükleri yerine
getirmekle,
ğ) Kapatılmadan önce, kapatma
sonrası gereken çevre koruma işlemlerini gerçekleştireceğine ve tesisteki tüm
atıkların ne şekilde değerlendirileceğine ilişkin bilgi ve taahhütname
vermekle,
h) (Değişik:RG-23/3/2017-30016)
Tesisin kapatılması için kapatma planı hazırlayarak Bakanlığa başvurmak ve
onay almakla, onaylı kapatma planında belirtilen termine uygun olarak
çalışmaların tamamlandığına ilişkin onaydan sonra tesisi kapatmakla,
ı) Yangına karşı güvenlik
önlemlerine yönelik bağlı olduğu belediyeden itfaiye raporu almakla,
yükümlüdür.
(2) Atıkların Yakılmasına İlişkin
Yönetmelik ve Atıkların Düzenli Depolanmasına Dair Yönetmelik kapsamına giren
tesisler, işletme planlarını Bakanlığa sunmakla ve uygun görüş almakla
yükümlüdür. Değişiklik olması halinde işletme planları yenilenir ve Bakanlığa
sunulur.
(3) Biyo-kurutma, kompost ve
biyo-metanizasyon tesisleri;
a) Bu maddenin birinci fıkrasının
(a), (b), (c), (ç), (d), (f), (g), (ğ) ve (h) bentlerinde belirtilen hükümlere
uymakla,
b) (Mülga:RG-23/3/2017-30016)
c) Tesisten kaynaklanabilecek
koku, toz, sızıntı suyu, gaz ve benzeri olumsuz etkileri asgari düzeye indirmek
için her türlü önleyici tedbir almakla,
ç) Atıkların belirlenmiş olan
kriterlere uygun şekilde tesise kabul edildiğinin ve işlendiğinin kontrol
edilmesi için gerekli sistemleri kurmakla,
d) İşletme planını Bakanlığa
sunmakla, uygun görüş almakla, planda değişiklik olması durumunda, revize
işletme planını 1 ay içerisinde Bakanlığa sunmakla,
e) İşletme sürecinde sera etkisi
de dâhil olmak üzere tesisten kaynaklanabilecek gazların toplanması, işlenmesi
ve kullanılması işlemlerini çevre ve insan sağlığına zarar vermeyecek şekilde
yapmakla,
f) (Mülga:RG-23/3/2017-30016)
g) Tesise gelen ve işlenmeye
uygun olmayan atıklar ile tesisten çıkan ve kullanıma uygun olmayan ürünleri
ilgili mevzuata uygun olarak bertaraf etmekle,
yükümlüdür.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Atık Listesi, Atığın
Listede Tanımlanması ve Geçici Depolama
Atık listesi ve atığın listede
tanımlanması
MADDE 11 – (1) Bu
Yönetmeliğin kapsamında yer alan atıkların listesi ek-4’te verilmektedir. Atık listesinde
(*) ile işaretlenmiş atıklar tehlikeli atıktır. Tehlikeli atıklar, ek-3/A’da
listelenen özelliklerden bir veya daha fazlasına sahip atıklardır. Atık
listesinde (A) işaretli atıklar, ek-3/B’de yer alan tehlikeli atık
konsantrasyonuna bakılmaksızın tehlikeli atık sınıfına girer. (M) işaretli
atıkların tehlikelilik özelliklerinin belirlenmesi gerekir. Bu amaçla yapılacak
çalışmalarda, ek-3/A’da listelenen özelliklerden H3-H8 ile H10 ve H11 ile
ilgili değerlendirmeler, ek-3/B’de yer alan konsantrasyon değerleri esas
alınarak yapılır.
(2) Atık listesinde yer alan
atıklar, altı haneli atık kodlarıyla ve ilgili iki haneli ve dört haneli bölüm
kodları ile bütün olarak tanımlanır.
(3) Atıklar ile ilgili yapılacak
bütün çalışmalarda, atığın tanımına karşılık gelen altı haneli atık kodunun tam
olarak kullanılması zorunludur.
(4) Atık listesi ve atıkların
tehlikelilik özelliklerinin belirlenmesine ilişkin kılavuzlar Bakanlık
tarafından hazırlanır.
(5) Atıkların tehlikelilik
özelliklerinin belirlenmesi amacıyla yapılacak çalışmalarda malzeme güvenlik
bilgi formları, proses girdileri ve bilgileri, Bakanlıkça yayınlanan kılavuzlar
veya ek-3/B’de yer alan konsantrasyon değerleri esas alınarak yapılacak analiz
çalışmaları kullanılır. Bakanlıkça gerekli görülmesi halinde ek-3/B’de yer alan
konsantrasyon değerleri esas alınarak atık üreticisi veya atık sahibi
tarafından analiz yaptırılır. Analiz çalışmaları Bakanlıktan ek-3/B için
yeterlik almış laboratuvarlarca gerçekleştirilir.
(6) Atıkların tehlikelilik
özelliklerinin belirlenmesi için yapılan analiz çalışmalarının sonuçları üretim
prosesi, hammadde veya katkı maddelerinde bir değişiklik olmaması halinde 5 yıl
süre ile geçerlidir. Ancak, Bakanlığın gerekli gördüğü hallerde analiz
çalışması yenilenir. Üretim prosesi, hammadde veya katkı maddelerinde bir
değişiklik olması halinde analiz, değişiklikten itibaren 3 ay içerisinde
yenilenir.
Atık listesinde atık kodunun
belirlenmesi
MADDE 12 – (1) Atık
sahibi, atık kodunu ek-1’de yer alan atık kodu belirleme hiyerarşisine ve atık
kodu açıklamalarına uygun olarak belirlemekle yükümlüdür.
(2) Altı haneli atık kodunun son
iki hanesi 99 olan atık kodları Bakanlığın onayı olmaksızın kullanılmaz. 99 ile
biten atıkların tehlikeli olup olmadığının ek-3/B’de yer alan konsantrasyon değerleri
esas alınarak yapılacak analiz ile belgelenmesi zorunludur.
(3) (Değişik:RG-23/3/2017-30016)
Atık kodu 99 ile biten atıklar için kod kullanımına Bakanlıkça onay verilmesi
ve atığın gönderilebileceği uygun çevre lisansına sahip tesis bulunamaması halinde,
söz konusu atık, Bakanlıktan, benzer sektörden kaynaklanan atıklar için atık
işleme konusunda çevre lisansı almış ve prosesinde işlemesi uygun olan
tesislerde Bakanlığın onayı alınarak işlenebilir. Atığın tesise kabul
edilebilmesi amacıyla atık işleme tesisi atık üreticisinin talebi doğrultusunda
Bakanlığa başvuru yapar. Atığın yapılacak çalışma sonucunda tehlikeli olduğunun
tespiti halinde, atığı taşıyacak olan lisanslı taşıma firması da atık
üreticisinin talebi doğrultusunda Bakanlığa başvuru yapar.
Geçici depolama
MADDE 13 – (1) Atıklar
üretildikleri yerde türlerine göre belirlenmiş kriterlere uygun şekilde geçici
depolanır.
(2) Özelliğine göre
sınıflandırılarak geçici depolanan atığın üzerinde tehlikeli ya da tehlikesiz
atık ibaresi, atık kodu, depolanan atık miktarı ve depolama tarihi bulunur.
(3) (Değişik:RG-23/3/2017-30016)
Atıklar birbirleriyle reaksiyona girmeyecek şekilde geçici depolanır. Tıbbi
atıklar hariç olmak üzere, tehlikeli atıklar geçici depolama alanında en fazla
6 ay, tehlikesiz atıklar ise en fazla 1 yıl süreyle geçici depolanır.
(4) (Değişik:RG-23/3/2017-30016)
Atıkların geçici depolanması işlemi atığın üretildiği tesis/kuruluş sınırları
içinde yapılır. Tıbbi atıklar ile ambalaj atıkları hariç olmak üzere,
tesis/kuruluş sınırları içinde uygun yer bulunmadığının il müdürlüğü tarafından
tespiti durumunda üreticiye ait il sınırları içerisinde il müdürlüğünden
uygunluk alınmış olan bir alanda güvenli bir şekilde geçici depolama
yapılabilir. Bu alan için miktara bakılmaksızın geçici depolama izni alınır.
Geçici depolama alanına atıkların taşınmasında lisanslı araç şartı aranmaz.
Tıbbi atıkların geçici depolanmasında 22/7/2005 tarihli ve 25883 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Tıbbi Atıkların Kontrolü Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
(5) (Değişik:RG-23/3/2017-30016)
Ayda bin kilogramdan daha az tehlikeli atık üreten atık üreticilerinin,
tehlikeli atıklarını geçici olarak depoladığı/depolayacağı
alanları/konteynerleri geçici depolama izninden muaftır. Ayda bin kilogram veya
daha fazla tehlikeli atık üreten atık üreticileri tehlikeli atıklarını geçici
depoladığı alanları/konteynerleri için il müdürlüğünden geçici depolama izni
alır. Geçici depolama alanı/konteyneri için izin süresiz olarak verilir. Geçici
depolama alanında değişiklik olması halinde geçici depolama izni yenilenir.
(6) (Değişik:RG-23/3/2017-30016)
Belediye atığı biriktirme ekipmanları/konteynerleri ile ambalaj atığı,
tehlikesiz atık ve tıbbi atık geçici depolama alanı/konteynerleri geçici
depolama izninden muaftır.
(7) (Değişik:RG-23/3/2017-30016)
Tehlikeli atık geçici depolama alanları/konteynerleri için miktara
bakılmaksızın 16 ncı madde hükümlerine uygun olarak Tehlikeli Maddeler ve
Tehlikeli Atık Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası yaptırılır.
(8) (Ek:RG-23/3/2017-30016)
Geçici depolama alanlarına ilişkin esaslar Bakanlıkça belirlenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Ulusal Atık Yönetim
Planı, Bildirim ve Kayıt Tutma
Ulusal atık yönetim planı
hazırlanması
MADDE 14 – (1) Bakanlık, 5
yıllık ulusal atık yönetim planı/planlarını hazırlamak/hazırlatmakla yetkili ve
görevlidir. Bu plan/planlar;
a) Atık yönetim yapısı ve atık
mevzuatı,
b) Atık yönetimi mevcut durum
analizi,
c) Ekonomik ve yönetimsel
planlama, orta ve uzun vadedeki hedefleri kapsar.
Bildirim ve kayıt tutma
yükümlülüğü
MADDE 15 – (1) Üretici,
piyasaya süren, atık üreticisi, PCB ve PCT’li ekipmanları elinde bulunduranlar,
atık taşıyıcıları ve atık işleme tesisleri iştigal konularına göre kronolojik
kayıt tutmak, Bakanlığın belirleyeceği çevrimiçi sistemlere kayıt olarak
bildirim yapmak, bilgi vermek ve tutulan kayıtları en az beş yıl süreyle
muhafaza ederek Bakanlığın ve/veya il müdürlüğünün inceleme ve denetimine
sunmakla yükümlüdür. Askeri birlik ve askeri kurumların kayıtları yazılı olarak
Millî Savunma Bakanlığı ve Genelkurmay Başkanlığınca Bakanlığa bildirilir.
(2) Kayıtlar, atık türü ve atığın
ek-4’te belirtilen kod numarası, atık miktarı, atığın kaynağı, gönderildiği
tesis, atığın taşıma şekli ve atığın ek-2/A’da ve ek-2/B’de belirtilen
yöntemlere göre tabi tutulduğu işlemler ile genişletilmiş üretici sorumluluğu
kapsamındaki ürünlere ilişkin bilgi içermelidir.
(3) Bakanlık tarafından gerekli
görülmesi halinde ilgili taraflar bildirim ve belgelendirmelerini bağımsız
denetim kuruluşlarına inceletir, inceleme raporunu Bakanlığa sunar.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Sigorta ve
Maliyetlerin Karşılanması
Mali sorumluluk sigortası
yaptırma yükümlülüğü
MADDE 16 – (1) Miktarına
bakılmaksızın tehlikeli atıkların toplanması, taşınması, ara depolanması, geri
kazanımı, yeniden kullanılması, bertarafı ve prosesten kaynaklanan tehlikeli
atıkların geçici depolanması faaliyetlerinde bulunanlar faaliyetleri nedeniyle
oluşacak bir kaza dolayısıyla üçüncü şahıslara verebilecekleri zararlara karşı
tehlikeli atık malî sorumluluk sigortası yaptırmak zorundadırlar. Sigorta
yaptırma zorunluluğuna uymayan kurum, kuruluş ve işletmelere bu faaliyetler
için izin ve lisans verilmez.
(2) Halihazırda bu maddenin
birinci fıkrasında yer alan faaliyetlerde bulunanlar için tehlikeli atıkları da
kapsayacak şekilde 9/5/2010 tarihli ve 27576 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Tehlikeli Maddeler İçin Yaptırılacak Zorunlu Sorumluluk Sigortalarına İlişkin
Tarife ve Talimata uygun olarak düzenlenmiş bir sigorta poliçesi olması halinde
ayrıca mali sorumluluk sigortası yaptırmasına gerek yoktur.
Atık yönetimi maliyetinin
karşılanması
MADDE 17 – (1) Atıkların
yönetiminden kaynaklanan harcamaların, kirleten öder ilkesine göre,
genişletilmiş üretici sorumluluğu kapsamındaki ve/veya atıkların yönetiminden
sorumlu olan gerçek ve/veya tüzel kişiler tarafından karşılanması esastır.
ALTINCI BÖLÜM
Genişletilmiş
Üretici Sorumluluğu, Yan Ürün, Yeniden Kullanım
Genişletilmiş üretici
sorumluluğu
MADDE 18 – (1) Ürünlerin
çevreye olan olumsuz etkilerinin azaltılması, atığın önlenmesi, atık olduktan
sonra yeniden kullanımı, güvenli bir şekilde geri dönüştürülmesi ya da geri
kazanımını desteklemek amacıyla ürünlerin tasarımından başlayarak gerekli
tedbirler üretici tarafından alınır.
(2) Genişletilmiş üretici
sorumluluğu, elektrikli ve elektronik eşya, ambalaj, araç, pil ve akümülatör
ürünlerini kapsar. Bu ürünlerin üreticisi ve/veya piyasaya süreni;
a) Üreticiye iade edilen ve/veya
kullanım ömrü dolarak atık olarak addedilen ürünlerin yönetimi ve yönetimine
ilişkin maliyetleri karşılar.
b) Yükümlülüklerini Bakanlıkça
belirlenen yöntemlerden bir veya birkaçını tercih ederek yerine getirir.
c) Toplama, yeniden kullanım,
geri dönüşüm veya geri kazanım hedeflerini sağlar.
(3) Genişletilmiş üretici
sorumluluğundaki ürünler ve bu ürünlerin atıklarının yönetimine ilişkin esaslar
Bakanlıkça belirlenir.
Yan ürün
MADDE 19 – (1) Üretim
prosesi sürecinde ortaya çıkan; ancak asıl amacın bu maddenin üretimi olmadığı,
maddeler veya malzemeler;
a) Üretim prosesinin ayrılmaz bir
parçası olarak üretiliyor ve kapasite raporunda ürün/yan ürün olarak yer alıyor
ise,
b) Gelecekte kullanımına yönelik
talep sürekli ise,
c) Doğrudan bir proseste
kullanılabiliyor ve üretildiği yerde fiziksel işlemler hariç olmak üzere başka
işlemlerden geçmiyor ise,
ç) İkame edeceği maddenin standartlarına
uygunluğunun ya da hammadde olarak kullanılması durumunda nihai ürünün ürün
standardını bozmadığının belgelenmesi halinde,
d) Kullanımında çevre ve insan
sağlığına zarar vermeyecek tedbirler alınıyor ise,
atık olarak addedilmeyerek, yan
ürün olarak kabul edilebilecektir.
(2) (Değişik:RG-23/3/2017-30016)
Yan ürün olarak değerlendirilebilecek, bu maddenin birinci fıkrasındaki
özelliklere haiz atıklar için uygunluk almak üzere Bakanlığa başvurulur. Yan
ürün olarak değerlendirmesi talep edilen atıklara ilişkin yapılacak
başvurularda istenilecek bilgi ve belgeler Bakanlıkça belirlenir.
Yeniden kullanıma hazırlama
MADDE 20 – (1) Atıklar,
yeniden kullanıma hazırlama faaliyeti kapsamında, yalnız fiziksel işlemler ile
tasarlandığı hale getirilerek, aynı amaçla kullanıldıkları sürece kullanım ömrü
bitinceye kadar atık olarak addedilmeyecektir.
(2) Yeniden kullanıma hazırlama
faaliyeti, toplama-ayırma ve ara depolama hariç geri kazanım faaliyeti için
çevre lisansı olan atık işleme tesislerinde gerçekleştirilir.
(3) Tamirhaneler, servisler gibi
ürünlere yönelik bakım onarım hizmeti veren gerçek ve tüzel kişiler yeniden
kullanıma hazırlama kapsamı dışındadır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Yetkilendirilmiş
Kuruluş
Yetkilendirilmiş kuruluşun
yükümlülükleri ve yetkilendirme
MADDE 21 – (1)
Yetkilendirilmiş kuruluş;
a) Bakanlıkça belirlenen usul ve
esaslara göre Bakanlığa yetki başvurusunda bulunmakla,
b) Temsil ettiği üyeleri adına
yükümlülükleri yerine getirmekle,
c) Gerçekleştirilen çalışmaların
gelişme raporlarını, bir sonraki yılın planını ve yıllık bütçesini Bakanlığa
her yılın Mart ayı sonuna kadar sunmakla,
yükümlüdürler.
(2) Yetkilendirilecek kuruluşun,
yurt içinde piyasaya sürülen ürünlerin türüne göre Bakanlıkça belirlenecek
temsiliyet payını sağlaması zorunludur.
(3) Yetki süresi on yıldır.
Yetkilendirmenin yenilenmesi için, yetki süresinin bitiminden altı ay önce
yetkilendirilmiş kuruluş Bakanlığa başvurur.
(4) (Değişik:RG-23/3/2017-30016)
Bakanlık, yetkilendirdiği kuruluşu denetler, kuruluşun toplama ve geri
kazanım hedeflerine ilişkin göstergelerini izler ve yayımlar. Ayrıca,
yetkilendirilmiş kuruluş, bağımsız denetim kuruluşu tarafından iki yılda bir
denetlenir ve denetim raporları Bakanlığa sunulur.
(5) Bakanlık, yetkilendirilmiş
kuruluşu, temsiliyet payını sağlayamaması ve/veya yükümlülüklerden herhangi
birini yerine getirmemesi halinde ihtar eder ve temsiliyet payını yeniden
sağlaması ve/veya yükümlülüklerini yerine getirmesi için en fazla bir yıla
kadar süre verir. Bakanlık, bu durumu söz konusu yetkilendirilmiş kuruluşun
üyelerine bildirir veya duyurur.
(6) Bu maddenin beşinci
fıkrasında verilen süre sonunda yetkilendirilebilme şartları yeniden
kazanılmamış ve/veya yükümlülükler yerine getirilmemiş ise, Bakanlık yetkiyi
iptal eder ve yükümlülükler yetkilendirilmiş kuruluş üyeleri tarafından yerine
getirilir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Atıkların Sınırlar
Ötesi Hareketi
Atıkların ithalatı
MADDE 22 – (1) (Değişik:RG-23/3/2017-30016)
Tehlikeli atıkların, serbest bölgeler dâhil Türkiye Cumhuriyeti Gümrük Bölgesine
girişi yasaktır. Bazı tehlikesiz atıkların, kontrole tabi olarak ithalatına
izin verilebilir. Bu izinlere ilişkin esaslar, Bakanlık görüşü doğrultusunda
Ekonomi Bakanlığınca yayımlanacak düzenlemelerle belirlenir.
(2) Serbest bölgelerdeki faaliyetler
sonucu ortaya çıkan atıkların işlenmesi amacıyla bölgede uygun tesis
bulunmaması veya atık üreticisi firma tarafından atıkların bu tesislere
verilmemesi durumunda atık üreticisinin talebi üzerine serbest bölge müdürlüğü
başkanlığında gümrük ve gümrük muhafaza müdürlüğü, işletici veya bölge kurucu
ve işleticisi ve atık üreticisi temsilcilerinden oluşan bir komisyonun uygun
görüşünü müteakip serbest bölge müdürlüğünce il müdürlüğünden alınacak onaya
istinaden bu atıklar bölgeden çıkarılır. Serbest Bölge Komisyonuna aşağıda
belirtilen bilgi ve belgeler sunulacaktır.
a) Atıkların serbest bölge
içindeki bir üretim ve/veya tüketim faaliyeti sonucu ortaya çıktığına ilişkin
belge,
b) Atığı oluşturan faaliyetin
türü, atık tür ve miktarı,
c) Atığı kabul edecek tesisin
atığın türüne göre tehlikesiz atık toplama-ayırma tesisleri için il
müdürlüğünden alınan izin belgesi, atık işleme tesisleri için geçici faaliyet
belgesi/çevre izin ve lisans belgesi,
ç) Atıkların, bu fıkranın (c)
bendinde belirtilen belgelere sahip tesislere gönderileceğine dair sözleşme,
d) İl müdürlüğünce gerekli
görülen diğer bilgi ve belgeler.
(3) Kullanılmış lastiklerin
karkas niteliğinde olanları Dahilde İşleme Rejimi kapsamında sadece Bakanlıktan
lisans almış işletmeler tarafından geri kazanımı amacıyla ülkemize girişinde bu
madde hükümleri uygulanmaz.
Atıkların ihracatı ve transit
geçişi
MADDE 23 – (1) (Değişik:RG-23/3/2017-30016)
Tehlikeli atıklar;
a) Ülkemizde atıkların geri
kazanımı/bertarafı için gerekli teknik kapasiteye sahip tesislerin bulunmaması,
b) Söz konusu atıkları ithalatçı
ve transit devletin yetkili otoritesinin kabul etmesi,
c) İhracata ilişkin iş ve
işlemlerin tamamlanması,
durumunda sadece AB ve/veya OECD
üyesi ülkeler ile Liechtenstein’a ihraç edilebilir. Tehlikeli atıkların
ihracatında EK-5/A’da yer alan ön bildirim (notifikasyon) formu ve EK-5/B’de
yer alan uluslararası atık taşıma (movement document) formu kullanılır.
(2) Tehlikesiz atıkların;
a) AB ve/veya OECD üyesi ülkeler
ile Liechtenstein’a ihracatında Bakanlıkça belge düzenlenmez, ihracat işlemi
başlamadan Bakanlığa bilgi verilir ve kayıt altına alınır.
b) AB ve/veya OECD üyesi ülkeler
ile Liechtenstein haricindeki ülkelere ihracatında ilgili ülkenin yetkili
otoritesinden izin alınarak Bakanlığa başvuru yapılır. Bakanlıktan onay
alınmaksızın ihracat işlemi yapılamaz.
(3) Atıkların ihracatına ve
transit geçişine ilişkin esaslar Bakanlıkça belirlenir.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Avrupa Birliği mevzuatına uyum
MADDE 24 – (1) Bu
Yönetmelik, 19/11/2008 tarihli ve 2008/98/AT sayılı atık hakkında Avrupa
Parlamentosu ve Konsey Direktifi, 3/5/2000 tarihli ve 2000/532/AT sayılı atık
listesi oluşturulması hakkında Komisyon Kararı dikkate alınarak Avrupa Birliği
mevzuatına uyum çerçevesinde hazırlanmıştır.
İdari yaptırım
MADDE 25 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerine aykırı hareket edenler hakkında 2872 sayılı Çevre
Kanununda öngörülen müeyyideler uygulanır.
Atıflar
MADDE 26 – (1) Bu
Yönetmelik ile yürürlükten kaldırılan 14/3/1991 tarihli ve 20814 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Katı Atıkların Kontrolü Yönetmeliği ile 5/7/2008 tarihli ve 26927
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Atık Yönetimi Genel Esaslarına İlişkin
Yönetmeliğe yapılan atıflar bu Yönetmeliğe yapılmış sayılır.
Yürürlükten kaldırılan mevzuat
MADDE 27 – (1) Bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren;
a) 14/3/1991 tarihli ve 20814
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Katı Atıkların Kontrolü Yönetmeliği,
b) 14/3/2005 tarihli ve 25755
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği,
c) 5/7/2008 tarihli ve 26927
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Atık Yönetimi Genel Esaslarına İlişkin
Yönetmelik,
yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 28 – (1) Bu
Yönetmeliğin;
a) 27 nci maddesinin birinci
fıkrasının (b) bendi yayımı tarihinden itibaren bir yıl sonra,
b) Diğer hükümleri yayımı
tarihinde,
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 29 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Çevre ve Şehircilik Bakanı yürütür.
Ekleri
için tıklayınız.
|
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî
Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
2/4/2015
|
29314
|
Yönetmelikte Değişiklik Yapan
Yönetmeliklerin Yayımlandığı Resmî Gazetelerin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1
|
23/3/2017
|
30016
|
2
|
|
|
3
|
|
|